صفحه 1:
مروری بر پژوهشهای اخیر در طراحی و مدیریت سیستمهای اطلاعاتی در آموزش عالی
علیرضا میرجمهری!
در دهههاى اخير آموزش و يادكيرى بهصورت ضرورتى طبيعى يذبرفته شده است و متناسب يودن أن بانيازهاى فرد و جامعه.
بیش از كذشته اهميت دارده جراكه بيشرقت و توسعه سازمانها و مؤسسات به ارتفاى سطح دانش» مهارت رفتار و بینش
منايع انسانى آنها واسته است ولسن و کونای ۰۱۱ یکی از فناوريهابى مهم در زمينههلى مختلف. ازجمله آسوزش و
.يادكيرى. تكنولوزى اطلاعات است. از اين رو. كارشناسان يكى از اساسيترين شاخصهاى توسعه .
فناوريهاى نوين اطلاعات وارتباطات در فايند أموزش ميدانند (جواديبور و TAY spell همین دلیل است که مرزه
اتريخشى نظامهاى آموزشى. هزینههای زیادی صرف تلفيق و بدكاركيرى قناورى اطلاعات در فعاليتهاى آموزشى و يزوهقى
كردهائد كاربرد فناوريهاى نوين اطلاعاتى و تحولات سريع أن سبب بروز تحولات بسيار در كليه ا
ش را كيفيت استفاده از
يادكيرى و أموزش
بر تكنولوزيها ازجمله اقزايش بهرهورى سازمانها.
بهبود ارائه خدمات به مردم و ايجاد شغلهاى جديد و متنوع ايجاد كرده كه بر اساس اين واقعيت مفهوم جديدى به نام سواد
اطلاعاتي
اقراد اهميت زيادى در رشد فردى و اجتماعى يك جامعه دارد. برخوردارى از حسداقل دائش و مهارت فناورى اطلاعات و
ارتباطات براى همه كاركنان ضرورى و حيانى انست (قهرمائي. 11287) بيشرفت قناورى اطلاعات در ححوزه آموزش و
وسيع فرصتهلى يادكبرى و دسترسى به متابع تحصيلى و أموزش شدهه طورى كه إين امريا
ابزار و روشهاى سنتى اصولاً قاب تصور نيست. قناورى اطلاعات آموزشى در ايجاد يادكيري شبكهاى ايزار بسيار قدرتمندى
شده استد قوسعة ان قنلیری همچنینتأثر بسا وسیمی در تست
ابیت آموزش در بسیاری از کشورهاشده است (توکلی. ۵۱۳۸۴ لا؛همانطور که باسواد شدن همه
جهانیشدن موجب گسترش و
است كه بايد با أن مواجه شد (شكارى و همکاران, ۲۰۱۰ كريز از فتاورى امكاتيذير نيستد بدويزه أنكه امروزه فنساورى
اطلاعات و ارتباطات تأثيرات عميقى بر سيك زندكى كذاشته است. دكركونيهلى اجتماعى ناشى از قناوريهاى اطلاعات از
تبديل اطلاعات به رقههاى صفر ويك آغاز شد اين دكركونيها با تحولات سريع هر سيستههاى ارتباطى ادامه يافت وبه.
سراتجامى منتهى شده است كه با نامهاى كوناكون شناخته ميشود. كاستلز ٠1 6) ابن دوران را عصر اطلاعات ميخوائد. اين
عصر درواقع محصول توسعه كسترده فناورى اطلاعات و ارتباطات است. توسعه برشتاب و شديد فناورى اطلاعات كه سارها
پیش آغاز شده و همچتان أذامه دارد: منجر به كاربرد وسيع آن در ايعاد كوناكون جامعه كرديده امست. از اين رو فشاوری
اطلاعات بهعنوان عامل برقدرت تغبيرات اقتصادى و اجتماعى شناخته ميشود. بدين ترتيب بسه نظر ميرسد عصر یمعمر
اطلاعات آغاز شده اسه يراى داشتن اقرادى با كارابي لازم در جامعه اطلاعاتمحورء بايد رويكرد جديد نسبت به أموزش و
يادكبرى داشته باشيم (محمدى و حقائي. 41588
aS apts"
af oy ty ote امه یی نب
صفحه 2:
فضای آموزش و مديريت آن به زار وروی انسانیقدرتمندی ی درد پیچیدگی دنبای امروز که نتیجه ترش
تکنولوژ
و شرت مات ای ار تیه کنر یتمعن تج ابیت
و قنایری اطلاعت است؛ شرایط را رای مدیران آوزشی سخت کرده است.مدیریت آموزشی در مدرسه و دنشگاه
مؤسسات أموزشى را بر آن داشته كه سيستمهاى مديريت اطلاعات را شناخته و در موسسه خود به كار كيرند. بسر همين
اساس پژوهشگران حوز آموزش
شناسایی مسال و دفدقههای آغبر پژوهشگران,سعی شده تا روند طالعات علمی در حوزه مدیریت اطلاعت در آموزش
عالیمرور شود از اين رو تعداد ٠١ مقاله بدصورت تصادفى از منابعي جون :5616681011266 ,2162061817 و
56018 ۵00016 انتخاب شد و مورد مطالمه قرار كرفت. محور كلى ابن مط
أذامه عناوين: تويسنفكان و
فناورى اطلاعات مطالعات زيادى را در اين زمينه انجام lad لذ در اين كزارش. با هدف
eld كساريرد و ارزياني
اتتشار مقالات مذكور
اسيستهاى مديريت اطلاعات در آموزش sl le الو محل
يفصورت يك جدول جامع أورده شده كك ادبي
اهداف و نتايج آنها نيز بهصورت مختصر تشريج شده استد اين كزارش
مديريت اطلاعات در أموزش عالى مورداستفاده قرار ككيرد.
7 مان متا انويستدكان سال و زورقال انتشار
Echeverria, M.A.
Procedia-Socialyt | M. Santana- | AB Educational Management
and Behavioural | Mandilla, P.C., & | Information System to Support
Institutional Planning at the ۳ 5
University of Colima سو ی وا
هش با هدف طراحى يك سيستم اطلامات مديريت أموزش برلى كروء برنامهريزى و توسعه نهادى در دانشكاه كوليما اجام
شد استد اين سيستم امكان جمعآورى اطلامات مربوط به شاخس هلى مديريت ساؤمائى و وین كزارش هاي ساق رابا ربط
مناسب برلى كزيران غود تلور سادمسازى و كاهش زمان موردني براي مديريت اطلاات دانش كا فراهم ميكند. ويزكي هلي
.توسعديافته در اين سيستم عبارتاند از:الفه) سيستوسازى كزارشهلى سالان, ب) تبت كزارشها توسط روساى موسسه و يخش هلي
مختلف أنء ج) بررسى كزارشرها توسط مشاوران برنامهريزى ود) توليد خود كار كارش ها در قالبهاى موردنباز. ارزالى ابن بلتفرم به
ابن نتيجه رسيد كه يلتفرم مفيد بوده وامكان عملكرد و كارايى بيشتررا فراهم مى كند و همجنين ايده خوبى محسوب مشود.
اد نيت خوبى در كاربران بولى استفاده مجده ا آن شد
صفحه 3:
e-Planea: Annual
reports module
MySQL
Fig. 2. System architecture
صفحه 4:
"سح
Informe de sctvsedes 2009 - Mateo Unvenstare de Ate Populares
Fig. 3. Home interface
جع به صفعه ۶مقله
ae تویسندگان سال وزورنال
Procedia- ‘Management of academic ,2013
Social and information system (AIS) at
higher education in the city of وو Behavioural
Sciences Bandung
اهداف و تتايجع:
اين بزوهش با رويكرد توصيفى وبا هدف توصيف و تخليل ١ برنامهريزى و سازماندهى. اجر نظارت و ارزيابى. كيفيت اطلاعات
تولیدشده و اتريخشي مديريت سيستم اطلاعات دانشكاهى (4015) در كليه مؤسسات آموزش عالى شهر ياندونك انجام شنده لسته
تمونده از .14 موسسه أموزش عالى. 484 نقر مدرس و 1341 نفر دانشجو انتخاب شتداند و ادها فاد از پرسشنمه
sd hag fel gla SS Jl pal مرحله gp pli و سازماندهی شاخمنهای زیر
¥ وجو برمریی اسرازیک ۸15و مین جر
اجتمعیکردن و آموزش 5 یه کاربرن
سازماندهى 4195 و اثريخشى نه
مديريت مليع انساتى 815 (إز استخدام dene
Loew ge AIS jie عالكيت و اتريخشى
كيقيت داده|اطلاعات يددستآمده توسط 419 در شاخص عاق زير بررسى و تخليل شد
5
كك كه
ار
ein ae
Lv
خولایی و
v اما
شاخصهایبررسيشدة در حوزه کیقیت باه سیستماطلااتدانشگاهی یز به شوج رود
se ”
صفحه 5:
در دسترس بودن دادده اطلاعات:
7
WS أمنيت
زادی مطلوب هت
عنوان ماه اتويستدكان TT
Quality approach in the 5
Jarnalnn| Naway FAs. | development of management
Manajemen | SU*nS. Haris. | information system in higher
Lf Ratan A education 7
اد كه اثريخشى برتامهريزي و سازماندهى سيستمهاى اطلاعات دانشكاهى در أموزش عالى شهر دوگ تا حد
اهداف و تتايع:
این ماه ریکرد کیفی توسته سیستماطلاعت مدیریت در مسسه آموزش عالی را توصیف میکند و نقش سیستمهای ARS
مديريت رادر موفقيت عملياتى واجازه ددن يه مؤسسات أموزش عالى برلى تكامل و مقابله ا جالش هاي ناشى از دولت. دانشجويان و
سای ag a li تاج این پزوهش آمد آست گه ورد نیت د تمه میستماطلاات مد بویت پا نی
رید نیت باه ری ات كه هر آن محصولات يا خدمات يك سيستم اطلامات ile et ls lly See
داد میشوند. نان یک منهوم. روکد کبیتدریدوجنبه ست:جنههای وهای و حول. جنهروهای ينك سيستم
اطلامات مدير
این ست که کفیتتولیدشدهمطابق با مشخصات استانر از پیش تعرفشده اشد. در الی که جنبههای
تحول افرين مربوط به معيارهاى كيفيت منجر يه يهبود مستمر و تفيير سازمانى ميشود هر اين بوهش رويكرد كيفيت هر سه جوز
اطلاعات و مدیریت مود بررسی فا رفته است.
اعتوان مقاله نویسندگان. سال و زورنلانشار
“A systematic Iterature review on 17-1 15001301025
Education and | sC2t¥=lhe.J.V-. | “maturity models for information
Be systems in higher education عند Teaching
International 1 institutions
اهداف و تتايع:
إين مظالم نياز به توسعه يك مدل يلوغم سيستم اطلاضاتى را نفان مئذهد که از موسسات آموزش عالی خر علتهای تجاری و
مديريت اصلى أنها يشتببائى كند. روش اتجام اين بذ es
بن دستورالعملهاى مربوط به رو
رش شناسانى و دستهبندي شدعائد. هرتتيجه اين alla
oe
شن gales lan Sepang fata شده يه تداره كافى بر ابليت فراينتعلي سلزمائى Iie ease
يشتيبانى 15 در بخش 11181 تمركز
لذاء طراحى يك مدل جديد يرلى بر كردن اين شكاف ضرورى است. لين مدل
جديد بايد شامل عوامل تأنيركقار اصلى با وزنهاى ختفلوت بسته به اهميت نسبى آنهاء و توصعه آن بيذ يا روش هاى علمى دقيق.
زى واعتبارستجى اد إين مدل همجنين بايد حوزتعاي استراتؤيك كلدي 1517 را براي 11551 شناسابى كند و
استئداردهاى بينالمللى مديريت را هر زمينه 1517 و 21581 اعمال كند. جنين مدل يلوفى ارزيابى مؤسسات أموزش عالى ly
ابتكه جكونه شيومها واستراتزى هاى "191 ازفر يندهاى ag dail همه سطوح go la كنتد. لمكانية
استراتزوهلى سازماية مديزبتء مديزيت rye ae و تحقب.براین امس یود مات موش عالی وراه ای
SI pad ag) مان و فشن انان را ند کن. پر لاه هم ای ماه یک مر
كه بر تظاممندسازى دانش در بط يا مدل هاى بلوغ در حوزه آموزشی بر کلی و دانشاههای ایب
صفحه 6:
۳
1
Figure 1. Methodology adopted for the systematic literature review
“I “maturity model” AND Tl education OR AB “maturity model” AND AB education OR SU
‘maturity model” AND SU education
Main keywords
Search studies published in academic journals
‘and conference proceedings
studies
Perform relevancy scan by title and abstract
5
Apply the inclusion/exclusion criteria
Figure 2. The refinement steps and resulting number of articles
مدل هاى يلوقي وهش مورد بررسى و تحلل ور کل
دل لوغ 1061 اموي مدرسه 0.2013 Solar et 07701836 يك مدل كلنكر لنت كه جندين sip
صفحه 7:
رأهر يرم كيرد كه م تواتد بر لستفاده موفق از قتاوري اطلاعات و ارتباطات در مدارس تأثير يكن
ل عبارتائد زا مديريت أمورشى. زيرساخت. مديران. معلمان و دائش أموزان.
مدل بلوغ قابليت براى آموزش با كيفيت (2012. (Manjula 2281-018© براى ارزيابى لوغ عوامل و
Eg هاي جنديعدى يك سيستم أموزشى استفاده مىشود اين مدل فرآيند مهندسى سيستم أموزشى را از منظرهاى مختلف
ازجمله دانشكاهى, زيرساختى» ادارى. تسهيلات محور و غيره ارزيايى ميكند.
مدل بلوغ کیفیت دورهآنلاین بر اساس آموزش دانشگاهی شبانه و مکاتبهای ,.[8 61 :6) 0003838
(2011,إين مدل به تال ای کفیت دوهی نان در یرای آموزشی شاه انشگاهی و مها اس
0004 ید سای را ah ape hes) ALES pl اجرلى دور مها للاين اال م كنلد.
راهنمایی کند.
عدل بلوغ فناورى اطلاعات و ارتباطات در مقسسات آموزشی در کشورهای در حال توسعه 1613104151101
(Bass, 2011) ابن مدل بلوغ سطوح منابع زيرساخت فناورى اطلاعات و ارتباطات را که ملسسات آموزشی بای بای
'دستيابى به هدف سازمائى اولي خود اتجام دهند. كه در قاب نتايج يادكيري.
مدل بلوغ برلى آموزش آتلاين (2015 ,20 هناكنا8 ع8 80551) 015710 © اين مدل يك مدل كيتى بای
محصولات أموزشى مبتنى بر فناورى اطلاعات و ارتباطات است كه بر كيفيت رادحلهلى أموزشى أثلاين متمركز شده و میتی بر
دي انست كه هدك آنبهنود متفر فرینداستد
صفحه 8:
عاج مسا سعسب > لقاو Beetle eee eee
+ Deans ue ari + ae ayant مم سم مسمس
Seo میم سس مور
مت سد قو ا هر
سد 0901008 لط لق * مسمسصه سوج الاي .بل ا ا
٠ موی < | Ree
‘Table 2. Strengths and weaknesses of maturity models for HEIs’ ISTs
متا له 7 ee
The Tnformation System تا
Jaternationali | “Sudarmi, 5. Development Based on
Journal of Higher’ | wahyudi, M.,& | Knowledge Management in
Burmansah, B Higher Education Institution ام
تافو یج
هدف اين بزوهشش بين تجربياتء eal نها و اسف از ری ات بای توسعه يس توعاى اطلاعات صديريت در يك
موسسه امش عالى اث
Enabling Conditions
Knowledge Knowledge
Figure 1. Knowledge Management
صفحه 9:
Technology Systems
Descriptors of systerns
and technologies
Capabilities, measures
and benchmark
Features and uses
Knowledge management
systems Information Systems
‘© What workers know Accounts payable and
about receivables receivables
Issues of concern © Personnel
Strategies and plans © Sales figures
Applying what workers © Acivities of competitors
know to solve and regulator
problems and face
Organizational Systems
Manufacturing
Marketing
Human resources
Research and now
product development
Legal and regulatory
Figure 2. The Differences between Knowledge Management System
with System Technology, Information Systems and Organization System
انتايج لين تحقيق نشان داذ: (1) تجزيفوتحليل سيستمهاى اطلاعات مديريت يك برنامه مطالعاتى مبتنى بر دائش ضمني و صريع از
By التحصيلان ست. (؟) طراحى سيستههاى اطلاعات
نشجویا: مدرسان و فاغلتحمیلان است. و( توسعه
agro Nyaa ot Sayin? JAS sald Suse
ايك برنامه مطلماتي بر اساس تجزيهوتخليل نيزاي مديراق..
.سيستوهاى اطلاعات مديريت يك برنامه مطالعاتى بر اساس سيستم اطلاعاتى و سيستم فشاوری متعلق بنه مديران مدرسان.
داتشجويان و فارغالتحصيلان استه
ادر يايان اين بزوهش بيشنهاد مىشود كه ولأ مديران. دانشجويان. اسانيد و فارغالتحصيلان تا حد لمكان به اشتراك كذارى asa
تجربيات و ابتكارات براى توسعه فعاليتهاى نوأوائه تشويق شوند و در ياكيرى سيستوهاى اطلاعاتى به يكديكر كمك كتند ثثياً
اطراحى سيستمهاى IL بايذ بر اساس تحليل نيازها و همجنين نيازهاى مشتريان داخلى و مشتريان خارجى تهيه شود. انتظار
میرود که رهبران تحصيلات تكميلى و دانشكاه در يه تمر رساندن سيستمهاى اطلاعاتى شامل رهيرى سطوح بالا؛ متوسط و يايين
كمك كنتد ثالث براى ايجاد يك سيستم اطلاعات مديريت كارآمد و مؤثر ره
دانشكا بايد سياستهاء بودجه و مقررات لازم را
هصورت مستمره منسجم و سيستماتيك بهمنظور تهيه زيرساختهاى موردنيازبراى بهرسبردارى از سيستم تهیه کند.
صفحه 10:
سال وزورقال اتتشار
aaa تويستدكان
Taternational
Journal of Anew paradigm of learning
Eéonomics and edi, N._| through information management
Business systems in higher education
Administration
اهداف و تتايج:
این ماه ا هد پرداختن یه فگیزه این حین سخترنی نام شده است.
در ادیری و مبو خلایت. هو
Hardware:
‘computer
Interaction
Figure 1. Input Online Learning
LEARNING INTERACTION
TEACHING AND LEARNING ‘TEACHING INTERACTION
‘CONTENT
Figure 2. Input Online Learning
صفحه 11:
ae |[ ع ی
(TEXT. MAGE: LINK سا
eae TEACHING
INTERACTION
MEDI
sirronr ۱
ند sr
Figure 3. Line Learning Program Map
300 LEARNING
Crete atest)
> 4
ie | ee] ۳
Figure 4. Line Learning Program Map
نتايج نشان داد استفلاه از سيستوهلى اطلاعات يادكيرى بدعنوان مكمل سخدرائ هاى حضورى در يادكيرى دانشجويان تأثير مشيت
داد اتجمنهاى كفتكو در كلاس هاى أنلاين كسترددتر و عميقتر لست زيرا دانشجويان مى تواند به دنيال منابع در اينترنت باشد.
وقتى كروهى از دانشجويان باهم بدصورت آثلاين ياد م ىكيرند: دستكادهلى يشتبياقى بر تحوة تعامل دانشجويان تأثير م كنار اما
بر ميزان يادكيرى أنها تأثير نم كذارد.
عتان ما تويستدكان سال و ثورقال اتتشار
25
International
Conference on
Analysis of success factors
dha, Mody. implementation of computer-
Ariyanti, N.S., &
Information ead based management information
Technology and Balada: system in higher education
Education
اهداف و تتايجع:
an ازاين مطالعه شناسابى عولئل مؤثرير اجرائ موققيتآميز سيستمهاى اطلاعات مديريت مبتنى بر رياف ذر دانشكامها ا
اين بزوهش از رويكردهاي كمى استفاده شده اسبتء جامعه در اين مطالعه كاركنان ادارى دانشكددهاى دانشكاه دولتي ملنك هستقد.
الرجوع شود يه جدول صفحه ؟ مقاله)
صفحه 12:
Database
felecommunication Network
Factor Bralnware
Figure 1 Most Dominant Factor Tendencies
Les > anal یجان پژهش نشان اد:()عامل مؤثر در اجراى موفقيت اميز سیسمهایاطلااتمدیریت میتی بر
سست. و( ee Je el a a Bie gland del lll ol doy olde
رتبهبندى عوامل نيز به ترتيب: سختافزار اول رويه دوم. ترمافزار سوم. بايكاه دادمها جهارم شبکه بنجم مخابرات. و مف ششم را
اتشان داد همجنين فقدان رايانههاى قابل حصل و روسیزی مودمهاى برسرعت إيسترانت سازمائى و بسيارى ديكر بر اجراى
موفقيتاميز سيستوهاى اطلامات مديريت مبتنى بر رلينه در دانشكامها تأثيز ميكفاره:
عون مت way سل رال ار
of he هلت لمیوهه6 ۰ | لا .,مسمفسمن | ۲۳۰ Tatematinal
Abdullayev, A.” | education management ]ی
Adeancod Tr Eloy, J. | information system for higher
eo Sultanov, D education institutions
and Engineerin
اهداف و تتايج:
اين مقاله به تشري نقش و ويزكى هاى استفاده از سيستمهاى اطلاعاتى خودكا در فعاليت هاي مؤسسات أموزش عالى و همجنين
مرورى بر سيستههلى اطلاعاتى موجود درجوزه أموزش م يردازه: همجنين: مفهوم و رويكردهاي معرفى خدمات AN
الكترونيكى برى دانشجويان. لمان و كاركنان اارى و همجدين سيستم اطلااتي مديريت أموش عالى در جمهورى اريكستان
تشریع شده ست. سامائه اطلافات مديريت أموزش عالى كلية وظايق مرتبط با فعاليتهلى دار دانشكاهي. علمى. مالى و اقتضادق
مؤسسات آموزشى را بوشش مىدهد. اين مقاه ويزكى هلى خاص مديريت و فرايندهلى أموزشى در لزيكستان را در نظر م كيرد بر
ناسا فرایدهای کسبوکر و كردش كار از جنيفعاى اناري و مديربتى بلوطراحى شدة است.
gta en, زان پرزه یک سیستماطلااتیمدبربتآمزش غلی و اه دای از دوبان فان و مات ای
زر رای دانشجويان Sapte gale ny ape eat apn tig lie Saale aL مشروط
«انشجوبى. مديريت برنامه درسي و موشوعی مديريت نامه رزیآزمون:مدیرتعملکد داتشجوین:مدیرت فعالیتهای فاد
مديريت قراردادعاى يزوهشي. مديريت اسند و كزارشات.
سيستم اطلاعاث مديريت آمو عالى يك يلت فرم بمعنوان يك ناه كيرد مستقل A ght JAS ca
كلق ماق Selig orien eA Ge AAS Stage fs plat tare gla Slab hal ei
gh Sp 5 bie ple gly داد کنه پر اساس 1081345 مسنمتی dan Gilets ty سطع
چهساری" - تعامل بن اجزاى 511581915 وسيستمهاى مرتبط بيادمسازى مى شود درنتيجه. 5158015 فادر ات (Jas
دهد و كيفيت أموزش را هبوه يخشد و تصميمكيرى مؤثر وا در سطع
۳۳
داددها را بين مهوترين فينفعان سيستع أموزش عالى بيو
صفحه 13:
سازمائى و مركزى تسهيل كنت
Integration wth other information Systems
itn) 00 actos 1
سید || Seat
8 ۰ feel ety ۱
‘Professor t هعرق ‘Gradua Set t
۰ ۰
& ۲ یز | رو 3
۱ — =
از ات | || عه
0 0
Mea | ما اتسور ©
& |" ۱
5 meg ES gh
۲-39 []۳۳--71]5 7
Figure 1: Conceptual model of the HEMIS information system
اين مدل مفهومى شامل جهار زبرسيستم اطلاعاتى اصلى انست كه در کل ۱ نشان ددم شدهاست:
15ل سيستم اطلاعات مديريت اناري
سيستم اطلاعات مذيريث آموزش 15
سيستم الطلامات مديريت تحقيقات 15
سيستم اطلامات مديريت مالى 5
صفحه 14:
Facuty olor Major
Deperiment 1 ‘Curriculum ‘Academic group
Teacher Subjects Student
‘Academic years and semesters
Class schedule
Exam schedule
Student Student Student
‘Aftendance Tultion fee ماو exams
Performance Scholarship Graduation work
Teacher Teacher
Selenite projects
Seientitic activities
2:
۳32010۵
Methodical activites
“Kaliendance journal
Rating sheots
Figure 2: Information processes in the HEMIS
مه
1 1 7
تست ی یت ما ens
+ + 1 1 44+
ملت | منت
Figure 3: Formation of the organizational structure of HEI in
HEMIS
صفحه 15:
Higher education institution
1 1 1
اه 0
ao
اممو ع ممه | 2ل
Shc
Lf aera |b) pcadic ou 2
shen
spect
Academic group Ni]
Speciality 2 Student N
Figure 4: The formation of the student body in the HEMIS.
alum 20172018
(Cutielum 20182019,
|[ فرصت
Stee | | Semestr2 | | Semesters Stoner ota,
£ 1 1 1 i
Best | | 2۵22 | 0 [ هه | | 95
+
Figure 5: Formation of curricula and subjects in HEMIS
بزوهشكران ابن مقاله معتقدند كه بدكاركبرى سيستم اطلاعات مديريت آموزش در مؤسسات أموزش عالى ييامدهلى مثبت
صفحه 16:
.ازیو مدیریت سریعفالیتهایآموز
اتوماسيون فعاليتهاى اداري و اقتصة
رنه يشتيبنى اطلاعاتى براى تصميمكيرى در تمام زمينههلى اصلى فعاليت.
امكان دريافت خدمات
و تحصيل id
obit ph pods
از فتاورى اطلاعات و ارتياطات نوين براى دانشجويان.
دهد که فاندهای مذیریت آموزش سنتی را میتان با استفاده از AS ped glace
ae تون ماه تويستدكان
Developing a Model for
م Educational Managers to
rakistan Socials: | yg Optimize Adoption and Use of
Sciences Review | ““?#t#M-P | “Nianagement of Information
System (MIS) in Higher
Education Institutions
اهداف و نتايج:
هدف ازاين مطالعه. طراحى مدلى برأى مدبران أموزشي بدمنظو اتغا و استفاده هينه از 919 در مؤسسات آموزش عالى است.
كيفى و كمى براى شناسابى عوامل تعيينكننده يذيرش و استفاده از فناورى
استفاده شده ست يرسشنامه, مصاحبه ساختارياقت. مشاهدات ميدائي: يحشهاى كروهى متمركز و تخليل ابستاد بمعدوان ابزار
بزوهش از نظر ماهيت توصيفى بو
جمعأورى نادمها براى توسعه مدل id
صفحه 17:
Proposed Model
Pre & Post Implementation steps
ات
Phase 1 1
Crganizaional Support, Training & Eiation
ماروا
‘alysis of avalable esourcs
(iw/S, skied manpower,
infastrucure et)
Mis Design
کر
Alternative
مجم هداس
و
compaip reine,
عه ماو
صفحه 18:
كاريان حر توسعه 8115 يسيار حياتى است و متوائد منجريه تيج يهينه هر بذيرش و استقاده از 5015
7 اعنوان مقاله eae سال و زورقال انتشار
Taternational 7
Journal af Helal, M.S. A., | Impact of Education Management
Academic Research | "snmed, 1. &
in Progressive
Education and
Development
Information System (EMIS) on
Bhuiyan, M. E. M | Teaching-Learning Development
آهدات و تایج.
هدف ازاين مطفعه بررسى تأثير 52815 بر فرايند تدريس و لیر Joe any lala
١ * بى بردن به اهسيت 520115 در هنكام تعطيلى ناكهالى مؤسسات.
7 كشف تأثير 20115 ير توسعه أموزش و يلدكيرى.
».بي يرهن به تأثير عملكرد معلمان بر توسعه أموزش.
7 بى برهن به تثير عملكرد دائش أموزن بر توسعه ا
فعاليتهاى اصلى :181115
.جم ع آورى فادمها داددعاى لازم جمواورى.
sof
در میب نم نظر متع دوز که هون ورودی به سیستم عمل میکند
"6 تأیی: هه روشی بای تبید صحت آن ورایش میشوند. al لوفاث اباتوز وزو Uy laa pas pin SHEEN
0 عمانطوز که روی صقحهنمیش ناه میشود تمد میکن. هرگنهعطا در آنزملن الاح میشود
© ذغيردسازى: دادمعا در يرخى از رسائهها مانند ديسكت يا نوار ذخيره م شوند.
6 امنیت:درحالی که دادها در تخبرساز
ود ان رای جلوگیری از تخزین سیب با داز
6۵ سازماندهی: ده رامین در تولیهای مخت مرتب کرد از
۶ بازيابى: داددهادر دسترس كاربران مج را می یرد نتايج بؤوهش بيانكر اين بود كك استفاده از 82:19 تأثي بای
رد. 52015 بر تمامى متفيرهاى مستقل تأثير isin فارد در خالى كه عملكرة
تأثير كمى بر رشد ياددهى -يادكيرى دا
فر هر كغورى. 2119 ممكن لست براى ارتقاى موزش و يادكيرى علالانة وبا كيقيت بالاليجاد شده و توسعه ید در دسترس
من امكانات 101 هر مؤسسات آموزشى نا جدى زياد است كه نظارت وارزيائى بايذ هبون يابد نظارت وارزيابي. يشتيبائ فني.
معيارسنجى. و به اشتراككذارى بهترين شبوههل ممكن است به يك 520415 طولانمدت كمك كند درنتيجه بهبود اجراى
15 در تمام مؤسسات tig
رین ده دک
لست يه أموزش و عملكرد با کفیت ار در ول ol منجر شود علاوه بای ارت
Soyo a سمکن استب yh pi استیهای باه به ری 101/415 دربن یزی و اجرا كمك كند. استقاده لز
215 تأثير يسزابى در قرأيد ياددهى ديادكيرى دارد. 21415 بر تعامى متفيرهاى مستقل تأثير معنادارى ناد عسلكرة
. امور ياددهي-يادكيرى تأثيرزيا. ولى مشلكرة ادارى تأثير كمى بر رشد ياددهى سياد كير دا
lS همه ما ای با هم ار نیم هرن روشها را بای مدریت سیستماطلاات آموزشی و رشدآن ليم
بحث و نتیجهگیری
سیستمهای مدیریت طلاعت بدعنوان يك ابزار قدرتمند و در عين حال بيجيده مى توانند در تحول و كسترش أموزش عالى
انقش كليدى و مهمى ايفا كنند. سيستههاى مديريت اطلاعات امكان جمعآورى اطلاعات مربوط به شاخصهاى مديريت
ين كزارش هاى سالانه رابا رابط مناسب براى كاربران خود بهمنظور سادهسازى و كاهش زمان موردنياز براى
اسازمائى و
صفحه 19:
مدیریت اطلعات دانشگاه راهم میکندد.روسای موسسات آسوزش عالیمبوند از طریق این سیس تمه زرشهای
پخشهای مختلف را دیافت و تحلیلکند ور اساس دادههایبهدستآمده تصمیمات مناسبی ly سیر هدایت مجموعه
اخود اتخاذ كنند. كيفيت بُعد بسيار مهمى در رژیایی سیستمهای مسدیریتاطلاعات است. پیشسینهپژوهشهای حسوزه
115 نشان مدهد که شاخصهای مهمی چونبهرهوری. در دسترس بودن ددههااطلاعات, جامعیت. درستی و
امنيت شبكه/سيستم در كيفيت يك سيستم مديريت اطلاعات در حوزه آموزش غالى تأثيركذارند. با رويكرد كيفيت محور در
اسيستههاى اطلاعات مديريت. انتظار م رود كه سيستم اطلاعاتى سازمانياقته و برنامه ريزى شده بدمنظور ارائه كمك به
يك سازمان: اطلاعات صحيح: سريع و دقيق و سهولت در اجرا توسعه ياب و اجراى مؤثر و كارآمد قرآيند.
مديريت در مؤسسات آموزش عالى را أسائتر كند.
يك سيستم مديريت اطلاعات بايد جامع بوده و قادر باشد ا
رازىهاى سازماني؛ مديريت عملياتي. تدريس و بزوهش در
يك موسسه آموزش iS dents | lle يكى از كاركردهاى مهم 2/115 در أموزش عالى منديزيت دانش استه يك
اسيستم مديريت اطلاعات جامع به مديران. فانشجويان. اساتيد و فارغالتحصيلان كمك مىكند تا دائش ضمنى و صريح خود.
را يه اشتراك يكفارقد.
.بدكاركيرى سيستهلى مديريت اطلاعات در قرايند يادكيرى و تدريس از دغدغههاى اخير يؤوهشكران 118:0:15 بوذم
شنها در اين خصوض بياكر تأثير مشبت فتاورى اطلاعات در تهريسن و يلدكيرى تعاملى ستد فاولى آموزشي با
فضا و امكاناتى كه در اختيار كاربرائش قرار مى دهد. تعامل يويا بين استاذ-دانشجو و داتشجو-دانشجورا برقرار م سازد که
اين تعامل منجر به تدريس اثربخش و يادكيرى مؤثر ميشود.
اطلاعات عملكر
ابراى اينكه سيستمهاى مدير
موفقی در مدیریت موسسات آموزشی داشته اشند بای از زبرساخت سیر
قدرتمندی در حوزه سختاقار برخوردرباشند. یه پژوهشهایاخیرعومل تأثیرگذاری دیگری جسون رویهه: راز
يايكاههلى داده. مخابرات. شبكهها و مغزافزارها را نيز شناسابى كردهانده ولى در اين بين وزن سختافزار از ساير عوامل بيشتر
سيستمهاى اطلاعاتى. ويزكىها و سطوح ككاربردى مختلفى در فعاليتهاى مؤسسات أموز
اسيستههاى اطلاعاتى بلتقرمى هستند كه مديريت امور ينك موسسسه آموزش عالى را در سطوح ارائه تجاري: داد و
يكبارجهسازى تسهيل و تسريع ميكدند. مناقع 9/615 صرفا براى مصديران مؤسسات آموزش عالى تييسته يلكه اساتيد.
cde wb Ge
دانشجویان و کارنان ادارى نيز خدمات بسيارى در سايه ين سيستمها دريافت ميكنندة اين خدمات شامل: حوزههاق
آموزشن: تخسمنی: مندبریت وهای :طلمی: نیرت نو اشوین مبدیریت رنه مریبی؛بنسهزیزی آزسون<
فعاليتهاى اساتيد قراردادهاى بؤوهشي. مديريت اسناد و كزارشات ميشود. به بياني ديكر. با كمك MIS مدیران مسا
آموزشی قدر خواهند بود فرأيندهاى سنتى مديريت خود را مدرتيزه كرده و ضمن كسترش و توسعه فعاليتهاى يويلى مومه
تخت امر خود: مدبريتى كارا و ريشن داشته باشفد.
متايع
صفحه 20:
+ Adha, M.A., Ariyanti, N. S., & Bafadal, I. (2020, December). Analysis of
success factors implementation of computer-based management
information system in higher education. In Is¢ International Conference on
Information Technology and Education (ICITE 2020) (pp. 80-85). Atlantis,
Press,
Aedi, N. (2020). A new paradigm of learning through information
‘management systems in higher education. Jnternational Journal of
Economics and Business Administration, 8(3), 246-255.
+ Carvalho, J. V., Pereira, R. H., & Rocha, A. (2019). A systematic literature
review on maturity models for information systems in higher education
institutions. Innovations in Education and Teaching International, 5714),
434-449.
+ Echeverria, M. A. M., Santana-Mancilla, P. C., & De la Rocha Cazares, V. M.
(2012). An educational management information system to support institutional
planning at the university of Colima, Procedia-Social and Behavioural
Sciences, 55, 1168-1174
+ Helal, M.S. A., Ahmed, I., & Bhuiyan, M. E. M. (2021). Impact of Education
Management Information System (EMIS) on Teaching-Learning
Development. International Journal of Academic Research in Progressive
Education and Development, 102), 948-956.
+ Indrayani, E. (2013). Management of academic information system (AIS) at
higher education in the city of Bandung. Procedia-Social and Behavioural
Sciences, 103, 628-636.
+ Khamdamoy, U., Abdullayev, A., Eloy, J., & Sultanov, D. (2020). Conceptual
model of the education management information system for higher
‘education institutions. International Journal of Advanced Trends in
Computer Science and Engineering, 45).
+ Khattak, M.D. (2020). Developing a Model for Educational Managers to
Optimize Adoption and Use of Management of Information System (MIS) in
Higher Education Institutions. Pakistan Social Sciences Review,
September, Vol. 4, No. Ill, 421-436.
+ Mukhtar, M., Sudarmi, S., Wahyudi, M., & Burmansah, B. (2020). The
Information System Development Based on Knowledge Management in
Higher Education Institution. International Journal of Higher
Education, 93), 98-108.
+ Naway, F.A., Suking, A., Haris, I, & Rahmat, A. (2018). Quality approach in
the development of management information system in higher
‘education. furnal Manajemen, 21), 104-114.
+ Olsen. 0, Cooney. V. (2011). The Business Intelligence Group: Towards
Collaborative Research In A Management Information Systems
Curriculum. International Journal of Management & Information Systems ~
FourthQuarter Volume 15, Number 4
+ Sekhary, A., and Mazdaei (2009). Typology of Multiple Theories in the
Globalization and Native Curriculum. Quarterly of Curriculum Studies.
Iranian Curriculum Association, Year 4. 15 p. 103 - 134 Tehran. Iran.
مروری بر پژوهشهای اخیر در طراحي و مديريت سیستمهای اطالعاتي در آموزش عالي
1
علیرضا میرجمهری
اردیبهشت 1401
مقدمه
در دهههای اخیر آموزش و یادگیری بهصورت ضرورتی طبیعی پذیرفته شده است و متناسب بودن آن با نیازهای فرد و جامعه
بیش از گذشته اهمیت دارد؛ چراکه پیشرفت و توسعه سازمانها و مؤسسات به ارتقای سطح دانش ،مهارت ،رفتار و بینش
منابع انسانی آنها وابسته است (اولسن و کونای .)2011،یكی از فناوریهایی مهم در زمینههای مختلف ،ازجمله آمDDوزش و
یادگیری ،تكنولوژی اطالعات است .از این رو ،کارشناسان یكی از اساسیترین شاخصهای توسعه آموزش را کیفیت استفاده از
فناوریهای نوین اطالعات و ارتباطات در فرایند آموزش میدانند (جوادیپور و کاظمپور .)1391 ،به همین دلیل است که امروزه
اثربخشی نظامهای آموزشی ،هزینههای زیادی صرف تلفیق و بهکارگیری فناوری اطالعات در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
کردهاند .کاربرد فناوریهای نوین اطالعاتی و تحوالت سریع آن سبب بروز تحوالت بسیار در کلیه ابعاد یادگیری و آمDDوزش
شده است .توسعه این فناوری همچنین تأثیر بسیار وسیعی در توسعه سایر تكنولوژیها ازجمله افزایش بهرهوری سازمانها،
بهبود ارائه خدمات به مردم و ایجاد شغلهای جدید و متنوع ایجاد کرده که بر اساس این واقعیت مفهوم جدیدی به نام سواد
اطالعاتی وارد ادبیات آموزش در بسیاری از کشورها شده است (توکلی،1384 ،ص .)5لذا ،همانطور که باسواد شدن همه
افراد اهمیت زیادی در رشد فردی و اجتماعی یک جامعه دارد ،برخورداری از حDDداقل دانش و مهارت فنDDاوری اطالعات و
ارتباطات برای همDDه کارکنDDان ضروری و حیاتی اسDDت (قهرمانی .)1386 ،پیشرفت فنDDاوری اطالعات در حDDوزه آمDDوزش و
جهانیشدن موجب گسترش وسیع فرصتهای یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزش شده؛ طوری که این امر با
ابزار و روشهای سنتی اصوًال قابلتصور نیست .فناوری اطالعات آموزشی در ایجاد یادگیری شبكهای ابزار بسیار قدرتمندی
است که باید با آن مواجه شد (شكاری و همكاران .)2010 ،گریز از فناوری امكانپذیر نیست .بهویژه آنکه امروزه فنDDاوری
اطالعات و ارتباطات تأثیرات عمیقی بر سبک زندگی گذاشته است .دگرگونیهای اجتماعی ناشی از فنDDاوریهای اطالعات از
تبدیل اطالعات به رقمهای صفر و یك آغاز شد .این دگرگونیها با تحوالت سریع در سیستمهای ارتباطی ادامه یافت و بDDه
سرانجامی منتهی شده است که با نامهای گوناگون شناخته میشود .کاستلز ( )2002این دوران را عصر اطالعات میخواند .این
عصر درواقع محصول توسعه گسترده فناوری اطالعات و ارتباطات است .توسعه پرشتاب و شدید فناوری اطالعات که سالها
پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد ،منجر به کاربرد وسیع آن در ابعاد گوناگون جامعه گردیده اسDDت .از این رو فنDDاوری
اطالعات بهعنوان عامل پرقدرت تغییرات اقتصادی و اجتماعی شناخته میشود .بدین ترتیب بDDه نظر میرسDDد عصر نیمعمر
اطالعات آغاز شده است .برای داشتن افرادی با کارایی الزم در جامعه اطالعات محور ،باید رویكرد جدید نسبت به آموزش و
یادگیری داشته باشیم (محمدی و حقانی.)1396 ،
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه عالمه طباطبایی ،تهران ،ایران.
فضای آموزش و مدیریت آن به ابزار و نDDیروی انسانی قدرتمنDDدی نیاز دارد :پیچیDDدگی دنیای امروز کDDه نتیجDDه گسDDترش
تکنولوژی و فناوری اطالعات است ،شرایط را برای مدیران آموزشی سخت کرده است .مدیریت آموزشی در مدرسه و دانشگاه
بدون مدیریت اطالعات کاری بسیار دشوار و به تعبیری غیرممکن است .حجم عظیم اطالعات و نیاز به مدیریت آن مدیران
مؤسسات آموزشی را بر آن داشته که سیستمهای مدیریت اطالعات را شناخته و در موسسه خود به کار گیرند .بDDر همین
اساس پژوهشگران حوزه آموزش و فناوری اطالعات مطالعات زیادی را در این زمینه انجام دادهاند .لذا در این گزارش ،با هدف
شناسایی مسائل و دغدغههای اخیر پژوهشگران ،سعی شده تا روند مطالعات علمی در حوزه مدیریت اطالعات در آمDDوزش
عالی مرور شود .از این رو تعداد 10مقاله بهصورت تصادفی از منابعی چون ،Mendeley، ScienceDirectو
Google Scholarانتخاب شد و مDDورد مطالعDDه قرار گرفت .محDDور کلی این مطالعات ،طراحی ،کDDاربرد و ارزیابی
سیستمهای مدیریت اطالعات در آموزش عالی است .در ادامه عناوین ،نویسندگان و سال و محل انتشDDار مقDDاالت مDDذکور
بهصورت یک جدول جامع آورده شده که ادبیات ،اهداف و نتایج آنها نیز بهصورت مختصر تشریح شده است .این گزارش
میتواند بهعنوان پیشینه پژوهشهای آتی در حوزه سیستمهای مدیریت اطالعات در آموزش عالی مورداستفاده قرار گیرد.
#
عنوان مقاله
نویسندگان
سال و ژورنال انتشار
An Educational Management
Information System to Support
Institutional Planning at the
University of Colima
Echeverría, M. A.
M., Santana& Mancilla, P. C.,
De la Rocha
.Cazares, V. M
Procedia-Social ,2012
and Behavioural
Sciences
اهداف و نتایج:
1
این پژوهش با هدف طراحی یک سیستم اطالعات مدیریت آموزش برای گروه برنامه ریزی و توسعه نهادی در دانشگاه کولیما انجام
شده است .این سیستم امکان جمعآوری اطالعات مربوط به شاخصهای مدیریت سازمانی و تDDدوین گزارشهای ساالنه را با رابDDط
مناسب برای کاربران خود بهمنظور سادهسازی و کاهش زمان موردنیاز برای مدیریت اطالعات دانشDDگاه فراهم میکنDDد .ویژگیهای
توسعهیافته در این سیستم عبارتاند از :الف) سیستمسازی گزارشهای ساالنه ،ب) ثبت گزارشها توسط روسای موسسه و بخشهای
مختلف آن ،ج) بررسی گزارشها توسط مشاوران برنامهریزی و د) تولید خودکار گزارشها در قالبهای موردنیاز .ارزیابی این پلتفرم به
این نتیجه رسید که پلتفرم مفید بوده و امکان عملکرد و کارایی بیشتر را فراهم میکند و همچنین ایده خوبی محسDDوب میشDDود.
بنابراین ،این امر باعث ایجاد نیت خوبی در کاربران برای استفاده مجدد از آن شد.
Fig. 1. Use-case Diagram
Fig. 2. System architecture
#
Fig. 3. Home interface
(ارجاع به صفحه 6مقاله)
عنوان مقاله
Management of academic
information system (AIS) at
higher education in the city of
Bandung
اهداف و نتایج:
نویسندگان
Indrayani, E
سال و ژورنال انتشار
2013, Procedia-
Social and
Behavioural
Sciences
این پژوهش با رویکرد توصیفی و با هدف توصیف و تحلیل )1برنامهریزی و سازماندهی ،اجرا ،نظارت و ارزیابی ،کیفیت اطالعات
تولیدشده و اثربخشی مدیریت سیستم اطالعات دانشگاهی ( )AISدر کلیه مؤسسات آموزش عالی شهر باندونگ انجام شده است.
نمونهها از 18موسسه آموزش عالی 988 ،نفر مدرس و 1581نفر دانشجو انتخاب شدهاند و دادهها با استفاده از پرسشنامه
بهدستآمده و با استفاده از تکنیکهای آمار توصیفی پردازش شده است .در مرحله برنامهریزی و سازماندهی شاخصهای زیر
2
بررسی شدند:
وجود برنامهریزی استراتژیک AISو میزان اجرا؛
اجتماعی کردن و آموزش AISبه کاربران؛
سازماندهی AISو اثربخشی آن؛
مدیریت منابع انسانی ( AISاز استخدام تا خروج)؛ و
مالکیت و اثربخشی نرمافزار AISمتعلق به دانشکدهها.
کیفیت داده/اطالعات بهدستآمده توسط AISدر شاخصهای زیر بررسی و تحلیل شد:
اثربخشی؛
محرمانه بودن؛
سازگاری؛
خوانایی؛ و
اعتبار.
شاخصهای بررسیشده در حوزه کیفیت برنامه سیستم اطالعات دانشگاهی نیز به شرح زیر بودند:
بهرهوری؛
#
3
#
در دسترس بودن دادهها/اطالعات؛
جامعیت و درستی؛ و
امنیت شبکه/سیستم
نتایج نشان داد که اثربخشی برنامهریزی و سازماندهی سیستمهای اطالعات دانشگاهی در آموزش عالی شهر باندونگ تا حد
زیادی مطلوب بوده است.
عنوان مقاله
Quality approach in the
development of management
information system in higher
education
اهداف و نتایج:
Naway, F. A.,
Suking, A., Haris,
I., & Rahmat, A
Jurnal ,2018
Manajemen
این مقاله رویکرد کیفی توسعه سیستم اطالعات مدیریت در مؤسسه آموزش عالی را توصیف میکند و نقش سیستمهای اطالعات
مدیریت را در موفقیت عملیاتی و اجازه دادن به مؤسسات آموزش عالی برای تکامل و مقابله با چالشهای ناشی از دولت ،دانشجویان و
سایر ذینفعان برجسته میکند .در نتایج این پژوهش آمده است که رویکرد کیفیت در توسعه سیستم اطالعات مدیریت پایان یDDک
فرآیند نیست ،بلکه ابزاری است که در آن محصوالت یا خدمات یک سیستم اطالعات مدیریت با استانداردهای تعیینشده مطابقت
داده میشوند .بهعنوان یک مفهوم ،رویکرد کیفیت دارای دو جنبه است :جنبههای رویهای و تحولی .جنبه رویDDهای یDDک سیسDDتم
اطالعات مدیریت این است که کیفیت تولیدشده مطابق با مشخصات استاندارد از پیش تعریفشده باشDDد .در حالی کDDه جنبDDههای
تحولآفرین مربوط به معیارهای کیفیت منجر به بهبود مستمر و تغییر سازمانی میشود .در این پژوهش رویکرد کیفیت در سه حوزه
سیستم ،اطالعات و مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است.
عنوان مقاله
A systematic literature review on
maturity models for information
systems in higher education
institutions
اهداف و نتایج:
4
نویسندگان
سال و ژورنال انتشار
نویسندگان
Carvalho, J. V.,
& Pereira, R. H.,
Rocha, Á
سال و ژورنال انتشار
Innovations in ,2019
Education and
Teaching
International
این مطالعه نیاز به توسعه یک مدل بلوغ سیستم اطالعاتی را نشان میدهد کDDه از مؤسسات آمDDوزش عالی در فعالیتهای تجاری و
مدیریت اصلی آنها پشتیبانیکند .روش انجام این پژوهش به این صورت بوده که بر اساس دستورالعملهای مربوط به روششناسی
برای مرور ادبیات سیستماتیک ،مدلهای بلوغ زیر حوزههای مختلف آموزش شناسایی و دستهبندی شدهاند .درنتیجه این مطالعه،
طبق دانش نویسندگان ،هیچیک از مدلهای شناساییشده به اندازه کافی بر قابلیت فرآیندهای سازمانی پیچیده ،متنوع ،متقابل و پویا
پشتیبانی ISدر بخش HEIتمرکز نکرده است .لذا ،طراحی یک مدل جدید برای پر کردن این شکاف ضروری است .این مDDدل
جدید باید شامل عوامل تأثیرگذار اصلی با وزنهای متفاوت بسته به اهمیت نسبی آنها ،و توسعه آن باید با روشهای علمی دقیق
مفهومسازی و اعتبارسنجی باشد .این مدل همچنین بایDDد حوزههای اسDDتراتژیک کلیDDدی ISTرا بDDرای HEIشناسایی کنDDد و
استانداردهای بینالمللی مدیریت را در زمینه ISTو HEIاعمال کند .چنین مدل بلوغی ارزیابی مؤسسات آموزش عالی را برحسب
اینکه چگونه شیوهها و استراتژیهای ISTاز فرآیندهای سازمانی آنها در همه سطوح پشتیبانی میکنند ،امکانپذیر میسازد :یعنی
استراتژیهای سازمانی ،مدیریت ،مدیریت عملیاتی ،تدریس و تحقیق .بر این اساس ،میتواند مؤسسات آموزش عالی و سرمایه انسانی
آنها (مدیران ،کارکنان ،معلمان و دانش آموزان) را توانمند کند .بهطور خالصه ،سهم این مقاله یک مرور ادبیات سیستماتیک است
که بر نظاممندسازی دانش در رابطه با مدلهای بلوغ در حوزه آموزشی بهطور کلی و دانشگاههای عالی بهطور خاص متمرکز است.
Figure 1. Methodology adopted for the systematic literature review
Main keywords
Figure 2. The refinement steps and resulting number of articles
:مدلهای بلوغی که در این پژوهش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت بدین شرح است
یک مدل کلنگر است که چندین حوزهICTEMM )Solar et al., 2013(: در آموزش مدرسهICT مدل بلوغ
را در بر میگیرد که میتواند بر استفاده موفق از فناوری اطالعات و ارتباطات در مدارس تأثیر بگذارد .پنج حوزه اهرمی در این
مدل عبارتاند از :مدیریت آموزشی ،زیرساخت ،مدیران ،معلمان و دانش آموزان.
مدل بلوغ قابلیت برای آموزش با کیفیت ) CMM-QE :(Manjula 2012برای ارزیابی بلوغ عوامل و
ویژگیهای چندبعدی یک سیستم آموزشی استفاده میشود .این مدل فرآیند مهندسی سیستم آموزشی را از منظرهای مختلف
ازجمله دانشگاهی ،زیرساختی ،اداری ،تسهیالت محور و غیره ارزیابی میکند.
مدل بلوغ کیفیت دوره آنالین بر اساس آموزش دانشگاهی شبانه و مکاتبهای OCQMM (Gu et al.,
) :2011این مدل به دنبال ارزیابی کیفیت دورههای آنالین در دورههای آموزشی شبانه دانشگاهی و مکاتبهای است.
OCQMMمیتواند مؤسساتی را که آموزش بزرگساالن را بهمنظور بهبود کیفیت اجرای دورههای آنالین ارائه میکنند،
راهنمایی کند.
مدل بلوغ فناوری اطالعات و ارتباطات در مؤسسات آموزشی در کشورهای در حال توسعه ICTMMEIDV
) :(Bass, 2011این مدل بلوغ سطوح منابع زیرساخت فناوری اطالعات و ارتباطات را که مؤسسات آموزشی باید برای
دستیابی به هدف سازمانی اولیه خود انجام دهند ،که در قالب نتایج یادگیری دانش آموزان بیان میشود ،تعریف میکند.
مدل بلوغ برای آموزش آنالین ) :eQETIC (Rossi & Mustaro, 2015این مدل یک مدل کیفی برای
محصوالت آموزشی مبتنی بر فناوری اطالعات و ارتباطات است که بر کیفیت راهحلهای آموزشی آنالین متمرکز شده و مبتنی بر
رویکردی است که هدف آن بهبود مستمر فرآیند است.
Table 1. Summary and comparison of maturity models for HEIs’ ISTs
Table 2. Strengths and weaknesses of maturity models for HEIs’ ISTs
سال و ژورنال انتشار
نویسندگان
International ,2020
Journal of Higher
Education
Mukhtar, M.,
Sudarmi, S.,
Wahyudi, M., &
Burmansah, B
عنوان مقاله
The Information System
Development Based on
Knowledge Management in
Higher Education Institution
:اهداف و نتایج
#
کDDدیریت در یDDتمهای اطالعات مDD نیازها و استفاده از فناوری اطالعات برای توسعه سیس، ایدهها،هدف این پژوهش بیان تجربیات
.موسسه آموزش عالی است
5
Figure 1. Knowledge Management
Figure 2. The Differences between Knowledge Management System
with System Technology, Information Systems and Organization System
نتایج این تحقیق نشان داد )1( :تجزیهوتحلیل سیستمهای اطالعات مدیریت یک برنامه مطالعاتی مبتنی بر دانش ضمنی و صریح ،از
طریق فرآیند تبادل تجربه ،ایده و ابتکار بین مدیران ،دانشجویان ،اساتید و فارغالتحصیالن است )2 ( .طراحی سیستمهای اطالعات
مدیریت یک برنامه مطالعاتی بر اساس تجزیهوتحلیل نیازهای مدیران ،دانشجویان ،مدرسان و فارغالتحصیالن اسDDت .و ( )3توسDDعه
سیستمهای اطالعات مدیریت یک برنامه مطالعاتی بر اساس سیسDDتم اطالعاتی و سیسDDتم فنDDاوری متعلDDق بDDه مDDدیران ،مدرسان،
دانشجویان و فارغالتحصیالن است.
در پایان این پژوهش پیشنهاد میشود که :اوًال مدیران ،دانشجویان ،اساتید و فارغالتحصیالن تا حد امکان به اشتراکگذاری ایدهها،
تجربیات و ابتکارات برای توسعه فعالیتهای نوآورانه تشویق شوند و در یادگیری سیستمهای اطالعاتی به یکدیگر کمک کنند .ثانیًا
طراحی سیستمهای اطالعاتی باید بر اساس تحلیل نیازها و همچنین نیازهای مشتریان داخلی و مشتریان خارجی تهیه شود .انتظار
میرود که رهبران تحصیالت تکمیلی و دانشگاه در به ثمر رساندن سیستمهای اطالعاتی شامل رهبری سطوح باال ،متوسط و پایین
کمک کنند .ثالثًا ،برای ایجاد یک سیستم اطالعات مدیریت کارآمد و مؤثر ،رهبران دانشگاه باید سیاستها ،بودجه و مقررات الزم را
بهصورت مستمر ،منسجم و سیستماتیک بهمنظور تهیه زیرساختهای موردنیاز برای بهرهبرداری از سیستم تهیه کنند.
سال و ژورنال انتشار
International ,2020
Journal of
Economics and
Business
Administration
#
نویسندگان
عنوان مقاله
Aedi, N
A new paradigm of learning
through information management
systems in higher education
:اهداف و نتایج
. بهویژه در حین سخنرانی انجام شده است،این مطالعه با هدف پرداختن به انگیزه پایین دانشجو در یادگیری و کمبود خالقیت
6
Figure 1. Input Online Learning
Figure 2. Input Online Learning
Figure 3. Line Learning Program Map
Figure 4. Line Learning Program Map
#
7
نتایج نشان داد استفاده از سیستمهای اطالعات یادگیری بهعنوان مکمل سخنرانیهای حضوری در یادگیری دانشجویان تأثیر مثبت
دارد .انجمنهای گفتگو در کالسهای آنالین گستردهتر و عمیقتر است زیرا دانشجویان میتوانند به دنبال منابع در اینترنت باشند.
وقتی گروهی از دانشجویان با هم بهصورت آنالین یاد میگیرند ،دستگاههای پشتیبانی بر نحوه تعامل دانشجویان تأثیر میگذارد ،اما
بر میزان یادگیری آنها تأثیر نمیگذارد.
عنوان مقاله
نویسندگان
Analysis of success factors
implementation of computerbased management information
system in higher education
Adha, M. A.,
& Ariyanti, N. S.,
Bafadal, I
سال و ژورنال انتشار
1st ,2020
International
Conference on
Information
Technology and
Education
اهداف و نتایج:
هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای موفقیتآمیز سیستمهای اطالعات مدیریت مبتنی بر رایانه در دانشگاهها است .در
این پژوهش از رویکردهای کمی استفاده شده است .جامعه در این مطالعه کارکنان اداری دانشکدههای دانشگاه دولتی ملنگ هستند.
(رجوع شود به جدول صفحه 3مقاله)
#
Figure 1 Most Dominant Factor Tendencies
نتایج این پژوهش نشان داد )1( :عوامل مؤثر در اجرای موفقیتآمیز سیستمهای اطالعات مدیریت مبتنی بر کامپیوتر در دانشگاهها
سختافزار ،رویهها ،نرمافزار ،پایگاههای داده ،مخابرات .شبکهها و مغزافزارها هستند؛ ( )2غالبترین عامل ،سختافزار اسDDت .و ()3
رتبهبندی عوامل نیز به ترتیب :سختافزار اول ،رویه دوم ،نرمافزار سوم ،پایگاه دادهها چهارم ،شبکه پنجم مخابرات ،و مغز ششم را
نشان داد .همچنین فقدان رایانDههای قابDل حمDل و رومDیزی ،مودمهای پرسرعت ،اینDترانت سازمانی و بسDیاری دیگر بDر اجDرای
موفقیتآمیز سیستمهای اطالعات مدیریت مبتنی بر رایانه در دانشگاهها تأثیر میگذارد.
عنوان مقاله
نویسندگان
Conceptual model of the
education management
information system for higher
education institutions
Khamdamov, U.,
Abdullayev, A.,
& Elov, J.,
Sultanov, D
سال و ژورنال انتشار
International ,2020
Journal of
Advanced Trends in
Computer Science
and Engineering
اهداف و نتایج:
8
این مقاله به تشریح نقش و ویژگیهای استفاده از سیستمهای اطالعاتی خودکار در فعالیتهای مؤسسات آموزش عالی و همچنین
مروری بر سیستمهای اطالعاتی موجود در حوزه آموزش میپردازد؛ همچنین ،مفهوم و رویکردهای معرفی خدمات اطالعات آموزش
الکترونیکی برای دانشجویان ،معلمان و کارکنان اداری و همچنین سیستم اطالعاتی مدیریت آموزش عالی در جمهوری ازبکسDDتان
تشریح شده است .سامانه اطالعات مدیریت آموزش عالی کلیه وظایف مرتبط با فعالیتهای اداری ،دانشگاهی ،علمی ،مالی و اقتصادی
مؤسسات آموزشی را پوشش میدهد .این مقاله ویژگیهای خاص مدیریت و فرآیندهای آموزشی در ازبکستان را در نظر میگیرد .بر
این اساس ،فرآیندهای کسبوکار و گردش کار از جنبههای اداری و مدیریتی بازطراحی شده است.
بهعنوان بخشی از این پروژه ،یک سیستم اطالعاتی مدیریت آموزش عالی و پایگاه دادهای از دانشجویان و اساتید و خدمات اطالعاتی
زیر برای دانشجویان و اساتید ایجاد شد :مدیریت حوزههای آموزشی ،مدیریت تخصصی ،مدیریت گروههای علمی ،مدیریت مشروط
دانشجویی ،مدیریت برنامه درسی و موضوعی ،مدیریت برنامهریزی آزمون ،مدیریت عملکرد دانشجویان ،مدیریت فعالیتهای اساتید،
مدیریت قراردادهای پژوهشی ،مدیریت اسناد و گزارشات.
سیستم اطالعات مدیریت آموزش عالی یک پلت فرم بهعنوان یک برنامه کاربردی مستقل است که شامل" :سطح ارائه" -یک رابط
کاربری برای دسترسی کاربران به عملکردهای سیستم" ،سطح تجاری" -مجموعهای از خدمات نرمافزاری که بر روی سرور برنامه و
پیادهسازی تمام منطDDق کسبوکار" ،سDDطح داده" ،کDDه بDDر اساس DBMSصDDنعتی و شبکه ذخیرهسازی دادهها" ،سDDطح
یکپارچهسازی" -تعامل بین اجزای HEMISو سیستمهای مرتبط پیادهسازی میشود .درنتیجه HEMIS ،قادر است انتقال
دادهها را بین مهمترین ذینفعان سیستم آموزش عالی پیوند دهد و کیفیت آموزش را بهبود بخشد و تصمیمگیری مؤثر را در سطح
سازمانی و مرکزی تسهیل کند.
Figure 1: Conceptual model of the HEMIS information system
این مدل مفهومی شامل چهار زیرسیستم اطالعاتی اصلی است که در شکل 1نشان داده شده است:
AMISسیستم اطالعات مدیریت اداری
EMISسیستم اطالعات مدیریت آموزش
RMISسیستم اطالعات مدیریت تحقیقات
FMISسیستم اطالعات مدیریت مالی
Figure 2: Information processes in the HEMIS
Figure 3: Formation of the organizational structure of HEI in
HEMIS
Figure 4: The formation of the student body in the HEMIS
Figure 5: Formation of curricula and subjects in HEMIS
پژوهشگران این مقاله معتقدند که بهکارگیری سیستم اطالعات مدیریت آموزش در مؤسسات آموزش عالی پیامدهای مثبت زیر را
#
9
خواهد داشت:
برنامهریزی و مدیریت سریع فعالیتهای آموزشی و علمی،
اتوماسیون فعالیتهای اداری و اقتصادی دانشگاهها،
ارائه پشتیبانی اطالعاتی برای تصمیمگیری در تمام زمینههای اصلی فعالیت،
ارائه گزارش عملیاتی،
امکان دریافت خدمات آموزشی باکیفیت در سطح الزامات مدرن استانداردهای ملی و بینالمللی بدون توجه به محل سکونت
و تحصیل با استفاده از فناوری اطالعات و ارتباطات نوین برای دانشجویان.
درنهایت ،تحقیقات کنونی نشان میدهد که فرآیندهای مدیریت آموزش سنتی را میتوان با استفاده از فرصDDتهای امیدوارکننDDده
سیستمهای اطالعاتی به خدمات الکترونیکی منتقل کرد.
عنوان مقاله
Developing a Model for
Educational Managers to
Optimize Adoption and Use of
Management of Information
System (MIS) in Higher
Education Institutions
اهداف و نتایج:
نویسندگان
.Khattak, M. D
سال و ژورنال انتشار
Pakistan Social ,2020
Sciences Review
هدف از این مطالعه ،طراحی مدلی برای مدیران آموزشی بهمنظور اتخاذ و استفاده بهینه از MISدر مؤسسات آموزش عالی است.
پژوهش از نظر ماهیت توصیفی بوده و از هر دو روش کیفی و کمی برای شناسایی عوامل تعیینکننده پذیرش و استفاده از فناوری
استفاده شده است .پرسشنامه ،مصاحبه ساختاریافته ،مشاهدات میدانی ،بحثهای گروهی متمرکز و تحلیل اسDDناد بهعنDDوان ابDDزار
جمعآوری دادهها برای توسعه مدل استفاده شد.
نتایج نشان داد که افراد فناوری اطالعات جدید را به دالیل زیادی ازجمله آموزش توسعه حرفهای ،باز بودن فرهنگ یادگیری ،تأثیرات
اجتماعی ،نگرش رهبری ،انگیزههای مختلف مانند انگیزههای مالی ،اخالقی میپذیرند یا رد میکنند .ویژگیهای طراحی نرمافزار نقش
مهمی در پذیرش و استفاده از MISایفا میکند .رابطهای گرافیکی کاربرپسند برای کار ،پیمایش و درک آسان هستند .مشارکت
#
کاربران در توسعه MISبسیار حیاتی است و میتواند منجر به نتایج بهینه در پذیرش و استفاده از MISشود.
عنوان مقاله
نویسندگان
Helal, M. S. A.,
Impact of Education Management
& Ahmed, I.,
Information System (EMIS) on
.Bhuiyan, M. E. M Teaching-Learning Development
سال و ژورنال انتشار
International ,2021
Journal of
Academic Research
in Progressive
Education and
Development
اهداف و نتایج:
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر EMISبر فرایند تدریس و یادگیری بود .اهداف پژوهش عبارتاند از:
پی بردن به اهمیت EMISدر هنگام تعطیلی ناگهانی مؤسسات.
کشف تأثیر EMISبر توسعه آموزش و یادگیری.
پی بردن به تأثیر عملکرد معلمان بر توسعه آموزش.
پی بردن به تأثیر عملکرد دانش آموزان بر توسعه آموزش و یادگیری.
فعالیتهای اصلی EMIS:
)1
جمعآوری دادهها :دادههای الزم جمعآوری و در فرمی به نام نظر منبع دوز که بهعنوان ورودی به سیستم عمل میکند،
ثبت میشود.
10
)2
تأیید :دادهها به روشی برای تأیید صحت آن ویرایش میشوند .گاهی اوقات اپراتور ورود اطالعات بهصورت بصری دادهها را
همانطور که روی صفحه نمایش داده میشود تأیید میکند .هرگونه خطا در آن زمان اصالح میشود.
)3
ذخیرهسازی :دادهها در برخی از رسانهها مانند دیسکت یا نوار ذخیره میشوند.
)4
امنیت :در حالی که دادهها در ذخیرهسازی وجود دارند ،برای جلوگیری از تخریب ،آسیب یا اندازهگیری ایمن نگه داشته
میشوند.
)5
سازماندهی :دادهها را میتوان در توالیهای مختلف مرتب کرد تا ارزش اطالعاتی آن افزایش یابد.
)6
بازیابی :دادهها در دسترس کاربران مجاز قرار میگیرد .نتایج پژوهش بیانگر این بود که استفاده از EMISتأثیر بسزایی
در فرآیند یاددهی-یادگیری دارد EMIS .بر تمامی متغیرهای مستقل تأثیر معناداری دارد .در حالی که عملکرد اداری
تأثیر کمی بر رشد یاددهی-یادگیری دارد.
در هر کشوری EMIS ،ممکن است برای ارتقای آموزش و یادگیری عادالنه و با کیفیت باال ایجاد شده و توسعه یابد .در دسترس
بودن امکانات ICTدر مؤسسات آموزشی تا حدی زیاد است که نظارت و ارزیابی باید بهبود یابد .نظارت و ارزیابی ،پشتیبانی فنی،
معیارسنجی ،و به اشتراکگذاری بهترین شیوهها ،ممکن است به یک EMISطوالنیمدت کمک کند .درنتیجDDه ،بهبDDود اجDDرای
EMISدر تمام مؤسسات آموزشی ممکن است به آموزش و عملکرد با کیفیت باالتر در طول زمان منجر شود .عالوه بر این ،نظارت
و ارزیابی مکرر ممکن است با ارزیابی نقاط قوت و کاستیهای برنامه به کارایی EMISدر برنامهریزی و اجرا کمک کند .استفاده از
EMISتأثیر بسزایی در فرآیند یاددهی-یادگیری دارد EMIS .بر تمامی متغیرهای مستقل تأثیر معناداری دارد .عملکرد دانش
آموزان و مربیان در امور یاددهی-یادگیری تأثیر زیاد ،ولی عملکرد اداری تأثیر کمی بر رشد یاددهی-یادگیری دارد .درنتیجه ،با توجه
به شرایط کرونا ،همه ما باید با هم کار کنیم تا بهترین روشها را برای مدیریت سیستم اطالعات آموزشی و رشد آن بیابیم.
بحث و نتیجهگیری
سیستمهای مدیریت اطالعات بهعنوان یک ابزار قدرتمند و در عین حال پیچیده میتوانند در تحول و گسترش آموزش عالی
نقش کلیدی و مهمی ایفا کنند .سیستمهای مدیریت اطالعات امکان جمعآوری اطالعات مربوط بDDه شDDاخصهای مDDدیریت
سازمانی و تدوین گزارشهای ساالنه را با رابط مناسب برای کاربران خود بهمنظور سادهسازی و کاهش زمان موردنیاز برای
مدیریت اطالعات دانشگاه فراهم میکننDDد .روسای مؤسسات آمDDوزش عالی میتواننDDد از طریDDق این سیسDDتمها گزارشهای
بخشهای مختلف را دریافت و تحلیل کنند و بر اساس دادههای بهدستآمده تصمیمات مناسبی را در مسیر هدایت مجموعه
خود اتخاذ کنند .کیفیت ُبعد بسیار مهمی در ارزیابی سیسDDتمهای مDDدیریت اطالعات اسDDت .پیشDDینه پژوهشهای حDDوزه
HEMISنشان میدهد که شاخصهای مهمی چون بهرهوری ،در دسترس بودن دادهها/اطالعات ،جامعیت ،درسDDتی و
امنیت شبکه/سیستم در کیفیت یک سیستم مدیریت اطالعات در حوزه آموزش عالی تأثیرگذارند .با رویکرد کیفیت محور در
سیستمهای اطالعات مدیریت ،انتظار میرود که سیستم اطالعاتی سازمانیافته و برنامهریزیشده بهمنظور ارائه کمک بDDه
مدیریت/مدیران در یک سازمان ،اطالعات صحیح ،سریع و دقیق و سهولت در اجرا توسعه یابد و اجرای مؤثر و کارآمد فرآیند
مدیریت در مؤسسات آموزش عالی را آسانتر کند.
یک سیستم مدیریت اطالعات باید جامع بوده و قادر باشد استراتژیهای سازمانی ،مدیریت عملیاتی ،تدریس و پژوهش در
یک موسسه آموزش عالی را پشتیبانی کند .یکی از کارکردهای مهم MISدر آموزش عالی مDDدیریت دانش اسDDت؛ یDDک
سیستم مدیریت اطالعات جامع به مدیران ،دانشجویان ،اساتید و فارغالتحصیالن کمک میکند تا دانش ضمنی و صریح خود
را به اشتراک بگذارند.
بهکارگیری سیستمهای مدیریت اطالعات در فرایند یادگیری و تدریس از دغدغههای اخیر پژوهشگران HEMISبوده
است .پژوهشها در این خصوص بیانگر تأثیر مثبت فناوری اطالعات در تدریس و یادگیری تعاملی است .فاوای آموزشی با
فضا و امکاناتی که در اختیار کاربرانش قرار میدهد ،تعامل پویا بین استاد-دانشجو و دانشجو-دانشجو را برقرار میسازد که
این تعامل منجر به تدریس اثربخش و یادگیری مؤثر میشود.
برای اینکه سیستمهای مدیریت اطالعات عملکرد موفقی در مدیریت مؤسسات آموزشی داشته باشند باید از زیرساخت بسیار
قدرتمندی در حوزه سختافزار برخوردار باشند .البته پژوهشهای اخیر عوامل تأثیرگDDذاری دیگری چDDون رویDDهها ،نرمافزار،
پایگاههای داده ،مخابرات ،شبکهها و مغزافزارها را نیز شناسایی کردهاند؛ ولی در این بین ،وزن سختافزار از سایر عوامل بیشتر
است.
سیسDDتمهای اطالعاتی ،ویژگیها و سDDطوح کDDاربردی مختلفی در فعالیتهای مؤسسات آمDDوزش عالی دارنDDد؛ در حقیقت
سیستمهای اطالعاتی پلتفرمی هستند که مدیریت امDDور یDDک موسسDDه آمDDوزش عالی را در سDDطوح ارائDDه ،تجاری ،داده و
یکپارچهسازی تسهیل و تسریع میکنند .منافع MISصرفًا برای مDDدیران مؤسسات آمDDوزش عالی نیسDDت؛ بلکه اساتید،
دانشجویان و کارکنان اداری نیز خدمات بسیاری در سایه این سیستمها دریافت میکنند؛ این خDDدمات شDDامل :حDDوزههای
آموزشی ،تخصصی ،مDدیریت گروههای علمی ،مDدیریت امDور دانشجویی ،مDدیریت برنامDه درسDی ،برنامDهریDزی آزمDون،
فعالیتهای اساتید ،قراردادهای پژوهشی ،مدیریت اسناد و گزارشات میشود .به بیانی دیگر ،با کمک MISمدیران مؤسسات
آموزشی قادر خواهند بود فرآیندهای سنتی مدیریت خود را مدرنیزه کرده و ضمن گسترش و توسعه فعالیتهای پویای موسسه
تحت امر خود ،مدیریتی کارا و اثربخش داشته باشند.
منابع
Adha, M. A., Ariyanti, N. S., & Bafadal, I. (2020, December). Analysis of
success factors implementation of computer-based management
information system in higher education. In 1st International Conference on
Information Technology and Education (ICITE 2020) (pp. 80-85). Atlantis
Press.
Aedi, N. (2020). A new paradigm of learning through information
management systems in higher education. International Journal of
Economics and Business Administration, 8(3), 246-255.
Carvalho, J. V., Pereira, R. H., & Rocha, Á. (2019). A systematic literature
review on maturity models for information systems in higher education
institutions. Innovations in Education and Teaching International, 57(4),
434-449.
Echeverría, M. A. M., Santana-Mancilla, P. C., & De la Rocha Cazares, V. M.
(2012). An educational management information system to support institutional
planning at the university of Colima. Procedia-Social and Behavioural
Sciences, 55, 1168-1174.
Helal, M. S. A., Ahmed, I., & Bhuiyan, M. E. M. (2021). Impact of Education
Management Information System (EMIS) on Teaching-Learning
Development. International Journal of Academic Research in Progressive
Education and Development, 10(2), 948-956.
Indrayani, E. (2013). Management of academic information system (AIS) at
higher education in the city of Bandung. Procedia-Social and Behavioural
Sciences, 103, 628-636.
Khamdamov, U., Abdullayev, A., Elov, J., & Sultanov, D. (2020). Conceptual
model of the education management information system for higher
education institutions. International Journal of Advanced Trends in
Computer Science and Engineering, 9(5).
Khattak, M. D. (2020). Developing a Model for Educational Managers to
Optimize Adoption and Use of Management of Information System (MIS) in
Higher Education Institutions. Pakistan Social Sciences Review,
September, Vol. 4, No. III, 421-436.
Mukhtar, M., Sudarmi, S., Wahyudi, M., & Burmansah, B. (2020). The
Information System Development Based on Knowledge Management in
Higher Education Institution. International Journal of Higher
Education, 9(3), 98-108.
Naway, F. A., Suking, A., Haris, I., & Rahmat, A. (2018). Quality approach in
the development of management information system in higher
education. Jurnal Manajemen, 22(1), 104-114.
Olsen. O, Cooney. V. (2011). The Business Intelligence Group: Towards
Collaborative Research In A Management Information Systems
Curriculum. International Journal of Management & Information Systems –
FourthQuarter Volume 15, Number 4.
Sekhary, A., and Mazdaei (2009). Typology of Multiple Theories in the
Globalization and Native Curriculum. Quarterly of Curriculum Studies.
Iranian Curriculum Association, Year 4. 15 p. 103 - 134 Tehran. Iran.