پی‌دی‌اف
اخلاقورزشی

دانلود فایلPDF اخلاق مربیگری ورزشی اصول وبایسته ها تعدادصفحات :55

توضیحات این فایل: دانلود فایلPDF اخلاق مربیگری ورزشی اصول وبایسته ها تعدادصفحات :55 اصول و اخلاق مربیگری ورزشی به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که یک مربی ورزشی باید در برخورد با ورزشکاران، همکاران و سایر افراد مرتبط با ورزش، به آنها پایبند باشد. این اصول، تضمین‌کننده رفتار حرفه‌ای، اخلاقی و مسئولانه مربی است و نقش مهمی در ایجاد محیطی سالم و مثبت برای ورزشکاران دارد. اصول اخلاق مربیگری ورزشی: پایداری اخلاقی: مربی باید در تمام رفتارهای خود، اصول اخلاقی را رعایت کند و از هرگونه رفتار نامناسب یا غیرقانونی خودداری کند. احترام به ورزشکاران: مربی باید به تمام ورزشکاران خود با احترام برخورد کند، حتی اگر آنها از لحاظ توانایی یا استعداد با یکدیگر متفاوت باشند. ایجاد محیطی امن و حمایت‌کننده: مربی باید محیطی امن و حمایت‌کننده برای ورزشکاران خود ایجاد کند، جایی که آنها بتوانند بدون ترس از قضاوت یا انتقاد، به رشد و پیشرفت خود بپردازند. عدم تبعیض: مربی نباید در برخورد با ورزشکاران، تبعیض نژادی، جنسیتی، مذهبی یا هرگونه تبعیض دیگری را اعمال کند. ارائه آموزش‌های مناسب: مربی باید آموزش‌هایی را ارائه دهد که متناسب با سطح و توانایی ورزشکاران باشد و از روش‌های آموزشی صحیح و موثر استفاده کند. ارتقاء روحیه ورزشکاران: مربی باید روحیه ورزشکاران را ارتقاء دهد، آنها را تشویق کند و به آنها کمک کند تا اهداف خود را دنبال کنند. حفظ حریم خصوصی: مربی باید حریم خصوصی ورزشکاران را حفظ کند و اطلاعات شخصی آنها را بدون اجازه آنها فاش نکند. پایداری در روابط حرفه‌ای: مربی باید با همکاران خود روابطی حرفه‌ای و مبتنی بر احترام متقابل داشته باشد. عدم سوءاستفاده از موقعیت: مربی نباید از موقعیت خود برای سوءاستفاده از ورزشکاران یا دیگران استفاده کند. پاسخگویی به مسئولیت‌ها: مربی باید مسئولیت‌های خود را به طور کامل انجام دهد و در قبال ورزشکاران و سایر طرف‌های مرتبط، پاسخگو باشد. اهمیت اخلاق مربیگری: ایجاد محیطی سالم و مثبت: اخلاق مربیگری به ایجاد محیطی سالم و مثبت برای ورزشکاران کمک می‌کند که در آن آنها بتوانند به طور سالم ورزش کنند و رشد کنند. ایجاد اعتماد: اخلاق مربیگری باعث ایجاد اعتماد بین مربی و ورزشکاران می‌شود، که این اعتماد، پایه اصلی ارتباط سالم بین آنها را تشکیل می‌دهد. ایجاد روحیه تیمی: اخلاق مربیگری به ایجاد روحیه تیمی و همکاری بین ورزشکاران کمک می‌کند. پیشگیری از مشکلات: اخلاق مربیگری به پیشگیری از مشکلات و حوادثی مانند آسیب‌های ورزشی، سوءاستفاده از ورزشکاران و سایر مسائل اخلاقی کمک می‌کند. توسعه ورزشکاران: اخلاق مربیگری به توسعه همه جانبه ورزشکاران کمک می‌کند، هم در زمینه ورزشی و هم در زمینه اخلاقی و اجتماعی.

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:

صفحه 2:
اخلاق مربیگری ورزشی احول و بایسته‌ها

صفحه 3:
بخش اول: درباره اخلاق

صفحه 4:
اخلاق در لغت به معنای« رفتار شایسته و پسندیده » طبع, نهاد. سرشت و سچیه» آمده است. منابع اخلاقی به تفصیل درباره چیستی اصطلاحی اخلاق بحث کرده‌اند. ضمن تا کید بر دقت و نکته سنجی پیشینیان در تحلیل مفهوم اخلاق و ارج نهادن به تلاش آنان ۰ تعریفی عملیاتی از اخلاق نیز می توان ارائه کرد. اخلاق چیست؟ اخلاق الگوی رفتار ارتباطی درون شخصی و برون شخصی مبتنی بر رعایت حقوق طرف ار تباط است.

صفحه 5:
اند یشمندان با ملاحظه قلمرو ار تباطی انسان چهار گونه ار تباط برای او متصور شده اند: ارتباط با خدا (قدسی) ارتباط با خود (درون شخصی) ارتباط با دیگران (بین شخصی) ارتباط با طبیعت (برون شخصی)

صفحه 6:
ضرورت زیست اخلاقی هر انسانی به میزان ظهور ارزش‌های اخلاقی در افکار» گفتار و رفتارش ارزیابی می‌شود و اولین نمودی که از یک شخص در جامعه ظاهر می‌شود اخلاق آن فرد Tel

صفحه 7:
فواید اخلاق ورزی SS == 9 ضمانت اجرای قوانین؛ * بهترین راهنمای معاشرت و نفوذ در دلها و محبوبیت در ميان مردم؛ 8 ایجاد نشاط و شادمانی در زندگی

صفحه 8:
مربى: "ا مربى در لغت به كسى كفته مى شودكه رشد و نمو ديكرى را بر عهده داشته باشد و بر وجود او بيفزايد. 9 مربی در اصطلاح نيز به فردى اطلاق مى گردد که موضوع هنرء فن» تکنیکت با دانش‌های گوناگون را با روش معمول و سازمان یافته آموزش می‌دهد.

صفحه 9:
مربیگری: مربیگری در حقبقت آموزش به دیگران است اما مفاهیم ديكرى نیز دارد. مربیگری هنر بهسازی عملکرد دیگران است. 8 مربیگری یعنی آموزش تکنیک‌هاء تاکتیک‌ها و مهارت‌های ورزشی به ورزشکاران همراه با هدایت و رشد شخصیتی آنان.

