ورد
تکنولوژیکسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

هوش مصنوعی در مدیریت ریسک زنجیره تأمین

هوش مصنوعی در مدیریت ریسک زنجیره تأمین همه چیز راجب مدیریت زنجیره تامین کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین

محمدحسين ابوئي مهريزي

صفحه 1:
رنب کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت ریسک زنجیره تأمین دیدج معمدحسین ی هی ‎Wet‏ فوش مستوعی (/) نقش مهمی در تحولمدیریت زجبر تمین اف م‌ند. با اتقاه از نوریتمهای پر فه و ‎glee Joa‏ رگ هوش مسنوعی مود به هینهسازی فایندهای مختلفزنجبر تأمین کمک کند. از جمله ارردهای هوش مصنوصی در این حوزه متون ب ببشربينى دفيقتر تقاض یت‌ازی موجودی کاهش هزن‌هایعمینی و هد سرعت و دفت در تلکسا ار کرد ‎ce‏ هوش مسنوعی اد ی رز ی جک مه انعر لايش انط بذيرى و بلبارى زتجبره أمين م شود به طور كل ير هكيرى از هوش مصنوعى ذر مديريت زتجيوه تأمين مىتوال منجربه ازايش كرايى, كاهش خطاها و هبود تصمي م كيرىها در تعامى مراحل زفجير تأمين شود ‎ ‎pia glia ‎ ‏همه جيز راجب مديريت زنجيره تامين ‏مديريت زنجيره تأمين (901/1 - 000811 3۸۵۵۵0 619۵30 ‎٩017‏ یک حوزه مهم و بيجيده در مديريت انست که بر ابرامهريزىء اجراو كنتل جريان كالاها. خدمات و اطلامات ازنقطه شروع توليد تا مصرف نهابى تمركزدارد. اين فر يند شامل مديريت ‎ul ap slat eas‏ مواد وليه و ‎Don ml ‏مور میت زره‎ pig ‏وليد. حمل ونقل: توزيع و تحويل محصولات به مشترى نهابى مىشود درادامه. به جزئيات ‎ ‎ ‎cel opal el el ‎ ‎ts‏ ۵۵8 تأمين مواد اوليه و قلمات مود یز رای وید محصولات ویتکا ‎i dat gleusls Manufacturers)‏ ‎ ‏وله يه محصولات نهانى. + توزيع كنشدكان (085 ناتك ا: ذخ سازى و تقال محصولات ار توليدكتدكان به خردمفروشان 451081055 فروش محصولات به مشتريان هی ‏+ مت (0108019085» دريفتكتدكان هاب محصولات و خدمات. ‎ ‏؟. فعاليتهاى كليدى در مديريت زنجيره تأمين + برنامعريزى (قلفظظهاظ» تعيين تيزهاى مشتريان ويرام ريزى برلى تأمين أرهد شامل بيش ربيتى تفاضا برام ريزى توليد و ‎ay aetGourcing) t+‏ ‎ ‎Manufacturing) wip +‏ رن ریزی و رل وید مدبریت کییت. و یی فاندهای وید ‎ps +‏ 1/013 مديريت لجسنيكد حمل ونفل, توزيع و تحويل محصولا ‎ ‏ابه مشتربان ای ‎

صفحه 2:
lo» ‏ف(؟تلز۵ "هه تمركزير كافش تفیش برپری‎ ot ub sens ‏و5۵۴ ۸10 فش سا بر توفاى باسشكوبى سريع به ترات بالا‎ Chain) te ton, ‏تركيى از استراتزىهلى نلب و جابك براى هرد ری از ای ردو‎ Hybrid Supply Chain felon ‏رد‎ ؟. فناورىها و نوآورىها در مديريت زنجيره تأمين ‎SCM Systems) col apes Sapte lop ne‏ نرمافزارها و بلتفرمهايى كه به هماهتكى و مديريت فرأيتدهلى زنجيره ‎ge Saf ul‏ ‏هوش مسنوعی([۸) استفاد ‎LA ype la BIL‏ يهينهسازى موجودى و تصميمكيرى هاي هوشمند. ارت ایا ‎ylang Jl ALOT)‏ ستسورها براى رديابى و نظارت بر جرینمخصولات و اطلاعات در زنجيره نا باکچین ( 2001:6118 استفاده از ری دفتركل توزيع شده برلى افزايش شقافيت و امنيت در زنجيره تأمين. ‎ ‎ ‏ف جالشهاى مديريت زنجيره تأمين ‏دیرب ‎ass lay Sy gl ay‏ مين مود توليف حم لتقل وسإير جديا زتجيرة تامين. ‏در تعامى مراحل زنجير تأ ‎Ht dae‏ ‏يايدارى: اطمينان از ينكه زنجيره تأمين يه كونعاى طراحى شده ابت که تأتات زیستمجیطی و اجتماعی ره حدفل میراد بيجيدكى: مديريت يمجيدك على ناشى از جندين تأمي نكتندد. توليكنتده: و بزارهاى مختلق ‎ ‏از تأمين مود وليه ات ‎ ‏۶ نقش نیرویانسانی در مدیریت زنجیره تمین تيوهلى بينالمللى: مديريت تيوهانى كه در سراسرجهان رکندند و همکری آن‌ه ‎woe es ili la‏ أموزش و توسعه أموزش ‎ae lng sad ISS‏ استتیهای جدید در مدبریت زنجيره تأمين. ‏امین ‏هوشمندسازى زنجيره تأمين: استفاده كستردهتر از وریهای: هوشمتد و خودكار. ‎la‏ توجه به يبداري» تمركل بيشتر ‎yet 9 altel y hanes el‏ نين ‏افزايش انعطافيذيرى: توسعه زنجيره تأمينهابى كه فادر به ياسخكوبى سویعب تیبرت بر و شای ناماد هستند ‏۷ آیندهمدیریت زتجیره ‎ ‎ ‏مسنوعی, بلاكجين, و ابنترنت لشي يرلى إيجاد زنجيره تأمين هلي ‎ ‏زنجيره تأء ‎ ‏كاريرد هوش مصنوعى در مد يري ‎ ‎«Supply Chain Management) just ent) yar 9 8 oS oles 4 (AD) ‏هوش مصنوعى‎ ‎ ‏گرفتهمیشود تا هره‌ری,دفت و سرعت ‎nail‏ را مهد بش در یر به اربردهایمختلف هوش مصنوعی در این حور ‎ ‏| پیش‌بینی تفاضا

صفحه 3:
تعلیل ناه هوش مصنوعی با حلیلداده‌هایگذشته روندهای بر و وامل خارچی ‎ale‏ تغیرات وه ا شرایط فتضادي. قادر لست تقاضایآید ربا دفت بلاتری پيشبينی کند. کاهش هدررفت این پیشبت‌ه به شرکت‌ها کمک می ند موجودی ار شود را يهينة ند از دررفت محصولات به دیل مد يا كميود موجودى جلوكيرى كنند. ۲ بهین‌سازی موجودی مديريت هوشمند موجودى: هوش مصنوعى ب تحليل مداوم سطح موجودى و مقايسه أن با تقاضء بيشنهاداتى برلى تكهدارى موجودي ايهيته ره مودهد اين امر منجر به كاهش هزينههاى تكهدارى و زایشبهروریمی‌شود جلوكيرى از كمبود يا نافي: نيستمهاى ميتنى بر 41 مىتواتند از وقوع كميود يا اضافى موجودى در رها جلو كيرى كنند كه لين امربه يهبود زمان تحويل و کاهش هزينهها منجر موشود ؟. مديريت زنجيره تأمين جايك ياتخكونى سريع به تغييرات: أن قاد اسنت يا تخليل دادمعاى لحظداى و شناسانى الكوهلى تانعمول: به تقييرات سريع هر زنجيرة. تأمين ياسع دهد ابن قابليت به شركتها اجازه مى دهد كه يا اتعطاف بيشترى به تقاضاها و شرايط زا واكنش نشان دهتد. ‎lee gle‏ حمل وثقل: هوش مصنوعى مىتوائد يهترين مسيرهاى حمل ونقل را برا كاهش زمان و هزينه التخاب كند ويه صورت خودكار تفيرات لازم را اعمال تمايد. ۴ مدیزیت ویک شناسبی و پیشگیری از رسد هوش مسنوعی با تحلیل فاد‌ها یود ریسک‌هایمختلفی ماد تخرد تحویل مشکلات کقی و حتى خطرلت جغرافييى و سياسى را یشبتی کند. این مه شرکتها کمک می‌کند تا بیش از ووعمشکل.اهکارهایپیشگیاه ‎ss Sl‏ يايش مداوم؛ سيستمهاى 1ل به صورت مداوم زنجيره تأمين را یش کرده و در صورت روز هرکونه تلا نی نی ه ‎Se‏ ف يهبود فر يندهاى توليد اتكهدارى بيثربينى كندده ب استفاده از نك تجهيزات و ماشينآلات توليدى مى تواند به طور مداوم يايش شوند نا عركونه خرانى احتمالى بيش يبنى واز وفوع أن جلوكيرى شود. ابن امر منجر به كاهش زمان خرابى و افزايش بهرهورى توليد ميشود بهیه‌سازی تولبد: هوش مصنوعى مى توائد فر يندهاى توليد را يهينهسازي كند. از جمله تنظيمات دفيقتر ماين الات و كافش ضايعات توليد * مديريت ارتباط ب تأمينكنندكان انتخاب هوشمند تأمي نكن دكان: هوش مصنوعى با تحليل عملكرد كذشته تأمي نكند دكان و مقايسه إنهاء مىتواند يهسترين اتأمي نكنندكان را شناسابى كند و روابطى مؤثرتر و باينارتر ا ييشتهاد ده مديريت مذاكرات: م مئتوائد به شركتها در مذاكرات با تأمينكنندكان كمك كند م بهترين قيمتها وشرايط را به دست آوره. . شخصى سازى و يهبود تجربه مشترى سقار شكيرى هوشمند: سيستوهاى 21 مىتوئند سفارشات مشتريان. سريعتر و دقيقتر محصولات تنظيم كندد بين كرده و فر أبندهلى زنجيره تأمين را با ‎ees‏

صفحه 4:
پشتیبی مشتری چتباتها و دستيارهاى هوشمدد مىتوانند به سرعت يه سؤالات ودرخواستهلى مشتريان ياسخ دهند و أنها رار جريان وضعيت سفارشاتشان قرار دهند. ‎a‏ شقاقيت و رديالى ‎ ‏رديبى محصولات: أل مى توائد يراى رديابى دقيق محصولات در طول زنجيره تأمين استفاده شود ز ان توليد نا تخويل به مشتر. ابن شفافيت به مديريت يهتر و كاهش تقلبها كمك م كند. ‎co‏ و 11 تركيب اين دو فناورى مىتوئد به ايجاد زنجيره تأمينهابى شفاف و لمن منجر شود كه لمكان ردييى تمامى مراحل و ‏اتغييرات را فراهم ميكندة ‏روي يد ‎los‏ شرفت ‎WA‏ یل هی زتجيرهتأسين بهبنمسازى كند ‏سعدوو سيو وسسم واألف ريوع وسووس ور وس سيد وس لين وسرت و ودعت ‎ ‏ك و تركيب آنهايا مدلهاى بيشريينى: م تواند تصميمكيرىها را در ‎ean Aes‏ ‎ ‏ری نجام مى شوند. ‏۰ پایداری و کاهش تثیرات زیست, ‎ ‏ری مخز تررضت تقد بهش ركتها مز كاطع رف الزدق ونع "كمى كن د که منجی رنه ‎Gab‏ ای تسش مدوم ‏مديريت يسمائة:يا لستفاذ از لل شرکتهامی‌واند پسماندهایتلیدی را يهيندسازى كرده و روش غاى بلزيافت مؤترترى رابه كر گرد ‎ ‏ابزارهای مورد نیاز هوش مصنوعی در مدبریت زنجیره تأمین ‏براى بهردبرفارى از هوش مصنوعى در مديريت زنجيره تأمين. مجموعدلى از ايزارها و فناورىها مورد نياز لست كه هر یک نقش شاسی ‎ ‎pet‏ و بعيناسازي فرابندهلي زنجيره تأمين ايفام ىكقند در زيرء يه يرخى ازاينلبزارها اشارم شده ته ‏۱ سيستوهاى مديريت زنجيره تأمين ‎(SCM Systems)‏ 4 #لم5: يكى از مشهورترين يلتفرمهاى مديريت زتجيره تأمين كه شامل ابزارهاى ببشرفته براى مديريت توليد. لجستيك. و موجودی است و با لیتهای هوش مصوعی ترگیب شده ست. ‎Cloud‏ 502 08616 اين بلتفرم ابرى. ابزارهاى متنوعى. م دهد كه همكى به كمك الكوريتوهاى هوش مصنوعى بهبود يافتائد. ‏معرب قاد مريت ‎tly cl‏ تأمن ره ‎ ‎(ata Analytics Platforms) sss Jw slap ih ‏كه میتد بهشناسیی الگها و روندها در داده‌ایزتچیهتأمین کمک کند‎ ls ae ‏ايزاز لدرتمند برلى‎ Tableau, ‏يك ليزارمايكروسافت براي تحليل داددها كك يا لمكاقات أل و يادكيرى ماشين: تحليل ها عميقى أز دادمهاى زنجيزة‎ 801065 81 ‎ ‏انا مدع ‏۲ بادگبری ماشین و هوش مسنوعی (10015 1 ع8 ‎(Machine Learning‏ ‎

صفحه 5:
1685085100 يك فريمورك متزياز براى ساخت و اجرای سدل‌های بلدكيرى عميق ‎Deep Learning)‏ که در يبشربيتى تفاضا و يهينهسازى فرايندهلى زتجيره تأمين كاريرد هارد. 568 181 بلتفرمى با لمكانات لل كه براي تحليل دلدمهاى زنجيره تأمين. Md Sy ete ‏نی تاه و‎ ۴ بزارهایاتوماسیون فر آبند رباتيى 0۳۸ 1813لا يكى از بيشرفتهترين ازارهاى 2186 كه مىتوند فر يندهاى تكرارى و زمازير زنجيره تأمين را خودككار كد ماتند. رارش سفارشات و مدجرتموجوجي: ‎Automation Anywhere‏ این بای خردکارساریفرید iS ga SS ule استفاده از هوش مصنوصیبرای هبو کاراییزنجسرء do Platforms) Wit oi 4! sap, ‏ف‎ ‎Je Bas ge ll Sp a AF Stay Se gy) ‏سرويس‎ & Azure LOT Hub "7 را مدیریت کرد و SiS il ak oy clasp Spal ag tas ‎yh Amazon Web Services (AWS) loT Core‏ 4 شرکت‌ها جازهمی‌دهد دستگاهای 101 رنه ‎as‏ ‎ ‏شبکه متصل کرد و دادهایزنجبر تأمین را به صوت بلادرنگ ‏۶ ابزرهای 2% ‎(Blockchain Tools)‏ ‎Hyperledger Fabric‏ يى بلتغرم بلاكجين متزياز كه به ايجاد زنجيره تأمينهاى شقاف و قابل رديابى تكمك م ىكند. ‎Platform‏ نه طععاء810 1814 اين يلتغرم به شركتها امكان مىدهد تا از بلاكجين برلى افزايش شفافيت و امنيت در زنجيره تأمين استفاده كنيد ‎ ‎(Chatbots and Virtual ‏جتباتها و دستيارهاى هوشكد زكاها كوك‎ -s Google Dialogflow iS SoS cab ops ‏ساخت جشباتهاى هوشمدد كه مىتواند به يهبود تجربه متسترى و يشستببائي در ‎ ‎aly goat Amazon Lex‏ ساخت رابطهاى مكالمداى هوشمند كه مىتوائد به خودكارسازي خدمات مشتريان و يشتيباتى از فرینهای زنچیه مین کنک کید ‎ ‎nship Management) sss ub bts ji pte dpi ‏سيستم هاى‎ ‎© SRM ‏099860 یک سيستم 5113 که از هوش نصوصی بای بهبد تخاب تأمینکندگان مدیریت فادها و تعلل عمکرد ‏تأي نكنندكان استفاده مكند. ‎Ariba Network‏ يتغرم ابرى ‎SAP‏ به شركتها تخد م ىكند تاروابط خوديا ‎Sul‏ را هن كنند و از مو بط اتفاده مد ‎Supplier Relat ‎ ‏مصنوعى يراى تحليل و يعبود اين ‎ ‎ ‎٩‏ سيستوهاى مديريت ريسك (كطد9]6ز9 اسع ص ومهصه 8 علعتهل) 006 این سیستم از هوش مصنوعیبرایپیش‌بینی و مدیریت ریسک‌های مرتبط با زنجبرهتأمن استفاده میکند

صفحه 6:
۵20005 یک بلتقرم ببشرفته براق شناسابى و مديريت ريسكتهاى ‎op‏ تأمين كه از اكوريتيهلى 1 براى تخليل نادمها و بيشربينى ريسكها بهره ميرد + ابزارهاى بيش بيني و برنادريزى بيشرفته ‎‘Advanced Planning and Scheduling - APS)‏ ‎RapidResponse‏ لقصل ين رار به شركتها امكان مدعد تا برنامدريزى و زما شدي توليد رابا الستفاف از ‎gilt Al los‏ كند ‎ly les IDA Software‏ میک بشرفته كه از هوش مصنوعى برا ‎op tt gE ie‏ ند خدمات اس دیتا در اين زمينه همراه شما اس ديتا(910818) يك شركت خدمات. مصنوعي فعاليت مىكند اين شركت مىتواد در جندين زمينه كفيدى به كسب وكارها خدمات ارائه دهد: همحور لست كه در حوزه مديريت زنجيره تأمين با استفاده ا فاور ىهلى نوين و عوش 4 تحليل داددهاى زنجيره تأمين اتحليل بيشريينيكتسده: 19818 5 با استقاده از ابزارهاى بيشرقته تخليل داذة و هوش مصتوعي: مىتواند ينه كسب وكارها فر بيشربينى تفاضاء شناسابى روندهاى بازر: و بهينهسازى موجودى كمك كند. ‎gla‏ بلأنزنك: اره دادحهاى بلادرنك از عملكرد زنجيره تأمين يراى يهبود تصميمكيرى و ياسفتكوبى سريعتر به تفييرات. ‎ ‎Y‏ بهینه‌سازی فرآیندهای زنجیره تمین بهیسازی لجستیکدقن(] 5 با تعلیل سسیرهایحملنتل و زمان‌شدی‌های تحوبل, می‌توند فایشدهایلجستیکی را بهيناسازى كرده و هزينههاى مرتبط را كاهش دهد ‏مديريت موجودى: استفاد إز الكوريته هلى هوش مصنوعى برأى بهبود مديريت موجودى و جلوكيرى از مود يا مازاد موجودى در ‎ ‏مديريت ريسك زنجيره تأمين شناساين ريسكهاء 1988 .5 منتائد يا تحليل ‎ha lanl‏ و بلادرتكه ريسكهاى مختلقى ماندد تأخيرات حم وتقل, اختلالات تأمين. و تقيبرات ناكهقى در تقاضا را شناسابى كند. ‏راهكارهاى بيشكيرانه:ارئه راهكارهاى مبتنى بر هوش مصنوعى براى كاهش و مديريت ريسكدها. مانند تنظيم برنامههاى جليكزين يا ‏تأمين اشطرارى. ‎ ‏. استفاده از فتاورىهاى نوين اينترنت اشيا (010: 18:08 5 مىتواند يه كسب وكارها فر بيادضار: و يهبوذ شقافيت زتجيرة تأمين ككمك کند ‏بلاكجين: يباددسازى راح على بلاكيجين براي افزايشن شفاقيت. امنيت و فابليت رذيابي در زمر تین ‏مدیریت دستگاهای 10 رای رديلى بلادزنك ‎Nya‏ ‎

صفحه 7:
3 اتوماسيون و هوشمندسازى اتوماسيون فرآيندهاى زتجيره تأمين: 8818 9 ‎lily aig‏ تیک وهای اتوملسيون. فرايندهلى تكرارى و زمازير زتجيره تأمين را خودكار كرده و كارب را لفؤايش ده جتباتها و مستيارهائ هوشمند ابجاد يناد سازى جتياتها بزاى بهبود يشتيبائى مشتري و مديرهت لرتباطات در زفجيره ‎ctl‏ مشاوره و أموزش آموزش تيمها رائه خدمات آموزشى به تيوهاى مديريتى و عملياتى برأى بهيود استفاده از داددها و فناوروهاى نوين در سدیریت. زتجيره تأمين. مشاوره استوتزيك: كمك ب شركتها ضر تدوين استراتزى على مت ابید و شمسا زتجيرة أمين. هوش مصنوعى در مديريت ريسك زنجيره تأمين زنجيره تأمين يكى زبخ شهاى بيجيده و حياتى هر كسب وكار ست كه يه تأمن مواد وليه توليد و تيع محصولات نهالى مىبردازد. در اين مقاله به بورسى كاريردهاى هوش مصنوعى در مديريت ريسك زنجيره تأمين و مزااى استقاده از اين تكتولوزى م بردازيم به دليل بيجيدكى و كستردكى اين فرآيد. مديريت ريسك در زنجيره تأمين لهمي زيادى دارد. مشكلاتى ماند تأغير در حمل ونقل. توسانات قبمت مواد وليه و مشكلات كيفى مىتواند أثرات قبل توجهى بر كل فريندتولد و توزيع داشته باشند.استفاده از هوش مضنوعي (1ل بدعنوان يكى از رامكارهاى نوين براى بيشربيتى. شناسانى و مديريت ريسكها به كسبوكارها كمك مكند قاب دفت و سرعت بیشتری به چلش‌ها و مشکلات احتمالی واکنش نشان دهند. agg bel lie lel a Al ‏موشوع بامقالات‎ a Ss ya ‏تا‎ سریعتر و دققتر کمک میکند ین بيشين ما دربره"آسیستممدیریت موجودیهوشمن؟ و تن شیر نقش تکنولوزی‌های نوين در بهبود فرآيندهلى زنجيره تأمين يرفاختهاد. هوش مصنوعی در مدیریت ریسک چیست؟ هوش مصنوعى به مجموعداى از الكوريتهها و مدلهاى يادكيرى ماشينى اطلاق م شود كه شادر بنه تحليل حجم زیادی از دادما هستند و مىتوتند الكوها و روتدها را شناسابى كنند. اين تكنولوزى به كسبوكارها امكان م دهد كه مسائل بيجيده و غيرفايل ببشربينى را بدطوز دفيقترى مديريت كنند. در مديريت ريسك زنجيره تأمبين: هوش مصنوعى بله كسبوكارها كسك مىكدد تا ريسكهاى محتمل مقتد تأخير هر تخويل: تغييرات در قيمت مواد لإلي: ا مشكلات كيفى را شناساى و تحليل كتند. لل با تخليل داده‌های ریخی و یش‌بییروندهای [ينده مى تواتد به تصميم كيرى يهتر و بيشكيرانه كمك كند به كونهاى كه اقدامات متسب بيش از وقوع مشكلات اتجام شود. ابن موضوع به كلهش خسارات و اش بهروری کمک شایلیميکند كاربردهاى هوش مصنوعى در مديريت ريسك زنجيره تأمين ‎١.١‏ بيشبينى تأخيرها و مشعلات لجستيك

صفحه 8:
توق ‎asa aa las‏ مان ریت نب و هوانگ دای و رنه یلها سنا تحليل كرذه و تأخيرهاى احتمالى را بيشربيني كند ا ين ‎AS yg ap Sal‏ بيشكيرائه انجام دهتد نا تأثيرات منقى اين تأخيرها به حداقل يرسدء ‎yet‏ مثال: اكر بيشربينى شود كه شرايط جنوي تاماعد الست شركتها می‌توندمسیرهایجاگزین را ره ری کنند یا زان تحویل را تثبر دهد تأرات و هزینههاي ‎se gilt AN‏ ‎ll ay gal‏ رضایت مشتران و هنود کنفیت خدمات یز جر می‌شود شناسایی خطرات تأمینکنندگان .يكى ديكر از كليردهاى مهم هوش مصنوعى. تحليل وضعيت تأمي نكتندكان لست. أل مى تائد يا تخليل دادمعاى مربوط ابه عملكرد تأمي نكتندكان: سليقه تحويلهاء و شرايط عالى أنهاء ريسكهاى احتمالى مزتيط ا تأمينكنتدكان را شتاسائي ند ین تحلی‌ه به كسييوكارها كمك م ىكند تا تأمينكننذكان قايل اعتمادتر را انتخاب كنند واز مشكلاث تسآمین در أينده جلوكيرى كنند. علاوه بر لين. هوش مصنوعى مى توائد به (رزلى توانانى تأمين كنندكان در باسخكوبى به تفيسيرات ناگی کمک کند و در تچه. كسبوكارها مى توتتد راعكارهاى منابب برا مقابلة با رمسكهاى احتمالى تأمين برابند. تشخيص الكوهاى فيرعادى زنجيره تأمين ممكن است در معرض إلواع مختلفى از تقلبها و فعاليتهاى غيرتونى قرار كيرد هوش مصنوعى با تخليل. دادمها م توئد الكوهاى غيرعادى را شناسابى كند و به شناسابى تقلبها و جلوكيرى از أنها كمك كند. به عسوان مشال. شتاسابى الكوهاى مشكوك در فاكتورها يا حجمهاى ناهمخوان از سفارشها مىتوائد از تقلب و سيبهلى مالى جلوكيرى كند لم توقد يه صورت مداوم رفتارها دا موت شناساتى الكؤعاق فيزغاد اننال كندد كه لين لمر به يهبود امتيت و اعتماد هر ‎Saige pela‏ ای زنجبره ‎al‏ تحت تظر اشتهباشد وبوطور خوذكاز مشدارفاين مر بهینه‌سازی موجودی و كاهش ريسك كميود يكى از جالش ها مهم در زنجيره تأمين, مديربت صحيح موجودى انست. أل تحليل دادهاى تازيخى و يشر بينى تقاض مئتائد ب يهبنهسازى موجودى كدك كند و از كنبود يا بار شدن بيش از حد كلاها جلوكبرى نمی این ار باعت هش عزينههاو يبود يزمورى د زنجير تأمين م شود بمعلاو. استفاده از لبه مدبوان كمك م كند که موجودی رب سس ‎Fp lay Sy gad gla‏ كه ين مر اعت لاي الصف بذيرى خر اسب تست تا و کاهش هزین‌های ذخیره‌سازی غیرضروری می‌شود. بینی و مدیریت ریسک‌های بازار تفييرات قيمت موا ولد توسفات رز و تفبيات فر قوانين و مقورات م ىتا يدطور هی بر جر امین ‎2A‏ ‏ناد هوش مسنومی باعل دده‌های را و پیشبنی تفت تيقد به كسب جكارها كيك كند از ين تفلت .بيش از وقوع مطلع شوند و يرنامههاى جايكزين براى مقابله با اين تفيسيرات را تسدوين كنند اين موضوع بعويؤه ای كسب وكارهابى كه در بازارهاى بين المللى فعاليت مى كنند لهميت دار زيرا نوسانات ارزى و تفيسيرات ناكهانى در شوانين

صفحه 9:
تجارت می ود بر زد بر هزینه‌ و بهردری داشته اشد. ۵ب شرکتهاکسگ می‌کند تا استفاده از ‎as‏ ‏:نادمعاي بلإدرتكم به سرحت تصميمات لازم را تاذ کنند و ‎Sab outing‏ را رای مدیریت ریسک‌های ابید مزایای استفده از هوش مصنوعی ذرمدیریت ریسک زنجیره تمین افزايش دقث فر ينربيتيها یکی از ماب ‎jo A asd al‏ مديريت ركه افزايش دقث در پشبینیهاست؛ تعلیل حجم بنزرگی از دا توسط هوش مصنوعي کسبوکارها را ار می‌ساد تب ذفت پشتریریسکهای الوا شناسییکنن. ین دقتبیشتر به معناي كاهش خطاهاي مديريتى و كاهش هزينهها ناشى از تصميمات نلدرست لست. هوش مصتوعى باب كسار كيرى الكوريتمهاى بيشرفته مىتواند الكوهاى بنهان را شناسانى كند كه ممكن است با روش ها سنتى بل تشخیس نبشند + واكنش ‎Seer‏ ‎saat IN apa ats i Sg, oat debit‏ ريفز ‎SY SL‏ نشان دهند واز خسارك جدى جلوكيرى كنند. ابن واكنش سريع مىتائد شامل تفيير مسير حمل ونقل. تنظيم ‎Sa‏ ‏موجودي, يا حتى تفيير تأمين كنندكان در مواجهه با مشكلات غيرمنتظرء باشد اين موضوع به يهبود بابدارى زنجيره تأمين و كاهش وققهاى ناخواسته كمك م ىكند. > کش ‎aan‏ يا يهينهسازى ف آيندها زنجيره تأمين و كاحش تأخبرهاو ‎ieee cata IE‏ كاهش م يبد و يهرمورى افزليش ال يهينهسازى موجودى و كاهش خسارات ناشى از تأخيرها همكى از أل هستند همجنين. هوش مصنوعى مي تاد در ‎Sal‏ هزينههاى نيروى انسائى فيز مؤثر ياش سر بيدا م كند. كاهش هزينههاى ناشى از كسبود موا ‎sli Ue‏ يسيارى از فرآيندهاى بيجيده و زمازير به صورت خودكارانجام م شوند. ‎chee ott bia .*‏ اشاایی مین کنندگان ال اعتماد و پهی‌سازی ‎apes la al‏ سکره یود روط بهتری با تأمي نكنندكان و مشتريان خود برقراركنند وازاعتياربااترى برخوردار شوند. با فاشتن اطلاعات دقيق و روز از وشعیت موجودى و تحويلها. كسب وكارها مىتونند به مشتريان خود اطمينان بيشترى بدهند و سطع رضايت أنهارالفزايش دهند. اين اعتماد ه يبود روابط طولانى مدت و الزابش همكارى بين تمام اعضلى زنجيرء نا بن منجر مى شود. مقالات مرتبط استفادء از هوش مصنوعى برلى مديريت ريسكهاى زنجيره تأمين م تلد مكمل ساير تكتولوزىهاي مورد بحث در مقالات قبلى مائند. اينترقت شيا حر مديريت زتجبره تأمين” و“سيستع مديريت موجودئ هوشمند" بش دز ان مقالات: ما بررسی کردیم که چگونه تكنولوزىهاى نوين مىتواند به يهبود يهرمورى» دفت و كاهش خطاها كمك كنند. هوش مصنوعى بدعنوان يكى از ابن تكنولوزى هلى

صفحه 10:
نوين» امكان شناسابى ريسكها و ييشكيرى از أنها را فراهم مىكند و يه همراه ساير تكنولوزهلى هوشمند مىتوائد زتجيره تأمين را به يك زنجيره كاملا موشمند تدیل کند تتيجهكيرى هوش مصنوعى با تخليل نادمه استقاد از أله كسبوكارها مىتوتند فر يندهاى خود را بهيناسازى كرده. هزينهها را كاهش دهند و بهبود قابل توجيهى فر كارانى و بهردوری زنجیره تأمین خود إيجاد كنند در دنياى رفابتى امروز استفاده از تكنولوزىهاى هوشمند مانند هوش مصنوعي مىتوائد تفلوت يزركى بين كسبوكارهاى موفق و ناموفق إيجاد كد هوش مصنوعى اين امكان را فراهم مىأورد كه با بيشربيتى و شناسانى ريسكهاء كسبوكارها يه سرعت واكنش نشان دهند و از تأثيرات منفى بيشكيرى كندد همجنين: تركيب اين تكنولوزي يا سلير نوأورئيظا ماتند اينترنث اثنيا وأسيستوعاى مديريت موجودى هوشمند مىتوقد به ايد يك زتجيره تأمين كاملاً ذيجيتال و ‎AN‏ ‏منجر شود كه توثابى باسخكوبى به نيازهاى بيجيده و تغيرات بازار را داراست. اين موضوع در نهايت به زايش رضايت مشترى. كاهش هزينههاى عملاتى و افزايش سودأورى كسب وكار منجر شواهد شد يني ويسكاهاء به يهبود مديريت زتجيره تأمين و كافش ريسكذاهاى غملياتى كمف مىكندد با

موضوع :کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت ریسک زنجیره تأمین دانشجو :محمد حسین ابویی مهریزی بهار 1404 هوش مصنوعی ( )AIنقش مهمی در تحول مدیریت زنجیره تأمین ایفا می‌کند .با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و تحلیل داده‌های بزرگ ،هوش مصنوعی می‌تواند به بهینه‌سازی فرآیندهای مختلف زنجیره تأمین کمک کند .از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در این حوزه می‌توان به پیش‌بینی دقیق‌تر تقاضا ،بهینه‌سازی موجودی ،کاهش هزینه‌های عملیاتی ،و بهبود سرعت و دقت در تحویل کBBاال اشاره کرد. همچنین ،هوش مصنوعی قادر است به شناسایی و مدیریت ریسک‌های مختلف در زنجیره تأمین کمک کند ،کBBه این امر منجBBر بBBه افزایش انعطاف‌پذیری و پایداری زنجیره تأمین می‌شود .به طور کلی ،بهره‌گیری از هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین می‌تواند منجر به افزایش کارایی ،کاهش خطاها و بهبود تصمیم‌گیری‌ها در تمامی مراحل زنجیره تأمین شود. همه چیز راجب مدیریت زنجیره تامین مدیریت زنجیره تأمین ( )Supply Chain Management - SCMیک حوزه مهم و پیچیده در مدیریت است که بر برنامه‌ریزی ،اجرا و کنترل جریان کاالها ،خدمات و اطالعات از نقطه شروع تولید تا مصرف نهایی تمرکز دارد .این فرآیند شامل مدیریت تمامی جنبه‌های مرتبط با تأمین مواد اولیه ،تولید ،حمل‌ونقل ،توزیع و تحویل محصوالت به مشتری نهایی می‌شود .در ادامه ،به جزئیات بیشتری در مورد مدیریت زنجیره تأمین می‌پردازیم: .1اجزای اصلی زنجیره تأمین ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تأمین‌کنندگان ( :)Suppliersتأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید محصوالت. تولیدکنندگان ( :)Manufacturersفرآیندهای تبدیل مواد اولیه به محصوالت نهایی. توزیع‌کنندگان ( :)Distributorsذخیره‌سازی و انتقال محصوالت از تولیدکنندگان به خرده‌فروشان یا مشتریان نهایی. خرده‌فروشان ( :)Retailersفروش محصوالت به مشتریان نهایی. مشتریان ( :)Customersدریافت‌کنندگان نهایی محصوالت و خدمات. .2فعالیت‌های کلیدی در مدیریت زنجیره تأمین ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ برنامه‌ریزی ( :)Planningتعیین نیازهای مشتریان و برنامه‌ریزی برای تأمین آن‌ها ،شامل پیش‌بینی تقاضا ،برنBBامه‌ریزی تولیBBد و موجودی. تأمین ( :)Sourcingانتخاب و مدیریت تأمین‌کنندگان ،مذاکره برای قیمت و شرایط خرید ،و مدیریت روابط با تأمین‌کنندگان. تولید ( :)Manufacturingبرنامه‌ریزی و کنترل تولید ،مدیریت کیفیت ،و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید. تحویل ( :)Deliveryمدیریت لجستیک ،حمل‌ونقل ،توزیع و تحویل محصوالت به مشتریان نهایی. بازگشت ( :)Returnsمدیریت محصوالت برگشتی از مشتریان ،بازیافت یا تعمیر محصوالت معیوب. .3استراتژی‌های زنجیره تأمین زنجیره تأمین ناب ( :)Lean Supply Chainتمرکز بر کاهش اتالف و افزایش بهره‌وری در تمامی مراحل زنجیره تأمین. زنجیره تأمین چابک ( :)Agile Supply Chainافزایش انعطاف‌پذیری و توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات بازار. زنجیره تأمین ترکیبی ( :)Hybrid Supply Chainترکیبی از استراتژی‌های ناب و چابک برای بهره‌گیری از مزایای هر دو رویکرد. .4فناوری‌ها و نوآوری‌ها در مدیریت زنجیره تأمین سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین ( :)SCM Systemsنرم‌افزارها و پلتفرم‌هایی که به هماهنگی و مدیریت فرآیندهای زنجیره تأمین کمک می‌کنند. هوش مصنوعی ( :)AIاستفاده از الگوریتم‌های پیشرفته برای پیش‌بینی تقاضا ،بهینه‌سازی موجودی و تصمیم‌گیری‌های هوشمند. اینترنت اشیا ( :)IoTاتصال دستگاه‌ها و سنسورها برای ردیابی و نظارت بر جریان محصوالت و اطالعات در زنجیره تأمین. بالکچین ( :)Blockchainاستفاده از فناوری دفترکل توزیع‌شده برای افزایش شفافیت و امنیت در زنجیره تأمین. .5چالش‌های مدیریت زنجیره تأمین مدیریت ریسک :شناسایی و مدیریت ریسک‌های مرتبط با تأمین مواد ،تولید ،حمل‌ونقل و سایر جنبه‌های زنجیره تأمین. مدیریت هزینه :بهینه‌سازی هزینه‌ها در تمامی مراحل زنجیره تأمین ،از تأمین مواد اولیه تا تحویل محصول نهایی. پایداری :اطمینان از اینکه زنجیره تأمین به گونه‌ای طراحی شده است که تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی را به حداقل می‌رساند. پیچیدگی :مدیریت پیچیدگی‌های ناشی از چندین تأمین‌کننده ،تولیدکننده ،و بازارهای مختلف. .6نقش نیروی انسانی در مدیریت زنجیره تأمین تیم‌های بین‌المللی :مدیریت تیم‌هایی که در سراسر جهان پراکنده‌اند و همکاری آن‌ها برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین. آموزش و توسعه :آموزش کارکنان در استفاده از فناوری‌های نوین و استراتژی‌های جدید در مدیریت زنجیره تأمین. .7آینده مدیریت زنجیره تأمین هوشمندسازی زنجیره تأمین :استفاده گسترده‌تر از فناوری‌های هوش مصنوعی ،بالکچین ،و اینترنت اشیا برای ایجاد زنجیره تأمین‌های هوشمند و خودکار. افزایش توجه به پایداری :تمرکز بیشتر بر پایداری زیست‌محیطی و اجتماعی در زنجیره تأمین. افزایش انعطاف‌پذیری :توسعه زنجیره تأمین‌هایی که قادر به پاسخگویی سریع به تغییرات بازار و شرایط نامساعد هستند. کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین هوش مصنوعی ( )AIبه عنوان یک ابزار قدرتمند در مدیریت زنجیره تأمین ( )Supply Chain Managementبه کار گرفته می‌شود تا بهره‌وری ،دقت و سرعت فرآیندها را بهبود بخشد .در زیر به کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در این حوزه اشاره می‌کنم: .1پیش‌بینی تقاضا تحلیل داده‌ها :هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های گذشته ،روندهای بازار و عوامل خارجی مانند تغییرات آب‌وهوا یا شرایط اقتصادی، قادر است تقاضای آینده را با دقت باالتری پیش‌بینی کند. کاهش هدررفت :این پیش‌بینی‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا موجودی انبار خود را بهینه کنند و از هدررفت محصوالت به دلیل مازاد یا کمبود موجودی جلوگیری کنند. .2بهینه‌سازی موجودی مدیریت هوشمند موجودی :هوش مصنوعی با تحلیل مداوم سطح موجودی و مقایسه آن با تقاضا ،پیشنهاداتی برای نگهداری موجودی بهینه ارائه می‌دهد .این امر منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش بهره‌وری می‌شود. جلوگیری از کمبود یا اضافی :سیستم‌های مبتنی بر AIمی‌توانند از وقوع کمبود یا اضافی موجودی در انبارها جلوگیری کنند ،که این امر به بهبود زمان تحویل و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. .3مدیریت زنجیره تأمین چابک پاسخگویی سریع به تغییرات AI :قادر است با تحلیل داده‌های لحظه‌ای و شناسایی الگوهای نامعمول ،به تغییرات سریع در زنجیره تأمین پاسخ دهد .این قابلیت به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که با انعطاف بیشتری به تقاضاها و شرایط بازار واکنش نشان دهند. بهینه‌سازی مسیرهای حمل‌ونقل :هوش مصنوعی می‌تواند بهترین مسیرهای حمل‌ونقل را برای کاهش زمان و هزینه انتخاب کند و به صورت خودکار تغییرات الزم را اعمال نماید. .4مدیریت ریسک شناسایی و پیشگیری از ریسک :هوش مصنوعی با تحلیل داده‌ها می‌تواند ریسک‌های مختلفی مانند تأخیر در تحویل ،مشکالت کیفی و حتی خطرات جغرافیایی و سیاسی را پیش‌بینی کند .این امر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا پیش از وقوع مشکل ،راهکارهای پیشگیرانه اتخاذ کنند. پایش مداوم :سیستم‌های AIبه صورت مداوم زنجیره تأمین را پایش کرده و در صورت بروز هرگونه اختالل یا تغییر ناگهانی ،به سرعت هشدار می‌دهند. .5بهبود فرآیندهای تولید نگهداری پیش‌بینی‌کننده :با استفاده از ،AIتجهیزات و ماشین‌آالت تولیدی می‌توانند به طور مداوم پایش شوند تBBا هرگونBBه خرابی احتمالی پیش‌بینی و از وقوع آن جلوگیری شود .این امر منجر به کاهش زمان خرابی و افزایش بهره‌وری تولید می‌شود. بهینه‌سازی تولید :هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهای تولید را بهینه‌سازی کنBد ،از جملBه تنظیمات دقیق‌تر ماشBین‌آالت و کBاهش ضایعات تولید. .6مدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان انتخاب هوشمند تأمین‌کننBBدگان :هBBوش مصBBنوعی با تحلیBBل عملکرد گذشBBته تأمین‌کننBBدگان و مقایسBBه آن‌ها ،می‌توانBBد بهBBترین تأمین‌کنندگان را شناسایی کند و روابطی مؤثرتر و پایدارتر را پیشنهاد دهد. مدیریت مذاکرات AI :می‌تواند به شرکت‌ها در مذاکرات با تأمین‌کنندگان کمک کند تا بهترین قیمت‌ها و شرایط را به دست آورند. .7شخصی‌سازی و بهبود تجربه مشتری سفارش‌گیری هوشمند :سیستم‌های AIمی‌توانند سفارشات مشتریان را پیش‌بینی کرده و فرآیندهای زنجیره تأمین را برای تحویل سریع‌تر و دقیق‌تر محصوالت تنظیم کنند. پشتیبانی مشتری :چت‌بات‌ها و دستیارهای هوشمند می‌توانند به سرعت به سؤاالت و درخواست‌های مشتریان پاسخ دهند و آن‌ها را در جریان وضعیت سفارشاتشان قرار دهند. .8شفافیت و ردیابی ردیابی محصوالت AI :می‌تواند برای ردیابی دقیق محصوالت در طول زنجیره تأمین استفاده شود ،از زمان تولید تا تحویل به مشتری. این شفافیت به مدیریت بهتر و کاهش تقلب‌ها کمک می‌کند. بالکچین و :AIترکیب این دو فناوری می‌تواند به ایجاد زنجیره تأمین‌هایی شفاف و امن منجر شود که امکان ردیابی تمامی مراحل و تغییرات را فراهم می‌کند. .9تصمیم‌گیری هوشمند تحلیل پیشرفته AI :با تحلیل داده‌های بزرگ و ترکیب آن‌ها با مدل‌های پیش‌بینی ،می‌توانBBد تصBBمیم‌گیری‌ها را در تمامی مراحBBل زنجیره تأمین بهینه‌سازی کند. خودکارسازی تصمیم‌ها :با استفاده از ، AIبسیاری از تصمیمات روتین و حتی پیچیده در زنجیره تأمین به صورت خودکار و با دقت بیشتری انجام می‌شوند. .10پایداری و کاهش تأثیرات زیست‌محیطی بهینه‌سازی منابع :هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌ها در کاهش مصرف انرژی و منابع کمک کند ،که منجBBر بBBه کBBاهش تBBأثیرات زیست‌محیطی می‌شود. مدیریت پسماند :با استفاده از ،AIشرکت‌ها می‌توانند پسماندهای تولیدی را بهینه‌سازی کرده و روش‌های بازیافت مؤثرتری را به کار گیرند. ابزارهای مورد نیاز هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین ،مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌ها مورد نیاز است که هر یک نقش خاصی در بهبود و بهینه‌سازی فرآیندهای زنجیره تأمین ایفا می‌کنند .در زیر ،به برخی از این ابزارها اشاره شده است: .1سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین ()SCM Systems :SAP SCMیکی از مشهورترین پلتفرم‌های مدیریت زنجیره تأمین که شامل ابزارهای پیشرفته برای مدیریت تولید ،لجستیک ،و موجودی است و با قابلیت‌های هوش مصنوعی ترکیب شده است. :Oracle SCM Cloudاین پلتفرم ابری ،ابزارهای متنوعی برای پیش‌بینی تقاضا ،مدیریت سفارشات ،و برنامه‌ریزی تأمین ارائه می‌دهد که همگی به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی بهبود یافته‌اند. .2پلتفرم‌های تحلیل داده ()Data Analytics Platforms :Tableauیک ابزار قدرتمند برای تجسم داده‌ها که می‌تواند به شناسایی الگوها و روندها در داده‌های زنجیره تأمین کمک کند. :Power BIیک ابزار مایکروسافت برای تحلیل داده‌ها که با امکانات AIو یادگیری ماشین ،تحلیل‌های عمیقی از داده‌های زنجیره تأمین ارائه می‌دهد. .3یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ()Machine Learning & AI Tools :TensorFlowیک فریم‌ورک متن‌باز بBBرای ساخت و اجBBرای مBBدل‌های یادگیری عمیBBق ( )Deep LearningکBBه در پیش‌بینی تقاضا و بهینه‌سازی فرآیندهای زنجیره تأمین کاربرد دارد. :IBM Watsonپلتفرمی با امکانات AIکه برای تحلیل داده‌های زنجیره تأمین ،پیش‌بینی تقاضا ،و مدیریت ریسک استفاده می‌شود. .4ابزارهای اتوماسیون فرآیند رباتیک ()RPA :UiPathیکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای RPAکه می‌تواند فرآیندهای تکراری و زمان‌بر زنجیره تأمین را خودکBBار کنBBد ،ماننBBد پردازش سفارشات و مدیریت موجودی. :Automation Anywhereاین ابزار به خودکارسازی فرآیندها و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کBارایی زنجBیره تأمین کمک می‌کند. .5پلتفرم‌های اینترنت اشیا ()IoT Platforms :Azure IoT Hubیک سرویس ابری مایکروسافت که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا دستگاه‌های IoTرا مدیریت کرده و داده‌های آن‌ها را برای بهبود فرآیندهای زنجیره تأمین استفاده کنند. :Amazon Web Services (AWS) IoT Coreپلتفرمی که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد دستگاه‌های IoTرا به شبکه متصل کرده و داده‌های زنجیره تأمین را به صورت بالدرنگ پردازش کنند. .6ابزارهای بالکچین ()Blockchain Tools :Hyperledger Fabricیک پلتفرم بالکچین متن‌باز که به ایجاد زنجیره تأمین‌های شفاف و قابل ردیابی کمک می‌کند. :IBM Blockchain Platformاین پلتفرم به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا از بالکچین برای افزایش شفافیت و امنیت در زنجیره تأمین استفاده کنند. .7چت‌بات‌ها و دستیارهای هوشمند ( )Chatbots and Virtual Assistants :Google Dialogflowیک ابزار برای ساخت چت‌بات‌های هوشمند که می‌توانند به بهبود تجربه مشBBتری و پشBBتیبانی در زنجیره تأمین کمک کنند. :Amazon Lexپلتفرمی برای ساخت رابط‌های مکالمه‌ای هوشمند که می‌تواند به خودکارسازی خدمات مشتریان و پشتیبانی از فرآیندهای زنجیره تأمین کمک کند. .8سیستم‌های پیشرفته مدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان ( Supplier Relationship Management )- SRM :Jaggaerیک سیستم SRMکه از هوش مصنوعی برای بهبود انتخاب تأمین‌کنندگان ،مBBدیریت قراردادها ،و تحلیBBل عملکرد تأمین‌کنندگان استفاده می‌کند. :Ariba Networkپلتفرم ابری SAPکه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا روابط خود با تأمین‌کنندگان را بهینه کنند و از هوش مصنوعی برای تحلیل و بهبود این روابط استفاده می‌کند. .9سیستم‌های مدیریت ریسک ()Risk Management Systems :Resilincاین سیستم از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و مدیریت ریسک‌های مرتبط با زنجیره تأمین استفاده می‌کند. :Riskmethodsیک پلتفرم پیشرفته برای شناسایی و مدیریت ریسک‌های زنجیره تأمین که از الگوریتم‌های AIبرای تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی ریسک‌ها بهره می‌برد. .10ابزارهای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی پیشرفته ()Advanced Planning and Scheduling - APS :Kinaxis RapidResponseاین ابزار به شرکت‌ها امکان می‌دهد تBBا برنBBامه‌ریزی و زمان‌بنBBدی تولیBBد را با اسBBتفاده از الگوریتم‌های AIبهینه‌سازی کنند. :JDA Softwareنرم‌افزار برنامه‌ریزی پیشرفته که از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تقاضا و بهینه‌سازی زنجیره تأمین استفاده می‌کند. خدمات اس دیتا در این زمینه همراه شما اس دیتا ( )SDataیک شرکت خدمات داده‌محور است که در حوزه مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند .این شرکت می‌تواند در چندین زمینه کلیدی به کسب‌وکارها خدمات ارائه دهد: .1تحلیل داده‌های زنجیره تأمین تحلیل پیش‌بینی‌کننده S Data :با استفاده از ابزارهای پیشرفته تحلیBBل داده و هBBوش مصBBنوعی ،می‌توانBBد بBBه کسب‌وکارها در پیش‌بینی تقاضا ،شناسایی روندهای بازار ،و بهینه‌سازی موجودی کمک کند. داده‌های بالدرنگ :ارائه داده‌های بالدرنگ از عملکرد زنجیره تأمین برای بهبود تصمیم‌گیری و پاسخگویی سریع‌تر به تغییرات. .2بهینه‌سازی فرآیندهای زنجیره تأمین بهینه‌سازی لجستیک S Data :با تحلیل مسBBیرهای حمل‌ونقBBل و زمان‌بنBBدی‌های تحویBBل ،می‌توانBBد فرآینBBدهای لجسBBتیکی را بهینه‌سازی کرده و هزینه‌های مرتبط را کاهش دهد. مدیریت موجودی :استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای بهبود مدیریت موجودی و جلوگیری از کمبود یا مازاد موجودی در انبارها. .3مدیریت ریسک زنجیره تأمین شناسایی ریسک‌ها S Data :می‌تواند با تحلیل داده‌های تاریخی و بالدرنگ ،ریس Bک‌های مختلفی ماننBBد تBBأخیرات حمل‌ونقBBل، اختالالت تأمین ،و تغییرات ناگهانی در تقاضا را شناسایی کند. راهکارهای پیشگیرانه :ارائه راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای کاهش و مدیریت ریسک‌ها ،مانند تنظیم برنامه‌های جایگزین یا تأمین اضطراری. .4استفاده از فناوری‌های نوین اینترنت اشیا ( S Data :)IoTمی‌تواند به کسب‌وکارها در پیاده‌سازی و مدیریت دستگاه‌های IoTبرای ردیابی بالدرنگ محصوالت و بهبود شفافیت زنجیره تأمین کمک کند. بالکچین :پیاده‌سازی راه‌حل‌های بالکچین برای افزایش شفافیت ،امنیت و قابلیت ردیابی در زنجیره تأمین. .5اتوماسیون و هوشمندسازی اتوماسیون فرآیندهای زنجیره تأمین S Data :می‌تواند با استفاده از رباتیک و ابزارهای اتوماسیون ،فرآیندهای تکراری و زمان‌بر زنجیره تأمین را خودکار کرده و کارایی را افزایش دهد. چت‌بات‌ها و دستیارهای هوشمند :ایجاد و پیاده‌سازی چت‌بات‌ها برای بهبود پشتیبانی مشتری و مدیریت ارتباطات در زنجیره تأمین. .6مشاوره و آموزش آموزش تیم‌ها :ارائه خدمات آموزشی به تیم‌های مدیریتی و عملیاتی برای بهبود استفاده از داده‌ها و فناوری‌های نBBوین در مBBدیریت زنجیره تأمین. مشاوره استراتژیک :کمک به شرکت‌ها در تدوین استراتژی‌های موثر برای بهبود و هوشمندسازی زنجیره تأمین. هوش مصنوعی در مدیریت ریسک زنجیره تأمین زنجیره تأمین یکی از بخش‌های پیچیده و حیاتی هر کسب‌وکار است که به تأمین مواد اولیه ،تولید و توزیع محصوالت نهایی می‌پردازد. در این مقاله ،به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت ریسک زنجیره تأمین و مزایای استفاده از این تکنولوژی می‌پردازیم .به دلیل پیچیدگی و گستردگی این فرآیند ،مدیریت ریسک در زنجیره تأمین اهمیت زیادی دارد .مشکالتی مانند تأخیر در حمل‌ونقل، نوسانات قیمت مواد اولیه ،و مشکالت کیفی می‌توانند تأثیرات قابل توجهی بر کل فرآیند تولید و توزیع داشته باشند .استفاده از هوش مصنوعی ( )AIبه‌عنوان یکی از راهکارهای نوین برای پیش‌بینی ،شناسایی و مدیریت ریسک‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند .تا با دقت و سرعت بیشتری به چالش‌ها و مشکالت احتمالی واکنش نشان دهند. AIمی‌تواند داده‌های عظیم را تحلیل کرده و الگوها و روندها را تشخیص دهد ،که به تصمیم‌گیری سریع‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کند .این موضوع با مقاالت پیشین ما درباره ‘سیستم مدیریت موجودی هوشمند‘ و ‘اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تأمین’ مرتبط است که به نقش تکنولوژی‌های نوین در بهبود فرآیندهای زنجیره تأمین پرداخته‌اند. هوش مصنوعی در مدیریت ریسک چیست؟ هوش مصنوعی به مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری ماشینی اطالق می‌شود که قBادر بBه تحلیBل حجم زیادی از داده‌ها هستند و می‌توانند الگوها و روندها را شناسایی کنند .این تکنولوژی به کسب‌وکارها امکان می‌دهBBد کBBه مسائل پیچیBBده و غیرقابBBل پیش‌بینی را به‌طور دقیق‌تری مدیریت کنند .در مدیریت ریسک زنجیره تأمین ،هوش مصنوعی بBBه کسب‌وکارها کمBBک می‌کنBBد تBBا ریسک‌های محتمل مانند تأخیر در تحویل ،تغییرات در قیمت مواد اولیه ،یا مشکالت کیفی را شناسایی و تحلیل کنند AI .با تحلیل داده‌های تاریخی و پیش‌بینی روندهای آینده می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر و پیشگیرانه کمک کند ،به گونه‌ای که اقدامات مناسب پیش از وقوع مشکالت انجام شود .این موضوع به کاهش خسارات و افزایش بهره‌وری کمک شایانی می‌کند. کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت ریسک زنجیره تأمین .1 پیش‌بینی تأخیرها و مشکالت لجستیکی :هوش مصنوعی قادر است داده‌های مختلف مانند وضعیت آب و هوا ،ترافیک جاده‌ای ،و تاریخچBBه تحویل‌های پیشBBین را تحلیل کرده و تأخیرهای احتمالی را پیش‌بینی کند .با این قابلیت ،کسب‌وکارها می‌توانند اقدامات پیشگیرانه انجام دهند تا تأثیرات منفی این تأخیرها به حداقل برسد .به‌عنوان مثال ،اگر پیش‌بینی شود که شرایط جBBوی نامساعد اسBBت ،شرکت‌ها می‌توانند مسیرهای جایگزین را برنامه‌ریزی کنند یا زمان تحویل را تغییر دهند تا تأخیرات و هزینه‌های اضافی کاهش یابد. این امر به افزایش رضایت مشتریان و بهبود کیفیت خدمات نیز منجر می‌شود. .2 شناسایی خطرات تأمین‌کنندگان :یکی دیگر از کاربردهای مهم هوش مصنوعی ،تحلیل وضعیت تأمین‌کنندگان است AI .می‌تواند با تحلیل داده‌های مربوط به عملکرد تأمین‌کنندگان ،سابقه تحویل‌ها ،و شرایط مالی آن‌ها ،ریسک‌های احتمالی مرتبط با تأمین‌کنندگان را شناسایی کند .این تحلیل‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تأمین‌کنندگان قابل اعتمادتر را انتخاب کنند و از مشکالت تBBأمین در آینده جلوگیری کنند .عالوه بر این ،هوش مصنوعی می‌تواند به ارزیابی توانایی تأمین‌کنندگان در پاسخگویی به تغیBBیرات ناگهانی کمک کند و در نتیجه ،کسب‌وکارها می‌توانند راهکارهای مناسب برای مقابله با ریسک‌های احتمالی تأمین بیابند. .1 تشخیص الگوهای غیرعادی :زنجیره تأمین ممکن است در معرض انواع مختلفی از تقلب‌ها و فعالیت‌های غیرقانونی قرار گیرد .هوش مصنوعی با تحلیل داده‌ها می‌تواند الگوهای غیرعادی را شناسایی کند و به شناسایی تقلب‌ها و جلوگیری از آنها کمک کند .به عنBBوان مثBBال، شناسایی الگوهای مشکوک در فاکتورها یا حجم‌های ناهمخوان از سفارش‌ها می‌تواند از تقلب و آسیب‌های مالی جلوگیری کند AI .می‌تواند به صورت مداوم رفتارها و داده‌های زنجیره تأمین را تحت نظر داشته باشد و به‌طور خودکار هشدارهایی در صورت شناسایی الگوهای غیرعادی ارسال کند ،که این امر به بهبود امنیت و اعتماد در زنجیره تأمین منجر می‌شود. .1 بهینه‌سازی موجودی و کاهش ریسک کمبود :یکی از چالش‌های مهم در زنجیره تأمین ،مدیریت صحیح موجودی است AI .با تحلیل داده‌های تاریخی و پیش‌بینی تقاضا می‌تواند به بهینه‌سازی موجودی کمک کند و از کمبود یا انبار شدن بیش از حد کاالها جلوگیری نماید .این امر باعث کاهش هزینه‌ها و بهبود بهره‌وری در زنجیره تأمین می‌شود .به‌عالوه ،استفاده از AIبه مدیران کمک می‌کند که موجودی را بر اساس تقاضاهای فصلی و تغییرات در روندهای بازار تنظیم کنند ،که این امر باعث افزایش انعطاف‌پذیری در پاسخ به نوسانات تقاضا و کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی غیرضروری می‌شود. .2 پیش‌بینی و مدیریت ریسک‌های بازار :تغییرات قیمت مواد اولیه ،نوسانات ارزی ،و تغییرات در قوانین و مقررات می‌تواند به‌طور ناگهانی بر زنجیره تBBأمین تBBأثیر بگذارد .هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های بازار و پیش‌بینی تغییرات ،می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا از این تغییرات پیش از وقوع مطلع شوند و برنامه‌های جایگزین برای مقابله با این تغیBBیرات را تBBدوین کننBBد .این موضBBوع به‌ویBBژه بBBرای کسب‌وکارهایی که در بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند اهمیت دارد ،زیرا نوسانات ارزی و تغیBBیرات ناگهانی در قBBوانین تجارت می‌تواند تأثیر زیادی بر هزینه‌ها و بهره‌وری داشته باشد AI .به شرکت‌ها کمک می‌کنBBد تBBا با اسBBتفاده از تحلیBBل داده‌های بالدرنگ ،به سرعت تصمیمات الزم را اتخاذ کنند و بهینه‌ترین راهکار را برای مدیریت ریسک‌های بازار بیابند. مزایای استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ریسک زنجیره تأمین ‏ افزایش دقت در پیش‌بینی‌ها :یکی از مزایای اصلی استفاده از AIدر مدیریت ریسک ،افزایش دقت در پیش‌بینی‌هاست .تحلیل حجم بBBزرگی از داده‌ها توسط هوش مصنوعی ،کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا با دقت بیشتری ریسک‌های بالقوه را شناسایی کنند .این دقت بیشتر به معنای کاهش خطاهای مدیریتی و کاهش هزینه‌های ناشی از تصمیمات نادرست است .هوش مصBBنوعی با به‌کBBارگیری الگوریتم‌های پیشرفته می‌تواند الگوهای پنهان را شناسایی کند که ممکن است با روش‌های سنتی قابل تشخیص نباشند. ‏ واکنش سریع‌تر به مشکالت :با شناسایی و پیش‌بینی ریسک‌ها ،هوش مصنوعی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که سریع‌تر به مشBBکالت واکنش نشان دهند و از خسارات جدی جلوگیری کنند .این واکنش سریع می‌تواند شامل تغییر مسیر حمل‌ونقBBل ،تنظیم مجBBدد موجودی ،یا حتی تغییر تأمین‌کنندگان در مواجهه با مشکالت غیرمنتظره باشد .این موضوع به بهبود پایداری زنجیره تأمین و کاهش وقفه‌های ناخواسته کمک می‌کند. ‏ کاهش هزینه‌ها :با بهینه‌سازی فرآیندهای زنجیره تأمین و کاهش تأخیرها و مشکالت ،هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابد و بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند .کاهش هزینه‌های ناشی از کمبود مواد اولیه ،بهینه‌سازی موجودی و کاهش خسارات ناشی از تأخیرها همگی از مزایای استفاده از AIهستند .همچنین ،هوش مصنوعی می‌تواند در کاهش هزینه‌های نیروی انسانی نیز مؤثر باشد ،زیBBرا بسیاری از فرآیندهای پیچیده و زمان‌بر به صورت خودکار انجام می‌شوند. ‏ بهبود روابط با تأمین‌کنندگان و مشتریان :با شناسایی تأمین‌کننBBدگان قابBBل اعتماد و بهینه‌سازی فرآینBBدهای تحویBBل ،کسب‌وکارها می‌تواننBBد روابBBط بهBBتری با تأمین‌کنندگان و مشتریان خود برقرار کنند و از اعتبار باالتری برخوردار شوند .با داشتن اطالعات دقیق و به‌روز از وضعیت موجودی و تحویل‌ها ،کسب‌وکارها می‌توانند به مشتریان خود اطمینان بیشتری بدهند و سطح رضایت آن‌ها را افزایش دهند. این اعتماد به بهبود روابط طوالنی‌مدت و افزایش همکاری بین تمامی اعضای زنجیره تأمین منجر می‌شود. مقاالت مرتبط استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت ریسک‌های زنجیره تأمین می‌تواند مکمل سایر تکنولوژی‌های مورد بحث در مقاالت قبلی مانند ‘اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تأمین’ و ‘سیستم مدیریت موجودی هوشمند’ باشد .در این مقاالت ،ما بررسی کردیم که چگونBBه تکنولوژی‌های نوین می‌توانند به بهبود بهره‌وری ،دقت و کاهش خطاها کمک کنند .هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از این تکنولوژی‌های نوین ،امکان شناسایی ریسک‌ها و پیشگیری از آن‌ها را فراهم می‌کند و به همراه سایر تکنولوژی‌های هوشمند می‌تواند زنجیره تأمین را به یک زنجیره کامًال هوشمند تبدیل کند. نتیجه‌گیری هوش مصنوعی با تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی ریسک‌ها ،به بهبود مدیریت زنجیره تأمین و کاهش ریسک‌های عملیاتی کمک می‌کند .با استفاده از ،AIکسب‌وکارها می‌توانند فرآیندهای خود را بهینه‌سازی کرده ،هزینه‌ها را کاهش دهند و بهبود قابل توجهی در کارایی و بهره‌وری زنجیره تأمین خود ایجاد کنند .در دنیای رقابتی امروز ،استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند مانند هوش مصBBنوعی می‌توانBBد تفاوت بزرگی بین کسب‌وکارهای موفق و ناموفق ایجاد کند .هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌آورد که با پیش‌بینی و شناسایی ریسک‌ها ،کسب‌وکارها به سرعت واکنش نشان دهند و از تأثیرات منفی پیشگیری کننBBد .همچBBنین ،ترکیب این تکنولBBوژی با سایر نوآوری‌ها مانند اینترنت اشیا و سیستم‌های مدیریت موجودی هوشمند می‌تواند به ایجاد یک زنجیره تأمین کامًال دیجیتال و کارآمد منجر شود که توانایی پاسخگویی به نیازهای پیچیده و تغییرات بازار را داراست .این موضوع در نهایت به افزایش رضایت مشتری ،کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش سودآوری کسب‌وکار منجر خواهد شد.
29,000 تومان