پاورپوینت
ریاضی

پاورپوینت جمع‏بندی ریاضی و آمار 1 پایه دهم انسانی از صفحه 66 تا آخر کتاب

توضیحات : فهرست مطالب: بخش اول 10 نکته از کتاب 99 فاجعه در کلاس درس بخش دوم آموزوپرورش فنلاند بخش سوم تجمع‏بندی ریاضی و آمار 1 پایه دهم انسانی از صفحه 66 تا آخر کتاب آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:60 نکات مهم درباره ی این فایل: چرا این نیاز است فایل را دانلود کنید؟ 1- مناسب دانش آموزان عزیز 2- مناسب معلمان طراح سوال 3- مناسب معلمان وارائه درکلاس های تقویتی 4- جهت یادگیری پایدار وعمیق 5- مناسب شب امتحان 6- مناسب جهت افزودن به آرشیو معلمان 7- مناسب دانش آموزان شرکت کننده در امتحانات هماهنگ کشوری 8- مناسب برای مرور سریع: با حل این نمونه سوالات، نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنید 9 -فرمت با کیفیت بالا: قابل پرینت و مطالعه آسان در موبایل، تبلت و کامپیوتر این فایل نه تنها برای دانش آموزان، بلکه برای معلمان و والدین نیز منبعی ارزشمند است تا سطح یادگیری را به خوبی ارزیابی کنند. همین حالا دانلود کنید و با آمادگی کامل و اعتمادبه نفس بالا در امتحان حاضر شوید ریاضیات را باید به همه آموخت نه برای ریاضی دان شدن ، بلکه برای خردمند شدن.. هندسه بهترین و ساده ترین منطق ها ومناسب ترین راه پایدار ساختن اندیشه هاست دیـــدرو

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
وووادی ریاضی و آمار ۱ يايه دهم انسانى ‎ws STF? sme‏ Any

صفحه 2:
ی ی 2 ‎Seb‏ ‎(orb Acs 0‏ بخش دوم آموزوبرورش فنلاند بخش سوم Ge ‏ل‎ TC cad A ‏بايه دهم انسانى‎ از صفحه 28 نا آخر كتاب موز ۸ آموزش تصويرى را جدى بكيريم ‎er re)‏ 5 ين

صفحه 3:

صفحه 4:
: نکنته اول 0 دانش آموزان در پنج انیه اول ملاقات شما را قضاوت می کنند . ارزیابی می کنند و درمی یابند چه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند 6 5 5 5 8 5 اننا اننا ليا ليا نا ليا لیا لا ليا اننا يا ليا نا لیا لب

صفحه 5:
نخته دوم شاید این شناخت بچه ها در جند دقيقه اول كلاس به خاطر حس ششم غريبى است که دانش آموزان در بزرگ سالی از دست می دهند

صفحه 6:
:نكته سوم لا یک معلم با اعتماد به نفس احترام بیشتری را کسب می کند نه یک معلم خجالتی

صفحه 7:
قبل قوانینی را می داند شما هستید که باید قوانین را

صفحه 8:
6 3 = ۳ :نخته پنجم الا ‎ES‏ انتظارات خود را از دانش آموزان > 5 ۳۹۹ 5 5 در همان جلسه اول مشخص كنيد 5 ‎= ‎3 ‎3 ‎5 ‎5 ‎> =, Gs) 3 ‎

صفحه 9:
6 3 = = انطکته ششم 8 ‎MMS‏ يادآورى نام هاى دانش آموزان > 2 - ‏5 هرگز آسان نیست یک معلم = معمولی در روز به ۱۲۰ تا ۱۸۰ = دانش آموز سروکار دارد ‎3 ‎3 ‎5 ‎5 ‎> =, Gow € 3 ‎

صفحه 10:
8نکته هفتم انتظار می رود نام کویک دانش آموزان را یادبگیرید

صفحه 11:
نکته هش بدانید کلاسداری کلاس۸ با کلاس), قافرق دارد وهبیج دو کلاسی مثل هم نیستند

صفحه 12:
اگر دانش آ: ‎a‏ کنند ‎١‏ موزان احساسر 5 3 شما ملايم و رام هستيد به زياد بر ش غلبه خواه احتماا شما غلبه خ به خواهد اهند کرد

صفحه 13:
لاا نكنه دهم اگر شهرت به عحبانیت و وحشیگری داشته باشید به احتمال زیاد مورد بی مضری و بی اعتمادی آنها قرار می

صفحه 14:

صفحه 15:
‎ul‏ می‌دانید کدام کشور ۸" سه بار در آزمون اف آزمینی‌استاندارد ‎hy‏ 222 رباضیات » روخوانی‌وعلوم در جهان اول شد؟ بخش دوم :تعداد اسلاید10

صفحه 16:
درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنک مرمر کالبد فرشته ای . محبوس شده است » من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کود کی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز اثر آدام گرنت )1 ( برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان

صفحه 17:
Oe ‏ل‎ ‎19۳ ys Las werent Fi) ‏واین اتفاقی نبود‎ ‏یا‎ Eade) تست 0

صفحه 18:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره ا سل ‎ce ene caer]‏ تور ۶۳ تست 0

صفحه 19:
ey ee ‏توانمند بودن‎ SS aA ‏دانش آموزان ريشه دارد‎ 5 ا 0

صفحه 20:
4 و اسب بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از رل هر دانش آموز فرصت رشد مى دهند ا 0

صفحه 21:
:اين بود . ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب تست 0

صفحه 22:
Rep CRT ‏تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان‎ ‏سس‎ ‏بلکه بر رشد وعلایق فردی تک تک آنان‎ تست 0

صفحه 23:
eS nee een) ‏همتراز با مالزی » پرو و در رتبه‎ ‏آخ ر كشورهاى اسكانديناوى به‎ ‏حساب می آمد‎ 5 ا 0

صفحه 24:
درصد فنلانديها نمى توانستنى 89 كلاس نهم ا 0

صفحه 25:
در دبستانی در کارولینای شمالی ‎reese‏ ۱ تا سا يك معلم ۳۹ | ‎ed See sy Le‏ را ی + ۳ تست 0

صفحه 26:
۱ ee rer sie) 92 ee Ley roe ney Sn ] re sey mn reer Sas ale) ‏کرد‎ Roe تست 0

صفحه 27:
۱ tC ae sd ۳ تست 0

صفحه 28:

صفحه 29:
جمعیندی ریاضی 9 آمار ۱ پایه دهم انسانی از صفحه ۶۶ تا آخر کتاب

صفحه 30:
رسم نمودار تابع درجه دوم کاربرد اصلی این مبحث در تعیین محدوده سم: و زیان شرکتها است. بسیاری از مدلهای اقتصادی به شسکل معادلات درجه دو هستند. رسم سهمیهای هزینه و درآمد کمک میکند تا مسد,ده سم<<ه, را تشخیص دهیم. ‎ee 3‏ 1 . * معادله نابع درجه دوم در حالت على به وو رن © ۲ ۳۸۵۳ ‎VE OK‏ است که هر آی ۰ * © میباشد ‏نمودار آن به يكى از دو حالت زير رسم ميشود:

صفحه 31:
روش رسم نمودار تابع درجه دوم ‎tate a‏ در افته و درون تی قرر یدهم تا نقطه[بم) به عنوان راس سهمى بددست آيد. حال دو نقطه کمکی در طرفین و24 در نظر گرفته و با جای‌گذاری در تابع مقدار 3 آنها را مى يابيم. سيس اين ‎١‏ نقطه را در دستگاه مختصات به صورت منحنی به یکدیگر وصل می‌کنیم. ویژگی اين دو نقطه در اين است که عرضشان با هم برابر است. مثال: راس سهمى به معادلدى 8 - "(1 ل ل لا ا ‎Rie‏ me noe Bae ahatay On) [= [ofa tf 2 | ۱۳۲/۲۳۲ 1-۰

صفحه 32:
مسائل اقتصادی هی مسال اقتسامی قرار است تیم در آمد و سود ماگسسمم شوند و تابع فزینه مینیمم ان ماع از نوم درچه هو بیده که با معاسیه 2۶ و جایگذاری در تابع مقدار ماکسیمم يا مینیمم خواسته شده. بهدست میآید. = 1 مثال: تابع هزینه شرکتی ۴ ۱۷ < > و تابع درآمد آن ۳۰۸ ‎a‏ - 40005 است, بيشترين مقدار سود را ‎isles‏ (خرداد ۱۴۰۳ و تمرین ۲ صفحه ۷۰ کتاب) P(x) = ROO)- Cid =- ee +۳۰۷ )۸+ ۴۰( 2- ia +۱۲۷۰ ۴۰ ۳۸ ۴ ۱۲۲+ ۲۲ 1 (۲) و هف 4 ۲2

صفحه 33:
كرد آورى دادهها ‎sly‏ كردآورى دادهها و اطلاعات مورد نياز. ميتوانيم از يكى از جهار روش زير استفاده ‎ ‏مشاهده: گردآوری دادهها بدون در هر ساعت يا انسدازهگیری وزن ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏محصولات یک باغ میوه: مصاحبه: معمولا بین دو نفر صور است. مثلا اگر بخواهيم درباره ‏مسائل فرهتگی کاهش ترافیک ی ‏پرسشنامه: مجموعهای از سوالا ومترین ابزار گرفتن اطلاعات ‎poze‏ ‏داد گانها: شامل مجموعهای از اطلاعات ذخیره شدهاند. اگر قرار است تحقیقی در مورد نمرههای دروس ریاضی استانها انجام شود. اطلاعات ‏ذخیره و ثبت شده اداره کل آموزش و پرورش راهگشا خواهد ‎op‏

صفحه 34:
گردآوری دادهها مثال: کدام روش گردآوری دادهها برای موارد زیر مناسب است؟ (صفحه ۷۷ و ۷۸ کتاب) الف) میزان رضایت مشتریان بانک از نحوه برخورد و رسیدگی به درخواستهای آنها. ‎ .‏ برس ب) سن همه دانشآموزان مدرسه بر حسب ماه در پایه دهم. باسخ « ار پ) تعداد سرنشینان خودروهای سواری در یکی از محورهای خروجی شهر. پاسخ: ستاهده ث) ساعات خواب دانشآموزان کلاس درس شما در شب گذشته.. براسخ: مسصاصه ج) طول قد دانشآموزان یک کلاس. . سم اعد

صفحه 35:
متغیرها و مقیاسهای اندازهگیری متغير: به هر ويزكى از فراد یا اشیا که قرار است مورد بررسی قرار گیرد متغیر میگویند. مثلا نمره ریاضی دانشآموزان یک کلاس, يك متفیر است که میتواند از ۰ تا ۲۰ تغییر کند یا گروه خونی یک متغیر است که میتواند ۸ ,13 ,۸۸ () باشد. انواع متفیر: کمی و کیفی متغیر کمی: متفیری است که مقادیر عددی میگیرد و برای آن عملیات ریاضی از قبیل جمع. تفریق و معدلگیری قابل انجام است. مثل سن, قد. وزن؛ نمره دماء تعداد طبقات ساختمان؛ تعداد دانشآموزان کلاس و ... متغیر کیفی: متغیری است که لزوما مقدار عددی نمیگیرد و برای دستهبندی افراد یا اشیا در گروههای مختلف به کار میرود. مشل گروه خونی. جنسیت. ملیت. سطح تحصیلات. درجات نظامی و ...

صفحه 36:
متغیرها و مقیاسهای اندازهگیری * متغیر کمی فاصلهای: اعدادی با فواصل معنیدار, اما بدون نقطه صفر مطلق یا واقعی, صفر به معنای نبود ویژگی نیست, مثل دما. در اين حالت. بین اعداد نسبت خاصی برقرار نیست. مثلا نمیتوانیم بگوییم دمای ۲۰ درجه سانتیگراد دو برابر ۱۰ درجه سانتیگراد است. * متغير کمی نسبتی: اعدادی با فواصل معنی دار و با نقطه صفر مطلق يا واقعی. مثل قد. وزن. سسن و .. . در این حالت نسبتگیری معستی دار وجود دارد. مثلا ۲۰ کیلوگرم دو برابر ۱۰ کیلوگرم است. * متغیر کیفی اسمی: دستهبندیهای بدون ترتیب مانند رنگ, جنسیت. گروه خونی و .. * متغير كيفي ترتيبي: دستهبنديهاى با ترتيب مشخص مانبد سطح تحسيلات» درجات نظلمي: بطح رضايت مشترى (كم لمتوسط زياف

صفحه 37:
معیارهای گرایش به مرکز در آمار. گرایش به مرکز نشان‌دهنده مقدار مرکزی یا نقطه تمرکز داده‌هاست. این معیارها به ما کمک می‌کنند تا با یک عدد. تصویر ساده‌ای از کل داده‌ها ارائه دهیم. دو معیار اصلی عبارتند از: میانگین و میانه * میانگین: برای بهدست آوردن میانگین چند عدد ابتدا تمام اعداد داده شده را با هم جمع میکنیم و سپس عدد بهدست آمده را بر تعداد آنها تقسیم ميکنیم. به عنوان مثال میانگین اعداد ۲و ‎٩‏ و ۴ و ۲ و ۷و ۵ به شکل زیر بهدست میاید: ‎rine neyo Yee‏ اک ‏۶ ۶ * داده دور افتاده: مقداری متفلوت با سایر مقادیر دادههاست که مقدار آن بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر از بقیه دادههاست. به عنوان مثال اگر دادههای زیر نمرات درس ریاضی و آمار ۱ یک دانشآموز در طول سال تحصیلی باشد. نمره ۲ یک داده دورافتاده محسوب ميشودد ۴و ۱۵و ۱۱و۱۶ و ۲و ۱۳و۱۰ ‏* نكته: اكر در بین دادههای آماری داده دورافتده داشته باشیم. شاخص میانگین چندان سودمند نیست. مثلا دورافتاده در صورتی که مقدار خیلی کمتری نسبت به سایر دادهها داشته باشد میتواند میانگین را دچار کاهش زیادی کند. در این صورت میانگین بهدست آمده نمیتواند معیار خوبی برای تعیین وضعیت جامعه آماری باشد. در اين حالت بهتر است به جاى ميانكين» از ميانه استفاده كنيم.

صفحه 38:
معیارهای گرایش به مرکز * میانه: شاخصی برای بهدست آوردن وسط دادهها در بین دادههای مرتب شده است و معمولا در مواردی اسستفاده میشود که داده دورافتاده داشته باشیم. ميانه دادهای است که نصف دادهها از آن کمتر و نصف دادهها از آن بیشتر هستند. برای بهدست آوردن میانهی چند عدد. ابتدا آنها را از کوچک به بزرگ مرتب میکنیم و سپس: الف) اگر تعداد اعداد داده شده فرد باشد. عدد وسط را به عنوان میانه در نظر میگیریم. ب) اگر تعداد اعداد داده شده زوج باشد. میانگین دو عدد وسط را به عتوان ميانه در نظر ميكيريم. مثلا اگر بخواهیم میانهاعداد ۴ و ۲ و ۸ و ۱۰ و ۱ را مشخص کنیم به شکل زیر عمل میکنیم که در آن عدد ۴ میانه است: ۸۰و و و۱ و اگر بخواهیم میانه اعداد ۵و ‎٩‏ و ۴ و ۷و ۲ و ۸ را مشخص کنیم به شکل زیر عمل میکنیم: ۱-9 با توجه به اينکه تعداد اعداد زوج است. بنابراين دو عدد در وسط قرار ميكيرند و در اين حالت ميانكين اين دو عدد (عدد وسط اين دو عدد) یصنی ء را به عنوان ميانه نظر ميكيريم.

صفحه 39:
معیارهای گرایش به مرکز ن پرداخت حقوق در یک شرکت خصوصی در جدول زیر آمده است: (تمرین ‎٩‏ صفحه ‎٩۷‏ کتاب) مدير شر تومان است. آيا اين رقم ميتواند دليلى براى برداخت حقوق زياد در اين شركت باشد؟ جرا؟ كداميك از معيارهاى كرايش به مركز برای نشان دادن وضع پرداختی کارکنان این شرکت مناسبتر است؟ 21 عل ۷ ميانكين خیر. چون از ۷ نفر اعضاى اين شركت 4 نفر كمتر از ميانكين حقوق ميكيرند. بنابراين ميانكين بهدست آمده دليل مناسبى براى حقوق مناسب اين شركت نيست. در اين حالت بهتر است به جاى ميانكين از ميانه استفاده كنيم.

صفحه 40:
معیارهای پراکندگی معیارهایی مثل میانگین و میانه به تنهاپی نمیتوانند اطلاعات کاملی در مورد دادهها به ما بدهند. مخصوصا در سورد مقایسه چند. گروه که تقریبا دارای شاخصهای مرکزی برابر هستند. بنابراین شاخصی را نیاز داریم که میزان پراکندگی دادهها را مشسخص کنسد. معیارهای پراکندگی عبارتند از : ۱- واریانس و انحراف معیار ۰ ۲-دامنه تغیبرات ۰ ۳- دامنه میان چارکی > واريانس و اتحراف نعيار: يك معيار معمول كه برای سنجش میزان پراکندگی که نشان دهنده تغیبرات دادهههای مورد مطالعسه اسست. انحراف معیار اسست. انحراف معیار را با پهکارگیری یک فرمول از دادهها بهدست ميآوريم. به این صورت که اختلاف هر عدد با میانگین دادهها را حساب میکنیم و به توان ۲ ميرسانیم. میانگین اعداد حاصل را بهدست آورده و سپس جذر میگيريم. توان دوم انحراف معیار را واریانس میت امد * دامته تغییرات: اختلاف بزرگترین داده و کوچکترین داده آمارى را دامنه تغييرات ميكوييم وبا 12 نشان ميدهيم.

صفحه 41:
معیارهای پراکندگی مثال: میانگین. انحراف معیار و واریانس دادههای زیر را بهدست آورید. (خرداد ۱۴۰۳ و کار در کلاس صفحه ‎٩۱‏ کتاب) ‎٩‏ ۸و۵و۲ ۲۵ ۹ at = a ۶ 1 ۴ ۰ _ ۶+۱+۴۳+۹] _ ۶(۲ )+ (۶ -۸)+ ۶(۳ -۵) + (۶ ۲ ۷/۵ عل . = 9 ‎٩‏ انحراف معیار 2۷۵ او واربانس

صفحه 42:
معیارهای پراکندگی لوده سان جرعي اگر انحراف معیار زیاد باشد بدین معنى است كه ميزان يراكندكى داددها زياد بوده و داده دورافتاده داريم. در اين حالت انحراف معيار شاخص خوبى براى محاسبات آمارى نخواهد بود. در اين صورت از معيار يراكندكى ديكرى كه به كمك ميانه تعريف مىشود استفاده مىكنيم. اين معيار دامنه ميانجاركى نام دارد كه با 1001 نشان داده شده و برای محاسبه آن به‌صورت زیر عمل می‌کنیم: ‎-١‏ ابتدا با مرتب كردن داددهاء ميانه را بيدا كرده و آن را با ,0 يا جارك دوم مى ناميم. ۲- داده‌های قبل از میانه را جدا کرده و میانه آن‌ها را پیدا مىكنيم و آن را ‎0١‏ يا جارك اول مى ناميم. ۳- داده‌های بعد از میانه را جدا کرده و میانه آن‌ها را پیدا می‌کنیم و آن را ۳ یا چارک سوم می‌نامیم. اختلاف بين جارك اول و جارك سوم را دامنه ميان جاركى می‌نامیم.

صفحه 43:
نمودارهای یک متغیره انتقال اطلاعات از طریق نمایش دادهها بسیار جذابتر و سریعتر از ارائه همان اطلاعات در جدولهاست. نمودارها نه تنها اطلاعات را جذابتر و خواناتر نشان میدهد. بلکه باعث میشود مقایسه و درک آنها بسیار سریعتر از جدولهای خسته کننده باشسد. این مهارت. هم در درسها و هم در زندگی روزمره. ابزاری کارآمد برای تصمیمگیریهای هوشمندانه خواهد بود! دما هوا نمودارهاى زير يك متغير را بررسى ميكنند: 1 ب نظرسنجى مشتربان * نمودار میلهای ت اد * نمودار خط شکسته 3 4 nae 8 Bh gk 8 ‏نمودار نقطهاى‎ * نمودار دایرهای ‎‘mal‏ ۲ ‏وري ۱۱ رم‎ YIP ‏مخالف و موافق سر‎ td 5 ‏نمودار جعبهاى‎

صفحه 44:
نمودار میلهای این نمودار از یک محور عمودی و از یک محور افقی تشکیل شده است. در این نمودار روی محور افقی (۴ها) نام متغیر را قرار داده و روی محور عمودی (7ها) فراوانی آنها را مشخص میکنیم. «ثال: جدول زیر نمرات ۵ درس مختلف یک دانشآموز را نشان ميدهد. نمودا آن را رسم کنید. (صفحه ۱۰۳ کتاب) نام درس روانشناسی . فلسفه ورزش رياضى وآمار فارسی

صفحه 45:
نمودار خط شکسته این نمودار از چندین نقطه تشکیل شده است که به طور متوالی با پارهخطهایی بسه هم وصل شدهاند. این نصودار بسرای نمایش ات مناسیتر است. مثال: برای مثال قبل, نمودار خط شکسته رسم کنید. (صفحه ۱۰۴ کتاب) ح ت ی +1 نام درس روانشناسی . فلسقه ورزش یمی‌وآناد ارس

صفحه 46:
نمودار نقطهای برای رسم این نمودار. دادهها را از کم به زياد مرتب کرده و روی محور افقی مینویسیم و روی هر کدام از آنها به تعداد فراوانی داده موجود. نقطه میگذاریم. ثال: سن بازیکنان والیبال نوجوانان یک کشور به شرح زیر است. نمودار نقطهای آن را رسسم کنیسد. (خرداد ۱۴۰۳ و صفحه ۱۰۶ کتاب) ۴ ۸ لال عل آل ۴ ۸۴ ۲ ۱۳ ۱۵ ۲ ۱۳

صفحه 47:
نمودار دایرهای یکی از نمودارهای مهم و پرکاربرد در آمار. نمودار دایرهای است. در اين روش دایره را به توجه به زاویه مرکزی و یا با توجه به درصد مساحت. به قسمتهای کوچکتری تقسیم میکنیم. که در آن ‏ زاویه مربوط به هر قسمت. ] فراوانی داده و 10 تعداد کل دادهها را نشان ميدهد. در زمان گزارش درصد. بهستر است از نمودار دایرهای استفاده کنیم.

صفحه 48:
نمودار دابرهای مثال: گروه خونی دانشآموزان یک کلاس به شرح زیر است. نمودار دایرهای آن را رسم کنید. (صفحه ۱۰۲ کتاب) 6 4 2 18 فراوانی VA. ° 0 ‏م‎ ۲۶۰۰ 2 ۲ ° ° ۲ ۸ ۳۶۰ ۳ -و :و ۸8:9 ۲۶۰ 2۶ “وود 9-۳ ۶ 0

صفحه 49:
نمودار جعبهای این نمودار برای نمایش دامنیهها و چارکهای دادههاست. اين نمودار علاوه بر مقایسه دادهها با هم. مقدار پراکنسدگی دادهها را نيز نشان میدهد. برای رسم نمودار جعبهای به ۵ مقدار زیر نیاز داریم: کوچکترین داده, چارک اول, میانه. چارک سوم و بزرگترین داده اين نمودار به دليل اينكه به سرعت امكان بررسى همزمان شاخص مرکزی (میانه) و شاخص پراکندگی (دامنه میانچارکی) را امکان پذیر میکند. میتواند وسیله خویب, برای مقایسه دادهها با

صفحه 50:
نمودار جعبهای مثال: برای دادههای مقابل (خرداد ۱۴۰۳ و صفحه ۱۰۸ ‎LS‏ ۰ ۱۴ ۰۸ ۰۲۰۰۵ ۱۶ ۱۱ ۶ الف) چا رکها را مشخص کنید. ب) دامنه میان چارکی را بهدست آورید. ‏ ج) نمودار جعبهای دادهها را رسم كنيد. ۵ ۶ 4 ۶ Pe aa 0 ‏مو‎ 105 2۱۹- ۷ ۲ 2 0 = عه ‎۶٩+‏ ۲ مهمهمهمهمهممهمممهمهمممممممو ‎Tater)‏ 4 اب ۵ ۱۲۳

صفحه 51:
نمودار پراکنش نگاشت ان میدهد. در واقع این نمودار از یک سری نقاط با مختصات ‎Satan WEP‏ این نمودار مقادیر دو متغیر را به طور همزمان كه 2 مقدار متغیر اول را روی محور 2 ها نشان میدهد و ف مقدار متغیر دوم را روی محور 7 ها بیان میکند. مثال: جدول زیر مشخصات قد و وزن تعدادی از دانشآموزان یک کلاس را نشان میدهد. نمودار پراکنش نگاشت مربوط به آن را رسم کنید (صفحه ۱۱۱ کتاب).

صفحه 52:
نمودار حبابی این نمودار نوعی خاص از نمودار پراکنش نگاشت است که برای نمایش هم‌زمان سه متغیر عددی به كار می‌رود و در آن‌ها به جای - نقطه از دایره‌های تو پر با شعاع‌های قابل تغییر استفاده می‌شود. هر دایره این نمودار سه عدد به شکل (0,۸,6) را نشان می‌دهد که © مقدار متغير اول روى محور ها و مقدار متغیر دوم روی محور ها و > مقدار متغیر سوم است که همان مساحت دایره‌هاست. * مساحت دایره متناسب با توان دوم شعاع است. پس اگر شعاع دایره‌ها را دقیقا متناسب با مقادیر متغیر سوم در نظر بگیریم اختلاف ظاهری اندازه دایره‌ها غیر واقعی و گمراه کننده خواهد بود. برای برطرف کردن این مشکل باید شعاع دایرهها را متناسب با جذر مقادیر متغیر سوم در نظر گرقت. ‏ ~~ 7 مقادير متغير سوم | > شماع دايرمها

صفحه 53:
مثال: برای مقادیر جدول زیر نمودار حبابی رسم کنید. (صفحه ۱۱۱ کتاب) > شعاع دایرهها برابر با جذر متغیر سوم یعنی درصد آب است. سامت بکترم نمودار حبابی Wark oe ۹۹ ا 2 را ۱۳۹ ‎are‏ ۳۸۷۵ ۱۸۵ waver ‏تا‎ ۷ ۳۵۸ ۹ ۱ ليل ۹ 2 7 var ۵ 3 1 ۳ We ۸/۲ 02

صفحه 54:
نمودار راداری (تار عنکبوتی) نقطه شروع همه محورها (شعاع‌ها) در نمودار راداری مشترک است. زاوبه بین هر دو محور متوالی با هم برابر است و مقدار این زاویه ۳۶۰ 5 ۳۳ eo 0a eee ‏برابر است با‎ Chart Title بازیکنان با دانش‌آموزان. برای رسم نمودار راداری به روش زیر عمل می مسقت ‎Ati il‏ ‘oe ۳1 oy hve سس[ مه حم 59 ۱ sf 5 | Achat ae “cote ‏الل‎ تک‌تک آن مشخص می‌کنیم و در انتها نقاط روی شعاع‌ها را با پاره‌خه ‎nds‏ لوم

صفحه 55:
نمودار راداری (تار عنکبوتی) مثال: الف) اگر در یک نمودار راداری ۵ متغیر حضور داشته باشند. زاویهی بین دو شعاع مجاور را بهدست آورید. ب) نمرات ۵ درس دانشآموزی در جدول زیر داده شده است. نمودار راداری آن را رسم کنید. (خرداد ۱۴۰۳ و صفحه ۱۱۶ کتاب) جامعه شناسی | منطق | عربى | رياضى | فارسی ‎VF 1۶ ۸ ۷‏ ۱۷ ۲۰ فارسی ریاضی = زاویه

صفحه 56:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی) نمرین (: با تعیین راس سهمی به معادلات زیر. نمودار آنها را رسم کنید. ۱+ (۱ -) دير ۱+ - ۲۷ <ر -۴ عبر تمرین ۲:تابع درآمد به صورت ۳۸۱+ ‎YEO TA‏ و تایع هزینه۲ +۴2 است. ماکزیمم تایع سود را بهدست آورید. تمرین ۳: نوع هر یک از متغیرهای زیر را مشخص کرده و بهترین مقیاس اندازهگیری آنها را ذکر کنید. الف) مدت زمان پاسخگویی به سوالات یک امتحان ب) رنگ اتومبیلهای موجود در يك نمایشگاه اتومبیل پ) تعداد شکایات رسیده به یک پاسگاه پلیس . ‎iS‏ الم تس زد ‏ث) دماى بدن ماهيهاى يك رودخانه ‏ج) وضعيت تاهل کارمندان یک شرکت

صفحه 57:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی) تمرین ۴: نمرههای درس ریاضی و آمار دانشآموزی در طول سال برابر است با: ۱۸۷۱۹ ۱۹و ۱۷ الف) میانه و میانگین را برای نمرههای این دانشآموز حساب کنید. ب) کدامیک از شاخصیهای فوق نشان دهنده وضع این دانشآموز در درس ریاضی است؟ پ) اگر معلم درس ریاضی این دانشآموز. برای جبران نمره ۰۷ امکان امتحان مجدد را به او بدهد. بسرای اینکه میانگین وی در این درس, بیشتر از ۱۸ شود. او باید چه نمرهای در این امتحان کسب کند؟

صفحه 58:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی) نمرین ۵: آزمون جامعی بین دانشآموزان دو کلاس دهم انسانی دو مدرسه مختلف برگزار شده است که نمرات آن به شرح زیر است: كلاس (: ۸۵ ۶۷ ۶۲ ‎Fo FF ٩‏ ۰۵۰ ۷۳ ۰۷۵ ۶۵ کلاس ۲: ۱ ۰۶۸ ۶۹ ۰۸۷ ۰۴۸ ۰۵۰ ۰۱۱۰ ۰۵۱۰۵۳ ۴۳ الف) میانگین و انحراف معیار هر دو کلاس را بهدست آورید. ب) پراکندگی در کدام کلاس بیشتر است؟ پ) اگر والدین برای ثبت نام فرزند بازبگوش خود در سال آینده بخواهند بر اساس این نتایج. یکی از مدرسسهها را انتخضاب کننضد, کدام مدرسه برای فرزند آنها بهتر است؟ ت) برای دانشآموزی که قصد شرکت در المپیاد دارد کدام مدرسه بهتر است؟

صفحه 59:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی) تمرین ۶: جدول زیر قیمت یک سهام بورسی را طی یک هقته کاری نشان ميدهد. نمودار میلیهای و خط شکسسته مربسوط بسه آن را رسم کنید. تمرین ۷: نمودار جعبهای یک مجموعه دادهها به صورت زیر است: الف) میانه. جارك اول. جارك سوم. دامنه میان چارکی. کمترین داده و بیشترین داده را مشخص کنید. ب) چند درصد دادهها داخل جعبه قرار گرفتهاند!

صفحه 60:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی) تمرین *: درصد کتابهای کتابخانه یک مدرسه بر حسب انواع آنها به شرح زیر است. نمودار دایرهای مربوط به آن را رسم کنید. درصد 10 15 25 20 30 تمرین :۱: در نمودار حبایی زیر متغیر ‎"٩‏ جمعیت کشور. ۲"مساحت کشورها و دایرهها میزان آب شیرین کشورهاست. با توجه بسه نمودار سرانه آب کشور ۸ به ازای هر نفر چند برابر کشور :6 است؟

صفحه 61:
تمرین (نمونه سوالات شبه نهایی) تمرین ۱۱: جدول زیر نمرات دو دانشآموز در ۵ درس را نشان میدهد. نمودار راداری مربوط به این دو دانشآموز را رسم كنيد. (بيشينه نعرات ۲۰ است)

صفحه 62:
مم هم مم مم م م 5 5 8 8 ا ها ها ها ها ها ات زبان و ادبیات فارسی 7 نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم اا همکار افتخاری مجله شوق تغيير بيش از ده سالا 4 سال کارشناس آموزش

صفحه 63:
3 ۰ ۰ « 6 « ۰ ۴ « « « « 3 « «

صفحه 64:

جمعبندی ریاضی و آمار 1 پایه دهم انسانی از صفحه 66تا آخر کتاب فهرست مطالب: بخش اول 10نکته از کتاب 99فاجعه در کالس درس بخش دوم آموزوپرورش فنالند بخش سوم تجمعبندی ریاضی و آمار 1 پایه دهم انسانی از صفحه 66تا آخر کتاب آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات60: :نکته اول📙 دانش آموزان در پنج ثانیه اول مالقات شما را قضاوت می کنند ، ارزیابی می کنند و درمی یابند چه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند 1 📙نکته دوم: شاید این شناخت بچه ها در چند دقیقه اول کالس به خاطر حس ششم غریبی است که دانش آموزان در بزرگ سالی از دست می دهند 2 :نکته سوم📙 یک معلم با اعتماد به نفس احترام بیشتری را کسب می کند نه یک معلم خجالتی 3 📙نکته چهارم: مواظب باشید :هرگز تصور نکنید که کالس شما از قبل قوانینی را می داند شما هستید که باید قوانین را بگویید 4 :نکته پنجم📙 انتظارات خود را از دانش آموزان در همان جلسه اول مشخص کنید 5 :نکته ششم📙 یادآوری نام های دانش آموزان هرگز آسان نیست یک معلم معمولی در روز به 120تا 180 دانش آموز سروکار دارد 6 📙نکته هفتم: انتظار می رود نام کوچک دانش آموزان را یادبگیرید 7 📙نکته هشتم: بدانید کالسداری کالسA با کالسB,Cفرق دارد وهیچ دو کالسی مثل هم نیستند 8 :نکته نهم📙 اگر دانش آموزان احساس کنند که شما مالیم و رام هستید به احتمال زیاد بر شما غلبه خواهند کرد 9 📙نکته دهم: اگر شهرت به عصبانیت و وحشیگری داشته باشید به احتمال زیاد مورد بی مهری و بی اعتمادی آنها قرار می گیرند 1 0 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi شروع بخش دوم آیا میدانیدکدام کشور PISAسه بار در آزمون آزمونیاستاندارد برای) سنجشمهارتهای ریاضیات ،روخوانیوعلوم ( تجربی در جهان اول شد؟ بخشدوم :تعداد اسالید10 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای .محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت مرواکالینز 1 دانش آموزان فنالندی سه بار در اول شدند PISAآزمون جهانی واین اتفاقی نبود وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت جهان را جلب کرد 1 @fayihg.majid ‏i بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره دلیل برتری فنالندی ها مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از فرهنگی نشئت گرفته است .که خود آفریده اند 2 @fayihg.majid ‏i این فرهنگ در باور به توانمند بودن تک تک دانش آموزان ریشه دارد 3 @fayihg.majid ‏i مدارس فنالند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد می دهند 4 @fayihg.majid ‏i شعار رایج در مدارس فنالند :این بود ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب بیاوریم 5 @fayihg.majid ‏i در فنالند تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمی کنند بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان توجه دارند 6 @fayihg.majid ‏i تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه آخرکشورهای اسکاندیناوی به حساب می آمد 7 @fayihg.majid ‏i در سال 1960میالدی درصد فنالندیها نمی توانستند 89 کالس نهم را پشت سر بگذارند 8 @fayihg.majid ‏i در دبستانی در کارولینای شمالی با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند داشتن یک معلم در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش .آموزان در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است @fayihg.majid ‏i 9 در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که آزمون استعداد متفاوتی را به منظورOECD ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله فنالندی در ریاضیات و روخوانی رتبه اول .را کسب کردند @fayihg.majid ‏i 1 0 :تهیه وتدوین محمد فایق مجیدی منبع:کتاب توانمندی های نهان اثر آدام گرنت ترجمه آقای میثم همدمی 6 @fayihg.majid ‏i جمعبندی ریاضی و آمار 1 پایه دهم انسانی از صفحه 66تا آخر کتاب رسم نمودار تابع درجه دوم • کاربرد اصلی این مبحث در تعیین محدوده سود و زیان شرکتها است .بسیاری از مدلهای اقتصادی به ش%%کل معادالت درج%%ه دو هستند .رسم سهمیهای هزینه و درآمد کمک میکند تا محدوده سوددهی را تشخیص دهیم. 2 + bx + c ‏a ¹ 0 ‏y = ‏ax میباشد. است که در آن • معادله تابع درجه دوم در حالت کلی به صورت • نمودار آن به یکی از دو حالت زیر رسم میشود: ‏b 2a ‏xs = - روش رسم نمودار تابع درجه دوم x s=- (x0,y0 ) xs y = 2(x - 1)2 - 3 2 y = a x + b x + c y = 2(x2 - 2(x)(1) + 12 ) - 3 = 2x2 - 4x + 2 - 3 = 2x2 - 4x - 1 xs = - b - 4 4 == =1 2a 2(2) 4 ® (1,- 3) x 0 1 2 y 1- 3- 1- b 2a مسائل اقتصادی در مسائل اقتصادی قرار است تابع درآمد و سود ماکسیمم شوند و تابع هزینه مینیمم .این توابع از نوع درجه دو بوده که با محاسبه و جای­گذاری در تابع مقدار ماکسیمم یا مینیمم خواسته شده ،به­دست می­آید. 1 2 ‏R ( ‏x ) = مثال :تابع هزینه شرکتی C (x) = 18x + 40و تابع درآمد آن x + 30x است .بیشترین مقدار سود را بیابید. 2 (خرداد 1403و تمرین 2صفحه 70کتاب) حل: 1 2 1 ‏x + 30x - (18x + 40) = - x2 + 12x - 40 2 2 ‏P (x) = R (x) - C (x) = - ‏b 1 = 12 ® P (12) = - (12)2 + 12(12) - 40 = 38 2a 2 ‏xs = - ‏xs گردآوری دادهها برای گردآوری دادهها و اطالعات مورد نیاز ،میتوانیم از یکی از چهار روش زیر استفاده کنیم: • مشاهده :گردآوری داده­ها بدون نیاز به فرد پاسخگو ،مانند شمارش تعداد وسایل نقلیه عبوری از یک تقاطع در هر ساعت یا ان(((دازه­گیری وزن محصوالت یک باغ میوه. • مصاحبه :معموال بین دو نفر صورت می­گیرد .یکی مصاحبه­گر (همان آمارگیر) و دیگر مصاحبه شونده یا پاسخگو است .مثال اگر بخواهیم درباره مسائل فرهنگی کاهش ترافیک پژوهش کنیم ،مصاحبه از صاحب­نظران راه حل مناسبی برای گردآوری داده­ها است. • پرسشنامه :مجموعه­ای از سواالت از پیش تعیین شده که توسط تعدادی پاسخگو تکمیل می­شود .این مرسوم­ترین ابزار گرفتن اطالعات از مردم است. • دادگانها :شامل مجموعه­ای از اطالعات ذخیره شده­اند .اگر قرار است تحقیقی در مورد نمره­های دروس ریاضی اس(((تان­ها انجام ش(((ود ،اطالعات ذخیره و ثبت شده اداره کل آموزش و پرورش راه­گشا خواهد بود. گردآوری دادهها مثال :کدام روش گردآوری داده­ها برای موارد زیر مناسب است؟ (صفحه 77و 78کتاب) الف) میزان رضایت مشتریان بانک از نحوه برخورد و رسیدگی به درخواستهای آنها. پاسخ :پرسشنامه ب) سن همه دانشآموزان مدرسه بر حسب ماه در پایه دهم .پاسخ :دادگان پ) تعداد سرنشینان خودروهای سواری در یکی از محورهای خروجی شهر .پاسخ :مشاهده ث) ساعات خواب دانشآموزان کالس درس شما در شب گذشته. ج) طول قد دانشآموزان یک کالس. پاسخ :مشاهده پاسخ :مصاحبه متغیرها و مقیاسهای اندازهگیری متغیر :به هر ویژگی از افراد یا اشیا که قرار است مورد بررسی قرار گیرد متغیر می­گویند .مثال نمره ریاضی دانش­آموزان یک کالس ،یک متغیر اس((ت که می­تواند از 0تا 20تغییر کند یا گروه خونی یک متغیر است که میتواند O, AB, B, Aباشد. انواع متغیر :کمی و کیفی متغیر کمی :متغیری است که مقادیر عددی می­گیرد و برای آن عملیات ریاضی از قبیل جمع ،تفریق و معدل­گیری قابل انجام است .مثل س((ن ،ق((د، وزن ،نمره ،دما ،تعداد طبقات ساختمان ،تعداد دانش­آموزان کالس و ... متغیر کیفی :متغیری است که لزوما مقدار عددی نمی­گیرد و برای دسته­بندی افراد یا اشیا در گروه­های مختلف به کار می­رود .مث((ل گروه خ((ونی، جنسیت ،ملیت ،سطح تحصیالت ،درجات نظامی و ... متغیرها و مقیاسهای اندازهگیری • متغیر کمی فاصلهای :اعدادی با فواصل معنیدار ،اما بدون نقطه صفر مطلق یا واقعی .صفر به معنای نبود ویژگی نیست ،مثل دما .در این حالت بین اعداد نسبت خاصی برقرار نیست .مثال نمیتوانیم بگوییم دمای 20درجه سانتیگراد دو برابر 10درجه سانتیگراد است. • متغیر کمی نسبتی :اعدادی با فواصل معنی دار و با نقطه صفر مطلق یا واقعی .مثل قد ،وزن ،س(((ن و . ...در این حالت نسبتگیری مع(((نی دار وجود دارد .مثال 20کیلوگرم دو برابر 10کیلوگرم است. • متغیر کیفی اسمی :دستهبندیهای بدون ترتیب مانند رنگ ،جنسیت ،گروه خونی و ... • متغیر کیفی ترتیبی :دستهبندیهای با ترتیب مشخص مانند سطح تحصیالت ،درجات نظامی ،سطح رضایت مشتری (کم/متوسط/زیاد) معیارهای گرایش به مرکز در آمار ،گرایش به مرکز نشان‌دهنده مقدار مرکزی یا نقطه تمرکز داده‌هاست .این معیارها به ما کمک می‌کنند تا با یک عدد ،تص%%ویر ساده‌ای از کل داده‌ها ارائه دهیم .دو معیار اصلی عبارتند از :میانگین و میانه • میانگین :برای به­دست آوردن میانگین چند عدد ابتدا تمام اعداد داده شده را با هم جمع می­کنیم و سپس عدد به­دست آمده را ب((ر تع((داد آن­ها تقسیم می­کنیم .به عنوان مثال میانگین اعداد 3و 9و 4و 2و 7و 5به شکل زیر به­دست می­آید: 5 + 7 + 2 + 4 + 9 + 3 30 = =5 6 6 = میانگین • داده دور افتاده :مقداری متفاوت با سایر مقادیر داده­هاست که مقدار آن بسیار بزرگ­تر یا بسیار کوچک­تر از بقیه داده­هاست .به عنوان مثال اگر داده­های زیر نمرات درس ریاضی و آمار 1یک دانشآموز در طول سال تحصیلی باشد ،نمره 2یک داده دورافتاده محسوب می­شود: 14و 15و 11و 16و 2و 13و 10 • نکته :اگر در بین داده­های آماری داده دورافتاده داشته باشیم ،شاخص میانگین چندان س((ودمند نیس((ت .مثال دورافت((اده در ص((ورتی ک((ه مق((دار خیلی کم­تری نسبت به سایر داده­ها داشته باشد می­تواند میانگین را دچار کاهش زیادی کند .در این ص((ورت میانگین به­دس((ت آم((ده نمی­توان((د معیار خوبی برای تعیین وضعیت جامعه آماری باشد .در این حالت بهتر است به جای میانگین ،از میانه استفاده کنیم. معیارهای گرایش به مرکز • میانه :شاخصی برای به­دست آوردن وسط داده­ها در بین داده­های مرتب شده است و معموال در م((واردی اس((تفاده می­ش((ود ک((ه داده دورافت((اده داشته باشیم .میانه داده­ای است که نصف داده­ها از آن کم­تر و نصف داده­ها از آن بیش­تر هستند. برای به­دست آوردن میانه­ی چند عدد ،ابتدا آن­ها را از کوچک به بزرگ مرتب می­کنیم و سپس: الف) اگر تعداد اعداد داده شده فرد باشد ،عدد وسط را به عنوان میانه در نظر می­گیریم. ب) اگر تعداد اعداد داده شده زوج باشد ،میانگین دو عدد وسط را به عنوان میانه در نظر می­گیریم. مثال اگر بخواهیم میانه اعداد 4و 2و 8و 10و 1را مشخص کنیم به شکل زیر عمل می­کنیم که در آن عدد 4میانه است: 10و 8و 4و 2و 1 و اگر بخواهیم میانه اعداد 5و 9و 4و 7و 2و 8را مشخص کنیم به شکل زیر عمل می­کنیم: 9و8و7و5و4و2 با توجه به اینکه تعداد اعداد زوج است ،بنابراین دو عدد در وسط قرار می­گیرند و در این حالت میانگین این دو عدد (عدد وسط این دو عدد) یع((نی 6را به عنوان میانه نظر می­گیریم. معیارهای گرایش به مرکز مثال :میزان پرداخت حقوق در یک شرکت خصوصی در جدول زیر آمده است( :تمرین 9صفحه 97کتاب) مستخدم منشی فروشنده بازاریاب حسابدار معاون مدیر شرکت سمت شرکتتومان) (میلیون 50 میکند که 32 15 10 مدیر شرکت در4آگهی 8 بیش از .................... حقوقاین پ%%رداخت حق%%وق در میانگین همکاری در روزنامه10اعالم دعوت به تومان است .آیا این رقم میتواند دلیلی برای پرداخت حقوق زیاد در این شرکت باشد؟ چرا؟ کدامیک از معیارهای گرایش ب%%%ه مرکز برای نشان دادن وضع پرداختی کارکنان این شرکت مناسبتر است؟ 50 + 32 + 15 + 10 + 10 + 8 + 4 = ‏ 18 / 5 میانگین حل: 7 خیر ،چون از 7نفر اعضای این شرکت 5نفر کمتر از میانگین حقوق میگیرند .بنابراین میانگین بهدست آمده دلی%%ل مناسبی ب%%رای حقوق مناسب این شرکت نیست .در این حالت بهتر است به جای میانگین از میانه استفاده کنیم. معیارهای پراکندگی معیارهایی مثل میانگین و میانه به تنهایی نمی­توانند اطالعات کاملی در مورد داده­ها به ما بدهند ،مخصوصا در م%%ورد مقایس%%ه چن%%د گروه که تقریبا دارای شاخص­های مرکزی برابر هستند .بنابراین شاخصی را نیاز داریم که میزان پراکندگی داده­ها را مش%%خص کن%%د. معیارهای پراکندگی عبارتند از : -1واریانس و انحراف معیار -2دامنه تغییرات -3دامنه میان چارکی • واریانس و انحراف معیار: یک معیار معمول که برای سنجش میزان پراکندگی که نشان دهنده تغییرات داده­های مورد مطالع%%ه اس%%ت ،انحراف معیار اس%%ت. انحراف معیار را با به­کارگیری یک فرمول از داده­ها به­دست می­آوریم .به این صورت که اختالف هر عدد با میانگین داده­ها را حساب می­کنیم و به توان 2می­رسانیم .میانگین اعداد حاصل را به­دست آورده و سپس جذر می­گیریم .توان دوم انحراف معیار را واریانس می­- نامند. • دامنه تغییرات: اختالف بزرگترین داده و کوچکترین داده آماری را دامنه تغییرات میگوییم و با Rنشان میدهیم. معیارهای پراکندگی مثال :میانگین ،انحراف معیار و واریانس دادههای زیر را بهدست آورید( .خرداد 1403و کار در کالس صفحه 91کتاب) 9و8و5و2 حل: 2 + 5 + 8 + 9 24 = =6 4 4 = میانگین (2 - 6)2 + (5 - 6)2 + (8 - 6)2 + (9 - 6)2 16 + 1 + 4 + 9 30 ‏s = = = = 7/ 5 انحراف معیار 4 4 4 2 s = 7 / 5واریانس معیارهای پراکندگی • نمودارهای یک متغیره انتقال اطالعات از طریق نمایش داده­ها بسیار جذاب­تر و سریع­تر از ارائه همان اطالعات در جدول­هاست .نمودارها نه تنها اطالعات را جذاب­تر و خواناتر نشان می­دهد ،بلکه باعث می­شود مقایسه و درک آن­ها بسیار سریع­تر از جدول­های خسته کننده باش%%%د .این مهارت، هم در درس­ها و هم در زندگی روزمره ،ابزاری کارآمد برای تصمیم­گیری­های هوشمندانه خواهد بود! نمودارهای زیر یک متغیر را بررسی می­کنند: • نمودار میلهای • نمودار خط شکسته • نمودار نقطهای • نمودار دایرهای • نمودار جعبهای نمودار میلهای این نمودار از یک محور عمودی و از یک محور افقی تشکیل شده است .در این نمودار روی محور افقی (xها) نام متغیر را قرار داده و روی محور عمودی (yها) فراوانی آن­ها را مشخص می­کنیم. مثال :جدول زیر نمرات 5درس مختلف یک دانشآموز را نشان میدهد .نمودار میلهای آن را رسم کنید( .صفحه 103کتاب) روانشناسی فلسفه ریاضی و آمار ورزش فارسی نام درس نمره 16 19 12 15 17 نمودار خط شکسته این نمودار از چندین نقطه تشکیل شده است که به طور متوالی با پاره­خط­هایی ب%%ه هم وص%%ل ش%%ده­اند .این نم%%ودار ب%%رای نمایش تغییرات مناسب­تر است. مثال :برای مثال قبل ،نمودار خط شکسته رسم کنید( .صفحه 104کتاب) نمودار نقطهای برای رسم این نمودار ،دادهها را از کم به زیاد مرتب کرده و روی محور افقی مینویسیم و روی هر کدام از آنها به تعداد فراوانی داده موجود ،نقطه میگذاریم. مثال :سن بازیکنان والیبال نوجوانان یک کشور به شرح زیر است .نمودار نقطهای آن را رس%%م کنی%%د( .خرداد 1403و ص%%فحه 106 کتاب) 13 ،12 ،15 ،13 ،12 ،14 ،14 ،12 ،14 ،17 ،18 ،14 نمودار دایرهای یکی از نمودار­های مهم و پرکاربرد در آمار ،نمودار دایره­ای است .در این روش دایره را به توجه به زاویه مرکزی و یا با توجه به درصد مساحت ،به قسمت­های کوچک­تری تقسیم می­کنیم. ‏f ´ 360 ‏n =q که در آن qزاویه مربوط به هر قسمت f ،فراوانی داده و nتعداد کل داده­ها را نشان می­دهد .در زمان گزارش درصد ،به%%تر اس%%ت از نمودار دایره­ای استفاده کنیم. نمودار دایرهای مثال :گروه خونی دانش­آموزان یک کالس به شرح زیر است .نمودار دایره­ای آن را رسم کنید( .صفحه 102کتاب) ‏O ‏AB ‏B ‏A گروه خونی 6 4 12 18 فراوانی 18 ´ 360 = 162 40 12 ‏B : q = ´ 360 = 108 40 4 ‏AB : q = ´ 360 = 36 40 6 ‏O : q = ´ 360 = 54 40 = A :q نمودار جعبهای این نمودار برای نمایش دامنه­ها و چارک­های داده­هاست .این نمودار عالوه بر مقایسه داده­ها با هم ،مقدار پراکن%%دگی داده­ها را ن%%یز نشان می­دهد .برای رسم نمودار جعبه­ای به 5مقدار زیر نیاز داریم: کوچک­ترین داده ،چارک اول ،میانه ،چارک سوم و بزرگ­ترین داده این نمودار به دلیل اینکه به سرعت امکان بررسی هم­زمان شاخص مرکزی (میانه) و شاخص پراکندگی (دامنه میان­چارکی) را امک%%ان پذیر می­کند ،می­تواند وسیله خوبی برای مقایسه داده­ها باشد. نمودار جعبهای مثال :برای دادههای مقابل (خرداد 1403و صفحه 108کتاب): الف) چارکها را مشخص کنید. ‏IQR = 19 - 7 = 12 6 ،11 ،16 ،20 ،5 ،8 ،14 ،18 ،30 ب) دامنه میان چارکی را بهدست آورید. ج) نمودار جعبهای دادهها را رسم کنید. نمودار پراکنش نگاشت )(a,b تشکیل میشود این نمودار ،مقادیر دو متغیر را به طور همزمان نشان میدهد .در واقع این نمودار از یک سری نقاط با مختصات که aمقدار متغیر اول را روی محور xها نشان میدهد و bمقدار متغیر دوم را روی محور yها بیان میکند. مثال :جدول زیر مشخصات قد و وزن تعدادی از دانشآموزان یک کالس را نشان میدهد .نمودار پراکنش نگاشت مربوط به آن را رسم کنید (صفحه 111کتاب). قد (سانتیمتر) 155 160 165 170 175 وزن (کیلوگرم) 58 56 62 70 68 نمودار حبابی • نمودار حبابی مثال :برای مقادیر جدول زیر نمودار حبابی رسم کنید( .صفحه 111کتاب) حل :شعاع دایرهها برابر با جذر متغیر سوم یعنی درصد آب است. نمودار راداری (تار عنکبوتی) • نمودار راداری (تار عنکبوتی) مثال :الف) اگر در یک نمودار راداری 5متغیر حضور داشته باشند ،زاویهی بین دو شعاع مجاور را بهدست آورید. ب) نمرات 5درس دانشآموزی در جدول زیر داده شده است .نمودار راداری آن را رسم کنید( .خرداد 1403و صفحه 116کتاب) جامعه شناسی منطق عربی ریاضی فارسی درس 10 8 16 14 17 نمره 20 20 20 20 20 بیشینه 100 = 85% 100 = 70% 100 = 80% 100 = 40% 100 = 50% 17 ´ فارسی 20 14 ´ = ریاضی 20 16 ´ = عربی 20 8 ´ = منطق 20 10 ´ = 20جامعه شناسی = = 72 360 5 = زاویه تمرین (نمونه سواالت شبه نهایی) تمرین :1با تعیین راس سهمی به معادالت زیر ،نمودار آنها را رسم کنید. ‏y = - (x - 1)2 + 1 ‏y = 2x2 - 4x + 1 ‏y = 4 - x2 2 تمرین :2تابع درآمد به صورت y = - 2x + 3x + 1و تابع هزینه y = 4x + 2است .ماکزیمم تابع سود را بهدست آورید. تمرین :3نوع هر یک از متغیرهای زیر را مشخص کرده و بهترین مقیاس اندازهگیری آنها را ذکر کنید. الف) مدت زمان پاسخگویی به سواالت یک امتحان ب) رنگ اتومبیلهای موجود در یک نمایشگاه اتومبیل پ) تعداد شکایات رسیده به یک پاسگاه پلیس ت) گنجایش آب یک مخزن ث) دمای بدن ماهیهای یک رودخانه ج) وضعیت تاهل کارمندان یک شرکت تمرین (نمونه سواالت شبه نهایی) تمرین :4نمره­های درس ریاضی و آمار دانش­آموزی در طول سال برابر است با: 19و 18و 7و 18و 19و 17 الف) میانه و میانگین را برای نمره­های این دانش­آموز حساب کنید. ب) کدام­یک از شاخص­های فوق نشان دهنده وضع این دانش­آموز در درس ریاضی است؟ پ) اگر معلم درس ریاضی این دانش­آموز ،برای جبران نمره ،7امکان امتحان مجدد را به او بدهد ،ب%%رای اینک%%ه میانگین وی در این درس ،بیش­تر از 18شود ،او باید چه نمره­ای در این امتحان کسب کند؟ تمرین (نمونه سواالت شبه نهایی) تمرین :5آزمون جامعی بین دانشآموزان دو کالس دهم انسانی دو مدرسه مختلف برگزار شده است که نمرات آن به شرح زیر است: کالس 65 ،75 ،73 ،50 ،60 ،64 ،69 ،62 ،67 ،85 :1 کالس 43 ،51 ،53 ،110 ،50 ،48 ،87 ،69 ،68 ،91 :2 الف) میانگین و انحراف معیار هر دو کالس را بهدست آورید. ب) پراکندگی در کدام کالس بیشتر است؟ پ) اگر والدین برای ثبت نام فرزند بازیگوش خود در سال آینده بخواهند بر اساس این نتایج ،یکی از مدرس%%هها را انتخ%%اب کنن%%د، کدام مدرسه برای فرزند آنها بهتر است؟ ت) برای دانشآموزی که قصد شرکت در المپیاد دارد کدام مدرسه بهتر است؟ تمرین (نمونه سواالت شبه نهایی) تمرین :6جدول زیر قیمت یک سهام بورسی را طی یک هفته کاری نشان میدهد .نمودار میلهای و خط شکس%%ته مرب%%وط ب%%ه آن را رسم کنید. ایام هفته شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه قیمت (تومان) 480 460 510 540 500 تمرین :7نمودار جعبهای یک مجموعه دادهها به صورت زیر است: الف) میانه ،چارک اول ،چارک سوم ،دامنه میان چارکی ،کمترین داده و بیشترین داده را مشخص کنید. ب) چند درصد دادهها داخل جعبه قرار گرفتهاند؟ تمرین (نمونه سواالت شبه نهایی) تمرین :9درصد کتابهای کتابخانه یک مدرسه بر حسب انواع آنها به شرح زیر است .نمودار دایرهای مربوط به آن را رسم کنید. نوع کتاب طنز و سرگرمی رمان مذهبی درصد 10 15 25 علمی و تخیلی کتب کمک درسی 20 30 ‏x تمرین :10در نمودار حبابی زیر متغیر 1جمعیت کشورx2 ،مساحت کشورها و دایرهها میزان آب شیرین کشورهاست .با توجه ب%%ه نمودار سرانه آب کشور Aبه ازای هر نفر چند برابر کشور Cاست؟ تمرین (نمونه سواالت شبه نهایی) تمرین :11جدول زیر نمرات دو دانشآموز در 5درس را نشان میدهد .نمودار راداری مربوط به این دو دانشآموز را رسم کنید( .بیشینه نمرات 20است) نام درس ریاضی فارسی عربی دینی منطق نمره محمد 11 15 16 16 17 نمره علی 14 18 13 20 16 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 14سال کارشناس آموزش 📙 📙 📙 0 end

49,000 تومان