پاورپوینت
آموزشروانشناسی و روانپزشکیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

پاورپوینت نکات کاربردی از کتاب کودک تربیت زندگی کودک ومدرسه

توضیحات پاورپوینت نکات کاربردی از کتاب کودک تربیت زندگی کودک ومدرسه مناسب مدیران و والدین گرامی اثر دکتر عبد العظیم کریمی تعداد اسلاید:114 سرفصل مطالب اول بودن واول شدن رشد و تعالی کودک آموزش غلط آموزش های عمیق علم آموزی بدون خرد ورزی ارزش ندارد قلب تربیت نشده ، ذهن را هم از هم پاشیده می سازد تقویت احساسات عالی به کودکان خود بیاموزیم که چگونه با قلب خود مغز خویش را هدایت کنند. 📙اجبار کودک به دانستن وکسب معلومات تحمیلی همواره مانع می شود تا او به دریافت عمیق وطرح پرسش های سازنده دست یابد .این فشار پنهان ، آثار تخریبی در ذهن کودک به جای می گذارد وبه تدریج او را نسبت به مطالعه وکتابخوانی ، بی تفاوت وبی رغبت می کند بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoin pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
نکات کاربردی از کتاب کودک تربیت زندگی کودک ومدرسه اثر دکتر عبد العظیم کریمی تعداد اسلاید: ۱۱۴ 501 ١

صفحه 2:

صفحه 3:
اكر حاكمى مديرى و كارآفرينى ‎ail te‏ ودلسوز عردم ‎eee nema eee‏ اش به وسعت یک. خوش کارهایش به همه خواهد. که هوق دام رو گفتم که مشکی با عبیری؟ که از بوق ویر وم یگفتا من کلی ناچیز بودم و لیکن مدتی با کل نشستم کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم روسب

صفحه 4:
سرفصل مطالب = اول بودن واول شدن رشد و تعالی کودک آموزش غلط آموزش های عمیق علم آموزی بدون خرد ورزی ارزش ندارد قلب تربیت نشده » ذهن را هم از هم پاشیده می سازد تقویت احساسات عالی به کودکان خود بياموزيم که جگونه با قلب خود مغز خويش د هدایت کنند.

صفحه 5:
bau) ۷

صفحه 6:
الا رل لوط سا «خلاصه کتاب ۱ ‎٠‏ اثر دكتر عبد العظيم كريمى

صفحه 7:
الط سا ۳ We rer rely eer Le بچه ها خیلی خوب است اما اين اول بودن باید در دانش آموزان متفاوت باشد نه اين كه همه آنها در یک چیز اول باشند

صفحه 8:
بلکه هریک از آنها در یک چیز باید اول باشند ایکی در درس خواندن یکی در سحر خیزی یکی در ورزش یکی در آراستگی سر وصورت یکی در نظافت ناخن ها یکی در خط زیبا یکی در صدای خوب داشتن یکی در ادب اجتماعی یکی در نظم وانخباط یکی درخوش

صفحه 9:
ا را هط سا

صفحه 10:
8 ۰ آموزش وپرورش در برنامه ریزی های 0 درسى تا جه اندازه بين این دانش ها و آن هنش ها ارتباط معنى دار برقرار كرده است ؟

صفحه 11:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 12:
در حالی که طبیعت جضان خارخ بشترین مدرسه برای آموزش وتربیت ذهنی وشخحیت كود كان است .

صفحه 13:
ا را هط سا

صفحه 14:
وبا ياى تقفكر وبال تخيل به مقامى از شهود دست با بد که وقایع وحوادت زندگی را همان گونه که رخ داده است حس کند وببیند ودر عین حال حاضر وناظر بر احوال گذشنکان باشد واز ث شکست ها . خلاف ها . پیروزی ها وخوبی ها درس زندگی بیاموزد .یکی از شیوه های آموزشی در مدارس باید پرداختن به اين موضوعات باشد.

صفحه 15:
ا را هط سا

صفحه 16:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 17:
نيكو ترين عادت در كودك تفكر است وتفكر زاينده حكمت است . بس به كودكان ذود ياد بدهيم در كنار مطالعه به تقكر نيز بيرد ازند

صفحه 18:
علم آموزی بدون خرد ورزی ارزش ندارد .جمع آوری اطلاعات ودانش حفظی مانند وارد کردن غذا در ا مدان كه كرفا انار 1 وفضم وجذب نشده است)

صفحه 19:
ا را هط سا

صفحه 20:
هدف از یادگیری این است که کودکان بهتر بتوانند با خود ومحیط خود سازگار شوند وقادر شوند وقادر گردند که وظایف وتکالیك خود را به درستی انجام دهند . نه این که از دیبگری ودیگران برای برتری جویی خود پبشی گیرند .مدرسه کانون نموین زندگی سالم است.

صفحه 21:
الط سا "یرای این که کود کان اطلاعات خوبی را کسب کنند تنها شنیدن متن سخنان دیگران ‎error ay 0) Po‏ ۱ دادن وشیوه درک كردن انها نيز مهم است .

صفحه 22:
الوا رطس ‎i |‏ واكنش هاى كود كان به هنكام كوش دادن . ‏۱ | اسوالاتى که مطرح می کنند وکنش رفتاری آنان . ‏۱ 1 همگی در دقیق شنیدن ودقیق فهمیدن موثر ‏| 3 هستند .یکی از وظایف آموزش ویرورش ‎gala aly‏ این مهارت های اساسی به دانش آموزان است. ‎ِ ee ‎

صفحه 23:
0110 a, ere ee ee era Ae ee ere ree cay EW er il اتوان وبی استعداد نیست . مهم این است که فکر واستعداد ا يايبه ات اودر زندگی ‎A‏ كبرد ال ری

صفحه 24:
ا را هط سا

صفحه 25:
۱ ا مغارت بغنر آموزش غمانا شماهنگی این ابعاد ۱ ااست .شنحيت كودك . ترکیب بک پارچه ای از 1 صحفت ها مخصلت خا نیکه در ‎died cull‏ ۱ وهماهنك است . نه تركيبى مكانيكى ازآن ها ۱ که بر اساس برش های خود خواسته ی بزرگسالان ۱ صورت می كيرد .

صفحه 26:
الط سا Pe) bre Pa epee TO eer 00 ee eel eel ele ۱ NT ee Weve wee OLE ‏زندكى . يكونه كشف كردن محيط را به‎ ‏آنان بباموزيم‎

صفحه 27:
۷ این آموزش ها از طریق کناب ومشق ونمره به دست نمی آید . بلکه از راه نگاه ۱ کردن . مشاهده درست . شنیدن معنی دار ودقت وبحیرت درونی حاحل می شود کح

صفحه 28:

صفحه 29:
ا را هط سا پیشبرد جنبه شناختی فرزندان خود

صفحه 30:
کیش موفقیت گرایی وبرتری جویی از دیگران در رقابت ها ومسابقات علمی وفرهنگی میان دانش آموزان زمینه ای است تا بیش از آن که عیل داشته باشند که بیشتر "بدائند” تمايل دارند كه ديكران ببش از آن ها ” ندانند" واين آبين در نزد دانش آموزان چیزی جز خود خواهى وذخود يرستى وجاه طلبی به بار نمی آورد .

صفحه 31:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 32:
۰ تو باشد . سرعت پیشرکت او در مراحل ۱" بعدی رشد بیشتر است واين تاخیر وتانی ‎N‏ به پنتگی وعمق فکری او می افزاید. ‎i" N‏ در

صفحه 33:

صفحه 34:
‎Ne SS Ue ade Tea eel‏ سا ‏ى اوقات يدران ومادران از روی دلسوزی ‏نیت خیر. محالح شخحیتی وتعادل روانی ‏اوزند خود را قربانی محالح تححیلی ورقابت های آموزشگاهی کرده اند. ‎

صفحه 35:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 36:
الط سا ۱ عبارت است از : خواندن . نوشتن وحساب کردن . 1 1۳ Ph or Batt Pe ۱ er LY us 1 Le

صفحه 37:

صفحه 38:
Fel tree eve erent) Set aT Be WY eer ‏نیکوی انسانی است . بدور می دارد‎

صفحه 39:
وصرفا" اورا به سوی رقابت تخریب کنند ه . به قیمت نابودی وحذف دیگران سوق می دهد بنابراین بهتر است تعلیم وتربیت" رفاقت مدار" باید جایگزین تعلیم وتربیت " رقابت مدار " شود

صفحه 40:
OTC ‏ا‎ Peete kesy Led

صفحه 41:
الط سا FON Fare or Cw vere eer ‏ا‎ (۳ Peeered 0 ee Oe نی ‎g‏ سس اند

صفحه 42:
‎١‏ آنها به راحتی در باره منطق صحبت می ‏| ( كنند . ادبیات وتاريخ را حفظ كرده اند ۱ ولی در باره آینده زندگی خویش . تفکری بسیار کودکانه ونا پخته دارند . ‎/ ‎١ ‎ ‎۳ ‎1 ‎٩ ۱ ‎

صفحه 43:
۹ ال 000006 2 ‎eladl Ja‏ 050

صفحه 44:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 45:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم RPA pen pes eremyy 0 lo ieee Koel Pel TLIC PN ‏ا‎ ‎Aree IN wee Berl eC eer ee بهد اشت روانی وتعادل شخهیتی انا نکرده است .

صفحه 46:
1 به عفده دارد این است كه | انكيزه لذت جويى از تحصيل را در ۸ ‎on‏ دانش اموزان ببدار وتقويت كند ‎ ‎

صفحه 47:
اندوختن وانبار کردن معلومات مرده وبی خاحیت

صفحه 48:
الوا رطس بیشتر . کسانی موفق شده اند که كمتر یک شنیده اند استایش وتمجید بیش از ‎ail‏ كود ك در اغلب موارد نتیجه معحوس ‏را بدنبال دارد ‎

صفحه 49:
Lal meee ‏به خود‎ eo ere ‏و‎ اکر در مقابل اين رفتارها دائم از بيرون تشويق شويم . ممکن است مشوق های بیرونی . مانع شوق وذوق درونی شود .

صفحه 50:
My ‏اقيقد وانشناسى نشان داده أست كه‎ i) ‏"روش های آموزشی پدران ومادران ونگرش‎ ۱ ‏های آنان به مطالعه وتفطر با خلاقیت‎ ۱ . ‏وازاد انديشى كود كان در ارتباط است‎ |

صفحه 51:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 52:
الط سا ° در مدارس ما خدمتگرار وسراید ار 00 ممكن | است خیلی بیشتر از مدیر ومربی مدرسه در اخلاق 'وحالات روحى بجه ها موثر باشند توجه به عوامل حاشيه 1 گری می کند نگاه اولیا ومربیان را به تربیت تفییر می دهد .

صفحه 53:
آموزآن بحصیرت سیاسی واجتماعی می بخشد .

صفحه 54:
7 ۳ ۱ 0 ¥) ee ee وملکه لطك بیان می بخشد .

صفحه 55:
\ ها را قکور وعلوم ‎WN‏ طسو آنها را عمیق ار وموشکاف می سازد .

صفحه 56:
الط سا *علم اخلاق وقار وحسن رکتار را به بار می آورد ب ل ‎rr‏ ل وحوحله می بخشد .

صفحه 57:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم *آیا گرزندان ما با درس هایی ۱ | ۳1 3 ‏خوانند‎ OY | a ‏اند ؟‎ 7-۳ Ew ‏خود‎ j= ۳ ۳۳

صفحه 58:
‎fy‏ فير ‏| ]با آن چه که در زندگی واقعی با ‏| آن روبرو هستند . ارتباطی وجود دارد ؟ ‎ ‎

صفحه 59:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 60:
الط سا نس نزدیک ونزدیکنر می سازد نه صرفا فربه ‎ive Yr‏ ا ا كت و هنر عشق ورزی او نیز هست .

صفحه 61:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم * جریان آموزش تنها افزایش نیست بلکه جنبه کاهشی هم دارد .چه بسا آنچه که از دانش ١ i 1 موزدر الب سوال ومجهول یابی کاسته می شود ‎eT yw ere bal |‏ 1 افزودن وسیراب کردن است.

صفحه 62:
‎١ Mh‏ فعاليت هاى فوق بوناعه در مدارس بايد در ‎tr‏ فضایی از آزادی " . انتخاب " رغبت وخود "انگیخته ولذت درونی فمراه باشد .هرگونه ‏| ۱ فعالیتی که بدون این سه عنصر مهم باشد . ‏۱ از اصالت واثرگذاری تربیتی خارج است ‎5 ‎

صفحه 63:
إدائش کل ۱ 00 ‏ا ا ا ا‎ reer 7 ار | هم به حل مشکلات وتضادهای خویش بپردازند وهم یک پارچگی وانسجام خویش را بیشتر دریابند

صفحه 64:

صفحه 65:
بیاد داشته باشیم که این مفارت ها هنگامی شکوفا می شوند که ريشه های آن در کودکی آبیاری شده باشد واز طریق فراهم کردن شرایط مناسب به رشد وتعالی بیشتر نزديك شود .

صفحه 66:
99 خرد ناب وانديشه خلاق از قلب طربناک " ودل زلال زاییده می شود خود آگاهی " واقعی ریشه در آجان آگاهی دارد

صفحه 67:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 68:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم اين که فرزندان ما یاد بگیرند چگونه احساسات خود را کنترل کنند . چگونه اعتماد به نگس وعزت نقس در خود را ارتقا ءبخشند. چگونه دارای سعه صدر وسخاوت در زندگی باشند ‎Pree A ee a eee‏ ‎eer ER Meir ele VOL rere LBL erg re]‏ قالب محفوظات ذهنى ودروس مختلق به آنها ياد مى دهيم ۳

صفحه 69:
الط سا PY ey re rr ee Pl ee |r ‏ال ل‎ eee ey) | re ‏ا‎ Ce Pee eg Pere) ۱ eT Re ree wR oe Brae, eT ie ‏منظور به طور دائم مورد تاکید قرار می گیرد..‎

صفحه 70:
ر مربی به منزله کار مامایی است .که کار ‎vom at oat‏ است که متربی به اقتضای فطرت وناز خويش آبستن آن است .بارورى ‎٠‏ مهيا سازی ‘ ۱ مراقبت وپرورش این نیاز واماده کردن برای | زایش . هنر لطیف یک مربی ظریف کار است ۷

صفحه 71:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 72:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم *حودک5. بسیاری از امور را که دبدنی نیست از راه دیده می آموزد . PAPE TS TCE ne ‏ومهربانى نجابت اخلاقى ووقار وبردبارى‎

صفحه 73:
‎er)‏ تا لا سا ‏بسیاری از امور را که شنیدنی نیست از راه ‏گوش می شنوند مانندریا 0 ۱۳ ۲ 2 دروع 3 ‏فويب . كينه ونفرتى كه در يشت كلمات ‎favre vere wee | OY‏ ‎

صفحه 74:
اوقتی به کودکان ‎outs ytd aly aga‏ که به ۱ ی دیدن عیب دیگران . خوبی ها ونقاط قوت | آنفا را مد نظر قرار دهندا . در حقیقت احساسات ۱ عالی آنان را تقویت كرده ابم ويرورش داده ايم

صفحه 75:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم ۳ Pre re De ee, | واشیاء را ببینیم زیرا در تمام افراد واشیا ‎A Beer ae eee eT‏ خورشید وسایه وجود دارد.

صفحه 76:
الط سا ۱ ‏ل ا ل‎ oe he کنیم تا از دروغ گویی يرهيز كنند بايد ee er lene Priel Be ee fy re ‏ا‎ ‏دروغ گفتن است‎ ee re)

صفحه 77:
اگر زندگی ساده وحصمیمی داشته باشید عمق وزیبایی را به همراه خواهد داشت . اكر خلوص وياكى را در رکتار وگفتار خود حاکم کنید . آرامش وامنیت درونی خواهید داشت

صفحه 78:
. اگر دیگران را دوست داشته باشید . رخایت درونی در شما ايجاد مى شود . اكر به ديكران كمك کنید . آثار مثبت آن متوجه خودتان خواهد شد .آنچه که به دیگران می دهید پیش از آن که به نفع ديكران باشد به نقع تا جه ميزان اين اصول را به کودکان خود آموخته ايد ؟

صفحه 79:
الط سا Pepe reo ee ee ee ee ee ۱ een er RA er ere) Spee rye Prer Bho ee Pee vay ee OO ‏واسیر بدبینی ولا قیدی بشود .اين یکی از پیچیده‎ ‏توین رازهای توبیتی پرورش حس دینی وانسانی است‎

صفحه 80:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم ‎eer Lae YL eee wr‏ و همه افراد ذوبى كند بدون آن كه انتظار داشته باشد تنا دیگران نیز به او خوبی کنند . ‏و ‏بارور ساخته ايم ؟ ‎ ‏* کرامت وبزرگی . چیزی جز داشتن چنین فخیلتی نیست.

صفحه 81:
هر کس آن چنان است که در دل خود فکر می کندهم چون گیاهی که جوانه می زند . نمی تواند بی بذروبی ريشه باشد . هر عملی که از ما سر می زند از بذرهای انديشه هایمان نشات می گیرد .بنابراین آنچه که هستیم بر اساس انديشه ای که ورزیده ایم . پرداخته وساخته می شود .خوب است نیک اندیشی را در فرزندانمان پرورش دهیم . که اگر نيك بیندیشند نيك عمل خواهند کرد ونیک خواهند بود.

صفحه 82:
‎er)‏ تا لا سا ‎

صفحه 83:
آموزش این که گرزندان ما هر روز با محاسبه ومراقبه ‎٠‏ اعمال ورکتار خود را ارزيابى كنند بيش از اموزش هاى درسی ومدرسه ای اهمیت دارد

صفحه 84:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم ۱ Pere Pe ee re ee ‏ا‎ ‎perre ۳ ۱ © Wey] Poe Fe eve erp pee ‏كذرانده ام ؟‎ Cre CM ey eee Perr eprerhr [yee] Leer per P| ‏جه‎ ٠

صفحه 85:
الط سا ۱ Pee ew OT ve ‏موقعيت هاى برتر ذواهد شد وكودك ياد مى‎ ‏كيرد كه‎ ‏*چگونه فراتر از آنیه که هست حرکت کند.‎

صفحه 86:
اگر خواهان فرزندانی حقیقت جو نیک اندیش وسلیم النکس هستند . سعی کنید به آنها ياد آور شويد که در ذهن خود نسبت به كسى بد انديشى نكنند وبا يشت سر ديكران غيبت نكنند

صفحه 87:
اه هط سا AL We peers we] ew ipower ry ew Ie pore Coe FL ‏روی خیر ونیکی باد کنیم . به کرامت وعظمت وجود خویش‎ ا ا ا نا وسل مت روانی 7 الم ل به ] دیگران است وان چه که موجب تیرگی ذهن وافسردگی دل ‎TC reed ere YLT BY Pere RRS‏ ره ‎

صفحه 88:
خوش نویسی . کاشی کاری . نیایش . ترتیل . تذهیب . معماری وصد‌ها نمونه دیگر از این دست . جلوه های ‎es bes;‏ ۰ توازن ۰ هماهنكى ۰ تناسب ۰ تقارن تر اشیا واصوات ورنك هاست که چنانچه به زیبایی درک شوند منجر به زیبابی درون وفماهنگی ویک پارچگی شخهیت آدمی می شود .

صفحه 89:
الط سا ES Err a ‏ل‎ eT | وقابلیت ها ی فطری کود 5 را برمی انگیزد. ' سيات او را تحريك مس كند . عواطف وهيجانات ا ۱ ‎Bw] Fe wee Tey 0‏

صفحه 90:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم | هر کودکی باید در قلب خویش انسانهای eee ewe ey ee ۱ ۱۲ 0 re re A ومضهر جویی در کودک رشد نکند حس دینی ‎re) By |‏ 1

صفحه 91:
الط سا *اگر محمم هسنید فرزندانی مستقل وازاد | اندیش داشته باشید واگر مایلید کودکان شما در آرامش وامنیت درونی به سر برند . باید | ee eke vee ‏خویشتن را یاد بگبرند‎

صفحه 92:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم ۱ ن آزاد اندیش وازاده . حسی است ‎ve 0 coe 1 ۰ |‏ ۱ ۰۲ که توانایی کنترل خویش را در ‎Mh‏ ۳ ‎iN‏ بحرانی ترین شرایط روحی وروانی ‏داش باشد . ‎

صفحه 93:
الط سا *اگر به فرندان خود بياموزیم که چگونه بر | احساسات خود هوشیار گردند می توانیم زمینه ‎ee Per ri Cee‏ 0

صفحه 94:
اما اغلب والدین سعی می کنند احساسات خودشان را جایگزین احساسات فرزندان شان کنند .هر كس تا | زمانی که بر خود مسلط است می تواند گراتر از خود 1

صفحه 95:
نایم این شایسنه است به فرزندان خود اجازه | جهیم تا با آرامش درونی واعتماد به نفس . 0 احساسات خود را بیان کنند .ابزار وجود || وحراحت در بیان احساسات عواملی برای ۱ کشف خود وفوشیار شدن برخود است

صفحه 96:
َه ۸ .اين كه هر فردى بتواند بدون ۱ 1 شيح گونه تفدید وضراسی ا بخوید : ۱ ”عن اين كونه احساس مى كنم ”

صفحه 97:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم 1 | ee ۳ برای آنچه که اطاعت ویا تگلید می کنند دوست بداریم

صفحه 98:
jul ‏این تقاوت شا را به رسمیت بشناسیم تا آه‎ “i ‏شد بگوید : ممکن است من برجسته ترین شاگرد‎ ۱ ‏در مدرسه نباشم اما بهفترین سرود خوان با نقاش با‎ | الا | ‎heading‏ مدرسه هستم .من هر چند گردی با هوش | 5 نیستم 4 اما فردی مهربان هستم .

صفحه 99:
1 حمایت بیش از حد . مرقبت افراطی وساسیت : های بی اندازه نسبت به فرزندان اباعث می شود که آن ها افرادی محافظه کار ناتوان . . وابسته . نا امن ومخطرب بار oat iN) 1

صفحه 100:
| استقلال کودک زمانی میسر می گردد که ۱ او بتواند شیوه های مختلف " اندیشیدن* ا و“زندكى کردن " را تجربه کند . تنها از || طريق اين نوع تجربه های نیکوست که نيك اندیشی ونیک ورزی را خلق مى كند . سر جح

صفحه 101:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم | به او تذکر می دهد که تو هنوز شنا کردن را نمی " دانی وممکن است غرق شوی" به اين نکته مهم توجه مراقبت ومداخله های اخطراری وبه موقع بزرگسال . در آب قرو رود

صفحه 102:
دق ‎lel‏ تربیت لین نیست كه فرزندانی بار آوربم ۱ مطیع دستورات ومقلد رفتارهای ما باشند. بلکه 1 هدک . پرورش اگرادی است که توانایی انجام | ااصا رهاى بكر وتازه را داشته باشند وبه تكرار انجه 0 نسل های قبلی انجام داده اند قناعت نكرده . ‎iv‏ . فرهنگ خویش را باز آ فرینی کنند

صفحه 103:
‎f A‏ كود كى كه ياد مى كيرد هميشه . احساس نقحیر واحساس گناه (خطا) ‏| 1 کند ۰ کودکی بار خوافد آمد که ‎. ‏شخصیت او در بزرگ سالی با نگرانی‎ ١١ ‏اخطراب ونومیدی همراه خواهد شد ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 104:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 7 Wa ele, | | | . وحرف وگفتار خود نمایی می کند . 01 لبكن اراده ‎on ewe Cir)‏ ۳ وعمل ظهور نمی یابد

صفحه 105:
ا هم كودك را به گونه ای بار آوریم که همه چیزر همان طور که ما می خواهیم ۱ وعی پسندییم . بدون مقأومت وبی هیچ انديشه ای بیذیرد . نباید از او انتظار خلاقيت واستقلال داشته باشیم.

صفحه 106:
نا عول :اعتهات به نس : أنساس يقب ‎٠١ 1 ۱‏ بودن ومساله جویی وچراگویی . زیر ساز . | .)| ذهنی آفریننده وخلاق است به کودکان | خود اجازه این فرهت ها واظهارات ‎aN‏ کستاخانه را بدفیم.

صفحه 107:
الط سا ۱ Be ere ‏ا ل‎ | , بگونه ای که هر چیز عادی وکهن را تازه ونو ببینندوشر معلوم | ودانسته ای که با دید نقادی تحلیل کنند وهر واقعه ای را از نو بیافرینند . راه ورصز نبوغ را به آنان نشان داده ایم .زیرا نبوع نابغه ها نه در کثرت معلومات ومحفوظات آنفا بلکه در کثرت سوالات ومجضولات آنان از پدیده ها ومشاهدات اطراف خود بوده است

صفحه 108:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدیین نیستم تا مى تواند افكارى كاملا تازه را كه هبيخ علمی پیش بینی نکرده است . ترکیب كند ابن تنها ممبزه از خلاقبت است

صفحه 109:
۰ ‎Susi hi‏ کردن . نه به معنای جایزه ویاداش . ۷ که به معنای ایجاد شوقدرونی است. نا ۳ كودك از طريق لذت درونى وانكيزه | های طبیعی وفطری اش . به رکتار مورد

صفحه 110:
‎١‏ قدرت دانش هر كس در قدرت درك ‏| / مجهولاتى است که دارد واگر بخواهیم گرزندانمان را عالم باراوريم بايد دامنه ‏۱ مجضولاتشان را افزایش دهیم. ‎ ‎

صفحه 111:
‎er)‏ تا لا سا ‏۰ دشوارترین وپیچیده ترین لایه های حقیقت در ساده ترین وسطحی توين لابه هاى واقعيت نهفته است. ‎00 ‏ا ا اا ل‎ ea ‏1 بديده . يون افتادن سيب از درفت . يكى از شكفت انكيزترين ‏قوانین علمی را کشف کنیم .اکر کودکان حس کنجکاوی خود را از دست ندهند. هر کد ام دانشمندی ‏با( ‎

صفحه 112:
۱ 0 نوين وخطر ناك ترين جهل. احساس اشباع از دانش || است واگر کودکان ما احساس اشباع شدگی در ,| معلومات کنند به مرگ تفکر وجمود کنجکاوی 1 " وخلاقیت ذهنی رسیده اند .هنر اولیاومربیان نشنه كردن وتحريك كردن ذهن است.

صفحه 113:
اس نوع عادت ‎gi‏ سدر يه كسترش ۳ ذهن وتحول در شخنصيت كودك مى شود .

صفحه 114:
poe Se ‏ال‎ واين پایان نیست آغاز تربیت واقعی است

نکات کاربردی از کتاب کودک تربیت زندگی کودک ومدرسه اثر دکتر عبد العظیم کریمی تعداد اسالید114: دین ُم ُلوکِ هم. ِ الناس َعلی ُ اگر حاکمی مدیری و کارآفرینی مدبر باشد ودلسوز مردم ،مثل همان گِ ل خوش بو است در همه افراد اثر می کند هرچند که مجموعه اش به وسعت یک کشور باشد واو همه مردم را ‏Dی خوش کارهایش به همه خواهد رسید. نشناسد بو ِگلی خوشبوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم بدو گفتم که مشکی یا عبیری؟ که از بوی دالویز تو مستم بگفتا من گِ لی ناچیز بودم و لیکن مدُگ اب یتّل نشستم کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم سرفصل مطالب اول بودن واول شدن رشد و تعالی کودک آموزش غلط آموزش های عمیق علم آموزی بدون خرد ورزی ارزش ندارد قلب تربیت نشده ،ذهن را هم از هم پاشیده می سازد تقویت احساسات عالی به کودکان خود بیاموزیم که چگونه با قلب خود مغز خویش را هدایت کنند. كم رنگ ترين جوهرها بهتر از قوي ترين حافظه هاست چيني رب لمثل ( )ض ا به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • خالصه کتاب "کودک ،تربیت ،زندگی ،کودک ومدرسه " • اثر دکتر عبد العظیم کریمی به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اول بودن واول شدن برای رشد وتعالی بچه ها خیلی خوب است اما این اول بودن باید در دانش آموزان متفاوت باشد نه این که همه آنها در یک چیز اول باشند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بلکه هریک از آنها در یک چیز باید اول باشند :یکی در درس خواندن یکی در سحر خیزی یکی در ورزش یکی در آراستگ*ی سر وصورت یکی در نظافت ناخن ها یکی در خط زیبا یکی در صدای خوب داشتن یکی در ادب اجتماعی یکی در نظم وانضباط یکی درخوش خلقی یک*ی در سخت کوشی وتالش ... به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙رشد وتعالی کودک در فرایند آموزش وپرورش نه فزونی حجم اطالعات فنی وتخصصی بلکه به عمق معرفت وبصیرت درونی وابسته است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • آموزش وپرورش در برنامه ریزی های درسی تا چه اندازه بین این دانش ها وآن منش ها ارتباط معنی دار برقرار کرده است ؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •گاهی اوقات آموزش های غلط وروش های ناشیانه در مدرسه باعث می شود درهای جهان پیرامون ،به روی ذهن دانش آموزان بسته شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم در حالی که طبیعت جهان خارج بهترین مدرسه برای آموزش وتربیت ذهنی وشخصیت کودکان است . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙آموزش عمقی وکیفی از راه ”عبرت آموزی“ معنی می یابد عبرت آموزی برای فرد هنگامی عملی می گردد که این امکان را به او بدهیم تا در مطالعات ،مشاهدات وتجربیات خویش بتواند از مرز زمان بسوی گذشته عبور کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم وبا پای تفکر وبال تخیل به مقامی از شهود دست یا بد که وقایع وحوادث زندگی را همان گونه که رخ داده است حس کند وببیند ودر عین حال حاض*ر وناظر بر احوال گذشتگان باشد واز شکست ها ،خالف ها ،پیروزی ها وخوبی ها درس زندگی بیاموزد .یکی از شیوه های آموزشی در مدارس باید پرداختن به این موضوعات باشد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙اجبار کودک به دانستن وکسب معلومات تحمیلی همواره مانع می شود تا او به دریافت عمیق وطرح پرسش های سازنده دست یابد .این فشار پنهان ،آثار تخریبی در ذهن کودک به جای می گذارد وبه تدریج او را نسبت* به مطالعه وکتابخوانی ،بی تفاوت وبی رغبت می کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اگ*ر کودک*ان به چیزی آگاه شوند ک*ه نتوانند آن را به طور تجربی ودرونی حس کنند ،هیچ بهره ای از آن آگاهی جز ارضاء کاذب ومرگ قوه کنجکاوی نخواهند برد.این آگ*اهی وآموزش زودرس مانع آمادگی طبیعی برای پذیرش آموزها وتعالیم درست می شود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم نیکو ترین عادت در کودک تفکر است وتفکر زاینده حکمت است ، پس به کودکان خود یاد بدهیم در کنار مطالعه به تفکر نیز بپردازند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم علم آموزی بدون خرد ورزی ارزش ندارد .جمع آوری اطالعات ودانش حفظی مانند وارد کردن غذا در معده است ( غذایی که صرفاً انبار شده است وهضم وجذب نشده است) به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙اطالعات ودانسته های علمی بایدباعقل وخرد ”هضم“ وجذب اندام های ذهنی شود تا حکمت وبصیرت را پدید آورد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم هدف از یادگیری این است که کودکان بهتر بتوانند با خود ومحیط خود سازگار شوند وقادر شوند وقادر گردند که وظایف وتکالیف خود را به درستی انجام دهند ،نه این که از دیگری ودیگران برای برتری جویی خود پیشی گیرند .مدرسه کانون تمرین زندگی سالم است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • برای این که کودکان اطالعات خوبی را کسب کنند تنها شنیدن متن سخنان دیگران برایشان کافی نیست ،بلکه کیفیت گوش دادن وشیوه درک کردن آنها نیز مهم است . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم واکنش های کودکان به هنگام گوش دادن ، سواالتی که مطرح می کنند وکنش رفتاری آنان ، همگی در دقیق شنیدن ودقیق فهمیدن موثر هستند .یکی از وظایف آموزش وپرورش یاد دادن این مهارت های اساسی به دانش آموزان است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اندیشه ها ی هر کودک از مسیر ویژه ای عبور می کند هر یک از آنان به شیوه خاص خود فکر می کنند.هیچ کودکی ناتوان وبی استعداد نیست ،مهم این است که فکر واستعداد او پایه موفقیت او در زندگی قرار گیرد .هر کودکی مطابق ظرفیت خود واستعداد خویش بارور شود ونه این که صرفاً بر اساس خواسته ها ومالک های ما پیشرفت کند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙کودکانی را که می خواهیم آموزش دهیم باید به موازات سالمت جسمانی ، زمینه اخالقی وفرهنگی وکمال معنوی آنها را نیز فراهم کنیم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم مهارت وهنر آموزش همانا هماهنگی این ابع*اد است .شخصیت کودک ،ترکیب یک پارچه ای از صفت ها وخصلت های نیکو در قالبی موزون وهماهنگ است ،نه ترکیبی مکانیکی از آن ها که بر اساس ُبرش های خود خواسته ی بزرگساالن صورت می گیرد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اگر نمی خواهیم فرزندان مان به صورت انبار دانش وانبار معلومات وقالب ها وفرمول ها در آیند ،پس باید از هم اکنون و نخستین سال های زندگی ،چگونه کشف کردن محیط را به آنان بیاموزیم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم این آموزش ها از طریق کتاب ومشق ونمره به دست نمی آید ،بلک*ه از راه نگ*اه کردن ،مشاهده درست ،شنیدن معنی دار ودقت وبصیرت* درونی حاص*ل می شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم غالب نظام های آموزشی وپرورشی جهان بیش از /95از توان وبودجه خود را صرف جنبه های شناختی (کسب ذهنی دانش ) دانش آموزان می کنند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙وپدران ومادران هم به همین میزان ،نیرو وقت خویش را در راه پیشبرد جنبه شناختی فرزندان خود صرف می کنند ،در حالی که همه ما براین واقعیت آگاهیم که احساسات ،عواطف وارزش های معنوی آنان در تمام موقعیت های زندگی در درجه اول اهمیت قرار دارد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم کیش موفقیت گرایی وبرتری جویی از دیگران در رقابت ها ومسابقات علمی وفرهنگی میان دانش آموزان زمینه ای است تا بیش از آن که میل داشته باشند که بیشتر ”بدانند“ تمایل دارند که دیگران بیش از آن ها ” ندانند“ واین آیین در نزد دانش آموزان چیزی جز خود خواهی وخود پرستی وجاه طلبی به بار نمی آورد . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •در تع*لیم وتربیت فعال ”اندیشه ها“ به کودک آموخته نمی شوند ،بلکه او در برابر موقعیت های مبهم قرار می گیرد تا به ”اندیشیدن ” وا داشته شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم هر قدر فرایند تامل واندیشیدن طوالنی تر باشد ،سرعت پیشرفت او در مراحل بعدی رشد بیشتر است واین تاخیر وتانی به پختگی وعمق فکری او می افزاید. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم پیشرفت ” تربیتی“ وتعادل وتکامل ” شخصیتی ” کودک مهم تر از پیشرفت ” تحصیلی ” وآموزشی اوست . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بعضی اوقات پدران ومادران از روی دلسوزی ونیت خیر ،مصالح شخصیتی وتعادل روانی فرزند خود را قربانی مصالح تحصیلی ورقابت های آموزشگاهی کرده اند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •وبه همین سبب مشکالت رفتاری وروانی ، از جمله اضطراب ،افسردگی ،ناخن جوی، شب ادراری ،فرار از مدرسه و...فزونی می یابد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • آنچه که الزم است بچه ها در مدرسه یاد بگیرند ،عبارت است از :خواندن ،نوشتن وحساب کردن . • بعد از آن باید فقط از طریق خمیر مایه هایی چون لوازم وابزار کاردستی ،ورزش ،تئاتر ونقاشی شخصیت آنها را پرورش داد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم مدرسه ها باید از روش القای ” برتری طلبی“ وجاه طلبی فردی در رقابت های درسی جلوگیری کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم زیرا این گونه روش ها کودک را از احساس همدردی وهمدلی ونوع دوستی که ویژگی بارز اخالق* نیکوی انسانی است ،بدور می دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم وصرفا ً اورا به سوی رقابت تخریب کنند ه ، به قیمت نابودی وحذف دیگران سوق می دهد بنابراین بهتر است تعلیم وتربیت“ رفاقت مدار“ باید جایگزین تعلیم وتربیت ” رقابت مدار ” شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙کودک فقط آن چیزی را یاد می گیرد که پیش نیاز های قبلی آن آماده شده باشد .بنابراین ،برای هر گونه آموزشی باید پیش نیاز های آن ارایه شود تا یادگیری به صورت درونی ومعنی دار انجام گیرد . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •اغلب فرزندان ما از تحصیل ،چیزی جز دانستنی های •بی حاصل ومحفوظات طوطی وار نیندوخته اند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم آنها به راحتی در باره منطق ص*حبت می کنند ،ادبیات وتاریخ را حفظ کرده اند ولی در باره آینده زندگی خویش ، تفک*ری بسیار کودکانه ونا پخته دارند . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم همه این ها به این دلیل است که به آنها یاد داده اند چگونه دانستنی ها را بیاموزد ولی به آنها یاد نداده اند که چگونه مسائل را احساس کنند ودرطرح یک مشکل وارائه راه حل اقدام نمایند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •افرادی که دچار ناراحتی های شدید عصبی هستند لزوماًاز افراد بیسواد وکم سواد نیستند. •بلکه.... به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • بلکه از کسانی هستند که علیرغم مدارج علمی ، از نظر رشد عاطفی وسالمت نفسانی وکنترل احساسات درونی دچار مشکل بوده اند وآنچه را در مراکز آموزشی آموخته اند کمکی به تامین بهداشت روانی وتعادل شخصیتی آنها نکرده است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم مهمترین وظیفه ایی که مدرسه به عهده دارد این است که انگیزه لذت جویی از تحصیل را در دانش آموزان بیدار وتقویت کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم زیرا هدف تعلیم وتربیت ایجاد ” نیاز“ به دانستن است وتشنه کردن ومشتاق کردن جویندگان علم ومعرفت به کسب مجهوالت نه اندوختن وانبار کردن معلومات مرده وبی خاصیت به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بیشتر ،کسانی موفق شده اند که کمتر تعریف شنیده اند !ستایش وتمجید بیش از حد کودک در اغلب موارد نتیجه معکوس را بدنبال دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم وممکن است لذت درونی وانگیزه ها وتمایالت طبیعی وفطری اور ا تضعیف کند ،زیرا همه ما از موفقیت ،از کشف کردن واز دانستن خود به خود لذت می بریم اما اگر در مقابل این رفتارها دائم از بیرون تشویق شویم ، ممکن است مشوق های بیرونی ،مانع شوق وذوق درونی شود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم تحقیقات روانشناسی نشان داده است که روش های آموزشی پدران ومادران ونگرش های آنان به مطالعه وتفکر با خالقیت وآزاداندیشی کودکان در ارتباط است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • کودکان خالق پدران ومادرانی دارند که برای فرزندان خود به عنوان یک فرد احترام قائل هستند به توانایی های آنها ایمان داشته ومعتقد اند که آنها منحصر به فردند این گونه کودکان طبیعتاً اعتماد به نفس خود را برای انجام کارهای مخاطره آمیز وچالش انگیز ،افزایش می دهند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • در مدارس ما خدمتگزار وسرایدار مدرسه ،ممکن است خیلی بیشتر از مدیر ومربی مدرسه در اخالق وحاالت روحی بچه ها موثر باشند توجه به عوامل حاشیه ای که احتماالً بیش از متن مداخله گری می کند نگاه اولیا ومربیان را به تربیت تغییر می دهد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم خواندن ”تاریخ“ به دانش آموزان بصیرت سیاسی واجتماعی می بخشد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم ادبیات آنها را قریحه ی ابداع وملکه لطف بیان می بخشد ، به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم ریاضیات آن ها را فکور وعلوم طبیعی آنها را عمیق وموشکاف می سازد ، به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •علم اخالق وقار وحسن رفتار را به بار می آورد •ومنطق ومعانی وبیان او را تحمل وحوصله می بخشد . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •آیا فرزندان ما با درس هایی که در مدرسه می خوانند ،این آثار را در خود تحقق داده اند؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم آیا بین آن چه که فرا می گیرند با آن چه که در زندگی واقعی با آن روبرو هستند ،ارتباطی وجود دارد؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •قلب تربیت نشده ،ذهن را هم از هم پاشیده می سازد وحس درونی را از کنش وری خالق ومتعالی باز می دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • آنچه که کودک را به جوهره آدمیت نزدیک ونزدیکتر می سازد نه صرفاً فربه سازی ذهن ومغز او بلکه لطیف سازی قلب و هنر عشق ورزی او نیز هست . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • جریان آموزش تنها افزایش نیست بلکه جنبه کاهشی هم دارد .چه بسا آنچه که از دانش آموزدر قالب سوال ومجهول یابی کاسته می شود • هنر کاستن وتشنه کردن بسی دشوار تر از فن افزودن وسیراب کردن است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم فعالیت های فوق برنامه در مدارس باید در فضایی از ” آزادی ” ” انتخاب ” رغبت وخود انگیخته ولذت درونی همراه باشد .هرگونه فعالیتی که بدون این سه عنصر مهم باشد ، از اصالت واثرگذاری تربیتی خارج است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم دانش آموزان با هر تغییری در روابط خود با دیگران به طور مستمر خود را از نو کشف می کنند .تقویت روابط بین فردی در محیط مدرسه وتشکیل گروههای خود انگیخته دانش آموزی باعث می شود که در تعادل با همساالن خود هم به حل مشکالت وتضادهای خویش بپردازند وهم یک پارچگی وانسجام خویش را بیشتر دریابند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم مهارت خواندن انسان را با افکار دیگران آشنا می سازد مهارت سخن گفتن به او حضور ذهن وسرعت انتقال می دهدومهارت نوشتن انسان را دقیق می کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بیاد داشته باشیم که این مهارت ها هنگامی شکوفا می شوند که ریشه های آن در کودکی آبیاری شده باشد واز طریق فراهم کردن شرایط مناسب به رشد وتعالی بیشتر نزدیک شود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم خرد ناب واندیشه خالق از قلب ” طربناک ” ودل زالل زاییده می شود ”خود آگاهی ” واقعی ریشه در ”جان آگاهی ”دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •به کودکان خود بیاموزیم که چگونه با قلب خود مغز خویش را هدایت کنند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •ای*ن که فرزندان ما ی*اد بگیرند چگونه احساسات خود را کنترل کنند ،چگ*ونه اعتماد به نفس وعزت نفس در خود را ارتقا ءبخشند ،چگونه دارای سعه صدر وسخاوت در زندگی باشند وچگونه حسادت ،کینه توزی وتنگ نظری را از خود دور بسازند ،بیش از یادگیری مهارتهایی که ما در مدارس در قالب محفوظات ذهنی ودروس مختلف به آنها یاد می دهیم اهمیت دارد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • هر تاثیر گذارنده ای بر کودک ،مادام که با صد ها تاثیر گذارنده دیگر همراه وهماهنگ نباشد بی اثر است .هر الگویی تا زمانی که با صد ها الگو ی دیگر همتراز نشود بی فایده است . • ضرورت پیوند خانه ومدرسه از همین منظر وبرای همین منظور به طور دائم مورد تاکید قرار می گیرد.. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم کار مربی به منزله کار مامایی است ،که کار زایش آن چیزی است که متربی به اقتضای فطرت ونیاز خویش آبستن آن است .باروری ،مهیا سازی ، مراقبت وپرورش این نیاز وآماده کردن برای زایش ،هنر لط*یف یک مربی ظریف کار است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • در مدرسه باید کودکان بیاموزند که چگونه زندگی کنند وزندگی را آن چنانکه واقعاًهست فهم ودرک کنند . • آن چه واقعاًمطرح است ” چگونه ” است نه ” چه ” ،کیفیت درک کل زندگی است ،نه مقدار ومیزان زندگی . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •کودک ،بسیاری از امور را که* دیدنی نیست از راه دیده می آموزد. •مثل صدق وصفای درونی ،محبت ومهربانی نجابت اخالقی ووقار وبردباری به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •بسیاری از امور را که شنیدنی نیست از راه گوش می شنوند مانندریا ،تظاهر ،دروغ ، فریب ،کینه ونفرتی که در پشت کلمات شیرین وبه ظاهر نیکو نهفته است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم وقتی به کودکان خود یاد می دهیم که به جای دیدن عیب دیگران ،خوبی ها ونقاط قوت آنها را مد نظر قرار دهند ،در حقیقت احساسات عالی آنان را تقویت کرده ایم وپرورش داده ایم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •خوشبختی در آن است که جنبه خوب افراد واشیاء را ببینیم زیرا در تمام افراد واشیا وپدیده ها ی هستی ،خوبی وبدی چون خورشید وسایه* وجود دارد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • به همان اندازه که به فرزندانمان توصیه می کنیم تا از دروغ گویی پرهیز کنند باید پیش از این مراقب باشیم که با دروغ زندگی نکنند ،زیرا با دروغ زندگی کردن ،خطر ناک تر و فریبنده تر از دروغ گفتن است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اگر زندگی ساده وصمیمی داشته باشید عمق وزیبایی را به همراه خواهد داشت ،اگر خلوص وپاکی را در رفتار وگفتار خود حاکم کنید ،آرامش وامنیت درونی خواهید داشت به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم ،اگر دیگران را دوست داشته باشید ،رضایت درونی در شما ایجاد می شود ،اگر به دیگران کمک کنید ،آثار مثبت آن متوجه خودتان خواهد شد .آنچه که به دیگران می دهید پیش از آن که به نفع دیگران باشد به نفع شماست . تا چه میزان این اصول را به کودکان خود آموخته اید ؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم گلی را کاشته است تا از زیبا*یی آن • کودکی که ُ شادمان شود وخود را در این کار لطیف وزیبا شادمان می بیند ،نمی توا*ند به شرارت وپستی دست بزند واسیر بدبینی وال قیدی بشود .این یکی از پیچیده ترین رازهای تربیتی پرورش حس دینی وانسانی است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • یکی از بهترین نشانه های فرزند خوب آن است که به همه افراد خوبی کند بدون آن که انتظار داشته باشد تا دیگران نیز به او خوبی کنند . • چنین روحیه ای را در خود و فرزندان خویش تا چه اندازه بارور ساخته ایم ؟ • کرامت وبزرگی ،چیزی جز داشتن چنین فضیلتی نیست. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم هر کس آن چنان است که در دل خود فکر می کندهم چون گیاهی که جوانه می زند ،نمی تواند بی بذروبی ریشه باشد ،هر عملی که از ما سر می زند از بذرهای اندیشه هایمان نشات می گیرد .بنابراین آنچه که هستیم بر اساس اندیشه ای که ورزیده ایم ،پرداخته وساخته می شود .خوب است نیک اندیشی را در فرزندانمان پرورش دهیم ،که اگر نیک بیندیشند نیک عمل خواهند کرد ونیک خواهند بود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • پدران ومادران خوب – اما بی علم –غالباً فرزندان خوب داشته اند ،البته آن جا که نه با زبان ،بلکه با وجود دستان چرا که تربیت دینی با زبان وجود واز طریق کالم قلبی رخ می دهد .درحالی که پدران ومادران عالم – اما بی عمل – احتماالً فرزندانی شرور وبی ایمان داشته اند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم آموزش این که فرزندان ما هر روز با محاسبه ومراقبه ،اعمال ورفتار خود را ارزیابی کنند بیش از آموزش های درسی ومدرسه ای اهمیت دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • زیرا این آموزش به خود شناسی ،خود یابی وخودگردانی آن ها کمک می کند بنابراین خوب است که هرشب هنگام خواب به آن ها یاد آوری کنیم که از خود بپرسند :امروز را چگونه گذرانده ام ؟ • چه افکاری نسبت به دوستانم داشتم؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • چه افکاری نسبت به دوستانم داشتم؟ • همین بازنگری وباز اندیشی منجر به باز آفرینی موقعیت های برتر خواهد شد وکودک یاد می گیرد که • چگونه فراتر از آنچه که هست حرکت کند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اگر خواهان فرزندانی حقیقت جو ،نیک اندیش وسلیم النفس هستند ،سعی کنید به آنها یاد آور شوید که در ذهن خود نسبت به* کسی بد اندیشی نکنند ویا پشت سر دیگران غیبت نکنند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • زمانی که ما نسبت به دیگران مثبت بیاندیشیم وآن ها را از روی خیر ونیکی یاد کنیم ،به کرامت وعظمت وجود خویش افزوده ایم .آن چه که آدمی را از عشق ونیکی وآرامش وسالمت روانی تهی می سازد بدبینی وکج اندیشی نسبت به دیگران است وآن چه که موجب تیرگی ذهن وافسردگی دل می شود ،بدبینی وبد اندیشی نسبت به خود ودیگران است . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم خوش نویسی ،کاشی کاری ،نیایش ،ترتیل ،تذهیب ، معماری وصدها نمونه دیگر از این دست ،جلوه های زیبایی ،توازن ،هماهنگی ،تناسب ،تقارن و...در اشیا واصوات ورنگ هاست که چنانچه به زیبایی درک شوند منجر به زیبایی درون وهماهنگی ویک پارچگی شخصیت آدمی می شود . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • زیبایی جویی وزیبایی دوستی ،استعداد ها وقابلیت ها ی فطری کود ک را برمی انگیزد، ّح سیات او را تحریک می کند ،عواطف وهیجانات او را تلطیف وتعدیل می کند وبه همین سبب می تواند به زیبایی ونیک سیرتی کودک بیفزاید. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • هر کودکی باید در قلب خویش انسانهای دیگر را درک کند وبه آنها عشق بورزد .اگر ّحس نوع دوستی ومهارت مهر ورزی ومهر جویی در کودک رشد نکند حس دینی او از همان ابتدا خاموش می شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اگر مصمم هستید فرزندانی مستقل وآزاد اندیش داشته باشید واگر مایلید کودکان شما در آرامش وامنیت درونی به سر برند ،باید شرایطی را فراهم آورید که آن ها هنر تسلط بر خویشتن را یاد بگیرند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم انسان آزاد اندیش وآزاده ،کسی است که توانایی کنترل خویش را در بحرانی ترین شرایط روحی وروانی داشته باشد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اگر به فرندان خود بیاموزیم که چگونه بر احساسات خود هوشیار گردند می توانیم زمینه استقالل وآزاد اندیشی را در آنها فراهم کنیم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اما اغلب والدین سعی می کنند احساسات خودشان را جایگزین احساسات فرزندان شان کنند.هر کس تا زمانی که بر خود مسلط است می تواند فراتر از خود حرکت کند وزمانی که تحت سلطه احساسات دیگری است نه تنها بر خود هوشیاری ندارد ،بلکه تمامی توان وانرژی خود را صرف کنترل وعوامل بیرونی می نماید به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بنابراین شایسته است به فرزندان خود اجازه دهیم تا با آرامش درونی واعتماد به نفس ، احساسات خود را بیان کنند .ابزار وجود وصراحت در بیان احساسات عواملی برای کشف خود وهوشیار شدن برخود است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم .این که هر فردی بتواند بدون هیچ گونه تهدید وهراسی بگوید : ”من این گونه احساس می کنم ” به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •کودکان را باید به خاطر وجود ”مستقل ” خودشان ونه صرفاً برای آنچه که اطاعت ویا تقلید می کنند دوست بداریم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم باید این تفاوت ها را به رسمیت بشناسیم تا او قادر باشد بگوید :ممکن است من برجسته ترین شاگرد در مدرسه نباشم اما بهترین سرود خوان یا نقاش یا ورزشکار مدرسه هستم .من هر چند فردی با هوش نیستم اما فردی مهربان هستم . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم حمایت بیش از حد ،مرقبت افراطی وحساسیت های بی اندازه نسبت به فرزندان باعث می شود که آن ها افرادی محافظه کار ،ناتوان ،وابسته ،نا امن ومضطرب بار آیند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم استقالل کودک زمانی میسر می گردد که او بتواند شیوه های مختلف ” اندیشیدن“ و“زندگی کردن ” را تجربه کند .تنها از طریق این نوع تجربه های نیکوست که نیک اندیشی ونیک ورزی را خلق می کند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • مادری که به خاطر ترس از غرق شدن فرزندش همیشه به او تذکر می دهد که ”تو هنوز شنا کردن را نمی دانی وممکن است غرق شوی“ به این نکته مهم توجه ندارد که الزمه یادگیری شنا ،آن است که کودک با مراقبت ومداخله های اضطراری وبه موقع بزرگسال ،در آب فرو رود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم هدف اصلی تربیت ا*ین نیست که فرزندانی بار آوریم مطیع دستورات ومقلد رفتارهای ما باشند ،بلکه هدف ،پرورش افرادی است که توانایی انجام کارهای بکر وتازه را داشته باشند وبه تکرار آنچه نسل های قبلی انجام داده ا*ند قناعت نکرده ، فرهنگ خویش را باز آ فرینی کنند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم کودکی که یاد می گیرد همیشه احساس تقصیر واحساس گناه (خطا) کند ،کودکی بار خواهد آمد که شخصیت او در بزرگ سالی با نگرانی ، اضطراب ونومیدی همراه خواهد شد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •اراده های ضعیف ،همواره به صورت شعار وحرف وگفتار خود نمایی می کند ، لیکن اراده های قوی ،جز از طریق رفتار وعمل ظهور نمی یابد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اگر کودک را به گونه ای بار آوریم که همه چیز را همان طور که ما می خواهیم ومی پسندیم ،بدون مقاومت وبی هیچ اندیشه ای بپذیرد ،نباید از او انتظار خالقیت واستقالل داشته باشیم. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم آزادی عمل ،اعت*ماد به نفس ،احساس مفید بودن ومساله جویی وچراگویی ،زیر ساز ، ذهنی آفریننده وخالق است به کودکان خود اجازه این فرصت ها واظهارات گستاخانه را بدهیم. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • رمز خالقیت ونبوغ در کودکان ،ریشه در شیوه تفکر آن ها دارد. اگر روش نگاه آنان را نسبت به خود ومحیط پیرامون تغییر دهیم ، بگونه ای که هر چیز عادی وکهنه را تازه ونو ببینندوهر معلوم ودانسته ای که با دید نقادی تحلیل کنند وهر واقعه ای را از نو بیافرینند ،راه ورمز نبوغ را به آنان نشان داده ایم .زیرا نبوع نابغه ها نه در کثرت معلومات ومحفوظات آنها بلکه در کثرت سواالت ومجهوالت آنان از پدیده ها ومشاهدات اطراف خود بوده است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • خالقیت نیروی* ترکیب کننده ای است که می تواند افکاری کامالً تازه را که هیچ علمی پیش بینی نکرده است ،ترکیب کند این تنها ممیزه از خالقیت است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم تشویق کردن ،نه به معنای جایزه وپاداش ، بلکه به معنای ایجاد شوقدرونی است .تا کودک از طریق لذت درونی وانگیزه های طبیعی وفطری اش ،به رفتار مورد نظر مشتاق گردد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم قدرت دانش هر کس در قدرت درک مجهوالتی است که دارد واگر بخواهیم فرزندانمان را عالم بارآوریم با*ید دامنه مجهوالتشان را افزایش دهیم. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • دشوارترین وپیچیده ترین الیه های حقیقت در ساده ترین وسطحی ترین الیه های واقعیت نهفته است. • تنها کافی است ذهنی نیوتنی داشته باشیم که عادی ترین پدیده ،چون افتادن سیب از درخت ،یکی از شگفت انگیزترین قوانین علمی را کشف کنیم .اگر کودکان حس کنجکاوی خود را از دست ندهند ،هر کدام دانشمندی • کوچک هستند که در آینده دانش های بزرگی را خلق می کنند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بد ترین وخطر ناک ترین جهل ،احساس اشباع از دانش است واگر کودکان ما احساس اشباع شدگی در معلومات کنند به مرگ تفکر وجمود کنجکاوی وخالقیت ذهنی رسیده اند .هنر اولیاومربیان تشنه کردن وتحریک کردن ذهن است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم تنها چیزی که باید کودک به آن عادت کند این است که به هیچ چیز عادت نکند . این نوع عادت شکنی منجر به گسترش ذهن وتحول در شخصیت کودک می شود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم واین پایان نیست آغاز تربیت واقعی است

39,500 تومان