پاورپوینت
آموزشروانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت خلاصه ی فصل پانزدهم رفتاراجتماعی و هیجانی کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر

توضیحات: فهرست مطالب: 1- ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان 2- گفته ها ونکته های آموزشی خلاصه ی فصل پانزدهم رفتاراجتماعی و هیجانی کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر تعداد اسلاید :75 O ناتوان کننده ترین مشکل ممکن دانش آموزان کمبود مهارت های اجتماعی کودکانی ضعف مهارت های اجتماعی دارند: توجه وحساسیتی نسبت به دیگران ندارند. درکشان از موقعیت های اجتماعی کم است. از نظر اجتماعی مطروند. برخی در زمینه های درسی موفق اند ، عده ای هم در زمینه ی درسی و هم در زمینه ی اجتماعی دچار مشکل اند. کودکان را قادر می سازند که با همسالان ، معلم ها و دیگران درست برخورد کنند. احساسات ابراز شده را درست تشخیص دهند. واکنش دقیق نشان دهند. نیازها و تمایلاتشان را به روش های جامعه پسندی ابراز نمایند. مشکلات اجتماعی را به روش مردم پسندانه ای تشخیص و برطرف نمایند 📙درس هفتم: 7- معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:

صفحه 2:
فهرست مطالب: ۱- ده آموزه جهانی پونسکو ویژه معلمان و كفته ها ونكته هاى آموزث سی خلاصه ی فصل پانزدهم رفتاراجتماعی و هیجانی کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر تعداد اسلاید :۷۵

صفحه 3:
اصروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش انا ليا لها انا انها اننا لیا نیا نبا نيا با لیا نیا نیا نبا تعداد اسلا یدها۱۵:

صفحه 4:
2 كت 3 3 4 ۰۹8۵۵ 1 = 5 5 ۲ 5 5 ۲ لیا لیا الما لیا لها لیا لیا الما لیا لیا لیا نبا لیا لا

صفحه 5:
ال درس اول : ۱- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : ما هم نمی دانیم اما باهم می آموزیم. 3 € ۰ 3 3 € € € 3 3 3 ۰ € 34 3 ©

صفحه 6:
۲|درس دوم: ۲- ععلمان امروزی می دانند: در وفله نخست معلم دانش آموزان هستند. نه معلم كتب درسى زمممم مم ممم م م م ممم ©

صفحه 7:
۳- معلمان فقط عرضه کنندگان دانش نیستند. بلکه تسعیل گر روند یادگیری

صفحه 8:
| درس جهارم : ع-معلمان موفق امروزی می دانند:< > اثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزه: نيز از اهداف مهم آنهاست. a ee

صفحه 9:
]درس ینجم : 0- معلمان موفق امروزی می دانند: زنك تفریج و بازی حق مسلم کودکان © ممم مممم ممم مم 6م 111 ‎oo‏ 3 3 2 2 2 > 2 2 2 2 2 2 2 2 2

صفحه 10:
7- معلمان موفق امروزی می دانند برداشتن ديوارهاى ميان كلاس درس و جامعه از اهداف آنهاست. © ممم ممم م مم6 م6 6666م 5 5 8 8 5 5 5 8 5 5 5 5 ا

صفحه 11:
۵ 66۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۸ لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا لیا لا ۷- معلمان موفق امروزی می دانند کلید قرن یاددگیری مداوم است اخير ©

صفحه 12:
اللاأدرس هشتم : ۸- معلمان موفق امروزی می دانند باید فرحت های مناسب برای احساس اسنیت در دانش آموزان فراهم نمایند. 6) زمممم ممم ممم م م ممم

صفحه 13:
زمممم مم ممم م م م ممم | درس نهم : ‎-٩‏ معلمان موفق امروزی می دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهمیت دارد.

صفحه 14:
درس - معلمان موفق امروزی می دانند آنها علاوه برنیازهای علمی نیازهای معنوی واخلاقی را باید مد نظر قرارمی دهند. € 3 ۰ 3 3 € € € 3 3 3 ۰ € 34 3

صفحه 15:
ررم ۷شروع ۲بخش دوم "چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله س در ۰/۷ کار و حرفه مهم معلمی است ۲" گفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 16:
۳ > سخن یک معلم و وقتی که در کارم فکر می کنم به یک 2 پیامد وحشت انگیز می رسم و آن اين 2 که من عامل تصمیم گیری قاط در 2 كلاس هستم به عنوان يك معلم» ‏ 3 من مى توانم تحقير كنم يا شوخى بكنم »آزاربرسانم يا التيام بخشم در همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا گردانم با انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما 3 € ۰ 3 3 € € € 3 3 3 ۰ ۴ ۰۴ 3 بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای 2 الهام شادی .

