صفحه 1:
دسته پندی آثار سبک عراگی
۰ 0 0
از حدود قرن ششم تا قرن دهم
هشتاد استعاره مصرحه
deg ۰ واه مستعد Joan
سوالات پر تکرار کنکور و رمون نهایی ادپیات
9255 مچاز مهم و امتعائی از كتّاب درسی
قارسی دواژدهم ed
صفحه 2:
فهرست مطالب :
۱-دسته بندی آثار سبک عراقی
از حدود قرن ششم تا قرن دهم" ۳۶ اثر مهم
۲- هشتاد ۸۰ استعاره مصرحه
۳-چهل ۴۰ واژه مستعد مجاز
\ ۴-سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی
2 ۵--نه٩ مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی
فارسى دوازدهم © ,
۶-سازمان جهانی آموزش یونسکو
تعداد اسلاید ۶۰
صفحه 3:
اه
at,
al, دسته بندی آثار سبک عراقی
۳ ی ره
;1 © از حدود قرن ششم تا قرن دهم"
8 #آنار منظوم :
د
i 5 ۰ لا الهم نامه :عطار
al,
|ابوستان:سعدی
ma?
3 > |[ ] مخزنالاسرار :نظامی
2 €
at, اسامتنوی معنوی:مولنا
للا
on?
> €
اساعشاقنامه :عراقی ©
صفحه 4:
|| جمشید و
م م م
خورشید:سلمان
ساوجی
لساموش و
گربه:عبید زاکانی
۵ ۵ و هه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها
مم م م م موم و
صفحه 5:
#آنار منتور:
[سا کلیله و دمنه :نصرالله منشی
لا كلستان : سعدى
لنا مقامات حميدى :قاضى حميد الدين
لا تاريخ جهانكشا :جوينى
صفحه 6:
لا تذكرهالاوليا :عطار
لقا اسراوالتوحيد :محمد بن من
3
زع
3
2
2
2
يد
>
3
سا صوزباننامه : وراوینی
لا جشارمقاله :نظامى عروضى 3 =
= oa (eas (a لا طبقات ناصرى:
>
18
18
صفحه 7:
3
لا
a لا مرصاد العباد :نجم رازى
at; لما تاريخ وحاف: وحاف الحضره
ai le aud) 8 مولانا
د05 | نا مجالس سبعه:میلانا
3 €
al,
Oo
"۳
ده آموزه یونسکو ems
رزه 4
at,
صفحه 8:
.
=
a
4
1
a
3
1
5
15
1
1
صفحه 9:
[اصدیند : عبید زاکانی
لساناریخ گزیده: حمدالله
مستوفی
[--ابهارستان ؛جامی
[انفحات الانس:جامی
صفحه 10:
لللل
مم م م م مهم م مه
| تاظفرنامه شامى :نظام الدين شامی
لتتامحاكمه اللغتين: اميرعلى شير
نوایی
١-_ابابونامه :ظهير الدين محمد بابو
ا 8 8 2 5 5 5
۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳
لا با ها لا با با با نا با نا با با با با
صفحه 11:
ao
محمد فایق مجیدی
fayihg.majidi@
صفحه 12:
3 €
al,
ر اقلا ليست جامع استعاره مصرحه
8 8
<ai> سرو : قامت یار
لا
رعسص گل : چهره پار
al, 1
cat, قمر : چهره پار
8 ۱
“mn? نقطه : دهان يار
< و >
3 € شكر : لب با دشان بار
al;
د ال
mI
“mn?
> 3
©
صفحه 13:
اع اع لع اها الا الا اساسا
01111111 لیا لیا .لیا نبا
صفحه 14:
صفحه 15:
تشنگی : نیازمندی عاشق به
معشوق :
آب زندگانی : معشوق
باغ قدس : عالم بالا
خرابه : دنيا
ديو : اقراد يليد
mI
5 )( آفتاب حسن : معش ز
صفحه 16:
> ۴
3 >
زهر : سختی ها
هه 2
> 3 عندلیب : معشوق
oes ei?
أنه : معث
5 . يروانه : معشوق
تست زال : دنيا
“aa? تكرك : اشكد
“aa?
23 ۰ ارغوان : گونه
5
3 €
للا
“ma?
2 € خار : دشواری
للا
ma?
> €
صفحه 17:
سس
al, (ea es
خدنظ : مکان aI,
al, 2
ped: aia, لكل
at,
oe Se ۰ |
دايره : فلك |
= دصي
al,
زمرد ٠ چمن د "9
al,
٠ زوا
سوسن ۰ ریان at,
at, { ee
در ۰ دندان د "0
صفحه 18:
3
لا
mn?
mE حاده : حت
و جادو : چشم
ne at,
at, تریاق : خوشی ها
3 . سونتگان : عاشقان
— دریا: عشق
a 2-6
دق see
ده آموزه پونسکو > باس اكسير : عشق
كه 220007
=
صفحه 19:
صفحه 20:
رشته كوه ها : شهداى د
1
كربلا
تذور: معشوق
جان : معشوق
Ja: a Bis
قطره باران : اشک
شاخ صنوبر : پار
>
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 21:
موم مه و
Ena
۱۳
2
3
3
2
)=
2
2
3
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 22:
چمن آرای جهان : خداوند
عناب : لب
لللل
مم م م م مهم م مه
مهتاب : جشره
Lo : كب g
EEREEEE
۳ ۳ ۳ ۲ ۵ ۳5۵
لا با ها با با با با نا با نا با با با با
صفحه 23:
محمد فایق مجیدی
fayihg.majidi@
(ee
صفحه 24:
سس
at,
1 وازگان مستعد مجاز:
ew?
۳ ۳ .
5 1 سر انديشه
و : غال > سردي عالم
دك
i > 3 دنيا > مردم دنيا
al,
al, گردون > مردم گردون
3 ل a شهر - مردم شضر
1
و
3 ايران ->مردم ابوان
للا
“on?
> €
مجلس > اهل مجلس ©
صفحه 25:
خانه اهل خانه
جام » شراب
بياله » شراب
ساغر > شراب
alow, © شراب
صدف ۰ مروارید
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها
مم م م م موم و
صفحه 26:
سینه - قلب
دست ©> انكشت
سر > موی سر
حرف -> سذن
كل > بهار
فروردين > بهار
نكين > انكشت
صفحه 27:
چشم agag انسان
سر وجود انسان
بام ails
كف > دست
باده > جام شراب
صفحه 28:
دم -> سذن
نفس > سذن
بازو > قدرت
خون > کشتن
ماه -> تور ماه
خورشید > نور خورشيد
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا ليها انا لیا ايها ايها ليها
میم موم مهم مهم
6 2 5 2 5 5 5
۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳
©
صفحه 29:
olf > دستور
کمان تیراندازی
میم موم مه موم
5 5 8 15
BEE
=
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها
صفحه 30:
€ >
Ml,
Ml,
. ME,
د 280 خاک وجود انسان
للا
۳ خاك ©> كو
رق
aI : ۱
دس فاك > زمين
aI ۳
Ses 1 3 >
دا آهن > تبشه
at,
ده آموزه یونسکو a
©
صفحه 31:
بخش چهارم
محمد فایق مجیدی
fayihg.majidi@
صفحه 32:
لیا لیا .لیا _ لا
> ورن کرام یک از اس 0 منعول مفاعیل مفاعیل فعولن <
سوال : وزن كدام ب ea e we 55
ا ۰ مستفعل مستفعل مستفعل فعلن ( وزن
ىشو اول ناهمسان كه به شيوه دوم به صورت
همسان خوانده مى شود )
wile wie که به دو شیوه خوانده
شوند
اوزان زیر هستند :
#مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن <
=
ناناعن مان ا
صفحه 33:
a
6
قلا الاي
الال توجه : اين وزن در آزمون هاى نهايى بسيار
a تکرار شده است
Coe 2 9 نکته : ار در تست کنکور هم صورت سوال به
Soe این صورت بود که کدام بیت همسان است
5 و حتما حواستان به این نکته باشد که شیوه اول
خوانش به صورت ناهمسان و شیوه دوم به
صورت همسان می باشد
a
vwWvuy
3
د
3
3
3
2
2
>
مم م م م موم و
©
صفحه 34:
==
2 و و۴ منعول مناعلن فعولن < مستفعل فاعلات 4
“aa فعلن ( ناهمسان )
>«
al,
al; مفعول مفاعیل مفاعیل فعل - مستفعل 4
8 8 مستفعل مستفعل فع ( شیوه اول خوانش به
دا a صورت ناهمسان است و شیوه دوم به صورت
cat, ان )
۰۱۳ ۳
Al,
د ال
al,
at,
للا
و
@
صفحه 35:
2
2
2
2
3
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 36:
عاد
aI, ۱ ۱
0 مفعول فاعلات 28
مفاعیل فاعان - cma?
قعل( ناهمسان وم د و9
صفحه 37:
۸نکته مهم :
بيت هايى كه با رکن
مفعول آغاز مى شوند
(بيت هايى كه با دو هجاى
بلند آغاز مى شوند) به دو
شيوه تقسيم بندى مى
شوند
برعكس اين نكته هم مى
توان برداشت كرد
2
زع
3
2
2
2
2
3
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 38:
ومسي يدي
اننا لا لیا لا لیا لیا لیا لیا انا اننا الا لا
صفحه 39:
محمد فایق مجیدی
fayihg.majidi@
صفحه 40:
8 6 ٩ ٩ ۵ ٩ ۵ ٩ ٩ ٩ ٩ ٩ ٩
1
3
i
1
2 1
q
1
صفحه 41:
خط از کرانه رود
تيبر می خواندند
مجاز از مردم
کرانه رود تیبر
es محادار
۷
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها
مم م م م موم و
صفحه 42:
3
a;
للا
”يا لب و دندان سنايى همه توحيد تود
/مكر از آتش دوزخ بودش روی
رهايبى
كلب و دندان : مجاز از کل وجود
a;
صفحه 43:
صفحه 44:
بكقت
آن که که باشم aid در خاک
>
i
1
1
1
1
صفحه 45:
یکی تازی ای بر نشسته
سیاه/همی خاک نعلش
به ماه
J
1
صفحه 46:
گر در سرت هوای وصال است
حافظا/ باید که خاک دركه اهل
هنر شوى
oO "لاسر مجاز از فكر
لا
میم موم مهم مهم
6 2 5 2 5 5 5
0 ۵ ۵ 5۵ ۳ ۳ ۳
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا تما لیا ايها ليها ليها
صفحه 47:
ما قدرت اجاره حياط دربست
ا
01111111
انا .ليها .ليها .ليها
صفحه 48:
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها
مم م م م موم و
صفحه 49:
محمد فایق مجیدی
fayihg.majidi@
صفحه 50:
ده ویژگی معلمان
اصروزی
از دیدگاه
سازمان جشانی آموزش
بو نسکو
2
زع
3
2
2
2
2
3
3
3
3
د
2
>
>
NO Lda Maul of ei
صفحه 51:
ده آموزه یونسکو
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها
میم موم مهم موم
a
=
صفحه 52:
= 5
0 = امروزی
ب
-١ cn معلمان موفق امر
۲ اند یگ بند :
a; آماده اند بگو
er: نيم اما باهم
a” ما هم نمی دانیم
au
an; آموزیم.
=
۰۴
2
2
2
3
©
صفحه 53:
| درس دوم:
©- معمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند»
نه معلم كتب درسى
2
3
3
2
)=
2
2
3
3
3
3
د
2
>
>
@
صفحه 54:
| درس سوم :
© معلمان فقط عرضه كنندكان 3
دانش نيستند»
صفحه 55:
درس چشارم:
<معلمان موفق امروزي مي دانند:
آثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه
نیز از اهداف مهم آنهاست.
ده
مم م م م موم و
ا 8 8 2 5 5 5
۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳
لا با ها با با با با نا با نا با با نا با
صفحه 56:
درس پنجم :
6- معلمان موفق امروزي
مي دانند-
زنك تفريح
fecal gas plea eg
©
صفحه 57:
ادرس oe oe ۰
9- معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
صفحه 58:
د للع
- ۵
Se? ]درس هكتم:
at, © معلمان موفق امروزي
لل
“a? مي دانند كليد قرن اخير
3 €
an يادگيري مداوم است
a, ۰
al,
al, 1
at, ۳ سرد
al,
صفحه 59:
۳ درس 2 eo. 2
0 معلمان موفق امروزي
مناسب برای احساس اعنیت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها
مم م م م موم و
صفحه 60:
]درس نهم :
©- معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت دارد.
دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند
©
صفحه 61:
| درس دهم :
00 معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد
نظر قرارمي دهند.
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها
مم م م م موم و
صفحه 62:
can دبیر بازنشسته
Coe زان و ادبیات فارسی
2-5 ۲ نگارنده کتاب:به
ال آموزش بدبین نیستم
باس همکار افتخاری
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها
از ده سال
صفحه 63:
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 64:
گر
6 6 ۵ ٩ 6 ۵ ۵ 465 © ©
BEE eee ee eee 1
صفحه 65:
محمد فایق مجیدی
fayihg.majidi@