پاورپوینت
ادبیات و زبان

پاورپوینت هفت نکته مهم وکاربردی برای مطالعه درس علوم و فنون ادبی بویژه کنکوری ها وامتحانات نهایی

توضیحات: نوع فایل PowerPoint (pptx) قابل ویرایش فهرست مطالب : 1-نکات و رموز درس ۴ فنون دوازدهم رو مرور کنیم... 2-هفت نکته برای مطالعه درس علوم و فنون ادبی برای کنکور وامتحانات نهایی 3-چهل 40 واژه مستعد مجاز 4سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی 5-نه9 مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم 6-سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسلاید 60 🔴۷ سوال در کنکور به این بخش اختصاص داده شده ⬅️هیچ مهارتی یک شبِ بدست نمیاد حتما باید در طول زمان با استمرار و تمرین بسیار بدستش بیارین 💡حالا بریم سراغ راهکار و روش: 1️⃣ خواندن درسنامه و مطالعه ارایه های رایج در اشعار خیلی بدردتون میخوره( مثلا در مبحث استعاره در انتهای کتاب های آموزشی یک جدولی شامل استعارات رایج و متداول در شعر های مختلف آورده حتما مطالعه اش کنین) 2️⃣ اختصاص یک دفتر به این مبحث( تحلیل تمام تست هایی که میزنین مربوط به این بخش رو داخل دفتر یادداشت کنین و در آخر شما مجموعه از مثال ها و آرایه های معمول در اشعار دارین که قطعا خیلی بهتون کمک می‌کنه ) 3️⃣ حل تست های بسیار زیاد مخصوصا تست های ترکیبی برای دوران جمع بندی (فراموش نکنین ! کسی می‌تونه به مهارت بالایی در این مبحث برسه که مثال های بیشتری ببینه بنابراین کار کردن چند منبع پیشنهاد میشه در صورتی که به منبع اولتون تسلط کافی و داشته باشین ) 4️⃣ داشتن روتین شبانه معجزه میکنه 5️⃣ حل سوالات کنکور های گذشته مربوط به این بخش باعث آشنایی بیشترتون با این قسمت میشه 6️⃣ نترسین ، خیلی از بچه ها با چندبار تمرین و نتیجه نگرفتن این مبحث و رها می‌کنن یا می‌ترسن که به سوالاتش جواب بدن مطمئن باشین با تمرین و تکرار میتونین درصد فوق العاده ای بدست بیارین 7️⃣ اشتباهات تون و رها نکنین ( اگر تستی رو اشتباه میزنین حتما زمانی رو اختصاص بدین تا مجددا برین و اون تست را کار کنین اینطوری تو دهنتون تثبیت میشه ) واژگان مستعد مجاز: سر ← اندیشه عالم ← مردم عالم دنیا ← مردم دنیا گردون ← مردم گردون شهر ← مردم شهر ایران ←مردم ایران مجلس ← اهل مجلس خانه ← اهل خانه جام ← شراب 🔴 چند مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم ✔️ لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید /مگر از آتش دوزخ بودش روی رهایی ⬅️لب و دندان : مجاز از کل وجود ✔️ از دست و زبان که برآید / کز عهده شکرش به در آید ⬅️دست : مجاز از اعمال و زبان مجاز از گفتار ✔️بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک / بگفت آن گه که باشم خفته در خاک

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
‎OS‏ و رموژ درس ۴ فئون دوازدهم رو مرور ‎y‏ دانش ها وقئون وین ارلیه های ادپی: ‎ay hee ‏ترین بخش علوم و قنون ادییه‎ ‎ ‏چهل ۴۰ واژه مستعد مچاژ — سوالات پر تکرار کنکور و مون نهایی ادپیات ا ‎once‏ کنکور ونه9 مچاز مهم و امتحانی ار کتاپ درسی خارسی دواژدهم ‎ ‎ ‏آموزش های جهانی

صفحه 2:
۱ فهرست مطالب : ۱-نکات و رموز درس ۴ فنون دوازدهم رو مرور کنیم... ۲-هفت نکته برای مطالعه درس علوم و فنون ادبی ۳-چهل ۴۰ واژه مستعد مجاز ۴ سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی ۵-نه٩‏ مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم ۶-سازمان جهانی آموزش یونسکو تعداد اسلاید ۶۰

صفحه 3:
3 € ‎al,‏ ‎ES‏ 4 بریم با هم نکات و رموز درس 2 لاقل ,. : ۲ 3 > قنون دوازدهم رو مرور كنيم ... ‎eal,‏ ‏د لا *سبک شناسی دوره با زگشت و لا و > بیداری* 3 3 ‎al,‏ ا:سبک شعر للا ‎a>‏ زبانی 10۲ ‎wes ce >‏ للا د ۰۴ للا 2 3 للا ‎“mn?‏ ‏> 3

صفحه 4:
> + .2 ...1 سادگی و روانی بایزد ۳ ترین ویژگی شعر عصر د 5۷ بیداری است . + ۰ > زبان برنده نفخت در ( 5 1 دوره بیداری: شعر ‎ma?‏ ‏57 ۳ >“ شاعران وفادار : بهار ‎mn‏ ‏ادیب الممالک رهظا 18 € € € € ۳۷ 2 2 د 3 3 € € € € € € € €

صفحه 5:
= ۳ 0 ۳ امروزی : فق امر ‎١ an‏ معلمان موفق ۲ اند یگ بند : ‎a;‏ آماده اند بگو ‎er:‏ نيم اما باهم ‎a”‏ ما هم نمی دانیم ‎au‏ ‎an;‏ آموزیم. = ۰۴ 2 2 2 3 ©

صفحه 6:
3 € ‎Al,‏ ,, ‎al,‏ شاعران کوچه و بازار نگیلانی و ‎at,‏ عارف قزوینی ‎al,‏ ‎at 5‏ ۴ وازگان کهن د > (بادافره.خليدن. كلخذن ) 3 € د #8 ۲ افزایش دایره واژگان ‎a 1 ۹‏ ( انگلیسی_قرانسوی_روسی_ترکی) د ۲ ‎a‏ ‎«a ۲ 2‏ ‎a >‏ تس للا > 3 @

صفحه 7:
کم کاربردی جمله ها وترکیبات زبانی دلایل 17 گرایش به محنوا نداشتن تسلط بر ادبیات حهن به شتاب شعر سرو 6 >

صفحه 8:
> د 15 7 توجه شاعران به قالب ‎BE‏ ‏هاى مستزاد وجهار ياره ود كل ‎eas?‏ € € € سرودن تصنیف موجب گرایش به قالب های نویند وکم کاربرد شد.

صفحه 9:
<کلی نگری و ذهنی گرایی به جزئی نگری و رمز: در قلسفه

صفحه 10:
ا( شاخص ترین مضمون های عصر بیداری: بأ آزادی: مترادف دموکراسی غربی ‎y‏ وطن: مورد توجه بغار,‌دهندا.ادیب الممالک :ٍ قانون: بنیادی ترین تفکر وخواست مشروطه خواهان ‎y‏ تعلیم وتوبیت جدید ب توجه به مردم: بارزترین ویژگی/دفاع از کارگران وتوجه به جایگاه زا شاعران لاهوتی و فرخى = a = = 7 ‏تن‎ ‎‘7

صفحه 11:
‘aI ‎Hl‏ : دانش ها وفنون 1 8 ‏0 تین “كك #ارایه های ادبی: ‎<a‏ ‏3 علوم و فنون ادبیه 8 نقطه ضعف اكثريت € € € ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا تما لیا ايها ليها ليها ‎

صفحه 12:
سحت ترين بحش علوم و فنون أدبيه نقطه ضعف اکتریت بچه های انسانی كه اكه در شما تبدیل به نقطه قوت بشه تراز خیلی خوبی در فنون بهتون میده ۸ مرور چند نکته ضروری در ابتدا : اول از همه بايد بد ‎eee‏ 5 1 1 1 ۵ ها ‏مم م م م هم م مه ‎

صفحه 13:
مهم ترين ارايه ها مخصوص بايه يازدهم

صفحه 14:
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 15:
3 € ‎a 3‏ چ ال 3 حالا بریم سراغ راهکار و روش: ‎an‏ ‏< و[ خواندن درسنامه و مطالعه ارایه دح د ‎at‏ های رایج در اشعار خیلی بدردتون 2 > ميذوره( مثلا در مبحث استعاره در الا انتهای کتاب های آموزشی یک > اه جدولی شامل استعارات رایج و متداول 3 2-5 در شعر های مختلف آورده حتما ‎at,‏ مطالعه اش کنین) ‎mn‏ ‏> > > 3 ©

صفحه 16:
م م م داخل دفتر يادداشت كنين و در آخر شما مجموعه از مثال ها و آرايه هاى معمول در اشعار دارين كه قطعا ۵ ۵ و هه 5 5 1 1 1 1 ها مم م م م مهم م مه

صفحه 17:
[] حل تست های بسیار زیاد مخحوها تست های ترکیبی برای دوران جمع بندی (قراموش نکنین ! کسی می‌تونه به مضارت بالایی در اين مبحث برسه که منال های بیشتری ببینه بنابراین کار کردن چند منبع پیشنهاد ميشه در صورتی تب که به منبع اولتون تسلط کافی و 5 داشته باشین )

صفحه 18:
21 داشتن روتین شبانه معجزه مبكنه 3 حل سوالات كنكور های گذشته مربوط به این : بخش باعث آشنايى بيشترتون 8

صفحه 19:
3 نترسین » خیلی از بچه ها با چندبار تمرین و که به سوالاتش جواب بدن تکرار میتونین درصد فوق العاده ای بدست بیارین اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 20:
7 اشتباهات تون و رها نکنین ( اگر تستی رو اشتباه میزنین حتما زمانی رو اختصاص بدین تا مجددا برین و اون تست را کار کنین اینطوری تو اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 21:
ao محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 22:
سس ‎at,‏ ‏1 وازگان مستعد مجاز: ‎ew?‏ ‏۳ ۳ . 5 1 سر انديشه و : غال > سردي عالم دك ‎i >‏ 3 دنيا > مردم دنيا ‎al,‏ ‎al,‏ گردون > مردم گردون 3 ل ‎a‏ شهر - مردم شضر 1 و 3 ايران ->مردم ابوان للا ‎“on?‏ ‏> € مجلس > اهل مجلس ©

صفحه 23:
خانه ‏ اهل خانه جام » شراب بياله » شراب ساغر > شراب ‎alow,‏ © شراب صدف ۰ مروارید اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 24:
سینه - قلب دست ©> انكشت سر > موی سر حرف -> سذن كل > بهار فروردين > بهار نكين > انكشت

صفحه 25:
چشم ‎agag‏ انسان سر وجود انسان بام ‎ails‏ ‏كف > دست باده > جام شراب

صفحه 26:
دم -> سذن نفس > سذن بازو > قدرت خون > کشتن ماه -> تور ماه خورشید > نور خورشيد لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا ليها انا لیا ايها ايها ليها میم موم مهم مهم 6 2 5 2 5 5 5 ۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳ ©

صفحه 27:
قلم > دستور کمان ‏ نبراندازی لللل میم موم مه موم 5 0 5 5 15 ۵ ۲ ۲ ۳ ۳ لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها

صفحه 28:
€ > Ml, Ml, . ME, د 280 خاک وجود انسان للا ۳ خاك ©> كو رق ‎aI‏ : ۱ دس فاك > زمين ‎aI‏ ۳ Ses 1 3 > دا آهن > تبشه at, ده آموزه یونسکو ‎a‏ ©

صفحه 29:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@ (ee

صفحه 30:
لیا لیا .لیا _ لا > ورن کرام یک از اس 0 منعول مفاعیل مفاعیل فعولن < سوال : وزن كدام ب ‎ea e we‏ 55 ا ۰ مستفعل مستفعل مستفعل فعلن ( وزن ىشو اول ناهمسان كه به شيوه دوم به صورت همسان خوانده مى شود ) ‎wile wie‏ که به دو شیوه خوانده شوند اوزان زیر هستند : ‏#مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن < ‏= ‏ناناعن مان ا ‎

صفحه 31:
a 6 ‏قلا الاي‎ الال توجه : اين وزن در آزمون هاى نهايى بسيار ‎a‏ تکرار شده است ‎Coe 2 9‏ نکته : ار در تست کنکور هم صورت سوال به ‎Soe‏ این صورت بود که کدام بیت همسان است 5 و حتما حواستان به این نکته باشد که شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان و شیوه دوم به صورت همسان می باشد a vwWvuy 3 د 3 3 3 2 2 > مم م م م موم و ©

صفحه 32:
== 2 و و۴ منعول مناعلن فعولن < مستفعل فاعلات 4 ‎“aa‏ فع‌لن ( ناهمسان ) >« ‎al,‏ ‎al;‏ مفعول مفاعیل مفاعیل فعل - مستفعل 4 8 8 مستفعل مستفعل فع ( شیوه اول خوانش به دا ‎a‏ صورت ناهمسان است و شیوه دوم به صورت ‎cat,‏ ان ) ۰۱۳ ۳ ‎Al,‏ ‏د ال ‎al,‏ ‎at,‏ للا و @

صفحه 33:
2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > >

صفحه 34:
عاد ‎aI, ۱ ۱‏ 0 مفعول فاعلات 28 مفاعیل فاعان - ‎cma?‏ ‏قعل( ناهمسان وم د و9 ‎

صفحه 35:
۸نکته مهم : بيت هايى كه با رکن مفعول آغاز مى شوند (بيت هايى كه با دو هجاى بلند آغاز مى شوند) به دو شيوه تقسيم بندى مى شوند برعكس اين نكته هم مى توان برداشت كرد 2 زع 3 2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > >

صفحه 36:
ومسي يدي اننا لا لیا لا لیا لیا لیا لیا انا اننا الا لا

صفحه 37:
بخش چهارم محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 38:
8 6 ٩ ٩ ۵ ٩ ۵ ٩ ٩ ٩ ٩ ٩ ٩ 1 3 i 1 2 1 q 1

صفحه 39:
خط از کرانه رود تيبر می خواندند مجاز از مردم کرانه رود تیبر es ‏محادار‎ ‎۷ اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 40:
3 ‎a;‏ ‏للا ‏”يا لب و دندان سنايى همه توحيد تود /مكر از آتش دوزخ بودش روی رهايبى كلب و دندان : مجاز از کل وجود a;

صفحه 41:

صفحه 42:
بكقت آن که که باشم ‎aid‏ در خاک > i 1 1 1 1

صفحه 43:
یکی تازی ای بر نشسته سیاه/همی خاک نعلش به ماه J 1

صفحه 44:
گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک دركه اهل هنر شوى ‎oO‏ "لاسر مجاز از فكر ‏لا ‏میم موم مهم مهم 6 2 5 2 5 5 5 0 ۵ ۵ 5۵ ۳ ۳ ۳ ‎ ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا تما لیا ايها ليها ليها ‎

صفحه 45:
ما قدرت اجاره حياط دربست ا 01111111 انا .ليها .ليها .ليها

صفحه 46:
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 47:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 48:
ده ویژگی معلمان اصروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو > زع 3 2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > > NO Lda Maul of ei

صفحه 49:
ده آموزه یونسکو لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها میم موم مهم موم ‎a‏ ‏=

صفحه 50:
= ۳ 0 ۳ امروزی : فق امر ‎١ an‏ معلمان موفق ۲ اند یگ بند : ‎a;‏ آماده اند بگو ‎er:‏ نيم اما باهم ‎a”‏ ما هم نمی دانیم ‎au‏ ‎an;‏ آموزیم. = ۰۴ 2 2 2 3 ©

