صفحه 1:
آموزش برنامه نویسی پایتون برای کودکان
صفحه 2:
آموزش برنامه
برای کودکان
صفحه 3:
صفحه 4:
نامه نویسی حماسی پایتون: ماجراهایکدنویسی تعاملیبرایکودکان
شکل 1. باه نوس بایتون
مقدمه ای بر برنامه نویسی حماسی
به دنياى شكفت انكيز برنامه نويسى بايتون خوش آمديدا
صفحه 5:
اسلا باه نوی sl آي آماده هسثيد ا
Sh a wy alts jo RA رد یک ماجراجونی هیان
شوید؟ اک Ji Jo gale ايجاد داستان: با فقط یادگیری جیزهای جدید
وق امد یاحال هستید در جای
يايتون جيست؟ نه اينجا در مورد ماهاصعیت نمی کنیم! تون زر یه ای است که متخصمانکامیوتر از
أن لستقاده مى کنن تب اه ها بگریدچه کاریاجام دهد درست همانطور که از لمات برای گفتن یک
داستان ai a otal ویان نيز از زائى به نم يامتون براى اراك دستو العمل به راف ها استقادة.
Salih te nes بايتون أسان و سركرم كندده لست
جرا بايتون؟ يايتون ماتند زبان دوستانه و قايل درك دنيلى كامييوتر لست يرلى مبتديانى مغل شما عالى لست.
هر سرتاسر جهان برلى انجام كارهاى شكقت انكيز مائند ساغت يازى هاى gig حل مسائل رياضي. ترسيم
تصاوير و حتى كمك به داتشمتدان در ياذكيرى فضا استفاده مى شود
در لين كتاب با هم بايتون را
حل يازل هاى رياض
با کلمت و جملات بای کید
کال و اگوهای نانک بکشید
و حتى بازى كامبيؤترى خود را بسازيذا
بياى شروع نيازى نيست كه نابفه كامبيوتر باشيد. تنها جيزى كه نياز داريد كنجكلوى و هيجان شما براق
لدگیریاست. رین كلاه كاوشكر خود را برداريد و يبيد به دز
ای شگفت نیز باه نیسی پیتون برچ
بزنيم. ماجراجوبى شما تازه شروع شده است و جه كسى مى دائد كه جه جيزهاى شكفت اتكيزى خلق خواهيد
کرد
صفحه 6:
اه اندازی ماجراجویی شما
ساختن چیزهای le pS lle ايتون را روی رای شما ره دزی کنیم. گانناشید. اسان است.
ما را در هر مرحله راهنمابى مى كثمط
از وب سایت پایتون دیدن کنید:
را با كنيد (ماتند كروم.
الوروك مكنال راید هد شما کمک کند. مور
1
صفحه 7:
شکل اسکرین شات وب سایت 008,۵18(
بابتون را داتلود كنيد:
كه 000001005 كليك كنيد
صفحه 8:
شکل ۴ نوی دانلود
يتين عن تاد که شما چه نع کمن
yas al td
صفحه 9:
@ python
Pe he are aca)
شكل ؟: ذكمه دالوذ در Python.org
روی ذکمه دانلود كليك كنيد يك قايل شروع به دالو مى كند يس أزاتمام. روى آن كليك كنيد قا از شود
۴ پایتون را تصب کنید
پنجره ای برای شروع نصب باز مى شود مطمئن شويد که کادری که میگوید « 10 Add Python
PATH راعلامت بزید این بسیر مهم تا
Install NOW" 5) wee کلیک كنيد و منتظر بمانيد تا جادو اتفاق بيفتدا.
صفحه 10:
1 Setup was successful
ایام
windows
أ شكل لله ينجره نصب بايتون
اولین نامه پیتون
ولين برنامه يايتون خود را بنويسيم. ما مى خواهيم راينه بيامى را نمايش دهد ين كار مثل
أموزش صحبت كردن به كامبيوترتان استا
١ يايتون را باز كنيد:
20 را دنور جستجوی ره خود جستجوکنید
روى نامه
کلیک کنید- ولا به ان 1۵ رابگر پیون) می وین
بنامهخود ا بنوسید:
Sat EAS Sp gaa gs gs lens
صفحه 11:
دقيقا لين را بنويسيد print ("Hello, Python Werld!”)
۳ بنمهخود را جرا کنید:
در منو روی 108 کیک کنید سپس ۸۸0/48 را انتخاب كنيد
جی به شما سلام مى كوينة
Hello World wt,
Python IDLE Js:
آشنایی با پوسنه پایتون
augers an ey
مکابی که امه خود را در آن نشته اد پوسته تون نم درد
۱۳۰۵ Python ks alas
شماست. مى توانيد دستورالعمل ها را در اينجا بنويسيد. و يايتون
!6006/3002 را در بوسته بنويسيد و يبيديد جه أتفافى م افتدا
صفحه 12:
صفحه 13:
فصل ۲: کشف مبانی پایتون
بازی با اعداد
به og i lags aay oily ag ats yo UT nal age th sla hs
عدد بازى كنيم و رهیی می تنم جامدهیم.
4 عمليات ساده رياضى:
صفحه 14:
Seay Jb ale يليتون را از کید
نید با یک عبرت ساه شروع کنم ۴+۲ رانوشته و 6016۴ را فشار دهيد
Bion دن a x
صفحه 15:
Bon 379
۲ معرفی متقیها
به نها ag au عن وناك نكا كنيد كه من لقند تاق مختفن زج نها sa abt
ايايتون مي وید اعدا در
صفحه 16:
قکل ۱۱ عتفیر مدق نز یک جعبه
ايبابيد يك متغير ايجاد ui 30 < 0۷-886 را بوسید و 80166 را فشار دهد.شما همین ان به تون
اكقتيد سن شما ٠١ سال استة
اكنون 08/282" را توشته و 6016 را فشار دهيد بايتون به خاطر مى أورد كه ٠١ استا.
صفحه 17:
و - سعد سموق
|e
انجام رباضی با متفیرها
plas ull ال بادگیری در مود اه
es ca Unita ینیم چگونهمی وم از متفبرها
اتجام رياشيات استفاده كنيم. ©38_/ا80 را يه خاطر خاريد؟ بابيد از آن در يرخى عمليات رياضى استفاده
ا اضافه كردن به يك متغير:
اب ابید به تون ياداورى كنيم كه جند سال درد. 10 > MY_age را نويسيد و 60886 را يزيد
5 ود
Som
شكل 17 تنظيم متقير 0/888
Wye a aga a aL ae |S JLT pally lg 1
pS als eat
uture_age = my_age +3 را بنويسيد اين دستور به يايتون مى كويد كه ؟ را به سن فعلى شما اشافه
کند و پاسخ را در یک متیر جدیدبه نم 06۵۵86
صفحه 18:
و وود سو چا
aa ge pe ld ۱۴ شکل
ans, print(future_age) Yee
شما نشان می دهد که ۴ سال دیگر چند سالهمی شود
a x
عملیاتریاضی را با متفبرها نام دهید. بای اتحان کنیم.نمق سن شماه
۵۷-۵ را نوسید و سیس spray. age)
my_age = 10 >>>
>>> half_my_age = my_age/2
>>> print (half_my_age)
520
فل ةرط سفن من
صفحه 19:
اسن خود ردو ار کید: 2 * 00_۵6 < 80۷,۵۵9 را وید
51, pint{double_my_age)
>>> double my age = my_age * 2
nt (double_my age)
see WY J
تفریق younger_age = my_age- 2 dlls را بنويسيد و سيس (0101)/000088)_386هرا بنويسيد.
younger_age = my_age - 2 >>>
print (younger_age) >>>
8
شکل ۱۸ سن جولتر
spa paid
Solna تفيير کنند. به اد داشته شید که یک متفر من یک جعبهاست. می تلد عدد فدیمی
را راجفية حرج كتين ويك ممه جدین در آن گر دهین ار تلتشمانت و اکنون ۱۱ نله هنتیده فقط آن زا
es
age = AL را بنوسيد و كلد 80006 را زد ین 0۷_96 یک مار جدید رد
my_age = 11 >>>
>>> print (my_age)
11
شکل ۱٩ تیر 00/26 به ۱۱
صفحه 20:
ره (988 .010/8 را جرا کنید همچتان سن آینده شم ره گنه ای تشن می دهد که گویی ۱۳
>>> print (future_age)
13
ca jy anata gu fs J
آن را
ابه إين دليل كه ©38_©الاانا با سن قديم شما محاسبه شده است. رای به روز رساتی ان بای دور آن را
من جدید عوذ معسیه ی
J>>> future_age = my_age + 3
>>> print (Future_age)
14
cea ee slg ail gu ۱ شکل
212111111011111
سا کرد هنتدد و نا مان نک اله نافد عي RS AN a HS زوفن مني
تونيد نواع مسائل جالب رابا بايتون حل كنيد
مثال پایتون: محاسبه و به اشتراک گذاری سن آینده خود در یک حرکت
اما جه كار مى كنيم؟ ما قصد داريم به بليتون يكوبيم شما جند سال هاريد و سيس أز يابتون يخواهيم سن شما
زا در ۵ ال دیگر محاسیه و آن را چاپ کند. ما همه اي ارها را فقط در دو خط كد نجام خواضيم دل
صفحه 21:
مراحل کم به کم
١ ابتدا سن شما را به بابتون مى كوبيم؛
مرو وفتی 30 < 0۷ را
است!"به 0۷-988 ه عنانجمیه ای فکرکنی که سن خود را در آن نگه می درد
ویسید. اند ین است كه به يابتون بكوبيد "سلام. سن من ٠١ سال
۲ بد.همزمان مقداری عملیات ریاضی و چاب را انجاممی دهیم:
و له بخش سرگرم ند وفتی( ۳۵۷/۵66 ۱۵/۵۵ ۱ ,1۴0۳10616۵5 مینوسید از تون می
خواهید د ارجام دهد
© فزودن بهسن شما: پیتون عدد موجود در کاد 0۷۵80 ما (که ۱۰ ست) را می گید و ۵ رب
آشافهمی کن.مل ین است که بگنيم: ۱۰9 بهعلاه ۵ چندمی شود
جاب يك بي قسمت 00106 به بيتون مىكويد كه يك پم بتوید. یم با عبرت "۵5,۱96 Inve
شروع مي شود سيشن: يايتؤن بلافاصله يس أزآن كلماته باسيخ رانيه 1٠": يه علاوة 4" اشاقة مي كنف
وفتى كد را أجرا مى كنيد جه انفاقى مى افتده
بايتون فكو مى كند. "خوب. ٠١ به علاوه لله 18 أست'
كردم 1۵ هم نب
>>> my_age = 10
|>>> print ("In five years, T will be",
be. 15
[in five years, 7 wi.
چا جاب است؛
pl aS و حتی یک جمله رای شما نشت. این خیلیعالی است درست است؟
اکر خطا دریافت کردید چه کاری انجام دهید؟
صفحه 22:
اشتباه رايج: فراموش كردن تعريف يك متغير
IY ABE jest فى كنيد بدجاى
print(in five years, wl
[5+ موه ,را نوشته بشید
باسخ بايتون:
Nametrror name age isnot if sal شبيه إين جمله ine oth
‘defined
>>> future_age = age + 3
Traceback (most recent call last)
File "<pyshell#13>", line 1, in <modi
future_age = age + 3
NameError: name ‘age’
not defined
اشكل 57 خطا در كذ
جرا اين اتفاق افتاد؟.
لين خطا به لين معنى أست كه يايتون كيج شده أست زيرا نمى دائد جه مسنى
بايتون كفتيد اما ©38 رانه
شما دربارء 08_86 به
جطورى ميشه خطا را برطرف کرد
stele a lag)
لين يه شمامى كويد كه 988 loa de
۲ کد خود را پرسی کنید
alg oly a ag مقاينة كنيد ايا تلات را ميبيقيدة
۳ اسلاحات را انجام دهيد:
دستور جاب خود. 38 را به ©9138 تفر دهد
صفحه 23:
درس کرفتن از اشتباهات:
نون می دانید که چگونه یک خملای ۱۵9۵۴/00۲ را پرطرف کنیا به با
اشكالي تنارد. رفع أنهاايتكونه الست كه ياد مى كبريد يك برقامه تويس عالى ياشيا.
ساختن داستان با کلمات
خالا يابيد با كلمات يا هماتطوركه برثامه توبنان أنها زا "رشته" مى نامند يز كنيم.
+ اصول رشته:
رشته ها فقط
هستند اماء شما بيد يا استفاده از تقل قول به
یک رشتهاست.
100111111 سروس ورد ی
>>> print ("I love Python!")
I love Python!
oh ee A TE اشكل
7 ترکیب کلمات و جملات:
شما میتند بايتون كارهاى بيشترى فنجام دهيد ببابيد دو رشته را باهم تركيب كليم
0
08 | بنويسيد و 00 را فشا هید
a gl rt (greeting) vie پیتون فقط کات را بای نا
۲ وال "ركيب كرد
>>> greeting - "Hello" + " there
>> print (greeting)
Hello there!
صفحه 24:
al le gio غیدی! اکنون میدید که چگونهعملیات tly Ad اجامدهید و با کلمات در
ايتون داستان بسازيد. يه تمرين أنامه دهيد و در كمترين زمان يك حرفه ل بايتون خواهيد شد
صفحه 25:
فصل : سركرمى با ليست ها و حلقه ها
شكل 17 قطار بايتون
ساخت ليست ها
ابه بش فوق ladle gla ad gyi as pfu i وشن مدید ابید با لیست ها شروع کدیم:
لیست ها چیست؟
صفحه 26:
لیست در پابتون مانند یک کوله پشتی است كه مى تتانيد جيزهاى مختلف زيادى را در آن تكهدارى كنيد
رست همانطور كه ممكن است ليستى از لسباب بازى هاى مورد علاقه خود داشته باشيد. ب
اليستى از جيزهابى كه به أن مى كوبيد مانند اعداد. كلمات, يا حتى ليست هلى ديكر راتكه
تحوه ايجاد و استفاده از آنها:
ايجاد ليست:
وریشگر JM csi كنيد
اببابيد ليستى از ميوه هى مورد علاقه شما تهيه كنيم. إين متن را بنوسید
1 my fruits = ("apple", "banana", زب
۲ استفاده از ایست:
یا میخواهید دور لیست خود را بیند؟فقط (کا )00 را نوشته و sas LI, Enter
يأيتون نشان خواهد دان [apple anana’ chery]
هر مورد در ليست شما به ترتيب نكهدارى مى شود. دفيقا مانند جيزهابى كه در كوله يشتى شما ست.
J>>> my_fruits = ["apple", "banana", “cherry"]
print (my_fruits) >>
‘apple’, ‘banana’, ‘cherry!
شكل 17 فهرست ميوة ها
حلقه زدن
حلا ابید با حلقه ها سركرم شويم! يك حلقه مانند يك ايرقدرت در با
نت که هشن زد من دح
ری را رها بر دون خسته شدن انجام دهد
معرفی ۴۵۲-109۳5
يك حلقه 196 در با
ونه تک تک اینمهای لیست شما
مى كند وكارى با آن انجام مى دهد
صفحه 27:
چاپ اقلام در يك ليست با حلقه ۴07-100
ابقر نک از مود ها زد د SiS ly nS pe Si
for fruit in my fruite:
print (fruit)
ان اند لین است که به تن بگند رای هر wl ola ee ah Sogn
tae Lila
؟. وقتى آن را اجرا مى كنيد بجه اتاقیمیافد
بايتون نام هر ميوه را يكى يكى جاب مى كنده
مثل اين است که پایتن هر سوه راز کله پشتی شما بيرون مى آورد و آن رابه شما نشان مى دهد
۳ حلقه زدن براى يك بازى اعداد:
a اعداد يازى كنيم ادا ليستى از اعناد تهيه كنيدا
A my_numbers = [%) 5ر4 ,3ارة
sei LAN, V+ sie ya Ale Sy tN le
ajar i a aE I Glen! pe wl
صفحه 28:
for sunber in my_nunbers
(number + 20)
>>> my_numbers = [1,2,3,4,51
>>> for number in my_numbers:
print (number + 10)
11
۳
13
14
115
شکل ۲۸ اضافهکردن ۱۰ هداد در يك ليست
سركرمى بيشتر با حلقه ها: ایجاد یک داستان!
انبابيد كار يسيار جالبى رايا حلقه ها لنتحان كنيم. مى توانيم از يك حلقه برلى برفاشتن يك دسته از كلمات و
کنر هم قرار دادن آنها بای ساختن یک جمله استفاده كنيم. متل ساختن قطارى كه فر أن عر كلمه يك واكن
صفحه 29:
ساختن جمله از کلمات:
ابتدا فهرستى از كلمات تهيه كنيد:
ماد قهرشتي از کلمانی که یه جمله ما یدیل ی
؟. استفاده از یک حلفهپرای ساخت جمله:
gi) له را po pe ستفا من کنیع و ها رم نمی کنم تا یک ماه تم
sill Ages Si
for word in silly words:
«print (sentence)
این چیزی است که شاب پایتون میگوید. "رای هر کلم در لست کلمت بچه اه من آن ره جمله من
ad كنيد ويغد از alg) برد
؟. شاهد اتفاقات جادوبى باشيد:
وفتى اين كد را اجرا مى كنيد بابتون جمله زر ا نشان مى دهد
My dog ate my homework yesterday
oj lle LL كلمات خود يك جمله كامل ساختيدا.
نا الان جه اتفاقى افتاده؟
صفحه 30:
شما با يك جمله خی(
۵0۵90۵ شروع کردد
سیس. حلقه از مان هر کلمه در لیست شما (ری کلمه در ۵0.075 بو کرد و آن ره جمله شم
بعد از هر كلمه يك قاصله اشافه مى كند بنابراين همه آنها به هم وصل تم شوئد.
as, al prnfsentence) i شما براى ديدن جمله بجه كانه خود ale
شکل ٩ ساخت جمله با حلقه ها
شكفت انكيز نيست كه جكونه مى تونيد برخى از كلمات را برداريد بر روى أنها حلقه يزنيد و يك جمل
كامل بسازيد؟ شما هر حال تبديل شدن ب يك جادوكر واقعى بايتون هستيدا يه تمزين أدامه دهيد وزبه زودی
cla Ns plac ge ننركرم كنتفه زا ا هارت على بايتون خود يجا كنينة
و ايتكونه ست كه شما ليست مى سازيد و از حلقه ها هر بايتون استفاده مى كنيدا مانند داشتن يك عصای
جادییبری مرب کردن eal ah lala AF ازی است: به تفین انامه دهید وب زود
ام توانيد كارهاى جادوبى بيشترئ رابا تون نم دهد
صفحه 31:
فصل چهارم: تصمیم گیری با پایتون
شروع ماجراجویی پایتون با فایل های 1۵1۶
أقبل از شروع تصمیم گیری در and al tle در ور زا Python i a ll 0۸| محبت
كنيم. ان فايل مانند دفترجه جادوبى شما يراى نوشتن و ذخيره ماجراهاى تون استا!
ذخیره و اجرای کد در ۱01 8۷۵۳00
صفحه 32:
تا کنون, شما ماجراجوییهای پایتونخود را مستقیمً در خط فرمان 01 مینوشتی. ین یک شروع لی
BS oy بدا
مایا میدید که میتانید کد خود را هر يك فيل با
55
abs
ترچه نویسید و هر وقت خواستد.
nal gl eee eal
یک فایل جدید با eS
در تاه پایتون
شود که می تال كد ود رأ نویسید. درست مان وشتن در یک صفحهبزرک
در سنوی لاب ۴ رفته و ۴6 ۱0 را انتخاب كنيد. يا لين كار ينجره
Bee
صفحه 33:
يك فايل بايتون
!. داستان بايتون خود را بنويسيد:
5
را خر أين ينجره جديد بنويسيد شما مى ترانيد قواع مختلقى أز جيزها را بنويسيد مانند متفيرهء
7 حلقه هاو ليست هل
۳ ماجراجوبی خود را قخیرهکنید
ذخیره کد خود به 6 و سیس 506 یاک 5۵۷6 بر
مکانی را در رنه خود رای ذخر
تخاب کنیده مان یک پرشه خاس بای ماجراجوینهای اون نب بدهید که به ۷ ختم من
my_adventute.py te
۴ کد خود را جرا کنید:
خیرم مى توفيد كد خود رأ أجراً كنيد تا آن را در عمل ببينيد فقط روى 80 و
Run
sss Jeb 36 ae yf aS Module
تما نید که تون کدنوشته شده مار در نجه پوسته 01| زنده می کنیا قخیهکد خود در یک
فايل. مى توقيد در هر زمان به أن بازكر
sg Sei Sel كنتويسن غود ابت ته من يايد هر زمان كه layla pls JAE ho Se
يد و تقييراتي أيجأدتكنيد يا جيزهاي جديدى را متخان Soha iS
آکراین: سپس آن
براى سركرمى آماده شويد زيرا مى خواهيم ياد يكيريم كه جكونه در بايتون تصميم كيرى كنيم! درست مثل
ون ياذ بنهيم كه BoA
شما كه هر روز تصميم مى كيريد جه بيوشيد يا جه بخوريد ما مى توانيم به با
اجيزى به نام «دستور 16» تصميم يكير
درك دستورات 16
« دستور 17 » روش يايتون يرلى انتخاب بين كزيتمعائ مختلف أست. مثل اين لست كه يكوبيدا
iG دعيد هر شير بن مورت كرات زكري انيار ple iad
صفحه 34:
اولين دستور 1 شم
ای با یک تور
اشروع كنيم. اكر يخواهيم بايتون اكر صبح لست بكوبد «صبح بخير» و اكر شب لست
gh جه كار بايد اتجام دهيم؟ ما مى توانيم اين كار رابا بك 6-6]8]6| قجام دهيم!
لول ما تصميم مى كيريم كه صبح
عبارت زير را در فايل 6ا! خود تايب كنيد و فايل را در يك بوشه.
is_morning = True
2 Af ds morning:
nt ("Good morning!")
06 ها ماندد اين است كه به بايتون gh "وفت ge
و عبارت elf كويد كر صبح لست (90600/08رعا 4ه بس بكوبيد الصبح بخير
۳ كد خود را اجرا كنيد:
اكد را با زدن كليد ۴5 روی صفحه کلید خود یا با اتب ۱/۵۵8 00 < هنا از
هنگامی كه اين كد را اجرا مى كنيد. بايتون مى بيند كه morning کار 768 استه
راذثبال مى كند و مى كويد صبح يترا
32074727: Aug 27 2025 1
صفحه 35:
۱۵ اجرایکد تصمیم در يك فايل ۳۱ JS
؟. فزودنگزینههایبیشتر
لما أكر صبح نباشد جه؟ مىتوقيم بخش ديكرى به نام بخش «دیگرهافهکنم تاه ee A mah op
كيسنت ةاكز ام هن
sol ALAS a
is_morning-Falee
2 if is morning
4 elee:
Laut False jis morning ose ate
اديكر مورود و شب يخير مىكوبدا
صفحه 36:
گری در حوایرسی
برنامه ساده مبتنی بر انتخاب:
ساخت یک بازی کوچک:
ی یک مینی از بسازیا ما از پایتن میخوهیم تصمیم بیر که یک عدد بزرگ آست با وچ
لبن كد يل را نویه
number
Af number > 10:
2 peine (" g number!*)
else:
sl Ey ghey ghd 1d alt V+ fe WTS aS oe gt در این
SNS af oe
صفحه 37:
۴ تفییر شماره را امتحان کنید:
umber = 5 را به ماد مخت ماد ۸,۱۲ با ۲۰ در فايل علا! خود تفيير دهيد و هر بار ببيديد بايتون
شما به تازكى ياد كرقتيد كه جكونه با يايتون تصميم يكبريدا اين جالب نيسنت كه جكونه مى تواتيد به بايتون
نگید بین چیزهای مختلف یکی را تخاب کند؟به اد iy aed CS نوسی همه جيز فر
دستورالعمل و تصميم كيرى لستد يه
مراقب خطاهای تورفتگی در پیتون باشید!
صفحه 38:
gan eae peg ای تین TUM SE ph o> نی ری هه نام
خطاهای تورفتگی وجود دار که بايد خوياره آن بذانيد تكران aj SLE كه بدافيذ يه حنيال جه جيزي
ath كار ب آنا أسان الست
خطای تورفتگی چیست؟
در ایو فشاهای دی یک خط کد بسار مهم هستند. نها مانند کدمخقی هستند که ه تون می وید
ULE glass Gls pela Jags if "ترفتگی"می گوین. گر تون در مورد فضاها مج
شود. یک "خطای تورفنگی"به شمامیدهد.
منالی از خطای تورفتگی:
ببييد هوا به كد دستور شم ری تصمیمگبری در مور برگ با کوک بودن یک عدد ناه ee
2 prin Tot big umber)
Sprin(Tats at ume")
اين كد كاملا كار مى كند زيرا فاصله هاى ابتناى خطوط زير ؟أ و 6158 دفيقأ درست رديف شده اند لما كر
یود چه؟ ابید یک خی تورفتگی یجاد کنیم و ببنم چه قاقیمیفد
ی
زد امه تا
افصو
آيا مى تواتيد اشتباه را تشخيص دهید؟
خط number") اط ۴0۳۲۳۵۴5۵ بای در بدا رای فاص ياشد. درست مانند خط 0606م زير عقا لما
بايتون جه مى كويد؟'
این ان زا نو یخن شود کتک پم یی ماد زیر دض
1 IndentationError: expected an indented block
صفحه 39:
جطورى خطا را ميتوان برطرف كرد:
3 اا ا ig umber)
سم هس
اكثون کامل است!
با تمام فاصلمعاء بايتون كد شما را ميفهمد و متوقد.
کوچک است!
مان میم ره مده
به ياد داشته باشيد مرنب نكه داشتن خطوط خود برالى شاد نكه داشتن بايتون الزامى الست
جكونه از خطاهاى تورفتكى جل وكيرى كنيم:
.١ فضاهاى خود را ثابت نكه داريد:
هتكامى که کدی را در زير مواردي مانند دستور أ يا حلقه هاى 606 مى نويسيد. مطمئن شويد كه هر خط رأ
و همان مکان: شروعمیکنید: ما ین آست که ساب از a 995 gl
۳ از کلید 7۵ استفادهکنید
يك ترفند مفيد اين انست که كليد 188 را روى صفحه كليد خود فشار دهيد تا فاصله إيجاد كنيد اين
اگرپیتون یه شما گفت که یک خطای تورفتگی وجود درد نگران نایدا قط کد ود را بر
كيد
رسی کنیا
ببينيد أيا برخى از خطوط از مكان هاى مخلف شروع مى شوند و أنها را مر
؟: اكر كير كرده ايد كمك بخواهيد:
صفحه 40:
we
که به شما کمک کند فشاهای تیا را شناایی کند ayy كني
ايه ياد داشته باشيد مرتب نكه داشتن كدتان مانند مرتب تكه داشتن ان
را سريعتر بيدا كر
و برطرف کنی. این بخش فوقا
صفحه 41:
طراحى با بايتون
فصل ۵: رنگ ها و اشکال خلاقانه
صفحه 42:
بای سرگرمی هایرنگرگ آماده شویدا یا می دانستید که از پایتون می تا
يله با بايتون. مىتوانيد شكزها را يكشيد و أنها را رنك كتيد. ما از چیزی به نم گرفیک لاک پشت
aly خلق آثار هترى استقادة
أستفاده خواهيم كرد. ماتند داشتن يك لاك يشت كوجك أست كه در حين حركت روي صفحه نمايش شما
نقاشی می کنا
استفاده از گرافیک لاک پشت برای ترسیم اشکال:
گرافیک لاک پشت یک روش جالب در بايتون برا
أيجاد نقاشى أننت. “لاك يشت" مانند يك هترمند كوجى
شما برا حركت و نقاشى بيروى مى كند
۱اه دای لاک
16 بايتون باز كنيد و اين را در الا بنويسيد:
import turtle
حرکت دادن لاک پشت غود براى نقاشى:
Cy FY Sls نید بای شم یک مریعبکشد. ان خطوط را بهکدخود اشافهکند
for وت هد ۰
ny_turtle.forvard(100)
ny_turtie.right (90)
ینب لاک پشت شمافی کون pe FA ES le يه نت نیچ ور تلف
فابل خود را با يك ۵ در انتها ذخيره كنيد. مانند ۵۹09۴۵:00 0۷ كد را با زدن 55 اجرا كنيد و مى
tay ge ne cat SY Lag gy A
صفحه 43:
[0
2, forward (100
۳ ضافهکردن مقداری رنگ:
ابباييد به مريع شما كمى رتك بدهیم. بل از حله ان خط را شاف نید
my_turtle.£illcolor("»
my_turtle.begin £111()
waif AN ale jay
2 my_turtle.end £i11()
اجرای کد شم t
صفحه 44:
با زدن 5۵۷0 در موی 6 ۵1۶! دوازه فیلخود را ذخيره كنيد
آن, 5 را فشار دهد و تما کنی که لاک پشت شما يك مريع بي مي کشدا
7
شکل 3۶ لاك بشت مريع أبى طراحى مى كند
دستورات اصلی رنگ و شکل:
می ولد کری کنید که لاک پشت خود شکل ها ورنگ های معتلف را یکشد. در ینایک یدوجو
pall aah 6 8s, wait my tuntellealor "یز" با "زرد "قیر دهيد
4 my turtle ight90) angels) ale, angele) رسم مخلث.
1120 0تیر دهد
صفحه 45:
شکل 3۷ رسم مثلث فرصل
هنر لاک پشت خود را به سطح بعدی ببرید
صفحه 46:
a ین اد yal ند که چگونه تیب چند: yee AS ae hy ge ek asl شگفت:
أنكيز را روى صفحه تمايش شما إيجاد كند بيابيد به جزئيات بيشترى بيردازيم و كارى كنيم كه لاک پشت
اياتون شما يك ماربيج زيبا و رنكارتك ليجاد كندا.
مراحل ايجاد ماربيج رتكارنك:
الاك يشت غود را راه اندازى كنيد:
با تنظيمات وليه رای لاک پشت شروع کند
import turtle
my_turtle - turtle.TurtLe()
my_turtle.speed(0) ¢ 5
۲ رنگ های خود را اتخاب كتيده
بيابيد جند رتك براى ماربيج انتخاب كنيم. ليست رتك هاى زيررا أشاقه كنيدة
colors
۲ رسم ماریچ:
حالا بياييد ماربيج رايا يك حلقه ايجاد كنيم. ما هر بار كار مى كنيم كه لاك يشت كمى بيشتر بجرخد و
رنگ آن را تشر دهد ان درا اشافه كتين
for i in range(50):
my_turtle.color(colore[i © 6)
my_turtle.forward(i * 5)
owing distance
صفحه 47:
my_turtle. right
rete
۴ اجرای کد شم
فايل خود so colorful spiral py tle Gb LL 65 را فشار دهيد تا كد خود را اجرا كنيد و
بمينيد كه الاك يكت شما يك ماربيج زيا امن تكندا
صفحه 48:
آنچه در كد اتفاق مى افتد:
le 050ات می شود كد داخلى +8 بار أجرا شود ([6 96 |b my_tutlecolor{clors
رنگ را تیرمی دهد 1 hea خاضل مى كند كه شاخض رنگ
اريم (10 * a ak my turtle Forward لاک پشت بهجلو حرکت کند. 10 * | هر خط را
طولانى تراز خط فبلى مى كند و جلوه ماربيجى را ايجاد مى كند.
٠ ناث ياقى مى مائد (جون ما رتك
و أينكوه ست كه با لاك يعت در بليتونء أشكال ير شده و ماربيج على رنكارتك شيكفت أنكيز ليجاد مى كنيد
رست مانند نحوه استفاده يك نقاش از قلم موها و رنك هاى مخظف برلى ايجاد يك تقاشى زء
اشته ott توانيد هر رنكى را
رال S178 نو مرچ ها یره کب
eee aly Turtle هنردیجیتال خود ستفدهکند. به
شکل های خود تخاب کنید و با ترر
ديذن اينكه جكونه كامبيوتر شما مى ودب بو نقاشی بای تخیل شماتبدیل شود جالب
انيست؟ به أزمايش با شكال و رنك هاى مختلف ادلمه دهيد و فر كمترين زمان يك هترمند لاك يشت يايتون
صفحه 49:
فصل ۶: ترفندهای جادویی پایتون: سرگرمی با توابع
ساخت توابع
نیک ماججوین جدید ی رین ماد شود دنر دم
وی در کذتوستی مان طلسم ها cel Ug JS ac iil يس Ini sara
و يلرها از آنها يرل pet el eS wil ll ln pd تابع چه هستند و چگونه میتوانید
آنا رجا نیا
صفحه 50:
توابع چیست؟
ابه عملكردى ماد دستور نا در کاب آشپزی فکرکنید. هر دتور فا به شم میگوید که چگونه یک غنای
این دزمنت کدی كر يبون وك لقع وه
phan as pled, كه
رالعمل ها را دثبال كن
دستووالعمل ها است که به راق مى كويد جكونه كازى
ون بكوبيد هر زمان كه خواستيد أن
جرا توابع مفيد هستئد؟
دوباره جلوكيرى كنيد اكر
ار مفید هستند زر به شما کمک می کنند تا از نوشتن یک کد دوه
متوجهشدید که چندین بر یک کار اجام مى دهيد. مى توانيد آن را در يك تابع قرار دهيد و به جلى أن تايع.
All, كنيدا
gigi توابع ساده:
alg تابع شما
سید قیعیپنویسم که لام کند. در ال بیتون این دستورات را وید
def say_hello()
print (Hello, P
۵6 یک کلمه خاس است كه به بايتون مى "كويد در
شماست. 0 خالى به اين معنى لست كه لين تابع برلى كار كردن به اطلاعات اضافى نياز ندارد.
حال ساخت يك تابع جديد هستيد 16116ل_لاقة نام تايع
؟. استفاده از تابع شماه
فقط نوشتن تبع بات نمی شود کاری ام شود بای به تن بگوید از آن انتفادهکند. در زر یع خر
2 say_hello()
بدا led 92 SAY ello ل اين ست كه بكوبيد: "هى يايتون. دستورالعمل هابى را كه در
ببينيد جه اتفاقى مى افتد:
صفحه 51:
وا تحیه کرد نک را
ecko gg us sal I Hel, Python Wo
تلع شما كار كردا
اشكل * لولين تايع شما
؟ ايجاد يى تابع شمارش:
احا بيابيد تابعى يسازيم كه تا سه بشمارد. اين تابع جديد را بنويسيده
def count_to_three()
for number in range(1, 4)
print (number)
سیس تلع خود ربا نوشتن () عععب_م
:زر آن فراخونی کرده و کد خود را ار
صفحه 52:
اشكل 69 يايك تابع تاسه يشماريد
COUNL HO_thre® wi pe 8 ue كه ايجاد كرديم صحبت كنيم ابن تابع يك كد كوجتك جالب الست كه
يه يايتون مى كويد از ١ تا 5 يشمارة. بابد أن را بورسى كنيم تا ببينيم جكونه كار مي كندا
دستور العمل شعارش:
0۵ _0901»ر به نان دستوری در ظر aap كه به بايتون مى كويد جكوته تا سه يشمارد.
ی
det
fee omiber dn cang
14
print (number
کاری که هر قسمت انجام می دهد:
(def count_to_three()) Jaall شروع دستور ۱
صفحه 53:
۵۵0 0_ ]نامع 0 اند عون دستورغنا ست. به تون میکوی. هراجا جکونه age
]06 به اين معنى است که شما در حال تعریف یک تب جدید هستید و 40686 000,18 نمی است که
ی مد
!. دستورالعمل هاى شمارش (براى تعداد در محدوده (1. 6)):
در داخل تا یک حلقه دارم رای عدد در محدوده ۱:۴
ین مانند این است که وید ری هد در لیست (؛ :مور lel هید
چرا ۱ به ۶ نه ۱ به ۴ در ایتن,محدوده از لین عدد شروع می شود اما درست فیل از آخرین عددمتوف
می شود. رین معدوده(۰۱ )شامل ۱ :و است.
؟. به يايتون بكوبيد جه كارى انجام دهد (چاپ (شماره)
(تعناد) بخش عملى دستور غناى ما ست. به يابتون مى كويد هر عد را روى صفحه تمايش ذهد
site cull سیس ۴ سیس ۴راهر کم در خط خود جلي می کندد
استفاده از تابع:
فق و
تن تيع كلفى يست بايد به بابتون بكوبيم از أن استفاده كد
به همین دلیل است که 1۷۵80. ۵۵00.۱0 را بعد از نع می تویسيم, مكل ابن است كه بكوبيد. "خوب.
بايتون: اكنون دستور العمل را دبال کنید. اه پشمارید
دیدن آن در عمل:
وفتى اين كد را اجرا مى كنيد بايتون دستور ذا رأ مى خواند و مراحل را دبل میکند و ۰۲ ۳ با سدای
ad go تا منیا
صفحه 54:
۲ شمارش تاسه در یک تلع
بنارین. علکرد 6000110-0۲۵6 شما ه این صورت است! ان اند یک ماجراجوبی کوچک است که
le Nye oh بلندشمارش کند با نوشتن Se gd oil ترفندجدید به تون آموزش دادید کارت
tay le
افزودن یک بيج: استفاده از بارامترها در توابع.
كار عالى براى يادكيرى توايعا اكنون. بيابيد با استفاده از جيزى به نام “بارامترها" كمى بيج و تاب اضافه كنيم.
ارمته lage eft Sra) stan geld gla athe أن shy هر لز جيه كارن را تلو
اتجام دهد
رامترها چیست؟
پراتری ماد یک كذ محقي فكن كيد كه ابه يك يع برا تقزيز عملکرد آن انا من كنيد عل زغل
ست ES gh AS Mh js i ply il SAF
ایجاد یک تابع با یک پرامتر
صفحه 55:
ایجاد یک تابع احوالپرسی:
ید دی بتوسیم که به طرق مختلف سلام كند. مأ از يك بارلمتر استفاده مي كنيم تابه تيع بكوبيم بة جه
کسی سلام كند. إين كد را تايب كنيد
def say hello to(name):
Print ( "+ name
در aly Se nomena لست اين Se ae pal مکان نگهاری بای نمی است که می خرلهید هنگام
فرخوانی تلع استفاده ند
؟. استفاده از تابع خود بانام هاى مختلف:
حالا ببابيد أ أين تابع أستفاده كنيم. زير نايع خود تايب کنید
say_hello_to(
say hello to(
يكرى به آن بدهيد. سيس بايتون از اين
Hello,
Hello,
صفحه 56:
اشکل ۳ تيع احوالبرسی
چرا بارامترها مفید هستند؟
يارامترها عملكردها را العطاف يذيرتر و سركرم كننده تر مي
شما می تواند از یک تیع بای فجام
كارهاى كمى متفاوت استفاده كنيد - مانتد سلام كردن به افراد مختلفه
يك مثال جالب ديكو:
oS shelly
def add_nunbers(nunbert, nunb
‘al = numberl + number
(205) 4 add_numbersear) Jasty ge ae byl number2 , number! Laat,»
Gla gly add_numbers كردن اعناد مختلت با هم ستفادهکند
صفحه 57:
شکل ۴۴ جمع اعدا در یک تلع
استفاده از يارلمترها در تلع مانند دادن قدرت های فوق اعد به تلع ست. نها می تون کارهای بیشتری
انجام دهتد و حتى مفيدتر باشند. سعى "كنيد تويع خود را با ارامترها بسازيد و ببينيد جه كازهاى جالبى مى
شما به تاگی یا گرفتد كه جكونة تلع خود را در باون بنوسیدا تیع اند کمک های کوچگی هستند که
گذلویسی شم را انز و سرگرم ge ena به اد AS بشید فر مان که متوجه شدید چنذین,
بر همان کارا ام من دهید منکن قبت یک:
at همان جيزى باشد كه شما نياز داريد به الزمايشن تويع:
مختلف ادامه دهيد و ببينيد جه كارهاى شكفت لنكيزى مى توانيد يا بايتون اجام دهيد.
صفحه 58:
فصل هفتم: ساخت بازی در پایتون
صفحه 59:
راه اندازى بازى:
ses afl ری خبه را جديد تنظيم كنيم ما بايد يه بايتون بكوييم كه يك عدد
seni تخاب کند دای فبل خو Lat
import random
2 secret_nunber = random.randint (2, 10)
تخاب کند ۱۰ gah se Sense ld أب كديه يأيتون
حدس زدن عدد:
حال ازازيكن بخواهيم (اين شما هستيدا) عدد را حدس بزند. إين كد را اضافهکند
guess it? "))
أبن جستور وه وأيتو: م كويد كه key aly gate
ieee ont
B20 6s Ge Wid GA eis Ge phat Aa ra I yes Sp ay a اخ
خطوط رااشافهکند
if guess
elif guess
صفحه 60:
۴ اجرای بازی شم
فايل خود رايه صورت نامي مانند .806551006000666 ذخيره كنيد
65 را فشار دهيد تا بازى خود را اجرا كنيد و سعى كنيد
shal ote i HP JS
بازى دوباره و دوباره
بازى خود را با يك حلقه سركرم كثنده تر كنيدا
اببابيد جلو برويم و يك حلقه به بازى خود لشافه كنيم به ياد داشته باشيد يك حلقه مانتد يك مسير تكرارى
است. به شم اجزه می ذهد كارى را برها و بارها اتجام دهيد تا زمانى كه بخواهيد متوقف.
صفحه 61:
افزودن یک حلقه برای ادامه حدس زدن:
ale J galt ey JL ه نام حلقه ۱/۵ استفادهخواهیم کرد. ین حلقه gles شرایط خاسی
ge I ay دام میهد خر یزیا سل هکل نود ده من فا وخا "كد
در ایجا نو شاه کردن حلقه آودهشده است:
.با له 6 شروع کنید:
فرنت قبل از جایی
رخواست خدس عدد مكنيد اجازه دهيد po Lal While True:
گذ شییه زر خیاهد شتا
while True:
andes ‘imputitéan yousg wine
:1 اله به يايتون مى كويد كه هر جيزى كه تورفتكى دارد را تكرار كند تا زمانى كه بكوبيم توقف کند
؟. جك كردن حلقه دأخلى برقامه:
ما عبارت را در داخل حلقه نك مى
ريم أكر خدس شما اشتباة اش ييتون به ابشداى حلقه برصى كره
ديكرى را مى خواهد.
درست لسته يايد به حلقه بكوبيم كه متوقف شود.
؟. توقف حلقه زمانى كه درست حدس بزنيد:
وفتیعدد را حدس زديده مى خواهيم به شما تبريك يكوبيم و سنيس حلقه را متوقف كنيم ابن كار رايا
تام 808806 انجام مي دهيم. 96۵۵ چاب هو درست حدس زدی»اشفه کند.
ماد این
Af guess == secret_number
print ("You got iti")
break
کد کامل برنامه: كد بازى شما اكنون جكونه بايد باشد:
صفحه 62:
ره
(input (*
secret_nunber
number: 12
اجرای بازی برنامه حدس عدد جدید:
ال ودرا خخنزد کند ره جرا کند
random
number
while True
guess = in
if guess
print ("Y
break
elif guess
else
import,
صفحه 63:
شکل ۷ متن جايكزين
با استفاده ر این حلق در يازى خود. مى توانيد از تاش بای حدس زدن عدد مخفى لذت بيشترى ببريد. به يلد
تاشتة بشید که علقه ها در مه تومبیبه خسوض در باز ها بسوار' يد متلق آنها به شما اجلزه مي
دهند چیزی را تكرار كنيد بنون لينكه مجيور شويد هر باز آن را نووسي حدس زدن مبارک بش
درحال بيشرفت هستيدا شما همين الان بازى #حدس عدد» رابا بايتون ساختيد. آيا لين شعفت اتكيز يست
که چگون می تقد ید ها خود رب یک
زی سرگرم کنندهتبدیل کنید؟به ید داشته بشید که با رز
نویسی می SAD نع از ها را بازید نان به زمایش و از با کد خود دنه دهد
صفحه 64:
007 1-0 gill
شروع به ماجراجوبى يايتون در جذكل
خوش آمديد. كاشفان جوان! أمروز. ما قصد داريم وأرد يك بازى بايتون جديد به تام هماجرجوبى جنكل
حلقاى» شويم در اين باز شما در جتكلى جادوس در جستجوى كتج بنهان خواهيد كشت. شما انتخاب هانى
خواهید داشت که شما را بهمسیرهای مختلف هدایت می كندد و ماجراجوبي اذامد خواهدداشت تا زمنی که
7
أ بيدا كنيد يا تصميم به أستراحت يكيريد بيابيد ببينيم كه اين بازى جكونه كار مى كند و هو طول مسير
دريارء كدنويسى بابتون frie Ate
درک بازی:
درک جنک ره عرفید نود نو قمع کدد که به چپ
grag کت با
رو ار به چپ cs YN) A Lg Id BR gy له ای
یرو شوید. هر لنتخابى متجر يه تصميمات gy le sae غر يا عور از رودخلهمی شود بزی تا زمانی
كه "كنج را بين كنيد لالت مد
20007
كام به كام: شكار كنج يايتون خود را بسازيد
سلام. کدنویسان جوان! بای یک ماجراجویی هیجان نیز مد اید؟ موز می خوهیم با ستفاده زا
بای به تم «مجرجویی جنگل حلقهای>بسازيم. این بزی یک شکار گنج در یک جنگل مرموز است 25
شما برلى يافتن كنج بنهان انتخليهابى انجام مى دهيد. بيابيد قدم به قدم اين بازى رابا هم بسازيم!
eine pid
بط ید به زین بگويم بازی در مود چیست: ما ین کر ربا
print نجام می یم این خملوط
رادر وبرايشكر بابتون خود بنويسيدا
صفحه 65:
hidden treasure."
اين خطوط مائند صقحاتآغزیندستانمجرجویی ما هستند نها شم را بازی آشتا میکنند.
؟ آماده شدن براى حلقه:
قبل از اينكه ماجراجوبى خود را شروع كنيم. بايد راهى براى بيكيرى ابنكه يا كنج را بيدا كرددايم تنظيم
كنيم. اين خط را بنويسيدا
treasure found = Falee
این کر مان داشتن یک قشه نج با یک علامت سول بزرگ اشت. بان معنی که
اا هنوز كنع را بين نکرده یم
؟. شروع حلقه ماجراجوبى:
آکنون بای یک حلق ایجاد کيم که مجراجوبی ما رام دهد لين دستور را سید
while not treasure_found:
على كه كنج را بيدا كنيم.
حلقه هتزرمراحل ماجرجویی مدمه می دهد تا
انتخاب اول:
al a YF pat Sif a ale Joo به چپ با راستبرو ان خطوط را یپ کند
jo you want to go left or right? 2
(left/right)
اینجاست که ماجراجوبی شروعبه شاخه شدن می کندتصمیم شنما به مسيرهاى مختلفى منتهى خواهد شد
۵ کاوش در مسیر چپ:
صفحه 66:
بای ینم ار بزیکن سمت چپ ر تخاب کند چه اقفی می فان خطوط را اضافهکند
116 choice == "le
2 print("You've stumbled upon a hidden cave!")
3. choice = input("Do you dare to enter the cave?
4 (yes/no) ")
راید گر مت چپ را تب کند: یک عر وين في AS بیس تصمیم مي گیرند ۳
اغل شويد يا
عد يافتن كنج در غار:
اغار شويد شايد كنج را بيدا كنيدا ين كد را اشاقه كنيدا
Lif choice == "yes"
2 print("Inside the cave, you found the treasure!
3 Congratulations!")
4 treasure_found = True
أين خطوط بررسي مي كنتد كه آي شما
رسد. Obl ست كنج را بيدا كنيد و بازي به
ی با خیر از ین کار زا کید مک
۷ کاوش در مسیر راست:
ار تخاب کنید راست برویدچه؟ ید آنقسمت را نوسيم این خطوط LN
choice -- اه
print("You come across a swiftly flowing river.” 2
ial oS i ay, ns aL al که هنا نک رون ایا مي كديف:
۸ تصمیم گیری در رودخانه
ابید میج دیگری بگرید آن عطوط را شاه کند
1 choice = input("Do you wish to swim across or follow
2 the river? (swim/follow) "
حالا شما تخاب میکند
رش رودخاته شنا كنيد يا أن نيال كنيد جا ند با نتهی می:
٩ نتایج مسير رودخاتها
صفحه 67:
ابید کدهاییاشفهکنیم که رای هر تخاب در روخانه چه HAUS ad ly ly go Bll
Lif choice == "swien
2. print("Bravely swimming across, you reach a
3 deserted beach, but no treasure here.")
pS Jas gly cand oly
else
2. print("Following the river, you find a bridge
3 leading toa mysterious temple.
pel pl an
أكر رودخانه را دنبال كنيد و معبد ee Se Lg داريد لين كدها را لضافه كنيد:
choice = input("Do you cross the bridge?
2 (yes/no)
Bif choice == "ves
4 rint("n the temple, you find the hidden
5 treasure! Your quest is complete")
6 treasure found = True
اين تصميم نهابى است: اكر از يل عبور كنيد و وار معبد شويد. ممكن است فقط Nees La eA
همه خطوط کد در کتار هم
أفرين كه هر مرحله را دنل کدی آکنون که بخشهای جداانه بزی خود را کوش کردطيم - نیم
وقت أن ست "كه همه آنه را كتار هم يكثاريم يا
da lpn jet Me lal nes
کیب این عنصر خواهيم ديد كه جكونه انتخاب هل ما در هم تنيده شده و ما را در بیج و خم های
هیجان نیز خود هدايت مى كنند بيابيد ماجراجوبى خود را زنده كنيم و ببينيم كه جكونه همه ین
'قطعات يك يازى كنج يابى كامل و سركرم كننده را در يايتون تشكيل مى دهند اماددايد كار كننويسي
غود را در عمل ببينيد؟ بياييد سريعا دست به كار شويم و بازى خود را جمع أورى Ye
1 treasure found = False
صفحه 68:
2 while not treasure_found
3 choice = input("Do you want to go lft or right?\
4 (left/right)
5
Gif choice == "ier™
7 print("You've stumbled upon a hidden cavel”)
8 choice = input("Do you dare to enter the cave? \
9 (yes/no) ")
11 print(Inside the eave, you found the \
12 treasure! Congratulations!")
13 treasure_foun
واه 4
15 print("You chose to stay outside. The \
16 forest awaits your next move.)
elif choice = “right”
18 print("You come across a swiftly flowing river”)
39 choice = input("Do you wish to swim across ۱
20 follow the river? (swim/fallow) "١
21 if choice >
22 print("Bravely swimming across, you reach a \
23 deserted beach, but no treasure \
2a here.")
25 else:
26 print("Folowing the river, you find a\
27 bridge leading to a mysterious \
28 temple,
29 choice = input("Do you cross the bridge? \
30 (yes/no) ")
31 choice ~
32 print("In the temple, you find the \
33 hidden treasure! Your quest \
341s complete!
35 treasure_foune
a6 else:
37 print("You decide not to cross. The river\,
38 path stretches endlessly before \
صفحه 69:
39 you.")
40 else
41 print("Lost inthe forest, you decide to stop \
42 and rest. Maybe try another \
43 path next time.")
ماجراجویی در اتظار شماست.
ان بای استا so i
از یز كزهة و را کنر
تصميمى كه مى كيريد شمارا یه مسیری متفر
جنگل هدایت می کند. ایا گنج را پا خوامید کرد
با ماجاهایهیجان نیز دیگری را کف خواهید کد؟ همه چیز هت بستگی درد
صفحه 70:
صفحه 71:
فصل هشتم:پایتون در جهان
gs
so ياد كرفته ايد لما يا مى دانستيد که lo
بايتون عملا در اطراف ماست:
صفحه 72:
اکتشافات فضایی: رسیدن به ستاره ها با پایتون
يا مى دافستيد كه ازقس هاي فضابى مانند ناس از پیتون بای ماموریت های فضایی خوداستفاده می کنند؟
نها کمک میکند فاپیا را کنترل کنن و دای سیاات و نتاگان دیگر را تجزی و تعلیل
ifs pie a »ای از یک
سياهجاله ثبت مي
جادوى فيلم: ايجاد شكفتى ها روى صفحه
در حنياى فيلم يايتون يك سويراستار وافعى أنبت. از آن براى أجاد جلومهاى ويزه نق سكير استفاده مى وف
که ازدها را به برواز در مىأورد و ابرقهرمانان از ساختمانها مىبرتد. يك واقعيت جالب: استوديو فيلم بازنده
ابرخى از فيلم هاى هرى باترازبايتون برا كمك به زنده شدن أن صحنه هلى جادوبى استفاده كرد بايتون به
أنها كمك كرد تا حركات داريا موجودات جادوبى را متحرك كنتدا.
ماجراهاى بازى: ساختن دنياهاى هيجان انكيز
بسيارى از يازى هلى وبديوبى مورد علاقه شما توسط بايتون يشتيبائى مى شوند. توسعه دهندكان بازى لز
يايتون براى طراحى سطوح. ليجاد كاراكترها و حتى ابجاد حركت و تعامل أنها استفاده مى كنند. کر اون
جه محقي اننت كه حليلي این ae Sy I ور كنيد رفز از وابتين :برا اتن فليا از زد
ما و فراتر از أن اطلاعات بيشترى كنسب کنند. نار
يايتون برلى بيش بينى أب و هوء مطالعه نحوه رشد كياهان و حتى كشف لسرار أقانوس استفاده مى كنند يه
عنون مثال, go Sal class a og كند تا يقهمتد چگونه ترا
ap انكاريايتون كاراكاهى الست كه يز
ترين معماهاى طبيعت را حل مى كندا
آيالين شكفت الكيز يست كه
بشیار زرد های هیجان یز اتفاد می شود؟ از اوش در
فضلى بيروني كرفت تا ايجاد جادوى فيلم و ماجراجوسى بازى هلى an pes جا هست. و دانشمندان
مرأى عام :اتطالات: وو هن حوره : يان ما بن أن :كيه ريني" كلفد سو يو ةي
ذل نیز کنک کنیا
ايتون كد مونويسيده
مهارتهایی را اد میگیرید كه ميتوئد به شما در اتجام كارهاى Sih
صفحه 73:
پروژه شما:برنامه آب و هوای خود را بسازید:
اكنون, بببيد از يابتون
ساختن برنامه هواشناسى خود استفاده كنيو
آماده شدن:
نوشتن برنامه آب و هواء
3
شن لين كد شروخ كنيدة
input("What is the weather ike today? \ همم
(sunny, rainy, snowy) ") 2
3 f weather == "sunny"
4 print("t's a sunny day! Don't forget your \
S sunglasses.")
G elif weather == "rainy"
7 print("it's raining. You'll need an umbrella!
Beelif weather == "snowy"
S print("Wou, it's snowing! Bundle up in your
watmest \
10 clothes.
اه 11
12 print("Hmm, I don’t know that weather. Sounds like
\
Ban adventure")
sis aR lanl gaa TSE GA layed eae
ایستگاههواشناسی خود را اتحان کنید: ۳
باه خود را اجراکند و در شریط آب و هویی مختلف اند "آفتابی ".نی" ارف" بنویسید و ینید
صفحه 74:
اسلا كدنويسان جوان! آيا تابه حال يه اين فكر كرده ايد ككه ججكونه معلمان فر كلاس حشور دارند؟ امروز: ما
قصد داريم يرنامه حضور و غياب ود رابا استفاده ا يايتون ليجاد كنيما ما آن را مرحله يه مرحله مى سازيم و
نز موز یت ها هه
نامه احال بسازيم بيا شروع Noe
pt cl در ان م Sa a کار هم می گرم تا یک
١ یجادلیستی از دانش آموزان:
بتدل ما به ليستى از دالش أموزان براى فراخوان خود ناز دایم ر تون با ag Jost هرستی
ینت میکنم و اهر ال آن ار می دهیم از هم چا اند
le pa نع
سي لد تم نجارلی و و SiS Spo SA GUE
صفحه 75:
soled pyr gly esi a lil aly
ج مدب
پیشخوان نیز ریم کی برای دا
سفر شرع میکنیم زیر نو کسیر نشمرده یم
3
absent _count
۳. پرسیدن درباره هر دانش آموز:
آکنون من خوامیم بپزسیم کهآ هر انش JF i gla Cal le gpl
همانطور كه در مورد آن صحبت كرديم. بيك حلقه مانند دور زذن در يك دا
همان كار رااقجام مى دهد
از يك حلقه استفاده مى كنيم
أست و برا هر یتم در لیست ما
مااز يك حلقه 106 استقاده مى كنيم كه به ما لمكان مى دهد برأى هر دانش آموز در ليست دائش أموزان
كارى انجام دهيم.
‘Bob, "Charlie", ‘Dav
students =
3 # Variables to keep track of attendance
4 present_count = 0
5 absent_count -
6
7 # Loop through each student in the list
8 for student in students:
9# ask each student if they are present
بورسی حضور دانش آموز
صفحه 76:
a a eal jpn :بجع ten UW زيم eles pas igs ae ots
present COUNE pe خود اشافه می کنیم. ار بخ "یر" است. ۱ ره متفبر 60008 96001 خود
أضاقه مى كنيم.
ما ز یک عبرت استفاده مى تكنيم تا أنتخاب كنيم دأنش اموز قايب يا حاضر ca يك عبارت أيه ما اجا
امى ذهد تابر لساس ياسخ انتخاب كنيم كه ججه كارق اجام ذهيم.
1 # determine ifa student i present
2 response = input("Is {student} present? (yes/no):")
3 lower()
4
5 # Check ifthe tude
Gif response == "yes"
7 print( (student) is present.")
@ present_count +=
Sele:
20 print(M"(student} is absent,
1 absent_count += 1
is present
ما يك راه أسان مى خولهيم ا از كار ببرسيم کهآ
az فانتزى بايتون به نام 016600130100 5/08 استفاده مى "كنم
درک درون یابی رشته(۱08۵700181100 50:108) با یک مثال سرگرم کننده
ماه رهی نا درم که ردیاب حضور و غیب سای اند لیس حضوردازد؟ یه خر
ین بای رشته ای ورد می شود
sly
ش آموز را قیر دهد درست فست؟ اینجاست که
وا سیر ساده و الب استا
تصورکنید جمله ای روی یک تگه کاغذ نوشته شده a حاضو است؟" خالاتصور کندبرچسب.
al ام وی نها Bags IE ate Lan a so se در مود انش آموزان مختلف سول
کنی. در يايتونء ما با كدهايمان كار مشايهى انجام مى دهيما
درون ببی رشته ای چیست:
صفحه 77:
رشته إين فقط يك كلمه فانتزى برا متن هر پایتوناستر
درون بای يعنى قرار داهن جيزى وسط جيز ذيكرى.
رای درون ياي al دادن يك قطمه اطلاعات (ماتند يك نام) در وسط يك رشته ليك جمله يا
Honk oe
چگونه از آن در برنامه خود استفاده مى كنيم:
در ليتجا كد فرونيانى رن
ای است که در نم هر دلش آموز esa عنم هه
ستفده می
شود ما به بايتون مى كوبيم رشته خاصى يسازد (اين همان جيزى است كه ؟ بل از نقل فول ها براى أن
ae student as (eal یک فضاى خالى انست كه يليتون مى aly نام هر فافش آموز را در آن فر
ee al LI, student) كند. دقيقا ند نی که ما
cle ير كردن فضاى خالى روى كاغذ استفاده مى كنيم.
مثال:
‘ah gry Pe ten) present? edna” ag by 3
ely yb pel هسیس وفتیدانشموز«بب»است: تبدیلمی
os
جمع بندی
يس از اتمام حضور. مىتونيم آنجه را كه بيدا كرديم به اشتراك يكفاريم: ما لز آنجه قبل ياد كرفتيم برا نو
چام تفن لطم كرد كه يه أعمه مي كويد جدد دان [موز ليتجا هستند و چند تفر نیسندمل ین است
که قطعات بايات بار
خود را كنار هم قرار دهيم تا كل تصوير را بينيم! آا متوجه شديد که ما دهاز درون
ای رشته ای رای کمک به مایش نج استفاده Se ge
114 Print the total number of students present and abser
صفحه 78:
24 Agoin we are using string interpolation
3 print(F"\nTotal Present: (present_count)")
4 print(P'Total Absent: {absent _count)")
۵ قرار دادن کدها در کنار هم:
اببابيد همه اين قطمات را كنار هم بكفاريم تا ردياب حضور و غياب كامل خود را بسازيم. در إينجا كل برنامة ما
به ان مرت می بشند
|
2students = [Alice", ‘Chatlie", “Davi
3
4 # Voriables to keep track of attendance
5 present_count = 0
G absent count
7
8 Loop through each student inthe lst
49 for student in students:
10 # use string interpolation to promot
41 # a porticular student
2 response = input{"s (student) present? (yes/no):")
13 lowert)
14
15 # Check f the student is present
16 ifresponse == "yes"
7 print(P(student} is present”)
18 present_count += 1
واه 9
20 print(M(student} is absent
21 absent count += 1
22
23.4 Print the total number of students present and absent
24 # Again we ore using string interpolato
25 print(P"\nTotal Present: (present count
26 print(PTotal Absent: (absent_count}")
Eva]
صفحه 79:
درک تحوه شمارش دانش آموزان در برنامه خود
ise 4 present_count «
یک دنش آموزحاضر است.
قسمت 1 ماد شاه کردن یک تيله ديكر به شيشة است.
رین هر بر که میگوبيم 1 + 060500166000۲ ما یک تیه بهشیشه 01050089 اضافه مى كنيم.
زب داف آموز ديكرى اينجاست.
مثال:
اتصور كنيد شيشه در ادا خالى است (0 2 288/28804680006 وفتى اليس bee
كنم أكنون: 1 سنگ مدوجو دا
یک تيله اافه مى
ذه وم معدم
كر ياب هم خشور داشت يك تيله ديكر اشافه مى كنيم در حال حاشره ۲ یله در شیشه وجود اد
{present_count = 2)
این کار ری هر داش آموزی که حضور در امه داد
‘pp absent_count
Mig Ge ly Ul 096 Se pans lad absent_count ly a كد
sa اقب
هر بر که دانش آموزی غیت می کند. یک تیه هن گوزه eit A le
صفحه 80:
رین 1
1, present_count
چه کنی اینجاست و ASN eS hy AB iS ys تیه یه iF al ts حاشر واكتققة عايب تدر
absent_count روشهاى ما ie ly تعدد دالشآموزان
جه كن نيست: أبن کار ردیاب حشور و غاب ما را هوشمند و فید می کند!
۶ اجرای نامه ما
پس از نوشتن کد oT ale را ذخيره كرده وبا استقاده از 65 اجرا كنيد رايائه شما شروع به سال از شما در
دید که at ey pk ala قايب داريد.
صفحه 81:
ey ye ۵۱ شکل
صفحه 82:
نویسان دیا واقمی استفاد نی به کوش و تقریح با تون دامهدهید-چیزهایبسیربشتریبرای کف
apes
نتیجه: سفر پایتون شما ادامه دارد
شکل ۵۲ فارغ اتحصیلی
صفحه 83:
به خاطر ماجراجویی شگفت انگیز پایتون به شما تبریک می گویم!
واي شما خيلى جيزها در یر پایتن ید گرفتید از کشیدن اشکل با 06 گفته تا ساخت بازی های خود
ون فشتید: ام حدين :يري ماج چیست؟ ماجزجوین:هما ll توف نمی
رد مرحل بعدی شما و
أمه دهيد صحبت كنيم.
مراحل بعدى بادكيرى يايتون:
به تمرين ادام دهيد:
يري رلا واف يبد مد مر اعون أ لدم اده جيرين للد مميد سي یدزی این کاخ
أبد تغبير دهيد يا حثى بازى al gat ol ياد داشته باشيف تمرين باعث كامل شذن مى شو
؟. بروزه هاى بيشتر بايتون را بياييدة
بسيارى لز بره
ela Se ختی یک زب یت a a iy ap ade gt le lope
وزء هاى سركرم كننده بايتون به صورت أنلاين وجود دارد كه براى مبتديان علی هستند. می
۳ به یک باشگاهکدتویسی پپیوندید
بسيارى از مدارس و جوامع داراى باشغاه هاى كدنويسى هستند كه مى توانيد با ساير يجه ها در آنها ياذ
ap ابن كار يك راه سركرم كننده براى يادكيرى جيزهاى جديد و بيدا كردن دوستانى ست كه عاشق
ia eg
۴ کتاب ها و وب سايت ها را بررسى كنيد:
كتابها و وبسايتهاى جالب زيادى وجود دارند كه مىتوانند به شما کمک کنند در
زل هلى تعاملى يايتون هارت
برخي ازوب سايت ها حتى تمرين ها
منابع بای یادگیری بیشتو:
وب سایت ها
و 54/160 وب سايت هاي عالى براق
صفحه 84:
۲۵/۲۵ نع زیدی دارد و جابى لست که می تقد آخرین تسه ool ogi کند.
کتاب ها
به دتبال كتاب هانى باشيد كه براى كودكائى كه يليتون را ياد مي كيرئد ساخته شده اسنتد أنها معمولاً مثال
هاى سركرم كننده و دستورالعمل ها اسان براي درك دارند وفتى بيشرفتهتر شديد و مىخواهيد از يايتون
يرى ايجاد بازوهاى ويديونى واقمى استقاده كنيد. ليجاد يازيهاي وبديونى با استفاده لز 8968798 را بررسي
کنید ۷68006 یک کتایخاه ست که ساخت يازى در بايتون را آسان مى كندا.
انشويق به ادامه کاوش:
به ياد داشته باشيد. يادكيرى كدنويسى ماد رفتن به جستجوی گنج است.
گاهی افات چالش براگز است. اما هيشه هیجانآنگیزاست. و هر چهبيشتر ید گیرید. گنج ها بیدتری
پیدا خرهید کر. تون زتی است که می تاد به شما کمک کند چیزهای شگفت انگیزی علق کنید
مشكلات راحل كنيد و لذت زيادى بيريد.
ghd کردن چیزهای جدید و اشتباه كرمن نترسيد ابنطورى ياد ميكيريد و رشد ميكفيد شما در حال
خاهراهر واه تيفل شمن ية وك برقامة توينن اي عستي
اسقر يايتون شما تازه شروع شده لست و أمكاقات بى يايائى در أنتظار شماست.به کرش نامه دهید. SBA
ادمهدهید, و مهستر از هم به تفريخ با يايتون ادام ذعيد شما gla NS شكقت إلكيزي اتجام نذهيدا.
واژه نامه اصطلاحات
متفی: فضای خخیره از در برنمه نوی که در آن دده ها he a با متن) نگهدار می
۴ وشته:رشته اند کلمه ی جمله است. ان فقط یک دسته از حروف. اد با
لى ذيكر است که به هم
جسبيده أند در يايتون. با قار دادن أن در كيومه نشان مىدهيد كه از يك رشته استفاده م ى كني
*. عدد: اعناد در يايتون درست مانيد أعدادى هستتد كه در كلاس رياضى استقاده مى كنيد أنها مى تواتتد
le) J a ؟) يا اعداد يا أعشار (مانتد قدا يا 48:؟) بأشند.
صفحه 85:
gt بوك از کد که وظیقهخاصی را اجام می دهد و می تاد مجدد استفاده شا
إل حلقه: دنباله لى از ذستورالعمل ها كه تا زمانى كه يك شرط خاص yl شود تکار می شود
۶ عبارت شرطی: دستوری که بسته بهدرست یا نادرست بودن یک شرط اعمال مختلفی رام می دهد.
۲ الگوريتم: ند دستو ال رای حل یک مه دستوالعمل های گام ب ام در مور آنچه که اد اجام
۸ ایسته خی ad uly ola cae هدنج جعبه چیزی ليه يق سيد كمه وجو با
4 اشکال: يك اشتباه در يك برنامه كامبيوترى كه پاعث می شود برنمهعجیب با اشتبهغملکند
HLL ae رنه می گوید که یک شی بای all ag كلاس: طرحى براى ساخت اشيا در نامه ٠١
و اقناماتي داشته ياشد
NY در یک برنامهکامپوتری,نظرات مان یادداشت های کوچکی هستند که به توح آنچه که كد جام
می دهد کمک می کند. نها فقط بای خن فاد هستن و بر تحه اجرای نامه تاثبریناند. در تون
أكر مى خواهيد نظرى بنويسيد. أن را با علامت # شروع مى كنيد. هر جيزى بعد از # در آن خط یک تفر
at
۲ نوع داده: نوعى اطلاعات الست كه يك برنامه مى توائد استفاده كند يا تغيير دهد اين اطلاعات مى تواند
اعناد. اعداد اعشارى يا كلمات ياشد.
at نوعي اشتباد كه هنكام اجراى يك برام توسط كامبيوتر رخ مئ دهد: مانند تلاش براى تقسيم يك
عدد پر صفر
۴ ۱06 (محیط توسعه یکپارچه): این منند جعبه بزرگی از
است که به شما کنک می ند د
كامييوتر خود را بنوسيد و آن را وبرايش كنيد. أن را به عنوان نوع خاصى از نامه هایکامپیوتری در ظر
كيريد كه مى ترقيد كد بنويسيد أن را أزمايش كنيد و مطمئن شويد درست کار می ند یک مال وب
از يك 66 106 است كه هنكام نصب يايتون أن رأ هرياقت مي كنيد. اين كار مفند دلشتن يك دستيار مقيد
ای کدنویسی است!
۳9۷.۱۵ مجموعه ای از کدهای آماده که نام wy gla در باه نویسی را بدن شروغ از صقر اسان
مى كند. به عنوان مثال. در بايتون. لز كتابانه6208077 براى توليد اعداد تصادفى استقاده مى شود
صفحه 86:
spe Object ۶ كه در برنامه نويسى یجادمی شود و مى تواند اطلاعات را فخيره كند و اقداماتى را اجام
دهد با استقاده از يك كلاه
به عون طرح فولیهساخته شده استر
۷ اليراثور: نمادى كه به كامبيوتر مى كويد عمليات رياضى انجام دهد يا تصميم يكيرد مانند. + براى اضاقه
۸ تخود وین نوشتن کدی که کامیبتر آن را درگ می ند لين کار اند دستر زان بای باه تویسی
٩ دامنه متفیر: جایی که در یک نامه می تون از یک قلمهاطلاعات (یک متفی) استفادهکرد.برخی لز
اطلاعات را میتان در همه جا (عمومی) و برخی فقط در مكان هاى خاص (محلى) استفاده كر
while Loop بخنی از یک برامه كه تا زماتى كه يك شرط خاص درست باشد. يك كار را بارها و ب
۲ جالش هاى اضافى بايتون
فر زير جندين ابده بروزه جفاب برلى كمك به تقويت مهارت هاى برنامه نوسى بيتون وجود دار
ماشين حساب يايه: يك ماشين حساب ساده بسازيد كه مى توائد جمع. تفريق: ضرب و تقسيم كند.
تولید داستان: برنامه أى بنويسيد كه به طور تصادفى داستان ها خنده دار را يا مخلوط كردن ورودی های
كاريرايجاد كد
بيبش يينى آب و هوا برام لى أيجاد كنيد كه شهر كاري رأ بيرسد و سيس ليك 4 بای مایش آب و
Nl ale 42 تاد ند
Mad Us ib شیه به توليد داستان است. اما اين ار. با eat Gh از کلمت من سم
lel میبرد و نها را در لب دستلی از یش توشتهشده پر مکند
باز ستكده ped ره ای است که کب می تاد بزیکلاسیک سنه کاذ فیجی را در ميل
صفحه 87:
Sr a ag ag Oy
بازی امتجاتی ساده: باه ای بنوسید که از کر مجموعه
نار تمه دهد
مسابقه لاک پشت: با تقاده از كتايخانه كرافيكى لاك يشت يك انيميشن ساده ايجاد كنيد
فين :ني لاك بهت فز ؤي مضه امايق يمشن
Table Tester 110968 رنه ای که از ابر جازل شرب را مبيرسد
شمارنه کلمه: ای که یک بل
کلمه رامی شا
ساعت زنگ دار یک ساعت زنگ دار ده که کار
ويد يه أوهشدارسن جح
میدل از باه ای است که مالغ راز یک
iS ga dai
منابع
وب سایت ها
). ۵0060 این یک
یمیش در سطوح مختلف در یک یازی ید می گرد
رب سایت بازيتعاملی است که در آن بچه ها پیت
را با نوشتن کد بای
1 یک ورایشگر Teinketio x
sete aD eit gage og دهد تا کد
voll ln apna Stay cal تین مدب بای عتیان:
tee te pares Sali ca a 1 python for beginners ۳ اما أموزشهاى بابتون بسيار
sk
كه يه راحتى SNS Ji
راهتمای والدین امعلم
صفحه 88:
بايتون به دليل خوناى و تطبيق بذيرى يك زيان بنامه تويسى عالى براى يادكيرى كودكان است. يه عنوان يك
بكترا معلم: حمايت شما در برورش علافه و مهارت هلى كودك در بنامه نوسی بسیر مهم است. این رها
هاو تكاتى را براى تسهيل يادكيرى موثر بنمه تويسى يايتون در كودكان ارانه مى دهد.
آشتابى با يايتون
أقبل از كمك به كودكان. دشتن يك درك اوليه لز
به یک زین ایل علی
بايتون مفيد لست. بابتون به دليل سادكى و خوانابى اشن
بای گودکانتبدیل می کند. با مهم اولیه ماد حلقه ها
sg Ll gly lite
نکات و استراتژی ها
ابا مفاهيم يايه شروع كنيد
مفاهيم ساذها مفاهيم برثامه تويسى را به عبارات ساده تقسيم كنيد. خلقة هارا يا كارهاى le pny
ساف ig, G95 تدان aur Uplate da یی که چیزهای ملق را در خرد جایمی ذهند قاس
كنيد
از زار كمك بصرى استقادة كنيدة نمودارهء
تركفف
رت ها و لزازهاى eso ees My
انتزاعى را ملم
؟. اكتشاف را تشویق كنيد
سلسم يقارف
رى مبتنى بر بروزه: تشويق به ساخت پرزههای کوچک, مانند یک ما
این مر ادگیری را جتاب تر و کابردی تر می کند
سولات را تشویق کنی: نها را تشویق کنید که ات هچره و hg CSSD و درک عمیتر و
كنجكاوى را تفويت كنيد
۳ پرورش مهارت های حل مسئله
تمرنات اشکال زدایی: ه نها آوزش دهید تا خطاا را در قطمات ده کد شناسیی وفع کنند ان بافث
ايجاد تفكر انتقادى و العطاف يذيرى مى شود رويكرد كام به كام أنها را تشويق كنيد تا يه جاى غرق شدن فر
اتصوير يزركتر. كام به كام يا مشكلات مقابله ند
صفحه 89:
؟: يادكيرى را سرکرم کننده و عاملینگه درید
amily Learning از بازى ها و جلش های برنمه توسی استقاده كنيد بلتفرم هابى مائد
6۵۵0 با 566216 ره هایتالی را ری یادگبریپیتون ره می دهند.
متالهایمرتبط از توا و روزههایمرتبط با علاق آنهءچه ورزش, ترا بازیهای ویدیو فاد
۵ تمرین منظم را تشويق كنيد
وم بیش از شدت: جلسات كوتاه و منظم كدنويسى موثرتر از جلسات كم و طولائى هستقد.
برنامه هاى كاربردى دتياى واقعى: يه أنها نشان دهيد كه جكونه يايتون در دنياى le il توسعه يازى
أل نی از یات نی تفده ين يفا
F حمایت و تشویق کنید
دستاورده را جشن بگیرید شرفت آنها را هر چقدر هم که گوچک باشد تصدیق کنید
نو بشید در ده هرک با مومت خودش رل من گنرد ه جای ففر: تشویق وحمایت ند
!از متابع عاقلاته استفاده كنيد
وزش های انلاین: از منیع و موزش های آنلاین راگن که برایکودکان طراحی شده است
كتب هاو کیت های موزشی: کلب های مناسب سن و کیت های یادگیری اتن رد نظر بیرید
4 يك محيط مشاركتى ايجاد كنيد
ياذكيري تكروهى؛ در صورت لمكان: ترتيبى دهيد كه أنه يا مسالا خود ياد يكيرفد.
اين كلر مشاركت وبه اشتراك كثارى ينه
جلسات كننويسى والد-كودك: با هم در فعاليت هاى كدنويسى شركت كنيد لين نه تنها به يادكيرى كمك مى
کند يلكه ييوند شما را نيز تقويت عي تكند
صفحه 90:
ون می تاد فوق اعد ازشمندباشد: با استفاده از
هاء مي توايد به أنها كمك كنيد نه تنها مهارت هاي برنافة تويسي؛ يلكه تفر اتقادي حل مستله و عشق مادام
اسر یه توسعهدهند. ها داشته بشید