صفحه 1:
ع : خلاصه قصل ae @
حواند
کتاب gee ist دادکیری a
صفحه 2:
فهرست مطالب:
۱- ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان
۲- گفته ها ونکنه های آموزشی
۳-موضوع : خلاصه فصل دوازدهم
خواندن
کتاب ناتوانی های یادگیری
ژانت لرنر
تعداد اسلاید ۸۰
صفحه 3:
امروزی
از دیدگاه
سازمان جضانی آموزش
تعداد اسلا یدها۱0:
صفحه 4:
ده آموزه بونسکو
ea
at,
al, =~
۴ هم »
ena |
cal; ۷ لح
al, aq ل
۳۳ لسع
=e »
can?
=)
iy, € 2
can?
اسب
can?
صفحه 5:
زمممم مم ممم م م م ممم
الادرس اول:
-١ معلمان موفق امروزى
آماده اند بكويند :
ما هم نمى دانيم اما باهم
مى آموزيم.
۴
3
2
ع
3 ۱
> Jz
3 =)
>
> 4
3
3
2
>
2
>
صفحه 6:
إدرس دوم:
۲- ععلمان امروزی می دانند:
در وله نخست معلم دانش
آموزان هستند.
نه معلم کتب درسی
fae ea ee aaa ee ee
صفحه 7:
صفحه 8:
زمممم ممم مم م م م ممم
[لادرس جشارم :
ع-معلمان موفق امروزی می {ah
آثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزهد
نيز از اهداف مهم آنهاست. 7
i
>
2
2
صفحه 9:
€
2۳۹
۳1
“aa? آدرس پنجم :
“aa? 1
دوو> 0- معلمان موفق امروزی
> €
> 3 می دانند:
> « :
3 فى زنگ تگریج
3 6 5
سس و بازى حق مسلم كودكان
3 3 است
> 6
۳1
<a?
6 3
صفحه 10:
درس ششم :
7- معلمان موفق امروزی
می دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
6
صفحه 11:
2 _ ۲ ۸
لیا لیا نما لها لیا ما لیا لیا ما لیا لیا لا نبا لیا لا
۷- معلمان عوفق امروزی
می دانند کلید قرن
یادگیری مداوم است
اخير
صفحه 12:
ee
معلمان موفق امروزی -۸
می دانند باید فرصت های
مناسب برای احساس اسنیت در
دانش آموزان فراهم نعایند.
صفحه 13:
زمممم مم ممم م م م ممم
درس نهم :
5- معلمان موفق امروزى
می دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت
دارد.
دليل موفقيت نظا روه
صفحه 14:
آدرس دهم :
- معلمان موفق امروزی
می دانند
آنها علاوه برنیازهای علمی
نیازهای معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمی دهند.
زمممم مم ممم م م م ممم
صفحه 15:
۲شروع
7"بخش دوم
"چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله س در ۰/۷ کار و
حرفه مهم معلمی است
۲" گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 16:
سخن یک معلم . و
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک 2
پیامد وحشت انگیز می رسم و آن اين 2
که من عامل تصمیم گیری قاط در 2
کلاس هستم به عنوان یک Felt
دارای قدرت هستم که زندگی د
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت د
بخش گردانم من می توانم ابزاری 2
برای شکنجه باشم يا وسیله ای برای <
الهام شادی .
من مى توانم تحقير كنم يا شوخى
بکنم آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
6
3
۰
3
€
€
۰
€
3
3
3
۰
۴
3
3
اا اليا اليا ايا
صفحه 17:
زمممم مم ممم م م م ممم
يك معلم بر ابديت اثر
مى كذارد»
او هركز نمى تواند بكويد كه
نفوذش در كجا متوقف
می شود."
هنری آدامز
3
23
>
>
>
>
2
2
>
3
2
2
2
2
>
صفحه 18:
انا لها نا انا انها انا لها ايها اها انا اها انها اا لا ايا
در سريال معلم دهكده »
نامزد معلم . ازش مى برسد شما که قاضی بوديد
جرا رها كرديد و
معلم شديد؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
که پیش من می آمدنددقیق می شدم .
می دیدم که آنها کسانی هستند که
با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند
وبه خودم كفتم : به جاى برداختن به شاخ ويرك ها بايد يه
اصلاح ریشه
صفحه 19:
a
-
vow
آموزش یعنی قدرت ae
3
إمامممممممم ممم مم 6م
ل
=
0
1°
دشیم © :5
صفحه 20:
صفحه 21:
لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا لیا لا
صفحه 22:
ae های ساده کاری
ندارد. ساده کردن
می خواهد
لیا لیا نما لها لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لا لیا لیا لا
صفحه 23:
آموزش یعنی کشف
روزاگزون بی خبری
خودمان
3
3
>
2
2
>
2
2
2
2
2
2
2
2
2
صفحه 24:
لا برونر كويد :
همه كس همه جيز مى آموزد
به شرط دخالت زمان
AA mM Am mm
صفحه 25:
5 قابق, مجیدی
2
۲شروع
۲پبخش سوم
صفحه 26:
به نام خدا
* موضوع : خلاصه فصل دوازدهم
* خواندن
* کتاب ناتوانی های یادگیری
ژانت لرنر ,
صفحه 27:
*کودکان باید
یادبگیرند که بخوانند
تا بعدا بتوانند بخوانند
که ناد كيريد
صفحه 28:
ار
؟ cee یر معمول از اختلال شدید در خواندن
افراد در تشخیص حروف و واژه ها و تفسیر اطلاعاتی که به
صورت جابى به أن ها ارایه می شود بی نهایت مشکل دارند .
کال ریا عص سای مادرزادی بر می گردد
تا دوره ی نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد
* انناد ادراكى و شتاختى و زبائى دارد
در حيطه هاى كوناكون زندكى فرد بالغ مشكلات زيادى به
دنبال مى اورد
خلت بارساخوای ویو اعنلال در ساار عفر تفاوتی در
عملکرد مغز و عوامل ژنتیکی می داند
صفحه 29:
فرایند خواندن
خواندن باید روان باشد
خواندن فرایندی است سازنده
خواندن باید راهبردی باشد
خواندن به انگیزش نیاز دارد
خواندن فعالیتی مادام العمر است
صفحه 30:
دو نگرش به یادگیری خواندن
آموزش کلی زبان *
آموزش صریح رمز گذاری *
صفحه 31:
آموزش کلی زبان
به با دگیری کل ریان در تمام موقعیت ها بر مورد همم ی
ياد ان می پردازد
ل را ار قرار مت
دهد
در گفتار صحیح و جریان سوادآموزی برمعنی زبان و نه
. برخود زبان تاکید می ورزد
یادگیرندگان را ترغیب به خطر كردن و دعوت به کارپرد
. زبان مى
زبان همه ی کنش ها gis رن زبان شفاهى
إييد و تسويق مى شود
صفحه 32:
فلسفه ی زبان به منزله ی یک
كل
تجربه های فعال در زبان نوشتاری و شفاهی باعث *
. تقویت خواندن کودک می شود
ایجاد آگاهی از روابط دروني زبان شفاهی و کتبی * |
سواد آموزی نامیده می شود
بنابراین کودکان در دوره ی اول کودکی نوشتن را *
به محض ورود به کودکستان در کلاس های درس
. کلی زبان حتی قبل از خواندن آغاز می کنند
صفحه 33:
تلویحاتی برای دانش آموزان
دچار ناتوانی های یادگیری
ارتباط بین اختلالات زبان شفاهی و مشکلات ۰
خواندن مشهود است
آن جا که کودک از عهده ی ساختارهای پیچیده ی ۰ 35
ترکیبی و واجی زبان گفتاری برنمی آید و نیز در
. یادگیری خواندن دچار مشکل می شود
کودکانی که مشکلاتی در زبان زیربنایی یا دشواری ©
های حرکتی دارند , احتمالا در کلاس اول در
مقایسه با همکلاسی های خود با مشکلاتی مواجه
. می شوند
صفحه 34:
فلسفه ی زبان به منزله ی یک
کل
کودکان حرف زدن را بدون ورزش با تمرین هایی *
خاص ياد مى كيرند مت اال ار كتين
كه كودكان مهارت هاى خواندن را به طور طبيعى
از طریق مواجهه با سواد و غوطه وری در زيان و
. کتاب ها از نویایی فرا می گیرند
صفحه 35:
تلویحاتی برای دانش آموزان
ار نات انب آهای بادگيری
خواندن برخلا ف حرف زدن , فطری و طبیعی يا *
. رشدی نیست
برای یادگیری خواندن بیش تر کودکان نیاز به *
تدریس مستقیم و مداخله ی فشرده قبل از فهم
. قوانین و رموز نوشتن دارند
صفحه 36:
فلسفه ی زبان به منزله ی یک
کل
كودكان بايد مهارت های خواندن را از طریق *
2ه يا اديات كسب كنبد واتجريه هاف زيادى
درباره ی زبان از طریق کتاب های بزرگ , داستان
is. شتا وتات سای كردكان © ولس أورير
صفحه 37:
تلويحاتى براى دانش آموزان
دجار ناتوانى هاى يادكيرى
دانش آموزان دجار ناتوانى هاى يادكيرى نياز به *
مواجهه ی زیاد با زبان , کتاب ها و داستان ها دارند
. چنین دانش آموزانی از خواندن کتاب ها و گوش =
. دادن به داستان ها استفاده ی زیادی می کنند
صفحه 38:
فلسفه ی زبان به منزله ی یک
كل
از تدريس جداكانه ى بخش هاى بدون معنای زبان یا کا
سر اه کار سيان طرق
ازش کلی زان معندان که بو ها توش از
ob es به قسمت SB €
د جک بادگیری خواندن را دشوار می سارد
هنگام re ش فقط باید از مطالب معنى دار خواندنى
استفاد قتی کودکان خواند
cee ole ازن که وقتی vin ate See
Sara
بیس درس این اس که ها بت ها رمز م
pees cay Ue ا ا
7 Pe
صفحه 39:
تلویحاتی برای دانش آموزان
دچار ناتوانی های یادگیری
بیشتر کودکان دچار ناتوانی های یادگیری نمی توانند *
پیش خود الفبا را یاد بگیرند و نیاز به آموزش
. مستقیم رمز های الفبا دارند
صفحه 40:
اموزش صریح رمز گذاری
دولا علا ور وف القبا را بايد بهو صورت نظام مند *
و مستقیم به ار ناتوانى هاي ياد 0
پژوهش ها از آن است که تا
های رمزگشایی به at odes ی بالا ای
Sey oe eu ules waste
فقیت اولیه در مهارت رمزگذاری بسیار مهم است زیرا مهارت
آولیه می تواند شاخص دقیقی برای پیش بینی مهارت بعدی بعلی
رات ند
بادكيرى رمز منتهى به كسب عادت هاى خواندن زياد وكسترده *
:كل دخا ار هدرية من شود وامطالعه ی که يترده نيز به
سهم خود آمکان رشد مفاهیم واژگانی را فراهم می کند و دائتق
لاوم ترای توشتن متن رابه دست می دهد
صفحه 41:
تاثیر کمبود تجربه های خواندن *
براى آن کس که دارد از زمین و آسمان می بارد . .
ul Ll کس که چیزی ندارد حتی از همان نداشته
. هایش هم مرتبا کاسته می شود
کودکانی که آغاز خوبی در خواندن خواندن دارند *
بیش تر می خوانند و روز به روز خوانندگان بهتری
می شوند . د رمقابل کودکانی که شروع ضعیفی در
خواندن دارند نمی توانند زیاد بخوانند و روز به روز
. هم ضعیف تر می شوند
صفحه 42:
تشخیص کلمه : از طریق رمز گشایی واژه ها و
حروف چاپی و تطببق دادن حروف و واژه ها با
صداهای زبان کلمه ها را تسخیص دهد و راه های
. درک یا تشخیص واژه های جدید را یاد بگیرند
درک مطلب خوانده شده : فهم معنای چیزی که
خوانده می شود . دانش آموزان باید واژه ها را
" درک کنند تا آنچه را می خوانند بفهمند . اگر دانش
آموزی بدون درک معنی متن فقط واژه های متن را
. بخواند , در واقع انگار چیزی نخوانده است
صفحه 43:
آکر خواست بتواند به راجتی کلمات را تشعیص دهد *
در اين صورت قادر خواهد بود برمعنی منمرکز
شود . بدون مهارت در تشخیص کلمات , که در =
واقع سطح پایین تر خواندن نامیده می شود ,
. مهرت های عالی تر شناختی تشکیل نمی شود
راهبردهایی که wo توان برای تشخیص واژه از آن ۰
ها سود چست شامل آواشناسی , واژه های دیداری
, نشانه های متنی , تحلیل ساختاری و ترکیب
. راهبردهای تشخیص کلمه است
صفحه 44:
راهبرد تشخیص واژه است که در آن خواننده »
صداها را با حروف یا با ترکیب حروف نوشتاری
. انطباق می دهد
رمز گشایی اصطلاح دیگری برای فرایند ایجاد *
. ارتباط بین صدا و نماد نوشتاری حرف است
صفحه 45:
آگاهی به نظام صوتي : پیش
درامد یادگیری اواها
برای گشودن رمز یا ایجاد ارنباط بین صداهای *
گفتاری و حروف چاپی دانش آموز باید بفهمد که
فتار را می توان به واحد های واجی تقسیم کرد |
که این واحد ها خود به صورت واژه های چاپی
. نشان داده می شوند
مهارت مربوط به تفکیک صداهای واژه را می توان *
تدریس کرد و این آموزش اثر مبتنی بر پیشرفت
. خواندن دارد
مواد تجارتی برای ایجاد آگاهی واجی شامل تمیز *
. خواندن است
صفحه 46:
آموزش آواها و پیشرفت
خواندن
کودکانی که آواها به طور مستقیم و نظام مند از
کلاس های پایین به آن ها تدریس می شود نسبت
به کودکانی که چنین آموزشی ندیده اند در آزمون
های پیشرفت خواندن در سال های اولیه نمره های
. بالاتری کسب می کنند
صفحه 47:
واژه های دیداری
منظور از واژه های دیداری این است که با دیدن *
واژه ها فورا و بدون تردید يا تحلیل بیش تر بتوان
.إن هارا تشحيص رار =
روان خواندن مستلزم آن است كه بيش تر وازه ها ٠
. در نگاه اول تشخیص داده شوند
یکی از بهترین و طبیعی ترین شیوه های یادگیری *
سكل اواره ها در واف خواندن داستان اسن . شكل
. وازه ها به دفعات دذ داستان تكرار مى شود
صفحه 48:
با مشكلات تلا به بذ بی ¢ قاعده ی
: واژه روبه رو شوند
در هر بار فقط به معرفی تعداد کمی از واژه ها *
بردازيد . آن هم وازه هابى كه مرتبا ازآن ها
. استفاده مى شود
براى ساده كردن مرحله ى مقدماتى يادكيرى فقط ٠
به انتخاب وازه هايى بيردازيد كه رابطه ى صوتى و
ال سای ره
صفحه 49:
بیش تر دانش آموزان دچار ناتوانی های خواندن ,
در بازیابی واژه ها از حافظه ی خویش مشکل
دارند . این دانش آموزان اغلب در یادآوری نام های
els easier ای ان ی ی
کندی آن ها در نام بردن احسال ديت
مشکلات بازیابی لز حافظه يا نام پریشی مختصری
باشد که دستیابی به اطلاعات کلامی را دشوار می
. سازد
صفحه 50:
alin های متنی
نشانه هایی است که به دانش آموز کمک می کند *
از طریق معنی یا متن جمله يا پاراگرافی که واژه
. در آن قرار دارد بتواند آن واژه را تشخیص دهد
گر دانش آموز دچار ناتوان ها با خواندن داستان ها *
و کتاب ها به تمرین مداوم بپردازند , طبعا یاد می
. گیرند از نشانه های متنی نیز استفاده کنند
صفحه 51:
Julai ساختاری
با تحلیل واحد های معنی دار واژه نظیر پیشوند. *
پسوند , ريشه واژه , واژه های مرکب و هجا ها به
شيك وان كمك ی کنر
صفحه 52:
ترکیب راهبردهای نشخیص کلمه
* آموزان دچا رناتوانی های یادگیری باید هر یک Gels
از این راهبردها های بازشناسی واژه را آن قدر
Bis on slew ars eu acne
رخواندن دست يابند و بتوانند روان و سلیس
بخوانند .
صفحه 53:
درک مطالب خوانده شده
منظور از خواندن درک است , یعنی توانایی ۰
. دربافت معنی از متن چاپی
تمامی آموزس خواندن باید معطوف به کسترش ۰
. توانایی های درک مطلب باشد
صفحه 54:
تعامل مولفه ها در درک مطلب
خواننده : میزان علاقه و دانش فرد *
متن : زبان نوشتاری يا اطلاعات چاپی *
زمینه : موقعیت يا محیط خواندن *
صفحه 55:
مفاهیم درک مطلب
درک مطلب فرایندی زبانی است.1
درک مطلبه معلومات خواننده بستگی دارد.2
درک مطلب فرایندی فکری است.3
درک مطلب مستلزم تعامل فعال با متن است .4
صفحه 56:
روان خواندن
یعنی توانایی تشخیص سریع واژه ها و خواندن *
جمله ها و متن های طولانی تر به راحتی که نشان
. دهنده ی درک مطلب است
صفحه 57:
درک مطالب روایتی
مطالب روایتی همان داستان ها هستند
برای این که خواندن مطالب داستان موتر باشد دانش
: آموزان باید بتوانند مطالب زیر را مشخص کنند
شخصیت های مهم
las , زمان و مکان
هیا ب صورت توالت
tae وهای اسان را
holds eee
صفحه 58:
درک مطالب توضیحی
تاکید زیاد برکسب اطلاعات خواندن ٠
محتوای کتاب های درسی عموما بالاتر از سطح *
تس که درآ a شى بترور
معلم های محتوا محور غالبا تصور می کنند که *
داس أدوران وتات کافی رای خوانن دار
اين دليل به تدریس مهارت های خواندن نمی
۰ پردازند
صفحه 59:
راهبردهای بهبود تشخیص کلمه
ایجاد آگاهی واجی
روش های آوایی
استفاده از مجموعه های زبان شناختی
درس های ترمیمی آوایی خواندن
صفحه 60:
راهبردهای بهبود روان خوانی
خواندن مکرر *
کتاب های پیش بینی پذیر *
صفحه 61:
وش تأثیر عصب شناختی
۰ Saal yuo a etre در اين روش داتش آهوز
اسار معلم مى نشيند و oes 0
esta ass oe sels ei ak spo
Saas 1
د Se & کوش داش مور مس el lai 2
هدف اين روش اين است كه تا حد امكان در زمان معين صفحات ٠
. بیش تری خوانده شود , قبل از اين که دانش اموز خسته شود
نظریه ی زیر بتایی این روش این است که فرایند شتیداری از
Ce ee Ore epee iy ls ری که با او
مطلب را می خواند به فرایند یادگیری جدیدی منتهی
ee
صفحه 62:
راهبردهای بهبود درک مطلب
استفاده از مجموعه کتاب های پایه *
فعال کردن دانش پیشین *
معنی دادن به واژه ها و مفاهیم *
صفحه 63:
روشن نمودن معانی چندگانه ی واژه
تدارک تجربه های عینی
کشف منابع واژگان
گسترش واژگان از طریق طبقه بندی
صفحه 64:
سازمان دهی تصویری يا راهبردی است که به کمک *
آن می توان واژگان و اطلاعات را به گونه ای
تتطيم كرد كه قهم و يادكيري ان
صفحه 65:
شیوه ی بستن
این روش بر اساس ایده ی بسته ی گشتالت قرار *
: دارد
یعنی تمايل به كامل كردن و به صورت کل در ۰
آوردن ساختاری نیمه تمام از طریق پرکردن oe
صفحه 66:
ایجاد رابطه بين خواندن 9
دفتر یادداشت تبادل نظر ©
نوشتن مکالمه ها *
صفحه 67:
راهبردهای فكر كردن
هدايت خواندن به سمت فكر كردن
گسترش سازمانگرها
خود هدایت گری
مرور کلامی
راهبردهاى سوال كردن
صفحه 68:
انواع درک
درک لفظی : چه؟
درک تفسیر : چرا؟
درک انتقادی: آیا؟
درک خلاق : چگونه؟
صفحه 69:
راهبردهای یادگیری خواندن
ae i ۱
لل ی
راهبرد چند راهه : برای افزایش درک خود كن را ۶
رس تس و شرت کردن
. مرور می کنند
صفحه 70:
روش واکت
واکت از حروف اولیه دیداری , شنیداری ,حرکتی , *
بساوایی درست شده است و منظور از آن تاکید بر
. تحریک این حواس است
صفحه 71:
روش فرنالد
انتخاب کلمه توسط دانش آموز نوشتن روی کاغذ ,
لمس و شنیدن کلمه
نگاه کردن به کلمه تلفظ و نوشتن آن
نگاه کردن به کلمه و تکرار آن
تمیز کلمات
صفحه 72:
روش اورتون -گیلینگهام
این روش برای آموزش رمز گشایی در خواندن و
املا از شیوه ی زبانی چند حسی , نظام مند و
. سازمان یافته ای سود می جوید
دانش آموز با استفاده از فن رد گیری , یکایک ۰
حروف و صداهای معادل آن ها را یاد می گیرد .
این صداهای مجزا سپس با هم ترکیب می شوند و
گروه بزرگ تري را تشکیل می دهند . در مرحله ی
]رك آ اه ارهای Beit) so isn oles
همزمان بودن تکالیف املایی *
صفحه 73:
برنامه ی تقویت خواندن
خواندن مطالب آشنا
ثبت جریان خواندن
ی
معرفی کتاب جدید و خواندن shy اولین بار
صفحه 74:
در مورد کودکانی که به علت فقر در معرض خطر *
اختلال های یادگیری قرار داشته اند تاثیر و کارایی
. زياد خود را نشان داده است =
و وا يم :اند ؟
۰ eee
عرضه می شود , یعنی آنچه معلم می گوید و انجام
. می دهد نوشته می شود
صفحه 75:
وارونه سازی
دارو سارت تمایل به كردن ze و واژه هایی
تفاوت دارند
yal) | قربار بریک حرف متمركز شوید
pe يا ee را اشتباه نگیرد آن را Ce, کارتی بزرگ با و
سياه بنویسید
sok: ee) oat 2 اذ داسف ور
او
ere ما
5 oe
ل كلمه اي که ممکن است mn 8
بكشيد يا حرف اول آن را رنگی بنویسید
آموزش آواها
یادیار *
صفحه 76:
_é
خواندن
مطالب انتخایی نباید خیلی دشوار باشد
حرکت زیاد دست زیر خطوط متن ممکن است
علامت مشکلات دیداری باشد
دانسا وران بايد نسبت به عادت هایشان آگاهی
lay کنند
جایگزین چوب خط به جای انگشت
با افزایش سرعت خواندن جنبش لب ها نیز حدف
. می شود
صفحه 77:
هدف مندترین خواندن بزرگسالان ۰
آن قدر مهم است که تاکید می شود قبل از خواندن 3
. شفاهی باید به آن پرداخته شود
eels cece!
صفحه 78:
تهیه وندوین؛ _
محمد فایق مجیدی دهگلان
| دبیر بازنشسته زبان و
ادبيات فارسی
0 نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
[fj همکار افتخاری مجله
شوق تغيير بيش از ده
سا
14 سال کارشناس م
کار شنا I Jos :
امتوسطله دوره اول
ممممممممم موم مممم
5 5 ۲
3
3
>
2
2
>
2
2
2
2
2
2
2
2
2
صفحه 79:
مس
0 تیب راو
tial
3
3
>
2
2
>
2
2
2
2
> |
2
2
2
2
صفحه 80:
۰*۰" 6 ۸
See eee eee