صفحه 1:
پاورپوینت خلاقیت ومدل های
آن و رهبری موثرسازمان های
یادگیرنده
تعداد صفحات :۹۵
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
سرفصل مطالب
سخن گوته شاعر آلمانی
خلاقیت
خلاقیت چیست؟
تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی
دو ویژگی مشترک در تعاریف
نحوه تشکیل اندیشه های جدید
چگونه ذهنتان را برای داشتن فکر خلاق آماده کنید
ضرورت خلاقيت
جارلز هن
فرآیند خلاقیت (مدل کراهام والاس caer
در شرکت ۲۱۲0-۱۸۷ حل خلاق مسئله»رمز موفقیت
است.
ایجاد خلاقیت در فر آیند حل مسئله
متداول ترین جملات بازدارنده خلاقیت .
توصیه های برای رشد خلاقیت
سازمان های بادگیرنده
صفحه 5:
مقدمه
مى كويد
ادر مورد همه نوآوريها و خلاقيتها يبك حقيقت ابتدائى وجود دارد
از لحظه ای که شخص به طور قطع مصمم به كارى مى شود
i
.أنبدادهاى غيبى به کمک او می آید
صفحه 6:
‘
۱ ۰ب يك ويژگي ذاتي و ارفي ست؟!
٠ * آیاتنها برخي افراد خوشبخت با آن
متولد می شوند!؟
۰آیا ۱19
صفحه 7:
خالانيت oe
ae (2
انليي تفکر + کشتن ویر
قبت - توانليي
* خلاقیت ۳
ذهنی. ن به نوعي دد ۳
i 7 ت هاي در
۳
ae فر آیند
> قیت بعنی ت فهني-
ازمن ی
که وجود ندارد.
يعني دیدن چيزي که و ص
* خلاقیت
صفحه 8:
* خلاقیت بعني دور شدن از چيزهاي واضح و معميلي با
قطع رابطه با تفکر مبتني بر عادت.
. خلاقیت بعني نگلهي متفاوتبه پدیده هليي که سایر مردم
نيز به آنها مي نگرند.
خلاقیت يعني آواز خواندن با نت هاي خویش.
خلاقیت يعني توانليي صحبت کردن و گوش دادنبه يك
گربه. 0 ۲
* خلاقیت يعني وصل کردن دوشاخه به پریز خورشید.
i
صفحه 9:
* خلاقیت بعني خارج شدن از پشت درهاي بسته.
. خلاقیت بعني استعداد و میل دسته بندي و جدا کردن اشیاء
مفاهیم و تصورات.
* خلاقیت بعني استعداد ابتکار و خلق کردن کهبه صورت
بالقوه در هر فردي و در هر سنی وجود دارد وبا محیط
اجتماعي - فرهنگي در رابطهتنكانگي مي باشده
. خلاقیت يعني نگامبه چيزهاي معمولي و پیش پا افتاده و
دیدن چيزهاي فوق العاده و غیر عادي در آنهاء
صفحه 10:
صفحه 11:
Boe
خالانيت ad
توانليي حل مسايلي كه فرد قب حل آنها را
(Weisberg) cu! 2
* فرآيندي كه نتيجه كن كار تازه اي باشد كه توسط
waar دریک زمان مفید 9 ارزشمند تلقي شود.
(Stein)
توانايي ایباد glo oy) بجدیسد داراني ارزش براي
“gate
x ۱
صفحه 12:
0 دو ويزكي
مشترك در تعاريف
. "تازگي ونو بودن
"ارزشمندي و مناسب بودن
i
صفحه 13:
فکر مي كنيم
خلاق نيستيم
i
\ بزرگترین نب جلوي تفکر
صفحه 14:
نحوه تشکیل انديشه های جدید
* مغز انسان از دو نيمكره چپ و راست تشکیل شده است که هرکدام مهارتها وفع
برعهده دارند.
اطلاعات در مغز انسان به دو شيوه متفاوت كردأورى و يردازش مى شود . نیم کره چپ
كه به مغز کنترل کننده مشهور است » تجزيه و تحليل » مقايسه و سيس انتخاب مى كند .
نیم کره راست یا مغز خلاق » مطالب را تجسم ٠ بيش بينى و ايده ايجاد مى كند .
