صفحه 1:
شیوهنامهی تصحیح املای فارسى در تمامى مقاطع تحصيلى
أملاحظات ایک غلطى|
«سبر» به جای «صبر» و «گل و خوار»|
به جای «ل و خار»
۰ #سير» و «صير» باهم
+ كلمداى كه اهمَيت و بار املابى fo
SEAS Glas + بار املابى دارد.
HM ee سا
ieee
+ #باسغ» به جلی جاغ هو 4
+ هیانداخت» «بينداخت»,
we a
«علاقمتد» به جاى «علاقامتد»
+ سای» یه جای #سی» < سبحت »| |
cafe es
| 5تكةا
ed
و
«جنکاور» به جای «جتگاور»
غلطی عناوین غلطهای املایی
۰ تخاب تاهجای ab
scp ٠
+ الم اداشتن یک کلمه
* او میتی ییون
۰ تغییر دادن کلمه
* شکل تادرست حرف
+ حرف اضافی یا حذف حرف
+ دتدانمی اضافی يا حذف wats
+ تقطمی اضافی, کم يا نابدجا
* سرکچ اضافی یا حذف Spo
صفحه 2:
گت »#به جای هسخن»
۰ «خاتدىدار» به جلی «خانهدر», «خاه
احمد» به جای «خانهعی احمد»
+ «يمية» يه جاى «يتيد»
6 «اسمعيل» به جا ى«اسماعيل»
520011
أاكلاب» به جاى «كلاب». «مىايد» به جاى|
أهمىأيد» و «متكا» به جاى «متكا» و.
+ هبه رفت» به جاى#برفت»
+ هبه داشت» به جاى#بهداشت»
+ اضافه شدن مثلً #مداد» به متن املا
* كم شدن مثلاً#مداد» ازمتن املا
۰ مثلً«قویش» بهجای «خوده يه
+ كرسى تادرست همزه
۵ حزن عب اه
+ ياى مياتجى اضافى يا حذف أن
Wher Oar oh mt
۰ تغيبر ندادن حرف (بهتبعیت از عربی)
+ شکسته نوشتن حرف
۰ نشانهی اشافی, كم با نايدجا
sep Jail +
٠ اتقصال «كلمات تركيبي»
(منظور کلمانی است که در هیچ یک از کابهای |
درسی موجود به شکل جدا (sles oa
۰ کلمهی اشافی
+ کلمهی محذوف
* جانشين كردن كلمدى ديكر
صفحه 3:
#بارسال» به جاى «بارسا» و 8 *_تفییر دادن کلمه
عکس (فلظ سمنی)دوست» و ذا
٠» 7 تكرار كردن كلمه
(گر کلمهی:
دوست» باهم
۱ صعیج اش پا ول لط محسون |
۰ حذف شدن مثلاً «مداد»از متن املا 5
نمیشودولیبرای بر دوم و بیشتر در کل املا یک |
غلط محسوب میشود)
دو املایی گونه ی دیگر ca أعناوين دو املایی
7
هر دو صحیح است.- همعلمست: معلمند» plan cat gle اتصال و اتقصال «اسثء اند»
هر دو محیح جنا «يخصوص» مكل مسيوب منت وقيسان أيه تام». جمخموس» أأتصال و سل پیشوند هه
cou wie ea أتصال و انقصال یی
cep eo ginal td pes “sap wage
مرموسعع لنت cael Suh أتصال و cage lst
eee 42 ارگ را أتصال وانقصال «كلمات تركيبى »ا
جزي سمو لنت estge موجه Jal 5 J 56
tay Jad La cas هردو مجيع انث «كتليياة
ego daily La «5 ase موه لیر
221110111100 toga dae هرد مج
de | خانه قعلى cul gene oe
صفحه 4:
ae ای تفای ian Bee
هر دو صحیح است. «داوود ؛ چستجو > ون
هر دو صحیح است. «کفت می آیم»
چند تذگو:
<اهر مورد غلط در كل املا هر كلمهء تنها يك بار كرفته موشود. متلا اكر صبر را سه بار سبر بنويسد يك بلر
قاط گفتهمیشود.
-۲ مورددو املایی غمدتا کلمانی انت که در تابهای درسی- ند کتبهای غبردرسی- په ذو شکل دیده
مشود وقرر لستافعهی آیه ان شیوسی الا واحدی حافته اکن زاین کرد خن حالاین
دالمی تیست.
-۲در ماد کم با زد گذاشتن نقه و دنه در کل ماد پر محاسبه خواهد شد.
شيوهنامهي تصحيح امالي فارسي در تمامي مقاطع تحصيلي
1يك غلطي ها و نيم غلطي هايك غلطي نيم غلطي عناوين غلطهاي اماليي
مالحظات
الف -انتخاب نابهجا
«سبر» به جاي «صبر» و «گل و خوار»
انتخاب نابهجاي كلمه
انتخاب غير از شكل صحيح كلمه
به جاي «گل و خار»
*
«سبر» و «صبر» با هم
*
كلمهاي كه اهمّيّت و بار اماليي دارد.
*
از قلم انداختن يك كلمه
كلمهاي كه اهمّيّت و بار اماليي دارد.
*
آوردن جانشين براي يك كلمه
«غذا» به «قضا» تغيير يابد« .بلغ» به *
تغيير دادن كلمه
جاي «بلخ»
ب -حرف نادرست
«با ـغ» به جاي «باغ »و …
*
«بيانداخت» به جاي «بينداخت»،
*
«عالقمند» به جاي «عالقهمند»
«بسـبي» به جاي «بسي» « ،صبحانه »
به جاي صببحانه»
«چسپيده» به جاي «چسبيده»« ،اسپ»
به جاي «اسب»
«آموزكار»
به
جاي
««آموزگار»،
«جنكاور» به جاي «جنگاور»
شكل نادرست حرف
حرف اضافي يا حذف حرف
*
*
دندانهي اضافي يا حذف دندانه
نقطهي اضافي ،كم يا نابهجا
*
*
*
*
سركج اضافي يا حذف سركج
*
كرسي نادرست همزه
*
حرف كشيدهي نادرست
«خانهيدار» به جاي «خانهدار»« ،خانه
*
ياي ميانجي اضافي يا حذف آن
احمد» به جاي «خانهي احمد»
*
«مسئاله» به جاي «مسأله»
«به جاي «سخن»
»
«پمبه» به جاي «پنبه»
تغيير دادن حرف (به تبع واج)
«اسمعيل» به جاي«اسماعيل»
تغيير ندادن حرف (به تبعيت از عربي)
---
---
«
شكسته نوشتن حرف
» به جاي «براي»
پ -نشانهي نادرست
«گالّب» به جاي «گالب»« ،ميايد» به جاي
«ميآيد» و «متكا» به جاي «متّكا» و…
*
نشانهي اضافي ،كم يا نابهجا
ت -انفصال نادرست
«به رفت» به جاي«برفت»
*
«به داشت» به جاي«بهداشت»
*
انفصال «به» از فعل
انفصال «كلمات تركيبي»
(منظور كلماتي است كه در هيچ يك از كتابهاي
درسي موجود به شكل جدا ديده نشدهاند)
ث -كلمهي نادرست(فاقد ارزش اماليي)
اضافه شدن مثالً «مداد» به متن امال
*
كلمهي اضافي
كم شدن مثالً «مداد» از متن امال
*
كلمهي محذوف
مثالً «خويش» به جاي «خود» و...
*
جانشين كردن كلمهي ديگر
مثالً «پارسال» به جاي «پارسا» و
برعكس (غلط سمعي)«دوست» و «
دوست» باهم
*
تغيير دادن كلمه
*
تكرار كردن كلمه
حذف شدن مثالً «مداد»از متن امال
(اگر كلمهي مكرّر صحيح باشد ،بار اوّل غلط محسوب
نميشود ولي براي بار دوم و بيشتر در كلّ امال يك
غلط محسوب ميشود)
2موارد دو امالييدو اماليي
مصوبه
گونه ي ديگر
عناوين دو اماليي
الف -اتّصال و انفصال
«معلم است ،معلماند»
اتصال و انفصال «است ،اند»
هر دو صحيح است «معلمست ،معلمند»
«به نام»« ،بهخصوص»
اتصا ل و انفصال پيشوند «به»
هر دو صحيح است «بيعالقه»
«بيعالقه»
اتصا ل و انفصال «بي»
هر دو صحيح است «بزرگتر»
«بزرگتر»
اتصا ل و انفصال «تر»« ،ترين»
هر دو صحيح است «چقدر»
«چهقدر»
اتصا ل و انفصال «چه»
هر دو صحيح است «فرهنگسرا»
«فرهنگسرا»
اتصا ل و انفصال «كلمات تركيبي»
هر دو صحيح است «چنانكه»
«چنانكه»
اتصا ل و انفصال «كه»
هر دو صحيح است «كتابها»
«كتابها»
اتصا ل و انفصال «ها»
هر دو صحيح است «همكالس»
«همكالس»
اتصا ل و انفصال «هم»
هر دو صحيح نيست «بخانه ميرود»
«به خانه ميرود» شكل صحيح اتصا ل و انفصال «به ،مي»
هر دو صحيح نيست «بنام»« ،بخصوص»
شكل صحيح(ب صفت و قيدساز)
ب -تغيير
هر دو صحيح است خانه علي
خانهي علي
-----
هر دو صحيح نيست امالء فارسي ،دانائي
امالي فارسي ،دانايي شكل صحيح
پ -حذف و اضافه
هر دو صحيح است «دانا است ،نيكو است» و…
هر دو صحيح است «داوود ،جستجو » و…
هر دو صحيح است «گفت مي آيم» و…
«داناست ،نيكوست» و…
«داود ،جست و جو » و… «رعايت نشانهگذاري»
«گفت :مي آيم» و…
چند تذكّر:
1هر مورد غلط در كلّ امال هر كلمه ،تنها يك بار گرفته ميشود .مثالً اگر صبر را سه بار سبر بنويسد يك بارغلط گرفته ميشود.
2موارد دو اماليي عمدتاً كلماتي است كه در كتابهاي درسي -و نه كتابهاي غيردرسي -به دو شكل ديدهميشوند و قرار است همهي آنها در آينده ،شيوهي اماليي واحدي داشته باشند؛ بنابراين ،كاربرد بخش دواماليي
دائمي نيست.
3-در موارد كم يا زياد گذاشتن نقطه و دندانه در كلّ امال دو بار محاسبه خواهد شد.