پاورپوینت
آموزشروانشناسی و روانپزشکی

چگونه نقاشی کودک را تفسیر کنیم؟ بررسی کلی برخی حالات و اختلالات تفسیر خطوط اشکال رنگ ها

توضیحات: دانلود فایل پاورپوینت تفسیر نقاشی کودک چگونه نقاشی کودک را تفسیر کنیم؟ روانشناسی عمومی بررسی کلی برخی حالات و اختلالات تفسیر خطوط، اشکال، رنگ ها باکیفیت آماده ویرایش و پرینت تعدادصفحات :50 فهرست مطالب : نظر کارشناسان سیر تکاملی نقاشی کودکان در سنین مختلف ارزش بیانی نقاشی آزمون نقاشی آدمک 1-دستورالعمل ترسیم - یک خانواده را نقاشی کن - یک نقاشی بکش - هر جور راحتی - هر چی دلت می خواد بکش 2- فرایند ترسیم 3-مصاحبه بعد از نقاشی 4-همسان سازی 5- واکنش عاطفی در ترسیم 6-مقایسه با خانواده سطح محتوا و تفسیر بررسی کلی برخی حالات و اختلالات تفسیر خطوط، اشکال، رنگ ها نظر کارشناسان طبق نظر کارشناسان، شکل گیری شخصیت کودک از نخستین روزهای تولد آغاز می شود. نوزاد از همان روزهای نخست قادر است که نوازش مادر را درک کند و نسب به آن واکنش حسی بروز دهد.شخصیت کودک تا سن دو سالگی از نظر خصوصیات فطری تکمیل شده و پس از آن تاثیر عوامل محیطی بر ویژگی های اکتسابی قابل مشاهده است. در این سن کودک می تواند درخواست های مادی و نیاز های فیزیکی خود را به راحتی بگوید.به طور مثال در زمان گرسنگی، غذا بخواهد و یا در زمان تشنگی، آب طلب کند. ولی کودک در این سن قادر نیست که درباره خواسته های روحی و معنوی خود صحبت کند و آن ها توسط فعالیت های دیگر به جز بیان مستقیم قابل مشاهده هستند.معمولا شناخت کودکان توسط نقاشی کشیدن، داستان گویی و بازی کردن صورت می گیرد به عبارتی نقاشی به منزله زبان کودک بوده تا دیگران نسبت به دنیای درونی و روح کودک آگاهی کسب کنند و حتی می توان مواردی همچون ناسازگاری، بیماری و شغل آینده او را نیز متوجه شد.چنان چه کودک کشیدن نقاشی را دوست داشته باشد، با انجام این کار به او احساس لذت دست خواهد داد ولی اگر اطرافیان موجب اجبار و فشار برای کشیدن نقاشی شوند، کودک این کار را از روی علاقه درونی انجام نخواهد داد و نمی توان چندان به نقاشی های او استناد کرد. با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
دانلود فایل پاورپوینت تفسیر نقاشی کودک چگونه نقاشی کودک را تفسیر کنیم؟ روانشناسی عمومی بررسی کلی برخی حالات و اختلالات تفسیر خطوط, اشکال» رنگ ها باکیفیت آماده ویرایش و پرینت تعدادصفحات :۵۰ St WS

صفحه 2:

صفحه 3:
فهرست مطالب : نظر کارشناسان سیر تکاملی نقاشی کودکان در سنین مختلف ارزش بیانی نقاشی آزمون نقاشی آدمک 1-دستورالعمل ترسیم - یک خانواده را نقاشى كن - یک نقاشی بکش - هر جور راحتی - هر چی دلت می خواد بکش 2- فرایند ترسیم 3-مصاحبه بعد از نقاشی 4-همسان سازی 5- واکنش عاطفی در ترسیم 6-مقایسه با خانواده سطح محتوا و تفسیر بررسی کلی برخی ۰ حالات و اختلالات

صفحه 4:
نظر کارشناسان طبق نظر کارشناسان؛ شکل گیری شخصیت کودک از نخستین روزهای تولد آغاز می شود. نوزاد از همان روزهای نخست قادر است که نوازش مادر را درک کند و نسب به آن واکنش حسی بروز دهد.شخصیت ‎bor‏ ‏سن دو سالكى از نظر خصوصیات فطری تکمیل شده و بس از أ تاثير عوامل محيطى بر ويزكى هاى اكتسابى قابل مشاهده است. در اين سن كودك مى تواند درخواست هاى مادى و نياز هاى فیزیکی خود را به راحتی بگوید.به طور مثال در زمان گرسنگی, غذا بخواهد و یا در زمان تشنگی, آب طلب کند. ولی کودک در این سن قادر نیست که درباره خواسته های روحی و معنوی خود cei ‏ار‎ me ‏و إلى اس 2 ورد‎ ae ee

صفحه 5:
به عبارتی نقاشی به منزله زبان کودک بوده تا دیگران نسبت به دنیای درونی و روح کودک آگاهی کسب کنند و حتی می توان مواردی همچون ناسازگاری» بیماری و شغل آینده او رار نیز متوجه شد.چنان چه کودک کشیدن نقاشی را دوست داشته باشد, با انجام این کار به او احساس لذت دست خواهد داد ولی اگر اطرافیان موجب اجبار و فشار برای کشیدن نقاشی شوند» ffl: le Ns Cc. AI. LIC . ‏ل ا ا‎

صفحه 6:
افراد. خط خطى کردن کاغذ توسط کودک را کاری بدون مفهوم و معنا تلقی می کنند ولی باید توجه داشت که کودکان بسته به ود نی از خط خطى کردن کاغذ منظور خاصی دارد. طیو دیدگاه روان تحلیلی گری» نقاشى هاى فرا فكن به شكل غير مستقیم موجب شده که از جهان درونی کودک تصویر درستى به دست آيد. ‎coulis yore sere‏ های کودکان به.منزله مفاهیم, نگرش دا پویایی, ادراک و پاسخ به محیط بیرون» احساسات و خاطرات اضطراب انكيز است. جنان جه بتوان اين نقاشى ها را به خوبى تفسير كردء مى توان زمينه را براى رشد و يويايى درونى كودكان وراد فرآهم کرد.در حقیقت با کمک نقاشی می نوان اطلاعان ‎ ‎ ‏دج سس 7" و یی ی

صفحه 7:
سير تكاملى نقاشی کودعان در سنین مختلف به طور کلی سیر تکاملی ترسیم نقاشی در کودکان شامل مراحل زیر است: ۲ ماهگی: کودک به شکل تقلیدی, خطوطی را به سمت جلو و عقب می کشد. ۵ ماهگی: معمولا نقاشی های کودک در اين سن به شکل نقطه نقطه است. ماهگی: کودک سعی می کند به صورت خود به خودی, خط خطی کردن را آغاز کند. ۲ سالگی: کودک ۲ ساله معمولا به تقلید خطوط عمودی می پردازد. ۲ سالگی: معمولا در اين سن در نقاشی های خود به ترسیم خطوط حلقوی, افقی عمودی روی می آورد. ۳ سالگی: کودک سعی می کند مداد را همانند بزرگتر ها گرفته و به در خواست دیگران اشکالی را که کشیده. نام گذاری می کند. ۴ سالگی: کودک قادر است که تصویر انسان را با دو عضو نقاشی کند. ۵ سالگی: می تواند اشکالی مانند مثلث. مریع و همچنین تصویر انسان را همراه با بدن و گردن بکشد. ۶ سالگی : کودک در این سن توانایی کشیدن آدم به صورت دو بعدی دارد و اشکال را به شکل ادغام شده ترسیم می کند. ‎٩‏ سالگی: قادر است که اعضای داخلی بدن را در نقاشی خود بکشد. ‎ ‎

صفحه 8:
ارزش بیانی نقاشی در تغییر و تحول در کشیدن نقاشی های کودکان عواملی مانند. رشد و تکامل انسان, و و هی کودک و تحوه ارتباط با آقراد بززگسال تاثیر دارد. کودکان مع. .لا ۶ کشیدن تصورات ذهنی خود می پردازند و واقعیات اطراف را کپی نمی کنند.بررسی رشد کودک و آزمون های سنجش هوش آكاهى و بررسی مسائل روانی-عاطفی برون ریزی هیجانات درونی و کاهش تنش های داخلی آزمون های زیادی برای شناخت شخصیت و خصوصیات روانی و رفتاری کودکان طراحی شده که در ادامه به چند تا از آن ها اشاره شده است.

صفحه 9:
آزمون نقاشی ادمط کی وی سل انسان به دوره های ماقبل تازیخ بازمیگردد. ترسیم یک آدمک به مر ‎Sls‏ ‏ارتجالی (بدون فکر قبلی) کودک نیز محسوب می شود. بر اساس بررسی آثار یک هنرمند می توان | به آسانى سب رايج عصر وی و همچنین شخصیت او را بازشناخت. به همین دلیل روان شناسان کوشش کردند تا به ویژگی های روانشناختی کودکان و بر اساس بررسی تولیدات ترسیمی آنها دست يابند و بدين ترتيب تست ترسیم آدمک خلق شد. اين آزمون در نخست توسط گودیناف و سپس توسط مک هوور بازنگری شد ‎aly‏ اشخاصی همچون همر, هندلر, اوربان و کوپیتر در 5 ان را وسعت دادند. استفاده از این آزمون باعث می شود که در نقاشی های فرا ۵‏ ‎paul a, cual) Co eee‏ آن نیز کمک گزدد.امکان ارزشیابی سن عفلی ترسیم ۰ ۳ فراهم میکند. ا ای ات کودی با مبین تضویر خود اوست انچه خود را اختساس ميكند يا شار ۱ چیزی که میخواهد باشد يا تصوير چیزی که نمیخواهد باشد. آزمون خانه-درخت- آدم توسط باک طراحی شد که در آن علاوه بر تصویر انسان, خانه و درخت نیز ‎en eInTS‏ نت تسم رمری و ناخودآگاه شخصیت کودک از طریی اه ۳۱

صفحه 10:
همچنین با استفاده از آزمون های ترسیم خانواده می توان مشکلات ارتباطی را نیز شناخت. برخی از ویژگی ها و علائم موجود در آزمون ترسیم خانواده همچون ارزنده سازی, نا ارزنده 2 ۱ تودی با اعضا خانواده و رسیم نگردن برخی افراد کمک می ۳ ۲۱ چگونگی رابطه بین کودک و اعضا خانواده پی برد.طبق نظر کارشناسان در اين آزمون, چنان چه کودک در نقاشی خود شخصی را نسبت به دیگران قد بلندتر و بزرگتر بکشد نمایانگر این است که آن فرد در ذهن کودک از دیگران بهتر بوده و وابستگی عاطفی به او دارد و به آ ارزنده سازی می گویند.در زمینه ناارزنده سازی, قضیه به صورت بر عکس است. در صورتیٌ که کودک در نقاشی خود, شخصی را حذف, کوچک و ناقص تر و در پایان کار بکشد, نشان می دهد که در ذهن کودک آن شخص نسبت به سایرین بدتر بوده و به نوعی در این نقاشی یی ارزش تلقی شده است.زمانی که در نقاشی کودک ارزنده سازی پدر و مادر دیده شود, ‎meee‏ ودک با آن ها است همچنین نا اززنده سازی والدین در نقاشی درب ۳ ‎Ell‏ ذیر سازنده کودک و آن ها اشاره دارد.در مواردی که تصویر مادر از نقاشی کودک 0-7 2 وی شود که بين کودک و او رابطه سازنده ای وجود ندارد. در صوس که

صفحه 11:
۱-دستورانععل ترسیم جا اده را نقاشى كن - یک نقاشى بكشر - هر جور راحتى - هر جى دلت مى خواد بكش

صفحه 12:
۲-فرایند ترسیم وقفه دارد یا ندارد ؟ غر می زند يا نمی زند ؟ ايراد مى كيرد يا نمى كيرد؟ بهانه ... مشاهده کامل کودک ... چه کسی اول ؟ چه کسی بیشتر روش کار شده؟ کیو پاک کرده؟

صفحه 13:
۳-مصاحبه بعد از نقاشی اینا چی کار می کنن ؟ کجا هستند ؟ اشخاص چه احساسی به هم دارند ؟ کی مهربون تره ؟ کی خوشبخت تره ؟چرا؟ کی کمتر مهربونه ؟چرا؟ کی از همه بهتره؟ وقتی گردش بری کی بمونه خونه ؟ کی شلوغ کاره ؟ چجوری تنبیهش کنیم ؟

صفحه 14:
؛؟ همسان سازی اگر توی این خانواده باشی دوست داری شبیه کی باشی ؟ کات ]5 كنم باهم دوست دارى كدوم يكى باشى ؟ اولين شخص كشيده شده معمولا موضوع همسان سازى هست..

صفحه 15:
۵- واکنش عاطفی در ترسیم شك رسیم باید حالات عاطفی کودک در نظر گرفته شود. ناراحتی خوشحالی

صفحه 16:
*-مقایسه با خانواده مقایسه خانواده اصلی با خانواده نقاشی

صفحه 17:
سطح معتوا و تخسیر ارزنده سازی شخص اصلی در نقاشی: ای ور رهله اول نعاشی.می شود. او ی اولس در سمت چپ خانواده است: این شخص با در نظر گرفتن نسبت ها از همه بلند تر است. آرزنده با دقت و مواظبت بیشتری ترسیم می شود. سان ار کانون توجه همه نگاه ها هست. شاك او رابيان .مي كند. تحسين و حس عاشقانه ‎agit oneal‏ شخصیت آزمودنی هست. ‎

صفحه 18:
ناارزنده سازی ها: 8 با در نظر گرفتن نسبت های از همه کوچیکتر کشیده شود. در آخرین جا و کنار صفحه با فاصله از دیگران یا در سطحی پایین تر از آنها کشیده شثر به خوبی دیگران و با جزئیات کشیده نمی شود. ‎recs‏ ‏نام وی ذکر نمی شود. 7 پیرتر از والد خوب کشیده می شود. کات اری بااوی انجام نمی شود. تحقیر و کینه توزی حسادت یا خط کشیدن روی فرد نا ‎a,‏ ‏15 أفراد با فاصله زياد

صفحه 19:
اشخاص افزوده شده: افزودن یک نوزاد افزودن یک فرد بزرگسال افزودن جفت خود به نقاشی اس یک حیوان به نقاشی مبدل سازی بیشیز ممنوعیت کشاننده بسیار قوی هست ۳

صفحه 20:
بررسی کلی برخی حالات و اختلالات

صفحه 21:
ملایمت- شادی وی اتساعی خواهی را در خطوط منحتی رنگ های ملایم و شاد ‎a,‏ ۱۳۱۳ و نارنجی می توان دید.خطوط ترسیمی به سوی برون جهت دارند و فضای خالی بین آنها را و وان تساه کرد آدمک نسبتا کوچک است و ترسیم کم و‌بینش سرهم بندی شده * فاد دقت و جزییات است. شادی کودک شاد با ریتم خوبی کار میکند و فقدان بازداری خود را به وسیله حرکت نشان میدهد. بازوها به طور طبیعی از بدن فاصله دارند و گاه به سوی بالا جهت دارند. صورت آدمک خندان و با تبسمی غیر ریشخند وار است. نمادهای خوشبختی مانند گل و خورشید در نقاشی اش مشاهده می شود.

صفحه 22:
پرخاشگری ترسیم خط ها به شکل بسیار سفت و پر رنگ با خطوط ضذ کشیدن تصویر انسان در ابعاد بسیار بزرگ کشیدن لب ها به صورت پهن و بزرگ قرار دادن اجزا به شکل تامناسب اتصال در بين اجزا کشیدن سلاح یا وسایل تیز و بر: ترسیم پاها به شکل باز سنا[ ري قرمر.ويا رنكهام كسس بر تاشكرانه در ‎LS: ull‏ حذف رقيب ل حذف یکی از خواهران یا برادران

صفحه 23:
افسردگی کشیدن نقاشی و تصاویر انسان ها در ابعاد بسیار کوچک اناده از حاسیه و پایین کاغذ نکشیدن دهان در تصوير انسان ها حذف برخی اجزا بدن اشخاص ترسیم انسان ها به شکل دراز, لاغر و بدون صورت کشیدن بازوهای آدم ها به شکل پهن و کوتاه ترسیم بازوها به شکل متصل به تنه بدن استفاده از رنگ های سیاه و خاکستری قهوه ای پیرامون آدمک گاهی ابر رگبار یا باران دیده میشود ناارزنده سازى خويش حذف خود

صفحه 24:
تکانشگری- بیش فعالی نکشیدن برخی موارد در نقاشی رم مت چپ انسان ها ‎cule,‏ نکردن تناسب در زمان ترسیم اعضا بدن اشخاص ترسیم محتواهای پرخاشگرانه ‏نکشیدن اجزا مهم بدن ‏اختصاص زمان زیاد جهت کشیدن نقاشی ‏ترسیم شانه ها اشخاص به شکل نا مناسب ‎

صفحه 25:
هیجان پذیری- هیجان ناپذیری ‎١1 2 0‏ ی نوان از راه خطوط کمرنگ: مردد» از سر گرفته شده و لرزان ۰ کرد ‏وقتی اثری که پدید می آید به آسانی رضایت خاطر ترسیم کننده را فراهم نسازد تحقق اثر با ۲ را مى شود. کودک میخواهد از پاک کن استفاده کند داثما کار خود را از میگیرد پاره ای از خطوط را پررنگ تر و پاره ای را خط میزند. از رنگ های ملایم کمرنگ ‎٩‏ *ستری استفاده می کند. ‏هیجان ناپذیرها کودکانی آرام که نقاشی شان دارای خطوط منظم و استوار و لرزش در آن دیده نمیشود رنگ امیزی متعادل و نسبت ها بهنجار هستند ‎

صفحه 26:
ناسازگاری 000 0 افراد بء شکل بسیار ساده ترسیم بدن اشخاص به صورت ساده و کلی ضعف در کیفیت هنری و دقت عدم ترسیم ساق, بازوها, ران و پنجه ها تفییر دادن مفاهیم ‎pre‏ رعایت توازن عمودی در هنگام ایستادن ‎

صفحه 27:
اضطراب کشیدن خطوط به شکل نازک و بسیار با شتاب کشیدن جزییات غير مهم زدن سایه های تیره و روشن در نقاشی پاها به صورت کوچک و نا استوار دهان اشخاص به شكل خط, بدون نظم و به صورت خنده عصبی رسم می شود کیک فرس ار مداد پاک کن 9 ای اشتاص به شکل بسیار باز تاکید زیاد بر چشم ها و یا اجتناب از کشیدن آنها

صفحه 28:
تفسیر خطوط اشگال, رنگ ها

صفحه 29:
حطوط خطوط بلند و بدون فشار: بدون استرس و فشار عصبی نزدیک بودن و درهم بودن خطوط: ضعف اعصاب کت تیاه وبا فشار: آزرده بودن خطوط شکسته وپررنگ : شخصیت پیچیده و تقریبا کی تال اتعطاف مردانگی چایکی نا ارامی خطوط گرد : دارای شخصیتی نرم وقابل انعطاف حس زنانگی خطوط کم رنگ : بچه احساس حقارت وکم توجهی دارد وکم رو وخجالتی است . خطوط مستقیم وخطوط نوک تیز : نشانه پرخاشگری است . حلقه هایی که به دور یک محور میچرخند: تا 4 سالگی بهنجار هستند اما در صورت تداوم معرف روان گسیختگی

صفحه 30:
فضا یک گوشه از کادر: عدم اعتماد به نفس خروج از كادر: هوش كم؛ کمبود محبت, کمک خواه و مهر طلب از بالا: کمالگرا سمت جب: غمكين , كوشه كير و بى اعتماد 07 إنسك حساس, آینده تگرء دتبال ازضاء نیاز ها تصویر در سمت چپ: خود محور کوچک و لبه پایین : عدم امنیت, عدم استقلال, افسرده, خسته معکوس کشیدن, از پایین به بالا کشیدن یک شکل: ناسازگار با محیط

صفحه 31:
اندازه تصویر کوچک کشیدن انسان: عدم امنیت عاطفی , افسرده کمرویی ترس ین شجاعت , امنیت خاطر. اعتمادبه نفس شکل مناسب آدم: سازگار شکل نامناسب, کم ارزش و خودبین چهره بلند: پرخاشگر ‎voles eee‏ افسردگی و اضطراب ‏صورت با رنگ زیاد: پرخاشگر ‏صورت با دایره معمولی: خجالتی ‎

صفحه 32:
حذف دست: فقدان کنترل حذف دهان والد: فحش شنیدن و سرزنش حذف دست يا پای والد: کتک خوردن

صفحه 33:
معمولا کسانی که چشمها را خیلی بزرگ ترسیم میکنند نشان دهنده ی برون گرایی و کنجکاوی است. کودکانی که چشم ها را کوچک تر ترسیم میکنند نشانه درون گرایی است. کودکانی که از ترسیم چشم ها امتناع میکنند عدم تمایلشان را به دیدن نشان می دهند. معمولا کودکانی که چشمها را به صورت یک دایره بزرگ و یک نقطه در آن ترسیم میکنند گویای ترس و وحشتی است که باید علت یابی شود.

صفحه 34:
ex ‏سر بزرگ: من طبیعی کودک‎ اک اک سر آدمک را بسیار بزرگ ترسیم میکتند نشانه خود دوستداری , تکبر احلافی ‏ عقلانی است. گاهی کودکان عقب مانده ی ذهنی هم به عنوان یک واکنش جبرانی, سر را بزرگ ترسیم میکنند. و ان نااررنده سازی خود است ‏ که با تاارزنده سازی معمولا افسردگی هیر است. در کسانی که تمایل به پنهان کاری دارند هم دیده می شود. در کل می توان گفت ای ک سر آدمک را کوچک تزسيم میکنتد جشکل ازتباطی هم دارند بعضی کودکان سر آدمک را عجیب و غریب ترسیم میکنند )مثلا ممکن است سر را به صورت ‎oye em‏ دندانه دار بکشتد ( که نشانه اختلالات عضوی یا عصبی است. بعضی کودکان سر را می کشند و با یک خط افقی ‎ol‏ را قطع میکنند و این نشانه ی ضعف عقلانی , ضعف شناختی یا عقب ماندگی ذهنی است.

صفحه 35:
دهان معمولا كسانى كه دهان و لبها را با تمام خطوط و جزئیانش ترسیم میکنند معنای جسمی و شهوانی مینواند داشته باشد. لبى كه به صورت خط ------ ترسيم مى شود نشانه تنش است. لبی که کلفت و ضخیم است نشانه خشونت و پرخاشگری است و لبی که مدور است نشانه واماندگی , حرص دهانی , وابستگی , تسلیم و فعل پذیری و عقب ماندگی است. 1-5 موتسیم (لالی انتخایی) ویا بی اشتهایی روانی هستند دهان را خیلی کوک ۳ میکنند یا تغییر شکل یافته می کشند و یا ‎Lol‏ آن راحذف میکنند. دهان بزرگ وباز : بچه های پر حرف خیلی صحبت می کنند . دهان بسته : بچه هایی که کم حرف و درونگرا هستند . دهان بسته پر رنگ : درونگرا هستند ومیلی به حرف زدن ندارند ویا محکوم به بسته شدن شده کی وهای از حرف ردن منم شده واجازه حرف ردن به او نداده اند ) يعد ار شر ۳۹1 دندان ها : به صورت باز وتیز کشیده شده باشد نشانه پرخاشگری است.

صفحه 36:
گوش کودکان معمولا تا 5/4 سالگی گوشها را ترسیم نمیکنند. کودکانی که به سن ترسیم گوشها رسیده اند اما در نقاشی های خود آن را بکند. معمولا از شنیدن امتناع میکنقد به دلیل اینکه مسائلی که از طریق کوش من برایشان جالب نیستند و آنها را آذیت میکند. بعضی کودکان گوش های بزرگ ترسیم میکنند. گوش بزرگ میتواند چندین معنا داشته باشد مثل) تمایل به شنیدن موسیقی , دوست داشتن موسیقی , کنجکاوی و حتی مطرح بودن نقص شنوایی در کودک کودکی که اختلال شنوایی دارد یا گوشها را ترسیم نمیکند و یا در ترسیم آن از یک واکنش جبرانی استفاده کرده و آن را بزرگ میکشد.

صفحه 37:
پا آدمک با پاهای باز : ارتباط با بیرون قوی کودکان با اعتماد به نفس بالا ‎2.١‏ با پاهای بسته : ارتباط با محیط بیرون ضعیف کودکان دچار ترس بای های استوار: نشانه احساس ایمنی, تایید خویشتن تماس با محیط عدم يا: درنگرا و ضعیف به طور کلی بیان حرکت در نقاشی از ارزش بالایی برخوردار است

صفحه 38:
ناف در کودکان کم سن نشانه وابستگی, ناف نشانه یک مرکز, مرکز خود, مرکز جهان یا مرکز زندگی است. در کودکانی ترسیم میشود که فکر مرکزیت انها را مشغول کرده اما از دیدگاه 0 5 5 کاوی کودک در باره تولد را تشان میدهد چراکه باور دارند تولد از راه :۱" صورت میگیرد. در کودکان بزرگ تر نشانه دلمشغولی های خود دوستدارانه يا ترس از شکست است. آدمک خارج از مرکز نقاشی کودک : شخصیتی درونگرا ومنزوی آدمک چوب کبریتی : نشانه احساس حقارت وخود کم بینی وکم رو وخجالتی بودن است. ترسیم آدمک ایستاده: نشانه فعالیت- آدمک نشسته: فعل پذیری و ادمک خوابیده تمایل به گریز ار مشکلات است.

صفحه 39:
بازوها بازوهای کاملا افقی: نشانه تتش در روابط با دیگران بازوهای طویل و استوار: جاه طلبی و نیاز به تحقق خویشتن ک ۳ زان ستانه احساس شکست بیشتر دز کودکان کودن و كسيحته حو شانه ها در پسرها به ارزنده سازی نیرویی جسمانی دست ها و ی وس را مانند گل يا خورشيید می کشد: دست های بسته: نشانه بی اعتمادی و دست ‎sl‏ باز نشانه حسن نیت کودک ترسيم نكردن دست هاء کشیدن آنها در پشت سر یا در جیب نشانه ناتوانی در برقراری تماس با دیگران و يا احساس گناه ناشی از دزدی و یا تمایل به پنهانکاری

صفحه 40:
خورشید تصوير خورشيد بیانگر امنیت, خوشحالی, گرما, قدرت و به نظر بعضی پژوهشگران نماد پدر است. وقتی رابطه پدر و کودک خوب است خورشید به طور كامل و در حال درخشيدن نمايش 11 هگاسی که اين ارتباط مطلوب نیست خورشید در پشت کوه ناپدید اس وا به صورت قوسی در افق دیده می شود و اگر کودک از پدرش هراس داشته باشد, خورشید به رنگ قرمز تند یا سیاه که مضطرب کننده است ترسیم می شود. ماه تالا یک رمينم اضطرایی انست؛ همانطور که خورشید نماد مردانه تلقی ۰ ای رنانه مطایعت دارد و معمولا در دختران خردسال برای مطرح کر ۱ وان ود اشکار مي شود.

صفحه 41:
درخت نماد ناخودآگاه و فشارهای غریزی است. تنه, پرثبات ترین و مشابه ترین عامل به خود کودک ی ان کر مشخصات داتمی و عمیق شحضیت اوست. شاخه ها و برگ ما ۳۲۱۰ کی اراس ی آو با دنیای خارج است. وجود شاخ و برگ زیاد در مقابل یک تنه عادی به برون‌گرایی کودک و علاقه به ارتباط اجتماعی و باب ریاد اشاره کرد. شاخه های کوچک نشان دهنده ترس یا خجالتی بودن ريشه های زیاد و بزرگ: نشان‌دهنده حس کودک برای داشتن یک پایه خانوادگی محکم است برگ و میوه در نقاشی کودکان معمولا نشانه خلاقیت و خیال‌پردازی‌های خوب در بچه‌ها است و به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می‌شود.

صفحه 42:
كوه وتا ناد مادر است اگر کوه به صورت خطهاى منحنى يا بدون زواياى تيز ترسيم شود احتمالا حسى كه كودك از مادرش مىكيرد نشانه عشق و صميميت زياد است کوه‌های خشک و نوک‌تیز: اضطراب جدایی از مادر

صفحه 43:
سانه در نقاشی پنجره ها و دربهای بزرگ نشانه ی دریافت پذیری فرد , میل به تقسیم و مشارکت , نیاز ارتباطی , روحیه ای باز و متمایل به برونگرایی است. یک خانه ی بسته , مستور یا دارای دریچه های کوچک , مبین رازداری , درون گرایی , کمرویی یا در خودماندگی فرد است. درب به منزله ی راه ورود به درون خانه نشانه ی شیوه ی ارتباطی کودک با افراد محیط است. درب ممکن است به روی دیگران باز باشد و یا محصور شدن کودک در من خویشتن را نشان دهد. ترسیم درب های متعدد بیانگر میل گسترده ی فرد به ایجاد ارتباط است) ‎ene‏ وت درباره ی نقاشی خود نکات جالب دیگری ‎gf Ly‏ آشکار می سارد ( لوله بخاری به منزله ی روزنه ای است که دود را به خارج از خانه منتقل می کند دود به معنی روح خانه و انعکاس وضع روانی کودک تلقی می شود. جهت ترسیم آن میتواند به سمت راست ) یعنی به سوی آینده ( يا به سمت چپ )واپس روی ( باشد. ترسیم به صورت مغشوش و درهم برهم مبین دل مشغولی ها یا تتش های روانی است و ا و ۳ مب ۱

صفحه 44:
حیوان در نقاشی اگر کودک به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و حیوان برای او در دسترس نباشد تصویر حیوان در نقاشی او اهمیت خاصی پیدا می کند. مثلاً کودکی که نسبت به برادرکوچکتر تازه به دنیا آمده اش حسادت می کند, در نقاشی ممکن است گرگ بکشد که این نشان دهنده ی ترس و دلهره ی کودک از تازه وارد کوچولو است؛

صفحه 45:
رنگ ها قرمز: عمل و مردانگی- نیرومندی امیال- خشم پرخاشگری آبی حساسیت - دریافت پذیری- تذرونی سازی- زنانگی صلح ارامش زرد: نور شادی خوشبینی گرایش به پیشرفت. افراط در زرد نیاز به ازادسازی و تنش های درونی سبز: گرایش به ارتباط معرف ازاده و پایداری- سرسختی نیازهای حس و لذت جویی نارنجی: نیروی حیاتی- برونگردی- میل به موفقیت- شادی نشاط پویایی صورتی: صلح تعادل توازن فاقد پرخاشگری و رنگ استفاده مقرط آن نشانه غمگینی و ناامیدی اضطراب به طور کلی امکان تفسیر نظام دار رنگها وجود ندارد اما میتوان گفت رنگ های گرم برونگردی جستجوی تماس و مبادله و رنگهای سرد درنگردی فاصله جویی و کمرویی رال زر تناشی: خلا عاطفی یا ناتوانی:در برونریزی عواطف است

صفحه 46:
۳ ع. م (پسر 6ساله) - راست برتر - خانواده معمولی با توجه به محتوای نقاشی و سطح ترسیمی آن و همچنین وضعیت خانوادگی کودک به نظر می رسد که علت حذف خود در نقاشی که بیش از هر ‎jie‏ قابل توجه است. افسردگی کودک باشد؛ چون وضعیت تحصیلی کودک مناسب نیست و از ابتدا نیز به مدرسه نظر مثبتی نداشته است و هميشه با خواهر بزرگترش از اين نظر مقایسه شده و می شود. اگر خشم او متوجه پدرش که این مقایسه را انجام می دهد و يا خواهرش که به نوعی رقیب او محسوب می شود. می بود» احتمالاً می بایست آنها را در نقاشی به شدت ناارزنده می ساخت و یا حتی حذفشان می کرد. اما او خود را حذف کرده چون به احتمال زیاد از کمبودها و ناتوانایی های خودش در مسائل تحصیلی احساس گناه می کند و خود را لایق خشم و حذف می داند.

صفحه 47:
با نگاهی به نقاشی کودک می توان فهمید که او مشکل خاصی ندارد و با طلاق والدینش کنار آمده و نبود پدر را نبود دانسته و مطابق اصل واقعیت عمل كرده است. تنها مسئله اى كه وجود دارد اضطرابی ست که از سوى برادر احساس مى كند (با ناارزئده سازى و پرخاشگر جلوه دادن او در نقاشی و مصاحبه). البته این مسئله نیز تقریباً طبیعی و نرمال است به م. ع (دختر 6ساله) - راست برتر - طلاق نزد مادر دو دلیل: 1- رقابتى كه معمولاً بين خواهرها و برادرها وجود دارد و باعث اختلافاتى بين أنها مى شود و 2- شايد شیطنت و پرخاشگری را بتوان از ۱ سفی برادر او دانست.

صفحه 48:
اين نقاشى كواه آن است كه نقاش آن يعنى ه.الف از وضعيت خانوادكى خود رضايت كامل دارد. تقاشى او از اصل واقعيت تبعيت مى كند. او خودش را به مادرش تزدیک کشیده است که می توان دو برداشت از آن دا 1- کودک با مادر خود صمیمی است و یا 2- کودک خواستار صمیمیت با مادرش است» که با توجه به وضعیت خاتوادگی کودک برداشت اول صحیح است. تنها مسئله ای که در نقاشی وجود دارد؛ غلبه ى ريخت تعقلی و ریتم قالبی در نقانی ست که هر دو می توانند نشانه ی خصیصه های وسواسی در کودک باشند. البته موارد دیگری هم می توانند این ادعا را ثابت کنند که عبارتند از: زمان بسیار طولانی که صرف کشیدن نقاشی شد و دقت زیاد به هنگام کشیدن جزئیات چهره و لباس ها. ه. الف (دختر 8ساله) - راست برتر - خانواده معمولی

صفحه 49:
در این نقاشی با اينکه از کودک خواسته شد که یک خانواده که دوست دار د بکشد. او فقط خودش را کشید پدر و مادر او با هم اختلافات و جر و بحث های شدیدی دارند. با وجود اين اختلافات هر دو به دختر پنج ساله شان خیلی محبت و توجه می کنند» اما با اين حال کودک آنها را حذف کرده است. شاید بتوان گفت که کودک خواستار نبود والاینش نیست بلکه خو استار نبود اختلافات و جرّ و بحث مداوم آن ها در خانه است. أ. م (دختر 5ساله) - چپ برتر - خانواده آشفته

صفحه 50:
سه مورد در این نقاشی قابل توجه اند: 1- نحوه ی کشیدن پدر با تاب آوری کم به مواد مخدر و رنگ آمیزی لباس های او صرفاً با رنگ سیاه که کاملا نمايانكر نگاه کودک به این مشکل است. 2- اضافه کردن یک توزاد به نقاشی که تشانگر تمایل کودک به وایس روی ست. 3- ریخت تعقلی در نقاشی که با خطوط راست و زوایا کاملا مشخص است و نشان دهنده ی وقفه و بازداریست. به نظر می رسد که کودک به ستی رسیده است که مسئله تاب اورى كم يدرش به مواد مخدر را به خوبی درک می کند و از این بایت ناراحت است و آرزو می کند به سن طلایی خود برگردد. سنی كه نه پدرش به مواد مخدر وایسته بوده و نه خودل این موضوع را ذرک می کرده است. ار. ج (دختر 6ساله) - راست برتر اده به مواد اتاب آورى كم (به مواد

صفحه 51:
این نقاشی توسط کودگی رسم شده که پدرش حدود یک سال پیش فوت شده است و از شش ماه پس از فوت بدرء خاله ی کودک که به تازگی در دانشگاه پذیرفته شده است. در خانه ی آنها زندگی می کند. هر چند در مصاحبه ای که با کودک شد» او خودش را کم تر از همه خوشبخت دانست چون پدر ندارد و يا در سوّالات دیگر نیز به پدرش اشاره کرد؛ نقاشی او مى كويد كه با نبود يدر سازكار شده و هم جنين حضور خاله اش را در خانه يذيرفته است. نقاشى او از اصل واقعيت ييروى مى كند. س. الف (دختر 5سانه) - راست برتر -پدر فوت شده irre)

صفحه 52:

دانلود فایل پاورپوینت تفسیر نقاشی کودک چگونه نقاشی کودک را تفسیر کنیم؟ روانشناسی عمومی بررسی کلی برخی حاالت و اختالالت تفسیر خطوط ،اشکال ،رنگ ها باکیفیت آماده ویرایش و پرینت تعدادصفحات 50: فهرست مطالب : نظر کارشناسان سیر تکاملی نقاشی کودکان در سنین مختلف ارزش بیانی نقاشی آزمون نقاشی آدمک -1دستورالعمل ترسیم یک خانواده را نقاشی کن یک نقاشی بکش هر جور راحتی هر چی دلت می خواد بکش -2فرایند ترسیم -3مصاحبه بعد از نقاشی -4همسان سازی -5واکنش عاطفی در ترسیم -6مقایسه با خانواده سطح محتوا و تفسیر بررسی کلی برخی حاالت و اختالالت نظر کارشناسان طبق نظر کارشناسان، شکل گیری شخصیت کودک از نخستین روزهای تولد آغاز می شود .نوزاد از همان روزهای نخست قادر است که نوازش مادر را درک کند و نسب به آن واکنش حسی بروز دهد.شخصیت کودک تا سن دو سالگی از نظر خصوصیات فطری تکمیل شده و پس از آن تاثیر عوامل محیطی بر ویژگی های اکتسابی قابل مشاهده است. در این سن کودک می تواند درخواست های مادی و نیاز های فیزیکی خود را به راحتی بگوید.به طور مثال در زمان گرسنگی، غذا بخواهد و یا در زمان تشنگی ،آب طلب کند .ولی کودک در این سن قادر نیست که درباره خواسته های روحی و معنوی خود به عبارتی نقاشی به منزله زبان کودک بوده تا دیگران نسبت به دنیای` درونی و روح کودک آگاهی کسب کنند و حتی می توان مواردی همچون ناسازگاری ،بیماری و شغل آینده او را نیز متوجه شد.چنان چه کودک کشیدن نقاشی را دوست داشته باشد ،با انجام این کار به او احساس لذت دست خواهد داد ولی اگر اطرافیان موجب اجبار و فشار برای کشیدن نقاشی شوند، افراد ،خط خطی کردن کاغذ توسط کودک را کاری بدون مفهوم و معنا تلقی می کنند ولی باید توجه داشت که کودکان بسته به محدوده سنی از خط خطی کردن کاغذ منظور خاصی دارد .طبق دیدگاه روان تحلیلی گری ،نقاشی های فرا فکن به شکل غیر مستقیم موجب شده که از جهان درونی کودک تصویر درستی به دست آید. آثار نمادین در نقاشی های کودکان به منزله مفاهیم ،نگرش ها، پویایی ،ادراک و پاسخ به محیط بیرون ،احساسات و خاطرات اضطراب انگیز است .چنان چه بتوان این نقاشی ها را به خوبی تفسیر کرد ،می توان زمینه را برای رشد و پویایی درونی کودکان در آینده فراهم کرد.در حقیقت با کمک نقاشی می توان اطالعاتی سیر تکاملی نقاشی کودکان در سنین مختلف به طور کلی سیر تکاملی ترسیم نقاشی در کودکان شامل مراحل زیر است: ۱۲ماهگی :کودک به شکل تقلیدی ،خطوطی را به سمت جلو و عقب می کشد. ۱۵ماهگی :معموال نقاشی های کودک در این سن ب,ه شکل نقطه نقطه است. ۱۸ماهگی :کودک سعی می کند به ص,ورت خود به خودی ،خط خطی کردن را آغاز کند. ۲س`الگی :کودک ۲ساله معموال به تقلید خطوط عمودی می پردازد. ۵/۲سالگی :معموال در ای,ن سن در نقاشی های خود به ترسیم خطوط حلقوی ،افقی عمودی روی می آورد. ۳سالگی :کودک سعی می کند مد,اد را همان,ند بزرگتر ها گرفته و به در خواست دیگران اشکالی را که کشیده، نام گذاری می کند. ۴س`الگی :کودک قادر است که تصویر انسان را با دو عضو نقاشی کند. ۵س`الگی :می تواند ,اشکالی مانند مثلث ،مربع و همچنین تصویر انسان را همراه با بدن و گردن بکشد. ۶س`الگی :کودک در این سن توانایی کشیدن آدم به ص,ورت دو بعدی دارد و اشکال را به شکل ادغام شده ترسیم می کند. ۹س`الگی :قادر است که اع,ضای داخلی بدن را در نقاشی خود بکشد. ارزش بیانی نقاشی در تغ,ییر و تحول در کشیدن نقاشی های کودکان عواملی مانند ،رشد و تکامل انسان، رشد و تحوالت ذهنی کودک و نحوه ارتباط با افراد بزرگسال تاثیر دارد .کودکان معموال به کشیدن تصورات ذهنی خود می پردازند و واقعیات اطراف را کپی نمی کنند.بررسی رشد ک,ودک و آزمون های سنجش هوش آگاهی و بررسی مسائل روانی-عاطفی برون ریزی هیجانات درونی و کاهش تنش های داخلی آزمون های زیادی برای شناخت شخصیت و خص,وصیات روانی و رفتاری کودکان طراحی شده که در ادامه به چند تا از آن ها اشاره شده است. آزمون نقاشی آدمک تجسم ترسیمی شکل انسان به دوره های ماقبل تاریخ بازمیگردد .ترسیم یک آدمک به منزله فعالیت ارتجالی (بدون فکر قبلی) کودک نیز محسوب می شود .بر اساس بررسی آثار یک هنرمند می توان به آسانی سبک رایج عصر وی و همچنین شخصیت او را بازشناخت .به همین دلیل روان شناسان کوشش کردند تا به ویژگی های روانشناختی کودکان و بر اساس بررسی تولیدات ترسیمی آنها دست یابند و بدین ترتیب تست ترسیم آدمک خلق شد .این آزمون در نخست توسط گ,ودیناف و سپس توسط مک هوور بازنگری شد ولی اشخاصی همچون همر ،هندلر ،اوربان و کوپیتر در سال های مختلف آن را وسعت دادند .استفاده از این آزمون باعث می شود که در نقاشی های فرافکن عالوه بر شناخت شخصیت ،به تفسیر آن نیز کمک گردد.امکان ارزشیابی سن ع,قلی ترسیم کننده را فراهم میکند. از نظر اولن نقاشی کودک یا مبین تصویر خود اوست انچه خود را احساس میکند یا نشان دهنده چیزی که میخواهد باشد یا تصویر چیزی که نمیخواهد باشد. آزمون خانه-درخت -آدم توسط باک طراحی شد که در آن عالوه بر تصویر انسان ،خانه و درخت نیز دارای معنا و مفهوم هستند .تجسم رمزی و ناخودآگاه شخصیت کودک از طریق خانه و آدمک همچنین با استفاده از آزمون های ترسیم خانواده می توان مشکالت ارتباطی را نیز شناخت. برخی از ویژگی ها و عالئم موجود در آزمون ترسیم خانواده همچون ارزنده سازی ،نا ارزنده سازی ،نحوه ارتباط کودک با اعضا خانواده و ترسیم نکردن برخی افراد کمک می کند تا به چگونگی رابطه بین کودک و اعضا خانواده پی برد.طبق نظر کارشناسان در این آزمون ،چنان چه کودک در نقاشی خود شخصی را نسبت به دیگران قد بلندتر و بزرگ,تر بکشد نمایانگر این است که آن فرد در ذهن کودک از دیگران بهتر بوده و وابستگی عاطفی به او دارد و به آن ارزنده سازی می گویند.در زمینه ناارزنده سازی ،قضیه به صورت بر عکس است .در صورتی ک,ه کودک در نقاشی خود ،شخصی را حذف ،کوچک و ناقص تر و در پایان کار بکشد ،نشان می دهد که در ذهن کودک آن شخص نسبت به سایرین بدتر بوده و به نوعی در این نقاشی بی ارزش تلقی شده است.زمانی ک,ه در نقاشی کودک ارزنده سازی پدر و مادر دیده شود، بیانگر رابطه خوب کودک با آن ها است همچنین نا ارزنده سازی والدین در نقاشی کودک به ارتباط غیر سازنده کودک و آن ها اشاره دارد.در مواردی ک,ه تصویر مادر از نقاشی کودک حذف گردد ،گفته می شود ک,ه بین کودک و او رابطه سازنده ای وجود ندارد .در صورتی که -1دستورالعمل ترسیم - یک خانواده را نقاشی کن یک نقاشی بکش هر جور راحتی هر چی دلت می خواد بکش -2فرایند ترسیم وقفه دارد یا ندارد ؟ غر می زند یا نمی زند ؟ ایراد می گیرد یا نمی گ,یرد؟ بهانه ... مشاهده کامل کودک ...چه کسی اول ؟ چه کسی بیشتر روش کار شده؟ کیو پاک کرده؟ -3مصاحبه بعد از نقاشی اینا چی ک,ار می کنن ؟ کجا هستند ؟ اشخاص چه احساسی به هم دارند ؟ کی مهربون تره ؟ کی خوشبخت تره ؟چرا؟ کی کمتر مهربونه ؟چرا؟ کی از همه بهتره؟ وقتی گردش بری کی بمونه خونه ؟ کی شلوغ کاره ؟ چجوری تنبیهش کنیم ؟ -4همسان سازی اگر توی این خانواده باشی دوست داری شبیه کی باشی ؟ می خواهیم بازی کنیم باهم ،دوست داری ک,دوم یکی باشی ؟ اولین شخص کشیده شده مع,موال موضوع ,همسان سازی هست.. -5واکنش عاطفی در ترسیم هنگام ترسیم باید حاالت عاطفی کودک در نظر گرفته شود. ناراحتی خوشحالی -6مقایسه با خانواده مقایسه خانواده اصلی با خانواده نقاشی سطح محتوا و تفسیر ارزنده سازی شخص اصلی در نقاشی: این شخص در وهله اول نقاشی می شود. این شخص اولین در سمت چپ ,خانواده است. این شخص با در نظر گرفتن نسبت ها از همه بلند تر است. ارزنده با دقت و مواظبت بیشتری ترسیم می شود. تزئین می شود. کانون توجه همه نگاه ها هست. آشکارا در مصاحبه او را بیان می کند. تحسین و حس عاشقانه شخص ,ارزنده تصویر شخصیت آزمودنی هست. ناارزنده سازی ها: با در نظر گرفتن نسبت های از همه کوچیکتر کشیده شود. در آخرین جا و کنار صفحه با فاصله از دیگران یا در سطحی پایین تر از آنها کشیده شود. به خوبی دیگران و با جزئیات کشیده نمی شود. نام وی ذکر نمی شود. پیرتر از والد خوب کشیده می شود. همسانسازی با وی انجام نمی شود. تحقیر و کینه توزی حسادت یا خط کشیدن روی فرد نا ارزنده ک,شیدن افراد با فاصله زیاد اشخاص افزوده شده: افزودن یک نوزاد افزودن یک فرد بزرگسال افزودن جفت خود به نقاشی افزودن یک حیوان به نقاشی مبدل سازی بیشینه ممنوعیت کشاننده بسیار قوی هست بررسی کلی برخی حاالت و اختالالت مالیمت -شادی مالیمت عطوفت اجتماعی خواهی را در خطوط منحنی رنگ های مالیم و شاد به خصوص آبی و نارنجی می توان دید.خطوط ترسیمی به سوی برون جهت دارند و فضای خالی بین آنها را می توان مشاهده کرد آدمک نسبتا کوچک است و ترسیم کم و بیش سرهم بندی شده و فاقد دقت و جزییات است. شادی کودک شاد با ریتم خوبی کار میکند و فقدان بازداری خود را به وسیله حرکت نشان میدهد. بازوها به طور طبیعی از بدن فاصله دارند و گاه به سوی باال جهت دارند .صورت آدمک خندان و با تبسمی غیر ریشخند وار است. نمادهای خوشبختی مانند گل و خورشید در نقاشی اش مشاهده می شود. پرخاشگری ترسیم خط ها به شکل بسیار سفت و پر رنگ با خطوط ضخیم ک,شیدن تصویر انسان در ابعاد بسیار بزرگ کشیدن لب ها به صورت پهن و بزرگ قرار دادن اجزا به شکل نامناسب نداشتن اتصال در بین اجزا کشیدن سالح یا وسایل تیز و برنده ترسیم پاها به شکل باز استفاده از رنگ قرمز و یا رنگهای تند واکنش پرخاشگرانه در قالب یک حیوان حذف رقیب حذف یکی از خواهران یا برادران افسردگی کشیدن نقاشی و تصاویر انسان ها در ابعاد بسیار کوچک استفاده از حاشیه و پایین کاغذ نکشیدن دهان در تصویر انسان ها حذف برخی اجزا بدن اشخاص ترسیم انسان ها به شکل دراز ،الغر و بدون صورت کشیدن بازوهای آدم ها به شکل پهن و کوتاه ترسیم بازوها به شکل متصل به تنه بدن استفاده از رنگ های سیاه و خاکستری قهوه ای پیرامون آدمک گاهی ابر رگبار یا باران دیده میشود ناارزنده سازی خویش حذف خود تکانشگری -بیش فعالی نکشیدن برخی موارد در نقاشی عالقه به ترسیم سمت چپ انسان ها رعایت نکردن تناسب در زمان ترسیم اعضا بدن اشخاص ترسیم محتواهای پرخاشگرانه نکشیدن اجزا مهم بدن اختصاص زمان زیاد جهت کشیدن نقاشی ترسیم شانه ها اشخاص به شکل نا مناسب هیجان پذیری -هیجان ناپذیری هیجان پذیری را می توان از راه خطوط کمرنگ ،مردد ،از سر گرفته شده و لرزان مشاهده کرد وقتی اثری که پدید می آید به آسانی رضایت خاطر ترسیم کننده را فراهم نسازد تحقق اثر با مشکالتی مواجه می شود .کودک میخواهد از پاک کن استفاده کند دائما کار خود را از سر میگیرد پاره ای از خطوط را پررنگ تر و پاره ای را خط میزند .از رنگ های مالیم کمرنگ سایه دار خاکستری استفاده می کند. هیجان ناپذیرها: کودکانی آرام که نقاشی شان دارای خطوط منظم و استوار و لرزش در آن دیده نمیشود رنگ امیزی متع,ادل و نسبت ها بهنجار هستند ناسازگاری کشیدن سر افراد به شکل بسیار ساده ترسیم بدن اشخاص به صورت ساده و کلی ضعف در کیفیت هنری و دقت عدم ترسیم ساق ،بازوها ،ران و پنجه ها تغ,ییر دادن مفاهیم عدم رعایت توازن عمودی در هنگام ایستادن اضطراب کشیدن خطوط به شکل نازک و بسیار با شتاب کشیدن جزییات غیر مهم زدن سایه های تیره و روشن در نقاشی پاها به صورت کوچک و نا استوار دهان اشخاص به شکل خط ،بدون نظم و به صورت خنده عصبی رسم می شود کمک گرفتن از مداد پاک کن کشیدن دست های اشخاص به شکل بسیار باز تاکید زیاد بر چشم ها و یا اجتناب از کشیدن آنها تفسیر خطوط ،اشکال ،رنگ ها خط̀وط خطوط بلند و بدون فشار :بدون استرس و فشار عصبی نزدیک بودن و درهم بودن خطوط :ضعف اعصاب خطوط کوتاه و با فشار :آزرده بودن خطوط شکسته وپررنگ :شخصیت پیچیده و تقریبا غیر قابل انعطاف مردانگی چابکی نا ارامی خطوط گرد :دارای شخصیتی نرم وقابل انعطاف حس زنانگی خطوط ک,م رنگ :بچه احساس حقارت وکم توجهی دارد وکم رو وخجالتی است . خطوط مستقیم وخطوط نوک تیز :نشانه پرخاشگری است . حلقه هایی که به دور یک محور میچرخند :تا 4سالگی بهنجار هستند اما در صورت تداوم معرف روان گسیختگی فضا یک گوشه از کادر :عدم اعتماد به نفس خروج از کادر :هوش کم ،کمبود محبت ،کمک خواه و مهر طلب از باال :کمالگرا سمت چپ :غمگین ،گوشه گیر و بی اع,تماد سمت راست :حساس ،آینده نگر ،دنبال ارضاء نیاز ها تصویر در سمت چپ :خود محور کوچک و لبه پایین :عدم امنیت ،عدم استقالل ،افسرده ،خسته معکوس کشیدن ،از پایین به باال کشیدن یک شکل :ناسازگار با محیط اندازه تصویر ک,وچک کشیدن انسان :عدم امنیت عاطفی ،افسرده کمرویی ترس بزرگ کشیدن :شجاعت ،امنیت خاطر ،اع,تماد به نفس شکل مناسب آدم :سازگار شکل نامناسب ،کم ارزش و خودبین چهره بلند :پرخاشگر چهره کوتاه :افسردگی و اضطراب صورت با رنگ زیاد :پرخاشگر صورت با دایره معمولی :خجالتی اعضای بدن دست و بازو :کنترلگر حذف دست :فقدان کنترل حذف دهان والد :فحش شنیدن و سرزنش حذف دست یا پای والد :کتک خوردن چشم معموال کسانی که چشمها را خیلی بزرگ ترسیم میکنند نشان دهنده ی برون گرایی و کنجکاوی است .کودکانی که چشم ها را کوچک تر ترسیم میکنند نشانه درون گرایی است. کودکانی که از ترسیم چشم ها امتناع میکنند عدم تمایلشان را به دیدن نشان می دهند. مع,موال کودکانی که چشمها را به صورت یک دایره بزرگ و یک نقطه در آن ترسیم میکنند گویای ترس و وحشتی است که باید علت یابی شود. سر سر بزرگ :من طبیعی کودک کودکانی که سر آدمک را بسیار بزرگ ترسیم میکنند نشانه خود دوستداری ،تکبر اخالقی و عقالنی است .گاهی کودکان عقب مانده ی ذهنی هم به عنوان یک واکنش جبرانی ،سر را بزرگ ترسیم میکنند. سر کوچک نشانه ناارزنده سازی خود است ،که با ناارزنده سازی معموال افسردگی همراه است .در کسانی که تمایل به پنهان کاری دارند هم دیده می شود .در کل می توان گفت کودکانی ک,ه سر آدمک را کوچک ترسیم میکنند مشکل ارتباطی هم دارند بعضی کودکان سر آدمک را عجیب و غریب ترسیم میکنند )مثال ممکن است سر را به صورت مثلث یا دایره دندانه دار بکشند ( که نشانه اختالالت عضوی یا عصبی است .بعضی ک,ودک,ان سر را می کشند و با یک خط افقی آن را قطع میکنند و این نشانه ی ضع,ف عقالنی ،ضعف شناختی یا عقب ماندگ,ی ذهنی است. دهان معموال ک,سانی که دهان و لبها را با تمام خطوط و جزئیاتش ترسیم میکنند مع,نای جسمی و شهوانی میتواند داشته باشد. لبی که به صورت خط -------ترسیم می شود نشانه تنش است .لبی که کلفت و ضخیم است نشانه خشونت و پرخاشگری است و لبی که مدور است نشانه واماندگی ،حرص دهانی ،وابستگی ،تسلیم و فعل پذیری و عقب ماندگی است. کسانی که مبتال به موتسیم (اللی انتخابی) و یا بی اشتهایی روانی هستند دهان را خیلی کوچک ترسیم میکنند یا تغ,ییر شکل یافته می کشند و یا اصال آن راحذف میکنند. دهان بزرگ وباز :بچه های پر حرف خیلی صحبت می ک,نند . دهان بسته :بچه هایی که کم حرف و درونگرا هستند . دهان بسته پر رنگ :درونگرا هستند ومیلی به حرف زدن ندارند ویا محکوم به بسته شدن شده نکشیدن دهان :از حرف زدن منع شده واجازه حرف زدن به او نداده اند ) بعد از شش سالگی دندان ها :به صورت باز وتیز کشیده شده باشد نشانه پرخاشگری است. گوش کودکان معموال تا 5/4سالگی گوشها را ترسیم نمیکنند .کودکانی که به سن ترسیم گوشها رسیده اند اما در نقاشی های خود آن را ترسیم نمیکنند ،معموال از شنیدن امتناع میکنند به دلیل اینکه مسائلی که از طریق گوش میشنوند برایشان جالب نیستند و آنها را اذیت میکند. بعضی کودکان گوش های بزرگ ترسیم میکنند .گوش بزرگ میتواند چندین معنا داشته باشد مثل تمایل به شنیدن موسیقی ،دوست داشتن موسیقی ،کنجکاوی و حتی مطرح بودن نقص شنوایی در کودک کودکی که اختالل شنوایی دارد یا گوشها را ترسیم نمیکند و یا در ترسیم آن از یک واکنش جبرانی استفاده ک,رده و آن را بزرگ میکشد. پا آدمک با پاهای باز :ارتباط با بیرون قوی کودکان با اع,تماد به نفس باال آدمک با پاهای بسته :ارتباط با محیط بیرون ضعیف کودکان دچار ترس ساق های استوار :نشانه احساس ایمنی ،تایید خویشتن تماس با محیط عدم پا :درنگرا و ضعیف به طور کلی بیان حرکت در نقاشی از ارزش باالیی برخوردار است ناف در کودکان کم سن نشانه وابستگی ،ناف نشانه یک مرکز ،مرک,ز خود ،مرکز جهان یا مرکز زندگی است .در کودکانی ترسیم میشود که فکر مرکزیت انها را مشغول کرده اما از دیدگاه های دیگر کنجکاوی کودک در باره تولد را نشان میدهد چراکه باور دارند تولد از راه ناف صورت میگیرد .در کودکان بزرگ تر نشانه دلمشغولی های خود دوستدارانه یا ترس از شکست است. آدمک خارج از مرکز نقاشی کودک :شخصیتی درونگرا ومنزوی آدمک چوب کبریتی :نشانه احساس حقارت وخود کم بینی وک,م رو وخجالتی بودن است. ترسیم آدمک ایستاده :نشانه فعالیت -آدمک نشسته :فع,ل پذیری و ادمک خوابیده تمایل به گریز از مشکالت است. بازوها بازوهای کامال افقی :نشانه تنش در روابط با دیگران بازوهای طویل و استوار :جاه طلبی و نیاز به تحقق خویشتن بازوهای آویزان :نشانه احساس شکست بیشتر در کودکان کودن و گسیخته خو شانه ها در پسرها به ارزنده سازی نیرویی جسمانی دست ها در ابتدا کودک دست را مانند گل یا خورشید می ک,شد. دست های بسته :نشانه بی اعتمادی و دست های باز نشانه حسن نیت کودک ترسیم نکردن دست ها ،کشیدن آنها در پشت سر یا در جیب نشانه ناتوانی در برقراری تماس با دیگران و یا احساس گناه ناشی از دزدی و یا تمایل به پنهانکاری خورشید تصویر خورشید بیانگر امنیت ،خوشحالی ،گرما ،قدرت و به نظر بعضی پژوهشگران نماد پدر مطلوب است. وقتی رابطه پدر و کودک خوب است خورشید به طور کامل و در حال درخشیدن نمایش داده می شود هنگامی که این ارتباط مطلوب نیست خورشید در پشت کوه ناپدید است ویا به صورت قوسی در افق دیده می شود و اگر کودک از پدرش هراس داشته باشد ،خورشید به رنگ قرمز تند یا سیاه که مضطرب کننده است ترسیم می شود. ماه غالبا اشکار کننده یک زمینه اضطرابی است .همانطور که خورشید نماد مردانه تلقی می شود ماه با نماد زنانه مطابقت دارد و معموال در دختران خردسال برای مطرح کردن هویت زنانه خود اشکار می شود. درخت نماد ناخودآگاه و فشارهای غریزی است .تنه ،پرثبات ترین و مشابه ترین عامل به خود کودک است ،بنابراین بیان گر مشخ,صات دائمی و عمیق شخصیت اوست .شاخه ها و برگ ها بیان گر طریق ارتباطی او با دنیای خارج است. وجود شاخ و برگ زیاد در مقابل یک تنه عادی به برون‌گرایی کودک و عالقه به ارتباط اجتماعی و تعامالت زیاد اشاره کرد. شاخه های کوچک نشان دهنده ترس یا خجالتی بودن ریشه های زیاد و بزرگ ,:نشان‌دهنده حس کودک برای داشتن یک پایه خانوادگی محکم است برگ و میوه در نقاشی کودکان معموال نشانه خالقیت و خیال‌پردازی‌های خوب در بچه‌ها است و به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می‌شود. کوه در نقاشی نماد مادر است اگر کوه به صورت خط‌های منحنی یا بدون زوایای تیز ترسیم شود احتماال حسی که کودک از مادرش می‌گیرد نشانه عشق و صمیمیت زیاد است کوه‌های خشک و نوک‌تیز :اضطراب جدایی از مادر خانه در نقاشی پنجره ها و دربهای بزرگ نشانه ی دریافت پذیری فرد ،میل به تقسیم و مشارکت ،نیاز ارتباطی ،روحیه ای باز و متمایل به برونگرایی است. یک خانه ی بسته ،مستور یا دارای دریچه های کوچک ،مبین رازداری ،درون گرایی ، کمرویی یا در خودماندگی فرد است. درب به منزله ی راه ورود به درون خانه نشانه ی شیوه ی ارتباطی کودک با افراد محیط است .درب ممکن است به روی دیگران باز باشد و یا محص,ور شدن کودک در من خویشتن را نشان دهد .ترسیم درب های متع,دد بیانگر میل گسترده ی فرد به ایجاد ارتباط است) توضیحات کودک درباره ی نقاشی خود نکات جالب دیگری را نیز آشکار می سازد (. لوله بخاری به منزله ی روزنه ای است که دود را به خارج از خانه منتقل می ک,ند دود به معنی روح خانه و انعکاس وضع روانی کودک تلقی می شود .جهت ترسیم آن میتواند به سمت راست ) یع,نی به سوی آینده ( یا به سمت چپ )واپس روی ( باشد. ترسیم به صورت مغشوش و درهم برهم مبین دل مشغولی ها یا تنش های روانی است و حیوان در نقاشی اگر کودک به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و حیوان برای او در دسترس نباشد تصویر حیوان در نقاشی او اهمیت خاصی پیدا می کند. مثال ً کودکی که نسبت به برادرکوچکتر تازه به دنیا آمده اش حسادت می کند ،در نقاشی ممکن است گرگ بکشد ک,ه این نشان دهنده ی ترس و دلهره ی کودک از تازه وارد کوچولو است. رنگ ها قرمز :عمل و مردانگی -نیرومندی امیال -خشم پرخاشگری آبی :حساسیت – دریافت پذیری -ئذرونی سازی -زنانگی صلح ارامش زرد :نور شادی خوشبینی گرایش به پیشرفت .افراط در زرد نیاز به ازادسازی و تنش های درونی سبز :گرایش به ارتباط مع,رف ازاده و پایداری -سرسختی نیازهای حس و لذت جویی نارنجی :نیروی حیاتی -برونگردی -میل به موفقیت -شادی نشاط پویایی صورتی :صلح تعادل توازن فاقد پرخاشگری سیاه :نفی رنگ -استفاده مفرط آن نشانه غمگینی و ناامیدی اضطراب به طور ک,لی امکان تفسیر نظام دار رنگها وجود ندارد اما میتوان گفت رنگ های گرم برونگردی جستجوی تماس و مبادله و رنگهای سرد درنگردی فاصله جویی و کمرویی فقدان رنگ در نقاشی :خال ع,اطفی یا ناتوانی در برونریزی عواطف است پایان

39,000 تومان