صفحه 1:
5 نو با
رشد شناختی در نو باوگی و نوپایی
صفحه 2:
ر این فصل به ۲دیدگاه درباره رشد شناختی اولیه خواهیم پرداخت:
اف دنس رویز
or |
صفحه 3:
نظریه شناختی_رشدی پیاژه
۶ پیاژه کودکان رابه صورت کاوشگران فعال و با انگیزه ای در نظر داشت که وفتی
مستقيما روى محيط تاثير مى كذارند»تفكر آنها رشد میکند.
P مراحل رشد شناختى بيازه:
حسی_حرکتی:تولد تا "سالگی
بيش عملياتى: اتا /اسالكى
عميليات عینی:۷ت۱۱ اسالگی
عملیات صوری: ۱ ۱سالگی به بعد
al
صفحه 4:
اولین مرحله:بحسی_حرکتی
۶ اولین مرحله پیاژه.مرحله ی حسیحرکتی» اسال اول زندگی را در بر می
كيرد,بيازه معتقد بود كه نوباوكان و كودكان نويا با جشم هاءكوش هاءدست هاو
تجهیزات حسی_حرکتی دیگر"فکر می کنند".آنها هنوز نمى توانند خيلى از فعاليت
هارا در سر خود انجام دهند.با اين حال»كودكان در يايان دوره نوپایی»می توانند
مسائل عملی روز مرهرا حل کنند و تجربیات خود را در كفتار»حالت بدن»و بازى
نشان دهند.برای آگاهی از نظر پیاژه درباره اينکه چگونه اين تغییرات عظیم
صورت می گیرنداجازه دهید چند مفهوم مهم را بررسی کنیم.
صفحه 5:
عقاید پیاژه درباره تغییر شناختی
* به عقيده پیاژ»ساختارهای روان شناختی خاص_شیوه های سازمان يافته معنی دادن
به تجربه به نام طرحواره هاءبا افزایش سن تغییر می کنند.در ابتداءطرحواره ها
الگوهای عمل حسی_حرکتی هستند.
۶ برای مثال:تیمی در ۶ ماهگیاشیاء را بصورت ناشيانه بر زمین می انداخت و
باعلاقه زیاد به صدای آذها توجه میکرد.در۸ ۱ماهگی»((طرحواره انداختن))او
سنجیده و خلاق شده بود.برخی را به دیوار می کوبیدبر خی را به هوا می
انداخت طولی نمی کشد که او به جای اینکه صرفا روی اشیاء تلثیر بگذارد؛قبل
اینکه عمل کند.شواهدی از تفکر را نشان خواهد داد.از نظر پیاژه اين تغيير»انتقال از
مرحله حسی_حرکتی به پیش عملیاتی را نشان می دهد.
صفحه 6:
انطباق و سازماندهی
۶ در نظریه پیاژه.دو فرایندانطباق و سازماندهیتغییرات در طرحواره ها را توجیه
می US
۶ انطباق:مستلزم ساختن طرحواره ها از طریق تعامل مستقیم با محیط است.
۴ انطباق از دو فعلیت مکمل درون سازی و برون سازی تشکیل می شود.
* درون سازی:از طرحواره های فعلی خود برای تعبیر دنیای بیرونی استفاده می کنیم.
مثال:وقتى تيمى اشیارا می انداخت»آنها رادر طرحواره انداختن حسی _حرکتی
خود درون سازی می کرد.
صفحه 7:
* برون سازی:زمانیکه متوجه می شویم شیوه کنونی تفکر ما با محیط متناسب
نیست»طرحواره های جدیدی را بوجود می آوریم یا طرحواره های قدیمی
را تنظیم میکنیم.
« مثال:وقتی تیمی شیارا به شیوه های متفاوتی انداخت»طر حواره انداختن
خود را طوری تغییر داد تا با ویژگی های مختلف اشیا متتاسب باشد.
صفحه 8:
«اساززماند هی:طرحواره ها از طریق سازماندهینیز تغیر می کنند.غرایندی که
بصورت درونی؛جدا از تماس مستقیم با محیط ,صورت می گیرد.وقتی کودکان
طرحواره های جدید را تشکیل می دهند.در آنها تجدید نظر می کنند.و برای به وجود
آوردن نظام شناختى بسيار منسجمءآنها را به طرحواره های دیگر متصل می
کنند.بر ای مثال بتیمی سر انجام((انداختن))ر | به((پرت کردن))و به آگاهی در حال
رشد خود از ((نزدیکی))به(دوری))ربط خواهد داد.
صفحه 9:
مرحله حسی_حرکتی
< به عقیده پیژ مخوباوگان بعد از تولد به قدرى كم درباره دنيا مى دانفد كه نمی توانند
بصورت هدفمند آن را کاوش کنند.واکنش چرخشی»وسیله خاصی را برای منطبق
کردن اولین طرحواره های آنها فراهم می آورد.و اکنش چرخشی:عبارت است از
برخورد اتفقی با تجربه ای تاه که فعالیت حرکتی خود بچه آن را ایجاد کرده است.
صفحه 10:
* تفاوت بین نوزاد و کودک
اساله به قدرى زياد اس است
كه مرحله حر
به #زیرمرحله تقسیم شده
است.
۶ تکرار رفتارهای
اکنشهای جرختی نوی
۸مامکی)
Sey Sale
0
(al
fom ie sin ess 8
(Gab 4617
۶ بزمیی ذهنی (۱۸ مامگی
(Ser &
زير مرحله های مرحله حسی_حرکتی پیاژه
as taal
بازتابهای نوا (بهفسل
عادتهای حرکتی ساده که بر مبنای بدن کودک استوار هستند؛پستی بت
محدودرویدادها
اعمال به قصد تكرار تتايج بجالب در محبط بيرامون انجام مىشوند: تقليد
از رشارهای آشتا
ار عمدی با مگ تلیی تن شینیبدهن در اون سکن که
پیت مامت ee eal
دشارهابي كه اتدكي يا رفتارهايى كد كودى معمولا جام مي للد لفاك
كاوس ویزگیهای انیا با تأثبر كذاشتن ير آنها به شيوءهاى تازه
رفتارهاى تازه توانايى جستجو در ججتد مكان براى يافتن شيئى '
حددابب (جستجوی ۸3
تجسم درونیاشبا و رویدادها که حل کرد تاکن مت
یم در خالی که دیرف ید یام BS
| تقليد معوق, وبازى وانمود كردن» آن را شان مى دهلد.__
صفحه 11:
رفتار عمدی(زیرمرحله ۴و ۵)
۶ در زیرمرحله ۴ بچه های۸تا۱۲ماهه طرحواره ها رادر زنجیره های عمل جدید و
پیچیده تر ترکیب می کنند.در نتیجه اعمالی که به طرحواره های جدید منجر می شود
دیگر کیفیت تصادفی ندارند.
“« بردن تصادفی شست به طرف دهان یا ضربه زدن اتفاقی به اسباب بازی به جای
آن,بچه های ۲۸ ۱ماهه می توانند به رفار عمدی یا هدف گرا بپردازند و طرحواره
هارا يراى حل مسائل ساده عمداً هماهنگ کنند.
صفحه 12:
۶ بازیافتن اشیاء ينهان نشان می دهد که نوباوگان تسلط بر پایداری شی را آغاز کرده
اند.یعنی آگاهی دارند که وقتی اشیاء دور از دید هستند وجود دارند ولی این آگاهی
هنوز کامل نیست.پیاژه نتیجه گرفت که آنها از وجود شی وقتی از دید پنهان هست
تصوير روشنی ندارند.
۶« نوباوگان در زیرمرحله۴ رویدادها را بهتر می توانند پیش بینی کنند.یعنی از توانایی
خودشون برای رفتار عمدی استفاده می کنند و سعی می کنند رویداد را تغییر بدهند.
۶ در زیر مرحله۵ که از ۲ اماهگی تا۸ اماهگی است واکنش چرخشی سوم نمایان می
شود که موجب می شود کودکان نوپا رفتارهایی را با تغییر تکرار کنند.
صفحه 13:
بازنمایی ذهنی(زیر مرحله ۶)
* زیر مرحله۶توانایی ایجاد کردن بازنمایی ذهنی را به همراهدارد.
* قوی ترین بازنمایی های ذهنی ماآنوع هستند:
1. تصاویر ذهنی:مثل اشیاءءافراد و مکان ها
2 مفاهیم یا طبقاتی که اشیاء یا رویدادهای مشابه در آنها با هم دسته بندی می شود
بین ۱۸تا۴ ۲ماهگی بازنمایی ذهنی در راه حل های ناگهانی برای مسائل
حسی_حرکتی تسلط بر مسئله های پایداری شی که جا به جایی نا دیدنی را در
بردارندتقلید معوق و بازی را وانمود کردن آشکار است.
صفحه 14:
PP تحقیقات متعددی.حکایت دارند که نوباوگان برخی از آگاهی ها را زودتر
ار آنچه پیاژه تصور می کرد آشکار می سازند؛مقداری آگاهی از پایداری
شی که با روش نقص اتظار نشان داده می شود ممکن است در چند ماه
اول وجود داشته باشد.به علاوه نوباوگان تقلید معوق و حل مسئله از راه
قیاس را نشان می دهند که حکایت دارد آنها در سال اول قادر به بازنمایی
ذهنی هستند.
صفحه 15:
۶ پایداری شیء:رنه بیلارگون»در یک رشته ت با استفاده از روش نقص انتظار »ادعا
کردند که شواهدی برای پایداری شی در چند ماه اول زندگی یافته اند.
< رویداد مورد انتظار:
رویدادهای خوگیری f
رویداد هویج کوتاه
=
که در آن هویج کوتاه پشت
صفحه حرکت کرد از دریچه
آن دیده نمی شدءو در طرف
دیگر دوباره ظاهر می شد.
\ * رویداد غير منتظره: ,یدادهای آزمون
\ 432 3 رويداد غيرمنتظره ال ادا
که در آن هویج بلند پشت
صفحه حرکت می کرد.از
دریچه آن دیده نمی شدلیا ۳ a
3 أب
اینکه از لبه پایین دریچه بلندتر بود)و بعد دوباره پتیذار می سد.
صفحه 16:
۶ پایداری شی:در مجموع مهارت پایداری شی دستاوردی تدریجی است.آگاهی بچه ها
با فزایش سن به طور فزایده ای پیچیده مى شود,أنها بايد شى را از مانعی که أن را
پوشانده است متمایز کنندهمحل آن شی را ردیابی کنند»و از این دانش برای بدست
آوردن آن استفاده نمایند.توانایی انجام دادن تکلیف جستجوی شی با رشد سریع قطعه
های پیشانی قشر مخ مطابقت دارد.
۶ بازنمایی ذهنی
< تقلید معوق و استنباطی
صفحه 17:
تقلید معوق و استتباطی
PP پاژه زمانی تقلید را بررسی کرد که متوجه شد سه فرزندش آن را در رفتار روزمره
خود نشان می دهند.تحت این شر ایط باید اطلاعات زیادی درباره زندگی روزمره
کودک داشته باشیم تا مطمعن شویم که تقلید معوق روی داده است در تقلید معوق بچه
ها رفتار گذشته الگویی را نشان می دهند.
صفحه 18:
صفحه 19:
« یک بار گینت سعی کرد مقداری کشمش را داخل کیسه کوچکی بریزد.ولی
نتوانست و کشمش ها بیرون ریختند لحظه بعد»گریس کشمش ها را به داخل
کیسه ریخت و نشان داد که هدف كينت را استنباط كرده بود
< حل مسنئله
صفحه 20:
« نوباوگان در ۱۰تا۱۲ماهگی می توانند مسنله ها را از راه قیاس حل کنند؛به دست
آوردن راهبرد حل از یک مسئله و به کار بردن آن در مورد مسئله های مربوط
دیگر,
۶ ارزیابی مرحله حسی_حرکتی:نوباوگان بر طبق چارچوب زمانی پیاژهرویدادها را
پیش بینی می کنند.به طور فعال اشیای پنهان را جستجو می کنند.در جستجوی۸ 8
مهارت کسب می کنند.طرحواره های حسی_حرکتی خود را به طور انعطاف پذیری
تغییر می دهندءو به بازی وانمود کردن می پردازند.با این حال »توانایی های
دیگر_از جمله واکنش های چرخشی ثانوی؛
صفحه 21:
درک کردن ویژگی های شی.اولین علائم پایداری شی»قلید معوق محل
کردن مسئله از راه قیاس_زودتر از آنچه پیاژه انتظار داشتنماین می
شودند.این يافته ها نشان می دهند که دستاورد های شناختی نوباوگان به
صورت منظم و مرحله ای که پناژه فرض کرده بود رشد نمی کنند.
پژوهش اخیر سوال هایی را درباره اين نظریه پیاژه که چگونه رشد نوباوه
صورت می گیردمطرح کرده است.هماهنگ با عقاید پناژه»عمل
حسی_حرکتی به نوباوگان کمک می کند تا نوعی دانش كسب کنند.
صفحه 22:
برخی دستاورد های نوباوگان و کودکان نوپا
aly ۱ ماهگی
نا آماهگی
+ امي 7
fale ۲
۸ مامكى
۱۸ ماهگی تا ۲ سالگ
روانشتاس رشد
واكنشهاى جرخنى تانوى با استدده از مهارت هاى حركتى منددود. ماتتد مكيدث.
