پاورپوینت
تحقیق و پژوهشسایرروانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت خلاصه کتاب کودک تربیت زندگی کودک ومدرسه

توضیحات: پاورپوینت خلاصه کتاب کودک تربیت زندگی کودک ومدرسه اثر دکتر عبد العظیم کریمی تعداد اسلاید ها :110 1- اول بودن واول شدن برای رشد وتعالی بچه ها خیلی خوب است اما این اول بودن باید در دانش آموزان متفاوت باشد نه این که همه آنها در یک چیز اول باشند بلکه هریک از آنها در یک چیز باید اول باشند :یکی در درس خواندن یکی در سحر خیزی یکی در ورزش یکی در آراستگی سر وصورت یکی در نظافت ناخن ها یکی در خط زیبا یکی در صدای خوب داشتن یکی در ادب اجتماعی یکی در نظم وانضباط یکی درخوش خلقی یکی در سخت کوشی وتلاش ... 2-رشد وتعالی کودک در فرایند آموزش وپرورش نه فزونی حجم اطلاعات فنی وتخصصی بلکه به عمق معرفت وبصیرت درونی وابسته است .آموزش وپرورش در برنامه ریزی های درسی تا چه اندازه بین این دانش ها وآن منش ها ارتباط معنی دار برقرار کرده است ؟ 3-گاهی اوقات آموزش های غلط وروش های ناشیانه در مدرسه باعث می شود درهای جهان پیرامون ، به روی ذهن دانش آموزان بسته شود در حالی که طبیعت جهان خارج بهترین مدرسه برای آموزش وتربیت ذهنی وشخصیت کودکان است . 4-آموزش عمقی وکیفی از راه ”عبرت آموزی“ معنی می یابد .عبرت آموزی برای فرد هنگامی عملی می گردد که این امکان را به او بدهیم تا در مطالعات ، مشاهدات وتجربیات خویش بتواند از مرز زمان بسوی گذشته عبور کند وبا پای تفکر وبال تخیل به مقامی از شهود دست یا بد که وقایع وحوادث زندگی را همان گونه که رخ داده است حس کند وببیند ودر عین حال حاضر وناظر بر احوال گذشتگان باشد واز شکست ها ، خلاف ها ، پیروزی ها وخوبی ها درس زندگی بیاموزد .یکی از شیوه های آموزشی در مدارس باید پرداختن به این موضوعات باشد. (شمار ه 40) اجبار کودک به دانستن وکسب معلومات تحمیلی همواره مانع می شود تا او به دریافت عمیق وطرح پرسش های سازنده دست یابد .این فشار پنهان ، آثار تخریبی در ذهن کودک به جای می گذارد وبه تدریج او را نسبت به مطالعه وکتابخوانی ، بی تفاوت وبی رغبت می کند. (شمار ه 41) اگر کودکان به چیزی آگاه شوند که نتوانند آن را به طور تجربی ودرونی حس کنند ، هیچ بهره ای از آن آگاهی جز ارضاء کاذب ومرگ قوه کنجکاوی نخواهند برد.این آگاهی وآموزش زودرس مانع آمادگی طبیعی برای پذیرش آموزها وتعالیم درست می شود.

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
کودک »تریبت زندگی» کودک ومدرسه ۲ اثر دکتر عبد العظیم کریمی تعداد اسلاید ها :۱۱۰

صفحه 2:

صفحه 3:
خلاصه کتاب " کودک .7 . زندگی . کودک ومدرسه"* اثر دکتر عبد العظیم کریمی آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:۳۰

صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرموهکالبدفرشته ای محبوس شده است » من هم فكر مى كنم درون هر دانش آموز كودكى باهوش محبوس شده است بر گرفته از کتاب توانمندی ها نمان آثر آدام گرنت

صفحه 5:
ال شا را له ای 0 فا را ۳ بجه ها خيلى خوب است ل ا ا باید در دانش آموزان 0 2 جيز اول باشند

صفحه 6:
بلكه هريك از آنها در بيك ييز بايد اول باشند :یکی در درس خواندن یکی در سحر خیزی یکی در ورزش یکی در آراستگی سر وصورت یکی در نظافت ناخن ها یکی در خط زیبا بکی در حدای خوب داشتن یکی در ادب اجتماعی یکی در نظم وانضباط یکی درخوش خلقى بكى در سنت کوشی وتلاش ..

صفحه 7:
ار رل هل سس

صفحه 8:

صفحه 9:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 10:
در حالی که طبیعت جهان ‎as‏ ‏بهترین مدرسه برای آموزش وذو بيت دشنسصس وشخصيت كود كان است .

صفحه 11:
ار رل هل سس

صفحه 12:
وبا پای تقفكر وبال تخیل به مقامی از شهود دست یا بد که وقایع وحوادت زندگی را همان گونه که رخ داده است حس كند وببيند ودر عبن حال حاضر وناظر بر احوال گذشتکان باشد واز شحست ها خلاف ها . پیروزی ها وذوبی ها درس زندگی بیاموزد .یکی از شبوه های آموزشی در مدارس باید پرداختن به اين موضوعات باشد .

صفحه 13:
ار رل هل سس

صفحه 14:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 15:

صفحه 16:
به انتخ E 3 : 3 3 1 0 موزس ‎le‏ سا ‎

صفحه 17:
ار رل هل سس

صفحه 18:
۱ ۳۳۳ از بادكبيرى ابن است كه كود كان بهنر | بتوانند با خود ومحیط خود سازگار شوند وقادر ند وقادر گردند که وظایف وتصالیف خود را به درستی انجام دهند . نه این که از دیگری ودیگران برای برتری جویی خود پیشی گیرند .مدرسه کانون تمرین زندگی سالم است.

صفحه 19:
ال شا را له ای 0 *براى اين كه كود كان اطراعات ذوبى را ' كسب كنند تنها شنيدن متن سخنان ديكران بوايشان كافى نيست . بلكه كيفيت كوش دادن وشيوه درك كردن انها نيز مهم است .

صفحه 20:
دادن . سوالاتی که مطرح می کنند وکنش ‎{i‏ 'رقتارى آنان ‎Soh.‏ در دقيق شنيدن ودقيق ‎nN‏ فهمیدن ‎Higa‏ هستند .یکی از وظایف ۱ _ آموزش ویرورش یاد دادن این مضارت های ‎N‏ اساسی به دانش آموزان است. / ‎i‏ واكنش فاى كود كان به هنكام كوش ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
۱۳ a ey rere ee ۱۳ ۷ Ber cay Career Pie FT ee re . ‏ها ناتوان وبى استعداد نيست‎ ت این است که فکر واستعداد او پایه موفقیت او در زندگی ( .هر كود كى مطابق ظرفیت ‎agi‏ ‎fen Pc per Iter Pe ۱‏ خواسته ها وملاک های ما پیشرکت کند.

صفحه 22:
ار رل هل سس

صفحه 23:
7۳ ونر آموزش شمانا فماهنگی این ابعاد است .شخهیت كودك . تركيب بك ‎١‏ || پارچه اى از حفت ها وخصلت هاى نيكو در ۰ ۱ ا قالبى موزون وهماهنك است ‎٠‏ نه توكيبى ۱ ۳ مکانیکی از آن ها که بر اساس برش های ۱ خود خواسته ی بزرگسالان صورت می كبرد .

صفحه 24:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 1 eer 0 aN eee Pe ere Bene ed er red Le ۱ ‏ا‎ ‏زندكى . جكونه كشف كردن محيط را به انان‎ ‏بباموزيم‎ ١ + 1

صفحه 25:
این آموزش ها از طریق کناب ومشق ‎١ |‏ مش ها طريق ‎٠‏ بلکه از راه ۱ 1 نگاه كردن ۰ مشاهفده درست ۰ ml شنيدن معنى دار ودقتٍ وبصیرت درونی حاحل می شود ۳۳ 1 an 1

صفحه 26:
به انتخ i 9 oS 3 3 : 3 F : ۱

صفحه 27:
ار رل هل سس

صفحه 28:
| کیش موفقیت گرایی وبرتری جویی از دیگران در ‎I‏ رفانت ها ومسابقات علمی وثرهنگی عبان دانش آموزان زمینه ای است نا بيش از آن که مبل داشته ۱ بت که ‎a aie‏ ‏وخود پرستی ما بار نمی آورد . ‎

صفحه 29:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 30:
1 3 هر قدر فرایند تامل واندیشیدن ‎١‏ | طولانی تر باشد . . سرعت پیشرفت او = مراحل بعدى رشد ببشتر است وابين تاخیر وتانی به پختگی وعمق فصری او مى اقزايد .

صفحه 31:
ee

صفحه 32:
ال شا رال له تا 0 ) بعضی اوگات پدران ومادر آن از روی دلسوزى ونيت خبر. مصالع شخحینی |" وتصادل روانی گرزند خود را گربانی ورقابت هاى آموزشگاهی کرده اند .

صفحه 33:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 34:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم ال ل 2 5252م ‎are Pe Weer] Pe: ager] Faye] [ae rer] ee‏ ‎atc ew Perr‏ از طريق خمير مايه هايى جون لوازم وابزار کاردستی . ورزش . تناتر ونگاشی شخصيت ۳۹ پرورش داد . ‎

صفحه 35:

صفحه 36:
به انتخ i 9 oS 3 3 : 3 F : ۱

صفحه 37:
‎“a‏ قيمت ی ودک ‎ae‏ سوق هی ۱ دضد بنابراین بختر است تعلیم وتربیت" ‎١‏ کت با یرب ی اد ‏” رقابت عدار ” شود ‎ ‎

صفحه 38:
OTC ‏ا‎ امس

صفحه 39:
ال شا را له ای 0 *اغلب فرزندان ما از تححیل . چیزی جز Py Pere es ۷ ۱ نی وخ اند

صفحه 40:
eee ‏مى كنند . ادبيات وتاريخ را حفظ‎ . أ | اكرده اند ولى در باره ايبنده زندكى ‎١ ۱‏ خويش , . تفکری بسیار کودکانه ونا پخته دارند .

صفحه 41:
ا ا ا 00 ۱ ee PE eee vig | ‏بیاموزد ولی به آنها یاد نداده اند که‎ PY ee ree) 0 00 aera] Denes CW ere

صفحه 42:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 43:
FYE peepee ee reer’. yr Pree 3 5 . ‏علمی‎ وانجه را در مراكز آموزشى آموخته اند کمکی به نامین بهد اشت روانی وتعادل شخحیتی آنضا نکرده است.

صفحه 44:
‎i‏ | مشمترين وظیکه ایی که مدرسه به ‏4 عهده دارد ابن است که انگبزه ‏لذت جوبى از تحصیل را در دانش آموزان بيدار وتقويت كند ‎ ‎

صفحه 45:
‎Bayer 1‏ ۱۳ ومشتاق کردن جویندگان علم ومعرقت به ۱ كردن معلومات مرده وبى خاصيت ‎

صفحه 46:
ال شا رال له تا 0 بیشتر . کسانی موفق شده اند که كمتر بف شنیده اند د استایش ‎es‏ و بدنبال ‎Bis‏

صفحه 47:
خود لذت می بریم اما اکر در مقابل این رفتارها دائم از بیرون تشویق شویم . ممکن است مشوق ‎oem‏ ا ‎eT eG Ee Wee‏

صفحه 48:
Ay ‏تحقیکات روانشناسی نشان داده است‎ f / ‏روش های آموزشی پدران وسادران‎ ‏ونگرش های آنان به مطالعه وتفكر‎ I ‏با خلاقیت وآزاداندیشی كود كان در‎ ارتباط است.

صفحه 49:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 50:
ال شا را له ای 0 لاك مدارس ۳ خدمنگرار ۱۳ 0 اال اا ۱ مدرسه در اخلاق وحالات روحی بچه ها موثر ‎ve]‏ ل لل بيبش از متن مداخله كرى مى كند نكاه ‎eee Bee‏ لل 00

صفحه 51:
_ آموزان بحیرت سیاسی ۳ .. واجتماعی می بخشد .

صفحه 52:

صفحه 53:
۱ ها را ککور وعلوم 0 طبیسی آنضا را عمیق 11 وموشكاف مس سازد .

صفحه 54:
ال شا را له ای 0 ۲ ‏ااا‎ es آورد *ومنطق ومعانی وبیان او را تحمل 0

صفحه 55:
*آیا فرزندان ما با درس هایی که | ‎OY‏ خوانند 3 ۳1 | آثار ۳ ‎j=‏ خود ‎Cee‏ 7-۳ اند ؟

صفحه 56:
‎A‏ آیا بين آن جه كه قرا مى ۱ 1 گیرند با آن چه که در ۱ . زندگی واقعی با آن روبرو م هسنند . ارتباطی وجود دارد ؟ ‎ ‎

صفحه 57:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 58:
ال شا را له ای 0 Se ‏جوشره‎ Pare el نزدیک ونزدیکنر می سازد نه ‎(dye‏ قربه ۳۳ ذهن ومغز او بلکه لطیک سازی کلب و هنر عشق ورزی او نیز هست .

صفحه 59:
| *جریان آموزش تنضا افزایش نیست بلکه جنبه ۱ کاهشی هم دارد .چه بسا آنچه که از دانش آموزدر قالب سوال ومجهول يابى كاسته مى شود *هنر کاستن وتشنه کردن بسی دشوار تر از ن اگزودن وسیراب کردن است.

صفحه 60:
Ay ‎i‏ ۱ فعالیت های فوق برنامه در عدارس باید ۳ در فضایی از آزادی " ." انتخاب " رغبت ‎iN‏ 1 وخود انکیخته ولذت درونی همراه ‏| باشد .هرگونه فعالیتی که بدون این ‏۱ سه عنصر مهم باشد . از اصالت ‏واثرگذاری تربیتی خارخ است ‎ ‎

صفحه 61:
به انتخ ۱ ‏و‎ ‎( ‎۱ ‎3 ‎3 ‎: ‎FS ‎% ‎۱ ‎1 ‎I

صفحه 62:
۱ مایت خواندن انسان را با افکار دیگران اشنا ‎i ۱‏ ۳ سازد مشارت سذن كفتن به او حضور | || ذدهن وسرعت انتگال می دهد ومهارت ۱ نوشتن انسان را دقيق مى كند

صفحه 63:
د داشته باشیم که این مهارت ها هنگامی شکوفا می شوند که ريشه های آن در حون شده باشد واز طریق فراهم 1 كردن شرايط مناسب به رشد وتعالى بیشتر نزديك شود . لیات 2 =

