صفحه 1:
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۴۵
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
ی مرا ۱ 1
@fayihg.majidi
آموزش یعنی
سس دادن
کار بی که قبلا نو
ee انستيم گفته ها ونکته های
ell. دهیم
صفحه 6:
محمد فایق مجیدی گفته ها ونکته های آموزش
@fayihg.majidi 4 کی
» در سریال معلم دهکده
نامزد معلم . ازش مى برسد شما كه قاضى بوديك جرا رها كرديد و
معلم شديد؟
معلم جواب داد: جون وقتى به مراجعينم و مجرمينى كه بيش من مى آمدند دقيق مى
“شدم
ع ى ديدم كه آنه كسان هستنه که
.يا آموزش نديده اند يا آموزش درستى نديده اند
وبه خودم گفتم : به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به
اصلاح ريشه
بپردازم
صفحه 7:
محمد فایق مجیدی
10 7 3 1
ذهن ظرفی
۲ رشود 4 aSL
آتشی آست که
بايد افروخته
.شود
کفته ها ونکته های آموزشی
( پلوتارک)
صفحه 8:
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
گفته ها ونکته های آموزشی
یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد
أو هركز نمى تواند بكويد كه نفوذش در كجا متوقف می
".شود
۱ هنرى آدامز
آغاز مهر یاگیری ویاددهی WS jhe
سال ۱۳۰۳
صفحه 9:
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
4 AFD HORS APT
دن مى
J a sa 2
يادكيرى
شرمنده خواهد
Dawa
صفحه 10:
گفته ها ونکته های آموزشی
۱ سخن یک معلم
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می
رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کلاس هستم
به عنوان یک معلم ؛ دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم
ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی .
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم» آزاربرسانم یا التیام
بخشم در همه ی موقعیت ها ؛ مسئولیت من است که تصمیم
8 فزایش یا کاهش دهم »و کودکان را انسانی
را ازايشان بكيرم
صفحه 11:
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
مط دواد ا هيوب
گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 12:
محمد
@fayihg.majidi
صفحه 13:
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
AIA ETH.
کفته ها ونکته های آموزشی
۲ آموزش یعنی
قدرت انجام دادن
کارهایی که قبلا ۰
" نمی توانستیم ie
.انجام دهیم
88
صفحه 14:
محمد فايق مجيدى
@fayihg.majidi
0
سروع
بح بخش دوم ۲
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
منظور از آموزش ترکیبی این است که اساسا آموز
آن, ابزار دیجیتال در خد:
well Lee
تنوع پخشی مه ea ale ip tS es آمده توسط oe 1 ences
ازی فرایند یاددهی -یادگیری بهره می برد دراین شیوه از آموزش معلم مسیری را بای یادگیری در
ae ات es see ome ist
حضوری بوده و در فضای واقعی محيط كلاس درس و مدرسه پیش
ابن تفاوت که معلم در فرایند آموزش و با صلاحدید خود از ابزار
اطات برای افزایش جذابیت. غنی ساز: و هينه
صفحه 18:
ص2
en a 11) ١ 7۱
هی ری So eae, کلاس حضوری نقطه آغازین
۳ ارزشیابی
مجازی/احضوری
ايده د f= =m
برندهای آزمابشكادهاى 2 تورها و بازديدهلى ا
0 ازی حضوری/مجازی . علمی» تربیتی و آموزشی
حضوری/برخط
موقعیت بالاتر پایگههای
5 داده و
و بانکهای اطلاعات
اهداف واحد اد"
واحد یادگیری) خته ترمافزارها مانند دافشنامه رقلو
af] ee ۷ )سس
صفحه 19:
آموزيشتركيبى با فرلهم ساختن فعیتها و فرصتهای بادگیری نندفعیتهاییادگیری درکلا سدرس و فعلتهای برخطبرای
.یادگیرندگان برنامه درسی حضوری را با آموزشمجازی ترکیب م كند
1 منطیرازآمپزشترکیبی تفیق ده وری هی آموزیش برخطدرکلاهای سنتیحضوری نیست بلکه بزطاحی ظمی
و اصولی فرایند یددهیبیادگیری بای ربیدن بهلهدافی آست که تنها با آموزشبرخط وبا آموزیش حضوری نمی توان به
eee] :زر ربص طلم و تام دانش موز دای وت کل مره ریصورت
دار نز فیرهی نون ی رنه وگونهایهونمتد و عیتهای تا رخط نز بای یش کیت و
أثریخشی آموزیشاستفاده می ود.
در آموزیشترکیبی معلمان آموزیشحصوری ر با فصالیتهای آموزیش برخط ترکیب ص كنند
وهعه یادگیزندگان برخی از لته | a صورت برخط تکمیل می کنند وبزخی دیگرر] به طیر حضوری نجام مى دهند.
صفحه 20:
ب
مره
موش رل در كاه
صفحه 21:
6 طراحی آموزش درس ریاضی بر اساس چارچوب کاوشگری
درس ضرب عدد در بر دار. فصل ۵. کتاب ریاضی هشتم
انتظارات
ادانشآموز بتواند يك برداروا جندبرابركنذو به صورت توس يمى يا ممختصاتى
نمایش دهد
63 با کمک ضرب یک عد در برار بتوندبردارهای ترکبی را رسم كتد
بیان مساله
-١ در فعالیت صفحه ۲۵ کتاب ریاضی هشتم یک مساله مطرح شده است که
حانشآموزان بايد بردار 38+ 2-28 را رسم كنند.اين مساله توسط معلم بای
دانشآموزان مطرح مىشود.
#-بيشبينى انفرادى :ابددا از داش آموزان مى خواهيم فايل جتوجبرا را باز كنند
نيدت نویر در اين فايل تعدادى بردارهاى مساوى بردارهاى 3 By رسم شده
است وحانش موز میتوند را درصفحه جارجا كند .صفحه كار شطرنجى ات
بطورى كه دان شآموز بردارة رأ روى صفحه تنظیم کند و مختصات آن ر بتوائد
تسد ۲
معلم از دانشآموزان می خواهد که با کنار هم قرر دادن بردرهای ۵ وط و
همچنین با کمک درس جمع بردارها بردرمرروی صفحه مختصات SiS yt
۲-پیشبیتی گروهی: در گرومهای سه نره از دائ شآموزان مى خواهد كه روش
يدا كردن بردار را با هم مقايسه كنند و سعى كنند حداقل از سه روش متفاوت
حاصل بودار را ييدا كنند اين سه روش در زير رسم شده ااست.
ل لي
*- انجام آزمايش .مشاهدات و توليد داتش بيس از اينكه هر كروه سه روش را بوی
صفحه شطرنجی (جنوجیر)نمایش دادند معلم ار كروهها مى خواهد كه با توجه به شكل از
مختصات بردارها راهى براي بيدا كردن مختصات بردار تركيبى بيدا كند
2- يافته هايش: هر دان آموز به صورت فردى در خصوص يبدا كردن بردار تركيبى © به
دو روش مختصاتى و ترسيمى توضيح دهد و روش كاررا با تال بنویسد معلم میتوند
pal ld را تشويق كند تايافته هاى خود را بصورت جبرى نيز نمايش دهند يعنى
axe Bry شام ب ام
سس «Bel seb]
تکمیل عملكردى: با تجريه اى كه دائش آموزان ازكار با نرم اغزار جنوجيرا بيدا كرده اند از
آنها خواسته مىشود تا در منزل يك فايل جنوجيرا درست كنند و اين باربردارهاى 3 ول را
به صورت دو بردار هم اندزه اققى و عمودى در نظر بكيرند (8و5) بر اساس (قايل جتوجيرا.
أن بردارهاى رای مانند ۳6*9۵ 026 ب3201 8 رأبسازند وتعايش دحتد اين
ابراى درس بعدى كه بردارهاى واحذ مختصات مى باشد ليجلا
> ]موز مريتواند قايل خود را در مسامائه شاد a ln gy كفد.
صفحه 22:
6 طراحی آموزش درس ریاضی بر اساس چارچوب کاوشگری
طراحی آموزشی ریاضیات | درس سپمی ( با تاکید بر تقویت شایستگی دیجیتا
معادله سهمی را بشناسد و نمودار سهمی با ضابطه
هاى مختلف را از طريق نقطه یی رسم ند
تكن تن سرت RUE Rp faba
رسم بدائد
مختصات راس سهمى و معااله محور تقارن را قبل
أزرسم بنويسد.
6 درک صحيح ازضرايب معادله يك سهمى و چگونگی
نمودارآن با تغییر ضرایب را داشته باشد.
09 روش بدسست آوردن محل های برخورد سهمی با
مصورهای مختصات ر بدائد
6 مالهایی در زندگی روزمه و پیرامون خود پیداکند
که نمودار آنها سهمی است.
7 تصاویر زیر و فایل تعاملی چه چیزی را در ذهن شما تداعی می کند؟
صفحه 23:
ا
() وارد ايل تعاملى برتابه شويد و با تمرين عملى با
نحوه كار يرتابه آشنا شويد. آيا مى توانيد طورى تنظيم
كنيد كه اين توب در مكان خاصى فرود آيد ؟.
با هم گروهیهای خود دراین مورد گفتگوکنید وچند
مورد ازمواردى كه در شليك يرتابه به سمت مكان مورد
نظر بايد رعايت شود تا پرتابه دقيقا به هدف بخورد را
در قايل اشتراكى بحث و كفتكو وارد كنيد.
اكنون وارد فايل تعاملى يرتابه شويد و سعى كنيد توب
رابه سمت نقطه خاصى كه مد نظر شماست پرتاب
7 برداشت خود را از تصوير زير بيان كنيد.
2045+ 0250 عزن 4
“
صفحه 24:
برداشت خود را از تصویر زیر بیان کنید. کاربرگ: محور تقارن و راس سهمی چیست ؟
تصویر زیر ابرسی کرده و با یکدیگر كفتكو كنيد و كاربرك را كامل كنيد
deep eee
۳
با توجه به تصویر:
پایینترین و بالاترین نقطه سهمی را مشخص کنید
+ معادله خطی که نمودار سهمی ذسبت به آن متفارن است را
بررسس كني تغيير ضرايب 0.86 جه نقشى در تغييرات نعودار سهعى دارد و مشخص كنيد
نتبجه را بگویید"
برروی ثابل تعاملی کلیک کنید و دریاره محتوای آن بحث کنید.
تسبت بدست آمده چه ارتباطی با طول بالاترین نقطه و با
پایینترین نقطه سهمی دارد؟ 1
+ عرض بالاترین و یا پایینترین نقطه سهمی را چگونه بدست آوریم؟
صفحه 25:
مفهوم صهمى» راس و محور تقارن آن را توضیح دهید. به کمک سه نقطه
روی سهمی, نمودار سهمی را بررسی كنيد
اكتون متن كتاب را مطالعه كنيد و فعاليتها و كار در كلاسها را حل كنيد.
7 با کمک فایل تعاملی سهمیهای مختلفی را بسازید.
تمرين ترسيم.
67 تمرینات صفحه ۸۱ و ۸۲ را حل کرده و جوابها را
در شاد برای معلم ارسال كتيد.
3 تولید و طرح دو مساله واگر و بازپاسخ در زندگی
که به کمک درس سهمی قابل حل باشتد.
Ree ass oe ete oe
mie سهمی در زندگی روزمره به کمک اعضای
صفحه 26:
کر و یز" #
استمرار آموزش در همه شرایط از جمله تعطیلی های غیرمترقب مانند آلودگی هوا و ...
غنابخشی به طراحی آموزشی
مدیریت موّثرتر زمان آموزش
تنوع ارزشیابی و گرفتن بازخورد گسترده تر و سریعتر
ایفای نقش موثرتر دانش آموزان
انجام هر چه بیشتر فعالیتهای عملی -آزمایشگاهی
افزایش انعطاف اجرای برنامه درسی
صفحه 27:
صفحه 28:
آموزش ترکیبی با محوریت آموزش چهره به چهره
اين الكو از آموزش تركيبى بیشترین شباهت را به آموزشهای
رايج مدرسهاى دارد و در آن تها بای برخی از انشآموزان (ملً
دانشآموزانى كه سطح تحصيلى آنها بالاتر يا بايينتر از سطح
عرسم كلاس ات دا مشكل فردى عاتتد غيبت ات از
کلاس درس داشتهاند) و با هنگام بعضی رخدادهای خاص (مانند
تعطیلات ناخواسته مدارس) از آموزش ترکیبی استفاده میشود و
به جز اين موقعيتهاء ديكر فرايندهاى كلاس به صورت مرسوم
و جهرهبهجهره بيش مىرود. در واقع در اين روش تنها برخى
دانشآموزان بر حسب نیاز و موقعیت ویژه خود به محتواهای
آموزشی دیجیتال مراجعه میکنند تا سرعت آموزش خود را با کلاس
یا عقبماندگیهای تحصیلیشان را جبران نمایند.
صفحه 29:
2
آموزش ترکیبی چرخشی
در اين الكو كه بيشتر در مدارس ابتدایی مورد استقبال قرار میگیرد.
دانشآموز در توقفگاههای یادگیری مختلف حضوری و یا برخط,
حضور مییابد. در واقع, دانشآموز در برناهای از پیش تعیین شده
و مشخص در جرطناى از آموزشريهاى حضورى و يا برخط حضور
بيدا مىكند. مثلاً دانشآموز مىتواند در قالب برنامهاى مشخص
در کلاس سنتی درس ریاضی حضور پیدا کند یا در یک آزمایشگاه
مجازی ریاضی شرکت کرده و موضوع درسی مورد نظر را مطالعه
کند.
صفحه 30:
الگوی فلکس
اين الكو بيشتر بر ارائه آموزش به شيوه مجازى و برخط تكيه دارد و
معلم در نقش تسهيلكر و هدايتكننده فرايند خوديادكيرى فراكيران
عمل مىكند. در اين شيوه آموزش كه بيشتر براى دوره متوسطه
توصیه میشود. فراگیران از طریق آموزش برخط مطالب آموزشی
را دریافت میکنند اما دبیران با تجربه و توانمند همواره در محل
حضوردارند و آمادهاائه کمک و مشاوره برحسب نیاز دانشآموزان
هستند. این شیوه از آموزش ترکیبی بیشتر در مدارسی کاربرد دارد
که بخش عمدای از فرگیران جزءطبقه در معرض خطر هستند که
امکان حضور متعارف و همیشگی در کلاس درس را ندارند.
صفحه 31:
الگوی آزمایشگاههای برخط
در این شیوه از آموزش ترکیبی, همه محتوای آموزشی از طریق
لایراتوارهای مجازی اما در یک مکان ثابت و مشخص (محیط
مدرسه یا آموزشگاه) به دانشآموزان ارائه میگردد و دانشآموزان
اغلب در کلاسهای سنتی چهره به چهره هم شرکت میکنند.
صفحه 32:
الگوی خود ترکیبی
ذر اين روش كه عمدتً مناسب دبیرستانهاست دانشآموزان
در کلاسهای درس سنتی شرکت میکنند اما میتوانند به
انتخاب و اختیار خود برخی دروس یا آموزشها را که به
سورت برضط ارلئه عريشوند تيز دريافت كتند در فين
ا و دب نت
و عمدتاً براى دانش آموزانى كاربرد دارد كه قصد دارند
ن ورودى دانشكامها) يا
دريك آزمون مهم (مان
مواردى ازاين دست شركت كنند.
صفحه 33:
الگوی برخط محور
در اين الگو از آموزش که در انتهای Carb آموزشهای ترکیبی
قرار میگیرد. دانشآموزان در محیطی خارج از فضای مدرسه و
یه صورت مجازی آموزش میبینند اما کلاسهای حضوری رفح
اشکال و یا فعالیتهای حضوری به صورت اختیاری یه آنها عرضه
میشود. این الگو بیشترین سطح انعطافپذیری و استقلال را در
اختیار فراگیر قرار میدهد.
صفحه 34:
بستگی به وغ مدارسه و کلاس درس 19419
0 مدارس ابندابى مدل 1ل Are ۳
در دیبرسان مدل
و
صفحه 35:
تلاش در جهت تحقق برخی اهداف ترسیم شده در سند تحول ب
آموزش و پرورش
اهم این اهداف عبارت اند از: استفاده از رسانه و فناوری اطلاعات ۰ آموزش غیرحضوری و مجازی
عدالت آموزشی. توجه به تفاوتهای فردی. تنوع در ارائه خدمات آموزشی و محیط های یادگیری . کسب علم
مسئولیت پذیری . تقویت خودباوری در متربیء اجتماعی شدن یادا 2
پدیده ها و فعال بودن یادگیرنده.
و نوآوری. تفکر. درک و کشف
کسترش ارکان اصلی یادگیری
شکل . متلث یادگیری )
صفحه 36:
جهان و نسلهای در حال تغییر
نسل ایکسر(() 0
بتلهد ظيور قاوريهايى مانند رإيانه و إينترنت بود اما epee اين نس در دوران کودکی خود چندان تحتتأثیر این قاوری ها
قرار نكرفته
نسل ولى (۷) 5 ۲
این نسل از کودکی ریبنه ا در کنارخودداته وبا آن رد کرده است نسلی که در نوجوانیازدنای لوگ به نیای
دیجیتال ورد شد.
سل زد (2)
لب كه در مت یا که تاه شاويهاى نون ای اد 0۷/9 که gurl يمام ده ثبت يبام كام
لب تاب آى ياد وتلفن همراه را تجریه کرد.
سل آلفا
دوسدار وعجين شدهبا قاورى است و ازكاربا قاورى لذت مى برد وهويشمضوىى و شبكه هاى اجتماعى مجازى بردنياى
آنها سيط دارد.
صفحه 37:
7 اين نسلء ازنظريادكيرى قل أ زآنكه به سراغ معلم يا كتابهاى درسى برود, به سراغ وب می رود. سبک های یادگیری
خاصخود را دارد واز آموزیشهای شخصی سلزی شده استقبال ۲
ييشترى مى كند. بنابراين» ضروری است در برنامه ریزیهای آموزیتی به این تغییرنسلل و اقتضائا تآموزیش و یادگیری آنها
جهتتحقق آموزیشالربخشتوجه داننته بام. زر آموزیشآثررخشدر حرکت به سوی عصربادگیری مادام لعمرو
مداوم بايد كاملا به موقع و
ا سدس اران
صفحه 38:
آینده نگری جهان آموزش و نگاهی به مشاغل آینده
ا PR a آموزان ماء نسلی هستند که ابزارها و مهار تهای کار با
ae الا ل وى دار هاى قلي [بتده آنها نيشت و از سوى ديكر با كسترش و به روز شدن سریع
فناورى هاى ديجيتال. در مشاغل نيز شتابى روزافزون يافته است. 1
مدير توسعه نجارت هوش مصنوعى
دستيار هوش مصنوعى
تحليلكر كوانتومى ماشين يادكيرى
تحلیلگر سایبری
مدیر طراحی و معماری هوشمند
صفحه 39:
صفحه 40:
|
0 ۲
eal TE Eee
تجربه يادكيرى دانش
آموزان
صفحه 41:
5 باد —
eer
alld ote ۳ نلا y™ كنترل ونظارت بيشتر
ی 4 ا سل
سوت 0 .. 5 ۱۳۷۳
۱ ۱ ابزارهای آموزشی
3 ( | | وارتباط بيشتر وبهتر | م | | الكترونيكى كمك كنندهبه
ات ۱ | دانش آموز ومعلم الربخشى آموزش اند |
صفحه 42:
معایب بادگیری تلفیقی
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
ولك ا نمست 7ر1
اد HG