صفحه 1:
تجزيه و تحليل مهارت ها
صفحه 2:
صفحه 3:
1
i
4 fie
ساسا TY
اس هر
صفحه 4:
صفحه 5:
۱01۵ 62۲ 1101 YOKO GERI KEAGE
BUS (+ Clea CORI]
صفحه 6:
|
* تجهیزات
دانش تخصصی
محدودیت دانش مربی
ةك
مشاهده (بصری)
۶ آسان بودن
قابلیت اجرا روی هر دو ورزشکار نخبه و مبتدی
صفحه 7:
مراحل تحزیه و تحلیل کیفی
-١ < توصيف: مهارتى كه قصد آناليز آن را داريد ابتدا بايد توسط مربى شناخته شده باشد
(دانش مربی در حد لازم باشد) و سپس بخش های مهم مهارت را برای مجری یا
م
۲- مشاهده: برای تعیین کیفیت اجراء باید عملکرد ورزشکار را مشاهده کنید.
ا سح
بخش های مهم مهارت که توضیح داده شده است. آنالیز کنید
.. ال اصلاح و ارتقای عملکرد ورزشکا
صفحه 8:
صفحه 9:
اصول مشاهده مهارت
YOKO GERI KEKOMI
BU ell ok OL Conca!
صفحه 10:
صفحه 11:
a) ات ات ات۱
صفحه 12:
دانش و شناخت:
سب سر
درک مهارت و مفهوم حرکت
89
اع
صفحه 13:
ld سوت
تحلیلگر باید موقعیتهای مطلوب را برای مشاهده را مشخص کند.
Ne aR ae i eal dc en a RD ia ad
5700000
area cree soiree a Tome Cae ا ا
اد
عامل مهم دیگر که می توان در مشاهده خوب به آن اشاره کرد فاصله مشاهده کننده از حرکت است.
هرجه حركت سريعتر باشد فاصله ديد بيشترى بايد در نظر كرفته شود.
0 ا anpoe oom PRT PO RRL Ey
کاقی به انجام رساند و متخصص با تکرار مشاهده به میزانی از درجه اطمینان برسد که اجرای او تصادفی
دس وشات را
اما رویکرد مطلوب برای بالا بردن در زمینه تعداد مشاهدات استفاده از ویدئو است. با اطمیتان از ثبات
عملكرد اجرا كننده. متخصص و يا تحليلكر مىتواند از ويدثو براى بالا بردن 02011000
کندد
صفحه 14:
|
۳ قبل از اينكه حركت مشاهده ***
01 0 1 ا ا eae
000 rey Pe anear ery eo re areye
ا eS eee ene eT
rey Mnpremr era iey ۱
و رشته ورزشی؛ برای ارزیابی حرکت پرنده طول میداند که به هنگام مشاهده علاوه بر اينکه نگاهی به کل
۱ sees rer nea) ey eared enn Rey Srocyes
صفحه 15:
مشکلات پرنده طول
ميزان كم يرش
52121111118
مرحته
ی 5
1- طول مسافت برنده میدود
2- میزان سرعت پرنده به هنگام دوبدن
1- نقطه شروع خرکت
2- بای راهن به هنگام دویدن
3-ياق اتكا در لحظة تماس نا تختة يرن وانقطة "تعاس آن با
صفحه 16:
مراحل تحزیه و تحلیل کیفی
-١ < توصيف: مهارتى كه قصد آناليز آن را داريد ابتدا بايد توسط مربى شناخته شده باشد
(دانش مربی در حد لازم باشد) و سپس بخش های مهم مهارت را برای مجری یا
م
۲- مشاهده: برای تعیین کیفیت اجراء باید عملکرد ورزشکار را مشاهده کنید.
ا سح
بخش های مهم مهارت که توضیح داده شده است. آنالیز کنید
.. ال اصلاح و ارتقای عملکرد ورزشکا
صفحه 17:
02000000
ا متخصصین بیومکانیک و آنلیزورها بخش بخش کردن اجرا هنگام تحلیل مهارت در نظر میگیرند. آنها
مراحل عمومی و مشخصی را برای مهارت تعریف کردهند که در اکثر مهارتهاقابل اجراست و در صورتی
از
i)
SI ل ا TCL ea ce ED) aie
(Preparatory Phase) مرحله آمادكى يا مقدماتى -١ os
۱ ea rea em اا ا ا
به جلو
۳- مرحله بازگشت به حالت اولیه یا ادامه حرکت ل 3660۷6۲
صفحه 18:
در مرحله آمادگی فرد پوزیشن مورد نظر را به خود میگیرد بهعنوان مثال حرکت یک ضرب وزنهبرداری را
با
1
3
4
5
1
صفحه 19:
۱ Ee Dette eas iets 2 eo ae
۱ eR Te ie oe ae eee
اینرسی در حالت سکون خود غلبه کند و حرکت را آغاز کند.
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم - تقسيم بندى اجرا)
مرحله آمادكى
تع عهاخ باعلا غصممع ع1
صفحه 23:
۱ prearyeere FOyraer ey Ome Vegas ee
اين مرحله بخش اصلى مهارت قابل مشاهده است. مرحله اجرا با توجه به ماهيت حركت بايد به بخشهاى
مختلف تقسيم شود.
صفحه 24:
۱ prearyeere FOyraer ey Ome Vegas ee
اين مرحله بخش اصلى مهارت قابل مشاهده است. مرحله اجرا با توجه به ماهيت حركت بايد به بخشهاى
مختلف تقسيم شود.
صفحه 25:
۱ prearyeere FOyraer ey Ome Vegas ee
اين مرحله بخش اصلى مهارت قابل مشاهده است. مرحله اجرا با توجه به ماهيت حركت بايد به بخشهاى
مختلف تقسیم شود.
صفحه 26:
۱ prearyeere FOyraer ey Ome Vegas ee
اين مرحله بخش اصلى مهارت قابل مشاهده است. مرحله اجرا با توجه به ماهيت حركت بايد به بخشهاى
مختلف تقسيم شود.
"۲۳6 ۴۲۵۵۲ ۷6۷: ۸۸۵۵ 667
صفحه 27:
99
مرحله بازگشت به حالت اولیه صرفا به معنای اتمام
3
صفحه 28:
اجرای مناسب ترین روش بررسی و ارزيابى
۳
۳ اجرای تعداد مشاهدات تعیین شده
صفحه 29:
مراحل تحزیه و تحلیل کیفی
-١ < توصيف: مهارتى كه قصد آناليز آن را داريد ابتدا بايد توسط مربى شناخته شده باشد
(دانش مربی در حد لازم باشد) و سپس بخش های مهم مهارت را برای مجری یا
م
۲- مشاهده: برای تعیین کیفیت اجراء باید عملکرد ورزشکار را مشاهده کنید.
ا سح
بخش های مهم مهارت که توضیح داده شده است. آنالیز کنید
.. ال اصلاح و ارتقای عملکرد ورزشکا
صفحه 30:
جنبه های مهم 5 Pen
30 هدف مهارت مشكلات مهارت
مهارت راهكار
صفحه 31:
صفحه 32:
آنالیز تاکتیک - موضوع رو به گسترش
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
YOKO GERI KEKOMI YOKO GERI KEAGE
The Side Kick: Yoko Geri
صفحه 37:
صفحه 38:
1 1 ۱ iv الا
۳۹
صفحه 39:
صفحه 40:
we aay ig نام
مهم تربن عضلاتی که بازکردن انجام می دهند
پشتی بزرگ. سینه ای بزرگ
صفحه 41:
دلتولید
يشتى بزركد
سينه اى Sop
چرخاننده و تثبیت کننده
دور کردن (همه قسمت ها)
خم كردن
باز كردن
خم كردن و باز كردن افقى
باز كردن
نزدیک کردن
نزدیک كردن
باز کردن
خم كردن افتى
کنترل و پیشگیری از آسیب
دور كردن
خم كردن و باز كردن
صفحه 42:
مفصل آرنج 7 722
صفحه 43:
مفصل آرنج
بازویی قدامی خم كردن
خم کردن
بازوبی زنداعلایی چرس دای
چرخش خارجی
صفحه 44:
درون گرداننده مدور
برون گرداننده
خم كردن
چرخش داخلی
چرخش خارجی
صفحه 45:
مفصل ران 7 722
ب 22 سپس .لوج
مهم تربن عضلاتی که خم کردن را انجام می دهند:
سوئز خاصره ای
gies, ل انب"
نزدیگ شدن ازشدن
۳
جرخش داخلی چرخش خارجی
صفحه 46:
سوئز خاصرای
راست رانی
کشنده پهن نیام
خم كردن
جرخش خارجى
خم كردن ران
باز كردن زانو
دور كردن ران
خم كردن
شما پاسخ دهید
شما پاسخ دهید
صفحه 47:
صفحه 48:
مفصل ران
صفحه 49:
مهم تربن عضلاتی که باز شدن زانو را انجام می دهند:
چهار سر رانی
مهم ترین علاتی که خم شدن زانو را انجام می دهد
عضلات همسترینگ
چرخش خارجی
صفحه 50:
مفصل زانو
گروه عضلات چهارسر رنی
گروه عضلات همسترینگ
اباز كردن
choos it
خم كردن زانو
مرور
مرور
مرور
صفحه 51:
مفصل مج يا ا
مهم تربن عضلاتى كه بلانتارفلكشن مج يا را انجام مى دهند:
دوقلو
نعلی
صفحه 52:
مفصل مج يا
us
+
صفحه 53:
صفحه 54:
۲ a <a
_——
سس
با توجه به عملکرد تنه در عملکرد ورزشکاران, ناحیه ثبات مرکزی معرفی می شود.
راودا
Multifidus
Transverse
Abdominis
Pelvic Floo
حسين نبوي نيک
تجزيه و تحليل مهارت ها
بخش اول-آناليزمهارت
آناليز در حوزه ورزش
آناليز تاکتيک
آناليز تکنيک
آناليز تکنيک
تجزيه و تحليل
تجزیه و تحليل کمی
تجهيزات
دانش تخصصی
محدودیت دانش مربی
تجزیه و تحليل کيفی
مشاهده (بصري)
آسان بودن
قابليت اجرا روي هر دو ورزشکار نخبه و مبتدي
مراحل تحزيه و تحليل کيفی
-1توصیف :مهارتی که قصد آناليز آن را دارید ابتدا باید توسط مربی شناخته شده باشد
(دانش مربی در حد الزم باشد) و سپس بخش هاي مهم مهارت را براي مجري یا
ورزشکار توضيح دهيد.
-2مشاهده :براي تعيين کيفيت اجرا ،باید عملکرد ورزشکار را مشاهده کنيد.
-3ارزیابی :اجراي ورزشکار را با توجه به مشاهده انجام شده و بر اساس دانش مربی و
بخش هاي مهم مهارت که توضيح داده شده است ،آناليز کنيد
-4آموزش :ارجاي تمرینات جهت اصالح و ارتقاي عملکرد ورزشکار.
اصول مشاهده مهارت
تجزیه و تحليل مهارت ها
اصول مشاهده مهارت
مرحله اول :مرحله پيش از
مشاهده مهارت
مرحله دوم :مرحله مشاهده
مهارت
تمرین اصول مشاهده مهارت
و بررسی نظرات
اصول مشاهده مهارت
اصول مشاهده مهارت
اصول مشاهده مهارت
اصول مشاهده مهارت
دانش و شناخت:
مبانی نظري
درک مهارت و مفهوم حرکت
مشاهده:
تعيين هدف ،تعداد مشاهدات
ارزیابی-تشخيص:
دامنه صحت فعاليت ،توانایی ها و ضعف ها
اولویت بندي ضعف ها و کارها بر اساس شکل و ماهيت فعاليت
اصول مشاهده مهارت
تحليلگر باید موقعيتهاي مطلوب را براي مشاهده را مشخص کند.
مشاهده در صورت امکان نه تنها باید از سه سطح اصلی انجام شود بلکه پس زمينه اجراي حرکت نيز در
مشاهده خوب تاثيرگذار است.
بدیهی است مشاهده در محيطی که پس زمينه اجرا کامال یک دست و یا مغایر باشد منجر به عدم حواس
پرتی خواهد شد.
عامل مهم دیگر که می توان در مشاهده خوب به آن اشاره کرد فاصله مشاهده کننده از حرکت است.
هر چه حرکت سریعتر باشد فاصله دید بيشتري باید در نظر گرفته شود.
تحليلگر باید تعداد مشاهده را مشخص سازد .در واقع باید به اجرا کنند فرصت داد تا مهارت را با آرامش
کافی به انجام رساند و متخصص با تکرار مشاهده به ميزانی از درجه اطمينان برسد که اجراي او تصادفی
نيست و به ثبات رسيده است.
اما رویکرد مطلوب براي باال بردن در زمينه تعداد مشاهدات استفاده از ویدئو است .با اطمينان از ثبات
عملکرد اجرا کننده ،متخصص و یا تحليلگر میتواند از ویدئو براي باال بردن کيفيت مشاهده خود استفاده
کند.
اصول مشاهده مهارت (بخش اول-هدف اجرا)
قبل از اینکه حرکت مشاهده شود ،متخصص باید در نظر داشته باشد هدف از تحليل حرکت چيست و چرا
میخواهد تحليل حرکت را انجام دهد .این رویکرد مشخص خواهد ساخت که مشاهده به چه شکل انجام
شود .در واقع مشاهده یک مهارت به حساب میآید.
پرنده طولی که در حال آموزش مهارت است را در نظر بگيرید .مشکل او در اجرا ميزان کم پرش و خطاي
زیاد در هنگام برخورد پا به تخته پرش میباشد .متخصص بر اساس دانش و شناخت خود پيرامون عملکرد
و رشته ورزشی ،براي ارزیابی حرکت پرنده طول میداند که به هنگام مشاهده عالوه بر اینکه نگاهی به کل
حرکت دارد باید به محدوده تماس پا به تخته و ميزان پرش توجه ویژهتري داشته باشد.
اصول مشاهده مهارت (بخش اول-هدف اجرا)
مشکالت پرنده طول
میزان کم پرش
خطا در برخورد با تخته پرش
مرحله شناخت
-1طول مسافت پرنده میدود
-2میزان سرعت پرنده به هنگام دویدن
-1نقطه شروع حرکت
-2پای راهنما به هنگام دویدن
-3پای اتکا در لحظه تماس با تخته پرش و نقطه تماس آن با
تخته
مرحله
مشاهده
---
مراحل تحزيه و تحليل کيفی
-1توصیف :مهارتی که قصد آناليز آن را دارید ابتدا باید توسط مربی شناخته شده باشد
(دانش مربی در حد الزم باشد) و سپس بخش هاي مهم مهارت را براي مجري یا
ورزشکار توضيح دهيد.
-2مشاهده :براي تعيين کيفيت اجرا ،باید عملکرد ورزشکار را مشاهده کنيد.
-3ارزیابی :اجراي ورزشکار را با توجه به مشاهده انجام شده و بر اساس دانش مربی و
بخش هاي مهم مهارت که توضيح داده شده است ،آناليز کنيد
-4آموزش :ارجاي تمرینات جهت اصالح و ارتقاي عملکرد ورزشکار.
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
متخصصين بيومکانيک و آناليزورها بخش بخش کردن اجرا هنگام تحليل مهارت در نظر میگيرند .آنها
مراحل عمومی و مشخصی را براي مهارت تعریف کردهاند که در اکثر مهارتها قابل اجراست و در صورتی
که مهارت پيچيدهتر باشد میتوان هر مرحله را به بخشهاي بيشتري تقسيم کرد .این مراحل عبارتند از:
-1 مرحله آمادگی یا مقدماتی ()Preparatory Phase
-2 مرحله اجرا ( :)Performance Phaseاین مرحله خود به دو مرحله نوسان رو به عقب و نوسان رو
به جلو
-3 مرحله بازگشت به حالت اوليه یا ادامه حرکت ()Recovery Phase
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله آمادگی
در مرحله آمادگی فرد پوزیشن مورد نظر را به خود میگيرد به عنوان مثال حرکت یک ضرب وزنهبرداري را
در نظر بگيرید .در هر دو حالت ورزشکار در مرحله آمادگی وزنه را در دست میگيرد و تالش میکند تا
بهترین پوزیشن را براي شروع حرکت به خود بگيرد.
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله آمادگی
در دو 100متر دونده با توجه به نوع استارت دو دست را روي زمين قرار داده و وزن بدن (مرکز جرم) را تا
جایی که امکان حفظ تعادل براي وي مهيا باشد به سمت باال و جلو منتقل میکند تا بتواند خيلی سریع بر
اینرسی در حالت سکون خود غلبه کند و حرکت را آغاز کند.
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله آمادگی
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله آمادگی
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله آمادگی
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله اجرا
پس از مرحله آمادگی و کسب پوزیشن مناسب و تمرکز ذهنی بر انجام حرکت ،مرحله اجرا فرا میرسد .در
این مرحله بخش اصلی مهارت قابل مشاهده است .مرحله اجرا با توجه به ماهيت حرکت باید به بخشهاي
مختلف تقسيم شود.
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله اجرا
پس از مرحله آمادگی و کسب پوزیشن مناسب و تمرکز ذهنی بر انجام حرکت ،مرحله اجرا فرا میرسد .در
این مرحله بخش اصلی مهارت قابل مشاهده است .مرحله اجرا با توجه به ماهيت حرکت باید به بخشهاي
مختلف تقسيم شود.
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله اجرا
پس از مرحله آمادگی و کسب پوزیشن مناسب و تمرکز ذهنی بر انجام حرکت ،مرحله اجرا فرا میرسد .در
این مرحله بخش اصلی مهارت قابل مشاهده است .مرحله اجرا با توجه به ماهيت حرکت باید به بخشهاي
مختلف تقسيم شود.
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله اجرا
پس از مرحله آمادگی و کسب پوزیشن مناسب و تمرکز ذهنی بر انجام حرکت ،مرحله اجرا فرا میرسد .در
این مرحله بخش اصلی مهارت قابل مشاهده است .مرحله اجرا با توجه به ماهيت حرکت باید به بخشهاي
مختلف تقسيم شود.
اصول مشاهده مهارت (بخش دوم -تقسيم بندي اجرا)
مرحله بازگشت به حالت اوليه
مرحله بازگشت به حالت اوليه صرفا به معناي اتمام حرکت نيست.
تمرين اصول مشاهده مهارت
اجراي مناسب ترین روش بررسی و ارزیابی
قرار گرفتن در وضعيت مناسب
اجراي تعداد مشاهدات تعيين شده
مراحل تحزيه و تحليل کيفی
-1توصیف :مهارتی که قصد آناليز آن را دارید ابتدا باید توسط مربی شناخته شده باشد
(دانش مربی در حد الزم باشد) و سپس بخش هاي مهم مهارت را براي مجري یا
ورزشکار توضيح دهيد.
-2مشاهده :براي تعيين کيفيت اجرا ،باید عملکرد ورزشکار را مشاهده کنيد.
-3ارزیابی :اجراي ورزشکار را با توجه به مشاهده انجام شده و بر اساس دانش مربی و
بخش هاي مهم مهارت که توضيح داده شده است ،آناليز کنيد
-4آموزش :ارجاي تمرینات جهت اصالح و ارتقاي عملکرد ورزشکار.
تمرين
نام مهارت
هدف مهارت
جنبه هاي مهم
مهارت
مشکالت مهارت
بازخورد و ارائه
راهکار
ابزارهاي الزم براي مشاهده مهارت
ویدئو
عکس
نرم افزار
موضوع رو به گسترش-آناليز تاکتيک
Kinovea (https://www.kinovea.org/)
LongoMatch (https://longomatch.com/en/)
تجزيه و تحليل مهارت ها
بخش دوم -عملکرد عضالنی
اهميت تجزيه و تحليل مهارت ها
نقش مفاصل در حرکت
1
1
قاعده کلی تقويت عضالت
مفاصل بدن
مفاصل بدن
اندام تحتانی
اندام فوقانی
(دست ها)
مچ دست
آرنج
(پاها)
شانه
کتف
مچ پا
زانو
(تنه)
ران
مفاصل بدن
مفصل شانه
مچ دست
اندام تحتانی
اندام فوقانی (دست ها)
آرنج
مهم تربن عضالتی که بازکردن انجام می دهند
پشتی بزرگ ،سينه اي بزرگ
(پاها)
شانه
چرخش خارجی
نزديک شدن افقی
مچ پا
کتف
چرخش داخلی
دور شدن افقی
زانو
باز شدن
نزديک شدن
(تنه)
ران
خم شدن
دور شدن
مفصل شانه
نام
عمل
دلتوئيد
دور کردن (همه قسمت ها)
خم کردن
باز کردن
خم کردن و باز کردن افقی
پشتی بزرگ
باز کردن
نزدیک کردن
سينه اي بزرگ
نزدیک کردن
باز کردن
خم کردن افقی
چرخاننده و تثبيت کننده
کنترل و پيشگيري از آسيب
دور کردن
خم کردن و باز کردن
تصویر
تمرین 1
تمرین 2
مفاصل بدن
مفصل آرنج
مچ دست
اندام تحتانی
اندام فوقانی (دست ها)
آرنج
(پاها)
شانه
کتف
مچ پا
زانو
(تنه)
ران
مهم تربن عضالتی که بازکردن انجام می دهند؛ سه سر بازویی
باز شدن
خم شدن
تمرين؟
چرخش خارجی
ساعد
چرخش داخلی
ساعد
مفصل آرنج
عمل
نام
دوسر بازو
خم کردن و چرخش
خارجی
بازویی قدامی
خم کردن
بازویی زنداعالیی
خم کردن
چرخش داخلی
چرخش خارجی
تصویر
تمرین 1
شما پاسخ دهيد
تمرین 2
شما پاسخ دهيد
مفصل آرنج
عمل
نام
سه سر بازو
باز کردن
درون گرداننده مدور
خم کردن
چرخش داخلی
تصویر
تمرین 1
تمرین 2
شما پاسخ دهيد
چرخش خارجی
شما پاسخ دهيد
برون گرداننده
مفاصل بدن
مفصل ران
مچ دست
اندام تحتانی
اندام فوقانی (دست ها)
آرنج
(پاها)
شانه
کتف
مچ پا
زانو
(تنه)
ران
مهم تربن عضالتی که خم کردن را انجام می دهند:
سوئز خاصره اي
راست رانی
نزديک شدن
دور شدن
باز شدن
چرخش داخلی
خم شدن
چرخش خارجی
مفصل ران
نام
سوئز خاصراي
راست رانی
عمل
خم کردن
چرخش خارجی
خم کردن ران
باز کردن زانو
دور کردن ران
کشنده پهن نيام
خم کردن
تصویر
تمرین 1
شما پاسخ دهيد
تمرین 2
شما پاسخ دهيد
مفصل ران
نام
عمل
سرینی بزرگ
باز کردن ران
چرخش خارجی ران
سرینی ميانی و کوچک
دور کردن ران
چرخش داخلی و خارجی
ران
باز کردن ران
همسترینگ ها
خم کردن زانو
تصویر
تمرین 1
تمرین 2
مفصل ران
نام
عمل
نزدیک کردن
عضالت داخلی ران
چرخش داخلی
تصویر
تمرین 1
تمرین 2
مفاصل بدن
مفصل زانو
مچ دست
اندام تحتانی
اندام فوقانی (دست ها)
آرنج
(پاها)
شانه
کتف
مچ پا
زانو
(تنه)
ران
مهم تربن عضالتی که باز شدن زانو را انجام می دهند:
چهار سر رانی
مهم ترین عالتی که خم شدن زانو را انجام می دهد
عضالت همسترینگ
باز شدن
چرخش خارجی
خم شدن
چرخش داخلی
مفصل زانو
نام
گروه عضالت چهارسر رانی
گروه عضالت همسترینگ
عمل
تصویر
تمرین 1
تمرین 2
باز کردن
باز کردن ران
خم کردن زانو
مرور
مرور
مرور
مفاصل بدن
مفصل مچ پا
مچ دست
اندام تحتانی
اندام فوقانی (دست ها)
آرنج
(پاها)
شانه
کتف
مچ پا
زانو
(تنه)
ران
مهم تربن عضالتی که پالنتارفلکشن مچ پا را انجام می دهند:
دوقلو
نعلی
پالنتارفلکشن
اينورژن
دورسی فلکشن
اورژن
مفصل مچ پا
نام
عمل
پالنتارفلکشن مچ پا
دوقلو
نعلی
خم کردن زانو
پالنتارفلکشن مچ پا
تصویر
تمرین 1
تمرین 2
؟
؟
مفصل مچ پا
نام
عمل
ساقی قدامی
دورسی فلکشن مچ پا
گروه عضالت کناره خارجی
(نازک نی)
پالنتارفلکشن مچ پا
تصویر
تمرین 1
تمرین 2
مفاصل بدن
تنه
اندام فوقانی (دست ها)
مچ دست
آرنج
(تنه)
زانو
ران
(پاها)
شانه
کتف
مچ پا
با توجه به عملکرد تنه در عملکرد ورزشکاران ،ناحيه ثبات مرکزي معرفی می شود.
ناحيه ثبات مرکزي ،حد فاصل بين دنده ها و لگن در جلو ،پهلو و پشت تنه می باشد که استوانه اي را شکل می دهد.
این ناحيه چه اهميتی در ورزشکاران دارد؟
اندام تحتانی