بسنان برلى دستيايى به شكليها وصداهاى جائب
اه از جند ويذكي اسم ا جمله بايداري شسيء, استدكام شىم. و جاذيه, ينه
مور ار ای yee a lat از جلوة صورت بز ركسالان با تأخير
0 iee
بهبود ای ار وهای شی» و دانش عددی آساسی. به صورتی که از ای
انقض انتظار: تقليد معوق از اعمال تازة بزدكسالان با تأخير كوناه 1 نا روز یر
شآ
ly چسجوی lee at وت با رجای بوشيده شده؛ نواتانى حل كردت
مایل سل یه ول اس با مسا تا
توایی جسنجوی چند مان بای سیء تن وقتی دستی آن را زیر بارچه قراز
دادم و زمائى که از یک محل به مصحل دیگر ات داده شده ات (جستجوى
83 تقليد معوق از اعمال ثازة برركسالان ب تأخير طولانى (حداقل جند ماما ودر
موقیتهای متلف از مهدکودک به شان. از تویبوت مه زندگی روزسره)! در
نظر رفن مقاصد الکو
تانابي ale شبثي كه دور لز ديد جايجا شده سيت اجايجابى ga
امل مركلا هس اند sl wi گر ایا
تشدء باشد؛ تقلید معوق رفتارهای روزمره
os
2 eevee
صفحه 23:
توجیهات دیگر:
“« برخلاف پیاژه که تصور می کرد بچه ها تمام بازنمایی های ذهنی را از فعالیت
حسی_حرکتی تشکیل می دهند»اکنون پژوهشگران معتقدند که نوباوگان از امکانات
شناختی فطری برای معنی دادن به تجربه برخوردارند.اما اختلاف نظر شدیدی
وجود دارد.همانگونه که دیدیم.بیشتر شواهد دربارهشناخت نوباوگان بر روش نقض
انتظار استوار است.
برای مثال.برخی باور دارند که نوزادان زندگی را با مجموعه ای از سوگیری ها
برای توجه کردن برخی اطلاعات و با هدف کلی روش های یادگیری؛آغاز می
کنند.مثل شیوه های قدرتمند بر ای تحلیل اطلاعات ادر اکی پیچیده.اين توانایی ها با
همنوباوگان را قادر می سازند تا انواع وسیعی از طرحواره ها را تشکیل دهند.
صفحه 24:
ها با یافته های نقض انتظار متقاعد شده sly gail
دارند که نوباوگان زندگی را با آگاهی چشمگیری شروع
مى کنند.
بر اسلس دیدگاه دانش اساسیبچه ها با یک رشته سیستم
های دانش فطری یا زمینه های تفکر اساسی به دنیا می
هر کدام از این آگاهی های فطری امکان دستیابی به اطلاعا
مربوط را فراهم کرده و بنابراین؛به رشد اولیه و سریع
ah
بان گنک نون
۱ لم جربن تلل بای درک تحریک یچره باون خود با
صورت ژنتیکی(تنظیم شده)باشند »نمی توانند به آن معنی بد هن
صفحه 25:
\ < پژوهشگران تحقیقات زیادی را درباره دانش مادی نوباوگان اجرا کرده اند.که
پایداری شی»استحکام شی»از جمله آنهاست.
< چند ماه اول نوباوگان از تمام این ویژگی های اساسی شیمقداری آگاهی دارند
و به سرعت این دانش را تشکیل می دهند.
۶ نظریه پردازان دانش اساسی همچنین فرض می کنند که شالوده فطری دانش
زبان.امکان فراگیری فوری زبان را در اوایل کودکی فراهم می آورد.
۶ این نظریه پردازان معتقدند که گرایش اولیه کودکان به سمت افراد.رشد سریع
دانش روان شناختی را به جریان می اندازد؛مخصوصا آگاهی از حالت های
ذهنی مانند.مقاصد .هیجان ها امیال.خواهیم پرداخت.
صفحه 26:
پژوهش حتی حکایت دارد که نوباوگان از دانش عددی اساسی برخورداند.
rae tela GI لح
{ 3 ei
en
رویدادهای آزمون
tea eet a
Eres
شکل 8 آزمایشکردن نوبوگان براى مقاهيم عددى. ذالف) ابندا توباوكان ديدتد كه صفحداى جلوى يق
ازی حیوان بالا مىرود. بعد اسياببازى همانتدى يشت اين صفحه اضافه شد. بعد بزومشكران دو تيجه.
ارايه دادند. (ب) در تيجة مورد انتظار. صفحه كتار رفت تا دو اسياببازى را نشان دهد. (ج) در نتيجة
غيرمنتظره صفحه كنار رقب تا یک اسیاببازی
بودند.طولانیتر از بجههاى ث ماهداى كه نتيجة مورد انتظار را ديده يودند نكاء كردند. بزوهشكران تتيجه DE
عه نوباوكان مىثوانتد كمي تهاى ديك» و «دوه را نشخيص دهند و از اين دانش پرای انجام دادن جمعهای ساده
استفادهمیکنند 7ح ١ +1. توعى از اين روش بيشتهاد كرد كه كودكان 0 مامه مى نواتند تغريق ساده وا ذيز اجام
نشان دهد. يجههاى 5 ماهداى كه ننيجة غبرصتظره را دیده
تعاس سا ساس هاس مداه م ساي ماس ساس ساي يم ف يري
صفحه 27:
پادگیری بیاژه
“« پژوهش پیگیری درباره مرحله حسی_حرکتی»اتفاق نظر کلی درباره دو موضوع را
به بار می آورد.اول اینکه تعدادی از تغییر ات شناختی نوباوگی»ندریجی و پیوسته
هستند.نه آن گونه که پیاژه تصور می کرد .ناگهنی و مرحله ایدوم اینکه جنیه های
مختلف شناخت نوباوگان به جای اینکه باهم رشد کنند.به شکل نامنظمی
تغییر می کنند که علت آن چلش هایی است که انواع مختلف تکالیف و تجربه
متفاوت نوباوگان با آنهاءایجاد کنند.این عقاید شالوده ای را برای رویکرد عمده
دیگری به رشد شناختی تشکیل می دهند پردازش اطلاعات.
صفحه 28:
پردازش اطلاعات
< پژوهشگران پردازش اطلاعات با پیاژه موافقند که کودکان موجودات فعال و
کاوشگر هستتد.ولی آنها به جای اینکه نظریه واحد و یکپارچه رشد شناختی را ارائه
دهندءروی چند جنبه تفکر »از توجهه«حافظه و مهارت های طبقه بندی گرفته تا حل
مسئله پیچیده.تمرکز می کنند.
