صفحه 1:
صفحه 2:
فهرست مطالب:
بخش اول ۱۰ نکته از کتاب ۹٩ فاجعه در
کلاس درس
بخش دوم آموزوپرورش فنلاند
2 بخش سوم
= شيمى دهم تجربى رياضى
فصل دوم
رد پای کازها آموزش تصویری را جدی
بكيريم
نسخه قابل ويرايش
همراه با تصاوير مرقبط
تعداد صفحات:۴۰
صفحه 3:
صفحه 4:
نکنه اول:
دانش آموزان در پنج ثانیه اول
00007
ارزيابى مى كنند و درمى يابند جه
زى شما را مى آزارد و جكونه
صفحه 5:
#آنکته دوم
أجند دقيقه اول كزاس بها
اكه دانش اموزان در بزركا
صفحه 6:
پیشتری را کسب می کند نه یک
معلم خجالتی
صفحه 7:
صفحه 8:
| کت
انتظارات خود را از دانش آموزان
Becca
صفحه 9:
: نکته ششم 8
0 LF
0 ol sory
VS oe Serre ree
۳ ۳ Sener
رك
صفحه 10:
1
5
i
صفحه 11:
صفحه 12:
DS Gulu OljgeT
5201010
احتمال زیاد بر شما غلبه خواهند
صفحه 13:
صفحه 14:
gaze ale
91
ta
jaro
صفحه 15:
در جهان اول شد؟
بخشدوم
تعداد اسلاید10:
صفحه 16:
درست همانند میکل آنژ 0۳
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ yo yo کالبد فرشته ای
شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش
شده است.
ee
ا بركرفته از كتاب توانمندى ها نهان
اثر آدام گرنت
صفحه 17:
صفحه 18:
فرهنكى نشئت كرفته ست
كه خوة wail ou JT
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
الله الذی پرسل الریاح
فتثیر سحابا فیبسطه فی
السماء كيف يشاء و...
صفحه 31:
در میان سیاره های سامانه
ی خورشیدی تنها زمین
اتمسفری دارد که امکان
زندگی را روی آن فراهم ve
کند. این اتمسفر مخلوطی از
گاز های گوناگون است که تا
فاصله ی 500کیلومتری از
سطح زمين امتداد يافته 7
است به طوری که می ز زود
كفت ما در كف اقيانوسا +"
مولکول های گازی اس
صفحه 32:
هوا كره حبيست؟
en
ما درزير يوشش نازكي از هوا زندكي مي كنيم كه ف
on هواکره نامیده مي شود.99 درصد از هواکره در
ار آب . فاصله ي 30 کیلومتر ي از سطح زمین قرار دارد
تا
هواكره ميز مانند دريا ويوسته زمين . معدني سرشار هواي دم
از مواد شيميايي است و ظرفي براي دور ریختن 55
ا ا AOE}
%0
هوا , تنقس و ادامه زندگي ee
۰ب
ا را 0
سلولها مي سوزد و كاز دي اكسيد كربن توليد مي شود . نوع و درصد كازهاي ae
ae cere Snes rae Sv Ce ere a)
هواکره را هدر بشنادیم نس
ee eh os rat Be noe ese 0 تن
صفحه 33:
برخورد مولکول Sick
۳۱
دب
داشتن گاز های گوناگون
OMG Aes
همه ی جهت ها بر بدن
ران و
با توجه به اینکه فشار هوا در
ارتفاع های بیشتر کمتر است
ره گرفت فشار ۲
هوا در لایه ی تروپوسفر y
بيشتر از لايه هاى ديكر است /
و فشار هوا در لايه ى
استراتوسفر كمتر از فشار
ee های دیگر است:
صفحه 34:
صفحه 35:
ذا ءا ۱
همانطور که در جدول بالا ميبينيد
بخش عمده هوا کره را دو گاز
نیتروژن و اکسیژن تشکیل می
دهد کاز او در میان اجزاى هوا
كره در رتبه ى سوم قرار دارد.بنا بر
اين مى توان هوا را منبعى غنى براى
تهیه ی این گاز ها دانست.در صنعت
صفحه 36:
تقطیر یک فرآیند فیزیکی
برای جداسازی مواد از
همدیگر است.اساس عمل
تقطیر متفاوت بودن
wel igs 288 sles
برای جداکردن موادی که نقطه
جوش آن ها خیلی به هم نزدیک باشد
ای در رشان مک
اختلاف این روش با تقطیر ساده آن است
صفحه 37:
سود سيبس بللست هنيو '
فشار دمای هوارا وم
کاهش می دهند.با کاهش
۱ دمای هوا تا صفر درجه ی
١ سلسیوس رطوبت هوا به
|
|
صورت يخ از آن جدا مى
شود.در دماى منفى 78 درجه
ى سلسيوس كاز كربن دى
اكسيد هوا نيز به صورت جامد
در فى ابد.يا شرد كردن شير
تا دمای منفی200درجه ی
سلسیوس مخلوط بسیار
5 سردی از چند مایع پدید می آید
ieee ae ل
5 كوبت oe بایان با عبور Ue
es ese ده جدآساز یدای
ظرف های جدا ذخیره می
وك
|
|
|
|
|
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
شیمی دهم تجربی ریاضی
فصل دوم
رد پای گازها
فهرست مطالب:
بخش اول 10نکته از کتاب 99فاجعه در
کالس درس
بخش دوم آموزوپرورش فنالند
بخش سوم
شیمی دهم تجربی ریاضی
فصل دوم
رد پای گازها آموزش تصویری را جدی
بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات40:
📙نکته اول:
دانش آموزان در پنج ثانیه اول
مالقات شما را قضاوت می کنند ،
ارزیابی می کنند و درمی یابند چه
چیزی شما را می آزارد و چگونه
می توانند به بهترین وجه ازآنها
برای حمله به شما استفاده کنند
1
📙نکته
دوم:
شاید این شناخت بچه ها در
چند دقیقه اول کالس به
خاطر حس ششم غریبی است
که دانش آموزان در بزرگ
سالی از دست می دهند
2
📙نکته سوم:
یک معلم با اعتماد به نفس احترام
بیشتری را کسب می کند نه یک
معلم خجالتی
3
📙نکته
چهارم:
مواظب باشید :هرگز
تصور نکنید که کالس
شما از قبل قوانینی را می
داند شما هستید که باید
قوانین را بگویید
4
📙نکته پنجم:
انتظارات خود را از دانش آموزان
در همان جلسه اول مشخص کنید
5
📙نکته ششم:
یادآوری نام های دانش آموزان
هرگز آسان نیست یک معلم
معمولی در روز به 120تا 180
دانش آموز سروکار دارد
6
📙نکته
هفتم:
انتظار می رود نام کوچک
دانش آموزان را یادبگیرید
7
📙نکته
هشتم:
بدانید کالسداری
کالسA
با کالسB,Cفرق دارد
وهیچ دو کالسی مثل هم
نیستند
8
📙نکته نهم:
اگر دانش آموزان احساس کنند
که شما مالیم و رام هستید به
احتمال زیاد بر شما غلبه خواهند
کرد
9
📙نکته
دهم:
اگر شهرت به عصبانیت و
وحشیگری داشته باشید به
احتمال زیاد مورد بی مهری
و بی اعتمادی آنها قرار می
گیرند
1
0
محمد فایق مجیدی
@ fayihg.majidi
شروع
بخش دوم
آیا میدانیدکدام کشور
سه بار در آزمون PISA
)آزمونیاستاندارد برای
سنجشمهارتهای
ریاضیات ،روخوانیوعلوم
تجربی (
در جهان اول شد؟
بخشدوم
تعداد اسالید:10
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ،
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
1
دانش آموزان فنالندی سه بار در
آزمون جهانی PISAاول شدند
واین اتفاقی نبود
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت
جهان را جلب کرد
1
@ fayihg.maji
di
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
دلیل برتری فنالندی ها
مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از
فرهنگی نشئت گرفته است
که خود آفریده اند.
2
@ fayihg.maji
di
این فرهنگ در باور به
توانمند بودن
تک تک
دانش آموزان ریشه دارد
3
@ fayihg.maji
di
مدارس فنالند
به نحوی طراحی شده اندکه به جای
تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش
آموزان از دیگران به
هر دانش آموز فرصت رشد می دهند
4
@ fayihg.maji
di
شعار رایج در مدارس فنالند
این بود:
ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب
بیاوریم
5
@ fayihg.maji
di
در فنالند
تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان
تمرکز نمی کنند
بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان
توجه دارند
6
@ fayihg.maji
di
تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی
همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه
آخرکشورهای اسکاندیناوی به
حساب می آمد
7
@ fayihg.maji
di
در سال 1960میالدی
89درصد فنالندیها نمی توانستند
کالس نهم
را پشت سر بگذارند
8
@ fayihg.maji
di
در دبستانی در کارولینای شمالی
با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس
های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند
داشتن یک معلم
در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش
آموزان در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است.
@ fayihg.maji
di
9
در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که
OECDآزمون استعداد متفاوتی را به منظور
ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای
مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله
فنالندی در ریاضیات و روخوانی رتبه اول
را کسب کردند.
@ fayihg.maji
di
1
0
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی
منبع:کتاب توانمندی های نهان
اثر آدام گرنت
ترجمه آقای میثم همدمی
6
@ fayihg.maji
di
ب
ه
ن
ا
م
ا
و
ک
ه
آ
ف
ر
ی
د علم
ع
ا
ل
م
ر
ا
شیمی فصل
دوم
29
الله الذی یرسل الریاح
فتثیر سحابا فیبسطه فی
السماء کیف یشاء و...
خداوند همان کسی است که
باد هارا می فرستد تا ابر ها
را به حرکت در آورد سپس
آنهارا در پهنه ی آسمان
آنگونه که بخواهد می
گستراند و..
30
رد پای
گاز ها
در
زندگی
سیاره
های
زمین
در میان سیاره های سامانه
ی خورشیدی تنها زمین
اتمسفری دارد که امکان
زندگی را روی آن فراهم می
کند.این اتمسفر مخلوطی از
گاز های گوناگون است که تا
فاصله ی 500کیلومتری از
سطح زمین امتداد یافته
است به طوری که می توان
گفت ما در کف اقیانوسی از
مولکول های گازی استفاده
31
می کنیم.
اگر زمین را به
سیب تشبیه
کنیم.ضخامت
هواکره نسبت به
زمین به نازکی
پوست سیب می
باشد
هوا کره چیست؟
ما درزير پوشش نازکي از هaaوا زنaaدگي مي کaaنيم کaaه
هaaواکره ناميaaده مي شaaود 99.درصaaد از هaaواکره در
فاصله ي 30کيلومتر ي از سaaطح زمين قaaرار دارد .
هواکره ميز مانند دريا وپوسته زمين ،معدني سرشار
از مaaواد شaaيميايي اسaaت و ظaaرفي بaaراي دور ريختن
مواد زايد به شمار مي رود.
هوا ،تنفس و ادامه زندگي
يک نقش مهم هواکره ،فراهم آوردن گاز اکسيژن مورد نياز براي تنفس است .
در عمل تنفس ،اکسيژن هوا را به ريه ها ي خود مي فرستيم .اين اکسيژن در
سلولها مي سوزد و گاز دي اکسيد کربن توليد مي شود .نaaوع و درصaaد گازهaaاي
موجود در هواي دم و بازدم به صورت زير است :
32
CO2
O2
N2
بخار آب
گازهاي ديگر
هواي دم
%78
%21
%0/03
%0
%0/97
هواي بازدم
%75/5
%14/5
%4/5
هواکره را بهتر بشناسيم
%4/56
بيشترجرم هواي کره در فاصله 10تا 12کيلومتري از سaaطح زمين قaaرار دارد .
%0/94
الیه
های
هوا
ک
ره فشار هر گاز ناشی از
آب و هوا نتیجه بر
هم کنش میان
زمین-هواکره-آب و
خورشید است.
تغییرات آب و هوایی
در فاصله ی 12-10
از سطح زمین(الیه
33
برخورد مولکول های آن
با دیواره ی ظرف است
هوا کره نیز به علت
داشتن گاز های گوناگون
فشار دارد این فشار در
همه ی جهت ها بر بدن
ما و به میزان ثابت وارد
می شود
با توجه به اینکه فشار هوا در
ارتفاع های بیشتر کمتر است
می توان نتیجه گرفت فشار
هوا در الیه ی تروپوسفر
بیشتر از الیه های دیگر است
و فشار هوا در الیه ی
استراتوسفر کمتر از فشار
هوا در الیه های دیگر است.
آیا هوا
کره می
تواند منبع
ارزشمندی
برای تهیه
برخی گاز
ها باشد؟
ح دو
د %75از جرم
هواکر
ه
د
ر
ن
ز
د
ی
ک
ت
ر
ین
الیه به
ز م ی ن(
ت
ر
و
پ
و
س
ف
ر
)
ق
رار
دارد.ا
ی
ن
ب
خ
ش
ه
م
ا
ن
بخشی
ا
س
ت
ک
ه
م
ا
د
ر
ان ز ن د
گ
ی
م
ی
ک
ن
ی
م
.
پ
س
از ت ر و پ
و
س
ف
ر
ه
و
ا
ک
ر
ه
رقیق
و
ر
ق
ی
ق
ت
ر
م
ی
ش ود .
همانطور که در جدول باال میبینید
بخش عمده هوا کره را دو گاز
نیتروژن و اکسیژن تشکیل می
دهد.گاز آرگون در میان اجزای هوا
کره در رتبه ی سوم قرار دارد.بنا بر
این می توان هوا را منبعی غنی برای
تهیه ی این گاز ها دانست.در صنعت
هوا جرم
دارد...
تقطیر یک فرآیند فیزیكی
برای جداسازی مواد از
همدیگر است.اساس عمل
تقطیر متفاوت بودن
دمای جوش مواد است
قطیر جزء به جزء
برای جداکردن موادی که نقطه
جوش آن ها خیلی به هم نزدیک باشد
از تقطیر جزء به جزء استفاده می کنند.
اختالف این روش با تقطیر ساده آن است
که در این حالت از یک ستون تقطیر جزء به
جزء استفاده می شود.
تعریف
تقطیر
جزء به
جزء
در تقطیر جزء
به جزء مایع
داریم
شود.سپس با استفاده از
فشار دمای هوارا پیوسته
کاهش می دهند.با کاهش
دمای هوا تا صفر درجه ی
سلسیوس رطوبت هوا به
صورت یخ از آن جدا می
شود.در دمای منفی 78درجه
ی سلسیوس گاز کربن دی
اکسید هوا نیز به صورت جامد
در می آید.با سرد کردن بیشتر
تا دمای منفی200درجه ی
سلسیوس مخلوط بسیار
سردی از چند مایع پدید می آید
که به آن هوای مایع می
گویند.در پایان با عبور هوای
مایع از یک ستون تقطیر گاز
های سازنده جداسازی و در
ظرف های جدا ذخیره می
شوند.
ا
ج
ز
ا
و
م
پ
ط
ا
ا
ل
و
د ر پوی ن ب
رست ت
ش
د
ه
از ابتدای صحفه ی
45تا پایان صحفه
ی (50با در نظر
نگرفتن باهم
بیاندیشیم/پیوند با
ریاضی)/
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی
دهگالن
دبیر بازنشسته
زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
همکار افتخاری
مجله شوق تغییر بیش
از ده سال
14سال کارشناس
آموزش
📙
📙
📙
0
end