صفحه 10:
اخلاق کاربردی: تعریف : بخشی از اخلاق است که به مباحث و معضلات عملی به گونه‌ای خاص و مستقیم توجه می کند. وظایف: شناسایی هنجارها و ارزش‌هاء بررسی و حل مشکلات اخلاقی به صورت جزئی و ارزیابی عملکرد افراد. سازمان‌ها؛ نهادها و صاحبان مشاغل از وظایف اخلاق کاربردی است.

صفحه 11:
کستره اخلاق کاربردی - حوزه فردی و میان فردی: اخلاق خانواده» روابط شخصی مثل دوستی با دیگران و ارتباطات با سالمندان و جوانان. - حوزه سازمانی: اخلاق ورزشی. اخلاق ‎dy‏ اخلاق رسانه‌ای. اخلاق زیستی, اخلاق قانونگذاری» اخلاق روابط بین‌الملل اخلاق فناوری اطلاعات.

صفحه 12:
اخلاق حرفه‌ای اخلاق حرفه‌ای زیرشاخه اخلاق کاربردی محسوب شده و مصادیق عینی و عملی اخلاق‌ورزی را در حرفه‌ها و گروههای گوناگون جامعه مطالعه می کند.

صفحه 13:
مفهوم اخلاق حرفه‌ای ساده ترین مفهوم و تعریف اخلاق حرفه ای این است که آن را مسئولیت پذیری در زندگی شغلی بدانیم. هر كس با هر شغلی که دارد با سه حوزه اخلاق روبرو است: ۱- اخلاق در زندگی فردی ۲- اخلاق در زندگی شغلی ۳- اخلاق در زندگی سازمانی این سه موضوع با هم در ارتباط هستند و غفلت از هریک موجب بروز رفتارهای غیراخلاقی می گردد براین اساس مفهوم اخلاق حرفه‌ای این سه موضوع را در برمی گیرد.

صفحه 14:
ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای از دیدگاه کادوزبر ۱- مسئولیت‌پذیری ۳۲- برتری جویی و رقابت طلبی ۳- صادق بودن ۶- احترام به دیگران 0- رعایت و احترام نست به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی 7- عدالت و انصاف ۷- همدردی با دیگران ۸- وفاداری 4

صفحه 15:
رابطه اخلاق و ورزش به باور اندیشمندان حوزه فلسفه ورزش یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اهداف ورزش گسترش اخلاقبات در جامعه است؛ به همین جهت برخی تربیت بدنی را به نهادینه کردن صفات اخلاقی در شخصیت افراد از طریق فعالیت‌های ورزشی معنا کرده‌اند. ورزش. فضایی را مهیا می کند که اخلاق و منش ورزشی در خلق و خوی افراد نهاد بنه شود

صفحه 16:
اخلاق ورزشی بروز رفتارها و چالش‌های اخلاقی در عرصه ورزش,پای واژه «اخلاق ورزشی» را به میان مطالعات اخلاقی گشود. تعریف: اخلاق ورزشی دانشی میان رشته‌ای و شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که مسائل نویدید اخلاقی ورزش را بررسی می کندو به معنای «کاربست ارزش‌های اخلاقی در موقعیت‌های ورزشی» است.

صفحه 17:
اخلاق مربیگری تعریف: اخلاق مربیگری شاخه‌ای از اخلاق حرفه‌ای در عرصه ورزش است که به تشخیص, تجزیبه و تحلیل و حل مسائل اخلاقی که در عرصه‌های ورزشی برای صاحبان حرفه‌های مربیگری پیش می آبند. می‌پردازد.

صفحه 18:
بخش دوم: اخلاق در مربیگری

صفحه 19:
گمشده ای به نام اخلاق ویژگی‌های تخصصی و رفتاری مربیان و ارتباط مستقیم و مداوم آنها با ورزشکاران موجب می‌شود که مریبان آثربخش‌ترین فرد در توسعه اصول » معیارها و ارزش‌های اخلاقی در بین ورزشکاران به شمار آیند؛ همچنین وسعت این اثر گذاری از محیط ورزشی هم فراتر می‌رود و سایر حوزه‌های زند گی ورزشکار را نیز در بر می‌گیرد؛ در حالی که تناقض‌های اخلاقی موجود در ورزش روز به روز بیشتر و پیچیده تر شده و مربیان را با دشواری‌های بسیاری روبرو ساخته است. از طرفی اهداف مربیگری یکی از عوامل تعیین کننده در بروز رفتارهای ناهنجار است؛ به طوری که اگر هدف مربیگری مربیان تنها دستیابی به برد یا نتیجه گرایی باشد. همه گفتمان‌های اخلاقی تحت الشعاع قرار گرفته و هرکز چیزی جز دستیابی به موفقیت مطرح نبوده و به مسائل اخلاقی توجه چندانی نخواهد شد.

صفحه 20:
انگاره‌های مرببان از اخلاق یکت: پندانگاری دو: زینت انکاری سه :ترمز انگاری چهار:نردبان انگاری پنج: طب انگاری اخلاقی

صفحه 21:
۱-ماهیت طب انگاری اخلاقی اخلاق به مثابه طب از سلامت جامعه ‎ly yo‏ در موقعیت‌های عینی سخن می گوید و آن را به مثابه برنامه تشخیص,پیشگیری و درمان رذایل اخلاقی ورزشکاران می‌داند. این برداشت. در بعد عملی» اثربخشی اخلاق را در کاهش تنش‌ها و نابسامانی‌های رفتاری و .... در عرصه مربیگری به همراه می‌آورد.

صفحه 22:
۲- حیطه‌های طب انگاری اخلاقی دوم. پیشگیری سوم. درمان

صفحه 23:
کارکردهای اخلاق مربیگری: 23 ۱- کمک به تصمیم گیری اخلاقی ۲- توانایی حل تزاحمات و تعارضات اخلاقی ۳- تقویت بعد عقلانی واستدلال اخلاقی ۶- حل چالش‌های جدید اخلاقی ۵- آموزش موازین اخلاقی در محیط های ورزشی *- کسب نتایج ورزشی مطلوب‌تر ۷- سلامت روانی و افزايش روابط عاطفی ۸- محبوبیت در میان مردم

صفحه 24:
بخش سوم:اصول و مهارت‌های اخلاق مربیگری فصل اول: اصول و مهارت‌های رفتاراخلاقی مربی با خود فصل دوم: اصول و مهارت‌های رفتاراخلاقی مربی با دیگران

صفحه 25:
اصول و مهارت‌های رفتاراخلاقی مربی با خود: الف) با کسازی نیت(باورمندی) ب) توكل (تكيه به خدا) ج)حفظ منزلت د)احترام به خويشتن ه)دانشافزايى و)انكيزه

صفحه 26:
توکل: ت و کل در اصطلاح عبارت است از :«تکیه و اعتماد بر خدا در عين انجام وظایف خویش, به كونهاى كه قلب انسان با ياد او آرام كيرد».

