پاورپوینت
آموزشروانشناسی و روانپزشکیمهارت‌های شخصی

پاورپوینت خلاصه ی فصل دهم کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر

توضیحات: فهرست مطالب: 1- ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان 2- گفته ها ونکته های آموزشی 3-خلاصه ی فصل دهم کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر تعداد اسلاید80 افلاطون ژیمناستیک را در نخستین مقطع آموزشی برای تربیت فیلسوف – پادشاه قرار می دهد. ارسطو: تن و روان هر دو مشخص کننده ی روحیه ی فردند. اسپینوزا: به جسم خود بیاموزید که خیلی کارها را انجام دهد . این امر به شما کمک می کند به بهترین وجه ممکن دهن را به کمال برسانید و به تفکر هوشمندانه نایل آیید. 📙درس هفتم: 7- معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است اختلال زبانی با اختلال در گفتار تفاوت دارد . اختلال گفتاری : نا بهنجاری در گفتار است نظیر مشکلات تلفظی ، اختلال در صدا ، مشکلات روانی گفتار . اختلال زبانی : در تمامی انواع ارتباط و رفتار کلامی را در برگیرد. دیر زبان باز کردن ، اختلال های واژگانی ، معنای واژه یا مفهوم سازی ، کاربرد نادرست قواعد نحوی و درک ضعیف زبان . بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
بدكيرى زانت لرئر كناب ناتواني هاي خلاصهى فصل دهم 0 ‎wi‏

صفحه 2:
‎ES‏ رسب ‏۱- ده آموزه جهانی بونسکو ویژه معلمان ۲- گفته ها ونکته های آموزشی ‏۳-خلاصه ی فصل دهم کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرثر ‏تعداد اسلاید ۸۰ ‎ ‎

صفحه 3:
3 6 ‎al 3‏ ده ویژگی معلمان د ‎at‏ ‎a‏ 6 آسروزی ‎ans‏ ‏3 6 از دیدگاه > ‎eat‏ ‏= م 6 سازسان جهانی آموزش د شل 3 بونسكو 5 و 2 تعداد اسلايدها0١: ‏ 3 >

صفحه 4:
ده آموزه بوا 4

صفحه 5:
ال درس اول : ۱- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : ما هم نمی دانیم اما باهم می آموزیم.

صفحه 6:
۲|درس دوم: ۲- ععلمان امروزی می دانند: در وله نخست معلم دانش آموزان هستند. نه معلم کتب درسی fee ee a ee a ee a eee

صفحه 7:
[ درس سوم : ۳- معلمان فقط عرضه کنندگان دانش نیستند.

صفحه 8:
3 6 ۰ 3 6 6 ۰ 6 3 6 6 3 6 c 6 الادرس جشارم : 5- معلمان موفق امروزى مى دانند: أثر كذارى بردانش آموزان بى انكيزه< نيز از اهداف مهم آنهاست. اليا ليا ليا با با با با با 3 3 3 2 2 2

صفحه 9:
]درس پنجم : 0- معلمان موفق امروزی می دانند: و بازی حق مسلم کودکان است . زممممممممممممممم ‎nn‏ ‏= اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا ايا ليا لها

صفحه 10:
| درس ششم : 7- معلمان موفق امروزی مى دانند برداشتن از اهداف آنهاست.

صفحه 11:
86666۵6۵۵6۵۵۵ لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا ليا درس هکتم: یادگیری مداوم است ۷- معلمان موفق امروزی مس دانند کلیه قرن اخیر

صفحه 12:
8 درس هشتم : ۸- معلمان موفق امروزی می دانند باید قرهت های مناسب برای احساس اصنیت در دانش آموزان فراهم نمایند. مهم مومم م مم مم م مم مر 2 5 5 9 5 5 2 5 5 5 5 15

صفحه 13:
درس نهم : ‎-9٩‏ معلمان موفق امروزی می دانند OOM ‏رم‎ سهم هر دانش آموز از يادگيري اهمیت دارد. دليل موفقيت نظا ره 3 3 2 2 2 3} 3 2 2 3 3 3 2 2 2

صفحه 14:
درس دهم : - معلمان موفق امروزی می دانند آنها علاوه برنیازهای علمی نیازهای معنوی واخلاقی را باید مد نظر قرارمی دهند. 3 ۰ ۰ 3 6 3 ۰ 6 3 3 6 ۰ 6 c 6

صفحه 15:
5 قایق مجیدی 2 ۷شروع 7بخش دوم "چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من در ۰۷ کار و حرفه مهم معلمی است ۲" گفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 16:
3 5 وقتى أكه در كارم ۶3 می نم ‎٩‏ يكنا وو بيامد وحشت انكيز مى رسم و آن این < كه من عامل تصميم كيرى قاطع در 2 كلاس هستم به عنوان یک معلم» | 3 ‎oe 5 ۳‏ 2 دارای قدرت هستم که زندگی و کودکان را تیره وتار با روشن و ‎GI‏ > بخش گردانم من می توانم ابزاری ‏ 23 برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای ‏ 2 5 الهام شادی . 5 > 44 9 ‎te‏ 3 ۰ ۰ 3 6 3 ۰ 6 3 3 6 3 6 6 6 من می توانم تحقير كنم يا شوخى بکنم آزاربرسانم یا لتيام بخشم در همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا كردانم يا انسانيت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما

صفحه 17:
زممممم م ممم ممم م ممم يك معلم بر ابديت اثر مى كذارد» او هركز نمى تواند بكويد كه نفوذش در كجا متوقف می شود." هنری آدامز ا 8 8 5 5 5 5 8 5 5 5 5 15 ۲ ۲ 5 5 ۲ 5 5 5 5 5 5 5 5 15 لا لیا ليا ليا ليا ليا ليا نا ليا ليا يا ليا ليا يا ليا

صفحه 18:
در سریال معلم دهکده ؛ نامز معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بوديد چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند. وبه خودم كفتم : به جاى برداختن به شاخ وبرك ها بايد يه اصلاح ريشه 3 3 2 2 2 3 2 2 2 2 3 3 2 3 2

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
میم ‎a‏ ‏- م ‎a‏ ‏- آن که از سوال كردن مى ترسد. از یادگیری شرمنده خواهد اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا ايا ليا لها مممممممممممم 181 1 18 8 8 151 5 158 15 ع م م م م م ع هس مس سر

صفحه 22:
لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا ليا 4 4 1 ‎ae‏ های ساده کاری ندارد. ساده كردن ‎ ‎

صفحه 23:
رم ‎OOM‏ ‏انا با دا با با با با با با با با با با با با آموزش یعنی کشق روزاگزون بی خبری خودمان wm

صفحه 24:
اللا برونر كويد : همه كس همه جيز مى آموزد به شرط دخالت زمان

صفحه 25:
‎na‏ ۲شروع ‎was‏ ‏9 ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
به نام خدا خلاصه ی فصل دهم کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر

صفحه 27:
*(فصل دهم ) یادگیری رشدی و

صفحه 28:

صفحه 29:
اثربخشی درمان کودکان دچار ناتوانی های یادگیری , باید تمرکز اصلی بر پیشگیری و مداخله ‎S‏ اولیه در مورد کودکان در معرض خطر باشد تا ناتوانی ‎sl‏ یادگیری آن ها افزایش نيابد.

صفحه 30:
*مهارت های رشدی 1 *اساس يادكيرى

صفحه 31:
*بسیاری از کودکان دچار ناتوانی های یادگیری در ظاهر هیچ مشکلی ندارند و مهارت های حرکتی شان واقعا است . تعدادی از کودکان هماهنگی حركنى ندارند ودر رشد حركتى شان تآخير زياد مشاهده مى شود . آن ها براى بهبود مهارت ها و عملكردهاى حركتى خود نياز به مداخله ى درمانى دارند : "رشد حرکتی و یادگیری

صفحه 32:
*افلاطون ژیمناستیک را در نغستین مقطع آموزشی ‎sly‏ تربیت فیلسوف - پادشاه قرار می دهد. #ارسطو: تن و روان هر دو مشخص کننده ی روحیه ی فردند. *اسپینوزا: به جسم خود بیاموزید که خیلی کارها را انسام دهد این ام به شما کمت میک ‎ig‏ ‏وجه ممکن دهن را به کمال برسانید و به تفکر هوتمنذاله نایل آنید. مونته سوری

صفحه 33:
*قانون آموزش و پر رش 1 دراد ‎a8‏ ناتوانی ی IDEA*

صفحه 34:

صفحه 35:
1 1 #رفتار ادراکی - حرکتی به انسجام درون داد ادراکی و يرون داد حرکتی آشار دارد: 3

صفحه 36:

صفحه 37:
*مفاهیم زیربنایی درباره ی یادگیری حرکتی #یادگیری آنسان با یادگیری جرکتی آغاز می شود: مراحل رشد حرکتی از یک توالی طبیعی برخوردار است. # کارآمدی تحصیلی و شناختی در بسیاری از حیطه ها بر پایه ی تجربه های حرکتی موفق استوار است.

صفحه 38:
*مهارت های حرکتی زمخت عضلات بزرگ گردن : تنه, بازوها و پاها را په حرکت در می آورد . رشد حرکتی زمخت شامل کنترل وضع اندام , راه رفتن , دویدن ,گرفتن و پریدن است . برای ارایه محرک جهت رشد حرکتی زمخت , کودکان به محیط های بی خطر عاری از موانع و نیز به تسویق های والدین و معلم ها نیاز دارند .

صفحه 39:
#مهارت های حرکتی ظریف شامل عضلات کوچک است . هماهنگی حرکتی ظریف هماهنگی دست ها و انگشت ها و چالاکی حرکات عضلات زبان و گفتار را در بر می کیرد . برداشتن دانه های تسبیح با تکه های کاغذ بریدن با قیچی در دست گرفتن و استفاده کردن از مداد و مدادشمعی خوردن با قاشق و جنگال

صفحه 40:
*یادگیری حرکتی از طریق بازی

صفحه 41:
*کودکانی که رشد ادراکی _ حرکتی بهنجار دارند مفهومی سه بعدی و یکپارچه از جهان در ذهن خود تشكيل مى دهدد ‏ جهان اذراکی ‏ حرکتی باقبانی که تا قبل از 6 سالگی , سنی که با تکالیف تحصیلی فواخة تود #اذر ذهن آن ها شكل اف كر “”نظريه ى ادراكى حركتى

صفحه 42:
*بربایه ی نظریه ی پیازه نحستین پادگیری کودی باد گبری حسی حرکتی است ۰ *تحول الگوهای

صفحه 43:
*اطلاعات ادراکی فقط هنگامی معنادار می شود که با اطلاعات حرکتی اذ قبل ياد گرفته شده منطیق باشد. #کودکان باید یاد بگیرند اطلاعات ادراکی را با آن اطلاعاتی که از طریق تعمیم های حرکتی پیشین یادگرفته است مطابقت دهد. *انطباق ادراکی_حرکتی

صفحه 44:
این نظریه درباره ی حول حرکتی نانوانی های یادگیری است و از نظریه ی کار درمانی (0۲) نشات مى كيرد. #نظریه ای است که بین فرایند عصب شناختی و رفتار حرکتی ارتباط برقرار می کند . سه دستگاه بدن در انسجام حسی دخالت دارند : دستگاه لامسه, دستگاه دهلیزی و دستگاه تحریک عضلانی .

صفحه 45:
<. آزمون های رشد حرکتی

صفحه 46:
*منهوم جهت ادراکی بر این فرض استوار است که دانش آموزان به روش های متفاوتی یاد می گيرند. بهترین روش یادگیری برای عده ای گوش کردن ؛ برای بعضی نگاه کردن , برای برخی لمس کردن و براق باب ای دیگر اجرای یک عمل است مفهوم جهت ادراکی

صفحه 47:
*ارزیابی توانایی های زیر بنایی ادراک کودک *ارزیابی نعاط صعت و قوب بادگیری از طریی سبکهای دیداری , شتیداری یا بساوایی *انتخاب یکی از سه روش آموزشی موجود : 1 قوت بخشيدن به تقاط صعف یادگیری 2.تدریس در جهت مناسب یادگیری 3.ترکیبی از دو روش *اقدامات جهت اجرای مفهوم ‎ug‏ ادراکی به هنگام تدریس

صفحه 48:
#ناتوانی در پذیرش و پردازش داده های اضافی باعث دن شود كه سكا دراك تجار أضافه بار شور *برخى از اعلايم اضافة باز : سر ركدى ضعف در ياداورى ‎٠‏ بس روى ؛ امتناع از انجام دادن تكاليف , نقص در توجه , قشقرق رراه انداختن و حتى حمله های صرعی يا واکنش فاجعه بار . *اضافه بار دستگاه ‎sl»‏ ادراکی

صفحه 49:
*توانایی پازشناسی با تقسیر چیزی که شنیده می شود . *شامل : آگاهی به واج های زبان , تمایز شنیداری ‏ حافظه ی شنیداری , توالی شنیداری و ترکیب شنیداری . *ادراک شنیداری

صفحه 50:
*توانايى بازشناسى تفاوت بين صداهای واجی و تشخيص كلمت كما و فاك *آزمون تمايزشنيدارى: دانش آموز دور از جهره ى آزمونگر قرار می گیرد طوری که دهان آزمونگر را ‎Queue tue‏ آز او می پرند که رو کامهالی راکة می شنوذ تکسان اند با با هم تقاوت دارند . کلمات انتخاب شده باید فقط در یک واج قفاوت با تضاد صوتی داشته باشند .

صفحه 51:
*توانایی ذخیره کردن و یادآوری مطالبی که فرد می شنود . برای مثال می توان از دانش آموز خواست که ‎aw‏ ‎Callas‏ مثلا بسئن بنجره ‎٠‏ باز کردن در و گذاشتن ‏كنات رو یکت را اتحام دقده آباء که ک قادر ان ‏با گوش دادن به چنین دستورالعمل هایی به ذخیره و ‏پازبایی آن ها ببردارو؟ ‎* ‏“احا فضا ‎ae‏ اری

صفحه 52:
*توانایی به خاطر سپردن ترتیب واحد ها در یک ری ۴به طور متا : حروی القبا ‏ اعداد و ماه های سال طی توالی شنیداری یاد گرفته می شوند . *"توالی شنیداری

صفحه 53:
#توانایی ترکیب عناصر آوایی منفرد یا واج ها به صورت یک کلمه ی کامل . *ترکیب شنیداری

صفحه 54:
*آزمون استعداد یادگیری دیترویت _ ابتدایی 2 ۴ آزمون استعداه بادگدری دیترویت ‏ انتدایی 3 *مجموعه آزمون مهارت های شنیداری من_فریستو_وودکاک *آزمون تمایز شنیداری گلدمن_فریستو_وودکاک *آزمون توانایی های روانی_زبانی ایلینویز(۱۲۴۸) *آزمون تحلیل مهارت های شنیداری *آزمون تمایز شنیداری وپمان "آزمون ادراک شنیداری

صفحه 55:
*آزمون بندر گشتالت *آزمون های استعداد یادگیری دیترویت_ابتدایی2 * آزمون های استعداد یادگیری دیترویت_ابتدایی3 آزمون رشد یکپازچگی دیداری _حرکتی آزمون رشد ادراک دیداری #آزمون رشد ادراى فراستيكق آزمون توانایی های روانی _ زبانی ایلینویز آزمون ادراک دیداری از نظر حرکت آزاد ٍآزمون یکپارچگی دیداری _ حرکتی *آزمون حافظه ی دیداری _ تجدید نظرشده "آزمون ادراک دیداری

صفحه 56:
*توانابی تشخیص تفاوت یک شی با دیگری

صفحه 57:
*توانایی تشخیص یک شکل از زمینه ای که آن را ‎Memes coll‏ #دانش آموز نمی تواند برموردی که از او خواسته می شود تمرکز کند و آن را از ژمینه ی دزدازی تفکیک تمايذ . نتيجه این كه حواس اين دائش أموز را محر های تام وط بت می ‎JS‏ *"تمایزشکل_زمینه

صفحه 58:
#تکلیفی است که در آن فرد به بازشناسی یا تشخیص ‎ww‏ می پردازد که به طور کامل ارایه نشده است . #به طور مثال , کسی که در خواندن مهارت دارد می تواند یک تسطر جایی را که نیمه ی لایس کلمه این بوشيدء شذه الست يعوائد . با ابن كار از شک حروف آن قدر باقى مى ماند كه خواننده با تكميل ات ديدارى أن سطر را ‎Males‏ "*بندش ديدارى

صفحه 59:
*به ادراک حالت شی در فضا اطلاق مى شود - *کودی باید مکان شی پیت ناد و رابطه ی فصای آن شی را با اشیایی که آن را احاطه کرده اند بازشناسی کند . در خواندن به طور مثال کلمه ها باید همچون عناوین جداگانه ای که فضا آن ها را احاطه کرده است درک شوند . #۴برای یادگیری ریاصیات دزگ زوابط فضایی از اهم ‏ فنزه ای برخوردار است:. *روابط فضایی

صفحه 60:
*نوانایی بازشناسی ماهیت انیا به هنگام مشاهده ی آن هاست . *اين توانایی شامل بازشناسی حروف الفبا : اعداد, واه هاء شکل های هندسی و اشیا است.

صفحه 61:
*زمانی که دانش آموز نتواند تغیبرات لازم را در تعمیم های ادراکی اولیه ی خود بدهد . *تعمیم های ادراکی قانون ثبات شی *"ادراک دیداری و وارونگی ها

صفحه 62:
*دریافت کنندگان کل شی را به صورت کل_گشتالت_ می بینند , در حالی که دریافت کنندگان جز روی جزییات کوچک متمرکز می شوند , در نتیجه گشتالت را از دست می دهند . *کودکانی که فقط در یک شیوه ی ادراکی تسلط دارند در آموزش خواندن به مشکل بر می خورند. #برای تشخیص: کودکی که هریاچه ی شلوار را یک رنگ می کند اجزا را می بیند ولی کل را درک نمی کند . *ادراک كل و حز

صفحه 63:
*ادراک بساوایی هنگام برخورد و تماس انگشت ها و ‎eel eels, ale‏ #ادراک حرکتی از طریق حرکت های بدن و احساس عضلانی حاصل می شود . #۴دستگاه های بساوایی و حرکتی منیع مهم اطلاعات درباره ی خصوصیات شی , حرکت بدن و روابط درونی بین آن هاست . حرکتی

صفحه 64:
۰ **مهارت های حرکتی زمخت # رشدآگاهی و تصویر بدنی #*مهارت های حرکتی ظریف *قلمرو فعالیت هایی حرکتی

صفحه 65:
*با توانایی حرکت دادن بخش ‎sla‏ مختلف بدن ارتباط دارد : *فعالیت هایی نظیر راه رفتن , پرتاب کردن و گرفتن و سایر فعالیت های حرکتی مشابه رمحت

صفحه 66:
*راه رفتن به جلو و عقب و به طرفين *انواع گوناگون *راه رفتن مثل حیوانات #جاپاها #بازی با جعبه #راه رفتن روی خط #راه رفتن روی نردیان

صفحه 67:
#پرثاب کردن *گرفتن #توپ بازی #بازی با تیوپ #توپ پارچه ای کردن و گرفتن

صفحه 68:
*فعالیت های چوب تعادل گتخته اسکیت ۴ایستادن *عروسک خیمه شب بازی *لى لى كردن بالا ويابين بريذن: *بريدن *بازى با حلقه *طناب بازى رمحت

صفحه 69:
*اشاره کردن به اعضاى بدن #آدم مصتوعی #بازی سیمون میگه ... #یازل #چی جا افتاده؟ *نقاشی به اندازه ی واقعی و طبیعی *آگاهی از اجزای بدن از طریق لمس كردن #بازی ها #نمایش صامت #اجرای دستورها #چرخنده #تخمین #فعالیت هایی در آب تصویر بدنی

صفحه 70:
*1.فعاليت هاى هماهنگ کننده ی چشم و دست *2.فعالیت هایی با تخته و گچ *فعالیت های حرکتی

صفحه 71:
*ردگیری *تتظیم مقدار ات *بريدن با قيجى *استفاده از شابلون يا نمونه سازى #بستن يا بنج *فعاليت هايى با مداد و كاغذ *يه قل و دوقل “كيره هاى لباس #نسخه برداری از طرح ها *فعالیت های هماهنگ کننده ی چشم و دست

صفحه 72:
*نقطه جين *دايره ها *شكل هاى هندسى *حروف واعداد aS Lb wb ‏*فعالیت‎ روی تخته

صفحه 73:
*. فعالیت های آگاهی از نظام صوتی و ادراک شنیداری 2 فعالیت های ادرای دیداری *3. فعالیت های ادراک بساوایی و حرکتی *4. فعالیت هایی به متظوز انسجام یافتگی دشتگاه هاى ادراکی *فعالیت هایی برای کمک به یادگیری پیش دبستانی

صفحه 74:
" شعرهای کودکستانی *واژه های قافیه دار *تفکیک صداها در واژه ها *شمارش صداها *معماهای قافیه دار *جایگزین کزدن صدا *حذف صداها #تشخیص صداهای اول کلمه *تركيب حروف بی صدا , دوحرف همصدا , حروف آخرکلمه و حروف صدادار اترکیب ضذاها *آگاهی واجى

صفحه 75:
*گوش دادن به صداها #صداهای ضبط شده *#تشخیص صداهایی که معلم تولید می کند #۴تشخیص صدای خوراکی ها *تشخيص شی از طریق صدای به هم خوردن آن ۴وش دادن به نمونه های صدا #تشخیص صدای دو شی ‎a>gi*‏ شنیداری

صفحه 76:
#تشخیص نزدیک یا دور *#تشخیص بلند يا آهسته #تشخیص زیر و بمی صدا #کشف صدا #دنبال کردن صدا #خدس زدن با چشم بسته

صفحه 77:
‎olf‏ کار را بکن *اجرای دستورها ‎oa‏ خاطر سپردن فهرست اعداد یا واژه ها "شعرهای کودکستانی امجموعه ی اعداد برنامه های تلویزیونی ي#رفتن به كره ى ماه *تکرارجمله ها ب تنظيم توالی حروف و اعداد 7 تنظیم رویدادها ‏“احا فضا ‎ae‏ اری

صفحه 78:
*طراحی با تخته و پونز *قطعات پارکت طراحی با مکعب ها ”بيدا كردن شكل ها در تضاوير *طبقه بندى *جور کردن شکل های هندسی *#بازی های دومینو “كارت ورق بازى *حروف واعداد *دبلنا *ادراك ديدارى واه ها *ادراک دیداری

صفحه 79:
*تشخیص اشیای گمشده *بيدا كردن طرح درست *ترتيب از روى حافظه “*يادآورى اشياى ديده شده #تصاویر بیان کننده ی داستان *به یادآوری مواد گمشده #تکرار الگوها *حافظه دیداری

صفحه 80:
#لمس کردن بافت های مختلف #لمس کردن تخته ها *لمس کردن شکل ها *لمس كردن دما *#حس کردن سنگینی و سبکی *بو كردن #تشخیص از طریق لمس کردن *#تشخیص اشیای داخل کیسه *فعالیت های ادراک بساوایی و حرکتی

صفحه 81:
یار ی #شنیداری به دیداری #شنیداری به حرکتی_دیداری *شنيدارى _ کلامی به حرکتی #لامسه ای به دیداری _ حرکتی ۴دیداری به شنیدازی._ کلامن #ضرب گرفتن با اسامی #شنیداری _دیداری ‎a‏ کلامی *فعالیت هایی برای انسجام دستگاه های ادراکی

صفحه 82:
تهیه وندوین؛ _ محمد فایق مجیدی دهگلان دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی 0 نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم | همکار افتخاری مجله شوق تغيير بيش از ده سا 4 سال کارشناس ‎Cs‏ ‏کارشنا ‎T Joi‏ متوسطه دوره اول زممممممممممممممم ‎nn‏ ‏= اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا ايا ليا لها

صفحه 83:
3 3 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2 2 2

صفحه 84:
66666666۵۵6۵۵۵ See eee ‏ها‎

فهرست مطالب: -1ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان -2گفته ها ونکته های آموزشی -3خالصه ی فصل دهم کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر تعداد اسالید80 ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 در سریال معلم دهکده ، نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم ، می دیدم که آنها کسانی هستند که یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند. وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش سوم به نام خدا خالصه ی فصل دهم کتاب ناتوانی های یادگیری ژانت لرنر *(فصل دهم ) یادگیری رشدی و پیش دبستانی قلمروهای وسیع ناتوانی های یادگیری ناتوانی های یادگیری رشدی ناتوانی های یادگیری تحصیلی *برای به حداکثر رساندن اثربخشی درمان کودکان دچار ناتوانی های یادگیری ،باید تمرکز اصلی بر پیشگیری و مداخله ی اولیه در مورد کودکان در معرض خطر باشد تا ناتوانی های یادگیری آن ها افزایش نیابد. *مهارت های رشدی *اساس یادگیری *بسیاری از کودکان دچار ناتوانی های یادگیری در ظاهر هیچ مشکلی ندارند و مهارت های حرکتی شان واقعا خوب است .تعدادی از کودکان هماهنگی حرکنی ندارند و در رشد حرکتی شان تآخیر زیاد مشاهده می شود .آن ها برای بهبود مهارت ها و عملکردهای حرکتی خود نیاز به مداخله ی درمانی دارند . *رشد حرکتی و یادگیری *افالطون ژیمناستیک را در نخستین مقطع آموزشی برای تربیت فیلسوف – پادشاه قرار می دهد. *ارسطو :تن و روان هر دو مشخص کننده ی روحیه ی فردند. *اسپینوزا :به جسم خود بیاموزید که خیلی کارها را انجام دهد .این امر به شما کمک می کند به بهترین وجه ممکن دهن را به کمال برسانید و به تفکر هوشمندانه نایل آیید. پیاژه سی کویین مونته سوری لوریا هب ایتارد *قانون آموزش و پرورش افراد دچار ناتوانی های یادگیری *IDEA هماهنگی ضعیف فعالیت های حرکتی زمخت دشواری در هماهنگی حرکتی ظریف حرکت هم جنبشی دشواری های مربوط به هماهنگی حرکتی تصویر بدنی ضعیف نداشتن جهت یابی *رفتار ادراکی – حرکتی به انسجام درون داد ادراکی و برون داد حرکتی اشاره دارد. دیداری بویایی بساوایی چشایی شنیداری حرکتی سطح زمین را حس می کند. ازفضا،تغییر حالت بدن و تعادل آگاهی جسمانی پیدا می کند . زمین و سایر اشیا را با توجه به تغییر وضعیت بدن می بیند. برخورد محکم بدن را به زمین تحمل می کند. به شیوه ای معین حرکت می کند. مراحل اجرای حرکتی نظیر پشتک *مفاهیم زیربنایی درباره ی یادگیری حرکتی ‏یادگیری انسان با یادگیری حرکتی آغاز می شود. ‏مراحل رشد حرکتی از یک توالی طبیعی برخوردار است. ‏کارآمدی تحصیلی و شناختی در بسیاری از حیطه ها بر پایه ی تجربه های حرکتی موفق استوار است. *مهارت های حرکتی زمخت عضالت بزرگ گردن ، تنه ،بازوها و پاها را به حرکت در می آورد .رشد حرکتی زمخت شامل کنترل وضع اندام ،راه رفتن ، دویدن ،گرفتن و پریدن است .برای ارایه محرک جهت رشد حرکتی زمخت ،کودکان به محیط های بی خطر عاری از موانع و نیز به تسویق های والدین و معلم ها نیاز دارند . رشد حرکتی زمخت و ظریف *مهارت های حرکتی ظریف شامل عضالت کوچک است .هماهنگی حرکتی ظریف هماهنگی دست ها و انگشت ها و چاالکی حرکات عضالت زبان و گفتار را در بر می گیرد . ‏برداشتن دانه های تسبیح با تکه های کاغذ ‏بریدن با قیچی ‏در دست گرفتن و استفاده کردن از مداد و مدادشمعی ‏خوردن با قاشق و جنگال *یادگیری حرکتی از طریق بازی *کودکانی که رشد ادراکی _ حرکتی بهنجار دارند مفهومی سه بعدی و یکپارچه از جهان در ذهن خود تشکیل می دهند ،جهان ادراکی _ حرکتی با ثباتی که تا قبل از 6سالگی ،سنی که با تکالیف تحصیلی مواجه شوند ،در ذهن آن ها شکل می گیرد . نیوول کفارت *نظریه ی ادراکی _حرکتی *برپایه ی نظریه ی پیاژه نخستین یادگیری کودک یاد گیری حسی_حرکتی است . *تحول الگوهای حرکتی *اطالعات ادراکی فقط هنگامی معنادار می شود که با اطالعات حرکتی از قبل یاد گرفته شده منطبق باشد. *کودکان باید یاد بگیرند اطالعات ادراکی را با آن اطالعاتی که از طریق تعمیم های حرکتی پیشین یادگرفته است مطابقت دهد. *انطباق ادراکی_حرکتی *این نظریه درباره ی تحول حرکتی ناتوانی های یادگیری است و از نظریه ی کار درمانی ( )OTنشات می گیرد. *نظریه ای است که بین فرایند عصب شناختی و رفتار حرکتی ارتباط برقرار می کند . *سه دستگاه بدن در انسجام حسی دخالت دارند : دستگاه المسه ،دستگاه دهلیزی و دستگاه تحریک عضالنی . *نظریه انسجام حسی آزمون مهارت حرکتی برونینکز _ اوسرتسکی مقیاس های رشد حرکتی پی بادی مجموعه آزمون کالیفرنیای جنوبی برای ارزیابی اختالل عملکردی بررسی ادراکی_حرکتی پردو آزمون رشد حرکتی زمخت *آزمون های رشد حرکتی *مفهوم جهت ادراکی بر این فرض استوار است که دانش آموزان به روش های متفاوتی یاد می گیرند. بهترین روش یادگیری برای عده ای گوش کردن ، برای بعضی نگاه کردن ،برای برخی لمس کردن و برای پاره ای دیگر اجرای یک عمل است . *مفهوم جهت ادراکی *ارزیابی توانایی های زیر بنایی ادراک کودک *ارزیابی نقاط ضعف و قوت یادگیری از طریق سبکهای دیداری ،شنیداری یا بساوایی *انتخاب یکی از سه روش آموزشی موجود : .1قوت بخشیدن به نقاط ضعف یادگیری .2تدریس در جهت مناسب یادگیری .3ترکیبی از دو روش *اقدامات جهت اجرای مفهوم جهت ادراکی به هنگام تدریس *ناتوانی در پذیرش و پردازش داده های اضافی باعث می شود که دستگاه ادراکی دچار اضافه بار شود . *برخی از عالیم اضافه بار :سردرگمی،ضعف در یادآوری ،پس روی ،امتناع از انجام دادن تکالیف ، نقص در توجه ،قشقرق رراه انداختن و حتی حمله های صرعی یا واکنش فاجعه بار . *اضافه بار دستگاه های ادراکی *توانایی بازشناسی یا تفسیر چیزی که شنیده می شود . *شامل :آگاهی به واج های زبان ،تمایز شنیداری ، حافظه ی شنیداری ،توالی شنیداری و ترکیب شنیداری . *ادراک شنیداری *توانایی بازشناسی تفاوت بین صداهای واجی و تشخیص کلمات همانند و متفاوت *آزمون تمایزشنیداری :دانش آموز دور از چهره ی آزمونگر قرار می گیرد طوری که دهان آزمونگر را نبیند و سپس از او می پرسد که دو کلمه ای را که می شنود یکسان اند یا با هم تفاوت دارند .کلمات انتخاب شده باید فقط در یک واج تفاوت یا تضاد صوتی داشته باشند . *تمایز شنیداری *توانایی ذخیره کردن و یادآوری مطالبی که فرد می شنود . *برای مثال می توان از دانش آموز خواست که سه فعالیت مثال بستن پنجره ،باز کردن در و گذاشتن کتاب روی نیمکت را انحام دهد .آیا کودک قادر است با گوش دادن به چنین دستورالعمل هایی به ذخیره و بازیابی آن ها بپردازد؟ *حافظه شنیداری *توانایی به خاطر سپردن ترتیب واحد ها در یک فهرست متوالی . *به طور مثال :حروف الفبا ،اعداد و ماه های سال طی توالی شنیداری یاد گرفته می شوند . *توالی شنیداری *توانایی ترکیب عناصر آوایی منفرد یا واج ها به صورت یک کلمه ی کامل . *ترکیب شنیداری *آزمون استعداد یادگیری دیترویت _ ابتدایی 2 * *مجموعه آزمون مهارت های شنیداری آزمون استعداد یادگیری دیترویت _ ابتدایی 3 گلدمن_فریستو_وودکاک *آزمون تمایز شنیداری گلدمن_فریستو_وودکاک *آزمون توانایی های روانی_زبانی ایلینویز()ITPA *آزمون تحلیل مهارت های شنیداری *آزمون تمایز شنیداری وپمان *آزمون ادراک شنیداری *آزمون بندر_گشتالت * آزمون های استعداد یادگیری دیترویت_ابتدایی2 * آزمون های استعداد یادگیری دیترویت_ابتدایی3 * آزمون رشد یکپازچگی دیداری _حرکتی *آزمون رشد ادراک دیداری *آزمون رشد ادراک فراستیگ * آزمون توانایی های روانی _ زبانی ایلینویز * آزمون ادراک دیداری از نظر حرکت آزاد *آزمون یکپارچگی دیداری _ حرکتی * آزمون حافظه ی دیداری _ تجدید نظرشده *آزمون ادراک دیداری *توانایی تشخیص تفاوت یک شی با دیگری *تمایز دیداری *توانایی تشخیص یک شکل از زمینه ای که آن را احاطه کرده است . *دانش آموز نمی تواند برموردی که از او خواسته می شود تمرکز کند و آن را از زمینه ی دیداری تفکیک نماید .نتیجه این که حواس این دانش آموز را محرک های نامربوط پرت می کند . *تمایزشکل_زمینه *تکلیفی است که در آن فرد به بازشناسی یا تشخیص شیی می پردازد که به طور کامل ارایه نشده است . *به طور مثال ،کسی که در خواندن مهارت دارد می تواند یک سطر چاپی را که نیمه ی باالیی کلمه هایش پوشیده شده است بخواند .با این کار از شکل حروف آن قدر باقی می ماند که خواننده با تکمیل (بندش) دیداری آن سطر را بخواند . *بندش دیداری *به ادراک حالت شی در فضا اطالق می شود . *کودک باید مکان شی یا یک نماد و رابطه ی فضایی آن شی را با اشیایی که آن را احاطه کرده اند بازشناسی کند . *در خواندن به طور مثال کلمه ها باید همچون عناوین جداگانه ای که فضا آن ها را احاطه کرده است درک شوند . *برای یادگیری ریاضیات درک روابط فضایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . *روابط فضایی *توانایی بازشناسی ماهیت اشیا به هنگام مشاهده ی آن هاست . *این توانایی شامل بازشناسی حزوف الفبا ،اعداد، واژه ها ،شکل های هندسی و اشیا است. *تشخیص اشیا و حروف *زمانی که دانش آموز نتواند تغییرات الزم را در تعمیم های ادراکی اولیه ی خود بدهد . *تعمیم های ادراکی قانون ثبات شی *ادراک دیداری و وارونگی ها *دریافت کنندگان کل شی را به صورت کل_گشتالت_ می بینند ،در حالی که دریافت کنندگان جز روی جزییات کوچک متمرکز می شوند ،در نتیجه گشتالت را از دست می دهند . *کودکانی که فقط در یک شیوه ی ادراکی تسلط دارند در آموزش خواندن به مشکل بر می خورند. *برای تشخیص :کودکی که هرپاچه ی شلوار را یک رنگ می کند اجزا را می بیند ولی کل را درک نمی کند . *ادراک کل و جز *ادراک بساوایی هنگام برخورد و تماس انگشت ها و سطح پوست با اشیا حاصل می شود . *ادراک حرکتی از طریق حرکت های بدن و احساس عضالنی حاصل می شود . *دستگاه های بساوایی و حرکتی منبع مهم اطالعات درباره ی خصوصیات شی ،حرکت بدن و روابط درونی بین آن هاست . *ادراک بساوایی و حرکتی مهارت های حرکتی زمخت ‏رشدآگاهی و تصویر بدنی ‏مهارت های حرکتی ظریف *قلمرو فعالیت هایی برای کمک به رشد حرکتی *با توانایی حرکت دادن بخش های مختلف بدن ارتباط دارد . *فعالیت هایی نظیر راه رفتن ،پرتاب کردن و گرفتن و سایر فعالیت های حرکتی مشابه *فعالیت های حرکتی زمخت *راه رفتن به جلو و عقب و به طرفین *انواع گوناگون *راه رفتن مثل حیوانات *جاپاها *بازی با جعبه *راه رفتن روی خط *راه رفتن روی نردبان *فعالیت راه رفتن *پرتاب کردن *گرفتن *توپ بازی *بازی با تیوپ *توپ پارچه ای *فعالیت های پرتاب کردن و گرفتن *فعالیت های چوب تعادل *تخته اسکیت *ایستادن *عروسک خیمه شب بازی *لی لی کردن *باال و پایین پریدن *پریدن *بازی با حلقه *طناب بازی *سایر فعالیت های زمخت *اشاره کردن به اعضای بدن *آدم مصنوعی *بازی سیمون میگه .... *پازل *چی جا افتاده؟ * نقاشی به اندازه ی واقعی و طبیعی * آگاهی از اجزای بدن از طریق لمس کردن *بازی ها *نمایش صامت *اجرای دستورها *چرخنده *تخمین *فعالیت هایی در آب *فعالیت هایی در زمینه ی آگاهی و تصویر بدنی *.1فعالیت های هماهنگ کننده ی چشم و دست *.2فعالیت هایی با تخته و گچ *فعالیت های حرکتی ظریف *ردگیری *تنظیم مقدار آب *بریدن با قیچی *استفاده از شابلون یا نمونه سازی *بستن با بند *فعالیت هایی با مداد و کاغذ *یه قل و دوقل *گیره های لباس *نسخه برداری از طرح ها *فعالیت های هماهنگ کننده ی چشم و دست *نقطه چین *دایره ها *شکل های هندسی *حروف و اعداد *فعالیت هایی با گچ روی تخته * .1فعالیت های آگاهی از نظام صوتی و ادراک شنیداری * .2فعالیت های ادراک دیداری * .3فعالیت های ادراک بساوایی و حرکتی * .4فعالیت هایی به منظور انسجام یافتگی دستگاه های ادراکی *فعالیت هایی برای کمک به یادگیری پیش دبستانی *شعرهای کودکستانی *واژه های قافیه دار *تفکیک صداها در واژه ها *شمارش صداها *معماهای قافیه دار *جایگزین کزدن صدا *حذف صداها *تشخیص صداهای اول کلمه * ترکیب حروف بی صدا ،دوحرف همصدا ،حروف آخرکلمه ها و حروف صدادار *ترکیب صداها *آگاهی واجی *گوش دادن به صداها *صداهای ضبط شده *تشخیص صداهایی که معلم تولید می کند *تشخیص صدای خوراکی ها *تشخیص شی از طریق صدای به هم خوردن آن *گوش دادن به نمونه های صدا *تشخیص صدای دو شی *توجه شنیداری *تشخیص نزدیک یا دور *تشخیص بلند یا آهسته *تشخیص زیر و بمی صدا *کشف صدا *دنبال کردن صدا *حدس زدن با چشم بسته *تمایز شنیداری *این کار را بکن *اجرای دستورها *به خاطر سپردن فهرست اعداد یا واژه ها *شعرهای کودکستانی *مجموعه ی اعداد *برنامه های تلویزیونی *رفتن به کره ی ماه *تکرارجمله ها *تنظیم توالی حروف و اعداد *تنظیم رویدادها *حافظه شنیداری *طراحی با تخته و پونز *قطعات پارکت *طراحی با مکعب ها *پیدا کردن شکل ها در تصاویر *طبقه بندی *جور کردن شکل های هندسی *بازی های دومینو *کارت ورق بازی *حروف و اعداد *دبلنا *ادراک دیداری واژه ها *ادراک دیداری *تشخیص اشیای گمشده *پیدا کردن طرح درست *ترتیب از روی حافظه *یادآوری اشیای دیده شده *تصاویر بیان کننده ی داستان *به یادآوری مواد گمشده *تکرار الگوها *حافظه دیداری *لمس کردن بافت های مختلف *لمس کردن تخته ها *لمس کردن شکل ها *لمس کردن دما *حس کردن سنگینی و سبکی *بو کردن *تشخیص از طریق لمس کردن *تشخیص اشیای داخل کیسه *فعالیت های ادراک بساوایی و حرکتی *دیداری به شنیداری *شنیداری به دیداری *شنیداری به حرکتی_دیداری *شنیداری _ کالمی به حرکتی *المسه ای به دیداری _ حرکتی *دیداری به شنیداری _ کالمی *ضرب گرفتن با اسامی *شنیداری _دیداری به کالمی *فعالیت هایی برای انسجام دستگاه های ادراکی تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 14سال کارشناس و 1 1 آموزش کارشناس مسئول متوسطه دوره اول 📙 📙 📙 1 2 end
39,000 تومان