پاورپوینت
بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی

پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم درس سوم تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول هشت 8اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده 14مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم درس سوم همه رشته ها تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی از صفحه 19 تا32 تعداد اسلاید:50 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت این فایل مناسب است برای : 1مناسب برای دبیران مدارس در ایران وخارج از کشور 2-مناسب برای و دانشجویان در ایران وخارج از کشور 3-مناسب برای دانش آموزان متوسطه دوم و کنکوری ها 4- مناسب برای معلمان ومدارس خاص استعداد های درخشان و... 5- ویژه معلمان جوان وتوانمند اصول تغذیه: تغذیه صحیح به معنی دریافت مقدار لازم و کافی از هریک از مواد غذایی است. این مقدار در افراد مختلف به سن، جنس،میزان فعالیت، شرایط محیطی و سلامت و بیماری بستگی دارد. افراد برای داشتن تغذیه سالم نیازمند رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی هستند. اصل تعادل: مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی موردنیاز برای حفظ سلامت بدن اصل تنوع: مصرف انواع مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی هستند. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پاورپوینت کتاب سلامت فصل دوم:تغذیه سالم و بهداشت مواد غذابی تعداد اسلاید: ۵۰

صفحه 2:

صفحه 3:
فهرست مطالب: بخش اول هشت ۸اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده ۱۴مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم درس سوم همه رشته‌ها تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی از صفحه ‎۱٩‏ ۳۲۷ تعداد اسلاید:۵۰

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
هشت اصول کلی جهانی ندریس ۵-اصل استفاده از حواس 1 ۱-اصل رشد و آمادگی اصل داشتن معلومات "| (شناختی» اخلاقی و .) لازم و کافی | ۴-اصل ۷- اصل توجه به تفاوتهای ۳- اصل را ۴- اصل فعاليت

صفحه 7:
چهارده مهارت جهانی تدریس: ‎-١‏ مهارت در جلب توجه دانشآموزان ‏۲- مهارت در توضیح مطلب و نحوهی بیان ‏۳- مهارت پرسش و انطباق ‏سؤال با سطح درک فراگیران ۴- مهارت در کیفیت صدا از نظر زیر و بم نمودن آهنگ ‏کلام با توجه به محتوای پیام ‏۵- مهارت در به کار بردن علايم غير كلا ‏یر کلامی | 2۶ مهارت در هدایت وراهنمایی ‏دانشآموزان ‏۰ !مهارت در تشخيص مشكلات ‎FT‏ دانشآموزان در فهم مطالب ‏4- مهارت در تشويق دانشآموزان ‎

صفحه 8:
چهارده مهارت جهانی تدرس : ‎-٩‏ مهارت در تداوم بخشیدن ‏۴- مهارت در برنامه‌ریزی و طرح درس ‎

صفحه 9:
چهار ویژگی خاص در تدریس وجود دارد که عبارت است از ‎-١‏ وجود تعامل بين معلم و دانش آموزان. ۲- فعالیت براساس اهداف ‎ ‏۳- طراحی منظم با توجه به_ موقعیت و امکانات. ‏۴- ایجاد فرصت و تسهیل ‏ياد كيرى.

صفحه 10:
فصل دوم:تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی

صفحه 11:

صفحه 12:
+ از هر ده دانش آموز تقریبا یک نفر دارای اض‌افه وزن. بیش از یسک نفر چاق و دو نفر چاقی شکمی دارندا © بیش از یک چهارم دانشآموزان دارای چربی خون بالا هستند! * بیش از یک چهارم دانشآموزان حداقل یک بار در هفته میان وعدههای غذایی ناسالم مصرف ميكندد! a

صفحه 13:
از هر ده نفر بیش از یک نفر به صورت روزانه سوسیس, کالباس, پیستزا و همبرگر مصرف میکنندا + از هر ده نفر فقط شش نفره روزانه میوه و سه نفر سبزی مصرف میکنند! + از هر ده نفر فقط چهار نفر روزانه شیر مصرف میکنند!

صفحه 14:
»با توجه به خبرهایی که در بالا خواندید. نظرتان دربار؛ وضعیت سلامت تغذیه مردم در سطلح م © در مقايسه يا اين اخبار, وضعیت تغذیهٌ شما. خانواده و جامعة محلى تان جكونه است؟ پاسخ خود را با گرفتن آمار مستدل سازید ه الگوی تغذیة سالم و اصول آن چیست؟ ۷

صفحه 15:
'*” یکی از رمزهای سلامت تغذیه سالم است. اهمیت تغذیه سالم: (- تامین انرژی مورد نیز بای انجام کارهای روزمره کمک به رشد و نموء ترمیم بافتها و انجام واکنشها و فرایندهای حیاتی بدن جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها | افزایش کیفیت زندگی و طول عم افراد wal

صفحه 16:
همه افراد در طول روز از خوراکیها و نوشیدنیهای متنوعی استفاده میکنند که نوع انتخاب. الگوها. عادتها و رفتارهای تغذیهای آنها ريشه در: لا فرهنگ 7 آداب و رسوم ل عوامل اجتماعی سا عوامل اقتصادی لحا در دسترس بودن أ ذائقه افراد و.... دارد. ۷

صفحه 17:
‎١‏ .برنامه غذایی سالم + فعالیتهای بدنی منظم از مهمترین عوامل حفظ و ارتقای سلامت افراد هستند ‎

صفحه 18:
۷ به این جمله دقت کنید : خوب غذا خوردن بهتر است یا غذای خوب خوردن؟! © باسخ شما به اين سؤال چیست؟ چرا؟ آيا بوطور كلى, به نوع و ميزان خوراكىها و نوشيدنىهابى كه مى خوريد فكر مى كنيد؟ « معيار شما براى انتخاب غذا يا هر كونه خوردنى جيست؟ ‎Le‏ مىدانيد مواد غذاى اصلى مورد نياز بدن كدامائد؟

صفحه 19:
"- کربوهیدرات ها چربی ها - پروتئین ها !- ويتامين ها "- مواد معدنی vi این مواد در انواع غذاهایی که به صورت روزانه مصرف میکنیم یافت ميشوند. a

صفحه 20:
رن کربوهیدراتها با همان قندها انرژی مورد نیاز برای تداوم فعالیت روزانه و طبیعی ما را تامین میکنند. آسابه ازای مصرف هر گرم کربوهیدرات ۴ کیلو کالری انروی ایجاد ميشود. 3 من قادر به ذخيره مقدار معينى كربوهيدرات است كه به صورت كليكوزن در ماهيجهها و كبد یره میشود تا در صورتی که بسدن بسه انرژی بیشستر نیاز داشسته باشد. مصرف شود و مازاد کربوهیدرات دریافتی به شکل چربی در میأید و در بدن ذخیره ميشود. a

صفحه 21:
کربوهیب_درات ها نقش مهمی در عمکرد ان‌دام های درونی (قلب و کل و......)ء سیستم عصبی و ماهیچه ها دارند. نواع کربوهیدرات ها لساکربوهیدراتهای ساده: مانند قندهای موجود در میومها و سبزیها سا کربوهیدراتهای پیچیده: مانند نشاسته و فیبر *منبع اصلی کربومی دراتهای پیچیده غلات (نسان و بسرنج): سبزيها. سیبزمینی و حبوبات میباشد. wal

صفحه 22:
‎a‏ من ترزی مور نباز براى قداوم فعاليت روؤانة و ‎wie ‎ ‏میزان آنرزی زا به ازای مصرف هر گرم کربوهیدرات ۴ 5 ‎ ‏ی ور شکل دنه ای به شكل كليكوزن امه ما كيد ‏( در صورت نا مصرف می شود | مازادي شكل جرب کربوهیدرات ها ‎ ‏اله من در عملگزد اندام هاى دروني (قلبه كليه و.). ‎eae‏ ‎tae‏ ‏انواع كربوهيدرات ‎ee‏ قتدهاى موجود در ميره هأ ‎ae ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
ب ای ممرف هر كرم جربى ‎٠‏ *كيلوكالرى اترزى توليد مى شود رین چربی ها نقش مهمی در تامين الى بدن دارلد. | جرببهلى اضافى به شكل باقت جربى در بدن ذخيره ميشوند و كاه اندامها مثل قلب را احاطه ميكنند. بدن براى حفظ “كرما ذخيره الرؤى. مصرف ویتامینهای محلول در چریی (/-10-13-16), ساخت سلولهای مقزی و بافت عصبی به چربی نیز درد

صفحه 24:
نواع جربى ها 7 چربی هاى اشباع - در محصولات لبنی, روغن هاى نباتىء كوشت و مرغ عامل تیمین کنیده سطح کول جون مي باشنه - سطح مطلوب کلسترول در خون سبب کاهش بیماریهای قلبی و بسرخی سرطانها ميشود. & 5 * چربی های غیراشباع ‎eed‏ و ‎eee eae‏ 0 / ۲

صفحه 25:
ميزان اترقى ذلك suet (در صورت از مصوف می ‎Oe‏ عت يليه بر به ازاك مصرف هر ترم كربوهيدرات 9 كيلو كالرى ‎aegis‏ شکل بافت یی ارات اما دخلی اند لب ei ‎Be ps Sm sei‏ مطول در جرس مره مع ‏ساخت سلول هاى ‎eR‏ ‎eo oe ‎weiter ‎Gz ‎2 ‏عامل تعيين كتنده نطح كلسترول عحون انث ‎ ‎eg hy OT pyle ‏های قلی و برخی از سرطان ها متجو شود‎ ‎ ‎ ‏7 ‏در محصولات ليتى +روغن هاى وني ‎breif‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
"" بدن برای رشد. ترمیم و حفظ بافتهای عضلانی به پروتئین نیا "هر گرم پروتتین در بدن ۴کیلوکالری انرژی تولید میکند. *” بروتئينهاى اضافى در بدن يا به انرئى تبدیل شده یا به شکل چربی در بدن ذخيره ميشوند. و ار يي ال ا بدن به ‎7١‏ نوع آمينواسيد نياز دارد كه كه در شرايط طبيعى فقط ميتواند ‎١‏ انوع أن را توليد كند و 1 نوع أن را بايد با مصرف مواد غذايى به دست أورد. a

صفحه 27:
"- پروتئینهای کامل همه آمینواسیدهای ضروری را دارند. منابع:گوشت, ماهی, مرغ, شیر تخم مرغ و سویا | پروتئینهای ناقص همه آمینواسیدهای ضروری را ندارند. تا ما اه علدت رات شکار و مرها a

صفحه 28:
bets ole به‌زای مصرف هر گرم کربمیدرات 5 تیوک اترزى إيجاد مى شود تیلب لژی می شود يه شك ل چرس در بدن یرهم ردو رین کال (مشتمل بر تمامی امیدهای آمه ضروری می باشد.) برو تين ناقص (واجد تمام اسیدهای آمه ضروری بدن در خریط طیمیقادر است ۱۱ نوع أسيد آنه قوليد كد 5 أسيد آعينه هم كه بدن قادر به توليد آنها فيست بايد از طريق مصرف مواد غذالس قروم ‎OE Oe At oe‏ حبربات خشكبار ‎uae ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
ترکیبات یا موادی هستند که به بدن کمک میکنند کربوهیدراتها. پروتئینها و چربیها را به مصرف برسانند (سوخت و ساز). انواع وبتامینها: ویتامینهای محلول در چربی (۸->1-۳-1) میتوانند در بدن ذخیره شوند و معمولا در کبد ذخیره می شوند. "ویتامینهای محلول در آب (ویتامینهای گروه 8و ) بدن قادر به ذخیره آنها نیست. بنابراین افرادی که رژیم غذایی متعادلی ندارند ممکن است گاهی بدن آنها با کمبود این ویتامینها مواجه شوند. a

صفحه 30:
به بدن كمكك مى كتتد كربرهيدرات هاء بروتثين ها و جربى هارا به مصوف پرساند(سوعت و ساز كد می توانند در بدن ذخبره شوند محلول در چریی(ه 6 و 0 (مسولادر کید) محول در آب(ویامین ها و ‎(Bas F‏ اقرادى که رزیم غذابیمتعادلی ندارند ممکن است با کمپرد وينامين ها مواجه شوند

صفحه 31:
مواد معدنی آهن, کلسیم؛منيزيم؛ سدیم و ساخت دنداث هاء استخوان ها و حفظ و استحکامآنا Sele Jobe ‏حفظ‎

صفحه 32:
" اگرچه آب ماده انرژی زا نیست ولی اساسیترین نیاز غذایی بدن است (بدون غذا میتوان به مدت طولانی زنده ماند ولی بدون آب بیش از دو یا سه روز نمیتوان دوام آورد). ۲ آب پرمصرف ترین ماده غذایی است که در همه فرایندهای زیستی بدن نقش دارد. ” ٠#ترصد‏ حجم بدن را آب تشكيل ميدعد, " بخش اصلی خون را آب تشكيل داده و به دفع مواد زائد. تنظيم دماى بدن و انتقال مواد مغذى مورد نياز تمام سلولهاى بدن كمك ميكند. a

صفحه 33:
شما در این‌باره حیست؟ و شما أب مورد نياز بدن خود را از جه منابعى تأمين مى كنيد؟ آيا آب دريافتى شسماء نياز بدئتان را تأمين ‎us‏ wal

صفحه 34:
لاآب آشامیدنی ere ‏لاشیر‎ أ- سوب أ آب موجود در سبزيها و ميوهها نميتوان مقدار دقيق و واضحى براى مصرف آب روزانه هر فرد ييشنهاد داد زيرا شرايط اقلیمی. میزان فعالیت بدنی. وزن و وضعیت سلامت افراد در میزان آب مصرفی موثر است. wal

صفحه 35:
نوشیدن آب باید به اندازه ای باشد که : ی فرد اجساس تشتگی نکند حجم ادرار روزانه او از حدمعمول بیشتر نشود 9 ادارش بی رنگ یا زرد کم رنگ نشود a

صفحه 36:
بر جدول زين به خود. مواد مفذی انواع غذاهای نم برده شده را مشخص و آنها را براساس مواد مغذى موجودشان رتيديندى كنيد. کربوهیدرات تلین آب بوفيدرا جربى پروتین ۰ ‎a oe‏ نوع غذا ‎abs‏ |متوسط | كم ترا ماکارونی آگرنت سیزی بو ‎Pa‏ ‏يكيان ‎gus‏ ‏معا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
| هر یک از خوراکیها و نوشیدنیهایی که مصرف میکنیم دارای مقادیری از مواد غذایی هستند. 9 سبت مواد غذایی ‎drei Wage py youl Gyles Won Ay Ghee Cl go‏ به نسبتی که هر یک از مواد غذایی را شامل میشود در تامین انرژی و سلامت بدن ی ساده‌ای است که نیز ما بهگروه‌های غذابی مختلف را نشان می‌دهد و در انتخاب این نام رو به ما کنک ‎dS yp‏

صفحه 38:
BT ‏کر کر مقر مرک‎ my sextet sere (mere err § HH) ۲ ۱( ‏مومه‎ 201 ar oF AED ‏متكيسر مان لكو دكي‎ ca Cfo

صفحه 39:
ال( روزانة انواج مواد غذابیبرای یکت فرد زک سال به شرح زیر است: اميزان نياز بدن هر واحد از این گروه بربر است با ۰ گرم نان معادله یک کف دست بدون انگشت! نصف لیونبرنج با ماکارونی بخته ( تا ۵ فان غذاخوری) یک لین نع سیزی عم رت دار (سقناج. کاهو و با وزن حدود ۱۳۰ گرم یکت عدد گوجه فرنگی ی هویج با خر توسط. یک عدد میم ترسط (سیب» موز بقل با نی با وزن حدود ۱۰۰ گرم) نض لیان از ميره على ريز مثل ‎i Sig‏ یک ليوان شير يا ماست كم جرب يا يكث ججهارم لبران كشكك: با ' ليوان دوه يا يكك و نيم يوان بستتى باستوريزه يا ذل نا ‎*٠‏ ككرم يو معمولى. ‎١‏ ذكه (مر تک ۰۳ گرم) گرشت خورشتیپخته با صف وان متوسط موع با یک سوم مه ‏متوسط مرغ (بدون بوست) يا يكك كه ماهى به اندازه كان دست (كف دست بدون الكلشت) ب ‏دو عدة خم مرغ نصف اليوان حبوبات بخته؛ يا بكث جهارم ليوان حبربات خام يا يكث سوم ليوان مقز دان أ ‏الس يع هه دمن ‏انراع مواد قندی و چربی هاست که ده مقدار کم مصرف شود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 40:

صفحه 41:
فصل دوم: درس سوم- قسمت دوم مدرس: دکتر زهرا قاسمزاده هنرستان مائده

صفحه 42:
اصول تغذيه سالم !- تغذيه صحيح به معنى دريافت مقدار لازم و كافى از هریک از مواد غذایی است. [- اين مقدار در افراد مختلف به سن. جنس.مميزان فعاليت. شرايط محيطى و سلامت و بيمارى بستكى دارد. لس افراد برای داشتن تغذیه سالم نیازمند رعایت دو اصل تعادل و قشوع در پرنامه غذایی هستند. 7 اصل تعادل: مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی موردنیاز برای حفظ سلامت بدن 7 اصل تنوع: مصرف انواع مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی هستند. a

صفحه 43:
یه سالم ‎Jel cele,‏ تعادل تغذیه صحیح | رعایت اصل تنوع رعایت نیازمندی های تغذیه ای نیازمندیهای تغذیهای: به مقدار مناسب مواد غذایی برای حفظ سلامت اطلاق ميشود كه با توجه به ‏شرایط جسمی, محیطی و فردی متفاوت است و بر اساس سن. جنس وزن و میزان فعالیت بدنی تعیین می شود. ‎wal

صفحه 44:
« با توجه به نیازمندی‌های تغذیه‌ای افرادی که در تصا پینید. تفاوت‌های تغذیه این افراد ‎the‏ اک بن غذیه‌ای افراد ر صاویر زیر می! توجه به لياز بهنظر شما جيست؟

صفحه 45:
كت عادتهاى غذايى يكى از مهمترين عوامل موثر در شكلكيرى الكوى غذايى افراد است. هر كسى در طى روز بر اساس عادتهاى غذايى خود غذا ميخورد. عادت غذايى تعيين ميكند: لس ما چه غذاهایی را برای خرید انتحاب كنيم [- مواد اولیه آن را چگونه تهیه. آمادهسازی و طبخ كنيم | غذای تهیه شده را چگونه مصرف یا نگهداری کنیم ets Eda ‏»بارس غادت‌ها و رفتارهای غذانی افراد در برآمون رد برعی از عادت‌های درست و نادرست‎ ‏رایبان نید و ی آنها ی سلامت افراد را موره تخليل و ورسی فرار دهید.‎ ۳

صفحه 46:
* وضعیت اجتماعی, اقتصادی, فرهنكى. جغرافيايى. مذهبى. كشاورزى و باورها و ارزشهای افراد آن جامعه بستگی دارد و معمولا از نسلی به سل دیگر منتقل ميشود. * به همین دلیل عادت های غنایی در جوامع و افراد مخت ف, متفاوت بوده و امری طبیعی است. امروزه به دلایل زیر عادت های غذایی مردم دچار تغییر شده است: توسعه تجارت مواد غذایی 1- کم شدن فاصله ميان مرزهای فرهنگی 1 ورود مواد غذایی جدید لأسأ تغییر ذائقه افراد ‎ie‏ ار تداع وسایل بخت و بر

صفحه 47:
أن خوردن غذای پاک و حلال شت وشوی دست ها پیش ار صرف غذا و يس ازآن [- شروع خوردن غذا با نام خدا و سپاسگزاری در پایان غذا به آرامی غذا خوردن و پرهیز از خوردن غذای داغ پرهیز از خوردن به هنگام سیری ل پرهیز از پرخوری(دست کشیدن از صرف غذا قبل از سیرشدن) لقمه کوچک برداشتن خوب جویدن غذا [- پرهیز از خوردن غذا در هنگام عصبائیت و ناراحتی لساصرف غذا با دیگران ‎hd‏ از سخن گفتن هنگام صرف غذا

صفحه 48:
5 4 3 3 1 0 3

صفحه 49:
ابد كمك جدول زيرء برش از عادشهاى غذاى تادرست شع در نوجواتان الاح آها يشتها ارا كيد ‎Sak glib goose‏ یر دای رسافرت ح یش ده مین اصرف تا کر ضرف آب سا نوا هراب رت ناد عاای جرب و رعش ر خوردن غناى ناكاقي یمرن کاب فلز أنرشيين جاى بلافاصه جد از ذا 8 اصلاحات بيشتهادي خر هی زو دادر

صفحه 50:
علاوه بر عادتهای نادرست غذایی, اختلالات غذا خوردن نیز گاهی باعث ایجاد عوارض جسمانی بلند مدت برای افراد ميشود. اختلالات روانی شایع مرتبط با غذا خوردن: هر BS ‏رت‎ ‎eee eile 0#”‏ غذا نخوردن به دليل تصور غلط از وضعيت بدلى خود ‎oe‏ ‎fe

صفحه 51:
برخی افراد به دلیل عادث های غذایی نادرست و با مصرف تاکاقی مواد غفایی مطلوب متناسب با نیازهای بدن خود مانند پرهیز از گوشت خوردن» کم خوری به دلیل ترس از چاقی و ... ممکن است دچار سوتغذیه ناشی از کمبود برخى از انواع مواد غذايى به ويزه ریزمغذیها به ویژه آهن. کلسیم. ویتامین ۸۸ يد. روى و ويتامين «(1 مواجه شوند. مثلا کمبود روی که موجب کاهش سرعت رشد در کودکان و نوجوانان میشود و به کوتاهی قد و تاخیر در بلوغ میانجامد. wal

صفحه 52:
به أبن تصلوير دقت کید بیماری پوکی استخوان. بيمارى كواتر 1 بیماری‌های الا ناشی از کمبود کدام‌یک از ریزمقذی‌ها هستند؟ ه براى جلوكيرى از ابتلابه اين يبمارىها. مصرف كدام مواد غذادى را بيشنهاد مى كنيد؟ ل

صفحه 53:
برای پیشگیری از ابتلا بهبیماری‌های ناشی از کمبود ریزمفذی‌ها لازم است نسبت به اصلاح عادت‌های غذایی نادرست خود و ییروی از الگوی تغذیه سالماقدامکنیم. لته برخی افراد از جمله زنانباردار بالفین مسن‌تر یا افراد دارای بیماری‌های خاص, ممکن است نیاز به مکمل‌های تغذیه ای اضافه نیز داشته باثنند مثلاً بر اساس «دستورالعمل مكمل یاری هفتگی آهن» که از سوی وزارت آموزش و رورش و وزارت بهداشت ابلاغ شده است, دختران وجوان دییرستانی باید در هر سال تحصیلی, هر هفته یک عدد مکمل آهن (قرص فروس سولفات) و به مدت ۴ ماه در سال برای پیشگیری از کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن مصرف کنند. در ضمن برای استفاده از مکمل‌های غذایی؛ تجویز پزشک لازم است زیرا مصرف این مکمل‌ها برای بسیاری از افراد مضر است؛ مثلاً استفاده پیش از حد از مکمل‌های وینامین می‌تواند منجر به مسمومیت شود. ۷

صفحه 54:
محمد فايق مجيدى دمكلان هستم 3 من كاهى مى نويسم بس كاهى هستم معلم . دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجلات مدیریتی و آموزشی به,م۱ ده شال © و تت

پاورپوینت کتاب سالمت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها فصل دوم:تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی تعداد اسالید50: LOGO درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، .کالبد فرشته ای محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت هشت اصول کلی جهانی تدریس : -1اصل رشد و آمادگی (شناختی ،اخالقی و )... -2اصل موفقیت -3اصل رغبت -4اصل فعالیت -5اصل استفاده از حواس مختلف -6اصل داشتن معلومات الزم و کافی -7اصل توجه به تفاوت­های فردی -8اصل راهنمایی چهارده مهارت جهانی تدریس : -1مهارت در جلب توجه دانش‌آموزان -2مهارت در توضيح مطلب و نحوه­ی بيان -3مهارت پرسش و انطباق سؤال با سطح درك فراگيران -4مهارت در كيفيت صدا از نظر زير و بم نمودن آهنگ كالم با توجه به محتواي پيام -5مهارت در به كار بردن عاليم غير كالمي -6مهارت در هدايت و راهنمايي دانش‌آموزان -7مهارت در تشخيص مشكالت دانش‌آموزان در فهم مطالب -8مهارت در تشويق دانش‌آموزان به پاسخ‌گويي صحيح چهارده مهارت جهانی تدریس : -9مهارت در تداوم بخشيدن بر توجه دانش‌آموزان -10مهارت در كسب مشاركت دانش‌آموزان -11مهارت در كنترل دانش‌آموزان -12مهارت در به­كارگيري كارافزارهاي آموزشي -13مهارت در اختصاص دادن وقت به يادگيري و دانش‌آموزان -14مهارت در برنامه‌ريزي و طرح درس چهار ويژگي خاص در تدريس وجود دارد كه عبارت است از: -1وجود تعامل بين معلم و دانش‌آموزان. -2فعاليت براساس اهداف معين. -3طراحي منظم با توجه به موقعيت و امكانات. -4ايجاد فرصت و تسهيل يادگيري. LOGO فصل دوم:تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی !آیا میدانید؟ از هر ده دانش آموز تقریبا یک نفر دارای اض"""افه وزن ،بیش از ی ک نفر چاق و دو نفر چاقی شکمی دارند! بیش از یک چهارم دانشآموزان دارای چربی خون باال هستند! بیش از یک چهارم دانشآموزان حداقل یک بار در هفته میان وعدههای غذایی ناسالم مصرف میکنند! از هر ده نفر بیش از یک نفر به صورت روزانه سوسیس ،کالباس ،پی""""تزا و همبرگر مصرف میکنند! از هر ده نفر فقط شش نفر ،روزانه میوه و سه نفر سبزی مصرف میکنند! از هر ده نفر فقط چهار نفر روزانه شیر مصرف میکنند! فعالیت :1گفت و گو در کالس درس سوم :برنامه غذایی سالم یکی از رمزهای سالمت تغذیه سالم است .اهمیت تغذیه سالم: تامین انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای روزمره کمک به رشد و نمو ،ترمیم بافتها و انجام واکنشها و فرایندهای حیاتی بدن جلوگیری از ابتال به بسیاری از بیماریها افزایش کیفیت زندگی و طول عمر افراد همه افراد در طول روز از خوراکیها و نوشیدنیهای متنوعی استفاده میکنند ک""ه نوع انتخاب ،الگوها ،عادتها و رفتارهای تغذیهای آنها ریشه در: فرهنگ آداب و رسوم عوامل اجتماعی عوامل اقتصادی در دسترس بودن ذائقه افراد و.... دارد. .برنامه غذایی سالم +فعالیتهای بدنی منظم از مهمترین عوامل حفظ و ارتقای سالمت افراد هستند فعالیت :2گفت و گوی کالسی :مواد غذایی موردنیاز بدن شما شامل کربوهیدرات ها چربی ها پروتئین ها ویتامین ها مواد معدنی آب این مواد در انواع غذاهایی که به صورت روزانه مصرف میکنیم یافت میشوند. کربوهیدراتها کربوهیدراتها یا همان قندها انرژی مورد نیاز برای تداوم فعالیت روزان""""ه و طبیعی ما را تامین میکنند. ‏به ازای مصرف هر گرم کربوهیدرات 4کیلوکالری انرژی ایجاد میشود. ‏بدن قادر به ذخیره مقدار معینی کربوهیدرات است که به صورت گلیکوژن در ماهیچهها و کبد ذخیره میشود تا در صورتی که ب دن ب ه انرژی بیش تر نیاز داش ته باش د ،مصرف ش ود و مازاد کربوهیدرات دریافتی به شکل چربی در میآید و در بدن ذخیره میشود. کربوهیدراتها کربوهی"""درات ها نقش مهمی در عمکرد ان"""دام های درونی (قلب و کلی"""ه و،)...... سیستم عصبی و ماهیچه ها دارند. انواع کربوهیدرات ها ‏کربوهیدراتهای ساده :مانند قندهای موجود در میوهها و سبزیها ‏کربوهیدراتهای پیچیده :مانند نشاسته و فیبر ‏منبع اصلی کربوهی دراتهای پیچی ده غالت (ن""ان و ب""رنج) ،سبزیها ،س""یبزمینی و حبوبات میباشد. کربوهیدراتها چربی ها به ازای مصرف هر گرم چربی 9 ،کیلوکالری انرژی تولید می شود بنابراین چربی ها نقش مهمی در تامین انرژی بدن دارند. چربیهای اضافی به شکل بافت چربی در بدن ذخیره میشوند و گاه اندامها مثل قلب را احاطه میکنند. بدن برای حفظ گرما ،ذخیره انرژی ،مصرف ویتامینهای محلول در چربی ( ،)D-E-K-Aساخت سلولهای مغزی و بافت عصبی به چربی نیاز دارد. انواع چربی ها چربی های اشباع در محصوالت لبنی ،روغن های نباتی ،گوشت و مرغ عامل تعیین کننده سطح کلسترول خون می باشند سطح مطلوب کلسترول در خون سبب کاهش بیماریهای قلبی و ب رخیسرطانها میشود. چربی های غیراشباع معموال از طریق محصوالت گیاهی و ماهی تامین می شود. روغن و کره شناخته شده ترین منبع چربی هستند. چربی پروتئینها بدن برای رشد ،ترمیم و حفظ بافتهای عضالنی به پروتئین نیاز دارد. هر گرم پروتئین در بدن 4کیلوکالری انرژی تولید میکند. پروتئینهای اضافی در بدن یا به انرژی تبدیل شده یا ب ه ش کل چ ربی در بدن ذخیره میشوند. واحد سازنده پروتئینها ،آمینواسید میباشد. بدن به 20نوع آمینواسید نیاز دارد که که در شرایط طبیعی فقط میتوان د 11نوع آن را تولید کند و 9نوع آن را باید با مصرف مواد غذایی ب ه دس ت آورد. انواع پروتئین ها پروتئینهای کامل همه آمینواسیدهای ضروری را دارند. منابع:گوشت ،ماهی ،مرغ ،شیر ،تخم مرغ و سویا پروتئینهای ناقص همه آمینواسیدهای ضروری را ندارند. منابع :منابع گیاهی :غالت ،حبوبات ،خشکبار و مغزها پروتئینها ویتامین ها ‏ترکیبات یا موادی هستند که به بدن کمک میکنند کربوهیدراتها ،پروتئینها و چربیها را به مصرف برسانند (سوخت و ساز). انواع ویتامینها: ‏ویتامینهای محلول در چربی ()D-E-K-A میتوانند در بدن ذخیره شوند و معموال در کبد ذخیره می شوند. ‏ویتامینهای محلول در آب (ویتامینهای گروه Bو )C بدن قادر به ذخیره آنها نیست .بنابراین افرادی که رژیم غذایی متعادلی ندارن د ممکن است گاهی بدن آنها با کمبود این ویتامینها مواجه شوند. ویتامین ها مواد معدنی آب اگرچه آب ماده انرژی زا نیست ولی اساسیترین نیاز غذایی بدن است (بدون غذا میتوان به مدت طوالنی زنده ماند ولی بدون آب بیش از دو یا سه روز نمیتوان دوام آورد). آب پرمصرف ترین ماده غذایی است که در همه فرایندهای زیستی بدن نقش دارد. 60 درصد حجم بدن را آب تشکیل میدهد. بخش اصلی خون را آب تشکیل داده و به دفع مواد زائد ،تنظیم دمای بدن و انتقال مواد مغذی مورد نیاز تمام سلولهای بدن کمک میکند. فعالیت 3 منابع تامین آب موردنیاز بدن آب آشامیدنی آبمیوه شیر سوپ آب موجود در سبزیها و میوهها نمیتوان مقدار دقیق و واضحی برای مصرف آب روزانه هر فرد پیشنهاد داد زیرا شرایط اقلیمی ،میزان فعالیت بدنی ،وزن و وضعیت سالمت افراد در میزان آب مصرفی موثر است. منابع تامین آب موردنیاز بدن نوشیدن آب باید به اندازه ای باشد که : فرد احساس تشنگی نکند حجم ادرار روزانه او از حدمعمول بیشتر نشود ادارش بی رنگ یا زرد کم رنگ نشود فعالیت 4 گروههای غذایی هر یک از خوراکیها و نوشیدنیهایی که مصرف میکنیم دارای مقادیری از مواد غذایی هستند. نسبت مواد غذایی در انواع خوراکیها و نوشیدنیها متفاوت است و نوع تغذیه با توجه به نسبتی که هر یک از مواد غذایی را شامل میشود در تامین انرژی و سالمت بدن نقش دارد. هرم غذایی مواد غذایی که در باالی هرم قرار دارند کمترین حجم را دارند یعنی افراد باید از آن ها کمتر مصرف کنند (مانند قند و چربی) هرم غذایی برای یک روز LOGO فصل دوم: درس سوم -قسمت دوم مدرس :دکتر زهرا قاسمزاده هنرستان مائده اصول تغذیه سالم تغذیه صحیح به معنی دریافت مقدار الزم و کافی از هریک از مواد غذایی است. این مقدار در افراد مختلف به سن ،جنس،م"""یزان فعالیت ،شرایط محیطی و س"""المت و بیماری بستگی دارد. افراد برای داشتن تغذیه سالم نیازمند رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی هستند. اصل تعادل :مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی موردنیاز برای حفظ سالمت بدن اصل تنوع :مصرف انواع مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی هستند. اصول تغذیه سالم رعایت اصل تعادل تغذیه صحیح رعایت اصل تنوع رعایت نیازمندی های تغذیه ای نیازمندیهای تغذیهای: به مقدار مناسب مواد غذایی برای حفظ سالمت اطالق میشود که با توج ه ب ه شرایط جسمی ،محیطی و فردی متفاوت است و بر اساس سن ،جنس ،وزن و میزان فعالیت بدنی تعیین می شود. فعالیت 7 عادتهای غذایی عادتهای غذایی یکی از مهمترین عوامل موثر در شکلگیری الگوی غذایی افراد است .هر کسی در طی روز بر اساس عادتهای غذایی خود غذا میخورد. عادت غذایی تعیین میکند: ما چه غذاهایی را برای خرید انتخاب کنیم مواد اولیه آن را چگونه تهیه ،آمادهسازی و طبخ کنیم غذای تهیه شده را چگونه مصرف یا نگهداری کنیم عوامل موثر بر عادت های غذایی وضعیت اجتماعی ،اقتصادی ،فرهنگی ،جغرافیایی ،م ذهبی ،کش اورزی و باورها و ارزشهای افراد آن جامعه بستگی دارد و معموال از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود. به همین دلیل عادت های غذایی در جوام ع و افراد مختل ف ،متف اوت ب وده و امری طبیعی است. امروزه به دالیل زیر عادت های غذایی مردم دچار تغییر شده است: توسعه تجارت مواد غذایی کم شدن فاصله میان مرزهای فرهنگی ورود مواد غذایی جدید تغییر ذائقه افراد استفاده از انواع وسایل پخت و پز نمونه هایی از آداب غذا خوردن و آشامیدن در فرهنگ اسالمی خوردن غذای پاک و حالل شست و شوی دست ها پیش از صرف غذا و پس از آن شروع خوردن غذا با نام خدا و سپاسگزاری در پایان غذا به آرامی غذا خوردن و پرهیز از خوردن غذای داغ پرهیز از خوردن به هنگام سیری پرهیز از پرخوری(دست کشیدن از صرف غذا قبل از سیرشدن) لقمه کوچک برداشتن خوب جویدن غذا پرهیز از خوردن غذا در هنگام عصبانیت و ناراحتی صرف غذا با دیگران پرهیز از سخن گفتن هنگام صرف غذا فعالیت 10 عالوه بر عادتهای نادرست غذایی ،اختالالت غذا خوردن نیز گاهی باعث ایجاد عوارض جسمانی بلند مدت برای افراد میشود. اختالالت روانی شایع مرتبط با غذا خوردن: برخی افراد به دلیل عادت های غذایی نادرست و یا مصرف ناک افی م واد غ ذایی مطل وب متناسب با نیازهای بدن خود مانند پرهیز از گوشت خوردن ،کم خوری به دلی ل ترس از چاقی و ...ممکن است دچار سوتغذیه ناشی از کمبود برخی از انواع مواد غذایی ب ه وی ژه ریزمغذیها به ویژه آهن ،کلسیم ،ویتامین ،Aید ،روی و ویتامین Dمواجه شوند. مثال کمبود روی که موجب کاهش سرعت رش د در کودک ان و نوجوان ان میش ود و ب ه کوتاهی قد و تاخیر در بلوغ میانجامد. فعالیت 11 محمد فایق مجیدی دهگالن هستم من گاهی می نویسم پس گاهی هستم معلم ،دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجالت مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال
39,000 تومان