صفحه 1:
پاوربوینت کتاب سلامت
وبهداشت
دوازدهم
درس اول
همه رشته ها
از صفحه ۳ تا۱۱
تعداد اسلاید:۴۰
صفحه 2:
صفحه 3:
فهزست مطالب:
بخش اول
هشت ۸اصل = بت
, ع جهانی
ياددهى يادكيرى
بخش دوم
پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت
دوازدهم
درس اول
همه رشتهها
سلامت چیست
از صفحه ۳ تااا
تعداد اسلاید:۴۰
صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر»
. کالبد فرشته ای محبوس شده است
» من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز
کودکی باهوش محبوس
.شده است
مرواکالینز
بقزنه از نی ان
رم یت
صفحه 5:
صفحه 6:
۵-اصل استفاده از حواس
P| ote cate so
لازم و کافی ار 1
٠ /-اصل توجه به تفاوتهاى
| فردى
هشت اصول كلى جهاتى قدريس
۱-اصل رشد و آمادگی
صفحه 7:
۵- مهارت در به کار بردنعلایم
غیر کلامی
۶- مهارت در هدایت و راهنمایی
دانش آموزان
چیارده مهارت جهانی تدریس:
Stee 5 ۷- مهارت در تشخیص مشکلات
موارت در اعقب فوج دانشآموزان در هم مطالب
اش آموزان , 4- مهارت در تشویق دانش آموزان
۲- مهارت در توضیح مطلب و ۰ به پاسخکویی محبح
نحوهی بیان
| | ۳- مهارت پرمش و انطباق
| سوال با سطح درک فراگیران
۴- مهارت در کیفیت صدا از
نظر زیر و بم نمودن آهنگ
کلام با توجه به محتوای Ply
صفحه 8:
۱۳ مهارت در يمكاركيرى
8 كارافزارهاى آموزشى
1- مهارت در تداوم بخشیدن ۰ ۱۳
بر توجه دانش آموزان
۰- مهارت در کسب مشارکت ۶
| دانشآموزان | ۱۴- مهارت در برنمهریزی
۱۱- مهارت در کنترل و طرح درس
چهارده مهارت جهانی تدرب
دانش آموزان
صفحه 9:
چهار ویژگی خاص در
قدریس وجود دارد که عبارت
است از
-١ وجود تعامل بين معلم و
دانش آموزان. 1
۲- فعالیت براساس اهداف
معين.
۳- طراحی منظم با توجه به
موقعیت و امکانات.
۴- ایجاد فرصت و تسهیل
باد كيرى.
صفحه 10:
سم
صفحه 11:
فصل ۱ : سلامت( ۴ ساعت آموزشی)
درس ۱ اسلامت SS
رین سیگ رگید
فصل ۲ :تغذیة سالم و بهداشت مواد غذایی(۸ ساعت آموزشی)
درس ۳: نم غذایی الم ده ...۰ مس ۱٩
عزین + لوزن و کاس نادند همع سهد لا
أفرم ۵ #بهذانست و ایننی مواد غتایی سس fe.
فصل ۳ : بیشگ
از بیماری ها (۸ ساعت آموزشی)
توت
درس * : بيمارى هاى غير واكير ......
بيمارى هاى واكير
درس ۷
صفحه 12:
فصل ۴ : بهداشت در دوران نوجوانی(۸ ساعت آموزشی)
درس ۸: بهداشت فردی هه اه ما اه وه وه و1۷
درس ٩ : بهداشت ازدواج و باروری مه عد سوه سو 143
Callie Nays روا دنه سوه هه 3[
فصل ۵ :پیشگیری از رفتارهای پر خطر(۶ساعت آموزشی)
درس۱۱ :مصرف دخانیات والكل ..
درس 17 :اعتياد به مواد مخدّر وعوارض أن تيع عم دح ومو بردو وعد مح ل
فصل ۶ : محيط كار و زندكى سالم( #ساعت أموزشى)
درس ۱۳ : پیشگیری از اختلالات اسکلتی - عضلانی( کمر درد) ۰.. مه نها
درس ۱۴ : پیشگیری از حوادث خانگی مامه مومس وي هه هه وه میا[
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
4 تج سامت
راستی هیچ وقت فکر کردین چه نعمت بزرگیه سلامتی؟
تا انسان چیزی را از دست نده واقعا به اهمیت اون پی نمی بره!
موتی درپستربیماری بودم درسطب یه دکتر آون
ديدم قوميدم جقدر زيبا ويا
Sengtgu دا یفام رد
وافعا ار هزاران ۶
داب ومعاله وسعتراتی درمورد سلامتی واهبیت.
اين اعضا وجوارح ما ه رکدوم چه نقش مهمی در زندگی ما دارندوما متاسفانه از اون غافلیم.
امید وارم تا سالم هستید قدر این نعمت بزرگ رابدوئيد ودرزند كيتون قدمهاى يزرك ومثمر ثمر برداريد
صفحه 16:
از هر ده نفر ایرانی بالای ۱۸ سال ۲/۶ نفر فشار خون بالا دارند!
لساز هر ده نفر ابرانی بالای ۲۵ سال حدود بک تفر قند خسون بالا مارد و
بیشترین آن مربوط به ديابت نوع دو است و ۲/۳ نفر کلسترول خون بالا دارند.
از هر ده نفر ایرانی بالای ۱۸ سال ۱/۱۳نفر کم تحرکی دارند و ۳/۷ نفر دارای
اضافه وزن و چاق هستند.
لساز هر ده نفر ایرانی بالای ۱۸ سال بسک نفر دخانیات مصرف میکندد
صفحه 17:
**پیام مشترک اخبار بالا به نظر شما چیست؟
معطوف ساختن نگاه دانش آموز به مقوله سلامت خویش:
**مشاهدات شما در محل زندگیتان تا چه حد این اخبار را تأیید میکند؟
مشاهده افراد slow در خانواده» فامیل» مدرسه و اجتماع موید مشکلات فوق الذکر است.
**درصورت ادامة اين شرايط. آيندة سلامت مردم ایران را چگونه پیش بینی میکنید؟
شیوع بیماریها خاص واگیر در جامعه افزایش یافته و هزینه های درمانی گزافی را بر خانواده و
جامعه تحمیل نموده و از طرف دیگر تأمین نیروی کار را با مشکل مواجه می سازد.
صفحه 18:
در لغت نامه دهخدا: سلامت به معنای بی عیب شدن است.
در فرهنگ فارسی معین. سلامت ب معنای رهایی یافتن است.
" از نگاه بقراط سلامت یعنی:تعادل بین مزاج چهارگانه: شامل صفرا: سودا. بلغم و خون
- اما اخلاط یا مزاج های چهارگانه چیست؟؟
صفحه 19:
مزاج بلغمى aii
خَلط بلغم - آب.زستان مزاج صفراوی
خلط صفرا - آتش -تابستان
مزاج سوداوی
خلط سو دا اک
صفحه 20:
خصوصیات روانی افراد بر اساس طبایع
صفحه 21:
3۵
مج
SS
ابن سينا:
سلامت سرشت و حالتی است که در آن اعمال بدن به درستى سر مى زند و نقطه مقابل بيمارى نيست.
دانشمندان طب سنتى:
به ييروى از بقراطء سلامت را ناشى از تعادل ميان مزاج جهاركانه شامل: سردى. كرمى: خشكى و ترى
دانستهاند.
سازمان بهداشت جهانی سلامت (۷۷۴۲6):
برخورداری از آسایش کامل جسمی, روانی و اجتماعی, و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضوء مى داند.
صفحه 22:
انسان موجودی است که هم جسم دارد و هم روح. و اين دو با هم درارتباطند و از هم تأثیرمی
پذیرند. همچنین بدن انسان هدیه و امانت الهی برای تکامل روح به حساب می آید.
حضرت علی (ع ) در حکمت ۳۸۸ نهج البلاغه می فرماید:
« سختتر از فقره بیماری تن و سختتر از بیماری تن؛ بیماری دل (روان) است؛ و آگاه باشید که
بالاتر از وسعت مالی» سلامت بدن و بالاتر از سلامت بدن تقوای دل (سلامت روان) است.»
د متعالی اسلام سلاست به عنوان بک ارزش مطرعم شده و با تعببرات
لطیفی همچون, برترین نعمت ها. حسنه دنیاء نعمتی که انسان از شکر آن عاجز است و
ده ها عنوان دیگر» توصیف و اهمیّت آن گوشزد شده است.
صفحه 23:
صفحه 24:
** سلامت كيفيتى از زندگی است که در آن فرد از سلامت جسمی, روانی-
عاطفی, خانوادگی-اجتماعی و معنوی برخوردار است.
گرا رت سامت ام وا و فر دي داتسا در حال دک کی كله
روز به روز بر دامنه مفهومی آن افزوده میشود و گستره وسیعی دارد.
آمروزه «سلامت و بهداشت» به مثابة يك امر زير بنابى و مهم و عامل اساسی و موثر در توسعة فردی»
اجتماعی, فرهنگی, آموزشی و اقتصادی در همه جوامع مطرح است. تأمین سلامت افراد جامعه از
وظايف اولية همه دولتهاست و قوانین اساسی کشورهاء از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامیایران»
و قوانین و پیماننامههای بینالمللی همجون سازمان جهانی بهداشت ۱۷۷110 بر توسعه بهدائشت در
جوامع تأکید دارند.
صفحه 25:
پیشتربدانید
سازمان جهانی بهداشت یکی EST دي سام مق معد ست ب بو يك ريو
eal ita eng Bie DU ان آزانس در ٩ أوريل سال
۸ در زنو, بإإتخت سوئيس, تأسيس شد. در اساستامة سازمان جهانى بهداشت. هدف سازمان
Ae عردم به يشترين سطح سلانت ممكن يان ی وظيفه اصلى اين سازمان ميا, 5
sa ays ben اص بیماریهای مسری شیم د ارقای سلامت عمونی مردم جهان ارت"
در کننور ما تهادهای سول در زمینه سلابت و پهراورت شمجون وزارت بهداشت, درمان و
San Ba" دذادت آموزش و پرورنی in
ws ناب مرف سلات از دا اد
و سازهان جهانیبهداشت انار وظایف خور
در جهت حنظ. تا
ین و توسعة سامت چاه
صفحه 26:
ets oe سلمت مسارم رعايت بهفاشت ات
** بهداشت عبارت است از: تامين. حفظ و بالابردن سطح سلامت
** در حوزه بهداشت دو موضوع پیشگیری و درمان مورد توجه مى باشد.
” براى حفظ و تامين سلامت. اولویت با کدام است؟ پیشگیری یا درمان؟
صفحه 27:
.١ در پیشگیری هرگونه اقدام بسیار آسانتر. کمهزینهتره حتی بیهزینهتر و اطمینانبخشتر است در
حالی که درمان مشکلتر و پرهزینهتر است و با درد و رنج نیز همراه است؛حتی
نگرانی است.
۲ در پیشگیری, زمان آموزش پیشگیرانه بسیار کوتاه و برای همه در هر سطح معلومات با هزینه بسیار
کم میشر است؛ اما در درمان ترییت نیروی انسانی برای خدمات درمانی مستلزم صرف وقت زیاد و هزینة
» بیماری نیز موجب
قراوان انيت.
۳ در روشهای پیشگیری غالبا نیازی به کشورهای دیگر, برای تهی مواد و داروها و تجهيزات: رجود
ندارد. ولی در روشهای درمانی. اغلب به کشورهای پیگانه در زمينة تجهیزات و مواد و دارو نیاز است.
۴ روشهای درمانی مستلزم مصرف داروهایی است که معمولاً با عوارض جانبی همراه است. در
حالی که در روشهای پیشگیرانه چنین مساتل و مشکلاتی وجود ندارد.
۵. درمان پیماریها غالبا با از دستدادن فرصت کار و فعالیت در طول بیماری و دور نقاهت و گاهی با
ایتلا به پیماریهای دیگر و عوارضی مانند نقص عضو همراه است. ولی در پیشگیری با استفاده از خدمات
بهداشتی به آسانی و سادهترین شیوه میتوان از وقوع بیماری و پیامدهای ناشی از آن جلوگیری نمود
صفحه 28:
a صورت سوال در کتاب دیده شود....
جنبههای مختلف سلامت این افراد از نظر شما کدامند؟
حمید: از سلامت جسمی برخوردار نبوده و بر سایر ابعاد سلامتی او از جمله روانی-
عاطفی تاثیر گذاشته است.
خسرو: به ظاهر مشکل جسمی ندارد ولی از بمد روانی-عاطفی. خانوادگی-اجتماعی و
معنوی دارای مشکل است که به تدریج بر بعد جسمی او نیز تایر میگذارد.
فرگس: مبتلا به اعتیاد اینترئتی است و بعد روانی-عاطفی, خانوادگی-اجتماعی و معنوی
او دچار مشکل است که بعد جسمی او را تحت تاثیر قرار میدهد.
thy, دچار بیماری غیرواگیر وسواس بوده و به افسردگی و پرخاشگری میپردازد به نحوی
که بر تمامی ابعاد سلامتی او تأثیر گذاشته است.
صفحه 29:
صفحه 30:
لأ قابل درکترین بعد سلامت. سلامت جسمانی است که آسانتر از ابعاد دیگر میتوان آن را مشاهده کرد.
سا سلامت جسمانی بیانگر عملکرد درست بخش های مختلف بدن و هماهنگی آن ها با هم است.
سا از نظر زیست شناسی عملکرد مناسب سلول ها و اعضای بدن و هماهنگی آن ها با هم نشانه
سلامت جسمانی انیت
لا نشانه های سلامت جسمانی:
* ظاهر خوب و طبیعی.
* وزن مناسب.
rae
۰ خياب رات وسظم
*ندام متناسب
* حرکات بدنی هماهنگ
*طبیعی بودن نیض و فشارخون
* افزایش وزن مناسب در سنین رشد
* وزن تسیا تلبت در سنین بالات
صفحه 31:
آنأ سلامت روانی تنهابه معنی نداشتن بیماری روانی نیست.
سلامت روانی عبارت است از: داشتن قدرت تطابق با شرایط محیطی و بروز عکس العمل های
مناسب از فرد در برابر مشکلات و حوادث زندگی,
دیرب هیجان آرامس و شناحت حود ار اصول سلامت روان هستند.
[- نشانه های سلامت روانی:
سازگاری فرد با خودش و دیگران»
قضاوت صحیح در برایر مسائل
داشتن روحیه انتقاد پذیری
* داشتن عملکرد مناسب در برابر مشکلات
صفحه 32:
* سلامت اجتماعی شامل مهارنها و عملگردهای اجتماعی و همچنین تواتایی شناعت
هر فرد از خود. به عنوان عضوی از جامعه بزرگتر است.
* اقراد سالم از نظر اجتماعی از طیف وسیعی از ارتباطات با خانوادهه موستان و آشنایان
برخورحارند و قادر به تعامل سالم با دوستان صمیمی خود هستند.
این افراد میتوانند:
* _ به حرف دیگران گوش بدهند
* مکنونات قلبی خود را ابراز کنند
ری ای تشكيل دعند
به روشى ابل قبول و مسئولاثة عمل كنيد
* در جامعه جايكاه خوبى را براى خود بيدا كنند
صفحه 33:
سلامت معنوی
> يكى از دلايل ابتلاى افراد به بيماريهاى روحى روائى ره مان ره تعسو
و اجتماعى را نيز به بار ميآورد. داشتن احساس يوجى و بيهدفى در زندكى است كه
خود ناشى از نداشتن سلامت معنوى است.
افراد داراى سلامت معنوى اين كونه هستند:
* اهداف اساسى در زتدكى دارئد.
فراتر از جهان مادى به دنيا مى نكرند.
آرامش دارند و آن را به دیگران منتقل می کنند.
نشانههای سلامت معنوی:
* سطح بالایی از ایمان به خدا
* اميدوارى * پایبندی به اخلاقیات
* تعهد * هدف داشتن در زندگی
ae * اعتقاد به معنويت و معاد
صفحه 34:
اسر ردب
آخوش ودیگران
# چنهای مختلت سلامت را رای خود علامت (+ ]ند
»با توج به یه خودربای, بطو كلى جه تعرداى بين ١ نا ١ ب سلاثخود مد
أب وشعيت سلات نما هیشه در یک هلت است
» فکرمیکند چه واملی سیب تخیر وضعبت سلامت شما میشود؟
صفحه 35:
)0:5 عوامل موثر بر سلامت
*#*عوامل موثر بر سلامت:
الساسبك زندكى
التاعوامل رُنتيكى و فردى
الاعوامل محيطى
ادسترسی به حدمات بهداشتی_درمانی
صفحه 36:
*#*عوامل موثر بر سلامت دو دسته هستند: تقویتکننده و تهدید کننده سلامت
** به عنوان نمونه: فردى كه به طور ارثى از دندانهاى سالم و محكم برخوردار است. عامل
oy تقویت کننده سلامت دهان و دندان اوست.
* فردی که در خانوادهای با سابقه ژنتیکی بیماری قلبی-عروقی متولد میشود احتمال
ابتلاى او به اين بیماری بیشتر است.
#افرادی که در کشورهای محروم و فقیر زندگی میکنند به دلیل عدم دسترسی به امکانات
بهداشتی و درمانی کافی در مقایسه کشورهایی که دارای امکانات بیشتری هستند. بیشتر
در معرض عوامل تهدید کننده سلامت قرار دارند.
صفحه 37:
05= عوامل موثر بر سلامت
Ss
Spe
نفریج و شبوههای
گذراندن اوقات
فراغت, الگوی
آكاهيهاء وضعيت اشتغال: | جد جتماعى .| از كرودهاى أسيبيذير
ماتتد مادران و کودکان و
نیز توزیع عادلاه خدمات S|
سلات رب
در محل زندگی تما عوامل اصلی که بیشتر بر سلامت افراد مثرندکداماند؟
ه آبا كنترل همه عوامل مؤثر بر سلامت در اختيار شسما قرار دارد؟ براى عوامل قابل كنترل ب
شما جيست؟
درآمده pal وم
صفحه 38:
جاهای خالی زير را پر کنید.
۱ سرط سب راد ل 0 0-0
میدانست.
۱ te See te oe
wees ارتباطند و از هم تأثیر می پذیرند. همچنین بدن انسان هدیه و امانت الهی برای
الحا د
۳ دانشمندان لب سنتی نیز به پیروی از بقراط, سلامت را ناشی از تعادل میان اخلاط
چهارگانه شامل: و ...و ...و - دانسته اند.
۲ ان سنا سامت را بتن تیف کرده است. سلامت .۰
اعمال بدن به درستى سر ميزند و نقطه مقابل بیماری نیست.
۵- باتوجه به تعریف سلامت. =
صفحه 39:
۱- تعریف جامع سلامت چیست؟
۲- سازمان بهداشت جهانی سلامت را چگونه تعریف می کند؟
۴ فرهنگ اساام جه قایری برای سلامت به کار $y eee Why
۴ ارتباط سلامت و بپداشت جیست ٩
۵- نتیجه ی ارتباط سلامت و بهداشت چیست ؟
۶- پیشگیری و درمان کدام یک بر دیگری اولویت دارد ؟
۷- چهار مورد از دلایلی که نشان دهنده مقدم بودن پیشگیری بر درمان است را به طور
اختصار بيان كنيد.
۸- جنبه ها وابعاد سلامت چگونه هستند ؟
-٩ سلامت جسمانی از نظر زیست شناسی به چه معناست ؟
۰- سلامت روانی را تعریف کنید.
۱ سلامتی که به cles ارباط سالم فر با حامعه حانواده و مسط است کدام است ٩
صفحه 40:
۳ عوامل موثر بر سلامت را نام ببرید.
۳- تعریف جامع سلامت چیست ؟
۴- ابعاد سلامت را نام ب
ee ee oe 0
۶- سلامت اجتماعی چیست ؟
۷ ویژگی های سلامت معنوی را نام ببرید.
۸- نگریستن به جهان فراتر از جهان مادی از ویژگی های کدام نوع از سلامت است ؟
۹- فرد سالم از نظر اجتماعی چه کسی است ؟
۰ سلامت در فرهنگ متعالی اسلام به چه عنوان مطرح شده ااست ؟
صفحه 41:
Te
من كاهى مى نویسم پس کاهی هستم
معلم . دبیر زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم
همكارافتخارى مجلات مديريتى و اي
ده سال