صفحه 1:
|نام ونام خانوادكي: انمره به عددة رن
سوالاتامتحانی درس قرسی ۳ .تاريغ امتحان: ۳۰۰/۲۰7
مدت امتحان: ۷۰ دقیقه | پرسنامه آموزش و برورش We a
توبت دی ماه- سال تحصیلی 1۳۰۲-۱۳۰۰ السسة
امتوسطلهدوره ی دوم -بای: دوزدهو
۲ قمرو زیتی [انمره
واههای مشخص شد ا معا کی
١ اهمه تور و صروري همه جودى و جزایی ۳ هر کسی از لخد شد پر من
؟. اكفت: بابد حدازقد هشيار مردم مست را + سعوم سرد لين عقل بى درد
*. براي هر يك از موارد زير يك مترادف بياورية.
*-1- ابه خداى تعالى باركشتن: 1 شدی پخش:
+. فعل هاى مشخص شده را از نظر كاريرد معنايى بررسى كتيد!
-1- زاهد ظاهر برست فز حال ما كام نيست.
كلمعهاى املايى را براى جاى خالى بكزيتي:
-1- عصاره تاكي به قدرث او شهد ... (فليق - فارة) شده.
۲-۷-چشم أبى سرد كه در....(آتموز- تموظ) سوزان كويرء كويى از دل يخجالى بزرك بيرون سراي.
اغلطعاى املابى را در كروه واذكان زير بيابيد و اصلاح كند.
« فرظو واجب - بهر مكاشفت - ثواب و درست - قياس و الدازه - فراق و أسايش- شير ارغند - طرف جمن - طاير قدس -
محرم و أشنا - بحت و حيرث»
انقش دستورى وله هاى زيرخط دار را شناسايى كليد.
« أن كسى را كه در اين ملك سليمان كرديم / ملت امروز یقن کرد که و هرمن است »
ادر بيت زير يك تركيب وصفى و يك تركيب اضافى بيهد.
زين بى خردان سفله يستان / داد دل مردم Sa
هر یک از ارهایمتن زیر چه توع رای است. (مرق عففه حرف پم
ANY تب آرام تابستان بود و من هنوز كودكى هفت هشت سالة.
1 يه سوى شيزها و دی ها اد ند
با ترجه به جمله زير به جهار رمش باسخ دهي
ه داتش أموز باية دوازدهم بابيراهن أبى أسمانى خود در هواى بسيار خوب كوهييمايى مى كرد.
-٠-١ كدام وازه قيد صفت است؟. ۷-۱۲ كدام وله صفت ضفت امنتء
-4- كدام واه صفت مضاف اليه ات
ادر عبارت بن جزء به جه قريته اى حتف را كرديده است؟
فكرى اى هم وطنان در رء أزادى خويش / بتمايد كه هر كس ذكندمقل من سنت
-1- كفت: تزديك است والى را سراى؛ آنجا شويع.
TAT
زبرو «كلهاى الماس» استعاره از جيست؟ أن شب نيز ماه با تلالؤ برشكوهش از راء رسيد و گلهایلماس شکفند.
اب نكرش به واؤههاى زيرخطدار» عبارتهاى زير هر بردارتدة جه أرايههابى استا؟
دايه ابر بهاري را فرموده تا ينات نيات در مهد زمين بهرورد. 17
با أنكه جيب و جام من از مال و مىتهى سث / مارا فراغتى سث كه جمشيد جع نداشث 1-١
اى مادر سرسييد بشتو/ اين يند سياه بكت فرزئد -؟١
'جهار رايه در بيث زير يابيد و أنها را مشخص كنيد.
» دست از مس وجود جو مردان ره بشوى /ثا كيمياى عشق بيابى و زر شوى «
اير بيابيد و أن را مشقص كتي.
محرم اين هرش جز بى هوش تيسث بم «
درست و تافرست بودن آرايه ها را در بيشهاى زبر بررسى كتي.
شانه مى ايد به كار زلف در أشفتكى / شين را در ايام بريشانى بيرس (اسلوب معادله - استعارة). -
كفتى: به روزكاران مهرى نئسته كفتم /بيرون نمى توان كرد حتى به رو كاران (تضمين - وازه أراي). -15
بيك أرايه در مصرا
5
ره
ره
Ws
ys
ys
5
Ne
Ne
5
us
صفحه 2:
. بيت به هم ريخته زير را سامان دهيد. 7
« جنونم - برانكيفت - خلموشي - بازا - فريادها كه در هوايت - كوصاران - از سنگ.»