صفحه 27:
توکل و کوشش: تو کل از جمله مفاهیمی است که اگر معنای درستی از آن ارائه دهیم. سبب پویایی و امیدواری مربی می‌شود و به حفظ و ارتقاء سلامت وی در ابعاد گوناگون به ویژه بهداشت روانی او می‌انجامد؛ ولی اگر منهوم آن وارونه شود و کج فهمی در آن راه یابد. سستی و تنبلی را در پی خواهد داشت.

صفحه 28:
پیامدهای مثبت تو کل: 8 اعتماد به نفس 8 امیدواری 8 آرامش و اطمینان قلبی «ا قدرت بر تصمیم گیری

صفحه 29:
بخش سوم:اصول و مهارت‌های اخلاق مربیگری فصل اول: اصول و مهارت‌های رفتاراخلاقی مربی با خود فصل دوم: اصول و مهارت‌های رفتاراخلاقی مربی با دیگران

صفحه 30:
اصول و مهارت‌های رفتاراخلاقی مربی با دیگران: الف) تعهد حرفه‌ای و وفاداری سازمانی ز) انتقادپذ بری ب) رعایت عدالت و انصاف ح) قانون‌پذبری و پایبندی به مقررات و آئین‌نامه‌ها ج) کرامت و احترام ط) نظم وانضباط د) اصل عفت پیشکی و پا کدامنی ی) درستکاری و پرهیز از هر گونه فریبکاری 0( اصل پا کدستی و پرهیز کاری مالی کت) برقراری ارتباط موثر واعفو و گذشت 30

صفحه 31:
الف) تعهد حرفه‌ای و وفاداری ‎cole jl‏ پیوستن به باشگاههای ورزشی و انجام دادن فعالیت‌های مربیگری مسئولیت های فراوانی را برای مربی به میان می‌آورد که یکی از مهمترین آنها تعهد حرفه‌ای و وفاداری سازمانی است.تعهد حرفه‌ای و وفاداری سازمانی نگرش مهم شغلی و سازمانی و از اصول مهم اخلاق مربیگری محسوب می گردد.

صفحه 32:
انواع تعهد حرفه‌ای و وفاداری ساز مانی ۱- تعهد نگرشی این نوع تعهد از دلبستگی احساسی مربیان به ارزش‌های باشگاهی حکایت دارد که در آن فعالیت می کند و با سه عامل مشخص می‌شود: - اعتقاد قوی به پذیرش اهداف و ارزش‌های باشگاه؛ - تمایل به انجام دادن تلاش‌های مضاعف و قابل ملاحظه برای باشگاه؛ - علاقه‌مندی به ادامه همکاری و فعالیت در باشگاه؛ ۲- تعهد هنجاری این نوع تعهد بر وظایف و سئولیت‌های مربی در قبال باشگاه و میزانی که او حاضر است فراتر از الزامات خود در باشگاه بماند استوار است. 32

صفحه 33:
ب) رعایت عدالت و انصاف برخی اندیشمندان اخلاق اصل عدالت و انصاف را دو اصل متفاوت از یکدیگر می‌ذانند اما در این مجال به عنوان واژگان مترادف به کار می‌روند. انصافرا می توان به این قاعده عام مورد توافق همه مکاتب اخلاقی تفسیر کرد که: «هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و هر آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند» قلمرو رعایت عدالت و انصاف در عرصه مربیگری ۱- انصاف در آموزش و تعلیم ۲- انصاف در تعامل و ارتباط ۳- انصاف در ارزشیابی 33

صفحه 34:
ج) کرامت و احترام یکی از مهمترین اصول اخلاقی مربیگری مبتنی بر فطرت و وجدان اخلاقی انسان‌هاء «ارزش قائل شدن برای کرامت انسانی» است. لازمه کرامت انسان این است که همه انسان‌ها به سبب انسان بودنشان» قابل احترامند و کسی حق ندارد با گفتار و رفتار خویش حیثیت آنها را با خطر روبرو کند.

صفحه 35:
قلمرو مراعات کرامت در عرصه مربیگری ۱- شاگردان ۲- خانواده شا گردان ۴ سایرمرییان ۶-پیشکسوتان ۵- حریف 1— هواداران ۷- داوران ۸- مسئولین باشگاه و بر گزاری مسابقات 4- خبرنگاران و رسانه‌ها

صفحه 36:
د) اصل عفت پیشکی و پاکدامنی انواع مزاحمت‌های جنسی و معرفها ‎ols‏ غير كلامى شوخی و طنزهای جنسی نگاه‌های هیز و شهوت‌آلود گفتن داستان‌های جنسی چشم چرانی پرسش در مورد زندگی شخصی و جنسی شاگردان چشمک زدن کنایه های جنسی در گفتار اشاره‌های زشت يا معنی دار جنسی قنك 2 موی را و رای ‎Gas Gab pa mols‏ ارائه بيشنهاد يا دعوت به رابطه جنسی ناخواسته نگاه خیره (معنی دار) توضيف و تعجيد و قربان > صدقه رفن لعس كردت تاجور و نامناسي ‎Geen)‏ ‏ابراز علاقه نوازش کردن و نیشگون گرفتن ناشی از شهوت ‏متلک‌های زننده برخورد جنسی به زور ‎36 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
) اصل پا ک‌دستی و پرهیز کاری مالیی پاک‌دستی و پرهی زکاری » نقطه آغاز همه ارزش‌های اخلاقی» و تقوای مالی» عالی ترین نشانه رعابت تقوا در عرصه ورزش کشور است.

صفحه 38:
و) عفو و گذشت فواید و پیامدهای عفو وگذشت ۱- سلامت و آرامش روانی و جسمانی ۲- عفو راهکار ترییتی است ۳- عفو, عامل جذب و زدودن کینه ها است ۶- عفو, عامل نفوذ در دیگران است ۵- تبدیل افکار منفی به مثبت

صفحه 39:
مراتب عفو و گذشت مرحله نخست عفو وگذشت این است که انسان بدی را ببیند؛ اما برای خدا يا انسانیت به انتقام با هر واکنش مشابهی رو نیاورد؛ بنابراین مرتبه اول » یعنی بدی را دیدن و از آن گذشتن. مرحله دوم و بالاتر از مرحله اول این است که انسان به جایی برسد که هرگز بدی را نبیند تا بخواهد گذشت کند که به اصطلاح صفح گویند. «صفح» به معنای روی ب رگرداندن و نادیده گرفتن و به فراموشی سپردن است. مرحله سوم ؛ بالاتر از دو مرحله قبل است و آن «پاسخ بدی را به نیکی دادن» است. پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده : «به کسی که به تو بدی کرده است نیکی کن». 39

صفحه 40:
فر آیند بخشیدن مربى جكونه مى تواند اين ف رآیندرا تسهیل کند؟ ۱- بخشیدن و عفو کردن زمانی در روابط بین فردی اتفاق می‌افتد که معنای واقعی آنرا درك كنيم و بتوانیم حدود آن را مشخص نماییم. ۲- موقعیت فرد رنجاننده را درك كنيم ۳- اوقاتی را به یاد آوريم که خود باعث رنجش دیگران شده‌ايم و بدانیم که ما هم ندانسته عده ای را رنجانده‌ايم و آن زمان انتظار داشتیم که طرف رنجیده ما را ببخشد. ۶-نوعی همدلی بین خود و فرد رنجاننده ایجاد کنیم و به او مهربانی بورزیم. ۵- بدانیم که رنجیدن, ما را از ایجاد روابط صمیمی و رضایت بخش با دیگران باز می‌دارد و در عمل ما را مدیریت می کند و برای سلامت جسمی و عاطفی ما مضر است. 40

صفحه 41:
ز) انتقاد پذیری توجه به ابن نكته كه نقدبذیری» شناخت کاستی و تلاش بسرای زدودن آنماء سرمایه ای ارزنده برای اصلاح مربی به شمار می‌رود گامی اساسی در ارتقاء سطح مربیگری است. ارزیابی و پژوهش دیگران بر چگونگی مربیکری دو درس مهم به مربیان می‌دهد: نخست؛ اينکه با دانش دیگران آشنا می‌شوند. دوم؛ آنکه راه‌های تازه و درست‌تری را بیدا می‌کنند.

صفحه 42:
ح) قانون‌پذبری و پایبندی به مقررات و آئین‌نامه‌ها پایبندی به قانون از این جهت اخلاقی است که شما را در صف واحد قرار می دهد و به رعایت حقوق دیگران وا می دارد. اين پایبندی و وفاداری امری اخلاقی است که از روحیه جوانمردی نشئت مى كيرد و بسیاری از فضایل اخلاقی مانند مسئولیت‌پذیری » احترام» نظم و ... را به همراه دارد .

صفحه 43:
ط) نظم وانضباط نظم از آموزه‌های اخلاقی و صفات برجسته ای است که نقش به سزابی در بدست آوردن موفقیت در عرصه مربیگری دارد. قلمرو نظم وانضباط در عرصه مربیگری ۱- نظم وانضباط فردی ۲- نظم وانضباط در ارتباط با افراد الف) تقسیم کار ب) تعیین مقررات

صفحه 44:
نمونه ای از رفتارهای منظم ونامنظم حضور به موقع در تمرینات و مسابقات تأخیر و غیبت در تمریتات و مسابقات توجه به صحبت‌هاک مربی صحبت و حواس‌پرتی هنگام آموزش‌های مربی تمرکز بر تمرینات تمرکز نکردن بر تمرینات همراه داشتن وسایل مورد نیاز تمرین و مسابقه فراموشی در آوردث وسایل مورد نیاز کمک به جمع‌آوری وسایل بعد از تمرین جمع‌آوری وسایل را بر عهده دیگران گذاشتن 44

صفحه 45:
ی) درستکاری و پرهیز از هر گونه فریبکاری راستی و صداقت از فضیلت‌های عالی و برتر اخلاق مربیگری و نشانه شخصبت و اصالت مربی است. گونه‌های راستی ۱- راستی در پندار ۳- راستی در گفتار 5-7 راستى در کردار

صفحه 46:
قلمرو صداقت و راست گویی ۱- صداقت با شا گردان ۲- صداقت با مسئولین ۳- صداقت با مردم و رسانه ها

صفحه 47:
صداقت با شا گردان الف-پرهیز از فریب کاری ب-مصادیق فریبکاری مصادیق فریب‌کاری فریب کاری در عرصه ورزش مصادیق فراوانی دارد و مهمترین آنها که مربیان در بروز آن نقش اساسی دارند عبار تند از: يك - فریب داوران دو - وقت کشی سه- دوپینگ دلایلی که برخی مرییان ورزشکاران را به دوپینگ تشویق می کنند: - انگیزه های اجتماعی و اقتصادی -انتظارات بیش از حد- آثار داروها

صفحه 48:
48 اخلاق و دوپینگ در اخلاق همواره بر اصولی شرعی و عقلی تکیه شده است که موانعی جدی برای استفاده از مواد نیروزا محسوب می شوند و بر نادرستی استفاده از این روش تأكيد دارند. در مجموع مبارزه با دوپینگ بر سه اصل استوار است: یک - احترام به اخلاق ورزشی دو - فراهم آوردن محیطی برابر برای همه ورزشکاران؛ چرا که استفاده از مواد نیروزا باعث تضییع حقوق دبگر ورزشکاران می‌شود. سه- محافظت از سلامت ورزشکاران

صفحه 49:
کت) برقراری ارتباط موثر در اصطلاح. ارتباط را به گونه‌ها و عبارات مختلفی تعریف کرده‌اند؛ از جمله «فن انتقال اطلاعات. افکار و رفتارهای انسانی از بت شخص به شخص دیگر» یک. شکلهای ارتباط دوءروش مربیگری و ارتباط سه. قلمرو ارتباطات موّثر در عرصه مربیگری

صفحه 50:
کت) برقراری ار تباط موثر شکلهای ارتباط ۱- ارتباط کلامی: ارتباط کلامی؛ تبادل اطلاعات با استفاده از کلمات می‌باشد که هم شامل کلمات نوشتاری و هم گفتاری است. ۲- ارتباط غیر کلامی: ارتباطات غیر کلامی (زبان بدن) با حر کات (وضعیت آراستگی. طرز لباس پوشیدن, آرایش, ظاهر عمومی بدن؛ حالت ‎co ge‏ ح ر کات دست و حر کات سر تماس چشمی. حالت بدنء لمس, طرز راه رفتن» صداهاء سکوت و ...) برقرار می شود. 50

صفحه 51:
ارزش‌ها و آداب اخلاقی ناظر به ارتباطات کلامی و غیر کلامی ۱- ارتباط کلامی: -اندیشه» وانگهی گفتار -آغاز گفتار با واژه های مه رآمیز -میانه‌روی -ادب در صدا زدن -ابراز محبت زبانی -زیبا گویی مثبت نگری -پایان دادن به سخن با صمیمیت ۲- ارتباط غير كلامى -آراستگی ظاهر -حالات چهره -ارتباط چشمی -تماس بدنی -ویژگی صدا

صفحه 52:
روش مربیگری و ارتباط از نظر روش‌های برقراری ار تباط, مربیان را می توان در چند دسته جای داد: ۱- روش دستوری ۳۲- روش منفعل(ثرپذیر) ۳- روش مشا رکتی

صفحه 53:
قلمرو ارتباطات مور در عرصه مربیگری ۱- ورزشکاران ۲- همکاران اجرایی(دستیاران فنی.مربیان تیمهای دیگرءپزشکان) ۳- داوران ۶- والدین ۵- رسانه‌های گروهی

صفحه 54:
تکنیک ساندویچ در مربیگری رویکرد با روش «ساندویج»راهی موثر برای بازخورد سازنده . بسیار مؤثر و شناخته شده سوام اور متوالی و پیوسته اینگونه است : « جمله مثبت » جمله منفی» جمله مثبت به بیان دیگر: « تعریف ؛ انتقاد» تعریف » ١.بيان‏ مثبت. ماننده«تلاش خوب»؛ ۲.دستورها و هدایت های آینده كرا و آينده محور یا همان انتقاد سازنده مانند: «آماد گی سای بان ۳.تمجید یا تصین. این عمل باعث اعتماد و تفاهم بین طرفین می شود؛ مانند:«خوب بودن در بازی» مثال: - علی جان ! شما بازیکن پرتلاش و پر انگیزه ای هستی.| گرچه در این بازی از لحاظ آماد گی جسمانی کمتر از سطح انتظار بودی؛ ولی در پیاده سازی تا کتیک های تیم خیلی خوب عمل کردی. 54

صفحه 55:
سال ها دل» طلب جام جم از ما مى كرد و آنجه خود داشت ز بيكانه تمنا مى كرد كوهرى كز صدف كون و مكان بيرون است طلباز كم شدكان لب دريا مى كرد با سپاس از توجه شما

1 اخالق مربیگری ورزشی اصول و بایستهها مدرس:حجت سلطانی زرندی 2 بخش اول :درباره اخالق 3 اخالق در لغت به معنای« رفتار شایسته و پسندیده ،طبع ،نهاد ،سرشت و سجیه» آمده است. منابع اخالقی به تفصیل درباره چیستی اصطالحی اخالق بحث کردهاند .ضمن تأکید بر دقت و نکته سنجی پیشینیان در تحلیل مفهوم اخالق و ارج نهادن به تالش آنان ،تعریفی عملیاتی از اخالق نیز می توان ارائه کرد. اخالق چیست؟ اخالق الگوی رفتار ارتباطی درون شخصی و برون شخصی مبتنی بر رعایت حقوق طرف ارتباط است. 4 اندیشمندان با مالحظه قلمرو ارتباطی انسان چهار گونه ارتباط برای او متصور شده اند: • ارتباط با خدا (قدسی) • ارتباط با خود (درون شخصی) • ارتباط با دیگران (بین شخصی) • ارتباط با طبیعت (برون شخصی) 5 ضرورت زیست اخالقی هر انسانی به میزان ظهور ارزشهای اخالقی در افکار، گفتار و رفتارش ارزیابی میشود و اولین نمودی که از یک شخص در جامعه ظاهر میشود اخالق آن فرد است. 6 فواید اخالق ورزی ■ تقویت بعد معنوی انسان؛ ■ ضمانت اجرای قوانین؛ ■ بهترین راهنمای معاشرت و نفوذ در دلها و محبوبیت در میان مردم؛ ■ ایجاد نشاط و شادمانی در زندگی 7 مربی: ■ مربی در لغت به کسی گفته می شودکه رشد و نمو دیگری را بر عهده داشته باشد و بر وجود او بیفزاید. ■ مربی در اصطالح نیز به فردی اطالق می گردد که موضوع هنر ،فن ،تکنیک یا دانشهای گوناگون را با روش معمول و سازمان یافته آموزش میدهد. 8 مربیگری: ■ مربیگری در حقیقت آموزش به دیگران است اما مفاهیم دیگری نیز دارد ،مربیگری هنر بهسازی عملکرد دیگران است. ■ مربیگری یعنی آموزش تکنیکها ،تاکتیکها و مهارتهای ورزشی به ورزشکاران همراه با هدایت و رشد شخصیتی آنان. 9 اخالق کاربردی: تعریف :بخشی از اخالق است که به مباحث و معضالت عملی به گونهای خاص و مستقیم توجه میکند. وظایف :شناسایی هنجارها و ارزشها ،بررسی و حل مشکالت اخالقی به صورت جزئی و ارزیابی عملکرد افراد ،سازمانها ،نهادها و صاحبان مشاغل از وظایف اخالق کاربردی است. 10 گستره اخالق کاربردی حوزه فردی و میان فردی:اخالق خانواده ،روابط شخصی مثل دوستی با دیگران و ارتباطات با سالمندان و جوانان. حوزه سازمانی:اخالق ورزشی ،اخالق پزشکی ،اخالق رسانهای ،اخالق زیستی ،اخالق قانونگذاری ،اخالق روابط بینالملل ،اخالق فناوری اطالعات. 11 اخالق حرفهای اخالق حرفهای زیرشاخه اخالق کاربردی محسوب شده و مصادیق عینی و عملی اخالقورزی را در حرفهها و گروههای گوناگون جامعه مطالعه می کند. 12 مفهوم اخالق حرفهای ساده ترین مفهوم و تعریف اخالق حرفه ای این است که آن را مسئولیت پذیری در زندگی شغلی بدانیم. هر کس با هر شغلی که دارد با سه حوزه اخالق روبرو است: -1اخالق در زندگی فردی -2اخالق در زندگی شغلی -3اخالق در زندگی سازمانی این سه موضوع با هم در ارتباط هستند و غفلت از هریک موجب بروز رفتارهای غیراخالقی می گردد براین اساس مفهوم اخالق حرفهای این سه موضوع را در برمی گیرد. 13 ویژگیهای اخالق حرفهای از دیدگاه کادوزیر -1مسئولیتپذیری -2برتری جویی و رقابت طلبی -3صادق بودن -4احترام به دیگران -5رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی -6عدالت و انصاف -7همدردی با دیگران -8وفاداری 14 رابطه اخالق و ورزش به باور اندیشمندان حوزه فلسفه ورزش ،یکی از مهمترین و اساسیترین اهداف ورزش گسترش اخالقیات در جامعه است؛ به همین جهت برخی تربیت بدنی را به نهادینه کردن صفات اخالقی در شخصیت افراد از طریق فعالیتهای ورزشی معنا کردهاند. ورزش ،فضایی را مهیا میکند که اخالق و منش ورزشی در خلق و خوی افراد نهادینه شود 15 اخالق ورزشی بروز رفتارها و چالشهای اخالقی در عرصه ورزش،پای واژه «اخالق ورزشی» را به میان مطالعات اخالقی گشود. تعریف :اخالق ورزشی دانشی میان رشتهای و شاخهای از اخالق کاربردی است که مسائل نوپدید اخالقی ورزش را بررسی می کندو به معنای «کاربست ارزشهای اخالقی در موقعیتهای ورزشی» است. 16 اخالق مربیگری تعریف :اخالق مربیگری شاخهای از اخالق حرفهای در عرصه ورزش است که به تشخیص ،تجزیه و تحلیل و حل مسائل اخالقی که در عرصههای ورزشی برای صاحبان حرفههای مربیگری پیش میآیند ،میپردازد. 17 بخش دوم :اخالق در مربیگری 18 گمشده ای به نام اخالق ویژگیهای تخصصی و رفتاری مربیان و ارتباط مستقیم و مداوم آنها با ورزشکاران موجب میشود که مربیان اثربخشترین فرد در توسعه اصول ،معیارها و ارزشهای اخالقی در بین ورزشکاران به شمار آیند؛ همچنین وسعت این اثرگذاری از محیط ورزشی هم فراتر میرود و سایر حوزههای زندگی ورزشکار را نیز در بر میگیرد؛ در حالی که تناقضهای اخالقی موجود در ورزش روز به روز بیشتر و پیچیده تر شده و مربیان را با دشواریهای بسیاری روبرو ساخته است. از طرفی اهداف مربیگری یکی از عوامل تعیین کننده در بروز رفتارهای ناهنجار است؛ به طوری که اگر هدف مربیگری مربیان تنها دستیابی به برد یا نتیجه گرایی باشد ،همه گفتمانهای اخالقی تحت الشعاع قرار گرفته و هرگز چیزی جز دستیابی به موفقیت مطرح نبوده و به مسائل اخالقی توجه چندانی نخواهد شد. 19 انگارههای مربیان از اخالق یک :پندانگاری دو :زینت انگاری سه :ترمز انگاری چهار:نردبان انگاری پنج :طب انگاری اخالقی 20 -1ماهیت طب انگاری اخالقی اخالق به مثابه طب از سالمت جامعه مربیان در موقعیتهای عینی سخن میگوید و آن را به مثابه برنامه تشخیص،پیشگیری و درمان رذایل اخالقی ورزشکاران میداند .این برداشت ،در بعد عملی، اثربخشی اخالق را در کاهش تنشها و نابسامانیهای رفتاری و ....در عرصه مربیگری به همراه میآورد. 21 -2حیطههای طب انگاری اخالقی یکم.تشخیص دوم.پیشگیری سوم .درمان 22 کارکردهای اخالق مربیگری: -1کمک به تصمیم گیری اخالقی -2توانایی حل تزاحمات و تعارضات اخالقی -3تقویت بعد عقالنی واستدالل اخالقی -4حل چالشهای جدید اخالقی -5آموزش موازین اخالقی در محیطهای ورزشی -6کسب نتایج ورزشی مطلوبتر -7سالمت روانی و افزایش روابط عاطفی -8محبوبیت در میان مردم 23 بخش سوم:اصول و مهارتهای اخالق مربیگری فصل اول :اصول و مهارتهای رفتاراخالقی مربی با خود فصل دوم :اصول و مهارتهای رفتاراخالقی مربی با دیگران 24 اصول و مهارتهای رفتاراخالقی مربی با خود: الف) پاکسازی نیت(باورمندی) ب) توکل(تکیه به خدا) ج)حفظ منزلت د)احترام به خویشتن ه)دانشافزایی و)انگیزه 25 توکل: توکل در اصطالح عبارت است از «:تکیه و اعتماد بر خدا در عین انجام وظایف خویش ،به گونهای که قلب انسان با یاد او آرام گیرد». 26 توکل و کوشش: توکل از جمله مفاهیمی است که اگر معنای درستی از آن ارائه دهیم ،سبب پویایی و امیدواری مربی میشود و به حفظ و ارتقاء سالمت وی در ابعاد گوناگون به ویژه بهداشت روانی او میانجامد؛ ولی اگر مفهوم آن وارونه شود و کج فهمی در آن راه یابد ،سستی و تنبلی را در پی خواهد داشت. 27 پیامدهای مثبت توکل: ■ اعتماد به نفس ■ امیدواری ■ آرامش و اطمینان قلبی ■ قدرت بر تصمیم گیری 28 بخش سوم:اصول و مهارتهای اخالق مربیگری فصل اول :اصول و مهارتهای رفتاراخالقی مربی با خود فصل دوم :اصول و مهارتهای رفتاراخالقی مربی با دیگران 29 اصول و مهارتهای رفتاراخالقی مربی با دیگران: الف)تعهد حرفهای و وفاداری سازمانی ز) انتقادپذیری ب) رعایت عدالت و انصاف ح) قانونپذیری و پایبندی به مقررات و آئیننامهها ج) کرامت و احترام ط) نظم وانضباط د) اصل عفت پیشگی و پاکدامنی ی) درستکاری و پرهیز از هرگونه فریبکاری ه) اصل پاکدستی و پرهیزکاری مالی و)عفو و گذشت 30 ک) برقراری ارتباط مؤثر الف)تعهد حرفهای و وفاداری سازمانی پیوستن به باشگاههای ورزشی و انجام دادن فعالیتهای مربیگری مسئولیت های فراوانی را برای مربی به میان میآورد که یکی از مهمترین آنها تعهد حرفهای و وفاداری سازمانی است.تعهد حرفهای و وفاداری سازمانی نگرش مهم شغلی و سازمانی و از اصول مهم اخالق مربیگری محسوب میگردد. 31 انواع تعهد حرفهای و وفاداری سازمانی -1تعهد نگرشی این نوع تعهد از دلبستگی احساسی مربیان به ارزشهای باشگاهی حکایت دارد که در آن فعالیت می کند و با سه عامل مشخص میشود: -اعتقاد قوی به پذیرش اهداف و ارزشهای باشگاه؛ تمایل به انجام دادن تالشهای مضاعف و قابل مالحظه برای باشگاه؛ عالقهمندی به ادامه همکاری و فعالیت در باشگاه؛ -2تعهد هنجاری این نوع تعهد بر وظایف و مسئولیتهای مربی در قبال باشگاه و میزانی که او حاضر است فراتر از الزامات خود در باشگاه بماند استوار است. 32 ب) رعایت عدالت و انصاف برخی اندیشمندان اخالق اصل عدالت و انصاف را دو اصل متفاوت از یکدیگر میدانند اما در این مجال به عنوان واژگان مترادف به کار میروند. انصافرا می توان به این قاعده عام مورد توافق همه مکاتب اخالقی تفسیر کرد که« :هر آنچه برای خود میپسندی برای دیگران بپسند و هر آنچه برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند» قلمرو رعایت عدالت و انصاف در عرصه مربیگری -1انصاف در آموزش و تعلیم -2انصاف در تعامل و ارتباط -3انصاف در ارزشیابی 33 ج) کرامت و احترام یکی از مهمترین اصول اخالقی مربیگری مبتنی بر فطرت و وجدان اخالقی انسانها« ،ارزش قائل شدن برای کرامت انسانی» است. الزمه کرامت انسان این است که همه انسانها به سبب انسان بودنشان، قابل احترامند و کسی حق ندارد با گفتار و رفتار خویش حیثیت آنها را با خطر روبرو کند. 34 قلمرو مراعات کرامت در عرصه مربیگری -1شاگردان -6هواداران -2خانواده شاگردان -3سایرمربیان -7داوران -8مسئولین باشگاه و برگزاری مسابقات -4پیشکسوتان -9خبرنگاران و رسانهها -5حریف 35 د) اصل عفت پیشگی و پاکدامنی انواع مزاحمتهای جنسی و معرفها کالمی غیر کالمی شوخی‌و‌طنزهای‌جنسی نگاه‌های‌هیز‌و‌شهوت‌آلود گفتن‌داستان‌های‌جنسی چشم‌چرانی پرسش‌در‌مورد‌زندگی‌شخصی‌و‌جنسی‌شاگردان چشمک‌زدن کنایه‌های‌جنسی‌در‌گفتار اشاره‌های‌زشت‌یا‌معنی‌دار‌جنسی اظهار‌نظر‌جنسی‌در‌مورد ظاهر‌لباس‌و‌زیبایی نشان‌دادن‌تصاویر‌نامناسب‌جنسی ارائه‌پیشنهاد‌یا‌دعوت‌به‌رابطه‌جنسی‌ناخواسته نگاه‌خیره‌(معنی‌دار) توصیف‌و‌تمجید‌و‌قربان‌ -صدقه‌رفتن لمس‌کردن‌ناجور‌و‌نامناسب‌بدن‌،دست‌و‌.... ابراز‌عالقه نوازش‌کردن‌و‌نیشگون‌گرفتن‌ناشی‌از‌شهوت متلک‌های‌زننده برخورد‌جنسی‌به‌زور 36 ه) اصل پاکدستی و پرهیزکاری مالی پاکدستی و پرهیزکاری ،نقطه آغاز همه ارزشهای اخالقی ،و تقوای مالی ،عالی ترین نشانه رعایت تقوا در عرصه ورزش کشور است. 37 و) عفو و گذشت فواید و پیامدهای عفو وگذشت -1سالمت و آرامش روانی و جسمانی -2عفو راهکار تربیتی است -3عفو ،عامل جذب و زدودن کینه ها است -4عفو ،عامل نفوذ در دیگران است -5تبدیل افکار منفی به مثبت 38 مراتب عفو وگذشت مرحله نخست عفو وگذشت این است که انسان بدی را ببیند؛ اما برای خدا یا انسانیت به انتقام یا هر واکنش مشابهی رو نیاورد؛ بنابراین مرتبه اول ،یعنی بدی را دیدن و از آن گذشتن. مرحله دوم و باالتر از مرحله اول این است که انسان به جایی برسد که هرگز بدی را نبیند تا بخواهد گذشت کندکه به اصطالح صفح گویند« ،صفح» به معنای روی برگرداندن و نادیده گرفتن و به فراموشی سپردن است. مرحله سوم ،باالتر از دو مرحله قبل است ،و آن «پاسخ بدی را به نیکی دادن» است .پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده « :به کسی که به تو بدی کرده است نیکی کن». 39 فرآیند بخشیدن مربی چگونه می تواند این فرآیندرا تسهیل کند؟ -1بخشیدن و عفو کردن زمانی در روابط بین فردی اتفاق میافتد که معنای واقعی آنرا درک کنیم و بتوانیم حدود آن را مشخص نماییم. -2موقعیت فرد رنجاننده را درک کنیم -3اوقاتی را به یاد آوریم که خود باعث رنجش دیگران شدهایم و بدانیم که ما هم ندانسته عده ای را رنجاندهایم و آن زمان انتظار داشتیم که طرف رنجیده ما را ببخشد. -4نوعی همدلی بین خود و فرد رنجاننده ایجاد کنیم و به او مهربانی بورزیم. -5بدانیم که رنجیدن ،ما را از ایجاد روابط صمیمی و رضایت بخش با دیگران باز میدارد و در عمل ما را مدیریت می کند و برای سالمت جسمی و عاطفی ما مضر است. 40 ز) انتقادپذیری توجه به این نکته که نقدپذیری ،شناخت کاستی و تالش بررای زدودن آنهرا ،سررمایه ای ارزنده برای اصالح مربی به شمار میرود گامی اساسی در ارتقاء سطح مربیگری است. ارزیابی و پژوهش دیگران بر چگونگی مربیگرری دو درس مهم به مربیان میدهد: نخست؛ اینکه با دانش دیگران آشنا میشوند. دوم؛ آنکه راههای تازه و درستتری را پیدا میکنند. 41 ح) قانونپذیری و پایبندی به مقررات و آئیننامهها پایبندی به قانون از این جهت اخالقی است که شما را در صف واحد قرار می دهد و به رعایت حقوق دیگران وا می دارد .این پایبندی و وفاداری امری اخالقی است که از روحیه جوانمردی نشئت میگیرد و بسیاری از فضایل اخالقی مانند مسئولیتپذیری ،احترام ،نظرم و ...را به همراه دارد . 42 ط) نظم وانضباط نظم از آموزههای اخالقی و صفات برجسته ای است که نقش به سزایی در بدست آوردن موفقیت در عرصه مربیگری دارد. قلمرو نظم وانضباط در عرصه مربیگری -1نظم وانضباط فردی -2نظم وانضباط در ارتباط با افراد الف) تقسیم کار ب) تعیین مقررات 43 نمونه ای از رفتارهای منظم ونامنظم رفتار منظم رفتار نا منظم حضور‌به‌موقع‌در‌تمرینات‌و‌مسابقات تأخیر‌و‌غیبت‌در‌تمرینات‌و‌مسابقات توجه‌به صحبت‌های‌مربی صحبت‌و‌حواس‌پرتی‌هنگام‌آموزش‌های‌مربی تمرکز‌بر‌تمرینات تمرکز‌نکردن‌بر‌تمرینات همراه‌داشتن‌وسایل‌مورد‌نیاز‌تمرین‌و‌مسابقه فراموشی‌در‌آوردن‌وسایل‌مورد‌نیاز کمک‌به‌جمع‌آوری‌وسایل‌بعد‌از‌تمرین جمع‌آوری‌وسایل‌را‌بر‌عهده‌دیگران‌گذاشتن 44 ی) درستکاری و پرهیز از هرگونه فریبکاری راستی و صداقت از فضیلتهای عالی و برتر اخالق مربیگری و نشانه شخصیت و اصالت مربی است. گونههای راستی -1راستی در پندار -2راستی در گفتار -3راستی در کردار 45 قلمرو صداقت و راست گویی -1صداقت با شاگردان -2صداقت با مسئولین -3صداقت با مردم و رسانه ها 46 صداقت با شاگردان الف-پرهیز از فریب کاری ب-مصادیق فریبکاری مصادیق فریبکاری فریب کاری در عرصه ورزش مصادیق فراوانی دارد و مهمترین آنها که مربیان در بروز آن نقش اساسی دارند عبارتند از: یک -فریب داوران دو – وقت کشی سه -دوپینگ دالیلی که برخی مربیان ورزشکاران را به دوپینگ تشویق می کنند: انگیزه های اجتماعی و اقتصادی –انتظارات بیش از حد -آثار داروها47 اخالق و دوپینگ در اخالق همواره بر اصولی شرعی و عقلی تکیه شده است که موانعی جدی برای استفاده از مواد نیروزا محسوب می شوند و بر نادرستی استفاده از این روش تأکید دارند. در مجموع مبارزه با دوپینگ بر سه اصل استوار است: یک – احترام به اخالق ورزشی دو – فراهم آوردن محیطی برابر برای همه ورزشکاران؛ چرا که استفاده از مواد نیروزا باعث تضییع حقوق دیگر ورزشکاران میشود. سه -محافظت از سالمت ورزشکاران 48 ک) برقراری ارتباط مؤثر در اصطالح ،ارتباط را به گونهها و عبارات مختلفی تعریف کردهاند؛ از جمله «فن انتقال اطالعات ،افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر» یک .شکلهای ارتباط دو.روش مربیگری و ارتباط سه .قلمرو ارتباطات مؤثر در عرصه مربیگری 49 ک) برقراری ارتباط مؤثر شکلهای ارتباط -1ارتباط کالمی :ارتباط کالمی؛ تبادل اطالعات با استفاده از کلمات میباشد که هم شامل کلمات نوشتاری و هم گفتاری است. -2ارتباط غیر کالمی :ارتباطات غیرکالمی (زبان بدن) با حرکات (وضعیت آراستگی ،طرز لباس پوشیدن ،آرایش ،ظاهر عمومی بدن، حالت چهره ،حرکات دست و حرکات سر ،تماس چشمی ،حالت بدن، لمس ،طرز راه رفتن ،صداها ،سکوت و )...برقرار می شود. 50 ارزشها و آداب اخالقی ناظر به ارتباطات کالمی و غیر کالمی -1ارتباط کالمی: اندیشه ،وانگهی گفتارآغاز گفتار با واژه های مهرآمیزمیانهرویادب در صدا زدنابراز محبت زبانیزیباگوییمثبت نگری-پایان دادن به سخن با صمیمیت 51 -2ارتباط غیر کالمی آراستگی ظاهرحاالت چهرهارتباط چشمیتماس بدنی-ویژگی صدا روش مربیگری و ارتباط از نظر روشهای برقراری ارتباط ،مربیان را می توان در چند دسته جای داد: -1روش دستوری -2روش منفعل(اثرپذیر) -3روش مشارکتی 52 قلمرو ارتباطات مؤثر در عرصه مربیگری -1ورزشکاران -2همکاران اجرایی(دستیاران فنی،مربیان تیمهای دیگر،پزشکان) -3داوران -4والدین -5رسانههای گروهی 53 تکنیک ساندویچ در مربیگری رویکرد یا روش «ساندویچ»راهی مؤثر برای بازخورد سازنده ،بسیار مؤثر و شناخته شده است.این تکنیک بازخورد شامل سه مرحله متوالی و پیوسته اینگونه است : « جمله مثبت ،جمله منفی ،جمله مثبت » به بیان دیگر: « تعریف ،انتقاد ،تعریف » .1بیان مثبت ،مانند«تالش خوب»؛ . 2دستورها و هدایت های آینده گرا و آینده محور یا همان انتقاد سازنده ،مانند« :آمادگی جسمانی پایین» . 3تمجید یا تحسین .این عمل باعث اعتماد و تفاهم بین طرفین می شود؛ مانند«:خوب بودن در بازی» مثال: علی جان ! شما بازیکن پرتالش و پر انگیزه ای هستی.اگرچه در این بازی از لحاظآمادگی جسمانی کمتر از سطح انتظار بودی؛ ولی در پیاده سازی تاکتیک های تیم خیلی خوب عمل کردی. 54 سال ها دل ،طلب جام جم از ما می کررد و آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کررد گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است طلب از گرررم شدگان لب دریا می کرد با سپاس از توجه شما 55

29,000 تومان