صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
روش های متنوع تدریس
Yal
پاورپوینت
تعداد اسلاید :۲۰
م
صفحه 4:
درست همانند ميكل آفْرٌ ۲
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرم كالبد فرشته
ای محبوس
شده است
» من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز
کودکی باهوش محبوس
شده است
مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نمان
آثر آدام گرنت
صفحه 5:
صفحه 6:
استیم یک رویکرد
در اجرای برنامهها و دورههای لگو آموزشی است که
قدرت بازی و بادگیری از طریق انجام فعالیتهای عملی
را با پرورش علاقهی کودکان به علوم» تکنولوژی»
مهندسی» هنر و ریاضیات تر کیب میکند.
در واقع واژه 51۳۸ مخفف واژههای
Science, Technology, Engineering,
ew! Arts, Mathematics
صفحه 7:
جرا آموزش 51۳۸۷ اهمیت دارد؟
ما در دورانى زندكى مى كنيم که فضای آموزشی با
روان و پوبا باشد. هیچ کدام از ما وقتی بیرون ميرويم
نمی گویيم «اين درخت است» پبس علم است» با «آسمان
آبی است و این هنر است.»
جهان ما جهانی زیباء پیچیده است و این ماییم که
میتوانیم هر لحظه را تبدیل به محلی برای آموختن کنیم.
صفحه 8:
تحقیقات در ©
مورد STEAM
تحقیقات اخیر نشان میدهد
که 51۳۸ یک رویکرد
اثبات شده است که هم
تاثیر مثبت بر یادگیری
کودکان دارد و هم بازدهی
معلمان را YL میبرد. در
تحقیقی که در سال 2016
انجام شد, محققان تاثیر
آموزش 7۲ را بر
یادگیری علوم مربوط به
فیزیک در کلاس سوم تا
تسم برزرسی کردهاند. در
صفحه 9:
آموزش املا به روش استیم تعداد اسلاید ۵۰
باوريوينت آموزش امل! به
روش نلفیگی استيم
STEAM
9ه
صفحه 10:
STEAM
0 =,
مر | ور وو ییالال
۳ ۷
صفحه 11:
آموزش املا به روش استیم
STEAM
- یکی از اههای تفویت املا پرورش خوب گوش دادن است.
- در نوشتن املا از خط تحریری شکسته استفاده نشود.
کل و تعدله تقطففلى حروق قر وازمها ذقت كنيمي
- در نوشتن أملا به نحوة تلفظ و مطابقت آن با شکل نوشتاری دقت شود.
- بهتر است هنكام نوشتن املا با توجه به آهنكه مفهوم و پیام جملههء نشانههای نگارشی را
رعايت كنيم
صفحه 12:
لا
STEAM
- نشأنة تنوین به صورت (- ن) خوانده و شنیده میشود. اما این نشانه در املا به شکل ٩« نوشته
میشود. مانتد اصلً
- برخی از واژهها در گفتار دچار تفییرات تلفظی میشوند. اما در نوشتن. شکل مکتوب و نوشتاری
آنها بايد مورد توجه باشد. مانند اجتماع. مجتبی
- وازدهاى (بليتء اتو. اتاق) كاهى به صورت (بليط؛ اطوء اطاق) نيز نوشته میشود. اما شکل
نخست متاسبتر است.
- واژههای همآوا از مباحث دشوار املایی است. شناخت شکل درست آنها به معنا و کاربردشان در
جمله وابسته است. مانند غالب و قالب/ گذارد
صفحه 13:
لا
STEAM
- واژههای مخفف (کوناشده) معمولا باید به همان صورتی که تلفظ و شنیده میشوده نوشته شوند. رهنماه
هشبان يكدكر
- کلماتی مانند (عیسی, مصطفی, حتی و ..) بايد به همین شكل نوشته شوند؛ هرچند تلفظ آنها متفاوت با
شکل نوشتاری آنپاست.
- پهتر است هنگام شنیده شدن نشانههای اختصاری در امله شکل نوشتاری کامل آنها نوشته شود: مانند ع:
علي السلام
3 <4
صفحه 14:
لا
STEAM
- یکی از راههای تشخیص شکل درست املای واژهها علاوه بر توجه به معناء دقت در رسمالخط رایج زبان
Nee
مانند خواهش بالاخره و .-
- این موارد را جدا و گسسته مینويسیم: هراه نشانة مفعول» های» نشانة مناداه همی» مضارع اخباری و
ود اكمرارى
- هرگاه پسوند (ان/ ی) به پایان واژههایی چون زنده و پرنده اقزوده شود. اين وازدها را اين كونه مى نويسيم:
ری رندتان
- هنگام افزودن پیشوند (ب/ ن) به فعلهایی که با همزه آغاز میشوند. املای واژه تفییر میکند و (ی)
کایگرین همزه میشود. مانند: پینداخت/ بیفکند/ بیندیشد
صفحه 15:
لا
STEAM
- ای (حرف ندا) هميشه از منادا جدا نوشته میشود: ای نام تو ...
- «هیج» همواره جدا از واة پس از خود نوشته میشود: هیچ کس
- «را» در همه جا جدا از واژة پیش از خود نوشته میشود: کتاب را
صفحه 16:
لا
STEAM
- هرگاه (ب ف م) بر سر فعلهایی که با( و ) آغاز میشوند. بیاید. حرف
در نوشتن حذف میشود و بهجای آن (ب) میآید: بیندازه نیفتاد. میفکن
- نشانهةٌ جمع «ها» در ترکیب با کلمهها به هر دو صورت (پیوسته و جدا)
است: کتابهاز کاب
2
6 <4
صفحه 17:
لا
STEAM
- برای واژههای مختوم به های غیرملفوظ در حالت مضاف از نشانة 6 استفاده میشود: ee BE
گذاشتن نشديد هميشه ضرورت لدارده مكر در جابى كه موجب هام شد مع| مین نب وه
- لبی» هميشه جدا ازور پس از خود نوشته میشود مگر در این موارد: بیهوده؛ بيخود؛ بيجاره؛ بينوا و
بيجا
1 <4
صفحه 18:
لا
STEAM
- (می و همی) همواره از وف پس از خود جدا نوشته میشود: میروده میافکند» همیگوید ...
همزه بستگی به حرف پیش از آن دارد؛ اگر فتحه داشته باشد. روی کرسی » نوشته میشود:
رافتء شأن: نیس
و أكر بيش أز آن مضموم باشدء روى كرسي «و» قرار م ىكيرد: رؤياء مؤسسهء مؤمن
gly 2 فارسى وأز:هادى مانند انشاى املاى شهداء و... يدون همزة يايانى نوشته مىشود: انشاء Ligh UN
- أوردن تنوين (در صورنى كه تلفظ شود) در نوشتههاى رسمى و نیز در متون آموزشی لزامی است: واقعط
8 <4
صفحه 19:
لا
STEAM
صفحه 20:
لا
10
صفحه 21:
لا
STEAM
۲- املای گروهکلمه:
یکی دیگر از انواع املاست. تهیه گروهکلمات و تقریر آنها برای دانشآموزان در پایان متن املای
تقریری میتواند به کار رود. گروه کلمات نه کلمهاند و نه جمله. پلکه ترکیبهای اضاقی و و۸7
مترادق و با متضاد هستند. گروهکلمه برای املای تقربری جنبة تکمیلی و ترمیمی دارد. اگر متن
انتخابی برای املای تقریری به اندازة کافی از کلمههای دارای ارزش املایی برخوردار نباشد یا به
علت طولانی بودن. معلم نتواند از هم متن ارزشیابی به عمل آورده میتوان با افزودن چند
5 کلمه: آن را تقویت کرد.
11 <4
صفحه 22:
لا
STEAM
۳- املای کاملکردنی:
نوعی املاست که در آن تعدادی کلمه درای ارزش املایی را در متن نتخایی با معلم ساخته در
نظر ميگیرد. سپس جای آنها را در بر آماهشده برای تکثیر خالي ميگذارد. در واقع» متنى
دراختبار فاكيران قار ى كيرد كه بيست فا نجاه وار در أن نوشته نشده است وفراكيران با توجه
په متن, املا را کامل میکنند و یادآوری میشود که متن کامل باید توسط معلم خوانله شود و
هدفه نوشتن کلمهها از روی حدس و پا اتفاق نیست.
12 <4
صفحه 23:
لا
۴- املای گروهی:
بگوید و یکت: نع حظارت:
بی - متوچهر قضلیخاتی»
۵- تهیه توار یرای املا:
صدای خبط شده معلم» یک حانثنآموز يا يكى از اوليا در كلاس که از قبل 5
13 <4
صفحه 24:
آموزش املا به روش استیم
و
۶ املای تابلود
معلم یا یک دانشآموز قوی متن املا را انتخاب کرده و روی تخته مینویسد. سپس معلم. متن را بلند میخواند و
١١ وزان مینویسندد پدین ایتکه به تخته نگله کنند و پسوسه شوند. (خود کنترلی) سیبن میتوان املاها را ۳۶
تصحیح کرد یا فهرست خطاهای املایی احتمالی را روی تخته نوشت و در پایان تمرینات متنوع با توجه به اولویتبندی
بازخورد معلم بعد از تصحیح املاها بسیار مهم است
دیگر این است که کلمههای مشکل دردر
اشکالات املایی استخراج کرد.
را روى تابلو بنويسد و بعد پا صدای بلند و لحن شمرده خوانده شود
(حداکتر تا دوبار) و دانشآموزان یکی - دو باربتونند به تخته نگاه کنند.
14
صفحه 25:
ا 0
ت والدين. مطلوب و پسندیده و حتی ضروری است. به سخن ذيكرء اين مشاركت هم حق وهم
بن است. لذا معلمان باید برای جلب مشارکت والدین» در بخش ارزشیایی عملکرد املای فرزندشان پرنامه
داشته باشند. (قرهداغی )٩۱
البته کاهی هم معلم از داتشآموزان میخواهد در منزل به والدین خود از دروس خواندهشده. املا کفته و آن را تصحیح
کند و به کلاس بیاورد. این شیوه علاوه بر اينکه برای کودک جنبه بازی پیدا میکند. به علت تصحیح و دقت در هتن
١ تک موتری بر
یدن کلمات خواهد بود.
15 |
صفحه 26:
لا
STEAM
(- املای سفرهای:
کلمهها روی سفره یکبار مصرف با ماژیک نوشته و روی دیوار کلاس یا حیاط نصب شذه
جلوی چشم فراگیران فرار میگیرد و هرکدام از کلمهها را که فراگیران بیشتر غلط
داشته باشنده دورش خط کشیده شده و مشخصتر میشود.
ق
رده
16
صفحه 27:
STEAM
املاى تلفيقى: IY
cals aly ope HELIS از روى كارشوازدها که برای تقويت املا به ea
جملههاى منفاوت بهره كرفته و در واقع؛ املا را با الشا تلفيق كرده و در وقث هر دو
و نمولء
17 <4
صفحه 28:
لا
STEAM
املای عملی:
معلم. دانشآموزان کلاس را به تعداد فصلهای کتاب یعتی به هشت گروه تقسیمبندی کند. معلم» روی تخته
تام
ركرودها و يا كرودها را
میبوینده چون رنگ پاکت هر فسل و گروه پاید: مسفاوت باشد.
تقلوی تلم کروه مشخ شود وانام قصلن مورد نغلر توضحه شود. مغاگ به این صورت:
كروه کل سرخ - فصل اول - پاکت نارتجی
017 كل يس + فصل :هوم - هات بنقش: و
از جلسة قبل به فراگیران اعلام میشود که وسایل لازم را گروهی بیاورند. قایدههای طرح این است که کار
گروهی مشترکی انجام میدهند. ترکیب هنر؛ ادییات فارسی, املا و انشاست. کشف استسدادها و خلاقیتهای
کات که در یک جلسه انجام د و تا آخر سال میتوانتد از کارتواژههای املایی و یا معنی لقت
استفاده کنند.
18 <4
صفحه 29:
لا
STEAM
تقویت حافظه دیداری. افزایش گنجينة لنات. یادگیری معنی لنتها و با املای واژگان. جملهسازی.
انشانویسی و تفویت نگارش: سنجیدن» سرعت عمل و مدیریت زمان از اهداف و پیامدهای این کار خواهد
کاغذهای رنگی در اندازههای ده در ده با قیچی دالبری برش داده شود. چسب. پانچ. ماژیکهای رنگی و
لوازمی برای تزیین کار
19 7
صفحه 30:
لا
STEAM
یک نفر خوشخط گروهه واژگان را روی کارتها مینویسد و یک نفر خوشسلیقه. کارتها را تزتین
میکند. یک نفر هم پاکت لفات را آماده و تزیین میکند. یک نفر معنی واژگان مشکل را پیدا کرده و با
مداد پشت برکهها بتویسد: یک نفر کارتها را ترش داده و خلاصه تقسیمکاری ضورت گیر
در آخر هر ماه یک فصل کتاب تمام شده و سرگروه مورد نظر کارت واژههای مخصوص فصل خودشان را
روی دیوار یه نمایش میگذارد یا یکییکی به دانشآموزان نشان میدهد.
Bessey کار کرودی از هم میآموزند و به هم میآموزانند و به دلیل داشتن زیان مشترک و احسامات ٩
هم بهتر میتوانند مفاهیم را به هم تفهیم و منتقل کنند. همچنین در کار گروهی. دانشآ
خود به پاسخ مشترک و مناسب میرسند و در کلاس» بحث و مطرح میکنند.
20
صفحه 31:
لا
STEAM
21
صفحه 32:
STEAM
( a مرکا رآ ری (ا
7
J بد
صفحه 33:
لا
STEAM
صفحه 34:
لا
STEAM
صفحه 35:
لا
STEAM
5 T E A
a ab SD 3 اد
ی عه مت 555
4< ز 25
صفحه 36:
لا
STEAM
Types of Literature
Main types of literature:
Drama,
Fable,
Autobiography,
Biography,
Poetry,
Prose,
Science Fiction
26 |
صفحه 37:
لا
STEAM
¥
26 4
صفحه 38:
لا
STEAM
Stem:steam
صفحه 39:
لا
STEAM
91
VATA
ce
رای سوا ر مس وترن:
at a 5 و
و وت ماو سیر لت و ide
رو ی مه
28 7
رده
صفحه 40:
لا
STEAM
2 ۱
Ee 3 ۷ fe
ال ناى « سسب انام ددم ى توره؟» آغا ىود
uty تین
hae الاویاست.
29
<4
صفحه 41:
لا
STEAM
چم hr i ستد و وان دج ره تشه نم
مزرعة کارآقریتی
ای سطوح موم شش دیاس کلم وی مداد
مایت کحم و رتلم» oF جارست د. .
ایر سک رآ ری مرو .
30 7
رده
صفحه 42:
صفحه 43:
1 *
ای ال
۱
صفحه 44:
لا
STEAM
صفحه 45:
لا
STEAM
یکی از ارکان انکارناپذیر *
در آموزش فعال و شیوههای *
مشار کتی؛ بهره گیری از 5
و ات
رادمان فرد در گروه به گونة
معجزه آساپی افزایش میپاپد.
34 7
رده
صفحه 46:
لا
STEAM
صفحه 47:
STEAM
مثالی پرای ورس فا ره
پا درسهای
رياضى» كارو فناورى, تفگر و هتر
36
<4
صفحه 48:
لا
STEAM
آزادگی
der سس
آزادگی
37 7
رده
صفحه 49:
لا
51 ۱
صفحه 50:
كركها و بيكها مهدى اخوان ثالث *
ا
صفحه 51:
لا
STEAM
apts ois
گروهها با هم بحث میکنند و هر دو داستان را بررسی
وک
شباهتها و تفاوتهای این دو داستان را از نظر شخصیتها
5
روی کاغذ با طرحها پا پلوکههای آموزشی: طراحی
نمشد بفهومی میسازنا (aS st
سپس در کامپیوتر این طرحهای ذهنی را عینیت میبخشند
و در آخر پرینت گرفته میشود.
بهترین طرح گویا ترین طرح است
40 <4
صفحه 52:
لا
STEAM
41
صفحه 53:
لا
STEAM
41
صفحه 54:
لا
STEAM
42 7
صفحه 55:
محمدفایق مجیدی-