صفحه 64:
1 : | أأخرد ناب واندبشه خلاق از قلب | | طربناك ‎JUG Jag”‏ زاييده ۳ | ۲ شود "خود آگاهی ‏ واقعی ‎NN‏ ريشه در "جان آگاهی دارد

صفحه 65:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 66:
۳۰۰ ۱ FPPC Wey ۳ 9 ‏را(‎ rerceeg ‏باشند وچگونه حسادت . کینه توزی وتنگ نظری را از خود‎ | ‏دور بسازند . بیش از بادگیری مفارتهایی که ما در مدارس‎ ۱ LE rape ewer Pe re ey ee er . ‏دفیم اهمیت دارد‎

صفحه 67:
ال شا را له ای 0 .شر نائير كذارنده اى بر كودك . مادام كه با صد ها نائير كذارنده ديكر همراه وهماهنك نباشد بى ال .هر الگویی نا زمانی که با صد ها الکو ی ‎eC Dey Py Pare WE 1‏ ]ا ‎Pe‏ ا ا ۱۳ منظر وبرای همين منظور به طور دائم مورد تاكيد قرار عمى ‎ose)‏

صفحه 68:
۱ 7 هربی به منزله کار مامایی است .که کار | زایش آن چیزی است که متربی به اقتضای | فطرت ونیاز خویش آبستن آن است .باروری . 0 مهیا سازی . مراقبت ویرورش این نیاز واماده کردن برای زایش . هنر لطیک بک مربی طربف كار الست

صفحه 69:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 70:
الث كن بسبارى ‎jl‏ ۳ و كه دبدنى نیست از راه دیده می آموزد . *مثل صدق وصفای درونی . محبت ‎eS ele ee‏ 1

صفحه 71:
ال شا را له ای 0 0 LR Perr وأه ك0 مانندريا ‎pls‏ « دروغ . گریب . کینه ونگرتی که در پشت کلمات شیرین وبه ظاهر نیکو نففته است

صفحه 72:
ال شا رال له تا 0 25000000 آیای دیدن عیب دیگران . خوبی ها ونقاط قوت نها را مه نظر قرر حفته . در حقیقت احساسات أعالى انان را تقویت كرده ابم ويرورش داده ايم iN 1

صفحه 73:
‎Py PC] perce Perera warn a ere |‏ | واشیاء را ببینیم زیرا در تمام افراد واشیا ‎re rT‏ ۱۱ خورشید وسایه وجود دارد. ‎ ‎

صفحه 74:
ال شا را له ای 0 و۱ کنیم تا از دروغ گویی پرهیز کنند باید ۳ eer ere Priel be ee fa re re en Pe ee Pare Dg WT ee ee)

صفحه 75:

صفحه 76:
5 ۳ / ء اكر ديكران را دوست داشته باشید . رضایت | درونی در شما ایجاد می شود . اگر به دیگران كمك كنيد . اثار مثبت آن منوجه خودنان خواهد 3 آنچه که به دیگران می دفید پیش از آن که د كا ‎ee ale‏

صفحه 77:
ال شا را له ای 0 م ‎Pree ee‏ آن شادمان شود وذود را در اين كار لطيف وزيبا | ‎YL a ee ee ey ere‏ به شرارت ویپستی دست بزند واسير بدبينى ولا قيدى بشود .اين يكى از ‎etre‏ اا ل | وانسانی است

صفحه 78:
| یکی از بهترین نشانه های فرزند خوب آن است که به ‎adil slit aS yf ygos ai pugs al,dl doch |‏ ۱ باشد تا دیگران نیز به او خوبی کنند . ‎PET Oa eT CV ere‏ بارور ساخته ايم . ا ‎rer a eel‏ ا ‎er‏ را + madd

صفحه 79:
هر کس آن چنان است که در دل خود قکر می ندهم چون گیاهی که جوانه می زند . نمی تواند باشد . هر عملی که از ما سر می زند از بذرهای انديشه فایمان نشات می کیرد .بنابراین 1 نجه كه هستيم بر اساس انديشه ای که ورزیده ایم . | يوداخته وساخته می شود .خوب است نیک انديشىٍ ‎ly‏ = فرزندانمان پرورش دشیم . که اگر نیک بیندیشند نيك عمل ذواهند كرد ونيك خواهند بود .

صفحه 80:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم

صفحه 81:
‎pli 1‏ بیش از آموزش های درسی ومدرسه ای اهمیت دارد ‎ ‎

صفحه 82:
۱ ‏ل ا‎ eee ‏وخودگردانی آن ها کمک می کند بنابراین‎ ve ee err ee eer er ‏ياد آورى كنيم كه از ذود بيرسند : امروز را‎ ‏چگونه گذرانده ام ؟‎ pers ١

صفحه 83:
ال شا را له ای 0 *چه اگکاری نسبت به دوستانم داشتم؟ "همین بازنگری وباز اندیشی منجر به باز آگرینی موقعیت های برتر خواهد شد وکودک یاد می ‎ere)‏ |77 ar Ye pare ‏ا‎ ee Cede re) Py ‏ا‎

صفحه 84:
| ۱ اگر خواهان فرزندانی حقیقت جو. نیک آندیش وسلیم النکس هستند . سعى كنيد

صفحه 85:
ا ور 00 ها را از روی خیر ونیکی یاد کنیم . به کرامت ‎Preyer‏ خويش ‎Far ee wn eee er rc‏ عشق ونیکی وارامش وسلامت روانی تضهی می سازد ا ل ا ‎POM Beer iv ewe ener‏ الئل 0 بدبينى وبد اندیشی نسبت به خود ودیگران است .

صفحه 86:
| | خهش نویسی . کاشی کاری . نیایش . ترتیل . دهیب . معماری وهدها نمونه ديكر از اين دست ‎ale‏ های زیبایی . توازن . هماهنكى . تناسب . ‎'١‏ نقارن و...در اشیا واصوات ورنگ هاست كه چنانچه به زیبایی درک شوند منجر به زیبایی درون وفماهنگی ویک پارچیکی شخصیت آدمی می شود . || اهنك |

صفحه 87:
ال شا را له ای 0 ES reer ae ee LP TL ‏وقابلیت ها ی فطری کود 5 را برمی انگیزد.‎ :حسبات او را تحريك مى كند . عواطف وهيجانات او ۱ تواند به زیبایی ونیک سیرتی کودک بیگزاید .

صفحه 88:
Pr LP] pre] prey er cr WLP See a || ‏ديكر را درك كند وبه انها عشقٌ‎ بورزد .اكر حس نوع دوستى ومشارت مشر ا ۳ دینی او از شمان ابتدا خاموش می شود

صفحه 89:
ال شا را له ای 0 *اگر محمم هسنید فرزندانی مستقل وازاد | اندیش داشته باشید واگر مایلید کودکان شما در آرامش وامنیت درونی به سر برند . باید | خویشتن را یاد بگبرند

صفحه 90:
ال شا رال له تا 0 | اسان آزاد اندیش وآزاده . کسی است ‎oe 9 ۰۰ ۰ ۰ ee I‏ ۲ که توانایی کنترل خویش را در MK ۱ | بحرانی ترین شرایط روحی وروانی داشته باشد .

صفحه 91:
ال شا را له ای 0 Pe ne eee ‏ا‎ احساسات خود هوشیار گردند می توانیم زمینه استقلال وآزاد اندیشی را در آنفا فراهم کنیم

صفحه 92:
|| جایگزین احساسات فرزندان شان کنند .هر كس تا زمانی که بر خود مسلط است می تواند فراتر از خود \\\'\| حركت ‎ai‏ وزمانی که تحت سلطه احساسات دیگری است نه تنها بر خود هوشیاری ندارد . بلکه تمامی توان وانرژی خود را حرف کنترل وعوامل بیرونی می نماید

صفحه 93:
5 ‎a‏ شایسته است به فرزندان خود اجازه ۱ دهیم تا با آرامش درونی واعتماد به ( نفس . احساسات خود را بیان کنند .ابزار ‎i‏ ' وجود وحراحت در بیان احساسات عواملی برای کشک خود وفوشیار شدن برخود i

صفحه 94:
‎A‏ .اين كه هر فردى بتواند بدون ‎٠‏ هبح گونه تفدید وفراسی بکوید : "من اين كونه احساس می كنم ” ‏م ‎ ‎ ‏ا د ‎۳۳ ‎۳1 ‎/ ‎1 ‎

صفحه 95:
‎agag pbola ay aul ly 770‏ 1 ” خودشان ونه ۳۳ برای آنچه که اطاعت ‎Pay Var eee ree wim ‎ ‎

صفحه 96:
‎all‏ يمد كويد ممكس است ن بربسته ‎iq‏ ' نوين شاكرد در مدرسه نباشم اما بهترین ‏۱ از" سر ود خوان با نقاش یا ورزشکار مدرسه ‏)|| هستم .من هر چند فردی با هوش نیستم ‎Lal‏ گردی مهربان هستم . ‎

صفحه 97:
۱ حمایت بیش از حد . مرکبت افراطی ‎i‏ اس فا لس اندازة نسيت اله ‎W ۱‏ قرزندان باعث مى شود كه آن ها | اگرادی محافظه کار ناتوان . وابسته . 1 نا امن ومخطرب بار آیند

صفحه 98:
Ay / | استقلال کودک زمانی عمیبسر می گردد ۳ كه او بتواند شیوه های ‎Aline‏ ‎i |‏ : اندیشیدن" و “زندكى كردن ” را تجربه ‏ا ۳ کند . تنها از طریق این نوع تجربه های ‏ا ‎Saag‏ كه نيك انديشى ونيك ورزی ‎. ‏و خلق مى کند‎ an ‎ ‎

صفحه 99:
RPE Pe ee Pe Pe ۳ evn eee) ‏کردن را نمی دانی وممکن است غرق شوی" به‎ ‏ابن نكته مهم توجه ندارد كه [إزمه باد كيرى‎ ‏شنا . آن است كه كودك با مراقبت ومداخله هاى‎ Or ee nan |_|

صفحه 100:
Wi 5 | ‏هدف احلی تربیت این نیست که فرزندانی بار‎ /] hi ‏وریبم مطیع دستورات ومقلد رکتارهای ما باشند.‎ ۷ ‏:بلکه هدک . ۰ پرورش افرادی است که توأنایی‎ 1 ‏انجام کارهای بکر ونازه را داشته باشند وبه‎ " 1 ‏تکرار آنچه نسل های قبلی انجام داده اند قناعت‎ | . ‏نکرده‎ ly ‏فرهنگ فویش را باز آ فرینی کنند.‎ '\) ١ 1 ۱

صفحه 101:
۱ ,)= كودكى كه باد مى كيرد هميشه ۱ س تقصیر واحساس گناه (خطا) کند ‎oN‏ ا که کی ار ناهد آمد که شخصیت ۱ او در بزرگ سالی با نگرانی . اضطراب 1 ونومیدی شمراه خواشد شد

صفحه 102:
۱ *اراده های خعیک . همواره به صورت شعار 1 Are row eae neh ee ‏وعمل ظهور نمی یابد‎

صفحه 103:
/ اكر كودك و به كونه ای بار آوریم | که فمه چیز را همان طور که ما مى خوافیم ومی پسندیم . بدون مقاومت وبی 6 هيم اتديفة إن بيذيرد .نايد أز اد ‎i i‏ انتظار خلاقیت واستقلال داشته باشيم .

صفحه 104:
2 آزادی عمل . اعتماد به نکس . احساس ‎aude ۳ |‏ بودن ومساله جویی وجراگویی . ۱ 1 زیر ساز . ذهنی آفریننده وخلاق است به ا كود كان ذود اجازه اين قرحت ها واظهارات کستاخانه را بدهیم.

صفحه 105:
ال شا را له ای 0 »رصز خلاقبت ونبوغ در کودکان . ريشه در شیوه تفکر آن ها ‎Aree wee ey epee rrr Py) FT| ey Pee]‏ تغییر دضیم . بگونه ای که هر چیز عادی وکهنه را تازه ونو ‎PP Pe PY oP PTO‏ ا پا ۱ داده ایم .زیرا نبوع نابغه ها نه در کثرت معلومات ومحکوظات ‎EWE Pi rete ee ere wr ev‏ ومشاهدات اطراف ذود بوده است

صفحه 106:
ا 0 كه مى تواند اقكارى كاملا تازه را كه هبیج علمی پیش بینی نکرده است . تركيب كند ابن تنها ممبزه از خلاقيت Farr

صفحه 107:
۳ شویق کردن . نه به معنای جایزه ویاد اش ۱ بلکه به معنای ایجاد شوگدرونی است. كودك از طريق لذت درونى وانكيزه ۱ ۱ هاى طبيعى وقطرى اش . به رقتار مورد نظر مشناق کردد

صفحه 108:
۱ قدرت دانش هر کس در قدرت درک ۱ مجهول(اتی است که دارد واگر ‎i ۱‏ ' بخواهیم گرزندانمان را عالم بارآوریم ‏ا" باید دامنه مجهولاتشان را اگزایش دهيم . ‎ ‎

صفحه 109:
ال شا را له ای 0 ۰دشوارترین وپیچیده ترین لایه های حقیقت در ساده ترین وسطحی ‎purer rh: Fgura] oe || ey‏ »تنها کافی است ذهنی نیوتنی داشته باشیم که عادی ترین ۱۱ پدیده . چون افتادن سيب از درفت . يكى از شكفت انكيزترين ‎ered) Pe We Berne hey Re‏ ۱ را از دست ندهند. هر کدام دانشمندی «كويك فستند كه در آينده دانش ضاى بزركى را خلق مس

صفحه 110:
/ بد نوين وخطر ناک نرین جهل. احساس اشباع از ۱ "| دانش است واكر كود كان ما احساس اشباع کی در ‎ate‏ کنند ؛ به مرگ الفكر وجمود

صفحه 111:
ال شا رال له تا 0 تنها جبزى كه بابد كودك به ان عادت 0 كنداين است كه | به هبح جيز عادت نكند . )|| اين نوع عادت شکنی منجر به گسترش ذهن وتحول در شخصیت کودک می شود . 1

صفحه 112:

صفحه 113:

صفحه 114:
به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم واين پایان نیست آغاز تربیت واقعی است

پاورپوینت خالصه کتاب کودک ،تربیت زندگی، کودک ومدرسه " اثر دکتر عبد العظیم کریمی تعداد اسالید ها 110: خالصه کتاب " کودک ،تربیت ،زندگی ،کودک ومدرسه" اثر دکتر عبد العظیم کریمی آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات30: درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس شده است برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت مرواکالینز به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •اول بودن واول شدن برای رشد وتعالی بچه ها خیلی خوب است • اما این اول بودن باید در دانش آموزان متفاوت باشد نه این که همه آنها در یک چیز اول باشند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بلکه هریک از آنها در یک چیز باید اول باشند :یکی در درس خواندن یکی در سحر خیزی یکی در ورزش یکی در آراستگی سر وصورت یکی در نظافت ناخن ها یکی در خط زیبا یکی در صدای خوب داشتن یکی در ادب اجتماعی یکی در نظم وانضباط یکی درخوش خلقی یکی در سخت کوشی وتالش ... به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙رشد وتعالی کودک در فرایند آموزش وپرورش نه فزونی حجم اطالعات فنی وتخصصی بلکه به عمق معرفت وبصیرت درونی وابسته است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •آموزش وپرورش در برنامه ریزی های درسی تا چه اندازه بین این دانش ها وآن منش ها ارتباط معنی دار برقرار کرده است ؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •گاهی اوقات آموزش های غلط وروش های ناشیانه در مدرسه باعث می شود درهای جهان پیرامون ،به روی ذهن دانش آموزان بسته شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم در حالی که طبیعت جهان خارج بهترین مدرسه برای آموزش وتربیت ذهنی وشخصیت کودکان است . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙آموزش عمقی وکیفی از راه ”عبرت آموزی“ معنی می یابد عبرت آموزی برای فرد هنگامی عملی می گردد که این امکان را به او بدهیم تا در مطالعات ،مشاهدات وتجربیات خویش بتواند از مرز زمان بسوی گذشته عبور کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم وبا پای تفکر وبال تخیل به مقامی از شهود دست یا بد که وقایع وحوادث زندگی را همان گونه که رخ داده است حس کند وببیند ودر عین حال حاضر وناظر بر احوال گذشتگان باشد واز شکست ها ، خالف ها ،پیروزی ها وخوبی ها درس زندگی بیاموزد .یکی از شیوه های آموزشی در مدارس باید پرداختن به این موضوعات باشد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙اجبار کودک به دانستن وکسب معلومات تحمیلی همواره مانع می شود تا او به دریافت عمیق وطرح پرسش های سازنده دست یابد .این فشار پنهان ،آثار تخریبی در ذهن کودک به جای می گذارد وبه تدریج او را نسبت به مطالعه وکتابخوانی ،بی تفاوت وبی رغبت می کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اگر کودکان به چیزی آگاه شوند که نتوانند آن را به طور تجربی ودرونی حس کنند ،هیچ بهره ای از آن آگاهی جز ارضاء کاذب ومرگ قوه کنجکاوی نخواهند برد.این آگاهی وآموزش زودرس مانع آمادگی طبیعی برای پذیرش آموزها وتعالیم درست می شود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم نیکو ترین عادت در کودک تفکر است وتفکر زاینده حکمت است ، پس به کودکان خود یاد بدهیم در کنار مطالعه به تفکر نیز بپردازند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم علم آموزی بدون خرد ورزی ارزش ندارد .جمع آوری اطالعات ودانش حفظی مانند وارد کردن غذا در معده است ( غذایی که صرفًا انبار شده است وهضم وجذب نشده است) به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙اطالعات ودانسته های علمی بایدباعقل وخرد ”هضم“ وجذب اندام های ذهنی شود تا حکمت وبصیرت را پدید آورد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم هدف از یادگیری این است که کودکان بهتر بتوانند با خود ومحیط خود سازگار شوند وقادر شوند وقادر گردند که وظایف وتکالیف خود را به درستی انجام دهند ،نه این که از دیگری ودیگران برای برتری جویی خود پیشی گیرند .مدرسه کانون تمرین زندگی سالم است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • برای این که کودکان اطالعات خوبی را کسب کنند تنها شنیدن متن سخنان دیگران برایشان کافی نیست ،بلکه کیفیت گوش دادن وشیوه درک کردن آنها نیز مهم است . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم واکنش های کودکان به هنگام گوش دادن ،سواالتی که مطرح می کنند وکنش رفتاری آنان ،همگی در دقیق شنیدن ودقیق فهمیدن موثر هستند .یکی از وظایف آموزش وپرورش یاد دادن این مهارت های اساسی به دانش آموزان است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اندیشه ها ی هر کودک از مسیر ویژه ای عبور می کند هر یک از آنان به شیوه خاص خود فکر می کنند.هیچ کودکی ناتوان وبی استعداد نیست ، مهم این است که فکر واستعداد او پایه موفقیت او در زندگی قرار گیرد .هر کودکی مطابق ظرفیت خود واستعداد خویش بارور شود ونه این که صرفًا بر اساس خواسته ها ومالک های ما پیشرفت کند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙کودکانی را که می خواهیم آموزش دهیم باید به موازات سالمت جسمانی ،زمینه اخالقی وفرهنگی وکمال معنوی آنها را نیز فراهم کنیم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم مهارت وهنر آموزش همانا هماهنگی این ابعاد است .شخصیت کودک ،ترکیب یک پارچه ای از صفت ها وخصلت های نیکو در قالبی موزون وهماهنگ است ،نه ترکیبی مکانیکی از آن ها که بر اساس ُبرش های خود خواسته ی بزرگساالن صورت می گیرد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اگر نمی خواهیم فرزندان مان به صورت انبار دانش وانبار معلومات وقالب ها وفرمول ها در آیند ،پس باید از هم اکنون و نخستین سال های زندگی ،چگونه کشف کردن محیط را به آنان بیاموزیم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم این آموزش ها از طریق کتاب ومشق ونمره به دست نمی آید ،بلکه از راه نگاه کردن ،مشاهده درست ، شنیدن معنی دار ودقت وبصیرت درونی حاصل می شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم غالب نظام های آموزشی وپرورشی جهان بیش از /95از توان وبودجه خود را صرف جنبه های شناختی (کسب ذهنی دانش ) دانش آموزان می کنند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙وپدران ومادران هم به همین میزان ،نیرو وقت خویش را در راه پیشبرد جنبه شناختی فرزندان خود صرف می کنند ،در حالی که همه ما براین واقعیت آگاهیم که احساسات ،عواطف وارزش های معنوی آنان در تمام موقعیت های زندگی در درجه اول اهمیت قرار دارد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم کیش موفقیت گرایی وبرتری جویی از دیگران در رقابت ها ومسابقات علمی وفرهنگی میان دانش آموزان زمینه ای است تا بیش از آن که میل داشته باشند که بیشتر ”بدانند“ تمایل دارند که دیگران بیش از آن ها ” ندانند“ واین آیین در نزد دانش آموزان چیزی جز خود خواهی وخود پرستی وجاه طلبی به بار نمی آورد . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •در تعلیم وتربیت فعال ”اندیشه ها“ به کودک آموخته نمی شوند ،بلکه او در برابر موقعیت های مبهم قرار می گیرد تا به ”اندیشیدن ” وا داشته شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم هر قدر فرایند تامل واندیشیدن طوالنی تر باشد ،سرعت پیشرفت او در مراحل بعدی رشد بیشتر است واین تاخیر وتانی به پختگی وعمق فکری او می افزاید. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم پیشرفت ” تربیتی“ وتعادل وتکامل ” شخصیتی ” کودک مهم تر از پیشرفت ” تحصیلی ” وآموزشی اوست . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بعضی اوقات پدران ومادران از روی دلسوزی ونیت خیر ،مصالح شخصیتی وتعادل روانی فرزند خود را قربانی مصالح تحصیلی ورقابت های آموزشگاهی کرده اند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •وبه همین سبب مشکالت رفتاری وروانی ، از جمله اضطراب ،افسردگی ،ناخن جوی، شب ادراری ،فرار از مدرسه و...فزونی می یابد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • آنچه که الزم است بچه ها در مدرسه یاد بگیرند ، عبارت است از :خواندن ،نوشتن وحساب کردن . • بعد از آن باید فقط از طریق خمیر مایه هایی چون لوازم وابزار کاردستی ،ورزش ،تئاتر ونقاشی شخصیت آنها را پرورش داد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم مدرسه ها باید از روش القای ” برتری طلبی“ وجاه طلبی فردی در رقابت های درسی جلوگیری کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم زیرا این گونه روش ها کودک را از احساس همدردی وهمدلی ونوع دوستی که ویژگی بارز اخالق نیکوی انسانی است ،بدور می دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم وصرفاً اورا به سوی رقابت تخریب کنند ه ، به قیمت نابودی وحذف دیگران سوق می دهد بنابراین بهتر است تعلیم وتربیت“ رفاقت مدار“ باید جایگزین تعلیم وتربیت ” رقابت مدار ” شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙کودک فقط آن چیزی را یاد می گیرد که پیش نیاز های قبلی آن آماده شده باشد .بنابراین ،برای هر گونه آموزشی باید پیش نیاز های آن ارایه شود تا یادگیری به صورت درونی ومعنی دار انجام گیرد . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •اغلب فرزندان ما از تحصیل ،چیزی جز دانستنی های •بی حاصل ومحفوظات طوطی وار نیندوخته اند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم آنها به راحتی در باره منطق صحبت می کنند ،ادبیات وتاریخ را حفظ کرده اند ولی در باره آینده زندگی خویش ،تفکری بسیار کودکانه ونا پخته دارند . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم همه این ها به این دلیل است که به آنها یاد داده اند چگونه دانستنی ها را بیاموزد ولی به آنها یاد نداده اند که چگونه مسائل را احساس کنند ودرطرح یک مشکل وارائه راه حل اقدام نمایند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •افرادی که دچار ناراحتی های شدید عصبی هستند لزومًااز افراد بیسواد وکم سواد نیستند. •بلکه.... به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •بلکه از کسانی هستند که علیرغم مدارج علمی ،از نظر رشد عاطفی وسالمت نفسانی وکنترل احساسات درونی دچار مشکل بوده اند وآنچه را در مراکز آموزشی آموخته اند کمکی به تامین بهداشت روانی وتعادل شخصیتی آنها نکرده است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم مهمترین وظیفه ایی که مدرسه به عهده دارد این است که انگیزه لذت جویی از تحصیل را در دانش آموزان بیدار وتقویت کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم زیرا هدف تعلیم وتربیت ایجاد ” نیاز“ به دانستن است وتشنه کردن ومشتاق کردن جویندگان علم ومعرفت به کسب مجهوالت نه اندوختن وانبار کردن معلومات مرده وبی خاصیت به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بیشتر ،کسانی موفق شده اند که کمتر تعریف شنیده اند !ستایش وتمجید بیش از حد کودک در اغلب موارد نتیجه معکوس را بدنبال دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم وممکن است لذت درونی وانگیزه ها وتمایالت طبیعی وفطری اور ا تضعیف کند ،زیرا همه ما از موفقیت ،از کشف کردن واز دانستن خود به خود لذت می بریم اما اگر در مقابل این رفتارها دائم از بیرون تشویق شویم ،ممکن است مشوق های بیرونی ،مانع شوق وذوق درونی شود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم تحقیقات روانشناسی نشان داده است که روش های آموزشی پدران ومادران ونگرش های آنان به مطالعه وتفکر با خالقیت وآزاداندیشی کودکان در ارتباط است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •کودکان خالق پدران ومادرانی دارند که برای فرزندان خود به عنوان یک فرد احترام قائل هستند به توانایی های آنها ایمان داشته ومعتقد اند که آنها منحصر به فردند این گونه کودکان طبیعتًا اعتماد به نفس خود را برای انجام کارهای مخاطره آمیز وچالش انگیز ،افزایش می دهند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •در مدارس ما خدمتگزار وسرایدار مدرسه ، ممکن است خیلی بیشتر از مدیر ومربی مدرسه در اخالق وحاالت روحی بچه ها موثر باشند توجه به عوامل حاشیه ای که احتماًال بیش از متن مداخله گری می کند نگاه اولیا ومربیان را به تربیت تغییر می دهد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم خواندن ”تاریخ“ به دانش آموزان بصیرت سیاسی واجتماعی می بخشد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم ادبیات آنها را قریحه ی ابداع وملکه لطف بیان می بخشد ، به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم ریاضیات آن ها را فکور وعلوم طبیعی آنها را عمیق وموشکاف می سازد ، به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •علم اخالق وقار وحسن رفتار را به بار می آورد •ومنطق ومعانی وبیان او را تحمل وحوصله می بخشد . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •آیا فرزندان ما با درس هایی که در مدرسه می خوانند ،این آثار را در خود تحقق داده اند؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم آیا بین آن چه که فرا می گیرند با آن چه که در زندگی واقعی با آن روبرو هستند ،ارتباطی وجود دارد؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •قلب تربیت نشده ،ذهن را هم از هم پاشیده می سازد وحس درونی را از کنش وری خالق ومتعالی باز می دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •آنچه که کودک را به جوهره آدمیت نزدیک ونزدیکتر می سازد نه صرفًا فربه سازی ذهن ومغز او بلکه لطیف سازی قلب و هنر عشق ورزی او نیز هست . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •جریان آموزش تنها افزایش نیست بلکه جنبه کاهشی هم دارد .چه بسا آنچه که از دانش آموزدر قالب سوال ومجهول یابی کاسته می شود •هنر کاستن وتشنه کردن بسی دشوار تر از فن افزودن وسیراب کردن است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم فعالیت های فوق برنامه در مدارس باید در فضایی از ” آزادی ” ” انتخاب ” رغبت وخود انگیخته ولذت درونی همراه باشد .هرگونه فعالیتی که بدون این سه عنصر مهم باشد ،از اصالت واثرگذاری تربیتی خارج است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم دانش آموزان با هر تغییری در روابط خود با دیگران به طور مستمر خود را از نو کشف می کنند .تقویت روابط بین فردی در محیط مدرسه وتشکیل گروههای خود انگیخته دانش آموزی باعث می شود که در تعادل با همساالن خود هم به حل مشکالت وتضادهای خویش بپردازند وهم یک پارچگی وانسجام خویش را بیشتر دریابند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم مهارت خواندن انسان را با افکار دیگران آشنا می سازد مهارت سخن گفتن به او حضور ذهن وسرعت انتقال می دهدومهارت نوشتن انسان را دقیق می کند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بیاد داشته باشیم که این مهارت ها هنگامی شکوفا می شوند که ریشه های آن در کودکی آبیاری شده باشد واز طریق فراهم کردن شرایط مناسب به رشد وتعالی بیشتر نزدیک شود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم خرد ناب واندیشه خالق از قلب ” طربناک ” ودل زالل زاییده می شود ”خود آگاهی ” واقعی ریشه در ”جان آگاهی ”دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •به کودکان خود بیاموزیم که چگونه با قلب خود مغز خویش را هدایت کنند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • این که فرزندان ما یاد بگیرند چگونه احساسات خود را کنترل کنند ،چگونه اعتماد به نفس وعزت نفس در خود را ارتقا ءبخشند ،چگونه دارای سعه صدر وسخاوت در زندگی باشند وچگونه حسادت ،کینه توزی وتنگ نظری را از خود دور بسازند ،بیش از یادگیری مهارتهایی که ما در مدارس در قالب محفوظات ذهنی ودروس مختلف به آنها یاد می دهیم اهمیت دارد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •هر تاثیر گذارنده ای بر کودک ،مادام که با صد ها تاثیر گذارنده دیگر همراه وهماهنگ نباشد بی اثر است .هر الگویی تا زمانی که با صد ها الگو ی دیگر همتراز نشود بی فایده است . •ضرورت پیوند خانه ومدرسه از همین منظر وبرای همین منظور به طور دائم مورد تاکید قرار می گیرد.. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم کار مربی به منزله کار مامایی است ،که کار زایش آن چیزی است که متربی به اقتضای فطرت ونیاز خویش آبستن آن است .باروری ، مهیا سازی ،مراقبت وپرورش این نیاز وآماده کردن برای زایش ،هنر لطیف یک مربی ظریف کار است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •در مدرسه باید کودکان بیاموزند که چگونه زندگی کنند وزندگی را آن چنانکه واقعًاهست فهم ودرک کنند . •آن چه واقعًامطرح است ” چگونه ” است نه ” چه ” ،کیفیت درک کل زندگی است ،نه مقدار ومیزان زندگی . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •کودک ،بسیاری از امور را که دیدنی نیست از راه دیده می آموزد. •مثل صدق وصفای درونی ،محبت ومهربانی نجابت اخالقی ووقار وبردباری به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •بسیاری از امور را که شنیدنی نیست از راه گوش می شنوند مانندریا ،تظاهر ، دروغ ،فریب ،کینه ونفرتی که در پشت کلمات شیرین وبه ظاهر نیکو نهفته است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم وقتی به کودکان خود یاد می دهیم که به جای دیدن عیب دیگران ،خوبی ها ونقاط قوت آنها را مد نظر قرار دهند ،در حقیقت احساسات عالی آنان را تقویت کرده ایم وپرورش داده ایم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •خوشبختی در آن است که جنبه خوب افراد واشیاء را ببینیم زیرا در تمام افراد واشیا وپدیده ها ی هستی ،خوبی وبدی چون خورشید وسایه وجود دارد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • به همان اندازه که به فرزندانمان توصیه می کنیم تا از دروغ گویی پرهیز کنند باید پیش از این مراقب باشیم که با دروغ زندگی نکنند ،زیرا با دروغ زندگی کردن ،خطر ناک تر و فریبنده تر از دروغ گفتن است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اگر زندگی ساده وصمیمی داشته باشید عمق وزیبایی را به همراه خواهد داشت ،اگر خلوص وپاکی را در رفتار وگفتار خود حاکم کنید ،آرامش وامنیت درونی خواهید داشت به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم ،اگر دیگران را دوست داشته باشید ،رضایت درونی در شما ایجاد می شود ،اگر به دیگران کمک کنید ،آثار مثبت آن متوجه خودتان خواهد شد .آنچه که به دیگران می دهید پیش از آن که به نفع دیگران باشد به نفع شماست . تا چه میزان این اصول را به کودکان خود آموخته اید ؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • کودکی که ُگ لی را کاشته است تا از زیبایی آن شادمان شود وخود را در این کار لطیف وزیبا شادمان می بیند ،نمی تواند به شرارت وپستی دست بزند واسیر بدبینی وال قیدی بشود .این یکی از پیچیده ترین رازهای تربیتی پرورش حس دینی وانسانی است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •یکی از بهترین نشانه های فرزند خوب آن است که به همه افراد خوبی کند بدون آن که انتظار داشته باشد تا دیگران نیز به او خوبی کنند . •چنین روحیه ای را در خود و فرزندان خویش تا چه اندازه بارور ساخته ایم ؟ •کرامت وبزرگی ،چیزی جز داشتن چنین فضیلتی نیست. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم هر کس آن چنان است که در دل خود فکر می کندهم چون گیاهی که جوانه می زند ،نمی تواند بی بذروبی ریشه باشد ،هر عملی که از ما سر می زند از بذرهای اندیشه هایمان نشات می گیرد .بنابراین آنچه که هستیم بر اساس اندیشه ای که ورزیده ایم ، پرداخته وساخته می شود .خوب است نیک اندیشی را در فرزندانمان پرورش دهیم ،که اگر نیک بیندیشند نیک عمل خواهند کرد ونیک خواهند بود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •پدران ومادران خوب – اما بی علم –غالبًا فرزندان خوب داشته اند ،البته آن جا که نه با زبان ،بلکه با وجود دستان چرا که تربیت دینی با زبان وجود واز طریق کالم قلبی رخ می دهد .درحالی که پدران ومادران عالم – اما بی عمل – احتماًال فرزندانی شرور وبی ایمان داشته اند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم آموزش این که فرزندان ما هر روز با محاسبه ومراقبه ،اعمال ورفتار خود را ارزیابی کنند بیش از آموزش های درسی ومدرسه ای اهمیت دارد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •زیرا این آموزش به خود شناسی ،خود یابی وخودگردانی آن ها کمک می کند بنابراین خوب است که هرشب هنگام خواب به آن ها یاد آوری کنیم که از خود بپرسند :امروز را چگونه گذرانده ام ؟ •چه افکاری نسبت به دوستانم داشتم؟ به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • چه افکاری نسبت به دوستانم داشتم؟ • همین بازنگری وباز اندیشی منجر به باز آفرینی موقعیت های برتر خواهد شد وکودک یاد می گیرد که • چگونه فراتر از آنچه که هست حرکت کند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اگر خواهان فرزندانی حقیقت جو ،نیک اندیش وسلیم النفس هستند ،سعی کنید به آنها یاد آور شوید که در ذهن خود نسبت به کسی بد اندیشی نکنند ویا پشت سر دیگران غیبت نکنند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •زمانی که ما نسبت به دیگران مثبت بیاندیشیم وآن ها را از روی خیر ونیکی یاد کنیم ،به کرامت وعظمت وجود خویش افزوده ایم .آن چه که آدمی را از عشق ونیکی وآرامش وسالمت روانی تهی می سازد بدبینی وکج اندیشی نسبت به دیگران است وآن چه که موجب تیرگی ذهن وافسردگی دل می شود ، بدبینی وبد اندیشی نسبت به خود ودیگران است . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم خوش نویسی ،کاشی کاری ،نیایش ،ترتیل ، تذهیب ،معماری وصدها نمونه دیگر از این دست ،جلوه های زیبایی ،توازن ،هماهنگی ،تناسب ، تقارن و...در اشیا واصوات ورنگ هاست که چنانچه به زیبایی درک شوند منجر به زیبایی درون وهماهنگی ویک پارچگی شخصیت آدمی می شود . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • زیبایی جویی وزیبایی دوستی ،استعداد ها وقابلیت ها ی فطری کود ک را برمی انگیزد، ّح سیات او را تحریک می کند ،عواطف وهیجانات او را تلطیف وتعدیل می کند وبه همین سبب می تواند به زیبایی ونیک سیرتی کودک بیفزاید. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •هر کودکی باید در قلب خویش انسانهای دیگر را درک کند وبه آنها عشق بورزد .اگر ّح س نوع دوستی ومهارت مهر ورزی ومهر جویی در کودک رشد نکند حس دینی او از همان ابتدا خاموش می شود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اگر مصمم هستید فرزندانی مستقل وآزاد اندیش داشته باشید واگر مایلید کودکان شما در آرامش وامنیت درونی به سر برند ،باید شرایطی را فراهم آورید که آن ها هنر تسلط بر خویشتن را یاد بگیرند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم انسان آزاد اندیش وآزاده ،کسی است که توانایی کنترل خویش را در بحرانی ترین شرایط روحی وروانی داشته باشد. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • اگر به فرندان خود بیاموزیم که چگونه بر احساسات خود هوشیار گردند می توانیم زمینه استقالل وآزاد اندیشی را در آنها فراهم کنیم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اما اغلب والدین سعی می کنند احساسات خودشان را جایگزین احساسات فرزندان شان کنند.هر کس تا زمانی که بر خود مسلط است می تواند فراتر از خود حرکت کند وزمانی که تحت سلطه احساسات دیگری است نه تنها بر خود هوشیاری ندارد ،بلکه تمامی توان وانرژی خود را صرف کنترل وعوامل بیرونی می نماید به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بنابراین شایسته است به فرزندان خود اجازه دهیم تا با آرامش درونی واعتماد به نفس ،احساسات خود را بیان کنند .ابزار وجود وصراحت در بیان احساسات عواملی برای کشف خود وهوشیار شدن برخود است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم .این که هر فردی بتواند بدون هیچ گونه تهدید وهراسی بگوید : ”من این گونه احساس می کنم ” به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •کودکان را باید به خاطر وجود ”مستقل ” خودشان ونه صرفًا برای آنچه که اطاعت ویا تقلید می کنند دوست بداریم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم باید این تفاوت ها را به رسمیت بشناسیم تا او قادر باشد بگوید :ممکن است من برجسته ترین شاگرد در مدرسه نباشم اما بهترین سرود خوان یا نقاش یا ورزشکار مدرسه هستم .من هر چند فردی با هوش نیستم اما فردی مهربان هستم . به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم حمایت بیش از حد ،مرقبت افراطی وحساسیت های بی اندازه نسبت به فرزندان باعث می شود که آن ها افرادی محافظه کار ،ناتوان ،وابسته ، نا امن ومضطرب بار آیند به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم استقالل کودک زمانی میسر می گردد که او بتواند شیوه های مختلف ” اندیشیدن“ و“زندگی کردن ” را تجربه کند .تنها از طریق این نوع تجربه های نیکوست که نیک اندیشی ونیک ورزی را خلق می کند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •مادری که به خاطر ترس از غرق شدن فرزندش همیشه به او تذکر می دهد که ”تو هنوز شنا کردن را نمی دانی وممکن است غرق شوی“ به این نکته مهم توجه ندارد که الزمه یادگیری شنا ،آن است که کودک با مراقبت ومداخله های اضطراری وبه موقع بزرگسال ،در آب فرو رود به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم هدف اصلی تربیت این نیست که فرزندانی بار آوریم مطیع دستورات ومقلد رفتارهای ما باشند، بلکه هدف ،پرورش افرادی است که توانایی انجام کارهای بکر وتازه را داشته باشند وبه تکرار آنچه نسل های قبلی انجام داده اند قناعت نکرده ، فرهنگ خویش را باز آ فرینی کنند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم کودکی که یاد می گیرد همیشه احساس تقصیر واحساس گناه (خطا) کند ،کودکی بار خواهد آمد که شخصیت او در بزرگ سالی با نگرانی ،اضطراب ونومیدی همراه خواهد شد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •اراده های ضعیف ،همواره به صورت شعار وحرف وگفتار خود نمایی می کند ، لیکن اراده های قوی ،جز از طریق رفتار وعمل ظهور نمی یابد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم اگر کودک را به گونه ای بار آوریم که همه چیز را همان طور که ما می خواهیم ومی پسندیم ،بدون مقاومت وبی هیچ اندیشه ای بپذیرد ،نباید از او انتظار خالقیت واستقالل داشته باشیم. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم آزادی عمل ،اعتماد به نفس ،احساس مفید بودن ومساله جویی وچراگویی ، زیر ساز ،ذهنی آفریننده وخالق است به کودکان خود اجازه این فرصت ها واظهارات گستاخانه را بدهیم. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • رمز خالقیت ونبوغ در کودکان ،ریشه در شیوه تفکر آن ها دارد .اگر روش نگاه آنان را نسبت به خود ومحیط پیرامون تغییر دهیم ،بگونه ای که هر چیز عادی وکهنه را تازه ونو ببینندوهر معلوم ودانسته ای که با دید نقادی تحلیل کنند وهر واقعه ای را از نو بیافرینند ،راه ورمز نبوغ را به آنان نشان داده ایم .زیرا نبوع نابغه ها نه در کثرت معلومات ومحفوظات آنها بلکه در کثرت سواالت ومجهوالت آنان از پدیده ها ومشاهدات اطراف خود بوده است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم •خالقیت نیروی ترکیب کننده ای است که می تواند افکاری کامًال تازه را که هیچ علمی پیش بینی نکرده است ، ترکیب کند این تنها ممیزه از خالقیت است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم تشویق کردن ،نه به معنای جایزه وپاداش ،بلکه به معنای ایجاد شوقدرونی است. تا کودک از طریق لذت درونی وانگیزه های طبیعی وفطری اش ،به رفتار مورد نظر مشتاق گردد به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم قدرت دانش هر کس در قدرت درک مجهوالتی است که دارد واگر بخواهیم فرزندانمان را عالم بارآوریم باید دامنه مجهوالتشان را افزایش دهیم. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم • دشوارترین وپیچیده ترین الیه های حقیقت در ساده ترین وسطحی ترین الیه های واقعیت نهفته است. • تنها کافی است ذهنی نیوتنی داشته باشیم که عادی ترین پدیده ،چون افتادن سیب از درخت ،یکی از شگفت انگیزترین قوانین علمی را کشف کنیم .اگر کودکان حس کنجکاوی خود را از دست ندهند ،هر کدام دانشمندی • کوچک هستند که در آینده دانش های بزرگی را خلق می کنند. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم بد ترین وخطر ناک ترین جهل ،احساس اشباع از دانش است واگر کودکان ما احساس اشباع شدگی در معلومات کنند به مرگ تفکر وجمود کنجکاوی وخالقیت ذهنی رسیده اند .هنر اولیاومربیان تشنه کردن وتحریک کردن ذهن است. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم تنها چیزی که باید کودک به آن عادت کند این است که به هیچ چیز عادت نکند . این نوع عادت شکنی منجر به گسترش ذهن وتحول در شخصیت کودک می شود. به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم 📙 به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم واین پایان نیست آغاز تربیت واقعی است
39,000 تومان