صفحه 1:
وووادی ریاضی و آمار ۱
يايه دهم انسانى
ws STF? sme
Any
صفحه 2:
ی ی
2
Seb
(orb Acs 0
بخش دوم آموزوبرورش فنلاند
بخش سوم
Ge ل TC cad
A بايه دهم انسانى
از صفحه 28 نا آخر كتاب موز ۸
آموزش تصويرى را جدى بكيريم
er re) 5
ين
صفحه 3:
صفحه 4:
: نکنته اول 0
دانش آموزان در پنج انیه اول
ملاقات شما را قضاوت می کنند .
ارزیابی می کنند و درمی یابند چه
چیزی شما را می آزارد و چگونه
می توانند به بهترین وجه ازآنها
برای حمله به شما استفاده کنند
6 5 5 5 8 5
اننا اننا ليا ليا نا ليا لیا لا ليا اننا يا ليا نا لیا لب
صفحه 5:
نخته دوم
شاید این شناخت بچه ها در
جند دقيقه اول كلاس به
خاطر حس ششم غريبى است
که دانش آموزان در بزرگ
سالی از دست می دهند
صفحه 6:
:نكته سوم لا
یک معلم با اعتماد به نفس احترام
بیشتری را کسب می کند نه یک
معلم خجالتی
صفحه 7:
قبل قوانینی را می داند شما
هستید که باید قوانین را
صفحه 8:
6 3
=
۳ :نخته پنجم الا
ES انتظارات خود را از دانش آموزان
> 5 ۳۹۹ 5
5 در همان جلسه اول مشخص كنيد
5
=
3
3
5
5
> =,
Gs) 3
صفحه 9:
6 3
=
= انطکته ششم 8
MMS يادآورى نام هاى دانش آموزان
> 2 -
5 هرگز آسان نیست یک معلم
= معمولی در روز به ۱۲۰ تا ۱۸۰
= دانش آموز سروکار دارد
3
3
5
5
> =,
Gow € 3
صفحه 10:
8نکته هفتم
انتظار می رود نام کویک
دانش آموزان را یادبگیرید
صفحه 11:
نکته هش
بدانید کلاسداری کلاس۸
با کلاس), قافرق دارد
وهبیج دو کلاسی مثل هم
نیستند
صفحه 12:
اگر دانش آ: a کنند
١ موزان احساسر
5
3 شما ملايم و رام هستيد به
زياد بر ش غلبه خواه
احتماا شما غلبه خ
به خواهد
اهند
کرد
صفحه 13:
لاا نكنه دهم
اگر شهرت به عحبانیت و
وحشیگری داشته باشید به
احتمال زیاد مورد بی مضری
و بی اعتمادی آنها قرار می
صفحه 14:
صفحه 15:
ul میدانید کدام کشور
۸" سه بار در آزمون اف
آزمینیاستاندارد hy 222
رباضیات » روخوانیوعلوم
در جهان اول شد؟
بخش دوم
:تعداد اسلاید10
صفحه 16:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنک مرمر کالبد فرشته ای
. محبوس شده است
» من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز
کود کی باهوش محبوس
.شده است
مرواکالینز
اثر آدام گرنت )1 (
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
صفحه 17:
Oe ل
19۳ ys Las werent Fi)
واین اتفاقی نبود
یا Eade)
تست
0
صفحه 18:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
ا سل
ce ene caer] تور ۶۳
تست
0
صفحه 19:
ey ee
توانمند بودن
SS
aA دانش آموزان ريشه دارد
5
ا
0
صفحه 20:
4 و اسب
بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از
رل
هر دانش آموز فرصت رشد مى دهند
ا
0
صفحه 21:
:اين بود .
ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب
تست
0
صفحه 22:
Rep CRT
تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان
سس
بلکه بر رشد وعلایق فردی تک تک آنان
تست
0
صفحه 23:
eS nee een)
همتراز با مالزی » پرو و در رتبه
آخ ر كشورهاى اسكانديناوى به
حساب می آمد
5
ا
0
صفحه 24:
درصد فنلانديها نمى توانستنى 89
كلاس نهم
ا
0
صفحه 25:
در دبستانی در کارولینای شمالی
reese ۱
تا سا
يك معلم ۳۹
|
ed See sy Le را ی + ۳
تست
0
صفحه 26:
۱ ee rer sie)
92 ee Ley roe ney Sn
] re sey
mn reer Sas ale)
کرد Roe
تست
0
صفحه 27:
۱
tC ae sd
۳
تست
0
صفحه 28:
صفحه 29:
جمعیندی ریاضی 9 آمار ۱
پایه دهم انسانی
از صفحه ۶۶ تا آخر کتاب
صفحه 30:
رسم نمودار تابع درجه دوم
کاربرد اصلی این مبحث در تعیین محدوده سم: و زیان شرکتها است. بسیاری از مدلهای اقتصادی به شسکل معادلات درجه دو
هستند. رسم سهمیهای هزینه و درآمد کمک میکند تا مسد,ده سم<<ه, را تشخیص دهیم.
ee 3 1 .
* معادله نابع درجه دوم در حالت على به وو رن © ۲ ۳۸۵۳ VE OK است که هر آی ۰ * © میباشد
نمودار آن به يكى از دو حالت زير رسم ميشود:
صفحه 31:
روش رسم نمودار تابع درجه دوم
tate a در افته و درون تی قرر یدهم تا نقطه[بم) به عنوان راس سهمى بددست آيد. حال دو نقطه
کمکی در طرفین و24 در نظر گرفته و با جایگذاری در تابع مقدار 3 آنها را مى يابيم. سيس اين ١ نقطه را در دستگاه مختصات به
صورت منحنی به یکدیگر وصل میکنیم. ویژگی اين دو نقطه در اين است که عرضشان با هم برابر است.
مثال: راس سهمى به معادلدى 8 - "(1 ل ل لا ا Rie
me
noe Bae ahatay On)
[= [ofa tf 2 |
۱۳۲/۲۳۲ 1-۰
صفحه 32:
مسائل اقتصادی
هی مسال اقتسامی قرار است تیم در آمد و سود ماگسسمم شوند و تابع فزینه مینیمم ان ماع از نوم درچه هو بیده که با معاسیه 2۶
و جایگذاری در تابع مقدار ماکسیمم يا مینیمم خواسته شده. بهدست میآید.
= 1
مثال: تابع هزینه شرکتی ۴ ۱۷ < > و تابع درآمد آن ۳۰۸ a - 40005 است, بيشترين مقدار سود را isles
(خرداد ۱۴۰۳ و تمرین ۲ صفحه ۷۰ کتاب)
P(x) = ROO)- Cid =- ee +۳۰۷ )۸+ ۴۰( 2- ia +۱۲۷۰ ۴۰
۳۸ ۴ ۱۲۲+ ۲۲ 1 (۲) و هف
4 ۲2
صفحه 33:
كرد آورى دادهها
sly كردآورى دادهها و اطلاعات مورد نياز. ميتوانيم از يكى از جهار روش زير استفاده
مشاهده: گردآوری دادهها بدون در هر ساعت يا انسدازهگیری وزن
محصولات یک باغ میوه:
مصاحبه: معمولا بین دو نفر صور است. مثلا اگر بخواهيم درباره
مسائل فرهتگی کاهش ترافیک ی
پرسشنامه: مجموعهای از سوالا ومترین ابزار گرفتن اطلاعات poze
داد گانها: شامل مجموعهای از اطلاعات ذخیره شدهاند. اگر قرار است تحقیقی در مورد نمرههای دروس ریاضی استانها انجام شود. اطلاعات
ذخیره و ثبت شده اداره کل آموزش و پرورش راهگشا خواهد op
صفحه 34:
گردآوری دادهها
مثال: کدام روش گردآوری دادهها برای موارد زیر مناسب است؟ (صفحه ۷۷ و ۷۸ کتاب)
الف) میزان رضایت مشتریان بانک از نحوه برخورد و رسیدگی به درخواستهای آنها. . برس
ب) سن همه دانشآموزان مدرسه بر حسب ماه در پایه دهم. باسخ « ار
پ) تعداد سرنشینان خودروهای سواری در یکی از محورهای خروجی شهر. پاسخ: ستاهده
ث) ساعات خواب دانشآموزان کلاس درس شما در شب گذشته.. براسخ: مسصاصه
ج) طول قد دانشآموزان یک کلاس. . سم اعد
صفحه 35:
متغیرها و مقیاسهای اندازهگیری
متغير: به هر ويزكى از فراد یا اشیا که قرار است مورد بررسی قرار گیرد متغیر میگویند. مثلا نمره ریاضی دانشآموزان یک کلاس, يك متفیر است
که میتواند از ۰ تا ۲۰ تغییر کند یا گروه خونی یک متغیر است که میتواند ۸ ,13 ,۸۸ () باشد.
انواع متفیر: کمی و کیفی
متغیر کمی: متفیری است که مقادیر عددی میگیرد و برای آن عملیات ریاضی از قبیل جمع. تفریق و معدلگیری قابل انجام است. مثل سن, قد.
وزن؛ نمره دماء تعداد طبقات ساختمان؛ تعداد دانشآموزان کلاس و ...
متغیر کیفی: متغیری است که لزوما مقدار عددی نمیگیرد و برای دستهبندی افراد یا اشیا در گروههای مختلف به کار میرود. مشل گروه خونی.
جنسیت. ملیت. سطح تحصیلات. درجات نظامی و ...
صفحه 36:
متغیرها و مقیاسهای اندازهگیری
* متغیر کمی فاصلهای: اعدادی با فواصل معنیدار, اما بدون نقطه صفر مطلق یا واقعی, صفر به معنای نبود ویژگی نیست, مثل دما. در اين حالت.
بین اعداد نسبت خاصی برقرار نیست. مثلا نمیتوانیم بگوییم دمای ۲۰ درجه سانتیگراد دو برابر ۱۰ درجه سانتیگراد است.
* متغير کمی نسبتی: اعدادی با فواصل معنی دار و با نقطه صفر مطلق يا واقعی. مثل قد. وزن. سسن و .. . در این حالت نسبتگیری معستی دار
وجود دارد. مثلا ۲۰ کیلوگرم دو برابر ۱۰ کیلوگرم است.
* متغیر کیفی اسمی: دستهبندیهای بدون ترتیب مانند رنگ, جنسیت. گروه خونی و ..
* متغير كيفي ترتيبي: دستهبنديهاى با ترتيب مشخص مانبد سطح تحسيلات» درجات نظلمي: بطح رضايت مشترى (كم لمتوسط زياف
صفحه 37:
معیارهای گرایش به مرکز
در آمار. گرایش به مرکز نشاندهنده مقدار مرکزی یا نقطه تمرکز دادههاست. این معیارها به ما کمک میکنند تا با یک عدد. تصویر
سادهای از کل دادهها ارائه دهیم. دو معیار اصلی عبارتند از: میانگین و میانه
* میانگین: برای بهدست آوردن میانگین چند عدد ابتدا تمام اعداد داده شده را با هم جمع میکنیم و سپس عدد بهدست آمده را بر تعداد آنها
تقسیم ميکنیم. به عنوان مثال میانگین اعداد ۲و ٩ و ۴ و ۲ و ۷و ۵ به شکل زیر بهدست میاید:
rine neyo Yee اک
۶ ۶
* داده دور افتاده: مقداری متفلوت با سایر مقادیر دادههاست که مقدار آن بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر از بقیه دادههاست. به عنوان مثال اگر
دادههای زیر نمرات درس ریاضی و آمار ۱ یک دانشآموز در طول سال تحصیلی باشد. نمره ۲ یک داده دورافتاده محسوب ميشودد
۴و ۱۵و ۱۱و۱۶ و ۲و ۱۳و۱۰
* نكته: اكر در بین دادههای آماری داده دورافتده داشته باشیم. شاخص میانگین چندان سودمند نیست. مثلا دورافتاده در صورتی که مقدار
خیلی کمتری نسبت به سایر دادهها داشته باشد میتواند میانگین را دچار کاهش زیادی کند. در این صورت میانگین بهدست آمده نمیتواند
معیار خوبی برای تعیین وضعیت جامعه آماری باشد. در اين حالت بهتر است به جاى ميانكين» از ميانه استفاده كنيم.
صفحه 38:
معیارهای گرایش به مرکز
* میانه: شاخصی برای بهدست آوردن وسط دادهها در بین دادههای مرتب شده است و معمولا در مواردی اسستفاده میشود که داده دورافتاده
داشته باشیم. ميانه دادهای است که نصف دادهها از آن کمتر و نصف دادهها از آن بیشتر هستند.
برای بهدست آوردن میانهی چند عدد. ابتدا آنها را از کوچک به بزرگ مرتب میکنیم و سپس:
الف) اگر تعداد اعداد داده شده فرد باشد. عدد وسط را به عنوان میانه در نظر میگیریم.
ب) اگر تعداد اعداد داده شده زوج باشد. میانگین دو عدد وسط را به عتوان ميانه در نظر ميكيريم.
مثلا اگر بخواهیم میانهاعداد ۴ و ۲ و ۸ و ۱۰ و ۱ را مشخص کنیم به شکل زیر عمل میکنیم که در آن عدد ۴ میانه است:
۸۰و و و۱
و اگر بخواهیم میانه اعداد ۵و ٩ و ۴ و ۷و ۲ و ۸ را مشخص کنیم به شکل زیر عمل میکنیم:
۱-9
با توجه به اينکه تعداد اعداد زوج است. بنابراين دو عدد در وسط قرار ميكيرند و در اين حالت ميانكين اين دو عدد (عدد وسط اين دو عدد) یصنی
ء را به عنوان ميانه نظر ميكيريم.
صفحه 39:
معیارهای گرایش به مرکز
ن پرداخت حقوق در یک شرکت خصوصی در جدول زیر آمده است: (تمرین ٩ صفحه ٩۷ کتاب)
مدير شر
تومان است. آيا اين رقم ميتواند دليلى براى برداخت حقوق زياد در اين شركت باشد؟ جرا؟ كداميك از معيارهاى كرايش به مركز
برای نشان دادن وضع پرداختی کارکنان این شرکت مناسبتر است؟
21
عل ۷ ميانكين
خیر. چون از ۷ نفر اعضاى اين شركت 4 نفر كمتر از ميانكين حقوق ميكيرند. بنابراين ميانكين بهدست آمده دليل مناسبى براى
حقوق مناسب اين شركت نيست. در اين حالت بهتر است به جاى ميانكين از ميانه استفاده كنيم.
صفحه 40:
معیارهای پراکندگی
معیارهایی مثل میانگین و میانه به تنهاپی نمیتوانند اطلاعات کاملی در مورد دادهها به ما بدهند. مخصوصا در سورد مقایسه چند.
گروه که تقریبا دارای شاخصهای مرکزی برابر هستند. بنابراین شاخصی را نیاز داریم که میزان پراکندگی دادهها را مشسخص کنسد.
معیارهای پراکندگی عبارتند از : ۱- واریانس و انحراف معیار ۰ ۲-دامنه تغیبرات ۰ ۳- دامنه میان چارکی
> واريانس و اتحراف نعيار:
يك معيار معمول كه برای سنجش میزان پراکندگی که نشان دهنده تغیبرات دادهههای مورد مطالعسه اسست. انحراف معیار اسست.
انحراف معیار را با پهکارگیری یک فرمول از دادهها بهدست ميآوريم. به این صورت که اختلاف هر عدد با میانگین دادهها را حساب
میکنیم و به توان ۲ ميرسانیم. میانگین اعداد حاصل را بهدست آورده و سپس جذر میگيريم. توان دوم انحراف معیار را واریانس میت
امد
* دامته تغییرات:
اختلاف بزرگترین داده و کوچکترین داده آمارى را دامنه تغييرات ميكوييم وبا 12 نشان ميدهيم.
صفحه 41:
معیارهای پراکندگی
مثال: میانگین. انحراف معیار و واریانس دادههای زیر را بهدست آورید. (خرداد ۱۴۰۳ و کار در کلاس صفحه ٩۱ کتاب)
٩ ۸و۵و۲
۲۵ ۹ at =
a ۶
1 ۴
۰ _ ۶+۱+۴۳+۹] _ ۶(۲ )+ (۶ -۸)+ ۶(۳ -۵) + (۶ ۲
۷/۵ عل . = 9 ٩ انحراف معیار
2۷۵ او واربانس
صفحه 42:
معیارهای پراکندگی
لوده سان جرعي
اگر انحراف معیار زیاد باشد بدین معنى است كه ميزان يراكندكى داددها زياد بوده و داده دورافتاده داريم. در اين حالت انحراف
معيار شاخص خوبى براى محاسبات آمارى نخواهد بود. در اين صورت از معيار يراكندكى ديكرى كه به كمك ميانه تعريف مىشود
استفاده مىكنيم. اين معيار دامنه ميانجاركى نام دارد كه با 1001 نشان داده شده و برای محاسبه آن بهصورت زیر عمل میکنیم:
-١ ابتدا با مرتب كردن داددهاء ميانه را بيدا كرده و آن را با ,0 يا جارك دوم مى ناميم.
۲- دادههای قبل از میانه را جدا کرده و میانه آنها را پیدا مىكنيم و آن را 0١ يا جارك اول مى ناميم.
۳- دادههای بعد از میانه را جدا کرده و میانه آنها را پیدا میکنیم و آن را ۳ یا چارک سوم مینامیم.
اختلاف بين جارك اول و جارك سوم را دامنه ميان جاركى مینامیم.
صفحه 43:
نمودارهای یک متغیره
انتقال اطلاعات از طریق نمایش دادهها بسیار جذابتر و سریعتر از ارائه همان اطلاعات در جدولهاست. نمودارها نه تنها اطلاعات را
جذابتر و خواناتر نشان میدهد. بلکه باعث میشود مقایسه و درک آنها بسیار سریعتر از جدولهای خسته کننده باشسد. این مهارت.
هم در درسها و هم در زندگی روزمره. ابزاری کارآمد برای تصمیمگیریهای هوشمندانه خواهد بود!
دما هوا
نمودارهاى زير يك متغير را بررسى ميكنند: 1
ب نظرسنجى مشتربان
* نمودار میلهای ت
اد
* نمودار خط شکسته 3
4 nae
8 Bh gk 8 نمودار نقطهاى
* نمودار دایرهای ‘mal
۲ وري ۱۱ رم YIP
مخالف و موافق سر td 5 نمودار جعبهاى
صفحه 44:
نمودار میلهای
این نمودار از یک محور عمودی و از یک محور افقی تشکیل شده است. در این نمودار روی محور افقی (۴ها) نام متغیر را قرار داده و
روی محور عمودی (7ها) فراوانی آنها را مشخص میکنیم.