صفحه 17:
لیا لیا نا لیا لیا ما لیا لیا ما لیا لیا لیا نبا لیا لا

صفحه 18:
3 3 2 2 2 > 2 2 2 2 2 2 2 2 2 در سریال معلم دهکده ؛ نامزد معلم . ازش می پرسد شما که قاضی چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم : می دیدم که آنها کسانی هستند که يا آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند. وبه خودم كفتم به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها اد به اصلاح ريشه

صفحه 19:

صفحه 20:
> > > > > > > > > 3 > a >

صفحه 21:
آن که از سوال كردن مى ترسد. از یادگیری شرمنده خواهد 3 3 2 2 2 > 2 2 2 2 2 2 2 2 2

صفحه 22:
لیا لیا نا لیا لیا ما لیا لیا ما لیا لیا لیا نبا لیا لا

صفحه 23:
2" ۲ ۸ لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا لیا لا

صفحه 24:
همه کس همه چیز به شرط خالت زمان 2 3 لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا اننا انا انا انا انا الا ليا

صفحه 25:
شروع رد ‎oo‏

صفحه 26:
به نام خدا خلاصه ی فصل پانزدهم رفتاراجتماعی و هیجانی ‎OLS‏ ناتوانی های بادگیری ژانت لرنر ‎

صفحه 27:
ناتوان كتنوه ترين مشكل ممكن دانش اموزان Wi ‏پا‎

صفحه 28:
0 کودکانی ضعف مهارت های اجتماعی دارند: 0 توجه وحساسیتی نسبت به دیگران ندارند. 0 درکشان از موقعیت های اجتماعی کم است. 0 از نظر اجتماعی مطروند. 0 برخی در زمینه های درسی موفق اند , عده ای هم در زمینه ی درسی و هم در زمینه ی اجتماعی دچار مشکل اند.

صفحه 29:
6 مان ضرورت مهارت هاى اجتماعى © كودكان را قادر می سازند که با همسالان , معلم ها و دیگران درست برخورد کنند. 0 احساسات ابراز شده را درست تشخیص دهند. 0 واکنش دقیق نشان دهند. ۵ نیازها و تمایلاتشان را به روش های جامعه پسندی ابراز نمایند. 0 مشکلات اجتماعی را به روش مردم پسندانه ای تشخیص و برطرف نمایند .

صفحه 30:
قابلیت اجتماعی یعنی: ۵ ارتباط مثبت با دیگران 0 شناخت اجتماعی صحیح و متناسب با سن ۵ نداشتن ناسازگاری رفتاری 0 رفتارهای اجتماعی کارامد

صفحه 31:
. ا شاخص هاى ناتوانى اجتماعى © درک اجتماعی اندک ۵ نداشتن نظر و داوری 0 اشکال در درک احساسات دیگران کر و با ۵ اشکال در برقراری روابط خانوادگی © ناتوانی های اجتماعی در محیط مدرسه 0 ناتوانی های اجتماعی در نوجوانان و بزرگسالان

صفحه 32:
آموزش مهارت های اجتماعی دوس 0 آموزش انفرادی 9 گروهی ۵ ایفای نقتر 0 مهارت های بازی 0 آموزش راهبردها

صفحه 33:
bw ea oval cae . ‏الگوهای اجتماعی‎ ‎esas Sti‏ رفتاری و 4 كنادها ‎es‏ ‏دنست ‎

صفحه 34:
مشکلات هیجانی آثار هیجانی ناشی از شکست های مکرر و رت خودارزشمندی اغلب نامطلوب وفراموش نشدنی است . رشد روان پویشی و ساختار شخصیت فرد اشارات ضمنی مهمی برای درک پیامدهای هیجانی ناتوانی های یادگیری دارند .

صفحه 35:
6 الات رشدی حرعتی وادرای به تارصایی از خویشتن منتهی می شود . 0 شکستهای پی در پی منجر به احساس ناکامی و بیهودگی می شود . ۲ © باعث ایجاد پسخوراند تمسخرآمیز به خویشتن می گردد تال ار اسطرای وی ی کرت کین اد منجر به طرد شدن يا مراقبت افراطی می شود . 0 سربیجی آگاهانه از یادگیری, خصومت آشکار, مقاومت در برابر فشار , وا بیش از حد, زود دا شدن, ترس از موفقیت و خزیدن به خلوت خود .

صفحه 36:
خودپنداشت منفی 0 احساس های درونی آن ها نسبت به خودشان و واکنش هایی که از جهان بیرون دریافت می کت دسا حور ار سای وان واز خودشان فردی بی عرضه ترسیم می کند

صفحه 37:
ویژگی ترمیم پذیری 0 نظام حمایتی با به حداقل آثارناکامی ها , مشهودکردن استعدادها , مهارت ها و شایستگی های غیردرسی کودکان و نیز تاکید بیشتر برهدف های یادگیری به جای هدف های اجرایی باعث حفظ خود ارزشمندی در آن ها می شود .

صفحه 38:
تقویت عزت نفس © به دانش آموزان کمک کنیم تکالیف درسی خود را به گونه ای انجام دهند که احساس خودارزشمندی 76 تیان فا با کم کر ناویل سس و موفقیت خود را تشخیص دهند تا دیگر خودشان را سرزنش نکنند و به جای آن دریابند که تلاش هایشان برنتیجه ی کار اثر می گذارد.

صفحه 39:
اختلالات نقص توجه و فزون 59 0 با مشکلات دایمی در عرصه ی توجه. ناتوانی در مهار غریزه ها و گاهی اوقات فزون کنشی ۵ دانش آموزان هميشه قادر به مهار ارادی 0 مشکلاتشان غالبا به شکست تحصیلی و طرد شدن دانش آموز از سوی همسالان منجر می شود و این وضعیت ممکن است احساس کرو عرت نفس او اخساس تاكادت به ادال داشته باشد . & oy

صفحه 40:
oe ‏نیرویی است كه ميل رسيدن به هدف را در‎ 0 . ‏فرد تقویت می کند و جهت می بخشد‎ آموزان برای یادگیری در مدرسه به کششی قوی نیاز دارند زیرا بسیاری از یادگیری تحصیلی مستلزم کارمداوم و سخت طی زمانی طولانی است .

صفحه 41:
سوال که دانش آموزان بی SEES ‏ود‎ eas ‏شکست می خورم‎ ‏چرا تلاش کنم؟‎

صفحه 42:
انگیزش 0 فرایند ازدست دادن انگیزه از زمانی شروع می شود که دانش آموز به توانایی های هوشی ود شك كن كك 0 دانش آموز پس از دلسردی به سبب نا کامی های مکرر در کلاس درس نسبت به یادگیری تحصیلی نگرشی منفی و شکست خورده پیدا می کند

صفحه 43:
نظریه ی اسناد ۵ شیوه ای برای نگریستن به انگیزش فراهم می ۰ ۵ واژه ی اسناد اشاره دارد به راهی که مردم دلایل موفقیت هایشان را برای خودشان توجیه 0 آن ها مایل اند موفقیت هایشان را به عواملی خارج از کنترلشان نظیر خوش اقبالی تصادفی یا معلم نسبت دهند و شکست هایشان را ‎Yoo‏ سرزنش خود به ناتوانی خود , دشواری تکالیف , برخورد معلم و دیگر عوامل تصادفی نسبت_دهند_.

صفحه 44:
هدایت رفتار ‎ial ole‏ اه کارگیری مفهوم ترطی سازی کنشگر در روان شناسی رفتاری برای ‎cell Fala) eds‏ ‏برای استفاده از روش های هدایت رفتار مكدع اه ار بان محولی مب یر للم ند برنامه ريزى و سازمان دهی می شوند تا رفتار های قابل مشاهده ی دانش ‎jgol‏ تغ : روش های هدایت رفتار هم برای تقويت رفتارهای مطلوب و هم برای کاهش با حذف رفتارهای نامطلوب به کار برده می شود . ‎

صفحه 45:
0 عبارت است از رویداد يا محرک 0 رفتار هدف يا پاسخ (رفتار ی که دانش آموز بايد تغيير يا به آن نايل شود) © © بيامد يا تقويت (به دنبال رفتار هدف اتفاق مى افتد)

صفحه 46:
نظریه ی تقویت © اين نطريه براين ال | توار است که انسان ها کاری رأ أنجام مى دهند كه براى انجام دآدنش تقویت شود : هل بای یت که ها را لتاب كلد كارا نش مزب راگن ‎ab iss‏ وا رام ادن وظائف را اس دون ای اسآ ‎ose)‏ ور هد تا جایزه به آو داده شود تعبین . ‏تقویت نننود‎ Gollan yl 1 ‏دا آموز صحیح باشد‎ sd 1

صفحه 47:
0 رویکردی خود آموزش دهی در یادگیری است . افراد باید با صدای بلند با خودشان صحبت کنند , در مورد کارهایی که باید انجام دهند خودشان را راهنمایی کنند و در صورت موفقیت در اجرای کارها خودشان را به طور کلامی تشویق کنند . این گونه افراد می آموزند که با خودگویی , تقویت خود و خود هدایت گری به خودشان انگیزه دهند .

