صفحه 1:
pls آذ خت
موخت
صفحه 2:
کار گاه معماری نگارش
اصول بندنویسی و مقاله نویسی
صفحه 3:
جكونه درباره جیز درخوری
چیز درخوری بنویسیم؟
صفحه 4:
دستور نویسندگی را به سالها می
آموزند» اما زیده ی آن دو حرف
است»
چشم باز و بیان ساده!
صفحه 5:
اهمیت یاد گیری اصول بند نویسی
صفحه 6:
صفحه 7:
۰ نکارش چگونگی کشسف آن جسزی است که مسی
اند یشید. (Peter Taylor)
٠ شعری را می نویسم تا دریابم که چه می خواهم بگویم.
(Maxine kumin)
. پوشتن آموزگار نویسنده است.
(Bernard Malamud)
۷
صفحه 8:
صفحه 9:
بند چیست؟
۶ _ واحد بنیادی در ساختار یک نوشتار است.
* _ بزرگترین واحد پیام در یک نوشتار است.
* از یک جمله يا کرومی از جملات تشکیل می شود.
صفحه 10:
بند از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟
۵
جملهی موضوعی:
سخن اصلی بندو مرکز توجه آن را بیان مى كند.
جملههای پشتیبان:
با عرضهی اطلاعات بیش تر و یا آوردن نمونههایی؛
جملهی موضوعی را شرح و گسترش میدهند.
جملهی نتیجه:
مشخص می کند که پاراگراف به پابان رسیده و نکتهی
مهمی را یادآور میشود که خواننده باید به خاطر داشته
باشد.
صفحه 11:
صفحه 12:
جمله ی موضوعی جیست؟
جملهی موضوعی مهمترین جملهی بند است.
به طور کلی دیدگاه با قضاوت نویسنده راجع به موضوع است.
اين جمله به طور خلاصه میگوید که در آن پاراگراف پیرامون
چه موضوعی بحث میشود.
دربردارنده ی هسته و مرکز بند است که به آن ایده ی اصلی
(جان کلام) گفته می شود.
صفحه 13:
جملهی موضوع راهنمای خوبی برای نویسنده و خواننده است.
٠ فویسنده درمییابد که چه اطلاعاتی را باید در جملههای
پیرو بگنجاند و چه اطلاعاتی را نباید مطرح کند.
٠ خواننده نیز میداند که موضوع بند چیست و خودش را
برای درک بهتر آنء آماده می کند.
صفحه 14:
صفحه 15:
اجزای جمله ی موضوعی
نهاد: شامل اطلاعاتی درباره ی موضوع بند است.
گزاره: شامل ایده ی کنترل کننده ی جمله ی موضوع است.
مثال:
موضوع ایده ی کنترل کننده
تیز فکری شمارا تبدیل به یک عنصر پوبای جامعه می کند.
صفحه 16:
انواع موضوع (۲00:6)
۰ اشیاء
٠ وقابع يا حوادث 5
٠ اشخاص يا موجودات ديكر
٠ مكان ها
٠ فعاليت هايا فرايند ها
٠ ايده هاء احساسات»
باورهاء حالات ذهنى
صفحه 17:
1
یک بند؛ یک ایده
صفحه 18:
روش های محدود کردن جمله ی موضوعی
0 0 1111
موضوع ايده ى كنترل كننده
ol SS ost در سالهاى اذيى بسيار محبوبيت يافته است.
ae ۶ فرش های ابرریشمی ایرانی در نائین اصنهان تولید می شوند.
٠ فهرسة مدارس ایررانی به سه نوع تقسيم مى شوند +
As كم آبى مشكلات زيادى براى اصنهانى ها بوجود آورده است.
٠ علت سرطان ريه می تواند به دلیل سیگار کشیدن باشد.
صفحه 19:
تمرین |
۰ جمله های موضوع ی را در زیر بخوانید» زیس موضوع وایده ی کنترل
كننده خط بكشيد و نوع ايده ى كنترل كننده را مشخص کنید.
+ مثال:
آلودگی آب در دریای خر مشكلات زيادى را براى شناكران بوجود آورده است.
موضوع ايده ى كنترل كننده : اش
*_ بازی های کامپیوتری برای کود کان در ایران بسیار چالش برانگیز اند.
*_به عقیده ی من بسیاری از تبلیغات تلویزیونی گمراه کننده اند.
ریزش مو در بعضی موارد ناشی از اختلالات هورمونی است.
۶ یک جمله موضوع خوب دو قسمت اصلی دارد.
صفحه 20:
دمر یبن ۲
از بين موارد زیر سه موضوع انتخاب کسرده و آنها را
محدود کنید.
مدار wow
کشور من
آموزش
اقتصاد
تفريح
صفحه 21:
جمله موضوعی در کجای پاراگراف قرار می گیرد؟
جمله ی موضوع می تواند در ابتده وسط یا آخر بند بياید.
حتی یک بند می تواند جمله ی موضوعی نداشته
باشد. که در این صورت می گویيم به صورت
ضمنی به کار رفته و نویسنده آن را در ذهن
داشته و برای ty US استفاده کرده است. در
اين صورت بايد خواننده از جريان ايده ها بتواند
آن را حدس بزند.
صفحه 22:
ساختارجمله ی موضوعی و انواع آن
Q ايده ی اصلی در یک جمله
در ابتدای بند
در انتهای بند
در آخ بند
در ابتدا وانتهای بند
ایده ی اصلی در دو Alar
جمله ی موضوع دوتایی
جمله ی موضوع شکسته
لا ایده ی اصلی در قسمتی از جمله اول
صفحه 23:
ویثرگی های یک جمله ی موضوعی خوب!
وحدت: به جای چند موضوع؛ تنها با یک موضوع مربوط
باشد.
همیت: آنقدر جالب باشد که توجه خواننده را به خود جلب
کند.
قابلیت پشتیبانی: آنقدر جزئی نباشد که نتوان بسطش داد.
قابل کنترل بودن: آنقدر کلی نباشد که نتوان بسطش داد.
صفحه 24:
صفحه 25:
۱.کامل و کوتاه است.
۰ به نظر شما به جه چيزي می گویند: " نکته "
دربارهی " نكته " جه نكتههابى براى ع
دارید؟
نکته» پاسخ اکتشافی - و نه اکتسابی- شما
3 باره یک مسئله است. کوک وا دی dirty 9
له به "دسته كليدى " كه ما
ذهيد» واكنش نشان مى دهد ؟» جشم د
ما آن نگاه مسی کند؟ چنم از کلم
دیدهاید که در حال مطالعه. گاه به گاه کتاب
ie و در اتاق قدم مسی زنسد» را
انش برق مي زند» مینشیند 1 جيزى 1
ق بر روی کاغذ مینویس دز
غواصی در اعماق یک مسئله است.
صفحه 26:
۲ نه زياد كلى و نه زياد خاص است .
فراكيرى زبان انكليسى بسيار سخت است.(بسيا ركلى است)
برخى از وازههاى انكليسى ريشدى فارسى یبا عربسی
دارند.(مناسب است)
musk go j1g 3! Muskmelon (go jlg (بر گرفته از واژهی
مشک فارسی) و( 6۱00واژهای بونانی و به معنای میسوهی
گرد و شبیه سیب) گرفته شده است.(بسیار خاص است و بهتسر
است به عنوان یکی از جملههای پشتیبان بیاید)
صفحه 27:
۳ روشن است و ابهام ندارد .
عبارتهایی مانند «حالب است» «خوب است» با «بینظیر
است» شاید متن شما را ز یبا کنند» اما مبهم هستند.
بهتر است زیبایی موضوع مورد نظر خود را به جای ایسن
واژههاه با توصيف روشن و دقيق آنء به رخ خواننسده
صفحه 28:
۴ گاهی به صورت پرسشی بیان میشود .
0 زنجيرداي
پروید تا مقداری 7 زه بخرید. در 0
فروشگاه بسزرگ چگونه آن را پیسدا
و بزرك اج را +
میکنید؟ شما میدانید که فروشگاه محلهی
شما کالاهایش را دستهبندی کرده است.
بنابراين» به بخش میوه و سبزی ميروید و
قفسههای میوهها را پیدا میکنید. آن گاه باید
به دنبال قفسهی هلوها باشید. اگر فروشگاهی
بخواهد مقداری موه را کنار حبوبات و
مقداری از آنها را کنار گوشتهار ارده
بيدا كردن هلوها دشوارتر می شود.
صفحه 29:
۵ گاهی در جاهای دیگری از بارگراف
جاى مى كيرد .
آلبرت اینشتین؛ يكى از نابغههاى جهان» در نخستين تلاش خود
نتوانست از عهدهی آزمون ورودی دانشگاه برآید. ويليام فاكنرء
یکی از نویسند گان برجستهی آمریکا چون نتوانست دورهی زبان
انگلیسی را با موفقیت به پایان برساند» از ادامهی تحصیل بازماند.
ادیسون» که بزرگترین مخترع همهی دورانها به شمار میآید»
از مدرسه فرار کرد. این نمونهها نشان میدهد که موفق نبودن
در مدرسه همیشه به معنای موفق نبودن در زندگی نیست .
صفحه 30:
تمربن ۳
جمله ی موضوعی بهتر را درهریک ازگروه های دوتایی زیرانتخاب کنید.
۱ _پیاده روی برای قلب شما خوب است.
فرمش برای شما خوب است.
۲ جنگ ايران و عراق در سال ۱۳۵۸ آغاز شد.
جنگ ایران و عراق سه علت اصلی داشت.
۳ _تهران پایتخت ايران است. ۱
تهران یکی از مراکز شناخته شده ی جهانی در تجارت فرش است.
۴ بسیاری از دانش جویان دوست ندارند بسرای امتحسان درس بخواننشد» آنها
دوست ندارند مقاله ی دانشگاهی بنویسند.
همچنین
بسیاری از دانش جویان دوست ندارند برای امتحسان درس بخوانند با مقالسه
دانشگاهی بنویسند.
۳۰
صفحه 31:
نمربن ۴
جمله های موضوعی زیر را تصحیح کنید.
آلودگی یک معضل است.
والدین می توانند به فرزندان خود کمک کنند.
چگونه از زندگی خود لذت ببرید.
اصفهان یک شهر صنعتي است که آثار تاریخی عالی» صنا
رگ زا ویک رودخأله ی دل انکیزدا هک ۳۳
جاذبه های زیادی درسرتاسر جهان وجود دارد.
۰ من بسیار به حافظ علاقه مندم.
صفحه 32:
تمرین ۵
سه تا از موضوعات زیر را انتحا ب کرده و برای هرکدام یک جمله ی موضوعی
اللو سید
مثال : موضوع: تأثیرات تلویزیون در کودکان .
جمله ی موضوعی: تلویزیون توانایی خواندن کودک را کاهش می دهد.
٠ تبلیغات تلویزیونی
٠ تحصیلات تکمیلی
٠ کشورهای اسلامی
۰ کامپیوتر
٠ ادبيات
۰ آزادی
صفحه 33:
تمرین ۶
در بند زیر جمله ی موضوع حذف شده. ابتسدا بدنسه ی اصلی را
بخوانید و سپس یک جمله ی موضوع برای آن بنویسید.
ر دانشسگاه
ها اروپایی, دانش جویان ملزم به شرکت در کلاس نیستند. در واقم. در آلسان
اساتيد نام دانش جويانى را كه دركلاس هايشان ثبت نام كرده اند نمى دانند. در
ايالات متحده دانشجويان ملزم به حضور در كلاس هستند و درغير اين صورت
جریمه خواهند شد.به علاوه. در نظام اروپایی تنها یک آزمون جامع در پایان دوره
ی چهاریا پنج ساله ی درسی دانشجویان خواهد بود. در مقابل, در نظام آمریکایی»
آزمون هاء تست ها و تکالیف متعددی وجود دارد و تقریبا در هر رشته در پایان ترم
.یک آزمون نهایی گرفته می شود.
۳۳
صفحه 34:
جملات پشتیبان کدامند؟
بعد از آنکه جمله ی موضوع را نوشتید. باید آن را پشتیبانی
کنید!
جملههای پشتیبان با عرضهی اطلاعات بیشتر و با آوردن
نمونههایی: جملهی موضوع را شرح و گسترش میدهند.
Defaits:
صفحه 35:
انواع جملات پشتیبان
مثال فوری و زودیاب (یک مصداق یا واقعه)
مثال روایی (یک داستان کوتاه یا یک حکایت)
آمار
استفاده از عبارت هایی از مراجع بلند بالا
نمونه های ترکیبی پشتیبان کننده
پشتیبانی ابتکاری (برآمده از ذهن خلاق نویسنده)
صفحه 36:
* جمله ی موضوع زیررا به چهار روش پشتیبانی کنید.
O کامپیوترها غالاً وقت مردم را تلف می کنند.
* مثال فوری و زودیاب .
۳۶
صفحه 37:
نتیجه (پایان)
اولين تأثيررى كه نويسنده ببر خواننده به جا می گذارد مهم استه
اما تأثیر نهایی حتی از تأثیرر اولیه مهم تر است.
نتيجه آخرين شانس نويسنده بسراى بیان دیدگاه اوست.
آنجه نويسنده در يايان مى كويد ؛ همان است كه خواننده به خاط
خواهد سيرد.
صفحه 38:
یک پایان قوی نمی تواند نوشته ای ضعیف
را نجات دهد»
اما یک پایان ضعیف می تواند نوشته ای
قوی را بی اثر کند!
Taylor & Messenger (1989)
صفحه 39:
یک پایان خوب می توانسد بسرای یسک با چنسد تسا از
کار کردهای زیر سودمند باشد:
۰ احساس خانمه و پابان را انتقال می دهد.
۰ خواننده را تا آخرین کلمه علاقه مند نکه مسی
دارد.
۰ خواننده را با تأثيرى قوى تنها می گذارد.
۳۹
صفحه 40:
نتیجه جزء ضروری یک بند نیست. به خصوص وقتی
م2
بخواهید بند کوتاهی بنویسید. بنابر این بهتر است هرگاه
احساس کردید آنچه را که می خواستید بگویید. بیان کرده
اید. از آن صرف نظر کنید.
اما در بندهاى طولانی؛ نتيجه حتماً بايد گنجانده شود.
صفحه 41:
انوا اع نتايج
نويسنده در يايان:
5
ae a زو باراگراف خاتمه می دهد. اين كار
را مى د ار عينا هما کلیدی جمله ی موضوع یا
وی آ ها وس کلمت دیگر با با هن مورا
داد. ۱ ر معمولاً دگر گوئی جمله ی موضوع گفته می شود
. نکات اصلی بند را خلاصه می کند. البته بند باید به قدری بلند باشد
که نیاز به خلاصه شدن داشته باشد.
. بك خط مشى را بيشنهاد مى كند, نويسنده به خواننده مى كويد در
صوزتی sha pip Ns نه بايد بيانديشند يا جه عملى بايد
انجام دهند.
۴۱
صفحه 42:
آنچه نباید در پایان بیاوریم!
از آوردن این پایان های ضعیف خودداری کنید:
هرگز بابت آنچه نوشته اید عذرخواهی نکنید. اگر آذ را
دوست ندارید بازنویسی
ایده ی جدیدی را که در نوشته ی خود نپرورانده اید ذکر
اعلام نکنید که می خواهید نتیجه گیری کنید.
جيلهى موضوع خود راعيناً تكرار نكنيد» » آن را به بيان
ديكرى بنو يسيد.
صفحه 43:
الكوهاى بسط و سازماندهی یک بند
كلى به جزئی: با یک کلی گویی شروع کنید و آن را با نمونه های جزئی ادامه دهید.
جزئی به کلی: با نمونه های جزئى شروع كنيد و بعد با يك نتیجه گیسری کلسی خاتسه
بندها مى توانند با قرار دادن مهم ترين ايده يا كم اهميت ترين ايده در
به ترتيب وقوع: واقعيت ها را به ترقیب زمان وقوع آنها منظم كنيد.
فرا زمانى /فضايى: بسيار براى توصيف خوب استء ترتيب فرا زمانى جهت مند بيش مى
gy
1
در این روش مخاطب اهمیت زيادى دارد. بند مى تواند با آشنترین با
اخته ترین موضوع آغاز شود.
صفحه 44:
۰ قسمت های مختلف بند زیر را مشخص كنيد.
صفحه 45:
از وقتی دانشجو شدم» روش های زیادی برای مطالعه ی سریعتر آموختم. مثلاْ دریافتم کسه
گذراندن سه چهارم از وقت مطالعه ام به یک چرت عمیق روی میزم به من کمک کرد تا یسک
استعداد ناگهانی در حفظ سریع پنج فصل از شیمی در وقت قبل از امتحان پیسدا کسنم.روش
دیگری که با آن مهارت مطالعه ام را افزایش دادم؛ مطالعه ی مجلاتی بود که بعد از ظهرها
در کتایفروشی ها پیدا می کردم. وقتی که همکلاسی ها ( و گاهساً اسستادهایم) از مسن مسی
خواهند این تمرین را توجیح کنم» با آرامش به آنها پاسخ می دهم که اگر فقط بعداز ظهرهایم
را به مطالعه اختصاص دهم مطمئناً سرعت مطالعه ام افزايش خواهد یافست.اسا تسا کنسون
سودمند ترین روشم برای تندترکردن عادت های مطالعه ام ,نوشتن نامه به مادرم در طول
امتحانات پایان ترم بوده است.چه چیز دیگری می تواند آموز گارمن در مطالعه ی کل محتوای
درسی یک ترم در تنها یک ساعت و نیم باشد؟ بنابراین از وقتی دانشسجو شسدم» روش های
زيادى براى مطالعه ی بسیار سریعتر نسبت به قبل آموختم.
۴۵
صفحه 46:
صفحه 47:
4 oN 6 oe آله
. انتخاب موضوع
جمع آورى ايده ها
سازماندهى
A 4 اضافه كردن اطلاعات در صورت لزوم
ا 212000
بازيينى ساختار و محتوا ses) ا
بازنويسى ساختار و محتوا وضوح بخشيدن به توضيحات
50
تغيير ساختار در جهت منطقى
A تر ساختن آن
صفحه 48:
صفحه 49:
اصول مقاله نویسی
صفحه 50:
نگارنده ی مقاله در نگارش خود هدفی را دنبال می کند
ودر واقع
در پی پاسخ به یک پر سش است.
صفحه 51:
2-5 ا
ie ees lay
oi se we CC)
“paragraph &: Conetusion (The ۱
۵۱
صفحه 52:
مقاله از جه قسمت هایی تشکیل می "Wo gw
آنگیختار
مقدمه | جملهی فرضیه جمله ی موضوع
+طرح اولیه __|
جمبی موضوع فرعی
بند مركزى اول ب
بند مركزى دوم
بند مركزى سوم
جمله ی موضوع به بیان دیگر
صفحه 53:
معدمه
مقدمه از سه بخش تشكيل مى شود.
انكيختار:ابتداى مقدمه قرار مى كيرد و هدف آن جلب توجه
خواننده به موضوع و ايجاد علاقه در او برای دنبال کردن
مطلب است.
حمله ی ثرضبه: شامل ایده ی اصلی مقاله است.
طرح اولبه : شامل خلاصه ای از نکات اصلی است که می
خواهید در مقاله ارائه دهید.
صفحه 54:
انگیختار
motivator
جمله ی کلیدی
Thesis
statement
لا طر اولیه
Blue print ~~“
or
صفحه 55:
بدنه ی اصلی
بدنه ی اصلی را بندهای مر کزی تشکیل می دهند.
هریک از بندهای مر کزی ایده اصلی( یا جمله ی فرضیه) را
پشتیبانی مى کنند.
در پایان بندهای مر کزی نیازی به تکرار جمله ی موضوعی
صفحه 56:
3 نتیجه از دو بخش اصلی ند [Kai می شود.
* جمله ی فرضیه به بیان دیگر.
:)6110006۲/ پایان بخش ( قیچی ٠
یک يا دو جمله در پایان که هیچ شکی در ذهن خواننده باقی نمی
گذارد که مقاله به انتهای خود رسیده است.
صفحه 57:
تازه اول بسم اللّه است ... باید کلی تمرین کنید !
صفحه 58: