پاورپوینت
مهارت‌های شخصیمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبریروانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت راهکارهای پرورش خلافیت ونوآوری همراه با تصاویر کاربردی

توضیحات: پاورپوینت راهکارهای پرورش خلافیت ونوآوری همراه با تصاویر کاربردی تعداد صفحات :139 سرفصل مطالب اهداف آموزشی پاور پوینت تعریف شما از خلاقیت؟ سؤال : آیا خلاقیت یك ویژگی ذاتی و ارثی است و تنها برخی افراد خوشبخت با آن متولد می شوند؟ تمرین دقیق دیدن خلاقیت برگشتن به کودکی دو ویژگی مشترك در تعاریف سخنان يك كشيش در بستر مرگ کاربرد های تفکر خلاق ابتکار و نوآوری، کارآفرینی منابع خلاقیت ویژگیهای افراد خلاق هوش و خلاقیت موانع اصلی خلاقیت .... توصیه های عمومی برای پرورش خلاقیت سم های کشنده خلاقیت كلاه سفيد : سفيد رنگ خنثي و منفعلي، بدون هيچگونه قضاوت، فقط واقعيتها مورد جستجو قرار مي گيرد. كلاه سرخ : رنگ سرخ نشانه خشم، شور، و هيجان. كلاه سرخ بيانگر بينشي هيجاني است و فقط به جنبه هاي احساسي و غيراستدلالي توجه مي شود. كلاه سياه : رنگ سياه نشا افسردگي و منفي است. كلاه سياه بيانگرجنبه هاي منفي و بدبينانه است. كلاه زرد : رنگ زرد آفتابي و مثبت است. كلاه زرد بيانگرجنبه هاي مثبت و خوش بينانه است. كلاه سبز : رنگ سبز نشانه گياهان، رويش درختان بارور، طراوت و تازگي است. كلاه سبز بيانگر خلاقيت و فكرهاي تازه است. كلاه آبي : رنگ آبي نشانه سردي و رنگ آسمان بالاي سرماست. كلاه آبي بيانگر تنظيم و ساماندهي فرآيند برنامه ريزي براي تفكر و استفاده از كلاه هاي ديگر است، كلاه آبي كلاه نظارت. با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
را ‎Cr‏ )مه یت کی اه مزا ‎lire‏ ‎Cord‏

صفحه 2:

صفحه 3:
کم رنگ ترین جوهرها بهتر ‏ . از قوی ترین حافظه هاست . . : اضربدهجينيا ‎Ho.‏

صفحه 4:
سرفصل مطالب اهداف آموزشی پاور پوینت تعریف شما از خلاقیت؟ سؤال : آیا خلاقیت یک ویژگی ذاتی و ارثی است و تنها برخی افراد خوتیعت ۷ آن متولد می شوند؟ دو ويزكى مشترى در تعاريف سخنان يك كشيش در بستر مرک كاربرد هاى تفكر خلاق ابتكار و نوآورىء كارآفرينى منابع خلاقيت ویژگیهای افراد ‎DE‏ ‏هوش و خلاقیت موانع اصلی خلاقب توصیه های عمومی برای پرورش خلاقیت سم های کشنده خلاقیت 2

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
‎lea 5 1‏ قیت یک وب ‎mT ۲‏ 506 چم تخود ‎gin‏ ‏مى ‎oo ‎_ِ(

صفحه 8:
3 4 ie

صفحه 9:
AV) = 022 بب-

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
گوش داد/به يك بادکنک

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
ره( وقتى بهه_بودمء_دلم.مى-فواست دنيا را عوض كنم. بزركتر كه تندم گفتم 0 ا ل دهم. در نوجوانى كفدم: كشور خيلى بزركق است بهتر است شهرم ‎١‏ ‏دکرگون سازم. جوان که شدم گفتم شهر خیلی بزرک است »مهله,ام را تغییر می دهم : به ميان سالى كه رسيدم دا لا 21 عمر می بینم که‌بایداز. ‎ .‏ شروع می کردم. اکر تغییر را رل و دنیا را به قدر توانم تغییر می دادم.*

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:
0 کاربرد های تفکر خلاق:

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:
۳5۰1 2۵110 By the year 3000, you won’t carry a backpack. It will carry you.

صفحه 36:
65۰01 6 In the future, you'll save time by having a robot make you exercise while you sleep.

صفحه 37:
بر إتلكيا The four-legged jeans of the year 3000 will make sure you have a place to sit everywhere you go.

صفحه 38:
By the year 3000, cars will ahbways have to stop for stop signs.

صفحه 39:
By the year 3000, special devices will automatically take care of your runny nose when you’re sick.

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:

صفحه 48:

صفحه 49:

صفحه 50:
۳ 13 / 7

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:
منا ‎ros ve)‏ eae RT ‏يسى‎

صفحه 58:

صفحه 59:

صفحه 60:
ویژگیهای افراد خلاق ‎٠‏ افراد خلاق تازگي و بدیع بودن را ترجیج مي دهند. * بيچيدهي مسایل توجه آنان را جلب مي‌کند. * توانايي اتمام, تکمیل و يكي کردن افکار گوناگون افراد را دارند. و ل ام بیشتر به وسیله علایق دروني ‎

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:

صفحه 65:
1 = ۱ B re be: 6 ‏تیه طول لأخود‎ ee ۱۳/۹ ‏ات‎ aoe :

صفحه 66:
راه پله های پیشنهادی خود ‎Ly‏ برای خانه جدید خود تصور و رسم کنید.

صفحه 67:
1 ۱3۳"... ‏ا‎ aM 3 ‘ || | | ۲۱ a - ۱ ۱ 1 pee ” ۳ 29 4 o ۲

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:

صفحه 73:

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:
۹ ٌ i ۱۳۷۱9۲ ۱ ۱۱۱۱ ti |

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:

صفحه 80:

صفحه 81:

صفحه 82:
1 ۱۳ 0 ۳ ۳ ۳ ۳ ۱ ۷ ۱۱ 6 "ی 1 9

صفحه 83:

صفحه 84:

صفحه 85:

صفحه 86:

صفحه 87:
تله هوشمندی: 1-مدل منطقي و فوري در هر مورد. 2- نياز به هميشه حق داشتن و مقبول بودن. 3-ترجیح کاربرد نقادانه هوش به کاربرد سازنده آن. 4- سرعت انتقال بالا بنابراین زود به نتیجه میرسندو جزییات را از دست مي دهند. 5-ترجیح زیر کي به حکمت. 6-بزركترين با هوشها : خودبيني و به حساب نیاوردن #یگران كوو

صفحه 88:

صفحه 89:

صفحه 90:

صفحه 91:

صفحه 92:

صفحه 93:

صفحه 94:
۱ a ی پ پینن 7 ‎ae‏ کار تست

صفحه 95:

صفحه 96:

صفحه 97:

صفحه 98:
HHL ‎N‏ سل ‎ ‎1 ESne SO BRIE es Car een rc ‏باااين كلاة (اتفكرجانبي ) مي تولن ۳ ‎

صفحه 99:

صفحه 100:

صفحه 101:
ا 22000000 ار در ی وه جا ول ‎vey oye‏ 0 1 fee Pe es sere poet Tae ed ‏مي باید و از طرف دگر از ا تتبود‎ لم 2 9

صفحه 102:

صفحه 103:

صفحه 104:
کلاه سیاه: بیان و جستجوي جنبه هاي منفي, بدبینانه واقعي (مشابه كروههاي مخالف خوان).

صفحه 105:

صفحه 106:
كلاه زرد: بجوي قبن لز اكتجكارى :لذت ورميل بد عملي كردن اجيرطا :قرطتت ريون موكتوعاتي كد ك تحر دكران 7 - فى ۱۷ تلاشي آگاهانه و سنجیده براي ‏ " فکر کردن:

صفحه 107:
د BYE oA Peano npr preg Pre eee ‏3-افراد به فکر خود‎ 50 اتسان است که اشتتاهاتي در تفكر ف ‎BR‏ 4

صفحه 108:
1 11 ا ‎eae ety oer sr mri heen meme‏ 2-فراهم کردن زمینه جهت )]< ‎ane er ener ene Sc‏

صفحه 109:

صفحه 110:

صفحه 111:

صفحه 112:

صفحه 113:
Sa ‏ارب‎ ‎Beet, th ant 5 ‏لل‎ CMlol 5 passi-1 ee. ‏دیگران‎ ‎culyep2052L5lt4 5‏ 0 ۱ هستیم :دوستهمکار» همسایه لقولم همسفره

صفحه 114:
Fae Pel aya oP Ore S Exk Tar IR Ree Pe een Ovee me OM OP J Ps 4

صفحه 115:
1 ‏ی‎ bg OS PO) ‏الماك امومع بم‎ per ee

صفحه 116:

صفحه 117:

صفحه 118:
و سرو شود. a ENP e YS ON TS) ‏,عادت ها دست می کشیم و سس‎ برگزاری کارگاه به شیوه کئونی, مطلوب است [ز [ [ز [ 1 1 21000111 کت ۳

صفحه 119:
در ‎Aa eth‏ خلاق: 1 يازهاى ينهان ‎<a ۱‏ رل شاف ی

صفحه 120:

صفحه 121:
۳۳ يدم وید اهر ‎perro‏

صفحه 122:
کمک شایانی به شناسان فود و ديكران مي كند. :7 ‎a a 9 ۱‏ > بقرد کاهش:و توان:فرد ‎ARV SEE VP een‏ 1( تنش های روانی در منزل و محل کار \

صفحه 123:
50211

صفحه 124:

صفحه 125:
www.Tarisha.com هی او ی

صفحه 126:
۲ ‏اک ۳ ی‎ AA pea

صفحه 127:
rene

صفحه 128:

صفحه 129:

صفحه 130:
89

صفحه 131:
2 Sal Mac ss. 1 ‏آثار.‎ Peres

صفحه 132:

صفحه 133:

صفحه 134:

صفحه 135:

صفحه 136:

صفحه 137:

صفحه 138:

صفحه 139:

پاورپوینت راهکارهای پرورش خالفیت ونوآوری همراه با تصاویر کاربردی تعداد صفحات 139: كم رنگ ترين جوهرها بهتر از قوي ترين حافظه هاست چيني رب لمثل ( )ض ا سرفصل مطالب اهداف آموزشی پاور پوینت تعریف شما از خالقیت؟ سؤال : آیا خالقیت یك ویژگی ذاتی و ارثی است و تنها برخی ;شبخت با آن متولد می شوند؟ افراد خو تمرین دقیق دیدن خالقیت برگشتن به کودکی دو ویژگی مشترك در تعاریف سخنان يك كشيش در بستر مرگ کاربرد های تفکر خالق ابتکار و نوآوری ،کارآفرینی منابع خالقیت ویژگیهای افراد خالق هوش و خالقیت موانع اصلی خالقیت .... توصیه های عمومی برای پرورش خالقیت سم های کشنده خالقیت خالقیت اهداف آموزشی پاور پوینت: –1آشنایی با مفهوم خالقیت ، ضرورت ،موانع و منابع آن. -2آشنایی با گزیده ای از كاربردی ترین تكنیكهای خالقیت -3افزایش توان ایده پردازی شركت كنندگان جهت دستیابی به راه حلهای بهتر جهت حل مسایل. سؤال : آیا خالقیت یك ویژگی ذاتی و ارثی است و تنها برخی افراد خوشبخت با آن متولد می شوند؟ تعریف شما از خالقیت؟ -1توانایی حل مسایلی که فرد قبال حل آنها را نیاموخته است()Weisberg -2فرآیندی که نتیجه آن کار تازه ای باشد که توسط گروهی در یک زمان مفید و ارزشمند تلقی شود)Stein(. توانايي ايجاد ايده هاي جديد داراي ارزش براي مشتري . ابتکار و نوآوری: • ابتكار :ايده نو و تازه اي كه قب ًال وجود نداشته است. • نوآوري :به مرحله عمل رساندن ايده خالقانه و توليد انبوه آن مرین دقیق دیدن چیزی را در تصویر ببینید که هیچ کس نمی خالقیت توانایی تفكر +كشتن ویروس های ذهنی Click icon to add full page picture خالقیت برگشتن به خالقیت برگشتن به خالقی ت دیدن به نوعی دیگر! خالقیت رهایی از عادت های ذهنی. خالقیت توانایی صحبت كردن و گوش دادن به یك بادکنک خالقيت آواز خواندن با نت هاي خويش. خالقيت نگاه به چيزهاي معمولي و پيش پا افتاده و ديدن چيزهاي فوق العاده و غير عادي در آنها. خالقی تكردن وصل دوشاخه به پریز خالقیت خارج شدن از پشت درهای خالقی ت خالقیت یعنی دیدن چیزی كه وجود ندارد. ...خالقیت دو ویژگی مشترك در تعاریف *ارزشمندی و مناسب بودن ابتکار و نوآوری ،کارآفرینی: • ابتكار :ایده نو و تازه ای كه قبالً وجود نداشته است. • نوآوری :به مرحله عمل رساندن ایده خالقانه • کارآفرینی :اقتصادی کردن ایده جدید تفکر منطقی -تفکر خالق: وسعتعمل1- مسیر و جهتعمل2- موا.جهه .ب...ا ا.شتباهات3- Click icon to add picture ضرورت خالقیت: دنیای امروز به قدری پیچیده ،پویا و نامطمئن است که ما مجبوریم برای رشد ،پیشرفت و ح ّتی بقا هر لحظه مشکل جدیدی را حل کنیم. :سخنان يك كشيش در بستر مرگ وقتي بچه بودم ،دلم مي خواست دنيا را عوض كنم .بزرگتر كه شدم گفتم دنياخيلي بزرگ است،كشورم را تغييرمي دهم .در نوجواني گفتم :كشور خيلي بزرگ است Pبهتر است شهرم را دگرگون سازم .جوان كه شدم گفتم شهر خيلي بزرگ است ‌،محله ام را تغيير مي دهم ‌،به ميان سالي كه رسيدم گفتم :از خانواده ام شروع مي كنم ،اما در اين لحظه هاي آخر خودم شروع مي كردم .اگر تغيير را عمر مي بينم كه بايد از از خودم شروع كرده بودم ،خانواده ام ،محله ام ،شهرم ,كشورم و دنيا را به قدر توانم تغيير مي دادم“. کاربرد های تفکر خالق: -1بهبود -2حل مساله -3ارزش و فرصت -4آینده -5انگیزش معصومیت و بچگی (نادانی!!!) منابع خالقیت: منابع خالقیت: -1معصومیت نگاه بهبود ياب: روزانه ،هزاران سيب در اطراف ما به زمين مي افتند ولي چيزي كه وجود ندارد ،ديدگاه نيوتني است! منابع خالقیت: -2تجربه منابع خالقیت: انگیزه و عالقه منابع خالقیت: -3انگیزش منابع خالقیت: اتفاق ،تصادف و اشتباه منابع خالقیت: -5اتفاق ،پیشامد و اشتباه منابع خالقیت: نقطه نظر ویژه ( داوری تنظیم شده) منابع خالقیت: -4داوری تنظیم شده منابع خالقیت: -6سبک منابDع خالقیت:D -7رهایی منابع خالقیت: آزادی و رهایی از چارچوبهای غیر منابع خالقیت: گریز اندیشی منابع خالقیت: -8گریز اندیشی خسته !نباشید استراحت ( 20دقیقه) ویژگیهای افراد خالق : • • • • افراد خالق تازگي و بديع بودن را ترجيج مي‌دهند. پيچيدگي مسايل توجه آنان را جلب مي‌كند. توانايي اتمام ،تكميل و يكي كردن افكار گوناگون افراد را دارند. افراد خالق بيشتر به وسيله عاليق دروني خود نبرانگيخته مي‌شوند . • ... بحث گروهی به نظر شما موانع اصلی خالقیت چیست ؟ موانع اصلي خالقيت: -1قالبهاي ذهني :تعصب پیش فرض ها ،عادات قالب های ذهنی مفروضات پایه و حك شده در ذهن ،اعتقادات عمومی یا برداشت های كلی كه ناخوداگاه بر درك و فهم ما از جهان و اتوبوس ایستگاه برافعال و اقداماتمان اثر می ع قالب های ذهنی ل ی ا ك ب ر ع ل ی ا ص ع ل ی م د ع ل ی ا و غ ر د س ف ل ا قالب های ذهنیآگاهی و - Aعقایدی كه بدون ‏B تعمق یا تفكر ،در ذهن ایجاد شده باشد. به طور ناخودآگاه در رفتار و تصمیمات یا حاالت ما تاثیر راه پله های پیشنهادی خود را برای خانه جدید خود تصور و رسم کنید. موانع اصلي خالقيت: -2هوش(مهارت رانندگی) هوش و خالقیت؟ در بهره های هوشjی پاییjن تر از 120هوش و خالقیjت ممكن اسjت همبسjتگی داشته باشند. امjا در بهره ی هوشjی 120به باال با یكدیگر همبستگی ندارند. 120IQ نابغه معمولی عقب افتاده تله هوشمندی: -1مدل منطقی و فوری -2همیشه حق داشتن و مقبول بودن. -3كاربرد نقادانه هوش -كاربرد سازنده -4سرعت انتقال باال -6بزرگترین گناه :بقیه آدم نیستن! تله هوشمندي: -1مدل منطقي و فوري در هر مورد. -2نياز به هميشه حق داشتن و مقبول بودن. -3ترجيح كاربرد نقادانه هوش به كاربرد سازنده آن. -4سرعت انتقال باال بنابراين زود به نتيجه ميرسندو جزييات را از دست مي دهند. -5ترجيح زيركي به حكمت. -6بزرگترين گناه با هوشها :خودبيني و به حساب نياوردن ديگران ساالر ارزیده -3اطالعات و خالقیت؟ خالقیت اطالعات .اطالعات بیش از حد مانع خالقیت می شود موانع اصلي خالقيت: -3تحصيالت و دانش موانع اصلی خالقیت: -4عوامل فرهنگی موانع اصلی خالقیت: -5قوانین و موانع اصلی خالقیت: -6نظام آموزش و پرورش سنتی موانع اصلی خالقیت: -7وضعیت نظام وظیفه جمالت بازدارنده خالقیت شدنjی نیسjت! (كjه بjا تكان دادن سر و حالو هوای قاطعانه گفته می شود) آره ،ولی اگر این jكار را بكنی .... مjا سjال هjا قبjل این ایده jرا امتحان كردهایم! حاال كjه كارهjا خوب پیjش رفتjه؛ چه نیازیبه این كار هست؟ -زیاد عملی به نظر نمی رسد! تفکر منطقی -تفکر خالق: وPسPعتعPمل1- مPسیر و جPهتعPمل2- 3تPPواPلیاPعPماPل 4PلPPامربوط و اPشPتباهات مPواPجPهه بPPPا مPسای ن تكنيك 6كاله فكري: شش جنبه يا سبك فكري را تعريف كرده و براي هر يك كاله رنگي خاصي را به عنوان سمبل تعيين مي كند. كاله سبز: براي بيان و جستجوي جنبه هاي جديد ،خالقانه و تازه كاله سبز: با اين كاله ( تفكر جانبي ) مي تو ان بسيا ري اوقات براي تحريك ذهن خالق ديگران ،عمدا ً فكرهاي غيرمنطقي بيان كنيم. اين افكار حتي اگر برانگيزنده هم نباشند ،براي پيشگيري از انجماد فكرهاي ناشي از كاله سياه الزم و مفيدند. كاله سفيد: با موضوعات و شكل هاي واقعي سروكار دارد .بدون هيچگونه قضاوتي فقط واقعيت ها مورد جستجو قرار مي گيرد. كاله سرخ: براي بيان و جستجوي جنبه هاي هيجاني ‌،احساسي و غيراستداللي و براي اDظهار نظرات با اين كاله دليلي خواسته نمي شود. كاله سرخ: - 1ابزار مناسبي براي بيرون ريختن احساسDات هيجانات ،استقرارها ،حدسDها ،دركهاي شDهودي و اموري كه احتياج به استدالل نداشته باشد. - 2اگر در فرآيند تفكر و صحبت ها به اين گونه امور توجهي نشود آنها در پس پرده ،پنهان شDده و به صورت مخفي بر تمام تفكر فرد و مذاكرات اثر مي گذارند. -3با اسDتفاده از اين كاله پي گيري يا حدس زدن احساسDات ديگران لزومي پيدا نكند و بنابراين مقاومت ،ستيزه جويي و سوءتفاهمات كاهش مي يابد و از طرف ديگر از پافشاري و وسDوسDه براي توجيه عواطف كاسDته مي شDود. -4هنگام گفتن با كاله سDرخ گوينده احساس شDرم ،گناه يا غيرمنطقي بودن نمي كند. كاله آبي: براي تنظيم و ساماندهي فرآيند برنامه ريزي براي تفكر و استفاده ازكالههاي ديگر (كاله كاله آبي:D به اصل موضوع فكر نمي كنيم ،بلكه به سبك تفكري فكر مي كنيم كه براي بررسي و پژوهش موضوع الزم است. تعيين مرحله هاي مختلف فكري و اولويت آنها ارزيابي اولويت ها ،فهرست كردن محدوديت ها ،تعيين حد تمركز و يا نشان دادن هدف . كاله سياه: براي بيان و جستجوي جنبه هاي منفي ،بدبينانه اما واقعي (مشابه گروههاي مخالف خوان). كاله زرد: براي بيان و جستجوي جنبه هاي مثبت ‌،خوش بينانه،امّا و اقعي. كاله زرد: -1معجوني است از كنجكاوي ،لذت و ميل به عملي كردن چيزها. -2فرصت ديدن موضوعاتي كه به نظر ديگران Dتهديد مي آيد. -3تالشي آگاهانه و سنجيده براي مثبت فكر Dكردن. تكنيك 6كاله فكري: -3افراد به فكر خود مسلط مي شوند و تنها چيزهايي را كه مي خواهند ،فرامي خوانند. -4يكي از محدوديت هاي اصلي در فكر كردن ،مقابله و مقاومت ”من“ انسان است كه باعث اشتباهاتي در تفكر مي گردد. اهداف اصلي اين تكنيك: -1ساده كردن تفكر :پDرداختن جداگانه به عواطف ،منطق ،اطالعات ،اميد و خالقيت تفكري ساده تر،دقيق تر،شفاDف تر،سريع تر و اثربخش تر. -2فراهم كردن زمينه جهت تغيير آگاهانه الگوهاي ذهني به منظور استفاده از تمامي ظرفيت هاي ذهني. تکنیک بارش افکار وسیله ای برای ایده یابی گروهی و سازمان یافته قوانین بارش افکار : -1هیچ کس حق قضاوت ،ارزیابی یا انتقاد ندارد. -2هر چه ایده ها دورتر از ذهن ،جسورانه تر ،و عجیب تر باشد بهتر است. -3هرچه تعداد ایده ها بیشتر ،بهتر -4هرچه ترکیب ایده ها بیشتر ،بهتر کار گروهی بارش افکار( 20دقیقه) : 30روش ابتکاری، ً جالب و کامال جدید P.P.C تكنيك ثبتهاD م:POSITIVE :POSSIBLITIES ) عميمDDDسترشو تDDالت(گDDحتماDا يهاDنDگراDD ن:CONCERNS P.P.C -1تDغيير و اDصDالح واDكنشاDفراد نDDسبتبDDه DاDيده Dهايجديد ن دDيDگرا. D هر يDDكازDمادرDمDعDرضاDيده DهايدDيDگراDن ،همكار،همسايDه،DاDقواDم هستيم :دوسDت ..D ‏Dي همكالس . همسDفر، P.P.C - 2اDيDجاد ،تDDDقويDتو رDشد و تDDوسDعه DاDسDتعDداد و فDDرهنگخالقDيتدر فDDرد ،خانوادDه،D سDDازDمانو جامDعه.D P.P.C - 3بDDراDياDفراد يDDا سDDازDمانDهDايDيكDه DمDستمرا ً بDDا اDيده Dها و پDDDيشنهDاداDتدDيDگراDنسDDروكار دارDند و يDDا بDDرخورد آDناندر سDDرنوشDتاDيده Dو اDنDگيزه DپDDDيشنهDاد دDهنده DتDDأثDير مDيگDDذارد. ن قDضات ،صDDدا و سDDيما و ... ‏Dن اDساتDيد داDنDشگاه ،DمDعلما ، ‏Dل مDديراDن ،واDDلدي ، مDثا: D تكنيك ”چرا“: چراهاي دوران كودكي :زير سؤال بردن نادانسته ها! چراهاي دوران بزرگسالي :زير سؤال بردن دانسته ها و يادگرفته ها! مثال :رشوه خواری در ادارات تکنیک ارتباط اجباری: •مبدع آن چارلز ،اس ،وایتینگ •بر قراری ارتباط بین موضوعات کامال نامرتبط •مبنی بر رهایی از ”فرضیه ضبط اطالعات زمینه ای“ مثال :محصوالت شیشه ای و اسباب بازی لوازم خانگی و بازیها ارتباطات و پنیر دستگاه زیراکس و بوها تكنيك درنگ خالق: *زماني كه دلیل موجهی براي توقف نيست؛ ولي بايد توقف كنيم(سرمایه گذاری در خالقیت). * سري كه درد نمي كند را دستمال مي بندیم! * به كمك آن از برخي عادت ها دست مي كشيم و مسأله يا مشكلي را كشف مي كنيم. *نشان دهنده تالش آگاهانه ما برای خالق بودن است. * مثال :مشتريان هتل دوست دارند غذا براي آنها . تهيه و سرو شود. برگزاری کارگاه به شیوه کنونی Pمطلوب است تكنيك درنگ خالق: كشف نيازهاي پنهان و شناخته نشده كه مشتريان ابرازنمي كنند. مثال: رانندگي اتومبيل بدون سرنشين -3وارونه سازي مسأله: با ورود اطالعات به ذهن از آنجا كه ذهن ”سيستم الگوساز خود سازمان دهنده“ است، سعي مي كند در كمترين زمان اطالعات ورودي را در نزديكترين ،شبيه ترين وD آشناترين قالب ذهني قرار دهد. تكنيك وارونه سازي مسأله: چون در اين تكنيك اطالعات وارونه وارد ذهن مي شوند ،احتمال اينكه وارد قالب جديدي شوند افزايش مي يابدودر نتيجه خروجي قالب ،با گذشته تفاوت خواهد داشت.اين درك جديد ماده اوليه براي مراحل بعدي فرآيندتفكر است و موجب خالقيت مي شود. تمرين :عادات جسمي و فيزيكي خود را حتي براي مدت كوتاهي به شكل معكوس يا متفاوت با گذشته انجام دهيد. مثال :درهم كردن دستها فايده وارونه سازي مسأله: -1استفاده از اين تكنيك كمك شاياني به شناسايي قالبهاي ذهني پنهان خود و ديگران مي كند. -2در ضمن ترس از شكست فرد كاهش و توان فرد براي فرارازنگرش به شيوة متداول افزايش مي يابد. مثال :فروشگاههای زنجیره ای تنش های روانی در منزل و محل کار SCAMPER تکنیک اسکمپر-2 Substitute Combine Adapt(adopt) Modify(magnify) Put to other uses Eliminate Rearrangement Substitute چه DمDوادDیرا مDیتDDواDنبDDDه DجایمDواد قDبلیبDDDه DکDDار بDDرد؟ ‏Dلهنگام بDDارDندگیاز چه DطDریDقیمDیتDDواDنمDانDع خیسشDDدنمDویسDDرشد؟(غیر از چتر ،کDDاله)...D مDثا: D Combine ترکیب Dدو نوع عدسی و ساخت عینکهای دو تکه،برس بزرگ با یک Dلوله آب DدرDون آن برای شستن پنجره قطار . )Adapt(adopt ت اDیDنبDDه Dچه DچیزیشDDبیه DاDس D؟ ت تDDلویزیونرا شDDبیه Dچه DچیزیمDیتواDنسDDاخ ؟ سDDاختهلیکDDوپDتر از رویسDDنجاقDک )Modify(magnify چطور اDسDتشDDکلو رDنDگشرا عوضکDDنیم؟ چرا آDنرا چند بDDراDبر نDDکنیم؟ تDDولDید الDDسDتیکهDایپDDDهن 10چیز بDDDگویDید ک Dه DبDDا بDDزرDگتر شDDدنفDDروشDشانبDDاDDالمDیرود. 10چیز بDDDگویDید ک Dه DبDDا مDعطر شDDدنفDDروشDشانبDDاDDالبDDرود. بDDا 2تDDوپبDDا رDنDگهایمDتفاوت بDDازDیفDDوتDباDDل Put to other uses بDDا مDحصوالتخراDبشDDده Dچه DکDDنیم؟ بDDا طDرحهDایتDDDحقیقاتDیکDDه DبDDDه DنDDتیجه DنDDرسDیده DاDند چه DکDDنیم؟ اDسDتفادDه DدDیDگر از پDDوسDتپDDDسته D؟ اDشDعه ، x DپDDDیدا کDDردDنعموها Elimina ‏te * ساده سازی فرایندهای سازمان * امواج صوتی با طول موج کوتاهتر * موتور انژکتوری به جای دیزلی برای سبک کردن ماشین 10چیز بگویید که با کوچک شدن فروششان افزایش می یابد. Rearrangement * طراحی اتومبیل با موتور پشت * تغییر ساعات کار ادارات جهت کنترل ترافیک توصیه های عمومی برای پرورش خالقیت: - 1شناسایی مکانها و زمانهای تحریک کننده خالقیت. - 2به آهنگهای الهام بخش گوش کنید؛مثال :آهنگ باران! - 3از مکانهای رویایی مثل موزه ها و آثار باستانی بیشتر دیدن کنید. -4به جاهایی که Dتا به حال نرفته اید بیشتر سفر کنید. - 5اشیای محل کار تان و روی میزتان را از اشیای پیچیده و عجیب و غریب انتخاب کنید. توصیه های عمومی برای پرورش خالقیت: -6سعی کنید مخالف عادتهای خود رفتار کنید. -7دکوراسیون منزل و محل کار خود را مرتب تغییر دهید. -8همیشه از نمایشگاه اختراعات و اکتشافات دیدن کنید. -9از افراد غریبه ،بی خبر و حتی بچه ها در حل مساله تان کمک بگیرید. -10برای خلق ایده ها حداقل تعیین کنید؛ مثال 50ایده حداقل -11معما زیاد حل کنید. -12مراقب وسوسه ارزیابی اقتصادی قبل از موعد باشید. توصیه های عمومی برای پرورش خالقیت: -13تکنیکهایی را که در خالل کارگاه آموختید تمرین کنید. -14سعی کنید تکنیک شش کاله فکری را در منزل ،محل کارو بین دوستان خود رایج کنید. -15به مشکالت به عنوان فرصت نگاه کنید. -16اگر مساله ای دو راه حل دارد آن را از راه سوم حل کنید! سم های کشنده خالقیت: -1اینها فرضیه است ،اهل عمل باش! -2اشتباه چیز بدی است. -3بازی عملی لغو و بیهوده است. -4این مشکل و مساله به من مربوط نیست. -5احمق(ابله) نشو! -6شوخی موقوف! -7من نمی توانم! کار گروهی ( 90دقیقه) معرفی چند شاخص: رواPنPییPPا سPPیاPلی1- -2انعطاف پذیری -3ابتکار رواPنPییPPا سPPیاPلی1- اPنPعطافپPPذیری2- اPبPتکار3-

49,500 تومان