صفحه 48:
| مراحل برنامه ی خود آموزش . 1. معلم الگو می شود . 2 سپس دانش آموز همان تکلیف را انجام می دهد و با صدای بلند با خود صحبت می کند و معلم وی را راهنمایی می کند 3. ضمن انجام تکلیف آهسته با خود زمزمه می کند 4 از گفتار درونی یا خصوصی استفاده می کند . خودشان به هدایت عملکردشان می پردازند

صفحه 49:
ارزيابى رفتارهاى اجتماعى و هيجانى © فنون مشاهده اى مستقيم ترين روش است . © يرسشنامه © فهرست بررسى © مقياس هاى درجه بندى © فنون جامعه سنجى

صفحه 50:
رشد قابلیت های اجتماعی 0 دانش آموزانی که قابلیت اجتماعی دارند مهارت های اجتماعی را بدون هیچ کوششی از طریق زندگی روزمره می آموزند . 0 دانش آموزان دچار کمبودهای اجتماعی نیاز به کوشش آگاهانه و تدریس ویژه برای یادگیری دنیای اجتماعی تفاوت های جزیی ان و زبان . ‏کلام آن دارند‎ w

صفحه 51:
رشد مهارت های اجتما 0 تصویربدنی و ادراک خود 0 حساسیت به افراد دیگر 0 بلوغ اجتماعی 0 راهبردهای یادگیری 0 آموزش مهارت های اجتماعی

صفحه 52:
eos 2 ‏نی و ادراک‎ ‏حود‎ a les ‏ليت‎ ‏هاى حركتى‎ a 3 aS I és als J ‏معوایی‎ 4 پاز ‎ee (5‏ 6( آلبوم ‎on‏ :

صفحه 53:
حساسیت به افراد دیگر 0 استفاده از زبان محاوره و صامت 1 تصوير چهره ها . حرکات بیانگر . موقعیت هایی در فیلم یا داستان . آنچه صدا بیان می کند

صفحه 54:
بلوغ اجتماعی 0 شامل رشد از مرحله ی نابالغی به بالیدگی و آرواسکی ب تال اس ۲ ‎livia airy ta 5‏ اعمال ات . پایه ریزی استقلال . ارایه قضاوت های اخلاقی . برنامه ریزی و اجرا . حل مشکلات آخر هفته

صفحه 55:
راهبردهای مهارت های

صفحه 56:
1 راهبرد ۳۸5۲ وسیله ی یادیاری چهار قسمتی است كه به حل مشکلات میان فردی کمک می ‎WS‏ . ‎Jol’ F(Freeze and think) i‏ و تفكر ly ai 5 A(Aiternatives) ii de> ol, S(Soiution) iii Je oly ylaiel T(Try it) iv

صفحه 57:
SLAM ‏راهبرد‎ 2 © (م0غ5)56 بايستيد © (!100)ا نكاه كنيد ‎au yy A(ask) O‏ ‎qwl M(make) 0‏ دهيد

صفحه 58:
3 راهبرد ‎Oo ea:‏ در مورد داستا 0 دانش آموز باید داستان نیمه تمام مارا کامل کند 0 در مورد فیلمی به صورت انتقادی بحث كنيد

صفحه 59:
اجتماعی از طریق تصاویر 0 تصاویری را می توان طوری چید که گویای داستانی درباره ی موقعیتی اجتماعی باشد و از دانش آموز خواست تصاویر را مرتب و داستان را بیان کند .

صفحه 60:
5.راهبرد تشخیص واقعیت از 0 به دانش آموز کمک کنید تا یاد بگیرد بين موقعیت های واقعی و تخیلی فرق بگذارد .

صفحه 61:
6 اهر ورس ی هی رفتارهای اجتماعی تازه کسب شده 0 آنچه آموخته است را در موقعیت های مختلف زندگی به کار برد .

صفحه 62:
1 © اين که یاد بگیرند چگونه احوال پرسی کنند , خودشان را معرفی کنند , موضوعی برای صحبت پیدا کنند , فعالانه گوش کنند , سوالاتی وی کت وا سا وتا كا

صفحه 63:
8.راهبرد مهارت دوست يابى © جكونه دوست بيدا كنند © از ديكران تعريف كنند © به فعاليت هاى كروهى بييوندند © يذيراى امتنان ديكران باشند

صفحه 64:
9.راهبرد مهارت های بازی 1 کردن 0 آموزش الگو برداری , تمرین و مرور ذهنی رفتار و انتقال رفتار هنگام بازی كردن

صفحه 65:
راه هاى تقويت عزت 1 فسر © خدمات روان يزشكى و روان شناختى © ايجاد رابطه اى درمانى © كتاب درمانى © حلقه ى جادويى © استفاده از رسانه هاى خلاق

صفحه 66:
انواع تقویت 0 تقویت مثبت: ارایه محرکی تقویت کننده به رفتار کودک ۵ تقویت منفی : پیامدی آزارنده است و افراد سعی می کنند طوری رفتار کنند که از محرک های آزارنده مصون بمانند

صفحه 67:
0 محروم شدن از تقوبت کننده های مثبت هنگام نشان دادن رفتار نامناسب

صفحه 68:
۵ هدف تنبیه : توقف يا کاهش رفتار نامطلوب و كاستن از احتمال وقوع مجدد رفتار ناخواسته

صفحه 69:
نادیده گرفتن 0 بی توجهی مشروط وقتی رفتار ناخوشایندی صورت می گیرد .

صفحه 70:
۵ تقویت تاثیری افزايش دهنده یا نیرو بذ بخش بر رفتار هدف دارد .

صفحه 71:
شکل دهی رفتار © تقسيم كردن هدف مطلوب يا تكليف به مراحلی منظم و متوالی , سپس تقويت رفتارهای کنونی دانش آموز و رفتارهایی که به تدریج به رفتار مورد نظر نزدیک می شود . 0 شکل دادن به رفتار گاهی تقریب های متوالی نیز نامیده می شود

صفحه 72:
قرارداد مشروط واساس فرار داد مشروظ براین اس که توان از یک چیز مطلوب برای تقوبت چیزی که دانش آموز تمایلی به انجام دادن آن ندارد , استفاده کرد . راهبرد هدایت رفتاری است که متضمن توافق نامه ای کتبی بین دانش آموز و معلم است .

صفحه 73:
0 جریانی که از فعالیت ‎slo‏ پربسامد و مرجح می توان برای تقوبت فعالیت های کم بسامدتر استفاده کرد 0 اين نظریه به نام قانون مادربزرگ نیز نامیده می شود . زیرا مادربزرگ ها اغلب قول می دهند اگر بشقاب غذایت )| ‎wo WS plas‏ توانی دسر بخوری .

صفحه 74:
تقویت های ژتونی 0 تقویت کننده هایی است که پس از جمع شدن و به تعداد معینی رسیدن می توان آن ها را با تقویت کننده ی حمایتی ملموس تری عوض کرد ۵ برای مثال : کمد جایزه مدارس

صفحه 75:
محروم کردن 0 روشی است که در آن دانش آموز بی نظم از ‎sla culled‏ آموزشی کنار گذاشته می شود و برای مدت کوتاهی در مکانی مشخص و مجزا می ماند . © اين روش را با احتیاط خیلی زیاد باید اجرا کرد

صفحه 76:
نکات روش محروم کردن © بايد کوتاه مدت باشد حداکثر ده دقیقه برای کم سن و سال ها و بزرگتر از آن به ازای هر سال یک دقیقه اضافه شود . ‎bas 0‏ ی بار اار ۳ ‏0 معلم و سایر کودکان در طی محروم شدن نباید توجهی به کودک نشان دهند ‏با به کار گمارده شدن کودک به فعالیت های جاری باید فعالانه به کودک کمک شود و محرومیت پایان یابد . ‏6 مان ‎

صفحه 77:
زمممم مم ممم م م م ممم تهيه وتدوين: ار محمد فايق مجيدى دهكلان | دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی 0 نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم | همکار افتخاری مجله شوق تغيير بيش از ده سا 4 سال کارشناس وفع کارشنا ول آموز ث متوسطه دوره اول 3 3 2 2 2 > 2 2 2 2 2 2 2 2 2

صفحه 78:

صفحه 79:
2*۰" 6 ۸

فهرست مطالب: -1ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان -2گفته ها ونکته های آموزشی خالصه ی فصل پانزدهم رفتاراجتماعی و هیجانی کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر تعداد اسالید 75: ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 در سریال معلم دهکده ، نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم ، می دیدم که آنها کسانی هستند که یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند. وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش سوم به نام خدا خالصه ی فصل پانزدهم رفتاراجتماعی و هیجانی کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر ناتوان کننده ترین مشکل ممکن دانش آموزان Oکودکانی ضعف مهارت های اجتماعی دارند: Oتوجه وحساسیتی نسبت به دیگران ندارند. Oدرکشان از موقعیت های اجتماعی کم است. Oاز نظر اجتماعی مطروند. Oبرخی در زمینه های درسی موفق اند ،عده ای هم در زمینه ی درسی و هم در زمینه ی اجتماعی دچار مشکل اند. ضرورت مهارت های اجتماعی Oکودکان را قادر می سازند که با همساالن ، معلم ها و دیگران درست برخورد کنند. Oاحساسات ابراز شده را درست تشخیص دهند. Oواکنش دقیق نشان دهند. Oنیازها و تمایالتشان را به روش های جامعه پسندی ابراز نمایند. Oمشکالت اجتماعی را به روش مردم پسندانه ای تشخیص و برطرف نمایند . قابلیت اجتماعی یعنی: Oارتباط مثبت با دیگران Oشناخت اجتماعی صحیح و متناسب با سن Oنداشتن ناسازگاری رفتاری Oرفتارهای اجتماعی کارامد شاخص های ناتوانی اجتماعی Oدرک اجتماعی اندک Oنداشتن نظر و داوری Oاشکال در درک احساسات دیگران Oمشکالت مربوط به معاشرت و دوست یابی Oاشکال در برقراری روابط خانوادگی Oناتوانی های اجتماعی در محیط مدرسه Oناتوانی های اجتماعی در نوجوانان و بزرگساالن آموزش مهارت های اجتماعی Oآموزش مستقیم Oآموزش انفرادی Oگروهی Oایفای نقش Oمهارت های بازی Oآموزش راهبردها آموزش مهارت های اجتماعی معموال با الگوهای اجتماعی ، مرور ذهنی رفتاری و انتقال یا تعمیم رفتارها همراه است . مشکالت هیجانی Oآثار هیجانی ناشی از شکست های مکرر و ناتوانی در دستیابی به احساس قابلیت و خودارزشمندی اغلب نامطلوب وفراموش نشدنی است .رشد روان پویشی و ساختار شخصیت فرد اشارات ضمنی مهمی برای درک پیامدهای هیجانی ناتوانی های یادگیری دارند . علل و آثار مشکالت هیجانی Oاختالالت رشدی حرکتی و ادراکی به نارضایتی از خویشتن منتهی می شود . Oشکستهای پی در پی منجر به احساس ناکامی و بیهودگی می شود . Oباعث ایجاد پسخوراند تمسخرآمیز به خویشتن می گردد . Oوالدین دچار اضطراب و ناامیدی می گردند .که این امر منجر به طرد شدن یا مراقبت افراطی می شود . Oسرپیچی آگاهانه از یادگیری ،خصومت آشکار ،مقاومت در برابر فشار ،وابستگی بیش از حد ،زود دلسرد شدن ،ترس از موفقیت و خزیدن به خلوت خود . خودپنداشت منفی Oاحساس های درونی آن ها نسبت به خودشان و واکنش هایی که از جهان بیرون دریافت می کنند از دنیا تصویری ترسناک و نا امن و از خودشان فردی بی عرضه ترسیم می کند . ویژگی ترمیم پذیری Oنظام حمایتی با به حداقل آثارناکامی ها ، مشهودکردن استعدادها ،مهارت ها و شایستگی های غیردرسی کودکان و نیز تاکید بیشتر برهدف های یادگیری به جای هدف های اجرایی باعث حفظ خود ارزشمندی در آن ها می شود . تقویت عزت نفس Oبه دانش آموزان کمک کنیم تکالیف درسی خود را به گونه ای انجام دهند که احساس خودارزشمندی آن ها درجهت مثبت شکل گیرد . Oبه آن ها باید کمک کرد تا دالیل شکست و موفقیت خود را تشخیص دهند تا دیگر خودشان را سرزنش نکنند و به جای آن دریابند که تالش هایشان برنتیجه ی کار اثر می گذارد. اختالالت نقص توجه و فزون کنشی Oبا مشکالت دایمی در عرصه ی توجه ،ناتوانی در مهار غریزه ها و گاهی اوقات فزون کنشی مشخص می شود. Oدانش آموزان همیشه قادر به مهار ارادی سطح فعالیت خود نیستند . Oمشکالتشان غالبا به شکست تحصیلی و طرد شدن دانش آموز از سوی همساالن منجر می شود و این وضعیت ممکن است احساس کمبود عزت نفس و احساس ناکامی به دنبال داشته باشد . انگیزش Oنیرویی است که میل رسیدن به هدف را در فرد تقویت می کند و جهت می بخشد . Oدانش آموزان برای یادگیری در مدرسه به کششی قوی نیاز دارند زیرا بسیاری از یادگیری تحصیلی مستلزم کارمداوم و سخت طی زمانی طوالنی است . سوالی که دانش آموزان بی انگیزه باخود تکرار می کنند : ‏Oحاال که می دانم شکست می خورم چرا تالش کنم؟ انگیزش Oفرایند ازدست دادن انگیزه از زمانی شروع می شود که دانش آموز به توانایی های هوشی خود شک می کند . Oدانش آموز پس از دلسردی به سبب نا کامی های مکرر در کالس درس نسبت به یادگیری تحصیلی نگرشی منفی و شکست خورده پیدا می کند نظریه ی اسناد Oشیوه ای برای نگریستن به انگیزش فراهم می کند . Oواژه ی اسناد اشاره دارد به راهی که مردم دالیل موفقیت هایشان را برای خودشان توجیه می کنند . Oآن ها مایل اند موفقیت هایشان را به عواملی خارج از کنترلشان نظیر خوش اقبالی تصادفی یا معلم نسبت دهند و شکست هایشان را ضمن سرزنش خود به ناتوانی خود ،دشواری تکالیف ،برخورد معلم و دیگر عوامل تصادفی نسبت دهند . هدایت رفتار عبارت است از به کارگیری مفهوم شرطی سازی کنشگر در روان شناسی رفتاری برای هدایت رفتار دانش اموز. برای استفاده از روش های هدایت رفتار مجموعه ای از وقایع محیطی به طور نظام مند برنامه ریزی و سازمان دهی می شوند تا رفتار های قابل مشاهده ی دانش آموز تغییر کند . روش های هدایت رفتار هم برای تقویت رفتارهای مطلوب و هم برای کاهش با حذف رفتارهای نامطلوب به کار برده می شود . واحد رفتاری ABC A Oعبارت است از رویداد یا محرک B Oرفتار هدف یا پاسخ (رفتار ی که دانش آموز باید تغییر یا به آن نایل شود) C Oپیامد یا تقویت (به دنبال رفتار هدف اتفاق می افتد) نظریه ی تقویت Oاین نظریه براین اصل استوار است که انسان ها کاری را انجام می دهند که برای انجام دادنش تقویت شوند . Oمعلم باید تقویت کننده هایی را انتخاب کند که دانش آموز را برانگیزاند و کارایی اورا در انجام دادن وظایف خاص باال ببرد . Oرفتار یا پاسخ هایی که انتظار می رود دانش آموز بروز دهد تا جایزه به او داده شود تعیین کند . Oمحیط را به گونه ای نظم دهد که دانش آموز برای رفتار مطلوب تقویت شود . Oاگر عملکرد دانش آموز صحیح باشد تقویت کننده ها را افزایش دهد . Oاز دانش آموز خواسته شود تصمیم های آموزشی مستقلی بگیرد . تغییر شناختی رفتاری Oرویکردی خود آموزش دهی در یادگیری است . افراد باید با صدای بلند با خودشان صحبت کنند ،در مورد کارهایی که باید انجام دهند خودشان را راهنمایی کنند و در صورت موفقیت در اجرای کارها خودشان را به طور کالمی تشویق کنند .این گونه افراد می آموزند که با خودگویی ،تقویت خود و خود هدایت گری به خودشان انگیزه دهند . مراحل برنامه ی خود آموزش دهی .1 .2 .3 .4 .5 معلم الگو می شود . سپس دانش آموز همان تکلیف را انجام می دهد و با صدای بلند با خود صحبت می کند و معلم وی را راهنمایی می کند ضمن انجام تکلیف آهسته با خود زمزمه می کند از گفتار درونی یا خصوصی استفاده می کند خودشان به هدایت عملکردشان می پردازند ارزیابی رفتارهای اجتماعی و هیجانی Oفنون مشاهده ای مستقیم ترین روش است . Oپرسشنامه Oفهرست بررسی Oمقیاس های درجه بندی Oفنون جامعه سنجی رشد قابلیت های اجتماعی Oدانش آموزانی که قابلیت اجتماعی دارند مهارت های اجتماعی را بدون هیچ کوششی از طریق زندگی روزمره می آموزند . Oدانش آموزان دچار کمبودهای اجتماعی نیاز به کوشش آگاهانه و تدریس ویژه برای یادگیری دنیای اجتماعی تفاوت های جزیی ان و زبان بی کالم آن دارند . فعالیت هایی به منظور ایجاد و رشد مهارت های اجتماعی Oتصویربدنی و ادراک خود Oحساسیت به افراد دیگر Oبلوغ اجتماعی Oراهبردهای یادگیری Oآموزش مهارت های اجتماعی تصویربدنی و ادراک خود )1 )2 )3 )4 )5 )6 فعالیت های حرکتی اعضای بدن شکل های مقوایی پازل ها تکمیل شکل ها آلبوم ها حساسیت به افراد دیگر Oاستفاده از زبان محاوره و صامت .1تصویر چهره ها .2حرکات بیانگر .3موقعیت هایی در فیلم یا داستان .4آنچه صدا بیان می کند بلوغ اجتماعی Oشامل رشد از مرحله ی نابالغی به بالیدگی و از وابستگی به استقالل است . .1پیش بینی پیامدهای اعمال اجتماعی .2پایه ریزی استقالل .3ارایه قضاوت های اخالقی .4برنامه ریزی و