صفحه 1:
صفحه 2:
فهرست مطالب:
۱- ده آموزه جهانی پونسکو ویژه معلمان
و كفته ها ونكته هاى آموزث سی
خلاصه ی فصل پانزدهم رفتاراجتماعی و
هیجانی
کتاب ناتوانی های یادگیری
ژانت لرنر
تعداد اسلاید :۷۵
صفحه 3:
اصروزی
از دیدگاه
سازمان جهانی آموزش
انا ليا لها انا انها اننا لیا نیا نبا نيا با لیا نیا نیا نبا
تعداد اسلا یدها۱۵:
صفحه 4:
2
كت
3
3
4
۰۹8۵۵
1 =
5 5 ۲ 5 5 ۲
لیا لیا الما لیا لها لیا لیا الما لیا لیا لیا نبا لیا لا
صفحه 5:
ال درس اول :
۱- معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند :
ما هم نمی دانیم اما باهم
می آموزیم.
3
€
۰
3
3
€
€
€
3
3
3
۰
€
34
3
©
صفحه 6:
۲|درس دوم:
۲- ععلمان امروزی می دانند:
در وفله نخست معلم دانش
آموزان هستند.
نه معلم كتب درسى
زمممم مم ممم م م م ممم
©
صفحه 7:
۳- معلمان فقط عرضه
کنندگان دانش نیستند.
بلکه تسعیل گر روند یادگیری
صفحه 8:
| درس جهارم :
ع-معلمان موفق امروزی می دانند:<
>
اثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزه:
نيز از اهداف مهم آنهاست.
a ee
صفحه 9:
]درس ینجم :
0- معلمان موفق امروزی
می دانند:
زنك تفریج
و بازی حق مسلم کودکان
©
ممم مممم ممم مم 6م
111
oo
3
3
2
2
2
>
2
2
2
2
2
2
2
2
2
صفحه 10:
7- معلمان موفق امروزی
می دانند برداشتن
ديوارهاى ميان كلاس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
©
ممم ممم م مم6 م6 6666م
5 5 8 8 5 5 5 8 5 5 5 5 ا
صفحه 11:
۵ 66۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۸
لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا لیا لا
۷- معلمان موفق امروزی
می دانند کلید قرن
یاددگیری مداوم است
اخير
©
صفحه 12:
اللاأدرس هشتم :
۸- معلمان موفق امروزی
می دانند باید فرحت های
مناسب برای احساس اسنیت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
6)
زمممم ممم ممم م م ممم
صفحه 13:
زمممم مم ممم م م م ممم
| درس نهم :
-٩ معلمان موفق امروزی
می دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت
دارد.
صفحه 14:
درس
- معلمان موفق امروزی
می دانند
آنها علاوه برنیازهای علمی
نیازهای معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمی دهند.
€
3
۰
3
3
€
€
€
3
3
3
۰
€
34
3
صفحه 15:
ررم
۷شروع
۲بخش دوم
"چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله س در ۰/۷ کار و
حرفه مهم معلمی است
۲" گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 16:
۳ >
سخن یک معلم و
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک 2
پیامد وحشت انگیز می رسم و آن اين 2
که من عامل تصمیم گیری قاط در 2
كلاس هستم به عنوان يك معلم» 3
من مى توانم تحقير كنم يا شوخى
بكنم »آزاربرسانم يا التيام بخشم در
همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
گردانم با انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نیما
3
€
۰
3
3
€
€
€
3
3
3
۰
۴
۰۴
3
بخش گردانم من می توانم ابزاری
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای 2
الهام شادی .
صفحه 17:
لیا لیا نا لیا لیا ما لیا لیا ما لیا لیا لیا نبا لیا لا
صفحه 18:
3
3
2
2
2
>
2
2
2
2
2
2
2
2
2
در سریال معلم دهکده ؛
نامزد معلم . ازش می پرسد شما که قاضی
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
که پیش من می آمدند دقیق می شدم :
می دیدم که آنها کسانی هستند که
يا آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند.
وبه خودم كفتم به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها اد به
اصلاح ريشه
صفحه 19:
صفحه 20:
>
>
>
>
>
>
>
>
>
3
>
a
>
صفحه 21:
آن که از سوال
كردن مى ترسد.
از یادگیری
شرمنده خواهد
3
3
2
2
2
>
2
2
2
2
2
2
2
2
2
صفحه 22:
لیا لیا نا لیا لیا ما لیا لیا ما لیا لیا لیا نبا لیا لا
صفحه 23:
2" ۲ ۸
لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا لیا لا
صفحه 24:
همه کس همه چیز
به شرط
خالت
زمان
2
3
لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا اننا انا انا انا انا الا ليا
صفحه 25:
شروع
رد
oo
صفحه 26:
به نام خدا
خلاصه ی فصل پانزدهم
رفتاراجتماعی و هیجانی
OLS ناتوانی های بادگیری
ژانت لرنر
صفحه 27:
ناتوان كتنوه ترين مشكل ممكن
دانش اموزان
Wi پا
صفحه 28:
0 کودکانی ضعف مهارت های اجتماعی دارند:
0 توجه وحساسیتی نسبت به دیگران ندارند.
0 درکشان از موقعیت های اجتماعی کم است.
0 از نظر اجتماعی مطروند.
0 برخی در زمینه های درسی موفق اند , عده
ای هم در زمینه ی درسی و هم در زمینه ی
اجتماعی دچار مشکل اند.
صفحه 29:
6 مان
ضرورت مهارت هاى اجتماعى
© كودكان را قادر می سازند که با همسالان ,
معلم ها و دیگران درست برخورد کنند.
0 احساسات ابراز شده را درست تشخیص دهند.
0 واکنش دقیق نشان دهند.
۵ نیازها و تمایلاتشان را به روش های جامعه
پسندی ابراز نمایند.
0 مشکلات اجتماعی را به روش مردم پسندانه
ای تشخیص و برطرف نمایند .
صفحه 30:
قابلیت اجتماعی یعنی:
۵ ارتباط مثبت با دیگران
0 شناخت اجتماعی صحیح و متناسب با سن
۵ نداشتن ناسازگاری رفتاری
0 رفتارهای اجتماعی کارامد
صفحه 31:
.
ا شاخص هاى ناتوانى اجتماعى
© درک اجتماعی اندک
۵ نداشتن نظر و داوری
0 اشکال در درک احساسات دیگران
کر و با
۵ اشکال در برقراری روابط خانوادگی
© ناتوانی های اجتماعی در محیط مدرسه
0 ناتوانی های اجتماعی در نوجوانان و
بزرگسالان
صفحه 32:
آموزش مهارت های اجتماعی
دوس
0 آموزش انفرادی
9 گروهی
۵ ایفای نقتر
0 مهارت های بازی
0 آموزش راهبردها
صفحه 33:
bw ea oval
cae
. الگوهای اجتماعی
esas Sti رفتاری و
4 كنادها es
دنست
صفحه 34:
مشکلات هیجانی
آثار هیجانی ناشی از شکست های مکرر و
رت
خودارزشمندی اغلب نامطلوب وفراموش
نشدنی است . رشد روان پویشی و ساختار
شخصیت فرد اشارات ضمنی مهمی برای درک
پیامدهای هیجانی ناتوانی های یادگیری دارند .
صفحه 35:
6 الات رشدی حرعتی وادرای به تارصایی از
خویشتن منتهی می شود .
0 شکستهای پی در پی منجر به احساس ناکامی و
بیهودگی می شود . ۲
© باعث ایجاد پسخوراند تمسخرآمیز به خویشتن می گردد
تال ار اسطرای وی ی کرت کین اد
منجر به طرد شدن يا مراقبت افراطی می شود .
0 سربیجی آگاهانه از یادگیری, خصومت آشکار, مقاومت
در برابر فشار , وا بیش از حد, زود دا
شدن, ترس از موفقیت و خزیدن به خلوت خود .
صفحه 36:
خودپنداشت منفی
0 احساس های درونی آن ها نسبت به خودشان
و واکنش هایی که از جهان بیرون دریافت می
کت دسا حور ار سای وان واز
خودشان فردی بی عرضه ترسیم می کند
صفحه 37:
ویژگی ترمیم پذیری
0 نظام حمایتی با به حداقل آثارناکامی ها ,
مشهودکردن استعدادها , مهارت ها و
شایستگی های غیردرسی کودکان و نیز تاکید
بیشتر برهدف های یادگیری به جای هدف های
اجرایی باعث حفظ خود ارزشمندی در آن ها
می شود .
صفحه 38:
تقویت عزت نفس
© به دانش آموزان کمک کنیم تکالیف درسی خود
را به گونه ای انجام دهند که احساس
خودارزشمندی 76
تیان فا با کم کر ناویل سس و
موفقیت خود را تشخیص دهند تا دیگر
خودشان را سرزنش نکنند و به جای آن دریابند
که تلاش هایشان برنتیجه ی کار اثر می گذارد.
صفحه 39:
اختلالات نقص توجه و فزون
59
0 با مشکلات دایمی در عرصه ی توجه. ناتوانی
در مهار غریزه ها و گاهی اوقات فزون کنشی
۵ دانش آموزان هميشه قادر به مهار ارادی
0 مشکلاتشان غالبا به شکست تحصیلی و طرد
شدن دانش آموز از سوی همسالان منجر می
شود و این وضعیت ممکن است احساس
کرو عرت نفس او اخساس تاكادت به ادال
داشته باشد .
&
oy
صفحه 40:
oe
نیرویی است كه ميل رسيدن به هدف را در 0
. فرد تقویت می کند و جهت می بخشد
آموزان برای یادگیری در مدرسه به
کششی قوی نیاز دارند زیرا بسیاری از
یادگیری تحصیلی مستلزم کارمداوم و سخت
طی زمانی طولانی است .
صفحه 41:
سوال که دانش آموزان بی
SEES ود eas
شکست می خورم
چرا تلاش کنم؟
صفحه 42:
انگیزش
0 فرایند ازدست دادن انگیزه از زمانی شروع
می شود که دانش آموز به توانایی های هوشی
ود شك كن كك
0 دانش آموز پس از دلسردی به سبب نا کامی
های مکرر در کلاس درس نسبت به یادگیری
تحصیلی نگرشی منفی و شکست خورده پیدا
می کند
صفحه 43:
نظریه ی اسناد
۵ شیوه ای برای نگریستن به انگیزش فراهم
می ۰
۵ واژه ی اسناد اشاره دارد به راهی که مردم
دلایل موفقیت هایشان را برای خودشان توجیه
0 آن ها مایل اند موفقیت هایشان را به عواملی
خارج از کنترلشان نظیر خوش اقبالی تصادفی
یا معلم نسبت دهند و شکست هایشان را
Yoo سرزنش خود به ناتوانی خود , دشواری
تکالیف , برخورد معلم و دیگر عوامل تصادفی
نسبت_دهند_.
صفحه 44:
هدایت رفتار
ial ole اه کارگیری مفهوم ترطی
سازی کنشگر در روان شناسی رفتاری برای
cell Fala) eds
برای استفاده از روش های هدایت رفتار
مكدع اه ار بان محولی مب یر للم ند
برنامه ريزى و سازمان دهی می شوند تا رفتار
های قابل مشاهده ی دانش jgol تغ :
روش های هدایت رفتار هم برای تقويت
رفتارهای مطلوب و هم برای کاهش با حذف
رفتارهای نامطلوب به کار برده می شود .
صفحه 45:
0 عبارت است از رویداد يا محرک
0 رفتار هدف يا پاسخ (رفتار ی که دانش آموز
بايد تغيير يا به آن نايل شود)
© © بيامد يا تقويت (به دنبال رفتار هدف اتفاق
مى افتد)
صفحه 46:
نظریه ی تقویت
© اين نطريه براين ال | توار است که انسان ها کاری
رأ أنجام مى دهند كه براى انجام دآدنش تقویت شود :
هل بای یت که ها را لتاب كلد كارا
نش
مزب راگن ab iss وا رام ادن وظائف
را اس دون ای اسآ ose) ور
هد تا جایزه به آو داده شود تعبین
. تقویت نننود Gollan yl
1 دا آموز صحیح باشد sd 1
صفحه 47:
0 رویکردی خود آموزش دهی در یادگیری است .
افراد باید با صدای بلند با خودشان صحبت
کنند , در مورد کارهایی که باید انجام دهند
خودشان را راهنمایی کنند و در صورت
موفقیت در اجرای کارها خودشان را به طور
کلامی تشویق کنند . این گونه افراد می
آموزند که با خودگویی , تقویت خود و خود
هدایت گری به خودشان انگیزه دهند .
صفحه 48:
| مراحل برنامه ی خود آموزش .
1. معلم الگو می شود .
2 سپس دانش آموز همان تکلیف را انجام می
دهد و با صدای بلند با خود صحبت می کند و
معلم وی را راهنمایی می کند
3. ضمن انجام تکلیف آهسته با خود زمزمه می
کند
4 از گفتار درونی یا خصوصی استفاده می کند
. خودشان به هدایت عملکردشان می پردازند
صفحه 49:
ارزيابى رفتارهاى اجتماعى و
هيجانى
© فنون مشاهده اى مستقيم ترين روش است .
© يرسشنامه
© فهرست بررسى
© مقياس هاى درجه بندى
© فنون جامعه سنجى
صفحه 50:
رشد قابلیت های اجتماعی
0 دانش آموزانی که قابلیت اجتماعی دارند
مهارت های اجتماعی را بدون هیچ کوششی از
طریق زندگی روزمره می آموزند .
0 دانش آموزان دچار کمبودهای اجتماعی نیاز به
کوشش آگاهانه و تدریس ویژه برای یادگیری
دنیای اجتماعی تفاوت های جزیی ان و زبان
. کلام آن دارند w
صفحه 51:
رشد مهارت های اجتما
0 تصویربدنی و ادراک خود
0 حساسیت به افراد دیگر
0 بلوغ اجتماعی
0 راهبردهای یادگیری
0 آموزش مهارت های اجتماعی
صفحه 52:
eos
2 نی و ادراک
حود
a
les
ليت
هاى حركتى a 3
aS
I és als J
معوایی
4 پاز
ee (5
6( آلبوم on :
صفحه 53:
حساسیت به افراد دیگر
0 استفاده از زبان محاوره و صامت
1 تصوير چهره ها
. حرکات بیانگر
. موقعیت هایی در فیلم یا داستان
. آنچه صدا بیان می کند
صفحه 54:
بلوغ اجتماعی
0 شامل رشد از مرحله ی نابالغی به بالیدگی و
آرواسکی ب تال اس ۲
livia airy ta 5 اعمال ات
. پایه ریزی استقلال
. ارایه قضاوت های اخلاقی
. برنامه ریزی و اجرا
. حل مشکلات آخر هفته
صفحه 55:
راهبردهای مهارت های
صفحه 56:
1 راهبرد ۳۸5۲
وسیله ی یادیاری چهار قسمتی است كه به حل
مشکلات میان فردی کمک می WS .
Jol’ F(Freeze and think) i و تفكر
ly ai 5 A(Aiternatives) ii
de> ol, S(Soiution) iii
Je oly ylaiel T(Try it) iv
صفحه 57:
SLAM راهبرد 2
© (م0غ5)56 بايستيد
© (!100)ا نكاه كنيد
au yy A(ask) O
qwl M(make) 0 دهيد
صفحه 58:
3 راهبرد Oo ea: در
مورد داستا
0 دانش آموز باید داستان نیمه تمام مارا کامل
کند
0 در مورد فیلمی به صورت انتقادی بحث كنيد
صفحه 59:
اجتماعی از طریق تصاویر
0 تصاویری را می توان طوری چید که گویای
داستانی درباره ی موقعیتی اجتماعی باشد و
از دانش آموز خواست تصاویر را مرتب و
داستان را بیان کند .
صفحه 60:
5.راهبرد تشخیص واقعیت از
0 به دانش آموز کمک کنید تا یاد بگیرد بين
موقعیت های واقعی و تخیلی فرق بگذارد .
صفحه 61:
6 اهر ورس ی هی
رفتارهای اجتماعی تازه کسب شده
0 آنچه آموخته است را در موقعیت های مختلف
زندگی به کار برد .
صفحه 62:
1
© اين که یاد بگیرند چگونه احوال پرسی کنند ,
خودشان را معرفی کنند , موضوعی برای
صحبت پیدا کنند , فعالانه گوش کنند , سوالاتی
وی کت وا سا وتا كا
صفحه 63:
8.راهبرد مهارت دوست يابى
© جكونه دوست بيدا كنند
© از ديكران تعريف كنند
© به فعاليت هاى كروهى بييوندند
© يذيراى امتنان ديكران باشند
صفحه 64:
9.راهبرد مهارت های بازی
1 کردن
0 آموزش الگو برداری , تمرین و مرور ذهنی
رفتار و انتقال رفتار هنگام بازی كردن
صفحه 65:
راه هاى تقويت عزت 1 فسر
© خدمات روان يزشكى و روان شناختى
© ايجاد رابطه اى درمانى
© كتاب درمانى
© حلقه ى جادويى
© استفاده از رسانه هاى خلاق
صفحه 66:
انواع تقویت
0 تقویت مثبت: ارایه محرکی تقویت کننده به
رفتار کودک
۵ تقویت منفی : پیامدی آزارنده است و افراد
سعی می کنند طوری رفتار کنند که از محرک
های آزارنده مصون بمانند
صفحه 67:
0 محروم شدن از تقوبت کننده های مثبت هنگام
نشان دادن رفتار نامناسب
صفحه 68:
۵ هدف تنبیه : توقف يا کاهش رفتار نامطلوب و
كاستن از احتمال وقوع مجدد رفتار ناخواسته
صفحه 69:
نادیده گرفتن
0 بی توجهی مشروط وقتی رفتار ناخوشایندی
صورت می گیرد .
صفحه 70:
۵ تقویت تاثیری افزايش دهنده یا نیرو بذ بخش بر
رفتار هدف دارد .
صفحه 71:
شکل دهی رفتار
© تقسيم كردن هدف مطلوب يا تكليف به
مراحلی منظم و متوالی , سپس تقويت
رفتارهای کنونی دانش آموز و رفتارهایی که به
تدریج به رفتار مورد نظر نزدیک می شود .
0 شکل دادن به رفتار گاهی تقریب های متوالی
نیز نامیده می شود
صفحه 72:
قرارداد مشروط
واساس فرار داد مشروظ براین اس که
توان از یک چیز مطلوب برای تقوبت چیزی که
دانش آموز تمایلی به انجام دادن آن ندارد ,
استفاده کرد .
راهبرد هدایت رفتاری است که متضمن توافق
نامه ای کتبی بین دانش آموز و معلم است .
صفحه 73:
0 جریانی که از فعالیت slo پربسامد و مرجح
می توان برای تقوبت فعالیت های کم
بسامدتر استفاده کرد
0 اين نظریه به نام قانون مادربزرگ نیز نامیده
می شود . زیرا مادربزرگ ها اغلب قول می
دهند اگر بشقاب غذایت )| wo WS plas
توانی دسر بخوری .
صفحه 74:
تقویت های ژتونی
0 تقویت کننده هایی است که پس از جمع شدن
و به تعداد معینی رسیدن می توان آن ها را با
تقویت کننده ی حمایتی ملموس تری عوض
کرد
۵ برای مثال : کمد جایزه مدارس
صفحه 75:
محروم کردن
0 روشی است که در آن دانش آموز بی نظم از
sla culled آموزشی کنار گذاشته می شود و
برای مدت کوتاهی در مکانی مشخص و مجزا
می ماند .
© اين روش را با احتیاط خیلی زیاد باید اجرا کرد
صفحه 76:
نکات روش محروم کردن
© بايد کوتاه مدت باشد حداکثر ده دقیقه برای
کم سن و سال ها و بزرگتر از آن به ازای هر
سال یک دقیقه اضافه شود .
bas 0 ی بار اار ۳
0 معلم و سایر کودکان در طی محروم شدن
نباید توجهی به کودک نشان دهند
با به کار گمارده شدن کودک به فعالیت های
جاری باید فعالانه به کودک کمک شود و
محرومیت پایان یابد .
6 مان
صفحه 77:
زمممم مم ممم م م م ممم
تهيه وتدوين: ار
محمد فايق مجيدى دهكلان
| دبیر بازنشسته زبان و
ادبیات فارسی
0 نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
| همکار افتخاری مجله
شوق تغيير بيش از ده
سا
4 سال کارشناس وفع
کارشنا ول آموز ث
متوسطه دوره اول
3
3
2
2
2
>
2
2
2
2
2
2
2
2
2
صفحه 78:
صفحه 79:
2*۰" 6 ۸