صفحه 1:
فیزیک دهم فصل دوم
مباحث:حالات ماده» نیروهای
صفحه 2:
فهرست مطالب:
بخش اول ۱۰ نکته از کتاب ۹٩ فاجعه در
كلاس درس
بخش دوم آموزوبرورش فنلاند
بخش سوم
فيزيك دهم فصل دوم
مباحث:حالات ماده»نیروهای بین
مولکولی؛اثرمویینگی وفشار
آموزش تصویری را جدی بگیریم
فسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۵۰
صفحه 3:
صفحه 4:
8نکته اول
دانش آموزان در
ملاقات شما را قضاوت می کنند.
آرزیابی می کنند و درمی یابند جه
چیزی شما را می آزارد و چگونه
می توانند به بهترین وجه ازآنها
برای حمله به شما استفاده کنند
صفحه 5:
که دانش آموزان در بزرگ
سالی از دست می دهند
صفحه 6:
نخته سوم
> یک معلم با اعتماد به نفس احترام
اع بیشتری را کسب می کند نه یک
6 معلم خجالتی
3
3
>
>
3
اد
5
>
2
5
>
>
د
| >
23
د
صفحه 7:
داند شما هستيد كه بايد
قوانين را بكوييد
صفحه 8:
8 نكنه ینجم
انتظارات خود را از دانش آموزان
ان در همان جلسه اول مشخص كنيد
3
>
>
3
اد
5
>
2
5
>
>
د
>
23
د
صفحه 9:
8 نکته ششم
یادآوری نام های دانش آموزان
هرگز آسان نیست یک معلم
معمولی در روز به ۱۲۰ تا ۱۸۰
دانش آموز سروکار دارد
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
للا ننه نهم
اگر دانش آموزان احساس کنند.
كه شما ملايم و رام هستيد به
احتمال زياد بر شما غلبه خواهند
كرد
3
>
>
3
>
5
>
2
5
>
>
د
| >
23
د
صفحه 13:
وحشیگری داشته باشید ب
احتمال زیاد مورد بی مهری
و بی اعتمادی آنفا قرار می
كيرند
صفحه 14:
صفحه 15:
آیا میدانیدکدام کشور
سه بار در آزمون ۱5۵
آزمونی اسفاندارد برای
ریاضیات » روخوانیوعلوم
تجربی (
در جهان Sav Jol
بخشدوم
تعداد اسلاید10:
صفحه 16:
ا فب
درست همانند میکل آنژ
كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرء کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
برگرفنه از کناب توانضدی ها نان
اثر آدام گرنت.
صفحه 17:
صفحه 18:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
ادليل برترى قنلاندى ها
فرهنكى نشت كرفته ست
700000
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
در سال ۱۹۶۰ میلادی
٩ درصد فنلاندیها نمی توانستند
كلاس نهم
را بشت سر يكذارند
صفحه 25:
در دبستانی در کارولینای شمالی
با بررسی عمکلود دانش آموزان کلاس
یا
POP ees)
3
صفحه 26:
در آزمونی دیگر در سال ۲۰۱۲ و زمانی که
۵ 0 ری باتوی هه
ی
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
فیزیک دهم فصل دوم
میاحت حالات مادی نیروهای بين مولکولی آثره ویینگی وفشار
صفحه 30:
٠ ماده چیست؟
حالات ماده كدامند؟
ویژگی های فیزیکی ماده چه مواردی اند؟
هر چیزی که حجم دارد, ماده ناميد. د.
دعه ما ألما زأستءيا باهت به ole,
يه ساختا د
ايعاد ماده ,از 1آنگست روعرظ نا000 آنگست روم
دریسبا رهامیرسد.
Teed > عر
000002 0/00 راست:
انرزی(نیروی
صفحه 31:
عکس مولکول0۱1۸یک درشت مولکول
صفحه 32:
حالات ماده
حالت گاز,حالتی است که نیروی بین مولکولی درکمترین حالت و
فاصله مولکول هادرپیشترین
eich IE ت ح کت بسیار > و fog ال >
وجوشند.
گاز شکل وحجم مشخصی نداردءو تراکم پذیراست.
2 دریسته فشا روا ۳ شود:
شاره است وقابلیت شارش وجریان بیداکردن دارد.
انيساط pis يسيا ركان jeg il بش /:
رزيادحدود آتكسنروم 35وابعاد ذرات
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
د:حالتی ازماده باشکل وحجم مشخص.تراکم ناپذیروتقریبا بدون حرکت بانوساناتسی کوچک.
صفحه 36:
جامدی که دارای w
دارد.
منظم شدن دارند.
ol
ردشد
يدست.
نا
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
زیادترباشّد, فشارکمتروهرچقد رکمترباشد,
۱ =
تکات مهم هرچقدرسطح
فشاربیشتراست.
Fas ار Lae
50 . هنا جروه اتعشف ست
oie a ۷ ١ nospher=100000pa
سطع کوچک
اهشر زياد
نیروی ۴
صفحه 44:
فشاردرشاره.
ee eee وگازهاشاره اند.مولکول هایشان
صفحه 45:
*چگال ی گار ها خيلى كم است. درنتيجهء فشارناشی ا زگاز
صفحه 46:
* شاره ساکن, به هرچیزی که درونش است نیرو وارد میکند که نیرویی
عمودیست.
* به همین دلیل,وقتی دربطری پرآب سوراخی را که سوراخش بسته
آب عمودمی اید وبعداز مسافتی بدلیل وزن پایین خم
۳
صفحه 47:
*برای محاسبه فشار ناشی از وزن شاره ساکن ء اسنوانه ای
hela: jh os وسطح 6 مقطع1/ درنظرمبكيريمء
٠ فشارسطح بالارا 22 و بابينى را 23 درنظرميكيريم
بالای نیروی 214-131 ومايعيايينى نيروى
- مايع ٠
راوارد میکند به مس يايينى. ۶ P2A=F2
نب / با جوم
صفحه 48:
۶۲2 <۳ 19 ۰
F=PA >>> P2A=P1A+pVg,_ m=pV
V=Ah
P2A=P1Apg
A p2=P1+phg
:ومع
A
صفحه 49:
Pgh=P-+P
5
صفحه 50:
* فشاردریاهای آزاد دردرسطح حدود ۰ پاسکال يا یک اتمسفراست
* ازاین فرمول درشارهاستفاده مشود.
* نکته بدلیل چگال کم گازها فشاردرمحفظه گازدرهمه جایش تقریبا
برابراست. ۲
۰ یعنی فشاردرسطح صفر(ازاد)
طبق رابطه ۳<۵9/۱,فشارناشی
ازمایع ساکن به چگالی و فاصله
ازسطح آزاد مایه بستگی دارد aig
مسا حت وشكل ريطن ندارد:
bie », عراز /
PA=PB=PC
hA=hBspghA=pghBs
صفحه 51:
و 89 در عمق یکسانی از سطی آب یک دریایه قرار گرختهاتد _
2 ح چقدر است؟ در نقطة 19 جر رو
ake دم ۱ ار و Nee
7 ی نظظر بگرید :
۱ توجه یه رابطة ۲س۳. غشار در تقطة برایر است یا ء
مه دم ۲۱۹ س و6۲ ولج ل لمر ركم روعر
له حم یا تقطة 8 حمتراز است. فتار در این نقطه یا فتا
Pa A aes 52
SEU A, مقداری جیوه قرار دار< توله آنقدر آب میریزیم تا
EE eg Gees J tem
een a a!
راحکل رهیدری قاط حاعاها كه درون ی ای ۱
eee anes:
fee
Pee esl
soles
Palm = اليم جا علوم م اح نوزوم به رجو
ی ۲/۵ ل وز 0
- 0 حي ع وحصوروعدة معلا
بد که در محایط یا قسویی هو بای جیوه و ودب بای ۱ 11 0
بین فشار حوای بالا و یاست برح آزادی. با ارتقاع ۴۵ متر.
اد igor
ايه يه ب اوه 1ه 1
ووم 2ه اك بعر حارو عاد جز لا بجر
> مت ما ع عي ووم عا A Sy
صفحه 52:
بیر بازتشسته
زبان و ادبیات قارسی
]| نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
آلآ همکار افتخاری
صفحه 53:
صفحه 54:
فیزیک دهم فصل دوم
مباحث:حاالت ماده،نیروهای
بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار
فهرست مطالب:
بخش اول 10نکته از کتاب 99فاجعه در
کالس درس
بخش دوم آموزوپرورش فنالند
بخش سوم
فیزیک دهم فصل دوم
مباحث:حاالت ماده،نیروهای بین
مولکولی،اثرمویینگی وفشار
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات50:
📙نکته اول:
دانش آموزان در پنج ثانیه اول
مالقات شما را قضاوت می کنند ،
ارزیابی می کنند و درمی یابند چه
چیزی شما را می آزارد و چگونه
می توانند به بهترین وجه ازآنها
برای حمله به شما استفاده کنند
1
📙نکته
دوم:
شاید این شناخت بچه ها در
چند دقیقه اول کالس به
خاطر حس ششم غریبی است
که دانش آموزان در بزرگ
سالی از دست می دهند
2
📙نکته سوم:
یک معلم با اعتماد به نفس احترام
بیشتری را کسب می کند نه یک
معلم خجالتی
3
📙نکته
چهارم:
مواظب باشید :هرگز
تصور نکنید که کالس
شما از قبل قوانینی را می
داند شما هستید که باید
قوانین را بگویید
4
📙نکته پنجم:
انتظارات خود را از دانش آموزان
در همان جلسه اول مشخص کنید
5
📙نکته ششم:
یادآوری نام های دانش آموزان
هرگز آسان نیست یک معلم
معمولی در روز به 120تا 180
دانش آموز سروکار دارد
6
📙نکته
هفتم:
انتظار می رود نام کوچک
دانش آموزان را یادبگیرید
7
📙نکته
هشتم:
بدانید کالسداری
کالسA
با کالسB,Cفرق دارد
وهیچ دو کالسی مثل هم
نیستند
8
📙نکته نهم:
اگر دانش آموزان احساس کنند
که شما مالیم و رام هستید به
احتمال زیاد بر شما غلبه خواهند
کرد
9
📙نکته
دهم:
اگر شهرت به عصبانیت و
وحشیگری داشته باشید به
احتمال زیاد مورد بی مهری
و بی اعتمادی آنها قرار می
گیرند
1
0
محمد فایق مجیدی
@ fayihg.majidi
شروع
بخش دوم
آیا میدانیدکدام کشور
سه بار در آزمون PISA
)آزمونیاستاندارد برای
سنجشمهارتهای
ریاضیات ،روخوانیوعلوم
تجربی (
در جهان اول شد؟
بخشدوم
تعداد اسالید:10
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ،
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
1
دانش آموزان فنالندی سه بار در
آزمون جهانی PISAاول شدند
واین اتفاقی نبود
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت
جهان را جلب کرد
1
@ fayihg.maji
di
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
دلیل برتری فنالندی ها
مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از
فرهنگی نشئت گرفته است
که خود آفریده اند.
2
@ fayihg.maji
di
این فرهنگ در باور به
توانمند بودن
تک تک
دانش آموزان ریشه دارد
3
@ fayihg.maji
di
مدارس فنالند
به نحوی طراحی شده اندکه به جای
تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش
آموزان از دیگران به
هر دانش آموز فرصت رشد می دهند
4
@ fayihg.maji
di
شعار رایج در مدارس فنالند
این بود:
ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب
بیاوریم
5
@ fayihg.maji
di
در فنالند
تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان
تمرکز نمی کنند
بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان
توجه دارند
6
@ fayihg.maji
di
تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی
همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه
آخرکشورهای اسکاندیناوی به
حساب می آمد
7
@ fayihg.maji
di
در سال 1960میالدی
89درصد فنالندیها نمی توانستند
کالس نهم
را پشت سر بگذارند
8
@ fayihg.maji
di
در دبستانی در کارولینای شمالی
با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس
های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند
داشتن یک معلم
در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش
آموزان در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است.
@ fayihg.maji
di
9
در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که
OECDآزمون استعداد متفاوتی را به منظور
ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای
مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله
فنالندی در ریاضیات و روخوانی رتبه اول
را کسب کردند.
@ fayihg.maji
di
1
0
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی
منبع:کتاب توانمندی های نهان
اثر آدام گرنت
ترجمه آقای میثم همدمی
6
@ fayihg.maji
di
بنام خداوندجان آفرین حکیم
سخن ،برزبان آفرین
فیزیک دهم فصل دوم
مباحث:حاالت ماده،نیروهای بین مولکولی،اثرمویینگی وفشار
• ماده چیست؟
حاالت ماده کدامند؟
ویژگی های فیزیکی ماده چه مواردی اند؟
هر چیزی که حجم دارد ،ماده نامیده میشود.
ماده ،یا آلیاژ است،یا مولکول یایون یا عنصر.مادرعلم
فیزیک به ساختار فیزیکی مولکولی میپردازیم
1آنگستروم Aتا1000آنگستروم
ابعاد ماده ،از
دربسپارهامیرسد.
گفتنی است یک آنگستروم ،برابر
0/00000000001متراست.
بین مولکولی)
انرژی(نیروی
عکس مولکولDNAیک درشت مولکول
حاالت ماده
1جامد ()s
2مایع ()I
3
گاز()g
4پالسما
حالت گاز،حالتی است که نیروی بین مولکولی درکمترین حالت و
فاصله مولکول هادربیشترین
حالت خوداست .سرعت حرکت بسیاری دارند ومدام درحال جنب
وجوشند.
گاز شکل وحجم مشخصی ندارد،و تراکم پذیراست .یعنی وقتی
درظرفی دربسته فشارواردکنیم ،متراکم میشود.
شاره است وقابلیت شارش وجریان پیداکردن دارد.
انبساط پذیری بسیار گازها هم یکی ازویژگی هایش است.
فاصله ذرات درگازهابیسارزیادحدود آنگستروم 35وابعاد ذرات
بین۱و۳آنگستروم است.
• مایع
•
•
•
•
•
مایع،حالتی ازماده است که درآن نظم وتقارن ذرات دیده نمیشود
وماده،شاره است وقابلیت جریان داردو
به شکل ظرف درمی آید.
فاصله ذرات حدودا یک آنگستروم است.
نیروی بین مولکولی درمایعات هم هست ومولکول های مایع میتوانند
درزمان دورشدن نیروی ربایش ونزدیکی
رانش داشته باشند.
• مایعات تقریباتراکم ناپذیرند وشکل مشخصی نداشته ولی حجم مشخصی
دارند.
پخش :حرکات کاتوره ای مولکول های شاره که باعث پخش ذرات وارده به شاره میشود راپخش
گویند.
اگرقطره ای جوهردرآب ریخته شود،پس ازمدتی درآن پخش میشودکه بیانگراین اصل است.
د:حالتی ازماده باشکل وحجم مشخص.تراکم ناپذیروتقریبا بدون حرکت بانوساناتسی کوچک.
ختارفنری جامد نشان میدهد که نوسانات کمی درجایش داردو تراکم
ذیراست ودرصورت ورود نیرو،تاجای ممکن
میشوند ومتراکم نمیشوند.
وهای بین مولکولی کوتاه بردندودرنزدیک ظاهرمیشون وربایش ورانش
ستند.
صورت افزایش فاصله نیروی بین مولکولی صفروناچیزمیشود.
جامدبلورین
اع جامد
آمورف (بیشکل)
بلورین
جامدآمورف
جامدی که دارای شکل 3بعدی منظم است جامدبلورین نام
دارد.
جامدبلورین از سردشدن تدریجی مایع بدست می آیند وفرصت
منظم شدن دارند.
مثل فلزات .سنگ ها.یخ ها.الماسو...
• جامدی که ازسردشدن سریع مایع بدست آیدونظم خاصی
نداشته باشد جامدآمورف است مثل شیشه وسنگ های
آتشفشانی(برخی)
•
نیروهای بین مولکولی
دگرچسبی
هم چسبی
• نیروی بین مو لکول های همسان=هم چسبی
• نیروی بین مولکول های غیرهمسان=دگرچسبی.
• کشش سطحی بدلیل نیروی هم چسبی مایع عمل میکندکه مایع
پوسته ای تحت کشش میشودمجلوی فرورفتن شئ درآب میشود.
• کره شدن مایع بدلیل نیروی هم چسبی مایع است ومیخواهد کمترین
سطح راداشته باشد.
ترشوندگی
• دگرچسبی مولکول های مایع باجامد>همچسبی مولکول
های مایع=ترشوندگی
• خیس شدن شیشه توسط آب_:نیروی دگرچسبی آب
وشیشه >نیروی هم چسبی آب
• خیس نشدن سطح شیشه توسط جیوه:نیروی دگرچسبی
مولکول های جیوه>نیروی بین
• مولکولی دگرچسبی جیوه وشیشه
■■نکته :باتوجه به پرسش 2_3هرچقدردمابیشترباشد مایع
منبسط تراست وبیشتربیرون میریزد.
• لوله ای باقطر0/1mmرالوله مویین گویند.
• اگر دویاچندلوله مویین یک اندازه کنیم رادرآب کنیم
باالمیرود ولی درجیوه کمتر.
• این اتفااق بدلیل نیروی هم چسبی ودگر چسبی است.
• نیروی دگرچبی آب بیشتراز جیوه است وتمایل بیشتری به
خیس کردن شیشه دارد.
• هرچقد قطر لوله کمترباشد شاره باالترمیرود.
اثرمویینگی
فشاردرشاره:
• درشاره یساکن جسمی قرارمیدهیم .این جسم نسبت به
چگالی قرارمیگیرد.
• فرض میکنیم دروسط است،دراین زمان ،مولکول های
شاره به ان نیروواردمیکند کهنیروهابرابرند وبرایند۰است.
فشار:
F/A=P
نیروبرمساحت =فشار
• نکات مهم هرچقدرسطح زیادترباشد،فشارکمتروهرچقدرکمترباشد،
فشاربیشتراست.
فشاریکاهایش نیوتون برمترمربع،پاسکال،میلی
مترجیوه،اتمسفراست.
1atmospher=100000pa
فشارکمیتی نره ای است وجهت
ندارد.
فشاردرشاره.
مایع
• دانستیم مایعات وگازهاشاره اند.مولکول هایشان
حرکت میکنند
• و به همدیگر ودوروبرنیرووارد میکندد(.به
اجسامی که دورشاره درحرکتند).
• عوامل موثربرفشارشاره :وزن
وبرخوردمولکول های شاره.
• فشاردرمایع،ناشی ازوزن است به طوری که
درمدل سازی آن ازبرخورد مولکول ها چشم
پوشی کنین.
mg
• چگالی گاز ها خیلی کم است .درنتیجه ،فشارناشی از گاز
درون مخزن بیشتر از فشار
• ناشی از برخورد مولکول های هوا باجداره ظرف است.
• فشارگازها درباالجو،ناشی از وزن ستون گاز است.
• شاره ساکن ،به هرچیزی که درونش است نیرو وارد میکند که نیرویی
عمودیست.
• به همین دلیل،وقتی دربطری پرآب سوراخی را که سوراخش بسته
شده بازمیکنیم آب عمودمی آید وبعداز مسافتی بدلیل وزن پایین خم
میشود.
• برای محاسبه فشار ناشی از وزن شاره ساکن ،استوانه ای
فرضی باارتفاع hوسطح مقطع Aدرنظرمیگیریم.
• فشارسطح باالرا P2و پایینی را P1درنظرمیگیریم
• مایع باالی نیروی P1A=F1ومایعپایینی نیروی
P2A=F2راوارد میکندبه سطح پایینی.
• نیروی وزن داخل استوانهmgبا جهت پایین است .نیروی
باال سوF2بادگرنیروها خنثی میشود.
F1
mg
F=PA
>>>
F2=F1+mg •
P2A=P1A+pVg وm=pV
V=Ah
P2A=P1Apg
h
P2=P1+phg
P=pg
h
• فشارکل.اگردرشاره،بخواهیم فشارکل جسمی راکه
ازسطح شاره ارتفاعhداردمحاسبه کنیم که قاعده باالیی
سطح وپایینی درشاره است ،فشارکل درسطح فشار هوا
• ودرکف کف فشاری است که جاذبه وارد میکند.
Pgh=P۰+P
۰P
h
pgh
•
•
•
•
فشاردریاهای آزاد دردرسطح حدود۱۰۰۰۰۰پاسکال یا یک اتمسفراست
ازاین فرمول درشارهاستفاده مشود.
نکته بدلیل چگال کم گازها فشاردرمحفظه گازدرهمه جایش تقریبا
برابراست.
۰Pیعنی فشاردرسطح صفر(آزاد)
طبق رابطه ،P=pghفشارناشی
ازمایع ساکن به چگالی و فاصله
ازسطح آزاد مایع بستگی دارد وبه
مسا حت وشکل ربطی ندارد.
اصل هم ترازی مایع :نقاط
هم تراز درمایع دارای یک
فشارند
PA=PB=PC
وpghA=pghBوhA=hB
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی
دهگالن
دبیر بازنشسته
زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
همکار افتخاری
مجله شوق تغییر بیش
از ده سال
14سال کارشناس
آموزش
📙
📙
📙
0
end