صفحه 1:
بخش اول:چرا دانش آموزان
سه بار در آزمون PISA
آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای ریاضیات »
روخوانی وعلوم تجربی
اول شدند.
بخش دوم :ویژگی های معلمان خلاق و کار آمد و روش
های فعال تدریس
تعداد اسلاید ۴۶
5
صفحه 2:
چرا دانش آموزان
سه بار در آزمون PISA
آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای
ریاضیات » روخوانی وعلوم تجربی
اول شدند.
—
صفحه 3:
دانش آموزان فنلاندی سه بار در
آزمون جهانی ۳15۸اول شدند
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت
جهان را جلب کرد
صفحه 4:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف
در باره دليل برترى
مشق بلح كه نحت أعظم موفقين
آنان از فرهنكى نشت كرفته است
كه خود آفريده اند.
صفحه 5:
دانش آموزان ريشه داره
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
صفحه 6:
" مدارس ذ
نحوى عع
طراحى شده اند
تفکیک بهترین و ote. 3
بن
ee آموزان از د
2 یگران به
صفحه 7:
صفحه 8:
تنها بر موفقیت تحصیلی دانش
آموزان تم رکز نمی کنند
صفحه 9:
تهيه وتدوين:
محمد فايق مجيدى
منبع:کتاب توانمندی های نمان
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majii
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
رت
yas
le
Se
2
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
۱ دس
CHW
صفحه 35:
Ray Be ۱
صفحه 36:
9/2
7 Ola)
صفحه 37:
PY NWS
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
نکته روز
| نرمترین بالشی که
7| میتوانید برای خواب
زير سرتان بگذارید
وجدان آسوده است.
صفحه 46:
بخش اول:چرا دانش آموزان
فنالندی
سه بار در آزمون PISA
آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای ریاضیات ،
روخوانی وعلوم تجربی
اول شدند.
بخش دوم :ویژگی های معلمان خالق و کارآمد و روش
های فعال تدریس
تعداد اسالید 46
چرا دانش آموزان
فنالندی
سه بار در آزمون PISA
آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای
ریاضیات ،روخوانی وعلوم تجربی
اول شدند.
دانش آموزان فنالندی سه بار در
آزمون جهانی PISAاول شدند
واین اتفاقی نبود
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت
جهان را جلب کرد
محمد فایق
مجیدی
@fayihg.maj
idi
1
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف
در باره دلیل برتری
فنالندی ها
مشخص شد که بخش اعظم موفقیت
آنان از فرهنگی نشئت گرفته است
که خود آفریده اند.
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
2
این فرهنگ در باور به
توانمند بودن
تک تک
دانش آموزان ریشه دارد
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
3
مدارس فنالند
به نحوی طراحی شده اندکه به جای
تفکیک بهترین و درخشان ترین
دانش آموزان از دیگران به
هر دانش آموز فرصت رشد می دهند
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
4
شعار رایج در مدارس فنالند
این بود:
ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز
را تاب بیاوریم
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
5
در فنالند
تنها بر موفقیت تحصیلی دانش
آموزان تمرکز نمی کنند
بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک
آنان توجه دارند
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
6
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی
منبع:کتاب توانمندی های نهان
اثر آدام گرنت
ترجمه آقای میثم همدمی
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
7
موضوع :
ویژگی های معلمان خالق و کارآمد و
روش های فعال تدریس
ویژگی معلمان موفق – خوب و کارآمد
« شغل معلمی جای آزمون و خطا نیست »
ارسطو می گوید :
افتخار کس#انی ک#ه ب#ه کودکان تعلی#م م#ی دهن#د ،بی#ش از کس#انی اس#ت ک#ه آنها
را بوجود می آورند.
جان دیویی معلم خوب را کسانی می داند که :
-1توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان کند.
- 2قدرت هدایت کالس به سوی اهداف مشخص شده را داشته باشد.
-3احساسات سلطه جویانه خود را کنترل کند.
2پیش نیاز برای معلمان
-1عالقه به تدریس
-2توانایی ایجاد عالقه در شاگردان
ویژگی های عمومی معلمان خالق و کارآمد
-1حضور و خروج به موقع در کالس
-2احترام به همه دانش آموزان
-3هماهنگی بین حرف و عمل
-4ثابت قدم
-5عادالنه رفتار کند ( عدم تبعیض )
-6پرهیز از عیب جویی
-7پرهیز از انتقادات تند و خشن
-8آشنایی با مسائل روان شناسی ( خصوصا دانش آموزان سطوح مختلف )
-9داشتن و توجه زمینه های تربیتی
-10آموزش همراه با شور و شوق
ویژگی های عمومی معلمان خالق و کارآمد
-11خالق و نوآور
- 12ویژگی های اخالقی مانند نشاط و شادابی – آراستگی ظاهر – سعه
صدر – اخالص – شخصیت دادن به دیگران
-13تعهد در کار
-14وظیفه شناسی و عدم اتالف وقت یا وقت کشی
-15عدم نیاز و توجه نداشتن به پاداش و تمجید
-16اهل ریسک و خطر پذیری
-17واهمه نداشتن از شکست
ویژگی های تخصصی معلمان خالق و کارآمد
-1برنامه ریزی و طرح درس داشتن
-2آشنایی با انواع شیوه های آموزشی تدریس فعال
-3تسلط بر مطالب علمی مورد تدریس
-4اجرای مراحل قبل – حین و پس از تدریس و مهارت در تدریس
-5به روز کردن اطالعات و روش های تدریس خود
-6شرکت در ضمن خدمت
-7آشنایی با وسائل کمک آموزشی
-8درمان ناتوانی های یادگیری
-9خالق بودن
3دسته معلم وجود دارند شما جزء کدام دسته هستید؟
-1معلمان حاکم بر کالس ( افراط )
الف) اعمال قدرت در کالس
ب) خجالت زده کردن دانش آموزان
ج) پا فشاری در مطیع بودن دانش آموزان
د) عدم اجازه برای ابراز نظر و اعتراض و نقد
ه) من پاسخ همه سواالت را می دانم ( معلمی که به سختی نمی دانم بر زبانش
جاری است )
و) شاید تسلط علمی داشته باشد اما نمی تواند ارتباط موثر با دانش آموز برقرار
کند.
ز) به نیاز های دانش آموزان توجه کند.
-2معلمان میانه رو و خنثی (تفریط)
الف) معلمی خنثی است و نگاه سرد و همراه با سکوت به هر موقعیت
ب) رفتاری نسبتا یکسان با همه دانش آموزان ( عین ستم و بی عدالتی
است )
ج) عدم ابراز عقاید و اندیشه های شخص معلم
د) بی توجهی به رفتار های فردی
ه) توجه کمتر به نیازهای دانش آموزان
و) عدم برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان
ز) کالس شلوغ و بی هدف دارد که باری به هر جهت است.
-3معلمان موفق (انسان گرا یا نه)
الف) تنها تسلط بر مسائل علمی بر ایشان مالک نیست .
ب) توجه به جنبه های عاطفی و انسانی و . . .دانش آموزان
ج) عدم تبعیض بین دانش آموزان
د) هیچ دانش آموزی را عاطل و بی ثمر نمی داند
ه) می داند که دانش آموزان از توانایی فراگیری برخودارند
انواع روش های تدریس در جغرافیا
-1روش سخنرانی
-2روش ایده های آنی یا بارش مغزی
-3روش مطالعه موردی
-4روش مباحثه
-5روش نمایش
-6روش مذاکره ( گفت و گو )
-7روش نمایش فیلم و اسالید
-8روش ایفای نقش
تدریسجغرافیا
تدریس در
هایفعال
روشهای
انواعروش
-9روش آموزشگر درسی ( تیمی )
-10روش بازدید علمی
-11روش اکتشافی /کاوشی
-12روش حل مسئله
-13روش به کار گیری نقشه های گنگ یا طرح نقشه ها
روش سخنرانی
روش سخنرانی از روش های ابداعی یونانیان بوده است که در زمان خود یک روش موفق و
کار ساز بوده است .
- 1در این روش متکلم وحده معلم و دانش آموز منفعل است .
