صفحه 1:
۱طرح و روش املایآموزشی برای کلاساول es
اذر اين طرح مثن املا را أماده كرده واز دانش أموزان مى خواهيم تا ضمن نوشتن املا در
اصورت فياز از كتاب يا تصاوير استفاده كتند.
الذا كتاب را فزد أن ها باز مى كذاربم و تصاوير لازم را هم ذر دست خود مى كبريم وهر موقع كه نباز شد به أن ها نشان مى
دهيم تا تداعی شود این روش برای آموزش مراحل اولیه است و کم کم محدوده ی کار را تنك تر مى کنیم تا بای ارزشیابی
هی امن
۲ املای گروهی:
الف) معل وگروههء در موقع كفتن املا هر كروه دور هم جمع و از نوشته و فكر و أكاهى يك ديكر استفاده مى كنتد و به هم
ديكر ياد مى دهتد. ابن كار أمورش هم سال به هم سال است كه به نظريه ى سير كوزى معروف اسست» به وجود مى أبد و خحود
يك كار مشاركتى وياد دهى ياد كيرى لست
ب) سركروه واعضاء: با تشكيل كروه سه نفره أملا نوشته مى شود كه يك نفر متن را مى خواند و يك نفر مى تويسد و يك نفر
مطرت نح كند أين كار حجهم ومققت. أو عار ولام بد و يري رجه لي من رماس ودبيدتعا كوي فطلم خود اه هنت
می آورتد و ترس آن ها ریخته شده و پرای مراحل دیگر آمده می شوند
ج)اعلاى كروهى ندر هر كروه يك نفر به بقيه ديكته مى كويد برلى مثال در يك كروه سه نقرى يك نفر املا مىكويد. يك نفر
نظارث م ىكند و تفر سوم مىتويسد.
د)املاى كروهى:دانش أموزان به كروه هاى سه يا جهار نفرى تقسيم شده و هر کنام یک خط میتوسد.
ه)املاى كروه به كروه ديكرتهر كروه متنى را تهيه كرده براى كرود ديكر مى خواند تا أن گروه نود
”املاى تفريرى: معلم مننى را كه قبلا تهيه كرده به تدريج قرائت م ىكتد تا فراكيران بتويسند.
؟. املای ذهنی:
الف)دانش آموزان منتی را بخواند و در پیان املای آن را به تهایی بنویسد. با ستفاده از قدرت حافظه ی خودش به خودش
املاء بكويد
ب) کلمتی را پی تخته می تویسم و اتآموزنبه کلمات با فت ناه مکند وب ذهن می سپرند سپس کلمات نوشته
شده را از روی تخته پاک می کنیم. دانش آموزان با استفاده از قدرت حافظه خود کلمات را می نوبستد.
صفحه 2:
۵ الاء با کلعات پراکنده: طبق این طرح می تونیم روی تخته تعدادی از کلمات مثن رای اضافهتر از آن را بتویسیم و بعد
متن اعلارا شروع كنيم و از بجه ها بخواهيم تا ضمن املا نوشتن در صورت تباز كلمه ى مورد تظررا بيدا كنند و صحبح أن را
بتویسد؛ در این طرح دقت آن ها مهم است و تداعی آن در ذهن موتر است. جالب است که کم کم ملکه ذهن آن:ها می شود وادر
تهایتتیر ان ه په ان کم خواهد شد. تفکیک کلمات تا حدودی مشابه مود توجهاست متل داد و درم؛ حل به تال زیر توچه
كن: تخته کلاس مقو
ابا - هر - داد - بادام هلع بايا آب هارد.
آمد -مادر - ارم - اد - سار با مادر در بارا
a ee earns قوت onl
من بادام دارم امين آتار بر مى دارد.
املاى بججه ها به خانواده:كه كاه يراى تنوع در كار تكاليف شب مى توانيم متنى را از كتاب انتخاب كنيم يا متنى را تتهيه
كرده يه يجه ها مى دهيم واز أن ها بخواهيم تا به يكى از اعضاى خانواده كه كلاس Sal MY خود املا بكويتد و بعد
تتیجه را بای م بياورند. اين خود يك همكارى وأموزش خانواده را به دنبال دارد. البته بايد خانواده ها را هر جريان كفاشت تا راه
و روش نوشتن املا را با شرایط کناب بنویسیم هماهنگ کنند.
هدف یادگیری و مشارکت خانوده و أشنابى با روش كار اسث.
۷ املایبچه ها به معلم: معلم در كلاس در قرصت لازم مى تواند از كروهاى كلاس بخواهد تا هر كروه يك جمله از كناب
بتويسيم أماده كنند به معلم املا يكويند و معلم رو
هر بعضى موقع اشتباهى كه باعث بد أموزى نشود مثلا جا انداختن حرفى را معلم اتجام تا دقت أنها را بستجد. كسائى كه دقت
ته کلاس بتویسد. معلم می نوبسد و داتش أموزان با دقت فكاه من كتتد
بيش ترى دارند تشويق مى كند. إين عمل موجب دقث وبا تقليد بجه در موقع نوشتن مى شود
انلق متف الى ها مر قف
الف) سقره ای که بچه ها در حباط روی خاک یا با کچ در کف عدرسه با کلاس املامی نویسند. میز شتی در این زوش کار آمد
ب) سفرهای: دانشآموزان به صورت گروهی برروی سفرههای تابلونی با استفاده از مژیک وایبرد یا انگشث وگواش املاء
se
چ)در فضسا: که میتونیم ۲ نقر از بچه ها را جلوکلاس آورده و بشت به بجه ها به ايستد و در فضا جمله لى را بنويسند. اين
عمل توعی آموزش فارسی برای تجسم ذهنی کلمه است.
صفحه 3:
٩ املای کارتی:
الف )مثلا 1٠+ كلمه را روى كارت هاب مى تويسيم و به طور براكنده روى ميز قرار مى دهيم و از دانش أموزان مى خواهيم تا
كروهى يا فرذى جمله ى مورد نظر مارا مرتب كنند كه خود يك نوع جمله سازى با رعايت كات دستوری ۷
iJ
a
امن انار دارم
اب) معلم تعدادى كلمه روى كارت مى تويسد و جلوى كلاس تصب مى كند وأن ها را مى خوائد و بعد جمع مى كند وا دنش
أموزان مى خواهد كه كلماتى را كه به خاطر دارند بتويستد.
معلم مى قوان املا را بر روى جتدين كارت بنويسد و اين كارت ها را بين كرود ها تقسیم کند تا تام گره ها کارت ها را ند
هارا جمع كرده واز روى أن ها ديكته كويد
و سيس كارت
۰ املای کامل کردتی:
الف)در این طرح متن شماره ی يك را رای مثال می دهیم تا چندبار بخوانند و متن شماره ی دو که همان متن است با بان
ما و راهتمایی ما بدون حضور متن شماره ی یک کامل کنتد
متن یک متن دو
من درس دارم. منت جازم
ؤس يس وه
ایا سپ آمد alg
مزر مت
مير ميز داد
ax sly ble ساراس سيوف
ب) معلم تعداد لغاتى مثلا ٠؟ كلمه که دارای ارزش املایی هستند را انتخاب میکند و سپس جای آن ها را در متن آماده شده
جهت GIB aS میگذاد. ناه من کمل را خودش مىخواند و دانش أموزان جاهاى خالى رابا توجه به قرائت معلم بر
میکنند. مى توان كلماتى را انتخاب كرد و حروفى را از كلمه جا أنداخت . دانش أموزان كلمات را كامل كنتد.
١ املاى با ضبط وصوت: ضبط متن املا بر روى نور و بخش أن در كلاس درس يا منزل جهت نوشتن متن املا
صفحه 4:
۲ اعلا آبکی :دانش آموزان پیه هاى اول ودوم مى توانند با استفادة از قوطى مايع ظرفشوبى كه داخل أن أب ریخته اند رو
زمين املا بنويسند.
cot ay la a ۳ زفین شنی با چوب ما وید
۴ املا لعسی : دانش آموزی روی کمر دوست خود با انگشت بنویسد و نفر جلویی کلمه را تشخیص داده و روی کاغذ
پنویسند.
16 املای بدون نقطه یا تشدید یا لغات ناقص: می توان متن ملابی را به صورت تایپ بدون نقطه. بدون تشدید و با به
صورت لفات نافص به دانش آموزان داد تا نان در جای مناسب نقطهبگنارند با تشدیدقرار دهتد و با لفات ناقص را کامل کنند
۶ املابه کمک حافظه ی کوتاه مدت:
متن يا باراكرافى ا انتخاب مى كنيم بجه ها دوسه بار مى خوائند وبعد كناب را مى بنديم و مى كوييم حالا هر جه به يد داريد
بنويسيد. دوباره منن يا باراكراف درس ديكرى را انتخاب مى كنيم و هم جنين عمل تكرار مى شود. هدف ما تویسی, کارش و
ارزشيابى سريع از أكاهى و درك بچه می باشد.
۷ املای پایه تخته:
الف: جمله با کلمه گفته می شود و آنها به كمك حافظه ی خود یا به کمک جدول حروف و جدول تر
بتویسید.
۱ يم و بعد چند کلمه ی آن را پاک کنیم با کل آن را خوهیم ت داش آموزی آن را بتويسه البته بلي
متن جمله یا کلمات حذف شده را خواند و راهنمایی کرد.
ابد متتی را ره
۸ املای کلیدی: (1)جدولی را به شرح زير مى دهيم و حروفى را به عنوان كليد قرار مى دهيم و از أن ها مى خواهيم جلو أن
هر جند كلمه يادشان مى آيد كه صداى اول أن ها اين شكل است بتويستد. يايد +7 كلمه شود و بعد به أن ها ثمره مى دهیم.
هدف ید آوری کلمات شروع يا حرف هاى مدنظر كه تا حالا خوائده اند.
1
صفحه 5:
)۲( املای کلیدی: ٩
از دائش أموزان مى خواهيم تا بر اساس كليد كلماتى كه ابن هجا که در آن با فته نوسند.
هدف ياد آورى كلمات خوانده شود. در كتاب و كلاس
al ۰ کلیدی:(۳)
جمله هلى نا تعامى را مى دهيم تابر اساس كتاب يا به نظر خود كامل تكتند. اين جمله ها را از مئن دو يا سه هرس انتخاب م
كنم أول از أن ها مى خواهيم تا روى أن متن بخوانند بعد ابن طرح را عمل مى كتم.
هدف تقویت اما و جملهنویسی و رعایتتکات دستوری جملهاست.
مادر در
og یت ده
با با
۲۱ املای کسب توانمندی: در پایان هر سه هفته یا یک ماهی یک املای مستقل می گيریم تا بدائم تا چه حد رشد کرده اند
و آن را ملاک قرار داده و طرح و روشهای موثر را عمل می كتيم.
۳ املای سنگی-دانش آموزان در حباط مدرسه کلمات گفته شده معلم را با سنگ روی زمین می نوبسند.
صفحه 6:
۳ کلمه گم شده: چند کلمه را به صورت صحبح روی تبل می نویسیم.بهداتش آموزان می گوییم که به کلمات توجه کنتد.
یکی از دنش أموزان را از كلاس بيرون مى فرستيم و يكى از كلمات را باك مى كنيم تا وقنی داش آموز ار لاس شده حدس
als da any ياك سده نت و أو را soggy los
۴ نوبت کیه؟ در این روش بخش هات هر کلمه و با تکیب هر ر کارت هابی نوشته وه انش موزن ده می شود
ly LES ppl يز تع Was sll cabs کرت هایی که hg ia ys oss کلم را رین تیآ
یکی دیگر از ۵
ش أموزان به صورث اننخابى با داوطلب أن كلمه را روى تخته لاس می نود
۲۵ اسم - فامیل: این همان بازی قدیمی است. با اين تفاوت كه سئون ها کم تر است. در ضمن صدای اول کلمه مورد نظر
چاپ شده است.
NF املای مشارکتی: در این روش املاگوبی باید هر گروه یک جمله را آمده می کند و به تتیب برای کلیهدانش آموزان
كلاس ديكته مى كتد. بايد به این نکته توجه داشت كه در هر گروه یکی از اعضا جمله را می گویدودیگر اعضا می نویسند. یکی
را کنترل ند
أزاعضا تيز مى تواند يه عنوان ناظر فرست تویسی جمله
۷ روش مسایقهای: ال هروش مسایه ای روش دیگری از og املا كفتن به شمار مى رود در اين روش جند دانش أ
تقریبا هم سعح انتخاب مى نشود. بدا تخته ی کلاس را يه هو يا سه قسمث تقسيم می کنیم و سپس کلمه یا جمله ای توسطط
معلم گفته می شود.
WA املای جای خالی: ین روش بهدو صورت حذف کال کلمه با حذق بخشی از کلمهبه صورت حروف قابل اجراستءبدین
صرت كه در یک من از پیش تهیه شده بعضى از كلمات يا حروف را جا مى اندازيم. سبس از روى متن براى كلاس مى خوانيم و
جتى كلمه اى هم كه جا افتاده أسث توسط معلم قرالت مى شود دانش أموزان بس از شتيدن كلمه جلى خالی را پر می iS
4 املاى تصويرى: الف) تصاوير نیمه مجسم: دانش أموزان بايد وازه ها متناسب با هر تصوبر را زیر آن بتویستد.
ب) اجسام مچسم: تعدادى از وسايلى كه دائش أموزان نوشتن كامل أن را أموخته اند روى ميز مى جبنيم. تا دانش أموزان به
صورت فردى يا با مشورت هم و به صورت كروهى لملاى أن وسايل را بتویسند.
۳۰ املای مشورتی: در این روش اعضلى كروه فر ساخت جمله ويا متن كامل املا شركت فعال دارند. مى توانيم كلماتى را خر
اشتیر گره ها گذاشته ت با هم فکری جملههایمعنی در و کامل بسازند.
استفاده از خمیرهای بازی در دیکته هر كروه از دانش آموزان حروف با لمه ای را اخمیربزی درس می کنن و در
معرض ديد ديكر كروه ها قررمیدهند
صفحه 7:
۱ املای صوتی: در این روش متن اما از شب قبل توسط معمروی نار کاست ضبط می شود. موقع ما ین ور در کاس
پخش می شود تا کودک متن را تسد کته ی که در ین چا قال ذکر ات متن شیط شده تباید سریع و بدون تکار پاش
می توان از صداى فرد دبكرى براى اجام این کار کمک گرفت.
هم چنین برای تنوع
۱۳طرح و روش امالی آموزشی برای کالس اول ابتدایی
.۳امال به کمک کتاب و تصاویر:در این طرح متن امال را آماده کرده و از دانش آموزان می خواهیم تا ضمن نوشتن امال در
صورت نیاز از کتاب یا تصاویر استفاده کنند.
لذا کتاب را نزد آن ها باز می گذاریم و تصاویر الزم را هم در دست خود می گیریم و هر موقع که نیاز شد به آن ها نشان می
دهیم تا تداعی شود .این روش برای آموزش مراحل اولیه است و کم کم محدوده ی کار را تنگ تر می کنیم تا برای ارزشیابی
واقعی آماده شوند.
.2امالی گروهی:
الف) معلم و گروه ها :در موقع گفتن امال هر گروه دور هم جمع و از نوشته و فکر و آگاهی یک دیگر استفاده می کنند و به هم
دیگر یاد می دهند .این کار آموزش هم سال به هم سال است که به نظریه ی سینر گوژی معروف است ،به وجود می آید و خود
یک کار مشارکتی و یاد دهی یاد گیری است.
ب) سرگروه و اعضاء :با تشکیل گروه سه نفره امال نوشته می شود که یک نفر متن را می خواند و یک نفر می نویسد و یک نفر
نظارت می کند .این کار توجه و دقت آن ها را باال می برد و یادگیری را به باور می رساند و بچه ها کم کم اعتماد خود را به دست
می آورند و ترس آن ها ریخته شده و برای مراحل دیگر آماده می شوند.
ج)امالی گروهی:در هر گروه یک نفر به بقیه دیکته میگوید .برای مثال در یک گروه سه نفری یک نفر امال میگوید .یک نفر
نظارت میکند و نفر سوم مینویسد.
د)امالی گروهی:دانش آموزان به گروه های سه یا چهار نفری تقسیم شده و هر کدام یک خط مینویسد.
ه)امالی گروه به گروه دیگر:هر گروه متنی را تهیه کرده برای گروه دیگر می خواند تا آن گروه بنویسد.
.۱امالی تقریری :معلم متنی را که قبال تهیه کرده به تدریج قرائت میکند تا فراگیران بنویسند.
.4امالی ذهنی:
الف)دانش آموزان متنی را بخواند و در پایان امالی آن را به تنهایی بنویسد .با استفاده از قدرت حافظه ی خودش به خودش
امالء بگوید.
ب) کلماتی را پای تخته می نویسیم و دانشآموزان به کلمات با دقت نگاه میکنند و به ذهن می سپارند .سپس کلمات نوشته
شده را از روی تخته پاک می کنیم .دانش آموزان با استفاده از قدرت حافظه خود کلمات را می نویسند.
.5امالء با کلمات پراکنده :طبق این طرح می توانیم روی تخته تعدادی از کلمات متن را یا اضافه تر از آن را بنویسیم و بعد
متن امال را شروع کنیم و از بچه ها بخواهیم تا ضمن امال نوشتن در صورت نیاز کلمه ی مورد نظر را پیدا کنند و صحیح آن را
بنویسد .در این طرح دقت آن ها مهم است و تداعی آن در ذهن مؤثر است .جالب است که کم کم ملکه ذهن آن ها می شود و در
نهایت نیاز آن ها به آن کم خواهد شد .تفکیک کلمات تا حدودی مشابه مورد توجه است مثل دارد و دارم .حاال به مثال زیر توجه
کن:
متن:
تخته کالس
بابا – در – دارد – بادام – انار –
آمد – مادر – دارم – داد –
سارا – باران – امین – دوست
بابا آب دارد.
سارا با مادر در باران آمد.
او با من دوست است.
من بادام دارم.
امین انار بر می دارد.
.6امالی بچه ها به خانواده:گه گاهی برای تنوع در کار تکالیف شب می توانیم متنی را از کتاب انتخاب کنیم یا متنی را تهیه
کرده به بچه ها می دهیم و از آن ها بخواهیم تا به یکی از اعضای خانواده که کالس باالتر است یا اولیاء خود امال بگویند و بعد
نتیجه را برای ما بیاورند .این خود یک همکاری وآموزش خانواده را به دنبال دارد .البته باید خانواده ها را در جریان گذاشت تا راه
و روش نوشتن امال را با شرایط کتاب بنویسیم هماهنگ کنند.
هدف یادگیری و مشارکت خانواده و آشنایی با روش کار است.
.7امالی بچه ها به معلم :معلم در کالس در فرصت الزم می تواند از گروهای کالس بخواهد تا هر گروه یک جمله از کتاب
بنویسیم آماده کنند به معلم امال بگویند و معلم روی تخته کالس بنویسد .معلم می نویسد و دانش آموزان با دقت نگاه می کنند
در بعضی موقع اشتباهی که باعث بد آموزی نشود مثال جا انداختن حرفی را معلم انجام تا دقت آنها را بسنجد .کسانی که دقت
بیش تری دارند تشویق می کند .این عمل موجب دقت و یا تقلید بچه در موقع نوشتن می شود.
.8امالی سفره ای یا در فضا:
الف) سفره ای که بچه ها در حیاط روی خاک یا با گچ در کف مدرسه یا کالس امال می نویسند .میز شنی در این روش کار آمد
است.
ب) سفرهای :دانشآموزان به صورت گروهی برروی سفرههای نایلونی با استفاده از ماژیک وایتبرد یا انگشت وگواش امالء
مینویسند.
ج)در فضــا :که می توانیم 2نفر از بچه ها را جلو کالس آورده و پشت به بچه ها به ایستد و در فضا جمله ای را بنویسند .این
عمل نوعی آموزش فارسی برای تجسم ذهنی کلمه است.
.9امالی کارتی:
الف)مثال 22کلمه را روی کارت هایی می نویسیم و به طور پراکنده روی میز قرار می دهیم و از دانش آموزان می خواهیم تا
گروهی یا فردی جمله ی مورد نظر ما را مرتب کنند که خود یک نوع جمله سازی با رعایت نکات دستوری است.
مثال:
او.........در.........باران .........آمد
من........انار........دارم
ب) معلم تعدادی کلمه روی کارت می نویسد و جلوی کالس نصب می کند وآن ها را می خواند و بعد جمع می کند واز دانش
آموزان می خواهد که کلماتی را که به خاطر دارند بنویسند.
معلم می توان امال را بر روی چندین کارت بنویسد و این کارت ها را بین گروه ها تقسیم کند تا تمام گروه ها کارت ها را ببینند
و سپس کارت ها را جمع کرده و از روی آن ها دیکته بگوید.
.۳1امالی کامل کردنی:
الف)در این طرح متن شماره ی یک را برای مثال می دهیم تا چند بار بخوانند و متن شماره ی دو که همان متن ا ست با بیان
ما و راهنمایی ما بدون حضور متن شماره ی یک کامل کنند.
متن یک
من درس دارم.
متن دو
من...............دارم.
او در را بست.
او در را..............
بابا با اسب آمد.
بابا با..................
مادر در باران آمد.
مادر در ..........آمد.
امیر میز دارد.
امیر................دارد.
سارا با برادر بود.
سارا.................بود.
ب) معلم تعداد لغاتی مثال 22کلمه که دارای ارزش امالیی هستند را انتخاب میکند و سپس جای آن ها را در متن آماده شده
جهت تکثیر خالی میگذارد .آنگاه متن کامل را خودش میخواند و دانشآموزان جاهای خالی را با توجه به قرائت معلم پر
میکنند .می توان کلماتی را انتخاب کرد و حروفی را از کلمه جا انداخت ،دانش آموزان کلمات را کامل کنند.
.۳۳امالی با ضبط وصوت :ضبط متن امالء بر روی نوار و پخش آن در کالس درس یا منزل جهت نوشتن متن امالء.
.۳2امال آبکی :دانش آموزان پایه های اول ودوم می توانند با استفاده از قوطی مایع ظرفشویی که داخل آن آب ریخته اند روی
زمین امال بنویسند.
.۳۱امال ماسه ای:روی تخته شن یا زمین شنی با چوب امال بنویسند.
.۳4امال لمسی :دانش آموزی روی کمر دوست خود با انگشت بنویسد و نفر جلویی کلمه را تشخیص داده و روی کاغذ
بنویسند.
.۳5امالی بدون نقطه یا تشدید یا لغات ناقص :می توان متن امالیی را به صورت تایپ بدون نقطه ،بدون تشدید و یا به
صورت لغات ناقص به دانش آموزان داد تا آنان در جای مناسب نقطه بگذارند یا تشدید قرار دهند و یا لغات ناقص را کامل کنند.
.۳6امال به کمک حافظه ی کوتاه مدت:
متن یا پاراگرافی را انتخاب می کنیم بچه ها دوسه بار می خوانند وبعد کتاب را می بندیم و می گوییم حاال هر چه به یاد دارید
بنویسید ،دوباره متن یا پاراگراف درس دیگری را انتخاب می کنیم و هم چنین عمل تکرار می شود .هدف امال نویسی ،نگارش و
ارزشیابی سریع از آگاهی و درک بچه می باشد.
.۳7امالی پایه تخته:
الف :جمله یا کلمه گفته می شود و آنها به کمک حافظه ی خود یا به کمک جدول حروف و جدول ترکیب بنویسید.
ب :متنی را روی تخته بنویسیم و بعد چند کلمه ی آن را پاک کنیم یا کل آن را بخواهیم تا دانش آموزی آن را بنویسد .البته باید
متن جمله یا کلمات حذف شده را خواند و راهنمایی کرد.
.۳8امالی کلیدی)۳( :جدولی را به شرح زیر می دهیم و حروفی را به عنوان کلید قرار می دهیم و از آن ها می خواهیم جلو آن
هر چند کلمه یادشان می آید که صدای اول آن ها این شکل است بنویسند .باید 22کلمه شود و بعد به آن ها نمره می دهیم.
هدف یاد آوری کلمات شروع با حرف های مدنظر که تا حاال خوانده اند.
آ
ا
بــ
سـ
د
.۳9امالی کلیدی)2( :
از دانش آموزان می خواهیم تا بر اساس کلید کلماتی که این هجا که در آن بکار رفته بنویسند.
هدف یاد آوری کلمات خوانده شود .در کتاب و کالس است.
با
ما
تا
دا
سا
نا
.21امالی کلیدی)۱( :
جمله های نا تمامی را می دهیم تا بر اساس کتاب یا به نظر خود کامل کنند .این جمله ها را از متن دو یا سه درس انتخاب می
کنم .اول از آن ها می خواهیم تا روی آن متن بخوانند بعد این طرح را عمل می کنم.
هدف تقویت امال و جمله نویسی و رعایت نکات دستوری جمله است.
مادر در.....................................
من انار......................................
بابا با .......................................
او.............................................
.2۳امالی کسب توانمندی :در پایان هر سه هفته یا یک ماهی یک امالی مستقل می گیریم تا بدانیم تا چه حد رشد کرده اند
و آن را مالک قرار داده و طرح و روشهای مؤثر را عمل می کنیم.
.22امالی سنگی-دانش آموزان در حیاط مدرسه کلمات گفته شده معلم را با سنگ روی زمین می نویسند.
.2۱کلمه گم شده :چند کلمه را به صورت صحیح روی تابلو می نویسیم ،به دانش آموزان می گوییم که به کلمات توجه کنند.
یکی از دانش آموزان را از کالس بیرون می فرستیم و یکی از کلمات را پاک می کنیم تا وقتی دانش آموز وارد کالس شد ،حدس
بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجددا بنویسد.
.24نوبت کیه؟ :در این روش بخش های هر کلمه و یا ترکیب ها را در کارت هایی نوشته و به دانش آموزان داده می شود.
آموزگار کلمه ای را نام می برد .هر دانش آموزی که با کارت هایی که در دست دارد و می تواند کلمه را بسازد بیرون می آید.
یکی دیگر از دانش آموزان به صورت انتخابی یا داوطلب آن کلمه را روی تخته کالس می نویسد.
.25اسم -فامیل :این همان بازی قدیمی است ،با این تفاوت که ستون ها کم تر است .در ضمن صدای اول کلمه مورد نظر
چاپ شده است.
.26امالی مشارکتی :در این روش امالگویی باید هر گروه یک جمله را آماده می کند و به ترتیب برای کلیه دانش آموزان
کالس دیکته می کند .باید به این نکته توجه داشت که ،در هر گروه یکی از اعضا جمله را می گویدو دیگر اعضا می نویسند .یکی
از اعضا نیز می تواند به عنوان ناظر درست نویسی جمله گروه را کنترل کند.
.27روش مسابقه ای :امال به روش مسابقه ای روش دیگری از نحوه امال گفتن به شمار می رود .در این روش چند دانش آموز
تقریبا هم سطح انتخاب می شود .ابتدا تخته ی کالس را به دو یا سه قسمت تقسیم می کنیم و سپس کلمه یا جمله ای توسط
معلم گفته می شود.
.28امالی جای خالی :این روش به دو صورت حذف کامل کلمه یا حذف بخشی از کلمه به صورت حروف قابل اجراست ،بدین
صرت که در یک متن از پیش تهیه شده بعضی از کلمات یا حروف را جا می اندازیم ،سپس از روی متن برای کالس می خوانیم و
حتی کلمه ای هم که جا افتاده است توسط معلم قرائت می شود .دانش آموزان پس از شنیدن کلمه جای خالی را پر می کنند.
.29امالی تصویری :الف) تصاویر نیمه مجسم :دانش آموزان باید واژه ها متناسب با هر تصویر را زیر آن بنویسند.
ب) اجسام مجسم :تعدادی از وسایلی که دانش آموزان نوشتن کامل آن را آموخته اند روی میز می چینیم ،تا دانش آموزان به
صورت فردی یا با مشورت هم و به صورت گروهی امالی آن وسایل را بنویسند.
.۱1امالی مشورتی :در این روش اعضای گروه در ساخت جمله و یا متن کامل امال شرکت فعال دارند .می توانیم کلماتی را در
اختیار گروه ها گذاشته تا با هم فکری جمله های معنی دار و کامل بسازند.
استفاده از خمیرهای بازی در دیکته :هر گروه از دانش آموزان حروف یا کلمه ای را با خمیر بازی درست می کنند و در
معرض دید دیگر گروه ها قرار می دهند.
.۱۳امالی صوتی :در این روش متن امال از شب قبل توسط معلم روی نوار کاست ضبط می شود .موقع امال این نوار در کالس
پخش می شود تا کودک متن را بنویسد .نکته ای که در این جا قابل ذکر است ،متن ضبط شده نباید سریع و بدون تکرار باشد.
هم چنین برای تنوع بیشتر می توان از صدای فرد دیگری برای انجام این کار کمک گرفت.