صفحه 1:
soon os tae oss QD
دقت کند :ابا ه من مقاری نان داد
6 باه من مقداین داد
أو امروز ستكاك تازه خريده بود
إين جمله اد ده شدهاست.
0
بابا امروز از ستكك تازه لى كه خريده بود به من مقدارى نان داد.
به من مقدری ان داد
این جمله کسترش داده شده و قفا سازی شدهاست.
)فرصت فكر كردن را به دائش آموزان بدهيد و هربار بخواهيد همان جمله قبلى را كسترش دهند
se
كيوتران ...بال مى دلق
كبوتران با عجله بال مى زدئد
كبوتران بيجاره با عجله بال مى زدتد
كبوتران بيجاره ونا اميد با عجله بال مى زدئد
كبوتران بيجاره ونا اميد براى نجات از دم بل میزدند.
۱
لضع يي ی اس اساسا اساسا اساسا اساسا ار اساسا ام
صفحه 2:
توجه اريم كه مات اه شده با پم درا از جمله i
از کلمات تکراری و بی هدف استفاده نمى شود مثلا در جمله بالا بيام تهايى دريافت مي شود كه كيوتران در دام افتادة 1
اند و پر وبل میزنند که نجات پیداکند
ارم های دیگر
sol ots آن ها
آن ها کتاب فارسی را آوردد
آن ها كتاب فارسي را از کناب خانهآوردند
آن ها كتاب فارسي بنجم را از كتاب خانه وردئد
آن ها كتاب فارسى ينجم را از کاب خانه ی انتشارت آوردند
آن ها كتاب فارسى ينجم را از كتاب خانه ى انتشارات بهچابخانهآوردد.
آن ها كتاب فارسي بنجم را از كتاب خانه ى انتشارات براى جاب به جابخانه آوردئد
(0) درجمل آخر ييام بسبار واضح به خوائئده يا شنونده منتقل شد
.بس منظور از كسترش يا فضا سازى جمله استفاده از كلماتى مرتبط است که یام ما را امل کند
6۷ اموزکار
آموزار روز شنبه ورد کلاس شد.
وود كلاس شد
آموزكار روز شنبه در حالى كه ناراحت بود وارد كلاس شد
آموزكار روز شنبه در حالى كه از رفتار على ناراحت بود وارد كلاس شد
قراكيران بايد تصويرهاى داده شده را خوب پشناسند و چیات آن ها را ررسیکنند
مى توائد حتى در مورد يك لباس باشد حتما نبايد تصوير داده شده غيلى خاص باشد.
صفحه 3:
لا در مورد تصویر دده شده می نود
این یک کت است .می نواند از جنس های مختلفی اشد
بارجه يا جرم باشد . مى توان كت و شلوار رسمى خريد و هم مى نوان كت را بصورت تكى استفاده کرد
كت معمول لباس رسمى و مجلسي است.
کت های شخیم برای فصل های سرد استفاده می شود
)ا wats تصوینویسی را بصورت مقابسه دو تصوير داريم
ادو تصوير داده شده را هر يك به تتهابى بررسى كرده و شباهت ها و تفاوت هایی در آن ها پیدا می کند
ار : تصویر شتر و گوسفند.
هر دوحیوان هد .سر و چشم و گوش ودهان درند A 1۹
+
اين دو حيوان جهار يا و اهلى هستتد.
انسان ها از آن ها استفاده مى كنند . از شتر در صحرا توردى به دليل مقاوم بودن ا به كرما و تشتككي وار شیر و پشم
و گوشت گوستند استفادهمی کند.
آن ها با هم تاوت هایی هم دارند.
شتر بزرگ تر و قوی هیکل تر از وسفند
مدای هر دوبا هم فرق دارد. نوع راه رقتن آن ها و محلتگهداری آن ها ماوت
ولى هر دو أفريدهى خداى بزرك هستند و وجود آن ها ضرورى 1
gad تصاوير مرتبط استفاده كنيد
ارم : تصویر اه شدهمراحل رشد نوزاد قوربافه لنت
یا تصویر اه شدهمرحلتشکیلفسیل است
تصویر اه شده یک مطلبمقهومی داد در ورد روز پر وتاب ولدین و
حتی می ون تصاوير مربوط به يك داستان را داد رای آن داستان اد و
6 مت تقد ده رین تصاوير ست
بايد با توجه به ارتباط بفت شده شروع به بد نویسی کند.
صفحه 4:
تفر دریم که نوشته ها سیر طلنی و عالى با شد ولى همين حد كه بتوائد دقت و تمركز روى #صاوير داد
داشته باشد بسیار مهم
Se های دیگر
تصوير دو ماشين و بيان شباهت و تقاوت ها
تصوير انسان و درخت و بيان شباهت ها و تقاوت ها
تصویر جبع آدرس زباله ها در طبيعت توسط بجه هاو
هدف از اين روش درست كوش دادن , درست فكر كردن و درست يبان كردن ست
علاوه بر اين موارد وقنى از دانش آموز نظر خواهى مى شود برلى او بسيار با ارش امست
كاساني كه در ست كوش مى دهند ودر ست فكر مى كتند مى توانتد در ست قضاوت كنند و نظر خود را بیان کنند و
بيشتهاد ازايه دهت
هل
6 بنظر شما درختان در باز بهار جه تفاوتي باهم دارئد .دلي oT چه میداد
ا( بنظر شما جرا وجود نظم در حياط و صف مدرسه ضرورت دارد . برا برقرارى نظم جه ييشتهادى داريد
ا( بنظر شما شعر جشمه وسنك جه ييامى دارد. شما از آن جه برداشتى كرده إيد
69 بك تجريه جالب تر
قدرت اظهار نظر را ب بيه نيز مى دهيم
معا( به نظر شما شهر مكه جه لحاظ اهميت دارد .اطلاعاتى در اختبار سايرين قزر دهد
nl انش آموز شروع میکنه به فکر و ترکز و نظر خودش روا می که ومتن بند نوهسی شده ی خودش رو
tee
حالا به ساير دانش آموزان فرصت اظهار نظر شفاهی بدید.
صفحه 5:
09 داشتن كلام رسا وفن بیان یکی از اصول وله خوب نوشتن است.
بس شما به عنوان معلم به اظهار نظر سايرين به متن خوائده شده خوب تكوش دهيد و دلايل را بر سيد وجمع بندى
5
By sacle
6 نظر خود را در مورة وجود علائم eal و راتندكى بيان كني
)ا بنظر شما مطالب كتاب هديه در زميته آموزش يكتايى خداوند و شناخت ييامبران تا جه حد مقيد ست و برلى
بهتر شدن آن جه بيشتهادى داريد و..
6 دادن میدن اهار نظرو ييشستد يه بجه حاحتي در حد يك خط ليزه زيادى باق سحن وی یخرب
فكر كردن ی دهد
iad QQ كنيد ازهر نوشتهى كد به علا شار ظر دارد هدض داشته ید
كا ات شا اسر دید هید مش ره وی در
دانش آموزباد برای نوشتن متی با استفاده از لمات وابسته ی داده شده بايد در ذهن خود طرح و مسیری را
مجسم کند واز كلمات در آن مسير جمله هابى با معنى و مرتبط به موضوع خواسته شده بسازد
0 عدم
اقوالين درست تويسى
pie تكارشي
برهيز از جملات بى ربط به موضوع.
نام خوب
بايا خوب
صفحه 6:
عن
با كلمات زير در مورد كاشتن دانه بند نويسى كنيد
خاک - آب - دنه - سبز - ر شد- تكهدارى - کاشتن - چیدن - محصول -خوردن - کود - سمپاشی - بل زدن -
آبيارى - هوا
6 میدش
.براى كاشتن دائه به خاك نباز داريم . در هنكام كاشت خاك را با بيل كتار ميزنيم و دانه را مى كاريم. به اندازة
كافي به آن آب مى ذهيم . ذانه به تكهدارى و هواى مناسب احتياج دارد . برقى اين كه خوب رشسد کند کود هم
استفادهمیکنیم و با سپاشی حشرات را از گاه دز می کیم و
63 اذاين تجربه در دروس تدريس شده هم استقاده كنيد
مثلاكلمانى مرتبط با درس فسيل از علوم بنجم به إين صورت انتخاب كتيد و بخواهيد يابه كار يردن آن ها در مورد
قسيل بتدنويسي SS
بل دیگر
با کلماتدادهشده متی از زبان كودكى بنويسيد كه حيوانات را دوست دارد
طبیعت - حيوانات- اسب هاى ودشى - انسان ها - من - صدمه - آنش زدن - خداوند -جنگل ها - دوست دارم -
درختان - شکستن شاخه ها -محافظت -
)روش خوییاست بریتفکربچه ها در مورد يك موضوع كه شما ميخواميد و ساختن مسيرى از جملات با گلماش که شم
رنه کرد ليد
09 دا ستان يا مطلبى رابه دلخواه انتخاب مى كنند و خوب مطالعه می کنند و وی أن فكر مس كنند وبعد ميخواميم با توجه به
بياس كه دريافت AS a Sp a aS
صفحه 7:
عن
باز آفرينى داستان جوبان دروشكو از زيان دانش آموز
.... جويان فرياد زد كرك آعد كرك آمد
مردم براى نجات او و كوسغندان به آنجا رقتند و خيلى نكران بودئد.
Sy جويان اين تكرائي و تلاش مردم را ديد شرمنده شد و عذرخواهى كرد و قول داد كارش را ترا نکن
بعد از آن جويان و مردم خيلى دوست شدند و همه سعى مى كردند در مشكلات به هم كمك كنتد
و نامش به داستان بجوبانى كه راستكو شد تغيبر مى كند.
اين كار فقط مخصوص داستان يوست حتى مى تواند خبار و ماجرلها و مطالبى كه دوست دارند رابا قري
5
بید روی پیممطلب اولبه خوب فکر کند
() سراغ تخيل برود وايده بردازى كند
@ جملات طولاتى وغسته كنت اد
© نام اتساب كبر
9 درست نويسى وعلائم نكارشى را رعايت کند
6 بیش اسان
ام جدید :عم به ول
.لاک پشت با دو مغاییسفر خود را شروع کرد
در طول اه مامفکرمی کرد که چندر کار خطرناکیکردهاست و به این نگه نی کرد
تصميم كرفت ججشم هايش را ببتدد و به قول خود فكر مى كرد که نید حرفی بزند.
أنقدر به قول خودش فكر مى كرد كه صداهاى اطراف را نمى شنيد
كم كم به بايين رقتند وروی زمن نشستند
صفحه 8:
لاک پشت با عمل بهقولش الم بهزمین رسید
0909 هدكد هك مركزب فيض وتغييرات لخو براساس تخيل يجه هابايكديكر مقايسه نشود
Be Oe
)ری آموزش خلصه نیس بااصله از متن شروعنکند.
توقعناشته بشید دانش آموز یک کناب داستن را رای شما خلاصهکند.
از جمله شروع كنيد
براى خلاصه تويسى هر جمله بايد ابتدا آن را خوب بخواتيم
بيام اصلى آن جمله را درك كنيم
كلمات اضاقي كه اكر حذف شود در بيام جمله تاثير ندارد را حذف كنيد
اسيس جمله ها به دنبال هم نوشته شود
مثال زير را دقت كنيد
wlohe
زنگ تفریج زده شد
بجه ها با خوشحالى به حياط آمدئد
احمد تن إيستاده بود
أوبه بجه هابى كه در حياط بودتد نكاد مى كرد
أحمد در بين بجه ها دوستش وحيد را ديد
وحيد مشغول مطالعه كتاب درسي بود
صفحه 9:
6 جمله خلامهنده i
در زنك تفريح بجه ها به حياط آمدئد
ا(جمله اول ودوم را بخواهيد در يك جمله بتويستو ).
أحمد تنها إيستاده بود و به بجه ها نكاد مى كرد
(جمله سوم و چهارم ا در یک جمله نویسند)
أحمد در حياط وحيد را مشفول مطالعه كتاب ديد
حالا جملات را يشت سر هم بنويسندخيلى راحت يك متن را مى توان با إين نمرينات خلاصه کرد به شرطی که اول
جمله ها را خوب بخونند
ply هر جمله را دریافت کنند و کلماتاضافی بیتثی در پام را حذف کند
بعد جملات را دوت دوا به يك جمله تبديل كنتد
در آخر يشت سر هم بنويستد
‘ste
جهادگران جهادسازندگی از اه و شهرخود سفر می کند
آنه براق خدمت به مردم ليازمند روستاهبه آنجا مى رول
روزهاى زيادى از صبح تا شب در روستاها مشفول خدمت رسانی هستند
مردم مشکلات زيادى دارند و آن ها سعى مى کند مشکلات مردم را برطرف کنند
زوم خاص چم
ادگران چهادسازندگیبهخدمت به مردم روستاها بهآجا سفرمی کند. :
روزهای زیادی تمام وقت مشفول خدمت و برطرق کردن مشکلات مردم هستند
ls مى توانيد يخواديد يك متن را مطالعه كنند يا يك فيلم را ييف لما نخواهيد كه أن ر بطور كامل خلاصه كنفد أن ها
lg نوسندهیستند
ولى بخواهيد بخشى از متن يك نوشته يا كفته هاى شخصيت فيلم را به اين صورت جمله به جمله كوتاه كتند
1
دسفم مم م م عع م م عع ع م غم ع م م غم م قم فق صا
صفحه 10:
)تیه شناسنامه رای کس با چیی یف واگی های كه مى توان براى يك شخص يا شى در نر كرفت
مثلا؛ براى خود شتاستامه بتويسيد
شناسنامه دارلى اطلاعاتي است كه با خواندن آن بايد به ويزكى هلى فرد بى برد هر جه در شتاسنامه خواهند يافت را
بتدنويسي كتئد
حتی ساير مشخصات ظاهرى را به اين شناسنامه نوسی اضافهکنند
نام و نام خانوادگی من لیا علوی است .نام يدرم على است . نام مادرم عاطفه است . در سال 88 در تهران به نا
آمده ام قد من ۱۶۰ ورنگ يوستم سفيد اسست
در محله کوچه درختی منطقه ۱۷ تهران زندگی می کنم. در موسسه آموزش زبن کار می کنم
)در ادامه بخوهید همین شناينامه نويسى را براى دوستش انجام دهد
يعنى مثل يك يرسشش نامه اين اطلاعات را تهيه كند و ری او نامه تهيه كت
(6) حال نويت شناسنامه نويسى براى اشيا است.
معرفي كامل يك شي با دقتى كه روى آن دارن
عل
براى در اتاق شناسنامه تهبه مى كنيم
در خانه چهرنگی درد
ازچه ساخته شده
چند لول درد
of ste,
صفحه 11:
i ند درد I
1
i nl كليد آن جه شكلى |
.. چند سال است ساخته شده و 1
it رخدت 1
: )راك درخت شناسنامه هه کید j
1 انتظار تداريم متن بسيار طولاني باشد 007+
i i
: se ...تفر دایم دقت دانش آموز بل رود و در هه شناسنامه ری فرد با شی خوب
i 1
1 1
1 1
i 1
i
1 1
1 1
7 1
3 روى كاغذ aly نامه عبارت از i
1
t الواس تس ودر يعسي |
نامه را شروع كرده باخطاب قرار دادن او ع
i
i وریدنهی ناه یم خود بیان کنیم |
و در انتا با متنمتاسب نامه را پیان دهیم
69 قا بخواهيد مونادوتا راك همنامه بنويستد
nie aS شما نامه ى بى اسم بنويسند نا هر جه ميخواهند و از شما انتظار دارند را يان كنف
| (©) كاص بخواهيد براى كسى كه نيست ويادجار سفت شده نامه بنويسند برابش همدردى وأرزو كنند مثل بجه های له
زکرمتم ند
1
بدل نامه حاوى يهام
شروع نامه با خطاب قرار دادن شخص مورد نظر
صفحه 12:
يليان دادن تلن
درست ورسا تويسي
برهيز از تکار
رعایت علائمنگارشی
تع اده لاه تدهم تيمك
6 آرزوجان سلام اميدوارم حالت خوب باشد. (شروع و عتوان نامه ).
Q فردا متحان داريم ومن دفتر رياضى را ناورده ام ارم توا دو مساله كه سشكل دارم را ذر زنك تفريح.
برایم توضیح دهی
اراستى فردا عصر به خانه مابيا تذرى داريم (بدنه حاوى ييام ).
(et) BIS IS هستي . ممنون كه كمكم مي eps cm ss
()./باتوجه به بياس كه اؤمقن دريات كرده اند م توانيد بخواهيد رويدادها ابه ریب رخ ان مرب ند
عي ف دزن یرل عع لنت عل يك هم وه زو )تک رز تا
رويداد مرتب شود
يك مثال بسيار جالب از مرئب كردن رويدادها منته إن بار در ریاقی
در آخر مخرج در مخرج ضرب می شود
ادر ضرب كسرها مى توان قبل از شرب به صورت و مخرج ها دقت كرد
"صورت در صورت ضرب می شود
هر چه در صورت است با هر چه در مخرح است ساده شود
پر حسب پیام و نتظار ما از متن رویدادها مرتب می شود همین را مى توان در دروس ديكر نيز پاده کرد ا یک من
داستانی در کلاس خوانده شود
صفحه 13:
۵رویدده هم ریخته ای تال نوشته شود و دانش آموزان oT مرتبکند
تویت گوش دادن و دقت و تمرکز از جمله هدف این کار است 1
69 اع لوقي ومد وهای اش را مت ند ود وخ مه دهد
۳خیلی فکر کرد که این شخص کیست.
امرد دانشمتد در اناقش مشغول مرتب كردن کناب هاش بو
بعد فز سدقى يندش مد كه أو شاعر بزرگی است که هسعدی معروف است و...
SB apse poe SHES از
اهم رويدادها براساس پیم دریافت شده مرتب مى شود هم بر حسب خلاقيت خود بند را در يك يا دو جمله ادامه مى
دهد که کر بسیارچالبی ست
یکی از رال بد ویسی گزارش نویسی
بسیاری از مطالب وحتى دروسى كه ث الآن خوائده ايد درباره جيزى يا كسى كزارش داده ست
مادر صحبت ها درباره كارها وجيزهاى مختلف كزارش هابى بيان كرده ايم
مثلا معرقي يك شقل و كسى كه آن را انجام مى دهد
sls را نشويق كنيد فقط جند خط د مورد يكى ازمفازه ها يا شسفل هابى كه در اطراف فود ديده اند گزرش
ae
فارسى اول ابتدايى را به خاطر داريد ؟
اين مرد نانوا سنت
ان نان میپزد
ونان را در تور میپزد
او نان راز تور بیرون می آورد.
صفحه 14:
این یک ee BE ساده ا
QI ازدائش آموزان بخواميد در مورد بك كردش يا بازديد صحبت كنند يا بنويسفد
از آن ها بخواهيد كزارش مشاهدات خود را از یکی از محل هابی که دیده اند بنوسند
یک گزارشگر خبری
مت از کتاب فرسی او
ديروز دانش آموزان به مزرعه رفتند . مزرعه نزديك دبسستان امست. معلم درباره سهم زدن صحبت كرد . آن ها
مواظب ag كه به كندم ها آسيب ترسد . عصر دوباره همراه معلم يه مدرسه بركشتتر
این یک گزارش ساده از ازدید است.
6 گزارش سادهازمراسم
از آن ها بخواهيد كزارشي از آنجه ديده اند و آنجه انجام مى شود را از يك مراسم تعريف كنتد يا روى کاغذ
چند سطر کافی است:
وهای از درس فارسی
در عيد نوروز مردم خانه ها خود را تميز مى كنت
سفره هقت سين بهن مى 2S
.به ديدن يكديكر مى روتد . از توروز نا نوروز ديككر يك سال است ...
زستان تمام مى شود و بهار مى آيد . درختان زيبا و سرسيز مى شود
ما در عيد نوروز عيد جمهورى اسلامي را نيز داريم
ادر بايان ديد و بازديد و مراسسم های نوروز روز طبیعت اسست که به پارک و جاهاى ديدنى مى رويم و بعد ار يايان
تعطيلات سالى خوب را شروع مى كنيم
صفحه 15:
6 يك كرارش سادهلزيك استان بنويسيد
گزارش مختصری از محله ی خود بنویسید. ل
درس مطالعات اجتماعی پنجم را وقت كنيد
مثلا درس كشورهاى همسابه جيزى كه نوشته شده در واقع مفلا
گزارش در موردارمستان است.
مشخصات جغراقيايى . جمعيت , آب وهوا , شغل مردمش و...
63 انوع ديكربند نويسس شرج حال نويسس است.
شرح حال خود يا هر كس ديكرى را مى توان به زيان ساده نوشت فقط بايد جملات ساده و قابل درك باشد . طولائي
انباشد . به هم مرتبط باشد . نشائه نكارشي داشته باشد . مطالب حقيقت داشته باشد . شامل مشخصات و كارهاى مهم
شخص باشد
sale شرح حال ابوعلى سينا
در حدود هزار سال بيش به دنيا آم .ناش را حسين تكذاشتن . لواز ن ساكى ب علاق
علم كرد . بسيار كتاب مى خوائد. اودر :14 سالكى طبيب ماهرى شد
شروع به خواتدن و قراكيرى
+سيار مهربان بود و بيماران معتاج را رليكان معالجه مى كرد . كتاب هاى ارز شستدى دارد كه هتوز در داتشكار هاي 2
بزرگ جهان تدریس می شود
کتاب معروف او قانون است . اين دانشمند بزرك ايرانى در ۵۷ سالگی درگذشت و آرامگه او در همدان است.
69 شرح حال خود را بنویسید.
هميشه نبايد دنل ویژگی هیی در طراف و ديكران باشيد
این بر خود را شرح دهيد: مشخصات خود . علاقمندى هاى خود . كارهاى با ارزش خود . آر
نامم على است . 116 سال دارم و به درس و مطالعه خيلى علاقه دارم
خانواده ما 6 نفرى است . دو خواهر مهريان دارم
مادرم هترمد است و فرش می بافد
1
دسفم مم م م عع م م عع ع م غم ع م م غم م قم فق صا
صفحه 16:
| ۱
1 من هم به هنر علاقه زيادى دارم ودوست دارم آن را ادامه بدهم . ورزش را هم خيلى دوست دارم {
| جندين كناب ومجله ورزشى دارم و آناهارامى خوائم وباك دوستائم تعريف مى كتم ورزش كردن رابايجة ...2
i هاى كوجه هم ياد مى دهم و آن ها مرا مربى صدا مى كتند.
من سعی خود را خواهم کرد که هم در درس هم در ورزش موفق شوم و همبشه خدا را شکر می کنم. t
4 ۳
۱
1
ادامه دادن جمله با فضا سازی و گسترده کردن جمله تفاوت دارد
دقت کنید :بابا به من مقداری نان داد
بابا به من مقداری نان داد .
او امروز سنگگ تازه خریده بود .
این جمله ادامه داده شده است .
بابا .................به من مقداری نان داد
بابا امروز از سنگگ تازه ای که خریده بود به من مقداری نان داد .
این جمله گسترش داده شده و فضا سازی شده است
فرصت فکر کردن را به دانش آموزان بدهید و هر بار بخواهید همان جمله قبلی را گسترش دهند
مثال:
کبوتران ..............بال می زدند
کبوتران با عجله بال می زدند
کبوتران بیچاره با عجله بال می زدند
کبوتران بیچاره و نا امید با عجله بال می زدند
کبوتران بیچاره و نا امید برای نجات از دام بال می زدند
1
توجه داریم که کلمات اضافه شده باید پیام دریافتی از جمله را تکمیل کند
از کلمات تکراری و بی هدف استفاده نمی شود مثال در جمله باال پیام نهایی دریافت می شود که کبوتران در دام افتاده
اند و پر و بال می زنند که نجات پیدا کنند
مثال های دیگر
آن ها کتاب آوردند
آن ها کتاب فارسی را آوردند
آن ها کتاب فارسی را از کتاب خانه آوردند
آن ها کتاب فارسی پنجم را از کتاب خانه آوردند
آن ها کتاب فارسی پنجم را از کتاب خانه ی انتشارت آوردند
آن ها کتاب فارسی پنجم را از کتاب خانه ی انتشارات به چاپخانه آوردند
آن ها کتاب فارسی پنجم را از کتاب خانه ی انتشارات برای چاپ به چاپخانه آوردند
در جمله آخر پیام بسیار واضح به خواننده یا شنونده منتقل شد
پس منظور از گسترش یا فضا سازی جمله استفاده از کلماتی مرتبط است که پیام ما را کامل کند
آموزگار ............وارد کالس شد
آموزگار روز شنبه وارد کالس شد
آموزگار روز شنبه در حالی که ناراحت بود وارد کالس شد
آموزگار روز شنبه در حالی که از رفتار علی ناراحت بود وارد کالس شد
فراگیران باید تصویرهای داده شده را خوب بشناسند و جزئیات آن ها را بررسی کنند
می تواند حتی در مورد یک لباس باشد حتما نباید تصویر داده شده خیلی خاص باشد
2
مثال در مورد تصویر داده شده می نویسند
این یک کت است .می تواند از جنس های مختلفی باشد .
پارچه یا چرم باشد .می توان کت و شلوار رسمی خرید و هم می توان کت را بصورت تکی استفاده کرد .
کت معموال لباس رسمی و مجلسی است .
کت های ضخیم برای فصل های سرد استفاده می شود ........ .
گاهی تصویر نویسی را بصورت مقایسه دو تصویر داریم
دو تصویر داده شده را هر یک به تنهایی بررسی کرده و شباهت ها و تفاوت هایی در آن ها پیدا می کنند
مثال :تصویر شتر و گوسفند
هر دو حیوان هستند .سر و چشم و گوش و دهان دارند .
این دو حیوان چهار پا و اهلی هستند .
انسان ها از آن ها استفاده می کنند .از شتر در صحرا نوردی به دلیل مقاوم بودن او به گرما و تشنگی و از شیر و پشم
و گوشت گوسفند استفاده می کنند .
آن ها با هم تفاوت هایی هم دارند
شتر بزرگ تر و قوی هیکل تر از گوسفند است .
صدای هر دو با هم فرق دارد .نوع راه رفتن آن ها و محل نگهداری آن ها متفاوت است .
ولی هر دو آفریده ی خدای بزرگ هستند و وجود آن ها ضروری است ......
گاهی تصاویر مرتبط استفاده کنید
مثال :تصویر داده شده مراحل رشد نوزاد قورباغه است
یا تصویر داده شده مراحل تشکیل فسیل است
یا تصویر داده شده یک مطلب مفهومی دارد مثال در مورد روز پدر و احترام به والدین و .....
حتی می توان تصاویر مربوط به یک داستان را داد تا برای آن داستان بسازند و .....
هدف تقویت درک ارتباط بین تصاویر است
باید با توجه به ارتباط یافت شده شروع به بند نویسی کنند
3
انتظار نداریم که نو شته ها ب سیار طوالنی و عالی با شد ولی همین حد که بتواند دقت و تمرکز روی ت صاویر داده شده
داشته باشد بسیار مهم است
مثال :های دیگر :
تصویر دو ماشین و بیان شباهت و تفاوت ها
تصویر انسان و درخت و بیان شباهت ها و تفاوت ها
تصویر جمع آدرس زباله ها در طبیعت توسط بچه ها و . ...
هدف از این روش درست گوش دادن ،درست فکر کردن و درست بیان کردن است
عالوه بر این موارد وقتی از دانش آموز نظر خواهی می شود برای او بسیار با ارزش است
ک سانی که در ست گوش می دهند و در ست فکر می کنند می توانند در ست ق ضاوت کنند و نظر خود را بیان کنند و
پیشنهاد ارایه دهند
مثال :
بنظر شما درختان در پاییز و بهار چه تفاوتی با هم دارند .دلیل آن را چه می دانید
بنظر شما چرا وجود نظم در حیاط و صف مدرسه ضرورت دارد .برای برقراری نظم چه پیشنهادی دارید
بنظر شما شعر چشمه و سنگ چه پیامی دارد .شما از آن چه برداشتی کرده اید
یک تجربه جالب تر
قدرت اظهار نظر را به بقیه نیز می دهیم
م ثال
به نظر شما شهر مکه از چه لحاظ اهمیت دارد .اطالعاتی در اختیار سایرین قرار دهید
اینجا دانش آموز شروع می کنه به فکر و تمرکز و نظر خودش رو بیان می کنه و متن بند نوی سی شده ی خودش رو
می خونه
حاال به سایر دانش آموزان فرصت اظهار نظر شفاهی بدید
4
داشتن کالم رسا و فن بیان یکی از اصول اولیه خوب نوشتن است
پس شما به عنوان معلم به اظهار نظر سایرین به متن خوانده شده خوب گوش دهید و دالیل را بپر سید و جمع بندی
کنید
مثال های دیگر
نظر خود را در مورد وجود عالئم راهنمایی و رانندگی بیان کنید
بنظر شما مطالب کتاب هدیه در زمینه آموزش یکتایی خداوند و شناخت پیامبران تا چه حد مفید ا ست و برای
بهتر شدن آن چه پیشنهادی دارید و ......
دادن میدان اظهار نظر و پیشننننهاد به بچه ها حتی در حد یک خط انگیزه زیادی برای سنننخن وری بهتر و خوب
فکر کردن می دهد
لطفا سعی کنید از هر نوشته ای که به عنوان انشا در نظر دارید هدفی داشته باشید
گاهی اوقات شما کلمات وابسته را ارائه دهید و بخواهید متنی درباره موضوعی بنویسد
دانش آموز باید برای نوشننتن متنی با اسننتفاده از کلمات وابسننته ی داده شننده ،باید در ذهن خود طرح و مسننیری را
مجسم کند و از کلمات در آن مسیر جمله هایی با معنی و مرتبط به موضوع خواسته شده بسازد
نکات الزم
قوانین درست نویسی
عالئم نگارشی
پرهیز از جمالت بی ربط به موضوع
نام خوب
پایان خوب
5
مثال :
با کلمات زیر در مورد کاشتن دانه بند نویسی کنید
خاک -آب -دانه -سبز -ر شد -نگهداری -کا شتن -چیدن -مح صول -خوردن -کود -سمپا شی -بیل زدن -
آبیاری -هوا
نمونه متن :
.........برای کاشتن دانه به خاک نیاز داریم .در هنگام کاشت خاک را با بیل کنار میزنیم و دانه را می کاریم .به اندازه
کافی به آن آب می دهیم .دانه به نگهداری و هوای مناسنننب احتیاج دارد .برای این که خوب رشننند کند کود هم
استفاده می کنیم و با سمپاشی حشرات را از گیاه دور می کنیم و ......
از این تجربه در دروس تدریس شده هم استفاده کنید
مثال کلماتی مرتبط با درس ف سیل از علوم پنجم به این صورت انتخاب کنید و بخواهید با به کار بردن آن ها در مورد
فسیل بندنویسی کنند.
مثال دیگر
با کلمات داده شده متنی از زبان کودکی بنویسید که حیوانات را دوست دارد
طبیعت -حیوانات -ا سب های وح شی -ان سان ها -من -صدمه -آتش زدن -خداوند -جنگل ها -دو ست دارم -
درختان -شکستن شاخه ها -محافظت -
روش خوبی است برای تفکر بچه ها در مورد یک موضوع که شما میخواهید و ساختن مسیری از جمالت با کلماتی که شما
ارائه کرده اید
دا ستان یا مطلبی را به دلخواه انتخاب می کنند و خوب مطالعه می کنند و روی آن فکر می کنند و بعد میخواهیم با توجه به
پیامی که دریافت کردند داستان را به دلخواه باز آفرینی کنند
6
مثال :
باز آفرینی داستان چوپان دروغگو از زبان دانش آموز
.......چوپان فریاد زد گرگ آمد گرگ آمد
مردم برای نجات او و گوسفندان به آنجا رفتند و خیلی نگران بودند .
وقتی چوپان این نگرانی و تالش مردم را دید شرمنده شد و عذرخواهی کرد و قول داد کارش را تکرار نکند
بعد از آن چوپان و مردم خیلی دوست شدند و همه سعی می کردند در مشکالت به هم کمک کنند
و نامش به داستان چوپانی که راستگو شد تغییر می کند
این کار فقط مخ صوص دا ستان نی ست حتی می توانید اخبار و ماجراها و مطالبی که دو ست دارند را باز آفرینی
کنند
باید روی پیام مطلب اولیه خوب فکر کند
سراغ تخیل برود و ایده پردازی کند
جمالت طوالنی و خسته کننده نباشد
نام انتخاب کند
درست نویسی و عالئم نگارشی را رعایت کند
باز آفرینی داستان
نام جدید :عمل به قول
.....الک پشت با دو مرغابی سفر خود را شروع کرد .
در طول راه مدام فکر می کرد که چقدر کار خطرناکی کرده است و به پایین نگاه نمی کرد
تصمیم گرفت چشم هایش را ببندد و به قول خود فکر می کرد که نباید حرفی بزند
انقدر به قول خودش فکر می کرد که صداهای اطراف را نمی شنید
کم کم به پایین رفتند و روی زمین نشستند
7
الک پشت با عمل به قولش سالم به زمین رسید
هرگز هرگز هرگز باز آفرینی و تغییرات دلخواه براساس تخیل بچه ها با یکدیگر مقایسه نشود
برای آموزش خالصه نویسی بالفاصله از متن شروع نکنید
توقع نداشته باشید دانش آموز یک کتاب داستان را برای شما خالصه کند
از جمله شروع کنید
برای خالصه نویسی هر جمله باید ابتدا آن را خوب بخوانیم
پیام اصلی آن جمله را درک کنیم
کلمات اضافی که اگر حذف شود در پیام جمله تاثیر ندارد را حذف کنید
سپس جمله ها به دنبال هم نوشته شود
مثال زیر را دقت کنید
جمله اصلی
زنگ تفریح زده شد
بچه ها با خوشحالی به حیاط آمدند
احمد تنها ایستاده بود
او به بچه هایی که در حیاط بودند نگاه می کرد
احمد در بین بچه ها دوستش وحید را دید .
وحید مشغول مطالعه کتاب درسی بود .
8
جمله خالصه شده
در زنگ تفریح بچه ها به حیاط آمدند
(جمله اول و دوم را بخواهید در یک جمله بنویسند )
احمد تنها ایستاده بود و به بچه ها نگاه می کرد
(جمله سوم و چهارم را در یک جمله بنویسند )
احمد در حیاط وحید را مشغول مطالعه کتاب دید
(جمله پنجم و ششم در یک جمله نوشته شود )
حاال جمالت را پشت سر هم بنویسندخیلی راحت یک متن را می توان با این تمرینات خالصه کرد به شرطی که اول
جمله ها را خوب بخوانند
پیام هر جمله را دریافت کنند و کلمات اضافی بی تاثیر در پیام را حذف کنند
بعد جمالت را دو تا دوتا به یک جمله تبدیل کنند
در آخر پشت سر هم بنویسند
مثال:
جهادگران جهاد سازندگی از خانه و شهر خود سفر می کنند
آنها برای خدمت به مردم نیازمند روستاها به آنجا می روند
روزهای زیادی از صبح تا شب در روستاها مشغول خدمت رسانی هستند
مردم مشکالت زیادی دارند و آن ها سعی می کنند مشکالت مردم را برطرف کنند
خالصه جمله ها
جهادگران جهاد سازندگی به خدمت به مردم روستاها به آنجا سفر می کنند
روزهای زیادی تمام وقت مشغول خدمت و برطرف کردن مشکالت مردم هستند
گاهی می توانید بخواهید یک متن را مطالعه کنند یا یک فیلم را ببیند اما نخواهید که آن را بطور کامل خالصه کنند آن ها
که مولف یا نویسنده نیستند
ولی بخواهید بخشی از متن یک نوشته یا گفته های شخصیت فیلم را به این صورت جمله به جمله کوتاه کنند
9
سعی کنید سعی در تقویت مهارت گفتن و نوشتن داشته باشید نه این که با انتظارات بزرگ بچه ها را از نوشتن و تخیل
دور کنید
تهیه شناسنامه برای کسی یا چیزی یعنی ویژگی هایی که می توان برای یک شخص یا شی در نظر گرفت
مثال :برای خود شناسنامه بنویسید
شناسنامه دارای اطالعاتی است که با خواندن آن باید به ویژگی های فرد پی برد هر چه در شناسنامه خواهند یافت را
بندنویسی کنند
حتی سایر مشخصات ظاهری را به این شناسنامه نویسی اضافه کنند
نام و نام خانوادگی من لیال علوی است .نام پدرم علی است .نام مادرم عاطفه است .در سال 58در تهران به دنیا
آمده ام .قد من 160و رنگ پوستم سفید است .
در محله کوچه درختی منطقه 17تهران زندگی می کنم .در موسسه آموزش زبان کار می کنم .
در ادامه بخواهید همین شناینامه نویسی را برای دوستش انجام دهد
یعنی مثل یک پرسش نامه این اطالعات را تهیه کند و برای او شناسنامه تهیه کند
حاال نوبت شناسنامه نویسی برای اشیا است
معرفی کامل یک شی با دقتی که روی آن دارند
مثال
برای در اتاق شناسنامه تهیه می کنیم
در خانه چه رنگی دارد
از چه ساخته شده
چند لوال دارد
پهنای آن تقریبا چقدر است
10
چند لنگه دارد
کلید آن چه شکلی است
چند سال است ساخته شده و ......
برای یک درخت شناسنامه تهیه کنید
انتظار نداریم متن بسیار طوالنی باشد
انتظار داریم دقت دانش آموز باال رود و در تهیه شناسنامه برای فرد یا شی خوب ببیند
نامه عبارت از پیامی روی کاغذ
الزم است مخاطب خود را بشناسیم
نامه را شروع کرده با خطاب قرار دادن او
و در بدنه ی نامه پیام خود را بیان کنیم
و در انتها با متن مناسب نامه را پایان دهیم
گاهی بخواهید دو تا دو تا برای هم نامه بنویسند
گاهی بخواهید برای شما نامه ی بی اسم بنویسند تا هر چه میخواهند و از شما انتظار دارند را بیان کنند
گاهی بخواهید برای کسی که نیست و یا دچار سختی شده نامه بنویسند برایش همدردی و آرزو کنند مثل بچه های زلزله
زده و ....
نکاتی که رعایت می کنند
شروع نامه با خطاب قرار دادن شخص مورد نظر
بدنه نامه حاوی پیام
11
پایان دادن نامه
درست و رسا نویسی
پرهیز از تکرار
رعایت عالئم نگارشی
مثال ساده از نامه ی دو هم نیمکتی
آرزو جان سالم امیدوارم حالت خوب باشد ( .شروع و عنوان نامه )
فردا امتحان داریم و من دفتر ریاضی را نیاورده ام اگر می توانی دو مساله که مشکل دارم را در زنگ تفریح
برایم توضیح دهی
راستی فردا عصر به خانه ما بیا نذری داریم (بدنه حاوی پیام )
تو دوست خوبی هستی .ممنون که کمکم می کنی خداحافظ ( انتهای نامه)
با توجه به پیامی که از متن دریافت کرده اند می توانید بخواهید رویدادها را به ترتیب رخ دادن مرتب کنند
حتی در دروس دیگر نیز قابل استفاده است مثل یک بند به هم ریخته از هدیه یا مطالعات که بر حسب رخ دادن
رویداد مرتب شود
یک مثال بسیار جالب از مرتب کردن رویدادها منتها این بار در ریاضی
4در آخر مخرج در مخرج ضرب می شود
1در ضرب کسرها می توان قبل از ضرب به صورت و مخرج ها دقت کرد
3صورت در صورت ضرب می شود
2هر چه در صورت است با هر چه در مخرج است ساده شود
بر حسب پیام و انتظار ما از متن رویدادها مرتب می شود همین را می توان در دروس دیگر نیز پیاده کرد یا یک متن
داستانی در کالس خوانده شود
12
5رویداد به هم ریخته پای تابلو نوشته شود و دانش آموزان آن را مرتب کنند
تقویت گوش دادن و دقت و تمرکز از جمله اهداف این کار است
می توانید بخواهید رویدادهای داده شده را مرتب کنند و در دو خط ادامه دهند
3خیلی فکر کرد که این شخص کیست
1مرد دانشمند در اتاقش مشغول مرتب کردن کتاب هاش بود
4بعد از مدتی یادش آمد که او شاعر بزرگی است که به سعدی معروف است و . .........
2از الی کتابش عکسی بیرون افتاد
هم رویدادها براساس پیام دریافت شده مرتب می شود هم بر حسب خالقیت خود بند را در یک یا دو جمله ادامه می
دهد که کار بسیار جالبی است
یکی از مراحل بند نویسی گزارش نویسی است
بسیاری از مطالب و حتی دروسی که تا االن خوانده اید درباره چیزی یا کسی گزارش داده است
ما در صحبت ها درباره کارها و چیزهای مختلف گزارش هایی بیان کرده ایم
مثال معرفی یک شغل و کسی که آن را انجام می دهد
شااااگردان را تشاااوی کنید فقط چند خط در مورد یکی از مغازه ها یا شاااغل هایی که در اطراف خود دیده اند گزارش
بنویسند
فارسی اول ابتدایی را به خاطر دارید ؟
این مرد نانوا است
نانوا نان می پزد
نانوا نان را در تنور می پزد
او نان را از تنور بیرون می آورد
13
این یک گزارش بسیار ساده است
از دانش آموزان بخواهید در مورد یک گردش یا بازدید صحبت کنند یا بنویسند
از آن ها بخواهید گزارش مشاهدات خود را از یکی از محل هایی که دیده اند بنویسند
مثل یک گزارشگر خبری
متنی از کتاب فارسی اول
دیروز دانش آموزان به مزرعه رفتند .مزرعه نزدیک دبسننتان اسننت .معلم درباره سننهم زدن صننحبت کرد .آن ها
مواظب بودند که به گندم ها آسیب نرسد .عصر دوباره همراه معلم به مدرسه برگشتند .
این یک گزارش ساده از بازدید است
گزارش ساده از مراسم
از آن ها بخواهید گزارشنننی از آنچه دیده اند و آنچه انجام می شنننود را از یک مراسنننم تعریف کنند یا روی کاغذ
بنویسند
چند سطر کافی است
نمونه ای از درس فارسی
در عید نوروز مردم خانه های خود را تمیز می کنند
سفره هفت سین پهن می کنند
به دیدن یکدیگر می روند .از نوروز تا نوروز دیگر یک سال است .......
زمستان تمام می شود و بهار می آید .درختان زیبا و سرسبز می شوند .
ما در عید نوروز عید جمهوری اسالمی را نیز داریم .
در پایان دید و بازدید و مراسنننم های نوروز روز طبیعت اسنننت که به پارک و جاهای دیدنی می رویم و بعد از پایان
تعطیالت سالی خوب را شروع می کنیم
14
یک گزارش ساده از یک استان بنویسید
گزارش مختصری از محله ی خود بنویسید
درس مطالعات اجتماعی پنجم را وقت کنید
مثال درس کشورهای همسایه چیزی که نوشته شده در واقع مثال
گزارش در مورد ارمنستان است
مشخصات جغرافیایی ،جمعیت ،آب و هوا ،شغل مردمش و .......
نوع دیگر بند نویسی شرح حال نویسی است
شرح حال خود یا هر کس دیگری را می توان به زبان ساده نوشت فقط باید جمالت ساده و قابل درک باشد ،طوالنی
نباشد ،به هم مرتبط باشد ،نشانه نگارشی داشته باشد ،مطالب حقیقت داشته باشد ،شامل مشخصات و کارهای مهم
شخص باشد
مانند شرح حال ابوعلی سینا
در حدود هزار سال پیش به دنیا آمد .نامش را حسین گذاشتن .او از 5سالگی با عالقه شروع به خواندن و فراگیری
علم کرد .بسیار کتاب می خواند .او در 18سالگی طبیب ماهری شد .
ب سیار مهربان بود و بیماران محتاج را رایگان معالجه می کرد .کتاب های ارز شمندی دارد که هنوز در دان شگاه های
بزرگ جهان تدریس می شود .
کتاب معروف او قانون است .این دانشمند بزرگ ایرانی در 57سالگی درگذشت و آرامگاه او در همدان است
شرح حال خود را بنویسید
همیشه نباید دنبال ویژگی هایی در اطراف و دیگران باشید
این بار خود را شرح دهید :مشخصات خود ،عالقمندی های خود ،کارهای با ارزش خود ،آرزوهای خود
نامم علی است 14 .سال دارم و به درس و مطالعه خیلی عالقه دارم .
خانواده ما 5نفری است .دو خواهر مهربان دارم .
مادرم هنرمند است و فرش می بافد.
15
من هم به هنر عالقه زیادی دارم و دوست دارم آن را ادامه بدهم .ورزش را هم خیلی دوست دارم .
چندین کتاب و مجله ورزشنننی دارم و آن ها را می خوانم و برای دوسنننتانم تعریف می کنم .ورزش کردن را به بچه
های کوچه هم یاد می دهم و آن ها مرا مربی صدا می کنند.
من سعی خود را خواهم کرد که هم در درس هم در ورزش موفق شوم و همیشه خدا را شکر می کنم
استاد مریم عزیزی
16