- 2سکوت دانش آموز در کالس ،زیرا حرف و حرکت دانش آموز موجب بر هم خوردن نظم
فکری معلم می شود
-3اگر سوال از سوی دانش #آموز پرسش شود ،با اشاره یا سخن ضمنی به وی فهمانده می
شود برای آخر تدریس و کالس .
-4ارزشیابی به شکل تکوینی یا نهایی به شکل سنتی است .
الف) تکوینی :چند نفر را قبل از درس جدید پای تابلو آورده و مو به مو مطالب کتاب را
بازگو کنند ( .ارزشیابی همانند سازی )
ب) نهایی :در پایان هر ترم ،سواالت سنتی ،مربوط به حیطه اول یادگیری یعنی دانش و
اطالعات است .و اصوال وارد حیطه های باالتر مانند درک و فهم -استدالل و قض#اوت نمی
شود.
تجزیه و تحلیل روش سخنرانی
ساده ترین و راحت ترین روش تدریس است .
نیازی به ابتکار و نوآوری ندارد .
نیازی به پاسخگویی به سوال دانش آموز ندارد .
معلم
نیازی به ابزار ندارد .
نیازی به مطالعه و جستجو ندارد .هم
کمترین بازدهی را در کالس دارد .دانش آموز
جنبه محفوظاتی مد نظر است .
جنبه حضور فیزیکی در کالس مطرح است .
ویژگی روش سخنرانی (شفاهی – توضیحی)
هدف تدریس ،ارائه اطالعات از سوی معلم به شاگردان است.
مراحل سخنرانی
-1بخش مقدماتی :در ای#ن بخ#ش ،معل#م زمین#ه را برای ارائ#ه مطل#ب آماده می
سازد ،موضوع سخرانی و برنامه ای که برای آن تدارک دیده است را اعالم می کند .
مثال :پ#س از آماده س#ازی دان#ش آموزان م#ی گوی#د :موضوع س#خنرانی ما در درس
جغرافی#ا ،جغرافی#ا علم#ی برای زندگ#ی اس#ت .شم#ا نکات مه#م را یادداش#ت کنید و در
پایان کالس 10 ،دقیقه برای پاسخ به سؤال ها اختصاص دارد .
-2بخش میانی :در ای#ن بخ#ش ،معلم اطالعات و نکات الزم را درباره موضوع بیان
می کند ( بیشترین وقت سخنرانی صرف این بخش می شود )
-3بخش پایانی :ارتباط ،جم#ع بندی و خالص#ه کردن مطال#ب در ای#ن بخ#ش است .
ب#ه س#ؤاالت پاس#خ م#ی ده#د .در ص#ورت لزوم تکلی#ف درس#ی تعیی#ن م#ی کن#د و سخنرانی
خود را با ی#ک جمله مناسب و کوتاه مانند « تالش شما برای آموختن و مطالعه بیشتر
شود » .
عوامل مؤثر در سخنرانی
سخنرانی به عواملی مانند صدا -اشارات -حرکات بدن به هنگام سخن گفتن
بستگی دارد
باید واضح و رسا باشد :
صدا
بعضی آهسته ،
تند ،
مکث طوالنی الی صحبت ها ،
جویده سخن گفتن
رسا و شیوا
تعریف روش تدریس
ازمراح#ل مه#م طراح#ی آموزش#ی ،انتخاب روش تدری#س اس#ت .معل#م بعد از
انتخاب محتوا و قب#ل از تعیی#ن وس#یله ،بای#د خ#ط مش#ی ورش مناس#ب تدریس
مناسب خود راانتخاب کند.
"ب#ه مجموع#ه تدابی#ر منظم#ی ک#ه برای رس#یدن ب#ه هدف ،باتوج#ه ب#ه شرایط
وامکانات اتخاذ می شود ،روش تدریس می گویند".
روش های تدریس فعال
تدریس#ی ک#ه در آ#ن بر فعالی#ت شاگرد تأکی#د گردد تدری#س فعال نامیده می
شود .روش فعال روشی است که در آن دانش آموزان در جریان یاددهی –
یادگیری نق#ش فعال#ی بر عهده دارن#د .ب#ه بح#ث م#ی پردازن#د و ب#ا استفاده از
راهنمایی های معلم به کسب تجربه می پردازد .
الف – روش دستیاری
کاربرد این روش در کالس های پر جمعیت است .
معل#م ب#ه 5نف#ر از شاگردان خود ،آموزش های الزم علم#ی مانند کار روی
نقش#ه گن#گ – خطوط تراز ( دره و آ#براهه ) و طراح#ی و ...آموزش م#ی دهد و
سپس این 5نفر به فراگیران دیگر آموزش می دهند .
ای#ن روش در آموزش دروس مهارت#ی و علم#ی و هنری و طراحی و کاربردی
نهایت استفاده و بهره وری دارد .
* نکت#ه :نکت#ه مه#م ای#ن اس#ت ک#ه نبای#د فراموش کنی#م ک#ه شاگردان ب#ه راحتی
و به خوبی می توانند از همدیگر حرفه و روش یاد بگیرند .
محاسن روش دستیاری
-1تعام#ل و رواب#ط شاگردان در آ#ن باالس#ت و افراد ب#ه راحت#ی از همدیگر
مطالب و مفاهیم و روش های علمی را می آموزند .
-2کالس درس فعال می شود .
-3خالقیت و انعطاف در آن باالست .
محدودیت های روش دستیاری
- 1نیاز به شناسایی و آزمون دقیق افراد و شاگردان توانمند دارد .
-2امکان ریسک و خطر مقایسه بین شاگردان است .
-3نیاز به مهارت و توانمندی باالی معلم دارد .
ب -محیط همیاری ( مشارکتی)
محیط#ی اس#ت ک#ه در آ#ن شاگرد یاد م#ی گیرد ک#ه اگ#ر در وقت#ی نیاز ب#ه کمک
دارد اگر چیزی برای گفتن دارد و سؤال #دارد و سؤال و مسأله ای دارد غیر از
معل#م افراد دیگ#ر ک#ه ه#م کالس او هس#تند قاب#ل اعتماد و اطمینان هس#تند می
توان#د ب#ه آنه#ا در میان بگذارد .شعار کل#ی ای#ن کالس « ی#ا هم#ه ب#ا هم نجات
پیدا می کنیم یا همه با هم غرق می شویم »
قوانین یادگیری مشارکتی
-1با احترام با یکدیگر برخورد کنید .
- 2آهسته صحبت کنید و گروه های مختلف نباید با یکدیگر صحبت کنند .
-3کمک به یکدیگر در هر گروه
-4رقابت نه ،رفاقت بله (عدم مقایسه با دیگران )
-5اگ#ر چیزی نم#ی دان#ی اول از خودت بپرس – بع#د از ه#م تیم#ت – بعد از
تیم مجاور و آخر از من معلم
- 6مسئول زمان – مدیر گروه – مسئول نظم .مسئول یادداشت برداری
پیش نیازهای یادگیری مشارکتی
الف ) گروهها چند نفری باشند ؟ در کالس – پارک – کتابخانه متفاوتند
5-3نفره بهترین تعداد هر گروه است .
ب) کدام شاگردان با هم باشند ؟
-1بر اساس عالقه دانش آموزان به موضوعات مختلف
-2دوستی دانش آموزان
-3تجانس گروه از نظر معدل و ...
-4گزینش تصادفی اعضا
پیش نیازهای یادگیری مشارکتی
آنچ#ه مه#م اس#ت ک#ه تشکی#ل گروهه#ا بای#د بع#د از شناخ#ت نسبی از اعضاء کالس و
معلمان که از کالس به دست می آید شکل پذیرد.
ج) تعیین سرگروه ؟
بهت#ر اس#ت س#رگروه حال#ت چرخش#ی داشت#ه باش#د ت#ا اهداف مشارک#ت گروه#ی نیز
تحقق یابد.
د) آرایش گروه و چیدمان کالس ؟
دایره ای بهترین شکل گروه هاست تا تعامل چشمی بیشتر داشته باشند .
مراحل الگوی تدریس گروهی
-1آمادگی فردی
متن درس به بخش های مستقل از یکدیگر و تقریبا مساوی با هم تقسیم شود.
برای هر فراگیر یک بخش از موضوع جهت مطالعه فردی تعیین می شود.
هر یک از اعضای گروه با یک شماره در تیم مشخص می شوند .
بخش دوم و . . . .
نفر دوم
بخش اول
نفر 1
-2کار تیمی
هر فرد اگر بخش را که مطالعه کرده و از قبل وسایل کمک آموزی مورد نیاز آن را
فراهم کرده ،برای دیگر اعضاء تیم خود تدریس می کند.
مراحل الگوی تدریس گروهی
)5با چه وسایلی کار خواهند کرد؟
یا ما ابزار در اختیارشان بگذاریم مانند
یا خودشان بیاورند.
-6چگونه کار خواهند کرد و با چه زمانی؟
-7موضوعات گروهی ؟
موضوعات مثل بحث – جواب بلی خیر نیست.
-8میزان کم#ک و راهنمای#ی معل#م چقدر باش#د .س#رکشی بای#د ب#ه تمام گروهه#ا کند .
و در ای#ن بی#ن نق#ش های#ی چون منب#ع اطالعات#ی – ناظ#ر – عض#و گروه – رهبر گروه
– واسطه بین گروه ارزیاب
ارزشیابی گروه ها
س#پس س#واالتی از موضوع درس بی#ن گروههای دان#ش آموزان توزی#ع و از آنه#ا خواسته
م#ی شود بدون نگاه ب#ه کتاب ب#ه س#واالت ابتدا ب#ه شک#ل فردی و س#پس ب#ه شکل
گروه#ی و تبادل اندیش#ه ای پاس#خ دهن#د و در نهای#ت یک#ی از اعض#ا ،پاس#خ ه#ا را می
نویس#د .در ای#ن مرحل#ه معل#م پاس#خ س#واالت را در اختیار گروه قرار داده و سرگروه
اول پاسخ های فردی و بعد پاسخ های گروهی را نمره گذاری می کند .
بع#د س#رگروه پ#س از ارزیاب#ی کار فرد و گروه پاس#خ م#ی دهن#د ک#ه چگ#ون#ه خوب عمل
کرده اند .س#پس م#ی بایس#ت پیشنهاد ی#ا پیشنهادات#ی برای رف#ع نقاط ضعفشان ارائه
دهند تا در آزمونهای بعدی عملکرد بهتری داشته باشند.
نقد و بررسی
نمرات فردی و گروه#ی در میان دان#ش آموزان ه#ر گروه مورد بررس#ی و نقد
قرار می گیرد .
مدی#ر گروه کارآی#ی س#هم ه#ر فرد را ب#ه عنوان معل#م (همیار معل#م) بررس#ی می
کند .
نمرات فردی نشان دهنده میزان فه#م فرد از موضوع و نمره گروهی نشان
دهنده میزان درک اعضای تیم از موضوع است .
نقد و بررسی
در ای#ن مرحل#ه ن#ه تنه#ا ب#ه نتای#ج کار انجام شده ک#ه بلک#ه ب#ه روش های#ی که در
طول #فعالی#ت گروه مورد اس#تفاده قرار گرفت#ه مورد س#نجش و توج#ه قرار می
گیرد .
شاگردان
ارزیابی توسط
در جلس#ات اول معل#م ب#ه شاگردان آموزش م#ی دهد
معلمان
آنها چون تجربه ندارند بعد مسئولیت به آنها می دهد تا ارزیابی کنند .
جمع بندی
از ه#ر گروه ی#ک دان#ش آموز بص#ورت داوطلبان#ه یافت#ه های ه#ر قس#مت را به
کالس گزارش م#ی ده#د .در نهای#ت توضیحات معل#م درس را تکمی#ل می
کند.
منابع
- 1کیت .اچسون و مردیت گال .نظارت و راهنمایی تعلیماتی .ترجمه محمد رضا بهرنگی .انتشارات کمال
تربیت .تهران . 1380 .چاپ دوم .صفحه 54
- 2کتاب تعلیم و تربیت در اسالم :نوشته استاد شهید مطهری
-3کتاب روان شناسی تربیتی :محمد پارسا
-4کتاب روان شناسی پرورشی :علی اکبر سیف
نکته روز
نرمترین بالشی که
میتوانید برای خواب
زیر سرتان بگذارید
وجدان آسوده است.
پایان