۱ بيتهاى زيررا كامل كنيد
بيدارى ستاره در جشم جويياران. 0
۲ مصراعهاى ستون جب با كدام يك از مصراعهاى ستون راست كامل مى شود؟ یک مورد صن لت
ايك دم غريق بهر خدا و گمان بر 6 هن ای پسر بکوش که روزی پدر شوی.
ادر مكتب حقايق بيش اديب عشق 9 © تا راهرو نباشى کی راهبر شوی
© كز اب هفث بحر به يك موى تر شوى.
aa
.معناى بيشها و نوشتههلى زير را به تثر روان بتويسيد.
11..لب و دندان ستابى همه توحيد تو كويد / مكر از أنش دوزخ بودش روي رهايى.
رختان را به خلعت نوروزي قباي سبز ورق در بر كرفقه. 5
Te خانه اى كلو شود از دست اجاتب أب /ز ادك ويران كنش أن خانه که بت الزن است,
خاکی است که رنگین شده از خون ضعیفان / این ملک که بغداد و ری اش نام “
۷ برکش زاسر أن سبيد معجر / بنشين به يكى كبود أورند. 2
A وجه دا كر شودت منظر نظر /ازين بس شكى نائد كه صاحب نظر شور 1
4ردر عق كسى قدم نهد كش جان Si اجان بودن به عشق در سامان a 7
۰ خوان تعمث بي دريفش همه جا كشيده.
۳۱ با توجهبه بتهای زیر بهپرسشهای زير ياسخ دهيد. ۳
است ان پگ تای و بستباد..... هر که این نش ندرد؛ نوست اد
اعشق است كاتدر نى فتاد جوشش عشق است كاتدر مى فتاه سس
تو حريف هر كداز يارى بريد پده هاش پردهسان مدرد
عجر نى زهرى وترياقى كه ديد؟ ١.١ سجونى دمسار ومشتقى عه ديد
تیه هد a a قصدضاى عشق مجنون مرك
1-١ منظور از «يد» در مصراع نخست و دوم جيستة. 5
1-0 در یت تج یک ناه يليد و معلى أن را تويسية؟ 7
۳-۱ قب ان سود یس أ
4-۳۱ در بت دوم یک آراه رید و ine SS
۱ مظرر از دریاق» جست؟
TY متظور از «قرش حاا» و «بدهاان» در بت زر چیست؟
« من به هر جمعئى الان شدم / جفت بد حلان و خوش حالان دم ”
Se poe IT زیر چیست ر یور کم لاس ۱
أذ بيم عرب رار دموكراسى قرن بيستب؛ ناجار شده به مار غاشية حكومت سرهتك هايتاء رد 8
4. منظور از مسوخته جان» در بيت زيز جه كن اسن ۳
« بنهان مكن أنش درون را / زين سوخته جان شنو يكى بند »
*8. مقصود از «انى »و« نيستان» در بيت زير جيست؟.
بشتو اين نى جون حكايت مركند / از جدايى ها شكايت مركند // كز نيستان تا مرا ببريده اند / از تهرم مرد و زن ایده ند .| دز
eT « يرده ناموس بندكان به كنا فاحش تدرد» به جه صفت خدارئد اشاره دارد؟.
5
صفحه 3:
مدت امتحان: ۷۰ دقیقه | پاسخ برگ
نوبت دی ماه- سال تحصیلی ۱۳۰۱-۱۴۰۰
إنام ونام خانوادكي: an wep
سوالات امتحانى درس: قارسى +
بخ امتحان:
آموزش و پرورش متطقه ۲ تهران
متوسطه دوره ی دوم -بای: دوزدهو
aso
[eis 7088 gable god
rr
صفحه 4:
هان اى بسر بكوش كه روزى بدر شوى
© تاراهرو تباشى کی اهر شوی ی
کز آب هفت بحر به يك موى تر شوى.
ase
۳ te
5 9
5 ۳"
۳ 1
۰ 3
ns 35
.ب توجه به بيثهاى زير به يرسشهاى زير ياسع دهيد.
اه
ve ۳
ve
0
م
ie
۲ 3
Wve 6
ان مه تم ایک ات بسح یات دا چم هچ
صفحه 5:
پاسخ نامه انمره به عددة ah eps
58 )69
۸. خطهایاملابی را در گروهواگان زير بيابيد و اصلاح كند.
« فرض و واجب - بحر مكاشفت - فراغ و أسايش- بهت و حيرت»(هر بلسخ درست ۰/۳۵)
.ا نقش دستوری واژه هایزبرخط دار را شتاسايى كني.
سلیمان: مسند(۰/۲۰) | ملت: نهد(9 1۰/۲
در بيت زير يك تركيب وصفى و يك تركيب اضافى بيبيد.
تركيب وصفى: بى خردان سفله؛ اين بى خردان. مردم خردمند / تركيب اضاقى: داد دل دل مردم (هر باسخ درست
۱. هر يك از واوهاى متن زير جه تو واوى است. (حرف (Say don lhe
(I inns
ه دائش أموز باية دوازدهم ب يراهن آبى أسمائى خود ذر هواى بسيار خوب كرهييمايى مى كرد
5 سا
(irate 5
؟1. در عبات زر جه ولزه ى هئف ده اما ابن خزء به جه قريلة أى حذف Neale
فکری(۲۵/. )4 قرينه لفط (58/.)
4 در مصراع زير نوع «راه چست؟
(is)
ors 5
٩ ب تكرش به
(i) ented 1-١
تسم
(eine Fo
در بيت زير بدا كيد و ركن هاى أن را باگر ند
تناسب: مسء زرء كيمياى / تشبيه: جو مردان ره؛ كيمياى عشق؛ زر شوى؛ مس وجود | دست بشوى: كذليه | جاس: يشوى.
شوى / واج أزالى (هر باسخ درست 08/.)
(12) hs متاقض ١8
درست و تلارست بودن آرايه هارا در بيشهاى زير بررسى كتيد.
5
5
5
سوالات امتحانى درس: قرسي 7 تاريخ اسان Weld إساعت شروع: 8 صبح
هدت امتحان: 7١ دقيقه. أموزش و برورش متطقه هرن
مهر مدرسه
توبت دی ماه- سال تحصیلی 1۳۰۲-۱۴۰۰ sie
امتوسطلهدوره ی دوم -بیه: دوازد هو
TAT 1
وهای مشخص شده رامع کی
هی( ona
Cm osoe x + ببس گرم و زان رد۲۵
*. براى هر يك لز موارد زير يك مقرانف بياوري.
ما قلت 0/7
+. فعل هاى مشخص شده را از نظر كازررة
Bi say 1 (99) ai inal J 18 )09(
۷. کلمههای املایی را برای جای خالی بگزینید:
(reas
5
م6
Ws
Ws
5
۳۰
5
صفحه 6:
Gare Gos
بيت به هم ريخته زير را سامان دهيد. .
.)./9( » بازاكه در هوايت خاموشى جنونم/ فريادها برانكيفت از سنك كوهصاران «
بيتهاى زير را كامل كنيد ۱
(12) so أن كه رسى يه خويش كه بى واب و خور -1-
.)»/9( فى مهريان تر از برك در بوسه هلى يارئن -11
۳6 (هرپسخ دوست ۲
(hse هن ای پسرپکوش که روزی + ٩ یک دم غريق بدرخداشو من مبر ۲
در مکب حقل بيش اديب عشق 6 = © تاراهرو تباش كي راهر شوی ۲
)۰۲۹( كز اب هف بجر به یک موی ترشوی. ©
رتسم
معای بتها و نوشتهای زیر را ب ر وان تسد
هه وجود سای یگاگی تور یگیت. امد ات (شا) برای او (سیی) از نش دوزج راي ياشد. ۳
خداونه درختان را يربرك كرده اسث و برگ مان مان قباى سبز نگ است. .
کشوری که با توتمندى و امكانات بيكانكان أباد شود بايذ آن كشور رابا اشك مرفم ويران كردا زيرا أن كشور افد منک 8
ااست نه كشور.
اين سرزمين: سرزميتى لست كه به خاطن جان باخقن انسانى هاى سقم ديد بسيارى لز ون رنكين ده است وما لن را 1
ری تم هاده لیم
ون و خموشی دست بکش. بر ررنگ فرمانیی بنشين و توانايى خودت را مینکن dd ای ۷
اكر تور خداون بيشاروى تو قرار كيرد به يقبن از ابن يس داراى بينش و أكاهى خواهى كشت. 4
کس می توان در راه عشق كام بنهد كه بميرد و جانش را از دست بدهد. امكن ندارد كه عاش جان داشته باشد. ٩
سفره تعدت بي مضايقه خداوئد همه جا بهن اسنت: ۰
با توجه به بيشهاى زير به برسشهاى زير باسح دهيد. .]1
ات این نگ نی و تست باد ...هرک ابن أتش تدارد؛ يست باد
عق است كقدر مى فتك aie Sy Se
Sl Gay A ني حريف هر كداز يارى بريد پده
همجو فى دمساز ومشتاى عه ديد ١. عمجو نى زهرى و ترياقى كه ديد؟
نوه حديث راه بر خون موكند- آصهسای عشق مجنن میک
۱-۳۱- اد سم :شود هرپ در
1-۳۱ اه پرخون: خطرناک (هرپاعبرست +
مققوى 1.799
4-١ تشبيه: قش
is) apie)
7. خوش حالان: رهروان راء حق كه از سير به سوى حق شادمان اق / بدحالان: كسانى كه سير و سلوك هه سوی حق کند است.
(هر یج درست ۲9
TT معلى عبارت زير چوست و ورام مت ات
معنى: لز وضعيت بد به وضعيت بدتر دجار شدن / از چله به ان هر پاخ درست 0۳۵
one
(0199) glia ade nda
(8) ose ۶
)۰/۲۵ (هرپلخ درست ea نالم:ین TS
)./58( بودن خداوند od JT
ان همه تم لک نت تیعبت مد مج نج
ره
ue
Ne
5
55
۳
ره
one
one
5
oP
one
one
م
0
5
one
5
one
نام و نام خانوادگي :سعيد جعفري
سواﻻت امتحاني درس :فارسی ٣
مدت امتحان ٧٠ :دقيقه /ﭘﺮسﺸﻨامه
نوبت دي ماه -سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٠
متوسطه دوره ي دوم -ﭘايه :دوازدهم
نمره به عدد:
نمره به حروف:
تاريخ امتحان١٤٠٠/١٠/ :
آموزش و ﭘﺮورش مﻨطقه ٢تهﺮان
دبيﺮستان نور
)دوره دوم(
ساعت شروع ٨ :ﺻﺒﺢ
مهﺮ مدرسه
(١قلمرو زبانی )٧نمره(
واژههای مشخص شده را معنا کنيد:
-٣هر كسی از ظنّ خود شد يار من.
.١همه نوری و سروری همه جودی و جزايی.
-٤سموم سرد اين عقل بی درد.
.٢گفت :بايد حد زند هشيار مردم مست را.
.٥برای هر يک از موارد زير يک مترادف بياوريد.
-٢-٥شادی بخش:
-١-٥به خدای تعالی بازگشتن:
.٦فعل های مشخص شده را از نظر کاربرد معنايی بررسی کنيد:
-٢-٦گفت :نزديک است والی را سرای ،آنجا شويم.
-١-٦زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نيست.
.٧کلمههای امﻼيی را برای جای خالی بگزينيد:
-١-٧عصاره تاكي به قدرت او شهد ) ...فايق -فايﻎ( شده.
-٢-٧ﭼشمﮥ آبی سرد که در) ....تموز– تموظ( سوزان کوير ،گويی از دل يخﭼالی بزرگ بيرون میآيد.
.٨غلطهای امﻼيی را در گروه واژگان زير بيابيد و اصﻼح کند.
» فرظ و واجب – بهر مکاشفت -ثواب و درست -قياس و اندازه -فراق و آسايش -شير ارغند – طرف چمن – طاير قدس -
محرم و آشنا – بحت و حيرت«
.٩نقش دستوری واژه های زيرخط دار را شناسايی کنيد.
» آن کسی را که در اين ملک سليمان کرديم /ملت امروز يﻘين کرد که او اهرمن است «
.١٠در بيت زير يک ترکيب وصفی و يک ترکيب اضافی بيابيد.
■ زين بی خردان سفله بستان /داد دل مردم خردمند
.١١هر يک از واوهای متن زير ﭼه نوع واوی است) .حرف عطف ،حرف پيوند(
-١-١١نيمه شب آرام تابستان بود و من هنوز کودکی هفت هشت ساله.
-٢-١١به سوی شهرها و آبادی ها آمده اند.
.١٢با توجه به جمله زير به ﭼهار پرسش پاسخ دهيد.
■ دانش آموز پايﮥ دوازدهم با پيراهن آبی آسمانی خود در هوای بسيار خوب کوهپيمايی می کرد.
-٢-١٢کدام واژه صفت صفت است؟
-١-١٢کدام واژه قيد صفت است؟
-٤-١٢کدام واژه صفت مضاف اليه است؟
-٣-١٢کدام واژه متمم است؟
.١٣در عبارت زير ﭼه واژه ای حذف شده است؟ اين جزء به ﭼه قرينه ای حذف را گرديده است؟
فکری ای هم وطنان در ره آزادی خويش /بنماييد که هر کس نکند مثل من است
.١٤در مصراع زير نوع »را« ﭼيست؟
■ مر زبان را مشتری جز گوش نيست.
١
٠/٥
٠/٥
٠/٥
١
٠/٥
٠/٥
٠/٥
١
٠/٥
٠/٥
(٢قلمرو ادبی )٥نمره(
.١٥در عبارت روبرو »گلهای الماس« استعاره از ﭼيست؟ آن شب نيز ماه با تﻸلؤ پرشکوهش از راه رسيد و گلهای الماس شکفتند.
.١٦با نگرش به واژههای زيرخطدار ،عبارتهای زير در بردارندۀ ﭼه آرايههايی است؟
-١-١٦دايه ابر بهاري را فرموده تا بنات نبات در مهد زمين بپرورد.
-٢-١٦با آنکه جيب و جام من از مال و میتهی ست /ما را فراغتی ست که جمشيد جم نداشت
-٣-١٦ای مادر سرسپيد بشنو /اين پند سياه بخت فرزند
.١٧ﭼهار آرايه در بيت زير بيابيد و آنها را مشخص کنيد.
» دست از مس وجود چو مردان ره بشوی /تا کيميای عشق بيابی و زر شوی «
.١٨يک آرايه در مصراع زير بيابيد و آن را مشخص کنيد.
» محرم اين هوش جز بی هوش نيست«.
.١٩درست و نادرست بودن آرايه ها را در بيتهای زير بررسی کنيد.
-١-١٩شانه می آيد به کار زلف در آشفتگی /آشنايان را در ايام پريشانی بپرس )اسلوب معادله – استعاره(
-٢-١٩گفتی :به روزگاران مهری نشسته گفتم /بيرون نمی توان کرد حتی به روزگاران )تضمين – واژه آرايی(
١
٠/٢٥
٠/٧٥
١
٠/٥
٠/٥
.٢٠بيت به هم ريخته زير را سامان دهيد.
» ﺟنونم -برانگيﺨﺖ -ﺧاموشی -بازآ -ﻓريادها -که در هوايﺖ – کوهساران -از ﺳنﮓ«.
.٢١بيتهای زير را کامل کنيد:
-١-٢١خواب و خورت ز مرتبه خويش دور کرد .......................................................... /
/ ...................................................... -٢-٢١بيداری ستاره در چشم جويباران.
.٢٢مصراعهای ستون ﭼپ با کدام يک از مصراعهای ستون راست کامل می شود؟ )يک مورد اضافه است(.
○ هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی
-١-٢٢يک دم غريﻖ بحر خدا شو گمان مبر ○
○ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی
-٢-٢٢در مکتب حقايﻖ پيش اديب عشﻖ ○
○ کز آب هفت بحر به يک موی تر شوی.
٠/٥
١
٠/٥
(٣قلمرو فکری )٨نمره(
معنای بيتها و نوشتههای زير را به نثر روان بنويسيد.
.٢٣لب و دندان ﺳنايی همه توحيد تو گويد /مگر از آتش دوزخ بودش روی رهايی.
٠/٧٥
.٢٤درﺧتان را به ﺧلعﺖ نوروزي قباي ﺳبز ورق در بر گرﻓته.
٠/٥
.٢٥ﺧانه ای کاو شود از دﺳﺖ اﺟانب آباد /ز اشک ويران کنش آن ﺧانه که بيﺖ الحزن اﺳﺖ.
.٢٦خاکی است که رنگين شده از خون ضعيفان /اين ملک که بغداد و ری اش نام نهادند.
٠/٧٥
.٢٧برکش ز ﺳر آن ﺳپيد معﺠر /بنشيﻦ به يﮑی کبود اورند.
٠/٥
.٢٨وﺟه ﺧدا اگر شودت منظر نظر /زيﻦ پﺲ شﮑی نماند که صاحب نظر شوی.
٠/٥
.٢٩در عشق کسی قدم نهد کش ﺟان نيسﺖ /با ﺟان بودن به عشق در ﺳامان نيسﺖ.
.٣٠ﺧوان نعمﺖ بي دريغش همه ﺟا كشيده.
٠/٥
٠/٢٥
.٣١با توﺟه به بيﺖهای زير به پرﺳشهای زير پاﺳخ دهيد.
هر كه اين آتش ندارد ،نيســت باد
جوشش عشق است كاندر می فتاد
پرده هايش پردههــــای ما دريد
همچو نی دمساز ومشتاقی كه ديد؟
قصههــــای عشق مجنون میكند
آتش است اين بانﮓ نای و نيست باد
آتش عشـــق است كـــــاندر نی فـــتاد
نی ،حريف هر كــــه از ياری بـريد
همچو نی زهری و ترياقی كـــــه ديد؟
نی ،حديث راه پر خون میكـــــند
-١-٣١منظور از »باد« در مصراع نخست و دوم ﭼيست؟
-٢-٣١در بيت پنجم يک کنايه بيابيد و معنی آن را بنويسيد؟
-٣-٣١قالب اين سروده ﭼيست؟
-٤-٣١در بيت دوم يک آرايه بيابيد و بنويسيد؟
-٥-٣١منظور از »ترياق« ﭼيست؟
.٣٢منظور از »خوش حاﻻن« و »بدحاﻻن« در بيت زير ﭼيست؟
» من به هر جمعيتی ناﻻن شدم /جفت بد حاﻻن و خوش حاﻻن شدم «
٠/٢٥
٠/٥
٠/٥
٠/٢٥
٠/٢٥
٠/٥
٠/٥
.٣٣مفهوم عبارت زير ﭼيست و يادآور کدام مثل است؟
جرارۀ دموکراسی قرن بيستم ،ناﭼار شده به مار غاشيﮥ حکومت سرهنگ ها پناه ببرد.
از بيم عقرب ّ
٠/٥
.٣٤منظور از »سوخته جان« در بيت زير ﭼه کسی است؟
» پنهان مکن آتش درون را /زين سوخته جان شنو يکی پند «
٠/٢٥
.٣٥مقصود از » نی « و » نيستان« در بيت زير ﭼيست؟
بشنو اين نی ﭼون حكايت میكند /از جدايی ها شكايت میكند //كز نيستان تا مرا ببريده اند /از نفيرم مرد و زن ناليده اند
٠/٥
.٣٦عبارت » پرده ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد« به ﭼه صفت خداوند اشاره دارد؟
٠/٢٥
اين همه گفتيم ليک اندر بسيج /بی عنايات خدا هيﭼيم هيچ
٢
نمره به عدد:
نام و نام خانوادگي :سعيد جعفري
سواﻻت امتحاني درس :فارسی ٣
نمره به حروف:
تاريخ امتحان١٤٠٠/١٠/ :
مدت امتحان ٧٠ :دقيقه /ﭘاسخ بﺮگ
نوبت دي ماه -سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٠
متوسطه دوره ي دوم -ﭘايه :دوازدهم
ساعت شروع ٨ :ﺻﺒﺢ
آموزش و ﭘﺮورش مﻨطقه ٢تهﺮان
دبيﺮستان نور
)دوره دوم(
مهﺮ مدرسه
(١قلمرو زبانی )٧نمره(
واژههای مشخص شده را معنا کنيد:
.١
.٢
.٥
-١-٥
١
-٣
-٤
-٢-٥
٠/٥
.٦
-١-٦
٠/٥
-٢-٦
.٧
-١-٧
٠/٥
-٢-٧
.٨
١
.٩
٠/٥
.١٠
٠/٥
.١١
-٢-١١
-١-١١
٠/٥
.١٢
-١-١٢
-٢-١٢
-٣-١٢
-٤-١٢
١
٠/٥
.١٣
.١٤
٠/٥
(٢قلمرو ادبی )٥نمره(
٠/٢٥
.١٥
.١٦
-١-١٦
-٣-١٦
-٢-١٦
١
.١٧
٠/٥
.١٨
.١٩
٠/٧٥
-٢-١٩
-١-١٩
.٢٠
٠/٥
٠/٥
٣
.٢١
-٢-٢١
-١-٢١
١
.٢٢
○ هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی
○ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی
○ کز آب هفت بحر به يک موی تر شوی.
-١-٢٢يک دم غريﻖ بحر خدا شو گمان مبر ○
-٢-٢٢در مکتب حقايﻖ پيش اديب عشﻖ ○
٠/٥
(٣قلمرو فکری )٨نمره(
معنای بيتها و نوشتههای زير را به نثر روان بنويسيد.
............................................................................................................................................................. .٢٣
............................................................................................................................................................. .٢٤
............................................................................................................................................................. .٢٥
..................................................................................................................................... ........................ .٢٦
............................................................................................................................................................. .٢٧
............................................................................................................................................................. .٢٨
............................................................................................................................................................. .٢٩
............................................................................................................................................................. .٣٠
٠/٧٥
٠/٥
٠/٧٥
٠/٥
٠/٥
٠/٥
٠/٢٥
٠/٢٥
.٣١با توﺟه به بيﺖهای زير به پرﺳشهای زير پاﺳخ دهيد.
-١-٣١
-٢-٣١
-٤-٣١
-٥-٣١
-٣-٣١
٠/٥
٠/٥
٠/٢٥
٠/٢٥
٠/٥
.٣٢
.٣٣
٠/٥
٠/٥
.٣٤
٠/٢٥
.٣٥
٠/٥
.٣٦
٠/٢٥
اين همه گفتيم ليک اندر بسيج /بی عنايات خدا هيﭼيم هيچ
٤
ﭘاسخ نامه
سواﻻت امتحاني درس :فارسی ٣
مدت امتحان ٧٠ :دقيقه
نوبت دي ماه -سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٠
متوسطه دوره ي دوم -ﭘايه :دوازدهم
نمره به عدد:
نمره به حروف:
تاريخ امتحان١٤٠٠/١٠/ :
آموزش و ﭘﺮورش مﻨطقه ٢تهﺮان
دبيﺮستان نور
)دوره دوم(
ساعت شروع ٨ :ﺻﺒﺢ
مهﺮ مدرسه
(١قلمرو زبانی )٧نمره(
واژههای مشخص شده را معنا کنيد:
-٣گمان )(٠/٢٥
.١شادی )(٠/٢٥
-٤باد بسيار گرم و زيان رساننده)(٠/٢٥
.٢شﻼق زدن )(٠/٢٥
.٥برای هر يک از موارد زير يک مترادف بياوريد.
-٢-٥مف ّرح
-١-٥انابت )(٠/٢٥
.٦فعل های مشخص شده را از نظر کاربرد معنايی بررسی کنيد:
-٢-٦برويم ،فعل تام )(٠/٢٥
-١-٦فعل اسنادی ،متضاد »است« )(٠/٢٥
.٧کلمههای امﻼيی را برای جای خالی بگزينيد:
-١-٧فايق )(٠/٢٥
-٢-٧تموز )(٠/٢٥
.٨غلطهای امﻼيی را در گروه واژگان زير بيابيد و اصﻼح کند.
» فرض و واجب – بحر مکاشفت -فراغ و آسايش– بهت و حيرت«)هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
.٩نقش دستوری واژه های زيرخط دار را شناسايی کنيد.
سليمان :مسند) / (٠/٢٥ملت :نهاد)(٠/٢٥
.١٠در بيت زير يک ترکيب وصفی و يک ترکيب اضافی بيابيد.
ترکيب وصفی :بی خردان سفله ،اين بی خردان ،مردم خردمند /ترکيب اضافی :داد دل ،دل مردم )هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
.١١هر يک از واوهای متن زير ﭼه نوع واوی است) .حرف عطف ،حرف پيوند(
-١-١١حرف پيوند)(٠/٢٥
-٢-١١حرف عطف)(٠/٢٥
.١٢با توجه به جمله زير به دو پرسش پاسخ دهيد.
■ دانش آموز پايﮥ دوازدهم با پيراهن آبی آسمانی خود در هوای بسيار خوب کوهپيمايی می کرد.
-٢-١٢آسمانی)(٠/٢٥
-١-١٢بسيار)(٠/٢٥
-٤-١٢دوازدهم)(٠/٢٥
-٣-١٢پيراهن يا هوا )(٠/٢٥
.١٣در عبارت زير ﭼه واژه ای حذف شده است؟ اين جزء به ﭼه قرينه ای حذف را گرديده است؟
فکری) ،(٠/٢٥قرينه لفظی )(٠/٢٥
.١٤در مصراع زير نوع »را« ﭼيست؟
اضافه گسسته )(٠/٥
١
٠/٥
٠/٥
٠/٥
١
٠/٥
٠/٥
٠/٥
١
٠/٥
٠/٥
(٢قلمرو ادبی )٥نمره(
.١٥ستارگان )(٠/٢٥
.١٦با نگرش به واژههای زيرخطدار ،عبارتهای زير در بردارندۀ ﭼه آرايههايی است؟
-١-١٦اضافه تشبيهی )(٠/٢٥
-٢-١٦تلميح )(٠/٢٥
-٣-١٦حس آميزی )(٠/٢٥
.١٧ﭼهار آرايه در بيت زير پيدا کنيد و رکن های آن را بازگو کنيد.
تناسب :مس ،زر ،کيميای /تشبيه :چو مردان ره ،کيميای عشق ،زر شوی ،مس وجود /دست بشوی :کنايه /جناس :بشوی،
شوی /واج آرايی )هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
.١٨متناقض نما )(٠/٢٥
.١٩درست و نادرست بودن آرايه ها را در بيتهای زير بررسی کنيد.
٥
٠/٢٥
٠/٧٥
١
٠/٥
-١-١٩درست )(٠/٢٥
-٢-١٩درست )(٠/٢٥
.٢٠بيت به هم ريخته زير را سامان دهيد.
» بازآ که در هوايﺖ ﺧاموشی ﺟنونم /ﻓريادها برانگيﺨﺖ از ﺳنﮓ کوهساران « )(٠/٥
.٢١بيتهای زير را کامل کنيد:
-١-٢١آن گه رسی به خويش که بی خواب و خور شوی )(٠/٥
-٢-٢١ای مهربان تر از برگ در بوﺳه های باران )(٠/٥
) .٢٢هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
○ هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی)(٠/٢٥
-١-٢٢يک دم غريﻖ بحر خدا شو گمان مبر ○
○ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی
-٢-٢٢در مکتب حقايﻖ پيش اديب عشﻖ ○
○ کز آب هفت بحر به يک موی تر شوی(٠/٢٥) .
٠/٥
٠/٥
١
٠/٥
(٣قلمرو فکری )٨نمره(
معنای بيتها و نوشتههای زير را به نثر روان بنويسيد.
.٢٣همه وجود سنايی يگانگی تو را میگويند .اميد است )شايد( برای او )سنايی( از آتش دوزخ ]راه[ايی باشد.
٠/٧٥
.٢٤ﺧداوند درﺧتان را پربرگ کرده اﺳﺖ و برگ هايشان مانند قبای ﺳبز رنﮓ اﺳﺖ.
٠/٥
.٢٥کشوری که با توانمندی و امکانات بيگانگان آباد شود بايد آن کشور را با اشک مردم ويران کرد؛ زيرا آن کشور همانند ماتمکده
است نه کشور.
.٢٦ايﻦ ﺳرزميﻦ ،ﺳرزمينی اﺳﺖ که به ﺧاطر ﺟان باﺧتﻦ انسانی های ﺳتم ديده بسياری از ﺧون رنگيﻦ شده اﺳﺖ و ما آن را بغداد و
ری نام نهاده ايم.
٠/٧٥
٠/٥
٠/٥
.٢٧ای دماوند ،از ناتوانی و ﺧاموشی دﺳﺖ بﮑش .بر اورنﮓ ﻓرمانروايی بنشيﻦ و توانايی ﺧودت را نمايان کﻦ.
.٢٨اگر نور خداوند پيشاروی تو قرار گيرد ،به يقين از اين پس دارای بينش و آگاهی خواهی گشت.
٠/٥
.٢٩کسی می تواند در راه عشق گام بنهد که بميرد و ﺟانش را از دﺳﺖ بدهد .امﮑان ندارد که عاشق ﺟان داشته باشد.
٠/٢٥
.٣٠ﺳفره نعمﺖ بي مضايقه ﺧداوند همه ﺟا پهﻦ اﺳﺖ.
٠/٢٥
.٣١با توﺟه به بيﺖهای زير به پرﺳشهای زير پاﺳخ دهيد.
هر كه اين آتش ندارد ،نيســت باد
جوشش عشق است كاندر می فتاد
پرده هايش پردههــــای ما دريد
همچو نی دمساز ومشتاقی كه ديد؟
قصههــــای عشق مجنون میكند
آتش است اين بانﮓ نای و نيست باد
آتش عشـــق است كـــــاندر نی فـــتاد
نی ،حريف هر كــــه از ياری بـريد
همچو نی زهری و ترياقی كـــــه ديد؟
نی ،حديث راه پر خون میكـــــند
-١-٣١باد :نسيم /باد :شود
-٢-٣١راه پرخون :خطرناک
-٣-٣١مثنوی )(٠/٢٥
-٤-٣١تشبيه :آتش عشﻖ /جوشش عشﻖ :استعاره /می ،نی :جناس )(٠/٢٥
-٥-٣١پادزهر )(٠/٥
.٣٢خوش حاﻻن :رهروان راه حق که از ﺳير به ﺳوی حق شادمان اند / .بدحاﻻن :كسانی كه ﺳير و ﺳلوك آنها به ﺳوی حق کند اﺳﺖ.
)هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
.٣٣معنی عبارت زير ﭼيست و يادآور کدام مثل است؟
معنی :از وضعيت بد به وضعيت بدتر دﭼار شدن /از ﭼاله به ﭼاه افتادن )هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
)هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
)هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
.٣٤سخنور )(٠/٢٥
.٣٥نی :موﻻنا /نيستان :جهان معنا )هر پاﺳخ درﺳﺖ (٠/٢٥
.٣٦ستار العيوب بودن خداوند )(٠/٢٥
٠/٥
٠/٥
٠/٢٥
٠/٢٥
٠/٥
٠/٥
٠/٥
٠/٢٥
٠/٥
٠/٢٥
اين همه گفتيم ليک اندر بسيج /بی عنايات خدا هيﭼيم هيچ
٦