صفحه 51:
]درس دوم: ©- معمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند» نه معلم كتب درسى 2 3 3 2 )= 2 2 3 3 3 3 د 2 > > @

صفحه 52:
| درس سوم : © معلمان فقط عرضه كنندكان 3 دانش نيستند»

صفحه 53:
درس چشارم: <معلمان موفق امروزي مي دانند: آثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه نیز از اهداف مهم آنهاست. ده مم م م م موم و ا 8 8 2 5 5 5 ۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳ لا با ها با با با با نا با نا با با نا با

صفحه 54:
درس پنجم : ‎-G‏ معلمان موفق امروزي مي دانند- زنك تفريح ‎fecal gas plea eg‏ ©

صفحه 55:
ادرس ‎oe oe‏ ۰ 9- معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن از اهداف آنهاست.

صفحه 56:
د للع - ۵ ‎Sm?‏ ]درس هکتم: ‎at,‏ © معلمان موفق امروزي لل ‎“a?‏ مي دانند كليد قرن اخير 3 € ‎an‏ يادگيري مداوم است ‎a,‏ ۰ ‎al,‏ ‎al,‏ 1 ‎at,‏ ۳ سرد ‎al,‏

صفحه 57:
۳ درس 2 ‎eo.‏ 2 0 معلمان موفق امروزي مناسب برای احساس اعنیت در دانش آموزان فراهم نمایند. اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 58:
| درس نهم : ©- معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهمیت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند ©

صفحه 59:
درس دهم : 00 معلمان موفق امروزي مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد نظر قرارمي دهند. اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 60:
‎can‏ دبیر بازنشسته ‎Coe‏ زان و ادبیات فارسی 2-5 ۲ نگارنده کتاب:به ال آموزش بدبین نیستم باس همکار افتخاری ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها ‏از ده سال

