صفحه 1:
نمی بو
۳ تت
صفحه 2:
فهرست مطالب:
۱- ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان
cee as ih ae
exe cla 6
ده ويزكى مطلمان 5
آمروزی
از دیدگاه
سازمان جهانی آموزش 252
صفحه 3:
8
3
3
86۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵
صفحه 4:
ال درس اول :
۱- معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند :
ما هم نمی دانیم اما باهم
می آموزیم.
صفحه 5:
درس دوم:
۲- ععلمان امروزی می دانند:
در وفله نخست معلم دانش
3
3
2
2
2
3
2
2
2
3
3
2
2
232
2
صفحه 6:
درس سوم:
۳- معلمان فقط عرضه
سا و سر
بلکه تسعیل گر روند یادگیری
3
2
2
2
3
3
2
2
2
3
3
2
2
2
3
صفحه 7:
درس چهارم:
2-معلمان موفق امروزی می دانتد: ف
اثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزه:
نيز از اهداف مهم آنهاست.
PAA MAA AAA Amel
5 5 8 8 5 8 8 5 2 6
صفحه 8:
لیا لیا نیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا آلبا لیا لیا لیا
5ق
aid
ay
1
0- معلمان موفق امروزی
صفحه 9:
آدرس ششم :
7- معلمان موفق امروزی
می دانند برداشتن
ديوارهاى ميان كلاس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
ممم ممم مم
5 8 5 5 5 15 5 5 5 5
صفحه 10:
مد wi
21۳ 5
we ۱ 2 قرن اخیر
0 ۰ ۲ است
:2 انند
= 3 مداو
: گیری
اد
>
= ۹
a 3
a 3
3 :
z 2
2
3
صفحه 11:
درس كشت :
۸- معلمان موفق امروزی
می دانند باید فرهت های
مناسب برای احساس اهنیت در
دانش آموزان فراهم نعایند.
8
POM mmm
5 8 5 5 5 8 5 5 2 5 5 0 6
صفحه 12:
درس نهم :
5- معلمان موفق امروزى
می دانند
رممممممممممم مر مم مر
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت
دارد.
3
3
2
2
3
3
2
2
2
2
3
2
2
2
2
oy es دلیل موفقیت
wa
صفحه 13:
درس دهم :
- معلمان موفق امروزی
می دانند
آنها علا وه برنیازهای علمی
نیازهای معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمی دهند.
زمامممممممممممممم
6 0 2 5 8 5 8 5 5 85 5 5
صفحه 14:
۲شروع
۲بخش دوم
”جند اسلايد اول تجربه ۳۰ ساله من در باره کار و
حرفه مهم معلمی است.
۲" گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 15:
. سخن یک معلم >
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک 2
پیامد وحشت انگیز می رسم و آن اين 2<
كه من عامل تصميم كيرى قاطع در 2
کلاس هستم به عنوان يك Fk phe
دارای قدرت هستم که زندگی د
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت د
بخش گردانم من می توانم ابزاری >
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای 2
۹ 3
الهام شادی . 5
23
2 5
3
€
۰
3
€
3
3
€
6
6
6
3
6
6
6
من مى توانم تحقير كنم يا شوخى
بكنم »آزاربرسانم يا التيام بخشم در
همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
کردانم با انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نیما بوشیج
صفحه 16:
رممممممممممم مر مم مر
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد»
او هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود."
هنری آدامز
6 0 2 5 8 5 8 5 5 85 5 5
أذ 5 ۲ 5 5 5 5 5 5 5 ۱5 15
انا انبا اليا اننا انبا آنا ايا اننا آنا ليا اننا اننا اننا اننا اليا
صفحه 17:
3
3
2
2
2
3
2
2
2
2
2
2
2
232
2
در سریال معلم دهکده ؛
نامز معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بودید
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
که پیش من می آمدند دقیق می شدم
عن ديدم كه آنها کسانی هستند که
با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند.
صفحه 18:
آموزش یعنی قدرت د ۳8
انجام دادن کارهایی < و
Fn nr
0 18 15 18 18
سا سا ها هه
3
1
اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا ليا ابيا اليا انها انها با نبا
t
pr
صفحه 19:
6 a
€ 3
۰ ۰ = 3 ۴
ذهن ظرفی a>
۴ 3
نيست كه بايد < وع؟
# باید له
3 2 :
پرشود . بلکه ۳
28
آنشم اس #1
تشی است که بایدر "۳
2 6
me ot a
a3 @ اكروخته شود
صفحه 20:
POA mm
5 5 8 5 5 8 5 8 5 2 0 6
ها ها كك كك ها ها ها كه كه
انا اليا ليا اننا نيا اننا اليا اننا اننا اننا اننا اليا اننا اننا اليا
صفحه 21:
4
4
1
لیا لیا لیا لیا نا انا اننا اننا اننا انا اننا نا اننا الا ليا
جيزهاى بيجيده خلاقيت
ae های ساده کاری
ندارد. ساده کردن
ARYA
دی
صفحه 22:
آموزش یعنی کشف
روزاگزون بی خبری
خودمان
POA mm
95 5 85 5 5 8 5 8 5 2 0 6
|
انا لا لا با نا لا لا با نبا نبا با لا نبا نبا نبا
صفحه 23:
كويد :
همه كس همه جيز
5
3
| برونر
صفحه 24:
شروع
Neer
صفحه 25:
بت نام عدا
موضوع: خلاصه ى فصل يازدهم كتاب ناتوانى هاى يادكيرى
نویسنده : ژانت لرنر
صفحه 26:
فواید زبان
" به بسیاری از کنش های مهم انسان تحقق می بخشد
" امکان ارتباط و پیوند اجتماعی با انسان های دیگر را
فراهم می سازد
lina لسر به نسل ديكر مى شود
رار
صفحه 27:
صفحه 28:
نمونه هایی از تجربه ی زبان شفاهی كه به
رشد دانش زبانی کودکان کمک می US
" یادگیری واژه ها
شنيدن داستان ها
- آوازها وشعرها
" تشخیص ترجیع بندی تکراری در کتاب ها
صفحه 29:
صفحه 30:
تاه ول را
" گوش دادن
© صحبت كردن
صفحه 31:
صفحه 32:
اصل دخل قبل از خرج
" برای اجرای کارامد مهارت های خروجی مقدار زیادی
تجربه ی ورودی و دریافت اطلاعات ضرورت دارد
صفحه 33:
نظام پردازش اطلاعات
" دستگاهی که به درون داد و بیرون داد انسجام می بخشد
مغز يا سیستم دستگاه عصبی مرکزی است . غالبا به
اين فرايند انسجام یافته نظام پردازش اطلاعات اطلاق
می شود .
صفحه 34:
نظربه های رفتاری
زبان نیز مانند دیگر انواع یادگیری از طریق تاثیرات
محیطی و اصول رفتاری یاد گرفته مى شود .
به اعتقاد اسکینر زبان از طریق تقلید و تقوبت آموخته
می شود .
اصول یادگیری بر پایه سرمشق گیری , تقلید و تقویت
قرار دارد .
صفحه 35:
نظریه های فطری نگر
بریایه ی زیست شناختی زبان و دیدگاه های روان
شناسی زبان در مورد یادگیری زبان استوار است
" دو سوال عمده در اين جشم انداز :
زیان چه دارد که کودی را قادر می سازد آن را یاد بکیرد و
درونی کند و به کاربرد؟
کودک چه دارد که وی را قادر به یادگیری زبان می کند ؟
صفحه 36:
نظریه های شناختی
" بر روابط بین زبان , تفکر و تجربه استوار است .
ا صن
peeves ن منطبق مى
صفحه 37:
نظریه sh اجتماعی
۱ مسارم رای ی متفایل دود و والدين ا
ان است .
بزرگسال نقش میانجی زبان را بازی می کند . فرصت
هایی برای یادگیری فراهم می آورد و توجه کودک
خردسال را به آن ها جلب می کند .
صفحه 38:
زبان شناسی
" مطالعه ی نظام مند ماهیت , تحول , کنش و کاربرد زبان
است
صفحه 39:
واج شناسی
" نظام صداهای گفتاری زبان است
" کوچکترین واحد صدا واج محسوب می شود .
صفحه 40:
" نظام واحد های معنا دار زبان است .
کوچکترین واحد معنا دار تکواژ نامیده می شود
صرف
صفحه 41:
نحو
" نظام دستور زبان
بت شیوه ای که واژه ها برای ساختن جمله ها کنار هم قرار
wo ند
صفحه 42:
معنا شناسى
به معنای واژه در زبان اشاره می کند
صفحه 43:
کار
" به جنبه ی اجتماعی زبان می پردازد
اك أن عرصي اونا
" دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری غالبا در کاربرد
اجتماعی زبان بیشتر دچار مشکل می شوند , کمتر Sly
برقراری ارتباط اثربخش می کوشند , هنگام گفت وگو
چندان توجهی به صحبت ها نمی کنند و به کرات صحبت
های دیگران را به منظور بیان افکار خود قطع می کنند .
صفحه 44:
بان گفتاری
اهای زب
نحوه ی بیان صد
وبمی ( آهنگ)
تابر
eo
“درق
صفحه 45:
اختلال در زیان شفاهی
" ناآگاهی واجی
" دير زبان باز کردن
" اختلالات مربوط به دستور زبان یا نحو
" نارسایی در فراگیری واژگان
" درک ضعیف Obj شفاهی
صفحه 46:
تاالدی واجی
آگاهی واجی تشخیص این مساله است که واژه از عناصر
صوتی با واج ها درست می شود که صداهای گفتاری را
نشان می دهد .
" واج ها واحدهای انتزاعی زبانند
کودکان دارای مشکل نسبت به صداهای واجی زبان و
واژه ها حساس نیستند .
7 آگاهی واجی به دانش آموزان اجازه می دهد تا وارد
نظام الفبایی شوند .
صفحه 47:
موارد تدریس به کودکان دچارناتوانی های
یادگیری
1. مهارت آگاهی واجی را می توان به کودکان آموخت
2.معلم ها باید هرچه سریع تر به کودکان کمک کنند تا
آگاهی لازم را نسبت به صداهای گفتاری به دست آورند
3.کودکان باید حروف الفبا را همراه با نام حروف و
صداهای yl ها یاد بگیرند .
صفحه 48:
مشکل اصلی دانش آموزان دچار اختلالات
بازیابی واژه ها
کال در بیداکردن کلمه
ن است تمام عمر
باعث اشکال در خواندن ,
یادگیری و زبانی بیان
شود .
صفحه 49:
اختلالات زبانی
اختلال زبانی با اختلال در گفتار تفاوت دارد .
اختلال گفتاری : نا بهنجاری در گفتار است نظیر مشکلات
تلفظی , اختلال در صدا , مشکلات روانی گفتار .
7 اختلال زبانی : در تعامی انواع ارتباط و رفتار کلامی را
در برگیرد. دیر زبان باز کردن , اختلال های واژگانی ,
معنای واژه یا مفهوم سازی , کاربرد نادرست قواعد
نحوی و درک ضعیف زبان .
صفحه 50:
التهاب گوش میانی
© یادگیری زنان کودک دچار آسیب می شود .
" ممکن است موجب ناشنوایی یا کم شنوایی شود .
صفحه 51:
ناگویی دوران کودکی يا ناگویی رشدی
" فردی که توانایی صحبت کردن خود را به علت آسیب
مغزی ناشی از سکته , بیماری يا تصادف از دست داده
است
" کودکانی که در اکتساب زبان شفاهی مشکلاتی جدی
دارند
صفحه 52:
اختلالات زبان دریافتی
" مشکلات فهم زبان شفاهی و گوش دادن
" فرایند درک نظام کلامی , زبان دریافتی شفاهی نامیده
می شود .
© هراختلالی دز این فرایند ناگویی دریافتی نامیده می شود
زبان دریافتی پیش نیاز رشد زبان بیانی است
- پژواک گویی عبارت است از تکرار واژه ها یا جمله ها
بهطور طوطی وار بدون درک معنی آن
ناتثانی در تشخیص بخش های کوچک (تمایز تک واژی )
کلمه در جمله
صفحه 53:
اختلالات زبان بیانی
" مشکلات کاربرد زبان شفاهى يا صحبت كردن
فرایند توليد زبان گفتاری , زبان بیان شفاهی و اختلال در
اين فرایند ناگویی oily تامیده می شود .
