صفحه 1:
دانلود فایل پاورپوینت
دوره : متوسطه اول
يايه : ع
الدّرسُ الاوَّلُ
القسم Sant
قيمةالعلم
از صفحه *۱تا۱۵
قابل وبرایش
باکیفیت آماده پرینت
تعدادصفحات :۶۴
صفحه 2:
صفحه 3:
درست همانند ميكل آنز
كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرء كالبد فرشته اى محبوس
شده است.
من هم فكر مى كنم درون هر دانش آموز »
كودكى باهوش محبوس
شده است.
از :مرواكالينز
برگرفته از کتاب توانمندي ها نهان
صفحه 4:
آلسلام علیگم:
AS S i = 5
ES)! 3 eS SEs 5 USI الشايعء
صفحه 5:
صفحه 6:
آنچه در اين درس ياد
خواهیم كرفت
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
والبشر كالشجر أيضأ ..
هناك من تستظل بظلهم
03
من نمارهم
أيضا من
0000
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
اب جالس العلماء فنك إن اصبت حمدوك وان جهلت عون وإن أخطان 5
ل يعتفوك ولا تجالس السفهاء نهم خلاف ذلك" b
را
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
oo = 9 S
2 هذا الوَلد, في هذه
شا © ١١1
صفحه 29:
نذا من
فضل
هدا
صفحه 30:
صفحه 31:
خود آزمایی واژگان
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
poll dons
Perey enters Leo
صفحه 35:
قيمةٌ العلم
ء كي
yen es eae 5ن
صفحه 36:
همنشینتی با دانشمندان عیادت
۳
صفحه 37:
© © a RA 4
3 lolb.
صفحه 38:
plat dng
۳ ae 9 ae
افةّ العلم اللنسْیان. 5
صفحه 39:
صفحه 40:
1. هر اسمی در عربی با مذگر است با موّنت.
اسم مذگر اسمی است که بر انسان و پا حیوان نر دلالت کند. مانند: رَجل( مرد) | قرّس( اسب)
اسم مؤنّث اسمى است كه بر انسان يا حیوان مادّه دلالت می کند. مانتد: امُوَأة(زن) | بَقَوّة ( کاو ماده)
2 علامت اصلی اسم موّنث «ن» است مائند : طالبة
اما مذکر نشانه ندارد. ماندد: طالب
3.هر اسمییا مفرد لیک چیزمیلیک حیوانپلیک نفر) استسیا مثنی (دو
چیز با دو حبوان با دو نفر) و با جمع (چند چیز با چند حبوان با چند نفر)
صفحه 41:
1 اگر اسمي آخرش « 8 » باشد ولي انسان يا حیوان ماده نباشد آن
اسم را موثث غیر حقيقي ( مجازي ) گویند . براي اين اسم ها قوانین
اسم مؤت بكار مال روت سؤئتة (كثني) ونافدة
( ينجره )
2 بعضي از اسم هاي مَوَتت علامت ۱,۰5۶ ندارند و از روي معني آنها
معنت ودسان را
3. اسم سابى كه انسان يا خبوان تر تیستند و آخرشان « ه » ندارد مدذكر
غيرحقيقي ( مجازي ) هستند و قوانين اسم مذكّر درباره آنها به كار مي
رود ٠١ مانند : بَحْر ( دريا ) جدار ( ديوار) 3
صفحه 42:
صفحه 43:
با دقت به این منظره نگاه کنید.
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
1 بیشتر حروف الفباي فارسي و عربي از لحاظ تلقظ فرق زيادي
ندارند» مگر در هشت حرف که تلقظ آنها در زبان عربي فرق مي کند .
این هشت حرف عبارتند از :
ث ( توب ) + ح ( آخمد ) - ذ(دکر) -ص (ضوزه ) - ض ( ضزّر ) - ط ( طالب ) <
اگر این حروف را درست تلفظاتکنیم علتَیلکلمه ممکن است عوض
شود . پس باید در تلفظ این حروف مخصوصاً در خواندن قرآن و نماز
دقت کامل داشته باشیم .
2 اهمّیّت حرکت در زبان عربي بسیار زیاد است چون اگر حرکات را
آقام [ جلو) - اقام ( پیشوا) - رخل ( مرد ) + رخل ( با) - بر ( بيايان ) - بر( نيكي )
صفحه 47:
| 3. اسم های حروف الفبا در عربی:
الف (همزه) , باء : تاء ؛ ثاء , جیم , حاء , خاء؛ دال » ذال » راء » زاء :
سين : شین ؛
صاد , ضاد ؛ طاء , ظاء ؛ عین » غین » فاء , قاف : كاف ؛ لام ؛ میم :
Shp elas Rt ج» در عربى نوشتاری وجود ندارد؛ امّا در عربی
5 به تلقظ «الْقمَر» دقت کنید . تلفظ لام ال در «الْقَمَر» خوانده مى
شود. اکنون به تلقظ «السْمّس» دقث کنید. تلفظ لام ال در آن سخت
1 است؛ لذا خوانده نمی شود.
صفحه 48:
6 حروف الفباي عربي ( غیر از الف ) به دو دسته شمسي و
4 حرف سمسی و 10 حرف فمري است .
وى سمسدي
ت ات -د زر ز- اس داش - ص اص - ط - ظ - ل-
« شنل زردست » با «تسل زردشت »
حروف قمري عبارتند از :
ات دج دج دم دعدغ-ف دق دل دم - هو ي
« حقا که غم خوف عجيب » يا « حاجي فخغم عقب كوه »
صفحه 49:
7 حروف شمسي و قمري چه فرقی با هم دارند ؟
اگر بر سر يكي از حروف شمسي « ال » اضافه شود « لام » آن تلفقظ
نمي شود و حرف شمسي بعد از « ال » با تشدید خوانده مي شود .
آل + tks on) ow EL pce
اكر بر سر يكي از حروف قمري « ال » اضافه كنيم در خواندن آن هيج
7 تغييري ايجاد نمي شود . و همانطور كه نوشته مي شود خوانده مي
شود . _
| ال + قمر آلْعَمَر
صفحه 50:
با توجه به قواعدی که یاد
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
۳
ات
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
۳
ار
۳۰۱ fee Cw) sr آن دانش
0
صفحه 58:
| |
2 ههذه و 0
اين دانش موقق #در کلاس
اول cowl 0
صفحه 59:
صفحه 60:
4 ههوه ae or یلك
هس 2 و
صفحه 61:
میوه اين درخث بزرگ , خوش
مزه لاست ٠.
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
دانلود فایل پاورپوینت
دوره :متوسطه اول
پایه :هفتم
االو ُل
َّ
الد ُ
رس َّ
االو ُل
القِسم َّ
َقیمةالعِ ْلم
از صفحه 10تا15
قابل ویرایش
باکیفیت آماده پرینت
تعدادصفحات 64:
درست همانند میکل آنژ
Aر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس
که فکر می کرد درون ه
شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ،
کودکی باهوش محبوس
شده است.
سخن از :مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
1
االو(ال ُ
س
قسم االوَّ ُ
ل)
لِ
الدَّر ُ
َّ
قَیمة العِلْم
آنچه در این درس یاد
خواهیم گرفت
ّ
تلفظ و ترجمه 20واژه جدید عربی
ج
ال
مع َ
ُ
م
نت
بِ ْ
دختر
جمع :بَنات
مثال
ْ
نت ،في تِل ْ َ
ك
ب
ذ ِ
ه ِ
ه ال ِ ُ
تِل ْ َ
ك
آن
«مؤنث»
مثال
ْ
نت ،في تِل ْ َ
ك
ب
ذ ِ
ه ِ
ه ال ِ ُ
جبَل
َ
کوه
مثال
َ
لی
ع
لك
َ
ما ت ِ
َ
جميل
َ
زیبا
مثال
وردَةٌ
ذ ِ
ه ِ
هَ ،
ذل ِ َ
ك
آن
«مذکر»
مثال
ذل ِ َ
يب
ك الك ِ
تاب ال َر َ
ُ
جل
َر ُ
مرد
رجال
جمعِ :
مثال
ن ذل ِ َ
کK
م ْ
َ
َ
جر
ش َ
درخت
َأ
جمعْ :
شجار
مثال
َأ
َّ
ض ُر
ج ُر ْ
خ َ
الش َ
ف
ص ّ
َ
کالس
صفوف
جمعُ :
مثال
َأ
ُ
ً
ً
ف
ص ِّ
هال بِکم ِ
ْ
س ْ
و َ
في ال َّ
هال َ
السابع
صورة
عکس
مثال
ة
صور ٌ
ه
ذ ِ
ه ِ
َ
َ
طKالِب
دانشجو
جمع :طُاّل ب
مثال
هذان طالبان.
َ
ضة
فري َ
واجب
دینی
مثال
عل ْ
ب ال ْ
طَل َ
م
ِ
ُ
ِ
في
ِ
در ،داخل
مثال
ّ
َ
َ
في
اج
ن
ال
الب
الط
K
ک
ذل
حِ ،
ّ ِ ُ
ُ
قیمة
ارزش ،
قیمت
مثال
نسان ،باِل ْ
إْل
َ
لم
ع
ا
ة
م
ی
ق
ُ
ِ
َ
ِ
ِ
أْل
َ
ک/
َ
َّ
ر
ج
الش
ک
َ
ِ
مانند /مانند
درخت
مثال
ْ
َ
ل
م
ع
ال
ب
م
ل
عا
ل
ا
َ
ِ ُ ِ
َ ٍ
کَبیر
بزرگ
جمع :کِبار
مثال
ف،
ص ُّ
هذَا ال َّ
َ
حة
و َ
ل ْ
تابلو
مثال
َّ
ْ
َ
حةُ،
الل
ک
تِل
و َ
ْ
َأ
ْ
َ
مر ة
ل
ا َ
َأ
م َر ة)
(ا ِ ْ
زن
مثال
َأ
ْ
َ
مر ةُ،
ال
لك
تِ
َ
ة
س ُ
مجال َ َ
مجال َ َ
سةُ /
ُ
ء
علَما ِ
ال ْ ُ
همنشینی/
منشینی با دانشمندان
مثال
ة ال ُْ
َ
ء
علَما ِ
س ُ
مجال َ
ُ
ناجح
ِ
موفق ،
پیروز
مثال
َّ
بيب،
هذَا الط ُ
سيان
نِ ْ
فراموشی
مثال
عل ْ
ة ال ْ
َ
م
ف
آ
ُ
ِ
ِ
ولَد
َ
پسر،
فرزند
مثال
أوالد
جمع :
ْ
ه
ذ ِ
ولَدُ ،في ه ِ
هذَا ال َ
هذا
این
«مذکر»
مثال
فضل ربّی.
من
هذَا ِ
ِ
ه
ذ ِ
ه ِ
این
«مؤنث»
مثال
فذَةٌ
ه نا ِ
ذ ِ
ه ِ
خود آزمایی واژگان
مرَأة
اَل ْ َ
َأ
م َر ة)
(ا ِ ْ
ف
ص ّ
َ
جبَل
َ
ناجح
ِ
جمیل
َ
ولَد
َ
قیم ُة ا ْل ِع ْل ِم
ِ
ْم
ِ
قیم ُة ا ْل ِعل ِ
ْ
َ
َ
َّ
ر
ج
الش
ک
ل
م
ع
ال
ب
م
ل
عا
ل
ا
.
1
َ
ِ
َ
َ
ُ
ِ
ٍ
ِ
َ
ر.
م
ث
ال
ب
َ
ِ
ٍ
دانشمند بدون عمل مانند درخت بدون
میوه است .
ْم
ِ
قیم ُة ا ْل ِعل ِ
صف
الس
ن
س
ح
.
2
ُ
ؤال ن ِ
ُ
ُّ
ْ
ُ
ِ
علمِ.
ال ِ
سوال خوب نیمی از دانش است .
ْم
ِ
قیم ُة ا ْل ِعل ِ
ة ال ُْ
َ
ء
علَما ِ
س
مجال َ ُ
ُ .3
عبادَةٌ.
ِ
همنشینی با دانشمندان عبادت
است .
ْم
ِ
قیم ُة ا ْل ِعل ِ
ْ
ْ
َ
َ
َ
ة.
ض
ري
ف
م
ل
ع
ال
ب
ل
ط
.
4
َ ٌ
ِ
ُ
ِ
دانش جویی واجب دینی است .
ْم
ِ
قیم ُة ا ْل ِعل ِ
ْ
ْ
َ
يان.
س
ن
ال
م
ل
ع
ال
ة
ف
آ
.
5
ُ
ِ
ِّ
ُ
ْ
ِ
آفت دانش ،فراموشی است .
بدانیم
.1هر اسمی در عربی يا ّ
مؤنث.
مذکر است يا
ّ
اسم مذكّر اسمي است كه بر انسان و يا حيوان نر داللت كند.
جل ( مرد ) َ /
ف َرس ( اسب)
مانندَ :ر ُ
اسم مؤن ّث اسمي است كه بر انسان يا حيوان ما ّده داللت مي كند.
م َرأة ( زن ) /ب َ َ
ق َرة ( گاو ماده)
مانند :إ ْ
بدانيم >> مذکر و مؤنث
.2عالمت اصلی اسم مؤنث «ة» است
اما ّ
مذکر نشانه ندارد.
مانند :طالبة
مانند :طالب .
+ت یا مثنی (دو
+ر) اس
+ز یا یک حیوان یا یک نف
+می یا مفرد (یک چی
+ر اس
.3ه
+ع (چند چیز یا چند حیوان یا چند نفر)
چیز یا دو حیوان یا دو نفر) و یا جم
.1اگر اسمي آخرش « ة » باشد ولي انسان يا حيوان ماده نباشد آن
اسم را مؤنّث غير حقيقي ( مجازي ) گويند .براي اين اسم ها قوانين
اسم مؤنّث بكار مي رود .
برای مطالعه بیشتر
.2
فذَة
سفيْنَة ( كش ت ي ) و نا ِ
مانن د َ :
( پن ج ره )
بعضي از اسم هاي مؤنّث عالمت « ة » را ندارند و از روي معني آنها
مؤنّث بودنشان را مي فهميم
م ْريَم – َزيْنَب »
مانن د َ « :
.3اسم هايي كه انسان يا حيوان نر نيستند و آخرشان « ة » ندارد مذكّر
غيرحقيقي ( مجازي ) هستند و قوانين اسم مذكّر درباره آنها به كار مي
رود .
جدار ( ديوار )
مانن د :ب َ ْ
حر ( دريا ) ِ
اسم اشاره :اسمي است كه براي اشاره كردن به كسي يا چيزي بكار مي رود.
اسم اشاره به دو دسته تقسيم مي شود .
بدانيم :اسم اشاره 1
* و هر کدام از آنها نیز به سه دسته
* همچنین هر یک از آنها نیز به
الف ) اشاره به نزديك
پس :
ج ) اشاره به دور
الف ) اشاره به نزديك
ج ) اشاره به دور
مفرد ،مثنی ،جمع
تقسیم می شوند.
مذکر و مونث تقسیم بندی می شوند.
مذکر /
مفرد مونث
مثنی
جمع
مفرد
مثنی
جمع
* در بخش Bاول درس یک فقط شکل مفرد از اسم اشاره آموزش داده می شود .
با دقت به این منظره نگاه کنید.
ج ٌ
ل
ذلِکَ ر ُ
تِلکَ سیّارة ٌ
ج ٌ
ل
هذا ر ُ
هذه سیّارةٌ
بدانيم >> اسم اشاره 1
َهذا :براي اشاره به نزديك اسم هاي مذكّر به كار مي رود .
هذِ ِه :براي اشاره به نزديك اسم هاي مؤنّث به كار مي رود .
َذل َ
ِك :براي اشاره به دور اسم هاي مذكّر به كار مي رود .
تِ ْل َ
ك :براي اشاره به دور اسم هاي مؤنّث به كار مي رود .
جل
هذا كِتَاب – َ
مانند َ :
هذا َر ُ
ه طالِبَة
سفينَة – َ
مانند َ :
ذ ِ
ه ِ
ذ ِ
ه ِ
ه َ
جدار – ذَل ِ َ
مانند :ذَل ِ َ
علِّم
م َ
ك ُ
ك ِ
ج َرة – تِل ْ َ
مانند :تِل ْ َ
ك َ
مة
ك َ
ش َ
ما َ
ح َ
ّ
تلفظ فرق زيادي
.1بيشتر حروف الفباي فارسي و عربي از لحاظ
ّ
تلفظ آنها در زبان عربي فرق مي كند .
ندارند ،مگر در هشت حرف كه
اين هشت حرف عبارتند از :
ض َرر ) -ط ( طالِب ) –
ورة ) – ض ( َ
وب ) – ح ( ا َ ْ
ح َ
مد ) – ذ ( ِذكْر ) – ص ( ُ
ص َ
ث ( ثَ ْ
برای مطالعه بیشتر
معنيل )
م
هر ) –
اگر اين حروف را درست ظ (
نكنيم ع ( َ
ظا ِ
ع َ
كلمه ممكن است عوض
تلفظ
شود .پس بايد در تلفظ اين حروف مخصوصا ً در خواندن قرآن و نماز
دقت كامل داشته باشيم .
ميّKت حركKت در زبان عربKي بسKيار زياد اسKت چون اگر حركات را
.2اه ّ
تغيير دهيم معني كلمه عوض مي شود .
ـر ( نيكي )
ر ْ
مام ( پيشوا ) َ -ر ُ
مام ( جلو ) -إ َ
أ َ
ـر ( بيابان ) -ب ِ َ
جل ( پـا ) -ب َ ّ
جل ( مرد ) ِ -
.3اسم های حروف الفبا در عربی:
الف (همزه) ،باء ،تاء ،ثاء ،جيم ،حاء ،خاء ،دال ،ذال ،راء ،زاء ،
برای مطالعه بیشتر
سين ،شين ،
صاد ،ضاد ،طاء ،ظاء ،عين ،غين ،فاء ،قاف ،کاف ،الم ،ميم ،
نون ،هاء ،واو ،ياء .
ما در عربی
ا
ندارد؛
وجود
نوشتاری
عربی
در
چ»
،
گ
.4حروف «پ ،ژ ،
ّ
گفتاری گاهی تلفظ می شود .
قت کنيد .تلفظ الم ِ ال در «ال ْ َ
مر» د ّ
ظ «ال ْ َ
ّ
مر» خوانده می
.5به
تلف ِ
ق َ
ق َ
ّ
َّ
دقت کنيد .تلفظ الم ِ ال در آن سخت
مس»
ظ
شود .اکنون به
تلف ِ
ّ
«الش ْ
است؛ لذا خوانده نمی شود.
.6حروف الفباي عربي ( غير از الف ) به دو دسته شمسي و
قمري تقسيم مي شوند .
برای مطالعه بیشتر
14حرف شمسي و 14حرف قمري است .
حروف شمسي عبارتند از :
ت–ث–د–ذ–ر–ز–س–ش–ص–ض–ط–ظ–ل–ن
« شــنــل زردســت » يا « نــســل زردشــت »
حروف قـمـري عبارتند از :
ا–ب–ج–ح–خ -ع–غ–ف–ق–ك–م–ه–و–ي
« حقا كه غم خوف عجيب » يا « حاجي فخغم عقب كوKه »
.7حروف شمسي و قمري چه فرقی با هم دارند ؟
ّ
تلفظ
اگر بر سر يكي از حروف شمسي « ال » اضافه شود « الم » آن
نمي شود و حرف شمسي بعد از « ال » با تشديد خوانده مي شود .
برای مطالعه بیشتر
ال +شمس
الشمس
َّ
مس
الش ْ
اششمس
اگر بر سر يكي از حروف قمري « ال » اضافه كنيم در خواندن آن هيچ
تغييري ايجاد نمي شود .و همانطور كه نوشته مي شود خوانده مي
شود .
ال +قمر
اَل ْ َ
مر
ق َ
با توجه به قواعدی که یاد
گرفتید ،ترجمه کنید.
ج ُ
ل،
هذَا
الر ُ
َّ
طَ
بيب.
ٌ
مرأةَُ،
ذ ِ
ه ِ
ه ال َ
ة.
طَبيب َ ٌ
پزشک است .
هاینذَامرد ،الطَّ
بيب،
ُ
هزن ،الطَّ
ة،
ذ
است ُ .
این ِ
ه ِ
پزشکبيب َ
این پزشک ،موفق است .
این پزشک ،موفق است .
ح.
ناج ٌ
ِ
ة.
ح ٌ
ناج َ
ِ
ذل ِ َ
ج ُ
ل،
ك
الر ُ
َّ
تِ َ
مرَأةُ،
لك ال ْ َ
ع ٌر.
شا ِ
ع َرةٌ.
شا ِ
شاعر
ذل ِآن َ
كمرد ّ ،
است ُ .ر،
ع
الشا ِ
است .
شاعر
لك زن ،
آن
تِ َ
ّ
رةُُ،،
ع
ا
الش
ِ
َ
ي.
َ
سعد ٌّ
روين.
بَ
ُ
آن شاعر ،سعدی است .
آن شاعر ،پروین (اعتصامی) است .
بیر.
ص ُّ
هذَا ال َّ
ف،ک َ ٌ
َّ
ج َرةُُ،،
ه
ذ ِ
الش َ
ه ِ
این کالس بزرگ است .
ة.
َ
عجيب َ ٌ
این درخت عجیب است .
ذل ِ َ
جب َ ُ
ل،
ك ال َ
ع.
م ْرت َ ِ
ف ٌ
ُ
آن کوه بلند است .
تِل ْ َ
ة،
ح ُ
و َ
ک الل َّ ْ
آن تابلو زیبا َ است .
ة.
جميل ٌ
َ
ا لتَّمارين
التُنیرمّ األوُلّ
اين جمله ها را به فارسی ترجمه کنيد؛
سپس زير اسم های اشاره خط بکشيد.
ّ
َ
َ
في
ن
ال
الب
الط
ک
.1ذلذل
ک
حِ ،
ّ
اج ُ
ُ
ِ
أْل
.
ل
و
ا
ف
ص
ال
ِّ
َّ
ِ
َّ
آن دانش آموز موفق ،در کالس
اول است .
ّ
في
ذ
ح ُ
ه الطالِب َ ُ
ةِ ،
ذ ِ
ههِ
.2ه ِ
اج َ
ة الن ّ ِ
َأْل
ل.
و
ا
ف
ص
ال
ِّ
َّ
ِ
َّ
این دانش آموز موفق ،در کالس
اول است .
َ
ْ
َ
ه
ولدُ،
ال
ا
ذ
.3ه
هذا
ه
ذ ِ
في ه ِ
ذ ِ
ه ِ
َ
ْ
.
ة
س
ر
د
م
ال
ِ
ْ
َ
َ
َ
این پسر ،در این مدرسه
است.
ْ
نتت ِ،ل ْ َ
في تِلْكَ
ك
ه ِ
ذذِ
.4ههِ
ه الب ِ ُ
ْ
.
ة
س
ر
د
م
ال
ِ
ْ
َ
َ
َ
این دختر ،در آن مدرسه
است.
ْ
َ
َ
َّ
ة،
ب
ک
ال
ة
ر
ج
الش
ه
ذ
ه
ر
م
ه
ذ
ه
Kیر ِ
ِ
ِ
ِ
ِ
َ
َ
َ
.5ث َ ُ
لَذيذٌ
.
میوه این درخت بزرگ ،خوش
مزه است .
التُنیرمّ ال ّثاني
نام هر تصوير را از کلمات داده شده بيابيد.
َج َب ٌل
َش َج َر ٌة
ٰه ِذه بِ ْن ٌت
ناج َح ٌة.
ِِ ....................
بِ ْن ٌت
َول َ ٌد
ريض ٌة
َف َ
َصفٌّ
تِلْ َك َش َج َر ٌة
ُ ..............مرتَ ِف َع ٌة.
َج َب ٌل
َش َج َر ٌة
ِك َج َب ٌل
ٰذل َ
َبير..
....................ک ٌ
بِ ْن ٌت
َول َ ٌد
ريض ٌة
َف َ
َصفٌّ
ذاَ ..............ج ٌ
َصفٌّ
ميل.
ٰه