صفحه 1:
صفحه 2:
اخلاق مربیگری ورزشی
احول و بایستهها
صفحه 3:
بخش اول: درباره اخلاق
صفحه 4:
اخلاق در لغت به معنای« رفتار شایسته و پسندیده » طبع, نهاد. سرشت و سچیه» آمده
است.
منابع اخلاقی به تفصیل درباره چیستی اصطلاحی اخلاق بحث کردهاند. ضمن تا کید بر
دقت و نکته سنجی پیشینیان در تحلیل مفهوم اخلاق و ارج نهادن به تلاش آنان ۰ تعریفی
عملیاتی از اخلاق نیز می توان ارائه کرد.
اخلاق چیست؟
اخلاق الگوی رفتار ارتباطی درون شخصی و برون شخصی مبتنی بر رعایت حقوق طرف
ار تباط است.
صفحه 5:
اند یشمندان با ملاحظه قلمرو ار تباطی انسان چهار گونه ار تباط برای او متصور شده اند:
ارتباط با خدا (قدسی)
ارتباط با خود (درون شخصی)
ارتباط با دیگران (بین شخصی)
ارتباط با طبیعت (برون شخصی)
صفحه 6:
ضرورت زیست اخلاقی
هر انسانی به میزان ظهور ارزشهای اخلاقی در افکار»
گفتار و رفتارش ارزیابی میشود و اولین نمودی که
از یک شخص در جامعه ظاهر میشود اخلاق آن فرد
Tel
صفحه 7:
فواید اخلاق ورزی
SS ==
9 ضمانت اجرای قوانین؛
* بهترین راهنمای معاشرت و نفوذ در دلها و محبوبیت در
ميان مردم؛
8 ایجاد نشاط و شادمانی در زندگی
صفحه 8:
مربى:
"ا مربى در لغت به كسى كفته مى شودكه رشد و نمو
ديكرى را بر عهده داشته باشد و بر وجود او بيفزايد.
9 مربی در اصطلاح نيز به فردى اطلاق مى گردد که
موضوع هنرء فن» تکنیکت با دانشهای گوناگون را با
روش معمول و سازمان یافته آموزش میدهد.
صفحه 9:
مربیگری:
مربیگری در حقبقت آموزش به دیگران است اما مفاهیم ديكرى
نیز دارد. مربیگری هنر بهسازی عملکرد دیگران است.
8 مربیگری یعنی آموزش تکنیکهاء تاکتیکها و مهارتهای
ورزشی به ورزشکاران همراه با هدایت و رشد شخصیتی آنان.
صفحه 10:
اخلاق کاربردی:
تعریف : بخشی از اخلاق است که به مباحث و معضلات عملی به
گونهای خاص و مستقیم توجه می کند.
وظایف: شناسایی هنجارها و ارزشهاء بررسی و حل مشکلات
اخلاقی به صورت جزئی و ارزیابی عملکرد افراد. سازمانها؛ نهادها
و صاحبان مشاغل از وظایف اخلاق کاربردی است.
صفحه 11:
کستره اخلاق کاربردی
- حوزه فردی و میان فردی:
اخلاق خانواده» روابط شخصی مثل دوستی با دیگران و ارتباطات با سالمندان
و جوانان.
- حوزه سازمانی:
اخلاق ورزشی. اخلاق dy اخلاق رسانهای. اخلاق زیستی, اخلاق
قانونگذاری» اخلاق روابط بینالملل اخلاق فناوری اطلاعات.
صفحه 12:
اخلاق حرفهای
اخلاق حرفهای زیرشاخه اخلاق کاربردی محسوب شده و مصادیق
عینی و عملی اخلاقورزی را در حرفهها و گروههای گوناگون جامعه
مطالعه می کند.
صفحه 13:
مفهوم اخلاق حرفهای
ساده ترین مفهوم و تعریف اخلاق حرفه ای این است که آن را مسئولیت پذیری در زندگی
شغلی بدانیم.
هر كس با هر شغلی که دارد با سه حوزه اخلاق روبرو است:
۱- اخلاق در زندگی فردی ۲- اخلاق در زندگی شغلی ۳- اخلاق در زندگی سازمانی
این سه موضوع با هم در ارتباط هستند و غفلت از هریک موجب بروز رفتارهای غیراخلاقی
می گردد براین اساس مفهوم اخلاق حرفهای این سه موضوع را در برمی گیرد.
صفحه 14:
ویژگیهای اخلاق حرفهای از دیدگاه کادوزبر
۱- مسئولیتپذیری
۳۲- برتری جویی و رقابت طلبی
۳- صادق بودن
۶- احترام به دیگران
0- رعایت و احترام نست به ارزشها و هنجارهای اجتماعی
7- عدالت و انصاف
۷- همدردی با دیگران
۸- وفاداری
4
صفحه 15:
رابطه اخلاق و ورزش
به باور اندیشمندان حوزه فلسفه ورزش یکی از مهمترین و
اساسیترین اهداف ورزش گسترش اخلاقبات در جامعه است؛ به
همین جهت برخی تربیت بدنی را به نهادینه کردن صفات اخلاقی
در شخصیت افراد از طریق فعالیتهای ورزشی معنا کردهاند.
ورزش. فضایی را مهیا می کند که اخلاق و منش ورزشی در خلق و
خوی افراد نهاد بنه شود
صفحه 16:
اخلاق ورزشی
بروز رفتارها و چالشهای اخلاقی در عرصه ورزش,پای واژه
«اخلاق ورزشی» را به میان مطالعات اخلاقی گشود.
تعریف: اخلاق ورزشی دانشی میان رشتهای و شاخهای از اخلاق
کاربردی است که مسائل نویدید اخلاقی ورزش را بررسی می
کندو به معنای «کاربست ارزشهای اخلاقی در موقعیتهای
ورزشی» است.
صفحه 17:
اخلاق مربیگری
تعریف: اخلاق مربیگری شاخهای از اخلاق حرفهای در عرصه
ورزش است که به تشخیص, تجزیبه و تحلیل و حل مسائل اخلاقی
که در عرصههای ورزشی برای صاحبان حرفههای مربیگری پیش
می آبند. میپردازد.
صفحه 18:
بخش دوم: اخلاق در مربیگری
صفحه 19:
گمشده ای به نام اخلاق
ویژگیهای تخصصی و رفتاری مربیان و ارتباط مستقیم و مداوم آنها با ورزشکاران موجب
میشود که مریبان آثربخشترین فرد در توسعه اصول » معیارها و ارزشهای اخلاقی در
بین ورزشکاران به شمار آیند؛ همچنین وسعت این اثر گذاری از محیط ورزشی هم فراتر
میرود و سایر حوزههای زند گی ورزشکار را نیز در بر میگیرد؛ در حالی که تناقضهای
اخلاقی موجود در ورزش روز به روز بیشتر و پیچیده تر شده و مربیان را با دشواریهای
بسیاری روبرو ساخته است.
از طرفی اهداف مربیگری یکی از عوامل تعیین کننده در بروز رفتارهای ناهنجار است؛ به
طوری که اگر هدف مربیگری مربیان تنها دستیابی به برد یا نتیجه گرایی باشد. همه
گفتمانهای اخلاقی تحت الشعاع قرار گرفته و هرکز چیزی جز دستیابی به موفقیت
مطرح نبوده و به مسائل اخلاقی توجه چندانی نخواهد شد.
صفحه 20:
انگارههای مرببان از اخلاق
یکت: پندانگاری
دو: زینت انکاری
سه :ترمز انگاری
چهار:نردبان انگاری
پنج: طب انگاری اخلاقی
صفحه 21:
۱-ماهیت طب انگاری اخلاقی
اخلاق به مثابه طب از سلامت جامعه ly yo در موقعیتهای عینی
سخن می گوید و آن را به مثابه برنامه تشخیص,پیشگیری و درمان
رذایل اخلاقی ورزشکاران میداند. این برداشت. در بعد عملی»
اثربخشی اخلاق را در کاهش تنشها و نابسامانیهای رفتاری و
.... در عرصه مربیگری به همراه میآورد.
صفحه 22:
۲- حیطههای طب انگاری اخلاقی
دوم. پیشگیری
سوم. درمان
صفحه 23:
کارکردهای اخلاق مربیگری:
23
۱- کمک به تصمیم گیری اخلاقی
۲- توانایی حل تزاحمات و تعارضات اخلاقی
۳- تقویت بعد عقلانی واستدلال اخلاقی
۶- حل چالشهای جدید اخلاقی
۵- آموزش موازین اخلاقی در محیط های ورزشی
*- کسب نتایج ورزشی مطلوبتر
۷- سلامت روانی و افزايش روابط عاطفی
۸- محبوبیت در میان مردم
صفحه 24:
بخش سوم:اصول و مهارتهای اخلاق مربیگری
فصل اول: اصول و مهارتهای رفتاراخلاقی مربی با خود
فصل دوم: اصول و مهارتهای رفتاراخلاقی مربی با دیگران
صفحه 25:
اصول و مهارتهای رفتاراخلاقی مربی با خود:
الف) با کسازی نیت(باورمندی)
ب) توكل (تكيه به خدا)
ج)حفظ منزلت
د)احترام به خويشتن
ه)دانشافزايى
و)انكيزه
صفحه 26:
توکل:
ت و کل در اصطلاح عبارت است از :«تکیه و اعتماد بر خدا در
عين انجام وظایف خویش, به كونهاى كه قلب انسان با ياد
او آرام كيرد».
صفحه 27:
توکل و کوشش:
تو کل از جمله مفاهیمی است که اگر معنای درستی از آن ارائه
دهیم. سبب پویایی و امیدواری مربی میشود و به حفظ و ارتقاء
سلامت وی در ابعاد گوناگون به ویژه بهداشت روانی او میانجامد؛
ولی اگر منهوم آن وارونه شود و کج فهمی در آن راه یابد. سستی
و تنبلی را در پی خواهد داشت.
صفحه 28:
پیامدهای مثبت تو کل:
8 اعتماد به نفس
8 امیدواری
8 آرامش و اطمینان قلبی
«ا قدرت بر تصمیم گیری
صفحه 29:
بخش سوم:اصول و مهارتهای اخلاق مربیگری
فصل اول: اصول و مهارتهای رفتاراخلاقی مربی با خود
فصل دوم: اصول و مهارتهای رفتاراخلاقی مربی با دیگران
صفحه 30:
اصول و مهارتهای رفتاراخلاقی مربی با دیگران:
الف) تعهد حرفهای و وفاداری سازمانی ز) انتقادپذ بری
ب) رعایت عدالت و انصاف ح) قانونپذبری و پایبندی به مقررات و آئیننامهها
ج) کرامت و احترام ط) نظم وانضباط
د) اصل عفت پیشکی و پا کدامنی ی) درستکاری و پرهیز از هر گونه فریبکاری
0( اصل پا کدستی و پرهیز کاری مالی کت) برقراری ارتباط موثر
واعفو و گذشت
30
صفحه 31:
الف) تعهد حرفهای و وفاداری cole jl
پیوستن به باشگاههای ورزشی و انجام دادن فعالیتهای مربیگری
مسئولیت های فراوانی را برای مربی به میان میآورد که یکی از
مهمترین آنها تعهد حرفهای و وفاداری سازمانی است.تعهد حرفهای
و وفاداری سازمانی نگرش مهم شغلی و سازمانی و از اصول مهم
اخلاق مربیگری محسوب می گردد.
صفحه 32:
انواع تعهد حرفهای و وفاداری ساز مانی
۱- تعهد نگرشی
این نوع تعهد از دلبستگی احساسی مربیان به ارزشهای باشگاهی حکایت دارد که در آن
فعالیت می کند و با سه عامل مشخص میشود:
- اعتقاد قوی به پذیرش اهداف و ارزشهای باشگاه؛
- تمایل به انجام دادن تلاشهای مضاعف و قابل ملاحظه برای باشگاه؛
- علاقهمندی به ادامه همکاری و فعالیت در باشگاه؛
۲- تعهد هنجاری
این نوع تعهد بر وظایف و سئولیتهای مربی در قبال باشگاه و میزانی که او حاضر است
فراتر از الزامات خود در باشگاه بماند استوار است.
32
صفحه 33:
ب) رعایت عدالت و انصاف
برخی اندیشمندان اخلاق اصل عدالت و انصاف را دو اصل متفاوت از یکدیگر میذانند
اما در این مجال به عنوان واژگان مترادف به کار میروند.
انصافرا می توان به این قاعده عام مورد توافق همه مکاتب اخلاقی تفسیر کرد که: «هر
آنچه برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و هر آنچه برای خود نمی پسندی برای
دیگران مپسند»
قلمرو رعایت عدالت و انصاف در عرصه مربیگری
۱- انصاف در آموزش و تعلیم
۲- انصاف در تعامل و ارتباط
۳- انصاف در ارزشیابی
33
صفحه 34:
ج) کرامت و احترام
یکی از مهمترین اصول اخلاقی مربیگری مبتنی بر فطرت و وجدان
اخلاقی انسانهاء «ارزش قائل شدن برای کرامت انسانی» است.
لازمه کرامت انسان این است که همه انسانها به سبب انسان بودنشان»
قابل احترامند و کسی حق ندارد با گفتار و رفتار خویش حیثیت آنها را
با خطر روبرو کند.
صفحه 35:
قلمرو مراعات کرامت در عرصه مربیگری
۱- شاگردان
۲- خانواده شا گردان
۴ سایرمرییان
۶-پیشکسوتان
۵- حریف
1— هواداران
۷- داوران
۸- مسئولین باشگاه و بر گزاری مسابقات
4- خبرنگاران و رسانهها
صفحه 36:
د) اصل عفت پیشکی و پاکدامنی
انواع مزاحمتهای جنسی و معرفها
ols غير كلامى
شوخی و طنزهای جنسی نگاههای هیز و شهوتآلود
گفتن داستانهای جنسی چشم چرانی
پرسش در مورد زندگی شخصی و جنسی شاگردان چشمک زدن
کنایه های جنسی در گفتار اشارههای زشت يا معنی دار جنسی
قنك 2 موی را و رای Gas Gab pa mols
ارائه بيشنهاد يا دعوت به رابطه جنسی ناخواسته نگاه خیره (معنی دار)
توضيف و تعجيد و قربان > صدقه رفن لعس كردت تاجور و نامناسي Geen)
ابراز علاقه نوازش کردن و نیشگون گرفتن ناشی از شهوت
متلکهای زننده برخورد جنسی به زور
36
صفحه 37:
) اصل پا کدستی و پرهیز کاری مالیی
پاکدستی و پرهی زکاری » نقطه آغاز همه ارزشهای
اخلاقی» و تقوای مالی» عالی ترین نشانه رعابت تقوا
در عرصه ورزش کشور است.
صفحه 38:
و) عفو و گذشت
فواید و پیامدهای عفو وگذشت
۱- سلامت و آرامش روانی و جسمانی
۲- عفو راهکار ترییتی است
۳- عفو, عامل جذب و زدودن کینه ها است
۶- عفو, عامل نفوذ در دیگران است
۵- تبدیل افکار منفی به مثبت
صفحه 39:
مراتب عفو و گذشت
مرحله نخست عفو وگذشت این است که انسان بدی را ببیند؛ اما برای خدا يا انسانیت به انتقام با هر واکنش
مشابهی رو نیاورد؛ بنابراین مرتبه اول » یعنی بدی را دیدن و از آن گذشتن.
مرحله دوم و بالاتر از مرحله اول این است که انسان به جایی برسد که هرگز بدی را نبیند تا بخواهد
گذشت کند که به اصطلاح صفح گویند. «صفح» به معنای روی ب رگرداندن و نادیده گرفتن و به فراموشی
سپردن است.
مرحله سوم ؛ بالاتر از دو مرحله قبل است و آن «پاسخ بدی را به نیکی دادن» است. پیامبر اکرم (ص) در
این باره فرموده : «به کسی که به تو بدی کرده است نیکی کن».
39
صفحه 40:
فر آیند بخشیدن
مربى جكونه مى تواند اين ف رآیندرا تسهیل کند؟
۱- بخشیدن و عفو کردن زمانی در روابط بین فردی اتفاق میافتد که معنای واقعی آنرا درك كنيم و
بتوانیم حدود آن را مشخص نماییم.
۲- موقعیت فرد رنجاننده را درك كنيم
۳- اوقاتی را به یاد آوريم که خود باعث رنجش دیگران شدهايم و بدانیم که ما هم ندانسته عده ای را
رنجاندهايم و آن زمان انتظار داشتیم که طرف رنجیده ما را ببخشد.
۶-نوعی همدلی بین خود و فرد رنجاننده ایجاد کنیم و به او مهربانی بورزیم.
۵- بدانیم که رنجیدن, ما را از ایجاد روابط صمیمی و رضایت بخش با دیگران باز میدارد و در عمل ما را
مدیریت می کند و برای سلامت جسمی و عاطفی ما مضر است.
40
صفحه 41:
ز) انتقاد پذیری
توجه به ابن نكته كه نقدبذیری» شناخت کاستی و تلاش بسرای زدودن آنماء سرمایه ای
ارزنده برای اصلاح مربی به شمار میرود گامی اساسی در ارتقاء سطح مربیگری است.
ارزیابی و پژوهش دیگران بر چگونگی مربیکری دو درس
مهم به مربیان میدهد:
نخست؛ اينکه با دانش دیگران آشنا میشوند.
دوم؛ آنکه راههای تازه و درستتری را بیدا میکنند.
صفحه 42:
ح) قانونپذبری و پایبندی به مقررات و آئیننامهها
پایبندی به قانون از این جهت اخلاقی است که شما را در صف واحد
قرار می دهد و به رعایت حقوق دیگران وا می دارد. اين پایبندی و
وفاداری امری اخلاقی است که از روحیه جوانمردی نشئت مى كيرد
و بسیاری از فضایل اخلاقی مانند مسئولیتپذیری » احترام» نظم و
... را به همراه دارد .
صفحه 43:
ط) نظم وانضباط
نظم از آموزههای اخلاقی و صفات برجسته ای است که نقش به سزابی در
بدست آوردن موفقیت در عرصه مربیگری دارد.
قلمرو نظم وانضباط در عرصه مربیگری
۱- نظم وانضباط فردی
۲- نظم وانضباط در ارتباط با افراد
الف) تقسیم کار
ب) تعیین مقررات
صفحه 44:
نمونه ای از رفتارهای منظم ونامنظم
حضور به موقع در تمرینات و مسابقات تأخیر و غیبت در تمریتات و مسابقات
توجه به صحبتهاک مربی صحبت و حواسپرتی هنگام آموزشهای مربی
تمرکز بر تمرینات تمرکز نکردن بر تمرینات
همراه داشتن وسایل مورد نیاز تمرین و مسابقه فراموشی در آوردث وسایل مورد نیاز
کمک به جمعآوری وسایل بعد از تمرین جمعآوری وسایل را بر عهده دیگران گذاشتن
44
صفحه 45:
ی) درستکاری و پرهیز از هر گونه فریبکاری
راستی و صداقت از فضیلتهای عالی و برتر اخلاق مربیگری و نشانه شخصبت
و اصالت مربی است.
گونههای راستی
۱- راستی در پندار
۳- راستی در گفتار
5-7 راستى در کردار
صفحه 46:
قلمرو صداقت و راست گویی
۱- صداقت با شا گردان
۲- صداقت با مسئولین
۳- صداقت با مردم و رسانه ها
صفحه 47:
صداقت با شا گردان
الف-پرهیز از فریب کاری ب-مصادیق فریبکاری
مصادیق فریبکاری
فریب کاری در عرصه ورزش مصادیق فراوانی دارد و مهمترین آنها که
مربیان در بروز آن نقش اساسی دارند عبار تند از:
يك - فریب داوران
دو - وقت کشی
سه- دوپینگ
دلایلی که برخی مرییان ورزشکاران را به دوپینگ تشویق می کنند:
- انگیزه های اجتماعی و اقتصادی -انتظارات بیش از حد- آثار داروها
صفحه 48:
48
اخلاق و دوپینگ
در اخلاق همواره بر اصولی شرعی و عقلی تکیه شده است که موانعی جدی
برای استفاده از مواد نیروزا محسوب می شوند و بر نادرستی استفاده از این
روش تأكيد دارند.
در مجموع مبارزه با دوپینگ بر سه اصل استوار است:
یک - احترام به اخلاق ورزشی
دو - فراهم آوردن محیطی برابر برای همه ورزشکاران؛ چرا که استفاده از
مواد نیروزا باعث تضییع حقوق دبگر ورزشکاران میشود.
سه- محافظت از سلامت ورزشکاران
صفحه 49:
کت) برقراری ارتباط موثر
در اصطلاح. ارتباط را به گونهها و عبارات مختلفی تعریف کردهاند؛
از جمله «فن انتقال اطلاعات. افکار و رفتارهای انسانی از بت
شخص به شخص دیگر»
یک. شکلهای ارتباط
دوءروش مربیگری و ارتباط
سه. قلمرو ارتباطات موّثر در عرصه مربیگری
صفحه 50:
کت) برقراری ار تباط موثر
شکلهای ارتباط
۱- ارتباط کلامی: ارتباط کلامی؛ تبادل اطلاعات با استفاده از کلمات
میباشد که هم شامل کلمات نوشتاری و هم گفتاری است.
۲- ارتباط غیر کلامی: ارتباطات غیر کلامی (زبان بدن) با حر کات
(وضعیت آراستگی. طرز لباس پوشیدن, آرایش, ظاهر عمومی بدن؛
حالت co ge ح ر کات دست و حر کات سر تماس چشمی. حالت بدنء
لمس, طرز راه رفتن» صداهاء سکوت و ...) برقرار می شود.
50
صفحه 51:
ارزشها و آداب اخلاقی ناظر به ارتباطات کلامی و غیر کلامی
۱- ارتباط کلامی:
-اندیشه» وانگهی گفتار
-آغاز گفتار با واژه های مه رآمیز
-میانهروی
-ادب در صدا زدن
-ابراز محبت زبانی
-زیبا گویی
مثبت نگری
-پایان دادن به سخن با صمیمیت
۲- ارتباط غير كلامى
-آراستگی ظاهر
-حالات چهره
-ارتباط چشمی
-تماس بدنی
-ویژگی صدا
صفحه 52:
روش مربیگری و ارتباط
از نظر روشهای برقراری ار تباط, مربیان را می توان در چند دسته
جای داد:
۱- روش دستوری
۳۲- روش منفعل(ثرپذیر)
۳- روش مشا رکتی
صفحه 53:
قلمرو ارتباطات مور در عرصه مربیگری
۱- ورزشکاران
۲- همکاران اجرایی(دستیاران فنی.مربیان تیمهای دیگرءپزشکان)
۳- داوران
۶- والدین
۵- رسانههای گروهی
صفحه 54:
تکنیک ساندویچ در مربیگری
رویکرد با روش «ساندویج»راهی موثر برای بازخورد سازنده . بسیار مؤثر و شناخته شده
سوام اور متوالی و پیوسته اینگونه است :
« جمله مثبت » جمله منفی» جمله مثبت
به بیان دیگر:
« تعریف ؛ انتقاد» تعریف »
١.بيان مثبت. ماننده«تلاش خوب»؛
۲.دستورها و هدایت های آینده كرا و آينده محور یا همان انتقاد سازنده مانند: «آماد گی
سای بان
۳.تمجید یا تصین. این عمل باعث اعتماد و تفاهم بین طرفین می شود؛ مانند:«خوب بودن
در بازی»
مثال:
- علی جان ! شما بازیکن پرتلاش و پر انگیزه ای هستی.| گرچه در این بازی از لحاظ
آماد گی جسمانی کمتر از سطح انتظار
بودی؛ ولی در پیاده سازی تا کتیک های تیم خیلی خوب عمل کردی.
54
صفحه 55:
سال ها دل» طلب جام جم از ما مى كرد
و آنجه خود داشت ز بيكانه تمنا مى كرد
كوهرى كز صدف كون و مكان بيرون است
طلباز كم شدكان لب دريا مى كرد
با سپاس از توجه شما