پاورپوینت
مهارت‌های شخصیمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبریروانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت انگیزش به زبان ساده نظريه‌هاي انگيزشي محتوايي و فرآيندي و تقويتي Motivation

توضیحات: پاورپوینت انگیزش به زبان ساده نظريه‌هاي انگيزشي محتوايي و فرآيندي و تقويتي Motivation نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات:90 هدف‌هاي آموزشي انگیزش تعریف فرايند اساسي انگيزش نیازها سائق ها تقسيم‌بندي انگيزه‌ها انگيزه‌هاي فيزيكي انگيزه‌هاي اجتماعي نظريه هاي انگيزشي محتوايي نظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلو نظريه دو عاملي انگيزش هرزبرگ نظريه ارگ آلدرفر نظريه دو ساحتي انسان نظريه‌هاي فرآيندي انگيزش توسعه و تكامل نظريه انتظار انواع نظريه ‌هاي تقويتي اهداف آموزشی: در پايان اين فصل شما مي‌توانيد: ضمن تعريف انگيزش و انگيزه، اهميت آن را در مديريت تشريح نمائيد. نظريه‌هاي انگيزشي محتوايي و فرآيندي و تقويتي را نام برده و با هم مقايسه نمائيد. انگيزش در عمل (طراحي شغل) را توضيح دهيد. سامان‌دهي محيط كار (پنج گام به سوي موفقيت در سامان‌دهي محيط كار پنج اس) را تشريح نمائيد. با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
سرفصل مطالب هدف‌های آموزشی کت نظریه های انگیزشی محتوایی نظریه سلسله مراقب نیازهای مازلو نظریه دو عاملی انگیزش هرزبرگ نظریه ارگ آلدرفر نظریه دو ساحتی انسان نظریه‌های ف رآیندی | توسعه و تكامل نظريه انتظار ‎j eh‏ نواع نظريه هاى تقوب

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
90 لادر بايان اين فصل شما ميتوانيد: 9 مديريت تشريح نمائيد. Rube Tyee Bye eevee bee er ey) Ais! ‏برده و با هم مقایسه نمائید.‎ ل انكيزش در عمل (طراحي شغل) را توضيح دهيد. [] سامان‌دهي محیط کار (پنج گام به سوي موفقیت در ساماندهي محيط كار بنج اس) را تشريح نمائيد.

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
‎oe‏ الله ‏7 انگیزش يكي از ساده‌ترین ودر عین حال پیچیده‌ترین وظایف ‎۳ ‏تاچه كسي مسئول انگیزش است؟ ‏ل آيا | ۲۳ ميتوان انتظار داشت كه خود» به تنهايي» انگیزش خودش را فراهم آورد؟ ‏1 آیا انگیزش را مي‌توان يكي از وظایف مدیریت به شمار آورد؟ ‎Te Foes‏ 0 ‎

صفحه 10:
انكيزش لابرخي ان مؤلفان» انكيزش را در زمرة محدودة دروني افراد ميبينند. نظريههاي ‎Kp‏ انكيزش را نشأت كرفته از سرچشمه‌اي خارج از فرد مي‌دانند

صفحه 11:
مس س١‏ تآنیازهاء خواست‌هاو تمايلاتي که در ضمیر يك فرد وجود دارند» باعث ایجاد انگیزش دروني وي ميشوند. اين نيروها هر فرد را با جهتدادن افكارشء كه منجر به بروز رفتاري خاص در يك موقعیت شغلي ‎ee ery)‏ اا ‎RRS Ie‏

صفحه 12:
اله a ‏نياز‎ ‏فد‎ ‎, ١ ۱ ۹ 3 Se ۳۹ 9 9 3 3 5 ‏فى‎ . 3 ۱ 7 es 0 ‏و ار‎ : ‏ضعیت ج‎ 7 2 5 0 ۳ 2 . ا 30 ي هايث ايش 9

صفحه 13:
تعریف انگیزش cpr nor nla 4S gllgal clang) ‏اله‎ ‏درون به فعاليت درآيد»‎ ۱ ae bee ‏انگیزش داراي سه جزء‎ xe) ل انرزهزايي [] هدایت كردن لا مداومت

صفحه 14:
9 4 ۳ ۳ 2 حالتي 5 بت ‎aS‏ 6 هل مد نه 0۳ 5 را ات یه ميبرد».

صفحه 15:
5S Pere ee) تسه بایغ ها سم پا ‎Ui (Guay)‏ دن ار | ‎Cr ju)‏ با ‎ ‎

صفحه 16:
نيازها ۳ ۷ a ee Pe KV ay wore valet rene اجب را است, نیازها هنگامي ایجاد مي‌شود که يك ۳۹۰ روانشناختي وجود داشته باشد

صفحه 17:
005 1 ۳۰ ائقها يا انكيز زد ‎ee 3‏ فق را بك كردن نياز 3 اب ميقن يك ‎a ;‏ | 3 به زبان تا : به نيازهاي غذ ن ساده به دوستان رشن ی ‎Cae ar :‏ آبءبه ‎et 7‏ ‎(ee‏ ‏طر محسوب

صفحه 18:
1 تقسيم‌بندي ان نگیزه ها [ei ‏تقسی‌بند م‎ 2 ‏ميان‎ ‎7 ‏ا‎ i ‏مهمترین تقسی‌بند‎ a Foye 25 1 25 ‏اجتما‎ ‎5 ۳ 2 ‏دی‎ ‎5 wotvaiod 1 a aaa G [۳۱ She) ‏دها:‎ 3 ر ae wotvatiod Pad ay

صفحه 19:
۳9 ۱۳ به نيازهاي بيولوژيكي 37 20 تشنكي» ‎Bye oe‏ نيازهاي مربوط به شرایط جوي مثل درجه حرارت» ‎cert Eos.‏ ‎ane‏ 0 PN ed

صفحه 20:
هاي اجتماعي 2100 Perse Ca! PES Tes Co eee Ts) ‏يذيرش فرد از طرف ساير‎ ‏افراد» مثلاً قبول عضويت فرد‎ ‏در يك كروه كار يا جمع‎ 00 spree) eee Den] ‏همجنين» توجه بيشتر به‎ ‏خواستها و آرزوهاي او»‎ 200 00 ‏اجتماعي فرد را ارضا ميكند‎

صفحه 21:
انكيزه رواني اله ۲7 انگيزه‌هايي است که اختصاص به ریفتار انساني دارد» و با ارزشهاي شخصي فرد, ارتباط بيدا ‎Bere he ۳0 wee Cast Bet pe)‏ اجتماعي مي‌نماینده و اینکار را بدون تبلیغ و به ‎BE‏ ی ‎oo‏ ال لك به بيمارستان ميرساند؛ و جند ساعت از وقت 9 انگيزه‌هاي رواني قرار دارد

صفحه 22:
ایجاد انگیزه در کارکنان 0( کارمندان در ابتداء لازم است از نظريهها و روش‌هاي انگيزشي آگاه شوید» سپس نقش انگیزش را در تمام وظايف مديريت ل ۱ سازماندهي» نظارت» 1 ‎te‏ ۱۳ كاركزيني و رهبري ‎ry‏ ۷ ‎Cea‏ 0114110 ‎as a ee rt‏ اسان ‎iro be bbe ka ed Ml ht‏

صفحه 23:
أ ‎we‏ سمس يه 2 ها 2 ۱ ‎a ۳‏ ۳ ۳ : ظ 5 نكيزث اه ها 7 = ۲ اله

صفحه 24:
0 اله اين نظريه ها بر محتواي نيازها و اينكه انگیزش «چه ‎carry‏ ل دارد. تئوريهاي محتوايي به اولین قسمت جریان انگیزش يعني نيازها و كمبودهاي ناشي از نياز ‎Been sees ES Deer‏ ی ‎oe Es‏

صفحه 25:
رو 77 000 2" لانظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلوه [انظریه دو عاملي انگيزشي هرزبرگ» تا نظریه نیاز به موفقیت مك کلهلند ‎ae‏ ۳۱۹۹۹ ۳ ۲ نظریه دو ساحتي مك گریگورز

صفحه 26:
7 نظریه سلسله مراتب نيازهاي مازلو 2" به عقیده مازلو» نيازهاي پنج‌گانه سلسله مراتبي را تشکیل مي‌دهند که اساس و ‎OPPS ICVS RT LOS‏ Oustow's Wieracky oP Deeds

صفحه 27:

صفحه 28:
نيازهاي بنجكانه ۲ الف) نيازهاي ‎SEEDY‏ مرا ‎se eee‏ 00 براي بقاء انساني جنبه اساسي دارند از قبيل رفع تشنگي» رفع گرسنگي» رفع خستكيء داشتن مسكنء ازدواج و ....

صفحه 29:
7 نياز به امنيت و سلامت 2" لابه محض اينکه نيازهاي فيزيولوژيكي برآورده شدند» به زعم مازلوء نیاز به احساس امنیت و سلامت كه در سطحي بالاتر قرار دارد» خودنمايي خواهد كرد. نياز به امنيت در ‎Core 000 ern‏ 0101010110101 ‎rorM AR‏ 00100000000 ‎Eg UAC ad -]0[‏ & ۳7

صفحه 30:
‎eN TAME BET‏ ۱۳ اله ‎PASS Te Terese ‏داشتن‎ cies) 25 ‏ناميده ميشوند؛ 3 شامل‎ ‏ا ا نه‎ ‏وجود دارد» و يا مقبول ديكران واقع شدن»‎ PCN NC ‏معاشرت‌هاي اجتماعي»‎ ‏محبت» عشق و دوستي مي‌باشد‎ ‎Goord weeds ‎

صفحه 31:
210100 اله اين نياز را ميتوان نياز به توجه نيز نامكذاري كرد. ‎Ee SE Dene omy‏ -ادسته اول با احترام و اعتماد به خود» ارتباط پیدا ميكند؛ و با احساس استقلالء» كفايت» ‎ila ls‏ وبه را AVS ka Ow Oia BOC Cp eee CPPP CE RL 0 ‏وأقع شدن» مورد احترام قرار گرفتن» موقعیت‎ ۱ @asavanste dal

صفحه 32:

صفحه 33:
‎(RRO) eee era‏ اله ‏انسان داراي فطرت كمال ياب است و به علت نداي فطري كه در او هست به طرف كمالات و درجات عالي معنوي کشیده مي‌شود. در ‎cal‏ مرحله انسان در اوج بلوغ عقلي و لحصاسي قرار دارد ‎ere.)‏ ‎ ‎

صفحه 34:
حركت نمىكند لااز نظر مشخصههاي رفتاري ۱ ل ل ل ‎el‏ ا ل ل ت) تحمل محرومیت محدود » ‏تاو بالاخره سطح بسیار پایین تولید مي‌باشند ‏آن دسته از افراد كه به سمت خودشكوفايي اله ‎

صفحه 35:
افرادي که به سوي كت ميكنند دارياي تحمل محروميت بيشت كشادمرويي» 5-959 مهرباني به ديكريان» خلاقيت» احساس رضايت بیشتر از کار و بالاخره در سح باايي ميشند.

صفحه 36:
نظريه دو عاملي انكيزش هرزبرك اله ‎eee‏ را دادند و آن را نظریه دو عاملي[0] یا نظریه انگیزاننده- بهداشتي[0] نامیدند. هرزبرگ مجموعة عواملي که فقدان ‎Be yen ocr Bye ie Seve‏ ا ا سل »عوامل انكيزاننده تعریف کرد اک ‎Two Pavtor thevry‏ ‏لك ات رما لش لك ‎

صفحه 37:
"1 ۱ eae Se eer ae ‏سرپرستي؛‎ ل كيفيت روابط بين همكارا 3 سرپرستان و زیردستان 5 حقوق؛ ل] امنيت شغلي» ۳ شرایط كاري» لامقام و منزلت»

صفحه 38:

صفحه 39:
1 oe SSSI EWE SUSE Sie Str EET Oe! ‏ا ل‎ or) ‏ال ا 2 1ك‎ ‏مككله لند[] عنوان شده است‎ 00 0۰ 02 ‏م0‎ -10[

صفحه 40:
١ Teer CVn uae ‎Stes ey ۳‏ را فرديء نقش تعيينكنندهاي در ماحصل آنها داشته باشد. ‏۳ او اهدافي متعادل» و خطراتي ‎Byrne eres‏ برميكزيند. ‏ا ‎wi CE ever re‏ 0 0 موفقیت‌هایش را به هم مرتبط سازد. ‎

صفحه 41:
موفقيت طلب 1 وت رس ۱ Bee ee SET Teer er ery ever ore Cy ع او اگر به مشاغل ساده‌اي گمارده شود و موفقيتي کسب کند» ‎ter reg)‏ ل ل ل ا ل ا ل 1 مجموع كسب نخواهد كرد

صفحه 42:
"1 لان 5 مجمو )> 9 به ‎Ae 7‏ 9 ۱ ۱ 1 3 0 [ } ae ۲ es 0 ‏ما‎ ae a we 2 00 5 7 ۱ ‏معیا‎ ۳ ۱ ‏ارها‎ ۳ ae : ۱ ۳ ایند a 5 3 5-5 ۱ 5 ‎cece‏ | مختلف بودن ‎ ‏نيازهاي ‏مهم ‎» ‏محیط کار ‎3 ‎

صفحه 43:
7 9 7 ااینگونه افراد اغلب سخنرانان خبره بوده و توانايي جذب افراد و اعمال مديريت بر سايرين را دارند. تجربه نشان داده که مدیران به عنوان يك گروه ‎BN ers ODS Cree kee cs)‏ از مردم معمولي است و اين نیاز در مدیران موفق بیشتر از مدیران ناموفق وجود دارد

صفحه 44:
7 ee 1۱ Bowe ‏ل‎ Ce Mp ere ner eras eon PORNO eens Pca REP et CTP PS ‏ل ا‎ POSS Ye et etree PP ena ker eer)

صفحه 45:
به ار 31 ‎i‏ oo 9 7 «| ‏در‎ ‎00 ‎are ‎3 7 0 ‏ا‎ oe 5 1 cis 1 0 he . 2 ‏بز‎ 1 ۳۳ ai 7 ae 0

صفحه 46:
‎TOS et)‏ ۱ اله ‏ل نيازهاي وجودي كه مربوط به وجود جسمي و بدني 9 است و عبارنند از: غذا» لباس» ای ‎re‏ ‏111011101111111 ‏يرداخت حقوق و دستمزدهسود تأمين ايمني كار و امنيت ‏شظي. ‎

صفحه 47:
نيازهاي وابستگي اله ا ا ل ل 2 بین افراد است که از طریق عمل متقابل اجتماعي و در رابطه فرد با افراد ديكر جه در محيط شغلي و جه در خارج از آن» ارضا ميشود.

صفحه 48:
كه رشد اله نيازهاي رشد: اين دسته از نيازها مربوط به احتياج ا ا ات ل ‎ee‏ ‎evra]‏ ل ا ۱۳۱ ظرفيت‌هاي قابل اهمیت براي فرد» در او رشد يافته ع

صفحه 49:
نظریه دو ساحتي انسان اله آمفروضات تتوري ‏ عبارتند از : ل1) -انسان متعادل» با عقل سليم كار كردن را دوست ندارد ودر صورت امكان» از آن اجتناب ميورزد. وه ناگزیر» مورد نظارت و کنترل قرار گیرند؛ و هدایت 0 شوند.

صفحه 50:
1 ۳ وت 2 فقيتي ‎ro‏ ‏اس ۱ تهدید و فشار ‎J‏ ۱ ‎ane‏ ‎١‏ ل ج ۳ | ‎FRY‏ ‎ne‏ ‎Ri‏ ‏ايد ‎m‏ ‏به ‏مو ‏رد Te ۳ ‏ذا‎ ‏ی‎ ‎xX ۳ ee oy \ wert} a See ss OG, 6 7 ١ : een |! ‏ار‎ as ۲ ۲ يش ‎١‏ ‎ye‏ ‏لب رده و و9 لوگ

صفحه 51:
1 1 «تثوري بر» 1 ]| 0 Bim erin es b) eer o ey SYP 5 Eris re ‏اشتغال ميورزد.‎ Be ee Owe ere Cem. tian <i PPS ESO pe oe) ‏به كاركيري افراد براي تلاش در جهت دسترسي به اهداف‎ ‏رس كت‎ ار ‎RTP Cre Ob Pe‏ خدمات او به سازمان است.

صفحه 52:
1 1 |] 1 4 17 انسان عادي به دنبال يادگيري است »و تحت شرایط مناسب» ‎Ene Meroe cess be‏ | ۲7 0 قدرت به کاربردن تخیل» نبوغ و خلاقیت در حل و فصل ‎err)‏ 00 ل بلکه به گونه‌اي كسترده؛ اين توانايي بين همة مردم توزيع شده است. ل1©- در شرايط نوين زندكي صنعتيء تنها جزيي از تواناييهاي ‎Ss)‏ ا ‎re‏ ا ا ‎Pe TS‏

صفحه 53:
نظريه‌هاي فرآيندي انگیزش ‎mM‏ ۳-۳ يه‌هاي فر آيندي ‎Se»‏ نگي‌هاي» ‎tS‏ و اینکه 22 ل 1 ل مطرح مينمايد. [] نظريه‌هاي فرآيندي بر اين موضوع تمرکز دارد که رفتار افراد جكونه شكل ميكيرد» و هدايت ميشود.

صفحه 54:
لل 0 CC aaa BCR EE) eee SE arg ee ee EE BE Eo) PROCTOR Catt oa eee ne است

صفحه 55:
"| ROP eae BY ‏ل ا‎ ieee Ler: Sia Bye ‏ل ا‎ RODENT آتاکشش دروني فرد براي خواستن چيزي تا چه مدت زماني ‎Rows COS Ee Wee rece ES eve |)‏ آ-اچگونه فرد احتمال مي‌دهد که خواسته خود را بدست بیاورد.

صفحه 56:
سم لتیجه | ارزش ‎we‏ نتیچه | ارز ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎|e ont‏ کوشش »| لجام کار »> ‎a‏ | ارزش ترلیی لا له نتیجه | ارزش ‎ ‏له تيجه | ارزش ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 57:
1 ۱۹ rnc a ‏لا وجووه0)‎ لان يم« 9 = )0 لاارزش ‏ «*ا انتظار = انگیزش

صفحه 58:
ثور 327 هك 3 ۳2 يه انث نتظا 2) "1 oO 11 2 25 ‏اه‎ ۱ oe ۱ 0 = ‏برخ 3 ا‎ 1 pra = = oe | 3 Ss om ‏ميك‎ ‎: 53 Porter ۳ ‏مدز‎ 1 ۳ ۴ 4 7 2 2 oe 2 ۳ : 1

صفحه 59:
انجام کار 0ت باداش‌های درونی (نتیجه) باداش‌های پیرونی (نتسجه) ادراک برابری رضابت

صفحه 60:
"1 ت-آپاداش‌هاي ‎Rewards gis‏ حفص 1-0 از قبیل احساس انجام کار» کسب موفقیت و امثالهم؛ و ل ال ۳ عملكرد به دو نوع ياداش منجر ميشود.

صفحه 61:
"1 لا حور ‎By‏ اتمه یی 5 داش ‎eae st‏ ۳ ۱ 2 5 ‎one‏ ‏: 7 7 97 0 0 ۱ سل ۳ ‎on aes‏ : 1 5 3 3 نه ‎re‏ ی 7 07 5 5 2 ‎a aie‏ 3 7 تیم ۳ مي‌شود 4 به 3 وذ 0 عملکرد به 00 ‎re‏ منجر ميد Ags

صفحه 62:
انواع باداش ‎Se‏ سب ی ‎ ‎ ‏كاد جلاب ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Wag aa ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 63:
a "2 ‏نظریه تساوي یا برابري‎ SS eh Ter ne Te er oor ‏انگیزش توسط آدامز[0]» ارائه شد.‎ لا نامبرده از بررسيهاي خود جنين نتيجه ميكيرد كه ‎Pe Yee hye ee ves ee Ee)‏ ا ۳ [0]- م6 بصا .ل

صفحه 64:
نظریه تساوي اله ۱3 ye Per ‏ا‎ A Pen er ey a! eNO ee DEB IE Pe eB Bon ‏دانست.‎ لا از طرفي شاغل براي كرفتن اين امتيازات مواردي از قبیل:دقت تجربه» کوشش» تحصيلات و وفاداري به سازمان را سرمايه‌گذاري مي‌نماید

صفحه 65:
11 7 oe BST Oey ‏ا‎ verter ye! ‏محیط کار کنند» برانگیخته مي‌شوند؛ تا بيعدالتي را‎ ‏برطرف كنند؛ و برابري برقرار شود.‎ لا آدمها در سازمان نخست نحوة برخورد سازمان با خودشان را مورد ارزيابي قرار ميدهند.

صفحه 66:
Eyre errr ‏دهد‎ ‎ok‏ فرد مي‌تواند نهاده‌هاي خود را کاهش دهد ‏۳ ‏افزايش دهد ‎ONS ‏ا‎ am ‏©- ترك وضعيت كند ‎ ‏مثال ‏|( ا ‎RB ee‏ آموزشي تخصصي شركت كند يا به دانشكاه رود. ‏© سخت تلاش نكند. ساعت استراحت را 0000 ‎Ore ay web Pr rer es) ‏تقاضاي پرداخت کم کند. 0- غیبت یا‎ ‏ترك خدمت كند.‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 67:
روش 9 ‎ey iTS peer‏ 17| م شخص ميتواند به طور ‎PATS PRPS PR‏ 0007000 ل ‎Rare‏ ‏©- مبناي مقايسه را تغيير دهد. لله مثال 0[ معین اهمیت ندارند» یا خود را متقاعد ‎Reet ee re ECE‏ 0000 م شخص نتيجمكيري كند كه ‎Ee ire)‏ ۱ ‎Pes Obs ree)‏ ل له مهمتري دارد ©- شخص جديدي را براي مقايسه اي ا 0 ‎eka ed‏ و

صفحه 68:

صفحه 69:
نظریه مبت هدف مبتني بر تعیین ‎a‏ ‏ا اله ‎ee‏ مبتني بر تعيين هدف 5-8 الاي سرع 8 ۱ : أه روانشذ ‎ator دیکأت 5 Uae‏ ‎ca 9 wats‏ ا ‎ee yore‏ فرد این هدف‌ها را را درك 00 نها را

صفحه 70:
1 5 ۲7 نظریه اسناد بر این موضوع تاکید دارد که فرد رفتار ‎Peete ye" Bre ey ibys Bers‏ که در اين رابطه به ذهن او خطور مي‌کند به آن‌ها 0

صفحه 71:
1 re Fe ۱0 rE: eS Cer Rar oor Deva) ener ear) ‏درآمد و ... باشد» شخص مورد نظر. که محرك او‎ ‏از قبيل احساس تعلق» احترام»‎ pik) ‏انگيزه‌هاي دريوني و‎ 9 Mn eS oe eee 0 Ste Err Mean rate te) ‏بدهد‎

صفحه 72:
0 اله 0 ‏ا‎ Were ery) via Or Nd ‏هاي شناختيرسسا‎ ۳ ميباشند. این نظریه ها براحساسات» حالات» تصورات 3 انتظارات تمرکز ‎wile‏ QetPorcewed perspevivescu ‏اک(‎ ‎Berar, Vas AS

صفحه 73:
1 30 0 بين عمل و نيا ۳3 5 نتایج ‎les‏ 9-00 ها ۱ هاي تق مد | ‎ee‏ ‏| ری ‎mee 3‏ ‎Ver‏ ۱ ‎ae‏ ‎sa‏ ; ند 0 ‎as 2‏ ۳ ۱ ۳ هل ۳ ‎eS‏ دیدگا ۳ ‎ar‏ ‏يتي | نكيزث سي

صفحه 74:
ديدگاه‌هاي تقوی يتي انكيزث شي الله تانظریه هاي تقويتي تأکید بر نقش پاداش در ایجاد رفتار دارند» و اینکه رفتارها در صورت ادامه پاداش عوض شده و يا ابقاء ميكردند» بحث مينمايد لابنابر قانون اثرگذاري» ۳ رفتار منتهي به پایان < ا 0 رفتاري كه پایان ناخوشايندي داشته باشد» تكرار ۳

صفحه 75:
انواع نظریه هاي تقويتي اله انظریه ‎ELEY‏ ا و۱ انقویت مثبت» ۳ ‏لا تقويت‎ ore re ree Ene!

صفحه 76:
"1 ۱ 1 لأتقويت مثبت[1]: اين روش بر كاربرد نتايج مثبت از كار از قبيل باداش» ارتقاء و ... به دنبال رفتار ‎es ee EES Lary‏ 2000 مطلوب فرد و افزایش امتیازها براي تکرار آن نوع رفتار مي‌باشد الا موه مت بر

صفحه 77:
تقویت منفي 1 لات ‎oO‏ ‏تقريت منفي رشب یز ۱ فت ۳ ‎ee‏ ‏یج نا ‎Riu‏ ارائه رفتار مطلو ب از ‎١‏ ‎Ry pees‏ ۱ ۱ 9 ۳ ۱ َس ‎١‏ ۱ :

صفحه 78:
33 منفي إل ۳ ۳ ‎nat?‏ ‎a‏ ‏0 ۳ اك 2 ما ‎ts : 7‏ ِ ۳ 0 : 53 ۰ ۵ 5 ‎١‏ فرز دنم ۱ : با ۱ 2 5 3 ‎ae‏ ‏1 قف به

صفحه 79:
إل تنبيه لااين روش كاربرد نتايج منفي و نامطلوب است كه به دنبال رفتار ‎ee rome te‏ ا ‎Bee See ke‏ ‎sac)‏ ا ا ا ‎PTE eer eee‏ توبيخ كتبي» تعليق از كار بدون حقوق» از جمله موارد روش تنبیه مي‌باشند. این روش به عنوان استراتژي تقويتي داراي محدوديت‌هايي نیز مي‌باشد زیرا به فرد آنچه را که رفتار ‎PES SE Te EY eee‏ تسس 9

صفحه 80:
“ الله ‎CCE See WO Re Tere ae wane al‏ از جمله موارد روش تنبیه مي‌باشند. اين روش به 9 ‏ال‎ Tee eee ee ‏مي‌باشد زیرا به فرد آنچه را که رفتار صحیح عنوان‎ ‏شده آموزش نمي‌دهد‎

صفحه 81:
1 a لابه عنوان مثال» فردي در يك سطح يايين سازماني خبرهايي را به مدير ميرساند» و مدير به جهت دريافت اطلاعات و اخبارء اورا مورد توجه خود قرار ميداد؛ ولي ممكن است مدير ديكر نخواهد اخباري را از سوي ‎Ter ECS Vs)‏ ا رت ندادن» سعي در خاموشسازي رفتار او مينمايد تا مسج

صفحه 82:
انكيزش در عمل 11" Nr eae ‏ل‎ TUR ed (or A a ee Peet ee (ore ‏تاج) توسعه شغل‎ ۱

صفحه 83:
7 انگیزش در عمل لاد) غنيسازي شغل[0]: غنيسازي شغل عبارت است ازء افزودن يارهاي از تصميمكيريهاي مديريتي به شغل, تا انگیزش در انجام وظایف براي شاغل» در ۹ الا مه

صفحه 84:
انكيزش در عمل 11" لاه) جرخش شغلم [0]: جرخش شغلي به معني انتقال كارمند از يك شغل به شغل ديكري است و هدف آن جلوكيري از كسالت و خستكي روحي و هدجنين انجام آموزش‌هاي جدید مي‌باشد ‎Uob rotatios -[C]‏

صفحه 85:
كن الله ا ل 0 را مأمور انجام يك کار مي‌نمایده و با دادن استقلال به آنها امکان تصميم‌گيري در امور داخلي گروه را امکان‌پذیر مي‌سازد

صفحه 86:
0 1 مدل خصوصیات مطلوب شظي توسط هاکمن و اولدهام[0] پیشنهاد شده» و عبارت مي‌باشد از تکنيك طراحي شغل با توجه به جنبه‌هاي رواني فرد. مدل خصوصیات شغلي» نظربه ‎aN Grn cee Or PPT INy ae Pens ya 9‏ كارمند از نظر رواني و رفتار آنها در ضمن كار استوار cave Rickard Warkwar & Grey R. Okdkaer -[C]

صفحه 87:
‎YS) yor rey ere yer‏ 000 اله ‎ ‎ ‏ابعاد اصلی شغل | حالات رواتی تتابچ حاصل ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏با مفیوم بودن وظایف کار را مهم داست: لا مهم بودن وظایف ‎ ‎ole Seem ‎ ‎ ‏مسخوليت دا ‎ ‎ ‏وجود بازخور در شنا ‎Jol IS als‏ به آنپا آگاه بودن عیبت و ترک کمتر کار ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 88:
‎Be eve Wale)‏ اله ‎۱7 yP ‏ا‎ ‎5) ‎Gaul LS ‏لاحت نظامميرلوساماندهيمحيط‎ ‏ل بايهاي ترين و اصوليترين ابزار ارتقاء بهردوري 0 زه كشورهاي آسيايي پیاده شده استء و از آن به عنوان خانهداري خوب ياد ميشود ‎

صفحه 89:
سامان‌دهي محیط کار الله EB er OS SOc COT EC naa ‏اقلام ضروري از غيرضروري و رهايي از غيرضروري‌ها‎ ‏به نحو مناسب‎ IESE Eee Sa ee SBC ele 0 EOD ere aay)

صفحه 90:
“al 7 7۳ OVO ES CIB RC ole! ‏عدم وجود مكان آلوده و كثيف‎ ل:4- ويج 6) استانداردسازي: تدوين استانداردهايي جهت حفظ وضعيت حاصل از اجراي ‎Gd GE GO dal»‏ ل 6- ارده!8) فرهنك و انضباط: آموزش كاركنان براي ايجاد ‎at)‏ ا ا ا ل ا 0 عادت كاري مناسب

صفحه 91:
ea Seiri یت Totti) عام‌انمو دازا معهوم 5 Organize Clean Hygiene ۱ ۱3 Structure Systematize ععتانصعو Standardize Self- discipline 5 س 0 30 تا سر و سامان دادن و عرف كرون سپيدي و پاکيزگي

صفحه 92:

صفحه 93:
كاربرد )> پرستاري اله لاالف)فرسودكي شغلي برستاران لا ب)رضايت شغلي[1] و ابقاء برستاران[©] لا ‎Nee ce cee (Al‏ ‎eet ate ed‏

صفحه 94:

صفحه 95:

پاورپوینت انگیزش به زبان ساده نظريه‌هاي انگيزشي محتوايي و فرآيندي و تقويتي ‏Motivation نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات90: سرفصل مطالب هدف‌هاي آموزشي انگیزش تعریف فرايند اساسي انگيزش نیازها سائق ها تقسيم‌بندي انگيزه‌ها انگيزه‌هاي فيزيكي انگيزه‌هاي اجتماعي نظريه هاي انگيزشي محتوايي نظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلو نظريه دو عاملي انگيزش هرزبرگ نظريه ارگ آلدرفر نظريه دو ساحتي انسان نظريه‌هاي فرآيندي انگيزش توسعه و تكامل نظريه انتظار انواع نظريه‌هاي تقويتي انگيزش Motivation هدف‌هاي آموزشي در پايان اين فصل شما مي‌توانيد: ضمن تعريف انگيزش و انگيزه ،اهميت آن را در مديريت تشريح نمائيد. نظريه‌هاي انگيزشي محتوايي و فرآيندي و تقويتي را نام برده و با هم مقايسه نمائيد. انگيزش در عمل (طراحي شغل) را توضيح دهيد. سامان‌دهي محيط كار (پنج گام به سوي موفقيت در سامان‌دهي محيط كار پنج اس) را تشريح نمائيد. انگيزش انگيزش يكي از ساده‌ترين ودر عين حال پيچيده‌ترين وظايف مدير:يت است. چه كسي مسئول انگيزش است؟ آيا از يك كار:گر مي‌توان انتظار داشت كه خود ،به تنهايي، انگيزش خودش را فر:اهم آورد؟ آيا انگيزش را مي‌توان يكي از وظايف مديريت به شمار :آورد؟ پاسخ به اين پرسش‌ها چندان ساده نيست. انگيزش برخي از :مؤلفان، انگيزش را در زمرة محدودة دروني افراد مي‌بينند .نظريه‌هاي ديگر ،انگيزش را نشأت گرفته از سرچشمه‌اي خارج از فرد مي‌دانند Needs -Wants- Desires ‏نيازها ،خواست‌هاو تمايالتي كه در ضمير يك فرد وجود دارند ،باعث ايجاد انگيزش دروني وي مي‌شوند .اين نيروها هر فرد را با جهت‌دادن افكارش ،كه منجر به بروز رفتاري خاص در يك موقعيت شغلي مشخص مي‌شود ،تحت تأثير قرار مي‌دهند * نيازها ،خواست‌ها ،تمايالت و آرزوهاي هر فرد نيز يگانه و منحصر به فرد است. زيرا اين عناصر به وسيلة عواملي كه شخصيت او ،وضعيت جسماني ،رشد رواني ،آموزش‌ها و تجربه‌اندوزي‌هايش را شكل مي‌دهند ،تعيين مي‌شوند تعريف انگيزش به مجموعة شرايط و اوضاع و احوالي كه باعث مي‌شود فرد از درون به فعاليت درآيد، انگيزش گفته مي‌شود، انگيزش داراي سه جزء مهم است. انرژي‌زايي هدايت كردن مداومت انگيزه « انگيزه حالتي دروني است كه رفتار را به سمت يك مقصد سوق مي‌دهد ،فعال مي‌كند ،يا به حركت در مي‌آورد (پس انگيزش است) و نيز آن را هدايت مي‌كند يا در جهت خاصي پيش مي‌برد». فرايند اساسي انگيزش نيازها بهترين تك واژه براي تعريف نياز ،كمبود به مفهوم تمايل انسان به سكون داخلي ‏Homeostaticاست .نيازها هنگامي ايجاد مي‌شود كه يك عدم تعادل فيزيولوژيكي يا روان‌شناختي وجود داشته باشد سائق‌ها سائق‌ها يا انگيز:ه‌ها ،براي سبك كردن نيازها مطرح مي‌شوند .سائق ر:ا مي‌توان به زبان ساده كمبود جهت‌دار تعريف كرد مثال‌هاي مر:بوط به نيازهاي غذا و آب،به سائق‌هاي گرسنگي و تشنگي تبديل مي‌شوند ،و نياز به دوستان ،سائقي بر:اي تعلق خاطر محسوب مي‌شود. تقسيم‌بندي انگيزه‌ها در :ميان تقسيم‌بندي‌هاي مختلفي كه در مورد انگيزه‌ها انجام شده است .مهمترين تقسيم‌بندي، تقسيم انگيزه‌ها به سه گروه ز:ير مي‌باشد: انگيزه‌هاي فيزيكيPhysical motivation انگيز:ه‌هاي اجتماعي Social motivation انگيز:ه‌هاي رواني Psychic motivation انگيزه‌هاي فيزيكي به نيازهاي بيولوژيكي مانند گرسنگي ،تشنگي، نيازهاي جنسي و نيازهاي مربوط به شرايط جوي مثل درجه حرارت، درجه رطوبت ،نور و صدا مربوط مي‌شود انگيزه‌هاي اجتماعي انگيزه‌هايي است كه ارضاي آن بستگي به همكاري فرد يا پذيرش فرد از طرف ساير افراد ،مثالً قبول عضويت فرد در يك گروه كار يا جمع تصميم‌گيرنده ،دادن پست و شغل باالتر و بهتر ،و همچنين ،توجه بيشتر به خواست‌ها و آرزوهاي او، چيزهايي است كه انگيزه‌هاي اجتماعي فرد را ارضا مي‌كند انگيزه رواني انگيزه‌هايي است كه اختصاص به ر:فتار انساني دارد ،و با ارزش‌هاي شخصي فرد ،ارتباط پيدا مي‌كنند .افراد خير كه مال خود را وقف يك امر اجتماعي مي‌نمايند ،و اينكار را بدون تبليغ و به صورت غيرعلني انجام مي‌دهند؛ يا فردي كه يك مريض يا زخمي بدون سرپرست را با ماشين خود به بيمارستان مي‌رساند ،و چند ساعت از وقت خود را به اين كار :اختصاص مي‌دهد ،تحت تأثير انگيزه‌هاي رواني قرار دارد ايجاد انگيزه در كاركنان براي ايجاد انگيزه در كارمندان در ابتدا ،الزم است از نظريه‌ها و روش‌هاي انگيزشي آگاه شويد ،سپس نقش انگيزش را در تمام وظايف مديريت از جمله برنامه‌ريزي، سازماندهي ،نظارت، كارگزيني و رهبري بررسي نمائيد نظريه‌هاي انگيزشي ‏نظريه‌هاي محتوايي Content theories ‏نظريه‌هاي فرآيندي Process theories ‏نظريه‌هاي تقويتيReinforcement ‏theories نظريه هاي انگيزشي محتوايي اين نظريه‌ها بر محتواي نيازها و اينكه انگيزش «چه هست» تأكيد دارد .تئوري‌هاي محتوايي به اولين قسمت جريان انگيزش يعني نيازها و كمبودهاي ناشي از نياز مي‌پردازد .نظريه‌هاي محتوايي سعي در پاسخ دادن به اين سوال دارند كه چه عامل و يا عواملي باعث انگيزش افراد مي‌شوند نظريه‌هاي محتوايي ‏نظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلو، ‏نظريه دو عاملي انگيزشي هرزبرگ، نظريه نياز به موفقيت مك كله‌لند، ‏نظريه ارگ ERGآلدرفر و نظريه دو ساحتي مك گريگورز نظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلو به عقيده مازلو ،نيازهاي پنج‌گانه سلسله مراتبي را تشكيل مي‌دهند كه اساس و ريشه آنها نيازهاي فيزيولوژيكي مي‌باشند. ‏Maslow's Hierarchy of Needs خ و د ي ا ب نياز ي به احترا م نياز به تعلق داشتن نياز به امنيت نيازهاي فيزيولوژيك ي نيازهاي پنج‌گانه مازلو الف) نيازهاي فيزيولوژيك Physical needsارضاء اين نيازها براي بقاء انساني جنبه اساسي دارند از قبيل رفع تشنگي ،رفع گرسنگي، رفع خستگي ،داشتن مسكن ،ازدواج و .... نياز به امنيت و سالمت به محض اينكه نيازهاي فيزيولوژيكي ب:رآورده شدند ،به زعم مازلو ،نياز به احساس امنيت و سالمت كه در سطحي باالت:ر قرار دارد، خودنمايي خواهد كرد .نياز به امنيت در مؤسسات اداري حائز اهميت فراوان است ،و شامل امنيت قانوني و ثبات شغلي است. [Safety & security needs -]1 نيازهاي اجتماعي نيازهاي اجتماعي گاهي نيز ،نياز به وابستگي ناميده مي‌شوند؛ و شامل احساس تعلق داشتن به گروه ،دسته و يا سازماني كه فرد در آن وجود دارد ،و يا مقبول ديگران واقع شدن، معاشرت‌هاي اجتماعي ،مبادله عالقه، محبت ،عشق و دوستي مي‌باشد ‏Social needs نياز به احترام اين نياز را مي‌توان نياز به توجه نيز نام‌گذاري كرد. نياز به احترام به دو صورت ديده مي‌شود: دسته اول با احترام و اعتماد به خود ،ارتباط پيدا مي‌كند؛ و با احساس استقالل ،كفايت ،كارداني و به وجود خود واقعيت بخشيدن ،همراه مي‌باشد. دسته دوم با احترامي كه ديگران به ما مي‌گذارند ارتباط پيدا مي‌كند ،و شامل مورد توجه ديگران واقع شدن ،مورد احترام قرار گرفتن ،موقعيت اجتماعي داشتن و ...مي‌باشد [Esteem needs -]1 نياز به خودشكوفايي (كمال‌يابي) انسان داراي فطرت كمال ياب است و به علت نداي فطري كه در او هست به طرف كماالت و درجات عالي معنوي كشيده مي‌شود. در اين مرحله انسان در اوج بلوغ عقلي و احساسي قرار دارد و مي‌تواند استعدادهاي نهفته در خود را بروز دهد. ‏Self actualization need آن دسته از افراد كه به سمت خودشكوفايي حركت نمي‌كنند از نظر مشخصه‌هاي رفتاري دچار :تنش ،اضطراب عصبي، بيمار:ي‌هاي روان‌تني ،نااميدي و بدبيني و همچنين داراي رضايت شغلي كم، تحمل محروميت محدود ، و باالخره سطح بسيار پايين توليد مي‌باشند افر:ادي كه به سوي خودشكوفايي حر:كت مي‌كنند افرادي كه به سوي خودشكوفايي حر:كت مي‌كنند دار:اي تحمل محروميت بيشتر،: گشاده‌ر:ويي ،شجاعت، مهرباني به ديگر:ان، خالقيت ،احساس رضايت بيشتر از كار و باالخر:ه در سطح بااليي مي‌باشند. نظريه دو عاملي انگيزش هرزبرگ فردريك هرزبرگ و همكارانش ،نظريه نيازها را توسعه دادند و آن را نظريه دو عاملي[ ]1يا نظريه انگيزاننده- بهداشتي[ ]2ناميدند .هرزبرگ مجموعة عواملي كه فقدان آن منجر به عدم رضايتمندي و انگيزش در شغل مي‌شود را ،عوامل انگيزاننده تعريف كرد [Two factor theory -]1 ‏Hygiene motivator theory -]2[  عوامل بهداشتي خط‌مشي‌هاي سازمان  ،حقوق، ‏ ‌هاي ش رو و كيفيت ‏ امنيت شغلي، سرپرستي، شرايط كاري، كيفيت روابط بين ‏مقام و منزلت، همكاران، سر:پر:ستان و زيردستان عوامل انگيزاننده موفقيت، قدرداني، مسئوليت، پيشرفت، خود كنتر:لي در :كار و امكان ر:شد نظريه كسب موفقيت ‏مفهوم مهم ديگر در نظريه انگيزش كه بر نيروهاي موجود در درون يك شخص مبتني است ،انگيزه كسب موفقيت نام دارد .اين نظريه از سوي ديويد مك‌كله‌لند[ ]1عنوان شده است [David C. Mc Clelland -]1 موفقيت طلب ‏Achiever او ترجيح مي‌دهد وظايفي را بپذيرد كه مسئوليت ماحصل آنها داشته فردي ،نقش تعيين‌كننده‌اي در ِ باشد. او اهدافي متعادل ،و خطراتي حساب شده را، برمي‌گزيند. او بازخورد دقيقي مي‌خواهد كه شكست‌ها و موفقيت‌هايش را به هم مرتبط سازد. موفقيت طلب ‏Achiever او عليرغم احساس فردي خود ،همكاراني را ترجيح مي‌دهد كه شايسته‌اند. او اگر به مشاغل ساده‌اي گمارده شود و موفقيتي كسب كند، ر:ضايتمندي بسيار :كمتر:ي را به دست خواهد آور:د. از سوي ديگر اگر او براي مشاغل بي‌نهايت مشكل استخدام شود ،احتماالً موفق نخواهد شد ،و بنابر:اين ر:ضايتي نيز ،در مجموع كسب نخواهد كرد نيازهاي مهم در محيط كاري نياز به موفقيت :افراد تمايل دار:ند به يك مجموعه‌اي از معيارها بر:سند و براي موفقيت تالش مي‌نمايند. نياز به قدرت :افراد تمايل دارند كه ديگر:ان ر:ا كنتر:ل نمايند و بر آنها تأثير بگذارند.افر:ادي كه دار:اي نياز :به قدر:ت مي‌باشند، تمايل به تظاهر:ات ر:فتاري ،رك و صريح صحبت كردن ،با استحكام و منسجم عمل كردن و درگير با مسائل مختلف :بودن را دارند. نياز به قدرت ‏اينگونه افراد اغلب سخنرانان خبره بوده و توانايي جذب افراد و اعمال مديريت بر سايرين را دارند. تجربه نشان داده كه مديران به عنوان يك گروه اجتماعي ،انگيزه نياز به قدرت در آنان بسيار بيشتر از مردم معمولي است و اين نياز در مديران موفق بيشتر از مديران ناموفق وجود دارد نياز به وابستگي ‏اين نياز شباهت به نياز به تعلق داشتن مازلو دارد. افرادي كه داراي اين نوع نياز هستند ،اغلب عالقمند به ايجاد دوستي با ديگران ،عضويت در باشگاه‌ها و مؤسسات اجتماعي و داشتن فعاليت‌هاي گروهي مي‌باشند نظريه ارگ آلدرفر در :كتاب‌هاي خارجي از نظريه آلدرفر با سه حر:ف بزرگ ( )ERGنام بر:ده مي‌شود .دليل انتخاب اين حروف نيز آن است كه او معتقد به سه نياز اساسي در آدمي يعني وجود[،]1 وابستگي[ ]2و رشد[ ]3مي‌باشد. [Existence -]1 ‏Relatedness -]2[  ‏Growth -]3[  نيازهاي وجودي -نيازهاي وجودي كه مربوط به وجود جسمي و بدني ارگانيزم است و عبارتند از :غذا ،لباس ،پناهگاه ،ابزار و وسايل الزم براي ارضاء اين نيازها توسط سازمان‌ها مثل پرداخت حقوق و دستمزد،سود ،تأمين ايمني كار و امنيت شغلي. نيازهاي وابستگي ‏اين دسته از نيازها همان نيازهاي مربوط به روابط بين افراد است كه از طريق عمل متقابل اجتماعي و در رابطه فرد با افراد ديگر چه در محيط شغلي و چه در خارج از آن ،ارضا مي‌شود. نيازهاي رشد - نيازهاي رشد :اين دسته از نيازها مربوط به احتياج فرد براي رشد و پيشرفت و رسيدن به كمال مي‌باشد. اين نيازها هنگامي ارضا مي‌شوند كه توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي قابل اهميت براي فرد ،در او رشد يافته باشند نظريه دو ساحتي انسان ‏مفروضات تئوري Xعبارتند از : - 1انسان متعادل ،با عقل سليم كار كردن را دوست ندارد و در صورت امكان ،از آن اجتناب مي‌ورزد. -2به علت گرايش به صفت كارگريزي ،افراد بايد به ناگزير ،مورد نظارت و كنترل قرار گيرند؛ و هدايت شوند. مفروضات تئوري X -3همچنين براي اين كه در جهت اهداف سازمان به فعاليت واداشته شده ،و موفقيتي كسب كنند؛ بايد مورد تهديد و فشار قرار گيرند -4انسان عادي ترجيح مي‌دهد هدايت شود؛ و مسئوليت كمتري بپذيرد ،نسبتا ً جاه‌طلب بوده و بيش از همه ،خواستار امنيت و آسايش است. «تئوري »y -1 تالش جسمي و فكري در كار ،امري طبيعي است؛ و همانگونه كه انسان به باز:ي كر:دن و استر:احت مي‌پردازد ،طبيعتا ً به كار نيز اشتغال مي‌ورز:د. -2 كنترل خار:جي و تهديد و تنبيه ،يگانه وسايل هدايت و يا ابزار به كارگيري افراد براي تالش در جهت دسترسي به اهداف ساز:ماني نيست. -3 تالش فرد در جهت نيل به اهداف سازماني ،تابع پاداش‌هاي خدمات او به سازمان است. «تئوري »y -4 انسان عادي به دنبال يادگيري است ،و تحت شرايط مناسب، نه تنها مسئوليت ر:ا مي‌پذيرد ،بلكه به جستجوي آن نيز مي‌پر:دازد. -5 قدرت به كاربردن تخيل ،نبوغ و خالقيت در حل و فصل مسايل سازماني ،در :انحصار عدة معدودي نيست ،بلكه به گونه‌اي گسترده ،اين توانايي بين همة مردم توزيع شده است. -6 در شرايط نوين زندگي صنعتي ،تنها جزيي از توانايي‌هاي فكر:ي و عقاليي انسان معمولي مورد استفاده قرار مي‌گيرد نظريه‌هاي فرآيندي انگيزش ‏نظريه‌هاي فرآيندي «چگونگي‌هاي» انگيزش ،و اينكه افراد با چه هدفي انگيزانده مي‌شوند را ،مطرح مي‌نمايد. نظريه‌هاي فرآيندي بر اين موضوع تمركز دارد كه رفتار افراد چگونه شكل مي‌گيرد ،و هدايت مي‌شود. نظريه‌هاي فرآيندي -1به تئوري انتظار Expectancy theory -2تئوري برابري Equity theory -3تئوري مبتني بر تعيين هدف Goal-setting theory -4تئوري اسناد Attribution theoryدر حال شكل‌گيري است نظريه انتظار چار:چوب رسمي نظر:يه انتظار يا توقع داشتن ،توسط ويكتور وروم توسعه و تكامل پيدا كرد .نظريه انتظار به طور كلي بر دو عامل اساسي تأكيد مي‌نمايد. كشش در:وني فرد براي خواستن چيزي تا چه مدت ز:ماني مداومت دار:د و جذابيت آن براي فرد تا چه اندازه است. چگونه فرد احتمال مي‌دهد كه خواسته خود را بدست بياورد. مدل نظريه انتظار Motivation = Expectancy  Valence  M انگيزش = = E انتظار  V  × ارزش توسعه و تكامل نظريه انتظار پورتر و اللر[ ]1نظريه استثنايي ،در نظر:يه انتظار ارائه داده‌اند؛ كه روابط جديدي بين رضايت و عملكرد را مطرح مي‌نمايد .برخالف معمول بيشتر دانشمندان كه عملكرد را نتيجه رضايت مي‌دانند ،پورتر و اللر عكس اين عقيده را دارند؛و مي‌گويند كه عملكر:د در سطح باال نهايتا ً به ايجاد رضايت منجر مي‌شود. [Porter and Lawler -]1 عقايد پورتر و اللر عملكرد به دو نوع پاداش منجر مي‌شود. ‏پاداش‌هاي دروني Intrinsic Rewardsاز قبيل احساس انجام كار ،كسب موفقيت و امثالهم؛ كه جزء پاداش‌هاي غيرملموس Intangible Rewardsمحسوب مي‌شوند، ‏ عملكرد به دو نوع پاداش منجر مي‌شود. ‏و پاداش‌هاي بيروني Extrinsic Rewards (پاداش‌هاي ملموس )Tangible Rewards شامل ،حقوق ،تشويق ،ارتقاء و مي‌باشند .اگر فرد ،برابري ،تعادل و عادالنه بودن پاداش‌ها را مورد ارزيابي و قضاوت قرار داد و نتيجه عادالنه بود ،احساس رضايت حاصل مي‌شود نظريه تساوي يا برابري ‏به طور كلي نظريه تساوي يا برابري در مبحث انگيزش توسط آدامز[ ،]1ارائه شد. نامبرده از بررسي‌هاي خود چنين نتيجه مي‌گيرد كه فرد در برابر پاداش منصفانه‌اي كه براي انجام كاري دريافت مي‌كند ،برانگيخته مي‌شود . [J. Slacy Adams -]1 نظريه تساوي ‏براساس نظريه تساوي نتيجه‌هاي حاصل از شغل شامل :پرداخت ،تشويق ،روابط اجتماعي و پاداش دانست. از طرفي شاغل براي گرفتن اين امتيازات مواردي از قبيل:دقت ،تجربه ،كوشش ،تحصيالت و وفاداري به سازمان را سرمايه‌گذاري مي‌نمايد نظريه تساوي ‏هنگامي كه آدم‌ها احساس بي‌عدالتي در برخورد در محيط كار كنند ،برانگيخته مي‌شوند؛ تا بي‌عدالتي را برطرف كنند ،و برابري برقرار شود. آدم‌ها در سازمان نخست نحوة برخورد سازمان با خودشان را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند. روش مثال -1سخت‌تر كار كند .در برنامه‌هاي -1فرد مي‌تواند نهاده‌هاي خود را افزايش آموزشي تخصصي شركت كند يا به دانشگاه دهد -2.فرد مي‌تواند نهاده‌هاي خود را كاهش رود. -2سخت تالش نكند .ساعت‌ استراحت را دهد طوالني كند. -3.فرد مي‌تواند بكوشد تا نتايج خود را -3تقاضاي افزايش حقوق كند .تقاضاي افزايش دهد -4.فرد مي‌تواند نتايج خود را كاهش دهد .پست جديد كند. -4تقاضاي پرداخت كم كند -5.غيبت يا -5ترك وضعيت كند ترك خدمت كند. روش مثال -6.شخص مي‌تواند به طور روان‌شناختي نهاده‌ها و نتايج خود را تعريف كند. -7شخص مي‌تواند به طور روان‌شناختي نهاده‌ها يا نتايج مقايسه با ديگران را ،تعريف كند. -8مبناي مقايسه را تغيير دهد. -6خود را متقاعد سازد كه نهاده‌هاي معين اهميت ندارند ،يا خود را متقاعد سازد كه ديگري شغل يكنواخت و كسل‌كننده مهمتري دارد. -7شخص نتيجه‌گيري كند كه ديگري تجربه بيشتري را دارد يا سخت‌تر كار مي‌كند ،يا ديگري عنوان مهمتري دارد -8شخص جديدي را براي مقايسه انتخاب كند .يا شغل فعلي خود را با شغل قبلي‌اش مقايسه كند. نسبت ورودي به خروجي خود با ديگران نظريه مبتني بر تعيين هدف در :تئور:ي مبتني بر تعيين هدفها از ديدگاه روان‌شناس معروف ،ادوين الك ،Edvin Lockتأكيد مي‌شود انسان طبيعي تمايل دارد كه هدف‌هاي مفيد را تعيين كند ،و سپس درصدد تأمين آنها بر:آيد. البته مشروط بر اينكه فرد اين هدف‌:ها را درك كند و آنها را بپذيرد اسناد نظريه اسناد بر اين موضوع تاكيد دارد كه فرد رفتار خود و ديگران را بررسي و تحليل نموده ،و آنچه را كه در اين رابطه به ذهن او خطور مي‌كند به آن‌ها اختصاص مي‌دهد اگر شخصي كه انگيزه‌هاي در:وني و ذاتي مي‌توانند محرك او باشند ،ناگهان به شغلي منصوب شود كه دار:اي پاداش، درآمد و ...باشد ،شخص مورد نظر :كه محر:ك او انگيزه‌هاي در:وني و ذاتي از قبيل احساس تعلق ،احترام، توجه به مسائل معنوي و ...بود ،ممكن است به تدر:يج تغيير شخصيت دهد ،و فقط به انگيز:ه‌هاي بروني و غيرذاتي جواب بدهد ديدگاه‌هاي تقويتي انگيزشي ‏نظريه‌هايي كه تا اينجا بحث و بررسي شد ،نظريه هاي شناختيCognitive theory مي‌باشند .اين نظريه‌ها براحساسات ،حاالت، تصورات و انتظارات تمركز دارند. ‏Reinforcement perspectiveson -]1[ ‏motivation ديدگاه‌هاي تقويتي انگيزشي ‏نظريه‌هاي تقويتي بر روابط بين عمل و نيازهاي دروني فرد و نتايج و پاسخ‌هاي ملموس تمركز مي‌نمايند .و بر اين نكته كه انگيزش و رفتار از نتايج عمل مشتق مي‌شود ،اشاره دارند ديدگاه‌هاي تقويتي انگيزشي ‏نظريه‌هاي تقويتي تأكيد بر نقش پاداش در ايجاد رفتار دارند ،و اينكه رفتارها در صورت ادامه پاداش عوض شده و يا ابقاء مي‌گردند ،بحث مي‌نمايد ‏بنابر قانون اثرگذاري ،اگر رفتار منتهي به پايان خوشايند گردد احتماالً تكرار مي‌شود؛ و برعكس رفتاري كه پايان ناخوشايندي داشته باشد ،تكرار نمي‌گردد. انواع نظريه‌هاي تقويتي ‏نظريه هاي تقويتي به عقيده اسكينرSkinner ‏تقويت مثبت، تقويت منفي، تنبيه و خاموش‌سازي‌، تقويت مثبت ‏تقويت مثبت[ :]1اين روش بر كاربرد نتايج مثبت از كار از قبيل پاداش ،ارتقاء و ...به دنبال رفتار مطلوب فرد تأكيد دارد .هدف از اين امر تاكيد رفتار مطلوب فرد و افزايش امتيازها براي تكرار آن نوع رفتار مي‌باشد [Positive reinforcement -]1 تقويت منفي ‏تقويت منفي Negative ‏reinforcement : اين روش سعي در برطرف كردن نتايج نامطلوب به دنبال ارائه رفتار مطلوب از جانب فرد را دارد. تقويت منفي ‏به عنوان مثال والديني كه مجادله كردن با فرزند خود را در رابطه با بلند بودن صداي سيستم صوتي او هنگامي كه فرزندشان صداي سيستم صوتي را كم مي‌نمايد متوقف مي‌كنند ،در واقع روش تقويت منفي را به كار برده‌اند تنبيه اين روش كاربرد نتايج منفي و نامطلوب است كه به دنبال رفتار نامناسب فرد اعمال مي‌:شود .هدف از اين روش جلوگيري از تكرار و كم كردن موارد رفتار نامطلوب مي‌باشد .توبيخ شفاهي، توبيخ كتبي ،تعليق از كار بدون حقوق ،از جمله موارد روش تنبيه مي‌:باشند .اين روش به عنوان استراتژي تقويتي داراي محدوديت‌هايي نيز مي‌:باشد زيرا به فرد آنچه را كه رفتار صحيح عنوان شده آموزش نمي‌دهد. ‏ ‏Punishment تنبيه ‏توبيخ شفاهي ،توبيخ كتبي ،تعليق از كار بدون حقوق، از جمله موارد روش تنبيه مي‌باشند .اين روش به عنوان استراتژي تقويتي داراي محدوديت‌هايي نيز مي‌باشد زيرا به فرد آنچه را كه رفتار صحيح عنوان شده آموزش نمي‌دهد خاموش‌سازي ‏به عنوان مثال ،فردي در يك سطح پايين سازماني خبرهايي را به مدير مي‌رساند ،و مدير به جهت دريافت اطالعات و اخبار ،او را مورد توجه خود قرار مي‌داد؛ ولي ممكن است مدير ديگر نخواهد اخباري را از سوي آن فرد دريافت كند .با توجه نكردن به ايشان و ميدان ندادن ،سعي در خاموش‌سازي رفتار او مي‌نمايد ‏Extinction  انگيزش در عمل Job simplification الف) ساده كردن شغل Job engineeringب) مهندسي شغل ج) توسعه شغل Job enlargement انگيزش در عمل ‏د) غني‌سازي شغل[ :]1غني‌سازي شغل عبارت است از ،افزودن پاره‌اي از تصميم‌گيري‌هاي مديريتي به شغل ،تا انگيزش در انجام وظايف براي شاغل ،در حد مطلوب خود داشته باشد [Job enrichment -]1 انگيزش در عمل ‏هـ) چرخش شغلي[ :]1چرخش شغلي به معني انتقال كارمند از يك شغل به شغل ديگري است و هدف آن جلوگيري از كسالت و خستگي روحي و هم‌چنين انجام آموزش‌هاي جديد مي‌باشد [Job rotation -]1 انگيزش در عمل ‏و) مشاغل گروهي :اين نوع طراحي شغل يك گروه را مأمور انجام يك كار مي‌نمايد ،و با دادن استقالل به آنها امكان تصميم‌گيري در امور داخلي گروه را امكان‌پذير مي‌سازد خصوصيات مطلوب شغل مدل خصوصيات مطلوب شغلي توسط هاكمن و اولدهام[]1 پيشنهاد شده ،و عبارت مي‌باشد از تكنيك طر:احي شغل با توجه به جنبه‌هاي رواني فر:د .مدل خصوصيات شغلي ،نظر:يه طرح شغل مي‌باشد كه بر پايه ابعاد اصلي شغل ،و حاالت كارمند از نظر رواني و رفتار آنها در ضمن كار استوار است. [Richard Hackman & Greg R. Oldham -]1 خصوصيات مطلوب شغلي (مدل هاكمن و اولدهام( سامان‌دهي محيط كار ‏پنج گام به سوي موفقيت در سامان‌دهي محيط كار ()5s :ست 5sن::ظاميب:::را:يس::اماندهيمحيط ك:ار ا . پايه‌اي ترين و اصولي‌ترين ابزار ارتقاء بهره‌وري است ،كه در بسياري از كشورهاي آسيايي پياده شده است ،و از آن به عنوان خانه‌داري خوب ياد مي‌شود سامان‌دهي محيط كار Seiri - تشخيص و ساماندهي :مشخص كردن و جداسازي اقالم ضرور:ي از :غير:ضروري و رهايي از :غير:ضروري‌ها به نحو مناسب Seiton -2 نظم و ترتيب :مرتب كردن اقالم ضروري به صور:ت قابل دسترس به سريع‌ترين شكل ممكن سامان‌دهي محيط كار Seiso -3 پاكيزه‌سازي :پاكيزه نمودن محيط كاري ،به منظور عدم وجود مكان آلوده و كثيف Seiketsu -4 استانداردسازي :تدوين استانداردهايي جهت حفظ وضعيت حاصل از اجراي مراحل .S1، S2، S3 Shitsuke -5 فرهنگ و انضباط :آموزش كاركنان بر:اي ايجاد شر:ايط و فرهنگ رعايت قوانين و مقرر:ات توسط آنها براي نيل به عادت كاري مناسب انگليسي ژاپني مفهوم ‏Five-s 1 ‏Seiri ‏Sort ‏Structure 2 ‏Seiton ‏Organize 3 ‏Seiso ‏Clean 4 ‏Seiketsu ‏Hygiene 5 ‏Shitsuke ‏Discipline 5س سواكردن و دور ريختن چيزهاي غيرضروري Systematizeسر و سامان دادن و مرتب كردن ‏Sanitize سپيدي و پاكيزگي Standardizeسعي در حفظ وضع مطلوب و سالمتي و ايمني ‏Selfdiscipline سازمان يافتگي و نظم و انضباط 5ت تشخيص ترتيب تنظيف تثبيت تكليف كاربرد در پرستاري ‏الف)فرسودگي شغلي پرستاران ب)رضايت شغلي[ ]1و ابقاء پرستاران[]2 ‏ [Job satisfaction -]1 ‏Retention -]2[ جمالت زیبا از خورخه لوئیس بورخس همیشه حرفی را بزن که بتوانی بنویسی، چیزی را بنویس که بتوانی امضایش کنی وچیزی را امضا کن که بتوانی پایش بایستی. پایان

39,500 تومان