پاورپوینت
آموزشسایرروانشناسی و روانپزشکی

نخستین اندیشه های مربوط به یادگیری

توضیحات فهرست مطالب: 1- ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو 2-گفته ها ونکته های آموزشی 3 نخستین اندیشه های مربوط به یادگیری فهرست بخش سوم شناخت‌شناسی و نظریه یادگیری افلاطون ارسطو آغاز روانشناسی نوین تاثیرات تاریخی بر نظریه یادگیری نخستین مکتب‌های روانشناسی اراده‌گرایی ساخت‌گرایی کارکرد گرایی رفتار گرایی - فیلسوف خردگرا، افلاطون: دانش جنبه‌ی ذاتی دارد زیربنای نظریه‌های شناختی (دِکارت) آدمی از راه اندیشیدن درباره‌ی محتوای ذهن خود کسب دانش می‌کند. بنابر نظر افلاطون هر یک از اشیاء جهان مادی دارای یک همتای انتزاعی «اندیشه» یا «صورت» است که علت آن شی به حساب می‌آید. چگونه درباره‌ی اندیشه‌ها کسب دانش می‌کنیم: روح سبیط است و جسم مرکب و تجزیه‌پذیر و همه‌ی ارواح قبل از قرار گرفتن در بدن همه چیز را می‌دانستند و دانش روح هنگام ورود به بدن با اطلاعات حسی آلوده می‌شود، بنابراین تمامی دانش یادآوری تجاربی است که روح مادر آسمان‌ها کسب کرده است. پس افلاطون یک فطرت‌گرا است زیرا او باور داشت دانش فطری است و یک خودگرا است زیرا اعتقاد داشت که این دانش از طریق چشم ذهن و استدلال به‌دست می‌آید. - توماس رید: رید مانند کانت معتقد بود که ذهن دارای نیروهای مخصوص به خود است که بر نحوه ادراک ما از جهان تاثیر زیادی دارد. بیست و هفت قوه‌ی ذهنی را مزمن کرد که فطری بودند و بعدها به نام روانشناسی قوای ذهنی نام گرفت که روانشناسی قوای ذهنی مخلوطی از فطرت‌گرایی، خودگرایی و تجربه‌گرایی است. - فرنری جوزف گال: روانشناسی قوای ذهنی را چند گام پیش‌تر برد: قوای ذهنی در مکانهای خاصی در مغز قرار دارند. قوای ذهنی در همه‌ی افراد به یک نسبت وجود ندارند. اگر یکی از قوا به اندازه‌ی کافی رشد کند در قسمت جمجمه برآمدگی به‌وجود می‌آید فروش باسایت ایران فایلز

محمد فایق مجیدی دهگلان

48 صفحه
29 بازدید
13 اردیبهشت 1404

برچسب‌ها

صفحه 1:
نخستین اندیشه های مربوط به یادگیری تعداد اسلاید: ۴۵

صفحه 2:
فهرست مطالب: ۱- ده ویژگی معلمان امروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو ۲-گفته ها ونکته های آموزشی ۳ نخستین اندیشه های مربوط به یادگیری = 3 3 3 23 2 > 2 3 ۳ ae 3 =a) 3 9

صفحه 3:
1 ده ویژگی معلمان امروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش تعداد اسلا بدهاه۵: نا نيا نيا نا نا نيا نيا نا نيا نا نا نيا ليا نا ليا

صفحه 4:
3 3 3 2 3 3 2 0 3 2 3 ۲ 3 2 3 ده آموزه يونسكو

صفحه 5:
ال درس ‎‘Jal‏ ‏۱- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : 5 ما هم نمی دانیم اما باهم می آموزیم.

صفحه 6:
و 2 ca; ‏دوم:‎ wall mt; 1 3 س6 ©- معمان امروزي مي‌داند: ۳1 تخر ی و > در وهله نخست معلم دانش آموزان 1 هستند اننا نا نا نا نا نا لا نيا نا ليا

صفحه 7:
درس سوم : © معمان فقط عرضه کنندگان دانش نيستند» نا نا نيا نا نا نيا نيا نا نيا نا نا نيا ليا نا ليا

صفحه 8:
درس چشارم: معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه نیز از اهداف مهم آنهاست. نا نيا نيا نا نا نيا نيا نيا نا نا نا نيا ليا نا ليا

صفحه 9:
و بازي حق مسلم کودکان است.

صفحه 10:
درس ششم: 0 معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن از اهداف آنهاست.

صفحه 11:
لل wie ادرس هفتم: م معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير 3 3 3 2 3 3 "6 0 3 2 3 ۲ 3 2 3

صفحه 12:
آدرس هشتم : ۵ معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براى احساس اصنيت در دانش آموزان فراهم نمايند.

صفحه 13:
]درس نهم : © معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادكيري اهميت دارد.

صفحه 14:
درس دهم : 10 معلمان موفق امروزي مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوی واخلاقی را باید مد نظر قرارمي دهند.

صفحه 15:
۲شروع ۲بخش دوم "چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله مس 3 ‎٩۲‏ کار و حرفه مهم معلمی است ۲"گفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 16:
. و وقتی که در کارم فکر می کنم به یک د 6 من مى توانم تحقير كنم يا شوخى پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این ‎Sun?‏ بكتم » ازاريرساتم با التنام ‎oe‏ ار 21 من مم به قتوان فك ع ی داراى قدرت عجيبى هستم كه زندكى ‎sal ei‏ دهم »وكودكان را انس وا كودكان را تيره وتار يا روشن و لذت < و وم > نظام وف معلم نيما يوشيج بخش كردانم من می توانم ابزاری 2 و برای شکنجه باشم با وسیله ای برای < و > الهام شادی . 2

صفحه 17:
یک معلم بر ابدیت اثر ی و هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود." هنری آدامز

صفحه 18:
» در سریال معلم دهکده د معلم . ازش مى برسد شما كه قاضى بوديد جرا رها كرديد و معلم شديد؟ لقا معلم جواب داد: جون وقتى به مراجعينم و مجرمينى ‎٠‏ كد بيش من ذى أمدتد دقيق فى خدج مى ديدم که آنها کسانی هستند كه با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند 7 a a 7 1 <n نا نيا نا نا نا نيا نيا نا نا نا نا نا نيا نا ليا

صفحه 19:
“a> 2۳ 0 Los 48٩ ‏آموزش یعنی قدرت د‎ ۴۳ انجام دادن کارهایید 2۳ که قبلا ‏ 40م

صفحه 20:

صفحه 21:
3 3 3 2 3 3 2 0 3 2 3 ۲ 3 2 3 آن که از سوال a ‏ع کردن می ترسد.‎ از یادگیری شرمنده خواهد

صفحه 22:
چیزهای پیچیده خلاقیت می خواهد ندارد. ساده کردن an wu ‎ae‏ های ساده کاری ‏پبچیده کردن ‎ ‎ ‎۳ ‎

صفحه 23:
€ آموزش یعنی کشق روزاگزون بی خبری خودمان 5 3 3 3 2 3 3 2 0 3 2 3 ۲ 3 2 3

صفحه 24:
ابرونر كويد : همه كس همه جيز مى آموزد به شرط دخالت زمان

صفحه 25:
sare Ge ae ‏و‎ yet (5

صفحه 26:

صفحه 27:
ey Lacy sa ‏تشه هاگ‎ perros} بادكبرى

صفحه 28:
فمرست محلالب * شناخت‌شناسی و نظریه یادگیری * افلاطون * ارسطو * آغاز روانشناسی نوین * تاثیرات تاریخی بر نظریه یادگیری * نخستین مکتب‌های روانشناسی ‎eel Sool!‏ * ساخت‌گرایی کار گرا " رفتار گرایی

صفحه 29:
فیلسوف خردگرا الا ‎ee‏ جنبه‌ی ذاتی دارد زیربنای نظریه‌های شناختی (دکارت) ‏* آدمی از راه اندیشیدن درباره‌ی محتوای ذهن خود کسب دانش می‌کند. بنابر نظر افلاطون هر یک از اشیاء جهان مادی دارای یک همتای انتزاعی «اندیشه» یا «صورت» است که علت آن شی به حساب می‌آید. ‎٠‏ چگونه درباره‌ی اندیشه‌ها کسب دانش می‌کنیم: ‏* روح سبیط است و جسم مرکب و تجزیه‌پذیر و همه‌ی ارواح قبل از قرار گرفتن در بدن همه چیز را می‌دانستند و دانش روح ورود به بدن با اطلاعات حسی آلوده می‌شود, بنابراین تمامی دانش یادآوری تجاربی است که روح مادر آسمان‌ها کسب کرده است. پس افلاطون یک فطرت‌گرا است زیرا او باور داشت دانش فطری است و یک خودگرا است زیرا اعتقاد داشت که اين دانش از طریق چشم ذهن و استدلال به‌دست می‌آید. ‎

صفحه 30:

صفحه 31:
دیدگاه عمنه ارسطلم: :قوانین تداعی

صفحه 32:
تایت م شباهت‌های نظریه

صفحه 33:
دکارت: دی وحم از هم بل دون ‎STS ee cist 0‏ زا بهدست گبرد. یرای ذهن با محیطفیزیکی می‌تواند باعث 2 ت ذهن ‎bss‏ بر آندیشه‌های نیش های ی ی هد آندیشه‌های مربوط به مکان و زمان). توماس هابز: تائرات حسى بس رجشمدى همدى دانشها هستئد. أو معتقد يود كه محر هابه كاركردهات حاتي بدن کی وکا رای نا ان ۳ ‏سا سس‎ ۱ oe ‏تت اب و‎ ‎٠‏ جان لاک:اندیشه‌ها از تجریه سر چشمه م ىكيرند. ذهن يك لوج ‎wi‏ الست كه جر د أن ع كار هن 2 د دهن يشت ادا دز ره و با ‎

صفحه 34:
* - کیفیت‌های نخستین: ویژگی‌های جهان مادی هستند که می‌توانند در ذهن ادراک کننده بازنمایی‌های ذهنی دقیق را به وجود آورند. اندازه. وزن, مقدار. حجم. شکل (به اشیاء مادی و فیزیکی). " - کیفیت‌های ثانوی: ویژگیهای (جهان مادی) که نمی‌توانند در ذهن ادراک کننده بازنمایی ذهنی بوجود آورند. اتم‌هاء مولکول‌ها. امواج فضایی (تجربه روانشناختی).

صفحه 35:
۱ ‏کم ل ل های نانوی‎ ee ‏بر مدعى بود ااه مه اراک شور این"‎ [Say کتیم. هیچ چیز وجود ندارد تودن يعي آذران شون او یک ۰ ‎Cul‏ محتویات ذهن از تجربه واقعیت بیرونی مشتق می‌شوند. " دیوید هیوم: او معتقد بود که دانش آدمی از اندیشه‌هابی که به طریقی از ترکیب می‌یابد و آندیشه‌ها ‎ee‏ ‎a5 5‏ ال تدای نف روا میتی فا بای به طور غير مستقيم كز رأه اتدیشه‌هایمان تجريه مو ‏ب هشیار تجیید 0 ‏کش تقد ات آنجه ما یم متأ ‎Bick!‏ از جهان اس د تحت اس ی است ‎bs‏ دارد. ‎ag! ony sd‏ حسی را ی ۳ معنی پیشتر ‎bal oe no PU ero‏ رواد را دازی نوین. ی ‎Vegas‏ ‏دی حر ري شتی برقرار کر 2 ‎ee S. ea eB el‏ > ‏ی ما ار مان دی معنی می‌دهند [وحدت., کلیت. ‎ ‏تجربه‌های و

صفحه 36:
جان استوارت ‎Jae‏ : او در اعتقاد تداعی گرایان تجدید نظر مهمی به عمل آورد. میل با پذیرش این عقیده که اندیشه‌های پیچیده از اندیشه‌های ساده تشکیل می‌شوند, اضافه کرد که از ترکیب اندیشه‌های ساده کلیت‌های تازه‌ای به دست می‌آیند که ممکن است با اجزای تشکیل‌دهنده بسیار فرق داشته باشد. مانند: نورهای آبی, قرمز. و سبز را که با هم ترکیب کنیم رنگ سفید به دست می‌آید. او معتقد بود که کل از مجموعه‌ی آبراء ان سر( است.

صفحه 37:
تاازنی ارت ار دحوم زر ‎Vy‏ ‎(Uj REI ju‏ )3 ۲ - توماس رید: * رید مانند کانت معتقد بود که ذهن دارای نیروهای مخصوص به خود است که بر نحوه ادراک ما از جهان ا بيست و هفت قوه‌ی ذهنی را مزمن كرد كه فطرى بودند و بعدها به نام روانشناسى قواى ذهنى نام كرفت كه وانشناسى قواى ذهنى مخلوطى از فطرت‌گرایی, خودگرایی و تجربه‌گرایی است. - فرنری جوزف گال: * روانشناسی قوای ذهنی را چند گام پیش‌تر برد: * قوای ذهنی در مکانهای خاصی در مغز قرار دارند. دز ی ۲ 2 ‏بر د جارد كاج و‎ eee ‏به‌وجود می‌آید.‎

صفحه 38:
- چارلز داروین هم ور کول رم اف کیت منود و یت اظمهة جيز د مان د ن می‌شود و از طريق تكامل بو نطرب‌ا ی نی بر تیا ‎alle‏ ‎i‏ ۳ اصطلا مشخص كفده ‎ere en ae‏ ‏زیستی می‌توان گفت منظور ‎Sa‏ و تنوع و ازكارى موجودات زنده :1 طول زمان است. ‏* داروین همه‌ی اندیشه‌های ‎ble‏ به ‎a‏ انسان را تغییر داد. ‎ee sie ab tas ee,‏ شناختی ندگی تلقی ‎cal‏ میرن و کرد رفتار نه عنوان وا و را ی و ‏ير ‎Te Sig aoe aE, op ‎

صفحه 39:
Steg] oO) a ‏مر‎ * او نجات دهنده روانشناسی از نوع فلسفه بود او اعتقاد داشت «فرایندهای عالی‌تر ذهنی» مربوط به یادگیری و حافظه را می‌توان به‌طور آزمایشی مطالعه کرد. و بسیاری از نتیجه‌گیری‌های او درباره‌ی ماهیت یادگیری و به یادسپاری می‌باشد. و به جای فرضیه‌پردازی درباره قانون بسامد نشان داد که اس اون وت لسکا

صفحه 40:
مکتب‌های روانشناسی اراده‌گرا me * ساخت‌گرایی * کارکرد گرایی * رفتار گرایی

صفحه 41:
‎=i‏ اراده کرایی: ۰ راشای ارات گرا نا 192 1932 توسط ربوم و ‏۰ تاسیس آزمایشگاه روانشناسی (1879) = اهداف: فتا علمی ‎pH ts‏ رفتار بوسیله « فك وهات و ‏عناصر فکر و فرایندهای اکم بر تجربه ‎J‏ ‏۲ ۳ و جرد اب اراس ‎sil‏ علافه بند بور و ‎vate‏ ان > ‎long‏ اند يطو تتجابی به دسته‌ای 1 ۳۳ ی * ترکیب خلاق : ‏ما می‌توانیم عناصر فکر را به‌طور ارادی به هر طریقی که ‎os‏ با هم ترکیب کنیم. این فرایند را ترکیب خلاق نمایند.

صفحه 42:
مكنت ‎nal Sela‏ توتتنط آدوارد تیچتر در سالهای تانتیس (1927- 7) شد. * هدف: تحليل ساختارهاى ذهنى و محتويات ذهن * روش بررسى فرايندهاى ذهنى: درون نكرى بود يعنى مشاهذه و نتث:ماقيت اذراکهاء آنذيشت‌ها و احساشهای نتخض توسط خودش * جستجوی عناصر فکر اراده‌گرایی: پیروی از سنت خردگرایی و وجود ذهن فعال: یعنی بای چرکیپ:عناضتر ورافک ازپیچنده:به اراده اتجریاغت وجرکیپ خلاق تاکید دارد. ‎٠‏ ساخت‌گرایان: پیروی از سنت تجربه‌گرایی برای شکل‌گیری افکار پیچیده بر قوانین تداعی تاکید داشتند و قاثل به ذهن ‎et‏ ‏فعال بودند. ‎

صفحه 43:
بنیان‌گذار ویلیام جیمز (1842-1910) و اعضای مهم آن جان دیویی و انبحل بود. ۱ ذهن چگونه کار می‌کند که جاندار موفق به انطباق و سازگاری با محیط و عمل در آن شود. ‎sly ۱‏ درک نحوه انطباق جاندار با محیط باید رفتار واقعی را بررسی کرد. * به جای مطالعه هشیار به عنوان یک پدیده‌ی مجزاء رابطه‌ی آن را با محیط مطالعه کردند. علاقه‌مند به روانشناسی کاربردی فراهم آوردن اطلاعات سودمند برای بهبود وضعیت نسان

صفحه 44:
بنیانگذار رفتارگرایی جان‌بی, واستون (1878-1958) * هدف بررسی رفتار و تغییراتی که بر اثر تجربه در آن ایجاد می‌شود. ; ny * مطالعه رفتار زیرا مستقیماً مورد بررسی قرار داد. اکثریت نظریه‌های یادگیری بر اساس رفتارگرایی بود. : ببدايش اصطلاع روانشناسی محرک و پاسخ (5:8) بر از نظربه‌های رفتاری بر اساس بقات ارگانیسم بودند که 6 رد گرایی بودند. aie oe sok oe 9 ‎ee‏ ع اعی ‎soe‏ که نظریه‌های ‎ne‏ 5 فرار می‌دهیم.

صفحه 45:
تاتیرات واتسوت بر رواتشناسی: * رفتار را موضوع روانشناسی قرار داد. : هدف روانشناسی, را از کوشش برای درک هشیاری به پیش‌بینی و کنترل رفتار تغییر داد.

صفحه 46:
3 3 3 2 3 3 2 0 3 2 3 ۲ 3 2 3 تهيه وتدوين: محمد فايق مجيدى دهكلان دبير بازنشسته زبان و ادبيات فارسى نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغيير بيش از ده سال

صفحه 47:
3 3 3 2 3 3 2 0 3 2 3 ۲ 3 2 2

صفحه 48:
8۶ ۵

نخستین اندیشه های مربوط به یادگیری تعداد اسالید45: فهرست مطالب: -1ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو -2گفته ها ونکته های آموزشی 3نخستین اندیشه های مربوط به یادگیری ( ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 محمد فایق مجیدی @ fayihg.majidi شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 ،در سریال معلم دهکده نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی ،که پیش من می آمدند دقیق می شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که .یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @ fayihg.majidi شروع ‏بخش سوم  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شناخت‌شناسی و نظریه یادگیری افالطون ارسطو آغاز روانشناسی نوین تاثیرات تاریخی بر نظریه یادگیری نخستین مکتب‌های روانشناسی اراده‌گرایی ساخت‌گرایی کارکرد گرایی رفتار گرایی ‏  ‏ ‏ ‏ ‏ فیلسوف خردگرا ،افالطون:دانش جنبه‌ی ذاتی دارد زیربنای نظریه‌های شناختی (ِدکارت) آدمی از راه اندیشیدن درباره‌ی محتوای ذهن خود کسب دانش می‌کند .بنابر نظر افالطون هر یک از اشیاء جهان مادی دارای یک همتای انتزاعی «اندیشه» یا «صورت» است که علت آن شی به حساب می‌آید. چگونه درباره‌ی اندیشه‌ها کسب دانش می‌کنیم: روح سبیط است و جسم مرکب و تجزیه‌پذیر و همه‌ی ارواح قبل از قرار گرفتن در بدن همه چیز را می‌دانستند و دانش روح هنگام ورود به بدن با اطالعات حسی آلوده می‌شود ،بنابراین تمامی دانش یادآوری تجاربی است که روح مادر آسمان‌ها کسب کرده است .پس افالطون یک فطرت‌گرا است زیرا او باور داشت دانش فطری است و یک خودگرا است زیرا اعتقاد داشت که این دانش از طریق چشم ذهن و استدالل به‌دست می‌آید.    :قوانین تداعی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏     ِدکارت: ذهن و جسم را از هم جدا فرض کرد و ذهن یک ویژگی منحصر به‌فرد انسان است .ذهن آزاد است و می‌تواند اختیار اعمال بدن را به‌دست گیرد .بنابراین ذهن با محیط فیزیکی می‌تواند باعث رفتار شود .او در تبین فعالیت ذهن قویًا بر اندیشه‌های فطری متکی بود .اندیشه‌های فطری مانند (خدا و نفس ،هندسه، اندیشه‌های مربوط به مکان و زمان). توماس هابز: تاثرات حسی سرچشمه‌ی همه‌ی دانش‌ها هستند .او معتقد بود که محرک‌ها به کارکردهای حیاتی بدن کمک می‌کنند یا برای آنها مانع ایجاد می‌کنند. تکرار بیزاری ‏ لذت آزارنده کمک به کارکردهای حیاتی بدن مانع کارکردهای حیاتی بدن محرک محرک جان الک :اندیشه‌ها از تجربه سرچشمه می‌گیرند .ذهن یک لوح سفید است که تجربه بر آن می‌نگارد ،هیچ چیز در ذهن نیست که ابتدا در تجربه نبوده باشد.  کیفیت‌های نخستین :ویژگی‌های جهان مادی هستندکه می‌توانند در ذهن ادراک کننده بازنمایی‌های ذهنی دقیق را به وجود آورند .اندازه ،وزن ،مقدار ،حجم، شکل (به اشیاء مادی و فیزیکی). ‏ کیفیت‌های ثانوی :ویژگیهای (جهان مادی) کهنمی‌توانند در ذهن ادراک کننده بازنمایی ذهنی بوجود آورند .اتم‌ها ،مولکول‌ها ،امواج فضایی (تجربه روانشناختی).  جورج برکلی : برکلی مدعی بود که ما می‌توانیم کیفیت‌های ثانوی را تجربه کنیم .هیچ چیز وجود ندارد مگر اینکه ادراک شود .بنابراین بودن یعنی ادراک شدن ،او یک تجربه‌گرا است او معتقد است محتویات ذهن از تجربه واقعیت بیرونی مشتق می‌شوند. دیوید هیوم: او معتقد بود که دانش آدمی از اندیشه‌هایی که به طریقی از تجربه ناشی می‌شوند ترکیب می‌یابد و اندیشه‌ها از طریق اصول تداعی به‌هم ربط داده می‌شوند .ما دنیای تجربه را به‌طور غیر مستقیم از راه اندیشه‌هایمان ،تجربه می‌کنیم. ‏ کانت: کانت معتقد است آنچه ما به‌طور هشیار تجربه می‌کنیم .هم متأثر از تجربه‌ی حسی حاصل از جهان تجربی است و هم تحت تاثیر ذهن که فطری است قرار دارد .قوای ذهن تجربه حسی را تغییر می‌دهند و بدین وسیله به آن سازمان و معنی بیشتری می‌بخشند .فلسفه کانت را می‌توان پیش آهنگ روانشناسی خبرپردازی نوین و علم شناختی دانست او بین دو دیدگاه خردگرایی و تجربه‌گرایی آشتی برقرار کرد .کانت باور داشت که دوازده قوی فطری وجود دارد که به تجربه‌های ما از جهان مادی معنی می‌دهند (وحدت ،کلیت، علیت ،هستی و.)... - جان استوارت میل : ‏ او در اعتقاد تداعی گرایان تجدید نظر مهمی به عمل آورد .میل با پذیرش این عقیده که اندیشه‌های پیچیده از اندیشه‌های ساده تشکیل می‌شوند ،اضافه کرد که از ترکیب اندیشه‌های ساده کلیت‌های تازه‌ای به دست می‌آیند که ممکن است با اجزای تشکیل‌دهنده بسیار فرق داشته باشد .مانند :نورهای آبی ،قرمز ،و سبز را که با هم ترکیب کنیم رنگ سفید به دست می‌آید. ‏ او معتقد بود که ُکل از مجموعه‌ی اجزاء آن بیشتر است. توماس رید: ری‚‚د مانن‚‚د ک‚‚انت معتق‚‚د ب‚‚ود ک‚‚ه ذهن دارای نیروه‚‚ای مخصوص به خود است که بر نح‚‚وه ادراک م‚‚ا از جه‚‚ان تاثیر زیادی دارد .بیست و هفت ق‚‚وه‌ی ذه‚‚نی را م‚‚زمن کرد که فطری بودند و بعدها به نام روانشناس‚‚ی ق‚‚وای ذهنی نام گرفت که روانشناسی قوای ذه‚‚نی مخل‚‚وطی از فطرت‌گرایی ،خودگرایی و تجربه‌گرایی است. فرنری جوزف گال: ‏ ‏ ‏ روانشناسی قوای ذهنی را چند گام پیش‌تر برد: قوای ذهنی در مکانهای خاصی در مغز قرار دارند. قوای ذهنی در همه‌ی افراد به یک نسبت وجود ندارند. اگر یکی از قوا به اندازه‌ی کافی رش‚‚د کن‚‚د در قس‚‚مت جمجمه برآمدگی به‌وجود می‌آید. چارلز داروین از قرن هیجدهم به بعد نظریه‌های زیاد به وجود آمد ک‚‚ه هم‚‚ه چ‚‚یز در ط‚‚ول زم‚‚ان دگرگ‚‚ون می‌ش‚‚ود و از این طریق تکامل بود که نظریه‌های مبتنی بر ثب‚‚ات را دچ‚‚ار تزلزل کرد .و امروزه اصطالح تکام‚‚ل ،مش‚‚خص کنن‚‚ده ی‚‚ک دگرگ‚‚ونی مس‚‚تمر در ط‚‚ول زم‚‚ان اس‚‚ت و نظ‚‚ور زیس‚‚تی می‌ت‚‚وان گفت ک‚‚ه منظ‚‚ور دگرگ‚‚ونی و تن‚‚وع و سازگاری موجودات زنده در طول زمان است. ‏ داروین همه‌ی اندیشه‌های مربوط ب‚‚ه م‚‚اهیت انس‚‚ان را تغییر داد .و موجودات انسانی ترکیبی از میراث زیس‚‚ت شناختی و تجارب زندگی تلقی می‌شدند و کارکرد رفتار به عنوان واهی ب‚‚رای انطب‚‚اق ب‚‚ا محی‚‚ط ط‚‚بیعی م‚‚ورد مطالعه قرار گرفت و فردیت پذیرفت‚ه ش‚‚د ،و زمین‚ه را برای علم رفتار آماده کرد.  او نجات دهنده روانشناسی از نوع فلسفه بود او اعتقاد داشت «فرایندهای عالی‌تر ذهنی» مربوط به یادگیری و حافظه را می‌توان به‌طور آزمایشی مطالعه کرد .و بسیاری از نتیجه‌گیری‌های او درباره‌ی ماهیت یادگیری و به یادسپاری می‌باشد .و به جای فرضیه‌پردازی درباره قانون بسامد نشان داد که این قانون چگونه عمل می‌کند. مکتب‌های روانشناسی اراده‌گرایی ساخت‌گرایی کارکرد گرایی رفتار گرایی  ‏ ‏ ‏ ‏ روانشناسی اراده گرایی ( )1832-1920توسط ویلهلم و ونت تاسیس آزمایشگاه روانشناسی ()1879 اهداف :بررسی ذهن و رفتار بوسیله روشهای علمی و کشف عناصر فکر و فرایندهای اساسی حاکم بر تجربه هشیار. اندریافت : و ونت بیش از هر چیز دیگر به اراده‌ی آدمی عالقه‌مند بود و بیاaن داشت که انسان می‌تواند به‌طور انتخابی به دسته‌ای از عناصر فکری که می‌خواهد توجه کند و آنها را به روشنی ادراک نماید این توجه انتخابی را اندریافت نام گرفت. ترکیب خالق : ما می‌توانیم عناصر فکر را به‌طور ارادی به هر طریقی که بخواهیم با هم ترکیب کنیم .این فرایند را ترکیب خالق نمایند. ساخت گرایی:مکتب ساخت‌گرایی :توسط ادوارد تیچنر در سالهای تاسیس (-1927 )1867شد. هدف :تحلیل ساختارهای ذهنی و محتویات ذهن روش بررسی فرایندهای ذهنی :درون‌نگری بود یعنی مشاهده و ثبت ماهیت ادراکها ،اندیشه‌ها و احساسهای شخص توسط خودش شباهت و تفاوت های اراده‌گرایی و ساخت‌گرایی: جستجوی عناصر فکر اراده‌گرایی :پیروی از سنت خردگرایی و وجود ذهن فعال :یعنی برای ترکیب عناص‚ر و افک‚ار پیچی‚ده ب‚ه اراده ان‚دریافت و ت‚رکیب خالق تاکید دارد. سAاخت‌گرایان :پ‚‚یروی از س‚‚نت تجربه‌گ‚‚رایی ب‚‚رای ش‚‚کل‌گیری افکار پیچیده بر قوانین ت‚داعی تاکی‚د داش‚تند و قائ‚ل ب‚ه ذهن غ‚یر فعال بودند. کارکرد گرایی بنیان‌گذار ویلیام جیمز ( )1842-1910و اعضای مهم آن جان دیویی و انبحل بود. هدف :ذهن چگونه ک‚‚ار می‌کن‚‚د ک‚‚ه جان‚‚دار موف‚‚ق ب‚‚ه انطباق و سازگاری با محیط و عمل در آن شود. نتیجه :برای درک نحوه انطب‚‚اق جان‚‚دار ب‚‚ا محی‚‚ط بای‚‚د رفتار واقعی را بررسی کرد. خدمات کارکرد گرایان به نظریه‌ی یادگیری: به جای مطالع‚ه هش‚یار ب‚ه عن‚وان ی‚ک پدی‚ده‌ی مج‚زا، رابطه‌ی آن را با محیط مطالعه کردند. عالقه‌مند به روانشناسی کاربردی ف‚‚راهم آوردن اطالع‚‚ات س‚ودمند ب‚‚رای بهب‚ود وض‚‚عیت انسان  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بنیانگذار رفتارگرایی جان‌بی ،واستون ()1878-1958 هدف :بررسی رفتار و تغییراتی که بر اثر تجربه در آن ایجاد می‌شود. نتیجه: مطالعه رفتار زیرا مستقیمًا مورد بررسی قرار داد. اکثریت نظریه‌های یادگیری بر اساس رفتارگرایی بود. پیدایش اصطالح روانشناسی محرک و پاسخ ()S-R برخی از نظریه‌های رفتاری بر اس‚‚اس بق‚‚ای ارگانیس‚‚م بودند که این نظریه‌ها نظریه‌های کارکردگرایی بودند. و برخی از نظ‚‚ریه‌ی رفتارگرایان‚‚ه رفتاره‚ای ی‚اد گرفت‚ه ش‚‚ده ب‚‚ر اس‚‚اس ق‚‚وانین ت‚‚داعی بودن‚‚د ک‚‚ه نظریه‌ه‚‚ای تداعی‌گرا را قرار می‌دهیم.  ‏ رفتار را موضوع روانشناسی قرار داد. هدف روانشناسی ،را از کوشش برای درک هشیاری به پیش‌بینی و کنترل رفتار تغییر داد. 1 1 1 2 end

31,000 تومان