پاورپوینت
ادبیات و زبان

پاورپوینت دسته بندی آثار سبک عراقی از حدود قرن ششم تا قرن دهم36 اثر مهم

توضیحات: نوع فایل PowerPoint (pptx) قابل ویرایش فهرست مطالب : 1-دسته بندی آثار سبک عراقی از حدود قرن ششم تا قرن دهم" 36 اثر مهم 2- هشتاد 80 استعاره مصرحه 3-چهل 40 واژه مستعد مجاز 4-سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی 5--نه9 مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم 6-سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسلاید 60 دسته بندی آثار سبک عراقی از حدود قرن ششم تا قرن دهم" ✔️آثار منظوم: 📖 الهی‌نامه:عطار 📖 بوستان:سعدی 📖 مخزن‌الاسرار:نظامی 📖 مثنوی معنوی:مولانا 📖 عشاق‌نامه:عراقی 📖 جمشید و خورشید:سلمان ساوجی 📖موش و گربه:عبید زاکانی 📖تحفه‌الاحرار:جامی ✔️آثار منثور: 📖 کلیله و دمنه:نصرالله منشی 📖 گلستان: سعدی 📖 مقامات حمیدی :قاضی حمیدالدین 📖 تاریخ جهانگشا:جوینی 📖 تذکره‌الاولیا:عطار 📖 اسرارالتوحید:محمد بن منور 📖 مرزبان‌نامه: وراوینی 🔴لیست جامع استعاره مصرحه سرو : قامت یار گل : چهره یار قمر : چهره یار نقطه : دهان یار شکر : لب یا دهان یار پسته : دهان یار لاله : چهره یار مشک : خال یار واژگان مستعد مجاز: سر ← اندیشه عالم ← مردم عالم دنیا ← مردم دنیا گردون ← مردم گردون شهر ← مردم شهر ایران ←مردم ایران مجلس ← اهل مجلس خانه ← اهل خانه جام ← شراب 🔴 چند مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم ✔️ لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید /مگر از آتش دوزخ بودش روی رهایی ⬅️لب و دندان : مجاز از کل وجود ✔️ از دست و زبان که برآید / کز عهده شکرش به در آید ⬅️دست : مجاز از اعمال و زبان مجاز از گفتار ✔️بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک / بگفت آن گه که باشم خفته در خاک ⬅️خاک مجاز از قبر ✔️یکی تازی ای بر نشسته سیاه/همی خاک نعلش برآمد به ماه ⬅️ماه مجاز از آسمان ✔️گر در سرت هوای وصال است حافظا/باید که خاک درگه اهل هنر شوی ⬅️سر مجاز از فکر ✔️ما قدرت اجاره حیاط دربست نداشتیم ⬅️حیاط مجاز از خانه ✔️با راه آهن به بروکسل پایتخت بلژیک می رفتیم. از سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی : سوال : وزن کدام یک از ابیات زیر، به دو شیوه خوانده می شود؟ ➕وزن هایی که به دو شیوه خوانده می شوند اوزان زیر هستند : ♦️مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن = مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن ( همسان دو لختی )

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
دسته پندی آثار سبک عراگی ۰ 0 0 از حدود قرن ششم تا قرن دهم هشتاد استعاره مصرحه ‎deg‏ ۰ واه مستعد ‎Joan‏ ‏سوالات پر تکرار کنکور و رمون نهایی ادپیات 9255 مچاز مهم و امتعائی از كتّاب درسی قارسی دواژدهم ‎ed‏

صفحه 2:
فهرست مطالب : ۱-دسته بندی آثار سبک عراقی از حدود قرن ششم تا قرن دهم" ۳۶ اثر مهم ۲- هشتاد ۸۰ استعاره مصرحه ۳-چهل ۴۰ واژه مستعد مجاز \ ۴-سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی 2 ۵--نه٩‏ مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسى دوازدهم © , ۶-سازمان جهانی آموزش یونسکو تعداد اسلاید ۶۰

صفحه 3:
اه ‎at,‏ ‎al,‏ دسته بندی آثار سبک عراقی ۳ ی ره ;1 © از حدود قرن ششم تا قرن دهم" 8 #آنار منظوم : د ‎i 5‏ ۰ لا الهم نامه :عطار ‎al,‏ ‏|ابوستان:سعدی ‎ma?‏ ‏3 > |[ ] مخزن‌الاسرار :نظامی 2 € ‎at,‏ اسامتنوی معنوی:مول‌نا للا ‎on?‏ ‏> € اساعشاق‌نامه :عراقی ©

صفحه 4:
|| جمشید و م م م خورشید:سلمان ساوجی لساموش و گربه:عبید زاکانی ۵ ۵ و هه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 5:
#آنار منتور: [سا کلیله و دمنه :نصرالله منشی لا كلستان : سعدى لنا مقامات حميدى :قاضى حميد الدين لا تاريخ جهانكشا :جوينى

صفحه 6:
لا تذكرهالاوليا :عطار لقا اسراوالتوحيد :محمد بن من 3 زع 3 2 2 2 يد > 3 سا صوزبان‌نامه : وراوینی لا جشارمقاله :نظامى عروضى 3 = = oa (eas (a ‏لا طبقات ناصرى:‎ > 18 18

صفحه 7:
3 لا ‎a‏ لا مرصاد العباد :نجم رازى ‎at;‏ لما تاريخ وحاف: وحاف الحضره ‎ai le aud) 8‏ مولانا د05 | نا مجالس سبعه:میلانا 3 € ‎al,‏ ‎Oo‏ ‏"۳ ده آموزه یونسکو ‎ems‏ رزه 4 at,

صفحه 8:
. = a 4 1 a 3 1 5 15 1 1

صفحه 9:
[اصدیند : عبید زاکانی لساناریخ گزیده: حمدالله مستوفی [--ابهارستان ؛جامی [انفحات الانس:جامی

صفحه 10:
لللل مم م م م مهم م مه | تاظفرنامه شامى :نظام الدين شامی لتتامحاكمه اللغتين: اميرعلى شير نوایی ١-_ابابونامه‏ :ظهير الدين محمد بابو ا 8 8 2 5 5 5 ۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳ لا با ها لا با با با نا با نا با با با با

صفحه 11:
ao محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 12:
3 € ‎al,‏ ‏ر اقلا ليست جامع استعاره مصرحه 8 8 ‎<ai>‏ سرو : قامت یار لا رعسص گل : چهره پار ‎al,‏ 1 ‎cat,‏ قمر : چهره پار 8 ۱ ‎“mn?‏ نقطه : دهان يار < و > 3 € شكر : لب با دشان بار ‎al;‏ ‏د ال ‎mI‏ ‎“mn?‏ ‏> 3 ©

صفحه 13:
اع اع لع اها الا الا اساسا 01111111 لیا لیا .لیا نبا

صفحه 14:

صفحه 15:
تشنگی : نیازمندی عاشق به معشوق : آب زندگانی : معشوق باغ قدس : عالم بالا خرابه : دنيا ديو : اقراد يليد mI 5 )( ‏آفتاب حسن : معش ز‎

صفحه 16:
> ۴ 3 > زهر : سختی ها هه 2 > 3 عندلیب : معشوق ‎oes ei?‏ أنه : معث 5 . يروانه : معشوق تست زال : دنيا ‎“aa?‏ تكرك : اشكد ‎“aa?‏ ‏23 ۰ ارغوان : گونه 5 3 € للا ‎“ma?‏ ‏2 € خار : دشواری للا ‎ma?‏ ‏> €

صفحه 17:
سس ‎al, (ea es‏ خدنظ : مکان ‎aI,‏ ‎al, 2‏ ‎ped: aia,‏ لكل ‎at,‏ ‎oe Se ۰ |‏ دايره : فلك | = دصي ‎al,‏ ‏زمرد ‎٠‏ چمن د "9 ‎al,‏ ‎٠‏ زوا سوسن ۰ ریان ‎at,‏ ‎at, { ee‏ در ۰ دندان د "0 ‎

صفحه 18:
3 لا mn? ‎mE‏ حاده : حت ‏و جادو : چشم ‎ne at, ‎at,‏ تریاق : خوشی ها ‏3 . سونتگان : عاشقان ‏— دریا: عشق ‎a 2-6 ‏دق ‎see‏ ‏ده آموزه پونسکو > باس اكسير : عشق ‏كه 220007 ‎ ‎= ‎

صفحه 19:

صفحه 20:
رشته كوه ها : شهداى د 1 كربلا تذور: معشوق جان : معشوق ‎Ja: a Bis‏ قطره باران : اشک شاخ صنوبر : پار > 2 2 2 د 3 3 3 د 2 > >

صفحه 21:
موم مه و ‎Ena‏ ‏۱۳ 2 3 3 2 )= 2 2 3 3 3 3 د 2 > >

صفحه 22:
چمن آرای جهان : خداوند عناب : لب لللل مم م م م مهم م مه مهتاب : جشره ‎Lo‏ : كب ‎g‏ EEREEEE ۳ ۳ ۳ ۲ ۵ ۳5۵ ‏لا با ها با با با با نا با نا با با با با‎

صفحه 23:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@ (ee

صفحه 24:
سس ‎at,‏ ‏1 وازگان مستعد مجاز: ‎ew?‏ ‏۳ ۳ . 5 1 سر انديشه و : غال > سردي عالم دك ‎i >‏ 3 دنيا > مردم دنيا ‎al,‏ ‎al,‏ گردون > مردم گردون 3 ل ‎a‏ شهر - مردم شضر 1 و 3 ايران ->مردم ابوان للا ‎“on?‏ ‏> € مجلس > اهل مجلس ©

صفحه 25:
خانه ‏ اهل خانه جام » شراب بياله » شراب ساغر > شراب ‎alow,‏ © شراب صدف ۰ مروارید اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 26:
سینه - قلب دست ©> انكشت سر > موی سر حرف -> سذن كل > بهار فروردين > بهار نكين > انكشت

صفحه 27:
چشم ‎agag‏ انسان سر وجود انسان بام ‎ails‏ ‏كف > دست باده > جام شراب

صفحه 28:
دم -> سذن نفس > سذن بازو > قدرت خون > کشتن ماه -> تور ماه خورشید > نور خورشيد لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا ليها انا لیا ايها ايها ليها میم موم مهم مهم 6 2 5 2 5 5 5 ۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳ ©

صفحه 29:
‎olf‏ > دستور کمان ‏ تیراندازی ‎ ‏میم موم مه موم 5 5 8 15 ‎BEE‏ ‏= ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها ‎

صفحه 30:
€ > Ml, Ml, . ME, د 280 خاک وجود انسان للا ۳ خاك ©> كو رق ‎aI‏ : ۱ دس فاك > زمين ‎aI‏ ۳ Ses 1 3 > دا آهن > تبشه at, ده آموزه یونسکو ‎a‏ ©

صفحه 31:
بخش چهارم محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 32:
لیا لیا .لیا _ لا > ورن کرام یک از اس 0 منعول مفاعیل مفاعیل فعولن < سوال : وزن كدام ب ‎ea e we‏ 55 ا ۰ مستفعل مستفعل مستفعل فعلن ( وزن ىشو اول ناهمسان كه به شيوه دوم به صورت همسان خوانده مى شود ) ‎wile wie‏ که به دو شیوه خوانده شوند اوزان زیر هستند : ‏#مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن < ‏= ‏ناناعن مان ا ‎

صفحه 33:
a 6 ‏قلا الاي‎ الال توجه : اين وزن در آزمون هاى نهايى بسيار ‎a‏ تکرار شده است ‎Coe 2 9‏ نکته : ار در تست کنکور هم صورت سوال به ‎Soe‏ این صورت بود که کدام بیت همسان است 5 و حتما حواستان به این نکته باشد که شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان و شیوه دوم به صورت همسان می باشد a vwWvuy 3 د 3 3 3 2 2 > مم م م م موم و ©

صفحه 34:
== 2 و و۴ منعول مناعلن فعولن < مستفعل فاعلات 4 ‎“aa‏ فع‌لن ( ناهمسان ) >« ‎al,‏ ‎al;‏ مفعول مفاعیل مفاعیل فعل - مستفعل 4 8 8 مستفعل مستفعل فع ( شیوه اول خوانش به دا ‎a‏ صورت ناهمسان است و شیوه دوم به صورت ‎cat,‏ ان ) ۰۱۳ ۳ ‎Al,‏ ‏د ال ‎al,‏ ‎at,‏ للا و @

صفحه 35:
2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > >

صفحه 36:
عاد ‎aI, ۱ ۱‏ 0 مفعول فاعلات 28 مفاعیل فاعان - ‎cma?‏ ‏قعل( ناهمسان وم د و9 ‎

صفحه 37:
۸نکته مهم : بيت هايى كه با رکن مفعول آغاز مى شوند (بيت هايى كه با دو هجاى بلند آغاز مى شوند) به دو شيوه تقسيم بندى مى شوند برعكس اين نكته هم مى توان برداشت كرد 2 زع 3 2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > >

صفحه 38:
ومسي يدي اننا لا لیا لا لیا لیا لیا لیا انا اننا الا لا

صفحه 39:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 40:
8 6 ٩ ٩ ۵ ٩ ۵ ٩ ٩ ٩ ٩ ٩ ٩ 1 3 i 1 2 1 q 1

صفحه 41:
خط از کرانه رود تيبر می خواندند مجاز از مردم کرانه رود تیبر es ‏محادار‎ ‎۷ اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 42:
3 ‎a;‏ ‏للا ‏”يا لب و دندان سنايى همه توحيد تود /مكر از آتش دوزخ بودش روی رهايبى كلب و دندان : مجاز از کل وجود a;

صفحه 43:

صفحه 44:
بكقت آن که که باشم ‎aid‏ در خاک > i 1 1 1 1

صفحه 45:
یکی تازی ای بر نشسته سیاه/همی خاک نعلش به ماه J 1

صفحه 46:
گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک دركه اهل هنر شوى ‎oO‏ "لاسر مجاز از فكر ‏لا ‏میم موم مهم مهم 6 2 5 2 5 5 5 0 ۵ ۵ 5۵ ۳ ۳ ۳ ‎ ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا تما لیا ايها ليها ليها ‎

صفحه 47:
ما قدرت اجاره حياط دربست ا 01111111 انا .ليها .ليها .ليها

صفحه 48:
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 49:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 50:
ده ویژگی معلمان اصروزی از دیدگاه سازمان جشانی آموزش بو نسکو 2 زع 3 2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > > NO Lda Maul of ei

صفحه 51:
ده آموزه یونسکو لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها میم موم مهم موم ‎a‏ ‏=

صفحه 52:
= 5 0 = امروزی ب ‎-١ cn‏ معلمان موفق امر ۲ اند یگ بند : ‎a;‏ آماده اند بگو ‎er:‏ نيم اما باهم ‎a”‏ ما هم نمی دانیم ‎au‏ ‎an;‏ آموزیم. = ۰۴ 2 2 2 3 ©

صفحه 53:
| درس دوم: ©- معمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند» نه معلم كتب درسى 2 3 3 2 )= 2 2 3 3 3 3 د 2 > > @

صفحه 54:
| درس سوم : © معلمان فقط عرضه كنندكان 3 دانش نيستند»

صفحه 55:
درس چشارم: <معلمان موفق امروزي مي دانند: آثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه نیز از اهداف مهم آنهاست. ده مم م م م موم و ا 8 8 2 5 5 5 ۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳ لا با ها با با با با نا با نا با با نا با

صفحه 56:
درس پنجم : 6- معلمان موفق امروزي مي دانند- زنك تفريح ‎fecal gas plea eg‏ ©

صفحه 57:
ادرس ‎oe oe‏ ۰ 9- معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن از اهداف آنهاست.

صفحه 58:
د للع - ۵ ‎Se?‏ ]درس هكتم: ‎at,‏ © معلمان موفق امروزي لل ‎“a?‏ مي دانند كليد قرن اخير 3 € ‎an‏ يادگيري مداوم است ‎a,‏ ۰ ‎al,‏ ‎al,‏ 1 ‎at,‏ ۳ سرد ‎al,‏

صفحه 59:
۳ درس 2 ‎eo.‏ 2 0 معلمان موفق امروزي مناسب برای احساس اعنیت در دانش آموزان فراهم نمایند. اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 60:
]درس نهم : ©- معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهمیت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند ©

صفحه 61:
| درس دهم : 00 معلمان موفق امروزي مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد نظر قرارمي دهند. اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 62:
‎can‏ دبیر بازنشسته ‎Coe‏ زان و ادبیات فارسی 2-5 ۲ نگارنده کتاب:به ال آموزش بدبین نیستم باس همکار افتخاری ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها ‏از ده سال

صفحه 63:
3 زع 3 2 2 2 2 د 3 3 3 د 2 > >

صفحه 64:
گر 6 6 ۵ ٩ 6 ۵ ۵ 465 © © BEE eee ee eee 1

صفحه 65:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

دسته بندی آثار سبک عراقی از حدود قرن ششم تا قرن دهم" هشتاد استعاره مصرحه چهل 40واژه مستعد مجاز کنکور سواالت پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات ونه 9مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم ادبیات مجاز آموزش های جهانی فهرست مطالب : -1دسته بندی آثار سبک عراقی از حدود قرن ششم تا قرن دهم" 36اثر مهم -2هشتاد 80استعاره مصرحه -3چهل 40واژه مستعد مجاز -4سواالت پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی --5نه 9مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم -6سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالید 60 دسته بندی آثار سبک عراقی از حدود قرن ششم تا قرن دهم" ️✔ 📖 الهی‌نامه:عطار 📖 بوستان:سعدی 📖 مخزن‌االسرار:نظامی 📖 مثنوی معنوی:موالنا 📖 عشاق‌نامه:عراقی آثار منظوم: 1 📖 جمشید و خورشید:سلمان ساوجی موش و گربه:عبید زاکانی 📖 📖 تحفه‌االحرار:جام ی 2 ️✔ 📖 کلیله و دمنه:نصراهلل منشی 📖 گلستان :سعدی 📖 مقامات حمیدی :قاضی حمیدالدین 📖 تاریخ جهانگشا:جوینی آثار منثور: 4 4 📖 📖 اسرارالتوحید:محمد بن منور 📖 مرزبان‌نامه :وراوینی 📖 چهارمقاله:نظامی عروضی 📖 طبقات ناصری :منهاج سراج تذکره‌االولیا:عطار 6 📖 📖 تاریخ وّص اف :وصاف الحضره 📖 فیه ما فیه :موالنا 📖 مجالس سبعه:موالنا مرصادالعباد :نجم رازی ده آموزه یونسکو 7 📖 📖 لمعات :عراقی مکاتیب :موالنا 📖 📖 جامع التواریخ :رشیدالدین المعجم فی معاییر اشعار العجم :شمس قیس 8 📖 📖اخالق االشراف :عبید زاکانی 📖صدپند :عبید زاکانی 📖تاریخ گزیده :حمداهلل مستوفی 📖بهارستان ؛جامی 📖نفحات االنس:جامی رساله دلگشا:عبید زاکانی 9 📖 سمرقندی 📖انوار سهیلی :حسین واعظ کاشفی 📖ظفرنامه شامی:نظام‌الدین شامی 📖محاکمه اللغتین :امیرعلی‌شیر نوایی 📖بابرنامه:ظهیرالدین محمد بابر تذکره دولتشاه :دولتشاه 1 0 بخش دوم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi 🔴 لیست جامع استعاره مصرحه سرو :قامت یار گل :چهره یار قمر :چهره یار نقطه :دهان یار شکر :لب یا دهان یار 1 لیست استعاره های مصرحه پسته :دهان یار الله :چهره یار مشک :خال یار شیر :عاشق صید :عاشق 2 صید :عاشق نقل :بوسه شکر :خنده جان جهان :یار دریا :دنیا کافور :موی سفید 3 تشنگی :نیازمندی عاشق به معشوق آب زندگانی :معشوق باغ قدس :عالم باال خرابه :دنیا دیو :افراد پلید آفتاب حسن : معشوق 4 4 زهر :سختی ها عندلیب :معشوق پروانه :معشوق زال :دنیا تگرگ :اشک ارغوان :گونه گوهر :شعر شاعر خار :دشواری 5 خدنگ :مژگان رشته :فکر وادی :عشق دایره :فلک زمرد :چمن سوسن :زبان در :دندان 6 جادو :چشم تریاق :خوشی ها سوختگان :عاشقان دریا :عشق آب :عشق ده آموزه یونسکو کیمیا :عشق اکسیر :عشق آتش :عشق 7 غالیه :مو خوک :انسان ناالیق خط :لب چراغ :چشم سیالب :فرصت نقاش :خداوند سلطان ازل :خداوند شاه خوبان :معشوق 8 خوناب جگر :اشک خونین رشته کوه ها :شهدای کربال تذور :معشوق جان :معشوق سنگ خاره :دل قطره باران :اشک شاخ صنوبر :یار 9 پلنگان :دشمنان تیر :ابرو یا مژه کمان :نگاه آتش دل :سوز عشق ناوک :مژه ستاره :اشک 1 0 چمن آرای جهان :خداوند عناب :لب مهتاب :چهره کمند :گیسو 1 1 بخش سوم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi واژگان مستعد مجاز: سر ← اندیشه عالم ← مردم عالم دنیا ← مردم دنیا گردون ← مردم گردون شهر ← مردم شهر ایران ←مردم ایران مجلس ← اهل مجلس 1 خانه ← اهل خانه جام ← شراب پیاله ← شراب ساغر ← شراب پیمانه ← شراب چشمه ← آب چشمه صدف ← مروارید 2 سینه ← قلب دست ← انگشت سر ← موی سر حرف ← سخن گل ← بهار فروردین ← بهار نگین ← انگشتر 3 چشم ← وجود انسان سر ← وجود انسان بیت ← شعر بام ← خانه کف ← دست باده ← جام شراب 4 دم ← سخن نفس ← سخن بازو ← قدرت خون ← کشتن ماه ← نور ماه خورشید ← نور خورشيد 5 شمشیر ← جنگ زبان ← سخن قلم ← نوشته کلک ← شعر دست ← قدرت قلم ← دستور کمان ← تیراندازی 6 خاک ← وجود انسان خاک ← گور خاک ← زمین آهن ← تیشه ده آموزه یونسکو 7 بخش چهارم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi سوال :وزن کدام یک از ابیات زیر ،به دو شیوه خوانده می شود؟ ➕ وزن هایی که به دو شیوه خوانده می شوند اوزان زیر هستند : ️♦مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن = مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن همسان دو لختی ️♦ مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن = مستفعل مستفعل مستفعل فع‌لن ( وزن اول ناهمسان که به شیوه دوم به صورت همسان خوانده می شود ) توجه :این وزن در آزمون های نهایی بسیار تکرار شده است نکته :اگر در تست کنکور هم صورت سوال به این صورت بود که کدام بیت همسان است حتما حواستان به این نکته باشد که شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان و شیوه دوم به صورت همسان می باشد 1 مفعول مفاعلن فعولن = مستفعل فاعالت️♦ فع‌لن ( ناهمسان ) مفعول مفاعیل مفاعیل فعل = مستفعل️♦ مستفعل مستفعل فع ( شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان است و شیوه دوم به صورت همسان ) 2 ️♦مفعول مفاعلن مفاعیلن = مستفعل فاعالت مستفعل ( ناهمسان ) ️♦مفعول فاعالتن مفعول فاعالتن = مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن ( همسان دو لختی ) 3 ️♦ مفعول فاعالت مفاعیل فاعلن = مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل( ناهمسان ) 4 ️⚠نکته مهم : بیت هایی که با رکن مفعول آغاز می شوند (بیت هایی که با دو هجای بلند آغاز می شوند) به دو شیوه تقسیم بندی می شوند برعکس این نکته هم می توان برداشت کرد 5 یعنی اوزانی که با مستفعلن و مستفعل آغاز می شوند به دو صورت تقسیم بندی می شوند (البته به جز اورانی که صرفا از تکرار رکن 6 ساخته مستفعلن بخش پنجم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi چند مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم 1 ️✔سواحل فرات خط از کرانه رود تیبر می خواندند ️⬅سواحل فرات مجاز از مردم کرانه فرات ️⬅کرانه رود تیبر مجاز از حاکمان 2 رود تیبر ️✔ لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید /مگر از آتش دوزخ بودش روی ️⬅ رهایی لب و دندان :مجاز از کل وجود 3 ️✔ / ️⬅دست :مجاز از اعمال و زبان از دست و زبان که برآید کز عهده شکرش به در آید مجاز از گفتار 4 ️✔ بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک / بگفت آن گه که باشم خفته در خاک ️⬅ خاک مجاز از قبر 5 ️✔ یکی تازی ای بر نشسته سیاه/همی خاک نعلش برآمد ️⬅ به ماه ماه مجاز از آسمان 6 ️✔ گر در سرت هوای وصال است حافظا/باید که خاک درگه اهل ️⬅ هنر شوی سر مجاز از فکر 7 ما قدرت اجاره حیاط دربست ️⬅ نداشتیم حیاط مجاز از خانه 8 📙️✔ با راه آهن به بروکسل پایتخت بلژیک می رفتیم. ️⬅ راه آهن مجاز از قطار 9 ششم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری 1 بیش تغییر شوق مجله 1 از ده سال 📙 📙 📙 1 2 end پایان محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi
49,000 تومان