پاورپوینت
فیزیک

پاورپوینت فیزیک دهم فصل دوم مباحث حالات ماده نیروهای بین مولکولی اثرمویینگی وفشار

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول 10 نکته از کتاب 99 فاجعه در کلاس درس بخش دوم آموزوپرورش فنلاند بخش سوم فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حالات ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:50 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 📙نکته اول: دانش آموزان در پنج ثانیه اول ملاقات شما را قضاوت می کنند ، ارزیابی می کنند و درمی یابند چه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند ماده چیست؟ حالات ماده کدامند؟ ویژگی های فیزیکی ماده چه مواردی اند؟ بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حالات ماده» نیروهای

صفحه 2:
فهرست مطالب: بخش اول ۱۰ نکته از کتاب ‎۹٩‏ فاجعه در كلاس درس بخش دوم آموزوبرورش فنلاند بخش سوم فيزيك دهم فصل دوم مباحث:حالات ماده»نیروهای بین مولکولی؛اثرمویینگی وفشار آموزش تصویری را جدی بگیریم فسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:۵۰

صفحه 3:

صفحه 4:
8نکته اول دانش آموزان در ملاقات شما را قضاوت می کنند. آرزیابی می کنند و درمی یابند جه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند

صفحه 5:
که دانش آموزان در بزرگ سالی از دست می دهند

صفحه 6:
نخته سوم > یک معلم با اعتماد به نفس احترام اع بیشتری را کسب می کند نه یک 6 معلم خجالتی 3 3 > > 3 اد 5 > 2 5 > > د | > 23 د

صفحه 7:
داند شما هستيد كه بايد قوانين را بكوييد

صفحه 8:
8 نكنه ینجم انتظارات خود را از دانش آموزان ان در همان جلسه اول مشخص كنيد 3 > > 3 اد 5 > 2 5 > > د > 23 د

صفحه 9:
8 نکته ششم یادآوری نام های دانش آموزان هرگز آسان نیست یک معلم معمولی در روز به ۱۲۰ تا ۱۸۰ دانش آموز سروکار دارد

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
للا ننه نهم اگر دانش آموزان احساس کنند. كه شما ملايم و رام هستيد به احتمال زياد بر شما غلبه خواهند كرد 3 > > 3 > 5 > 2 5 > > د | > 23 د

صفحه 13:
وحشیگری داشته باشید ب احتمال زیاد مورد بی مهری و بی اعتمادی آنفا قرار می كيرند

صفحه 14:

صفحه 15:
آیا می‌دانیدکدام کشور سه بار در آزمون ۱5۵ آزمونی اسفاندارد برای ریاضیات » روخوانی‌وعلوم تجربی ( در جهان ‎Sav Jol‏ بخش‌دوم تعداد اسلاید10:

صفحه 16:
ا فب درست همانند میکل آنژ كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرء کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز » کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفنه از کناب توانضدی ها نان اثر آدام گرنت.

صفحه 17:

صفحه 18:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره ادليل برترى قنلاندى ها فرهنكى نشت كرفته ست 700000

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
در سال ۱۹۶۰ میلادی ‎٩‏ درصد فنلاندیها نمی توانستند كلاس نهم را بشت سر يكذارند

صفحه 25:
در دبستانی در کارولینای شمالی با بررسی عمکلود دانش آموزان کلاس یا ‎POP ees)‏ 3

صفحه 26:
در آزمونی دیگر در سال ۲۰۱۲ و زمانی که ۵ 0 ری باتوی هه ی

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:
فیزیک دهم فصل دوم میاحت حالات مادی نیروهای بين مولکولی آثره ویینگی وفشار

صفحه 30:
‎٠‏ ماده چیست؟ حالات ماده كدامند؟ ویژگی های فیزیکی ماده چه مواردی اند؟ ‎ ‎ ‏هر چیزی که حجم دارد, ماده ناميد. د. دعه ما ألما زأستءيا باهت به ‎ole,‏ ‏يه ساختا د ‏ايعاد ماده ,از 1آنگست روعرظ نا000 آنگست روم دریسبا رهامیرسد. ‎Teed‏ > عر ‏000002 0/00 راست: ‏انرزی(نیروی ‎

صفحه 31:
عکس مولکول0۱1۸یک درشت مولکول

صفحه 32:
حالات ماده حالت گاز,حالتی است که نیروی بین مولکولی درکمترین حالت و فاصله مولکول هادرپیشترین ‎eich IE‏ ت ح کت بسیار > و ‎fog‏ ال > وجوشند. گاز شکل وحجم مشخصی نداردءو تراکم پذیراست. 2 دریسته فشا روا ۳ شود: شاره است وقابلیت شارش وجریان بیداکردن دارد. انيساط ‎pis‏ يسيا ركان ‎jeg il‏ بش /: رزيادحدود آتكسنروم 35وابعاد ذرات

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:
د:حالتی ازماده باشکل وحجم مشخص.تراکم ناپذیروتقریبا بدون حرکت بانوساناتسی کوچک.

صفحه 36:
جامدی که دارای ‎w‏ ‏دارد. منظم شدن دارند. ol ردشد يدست. نا

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:
زیادترباشّد, فشارکمتروهرچقد رکمترباشد, ۱ = تکات مهم هرچقدرسطح فشاربیشتراست. Fas ‏ار‎ Lae 50 . ‏هنا جروه اتعشف ست‎ oie a ۷ ١ nospher=100000pa سطع کوچک اهشر زياد نیروی ۴

صفحه 44:
فشاردرشاره. ‎ee eee‏ وگازهاشاره اند.مولکول هایشان ‎

صفحه 45:
*چگال ی گار ها خيلى كم است. درنتيجهء فشارناشی ا زگاز

صفحه 46:
* شاره ساکن, به هرچیزی که درونش است نیرو وارد میکند که نیرویی عمودیست. * به همین دلیل,وقتی دربطری پرآب سوراخی را که سوراخش بسته آب عمودمی اید وبعداز مسافتی بدلیل وزن پایین خم ۳

صفحه 47:
*برای محاسبه فشار ناشی از وزن شاره ساکن ء اسنوانه ای ‎hela: jh os‏ وسطح 6 مقطع1/ درنظرمبكيريمء ‎٠‏ فشارسطح بالارا 22 و بابينى را 23 درنظرميكيريم ‏بالای نیروی 214-131 ومايعيايينى نيروى ‎- ‏مايع‎ ٠ ‏راوارد میکند به مس يايينى.‎ ۶ P2A=F2 ‏نب / با جوم‎ ‎ ‎

صفحه 48:
۶۲2 <۳ 19 ۰ F=PA >>> P2A=P1A+pVg,_ m=pV V=Ah P2A=P1Apg A p2=P1+phg :ومع ‎A‏

صفحه 49:
Pgh=P-+P 5

صفحه 50:
* فشاردریاهای آزاد دردرسطح حدود ۰ پاسکال يا یک اتمسفراست * ازاین فرمول درشارهاستفاده مشود. * نکته بدلیل چگال کم گازها فشاردرمحفظه گازدرهمه جایش تقریبا برابراست. ۲ ۰ یعنی فشاردرسطح صفر(ازاد) طبق رابطه ۳<۵9/۱,فشارناشی ازمایع ساکن به چگالی و فاصله ازسطح آزاد مایه بستگی دارد ‎aig‏ ‏مسا حت وشكل ريطن ندارد: bie », ‏عراز‎ / PA=PB=PC hA=hBspghA=pghBs

صفحه 51:
و 89 در عمق یکسانی از سطی آب یک دریایه قرار گرختهاتد _ 2 ح چقدر است؟ در نقطة 19 جر رو ‎ake‏ دم ۱ ار و ‎Nee‏ 7 ی نظظر بگرید : ۱ توجه یه رابطة ۲س۳. غشار در تقطة ‏ برایر است یا ء مه دم ۲۱۹ س و6۲ ولج ل لمر ركم روعر له حم یا تقطة 8 حم‌تراز است. فتار در این نقطه یا فتا Pa A aes 52 ‎SEU A,‏ مقداری جیوه قرار دار< توله آن‌قدر آب می‌ریزیم تا ‎EE eg Gees J tem‏ ‎een a a!‏ ‏راحکل رهیدری قاط حاعاها كه درون ی ای ۱ ‎eee anes: ‎ ‎fee ‎Pee esl soles ‎Palm‏ = اليم جا علوم م اح نوزوم به رجو ی ۲/۵ ل وز 0 ‎ ‏- 0 حي ع وحصوروعدة معلا ‏بد که در محایط یا قسویی هو بای جیوه و ودب بای ۱ 11 0 ‏بین فشار حوای بالا و یاست برح آزادی. با ارتقاع ۴۵ متر. اد ‎igor‏ ‏ايه يه ب اوه 1ه 1 ‏ووم 2ه اك بعر حارو عاد جز لا بجر ‏> مت ما ع عي ووم عا ‎A Sy‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 52:
بیر بازتشسته زبان و ادبیات قارسی ]| نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم آلآ همکار افتخاری

صفحه 53:

صفحه 54:

فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حاالت ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار فهرست مطالب: بخش اول 10نکته از کتاب 99فاجعه در کالس درس بخش دوم آموزوپرورش فنالند بخش سوم فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حاالت ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات50: 📙نکته اول: دانش آموزان در پنج ثانیه اول مالقات شما را قضاوت می کنند ، ارزیابی می کنند و درمی یابند چه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند 1 📙نکته دوم: شاید این شناخت بچه ها در چند دقیقه اول کالس به خاطر حس ششم غریبی است که دانش آموزان در بزرگ سالی از دست می دهند 2 📙نکته سوم: یک معلم با اعتماد به نفس احترام بیشتری را کسب می کند نه یک معلم خجالتی 3 📙نکته چهارم: مواظب باشید :هرگز تصور نکنید که کالس شما از قبل قوانینی را می داند شما هستید که باید قوانین را بگویید 4 📙نکته پنجم: انتظارات خود را از دانش آموزان در همان جلسه اول مشخص کنید 5 📙نکته ششم: یادآوری نام های دانش آموزان هرگز آسان نیست یک معلم معمولی در روز به 120تا 180 دانش آموز سروکار دارد 6 📙نکته هفتم: انتظار می رود نام کوچک دانش آموزان را یادبگیرید 7 📙نکته هشتم: بدانید کالسداری کالسA با کالسB,Cفرق دارد وهیچ دو کالسی مثل هم نیستند 8 📙نکته نهم: اگر دانش آموزان احساس کنند که شما مالیم و رام هستید به احتمال زیاد بر شما غلبه خواهند کرد 9 📙نکته دهم: اگر شهرت به عصبانیت و وحشیگری داشته باشید به احتمال زیاد مورد بی مهری و بی اعتمادی آنها قرار می گیرند 1 0 محمد فایق مجیدی @ fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم آیا میدانیدکدام کشور سه بار در آزمون PISA )آزمونیاستاندارد برای سنجشمهارتهای ریاضیات ،روخوانیوعلوم تجربی ( در جهان اول شد؟ بخشدوم تعداد اسالید:10 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 1 دانش آموزان فنالندی سه بار در آزمون جهانی PISAاول شدند واین اتفاقی نبود وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت جهان را جلب کرد 1 @ fayihg.maji ‏di بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره دلیل برتری فنالندی ها مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از فرهنگی نشئت گرفته است که خود آفریده اند. 2 @ fayihg.maji ‏di این فرهنگ در باور به توانمند بودن تک تک دانش آموزان ریشه دارد 3 @ fayihg.maji ‏di مدارس فنالند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد می دهند 4 @ fayihg.maji ‏di شعار رایج در مدارس فنالند این بود: ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب بیاوریم 5 @ fayihg.maji ‏di در فنالند تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمی کنند بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان توجه دارند 6 @ fayihg.maji ‏di تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه آخرکشورهای اسکاندیناوی به حساب می آمد 7 @ fayihg.maji ‏di در سال 1960میالدی 89درصد فنالندیها نمی توانستند کالس نهم را پشت سر بگذارند 8 @ fayihg.maji ‏di در دبستانی در کارولینای شمالی با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند داشتن یک معلم در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش آموزان در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است. @ fayihg.maji ‏di 9 در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که ‏OECDآزمون استعداد متفاوتی را به منظور ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله فنالندی در ریاضیات و روخوانی رتبه اول را کسب کردند. @ fayihg.maji ‏di 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی منبع:کتاب توانمندی های نهان اثر آدام گرنت ترجمه آقای میثم همدمی 6 @ fayihg.maji ‏di بنام خداوندجان آفرین حکیم سخن ،برزبان آفرین فیزیک دهم فصل دوم مباحث:حاالت ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار • ماده چیست؟ حاالت ماده کدامند؟ ویژگی های فیزیکی ماده چه مواردی اند؟ هر چیزی که حجم دارد ،ماده نامیده میشود. ماده ،یا آلیاژ است،یا مولکول یایون یا عنصر.مادرعلم فیزیک به ساختار فیزیکی مولکولی میپردازیم 1آنگستروم Aتا1000آنگستروم ابعاد ماده ،از دربسپارهامیرسد. گفتنی است یک آنگستروم ،برابر 0/00000000001متراست. بین مولکولی) انرژی(نیروی عکس مولکولDNAیک درشت مولکول حاالت ماده 1جامد ()s 2مایع ()I 3 گاز()g 4پالسما حالت گاز،حالتی است که نیروی بین مولکولی درکمترین حالت و فاصله مولکول هادربیشترین حالت خوداست .سرعت حرکت بسیاری دارند ومدام درحال جنب وجوشند. گاز شکل وحجم مشخصی ندارد،و تراکم پذیراست .یعنی وقتی درظرفی دربسته فشارواردکنیم ،متراکم میشود. شاره است وقابلیت شارش وجریان پیداکردن دارد. انبساط پذیری بسیار گازها هم یکی ازویژگی هایش است. فاصله ذرات درگازهابیسارزیادحدود آنگستروم 35وابعاد ذرات بین۱و۳آنگستروم است. • مایع • • • • • مایع،حالتی ازماده است که درآن نظم وتقارن ذرات دیده نمیشود وماده،شاره است وقابلیت جریان داردو به شکل ظرف درمی آید. فاصله ذرات حدودا یک آنگستروم است. نیروی بین مولکولی درمایعات هم هست ومولکول های مایع میتوانند درزمان دورشدن نیروی ربایش ونزدیکی رانش داشته باشند. • مایعات تقریباتراکم ناپذیرند وشکل مشخصی نداشته ولی حجم مشخصی دارند. پخش :حرکات کاتوره ای مولکول های شاره که باعث پخش ذرات وارده به شاره میشود راپخش گویند. اگرقطره ای جوهردرآب ریخته شود،پس ازمدتی درآن پخش میشود‌که بیانگراین اصل است. د:حالتی ازماده باشکل وحجم مشخص.تراکم ناپذیروتقریبا بدون حرکت بانوساناتسی کوچک. ختارفنری جامد نشان میدهد که نوسانات کمی درجایش داردو تراکم ذیراست ودرصورت ورود نیرو،تاجای ممکن میشوند ومتراکم نمیشوند. وهای بین مولکولی کوتاه بردندودرنزدیک ظاهرمیشون وربایش ورانش ستند. صورت افزایش فاصله نیروی بین مولکولی صفروناچیزمیشود. جامدبلورین اع جامد آمورف (بیشکل) بلورین جامدآمورف جامدی که دارای شکل 3بعدی منظم است جامدبلورین نام دارد. جامدبلورین از سردشدن تدریجی مایع بدست می آیند وفرصت منظم شدن دارند. مثل فلزات .سنگ ها.یخ ها.الماسو... • جامدی که ازسردشدن سریع مایع بدست آیدونظم خاصی نداشته باشد جامدآمورف است مثل شیشه وسنگ های آتشفشانی(برخی) • نیروهای بین مولکولی دگرچسبی هم چسبی • نیروی بین مو لکول های همسان=هم چسبی • نیروی بین مولکول های غیرهمسان=دگرچسبی. • کشش سطحی بدلیل نیروی هم چسبی مایع عمل میکندکه مایع پوسته ای تحت کشش میشودمجلوی فرورفتن شئ درآب میشود. • کره شدن مایع بدلیل نیروی هم چسبی مایع است ومیخواهد کمترین سطح راداشته باشد. ترشوندگی • دگرچسبی مولکول های مایع باجامد>همچسبی مولکول های مایع=ترشوندگی • خیس شدن شیشه توسط آب_:نیروی دگرچسبی آب وشیشه >نیروی هم چسبی آب • خیس نشدن سطح شیشه توسط جیوه:نیروی دگرچسبی مولکول های جیوه>نیروی بین • مولکولی دگرچسبی جیوه وشیشه ■■نکته :باتوجه به پرسش 2_3هرچقدردمابیشترباشد مایع منبسط تراست وبیشتربیرون میریزد. • لوله ای باقطر0/1mmرالوله مویین گویند. • اگر دویاچندلوله مویین یک اندازه کنیم رادرآب کنیم باالمیرود ولی درجیوه کمتر. • این اتفااق بدلیل نیروی هم چسبی ودگر چسبی است. • نیروی دگرچبی آب بیشتراز جیوه است وتمایل بیشتری به خیس کردن شیشه دارد. • هرچقد قطر لوله کمترباشد شاره باالترمیرود. اثرمویینگی فشاردرشاره: • درشاره یساکن جسمی قرارمیدهیم .این جسم نسبت به چگالی قرارمیگیرد. • فرض میکنیم دروسط است،دراین زمان ،مولکول های شاره به ان نیروواردمیکند کهنیروهابرابرند وبرایند۰است‌. فشار: ‏F/A=P نیروبرمساحت =فشار • نکات مهم هرچقدرسطح زیادترباشد،فشارکمتروهرچقدرکمترباشد، فشاربیشتراست. فشاریکاهایش نیوتون برمترمربع،پاسکال،میلی مترجیوه،اتمسفراست. 1atmospher=100000pa فشارکمیتی نره ای است وجهت ندارد. فشاردرشاره. مایع • دانستیم مایعات وگازهاشاره اند.مولکول هایشان حرکت میکنند • و به همدیگر ودوروبرنیرووارد میکندد(.به اجسامی که دورشاره درحرکتند). • عوامل موثربرفشارشاره :وزن وبرخوردمولکول های شاره. • فشاردرمایع،ناشی ازوزن است به طوری که درمدل سازی آن ازبرخورد مولکول ها چشم پوشی کنین. ‏mg • چگالی گاز ها خیلی کم است .درنتیجه ،فشارناشی از گاز درون مخزن بیشتر از فشار • ناشی از برخورد مولکول های هوا باجداره ظرف است. • فشارگازها درباالجو،ناشی از وزن ستون گاز است. • شاره ساکن ،به هرچیزی که درونش است نیرو وارد میکند که نیرویی عمودیست. • به همین دلیل،وقتی دربطری پرآب سوراخی را که سوراخش بسته شده بازمیکنیم آب عمودمی آید وبعداز مسافتی بدلیل وزن پایین خم میشود. • برای محاسبه فشار ناشی از وزن شاره ساکن ،استوانه ای فرضی باارتفاع hوسطح مقطع Aدرنظرمیگیریم. • فشارسطح باالرا P2و پایینی را P1درنظرمیگیریم • مایع باالی نیروی P1A=F1ومایعپایینی نیروی P2A=F2راوارد میکندبه سطح پایینی. • نیروی وزن داخل استوانهmgبا جهت پایین است .نیروی باال سوF2بادگرنیروها خنثی میشود‌. ‏F1 ‏mg F=PA >>> F2=F1+mg • P2A=P1A+pVg وm=pV V=Ah P2A=P1Apg h P2=P1+phg P=pg h • فشارکل.اگردرشاره،بخواهیم فشارکل جسمی راکه ازسطح شاره ارتفاعhداردمحاسبه کنیم که قاعده باالیی سطح وپایینی درشاره است ،فشارکل درسطح فشار هوا • ودرکف کف فشاری است که جاذبه وارد میکند. ‏Pgh=P۰+P ۰P ‏h ‏pgh • • • • فشاردریاهای آزاد دردرسطح حدود۱۰۰۰۰۰پاسکال یا یک اتمسفراست ازاین فرمول درشارهاستفاده مشود. نکته بدلیل چگال کم گازها فشاردرمحفظه گازدرهمه جایش تقریبا برابراست. ۰Pیعنی فشاردرسطح صفر(آزاد) طبق رابطه ،P=pghفشارناشی ازمایع ساکن به چگالی و فاصله ازسطح آزاد مایع بستگی دارد وبه مسا حت وشکل ربطی ندارد. اصل هم ترازی مایع :نقاط هم تراز درمایع دارای یک فشارند ‏PA=PB=PC وpghA=pghBوhA=hB تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 14سال کارشناس آموزش 📙 📙 📙 0 end

39,000 تومان