صفحه 61:
3 زع 3 2 2 2 2 د 3 3 3 د 2 > >

صفحه 62:
گر 6 6 ۵ ٩ 6 ۵ ۵ 465 © © BEE eee ee eee 1

صفحه 63:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

نکات و رموز درس ۴فنون دوازدهم رو مرور کنیم... 💡 ️⛔سخت ترین بخش علوم و فنون ادبیه دانش ها وفنون نوین ارایه های ادبی: چهل 40واژه مستعد مجاز سواالت پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات کنکور ونه 9مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم ادبیات مجاز آموزش های جهانی فهرست مطالب : -1نکات و رموز درس ۴فنون دوازدهم رو مرور کنیم... -2هفت نکته برای مطالعه درس علوم و فنون ادبی -3چهل 40واژه مستعد مجاز 4سواالت پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی -5نه 9مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم -6سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالید 60 ️♦ بریم با هم نکات و رموز درس ۴ فنون دوازدهم رو مرور کنیم... •سبک شناسی دوره بازگشت و بیداری• :1سبک شعر زبانی️⭐ ✨ سادگی و روانی بارز ترین ویژگی شعر عصر بیداری است. زبان برنده نهضت در دوره بیداری :شعر شاعران وفادار :بهار و ادیب الممالک ✨ ✨ 1 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 ✨ شاعران کوچه و بازار:گیالنی و عارف قزوینی ✨ واژگان کهن (بادافره،خلیدن،گلخن) ✨ افزایش دایره واژگان (انگلیسی_فرانسوی_روسی_ترکی) 2 ✨ کم کاربردی جمله ها وترکیبات زبانی دالیل️⁉ 🍃 🍃نداشتن تسلط بر ادبیات کهن 🍃به شتاب شعر سرودن گرایش به محتوا 3 سطح ادبی📝 📌 توجه شاعران به قالب های مستزاد وچهار پاره و سرودن تصنیف موجب گرایش به قالب های نوین وکم کاربرد شد. 📌 تخیالتی در شعر های میرزاده عشقی قابل مشاهده هست. 4 سطح فکری ️✂کلی نگری و ذهنی گرایی به جزئی نگری و عینیت گرایی تبدیل 📎 شد. رمز :در فلسفه خواندیم حس جزئی :چشم (عین است نگر 5 یک نوع حس هست) : ️✂ 💡آزادی :مترادف دموکراسی غربی 💡وطن :مورد توجه بهار،دهخدا،ادیب الممالک 💡قانون :بنیادی ترین تفکر وخواست مشروطه خواهان 💡تعلیم وتربیت جدید 💡توجه به مردم :بارزترین ویژگی/دفاع شاخص ترین مضمون های عصر بیداری: از کارگران وتوجه به جایگاه زنان/ شاعران الهوتی و فرخی یزدی 6 💡 دانش ها وفنون نوین #ارایه های ادبی: ️⛔ علوم و فنون ادبیه ️⛔نقطه ضعف اکثریت سخت ترین بخش بچه های انسانی که اگه در شما تبدیل به نقطه 7 قوت بشه تراز خیلی سخت ترین بخش علوم و ️⛔ فنون ادبیه نقطه ضعف اکثریت بچه های انسانی که اگه در شما تبدیل به نقطه قوت بشه تراز خیلی خوبی در فنون بهتون میده ✅ در ابتدا : ‏🟡 اول از همه باید بدونین مرور چند نکته ضروری 8 بیشتر سواالت بخش آرایه ✨ مهم ترین ارایه ها مخصوص پایه یازدهم هست و اگر پایه یازدهم هستین سعی کنین خیلی خوب آرایه های ادبی را کار کنین 🔴 ۷سوال در کنکور به 9 این بخش اختصاص داده هیچ مهارتی یک شِب بدست نمیاد حتما باید در طول زمان با استمرار و تمرین بسیار بدستش بیارین 1 0 💡 ⃣️ 1خواندن درسنامه و مطالعه ارایه حاال بریم سراغ راهکار و روش: های رایج در اشعار خیلی بدردتون میخوره( مثال در مبحث استعاره در انتهای کتاب های آموزشی یک جدولی شامل استعارات رایج و متداول در شعر های مختلف آورده حتما مطالعه اش کنین) 1 1 ⃣️2 اختصاص یک دفتر به این مبحث( تحلیل تمام تست هایی که میزنین مربوط به این بخش رو داخل دفتر یادداشت کنین و در آخر شما مجموعه از مثال ها و آرایه های معمول در اشعار دارین که قطعا خیلی بهتون کمک می‌کنه ) 1 2 ⃣️3 حل تست های بسیار زیاد مخصوصا تست های ترکیبی برای دوران جمع بندی (فراموش نکنین ! کسی می‌تونه به مهارت باالیی در این مبحث برسه که مثال های بیشتری ببینه بنابراین کار کردن چند منبع پیشنهاد میشه در صورتی که به منبع اولتون تسلط کافی و داشته باشین ) 1 3 ⃣️4 معجزه میکنه ⃣️ 5حل سواالت کنکور داشتن روتین شبانه های گذشته مربوط به این بخش باعث آشنایی بیشترتون با این قسمت میشه 4 1 4 ⃣️6 نترسین ،خیلی از بچه ها با چندبار تمرین و نتیجه نگرفتن این مبحث و رها می‌کنن یا می‌ترسن که به سواالتش جواب بدن مطمئن باشین با