«ثال: جدول زیر نمرات ۵ درس مختلف یک دانشآموز را نشان ميدهد. نمودا آن را رسم کنید. (صفحه ۱۰۳ کتاب)
نام درس
روانشناسی . فلسفه ورزش رياضى وآمار فارسی
صفحه 45:
نمودار خط شکسته
این نمودار از چندین نقطه تشکیل شده است که به طور متوالی با پارهخطهایی بسه هم وصل شدهاند. این نصودار بسرای نمایش
ات مناسیتر است.
مثال: برای مثال قبل, نمودار خط شکسته رسم کنید. (صفحه ۱۰۴ کتاب)
ح ت ی +1
نام درس
روانشناسی . فلسقه ورزش یمیوآناد ارس
صفحه 46:
نمودار نقطهای
برای رسم این نمودار. دادهها را از کم به زياد مرتب کرده و روی محور افقی مینویسیم و روی هر کدام از آنها به تعداد فراوانی داده
موجود. نقطه میگذاریم.
ثال: سن بازیکنان والیبال نوجوانان یک کشور به شرح زیر است. نمودار نقطهای آن را رسسم کنیسد. (خرداد ۱۴۰۳ و صفحه ۱۰۶
کتاب)
۴ ۸ لال عل آل ۴ ۸۴ ۲ ۱۳ ۱۵ ۲ ۱۳
صفحه 47:
نمودار دایرهای
یکی از نمودارهای مهم و پرکاربرد در آمار. نمودار دایرهای است. در اين روش دایره را به توجه به زاویه مرکزی و یا با توجه به درصد
مساحت. به قسمتهای کوچکتری تقسیم میکنیم.
که در آن زاویه مربوط به هر قسمت. ] فراوانی داده و 10 تعداد کل دادهها را نشان ميدهد. در زمان گزارش درصد. بهستر است از
نمودار دایرهای استفاده کنیم.
صفحه 48:
نمودار دابرهای
مثال: گروه خونی دانشآموزان یک کلاس به شرح زیر است. نمودار دایرهای آن را رسم کنید. (صفحه ۱۰۲ کتاب)
6 4 2 18 فراوانی
VA. ° 0
م ۲۶۰۰ 2 ۲
° ° ۲
۸ ۳۶۰ ۳ -و :و
۸8:9 ۲۶۰ 2۶
“وود 9-۳
۶
0
صفحه 49:
نمودار جعبهای
این نمودار برای نمایش دامنیهها و چارکهای دادههاست. اين نمودار علاوه بر مقایسه دادهها با هم. مقدار پراکنسدگی دادهها را نيز
نشان میدهد. برای رسم نمودار جعبهای به ۵ مقدار زیر نیاز داریم:
کوچکترین داده, چارک اول, میانه. چارک سوم و بزرگترین داده
اين نمودار به دليل اينكه به سرعت امكان بررسى همزمان شاخص مرکزی (میانه) و شاخص پراکندگی (دامنه میانچارکی) را امکان
پذیر میکند. میتواند وسیله خویب, برای مقایسه دادهها با
صفحه 50:
نمودار جعبهای
مثال: برای دادههای مقابل (خرداد ۱۴۰۳ و صفحه ۱۰۸ LS ۰ ۱۴ ۰۸ ۰۲۰۰۵ ۱۶ ۱۱ ۶
الف) چا رکها را مشخص کنید. ب) دامنه میان چارکی را بهدست آورید. ج) نمودار جعبهای دادهها را رسم كنيد.
۵ ۶ 4 ۶ Pe
aa 0 مو 105 2۱۹- ۷ ۲
2 0 =
عه
۶٩+
۲
مهمهمهمهمهممهمممهمهمممممممو
Tater) 4 اب ۵ ۱۲۳
صفحه 51:
نمودار پراکنش نگاشت
ان میدهد. در واقع این نمودار از یک سری نقاط با مختصات Satan WEP
این نمودار مقادیر دو متغیر را به طور همزمان
كه 2 مقدار متغیر اول را روی محور 2 ها نشان میدهد و ف مقدار متغیر دوم را روی محور 7 ها بیان میکند.
مثال: جدول زیر مشخصات قد و وزن تعدادی از دانشآموزان یک کلاس را نشان میدهد. نمودار پراکنش نگاشت مربوط به آن را رسم
کنید (صفحه ۱۱۱ کتاب).
صفحه 52:
نمودار حبابی
این نمودار نوعی خاص از نمودار پراکنش نگاشت است که برای نمایش همزمان سه متغیر عددی به كار میرود و در آنها به جای -
نقطه از دایرههای تو پر با شعاعهای قابل تغییر استفاده میشود. هر دایره این نمودار سه عدد به شکل (0,۸,6) را نشان میدهد که
© مقدار متغير اول روى محور ها و مقدار متغیر دوم روی محور ها و > مقدار متغیر سوم است که همان مساحت دایرههاست.
* مساحت دایره متناسب با توان دوم شعاع است. پس اگر شعاع دایرهها را دقیقا متناسب با مقادیر متغیر سوم در نظر بگیریم
اختلاف ظاهری اندازه دایرهها غیر واقعی و گمراه کننده خواهد بود. برای برطرف کردن این مشکل باید شعاع دایرهها را متناسب
با جذر مقادیر متغیر سوم در نظر گرقت. ~~
7 مقادير متغير سوم | > شماع دايرمها
صفحه 53:
مثال: برای مقادیر جدول زیر نمودار حبابی رسم کنید. (صفحه ۱۱۱ کتاب)
> شعاع دایرهها برابر با جذر متغیر سوم یعنی درصد آب است.
سامت بکترم
نمودار حبابی
Wark oe
۹۹
ا
2
را
۱۳۹
are
۳۸۷۵
۱۸۵
waver
تا
۷
۳۵۸
۹
۱
ليل
۹
2
7
var
۵
3
1
۳
We
۸/۲
02
صفحه 54:
نمودار راداری (تار عنکبوتی)
نقطه شروع همه محورها (شعاعها) در نمودار راداری مشترک است. زاوبه بین هر دو محور متوالی با هم برابر است و مقدار این زاویه
۳۶۰
5 ۳۳ eo 0a eee برابر است با
Chart Title
بازیکنان با دانشآموزان. برای رسم نمودار راداری به روش زیر عمل می مسقت Ati il
‘oe ۳1 oy hve
سس[ مه حم 59
۱ sf 5
| Achat ae “cote الل
تکتک آن مشخص میکنیم و در انتها نقاط روی شعاعها را با پارهخه nds لوم
صفحه 55:
نمودار راداری (تار عنکبوتی)
مثال: الف) اگر در یک نمودار راداری ۵ متغیر حضور داشته باشند. زاویهی بین دو شعاع مجاور را بهدست آورید.
ب) نمرات ۵ درس دانشآموزی در جدول زیر داده شده است. نمودار راداری آن را رسم کنید. (خرداد ۱۴۰۳ و صفحه ۱۱۶ کتاب)
جامعه شناسی | منطق | عربى | رياضى | فارسی
VF 1۶ ۸ ۷ ۱۷
۲۰
فارسی
ریاضی
= زاویه
صفحه 56:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی)
نمرین (: با تعیین راس سهمی به معادلات زیر. نمودار آنها را رسم کنید.
۱+ (۱ -) دير ۱+ - ۲۷ <ر -۴ عبر
تمرین ۲:تابع درآمد به صورت ۳۸۱+ YEO TA و تایع هزینه۲ +۴2 است. ماکزیمم تایع سود را بهدست آورید.
تمرین ۳: نوع هر یک از متغیرهای زیر را مشخص کرده و بهترین مقیاس اندازهگیری آنها را ذکر کنید.
الف) مدت زمان پاسخگویی به سوالات یک امتحان
ب) رنگ اتومبیلهای موجود در يك نمایشگاه اتومبیل
پ) تعداد شکایات رسیده به یک پاسگاه پلیس .
iS الم تس زد
ث) دماى بدن ماهيهاى يك رودخانه
ج) وضعيت تاهل کارمندان یک شرکت
صفحه 57:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی)
تمرین ۴: نمرههای درس ریاضی و آمار دانشآموزی در طول سال برابر است با:
۱۸۷۱۹ ۱۹و ۱۷
الف) میانه و میانگین را برای نمرههای این دانشآموز حساب کنید.
ب) کدامیک از شاخصیهای فوق نشان دهنده وضع این دانشآموز در درس ریاضی است؟
پ) اگر معلم درس ریاضی این دانشآموز. برای جبران نمره ۰۷ امکان امتحان مجدد را به او بدهد. بسرای اینکه میانگین وی در این
درس, بیشتر از ۱۸ شود. او باید چه نمرهای در این امتحان کسب کند؟
صفحه 58:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی)
نمرین ۵: آزمون جامعی بین دانشآموزان دو کلاس دهم انسانی دو مدرسه مختلف برگزار شده است که نمرات آن به شرح زیر است:
كلاس (: ۸۵ ۶۷ ۶۲ Fo FF ٩ ۰۵۰ ۷۳ ۰۷۵ ۶۵
کلاس ۲: ۱ ۰۶۸ ۶۹ ۰۸۷ ۰۴۸ ۰۵۰ ۰۱۱۰ ۰۵۱۰۵۳ ۴۳
الف) میانگین و انحراف معیار هر دو کلاس را بهدست آورید.
ب) پراکندگی در کدام کلاس بیشتر است؟
پ) اگر والدین برای ثبت نام فرزند بازبگوش خود در سال آینده بخواهند بر اساس این نتایج. یکی از مدرسسهها را انتخضاب کننضد,
کدام مدرسه برای فرزند آنها بهتر است؟
ت) برای دانشآموزی که قصد شرکت در المپیاد دارد کدام مدرسه بهتر است؟
صفحه 59:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی)
تمرین ۶: جدول زیر قیمت یک سهام بورسی را طی یک هقته کاری نشان ميدهد. نمودار میلیهای و خط شکسسته مربسوط بسه آن را
رسم کنید.
تمرین ۷: نمودار جعبهای یک مجموعه دادهها به صورت زیر است:
الف) میانه. جارك اول. جارك سوم. دامنه میان چارکی. کمترین داده و بیشترین داده را مشخص کنید.
ب) چند درصد دادهها داخل جعبه قرار گرفتهاند!
صفحه 60:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی)
تمرین *: درصد کتابهای کتابخانه یک مدرسه بر حسب انواع آنها به شرح زیر است. نمودار دایرهای مربوط به آن را رسم کنید.
درصد 10 15 25 20 30
تمرین :۱: در نمودار حبایی زیر متغیر "٩ جمعیت کشور. ۲"مساحت کشورها و دایرهها میزان آب شیرین کشورهاست. با توجه بسه
نمودار سرانه آب کشور ۸ به ازای هر نفر چند برابر کشور :6 است؟
صفحه 61:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی)
تمرین ۱۱: جدول زیر نمرات دو دانشآموز در ۵ درس را نشان میدهد. نمودار راداری مربوط به این دو دانشآموز را رسم كنيد. (بيشينه
نعرات ۲۰ است)
صفحه 62:
مم هم مم مم م م
5 5 8 8 ا
ها ها ها ها ها ات
زبان و ادبیات فارسی
7 نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
اا همکار افتخاری
مجله شوق تغيير بيش
از ده سالا
4 سال کارشناس
آموزش
صفحه 63:
3
۰
۰
«
6
«
۰
۴
«
«
«
«
3
«
«
صفحه 64: