پاورپوینت
سایرآموزشروانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت خلاصه ی فصل یازدهم کتاب ناتوانی های یادگیری نویسنده اثر ژانت لرنر

توضیحات: فهرست مطالب: 1- ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان 2- گفته ها ونکته های آموزشی 3-خلاصه ی فصل یازدهم کتاب ناتوانی های یادگیری اختلالات زبانی نویسنده اثر ژانت لرنر فواید زبان : به بسیاری از کنش های مهم انسان تحقق می بخشد امکان ارتباط و پیوند اجتماعی با انسان های دیگر را فراهم می سازد باعث انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر می شود ابزار تفکر است تعداد اسلاید80 📙درس هفتم: 7- معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است اختلال زبانی با اختلال در گفتار تفاوت دارد . اختلال گفتاری : نا بهنجاری در گفتار است نظیر مشکلات تلفظی ، اختلال در صدا ، مشکلات روانی گفتار . اختلال زبانی : در تمامی انواع ارتباط و رفتار کلامی را در برگیرد. دیر زبان باز کردن ، اختلال های واژگانی ، معنای واژه یا مفهوم سازی ، کاربرد نادرست قواعد نحوی و درک ضعیف زبان . فروش با سایت ایران فایلز بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
نمی بو ۳ تت

صفحه 2:
فهرست مطالب: ۱- ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان ‎cee as ih ae‏ ‎exe cla 6‏ ده ويزكى مطلمان 5 آمروزی از دیدگاه سازمان جهانی آموزش 252

صفحه 3:
8 3 3 86۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵

صفحه 4:
ال درس اول : ۱- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : ما هم نمی دانیم اما باهم می آموزیم.

صفحه 5:
درس دوم: ۲- ععلمان امروزی می دانند: در وفله نخست معلم دانش 3 3 2 2 2 3 2 2 2 3 3 2 2 232 2

صفحه 6:
درس سوم: ۳- معلمان فقط عرضه سا و سر بلکه تسعیل گر روند یادگیری 3 2 2 2 3 3 2 2 2 3 3 2 2 2 3

صفحه 7:
درس چهارم: 2-معلمان موفق امروزی می دانتد: ف اثر گذاری بردانش آموزان بی انگیزه: نيز از اهداف مهم آنهاست. PAA MAA AAA Amel 5 5 8 8 5 8 8 5 2 6

صفحه 8:
لیا لیا نیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا آلبا لیا لیا لیا 5ق aid ay 1 0- معلمان موفق امروزی

صفحه 9:
آدرس ششم : 7- معلمان موفق امروزی می دانند برداشتن ديوارهاى ميان كلاس درس و جامعه از اهداف آنهاست. ممم ممم مم 5 8 5 5 5 15 5 5 5 5

صفحه 10:
مد ‎wi‏ ‏21۳ 5 ‎we ۱ 2‏ قرن اخیر 0 ۰ ۲ است :2 انند = 3 مداو : گیری اد > = ۹ ‎a 3‏ ‎a 3‏ 3 : ‎z 2‏ 2 3

صفحه 11:
درس كشت : ۸- معلمان موفق امروزی می دانند باید فرهت های مناسب برای احساس اهنیت در دانش آموزان فراهم نعایند. 8 POM mmm 5 8 5 5 5 8 5 5 2 5 5 0 6

صفحه 12:
درس نهم : 5- معلمان موفق امروزى می دانند رممممممممممم مر مم مر سهم هر دانش آموز از يادگيري اهمیت دارد. 3 3 2 2 3 3 2 2 2 2 3 2 2 2 2 oy es ‏دلیل موفقیت‎ wa

صفحه 13:
درس دهم : - معلمان موفق امروزی می دانند آنها علا وه برنیازهای علمی نیازهای معنوی واخلاقی را باید مد نظر قرارمی دهند. زمامممممممممممممم 6 0 2 5 8 5 8 5 5 85 5 5

صفحه 14:
۲شروع ۲بخش دوم ”جند اسلايد اول تجربه ۳۰ ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است. ۲" گفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 15:
. سخن یک معلم > وقتی که در کارم فکر می کنم به یک 2 پیامد وحشت انگیز می رسم و آن اين 2< كه من عامل تصميم كيرى قاطع در 2 کلاس هستم به عنوان يك ‎Fk phe‏ دارای قدرت هستم که زندگی د کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت د بخش گردانم من می توانم ابزاری > برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای ‏ 2 ۹ 3 الهام شادی . 5 23 2 5 3 € ۰ 3 € 3 3 € 6 6 6 3 6 6 6 من مى توانم تحقير كنم يا شوخى بكنم »آزاربرسانم يا التيام بخشم در همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا کردانم با انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما بوشیج

صفحه 16:
رممممممممممم مر مم مر یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد» او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود." هنری آدامز 6 0 2 5 8 5 8 5 5 85 5 5 أذ 5 ۲ 5 5 5 5 5 5 5 ۱5 15 انا انبا اليا اننا انبا آنا ايا اننا آنا ليا اننا اننا اننا اننا اليا

صفحه 17:
3 3 2 2 2 3 2 2 2 2 2 2 2 232 2 در سریال معلم دهکده ؛ نامز معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم عن ديدم كه آنها کسانی هستند که با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند.

صفحه 18:
آموزش یعنی قدرت د ۳8 انجام دادن کارهایی < و Fn nr 0 18 15 18 18 ‏سا سا ها هه‎ 3 1 اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا ليا ابيا اليا انها انها با نبا t pr

صفحه 19:
6 a € 3 ۰ ۰ = 3 ۴ ذهن ظرفی ‎a>‏ ۴ 3 نيست كه بايد < وع؟ # باید له 3 2 : پرشود . بلکه ۳ 28 آنشم اس #1 تشی است که بایدر "۳ 2 6 me ot a a3 @ ‏اكروخته شود‎

صفحه 20:
POA mm 5 5 8 5 5 8 5 8 5 2 0 6 ‏ها ها كك كك ها ها ها كه كه‎ ‏انا اليا ليا اننا نيا اننا اليا اننا اننا اننا اننا اليا اننا اننا اليا‎

صفحه 21:
4 4 1 لیا لیا لیا لیا نا انا اننا اننا اننا انا اننا نا اننا الا ليا جيزهاى بيجيده خلاقيت ‎ae‏ های ساده کاری ندارد. ساده کردن ‎ ‎ ‎ARYA ‏دی

صفحه 22:
آموزش یعنی کشف روزاگزون بی خبری خودمان POA mm 95 5 85 5 5 8 5 8 5 2 0 6 | ‏انا لا لا با نا لا لا با نبا نبا با لا نبا نبا نبا‎

صفحه 23:
كويد : همه كس همه جيز 5 3 | برونر

صفحه 24:
شروع Neer

صفحه 25:
بت نام عدا موضوع: خلاصه ى فصل يازدهم كتاب ناتوانى هاى يادكيرى نویسنده : ژانت لرنر

صفحه 26:
فواید زبان " به بسیاری از کنش های مهم انسان تحقق می بخشد " امکان ارتباط و پیوند اجتماعی با انسان های دیگر را فراهم می سازد ‎lina‏ لسر به نسل ديكر مى شود ‏رار ‎

صفحه 27:

صفحه 28:
نمونه هایی از تجربه ی زبان شفاهی كه به رشد دانش زبانی کودکان کمک می ‎US‏ ‏" یادگیری واژه ها شنيدن داستان ها - آوازها وشعرها " تشخیص ترجیع بندی تکراری در کتاب ها

صفحه 29:

صفحه 30:
تاه ول را " گوش دادن © صحبت كردن

صفحه 31:

صفحه 32:
اصل دخل قبل از خرج " برای اجرای کارامد مهارت های خروجی مقدار زیادی تجربه ی ورودی و دریافت اطلاعات ضرورت دارد

صفحه 33:
نظام پردازش اطلاعات " دستگاهی که به درون داد و بیرون داد انسجام می بخشد مغز يا سیستم دستگاه عصبی مرکزی است . غالبا به اين فرايند انسجام یافته نظام پردازش اطلاعات اطلاق می شود .

صفحه 34:
نظربه های رفتاری زبان نیز مانند دیگر انواع یادگیری از طریق تاثیرات محیطی و اصول رفتاری یاد گرفته مى شود . به اعتقاد اسکینر زبان از طریق تقلید و تقوبت آموخته می شود . اصول یادگیری بر پایه سرمشق گیری , تقلید و تقویت قرار دارد .

صفحه 35:
نظریه های فطری نگر بریایه ی زیست شناختی زبان و دیدگاه های روان شناسی زبان در مورد یادگیری زبان استوار است " دو سوال عمده در اين جشم انداز : زیان چه دارد که کودی را قادر می سازد آن را یاد بکیرد و درونی کند و به کاربرد؟ کودک چه دارد که وی را قادر به یادگیری زبان می کند ؟

صفحه 36:
نظریه های شناختی " بر روابط بین زبان , تفکر و تجربه استوار است . ا صن ‎peeves‏ ن منطبق مى

صفحه 37:
نظریه ‎sh‏ اجتماعی ۱ مسارم رای ی متفایل دود و والدين ا ان است . بزرگسال نقش میانجی زبان را بازی می کند . فرصت هایی برای یادگیری فراهم می آورد و توجه کودک خردسال را به آن ها جلب می کند .

صفحه 38:
زبان شناسی " مطالعه ی نظام مند ماهیت , تحول , کنش و کاربرد زبان است

صفحه 39:
واج شناسی " نظام صداهای گفتاری زبان است " کوچکترین واحد صدا واج محسوب می شود .

صفحه 40:
" نظام واحد های معنا دار زبان است . کوچکترین واحد معنا دار تکواژ نامیده می شود صرف

صفحه 41:
نحو " نظام دستور زبان بت شیوه ای که واژه ها برای ساختن جمله ها کنار هم قرار ‎wo‏ ند

صفحه 42:
معنا شناسى به معنای واژه در زبان اشاره می کند

صفحه 43:
کار " به جنبه ی اجتماعی زبان می پردازد اك أن عرصي اونا " دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری غالبا در کاربرد اجتماعی زبان بیشتر دچار مشکل می شوند , کمتر ‎Sly‏ برقراری ارتباط اثربخش می کوشند , هنگام گفت وگو چندان توجهی به صحبت ها نمی کنند و به کرات صحبت های دیگران را به منظور بیان افکار خود قطع می کنند .

صفحه 44:
بان گفتاری اهای زب نحوه ی بیان صد وبمی ( آهنگ) تابر ‎eo‏ ‏“درق

صفحه 45:
اختلال در زیان شفاهی " ناآگاهی واجی " دير زبان باز کردن " اختلالات مربوط به دستور زبان یا نحو " نارسایی در فراگیری واژگان " درک ضعیف ‎Obj‏ شفاهی

صفحه 46:
تاالدی واجی آگاهی واجی تشخیص این مساله است که واژه از عناصر صوتی با واج ها درست می شود که صداهای گفتاری را نشان می دهد . " واج ها واحدهای انتزاعی زبانند کودکان دارای مشکل نسبت به صداهای واجی زبان و واژه ها حساس نیستند . 7 آگاهی واجی به دانش آموزان اجازه می دهد تا وارد نظام الفبایی شوند .

صفحه 47:
موارد تدریس به کودکان دچارناتوانی های یادگیری 1. مهارت آگاهی واجی را می توان به کودکان آموخت 2.معلم ها باید هرچه سریع تر به کودکان کمک کنند تا آگاهی لازم را نسبت به صداهای گفتاری به دست آورند 3.کودکان باید حروف الفبا را همراه با نام حروف و صداهای ‎yl‏ ها یاد بگیرند .

صفحه 48:
مشکل اصلی دانش آموزان دچار اختلالات بازیابی واژه ها کال در بیداکردن کلمه ن است تمام عمر باعث اشکال در خواندن , یادگیری و زبانی بیان شود .

صفحه 49:
اختلالات زبانی اختلال زبانی با اختلال در گفتار تفاوت دارد . اختلال گفتاری : نا بهنجاری در گفتار است نظیر مشکلات تلفظی , اختلال در صدا , مشکلات روانی گفتار . 7 اختلال زبانی : در تعامی انواع ارتباط و رفتار کلامی را در برگیرد. دیر زبان باز کردن , اختلال های واژگانی , معنای واژه یا مفهوم سازی , کاربرد نادرست قواعد نحوی و درک ضعیف زبان .

صفحه 50:
التهاب گوش میانی © یادگیری زنان کودک دچار آسیب می شود . " ممکن است موجب ناشنوایی یا کم شنوایی شود .

صفحه 51:
ناگویی دوران کودکی يا ناگویی رشدی " فردی که توانایی صحبت کردن خود را به علت آسیب مغزی ناشی از سکته , بیماری يا تصادف از دست داده است " کودکانی که در اکتساب زبان شفاهی مشکلاتی جدی دارند

صفحه 52:
اختلالات زبان دریافتی " مشکلات فهم زبان شفاهی و گوش دادن " فرایند درک نظام کلامی , زبان دریافتی شفاهی نامیده می شود . © هراختلالی دز این فرایند ناگویی دریافتی نامیده می شود زبان دریافتی پیش نیاز رشد زبان بیانی است - پژواک گویی عبارت است از تکرار واژه ها یا جمله ها بهطور طوطی وار بدون درک معنی آن ناتثانی در تشخیص بخش های کوچک (تمایز تک واژی ) کلمه در جمله

صفحه 53:
اختلالات زبان بیانی " مشکلات کاربرد زبان شفاهى يا صحبت كردن فرایند توليد زبان گفتاری , زبان بیان شفاهی و اختلال در اين فرایند ناگویی ‎oily‏ تامیده می شود . " نام پربشی عبارت از اشکال در پیدا کردن کلمه یا اختلال در به خاطر سیردن و بیان کلمه هاست . ناتوانی حرکتی : کودک صدای واژه را به خاطر می آورد , اما با اين که دچار فلج نیست نمی تواند به طور ارادی نظام عضلانی اندام های گفتاری خود را حرکت یا تغییر دهد تا صوت ‎sla‏ مناسب را ادا نماید . " کودک تکواژه ها یا عبارت های کوتاه را می گوید اما برای ساختن جمله دچار مشکل می شود .

صفحه 54:
الگلوتابرای یادگیری زبان دوم دانش آموز باید ‎on‏ انتخابی زبان دوم را به صورت 3 قیقا تکرار کند . اگز دانش آموز زبان مادری سيار شاوی تاه پاش و ور اس ارآ روش استفاده شود .

صفحه 55:
رویکرد دو زبانی دانش آموز بخشی از روز را در مدرسه به زبان بومی خود و بخش دیگر روز را به زبان دوم صحبت می کند . ب هدف برنامه دو زیانی این است که دانش آموز بتواند درس ها را به ربان یوم خیش خوب باد بکیرد و تدریجا زبان دوم خود را نیز گسترش دهد .

صفحه 56:
© روش تدریس به کودکانی است که از طریق نوشته ها به ویژه مطالب خواندنی یا مطالب کتاب های درسی تا حدودی به انگلیسی تسلط پیدا کرده اند .

صفحه 57:
روش غوطه ورسازی ' دانش آموزان از طریق دریافت یا مواجهه ی زیاد در زبان دوم غوطه ور مى شوند ‎٠‏ _ " در واقع در اين روش هيج كونه آموزش و سعى براى يادكيرى زبان دوم وجود ندارد و اساس كار بر هر جيزى 0

صفحه 58:
سواد آموزی " ورود اولیه ی کودک به دنیای جامع واژه ها , زبان , کتاب , شعر و داستان . ی سوادآموزی هم چنین ترغیب کودک به نوشتن ست . ‎٠‏ فعالیت های پرورنده ی سوادآموزی :فراهم کردن فرصت های زیاد برای ایجاد و کاربرد زبان شفاهی ‏توضیح نوشته ها ‏دانش الفبا ‏آگاهی واجی ‏آغاز خواندن واژه ها

صفحه 59:
ارزیابی زبان شفاهی " تعیین توانایی های که کودک در زبان کسب کرده است . در این فرایند هم مشکل زبانی موجود و هم میزان تسلط کودک هنگام به کار بردن زبان ارزیابی می شود . اين اطلاعات برای برنامه ریزی تدریس مفید است . " ارزیابی به دو جنبه ی گوش دادن و صحبت کردن توجه دارد .

صفحه 60:
مقیاس های غیر رسمی ارزیابی زبان شفاهی " مشاهده " مقیاس درجه بندی " ارزيابى غير رسمى " آزمون های رسمی

صفحه 61:
مشاهده رين اطلاعات ارسي علد از طریی مشادده ی کودک به هنگام استفاده ی عملی از زبان در محیط واقعی به دست می آید . " می توان از فردی مطلع که معمولا یکی از والدین است ‎ees ees cl‏

صفحه 62:
آزمون های رسمی ابزار استانداردی که برای جمع آوری اطلاعات درباره ی رشد زبان شفاهی به کار می رود .

صفحه 63:
کو تا ' معمولا از دانش آموزان انتظار می رود بدون آموزش ‎Agee econ ee‏ " این مهارتی پایه ای است که می توان از طریق تمرین و تدريس تقويتش كرد . . كودكان براى حذف صداهاى مزاحم ياد مى كيرند نشنوند ۵ در عده ای از بچه ها از ناتوانی درک صحبت ها نشات مى كيرد . " شنونده فقط يك بار مى تواند مطالبى كه كفته مى شود , بشنود . © سرعت گوش دادن شنوندگان را گوینده تعیین می کند .

صفحه 64:
‎cules‏ هایی برای آموش گوش دادن ‏" ادراک شنیداری صداهای غیر زبانی ‎call ©‏ شنبداری از صداهای زبانی ‏درک واژه ها و مفاهیم و تشکیل گنجینه ی واژگان شنیداری ‏© درک جمله ها و سایر مولفه های زبان شناختی زبان ‏" حافظه ی شنیداری ‏" درک شنیداری ‏" گوش دادن منتقدانه ‏" گوش دادن به داستان

صفحه 65:
ادراک شنیداری صداهای غیر زبانی " عبارت است از صوت های محیط اطراف ما " دانش آموز باید از صداها آگاه شود صداها را متمایز کند جهت صداها را تشخیص دهد صداها را به اشیا ارتباط دهد

صفحه 66:
آحاهی شنیداری از صداهای زبانی " حروف بی صدا در اول کلمه - تشخیص شنیداری " جعبه های صوتی 7 حروف بی صدا در اول کلمه - یکسان با متفاوت " حروف بی صدا ی هم صدا در کارت دبلنا بشنو و بنویس " جابه جایی " بازی ترکیب شنیداری " شنیدن حروف صدا دار " معماهای هم قافیه ‎nls 2‏ از صداهای هم قافیه " همسان یا مختلف ‏5250 خی هجاها

صفحه 67:
درک واژه ها و مفاهیم " نام اشیا " معانی افعال تصاوير 50 سر نام گسترش مفاهد " طبقه بندی اشیا

صفحه 68:
درک جمله ها - دستور العمل ها " بيدا كردن تصوير كرما اها

صفحه 69:
درک شنیداری " اجرای دستورالعمل ها " درک توالی رویدادها " گوش دادن به جزییات گرفتن اصل مطلب استنتاج و نتیجه گیری

صفحه 70:
گوش دادن منتقدانه " تشخيص غير ممكن ها " گوش دادن به آگهی ها خطاهایم را تصحیح كن

صفحه 71:
مراحل رشد زبان شفاهی گریه > تولید آها در 9 ماهکی (غان و غون) " جارگن بعد از نه ماهگی ( زبان ویژه ی کودک ) تاسای از تكواره ناك ماما ادا نا ۵ تاک تسا ان له هی ریا کی ی 1۵ اک بعد " در سه سالگی پایه زبان را آموخته است " تا شش سالگی تسلط کامل بر زبان دارد

صفحه 72:
‎cules‏ های تحریک کننده ی زبان طبیعی " گسترش ‎euro ©‏ های همتا ‏خود گویی

صفحه 73:
ایجاد گنجینه ی واژگان گفتاری نام بردن " فروشگاه بزرگ نام بردن سریع واژه ‎sla‏ جا افتاده > بارا " واژه های سخت

صفحه 74:
تولید صداهای گفتاری " ورزش عضلات و اندام های گویایی — حس کردن ارتعاش ها و مشاهده ی صداها

صفحه 75:
الگوهای یادگیری زبان " تعمیم دهی های صرفی | استغاده از تصاویر برای تعمیم دهی های صرقی

صفحه 76:
جمله سازی " تجربه با انواع زیادی از جمله ها " واژه های ساختاری " جانشین سازی برای تشکیل جمله " بازی اکتشافی

صفحه 77:
تمرین مهارت های زبان شفاهی — فعالیت ها ی زبان شفاهی " بحث درباره ی اشیا " طبقه بندی كردن بگو چه جوری ؟ پایان داستان " وسایل بازی پی بادی

صفحه 78:

صفحه 79:
اصلاح زبان شفاهی نوجوانان راهبردهای یادگیری " ایجاد گنجینه ی واژگان از طریق طبقع بندی " گوش دادن به مراحل " پرسش متقابل " ترکیب جمله " مرور بحث گروهی " شرح چگونگی بازی

صفحه 80:
3 ;1 € ‎a:‏ ‎a>‏ ‎a>‏ تهیه #الاع محمد مجیدی دهگلا 2 4 ‎a‏ 3 فا ود = > یی وین = سیر بازنشسته ‎ZL =‏ ى د 2 رت زبا ‎u‏ ‎“oe ese‏ ان و د شوق ‎ml‏ = ‎a‏ ‏ار ‎es 7‏ : شنا ‎ony‏ ۳ ‎uw‏ ‏لآ دم امتو, ‎alow.‏ ‏دوره اول

صفحه 81:
3 2 3 2 > 2 2 2 2 2 3 2 2 2 3

صفحه 82:

فهرست مطالب: -1ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان -2گفته ها ونکته های آموزشی -3خالصه ی فصل یازدهم کتاب ناتوانی های یادگیری نویسنده اثر ژانت لرنر فواید زبان : به بسیاری از کنش های مهم انسان تحقق می بخشد امکان ارتباط و پیوند اجتماعی با انسان های دیگر را فراهم می سازد باعث انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر می شود ابزار تفکر است تعداد اسالید80 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 در سریال معلم دهکده ، نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم ، می دیدم که آنها کسانی هستند که یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند. وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش سوم به نام خدا موضوع :خالصه ی فصل یازدهم کتاب ناتوانی های یادگیری نویسنده :ژانت لرنر فواید زبان به بسیاری از کنش های مهم انسان تحقق می بخشد امکان ارتباط و پیوند اجتماعی با انسان های دیگر را فراهم می سازد باعث انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر می شود ابزار تفکر است اشکال زبان شفاه خواند نوشت ن ن ی نمونه هایی از تجربه ی زبان شفاهی که به رشد دانش زبانی کودکان کمک می کند یادگیری واژه ها شنیدن داستان ها آوازها وشعرها تشخیص ترجیع بندی تکراری در کتاب ها صحبت کردن گوش دادن هسته یکپارچه ی زبان خواندن نوشتن نظام اولیه زبان گوش دادن صحبت کردن بیرون داد صحبت کردن نوشتن درون داد فرایند انسجام دهنده گوش دادن خواندن اصل دخل قبل از خرج برای اجرای کارامد مهارت های خروجی مقدار زیادی تجربه ی ورودی و دریافت اطالعات ضرورت دارد نظام پردازش اطالعات دستگاهی که به درون داد و بیرون داد انسجام می بخشد مغز یا سیستم دستگاه عصبی مرکزی است .غالبا به این فرایند انسجام یافته نظام پردازش اطالعات اطالق می شود . نظریه های رفتاری زبان نیز مانند دیگر انواع یادگیری از طریق تاثیرات محیطی و اصول رفتاری یاد گرفته می شود . به اعتقاد اسکینر زبان از طریق تقلید و تقویت آموخته می شود . اصول یادگیری بر پایه سرمشق گیری ،تقلید و تقویت قرار دارد . نظریه های فطری نگر برپایه ی زیست شناختی زبان و دیدگاه های روان شناسی زبان در مورد یادگیری زبان استوار است دو سوال عمده در این چشم انداز : زبان چه دارد که کودک را قادر می سازد آن را یاد بگیرد و درونی کند و به کاربرد؟ کودک چه دارد که وی را قادر به یادگیری زبان می کند ؟ نظریه های شناختی بر روابط بین زبان ،تفکر و تجربه استوار است . طبق نظریه ی پیاژه :کودک در محیط زبان را جذب می کند و سپس افکار و دانش خویش را با آن منطبق می کند . نظریه های اجتماعی اکتساب زبان مستلزم رابطه ی متقابل کودک و والدین یا دیگران است . بزرگسال نقش میانجی زبان را بازی می کند .فرصت هایی برای یادگیری فراهم می آورد و توجه کودک خردسال را به آن ها جلب می کند . زبان شناسی مطالعه ی نظام مند ماهیت ،تحول ،کنش و کاربرد زبان است واج شناسی نظام صداهای گفتاری زبان است کوچکترین واحد صدا واج محسوب می شود . صرف نظام واحد های معنا دار زبان است . کوچکترین واحد معنا دار تکواژ نامیده می شود نحو نظام دستور زبان شیوه ای که واژه ها برای ساختن جمله ها کنار هم قرار می گیرند معنا شناسی به معنای واژه در زبان اشاره می کند کاربرد شناسی به جنبه ی اجتماعی زبان می پردازد با رابطه ی گوینده و بافت سر و کار دارد دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری غالبا در کاربرد اجتماعی زبان بیشتر دچار مشکل می شوند ،کمتر برای برقراری ارتباط اثربخش می کوشند ،هنگام گفت وگو چندان توجهی به صحبت ها نمی کنند و به کرات صحبت های دیگران را به منظور بیان افکار خود قطع می کنند . لحن یا نحوه ی بیان صداهای زبان گفتاری زیر وبمی ( آهنگ) تکیه درنگ اختالل در زبان شفاهی ناآگاهی واجی دیر زبان باز کردن اختالالت مربوط به دستور زبان یا نحو نارسایی در فراگیری واژگان درک ضعیف زبان شفاهی نا آگاهی واجی آگاهی واجی تشخیص این مساله است که واژه از عناصر صوتی یا واج ها درست می شود که صداهای گفتاری را نشان می دهد . واج ها واحدهای انتزاعی زبانند کودکان دارای مشکل نسبت به صداهای واجی زبان و واژه ها حساس نیستند . آگاهی واجی به دانش آموزان اجازه می دهد تا وارد نظام الفبایی شوند . موارد تدریس به کودکان دچارناتوانی های یادگیری .1 مهارت آگاهی واجی را می توان به کودکان آموخت .2 معلم ها باید هرچه سریع تر به کودکان کمک کنند تا آگاهی الزم را نسبت به صداهای گفتاری به دست آورند .3 کودکان باید حروف الفبا را همراه با نام حروف و صداهای آن ها یاد بگیرند . مشکل اصلی دانش آموزان دچار اختالالت یادگیری ‏ بازیابی واژه ها ‏ اشکال در پیدا کردن کلمه ممکن است تمام عمر باعث اشکال در خواندن ، یادگیری و زبانی بیان شود . اختالالت زبانی اختالل زبانی با اختالل در گفتار تفاوت دارد . اختالل گفتاری :نا بهنجاری در گفتار است نظیر مشکالت تلفظی ،اختالل در صدا ،مشکالت روانی گفتار . اختالل زبانی :در تمامی انواع ارتباط و رفتار کالمی را در برگیرد .دیر زبان باز کردن ،اختالل های واژگانی ، معنای واژه یا مفهوم سازی ،کاربرد نادرست قواعد نحوی و درک ضعیف زبان . التهاب گوش میانی یادگیری زبان کودک دچار آسیب می شود . ممکن است موجب ناشنوایی یا کم شنوایی شود . ناگویی دوران کودکی یا ناگویی رشدی فردی که توانایی صحبت کردن خود را به علت آسیب مغزی ناشی از سکته ،بیماری یا تصادف از دست داده است کودکانی که در اکتساب زبان شفاهی مشکالتی جدی دارند اختالالت زبان دریافتی مشکالت فهم زبان شفاهی و گوش دادن فرایند درک نظام کالمی ،زبان دریافتی شفاهی نامیده می شود . هراختاللی دز این فرایند ناگویی دریافتی نامیده می شود زبان دریافتی پیش نیاز رشد زبان بیانی است پژواک گویی عبارت است از تکرار واژه ها یا جمله ها بهطور طوطی وار بدون درک معنی آن ناتئانی در تشخیص بخش های کوچک (تمایز تک واژی ) کلمه در جمله اختالالت زبان بیانی مشکالت کاربرد زبان شفاهی یا صحبت کردن فرایند تولید زبان گفتاری ،زبان بیان شفاهی و اختالل در این فرایند ناگویی بیانی نامیده می شود . نام پربشی عبارت از اشکال در پیدا کردن کلمه یا اختالل در به خاطر سپردن و بیان کلمه هاست . ناتوانی حرکتی :کودک صدای واژه را به خاطر می آورد ،اما با این که دچار فلج نیست نمی تواند به طور ارادی نظام عضالنی اندام های گفتاری خود را حرکت یا تغییر دهد تا صوت های مناسب را ادا نماید . کودک تکواژه ها یا عبارت های کوتاه را می گوید اما برای ساختن جمله دچار مشکل می شود . ESLبرای یادگیری زبان دوم الگوی دانش آموز باید الگوهای انتخابی زبان دوم را به صورت شفاهی دقیقا تکرار کند .اگز دانش آموز زبان مادری بسیار متفاوتی داشته باشند ،معموال بهتر است از این روش استفاده شود . رویکرد دو زبانی دانش آموز بخشی از روز را در مدرسه به زبان بومی خود و بخش دیگر روز را به زبان دوم صحبت می کند . هدف برنامه دو زبانی این است که دانش آموز بتواند درس ها را به زبان بومی خویش خوب یاد بگیرد و تدریجا زبان دوم خود را نیز گسترش دهد . انگلیسی حمایتی روش تدریس به کودکانی است که از طریق نوشته ها به ویژه مطالب خواندنی یا مطالب کتاب های درسی تا حدودی به انگلیسی تسلط پیدا کرده اند . روش غوطه ورسازی دانش آموزان از طریق دریافت یا مواجهه ی زیاد در زبان دوم غوطه ور می شوند . در واقع در این روش هیچ گونه آموزش و سعی برای یادگیری زبان دوم وجود ندارد و اساس کار بر هر چیزی است که پیش بیاید . سواد آموزی ورود اولیه ی کودک به دنیای جامع واژه ها ،زبان ،کتاب ،شعر و داستان . فلسفه ی سوادآموزی هم چنین ترغیب کودک به نوشتن است . فعالیت های پرورنده ی سوادآموزی :فراهم کردن فرصت های زیاد برای ایجاد و کاربرد زبان شفاهی توضیح نوشته ها دانش الفبا آگاهی واجی آغاز خواندن واژه ها ارزیابی زبان شفاهی تعیین توانایی های که کودک در زبان کسب کرده است . در این فرایند هم مشکل زبانی موجود و هم میزان تسلط کودک هنگام به کار بردن زبان ارزیابی می شود . این اطالعات برای برنامه ریزی تدریس مفید است . ارزیابی به دو جنبه ی گوش دادن و صحبت کردن توجه دارد . مقیاس های غیر رسمی ارزیابی زبان شفاهی مشاهده مقیاس درجه بندی ارزیابی غیر رسمی آزمون های رسمی مشاهده بیشترین اطالعات ارزشمند اغلب از طریق مشاهده ی کودک به هنگام استفاده ی عملی از زبان در محیط واقعی به دست می آید . می توان از فردی مطلع که معموال یکی از والدین است اطالعات خوبی کسب کرد . آزمون های رسمی ابزار استانداردی که برای جمع آوری اطالعات درباره ی رشد زبان شفاهی به کار می رود . گوش دادن معموال از دانش آموزان انتظار می رود بدون آموزش خاصی توانایی گوش دادن را کسب کنند . این مهارتی پایه ای است که می توان از طریق تمرین و تدریس تقویتش کرد . کودکان برای حذف صداهای مزاحم یاد می گیرند نشنوند . در عده ای از بچه ها از ناتوانی درک صحبت ها نشآت می گیرد . شنونده فقط یک بار می تواند مطالبی که گفته می شود ،بشنود . سرعت گوش دادن شنوندگان را گوینده تعیین می کند . فعالیت هایی برای آموش گوش دادن ادراک شنیداری صداهای غیر زبانی آگاهی شنیداری از صداهای زبانی درک واژه ها و مفاهیم و تشکیل گنجینه ی واژگان شنیداری درک جمله ها و سایر مولفه های زبان شناختی زبان حافظه ی شنیداری درک شنیداری گوش دادن منتقدانه گوش دادن به داستان ادراک شنیداری صداهای غیر زبانی عبارت است از صوت های محیط اطراف ما دانش آموز باید از صداها آگاه شود صداها را متمایز کند جهت صداها را تشخیص دهد صداها را به اشیا ارتباط دهد آگاهی شنیداری از صداهای زبانی حروف بی صدا در اول کلمه – تشخیص شنیداری جعبه های صوتی حروف بی صدا در اول کلمه – یکسان یا متفاوت حروف بی صدا ی هم صدا در کارت دبلنا بشنو و بنویس جابه جایی بازی ترکیب شنیداری شنیدن حروف صدا دار معماهای هم قافیه آگاهی از صداهای هم قافیه همسان یا مختلف تشخیص هجاها درک واژه ها و مفاهیم نام اشیا معانی افعال تصاویر مفاهیم صفت ها گسترش مفاهیم طبقه بندی اشیا درک جمله ها دستورالعمل ها پیدا کردن تصویر نقش نماها معماها درک شنیداری اجرای دستورالعمل ها درک توالی رویدادها گوش دادن به جزییات گرفتن اصل مطلب استنتاج و نتیجه گیری گوش دادن منتقدانه تشخیص غیر ممکن ها گوش دادن به آگهی ها خطاهایم را تصحیح کن مراحل رشد زبان شفاهی گریه تولید آوا در 9ماهگی (غان و غون) جارگن بعد از نه ماهگی ( زبان ویژه ی کودک ) استفاده از تکواژه های ماما ،دادا 12تا 18ماهگی استفاده از جمله های دو یا سه کلمه ای 18ماهگی به بعد در سه سالگی پایه زبان را آموخته است تا شش سالگی تسلط کامل بر زبان دارد فعالیت های تحریک کننده ی زبان طبیعی گسترش صحبت های همتا خود گویی ایجاد گنجینه ی واژگان گفتاری نام بردن فروشگاه بزرگ نام بردن سریع واژه های جا افتاده ترکیب واژه ها واژه های سخت تولید صداهای گفتاری ورزش عضالت و اندام های گویایی حس کردن ارتعاش ها و مشاهده ی صداها الگوهای یادگیری زبان تعمیم دهی های صرفی استغاده از تصاویر برای تعمیم دهی های صرفی جمله سازی تجربه با انواع زیادی از جمله ها واژه های ساختاری جانشین سازی برای تشکیل جمله بازی اکتشافی تمرین مهارت های زبان شفاهی فعالیت ها ی زبان شفاهی بحث درباره ی اشیا طبقه بندی کردن بگو چه جوری ؟ پایان داستان وسایل بازی پی بادی اصالح زبان شفاهی نوجوانان راهبردهای یادگیری ایجاد گنجینه ی واژگان از طریق طبقع بندی گوش دادن به مراحل پرسش متقابل ترکیب جمله مرور بحث گروهی شرح چگونگی بازی تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 14سال کارشناس و 1 1 آموزش کارشناس مسئول متوسطه دوره اول 📙 📙 📙 1 2 end
31,000 تومان