اجرا .5حل مشکالت آخر هفته راهبردهای مهارت های اجتماعی Oآموزش مستقیم Oتشویق Oالگوسازی Oمرور ذهنی Oتقویت .1راهبرد FAST وسیله ی یادیاری چهار قسمتی است که به حل مشکالت میان فردی کمک می کند . F(Freeze and think) .iتامل و تفکر A(Aiternatives) .iiگزینه ها S(Soiution) .iiiراه حل T(Try it) .ivامتحان راه حل .2راهبرد SLAM S(stop) Oبایستید L(look) Oنگاه کنید A(ask) Oبپرسید M(make) Oپاسخ دهید .3راهبرد قضاوت کردن در مورد داستان ها Oدانش آموز باید داستان نیمه تمام مارا کامل کند Oدر مورد فیلمی به صورت انتقادی بحث کنید .4راهبرد فهم موقعیت های اجتماعی از طریق تصاویر Oتصاویری را می توان طوری چید که گویای داستانی درباره ی موقعیتی اجتماعی باشد و از دانش آموز خواست تصاویر را مرتب و داستان را بیان کند . .5راهبرد تشخیص واقعیت از تخیل Oبه دانش آموز کمک کنید تا یاد بگیرد بین موقعیت های واقعی و تخیلی فرق بگذارد . .6راهبرد آموزش تعمیم دهی رفتارهای اجتماعی تازه کسب شده Oآنچه آموخته است را در موقعیت های مختلف زندگی به کار برد . .7راهبرد یادگیری مهارت های مکالمه ای Oاین که یاد بگیرند چگونه احوال پرسی کنند ، خودشان را معرفی کنند ،موضوعی برای صحبت پیدا کنند ،فعاالنه گوش کنند ،سواالتی مطرح کنند و پاسخ دهند و خداحافظی کنند . .8راهبرد مهارت دوست یابی Oچگونه دوست پیدا کنند Oاز دیگران تعریف کنند Oبه فعالیت های گروهی بپیوندند Oپذیرای امتنان دیگران باشند .9راهبرد مهارت های بازی کردن Oآموزش الگو برداری ،تمرین و مرور ذهنی رفتار و انتقال رفتار هنگام بازی کردن راه های تقویت عزت نفس Oخدمات روان پزشکی و روان شناختی Oایجاد رابطه ای درمانی Oکتاب درمانی Oحلقه ی جادویی Oاستفاده از رسانه های خالق Oمشاوره انواع تقویت Oتقویت مثبت :ارایه محرکی تقویت کننده به رفتار کودک Oتقویت منفی :پیامدی آزارنده است و افراد سعی می کنند طوری رفتار کنند که از محرک های آزارنده مصون بمانند جریمه Oمحروم شدن از تقویت کننده های مثبت هنگام نشان دادن رفتار نامناسب تنبیه Oهدف تنبیه :توقف یا کاهش رفتار نامطلوب و کاستن از احتمال وقوع مجدد رفتار ناخواسته در آینده نادیده گرفتن Oبی توجهی مشروط وقتی رفتار ناخوشایندی صورت می گیرد . تقویت Oرخدادی پیامدی است که پس از ارایه ی پاسخی رفتاری پیش می آید Oتقویت تاثیری افزایش دهنده یا نیرو بخش بر رفتار هدف دارد . شکل دهی رفتار Oتقسیم کردن هدف مطلوب یا تکلیف به مراحلی منظم و متوالی ،سپس تقویت رفتارهای کنونی دانش آموز و رفتارهایی که به تدریج به رفتار مورد نظر نزدیک می شود . Oشکل دادن به رفتار گاهی تقریب های متوالی نیز نامیده می شود قرارداد مشروط Oاساس قرار داد مشروط براین است که می توان از یک چیز مطلوب برای تقویت چیزی که دانش آموز تمایلی به انجام دادن آن ندارد ، استفاده کرد . Oراهبرد هدایت رفتاری است که متضمن توافق نامه ای کتبی بین دانش آموز و معلم است . اصل پریماک Oجریانی که از فعالیت های پربسامد و مرجح می توان برای تقویت فعالیت های کم بسامدتر استفاده کرد Oاین نظریه به نام قانون مادربزرگ نیز نامیده می شود .زیرا مادربزرگ ها اغلب قول می دهند اگر بشقاب غذایت را تمام کنی می توانی دسر بخوری . تقویت های ژتونی Oتقویت کننده هایی است که پس از جمع شدن و به تعداد معینی رسیدن می توان آن ها را با تقویت کننده ی حمایتی ملموس تری عوض کرد . Oبرای مثال :کمد جایزه مدارس محروم کردن Oروشی است که در آن دانش آموز بی نظم از فعالیت های آموزشی کنار گذاشته می شود و برای مدت کوتاهی در مکانی مشخص و مجزا می ماند . Oاین روش را با احتیاط خیلی زیاد باید اجرا کرد . نکات روش محروم کردن Oباید کوتاه مدت باشد حداکثر ده دقیقه برای کم سن و سال ها و بزرگتر از آن به ازای هر سال یک دقیقه اضافه شود . Oفقط یک بار اخطار دهید . Oمعلم و سایر کودکان در طی محروم شدن نباید توجهی به کودک نشان دهند Oبا به کار گمارده شدن کودک به فعالیت های جاری باید فعاالنه به کودک کمک شود و محرومیت پایان یابد . تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 14سال کارشناس و 1 1 آموزش کارشناس مسئول متوسطه دوره اول 📙 📙 📙 1 2 end
39,000 تومان