تمرین و تکرار میتونین درصد فوق العاده ای بدست بیارین 1 5 ⃣️7 اشتباهات تون و رها نکنین ( اگر تستی رو اشتباه میزنین حتما زمانی رو اختصاص بدین تا مجددا برین و اون تست را کار کنین اینطوری تو دهنتون تثبیت میشه ) 1 6 بخش دوم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi واژگان مستعد مجاز: سر ← اندیشه عالم ← مردم عالم دنیا ← مردم دنیا گردون ← مردم گردون شهر ← مردم شهر ایران ←مردم ایران مجلس ← اهل مجلس 1 خانه ← اهل خانه جام ← شراب پیاله ← شراب ساغر ← شراب پیمانه ← شراب چشمه ← آب چشمه صدف ← مروارید 2 سینه ← قلب دست ← انگشت سر ← موی سر حرف ← سخن گل ← بهار فروردین ← بهار نگین ← انگشتر 3 چشم ← وجود انسان سر ← وجود انسان بیت ← شعر بام ← خانه کف ← دست باده ← جام شراب 4 دم ← سخن نفس ← سخن بازو ← قدرت خون ← کشتن ماه ← نور ماه خورشید ← نور خورشيد 5 شمشیر ← جنگ زبان ← سخن قلم ← نوشته کلک ← شعر دست ← قدرت قلم ← دستور کمان ← تیراندازی 6 خاک ← وجود انسان خاک ← گور خاک ← زمین آهن ← تیشه ده آموزه یونسکو 7 بخش سوم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi سوال :وزن کدام یک از ابیات زیر ،به دو شیوه خوانده می شود؟ ➕ وزن هایی که به دو شیوه خوانده می شوند اوزان زیر هستند : ️♦مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن = مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن همسان دو لختی ️♦ مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن = مستفعل مستفعل مستفعل فع‌لن ( وزن اول ناهمسان که به شیوه دوم به صورت همسان خوانده می شود ) توجه :این وزن در آزمون های نهایی بسیار تکرار شده است نکته :اگر در تست کنکور هم صورت سوال به این صورت بود که کدام بیت همسان است حتما حواستان به این نکته باشد که شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان و شیوه دوم به صورت همسان می باشد 1 مفعول مفاعلن فعولن = مستفعل فاعالت️♦ فع‌لن ( ناهمسان ) مفعول مفاعیل مفاعیل فعل = مستفعل️♦ مستفعل مستفعل فع ( شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان است و شیوه دوم به صورت همسان ) 2 ️♦مفعول مفاعلن مفاعیلن = مستفعل فاعالت مستفعل ( ناهمسان ) ️♦مفعول فاعالتن مفعول فاعالتن = مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن ( همسان دو لختی ) 3 ️♦ مفعول فاعالت مفاعیل فاعلن = مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل( ناهمسان ) 4 ️⚠نکته مهم : بیت هایی که با رکن مفعول آغاز می شوند (بیت هایی که با دو هجای بلند آغاز می شوند) به دو شیوه تقسیم بندی می شوند برعکس این نکته هم می توان برداشت کرد 5 یعنی اوزانی که با مستفعلن و مستفعل آغاز می شوند به دو صورت تقسیم بندی می شوند (البته به جز اورانی که صرفا از تکرار رکن 6 ساخته مستفعلن بخش چهارم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi چند مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم 1 ️✔سواحل فرات خط از کرانه رود تیبر می خواندند ️⬅سواحل فرات مجاز از مردم کرانه فرات ️⬅کرانه رود تیبر مجاز از حاکمان 2 رود تیبر ️✔ لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید /مگر از آتش دوزخ بودش روی ️⬅ رهایی لب و دندان :مجاز از کل وجود 3 ️✔ / ️⬅دست :مجاز از اعمال و زبان از دست و زبان که برآید کز عهده شکرش به در آید مجاز از گفتار 4 ️✔ بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک / بگفت آن گه که باشم خفته در خاک ️⬅ خاک مجاز از قبر 5 ️✔ یکی تازی ای بر نشسته سیاه/همی خاک نعلش برآمد ️⬅ به ماه ماه مجاز از آسمان 6 ️✔ گر در سرت هوای وصال است حافظا/باید که خاک درگه اهل ️⬅ هنر شوی سر مجاز از فکر 7 ما قدرت اجاره حیاط دربست ️⬅ نداشتیم حیاط مجاز از خانه 8 📙️✔ با راه آهن به بروکسل پایتخت بلژیک می رفتیم. ️⬅ راه آهن مجاز از قطار 9 بخش پنجم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری 1 بیش تغییر شوق مجله 1 از ده سال 📙 📙 📙 1 2 end پایان محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi
410,000 تومان