پاورپوینت
بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی

پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم درس چهارم کنترل وزن و تناسب اندام

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول هشت 8اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده 14مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس چهارم:کنترل وزن و تناسب اندام از صفحه 33 تا 39 تعداد اسلاید:25 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت این فایل مناسب است برای : 1مناسب برای دبیران مدارس در ایران وخارج از کشور 2-مناسب برای و دانشجویان در ایران وخارج از کشور 3-مناسب برای دانش آموزان متوسطه دوم و کنکوری ها 4- مناسب برای معلمان ومدارس خاص استعداد های درخشان و... 5- ویژه معلمان جوان وتوانمند روش‏های نامناسب کاهش وزن: دوره‏های مکرر رژیم‏های غذایی سخت و محدود کننده درمان دارویی جراحی اگرچه این روش‏های زود بازده منجر به کاهش وزن می‏گردد ولی در صورتی که تغییری در سبک زندگی خود ندهند: وزن از دست رفته‏اشان باز خواهد گشت احساس سرخوردگی خواهند کرد که آثار روانی زیادی در دراز مدت بر آنها تحمیل خواهد شد. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت همه رشته ها درس چهارم: کنترل وزن و تناسب اندام از صفحه ۳۳ تا ‎۳٩‏ ‏تعداد اسلاید: ۲۵

صفحه 2:

صفحه 3:
فهرست مطالب: بخش اول هشت ۸اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده ۱۴مهارت های جهانی یاددهی ياد كيرى بخش دوم پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته‌ها درس چهارم:کنترل وزن و تناسب اندام از صفحه ۳۲ ‎۳٩۱‏ ‏تعداد اسلاید:۲۵

صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرب . كالبد فرشته اى محبوس شده است » من هم فكر مى كنم درون هر دانش آموز كودكى باخوش محبوس

صفحه 5:

صفحه 6:
هشت اصول کلی جهانی تدریس ۵-اصل استفاده از حواس ۱-اصل رشد و آمادگی اصل داشتن معلومات (شناختی» اخلاقی و ...) لازم و كافى ۱ ۲- اصل ۷- اصل توجه بهتفاوتهای ۴- اصل را فردی ۴- اصل فعالیت ۸- اصل راهنمایی =a

صفحه 7:
۵- مهارت در به کار بردن علایم إلا غير كلام ‎Al‏ جهارهه مهارت جهاتى تفرس 2 مهارت در هدايت و راهنمايى ‎ee |‏ ات ۱-مهارت 6 ‎-١‏ مهارت در تشخيص مشكلات ی 0 | متش ابراه قسانت ۱ دانش آموزان ‏ . ۸- مهارت در تشویق دانش آموزان 0 ۲-مهارت در توضیح مطلب و به پاسخ‌کویی محیح ‏)( نجوهی‌بیان . . . ‏| ۳- مهارت پرسش وانطباق ‎١ ‏سؤال باسطح درك فراكيران‎ i ‎wi] ‎ ‎ ‏کلام با توجه به محتوای پیام ‎= ‎

صفحه 8:
چهارده مهارت جهانی تدریس: ‎-٩‏ مهارت در تداوم بخشیدن ‎١١ ٠‏ مهارت در بهكاركيرى کارافزارهای آموزشی ‎٠‏ ۱۳مهارت در اختصاص ‏دادن وقت به یادگیری و ‏| دانش‌آموزان ‏۴- مهارت در برنامه‌ریزی و طرح درس ‎

صفحه 9:
چهار ویژکی خاص در ۲ تدریس وجود دارد که عبارت 7 است از | ١ ‏وجود تعامل بين معلم و‎ -١ ‏دانش آموزان.‎ ‏فعالیت براساس اهداف‎ -۲ معین. ۳- طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات. ۴- ایجاد فرست و تسهیل

صفحه 10:
فصل دوم:تغذ به سالم و بهداشت مواد عذابی درس چهارم:کنترل وزن و تناسب 7

صفحه 11:
مروزه زندگی صنعتی و هرنشینیتغیبرانی در سبک زندگی انسان |بجاد كرده كه منجر به کاهش فعالیت بدنی, مصرف غذاهای پرچرب و آماده و ... ده و از یامدهای آن اضافه وزن و جافی است. جافی و اضافه وزن در دوران نوجوانی از مشکلات این دوره است به‌ویژه که سبب می‌سود اغلب نوجوانان ‏ جاق در بزرك سالى نيز جاق بماتند ودر معرض ابنلا به ييمارى هاى متعددى همجون ييمارى هاى قلبى ‏ عروقى» دبابت و انواع سرطان قرار كيرند. ‎whl Je gene‏ منفى كه بر ظاهرافراد باقى مىكذارد ممكن است أنها را دجار مشكلات روحى مائند كاهش اعتمادبهنفس كند. روند جاقى در ايران مانند کنر کنورهای جهان سیر صعودی دارد؛به‌طوری که طبق گزارش وزارت بهداشت؛ درمان وآموزش پزشکی در جند ده آخبره ميزان أبنلا به جاقى در جامعه ابران بدطور جشمگیری افزایش یافه است,

صفحه 12:
ید و خی کی وضعیت اضافه وزن و چاقی در محل زندگی شما چگونه است؟ » به نظرشسما جاقى افراد در محل زندكى شما ناشی از چه عواملی است؟ « با توجه به اين ‎ad‏ نمايه توده بدن :181 سال در كشور

صفحه 13:
اكر جربيهاى اضافى بيشتر در ناحيه باسن و رانها متمرکز شده باشند. الگوی چاقی فرد شبیه گلابی است. اكر جربيهاى اضافى بيشتر در ناحيه شكم مرک ده فشر الگوی چاقی فرد شبیه به سیب است.

صفحه 14:
الگوهای چاقی الگوی چاقی سیب بیشتر در مردان مشاهده می شود الکوی چاقی گلایی در زنان بیشستر مشاهده می شود. ل ‎gate‏ با الکوی سیب در مقایسه با چاتی با 5۱ وی ‎Gee‏ می دهد.

صفحه 15:
عوامل موثر بر چاقی

صفحه 16:

صفحه 17:
عوارض چاقی تومور مفزی وقفهتنسی در خواب. آسم. عدم تحمل فعالیت بدنی مشکلاتگوارشی التهاب مزمن سنگ صفرا. التهاب کید مشکلات کلیری مشکلات غددی ديابت نوع 1. لوغ زودرس: تخدان | | ‎٩‏ شکلات عضلائی ‏ استخوانی کیک درا گام تعیك استخوان ران. صافى كف ياء افزايش خطر غدد چسی در پسرآن دکستگی

صفحه 18:
چطور وزن خود را مدیریت کنیم؟ :وزن مطلوب محدودهاى از وزن است كه مرك و مير كمترى در آن رخ ميدهد و افراد از تندر .بيشترى برخوردار هستند لأفردى كه وزنى بيشتراز حد © © معمول دارد ممكن است دچار اضافه وزن يا در موارد شديدتر © ۳

صفحه 19:
ای دور گرد حمید. اشکان و سهیلا دانش‌آمو هریک از آنها برای آگاهی از وضعیت وزن خود به متخصص تغذیهمراجعه کرده و پاسخ‌های زیر به آنها داده شده است : » حمید دارای وزن مطلوب است. » اشکان دارای ۵ کیلوگرم اضافه وزن است. سهيلا دجار جاقى است و بايد براى كاهش وزن خود اقدام کند. « به‌نظر شما جرا هر یک از این سه نفر, با وجود وزن یکسان, دارای وضعیت متفاوتى است؟ » به‌نظر شما معیار وزن مطلوب چیست؟

صفحه 20:
تعیین شاخص توده ‎(BMI) (iy‏ لایکی از روشهای محاسبه و تعیین وزن زن رحسب ‎GEMS‏ ‎gaggle 5‏ متناسب افراد مجذور قد (برحسب متر) ‎BML‏ وضعیت فرد 4 لاغر (کمبود وزن) ۹ 9 سيوان ‎a 2 ۲۵-۸‏ ۳۰-۸ ۳۵-۸ چانی در- مساو و بالاتراز ۴۰ جافی درجه سه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
چه کسانی باید وزن خود را کاهش دهند؟ الساافرادى كه با توجه به شاخص توده بدنی اضافه وزن دارند و یا چاق محسوب میشون آسافرادی که سابقه خانوادگی فشارخون بالاء دیابت و بیماریهای قلبی دارند. السافرادى كه ‎alee‏ چربی خون بالا دا سافرادی که الگوی چافی به شکل سیب دارند.

صفحه 22:
چگونه وزن خود را کاهش دهیم؟

صفحه 23:
چگونه وزن خود را کاهش دهیم؟

صفحه 24:
اصول کاهش وزن و تنظیم آن د لس انرثى موردنياز براى انجام فعاليتهاى بدنى و كارهاى روزمره از طريْق مصرف ‎0١‏ ‏مواد غذايى تامين ميشود. الساواحد اندازهكيرى انرژی کالری است. آسابراساس قانون تعادل انرژی» تنظیم وزن و برخورداری از وزن مطل وب به دو عامل تغذیه و فعالیت بدنی بستگی دارد. قانون تعادل انرژی: اگر کالری دربافتی از مواد غذايى بيش از کالری مصرفی باشد وزن افزایش می یابد و اگر هم اندازه باشد وزن ثابت و بدون تغییر می ماند.

صفحه 25:
ای وق کر اگر به‌طور ميانگین به ازای هر ۳۶۰۰ کیلوکالری انرژی که پیش از نیز بدن دریافت شود ۴۰۰ گرم به وزن بدن اضافه گردد محاسبه کنید فردی که روزانه ۱۷۰ کیلوکالری بیش از نیاز خود انرژی دریافت می‌کند و تغیبری هم در رژیم غذایی و یا نوع فعالیت بدنی خود ایجاد نکرده است؛ در مدت يك ماه وزن او جه ميزان افزايش خواهد يافت؟

صفحه 26:
اصول کاهش وزن و تنظیم آن افراد جاق و داراى اضافه وزن براى كاهش وزن لازم است ضمن كاهش ميزان كالرى دريافتى و افزايش فعاليت بدئى خودء دو اصل زير را ثيز رعايت كنند: “* إلا اصل اول: بيروى از يك برنامه ببوسته و يايدار براى كاهش وزن ل اصل دوم؛ فراط کردن در کاهش وزن ‎ge‏ حداکثر کاهش وزن مجاز در طول یک هفته ۷۰ گرم معادل ۲:۲ کیلوگرم در ماه استه زيرا كافش وزن با سرعت بيكستر از ‎ae yl‏ اسست. بيدا نياشد و قرد با كمبود تغذية ا و عوارض ناشي لز آن موا "كردد 5 ‎a‏ ‏پس از کاهش وزن نیز ادا ‎

صفحه 27:
من كاهى مى نویسم پس گامی هستم معلم . دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجلات مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال ۳

پاورپوینت کتاب سالمت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس چهارم:کنترل وزن و تناسب اندام از صفحه 33تا 39 تعداد اسالید25: LOGO درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، .کالبد فرشته ای محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت هشت اصول کلی جهانی تدریس : -1اصل رشد و آمادگی (شناختی ،اخالقی و )... -2اصل موفقیت -3اصل رغبت -4اصل فعالیت -5اصل استفاده از حواس مختلف -6اصل داشتن معلومات الزم و کافی -7اصل توجه به تفاوت­های فردی -8اصل راهنمایی چهارده مهارت جهانی تدریس : -1مهارت در جلب توجه دانش‌آموزان -2مهارت در توضيح مطلب و نحوه­ی بيان -3مهارت پرسش و انطباق سؤال با سطح درك فراگيران -4مهارت در كيفيت صدا از نظر زير و بم نمودن آهنگ كالم با توجه به محتواي پيام -5مهارت در به كار بردن عاليم غير كالمي -6مهارت در هدايت و راهنمايي دانش‌آموزان -7مهارت در تشخيص مشكالت دانش‌آموزان در فهم مطالب -8مهارت در تشويق دانش‌آموزان به پاسخ‌گويي صحيح چهارده مهارت جهانی تدریس : -9مهارت در تداوم بخشيدن بر توجه دانش‌آموزان -10مهارت در كسب مشاركت دانش‌آموزان -11مهارت در كنترل دانش‌آموزان -12مهارت در به­كارگيري كارافزارهاي آموزشي -13مهارت در اختصاص دادن وقت به يادگيري و دانش‌آموزان -14مهارت در برنامه‌ريزي و طرح درس چهار ويژگي خاص در تدريس وجود دارد كه عبارت است از: -1وجود تعامل بين معلم و دانش‌آموزان. -2فعاليت براساس اهداف معين. -3طراحي منظم با توجه به موقعيت و امكانات. -4ايجاد فرصت و تسهيل يادگيري. فصل دوم:تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی درس چهارم:کنترل وزن و تناسب اندام ‏LOGO فعالیت :1گفت و گوی گروهی چاقی چاقی عبارت است از :تجمع بیش ازچاقی اندازه و غیرطبیعی توده چربی در بدن به طوری که سالمتی فرد را به خطر بیاندازد. الگوی سیب اگر چربیهای اض1111افی بیشتر در ناحیه ش11کم متمرکز ش11ده باش11ند، الگوی چاقی فرد شبیه به سیب است. الگوی گالبی اگر چربیهای اض11111افی بیشتر در ناحیه باس11ن و رانها متمرکز شده باشند، الگوی چاقی فرد شبیه گالبی است. الگوهای چاقی الگوی چاقی سیب بیش تر در مردان مشاهده می شود. الگوی چاقی گالبی در زن ان بیش تر مشاهده می شود. چاقی با الگوی س یب در مقایس ه با چاقی با الگ وی گالبی خطر ابتالب ه بیماری های قلبی-عروقی را بیش تر افزایش می دهد. عوامل موثر بر چاقی عامل ژنتیک 1 عامل محیطی 2 عامل روانی 3 بیماریهای جسمی 4 داروها 5 چاقیدهه) باعثوشکلی فوق غده عملکرد (اختالل کوشینگ تیروئیدوو کاری مانند کم مانند بیماریهایی چاقیدر ژنتیکی زمینه از حکایت چاق افراد نزدیکان سایر و فرزندان در چاقی بروز روانیوزن اضافه در بدنی فعالیتهای میزان فرد غذایی عادتهای و زندگی نحوه عوامل همچنین میکند. چاقی مستعد افراد را افسردگی روانی اختالالت داروها مانند کورتون سبب چاقی می شوند .برخی چاقی سبب میتواند شود.و اضطراب ،بیش از حد غذا بخورند. استرس هنگام افراد در برخی دارد. آنها هستند. موثر فعالیت :2گفت و گوی گروهی عوارض چاقی چطور وزن خود را مدیریت کنیم؟ :وزن مطلوب محدودهای از وزن است که مرگ و میر کمتری در آن رخ میدهد و افراد از تندرستی .بیشتری برخوردار هستند ‏فردی ک11ه وزنی بیش11تر از ح11د معم11ول دارد ممکن اس11ت دچار اضافه وزن یا در م11وارد ش11دیدتر چاقی شود. سن جنس قد فعالیت :3گفت و گوی گروهی تعیین شاخص توده بدنی ()BMI ‏یکی از روشهای محاسبه و تعیین وزن متناسب افراد ای ن اف تق س را د خ ی م ب ن د یل ی ی ب بلند را ی اف یا ر ا خ د یلی و ر ز کو ت ا ش ک ا ه قد ر، ز ن کارب ان ب ا ردی رد ا ر ندا و ش ی رد رده یا چه کسانی باید وزن خود را کاهش دهند؟ ‏افرادی که با توجه به شاخص توده بدنی اضافه وزن دارند و یا چاق محسوب میشوند. ‏افرادی که سابقه خانوادگی فشارخون باال ،دیابت و بیماریهای قلبی دارند. ‏افرادی که میزان چربی خون باال دارند. ‏افرادی که الگوی چاقی به شکل سیب دارند. چگونه وزن خود را کاهش دهیم؟ روشهای نامناسب کاهش وزن: دورههای مکرر رژیمهای غذایی سخت و محدود کننده ‏ درمان دارویی ‏ جراحی ‏ اگرچه این روشهای زود بازده منجر به کاهش وزن میگردد ولی در صورتی که تغییری در سبک زندگی خود ندهند: ‏ ‏ وزن از دست رفتهاشان باز خواهد گشت احساس سرخوردگی خواهند کرد که آثار روانی زیادی در دراز مدت بر آنها تحمیل خواهد شد. چگونه وزن خود را کاهش دهیم؟ عوارض جانبی کاهش وزن سریع: ریزش موها ‏ چین و چروک و شل شدن پوست صورت و بدن ‏ ضعف اعصاب ‏ افت فشار خون و ضعف و بیحالی ‏ پوسیدگی دندان ‏ بروز سنگ کیسه صفرا ‏ ورم و زخم معده ‏ یبوست ‏ افسردگی ‏ اصول کاهش وزن و تنظیم آن انرژی موردنیاز برای انجام فعالیتهای بدنی و کارهای روزمره از طریق مصرف مواد غذایی تامین میشود. واحد اندازهگیری انرژی کالری است. براساس قانون تعادل انرژی ،تنظیم وزن و برخورداری از وزن مطل وب ب ه دو عامل تغذیه و فعالیت بدنی بستگی دارد. قانون تعادل انرژی: اگر کالری دریافتی از مواد غ11ذایی بیش از کالری مصرفی باشد وزن افزایش می یابد و اگر هم اندازه باشد وزن ثابت و بدون تغییر می ماند. فعالیت :6گفت و گوی گروهی اصول کاهش وزن و تنظیم آن افراد چاق و دارای اضافه وزن برای کاهش وزن الزم است ضمن کاهش میزان کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی خود ،دو اصل زیر را نیز رعایت کنند: اصل اول :پیروی از یک برنامه پیوسته و پایدار برای کاهش وزن اصل دوم :افراط نکردن در کاهش وزن حداکثر کاهش وزن مجاز در طول یک هفته 500تا 700گرم معادل 2تا 3کیلوگرم در ماه است ،زیرا کاهش وزن با سرعت بیش تر از این ،ممکن اس ت پایدار نباشد و فرد با کمبود تغذیه ای و عوارض ناشی از آن مواجه گردد. پس از کاهش وزن نیز باید با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب و انجام فعالیت بدنی ،وزن را ثابت نگه داشت محمد فایق مجیدی دهگالن هستم من گاهی می نویسم پس گاهی هستم معلم ،دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجالت مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال
39,000 تومان