فكري خاصي را
كت
© باین وصف. منظور این نيست كه نيمكره راست و چپ مغز در تضاد با
* یکدیگر و متعارضند » بلکه اين دو نيمكره مكمل و يك كل ت
ناپذیرند.
هدفب » برقراري ارتباط بین اين دو بخش ودرنتیجه ایجاد زمینه لازم براي
*؟ _ هميستگي سودمند و همكاري بهترآنهاست تاهردو بتوانند قابلیتها وتوانانيهاي
خويش را درهم أميزئد .
حیحص
صفحه 15:
صفحه 16:
چگونه ذهنتان را براي داشتن فک
خلاق آماده کنید.
* هميشه جوياي علم باشید.
* زياد بخوانيد» همه چیز بخوانید.
* مطالبي را که مي خوانید دسته بندي کنید.
*_زماني را هم براي تبادل نظر با دیگران بگذارید.
مجامع و جلساتي بروید که به رشته ي كاري شما مربوطاند.
* به كشورهاي دیگر سفر کنید.
مهارت هاي شنيداري خود رابالا ببريد.
صفحه 17:
?”207 = ‘ 0 نامطمئن
ssi eae
شد » پیشرفت و
جديدي را حل نیم"
بعد مادي
بعد معنوي
i
صفحه 18:
يدام٠ woe
. یامرگ یاخلقیت
Engineering 0
Technology
Organization Innovation
Manager Imager
ee
صفحه 19:
فر مولجد بد هو فقیت/۵- 1[
ارزش افزوده - ایده * هوش * اطلاعات
12 ۵
T=Intelligence
I=Idea
«V=Add Value
SHS US 43 Cu gino 9 roleal (0 Cu gino 4) CUS MS 55 9
صفحه 20:
فر آیند خلاقیت (مدل کراهام والاس
۹۶۳
SF obT orgs preparation +
Incubation 0299 خواب )292( +
. دوره بصیرت (روشنی) Insight
64 دوره آزمايش و ارزش كذارى .
صفحه 21:
دوره آمادکی
جستجوی اطلاعات در خصوص موضوع. مساله با مشکل
شکافتن موضوع و ريشه یابی
شناسایی پیش فرض های ذهنی درست. غلط با پنهان
درباره مشکل
صفحه 22:
دوره خواب (پرورش)
توقف عمدی کار در صورت به نتیجه نرسیدن بعد از
مدتىء بعد از دوره اول
سيردن موضوع از ضمير خو كاه به ضمير
ناخود كاه
i
صفحه 23:
دوره بصیرت (روشنی)
تنظیم حواس با آنتن های خود با امواج و فر کانس
های
ارسالی از ضمیر ناخودآ گاه و چشم به راه و گوش به
زنک ماندن
در این مرحله در یکت لحظه و بطور نا گهانیی شخص
متوجه راه حل مساله می شود.
صفحه 24:
دوره آزمایش و ارزش گذاری
راه حل کلی به ذهن رسیده در مرحله بصیرت ابتدا
آزمایش و سپس مطابق وضعیت و شرایط مورد نیاز فرم
داده می شود و کاربردهای مختلف آن شناسایی میگردد.
خلاقیت : خلاقیت را می توان روشی برای حل مسایل
دانست.
صفحه 25:
شناسایی مشکل
فرضیه سازی
شقوق مختلف
1
ادزيانى و انتخابٍ
فر آیند حل خلاق مساله
تجزیه و تحلیل محیطی
صفحه 26:
تحلیل محیط
اگر پیوسته در جست و جوي مسائل نباشید پس چگونه
خواهید دانست که آیا این مسائل وجود دارد یا نه؟
میلیون ها GH OS 5 Royal Dutch/shell sYs
سالانه صرف پيگيري مسائل مربوط به رقابت و
اقتصاد و کسب اطلاعات درباریه مشتریان خود مي کند
و اين هزینه صرفاً براي يك نوع سیستم اطلاعاتي»
,يعني سیستم اطلاعات راهبردي صورت مي كيرد
i
صفحه 27:
5 2 he
بيش از آنكه بتوانيد مسئله اي را حل كنيد يا از فرصتي استفاده
.كنيد بايد از وجود آن مسئله يا فرصت با خبر شويد
براي مثال هنگامي که میکیوکیتا نو در اوایل دهه اقدام
به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هزینه تولید در شرکت
نمود در نهایت» احساس کرد يك جاي کار خراب است. مشکل
این بود که پس انداز لازمي را که مي بایست از بابت
اتوماسیون و روباتي کردن کارخانه که به تازگي آن را تکمیل
.كرده است به دست آوردء به دست نمي آورد
صفحه 28:
تفکر. استدلالي و شهودي هر دو در اين مرحله صورت
مي گیرد.اما شناسايي يك فرآیند عقلايي و استدلالي
Cul,
صفحه 29:
سئوالات اصلي مطرح شده در شناخت مسئله
Pal aml 8 Ly cl جه
رويچه کسیتآثیر گذلشتیا خولهد گذاشة
چه زمانيلتفاقلفتاد يا خواهد لفتاد؟
چگونه لتفاقلفتاد با خولهد لفتلد؟
جرا لتفاقلفتاد يا خولهد لفتاد؟
جه بايد بكنيم تا موفقباشيم؟
i
صفحه 30:
فرضیه سازي
فرضیه سازيي درباره وضعیت عوامل آینده در. شرایط حل
,مسئله» امرري ضروري است
براي مثال: وضعیت اقتصاد به هنگامي که محصولات
جدید راه اندازي شود چگونه خواهد بود؟ یا واکنش
مدیرتان نسبت به پیشنهادتان چه خواهد بود؟
صفحه 31:
در شرکت 7۳770-220 حل خلاق مسئله»ءرمز
موفقیت است.
شرکت تولید کننده مواد غذايي سبك مستقر در
دالاس که سالیانه 6/0 میلیارد دلار فروش دارد نخستین بار
برنامه حل خلاق مسئله 22 را در سال 1902 آغاز
كرد. برنامه در در هست مرحله انجام
مي شود: 1 يافتن مسئله ©- جمع آوري اطلاعات ©- تعريف
مسئله > نظریه پردازي براي یافتن راه حل 2 ارزيابي و
انتخاب بهترین نظریه ها 0- تدوین يك برنامه عملي AP
قبولاندن نظریه به مدیریت ارشد و 0- عملي کردن راه حل
i
صفحه 32:
خلق راه كارهاي گوناگون
خلق راه كارهاي مختلف مستلزم فهرست بندي راه كارهاي
شناخته شده و ایجاد راه كارهاي اضافي مي باشد.خلق راه
كارهاي مختلف تا حدودي يك امر عقلايي و استدلالي و تا
حدودي شهودي و غیر استدلالي است. هنگامي که مهندسان
شرکت اپل کامپیوتر «نیوتن» را که يك کامپیوتر دستیار
ديجيتالي شخصي بود طراحي کردند صدها قابلیت جایگزین
را براي این ماشین ایجاد کردند. در پايانة چندین قابلیت اصلي
.از بين بقيه انتخاب شد
صفحه 33:
انتخاب از بين راه كارهاي مختلف
هنگامي که مهندسان هوندا براي اولین بار موتوري را طراحي
کردند كه GSE مایل در هر گالن مصرف داشت. راه
(cla IS مختلفي براي انتخاب در اختیار داشتند. تأثیر فن
آوري جدید بر هزینه تولید. سازگاري با سیستم هاي انتقال
نیرو و غیره براي تصمیم گيري آنان در انتخاب فن آوري»
اهمیت پسياري داشت.هر يك از فن آوري هاي ممکن مي
بایست به لحاظ تأثیر آنها بر این عوامل» مورد ارزيابي قرار
.مي كرفت
صفحه 34:
لچزا
پس از آنکه دیدگاه روشني نسبت به كاري كه مي خواهيد
انجام بدهيد بيدا كرده و برنامه اي براي انجام آن داشتيد
آنكاه مي توانيد عملاً دست به كار شويد. اجرا مستلزم
توجه دايم است. اين امر يعني دقيق شدن در جزئيات و
. بيش بيني موانع و غلبه بر آنها
صفحه 35:
کنترل
ارزيابي نتایج آخرین مرحله فرآیند حل خلاق مسئله است
که اغلب نادیده گرفته مي شود. اين مرحله مستقیماً به
مرحله تجزیه و تحلیل محیط راه پیدا مي کند و چرخه
جديدي از حل خلاق مسئله آغاز مي شود.تشخیص
,نقایص در این مرحله حایز اهمیت است
صفحه 36:
شرکت 12287036 از نوآوري براي رقابت استفاده مي کند.
شرکت سهامي ایتون» سازنده دنده و سوپاپ موتورء اکسل کامیون»
مدار شکن و دیگر قطعات متداول» عمدتاً براي خودروسازیهاء
داراي 500000 نفر کارگر در 000 کارخانه در سراسر
چهان است.کاهش چشمگیر هزینه ها چهت افزایش بهره وري از
عوامل موفقیت این شرکت است. ایتون دفاتر حساب هاي خود را
باز گذاشت تا در تصمیم گيري آگاهانه به آنها مك کنند از طریق
برنامه هاي تسهیم سود یادداشت ها تقديري کارکنان خود را به
,تلاش جدي در امر نوآوري فرآیند» ترغیب نموده است
صفحه 37:
ایجاد خلاقیت در فرآیند حل مسئله
,تجزیه حل مسئله نتایج مأیوس کننده به بار آورد
بسرلوبيشتر سازمانه يا لفرادء خالقيتبخش Wid pln
حلمسئله را تشكيلنميدهد
٠.
لفراد چه به عنوانف رد و یا عضویاز سازمانمعمولا به خلاق
,بسودنتر یبن ميشوند
تعداد لندكياز لفراد با تكنيك هليخلافيكه ميتواندر فسرلیند حل
.خلاقسئله به كار بستلشناييدارند
تعداد کمياز لفراد مهارتهايحلخلاقمسئله را در خود توسعه مي
,دهند لما لينوضعيتبه تدريج تغيير
صفحه 38:
اطلاعات
.اطلاعات بیش از حد مانع خلاقیت مي شود ce
صفحه 39:
خود نظمي زیاد
پشتکار مواجه با مشکلات و شکست
استقلال
تحمل ابهام
تمایل به پذیرفتن خطر
اعتماد به نفس
توجه دقيق به محيط بيرامون
انعطاف بذيرى
ge” aE
صفحه 40:
* فضاي محر ك» مستعد و به طور كلي خلاق
* انعطاف پذيري بالاي محيطي
* اعتماد و اطمینان افراد نسبت به یکدیگر
5 نداشتن فشارهاي روحي» رواني اجتماعي» مالي و
كاري براي افراد
صفحه 41:
* اينها تثوري استء اهل عمل باش.
اشتباه جيز بدي است( نبايد اشتباه كرد).
* بازي يك عمل لغو و بيهوده است.
* اين به من مربوط نيست.
* ابله( احمق) نشو!
* شوخي موقوف!
۰
من خلاق نیستم.
صفحه 42:
نه
شد في فيسست (كه باتكان دادن سر و حال و هواي قاطعانه كفته مي شود)
آرهء ولى اكر ابن كار را بكني .... (بيش بيني يك وضعيت مصيبت وار)
ما سال ها قبل ابن ايده را امتحان كرده ايم
AS YE كارها خوب بيش رفته؛ جه نبازيسبه ابن كار
i
* من اشكالي در روند کنوني کارها نمي ببنيم
زياد عملي به نظر نمي رسد
صفحه 43:
* تابه حال هركز جنين كاري نكرده ايم
* بهتراست واقع بين باشيم ”
* براى اين كار درمهلت تعيين شده وقت برداخت به ايده قو
بيست
در بودجه پیش بيني نشده است
eee
بهتر است از موضوع پرت نیفتیم
این ایده هاي عجیب را از کجا آورده اي
i
صفحه 44:
* آموزش نلهمسو با خلاقیت
* استفاده از الگوهاي قالبي
* شتايزدگي در ارزيابي
* تاکید بر مفروضات قبلي
* فشارهاي اجتماعي
* جاره we هاي کوتاه مدت
i
صفحه 45:
موانع فردي
* ترس از شکست
* رويگرداني از ابهامات
*عادت 2
* عدم اعتماد به نفس
* عدم انعطاف پذيري
صفحه 46:
* محیط مناسب
* والدین آگاه
* مربیان شایسته
* برنامه هاي آموزشي
تفاوت هاي فردی
* سخت کوشي
i
صفحه 47:
جرا من بايد اين كار را انجام دهم؟
اگر انجام ندهم چه مي شود؟
جرا من بايد هميشه ابن كار را به اين شكل انجام دهم؟
جه كزينه با انتخاب هاي ديكري را مي توان در اين مورد
قصور كرد.
جرا من فكر مي كنم جوابش اين است؟
جه كسي مي تواند ايده خوبي در اين مورد داشته باشد؟
i
صفحه 48:
در چه مکان و زمانهایی بیشتر خلاق هستید
صفحه 49:
موانع بيروني
* قوانین
e شغل
* آداب و رسوم
* ترس از عدم استقبال عمومي
* مطابقت
صفحه 50:
راه هاي غلبه بر موانع خلاقیت
باید که خلاق باشید.
خوش بين باشيد و مثبت فكر كنيد.
اطلاعات لازم را بيدا كنيد.
برداشتتان را تغيير دهيد» جور ديكري فكر كنيد.
قدم به قدم فکر کنید. ۳
ابهام» سر در گمي ها و شرایط نامشخص را تحمل کنید.
پشت کار به خرج دهید. a 8
صفحه 51:
راه هاي غلبه بر موانع خلاقیت
نگذارید حواستان پرت شود.
فقط دنبال يك جواب نباشید.
فکرتان را در قالب کلمات بیان کنید.
یادداشت بردارید.
به خو دتان استراحت بدهید.
i
صفحه 52:
راهبرد هاي موثر براي شکستن قالب
های ذهنی در استفاده از روش ها و
تکنيك های خلاقبت
* جلوگيري از قضاوت فوري
* درك اصل مطلب
* شك و تردید
* تجسم قوي
۰ تخیل
* نگرش جدید
i
صفحه 53:
مهم ترین عادت های ذهنی مانع
* اشتباه کردن ممنوع
* دلیل آوردن براي هر چیز
* آن موقع جه گفتم؟ همان درست است!
* تولید کن!
* کنترل بیش از حد!
5 ارزشش را ندارد!
ge“
صفحه 54:
مهم ترین عادت هاي ذهني مانع
* کلیشه ساختن
* تکیه بر احتمالات
* تلاش براي منطقي بودن
* پي روي کور کورانه از قوانین
* قواعد , تشحت و a oll eel آوري
صفحه 55:
0 تکیت هاي
صفحه 56:
* تكنيك هاي خلاقبت .به عنوان ابزاري براي رشد
خلاقيت و افزليش توان حل خلاق مسئله كمك
شايلني به توان فرد در تمام مراحل خلاقيت و
فرايند خل خلاق مسئله می نماید.
i
صفحه 57:
: تکنیک های تجزیه و تحلیل محیط
اتكنيتك جرا : دو دوران ای و براى كسترش
فهم خود از دنياى اطراف شان بطور مکرر از
والدین و اطرافیان می چرسند.
در بزركسالى بايد ياد كرفته هايمان را زير سوال ببريم.
سوالات تا جایی ادامه پیدا می کند که به یک بصیرت
برسیم یا در یت باتلاق فرو رویم.
صفحه 58:
تکنيك بورش فكري
1118 ری ۱
دکترالکس, اس اسبورن درسال 938آلین تکنيك را به کار
برد و در سال 953 لبه صورت مشخص توسط وي تعریف
شد.
تعریف در واژه نامه ویستر:
اجراييك تکنيك گردهم آيي که از طییق Co گروهي مي
کوشندبا انباشتن تمام ایده هليي که همزمان در جلسهء
بوسیله اعضاء ارئنه حي کردد راه حلي براي يك مساله
بخصوص بیابند. iP
صفحه 59:
* در ایده جويي کمیت به ایجاد کیفیت منجر مي شود.
* قضاوت دیگران مانع جولان» تراوش و سرعت تصور و
خیال افراد مي شود
* ايده هاي جدید» تداعي کننده ي ابده هاي تازه ی
ديگري است.
* ایجاد هم افزايي مي شود.
صفحه 60:
* هیچ کس حق قضاوت ارزبلبي با انتقاد از ایده هاي
پيشنهادي دیگران را ندارد.
* هرجه ايده ها دويتر از فهن» جسورانمتن غیر منتظره و
X16 peel acted og Ald) lace 1
پیشتر باشد بهتر است.
* هر چه تعداد ایده ها بیشتر باشد بهتر است.
* هر جه تركيب ايده هابه منظور ايجاد ايده هاي جديد
بيشتر صورت بكيرد بهتر است
صفحه 61:
* ارزيابي» تجزیه وتحلیل و ترکیب ایده ها
* از نظر مقام و موقعیت
* عدم تشکیل گروه هاي کوچك در گروه
* رسمی نشدن جلسه
* ارائه ایده های ناقص
* جلوگيري از کند شدن بحثها
صفحه 62:
ايده wt نه قضاوت و داوري
باز كردن موضوع
تخصص و اطلاعات لازم در مورد موضوع جلسه
* ايجاد جوي مناسب براي فكر كردن
عدم تاثير بذيري ايده هاي اوليه در ايده هاي ثانويه
عدم شناسايي يك ايده به نام شخصي
* یاد آوري چهار اصل تکنيك
صفحه 63:
- کتکنیک ایفای نقش (Role Playing)
تكنيك درنگک خلاق (Creative Pause)
تکنیک پی.ام.آی (Plus, Minus Interesting)
9
Plus - لفزودن(نکاتمثبیک
165 - كاسترإنكاتمنفيل
۷۵9 - نکاتجالب
صفحه 64:
۰ قکنیک توهم خلاق
IfCusion)
اكثر مواقع خلاقیت نتیجه تشخیص خطاها از واقعیت هاست. خیلی اوقات
آنچه را که ما فکر می کنیم واقعیت است واقعیت نیست. مغز انسان باید
خودآگاه یا ناخودآگاه واقعیت را در ک و نست به آن بصیرت پیدا کند.
برای چند لحظه به تصویر فوق خبره شوید. دایره درون مکعب در چه موقعیتی
قرار دارد؟
صفحه 65:
صفحه 66:
تکنيك وارونه سازی
* با معکوس سازي عي توان قللب ذهني مربوط به موضوع را
شکست با موضوع را در قالب ديگري به جریان انداخت.
* چون اطلاعتبه طور معکوس یا متفاوتبا گذشته) وارد ذهن
حي شود احتمال اینکه وارد قللب جديدي گردد افزلیش مي
یلید و در نتيجه خروجي قللب» که همان در كها از موضوع يا
مشکل است با گذشته تفاوت خواهد داشت.
صفحه 67:
عمل بطريق معكوس حتي به صورت كاملا تصنعي كمك شاياني
به شناسايي قالب هاي ذهني پنمان خود و دیگران مي کند.
روش براي معکوس سازي دکتر چار لز تامپسون:
مشکل خود را به صورت بر عکس بنویسید.
سعي کنید چيزهاي را که وجود ندارد کشف و تعریف کنید.
سعي کنید كارهايي را که دیگران انجام نمي دهند کشف کنید.
جهت دید با محل دید خود را نسبت به موضوع تغییر دهید.
۱ نتایج مورد انتظار را معکوس کنید.
۱ موفقیت ها را به شکست و شکست ها را به پيروزي تبدیل کنید.
صفحه 68:
8 تکنیک شش کلاه فکری
Hats)
یکی از تکنیکك های مفید. معروف و معتبری است که
توسط دکتر اوارد دوبونو ابداع شده و کاربرد و آثار
«بسیار متنوعی در اجتماع» سازمان» خانواده و فرد دارد
این تکنیک برای هر کدام از شش سبک فکری یک کلاه
ءرنگیی خاص به عنوان سمبل استفاده مى كند
i
صفحه 69:
سفید رنگ خنثی و منفعلی, بدون هیچگونه قضاوت. فقط واقعیتها
مورد جستجو قرار می گیرد.
ES, سرخ نشانه خشم. شور و هیجان. کلاه سرخ بیانگر بینشی
هیجانی است و فقط به جنبه های احساسی و غیراستدلالی توجه
می شود.
كلاه سياه : رنك سياه نشا افسردكى و منفى است. كلاه سياه بیانگرجنبه های
۱ منفى و بدبينانه است.
أ, کلاه زرد: رنک زرد آفتابی و مثبت است. کلاه زرد بیانگر جنبه های مثبت
۱ و خوش بینانه است.
J کلاه سبز : رنک سبز نشانه گیاهان» رویش درختان بارور: طراوت
( و تازگی است. کلاه سبز بیانگر خلاقیت و فکرهای تازه است.
( کلاه آبی : رنگ آبی نشانه سردی و رنگ آسمان بالای سرماست. کلاه آبی
¢ بیانگر تنظیم و ساماندهی فر آیند برنامه دیزی برای ت
۱ از کلاه های دیگر است. کلاه آبی کلاه نظارت.
صفحه 70:
تکنیک های فرضیه سازی
تكنيك جه مى شود اكر ... ؟ we. What-tf) ?(
تكنيك در هم شكستن مفروضات
(Assumption Smashing Technique)
forced) sto! bis! us
(Association
(Put tootheruses) 95 clas Ens
9
صفحه 71:
* شناسايي مکان ها و زمان های که معمولا ایده های جدیدی
ه ذهتان مي رسد ۰ ۲ تن
يك جابجايي درصورت نرسیدن به نتيجه در مورد يك مسئله
* فكر كردن در مورد اين كه اكر مشكل و مسئله ام حل شود
جه خواهد شد.
* به آهنى هاي الهام بخش كوش كنيد.
از مکان هاي روبايي مثل موزه ها و آثار باستاني و ...
بیستر دیدن کنید.
i
صفحه 72:
* با افراد خلاق ديث we oan
* به جاهابي كه تا بحال نرفته ايد بيذ بيشتر مسافرت كنيد.
* خلاقیت تحت شرايط فشار ايجاد نمي شود.
* چیدن اشياي متنوع روي میز یا جلوي چشمتان
° گاهي مخالف عادت هاي خود رفتار کنید.
* دکوراسیون منزل و محل کار خود را مرتب تغییر
x 2
صفحه 73:
* دیدن از نمایشگاه اختراعات و اکتشافات
٠ كمك از افراد غريبه يا بي خبر از موضوع» حتي بجه
ها در حل مسئله
* زمان ضرب العجل براي حل مشکل
٠ تعيين حداقل براي خلق ايده
* شعر كفتن و جملات بدون ربط با نزديكان در اوقات
فراغت 5
صفحه 74:
| خود وا جايمشکل و سل ور دادن
۰ حل معما
* محل و زمان مشخصي را براي كارهاي خلاق خود انتخاب
به مشکلات به صورت فرصت نگاه کنید.
هميشه پاسخ هاي زيادي وجود دارد.
هميشه از طریق منطقي نمي توان به جواب رسید.
قواعد را کنار بگذارید.
i
صفحه 75:
* مطاله سر گذشت مخترعین و مکتشفین بزرگ جهان
* باور اینکه خلاقیت رمز و کلید موفقیت»
خوشبختي ...
* به معل هابيبروید که قبلا رفته اد بروید و
چيزهاي ببینید که قبلا به آنها توجه نکر ده اید.
i
صفحه 76:
شکستن عادت؛ کنار گذاستن شیوه هاي فكري و عملي ببشين و
استفاده از روش هاي جدید
به تعویق انداختن قضاوت و ارزيابي ایده ها براي جلوگيري از ضایع
شدن ايده اي كه در ابتدا ممکن است جالب و مفید به نظر بباید.
درك مسائل بيجيده به هنكام مواجه شدن با آنها و تلاش در حل اين
مسائل.
متفاوت ديدن مسائل و مشاهده امور به شيوه تازه اي كه قبلا به آن به
توجه نشده است.
وسعت فكر و برقراري ارتباط ميان ايده هاي متفاوت.
صفحه 77:
صفحه 78:
خواندن زمینه هاي گوناگون
ملحق شدن به گروه ها و اتحادیه هاي حرفه اي
حضور در همایش ها و سمينارهاي حرفه اي
سفر به اماکن جدید
صحبت با هر کس درباره ي موضوع مورد نظر
از نظر گذراندن مجلات روزنامه ها و ژورنال ها براي مقالتي مرتبط
موصوع
پي ريزي يك کتابخانه ي براي رجوع در آینده
* حمل يك دفترجه كوجك و ثبت اطلاعات مفید
* صرف وقت براي اقناع کنجكاوي هاي طبيعي
و و و ه و ۰
صفحه 79:
اشتغالبه کاري روتین ومبي نیاز از فعالیت ذهني(مثل چمن زدن يا
نقاشي منزل)
تمرین منظم _
بازي(ورزشي؛ فكري» معما)
اندیشیدن به پروژه یا ساله پیش از خواب
تمرکز اعصاب و خود هیپنوتیزم
لميدن و آسودن در فواصل منظم .
افزايش سطح انرزي با ورزش» رژیم غذايي و استراحت مناسب
صفحه 80:
* آموختن مباحث مربوط به فرایند طرح ريزي تجاري
۰ آزمودن ایده ها با افراد مطلع
* توجه به ایده ها احساسات هوشمندانه
* آموختن مباحث مربوط به فروش محصولات
* فراگيري مطالبي در خصوص سیاست گزاري هاي سازماني
" اندرز گرفتن از دیگران
* نگاه کردنبه مشکلاتبه مثلبه نيعي مبارزه به هنكام پیاده
سازي آیده ها
صفحه 81:
\ پابتکار و نوآوري ,
“ابتكا
ر: ايده نو و تازه اي كه قبلا
وجود نداشته است.
* نوآوری: به مرحله عمل رساندن
ایده خلاقانه و تولید انبوه آن.
i
صفحه 82:
* عمل گرا باشید.
* محصولء سرویس يا فرایند را ساده و قابل در ك
کنید.
* به محصول, با فرایند» جهت گيري مشتري پسند
i
* با کم شروع کنید.
* اهداف عالي داشته باشید.
صفحه 83:
* امتحان کنید / آزمایش کنید/ بازييني کنید.
۰ از شکست ها درس بگیرید.
* يك زمان بندي معین را دنبال کنید.
* به فالیت هاي قهرمانانه پاداش بدهید.
۰ کار کنید» کار کنید» کار کنید.
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
A... که سازمان عامل
2 نسبت به همه أله هاى جلبدى که زب
با
و امضا گرفته شود.
پیشنهادهای همدیگر :تا شما را ازتصمیم گیری نجات داده و ف
را
رد راحت و ستایش نکردن افراد.
ن افرادی که اشکالات کارشان را بازگو می كنند.
صفحه 87:
صفحه 88:
7
صفحه 89:
سازمان های یادگیرنده
صفحه 90:
تعریف سازمان یادگیرنده
دس ا ا سار wo nore Sis aly که
| در أن ها اقراد به ظور مداوم فابليت جو را ب منظور خلق تتا حي 5و
4 روا ان اس Goro outa eel disaes Goi’
{ تفکر پرورش میابد, جايي که روحیه ي جمعي آزادانه شکل مي گیرد و جايي
Bl tases Sl Le iw ۱
۰ مارسيك و واتکینز(1999) سازمان یادگیرنده را سازماني که بطور مستمر
فى أموزه ء خود زا متخول مي شار د[مي دانتد]... سارماتي كد بادكيرى رآ
فرايندي مداوم و به شكلي استراتزيك: كاربردي مي سازد. فرايندي كه با
کار تلفیق شده و به موازات آن در تکایوست( یانگ, وانکینز, مارسيك,
4 33).
صفحه 91:
ابعاد سازمان یادگیرنده
: بيائكر تلاش سازمان جهت خلق و ايجاد فرصت هاي
بای ةك اسساء م الل
: اين بعدريه تلاش سازمان براي ایجاد فرهنگ پرسش.
باز خورد » Saas? باز مي
بادگیري تیمي : به روحيه همکاز شار ee
a! 2 1 / ا ايجا اشتراك
توانمند سازي : فرآندي در یجاد و به اشت
ادن ی آرمان مشترک وبازخورد گر Sina ee ees
د و ار
سیست اسار ل ا
استقرار سيستمي ee ل ا
صورت مي
اا ار لم ا ل
Suess ence ال ا ا
اش انجام مي شود
رهبري استراتزيك
مع آندیشند که چم
ات iste را سار
is حدودي است که مدیران بصورتي استراتتيك
گیری براي | یجاد تفییر و حر"
صفحه 92:
مدل تحليلي ابعاد سازمان یادگیرنده
i
صفحه 93:
صفحه 94:
خاظیت ن وآورعدر سازمانها و نسانها لنتشارلتسرمه-7
رمی چابپسنجي نسثر نی تسهرلن ۱۳۷۱