" نام پربشی عبارت از اشکال در پیدا کردن کلمه یا اختلال
در به خاطر سیردن و بیان کلمه هاست .
ناتوانی حرکتی : کودک صدای واژه را به خاطر می
آورد , اما با اين که دچار فلج نیست نمی تواند به طور
ارادی نظام عضلانی اندام های گفتاری خود را حرکت یا
تغییر دهد تا صوت sla مناسب را ادا نماید .
" کودک تکواژه ها یا عبارت های کوتاه را می گوید اما
برای ساختن جمله دچار مشکل می شود .
صفحه 54:
الگلوتابرای یادگیری زبان دوم
دانش آموز باید on انتخابی زبان دوم را به صورت
3 قیقا تکرار کند . اگز دانش آموز زبان مادری
سيار شاوی تاه پاش و ور اس ارآ
روش استفاده شود .
صفحه 55:
رویکرد دو زبانی
دانش آموز بخشی از روز را در مدرسه به زبان بومی
خود و بخش دیگر روز را به زبان دوم صحبت می کند .
ب هدف برنامه دو زیانی این است که دانش آموز بتواند
درس ها را به ربان یوم خیش خوب باد بکیرد و تدریجا
زبان دوم خود را نیز گسترش دهد .
صفحه 56:
© روش تدریس به کودکانی است که از طریق نوشته ها به
ویژه مطالب خواندنی یا مطالب کتاب های درسی تا
حدودی به انگلیسی تسلط پیدا کرده اند .
صفحه 57:
روش غوطه ورسازی
' دانش آموزان از طریق دریافت یا مواجهه ی زیاد در
زبان دوم غوطه ور مى شوند ٠ _
" در واقع در اين روش هيج كونه آموزش و سعى براى
يادكيرى زبان دوم وجود ندارد و اساس كار بر هر جيزى
0
صفحه 58:
سواد آموزی
" ورود اولیه ی کودک به دنیای جامع واژه ها , زبان , کتاب
, شعر و داستان .
ی سوادآموزی هم چنین ترغیب کودک به نوشتن
ست .
٠ فعالیت های پرورنده ی سوادآموزی :فراهم کردن
فرصت های زیاد برای ایجاد و کاربرد زبان شفاهی
توضیح نوشته ها
دانش الفبا
آگاهی واجی
آغاز خواندن واژه ها
صفحه 59:
ارزیابی زبان شفاهی
" تعیین توانایی های که کودک در زبان کسب کرده است .
در این فرایند هم مشکل زبانی موجود و هم میزان
تسلط کودک هنگام به کار بردن زبان ارزیابی می شود .
اين اطلاعات برای برنامه ریزی تدریس مفید است .
" ارزیابی به دو جنبه ی گوش دادن و صحبت کردن توجه
دارد .
صفحه 60:
مقیاس های غیر رسمی ارزیابی زبان شفاهی
" مشاهده
" مقیاس درجه بندی
" ارزيابى غير رسمى
" آزمون های رسمی
صفحه 61:
مشاهده
رين اطلاعات ارسي علد از طریی مشادده ی
کودک به هنگام استفاده ی عملی از زبان در محیط
واقعی به دست می آید .
" می توان از فردی مطلع که معمولا یکی از والدین است
ees ees cl
صفحه 62:
آزمون های رسمی
ابزار استانداردی که برای جمع آوری اطلاعات درباره ی
رشد زبان شفاهی به کار می رود .
صفحه 63:
کو تا
' معمولا از دانش آموزان انتظار می رود بدون آموزش
Agee econ ee
" این مهارتی پایه ای است که می توان از طریق تمرین و
تدريس تقويتش كرد .
. كودكان براى حذف صداهاى مزاحم ياد مى كيرند نشنوند
۵ در عده ای از بچه ها از ناتوانی درک صحبت ها نشات
مى كيرد .
" شنونده فقط يك بار مى تواند مطالبى كه كفته مى
شود , بشنود .
© سرعت گوش دادن شنوندگان را گوینده تعیین می کند .
صفحه 64:
cules هایی برای آموش گوش دادن
" ادراک شنیداری صداهای غیر زبانی
call © شنبداری از صداهای زبانی
درک واژه ها و مفاهیم و تشکیل گنجینه ی واژگان
شنیداری
© درک جمله ها و سایر مولفه های زبان شناختی زبان
" حافظه ی شنیداری
" درک شنیداری
" گوش دادن منتقدانه
" گوش دادن به داستان
صفحه 65:
ادراک شنیداری صداهای غیر زبانی
" عبارت است از صوت های محیط اطراف ما
" دانش آموز باید از صداها آگاه شود
صداها را متمایز کند
جهت صداها را تشخیص دهد
صداها را به اشیا ارتباط دهد
صفحه 66:
آحاهی شنیداری از صداهای زبانی
" حروف بی صدا در اول کلمه - تشخیص شنیداری
" جعبه های صوتی
7 حروف بی صدا در اول کلمه - یکسان با متفاوت
" حروف بی صدا ی هم صدا در کارت دبلنا
بشنو و بنویس
" جابه جایی
" بازی ترکیب شنیداری
" شنیدن حروف صدا دار
" معماهای هم قافیه
nls 2 از صداهای هم قافیه
" همسان یا مختلف
5250 خی هجاها
صفحه 67:
درک واژه ها و مفاهیم
" نام اشیا
" معانی افعال
تصاوير 50
سر نام
گسترش مفاهد
" طبقه بندی اشیا
صفحه 68:
درک جمله ها
- دستور العمل ها
" بيدا كردن تصوير
كرما
اها
صفحه 69:
درک شنیداری
" اجرای دستورالعمل ها
" درک توالی رویدادها
" گوش دادن به جزییات
گرفتن اصل مطلب
استنتاج و نتیجه گیری
صفحه 70:
گوش دادن منتقدانه
" تشخيص غير ممكن ها
" گوش دادن به آگهی ها
خطاهایم را تصحیح كن
صفحه 71:
مراحل رشد زبان شفاهی
گریه
> تولید آها در 9 ماهکی (غان و غون)
" جارگن بعد از نه ماهگی ( زبان ویژه ی کودک )
تاسای از تكواره ناك ماما ادا نا ۵ تاک
تسا ان له هی ریا کی ی 1۵ اک
بعد
" در سه سالگی پایه زبان را آموخته است
" تا شش سالگی تسلط کامل بر زبان دارد
صفحه 72:
cules های تحریک کننده ی زبان طبیعی
" گسترش
euro © های همتا
خود گویی
صفحه 73:
ایجاد گنجینه ی واژگان گفتاری
نام بردن
" فروشگاه بزرگ
نام بردن سریع واژه sla جا افتاده
> بارا
" واژه های سخت
صفحه 74:
تولید صداهای گفتاری
" ورزش عضلات و اندام های گویایی
— حس کردن ارتعاش ها و مشاهده ی صداها
صفحه 75:
الگوهای یادگیری زبان
" تعمیم دهی های صرفی
| استغاده از تصاویر برای تعمیم دهی های صرقی
صفحه 76:
جمله سازی
" تجربه با انواع زیادی از جمله ها
" واژه های ساختاری
" جانشین سازی برای تشکیل جمله
" بازی اکتشافی
صفحه 77:
تمرین مهارت های زبان شفاهی
— فعالیت ها ی زبان شفاهی
" بحث درباره ی اشیا
" طبقه بندی كردن
بگو چه جوری ؟
پایان داستان
" وسایل بازی پی بادی
صفحه 78:
صفحه 79:
اصلاح زبان شفاهی نوجوانان
راهبردهای یادگیری
" ایجاد گنجینه ی واژگان از طریق طبقع بندی
" گوش دادن به مراحل
" پرسش متقابل
" ترکیب جمله
" مرور بحث گروهی
" شرح چگونگی بازی
صفحه 80:
3
;1 €
a:
a>
a> تهیه
#الاع محمد مجیدی دهگلا
2 4
a 3 فا ود
= > یی وین
= سیر بازنشسته
ZL = ى د 2
رت زبا u
“oe ese ان و
د شوق ml =
a
ار
es 7 :
شنا ony ۳
uw
لآ دم
امتو,
alow.
دوره اول
صفحه 81:
3
2
3
2
>
2
2
2
2
2
3
2
2
2
3
صفحه 82: