پاورپوینت
فیزیک

پاورپوینت فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حالات ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار

توضیحات: فهرست: 1- ده درس برای معلمان از نگاه یونسکو 2- نکات آموزشی 3-فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حالات ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار تعداد اسلاید 50 اثر مویینگی چیست ؟ در تعریف بسیار بسیار ساده، به بالا رفتن مایع در فضایی باریک و در خلاف جهت جاذبه زمین، اثر مویینگی گفته می‌شود. برای درک بهتر این اثر به مثال‌های زیر توجه کنید. با مطالعه این مطلب، تعریف‌های پیچیده‌تر این اثر را نیز یاد می‌گیرد. مثال ۱ در این قسمت نشان خواهیم داد که جوهر مشکی واقعا مشکی نیست. ابتدا با استفاده از ماژیک، خطی روی دستمال کاغذی و در قسمت پایین آن رسم و قسمت بالای دستمال را با استفاده از چسب کاغذی به نی وصل می‌کنیم. سپس، دستمال را از قسمت خط‌دار، داخل ظرف آب به گونه‌ای قرار می‌دهیم که خط داخل آب قرار نگیرد. به هنگام بارش باران، آب در سراشیبی خیابان به سمت پایین حرکت می‌کند. به طور کلی انتظار داریم که آب، مانند آبشار، به سمت پایین حرکت کند. اما نکته جالب توجه آن است که آب می‌تواند به سمت بالا و در خلاف جاذبه زمین نیز جریان داشته باشد. قسمت کوچکی از دستمال کاغذی را داخل لیوان آب قرار دهید. پس از گذشت مدت زمان مشخصی، تمام دستمال کاغذی خیس خواهد شد. در این حالت، آب به سمت بالا و در خلاف جهت نیروی جاذبه زمین حرکت کرده است. توضیح این پدیده جالب با استفاده از مفهومی به نام اثر مویینگی انجام می‌شود. مویینگی نقش مهمی در حرکت سیال در بدن ما دارد. همچنین، حرکت آب از ریشه گیاهان به سمت برگ‌ها با استفاده از اثر مویینگی انجام می‌شود. در این مطلب، در مورد این اثر صحبت می‌کنیم و نقش آن را در طبیعت و گیاهان، توضیح می‌دهیم. حالت گاز،حالتی است که نیروی بین مولکولی درکمترین حالت و فاصله مولکول هادربیشترین حالت خوداست. سرعت حرکت بسیاری دارند ومدام درحال جنب وجوشند. گاز شکل وحجم مشخصی ندارد،و تراکم پذیراست. یعنی وقتی درظرفی دربسته فشارواردکنیم، متراکم میشود. شاره است وقابلیت شارش وجریان پیداکردن دارد. انبساط پذیری بسیار گازها هم یکی ازویژگی هایش است. فاصله ذرات درگازهابیسارزیادحدود آنگستروم 35وابعاد ذرات بین۱و۳آنگستروم است. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:

صفحه 2:
فهرست: ‎١‏ - ده درس برای معلمان از نكاه يونسكو ۲- نکات آموزشی ۳-فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حالات ماده»نیروهای مولکولی؛ارموبینگی وفشار تعداد اسلاید ۵۰

صفحه 3:
ده ویژگی معلمان اصروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 تعداد اسلا بدهاه۱۵:

صفحه 4:
3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3 ده آموزه یونسکو

صفحه 5:
: اول : ‎ee s :‏ امروزى ۳ ‎nn?‏ ۱- معلمان موفق : ۲ ند بگویند : ‎a 8‏ آماده اند بكو 13 5 اما باهم ‎a +‏ ما هم نمی ‎pols‏ ‎(au‏ ‏2 ۳ اسن می 62 2 2 ركه >

صفحه 6:
درس دوم : ©- معمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان 5 هستند نه معلم کتب درسی

صفحه 7:

صفحه 8:
درس چشارم: <معلمان موفق امروزي مي دانند: آثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه نیز از اهداف مهم آنهاست. 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3

صفحه 9:
درس پنجم : ‎-G‏ معلمان موفق امروزي مي دانند- زنك تفريح ‎fecal gas plea eg‏

صفحه 10:
]درس شش ۰ 9- معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن از اهداف آنهاست.

صفحه 11:
an; الا ‎wee‏ ‏1 ۲ درس هكتم : Cm? 2977© 2 معلمان موفق امروزي 1ل ‎ai?‏ مي دانند كليد قرن اخير ‎cana? ‎al,‏ است ‎۳1۳ ‎۳1۳ ‏د للا ‏د _ ۳ 2 ‏د ال }> ‎at, ‎

صفحه 12:
ال درس هشتم: ©- معلمان موفق امروزي مناسب براى احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. اه ها ههه 5 3 ۵ ۵ هه ها مم م م م م هم

صفحه 13:
| درس نهم : و معلمان موفق امروزي مي دانند از يادگيري اهمیت دارد. 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 3 23 3

صفحه 14:
درس دهم : 00 معلمان موفق امروزي مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد نظر قرارمي دهند. اه ها هه 5 5 ۵ ۵ هه ها ‎AA‏ م م م هم ‎

صفحه 15:
,"شروع ۲بخش دوم "چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من در ره کار و حرفه مهم معلمی است ¥ گفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 16:
که من عامل تصمیم گیری فاطع در کلاس هستم به عنوان یک معلم » من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم » آزار برسانم يا التيام بخشم در همه ى موقعيت هاء مسئوليت من است كه تصميم بكيرم بحرانى را افزايش يا كاهش دهم »وكودكان را انسانى والا كردانم يا انسانيت را ازايشان بكيرم نظام وفا معلم نيما يوشيج

صفحه 17:
: : 7 ‎ab‏ معلم بر ابدیت اثر ۰ ۰ ‎on‏ 5 مى كذارد» 7 ‎ab‏ اند بكويد ‎a‏ گز نمی توا ۳9 ‎ae an‏ در كجا متوة ‎ve He‏ شود" ‎He‏ ۹ آدامز ‎on‏ هنری ‎a ‎2 ‎2 ‏ركه ‎> ‎

صفحه 18:
سس 3 6 در سریال معلم دهکده» 7 #0 نامزد معلم .ازش مى پرسد شما كه قاضی بوديد ‎G 3‏ جرا رها كرديد و 5 وو معلم شديد؟ 5 قا معلم جواب داد: جون وقتى به مراجعينم و مجرمينى كه > « بيش من مى آمدند دقیق می شدم ؛ 05 می دیدم که آنها کسائی هستند که ‎Nei as av 3‏ ها با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند ‎HE‏ وبه خودم گفتم : به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به ‎“a?‏ اصلاح ریشه 3 € 0 18 پردازع 3 € للا يو > €

صفحه 19:
انجام دادن كا

صفحه 20:
3 3 ذهن ظرفی د 3 > aly. agdigy : 3 آتشی است كه باب :2 موم موم مم موم ‎EEE‏ ‏=

صفحه 21:
cat 17" ان كه از سوال oP 8 کردن می نرسد. ‎aI‏ : ‘ma? دیع از یادگیری ~ 8 52 Mt, oo at, لاع لسد . ‎G)‏

صفحه 22:
4 5 3 1 5 ا لیا لیا لیا لیا .لیا لیا .لیا ليها لیا لیا .لیا لیا

صفحه 23:
آموزش بعنی کشف ‎«al‏ ۱ ؟كء روزاگزون بی خبری ‎faa: 21‏ خودمان ليا ليا ليا نيا للا لا لا ليا ليا ليا لیا لیا لیا تا لیا

صفحه 24:
3 ء ی 5 2 4 برونر كويد : مى آموزد زمان ۵ ۵ ۵ 5 ع اع ۵ ۳ ۵ ۵ ۵ ۵ ۳ ۳ لیا لیا لیا لیا .لیا لیا .لیا لیا لیا لیا لیا با

صفحه 25:
شروع ee

صفحه 26:
فیزیک دهم فصل دوم ماحت .حالات مار تبروهای بين مولکولی انرموینگی وفشار

صفحه 27:
چیست؟ ‎ae zie‏ کدامند؟ ویژگی های فیزیکی ماده چه مواردی اند؟ هر چیزی که حجم دارد, ماده نامید: 22 عادهء با آلباژ است,را ‎ale. beet‏ فی زیک به ساختار فی زیکی_ مولکولی میبردازیم ايعاد ماده ,از آنگست روعرظ نا000 آنگست روم د ریسا هامیر مد لقنی اسعت. یکت » برأ 41 متراست: انرزی(نیروی بین مولکولی) اا

صفحه 28:
عکس مولکول9۱1۸یک درشت مولکول

صفحه 29:
حالات ماده حالت گاز,حالتی است که نیروی بین عولکولی درکمترین حالت و فاصله مولکول هادربیشترین وجوشند. كاز شكل وحجم مشخصی ندارد,و تراکم بذیراست. 5 دریسته فشا روا ردکنیمء ‎eit‏ ‏انست وقابلیت شا يان بيداكردن دارد. اتمساط بذيزت._ سما 15 رو ش /: . ارزیادحدو دآنگستروم 35وابعاد ذرات

صفحه 30:
‎٠‏ مايع ‏4حالتی ا زمصاده است که در" ادهشا ره است وقابلیت. 7 ‏* به شکل طظرف درمی ید + فاصله ذرات | یک 7 ‎2 7 ‏است . ‎5 ‏ذرأت ديده : ‎

صفحه 31:

صفحه 32:
د:حالتی ازماده باشکل وحجم مشخص.تراکم ناپذیروتقریبا بدون حرکت بانوساناتسی کوچک. يرا ‎bbs ea‏

صفحه 33:
جامدی که دارای ‎w‏ 3یعدی منظم است جامد. نا دارد. جا ‎if‏ دشدن ند صایع بدست. ‎ail‏ رصت منظم شدن دارند. ‎ol‏ . .الماسو... * جامدی که ازسردشدن سریع مایع بدست آیدونظم خاصی نداشته باشد جامدآمورف است مثل شيشه وسنگ های

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:
* لوله ای بافصر 2/171 رالوله مویین گویند. ‎J 7۰‏ ياجندا وله 9 ‎ak of 3 ‘hast‏ 1 ام

صفحه 39:

صفحه 40:
فشا رکمتروهرچقد رکمترباشد,

صفحه 41:
فشاردرشاره. * دانستیم مایعات وگازهاشاره اند.مولکول ‎Olin‏

صفحه 42:
۰ چگال ی كاز ها : ‎ee‏ درنتیجه, فشارناشی ‎LE GL‏

صفحه 43:
* شاره ساکن, به هرچیزی که درونش است نیرو وارد میکند که نیرویی عمودیست. دت حس اورف ‎Se ee ee‏ ۲ آب عمودمی اید وبعداز مسافتی بدلیل وزن پایین خم

صفحه 44:
*برای محاسبه فشار ناشی از وزن شاره ساکن » اسنوانه ای فرضى باارنفاع:1آ وسطح ‏ مقطع۸ درنظرميكيريمء 9 ع الا در بينى را 81 درنظرميكيريم ‎SVL,‏ نیروی ‎ee =Fl‏ ا بت نیروی 22 < ۳2۸ راو مد / ‎۳ TRA ae ‏را نير‎ ey ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
۶2 <۳ 19 ۰ F=PA >>> P2A=P1A+pVgg m=pV V=Ah P2A=P1Apq A “p2=P1+phg :ومع ‎A‏

صفحه 46:
Pgh=P-+P 5

صفحه 47:
* فشاردریاهای آزاد دردرسطح حدود ۰ پاسکال يا یک اتمسفراست * ازاين فرمول درشارهاستفاده مشود. * نکته بدلیل چگال کم گازها فشاردرمحفظه گازدرهمه جایش تقریبا برابرا ست. ۳ ۰۶ یعنی فشاردرسطح صفر(ازاد) طبق رابطه ۳<۵9,فشارناشی ازمایع ساکن به چگالی و فاصله ازسطح آزاد مابع بستگی دارد وبه مسا حت وشکل ریطی ندارد. / قرا نقاط PA=PB=PC hA=hBspghA=pghB.

صفحه 48:
و 89 در عمق یکسانی از سطی آب یک دریایه قرار گرختهاتد _ 2 ح چقدر است؟ در نقطة 19 جر رو ‎ake‏ دم ۱ ار و ‎Nee‏ 7 ی نظظر بگرید : ۱ توجه یه رابطة ۲س۳. غشار در تقطة ‏ برایر است یا ء مه دم ۲۱۹ س و6۲ ولج ل لمر ركم روعر له حم یا تقطة 8 حم‌تراز است. فتار در این نقطه یا فتا Pa A aes 52 ‎SEU A,‏ مقداری جیوه قرار دار< توله آن‌قدر آب می‌ریزیم تا ‎EE eg Gees J tem‏ ‎een a a!‏ ‏راحکل رهیدری قاط حاعاها كه درون ی ای ۱ ‎eee anes: ‎ ‎fee ‎Pee esl soles ‎Palm‏ = اليم جا علوم م اح نوزوم به رجو ی ۲/۵ ل وز 0 ‎ ‏- 0 حي ع وحصوروعدة معلا ‏بد که در محایط یا قسویی هو بای جیوه و ودب بای ۱ 11 0 ‏بین فشار حوای بالا و یاست برح آزادی. با ارتقاع ۴۵ متر. اد ‎igor‏ ‏ايه يه ب اوه 1ه 1 ‏ووم 2ه اك بعر حارو عاد جز لا بجر ‏> مت ما ع عي ووم عا ‎A Sy‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 49:
3 2 3 > 2 تهیه وتدوین: 3 محمد فايق مجيدى 2 2 ‎MES‏ دهگلان دوو> زبان و ادبیات فارسی 2 ۳ نگارنده کتاب:به _— آموزش بدبین نیستم ‎jlSon [cE‏ افتخاری ‎aE,‏ ‏1 مجله شوق تغییر بیش ) ‏از ده سال

صفحه 50:
3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 2 3 3 3

صفحه 51:
8۵ ٩6 ۵ 6 ۵ 6 ۵ ۵ 6 ۵ ٩ ٩ 6 6 ۵ ۱۳ ۱۳ ۱۳ ۱۵ ۵ ۱۵ ۵ ۵ ۵ 5۵ 5۵ 5۵ ۸۵ 0

فهرست: -1ده درس برای معلمان از نگاه یونسکو -2نکات آموزشی -3فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حاالت ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار تعداد اسالید 50 ( ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 در سریال معلم دهکده ، نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم ، می دیدم که آنها کسانی هستند که یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند. وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش سوم بنام خداوندجان آفرین حکیم سخن ،برزبان آفرین فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حاالت ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار • ماده چیست؟ حاالت ماده کدامند؟ ویژگی های فیزیکی ماده چه مواردی اند؟ هر چیزی که حجم دارد ،ماده نامیده میشود. ماده ،یا آلیاژ است،یا مولکول یایون یا عنصر.مادرعلم فیزیک به ساختار فیزیکی مولکولی میپردازیم 1آنگستروم Aتا1000آنگستروم ابعاد ماده ،از دربسپارهامیرسد. گفتنی است یک آنگستروم ،برابر 0/00000000001متراست. بین مولکولی) انرژی(نیروی عکس مولکولDNAیک درشت مولکول حاالت ماده 1جامد ()s 2مایع ()I 3 گاز()g 4پالسما حالت گاز،حالتی است که نیروی بین مولکولی درکمترین حالت و فاصله مولکول هادربیشترین حالت خوداست .سرعت حرکت بسیاری دارند ومدام درحال جنب وجوشند. گاز شکل وحجم مشخصی ندارد،و تراکم پذیراست .یعنی وقتی درظرفی دربسته فشارواردکنیم ،متراکم میشود. شاره است وقابلیت شارش وجریان پیداکردن دارد. انبساط پذیری بسیار گازها هم یکی ازویژگی هایش است. فاصله ذرات درگازهابیسارزیادحدود آنگستروم 35وابعاد ذرات بین۱و۳آنگستروم است. • مایع • • • • • مایع،حالتی ازماده است که درآن نظم وتقارن ذرات دیده نمیشود وماده،شاره است وقابلیت جریان داردو به شکل ظرف درمی آید. فاصله ذرات حدودا یک آنگستروم است. نیروی بین مولکولی درمایعات هم هست ومولکول های مایع میتوانند درزمان دورشدن نیروی ربایش ونزدیکی رانش داشته باشند. • مایعات تقریباتراکم ناپذیرند وشکل مشخصی نداشته ولی حجم مشخصی دارند. پخش :حرکات کاتوره ای مولکول های شاره که باعث پخش ذرات وارده به شاره میشود راپخش گویند. اگرقطره ای جوهردرآب ریخته شود،پس ازمدتی درآن پخش میشود‌که بیانگراین اصل است. د:حالتی ازماده باشکل وحجم مشخص.تراکم ناپذیروتقریبا بدون حرکت بانوساناتسی کوچک. ختارفنری جامد نشان میدهد که نوسانات کمی درجایش داردو تراکم ذیراست ودرصورت ورود نیرو،تاجای ممکن میشوند ومتراکم نمیشوند. وهای بین مولکولی کوتاه بردندودرنزدیک ظاهرمیشون وربایش ورانش ستند. صورت افزایش فاصله نیروی بین مولکولی صفروناچیزمیشود. جامدبلورین اع جامد آمورف (بیشکل) بلورین جامدآمورف جامدی که دارای شکل 3بعدی منظم است جامدبلورین نام دارد. جامدبلورین از سردشدن تدریجی مایع بدست می آیند وفرصت منظم شدن دارند. مثل فلزات .سنگ ها.یخ ها.الماسو... • جامدی که ازسردشدن سریع مایع بدست آیدونظم خاصی نداشته باشد جامدآمورف است مثل شیشه وسنگ های آتشفشانی(برخی) • نیروهای بین مولکولی دگرچسبی هم چسبی • نیروی بین مو لکول های همسان=هم چسبی • نیروی بین مولکول های غیرهمسان=دگرچسبی. • کشش سطحی بدلیل نیروی هم چسبی مایع عمل میکندکه مایع پوسته ای تحت کشش میشودمجلوی فرورفتن شئ درآب میشود. • کره شدن مایع بدلیل نیروی هم چسبی مایع است ومیخواهد کمترین سطح راداشته باشد. ترشوندگی • دگرچسبی مولکول های مایع باجامد>همچسبی مولکول های مایع=ترشوندگی • خیس شدن شیشه توسط آب_:نیروی دگرچسبی آب وشیشه >نیروی هم چسبی آب • خیس نشدن سطح شیشه توسط جیوه:نیروی دگرچسبی مولکول های جیوه>نیروی بین • مولکولی دگرچسبی جیوه وشیشه ■■نکته :باتوجه به پرسش 2_3هرچقدردمابیشترباشد مایع منبسط تراست وبیشتربیرون میریزد. • لوله ای باقطر0/1mmرالوله مویین گویند. • اگر دویاچندلوله مویین یک اندازه کنیم رادرآب کنیم باالمیرود ولی درجیوه کمتر. • این اتفااق بدلیل نیروی هم چسبی ودگر چسبی است. • نیروی دگرچبی آب بیشتراز جیوه است وتمایل بیشتری به خیس کردن شیشه دارد. • هرچقد قطر لوله کمترباشد شاره باالترمیرود. اثرمویینگی فشاردرشاره: • درشاره یساکن جسمی قرارمیدهیم .این جسم نسبت به چگالی قرارمیگیرد. • فرض میکنیم دروسط است،دراین زمان ،مولکول های شاره به ان نیروواردمیکند کهنیروهابرابرند وبرایند۰است‌. فشار: ‏F/A=P نیروبرمساحت =فشار • نکات مهم هرچقدرسطح زیادترباشد،فشارکمتروهرچقدرکمترباشد، فشاربیشتراست. فشاریکاهایش نیوتون برمترمربع،پاسکال،میلی مترجیوه،اتمسفراست. 1atmospher=100000pa فشارکمیتی نره ای است وجهت ندارد. فشاردرشاره. مایع • دانستیم مایعات وگازهاشاره اند.مولکول هایشان حرکت میکنند • و به همدیگر ودوروبرنیرووارد میکندد(.به اجسامی که دورشاره درحرکتند). • عوامل موثربرفشارشاره :وزن وبرخوردمولکول های شاره. • فشاردرمایع،ناشی ازوزن است به طوری که درمدل سازی آن ازبرخورد مولکول ها چشم پوشی کنین. ‏mg • چگالی گاز ها خیلی کم است .درنتیجه ،فشارناشی از گاز درون مخزن بیشتر از فشار • ناشی از برخورد مولکول های هوا باجداره ظرف است. • فشارگازها درباالجو،ناشی از وزن ستون گاز است. • شاره ساکن ،به هرچیزی که درونش است نیرو وارد میکند که نیرویی عمودیست. • به همین دلیل،وقتی دربطری پرآب سوراخی را که سوراخش بسته شده بازمیکنیم آب عمودمی آید وبعداز مسافتی بدلیل وزن پایین خم میشود. • برای محاسبه فشار ناشی از وزن شاره ساکن ،استوانه ای فرضی باارتفاع hوسطح مقطع Aدرنظرمیگیریم. • فشارسطح باالرا P2و پایینی را P1درنظرمیگیریم • مایع باالی نیروی P1A=F1ومایعپایینی نیروی P2A=F2راوارد میکندبه سطح پایینی. • نیروی وزن داخل استوانهmgبا جهت پایین است .نیروی باال سوF2بادگرنیروها خنثی میشود‌. ‏F1 ‏mg F=PA >>> F2=F1+mg • P2A=P1A+pVg وm=pV V=Ah P2A=P1Apg h P2=P1+phg P=pg h • فشارکل.اگردرشاره،بخواهیم فشارکل جسمی راکه ازسطح شاره ارتفاعhداردمحاسبه کنیم که قاعده باالیی سطح وپایینی درشاره است ،فشارکل درسطح فشار هوا • ودرکف کف فشاری است که جاذبه وارد میکند. ‏Pgh=P۰+P ۰P ‏h ‏pgh • • • • فشاردریاهای آزاد دردرسطح حدود۱۰۰۰۰۰پاسکال یا یک اتمسفراست ازاین فرمول درشارهاستفاده مشود. نکته بدلیل چگال کم گازها فشاردرمحفظه گازدرهمه جایش تقریبا برابراست. ۰Pیعنی فشاردرسطح صفر(آزاد) طبق رابطه ،P=pghفشارناشی ازمایع ساکن به چگالی و فاصله ازسطح آزاد مایع بستگی دارد وبه مسا حت وشکل ربطی ندارد. اصل هم ترازی مایع :نقاط هم تراز درمایع دارای یک فشارند ‏PA=PB=PC وpghA=pghBوhA=hB تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری 1 بیش تغییر شوق مجله 1 از ده سال 📙 📙 📙 1 2 end

39,000 تومان