صفحه 1:
بدكيرى زانت لرئر
كناب ناتواني هاي
خلاصهى فصل دهم 0 wi
صفحه 2:
ES رسب
۱- ده آموزه جهانی بونسکو ویژه معلمان
۲- گفته ها ونکته های آموزشی
۳-خلاصه ی فصل دهم کتاب ناتوانی های
یادگیری ژانت لرثر
تعداد اسلاید ۸۰
صفحه 3:
3 6
al 3
ده ویژگی معلمان د at
a 6
آسروزی ans
3 6
از دیدگاه > eat
= م 6
سازسان جهانی آموزش د شل
3
بونسكو 5
و
2
تعداد اسلايدها0١: 3
>
صفحه 4:
ده آموزه بوا
4
صفحه 5:
ال درس اول :
۱- معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند :
ما هم نمی دانیم اما باهم
می آموزیم.
صفحه 6:
۲|درس دوم:
۲- ععلمان امروزی می دانند:
در وله نخست معلم دانش
آموزان هستند.
نه معلم کتب درسی
fee ee a ee a ee a eee
صفحه 7:
[ درس سوم :
۳- معلمان فقط عرضه
کنندگان دانش نیستند.
صفحه 8:
3
6
۰
3
6
6
۰
6
3
6
6
3
6
c
6
الادرس جشارم :
5- معلمان موفق امروزى مى دانند:
أثر كذارى بردانش آموزان بى انكيزه<
نيز از اهداف مهم آنهاست.
اليا ليا ليا با با با با با
3
3
3
2
2
2
صفحه 9:
]درس پنجم :
0- معلمان موفق امروزی
می دانند:
و بازی حق مسلم کودکان
است .
زممممممممممممممم
nn
=
اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا ايا ليا لها
صفحه 10:
| درس ششم :
7- معلمان موفق امروزی
مى دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
صفحه 11:
86666۵6۵۵6۵۵۵
لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا ليا
درس هکتم:
یادگیری مداوم است
۷- معلمان موفق امروزی
مس دانند کلیه قرن اخیر
صفحه 12:
8 درس هشتم :
۸- معلمان موفق امروزی
می دانند باید قرهت های
مناسب برای احساس اصنیت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
مهم مومم م مم مم م مم مر
2 5 5 9 5 5 2 5 5 5 5 15
صفحه 13:
درس نهم :
-9٩ معلمان موفق امروزی
می دانند
OOM رم
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت
دارد.
دليل موفقيت نظا ره
3
3
2
2
2
3}
3
2
2
3
3
3
2
2
2
صفحه 14:
درس دهم :
- معلمان موفق امروزی
می دانند
آنها علاوه برنیازهای علمی
نیازهای معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمی دهند.
3
۰
۰
3
6
3
۰
6
3
3
6
۰
6
c
6
صفحه 15:
5 قایق مجیدی
2
۷شروع
7بخش دوم
"چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من در ۰۷ کار و
حرفه مهم معلمی است
۲" گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 16:
3 5
وقتى أكه در كارم ۶3 می نم ٩ يكنا وو
بيامد وحشت انكيز مى رسم و آن این <
كه من عامل تصميم كيرى قاطع در 2
كلاس هستم به عنوان یک معلم» | 3
oe 5 ۳ 2
دارای قدرت هستم که زندگی و
کودکان را تیره وتار با روشن و GI >
بخش گردانم من می توانم ابزاری 23
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای 2
5
الهام شادی . 5
>
44 9
te
3
۰
۰
3
6
3
۰
6
3
3
6
3
6
6
6
من می توانم تحقير كنم يا شوخى
بکنم آزاربرسانم یا لتيام بخشم در
همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
كردانم يا انسانيت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نیما
صفحه 17:
زممممم م ممم ممم م ممم
يك معلم بر ابديت اثر
مى كذارد»
او هركز نمى تواند بكويد كه
نفوذش در كجا متوقف
می شود."
هنری آدامز
ا 8 8 5 5 5 5 8 5 5 5 5 15
۲ ۲ 5 5 ۲ 5 5 5 5 5 5 5 5 15
لا لیا ليا ليا ليا ليا ليا نا ليا ليا يا ليا ليا يا ليا
صفحه 18:
در سریال معلم دهکده ؛
نامز معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بوديد
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
که پیش من می آمدند دقیق می شدم
می دیدم که آنها کسانی هستند که
با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند.
وبه خودم كفتم : به جاى برداختن به شاخ وبرك ها بايد يه
اصلاح ريشه
3
3
2
2
2
3
2
2
2
2
3
3
2
3
2
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
میم
a
-
م
a
-
آن که از سوال
كردن مى ترسد.
از یادگیری
شرمنده خواهد
اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا ايا ليا لها
مممممممممممم
181 1 18 8 8 151 5 158 15
ع م م م م م ع هس مس سر
صفحه 22:
لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا ليا
4
4
1
ae های ساده کاری
ندارد. ساده كردن
صفحه 23:
رم OOM
انا با دا با با با با با با با با با با با با
آموزش یعنی کشق
روزاگزون بی خبری
خودمان
wm
صفحه 24:
اللا برونر كويد :
همه كس همه جيز مى آموزد
به شرط دخالت زمان
صفحه 25:
na ۲شروع
was
9
صفحه 26:
به نام خدا
خلاصه ی فصل دهم کتاب ناتوانی های
یادگیری ژانت لرنر
صفحه 27:
*(فصل دهم )
یادگیری رشدی و
صفحه 28:
صفحه 29:
اثربخشی درمان کودکان دچار
ناتوانی های یادگیری , باید
تمرکز اصلی بر پیشگیری و
مداخله S اولیه در مورد کودکان
در معرض خطر باشد تا ناتوانی
sl یادگیری آن ها افزایش
نيابد.
صفحه 30:
*مهارت های رشدی
1
*اساس يادكيرى
صفحه 31:
*بسیاری از کودکان دچار ناتوانی های یادگیری در
ظاهر هیچ مشکلی ندارند و مهارت های حرکتی شان
واقعا است . تعدادی از کودکان هماهنگی
حركنى ندارند ودر رشد حركتى شان تآخير زياد
مشاهده مى شود . آن ها براى بهبود مهارت ها و
عملكردهاى حركتى خود نياز به مداخله ى درمانى
دارند :
"رشد حرکتی و
یادگیری
صفحه 32:
*افلاطون ژیمناستیک را در نغستین مقطع آموزشی
sly تربیت فیلسوف - پادشاه قرار می دهد.
#ارسطو: تن و روان هر دو مشخص کننده ی روحیه ی
فردند.
*اسپینوزا: به جسم خود بیاموزید که خیلی کارها را
انسام دهد این ام به شما کمت میک ig
وجه ممکن دهن را به کمال برسانید و به تفکر
هوتمنذاله نایل آنید.
مونته
سوری
صفحه 33:
*قانون آموزش و پر رش
1 دراد a8 ناتوانی
ی
IDEA*
صفحه 34:
صفحه 35:
1 1
#رفتار ادراکی - حرکتی به انسجام درون داد ادراکی و
يرون داد حرکتی آشار دارد:
3
صفحه 36:
صفحه 37:
*مفاهیم زیربنایی درباره ی یادگیری حرکتی
#یادگیری آنسان با یادگیری جرکتی آغاز می شود:
مراحل رشد حرکتی از یک توالی طبیعی برخوردار
است.
# کارآمدی تحصیلی و شناختی در بسیاری از حیطه ها
بر پایه ی تجربه های حرکتی موفق استوار است.
صفحه 38:
*مهارت های حرکتی زمخت عضلات بزرگ گردن :
تنه, بازوها و پاها را په حرکت در می آورد . رشد
حرکتی زمخت شامل کنترل وضع اندام , راه رفتن ,
دویدن ,گرفتن و پریدن است . برای ارایه محرک
جهت رشد حرکتی زمخت , کودکان به محیط های بی
خطر عاری از موانع و نیز به تسویق های والدین و
معلم ها نیاز دارند .
صفحه 39:
#مهارت های حرکتی ظریف شامل عضلات کوچک
است . هماهنگی حرکتی ظریف هماهنگی دست ها و
انگشت ها و چالاکی حرکات عضلات زبان و گفتار را
در بر می کیرد .
برداشتن دانه های تسبیح با تکه های کاغذ
بریدن با قیچی
در دست گرفتن و استفاده کردن از مداد و
مدادشمعی
خوردن با قاشق و جنگال
صفحه 40:
*یادگیری حرکتی از
طریق بازی
صفحه 41:
*کودکانی که رشد ادراکی _ حرکتی بهنجار دارند
مفهومی سه بعدی و یکپارچه از جهان در ذهن خود
تشكيل مى دهدد جهان اذراکی حرکتی باقبانی که
تا قبل از 6 سالگی , سنی که با تکالیف تحصیلی
فواخة تود #اذر ذهن آن ها شكل اف كر
“”نظريه ى ادراكى
حركتى
صفحه 42:
*بربایه ی نظریه ی پیازه نحستین پادگیری کودی باد
گبری حسی حرکتی است ۰
*تحول الگوهای
صفحه 43:
*اطلاعات ادراکی فقط هنگامی معنادار می شود که با
اطلاعات حرکتی اذ قبل ياد گرفته شده منطیق
باشد.
#کودکان باید یاد بگیرند اطلاعات ادراکی را با آن
اطلاعاتی که از طریق تعمیم های حرکتی پیشین
یادگرفته است مطابقت دهد.
*انطباق
ادراکی_حرکتی
صفحه 44:
این نظریه درباره ی حول حرکتی نانوانی های
یادگیری است و از نظریه ی کار درمانی (0۲) نشات
مى كيرد.
#نظریه ای است که بین فرایند عصب شناختی و رفتار
حرکتی ارتباط برقرار می کند .
سه دستگاه بدن در انسجام حسی دخالت دارند :
دستگاه لامسه, دستگاه دهلیزی و دستگاه تحریک
عضلانی .
صفحه 45:
<.
آزمون های رشد
حرکتی
صفحه 46:
*منهوم جهت ادراکی بر این فرض استوار است که
دانش آموزان به روش های متفاوتی یاد می گيرند.
بهترین روش یادگیری برای عده ای گوش کردن ؛
برای بعضی نگاه کردن , برای برخی لمس کردن و
براق باب ای دیگر اجرای یک عمل است
مفهوم جهت ادراکی
صفحه 47:
*ارزیابی توانایی های زیر بنایی ادراک کودک
*ارزیابی نعاط صعت و قوب بادگیری از طریی
سبکهای دیداری , شتیداری یا بساوایی
*انتخاب یکی از سه روش آموزشی موجود :
1 قوت بخشيدن به تقاط صعف یادگیری
2.تدریس در جهت مناسب یادگیری
3.ترکیبی از دو روش
*اقدامات جهت اجرای
مفهوم ug ادراکی
به هنگام تدریس
صفحه 48:
#ناتوانی در پذیرش و پردازش داده های اضافی باعث
دن شود كه سكا دراك تجار أضافه بار شور
*برخى از اعلايم اضافة باز : سر ركدى ضعف در
ياداورى ٠ بس روى ؛ امتناع از انجام دادن تكاليف ,
نقص در توجه , قشقرق رراه انداختن و حتى حمله
های صرعی يا واکنش فاجعه بار .
*اضافه بار دستگاه
sl» ادراکی
صفحه 49:
*توانایی پازشناسی با تقسیر چیزی که شنیده می
شود .
*شامل : آگاهی به واج های زبان , تمایز شنیداری
حافظه ی شنیداری , توالی شنیداری و ترکیب
شنیداری .
*ادراک شنیداری
صفحه 50:
*توانايى بازشناسى تفاوت بين صداهای واجی و
تشخيص كلمت كما و فاك
*آزمون تمايزشنيدارى: دانش آموز دور از جهره ى
آزمونگر قرار می گیرد طوری که دهان آزمونگر را
Queue tue آز او می پرند که رو کامهالی راکة
می شنوذ تکسان اند با با هم تقاوت دارند . کلمات
انتخاب شده باید فقط در یک واج قفاوت با تضاد
صوتی داشته باشند .
صفحه 51:
*توانایی ذخیره کردن و یادآوری مطالبی که فرد می
شنود .
برای مثال می توان از دانش آموز خواست که aw
Callas مثلا بسئن بنجره ٠ باز کردن در و گذاشتن
كنات رو یکت را اتحام دقده آباء که ک قادر ان
با گوش دادن به چنین دستورالعمل هایی به ذخیره و
پازبایی آن ها ببردارو؟
*
“احا فضا ae اری
صفحه 52:
*توانایی به خاطر سپردن ترتیب واحد ها در یک
ری
۴به طور متا : حروی القبا اعداد و ماه های سال
طی توالی شنیداری یاد گرفته می شوند .
*"توالی شنیداری
صفحه 53:
#توانایی ترکیب عناصر آوایی منفرد یا واج ها به
صورت یک کلمه ی کامل .
*ترکیب شنیداری
صفحه 54:
*آزمون استعداد یادگیری دیترویت _ ابتدایی 2
۴ آزمون استعداه بادگدری دیترویت انتدایی 3
*مجموعه آزمون مهارت های شنیداری
من_فریستو_وودکاک
*آزمون تمایز شنیداری گلدمن_فریستو_وودکاک
*آزمون توانایی های روانی_زبانی ایلینویز(۱۲۴۸)
*آزمون تحلیل مهارت های شنیداری
*آزمون تمایز شنیداری وپمان
"آزمون ادراک
شنیداری
صفحه 55:
*آزمون بندر گشتالت
*آزمون های استعداد یادگیری دیترویت_ابتدایی2
* آزمون های استعداد یادگیری دیترویت_ابتدایی3
آزمون رشد یکپازچگی دیداری _حرکتی
آزمون رشد ادراک دیداری
#آزمون رشد ادراى فراستيكق
آزمون توانایی های روانی _ زبانی ایلینویز
آزمون ادراک دیداری از نظر حرکت آزاد
ٍآزمون یکپارچگی دیداری _ حرکتی
*آزمون حافظه ی دیداری _ تجدید نظرشده
"آزمون ادراک دیداری
صفحه 56:
*توانابی تشخیص تفاوت یک شی با دیگری
صفحه 57:
*توانایی تشخیص یک شکل از زمینه ای که آن را
Memes coll
#دانش آموز نمی تواند برموردی که از او خواسته می
شود تمرکز کند و آن را از ژمینه ی دزدازی تفکیک
تمايذ . نتيجه این كه حواس اين دائش أموز را محر
های تام وط بت می JS
*"تمایزشکل_زمینه
صفحه 58:
#تکلیفی است که در آن فرد به بازشناسی یا تشخیص
ww می پردازد که به طور کامل ارایه نشده است .
#به طور مثال , کسی که در خواندن مهارت دارد می
تواند یک تسطر جایی را که نیمه ی لایس کلمه این
بوشيدء شذه الست يعوائد . با ابن كار از شک
حروف آن قدر باقى مى ماند كه خواننده با تكميل
ات ديدارى أن سطر را Males
"*بندش ديدارى
صفحه 59:
*به ادراک حالت شی در فضا اطلاق مى شود -
*کودی باید مکان شی پیت ناد و رابطه ی فصای
آن شی را با اشیایی که آن را احاطه کرده اند
بازشناسی کند .
در خواندن به طور مثال کلمه ها باید همچون عناوین
جداگانه ای که فضا آن ها را احاطه کرده است درک
شوند .
#۴برای یادگیری ریاصیات دزگ زوابط فضایی از اهم
فنزه ای برخوردار است:.
*روابط فضایی
صفحه 60:
*نوانایی بازشناسی ماهیت انیا به هنگام مشاهده ی
آن هاست .
*اين توانایی شامل بازشناسی حروف الفبا : اعداد,
واه هاء شکل های هندسی و اشیا است.
صفحه 61:
*زمانی که دانش آموز نتواند تغیبرات لازم را در تعمیم
های ادراکی اولیه ی خود بدهد .
*تعمیم های ادراکی قانون ثبات شی
*"ادراک دیداری و
وارونگی ها
صفحه 62:
*دریافت کنندگان کل شی را به صورت کل_گشتالت_
می بینند , در حالی که دریافت کنندگان جز روی
جزییات کوچک متمرکز می شوند , در نتیجه گشتالت
را از دست می دهند .
*کودکانی که فقط در یک شیوه ی ادراکی تسلط دارند
در آموزش خواندن به مشکل بر می خورند.
#برای تشخیص: کودکی که هریاچه ی شلوار را یک
رنگ می کند اجزا را می بیند ولی کل را درک نمی
کند .
*ادراک كل و حز
صفحه 63:
*ادراک بساوایی هنگام برخورد و تماس انگشت ها و
eel eels, ale
#ادراک حرکتی از طریق حرکت های بدن و احساس
عضلانی حاصل می شود .
#۴دستگاه های بساوایی و حرکتی منیع مهم اطلاعات
درباره ی خصوصیات شی , حرکت بدن و روابط
درونی بین آن هاست .
حرکتی
صفحه 64:
۰
**مهارت های حرکتی زمخت
# رشدآگاهی و تصویر بدنی
#*مهارت های حرکتی ظریف
*قلمرو فعالیت هایی
حرکتی
صفحه 65:
*با توانایی حرکت دادن بخش sla مختلف بدن ارتباط
دارد :
*فعالیت هایی نظیر راه رفتن , پرتاب کردن و گرفتن
و سایر فعالیت های حرکتی مشابه
رمحت
صفحه 66:
*راه رفتن به جلو و عقب و به طرفين
*انواع گوناگون
*راه رفتن مثل حیوانات
#جاپاها
#بازی با جعبه
#راه رفتن روی خط
#راه رفتن روی نردیان
صفحه 67:
#پرثاب کردن
*گرفتن
#توپ بازی
#بازی با تیوپ
#توپ پارچه ای
کردن و گرفتن
صفحه 68:
*فعالیت های چوب تعادل
گتخته اسکیت
۴ایستادن
*عروسک خیمه شب بازی
*لى لى كردن
بالا ويابين بريذن:
*بريدن
*بازى با حلقه
*طناب بازى
رمحت
صفحه 69:
*اشاره کردن به اعضاى بدن
#آدم مصتوعی
#بازی سیمون میگه ...
#یازل
#چی جا افتاده؟
*نقاشی به اندازه ی واقعی و طبیعی
*آگاهی از اجزای بدن از طریق لمس كردن
#بازی ها
#نمایش صامت
#اجرای دستورها
#چرخنده
#تخمین
#فعالیت هایی در آب
تصویر بدنی
صفحه 70:
*1.فعاليت هاى هماهنگ کننده ی چشم و دست
*2.فعالیت هایی با تخته و گچ
*فعالیت های حرکتی
صفحه 71:
*ردگیری
*تتظیم مقدار ات
*بريدن با قيجى
*استفاده از شابلون يا نمونه سازى
#بستن يا بنج
*فعاليت هايى با مداد و كاغذ
*يه قل و دوقل
“كيره هاى لباس
#نسخه برداری از طرح ها
*فعالیت های هماهنگ
کننده ی چشم و
دست
صفحه 72:
*نقطه جين
*دايره ها
*شكل هاى هندسى
*حروف واعداد
aS Lb wb *فعالیت
روی تخته
صفحه 73:
*. فعالیت های آگاهی از نظام صوتی و ادراک
شنیداری
2 فعالیت های ادرای دیداری
*3. فعالیت های ادراک بساوایی و حرکتی
*4. فعالیت هایی به متظوز انسجام یافتگی دشتگاه
هاى ادراکی
*فعالیت هایی برای
کمک به یادگیری پیش
دبستانی
صفحه 74:
" شعرهای کودکستانی
*واژه های قافیه دار
*تفکیک صداها در واژه ها
*شمارش صداها
*معماهای قافیه دار
*جایگزین کزدن صدا
*حذف صداها
#تشخیص صداهای اول کلمه
*تركيب حروف بی صدا , دوحرف همصدا , حروف آخرکلمه
و حروف صدادار
اترکیب ضذاها
*آگاهی واجى
صفحه 75:
*گوش دادن به صداها
#صداهای ضبط شده
*#تشخیص صداهایی که معلم تولید می کند
#۴تشخیص صدای خوراکی ها
*تشخيص شی از طریق صدای به هم خوردن آن
۴وش دادن به نمونه های صدا
#تشخیص صدای دو شی
a>gi* شنیداری
صفحه 76:
#تشخیص نزدیک یا دور
*#تشخیص بلند يا آهسته
#تشخیص زیر و بمی صدا
#کشف صدا
#دنبال کردن صدا
#خدس زدن با چشم بسته
صفحه 77:
olf کار را بکن
*اجرای دستورها
oa خاطر سپردن فهرست اعداد یا واژه ها
"شعرهای کودکستانی
امجموعه ی اعداد
برنامه های تلویزیونی
ي#رفتن به كره ى ماه
*تکرارجمله ها
ب تنظيم توالی حروف و اعداد
7 تنظیم رویدادها
“احا فضا ae اری
صفحه 78:
*طراحی با تخته و پونز
*قطعات پارکت
طراحی با مکعب ها
”بيدا كردن شكل ها در تضاوير
*طبقه بندى
*جور کردن شکل های هندسی
*#بازی های دومینو
“كارت ورق بازى
*حروف واعداد
*دبلنا
*ادراك ديدارى واه ها
*ادراک دیداری
صفحه 79:
*تشخیص اشیای گمشده
*بيدا كردن طرح درست
*ترتيب از روى حافظه
“*يادآورى اشياى ديده شده
#تصاویر بیان کننده ی داستان
*به یادآوری مواد گمشده
#تکرار الگوها
*حافظه دیداری
صفحه 80:
#لمس کردن بافت های مختلف
#لمس کردن تخته ها
*لمس کردن شکل ها
*لمس كردن دما
*#حس کردن سنگینی و سبکی
*بو كردن
#تشخیص از طریق لمس کردن
*#تشخیص اشیای داخل کیسه
*فعالیت های ادراک
بساوایی و حرکتی
صفحه 81:
یار ی
#شنیداری به دیداری
#شنیداری به حرکتی_دیداری
*شنيدارى _ کلامی به حرکتی
#لامسه ای به دیداری _ حرکتی
۴دیداری به شنیدازی._ کلامن
#ضرب گرفتن با اسامی
#شنیداری _دیداری a کلامی
*فعالیت هایی برای
انسجام دستگاه های
ادراکی
صفحه 82:
تهیه وندوین؛ _
محمد فایق مجیدی دهگلان
دبیر بازنشسته زبان و
ادبیات فارسی
0 نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
| همکار افتخاری مجله
شوق تغيير بيش از ده
سا
4 سال کارشناس Cs
کارشنا T Joi
متوسطه دوره اول
زممممممممممممممم
nn
=
اليا ليا ليا ليا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ليا ليا ايا ليا لها
صفحه 83:
3
3
2
2
2
3
3
2
2
2
2
2
2
2
2
صفحه 84:
66666666۵۵6۵۵۵
See eee ها