پاورپوینت
ادبیات و زبان

پاورپوینت نه9 مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم

توضیحات: نوع فایل PowerPoint (pptx) قابل ویرایش فهرست مطالب : 1-سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی 2-نه9 مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم 3-سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسلاید 30 🔴 چند مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم ✔️ لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید /مگر از آتش دوزخ بودش روی رهایی ⬅️لب و دندان : مجاز از کل وجود ✔️ از دست و زبان که برآید / کز عهده شکرش به در آید ⬅️دست : مجاز از اعمال و زبان مجاز از گفتار ✔️بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک / بگفت آن گه که باشم خفته در خاک ⬅️خاک مجاز از قبر ✔️یکی تازی ای بر نشسته سیاه/همی خاک نعلش برآمد به ماه ⬅️ماه مجاز از آسمان ✔️گر در سرت هوای وصال است حافظا/باید که خاک درگه اهل هنر شوی ⬅️سر مجاز از فکر ✔️ما قدرت اجاره حیاط دربست نداشتیم ⬅️حیاط مجاز از خانه ✔️با راه آهن به بروکسل پایتخت بلژیک می رفتیم. ⬅️راه آهن مجاز از قطار ✔️سواحل فرات خط از کرانه رود تیبر می خواندند ⬅️سواحل فرات مجاز از مردم کرانه فرات ⬅️کرانه رود تیبر مجاز از حاکمان رود تیبر از سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی : سوال : وزن کدام یک از ابیات زیر، به دو شیوه خوانده می شود؟ ➕وزن هایی که به دو شیوه خوانده می شوند اوزان زیر هستند : ♦️مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن = مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن ( همسان دو لختی ) ♦️مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن = مستفعل مستفعل مستفعل فع‌لن ( وزن اول ناهمسان که به شیوه دوم به صورت همسان خوانده می شود ) توجه : این وزن در آزمون های نهایی بسیار تکرار شده است نکته : اگر در تست کنکور هم صورت سوال به این صورت بود که کدام بیت همسان است حتما حواستان به این نکته باشد که شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان و شیوه دوم به صورت همسان می باشد ♦️مفعول مفاعلن فعولن = مستفعل فاعلات فع‌لن ( ناهمسان ) ♦️مفعول مفاعیل مفاعیل فعل = مستفعل مستفعل مستفعل فع ( شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان است و شیوه دوم به صورت همسان ) ♦️مفعول مفاعلن مفاعیلن = مستفعل فاعلات مستفعل ( ناهمسان ) ♦️مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن = مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن ( همسان دو لختی )

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
سوالات ‎ogo) 9 79S NYS A‏ نهايى ادييات ونه٩‏ مچاز مهم و امتحانی ار ۵ کتاپ درسی فارسی دوازدهم

صفحه 2:
فهرست مطالب : |-سوالات پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادییات فارسی ۲-نه٩‏ مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فار سی دواز ده ۳-سازمان جهانی آموزش بونسکو تعداد اسلاید ۳۰

صفحه 3:
لیا لیا .لیا _ لا > ورن کرام یک از اس 0 منعول مفاعیل مفاعیل فعولن < سوال : وزن كدام ب ‎ea e we‏ 55 ا ۰ مستفعل مستفعل مستفعل فعلن ( وزن ىشو اول ناهمسان كه به شيوه دوم به صورت همسان خوانده مى شود ) ‎wile wie‏ که به دو شیوه خوانده شوند اوزان زیر هستند : ‏#مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن < ‏= ‏ناناعن مان ا ‎

صفحه 4:
a 6 ‏قلا الاي‎ الال توجه : اين وزن در آزمون هاى نهايى بسيار ‎a‏ تکرار شده است ‎Coe 2 9‏ نکته : ار در تست کنکور هم صورت سوال به ‎Soe‏ این صورت بود که کدام بیت همسان است 5 و حتما حواستان به این نکته باشد که شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان و شیوه دوم به صورت همسان می باشد a vwWvuy 3 د 3 3 3 2 2 > مم م م م موم و ©

صفحه 5:
== 2 و و۴ منعول مناعلن فعولن < مستفعل فاعلات 4 ‎“aa‏ فع‌لن ( ناهمسان ) >« ‎al,‏ ‎al;‏ مفعول مفاعیل مفاعیل فعل - مستفعل 4 8 8 مستفعل مستفعل فع ( شیوه اول خوانش به دا ‎a‏ صورت ناهمسان است و شیوه دوم به صورت ‎cat,‏ ان ) ۰۱۳ ۳ ‎Al,‏ ‏د ال ‎al,‏ ‎at,‏ للا و @

صفحه 6:
2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > >

صفحه 7:
عاد ‎aI, ۱ ۱‏ 0 مفعول فاعلات 28 مفاعیل فاعان - ‎cma?‏ ‏قعل( ناهمسان وم د و9 ‎

صفحه 8:
۸نکته مهم : بيت هايى كه با رکن مفعول آغاز مى شوند (بيت هايى كه با دو هجاى بلند آغاز مى شوند) به دو شيوه تقسيم بندى مى شوند برعكس اين نكته هم مى توان برداشت كرد 2 زع 3 2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > >

صفحه 9:
ومسي يدي اننا لا لیا لا لیا لیا لیا لیا انا اننا الا لا

صفحه 10:
ao محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 11:
8 6 ٩ ٩ ۵ ٩ ۵ ٩ ٩ ٩ ٩ ٩ ٩ 1 3 i 1 2 1 q 1

صفحه 12:
خط از کرانه رود تيبر می خواندند مجاز از مردم کرانه رود تیبر es ‏محادار‎ ‎۷ اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 13:
3 ‎a;‏ ‏للا ‏”يا لب و دندان سنايى همه توحيد تود /مكر از آتش دوزخ بودش روی رهايبى كلب و دندان : مجاز از کل وجود a;

صفحه 14:

صفحه 15:
بكقت آن که که باشم ‎aid‏ در خاک > i 1 1 1 1

صفحه 16:
یکی تازی ای بر نشسته سیاه/همی خاک نعلش به ماه J 1

صفحه 17:
گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک دركه اهل هنر شوى ‎oO‏ "لاسر مجاز از فكر ‏لا ‏میم موم مهم مهم 6 2 5 2 5 5 5 0 ۵ ۵ 5۵ ۳ ۳ ۳ ‎ ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا تما لیا ايها ليها ليها ‎

صفحه 18:
ما قدرت اجاره حياط دربست ا 01111111 انا .ليها .ليها .ليها

صفحه 19:
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 20:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@ (ee

صفحه 21:
ده ویژگی معلمان اصروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو > زع 3 2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > > NO Lda Maul of ei

صفحه 22:
ده آموزه یونسکو لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها میم موم مهم موم ‎a‏ ‏=

صفحه 23:
= ۳ 0 ۳ امروزی : فق امر ‎١ an‏ معلمان موفق ۲ اند یگ بند : ‎a;‏ آماده اند بگو ‎er:‏ نيم اما باهم ‎a”‏ ما هم نمی دانیم ‎au‏ ‎an;‏ آموزیم. = ۰۴ 2 2 2 3 ©

صفحه 24:
]درس دوم: ©- معمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند» نه معلم كتب درسى 2 3 3 2 )= 2 2 3 3 3 3 د 2 > > @

صفحه 25:
| درس سوم : © معلمان فقط عرضه كنندكان 3 دانش نيستند»

صفحه 26:
درس چشارم: <معلمان موفق امروزي مي دانند: آثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه نیز از اهداف مهم آنهاست. ده مم م م م موم و ا 8 8 2 5 5 5 ۳5۵ ۵ ۲ ۳ ۳ ۳ لا با ها با با با با نا با نا با با نا با

صفحه 27:
درس پنجم : ‎-G‏ معلمان موفق امروزي مي دانند- زنك تفريح ‎fecal gas plea eg‏ ©

صفحه 28:
ادرس ‎oe oe‏ ۰ 9- معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن از اهداف آنهاست.

صفحه 29:
د للع - ۵ ‎Sm?‏ ]درس هکتم: ‎at,‏ © معلمان موفق امروزي لل ‎“a?‏ مي دانند كليد قرن اخير 3 € ‎an‏ يادگيري مداوم است ‎a,‏ ۰ ‎al,‏ ‎al,‏ 1 ‎at,‏ ۳ سرد ‎al,‏

صفحه 30:
۳ درس 2 ‎eo.‏ 2 0 معلمان موفق امروزي مناسب برای احساس اعنیت در دانش آموزان فراهم نمایند. اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 31:
| درس نهم : ©- معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهمیت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند ©

صفحه 32:
درس دهم : 00 معلمان موفق امروزي مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد نظر قرارمي دهند. اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها مم م م م موم و

صفحه 33:
‎can‏ دبیر بازنشسته ‎Coe‏ زان و ادبیات فارسی 2-5 ۲ نگارنده کتاب:به ال آموزش بدبین نیستم باس همکار افتخاری ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها ‏از ده سال

صفحه 34:
3 زع 3 2 2 2 2 د 3 3 3 د 2 > >

صفحه 35:
گر 6 6 ۵ ٩ 6 ۵ ۵ 465 © © BEE eee ee eee 1

صفحه 36:
محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

سواالت پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات ونه 9مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم کنکور ادبیات مجاز آموزش های جهانی فهرست مطالب : -1سواالت پر تکرار کنکور و آزمون نهایی ادبیات فارسی -2نه 9مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم -3سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالید 30 سوال :وزن کدام یک از ابیات زیر ،به دو شیوه خوانده می شود؟ ➕ وزن هایی که به دو شیوه خوانده می شوند اوزان زیر هستند : ️♦مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن = مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن همسان دو لختی ️♦ مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن = مستفعل مستفعل مستفعل فع‌لن ( وزن اول ناهمسان که به شیوه دوم به صورت همسان خوانده می شود ) توجه :این وزن در آزمون های نهایی بسیار تکرار شده است نکته :اگر در تست کنکور هم صورت سوال به این صورت بود که کدام بیت همسان است حتما حواستان به این نکته باشد که شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان و شیوه دوم به صورت همسان می باشد 1 مفعول مفاعلن فعولن = مستفعل فاعالت️♦ فع‌لن ( ناهمسان ) مفعول مفاعیل مفاعیل فعل = مستفعل️♦ مستفعل مستفعل فع ( شیوه اول خوانش به صورت ناهمسان است و شیوه دوم به صورت همسان ) 2 ️♦مفعول مفاعلن مفاعیلن = مستفعل فاعالت مستفعل ( ناهمسان ) ️♦مفعول فاعالتن مفعول فاعالتن = مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن ( همسان دو لختی ) 3 ️♦ مفعول فاعالت مفاعیل فاعلن = مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل( ناهمسان ) 4 ️⚠نکته مهم : بیت هایی که با رکن مفعول آغاز می شوند (بیت هایی که با دو هجای بلند آغاز می شوند) به دو شیوه تقسیم بندی می شوند برعکس این نکته هم می توان برداشت کرد 5 یعنی اوزانی که با مستفعلن و مستفعل آغاز می شوند به دو صورت تقسیم بندی می شوند (البته به جز اورانی که صرفا از تکرار رکن 6 ساخته مستفعلن بخش دوم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi چند مجاز مهم و امتحانی از کتاب درسی فارسی دوازدهم 1 ️✔سواحل فرات خط از کرانه رود تیبر می خواندند ️⬅سواحل فرات مجاز از مردم کرانه فرات ️⬅کرانه رود تیبر مجاز از حاکمان 2 رود تیبر ️✔ لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید /مگر از آتش دوزخ بودش روی ️⬅ رهایی لب و دندان :مجاز از کل وجود 3 ️✔ / ️⬅دست :مجاز از اعمال و زبان از دست و زبان که برآید کز عهده شکرش به در آید مجاز از گفتار 4 ️✔ بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک / بگفت آن گه که باشم خفته در خاک ️⬅ خاک مجاز از قبر 5 ️✔ یکی تازی ای بر نشسته سیاه/همی خاک نعلش برآمد ️⬅ به ماه ماه مجاز از آسمان 6 ️✔ گر در سرت هوای وصال است حافظا/باید که خاک درگه اهل ️⬅ هنر شوی سر مجاز از فکر 7 ما قدرت اجاره حیاط دربست ️⬅ نداشتیم حیاط مجاز از خانه 8 📙️✔ با راه آهن به بروکسل پایتخت بلژیک می رفتیم. ️⬅ راه آهن مجاز از قطار 9 بخش سوم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری 1 بیش تغییر شوق مجله 1 از ده سال 📙 📙 📙 1 2 end پایان محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi
31,000 تومان