صفحه 1:
موفوع : )40 قصل سيزدهم كناب ناواني هاى بادكيرى =
SM a ay 1
صفحه 2:
ES رسب
۱- ده آموزه جهانی بونسکو ویژه معلمان
؟- كفته ها ونکته های آموزشی
۳-موضوع : خلاصه ى فصل سيزدهم كتاب
ناتوانی های یادگیری زبان نوشتاری
نویسنده : ژانت لرنر
تعداد اسلاید ۴۵
صفحه 3:
امروزی
از دیدگاه
سازمان جضانی آموزش
تعداد اسلا یدها۱0:
صفحه 4:
ده آموزه بونسکو
ea
at,
al, =~
۴ هم »
ena |
cal; ۷ لح
al, aq ل
۳۳ لسع
=e »
can?
=)
iy, € 2
can?
اسب
can?
صفحه 5:
زمممم مم ممم م م م ممم
الادرس اول:
-١ معلمان موفق امروزى
آماده اند بكويند :
ما هم نمى دانيم اما باهم
مى آموزيم.
۴
3
2
ع
3 ۱
> Jz
3 =)
>
> 4
3
3
2
>
2
>
صفحه 6:
إدرس دوم:
۲- ععلمان امروزی می دانند:
در وله نخست معلم دانش
آموزان هستند.
نه معلم کتب درسی
fae ea ee aaa ee ee
صفحه 7:
صفحه 8:
زمممم ممم مم م م م ممم
[لادرس جشارم :
ع-معلمان موفق امروزی می {ah
آثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزهد
نيز از اهداف مهم آنهاست. 7
i
>
2
2
صفحه 9:
€
2۳۹
۳1
“aa? آدرس پنجم :
“aa? 1
دوو> 0- معلمان موفق امروزی
> €
> 3 می دانند:
> « :
3 فى زنگ تگریج
3 6 5
سس و بازى حق مسلم كودكان
3 3 است
> 6
۳1
<a?
6 3
صفحه 10:
درس ششم :
7- معلمان موفق امروزی
می دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
6
صفحه 11:
2 _ ۲ ۸
لیا لیا نما لها لیا ما لیا لیا ما لیا لیا لا نبا لیا لا
۷- معلمان عوفق امروزی
می دانند کلید قرن
یادگیری مداوم است
اخير
صفحه 12:
ee
معلمان موفق امروزی -۸
می دانند باید فرصت های
مناسب برای احساس اسنیت در
دانش آموزان فراهم نعایند.
صفحه 13:
زمممم مم ممم م م م ممم
درس نهم :
5- معلمان موفق امروزى
می دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت
دارد.
دليل موفقيت نظا روه
صفحه 14:
آدرس دهم :
- معلمان موفق امروزی
می دانند
آنها علاوه برنیازهای علمی
نیازهای معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمی دهند.
زمممم مم ممم م م م ممم
صفحه 15:
۲شروع
7"بخش دوم
"چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله س در ۰/۷ کار و
حرفه مهم معلمی است
۲" گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 16:
سخن یک معلم . و
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک 2
پیامد وحشت انگیز می رسم و آن اين 2
که من عامل تصمیم گیری قاط در 2
کلاس هستم به عنوان یک Felt
دارای قدرت هستم که زندگی د
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت د
بخش گردانم من می توانم ابزاری 2
برای شکنجه باشم يا وسیله ای برای <
الهام شادی .
من مى توانم تحقير كنم يا شوخى
بکنم آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
6
3
۰
3
€
€
۰
€
3
3
3
۰
۴
3
3
اا اليا اليا ايا
صفحه 17:
زمممم مم ممم م م م ممم
يك معلم بر ابديت اثر
مى كذارد»
او هركز نمى تواند بكويد كه
نفوذش در كجا متوقف
می شود."
هنری آدامز
3
23
>
>
>
>
2
2
>
3
2
2
2
2
>
صفحه 18:
انا لها نا انا انها انا لها ايها اها انا اها انها اا لا ايا
در سريال معلم دهكده »
نامزد معلم . ازش مى برسد شما که قاضی بوديد
جرا رها كرديد و
معلم شديد؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
که پیش من می آمدنددقیق می شدم .
می دیدم که آنها کسانی هستند که
با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند
وبه خودم كفتم : به جاى برداختن به شاخ ويرك ها بايد يه
اصلاح ریشه
صفحه 19:
a
-
vow
آموزش یعنی قدرت ae
3
إمامممممممم ممم مم 6م
ل
=
0
1°
دشیم © :5
صفحه 20:
صفحه 21:
لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا لیا لا
صفحه 22:
ae های ساده کاری
ندارد. ساده کردن
می خواهد
لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا لیا لا
صفحه 23:
آموزش یعنی کشف
روزاگزون بی خبری
خودمان
3
3
>
2
2
>
2
2
2
2
2
2
2
2
2
صفحه 24:
لا برونر كويد :
همه كس همه جيز مى آموزد
به شرط دخالت زمان
AA mM Am mm
صفحه 25:
5 قابق, مجیدی
2
۲شروع
۲پبخش سوم
صفحه 26:
به نام خدا
موضوع : خلاصه ی فصل سیزدهم کتاب ناتوانی »
های یادگیری
زبان نوشتاری *
نویسنده : ژانت لرنر *
صفحه 27:
زبان نوشتاری
* وازه اون ابرار ارتاعلی اسان است
نوشتن پیشرفته ترین و پیچیده ترین دستاورد زبان است . =
© از طری ویس ات که بادگری ها و جريه هاف پیشین
حاصل از کوش دادن , ستن تن و خواندن متسجم می
شود
UN eee ۰ با
ل ار راط و كه ارد ودر
حين استفاده از أبزارهاى نوشتارى مهارت لازم را براى
ار
* هم چنین حافظه ی دیداری و حرکتی خوبی داشته باشد .
صفحه 28:
انشا
* افراد دچار ناتوانی های یادگیری معمولا بیش تر اين
توانایی های مربوط به نوشتن را ندارند و ممکن
cowl مشکلات شدیدی نیز در برقراری ارتباط از
طریق نوشتن داشته باشند . نوشته های این افراد
پر از غلط های املایی , نشانه های سجاوندی ,
ers رعایت حروف بزرگ و کوچک , خطاهای
نگارشی و دستوری است . نوشته های آن ها
مختصر , سازمان نیافته و از نظر بسط فکری و
نظری ضعیف است .
صفحه 29:
سواداموزی
* ورود اولیه ی کودک به جهان واژه ها , زبان و
ایا
صفحه 30:
صفحه 31:
اصول تدریس فرایند نوشتن
فرایند نوشتن در مرحله ی پیش از نوشتن به
وقت , درون داد و توجه زیاد نیاز دارد .
فرایند نوشتن باعث می شود دانش آموز از تمرکز
بيش از حد بر ساز و کار های نوشتن رها شود .
فرایند نوشتن به دانش آموز کمک می کند تا در کار
خود تجدید نظر کند .
از غلط گیری زیادی در کار نوشتاری دانش آموزان
صفحه 32:
راهبردهای نوشتن
* گفت و گو های نوشتاری
* دفترچه ی خاطرات
* نوشته های الگو دار
* سازمانگرهای ترسیمی
صفحه 33:
نمودار ون
* سازمانگری ترسیمی است که دو دایره ی متقاطع
دارد . این نمودار برای ایجاد آمادگی جهت مقایسه
و مقابله ی تکلیف نوشتاری مفید است .
صفحه 34:
مزایای پردازش کلمه
* انگیزش
* همکاری
* سهولت تجدیدنظر
* کمک به رفح مشکلات حرکتی ظریف
۰ و ا ل انمي
صفحه 35:
مراحل رشد یادگیری املا
1 وشن سش آهای ( 71 سالكن)
2 به کاربردن نام حروف و آغاز راهبردهای
آوایی( 5 تا 9 سالگی )
3 کارکرد الگوهای نوشتاری کلمه ( 6 تا 12
سالگی )
* 4. کاربرد درنگ های هجایی و واژه های چند هجایی
(8تا 18 سالگی )
* 5. پرورش چشم اندازی پخته به املا ( 10 سالگی
a 0
تا بررکسالی
صفحه 36:
رویکرد زبان شناختی برای املا
برای اموزش املا باید از روشی سود جست که در *
آن بر قواعد آواشناختی , صرفی و نحوی یا الگوی
. واژه ها تاکید می شود
صفحه 37:
رویکرد بسامد واژه در مورد املا
* از واژه هایی در تدریس املا استفاده می شود که
بیش تر از سایر الگوهای آواشناختی کاربرد دارند .
= * این رویکرد براین نظر استوار است که استثناهای
موجود در قواعد املایی آن قدر زیاد است که در
پربسامد ترین واژه ها نیز دیده می شود و اين امر
یادگیری الگوها و قواعد املایی را برای یادگیرندگان
مبتدی دشوار مى سازد .
صفحه 38:
* نارساخوانی ناشی از نارسا آوایی
* نارساخوانی ناشی از ناواضحی
* نارسا خوانی ناشی از نارسا آوایی و ناواضحی
صفحه 39:
راهبردهایی برای تدریس انشا
فرصت هایی برای تقویت نوشتن تدارک بینید
کانونی برای نوشتن تاسیس کنید .
اجازه بدهید دانش آموزان موضوعات را خودشان انتحاب کنند
الگوهایی برای فرایند نوشتن و تفکر راهبردی در اختیار دانش آموزان قرار دهید
ژرف اندیشی و حسی از مخاطب بودن را در داتش آموز رشد دهید
هدايت و کتترل امر نوشتن را بد خود دانض آموزان محول كنيد
از علایق داتش آموزان سود جویید .
از نمره گذاری تنبیهی ببرهیزید
بین نوشته ی شخصی و کاربردی تمایز قایل شوید
درون دادهای فراوان ارایه كنيد
برنامه های نوشتاری فراوانی تهیه کنید
از شیوه ی یستن استفاده کنید
صفحه 40:
راهبردهای استفاده از برنامه ی
پردازش
۰ تمرین واژه ها
+ یادگیری توالی در داستان
۰ تشکیل گنجینه ی واژگان
+ آغاز یک داستان
نگه داری دیسکت کارهای روزانه
۰ ارسال پست الکترونیکی
ارسال پیام های الکترونیکی به هیات های تحریریه ی نشریات
٠ گزارش کتاب
۰ یافتن دوستان مکاتبه ای
۰ تهیه ی خبرنامه ی کلاس
۰ استفاده از نمودارها
صفحه 41:
راهبردهاى تدريس املا
درک و حفظ شنیداری صدای حروف
درک و حفظ دیداری حروف
روش های چند حسی در املا
روش فرنالد
روش آزمون -مطالعه - آزمون در مقابل مطالعه-آزمون
نوارها و مراکز شنیداری
املای برنامه ریزی شده
فرهنگ های با غلط املایی رایج
فرهنگ های تند نویسی
هچی کنندگان الکترونیکی و کنترل رایانه ای املا
صفحه 42:
راهبردهای تدریس دستخط
hae oot tes
صفحه 43:
تهیه وندوین؛ _
محمد فایق مجیدی دهگلان
| دبیر بازنشسته زبان و
ادبيات فارسی
0 نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
[fj همکار افتخاری مجله
شوق تغيير بيش از ده
سا
14 سال کارشناس م
کار شنا I Jos :
امتوسطله دوره اول
ممممممممم موم مممم
5 5 ۲
3
3
>
2
2
>
2
2
2
2
2
2
2
2
2
صفحه 44:
مس
0 تیب راو
tial
3
3
>
2
2
>
2
2
2
2
> |
2
2
2
2
صفحه 45:
۰*۰" 6 ۸
See eee eee