صفحه 1:
نخستین اندیشه های مربوط
به یادگیری
تعداد اسلاید: ۴۵
صفحه 2:
فهرست مطالب:
۱- ده ویژگی معلمان
امروزی
از دیدگاه
سازمان جهانی آموزش
يونسكو
۲-گفته ها ونکته های آموزشی
۳ نخستین اندیشه های مربوط به
یادگیری
=
3
3
3
23
2
>
2
3
۳
ae
3
=a)
3
9
صفحه 3:
1
ده ویژگی معلمان
امروزی
از دیدگاه
سازمان جهانی آموزش
تعداد اسلا بدهاه۵:
نا نيا نيا نا نا نيا نيا نا نيا نا نا نيا ليا نا ليا
صفحه 4:
3
3
3
2
3
3
2
0
3
2
3
۲
3
2
3
ده آموزه يونسكو
صفحه 5:
ال درس ‘Jal
۱- معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند :
5 ما هم نمی دانیم اما باهم
می آموزیم.
صفحه 6:
و
2
ca;
دوم: wall mt;
1
3 س6 ©- معمان امروزي ميداند:
۳1 تخر ی
و > در وهله نخست معلم دانش آموزان
1 هستند
اننا نا نا نا نا نا لا نيا نا ليا
صفحه 7:
درس سوم :
© معمان فقط عرضه کنندگان
دانش نيستند»
نا نا نيا نا نا نيا نيا نا نيا نا نا نيا ليا نا ليا
صفحه 8:
درس چشارم:
معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه
نیز از اهداف مهم آنهاست.
نا نيا نيا نا نا نيا نيا نيا نا نا نا نيا ليا نا ليا
صفحه 9:
و بازي حق
مسلم کودکان است.
صفحه 10:
درس ششم:
0 معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
صفحه 11:
لل
wie
ادرس هفتم:
م معلمان موفق امروزي
مي دانند كليد قرن اخير
3
3
3
2
3
3
"6
0
3
2
3
۲
3
2
3
صفحه 12:
آدرس هشتم :
۵ معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براى احساس اصنيت در
دانش آموزان فراهم نمايند.
صفحه 13:
]درس نهم :
© معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادكيري اهميت دارد.
صفحه 14:
درس دهم :
10 معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمي دهند.
صفحه 15:
۲شروع
۲بخش دوم
"چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله مس 3 ٩۲ کار و
حرفه مهم معلمی است
۲"گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 16:
. و
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک د 6 من مى توانم تحقير كنم يا شوخى
پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این Sun? بكتم » ازاريرساتم با التنام
oe ار 21
من مم به قتوان فك ع ی
داراى قدرت عجيبى هستم كه زندكى sal ei دهم »وكودكان را انس وا
كودكان را تيره وتار يا روشن و لذت < و وم > نظام وف معلم نيما يوشيج
بخش كردانم من می توانم ابزاری 2 و
برای شکنجه باشم با وسیله ای برای < و >
الهام شادی . 2
صفحه 17:
یک معلم بر ابدیت اثر
ی
و هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود."
هنری آدامز
صفحه 18:
» در سریال معلم دهکده
د معلم . ازش مى برسد شما كه قاضى بوديد
جرا رها كرديد و
معلم شديد؟
لقا معلم جواب داد: جون وقتى به مراجعينم و مجرمينى
٠ كد بيش من ذى أمدتد دقيق فى خدج
مى ديدم که آنها کسانی هستند كه
با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند
7
a
a
7
1
<n
نا نيا نا نا نا نيا نيا نا نا نا نا نا نيا نا ليا
صفحه 19:
“a>
2۳ 0 Los
48٩ آموزش یعنی قدرت د
۴۳
انجام دادن کارهایید 2۳
که قبلا 40م
صفحه 20:
صفحه 21:
3
3
3
2
3
3
2
0
3
2
3
۲
3
2
3
آن که از سوال
a
ع کردن می ترسد.
از یادگیری
شرمنده خواهد
صفحه 22:
چیزهای پیچیده خلاقیت
می خواهد
ندارد. ساده کردن
an
wu
ae های ساده کاری
پبچیده کردن
۳
صفحه 23:
€ آموزش یعنی کشق
روزاگزون بی خبری
خودمان 5
3
3
3
2
3
3
2
0
3
2
3
۲
3
2
3
صفحه 24:
ابرونر كويد :
همه كس همه جيز مى آموزد
به شرط دخالت زمان
صفحه 25:
sare Ge ae
و yet (5
صفحه 26:
صفحه 27:
ey Lacy sa تشه هاگ perros}
بادكبرى
صفحه 28:
فمرست محلالب
* شناختشناسی و نظریه یادگیری
* افلاطون
* ارسطو
* آغاز روانشناسی نوین
* تاثیرات تاریخی بر نظریه یادگیری
* نخستین مکتبهای روانشناسی
eel Sool!
* ساختگرایی
کار گرا
" رفتار گرایی
صفحه 29:
فیلسوف خردگرا الا
ee جنبهی ذاتی دارد زیربنای نظریههای شناختی (دکارت)
* آدمی از راه اندیشیدن دربارهی محتوای ذهن خود کسب دانش
میکند. بنابر نظر افلاطون هر یک از اشیاء جهان مادی دارای یک
همتای انتزاعی «اندیشه» یا «صورت» است که علت آن شی به
حساب میآید.
٠ چگونه دربارهی اندیشهها کسب دانش میکنیم:
* روح سبیط است و جسم مرکب و تجزیهپذیر و همهی ارواح قبل
از قرار گرفتن در بدن همه چیز را میدانستند و دانش روح
ورود به بدن با اطلاعات حسی آلوده میشود, بنابراین تمامی
دانش یادآوری تجاربی است که روح مادر آسمانها کسب کرده
است. پس افلاطون یک فطرتگرا است زیرا او باور داشت دانش
فطری است و یک خودگرا است زیرا اعتقاد داشت که اين دانش
از طریق چشم ذهن و استدلال بهدست میآید.
صفحه 30:
صفحه 31:
دیدگاه عمنه ارسطلم:
:قوانین تداعی
صفحه 32:
تایت م شباهتهای نظریه
صفحه 33:
دکارت:
دی وحم از هم بل دون
STS ee cist 0
زا بهدست گبرد. یرای ذهن با محیطفیزیکی میتواند باعث
2 ت ذهن bss بر آندیشههای
نیش های ی ی هد
آندیشههای مربوط به مکان و زمان).
توماس هابز:
تائرات حسى بس رجشمدى همدى دانشها هستئد. أو معتقد يود
كه محر هابه كاركردهات حاتي بدن کی وکا رای نا
ان
۳ سا سس ۱ oe
تت اب و
٠ جان لاک:اندیشهها از تجریه سر چشمه م ىكيرند. ذهن يك لوج
wi الست كه جر د أن ع كار هن 2 د دهن يشت
ادا دز ره و با
صفحه 34:
* - کیفیتهای نخستین: ویژگیهای جهان مادی هستند
که میتوانند در ذهن ادراک کننده بازنماییهای ذهنی
دقیق را به وجود آورند. اندازه. وزن, مقدار. حجم.
شکل (به اشیاء مادی و فیزیکی).
" - کیفیتهای ثانوی: ویژگیهای (جهان مادی) که
نمیتوانند در ذهن ادراک کننده بازنمایی ذهنی بوجود
آورند. اتمهاء مولکولها. امواج فضایی (تجربه
روانشناختی).
صفحه 35:
۱ کم ل ل های نانوی ee
بر مدعى بود ااه مه اراک شور این"
[Say
کتیم. هیچ چیز وجود ندارد
تودن يعي آذران شون او یک ۰
Cul محتویات ذهن از تجربه واقعیت بیرونی مشتق
میشوند.
" دیوید هیوم:
او معتقد بود که دانش آدمی از اندیشههابی که به طریقی از
ترکیب مییابد و آندیشهها ee
a5 5
ال تدای نف روا میتی فا بای
به طور غير مستقيم كز رأه اتدیشههایمان تجريه مو
ب هشیار تجیید 0
کش تقد ات آنجه ما یم
متأ Bick! از جهان اس د
تحت اس ی است bs دارد. ag! ony sd
حسی را ی ۳ معنی
پیشتر bal oe no PU ero
رواد را دازی نوین. ی Vegas
دی حر ري شتی برقرار کر 2
ee S. ea eB el >
ی ما ار مان دی معنی میدهند [وحدت., کلیت.
تجربههای و
صفحه 36:
جان استوارت Jae :
او در اعتقاد تداعی گرایان تجدید نظر مهمی به
عمل آورد. میل با پذیرش این عقیده که
اندیشههای پیچیده از اندیشههای ساده تشکیل
میشوند, اضافه کرد که از ترکیب اندیشههای
ساده کلیتهای تازهای به دست میآیند که ممکن
است با اجزای تشکیلدهنده بسیار فرق داشته
باشد. مانند: نورهای آبی, قرمز. و سبز را که با هم
ترکیب کنیم رنگ سفید به دست میآید.
او معتقد بود که کل از مجموعهی آبراء ان سر(
است.
صفحه 37:
تاازنی ارت ار دحوم زر Vy
(Uj REI ju )3 ۲
- توماس رید:
* رید مانند کانت معتقد بود که ذهن دارای نیروهای
مخصوص به خود است که بر نحوه ادراک ما از جهان
ا بيست و هفت قوهی ذهنی را مزمن
كرد كه فطرى بودند و بعدها به نام روانشناسى قواى
ذهنى نام كرفت كه وانشناسى قواى ذهنى مخلوطى
از فطرتگرایی, خودگرایی و تجربهگرایی است.
- فرنری جوزف گال:
* روانشناسی قوای ذهنی را چند گام پیشتر برد:
* قوای ذهنی در مکانهای خاصی در مغز قرار دارند.
دز ی ۲
2 بر د جارد كاج و eee
بهوجود میآید.
صفحه 38:
- چارلز داروین
هم ور کول رم اف کیت منود و یت
اظمهة جيز د مان د ن میشود و از
طريق تكامل بو نطربا ی نی بر تیا alle
i ۳ اصطلا مشخص كفده
ere en ae
زیستی میتوان گفت منظور Sa و تنوع و
ازكارى موجودات زنده :1 طول زمان است.
* داروین همهی اندیشههای ble به a انسان را
تغییر داد. ee sie ab tas ee,
شناختی ندگی تلقی cal میرن و کرد رفتار
نه عنوان وا و را ی و
ير
Te Sig aoe aE, op
صفحه 39:
Steg] oO)
a مر
* او نجات دهنده روانشناسی از نوع فلسفه بود او
اعتقاد داشت «فرایندهای عالیتر ذهنی» مربوط
به یادگیری و حافظه را میتوان بهطور آزمایشی
مطالعه کرد. و بسیاری از نتیجهگیریهای او
دربارهی ماهیت یادگیری و به یادسپاری میباشد. و
به جای فرضیهپردازی درباره قانون بسامد نشان
داد که اس اون وت لسکا
صفحه 40:
مکتبهای روانشناسی
ارادهگرا
me
* ساختگرایی
* کارکرد گرایی
* رفتار گرایی
صفحه 41:
=i اراده کرایی:
۰ راشای ارات گرا نا 192 1932 توسط ربوم و
۰ تاسیس آزمایشگاه روانشناسی (1879)
= اهداف: فتا علمی
pH ts رفتار بوسیله « فك وهات و
عناصر فکر و فرایندهای اکم بر تجربه
J
۲ ۳
و جرد اب اراس sil علافه بند بور و
vate ان > long اند يطو تتجابی به دستهای
1
۳۳ ی
* ترکیب خلاق :
ما میتوانیم عناصر فکر را بهطور ارادی به هر طریقی که
os با هم ترکیب کنیم. این فرایند را ترکیب خلاق
نمایند.
صفحه 42:
مكنت nal Sela توتتنط آدوارد تیچتر در سالهای تانتیس (1927-
7) شد.
* هدف: تحليل ساختارهاى ذهنى و محتويات ذهن
* روش بررسى فرايندهاى ذهنى: درون نكرى بود يعنى
مشاهذه و نتث:ماقيت اذراکهاء آنذيشتها و احساشهای نتخض
توسط خودش
* جستجوی عناصر فکر
ارادهگرایی: پیروی از سنت خردگرایی و وجود ذهن فعال: یعنی
بای چرکیپ:عناضتر ورافک ازپیچنده:به اراده اتجریاغت وجرکیپ
خلاق تاکید دارد.
٠ ساختگرایان: پیروی از سنت تجربهگرایی برای شکلگیری
افکار پیچیده بر قوانین تداعی تاکید داشتند و قاثل به ذهن et
فعال بودند.
صفحه 43:
بنیانگذار ویلیام جیمز (1842-1910) و اعضای مهم آن
جان دیویی و انبحل بود.
۱ ذهن چگونه کار میکند که جاندار موفق به
انطباق و سازگاری با محیط و عمل در آن شود.
sly ۱ درک نحوه انطباق جاندار با محیط باید
رفتار واقعی را بررسی کرد.
* به جای مطالعه هشیار به عنوان یک پدیدهی مجزاء
رابطهی آن را با محیط مطالعه کردند.
علاقهمند به روانشناسی کاربردی
فراهم آوردن اطلاعات سودمند برای بهبود وضعیت
نسان
صفحه 44:
بنیانگذار رفتارگرایی جانبی, واستون (1878-1958)
* هدف بررسی رفتار و تغییراتی که بر اثر تجربه در آن
ایجاد میشود.
; ny
* مطالعه رفتار زیرا مستقیماً مورد بررسی قرار داد.
اکثریت نظریههای یادگیری بر اساس رفتارگرایی بود.
: ببدايش اصطلاع روانشناسی محرک و پاسخ (5:8)
بر از نظربههای رفتاری بر اساس بقات ارگانیسم
بودند که 6 رد گرایی بودند.
aie oe sok oe 9
ee ع اعی soe که نظریههای
ne 5 فرار میدهیم.
صفحه 45:
تاتیرات واتسوت بر رواتشناسی:
* رفتار را موضوع روانشناسی قرار داد.
: هدف روانشناسی, را از کوشش برای درک
هشیاری به پیشبینی و کنترل رفتار تغییر داد.
صفحه 46:
3
3
3
2
3
3
2
0
3
2
3
۲
3
2
3
تهيه وتدوين:
محمد فايق مجيدى دهكلان
دبير بازنشسته زبان و ادبيات
فارسى
نگارنده کتاب:به آموزش
بدبین نیستم
همکار افتخاری مجله شوق
تغيير بيش از ده سال
صفحه 47:
3
3
3
2
3
3
2
0
3
2
3
۲
3
2
2
صفحه 48:
8۶ ۵