پاورپوینت
آموزشسایر

پاورپوینت عربی پایه هشتم الدَّرْسُ الرّابِعُ التَّجرِبَةُ الْجَديدَةُ از صفحه 47تا60

توضیحات: دانلود فایل پاورپوینت دوره : متوسطه اول پایه : هشتم الدَّرْسُ الرّابِعُ التَّجرِبَةُ الْجَديدَةُ از صفحه 47تا60 قابل ویرایش باکیفیت آماده پرینت تعدادصفحات :88 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. سخن از :مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
دانلود فایل پاورپوینت از صفحه ۶۰۸۴۷ قابل ویرایش باکیفیت آماده پرینت تعدادصفحات :۸۸

صفحه 2:

صفحه 3:
درست همانند ميكل آنز كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرء كالبد فرشته اى محبوس شده است. من هم فكر مى كنم درون هر دانش آموز » كودكى باهوش محبوس شده است. از :مرواكالينز > برگرفته از کتاب توانمندي ها نهان

صفحه 4:
۶ ‏رن‎ ‎way aS ‏ليم‎ 0 mn 9 4. شناخت فعل مضارع اول شخص جمه درست آن د با 2 یت 2. قرائت و ترجمه درست متن درس © تلقظ و ترجمه 28 واژه عربی by alo> 52 yl caw ,> 20255 9 2,60 eee

صفحه 5:

صفحه 6:
i ~ ~= & ‎ere‏ رو ]دی

صفحه 7:

صفحه 8:
853] Goiegall ‏ا‎ (10 «col sll)

صفحه 9:
الفَرسن یُضاهدٌ الْبَفَرَةَ و ‎AEN‏ ‎s‏ ی ."0 تا

صفحه 10:

صفحه 11:
7 ات اشاعف ‎One‏ مك

صفحه 12:
= = ع کَذلك الشغت العرا .ىع في

صفحه 13:

صفحه 14:
5 شو 37 a امل كا ییا ۳ راستگوی ۳ 5 مر 3

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
www-ertebatmoaser.com) mye) Bt | ‏سَفرَئُكُم ال‎ 1 6 - ‏صی‎

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
و اك فر صَغيرٌ مَع أمهِ 2 ا ١

صفحه 22:

صفحه 23:
لا خی في قول الا مع

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
‎eae‏ و ‎Pe‏ اف ‎Era‏ 3 - > ‎

صفحه 29:
نخن في جدمة ‎ats‏ اس ۳

صفحه 30:

صفحه 31:
yell ۳ SY 14cb ‏كاتث‎

صفحه 32:

صفحه 33:
AME) slg JS ausii

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:
t (ye) alll Yow 5 Jie ‎cea era‏ من عبادة ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
اسب کوچکی با مادرش در یک روستا بود i ca

صفحه 39:
مادر اسب به فرر دا کت *

صفحه 40:
‎ILL »‏ ۱ ‎a Ay‏ = می کنیم و به او خدمت

صفحه 41:
‎ie] oe od Oe)‏ مه ‎ie 2

صفحه 42:

صفحه 43:
Sow as 9 US cno ‏و‎ J ‏پچ(‎ J

صفحه 44:

صفحه 45:
ee i ca

صفحه 46:

صفحه 47:
a eee Pe Fee ee ‏التتقرة تقوا‎

صفحه 48:
الو ل لب رس i ca

صفحه 49:

صفحه 50:
۹ A ‏عمیق‎ Sel ‏هذا‎ این رودخانه خیلی عمیق است . تو باید یم ۳ ‎ce‏ سس

صفحه 51:
gp

صفحه 52:
» خدایا » چه کنم ! » i ca

صفحه 53:
we J> ol, Jlirg Spyker ‏پس به سوی مادرش‎

صفحه 54:
cS ! oy ‏ره‎ i ca

صفحه 55:
Pyare SCD) UY Verte) ‏داستا‎ Pr] eee eed ‏وود .د ن كوش مى كك‎ ‏بیان مى کند بت دهد كلام أن‎

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:
ا ل اا اا ا ا 022 205 تسلل ل لسن

صفحه 59:
اسب کوچولو به پرسش او پاسخی نداد . i ca

صفحه 60:
اما او پس از دو دقیقه گفت :

صفحه 61:
البقرة تصذق و الس:

صفحه 62:

صفحه 63:
7 ۳ ۳ 3 9 0 5 هر یک از آن دو نظرش را می گویند .

صفحه 64:

صفحه 65:
اسب كوجولو سخن مادرش را مى فهمد و به رودخانه و999 سس

صفحه 66:
و ( در اين هنكام ) كاو و سنجاب را شركرم كفتكو و ey

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:
و سین شود . i ca

صفحه 71:
موه رس رت را سم ید ار

صفحه 72:

صفحه 73:

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:
هذا الوَلَدُ الضّغيرٌ . يَلعَبُ این پسر کوچک , با ماشینش

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:
به مقایسه فعل های عربی و فارسی زیر توخه کنید . ‎Ay‏ ۶ ‏دس‎ Gee = او ‎-e‏ ‎oC f-—‏ ما ما | له 9 2 IS

صفحه 80:

صفحه 81:
Jao ليوو

صفحه 82:
3 با ۲ تصاویر,چدول را ای

صفحه 83:

صفحه 84:

صفحه 85:
هذو ‎dull‏ 5 تعمّل في المختیر كنى . کنو در جمله ى اؤل : نجار و أنت / در جمله ى دوم :

صفحه 86:
wy فعل مضارع اول شخص مفرد مذکر و سوم شخص مفرد مؤنث ‎ll‏ ا اا ‎line‏ ‏متفاوت هستند ‎ee Se ee AS‏ | ام بر

صفحه 87:

صفحه 88:
‎cul‏ جلِسن عَلَى الأرض و والِدَئكَ عَلَى ‎CR‏ 7 تو روی زمین می نشینی و مادرت روی صندلی ‏أختّى دی ‎betel, eae Joe algo ass ‏می‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

دانلود فایل پاورپوینت دوره :متوسطه اول پایه :هشتم ِباّع َّ س الر ُ الد ْر ُ ديد ُة ال َّتجرِ َب ُة ا ْل َج َ از صفحه 47تا60 قابل ویرایش باکیفیت آماده پرینت تعدادصفحات 88: درست همانند میکل آنژ ‏Cر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس که فکر می کرد درون ه شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. سخن از :مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 1 .4شناخت فعل مضارع اول شخص جمع و ترجمه درست آن در جمله با قرائن .3شناخت فعل توجه شخص بهسوم مضارع مفرد و ترجمه درست آن در جمله با توجه به قرائن .2قرائت و ترجمه درست متن درس ّ تلفظ و ترجمه 28واژه عربی .1 ّ تلفظ و ترجمه 28واژه عربی مع ال ُ جم َ بن آدَم اِ ُ آدمیزاد * اِبن :پسر، مثال فرزند َأ َ م ب ا ا ي َطا خ ر کث ْ َ ن آدَ َ ُ ِ مشي أ َ پياده می روم ،راه می روم مثال َأ ف مشي ِ ج ِ ن الن َّ َ م َ أنا ْ إنَّما فقط مثال ْ َ ْؤ خ ون ن م م ل ْوةٌ ِإن َّ َ ما ا ُ ِ ُ َ ِإ َ ﴿الحجرات﴾10 ، جدَل َ ج ّر و بحث َ مثال ْ َ َ نجاب الس و ة ر ق ب ال د ه شا ي س ر الف َ ِ َ َ ُ ُ ِّ َ ُ َ َ خَطايا گناهان خطيَئة * مفردَ : مثال َأ َ م ب ا ا ي َطا خ ر کث ْ َ ن آدَ َ ُ ِ هد َ / شا َ یُشا ِ هد ُ دید /می بیند مثال َ ْ َ ص ال ة َزال غ ل ا غيرةُ ُ َّ َ َ عب ش ْ ّ ملت مثال ْ َ َ َّ ٰ راقي ع ال ب ع الش ك ل ذ ک ِ ِ ُ ْ ُّ َ شک َ َر / ِیَشک ُ ُر تشکر کرد /تشکر می کند مثال شك ُ ُر لِن َ ْ شك َ َر َ فِإنَّما ي َ ْ ن َ سه ف ِ م ْ َ صدَقَ / َ صدُقُ يَ ْ راست گفت /راست می گويد مثال ن م ْ م ْ و َ َ ن يَ ْ صدُقُ؟ َ ضيا َ فة مهمانی مثال َأ ذە ع لون؟ ه ِ َ ماذا يَف َ ل طوبی ِ ٰ حال به خوشا ِ مثال ْ طوبی ل ِ َّ راقي ع عب ال ِ لش ِ ِّ ٰ ب طxي َ ِّ خوب مثال ُ َ إلی إيران؟ - م ک ت فر س ت ن کا يف ک َ ُ َ ْ َ َ ٰ ش/ عا َ ش یَ ِ عی ُ زندگی کرد /زندگی می کند مثال َ الف َرح ش حالة عا َ َ رقَ / غ ِ غرقُ یَ َ غرق شد /غرق می شود مثال في ْرقُ ِ هو یَغ َ َ ضب غ َ خشم مثال ْ َ ل في ه جا ال ب ض غ َ ِ ُ ِ َ ف َرس اسب مثال ُأ َ ه ع م غير ص س ر ف م ِ َ َ ِّ ٌ َ کان َ ٌ َ ضة ِ ف َّ نقره مثال َ َ َ الم ک ال و ب ه ذ کوت لس َ ُ ُ ا ُّ ٌ َ فعل ِ کار ،انجام دادن مثال اّل َير في َ ق ْ ع م ول إ َ َ ال خ َ قا ِدم آینده مثال هنَت ُ َ في ك ِ ما ِ م ْ َ قصد منظور مثال م َ قصدَ یَف َ ه ُ َ ول ق ْ گفتار مثال ول إاّل َير في َ ق ْ ال خ َ ب/ کَذَ َ ب یَک ِ ذ ُ دروغ گفت /دروغ می گوید مثال ْ َ ْ ُ ب ذ ک ی ل ه جا ل ا ِ َ ِ ُ کَذٰل ِ َ ك همچنين مثال ْ َ َ َّ ٰ راقي ع ال ب ع الش ك ل ذ ک ِ ِ ُ ْ ُّ ين م ِ حب ّ َ ُ دوستدارا ن مثال َأِل ْ هل ين ب ح م خدم َ ِ ن في ِ ن َ ة ال ُ ّ َ ح ُ ِ مختَبَر ُ آزمایشگاه مثال م ُ في ل ِ ن نَ ْ نَ ْ ح ُ ع َ مضياف ِ مهمان دوست مثال َأِل ْ َ َّ يراني ال ب ع الش ن ؛ ة ب ي ً َّ ْ َ ت ط ِّ َ کان َ ْ َّ نَفس خود ه :با * فی نفس ِ خودش مثال َ َ َ ص ة زال غ ت غيرةٌ ٌ قال ْ َ َ ع /یَ َ نَ َ ع نف ُ ف َ سود رساند /سود می رساند مثال ُ ْ َ َ َ َ ه ليل ق ِ. ء وا د ال ک الم ک ل ا َّ ُ ُ َ خودآزمای ی1 قا ِدم جدَل َ َ ف َرس مضياف ِ َ رقَ غ ِ ب کَذَ َ ة التَّجرِب َ ُ ُ ه (ص) : قال َر سول الل ِ ُّ « تَ َ ة خ ة ع سا ر َ من ِ عباد ِ َیر ِ ٍ ٌ فک ُ ة. س سن َ ٍ بعین َ َ َ » ( یک ساعت اندیشیدن بهتر از هفتاد سال عبادت است ) . ع ا ُّ فی َ َ ة. صغیر س ر ف ه ِ قری ٍ م ِ َ م َ ٌ َ کان َ ٌ معَ ا ُ صغی ن فَ َر کا َ َ م ر س مادّ ٌ ٌ اسب کوچک با بود همراه ر با ه ف قَری ِ ة ِ ٍ َـش در روستا او ي آن اسب کوچکی با مادرش در یک روستا بود قَال َ ت گف ت ُ َ َ َ دها : ل س ر الف م ا ت ال ق ِ ـول َ ِ ُّ َ َ ِ وَل َ اُ لِـ الف ََر د س م ِ ُّ ِ پسر برا اس ماد ر ب ی به مادر اسب به فرزندش گفت : ه ا َـش او آن ه؛ ع اإلنسان و نَخـ ِ م َ نَ ُ م ُ د ُ ش َ حن نَعی ُ ِ نَعی نَح ش ن ُ ُ م زندگی می ا کنیم معَ َ با همراه با اإلنسا ن ِ انسان و م نَخـد ِ ُ و خدمت می کنیم ه ُ َـش او آن « ما با انسان زندگی می کنیم و به او خدمت می کنیم . ُ َ من َ ک طل لِـذا ا ب ِ ُ لِـذا بنابرای ن اَطل ُ ب ُ می خواهم م ِ ن از درخواست می کنم بنابراین از تو می خواهم کَ تو َ َ ح َ ة. ال ة ـری الق ی ة إل مجاور ِ ِ حقیب َ ِ ذ ِ هـ ِ مل ِ ه ال َ َ ُ حم َ َ ل حمل کردن بردن هِـذِهِ این حقیب َ ال َ ة ِ کیف إل َ ی به چمدان به سوی القَـریةِ روست ا مجاور ال ُ ة ِ همجوار که این چمدان را به روستای همجوار ببری . ( حمل کنی ) َ م ُ ة ذهب إلَی حقیب َ ُ القری ِ ـو یَح ِ ُ ة و یَ ـل ال َ ه َ هُ اوَ . ة ر جاو م ال ِ ُ َ ِ ذهب إل َ مـ ُ یَح ِ ُ حقیب و ی َ ل ال َ حمل می و کند ة َ کیف و می چمدان رود القَری ال ُ مجاوِ ة ر ة ی ِ ِ َ روستا همجوار به به سوی او چمدان را حمل می کند و به سوی روستای همجوار می رود. َ هرا . ن د ه ـشا ی ه ریق فی ط ِ َ ِ ِ ُ ُ ً ف دی ر طَری ق ِ مسیر راه ه ِ َـش او آن یُـشاهِد ُ هرا نَ ً می بیند مشاده می کند رودخان ه در ( بین ) راه خود رودخانه ای را می بیند . َ َ َ َ ُ هر ن ال نب ج ة ف ق وا ة ر ق ب ل س و یَـسا خاف ً ً ِ ُ ّ َ َ یَ الف َر ُ َ َ ِ یَخا ف میُ : نب النّه الف ََر و یَـسا َ ُ ق واقِ َ ل بَ َ ج َ ف َ ر ة ة ر س ً ً ِ ُ َ رودخانه گا ایستاد کنار اسب و می و ه پرسد ترسد اسب می ترسد و از گاوی که کنار رودخانه ایستاده ( بود ) می پرسد : َ َ بور ؟ ع ال ی ل ع ر د قـ هل ا َ َ ِ ُ ُ ِ هَ ل آیا اَقـد ِ ُر عَلَی العُبو ر ِ عبور می کردن توانم « آیا می توانم عبور کنم ؟ » . َ ً الب َ َ ُ عمیقا » . هر ن ال س ی عم ؛ ل ّ قرةُ ت َ قول « :ن َ َ َ ُ البَقَر ةگاُ تَقو ُ ل می نَعَ م بله لَی س نیس َ النّه ر ُ رودخان عمی ًا ق عمی ق ه ت گوید و گاو می گوید « :بله ؛ رودخانه عمیق نیست » . ُ قول : س ع ِ هما و ی َ ٌ م ُ م ُ نجاب کَال َ یَس َ م یَس َ ع ُ می سنجا ِ ب ٌ سنجا شنود ب َ م ال ک َ هُما و سخن آن دو آنها و یَقو ُ ل می گوید سنجاب سخنشان را می شنود و می گوید : َ َ فی ت س أنت ، غیر ص ال س ر الف ا ه ی غرقُ ِ َ َ َ « ال ؛ ا ُّ َ ّ َ ُ َ ُ ال اَیُّهَا الف ََر س ن ای اس ُ ء، الما ِ غر صغی أنت َ َ ال ّ ست َ َ ق ر ُ ُ تو غرق خواهی کوچک فِ الما ء ِ ی در آب شد ب ه « نه ؛ ای اسب کوچولو ،تو در آب غرق خواهی شد ، الرجوع .ا َ َ َ ب ک لیـ ع . ا د ـ ج ق عمی هر ن ال ا هذ َ ّ ًّ ٌ ِ ِ ّ ُ ِ م؟» ه تَف َ ُ َ جـدًّا عَل ک بِـ هذَا النّه عمی ِ الرجو أ تَفهَ ّ ی ق ر ِع م ٌ برگشت َآیا میُ ُ بر تو ای رودخان عمیق جدا ن خیلی بر ن ه دانی روی می فهمی این رودخانه خیلی عمیق است .تو باید برگردی .آیا می فهمی ؟ َ َ ُ فی ین و َی ن وا ی ح ال کالم ع م س ی س ر الف د قول ِ َ َ َ َ ُ َ ِ َ ول ُ َ َ ِ وَل َ دپسُ الف ََر س اسِ ر ب ه: نَ فس ِ ِ حیَوانَی و یَقو فِ نَف م ال َ م کال َ یَس َ س ِ ی ُ ل ن ع ُ ِ ِ در خو َـش و می سخ دو می شنود ن حیوان ه گوید د او آن کره اسب سخن حیوانات را می شنود و با خودش می گوید : َ ع ُ ل یا إلهی ! » ف « ماذا ا َ ماذ ا چه اَفعَ ُ ل انجام می ی ا ای چه چیزی دهم کار می کنم « خدایا ،چه کنم ! » إل ه خد ا ي من َ ح ِّ ل. ع ث ُ ح ب ی و ه ت د ل وا إلی ع رج ی ف َ ِ ِ ِ ن ال َ َ َ َ ُ َ ِ ِ فَـ ع ث ح ب ی و ه د ل وا إل ع ج ر ی َ ُ ِ ِ ح َ َ َ ُ َ ِ ن ال َ ِ ی ةِماد َـش و دنبال ...می حلِّ ل به بر می پ س گردد به سوی ر او آن گردد کردن پس به سوی مادرش برمی گردد و دنبال راه حل می گردد . ُ َ َ ُ عت ؟! » ج ر ـماذا ل « : ه ل سـا ت م ال ِ َ ا ُّ َ َ َ ُ اَال ُ م مادُّ ر تَسـا َ ُ ل می پرسد هُ َـش او آن لِـماذا چرا برای چه عت َر َ ج َ برگشت ی مادرش ازش می پرسد « :چرا برگشتی ؟! » َ ه. س ح ص َ ِ م ُ شر ُ ع اال ُ ُّ م ُ م کَال َ ة و تَس َ الق ّ الف َر ُ یَ َ شر الف ََر یَ َ س ح ُ شرح می کند اسُ توضیح می دهد بیان می کند ب م اال ُ کَال ال ِ ص و تَس َ ق ّ م م ع ة َ ُ َ ُّ و می شنود مادر سخ داستا ن قصه گوش می دهد هُ َـش او ن کالم آن اسب داستان را شرح می کند و مادرش حرفش را گوش می دهد . َ َ ُ ُ ولَـدَها : ل سا ت م ال َ ا ُّ َ اَال ُ م مادُّ ر تَسا َ ُ ل می وَلَـد َ ها پسر َـش او آن پرسد مادر از کره اش می پرسد : و َرأی ُ َ ک؟ «ما ُ ه َ ماهُ و َ چیست؟ َرأیُ کَ نظر رای َـت تو « نظرت چیست ؟ َ َ من و ؟ ق د ص ی ن م ؟ ال أم بور ع ال ی ل ع ر د ق ت ا َ ُ َ ِ ُ َ ُ َ َ َ ُ ِ أ تَقد ِ ُر علی آیا می توانی ب؟» یَک ِ ذ ُ ب م یَکذ ِ ُ م یَصدُقُ و َ العُبو أ ال َ ن عبور کردن یام نه چهن دروغ می و چه رِ کسی؟راست می کسی که گوید کسی؟ کسی که گوید آیا می توانی عبور کنی یا نه ؟ چه کسی راست می گوید ؟ و چه کسی دروغ می گوید ؟ َ َ سـؤالِها . ن ع غیر ص ال س ر الف جاب ما ا َ َ ُ ّ َ ُ ُ مااَجا ب َ پاسخ الف ََر س اس ُ نداد ب غیر ع َ ال ّ ص ُ ازن کوچ ک ـؤال ها س ُ ِ پرسش دربار ه اسب کوچولو به پرسش او پاسخی نداد . َـش او آن َ َ َ ـین : ت قیق د د ع ب قال ه ـ ن ک ل َ َّ ِ َ َ َ ُ ِ َ ن ک ِ ل َّ ام ا ه ُ َـش او آن قا َ ل گف بَعد َ بعد ت ما او پس از دو دقیقه گفت : ا ّ ـین َت ق قی د َ َ ِ دو دقیقه الب َ َ ضا الس قرةُ تَـصدُقُ و نجاب یَصدُقُ أی ً ُ ّ ق الب َ َ رگاوة ُ تَـصدُقُ راست می گوید سنجا یَصد ُ و ال ّ ق ب ُ ُ و سنجا راست می ب گوید ضا أی ً همچنی ن گاو راست می گوید و سنجاب نیز راست می گوید الب َ َ صغیر . نجاب ، الس کبیرةٌ و ق َرةُ ، ُ ّ ٌ َ ق الب َ َ َرگاوة ُ کبیر َ ة ٌ بزرگ و و سنجا ال ّ ب ُ سنجا ب گاو ،بزرگ است و سنجاب ،کوچک . صغی ر ٌ کوچک ُ ک ُ ٌّ ه. ل ِ هما ی َ من ُ قول َرأی َ ُ ک ُ ٌّ ل م ِ ن از هُم ا آنها یَقو ُ ل می َرأیَ ه ُ َـش نظ هر او ر گوید آن همه آن را دو ی هر یک از آن دو نظرش را می گویند . َ ع. ه ف مت الموضو ُ ُ ِ فَهِم ت ُ فهمیدم الموض ع و ُ موضوع دریافتم موضوع را دریافتم . ُ َ ب إلَی ه ذ ی و ه ـ م م َ ِ ُ َ غیر ک َ َ یَف َ الم ا ّ ه ُ س ال ّ الف َر ُ ص ُ هر َ الن ّ ُ ِ صغی کال ا ه و یَذهَ یَفهَ الف ََر ال ّ م میُ فهمد س اسُ ب ر ُ کوچ م َ سخ ک ن ب م ماد َِـش و میُ ّ ر او آن رود إل َ النّه ر ی ِ رودخان به به سوی ه اسب کوچولو سخن مادرش را می فهمد و به رودخانه می رود َ هدُ الب َ َ ل د ج ال ب ین الس ق َرةَ و و یُـشا ِ َ ّ نجاب َ مشغول ِ ِ َ َ ِ . و یُـشاهِد ُ الب َ َ جد َ مشغولَی بِال َ ق و ال ّ سنجا َ ل ن ب ة ر َ َ ِ َ ِ جر و مشغو و سنجا گا و می بیند ّ مشاهده می و کند ب ل بحث و ( در این هنگام ) گاو و سنجاب را سرگرم گفتگو و ستیز می بیند . َ َ َ ب». ذ ک ت أنت و ق د ص ا ا ن أ « : ة ر ق ب ل ُ ُ َ َ ِ ُ ُ َ ا َ َ ق اَلب َ َ َرگاة ُ أن َ اَصد ُ ق ا ُ م راستـ می و أن ت توَ ب تَکذ ِ ُ دروغ می و گویی ن گویم و گاو ( می گوید ) « :من راست می گویم و تو دروغ می گویی » . َ َ بین » . ذ کـ ت أنت و ق د ص ا ا ن أ ؛ ال « : نجاب لس ُ َ َ ِ ِ ُ ُ ا ّ َ َ سنجا ل ا ّ ب ُ سنجا ال أن َ اَصد ُ ق ا ُ نه من راست می و أن ت و تو ِ بین تَکـذ ِ َ دروغ می گویی گویم ب سنجاب « :نه ؛ من راست می گویم و تو دروغ می گویی » . س ذل َ َ ة یَعب ُ ُر ـسهول ٍ هر ب ِ ُ الف َر ُ ک الن ّ ِ یَعب ُ ُر الف ََر س اس ُ ذل کَ آن النّه ر ِ رودخان سهولةٍ بِـ ُ به عبور می آسانی ه ب کند اسب به آسانی از آن رودخانه عبور می کند ة. ح لِلت ّ ة الجدید ِ ـجرب َ ِ فر ُ رج ُ ث ُ َّ م یَ ِ ع و یَ َ ِ ج ث ُ یَر ِ ع م ُ سپ بر می َّس گردد فر و یَ َ ح ُ و شاد می لِـ التّـجرِبَةِ الجدید ة ِ جدید تجرب برا ه ی شود سپس برمی گردد و به خاطر تجربه ی تازه ( ای که کسب کرده ) شاد می شود . خودآزمایی 2 با توجه به متن درس جمله های درست و نادرست را معلوم نمایید . 1 أم ال ْ َ م َ ة ص ملوءَ ٍ ول َ ِ س ِ دها َ ت ُّ طَلَب َ ْ م ْ م ْ ندوق َ ح ْ ل ُ ن َ ٍ ف َر ِ ب. ه بِالذَّ َ ِ نادرس مادر اسب از فرزندش خواست صندوقی پر از طال را حمل کند . 2 ت أم ال ْ قال َ َ َ غير » و س«: ر ف ت السن ْ ُ ُّ ْ ِّ جاب َ ص ٌ بيرة َ البق َرةُ ک َ َ َ ِ : مادر اسب گفت « :گاو بزرگ است و سنجاب کوچک ». 3 درست درست نادرس ت ق َرةُ ل ِ َ قالَت الْب َ َ ر». س«: ْرقُ ِ َ في الن َّ ْ أنت تَـغ َ ه ِ لف َر ِ 4 و ال ْ َ َ هما . م ال ک في قان د صا ة ر ق ب الس ُ ِ ِ َ ُ ِّ َ نجاب َ ِ سنجاب و گاو در سخنشان راست گویند ( .راست می گویند ). 5 درست ْ َ ة. ن ال س ر ف َ َّ سهول َ ٍ هر ب ِ ُ ُ َ عب َ َر ال َ اسب به آسانی از رودخانه گذشت . درست نادرس ت نادرس ت بخش قواعد ترجمه کنید . ب غیر ،یَـلعَ ُ هذَا الوَلَد ُ ال َّ ص ُ ارتِهِ . بِسی ّ َ این پسر کوچک ،با ماشینش بازی می کند . ُأ تِل َ سرتَها مرأةُ تَـنفَعُ ك ال َ َ . خانواده اش را سود آن زن ، می رساند . ن. ـقرا ُ الْقُرآ َ حن ن َ َ نَ ُ ما قرآن می خوانیم . يت ب إلَی ب َ ِ حن نَـذهَ ُ نَ ُ اللهِ . ما به خانه ی خدا می رویم . َ فع ُ ل اـل ِ مضارِع ُ 2 ال ُ توجه کنيد . به مقايسه فعل های عربی و فارسی زیر ّ بدانيم «ا ُ ضار ُع »2 الم ِ َلفعل ُ فعل ماضی هو َ علَ ف َ َ هي َ ت ف َ عل َ ْ حن نَ ُ َ عل ْنا ف َ ترجمه من انجام دادم . ما انجام دادیم . ترجمه فعل مضارع ع ُ ل هو ی َف َ َ هي ع ُ ل ت َف َ او انجام می دهـد . علُ حن ن َف َ نَ ُ ما انجام می دهـیم . ضارع 2 الم الف ُ ُ ِعل ُ بدانيم «ا ُ ضار ُع »2 الم ِ َلفعل ُ َیـف َع ُل تَـف َع ُل انجام می دهد (یا انجام می دهی) . انجام می دهد . َنـف َع ُل انجام می دهیم . بدانيم «ا ُ ضار ُع »2 الم ِ َلفعل ُ ع ُ ل یَـ ف َ ع ُ ل تَـ ـف َ * * انجام می دهد نَـ ع ُ ل ـف َ انجام می دهیم * خودآزمایی 3 با توجه به تصاویر جدول را کامل کنید . صیغه تصویر سوم شخص مفرد (مذکر) سوم شخص مفرد (مؤنث) اول شخص جمع فعل فعل ضمیر ضمیر فعل در در فعل مضارع مضارع فارس عربی ماضی ماضی در در در عربی در ی فارسی عربی می فارسی او هُوَ رفت ب ذَهَ َ روم او ي رفت هِ َ ت ذَهَب َ ْ می روی ب تَذْهَ ُ ما حن رفتیم نَ ُ ذَهَبْنا می روی ب نَذْهَ ُ ب یَذْهَ ُ فن ترجمه فن ّ ترجمه از کجا بدانيم معنای م «ت َ ْ ع َ ُ ل» در دو جملۀ روبرو جيِّدا ً . ار ، مل َ يا ن َ ّ أنت تَـع َ َ ج ُ مل فِي نت تَـع َ هذِهِ الْب ِ ُ مختَبَرِ . ال ْ ُ جار ،تو خوب کار می ای ن ّ کنی . اين دختر در آزمایشگاه کار می کند . از طریق مرجع :اسم های اشاره ،ضمایر و صفت هایی که در دو جمله وجود دارد . أنت /در جمله ی دوم : جار و اول :ن ّ َ « در جمله ی ّ پس : فعل مضارع اول شخص مفرد مذکر و سوم شخص مفرد مؤنث در ظاهر مانند یکدیگر ولی در معنا متفاوت هستند خودآزمایی 4 جمله های زير را ترجمه کنيد . أْل َ َ س ل ج ـ ت ك ت د ل وا و رض ا ی عل س َ ِ ِ َ ُ َ َ ُ أنت تَـجل ِ ُ ِ َ ْ َ ُ رسي . ک ال ی عل َ ِّ تو روی زمین می نشینی و مادرت روی صندلی می نشیند . ُ أنت قول لِی « :يا أخي ،أ اُختِی تَـ َ ُ ق؟» تَـ قول ال َ ح َّ خواهرم به من می گوید « :ای برادرم ،آیا حقیقت را می گویی ؟

31,000 تومان