صفحه 1:
دانلود فایل پاورپوینت
دوره : متوسطه اول
پایه :
Ge ai الثاني
القسم الاوّل
ple الكلام
از صفحه ۳۲۰تا۳۴
قابل ویرایش
باکیفیت آماده پرینت
تعدادصفحات :۵۵
صفحه 2:
صفحه 3:
درست همانند ميكل آنز
كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرء كالبد فرشته اى محبوس
شده است.
من هم فكر مى كنم درون هر دانش آموز »
كودكى باهوش محبوس
شده است.
از :مرواكالينز
برگرفته از کتاب توانمندي ها نهان
صفحه 4:
5 6
/ 7 x
=
6
صفحه 5:
صفحه 6:
1
نجه در اين
ين د
رس ياد < |
خواهيم
كرفت
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
يا ولّدانء أ أنثما
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
VJ gles Vl ess Js)
صفحه 14:
ص0(
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
الصَلاخ عمودٌ
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
قل فى هذه
۶ و و .یس
صفحه 22:
یه سم
er
a
oe er eer cae
صفحه 23:
صفحه 24:
9 آب ست
سا ولی کم است!
دس
ربقة 2s; قلیلها کنیژ: : «القفر و الْوَحَعُ 5
صفحه 25:
المومن قلیل الکلام کفیژ
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
هل ترا
۶ الاخسان الا
نی
صفحه 29:
عل ها انا ات 2
صفحه 30:
خود آزمایی واژگان
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
1 کلمات سوالی يا استفهامی - 1. Jd) .1(
- «أ» و «هَلّ» دو كلمه يرسشى به معناى « آيا
& ل _
- در جوآب eas » Lgl » يا «لا» می آید .
صفحه 40:
صفحه 41:
1 * کلمه پرسشي « هل » و کلمه پرسشي « ]» : به
يرم معني « آيا » مي باشند كه با اين كلمات سؤالي مي
توان درباره همه موجودات سؤال يرسيد يعني مانند
كلمه سؤالي « ما » نيست كه فقط براي غير انسان
رود ie dh عم دراطت توان هم دريايم
pe تچ حر ات ترا اسم عتاي مدكرواهم
براي اسم
صفحه 42:
1 1 نحوه پاسخ : اگر سوال با کلمه ی " هل" يا "| "
شروع شود ابتدا اين كلمات را حذف مى كنيم و به
جاى آن اكر جواب مثبت بود " نعم " و اگر منفی
نود "لا" قرار من دظدم.
اگر سوال در مورد غایب (یعنی کسی كه درباره اش
صحبت می کنیم اینجا حاضر نیست) باشد » بقیه ی
جمله را نوشته و اگرسوال در مورد مخاطب (یعنی
7 که دریار هو ,اش یرصب یت میکنيیم, اینجا حاضر
MBE Woh ast Soules US, فواشى
صفحه 43:
با توجه به قواعدی که یاد
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
-١ هَل هذه. شَجَرَةُ الحتب؟
1 هل خدو, شجرة
آیا اینجا شهر شیراز است؟
LT این درخت انگور است؟
خير
pe Al
7 ذا 1 ا ou 5 2
صفحه 50:
آیا اینجا باغ است؟
آیا او فروشندهی چمدان
(کیف) است؟
خير
صفحه 51:
صفحه 52:
۱
60 °
1. المَكتَبَهٌ بَعيدَه و المدرسه
ERs eee
صفحه 53:
۱
Perey eee a a er
صفحه 54:
۹
ع5 هَل فى هذه الْمَدِيتَهِ
Pt cw -
صفحه 55:
هستيم.
صفحه 56:
صفحه 57:
ان
غر
2
رفة
2
=
2
دانلود فایل پاورپوینت
دوره :متوسطه اول
پایه :هفتم
س الثّاني
ا َّ
َلد ْر ُ
االو ُل
القِسم َّ
َجواهِ ُر ا ْلکَ المِ
از صفحه 30تا34
قابل ویرایش
باکیفیت آماده پرینت
تعدادصفحات 55:
درست همانند میکل آنژ
Eر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس
که فکر می کرد درون ه
شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ،
کودکی باهوش محبوس
شده است.
سخن از :مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
1
عربی هفتم
7
ا َّ
س الثّاني
َلد ْر ُ
2
القِسم اال َّو ُل
1
َجواهِ ُر الْکَ المِ
قسم االوَّ ُ
ل)
س الث ّ (ال
انیِ
الدَّر ُ
جواهِ ُر ال ْ
َ
الم
ک
َ
ِ
آنچه در این درس یاد خواهیم
گرفت
ّ
تلفظ و ترجمه 22واژه عربی
ج
ال
مع َ
ُ
م
ااّل
بجز
مثال
ال اله اِاّل اللّه
َأ
نتُما
شما(شما
دوتن)
مثال
«مثنی
و
»
مؤنث
«مثنی
ّ
ّ
ّ
مذکر»
ّ
َأ
َأ
َ
دان ،نتُما
ول
ِ
يا َ
باِئع
فروشند
ه
مثال
ه ْ
ع
ل
َ
هو باِئ ُ
َ
ستان
بُ ْ
باغ
مثال
ه ْ
هنا
ل ُ
َ
بَعید
دور
مثال
كوكب األرض بعيد عن
جزاء
َ
پاداش
مثال
سان ِإاَّل
اْل
ه ْ
ح
﴿ َ
جزاءُ ا ِ ْ
ل َ
ِ
ي
ُ
جند ّ
سرباز
مثال
ه ْ
هذا
ل ٰ
َ
حقيبَة
َ
کیف ،چمدان
حقاِئب»
«جمع َ :
مثال
ه
ن ٰ
ذ ِ
ه ِ
م ْ
لِ َ
ب
ُر َّ
چه بسا
مثال
َ
ه
ب
وا
ج
الم
بک
ُ
َ
ُر َّ
ُ
ٍ
مان
ُر ّ
انار
مثال
ْ
هنا ْ
ه ْ
ب
ن
ع
جار ال
أش
ِ
ل ُ
َ
َ
ِ
ُ
عمود
َ
ستون
مثال
صالةُ َ
عمودُ
ال َّ
عنَب
ِ
انگور
مثال
ْ
هنا ْ
ه ْ
ب
ن
ع
جار ال
أش
ِ
ل ُ
َ
َ
ِ
ُ
ُ
غ ْر َ
فة
اتاق
مثال
یوف فی
ض
ُ
ال ُّ
ُ
فنْدُق
هتل
مثال
ه ْ
ه
َ
ذ ِ
ل فی ه ِ
َ
قریب
نزدیک
مثال
ْ
و
ه
د
عی
ب
ه
ب
ت
ک
م
َ
َ ُ َ
ال َ
َ ٌ َ
َ
ق ْريَة
روستا
مثال
ْ
ة؟
مدين َ ٌ
هل ُ
هنا َ
-ال؛
َ
قلیل
کم
مثال
َأ
ْ
ْ
ُ
َ
ْ
َ
ه َ
و
ع
ج
و
ال
و
ر
ق
ف
«ال
:
ثیر
ُ
َ
رب َ َ
ع ٌ
َ
َ
ُ َ
قلیلها ک ٌ
کَثیر
بسیار
مثال
ْ
ْ
َ
َ
َ
ُ
ثیر
ک
الم
ک
ال
لیل
ق
ن
م
مؤ
ال
ِ ُ
ُ
ِ
لِسان
زبان
مثال
إْل
نسان فی
بَالءُ ا
ِ
مدینَة
َ
شهر
مثال
ه ْ
ه
َ
ذ ِ
ل فی ه ِ
ه ْ
ل
َ
آیا
مثال
سان إاّل
اْل
ه ْ
ح
َ
جزاءُ ا ْ
ل َ
ِ
هنا
ُ
اينجا
مثال
ْ
هنا ْ
ه ْ
و
ب
ن
ع
جار ال
أش
ِ
ل ُ
َ
َ
ِ َ
ُ
خود آزمایی واژگان
قر َ
ُ
فة
مان
ر ّ
جندي
ُ
عمود
َ
عنَب
ِ
َ
ق ْریَة
ْ
َ
الم
ک
ال
ر
ه
وا
ج
ِ
َ
ُ
ِ
ه ُر
جوا ِ
َ
ال ْ
َ
الم
ک
ِ
سان إاّل
اْل
ه ْ
ح
َ .1
جزاءُ ا ْ
ل َ
ِ
اْل
.
سان
ح
ا
ُ
ْ
آیا سزای نیکی جز نیکی
است؟!
( آیا پاداش خوبی کردن
غیر از خوبی است؟!)
ه ُر
جوا ِ
َ
ال ْ
َ
الم
ک
ِ
لیل ال ْ
ْ
َ
َ
ُ
الم
ک
ق
ن
م
مؤ
ال
.
2
ِ
ُ
ِ
ْ
َ
.
ل
م
ع
ال
ثیر
ک
َ
َ
ِ
ُ
مؤمن ،کم سخن و پرکار
است.
ه ُر
جوا ِ
َ
ال ْ
َ
الم
ک
ِ
ِّ
ه
الم
س
سان
کوت الل
س
ُ
ِ َ
ُ .3
ُ
اْل
.
سان
ن
ا
ْ
ِ
خاموشی زبان،
تندرستی انسان است.
(سکوت زبان ،سالمتی
انسان است).
ه ُر
جوا ِ
َ
ال ْ
َ
الم
ک
ِ
َ
ه
ب
وا
ج
الم
ک
ب
ر
.
4
ُ
َ
َّ
ُ
ُ
ٍ
.
کوت
الس
ُ
ُّ
چه بسا سخنی که پاسخ
آن خاموشی باشد( .چه
بسا حرفی که جوابش
سکوت است).
ه ُر
جوا ِ
َ
ال ْ
َ
الم
ک
ِ
ْ
ْ
َّ
ب.
ه
ذ
ال
ن
م
ت
ق
و
ُ ِ َ
َ ِ
.5ال َ
وقت ،ط~الست.
(وقت از -جنس -
طالست).
بدانیم
ه ْ
ل ،أ)
کلمات سوالی یا استفهامی ـ َ ( .1
(ه ْل ،أ)
بدانيم ـ کلمات پرسشی ـَ .1
ه ْ
ل» دو کلمه پرسشی به معنای « آیا
«أ» و « َ» هستند
م » یا «ال» می آید .
در جواب آنها « ن َ َع ْ
برای مطالعه بیشتر
* كلمه پرسشي « هل » و كلمه پرسشي « أ » :به
معني « آيا » مي باشند كه با اين كلمات سؤالي مي
برای مطالع;ه بیشتر
توان درباره همه موجودات سؤال پرسيد يعني مانند
كلمه سؤالي « ما » نيست كه فقط براي غير انسان
درباره
هم
توان
مي
كلمه
اين
از
بلكه
،
رود
كار
به
ة ؟ ال
عنَب /
عنَب ؟
مانند :
هل هذه مسلِم ٌ
َ
نعم ،هذا ِ
هل هذا ِ
ٌ
ٌ
ِ ِ ُ
َ
ة
،
من َ ٌ
ه مو ِ
انسانهذ ِ
سؤال پرسيد .
انسان و هم غير
* كلمه سؤالي« هل » هم براي اسم هاي مذكر و هم
براي اسم هاي مؤنث به كار مي رود.
نحوه پاس~خ :اگ~ر س~وال ب~ا کلم~ه ی " ه~ل" یا " أ "
شروع شود ابتدا ای~ن کلمات را حذف می کنی~م و به
برای مطالع;ه بیشتر
جای آ~ن اگ~ر جواب مثب~ت بود " نع~م " و اگ~ر منفی
بود " ال" قرار می دهیم.
اگ~ر س~وال در مورد غای~ب (یعن~ی کس~ی که درباره اش
ص~حبت م~ی کنی~م اینج~ا حاض~ر نیس~ت) باش~د ،بقیه ی
جمل~ه را نوشت~ه و اگرس~وال در مورد مخاط~ب (یعنی
س اینج~ا حاضر
میکنی~م
ص~حبت
اش
درباره
ک~ه
کس~ی
در
م
~
و
ه
،
نعم
؟
س
در
م
هو
هل
:
مانند
ُ ّ ٌ
ُ ّ ٌ
س؟
بت الدّر
َ
هل کَت َ
َ
َ
اس~ت) باش~د ،
قرأت
س / .ال،
کتبت الدّر
س / .ال ،ما
بت الدّر
عم ،کَت َ
ُ
ُ
ُ
َ
َ
نَ َبقی~ه ی جمل~ه را ب~ه متکل~م برمی
با توجه به قواعدی که یاد
گرفتید ،ترجمه کنید.
ة
حقیب َ ُ
أ ٰ
ه ِ
هَ ،
ذ ِ
ة؟
س ِ
مدْ َر َ
ال ْ َ
ان؟
الر ّ
م ِ
ُّ
الس َ
ر.
ح
مدرسه ُ
ال؛ ٰ
ذآیا ِ
ه ِ
کیفقیب َ
ه،این َ
ةاست ؟ َّ
ف ِ
ه،انار َ
ش
ذ
ج َرةُ
مآیا؛این ٰ
درخت ِ
ه ِ
است ؟ َ
نَ َ
ع ْ
نه این چمدان سفر است .
بله ،این درخت انار است .
هَ ،
ه ْ
ج َرةُ
ل ٰ
َ
ذ ِ
ه ِ
ش َ
ان.
الر ّ
م ِ
ُّ
ُ
الفندُقُ بَعیدٌ؟
ل
َ
ه ِ
َأ
ي؟
ند
ج
ذا
ه
ٰ
ُ
ٌّ
فنْدُقُ َ
ال؛ اَل ْ ُ
ریب.
ق
ٌ
ي.
عم؛ ٰ
هذا ُ
نَ َ
جند ٌّ
آیا هتل دور است ؟
آیا این سربا$ز است ؟
نه ،هتل نزدیک است .
بله ،این سرباز است .
ه ْ
ة؟
مدين َ ٌ
ل ُ
َ
هنا َ
هنا َ
ة.
ق ْري َ ٌ
ال؛ ُ
آیا اینجا شهر است ؟
نه ،اینجا روستا است .
ا لتَّمارين
التُنیرمّ األوُلّ
Eای زير پاسخ کوتاه
توجه به تصوير به پرسش ه
با ّ
دهید ( .در يک کلمه)
هَ ،
ه ْ
جرةَ
ل ٰ
َ .1
ذ ِ
ه ِ
ش َ
ه ْ
ة
مدين َ ُ
ل ُ
َ .2
هنا َ
ب؟
ال ْ ِ
عن َ ِ
شيراز؟
آیا این درخت انگور است؟
آیا اینجا شهر شیراز است؟
بله
خیر
عم
نَ َ
ال
ه ْ
ستان؟
ل ُ
َ .3
ٌ
هنا ب ُ
عم
نَ َ
ه ْ
ع
ل
َ .4
هو باِئ ُ
َ
ب؟
ال ْ َ
حقاِئ ِ
ال
آیا اینجا باغ است؟
آیا او فروشندهی چمدان
(کیف) است؟
بله
خیر
التُنیرمّ ال ّثاني
ترجمه کنید.
ْ
ْ
ه
س
در
م
ال
و
ه
د
عی
ب
ه
ب
ت
ک
م
ال
.
1
َ
َ
َ
َ
َ َ َ ُ
ٌ
ُ
َ
َ
َ
ه.
ریب
ق
ٌ
کتابخانه دور است و مدرسه نزدیک است.
ْ
ْ
ْ
و
ب
ن
ع
ال
جار
أش
نا
ه
ل
ه
.
2
ِ
ُ
َ
َ
ِ
َ
ُ
ان؟ ال.
م
الر
ّ
ِ
ُّ
آیا این جا درختان انگور و انار وجود دارد؟ بله
ْ
ه ْ
ه
ن
دی
م
َ .3
ه ال َ َ ِ
ذ ِ
ل فی ه ِ
ُ
عم.
فنْدُقٌ؟ ن
َ
َ
آیا در این شهر ،هتل وجود دارد؟ بله
َأ
َأ
َ
عم ،نَحن
ن
؟
ران
ض
حا
ما
ت
ن
،
دان
ول
ُ
ِ
َ َ
ِ
ِ
.4يا َ
ران.
ض
حا ِ
ِ
ای پسران ،آیا شما حاضر هستید ؟ بله ،ما حاضر
هستیم.
ِلاّث
التُنیرمّ الث ُ
با استفاده از کلمات زير ،جدول را کامل کنيد
و رمز را به دست بياوريد.
ُ
غرفة
لِسان
کَالم
-1زبان
2
-2
وم
يَ ْ
حة
ِ
ص َّ
تندرستی
عَمود
-4سخن
صالة
َ
-5نماز
طُاّل ب
-6اتاق
َ
قريب
-7ستون
هنا
ُ
-8روز
سة
مجال َ َ
ُ
-9آنها
-10دور
سيان
نِ ْ
ُأولِٰئ َ
ك
فراموشی
َداوة
ع َ
-12
-11
س
ل
ط
ب
3
دانشجویان
-3
بَعيد
1
ل
ن
4
5
6
غ
ة
8
ص
ة
ر
9
10ب
د
11ن
ن
12م
ة
ک
م
ل
ع
ص
ة
ل
ح
ا
ا
ع
د
و
أ
م
و
و
ل
ِئ
ک
ي
س
ي
ج
ا
13
ع
ة
ر
15
ه
ا
14ق
ب
ا
ف
7
ي
م
ا
ا
ل
د
ي
ن
س
ا
و