پیج
صفحه 29:
هه ده هد ده ههد
اعدا مطلامات زد ینعی ی هون یی که تیاو ینیما تیم egy
و برای مدت كوتاهى ذخيره مى شوند. لحظهای مکث کنید.. به اطراف خود نگاهی پبندازبد و
بعد چشمان خود را ببندید. تصویری از آنچه دیدید برای چند ثانیه دوام میآورد ولی بعد
نابدید مى شود. مكر اينكه از اهبردهای ذهنی برای نگهداشتن آن استفادهکنید.برای مخاله
از اطلاعات دیگر توجه میکنید. احتمال اينکه آنها رايه مرخلة
بعدی سیستم پردازش اطلاعات منتقل كنيد. افزايش مى دهيد.
در قسمت دوم ذهن. مخزن حافظة كوتاءمدت. اطلاعات توجه شده را برای مدت کوتاهی
اوقتى به برخى اطلاعات دقر
نگه میداریم تا بتوانیمبهطور فعال روی آن «کار کنیم؛ و به هدف خود برسيم. يك راه براى در
نظر كرفتن مخزن كوتاءمدت» برحسب كنجايش اصلى آن است كه اغلب با عنوان حافظة
كوتاءمدت به آن اشاره مى شود: چند قطعه اطلاعات میتوانند یک دفعه یه مدت چند تایه نکه
شوند. با این حال, اغلب پژوهشگران. دیدگاه امروزی مخزن حافظة کوتاهمدت را تا
میکنند. که به شاخص معنیدارتر گنجایش آن اشاره دارد و حافظة فعال " نامیده می شوه -
تعداد اقلامی که میتوانند برای مسدت کرتاهی در ذهن نگهداشته شوند و در عین حال.
تلاشهایی برای کنترل و دستکاری این اقام صورت میگيرند. حافظة فعال را مىتوان به
صورت یک »فضای کاری ذهنی» برداشت کرد که ما از آن برای انجام فعالیتها در زندگی
روزمر: خود استفاده میکنيم. پژوهشگران. از کردکی به بعد. با اراية فهرستهایی از مواد
(مانئد اعداد يا جملات كوتاء) به افراد و در خواست از آنها براى كار كردن» روى اين مواد
Ses) تكرار وارونة اعداد يا
کردن نحوهای که آنها درست عمل میکنند.
میکنند.
داش آیید
یادآوری آخرین کلمه در هر جمله به ترتیب درست) و مشاهده
رات در كنجايش حافظة فعال را ارزیابی
صفحه 30:
one
لس وه
ene
۳
شک dae Ot سیستم پروازش:
Spe ee کرادت و Mle Ogee ندمت در هر تک EN Ba Ope
بای دستگاری اطلاات tA alae aly se ely lee ale sl وم
شد ede ome a all بخش شیر و متفر سرستم اهن ست كه اطلاعات وارده راما اطلاحات
قلی دم Sg Sean pee تعبين موكتد به جه apt Ags we 9 از بهیردها اتلد
تكنيف فراخناى رقم کلمهبه کلمه که سافلةکوتامدت را ارزبایی میکنده از نيا ۲ قم به با
قلم؛ ودر تكاليف حافظة قمال, از تفا ۲ فم بقلم (کون و آلوری. ۲۰۰۹ ان حاله در
تمام سنين. تفاوتهاى فردى وجود داود. ما با برداختن به نوج دوشهای شناختی اساسی: +
انظير تمركز توجه بر مواد مريوط و تكرار سريع أنها امون قعسی)؛ میتواليماستمال تکهد ار
اطلاعات و دسترسى آنا براى تفتكر جارى وا افزايش دههم.
صفحه 31:
برای اداره کردن فعالیت های
سیستم شناختی.مجری مرکزی
جریان اطلاعات را هدایت می
ذاده شدند لجر | می کند»و به
فعالیت های پیشرفته تر ی می
پذیر را ممکن می سازد.
کند»روش های اسی را که شرح
پردازند که تفکر پیچیده و انعطاف
هر جه مجرى مركزى براى بردازش اطلاعات بهطور كارآمدترى به حافظة فعال متصل
باشد فعالیتهای شناختی آموخته ده بهتر خواهندبود و به صورت خودكارترى مى توانيم
آنه رابه كار ببريم. برمايكى تفكر خود را در حالی كه به صورت خودكار رانتدكى مىكنيد در
نظر بكبريد. فرايندهاى خودكار به قدرى خوب آموخنه شدءاند كه به فضابى در حافظة فعال
انياز ندارند و بنابراين» به ما اجازه مى دهند تا هنكام انجام دادن آنهاء بر اطلاعات ديكرى تمركز
كنيم. به علارهء هرچه اطلاعات را به صورت کارآمدتری در حافظة فعال بردازش
احتمال بیشتری به مخزن بزركتر سوم انتقال خواهد بافت حافظة بلندمدت. بابكاه دائش
SU ale نامحدود است. در واقع. ما به قدرى زياد در حافظة بلندمدت ذخيره موكتيم كه
بازيابى بس كرفتن اطلاعات از ابن سبستم مىنواند مشكل آفرين باشد. براى كمك به
gh درست مانند حافظة فعال, از راهبردهابى استفاده مىكنيم. اطلاعات در حافظة
بلتدمدت, براساس محنواى آنها طبقهبندى شدوائل. خيلى شبيه به سيستم طيفمبندى كتابخانه
كه به ما امكان مىدهد تاكتابها رابا دنبال كردن همان شبكة ارتباطهابى كه در ابندا رای
ذخيره كردن آنها مورد استفاده قرار كرفته ست, به راحتى به دست أوريم.
صفحه 32:
« افزایش گنجايش حافظه فعال تا اندازه ای نشی از رشد مغز است»ولی سرعت
پردازش بیشتر نیز در آن مشارکت دارد.
بیشتر نیز در آن مشارکت دارد. تفکر سریع و سلیس, منابع حافظة فعال را برای کمک به
اندوزش و دستکاری اطلاعات اضافی. آزاد میکند. به علاوه. پژوهشگران بهطور فزایندهای به
مطالعة شکلگیری کارکرد اجرایی ۲ علاقهمند شدهاند -عملیات و راهبردهای شناختی مختلف
که ما را قادر میسازند تا در موقعیتهایی که از لحاظ شناختی چالشانگیز هستند. به هدف
خود دست يابيم (ولش. فریدمن و اسپیکر. ۲۰۰۸). اینها عبارتند از: کنترل توجه جلوگیری از
تکانهها؛ هماهنگ کردن اطلاعات در حافظة Sled و هدا
و بازبیتی فکر و رفتار به صورت
. بعداً خواهيم ديد كه افزايش كنجايش حافظة فعال و جنبههایی از کارکرد اجرایی
در در سال اول در جریان هستند؛ پیشرفتهای چشمگیر در کودکی و نوجوانی روی خواهند
داد.
صفحه 33:
« شرطی سازی کنشگر و خوگیری دریچه هایی را به حافظه اولیه می
گشایند.هر دو روش نشان می دهند که نگهداری رویدادهای دیداری در دوره
نوباوگی و نوپایی به طرز چشمگیری افزایش می یابد
صفحه 34:
پژوهشگران با استفاده از شرطیسازی کنشگر, به کودکان ۲ تا ۶ ما
ثكان دادن بايى كه با نخ بلندى به يك آويز چنبن وصل شند, است.
