پاورپوینت
بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی

پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم درس پنجم بهداشت و ایمنی مواد غذایی

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول هشت 8اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده 14مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس پنجم: بهداشت و ایمنی مواد غذایی از صفحه 40 تا 46 تعداد اسلاید:25 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت برای برخورداری از تغذیه مناسب علاوه بر استفاده به میزان لازم و کافی از انواع مواد غذایی، لازم است تا بهداشت مواد غذایی را رعایت کنیم تا: کارایی لازم برای حفظ سلامت بدن حاصل شود از ابتلا به مسمومیت ها و بیماری های انگلی در امان بمانیم. بهداشت مواد غذایی رعایت اصول و موازین بهداشتی یا انجام یکسری اعمال در کلیه مراحل تهیه و تولید، حمل و نقل، نگهداری، فروش و مصرف مواد غذایی به منظور کاهش آلودگی‏های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی را تا حدی که برای انسان زیان بار نباشد، گویند. بیشترین آلودگی در مواد غذایی بر اثر بی احتیاطی در مراحل: فراوری تولید نگهداری حمل و نقل و عرضه مواد غذایی ایجاد می شود. اطلاع داشتن از: اصول نگهداری صحیح مواد غذایی استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده توجه به مشخصات و برچسب مواد غذایی می تواند به استفاده از مواد غذایی سالم کمک کند. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس پنجم: بهداشت و ایمنی مواد غذابی از صفحه ۴۰ تا ۴۶ تعداد اسلاید: ۲۵

صفحه 2:

صفحه 3:
فهرست مطالب: بخش اول هشت ۸اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده ۱۴مهارت های جهانی یاددهی ياد كيرى بخش دوم پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته‌ها درس پنجم: بهداشت و ایمنی مواد غذایی از صفحه ۴۰ تا ۴۶ تعداد اسلاید:۲۵

صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ ی . کالبد فرشته ای محبوس شده + من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس شده است مرواکالینز ركاف از نی من رآ توت

صفحه 5:

صفحه 6:
۱-اصل رشد و آمادگی (شناختی » اخلاقی و ...)

صفحه 7:

صفحه 8:
‎-٩‏ مهارت در تداوم بخشیدن ‏بر توجه دانش آموزان ‏۰- مهارت در کسب مشارکت ‏دانشآموزان ‏۱- مهارت در کنترل . ‎۴۳٩‏ ‎x ‏دانشآموزان‎ ‎of ‎n ‎ ‎ ‎

صفحه 9:

صفحه 10:
ا 35 درس ينجم: بهداشت و ايمنى مواد غذايى

صفحه 11:
براى برخوردارى از تغذيه مناسب علاوه بر استفاده به ميزان لازم و گافی از تواع مواد غ قایی: لازم "ا داشت عولد غناي را رعايت کم و أ- كارايى لازم براى حفظ سلامت بدن حاصل شود از ابتلا به مسمومیت ها و بیماری های انگلی در امان بمانیم.

صفحه 12:
۹ بهداشت و ایمن اد غذاد كه ‎wz)‏ حك بیشترین آلودگی در مواد غذابی بر اثر بى احتياطى در مراحل: = ل فراوری ل تولید لا نكهدارى لا حمل و نقل و عرضه مواد غذایی ایجاد می شود. اطلاع داشتن ‎gl‏ سا اصول نگهداری صحیح مواد غذایی آسا استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده لا توجه به مشخصات و برچسب مواد غذایی مي نواند به استفاده از مواد غذایی سالم گسگ کند.

صفحه 13:
۱ * برای تأمین و حفظ بهداشت و ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفرد. در تصاویر زیر برضی از نمونه‌های رعایت وعدم رعایت بهداشت و ایمنی مواد غذایی نشان داده شده است. نمونههای دیگری را که در محل زندگی خود مشاهده می‌کنید. ذکر کنید. از آلودگی مواد غذایی و حفظ بهداشت و ایمنی آنهاء چه راهکارها و تدابیری را

صفحه 14:
و موازین بهداشتی: انجام یکسری اعمال در کلیه مراحل از تهیه و تولید تا مصرف مواه غذایی است که از آلودگی و فساد مواد غنابی جلوگیری میکند. این اصول شامل: رعایت بهداشت فردی افراد موثر در فرایند تولید غذا پوشیدن لباس تمیز و پوشاندن موی سر الا نداشتن زیور آلات لا پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه لس گذاشتن پوششی بهداشتی بر روی خراشها و زخمهای دست و انگشتان لك مشو صحيح دسنها قبل ار كار لا کوتاه نگهداشتن ناخنها و در صورت امکان استفاده از دستکش بهداشتی

صفحه 15:
‎٠‏ اصول بهداشتی در جلوگیری از آلودگی و فساد مواد غذایی 8 ‎ ‎ ‏برای افراد شاغل در مکانهای تهیه, تولید و توزیع غذاء داشتن کارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

صفحه 16:
**رعايت بهداشت مواد غذایی از تهیه تا مصرف پایش و مراقبت بهداشتی مواد غذایی در کلیه مراحل تهیه. حمل و نقل, وسایل حمل و نقل» نگهداری» دستگاههای سرمازء ظروف نگهداری و طبخ. عرضه و فروش. آماده كردن براى مصرف و حتی هنگام مصرف ضروری است. برای سالم بودن غذا در مرحله طبخ و نگهداری توجه به نکات زبر لازم است: لسابختن کامل غذا: زمانی پخت غذا کامل است که تمام قسمتهای آن حداقل ۷۰ درجه سانتی گراد حرارت دیده باشد. سانگهداری غذا به صورت داغ یا سرد: غنا بای د به صورت کاملا داغ (:۷ درجه سانتیگراد به بالا) و یا کاملا سرد (زیر ۱۰ درجه سانتیگراد) نگهداری شود تا به مدت طولانی سالم بماند.

صفحه 17:
**رعايت بهداشت محیط رعایت بهداشت محیط در محل تهیه. تولید. توزیع و نگه داری مواد غذایی میت سار موی در قاس ‎aN eclipse (alg Co‏ شام لاتهیه آب سالم و کافی سادفع صحیح زباله و مواد دفعی امبارزه با حشرات و جوندگان ناقل بیماری اپیشگیری از ورود گردوغبار و مواد خارجی در غذا

صفحه 18:
زمانی که یک ماده غذایی از نظررنگه بو » طعم و مزه دچار تغییر می. شود و غذايى آن از بين مى رود يا كاهش مى يابد. میگوییم ماده غذایی دچار فساد شده اس این تغییرات میتواند به وسیله حمله يا رشد باکتریهاء قارجها و كيكها يا واكنش اى: فتركى بوه ماري ناشى از تركيات تشكيل دعنده هذا ابجاد شود

صفحه 19:
-—= عوامل ایجاد فساد در مواد غذابی 93 نه 27 ‎AS)‏ 7 ‎Ol‏ عوامل شیمیایی (افزودنیهاء مواد شیمیایی داخل مواد غذایی یا موجود در محيط): اين عوامل کاهی به صورت تاحوا.ته موادعنایی را آلوه. میکنند. ‏مثلاستفاده غیرمجاز از سموم دفع آفات نباتی یا حشره کشها ‎RPT RTT | ‎

صفحه 20:
عوامل ایجاد فساد در مواد غذابی 9 ق 0 آس عوامل بیولوژیکی (میکروبها, انگلها. حشرات و جوندگان): حشرات موذی مثل سوسکهای خانگی میتوانند به وسیله کرک. ترشحات دهان و مدفوع. میکروبها را از منایع آلوده به مواد غذای منتقل کتند. بهترین شیوه مبارزه با مکس: سوسک و امشال آنها نظافت مداوم محیطه نصب در و پنجرههای توری. سرپوشیده نگه داشتن مجاری فاضلاب. و دفع به موقع زباله است.

صفحه 21:
6 برای مثال: اگر 0 مناسب نباشده بافت آن تخریب شده بو به همین دلیل لازم است تا مواد غذایی در یخچال نگهداری شوند دمای مناسب و مدت زما. ۰ ۰*۰ زمان نگهداری مواد غذایی

صفحه 22:

صفحه 23:
عوامل مکانیکی (ضربه دیدن در حین برداشت. انتقال و نگهداری): بای مثال: در میومهای ضربه دیده؛ با گذشت زمان, از محل نقاط آسیب دیده؛ کیکها و باکتریها به درون میوه نفوذ کرده و باعث فساد آنها میشوند که نمونهای از آلودگی تاسی از خوامل مکانيکی است. در موقع خريد ميوهها بايد به تازكىء شادابی, عطر و بو و پوست آنها توجه کرد که لهیده. ‎sas)‏ مه وراه ‎Cis fore SY UG esa‏ ریک یار کرد

صفحه 24:
دغذایی آلوده یکی از مهمترین مشکلات بهدافتی جوامم بشرى ب ونر دز کشورهای در حال توسعه و محروم است که سبب:

صفحه 25:
‎sls aL gly ae‏ ناشیا تا ‎joe wn gl de‏ ملد إن ‎hem cg het cycle teh‏ حم ترس ياب ماله مقي رف با امف زا تب ره فا زو ‎ic ih tates‏ بودن نظلات مناسب بر نه نمیشن الاب ها ‎kts lh pg A‏ إن ‎ed‏ رحد از أفث كشا وسموم دقع ات مر كشو ترا ‎iene at set‏ و بای اس هی دای بر محصوت ‎Bad et‏ ری

صفحه 26:
و زان كاه آي مالم وه هط ی گام طبخ و مصرة ‎bese Celaya gl ys‏ كنيد ‏ای واشيتن تغذيه سالم؛ إيمن ‎Ne‏ ‏بواصل «نوخ» و تال وجه ند ‏ار درصد) راد ينام غذائى روزا افزايشس *" ‎ ‎ ‏تند ردهي مسب نودغنانی؛ ان اسرد دک یه دی دای سامت ‎elie‏ ‏رای دای تا و ‏برجسب غذاى توجه كتبد. ‎ ‎cine‏ ای مود یبد دبا ورن رت )ربراک ‎bd cling‏ اكز سل ني 6 لصول ‎FFA‏ عبت می‌کند هه کید ‏»مسرت غذاهای مد و دی شده ا به حداقل سکن برد

صفحه 27:

صفحه 28:
محمد فایق مجیدی دمگلان هستم من كاهى مى نویسم پس گامی هستم معلم . دبیر زبان و ادب نت فازشنی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجلات مدیریتی و آموزشی به مدت ‎ha as‏ LOGO

پاورپوینت کتاب سالمت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس پنجم :بهداشت و ایمنی مواد غذایی از صفحه 40تا 46 تعداد اسالید25: ‏LOGO LOGO LOGO LOGO درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، .کالبد فرشته ای محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت ‏LOGO LOGO هشت اصول کلی جهانی تدریس : -1اصل رشد و آمادگی (شناختی ،اخالقی و )... -2اصل موفقیت -3اصل رغبت -4اصل فعالیت ‏LOGO -5اصل استفاده از حواس مختلف -6اصل داشتن معلومات الزم و کافی -7اصل توجه به تفاوت­های فردی -8اصل راهنمایی چهارده مهارت جهانی تدریس : -1مهارت در جلب توجه دانش‌آموزان -2مهارت در توضيح مطلب و نحوه­ی بيان -3مهارت پرسش و انطباق سؤال با سطح درك فراگيران -4مهارت در كيفيت صدا از نظر زير و بم نمودن آهنگ كالم با توجه به محتواي پيام ‏LOGO -5مهارت در به كار بردن عاليم غير كالمي -6مهارت در هدايت و راهنمايي دانش‌آموزان -7مهارت در تشخيص مشكالت دانش‌آموزان در فهم مطالب -8مهارت در تشويق دانش‌آموزان به پاسخ‌گويي صحيح چهارده مهارت جهانی تدریس : -9مهارت در تداوم بخشيدن بر توجه دانش‌آموزان -10مهارت در كسب مشاركت دانش‌آموزان -11مهارت در كنترل دانش‌آموزان ‏LOGO -12مهارت در به­كارگيري كارافزارهاي آموزشي -13مهارت در اختصاص دادن وقت به يادگيري و دانش‌آموزان -14مهارت در برنامه‌ريزي و طرح درس چهار ويژگي خاص در تدريس وجود دارد كه عبارت است از: -1وجود تعامل بين معلم و دانش‌آموزان. -2فعاليت براساس اهداف معين. -3طراحي منظم با توجه به موقعيت و امكانات. -4ايجاد فرصت و تسهيل يادگيري. ‏LOGO درس پنجم :بهداشت و ایمنی مواد غذایی ‏LOGO ‏LOGO بهداشت و ایمنی مواد غذایی برای برخورداری از تغذیه مناسب عالوه بر استفاده به میزان الزم و کافی از انواع مواد غ ذایی ،الزم است تا بهداشت مواد غذایی را رعایت کنیم تا: ‏کارایی الزم برای حفظ سالمت بدن حاصل شود از ابتال به مسمومیت ها و بیماری های انگلی در امان بمانیم. بهداشت مواد غذایی رعایت اصول و موازین بهداشتی یا انجام یکسری اعمال در کلیه مراحل تهیه و تولی11د ،حم11ل و نق11ل، نگهداری ،فروش و مصرف مواد غذایی به منظور کاهش آلودگیهای فیزیکی ،شیمیایی و بیول11وژیکی را تا حدی که برای انسان زیان بار نباشد ،گویند. ‏LOGO بهداشت و ایمنی مواد غذایی بیشترین آلودگی در مواد غذایی بر اثر بی احتیاطی در مراحل: فراوری تولید نگهداری حمل و نقل و عرضه مواد غذایی ایجاد می شود. اطالع داشتن از: اصول نگهداری صحیح مواد غذایی استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده توجه به مشخصات و برچسب مواد غذایی می تواند به استفاده از مواد غذایی سالم کمک کند. ‏LOGO فعالیت :1گفتوگوی گروهی ‏LOGO اصول بهداشتی در جلوگیری از آلودگی و فساد مواد غذایی اصول و موازین بهداشتی :انجام یکسری اعمال در کلی ه مراح ل از تهی ه و تولی د ت ا مصرف مواد غذایی است که از آلودگی و فساد م واد غ ذایی جلوگ یری میکن د .این اصول شامل: رعایت بهداشت فردی افراد موثر در فرایند تولید غذا پوشیدن لباس تمیز و پوشاندن موی سر نداشتن زیور آالت پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه گذاشتن پوششی بهداشتی بر روی خراشها و زخمهای دست و انگشتان شستشوی صحیح دستها قبل از کار کوتاه نگهداشتن ناخنها و در صورت امکان استفاده از دستکش بهداشتی ‏LOGO اصول بهداشتی در جلوگیری از آلودگی و فساد مواد غذایی برای افراد شاغل در مکانهای تهیه ،تولید و توزیع غذا ،داشتن کارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی از اهمیت بسزایی برخوردار است. ‏LOGO اصول بهداشتی در جلوگیری از آلودگی و فساد مواد غذایی ‏رعایت بهداشت مواد غذایی از تهیه تا مصرف پایش و مراقبت بهداشتی مواد غذایی در کلیه مراحل تهیه ،حمل و نقل ،وسایل حمل و نقل، نگهداری ،دستگاههای سرمازا ،ظروف نگهداری و طبخ ،عرضه و فروش ،آماده کردن ب رای مصرف و حتی هنگام مصرف ضروری است. برای سالم بودن غذا در مرحله طبخ و نگهداری توجه به نکات زیر الزم است: ‏پختن کامل غذا :زمانی پخت غذا کامل است که تمام قس متهای آن ح داقل 70درج ه سانتی گراد حرارت دیده باشد. ‏نگهداری غذا به صورت داغ یا سرد :غ ذا بای د ب ه ص ورت ک امال داغ ( 70درج ه سانتیگراد به باال) و یا کامال سرد (زیر 10درجه سانتیگراد) نگهداری شود تا به مدت طوالنی سالم بماند. ‏LOGO اصول بهداشتی در جلوگیری از آلودگی و فساد مواد غذایی ‏رعایت بهداشت محیط رعایت بهداشت محیط در محل تهیه ،تولی د ،توزی ع و نگه داری م واد غ ذایی مسئله بسیار مهمی در تامین سالمت و ایمنی غذا است و اصول آن شامل: ‏تهیه آب سالم و کافی ‏دفع صحیح زباله و مواد دفعی ‏مبارزه با حشرات و جوندگان ناقل بیماری ‏پیشگیری از ورود گردوغبار و مواد خارجی در غذا ‏LOGO فساد مواد غذایی چیست؟ زمانی که یک ماده غذایی از نظر رنگ ،بو ،طعم و مزه دچار تغییر می ش ود و ارزش غذایی آن از بین می رود یا کاهش می یابد ،میگوییم ماده غذایی دچار فساد ش ده است. د باکتریها ،قارچها و کپکها یا واکنش این تغییرات میتواند به وسیله حمله یا رش شیمیایی ،فیزیکی و بیوشیمیایی ناشی از ترکیبات تشکیل دهنده غذا ایجاد شود. ‏LOGO عوامل ایجاد فساد در مواد غذایی عوامل شیمیایی (افزودنیها ،مواد شیمیایی داخل مواد غذایی یا موجود در محیط): این عوامل گاهی به صورت ناخواسته موادغذایی را آلوده میکنند. مثل:استفاده غیرمجاز از سموم دفع آفات نباتی یا حشره کشها ‏LOGO عوامل ایجاد فساد در مواد غذایی عوامل بیولوژیکی (میکروبها ،انگلها ،حشرات و جوندگان): حشرات موذی مثل سوسکهای خانگی میتوانند به وسیله کرک ،ترشحات دهان و م دفوع، میکروبها را از منابع آلوده به مواد غذای منتقل کنند. بهترین شیوه مبارزه با مگس ،سوس ک و امث ال آنها نظ افت م داوم محی ط ،نصب در و پنجرههای توری ،سرپوشیده نگه داشتن مجاری فاضالب ،و دفع به موقع زباله است. ‏LOGO عوامل ایجاد فساد در مواد غذایی عوامل فیزیکی (نور ،حرارت ،رطوبت و زمان و :)... برای مثال :اگر درجه حرارت محیط برای ماده غذایی مناسب نباشد ،بافت آن تخریب شده .و به همین دلیل الزم است تا مواد غذایی در یخچال نگهداری شوند ‏LOGO عوامل ایجاد فساد در مواد غذایی ‏LOGO عوامل ایجاد فساد در مواد غذایی عوامل مکانیکی (ضربه دیدن در حین برداشت ،انتقال و نگهداری): برای مثال :در میوههای ضربه دیده ،با گذشت زمان ،از محل نقاط آسیب دیده ،کپکها و باکتریها به درون میوه نفوذ کرده و باعث فساد آنها میشوند که نمونهای از آلودگی ناشی از عوامل مکانیکی است. در موقع خرید میوهها باید به تازگی ،شادابی ،عطر و بو و پوست آنها توجه کرد که لهیده، لکه دار و صدمه خورده نباشد ،سپس آنها را در محل خنک و نسبتا تاریک نگهداری کرد ‏LOGO بیماریهای ناشی از غذا بیماریهای ناشی از مصرف موادغذایی آل وده ،یکی از مهمترین مش کالت بهداش تی جوام ع بشری به ویژه در کشورهای در حال توسعه و محروم است که سبب: کاهش توسعه انسانی کاهش بهره وری افراد میشود. ‏LOGO بیماریهای ناشی از غذا بیماریهای غذازاد یا بیماریهای ناشی از غذا: بیماریهایی هستند که به دالیلی از جمله: پایین بودن سطح بهداشت فردی یا بهداشت محیط عدم دسترسی به آب سالم در بعضی مناطق یا استفاده از آب نامناسب در تهیه غذا فرآوری نامناسب غذا گسترش استفاده از غذاهای خیابانی و نبودن نظارت مناسب بر آنها غذاهای آماده مخلوط شدن فاضالب های خانگی و صنعتی با آب کشاورزی استفاده بیش از حد از آفت کشها و سموم دفع آفات در کشاورزی شرایط نامناسب نگهداری بعضی از محصوالت باقی ماندن داروهای دامی در محصوالت گوشتی و فراورده های شیری ایجاد می شوند. ‏LOGO LOGO LOGO LOGO محمد فایق مجیدی دهگالن هستم من گاهی می نویسم پس گاهی هستم معلم ،دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجالت مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال ‏LOGO
29,000 تومان