وسيله حافظة أنها دا بررسى مىكنند. كودكان ١ ماههء يك تا در رون وكودكان * ماهد تا يك
اموزش. به
ياد میآورند که چگونه آویز جنبان را حرکت دهند در ۶ ماهگی
حافظه به دو هفته افزايش مییابد. بچهها در حدود اواسط سال آوا
براى كنترل تحريك. دستكارى
قطار اسباببازی دور یک مسیر,
هه آموزش میدهند با
آن را حرکت دهند و بدین
هفته بعد از
od, میتوانند دکمههایی را
وقتی بچههای ۶ تا ۱۸ ماهه برای به حرکت درآوردن یک
آهرمی را فشار دادند. مدت حافظة آنها
با بالا رفتن سن رو به
افزایش رفت؛ ۱۳ هفته بعد از آموزش, بچههای ۸ ماهه هترز به یاد میآوردند چگونه این
اهرم را فشار دهند (شکل ۵-۵ را ببینید) (هارتشورن و همکاران, 0۹۹۸
حتى بعد از اينكه بچههای ۲ تا ۶ ماهه پاسخ کنشگری را فراموش کردند. فقط به کمک
مختصرى نياز داشتند (بزركسالى كه آوي
برگردانند (هلیدرت و رووی - کولیر: 0۰۰۲).
ات خوگیری نشان میدهند که نوباوگان, انواع اطلاعات را با نگاه کردن به اشیا و
رویدادها: بدون اينکه از لحاظ جسمانی فعال باشند. یاد میگیرند و حفظ میکنند. بچهها به
نبان را تكان میداد) تا حافظه را به وضع اول
صفحه 35:
fe ارسپ هت
تشن ۵۵ الیش پاد دای در ده تيف شر ل سازى كتشكر از
اه ماه بچههای 7 نام مب بشن سب عد مر
سف سكي املد جه لعا ملسي
ae we la ذماك ماي اكه لليف eb ad A
مدي sac soa ع ع سيت 5
ادا پاسحهای دنر Bowtie DOT
باه مس مسو م جاطه باکر feelin سید مره ترا شید رم
Coe Ss cats
موز تا چند فته در مقابلء حافظة بجدعاي + ماخ برلى مركات خيرحادى aS) Gat دام
فلری که در انتهاى بك تيع توسان م شورة) جداقل اسه ما ile plat (ممريكتد مبرتائد و2
Ry ot 009807
{SSCS EEE GEE SOL a oes
عدي سسوسيت بد لاس هفرایشن عر ناف امن Ree ab wat Pg oC يمراب
ES Ss is تعسیر توسط توانایی دوزافروت توبارگات
میکند از ویژگیهای قابل متاهدة اشیا یاه بگیرند
س PT cand ae Pe هت وج جات ده ال و
صفحه 36:
نج فقط دريارة پاشتاسی(بحث کردیم -توجهکردن به هگامی که یک محرک با
اسى سادهترين نوع حافظه است؛ نها
كارى كه يدها بای نجام دمند این است که با لد زدنهفشردن هم با گاه کرعت)نشان
Bh cl ean nt aap SS AS محركى
دهند محوک جدید با محرک قبلی هباند با مشایهاست. بادآوری* سختتر است. زر
مسترم پادوری چیزی ات که سضور نفرد. فا نباگان د شا درم ال Ss GA
ياد أورى كنند. بدطورى كه توانابى أنها د بافتن اشياى يتهان و تقليد از اعمال ديكران. مدتها بعد
ارىشده از یک بزرگال راب
.رفتاره أن را نشان مى دهد. يادأورى نيز با لواب
كودكان ١ ساله مىتوانند زنجيرءهاى كوتاه وفتارهاى الكو,
مدت ۳ ماه حفظ کت وكودكان 18 ساله مرتوانند أن را به مدت 1١ ماء حفظ كنتد (لوووى -.
(oh las ob
يا آورى بلندمدت به اتصالات بجند ناحية فشر مخ» مخصوصاً قشر بيش ييشائى بستكي ارد
طول توبادكى و توبائى. اين مدارهاى عصبى به سرعت رشد مىكنند لللسون. شوماس و
ان 47*28 امايافتة كيجكنتده اين ست كه كودكان يزركتر و بزركسالانه ذيكر شديمى ترين
تجریبات موه را به ياد نمى أورئدا به قسسث زيستاشناسى و محيط براى بحث يادزهودكى
تكودقى نأكاء تياد
یادزدودگی کودکی
كد اک ین شیاه نج تخد اس
چگونه بايد يادزدودكى كودكى "را توجيه كنيم - يعنى اينكه اكثر ما ثمىتوانيم رويدادهابى را
aaa ل
م ل
اذ كنشتة نؤبيك و دود. به ياد آوريم: مثلأ روزى كه خواهر .برادرى به دنيا آمد. جشن توب با
نقل مكان به خانهاى جديد ياد ورىهابى كه به حافظة زندكينامة شخصى معروف مستئد.
- 22 مسا
اه
كودكان عمدأ نه يه صورت اشكار. بدون آ گاهی هشیار اد وری میکنن. این حال, شواهد.
صفحه 37:
SS مین هو: کرو و روکسیای ۰9 کودکن نوپایی که ر رشد دپ
شرفت بو يك سال بعددر حالى 5 دريارة رويدائاى كنشت با مادر خود مسعيت
اد مان کی
کنر دوک پر رش حافا نارگن و GAS مكردئدء حاقظا كلامى بهترى راث
مدا هار ندست ره اوه دی
به احتمال زياد, تغيير عصبى . زيستى و تجربة اجتماعی در کاهش یادزدودگی Hag
دخالت دارفد رشد مغرو تعامل بزركسال -كودك yh مشترك به خود أكاهي و زبان. و
حافظة بهثر کمک موكنتد كه كودكان را قادر سسازتد دربارة تجرببات مهم گذشته با
ie lab ian
دا متا أن ياي باد موسيردت. به خانة رركا
SoBe AIS Sete ee
ی مساو جرشان اعرد كه جر eh et ea a
7 چشمکزن هي موق را سرد ود تن هي مد کر چگری را
Ny) iS لس ی دستگاه رای کی موم میا ان یه نت راب ان ۰ بزرگسالان صحبت
pei tl SOG Ean SS gdp Sa 0
۷ در نتيجه, کودکان پیش«یستانی, ساختن ساجرای
ie Ss ایند جقد ای رواد اه پا
رد مقر 1
اهعاب ساك سكت تامار تهلى حافق Poses at at
گید رود رو ,دنر ندال رب وهی ها رل
اد شیر میا وال جرک تقرس وت بان رد موز
بيش يست داد مرا اشار به خاطات پم تاه ای نیا
اد تجا اي کار تست وب ای موی روت اند ماه مسب 1
یدای رس اد شاد سل مر سر سابع ما
رو ی مد ایا کسام وه یب مناد وق کون
a pe a pat Ea las كلاس رمزكردانى مركت بولك باذياس أنماز ...| شكل 0.5 دستكاه سحرأميز كوج ككتند كه برا أزمردن حافظة كلامى و غيركلامي روبدادى.
شا مب تاه یاک ابید سترسی هن رات ار سین
وين وشوره. 5-1٠ غيرعادي مورد استفاده قرار كرفت
۳1
یر
صفحه 38:
طبقه بندی
طبقهبند ی
حتی نوباوگان خردسال میتوانند طبقهبندی کنند. یعنی اشیا و رویدادهای مشابه را در بازنمایی
واحدی, دستهبندی میکنند. طبقهبندی, مقدار عظيم اطلاعات تازه را که نوباوگان هر روز با آنها
مواجه میشوند, کاهش میدهد و به آنها کمک میکند یاد بگیرند و یا آوری کنند (را کیسون, © ATEN
برای تحقیق دربار؛ طبقهبندی نوباوگان. از پژوهشهای خلاق شرطیسازی کنشگر با
آویزهای جنبان استفاده شده است. یکی از اين تحقیقات که روی کودکان ۳ ماهه اجرا شد. در
شکل ۵-۷ شرح داده شده است. تحقیفات مشابهی نشان میدهند که بچهها در چند ماه اول.
محرکها را براساس شکل. اندازه» رنگ, و ویژگیهای مادی دیگر طبقهبندی میکنند و در
۶ ماهگی میتوانند براساس دو ویژگی مرتبط مثل شکل و رنگ حروف الفبا؛ طبقهبندی کنند
(بت و همکاران. ۲۰۰۴). اين توانایی طبقهبندی با استفاده از مجموعه ویژگیها؛ بچهها را برای
فراگیری طبقههای پیچید: روزمره آماده میکند.
صفحه 39:
بررسی طبقه بندی نوباوگان با استفاده از شرطی سازی کنشگر:
۶ به بچه های ۳ماهه یاد دادند برای حرکت در آوردن آویز حبابی که از مکعب های
کوچکی ساخته شده بود و حرف۸روی آنها وجود داشت لگد بزنند بعد از تاخیر فقط
در صورتی که به بچه ها آویز حبابی را نشان می دادند که حرف از آن آویران بود
لكد زدن»به سطح بالا بر می گشت.اگر این شکل تغییر می کرد»نوباوگان دیگر به
شدت لگد نمی زدند.
۶« نکته:از خو گیری نیز برای بررسی طبقه بندی نو باوگان استفاده شده است.
صفحه 40:
* اولین طبقه بندی های بچه ها بر مبنای ظاهر کلی مشابه با قسمت برجسته ی شی
امنتوان, أستث:
ياها براى حيوانات»جرخ ها براى وسايل نقليه در نيمسال دوم به نظر ميرسد كه بيشتر
طبقه بندی ها بر مبنای ویژگی های ظریف استوار هستند.نوباوگان بزرگتر وقتی
اختلاف ادراکی بین دو طبقه جزئی است می توانند تمایز طبقه ای ایجاد کنند.
وقتی کودکان نو پا در مقایسه کردن آقلام برای طبقه بندی به شیوه های مختلف با
تجربه می شوند؛و هنگامی که مخزن برچسب های کلامی آنها گسترش می یابد طبقه
بندی بصورت انعطاف پذیری را شروع می کنند.
صفحه 41:
مراحل طبقه بندی کودکان نوپاعلاوه بر لمس کردن و دسته بندی در رفتارهای بازی
آنها آشکار استبعد از تمشای بزرگسالی که به یک سگ اسباب بازی با یک فنجان
آب می دهد اغلب نوباوگان ۱۴ماهه ای که خرگوش و موتور سیکلت به آنها نشان
داده می شود فقط به خرگوش آب می دهندآنها آشکارا می فهمند که برخی اعمال برای
برخی طبقات(حیوانات) ونه طبقات دیگر (وسایل نقلیه)مناسب هستند.
۶ در پایل سال دوم درک نوباوگان از تمایز جاندار_پی جان گسترش می یابد
*# حرکت غیر خطی-مخصوص جاندار است
P حرکت خطی-مخصوص بی جان هاست
< تفاوت ها در زبان به تفاوت های فرهنگی در رشد طبقه بندی منجر می شود.
صفحه 42:
ارزیابی یافته های پردازش اطلاعات
۶ دیدگاه پردازش اطلاعات بر تداوم تفکر انسان از نوباوگی تا بزرگسالی تاکید می
كند.كاتلين»كريس»وتيمى هنكام توجه به محيط ياد آوری رویداد های روزمره و طبقه
بندی اشیاء به صورتی فکر می کنند که خیلی شبیه تفکر ماست هر چند پردازش
ذهنی آن ها ماهرانه نیس یافته های مربوط به حافظه و طبقه بندی به پژوهش های
دیگری که دیدگاه پیاژه را در مورد رشد شناختی اولیه به چالش می طلبند می پیوندند
پژوهش پردازش اطلاعات به نظر ما در مورد نوباوگان و کودکان نوپا به عنوان
موجودات شناختی پیشرفته کمک کرده است.
صفحه 43:
« موقعیت اجتماعی رشد شناختی اولیه:نظریه اجتماعی_فرهنگی ویگوتسکی تاکید
دارد کودکان در موقعیت های اجتماعی و فرهنگی غنی زندگی می کنند که بر
شیوه شکل گیری دنیای شناختی آنها تاثیر می گذارند.
“« ویگوتسکی معتقد بود که فعالیت های ذهنی پیچیده در تعامل اجتماعی ريشه دارند
كودكان از طریق فعالیت های مشترک با اعضای بالغ جامعه خود بر فعالیت ها
مسلط می شوند و به شیوه ای که در فرهنگ آنهت معنی دارد فکر می کنند.
صفحه 44:
< منطقه مجاور یا پتانسیل رشد به دامنه ای از تکالیف اشاره دارد که انجام آنها برای
کودک خیلی دشوار است ولی با کمک افراد ماهرتر امکان پذیر می شوند.
عقاید ویگوتسکی عمدتا برای کودکان بزرگتر کاربرد دارد که در زبان و ارتباط
اجتماعی ماهرتر هستند با اين حال اخیرا نظریه او به نوباوگی و نوپایی گستر:
یافته است بچه ها به توانایی هایی مجهز هستتد که تضمین می Bye AUS
با أنها تعامل خواهد كرد.
صفحه 45:
۶ ویگوتسکی با تاکید بر این موضوع که بستر اجتماعی بر جنبه های متعدد رشد
شناختی تاثیر می گذاردبعد سومی را به آگاهی ما اضافه کرد.
۶ تفاوت های فردی در رشد ذهنی اولیه:
۶ نظریه های شناختی که درباره ی آنها بحث کردیم سعی دارند فرایند رشد را توضیح
دهند.چگونه تفکر کودکان تغییر می کنند.
* آزمون های روانی در مقابل روی دستاوردهای شناختی تمرکز دارند.
صفحه 46:
<« هدف:هدف آنها اندازه گیری رفتار هایی است که رشد را منعکس می کنند
و به دست آوردن نمراتی است که عملکرد آینده مانند هوش در سنین
بالاتر پپشرفت تحصیلی و موفقیت شغلی در بزرگسالی را پیش بینی می
صفحه 47:
آزمون های هوش نوباوگان و نوپایان
۶ اندازه گیری دقیق هوش نوباوگان دشوار اشت زیر بچه ها نمی توانند به سوال ها
جواب بدهند یا دستور العمل هارا دنبال کنند تنها کاری که می توانیم انجام دهیم لین
است که محرک هایی را به آنها نشان دهیم.آنها را به پاسخ دادن تر غیب کرده و
رفتارشان را مشاهده کنیم.
۶ یکی از آ[مون هایی که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد مقیاس های بیلی برای
رشد نوباوه و کودک نوپاءبرای کودکان ۱ماهه تا۳/۵ساله مناسب است.
صفحه 48:
محاسبه نمرات آزمون هوش
< آزمون های هوش برای نوباوگان و کودکان و بزرگسالان خیلی شبیه به هم نمره
گذاری می شوند با محاسبه هوشبر(0)که نشان می دهد تا چه اندازه ای نمره خام
(نمره مواردی که به آن پاسخ داده شده)از عملکرد معمول افراد هم سن منحرف می
شود.طراحان برای ASH! این مقایسه را ممکن سازند به استاندارد کردن می
پردازند.هروقت پژوهشگران تفاوت های فردی را در نمونه های بزرگ اندازه
گیری می کنند این توضیع زنگوله شکل ایجاد می شود.
صفحه 49:
« اغلب آزمون های نوباوگان با وجود اینکه با دقت ساخته شده هوش سنین
بالاتر را به طور نامناسبى بيش بينى ميكند و هنكام آزمون دچار حواس
پرتیءخستگی»کسالت می شوندبنابر ايننمرات آنها واقعی نیست.
صفحه 50:
<« محیط خانه روشی برای گرد آوری اطلاعان درباره كيفيت زندگی خانوادگی کودکان
از طریق مشاهده و مصاحبه با والدین است.
P تحریک بیشتری را از والدین خود فراخانی می کنند.پژوهش اين فرضيه را که به
همبستكى زنتيك_محيط اشاره دارد»تاكيد مى كند با اين حال وراثت كل ارتباط بين
محيط خانه و نمرات آزمون روانی را توجه نمی کنندشر ایط زندگی خانواده غير از
مشارکت هوشبر و تحصیلات والدین همچنان هوشبر بچه هارا پیش بینی میکند.
صفحه 51:
مهد کودک نوباوگان و کودکان نوپا:
PP این روزها بیش از ۰ ۶درصد مادران در ایالات متحده که بچه ی زیر اسال دارند
شاغل هستند.مهدکودک برای نوباوگان و کودکان نوپا متداول شده و کیفیت آن تایید
بسزایی بر رشد ذهنی داردپژوهش ها همواره نشان میدهد که نوباوگان و کودکان
خردسال که به مهد کودک باکیفیت بروند صرف نظر از اينکه از خانواده های جایگاه
اجتماعی_اقتصادی متوسط یا پایین باشند در آزمون هایی که مهارت های شناختی و
اجتماعی را اندازه گیری می کنند ثمره پایین می گیرند.
agen «“ کودک خوب می تواند تاثیر منفی زندگی خانوادگی تحت استرس و فقرزدهرا
کاهش دهد و مزایای بررگ شدن در خانواده ای که رفاه اقتصادی دارد را حفظ کند.
صفحه 52:
مداخله های به موقع بر ای نوباوگان و کودکان نوپای در معرض خطر
« کودکنی که در فقر زندگی می کنند کاهش تدریجی در نمرات آزمون هوش
نشان می دهند و وقتی به سن مدرسه می رسند پیشرفت ضعیفی دارند.
< این مشکلات عمدتا از محیط خانوادگی استرس زا ناشی می شودکه توانایی
کودکان را در یادگیری تحلیل می برند و احتمال ضعیف ماندن آن ها در
طول زندگی افزايش می دهند.برای قطع کردن این چرخه مصیبت بار
فقر .انواع برنامه های مداخله تدارک دیده شده است.
صفحه 53:
رشد زبان
< بهبود و ادراک و شناخت در طول نوباوگی زمینه را بر ای دستاورد خارق العاده
انسان یعنی زبان آماده می کند.در فصل۴ دیدیم که نوباوگی در نیمه دوم سال اول در
تشخیص دادن صداهای اصلی زبان خود و قطعه بندی جریان گفتار در واحدهای
کلمه و جمله پیشرفت می کنند.
« در حدود ۱۲ماهگی اولین کلمات را به زبان می آوردند.کودکان نوپا
بین ۱/۵تا۲سالگی دو کلمه را ترکیب می کنند.
« کودکان در ۶سالگی معنی تقرییا۱۰/۰۰۰کلمه را می فهمند و در گفتگو ماهر هستند.
صفحه 54:
ما وقتی صحبت می کنیم باید کلماتی را انتخاب کنیم که با مفاهیم اساسی که می خواهیم
انتقال دهیم مطابقت داشته باشد و برای اينکه درک شویم باید کلمات را درست لفظ کنیم.
۶ نظریه های رشد زبان:
در دهه۰ ۱۹۵ پژوهشگران این عفیدهرا جدی نمی گرفتند که ممکن است کودکان
خردسال بتوانند ویژگی های مهم زبان را درک کنند.
صفحه 55:
دیدگاه فطر ی نگری
PP زبان ستاورد منحصر به فرد انسان است که در ساختار مغز حک شدهچامسکی با
تمرکز روی دستور زبان اظهار داشت که قواعد و ساختار جمله به قدری پیچیده
هستند که حتی کودک خردسال از لحاظ شناختی خبره است .نمی تواند مستقیما یاد
بگیرد یا کشف کند.ولی او معتقد است که تمام کودکان وسیله فراگیری زبان را
دارند.
صفحه 56:
P پژوهشگران توانایی زبان بزرگسالان ناشنوا را که اواين زبان خود را در سنین
مختلف فرا گرفتند را بررسی کرده اند.
< نوعی زبان اشاره آمریکایی سیستم حرکات و اشارات که ناشنوایان از آن استفاده می
۶ ناشنوایئی که اين زبان را دیر یاد گرفتند والدین آنها ترجیح می دادند از طریق گفتار
و لب خوانیبه آنها آموزش دهند و به علت ناشنوایی عمیق خود نتوانستند زبان
گفتاری را فرا بگيرند.
صفحه 57:
دیدگاه تعادل گرا
P عقاید جدید درباره ی رشد زبان بر تعادل هایی بین توانایی های درونی و تاثیرات
محیطی تاکید مى کنند.یک نوع از نظریه تعادل گرا دیدگاه پردازش اطلاعات را در
مرور رشد زبان به کار می برد.ونوع دوم بر تعادل اجتماعی تاکید می کند.
۶« نظریه پردازان اشارهمی کنند که منطق از مغز که مخزن زبان هستند نیز توانایی
های ادراکی و شناختی مشابه مانند:توانایی تجزیه کردن طرح های موسیقی و
دیواری تاثیر می گذارد.
صفحه 58:
رویدادهای مهم رشد زبان در طول ۲سال اول
“« "ماهگینوباوگان زمزمه می کنند و صداهای خوشایندی از خود در می آورند.
< ۴ماهگی به بعد:وقتی مراقبت کننده بازی مثل دالی موشه می کند با علاقه مشاهده
می کند.
P ۶ماهگی به بعدینوباوگان غان و غون می کنند به صداهای زمزمه خود حروف
بیصدا اضافه کرده,هجاهایی را تکرار می کنند.در ۷ماهگی غان و غون کردن
تعدادی صداهای زبان گفتاری را شامل می شود.نوباوگان برخی کلماتی را که
معمولا شنیده می شوند درک می کنند.
صفحه 59:
< ۸ا۱۲ماهگی:نوباوگان در توجه کردن مشترک یا مراقبت کننده که اغلب هر چیز را
كه آنها می بینند.به صورت کلامی نام می بردند و دقیق تر می شوند.نوباوگان به
طور فعال در بازی های نوبتی مشارکت می کنند و نقش ها را با مراقبت کننده جابه
جا مى کند.
< نوباوكان براى تاثير كذاشتن بر رفتار ديكران از حركات كلامى مانندبفشاردادن و
اشاره كردن استفاده مى كنند.
صفحه 60:
P ۱۲ماهگی:غان و غون کردن الگوهای صدا و لحجه زبان جامعه کودک را شامل
می شود.سرعت و دقت درک کلمه به سرعت افزايش می یابد.کودکان نوپا اولین
کلمه قابل تشخیص خود را بیان می کنند.
PD ۳۷۷۸ ۲ماهگی و ازگان گفتاری از ۵۰کلمه ۲۵۰۱۲۰۰ کلمه گسترش می یابد
کودکان نوپا دو کلمه را ترکیب می کنند.
صفحه 61:
| آماده شدن برای صحب کردن
۶ قبل از اينکه بچه ها اولین کلمه را بیان کنند به سمت آگاهی از زبان بومی خود
و صحبت کردن پیشرفت قابل ملاحضه ای می کنند.و به واحدهای گفتاری معنی
دار گوش می دهند.و صداهای گفتار مانند از خودشان در می آوردند و ما
بزرگسالان غیر از پاسخ دادن کمک چندانی نمی توانیم بکنیم.
صفحه 62:
زمزمه و غان و غون کردن
* بچه ها در حدود۴ماهگی صداهای مصوت نما به نام زمزمه کردن از خود در می
آوردند.
P در ۶ماهگی غان و غون کردن پدیدار می شود که ترکیبات بی صدا و صدا دار را
در رشته های طولانی تکرار می کنند.
در حدود۷ماهگی غان و غون کردن صداهای متعدد رایج در زبان های گفتاری را
شامل می شود.وقتی مراقبت کنندگان به غان و غون های بچه ها پاسخ می
دهندءآنها غان و غون خود را تغییر می دهند.تا الگوهای گفتار بزرگسالان را شامل
شود.
درهتا۰ !ماهگی غان و غون کردن صدا و لهجه زبان جامعه کودکان را منعکس
می کند که برخی از آنها به اولین کلمات آنها انتقال می یابند.
صفحه 63:
< نوباوكان ناشنوايى که بعد از تولد در معرض زبان آشاره فرا می گیرند مخیلی شبیه
نوباوكان شنوا كه از طريق كفتارءغان و غون مى كنندءبا دستان خود اين کار را
انجام می دهندیه علاوه بچه هاى شنواى والدين ناشنوا كه از زبان اشاره استفاده مى
GIS pas aS دست غان و غون مانند.با حالت های موزون زبان های اشاره طبیعی
تولید می کنند.
صفحه 64:
کننده خود به عکس از
حرکت اشاره پیش کلامی استفاده می کند پاسخ کلامی
مراقبت كننده به انتقال اين بچه به زبان گفتاری کمک می
کند و به رشد زبان اولیه کمک شایانی می کند کودکان
نوپایی که اغلب این توجه مشترک را تجربه میکنند توجه
را به مدت طولانی تری نگه میدارند و حرکات و کلمات
معنی دار را زودتر تولید میکنند.
صفحه 65:
مرحله بیان دو کلمه ایی:
< کودکان نوپا هفته ایی یک تا سه کلمه به واژگنی خود اضافه میکنند به تدریج تعداد
کلمات آموخته شده شتاب میگیرد چون سرعت کلمه آموزی بین 18 تا 24 ماهگی
خيلى زياد است و روزی یک یا دو کلمه شماری از پژوهشگران نتیجه گرفته اند
که کودکان نوپا دستخوش جهش در واژگانی می شوند
وقتی کودکان نوپا 200 تا 250 کلمه را تولید کردند ترکیب دو کلمه را شروع می
کنند.(کفش مامان.شیرینی بیشتر)» این اظهارات دو کلمه ای گفتار تلگرافی نامیده
میشود و کودکان معمولا اولین کلمه خود را در حدود اولین سالگرد تولد خود بیان
می کنند و دختران از نظر رشد واژگانی اولیه قدری جلوتر از پسرها هستند
صفحه 66:
این پدر با استفاده از گفتار خطاب به نويا به
صورتی صحبت میکند که نسبت به نیاز های زبان
دخترش حساس است و او را ترغیب می کند تابه
وی ملحق شود گفتگو درباره ی عکس های آلبوم
منبع نیرومندی برای یادگیری زبان اولیه است
بزرگسالان در بعضی از فرهنگ هابه کودکان
خردسال بصورت گفتار خطاب به نوپاوه صحبت
می کنند کودکان از تولد به گوش دادن به گفتار بچه
كانه را به گفتگو های دیگر بزرگسالان ترجیح می
دهند و در 5 ماهگی با هیجان بیشتری به آن پاسخ
می دهند.
صفحه 67:
صفحه 68: