صفحه 1:
صفحه 2:
پاورپوینت طراحی
شی گرا
فرایند طراحی شی
فصل ۲۲
تعداد |
صفحه 3:
صفحه 4:
کم رنگ ترین جوهرها
75 بهتر ve
از قوي ترين حافظه
هاست
صفحه 5:
سرفصل مطالب
چهار مفهوم طراحی نرم افزار است :
مجرد سازی
نهان سازی
استقلال تابعی
خاصیت پیمانه ای
لایه ی زیر سیستم
لایه ی کلاس و شی
لایه ی پیغام
لایه ی وظایف
زبان مدل سازی یکپارچه 00۸۱
فرایند طراحی سیستم
تفسیم بندی مدل تحليل
همروندی و تخصیص زير سیستم
مولفه ی مدیریت ۲55
فرایند طراحی شی
توصیف اشیاء
الگوهای طراحی
صفحه 6:
لس رال مد راز مس سس ترا
ا ne ee eee
مار لا مر
lect ۴ مه ee) و
گونه ای تغریق نماید که استفاده مجدد را به حداکثر بر ساند.
و در نتيجه سرعت و كيفيت محصول ارتقاء يابد.
صفحه 7:
۱ ton een eee
استفاده مجدد, از آن هم مشكل تر است.
ل ا ا ا كت
.شئ كرا, باعث ايجاد نوعى طراحى مى شود كه سطوح متفاوتى از
پیمانه سازی را فراهم می نماید.
7 مولفه های عمده سیستم در قالب زیر سیستم سازماندهی می
ا Eee Neel corer
صفحه 8:
ماهیت منحصر به فرد طراحی شین گرا در توانایی
آن براى ابجاد جهار مفهوم ره مر :
ات
لت
استقلال تلیس
" خاصیت پیمانه ای
صفحه 9:
aarp
صفحه 10:
ena سس
مر رل را دا
نرم افزار, نیازهای تعریف شده توسط مشتری را تامین نماید
و زيربناى تكنيكى حمايت كننده ى نيازهاى مشترى را بسازد:
صفحه 11:
لابه ى كلاس و شئ
ere era Oe eed ee ey ae
ا لس رل لد سر
۷ زر
صفحه 12:
در مسر
حاوی جزییات طرای است که باعث می شود هر شیع با
همكارى كننده هاى خود ارتباط برقرار نمايد. اين لايه رابطه
های داخلی و خارجی را برای سیستم ایجاد.می کند.
صفحه 13:
لايه ى وظايف
7 حاوی ساختمان داده ها و طراحی الگوریتمی تمام صفات و
اعمال هر شی می باشد.
صفحه 14:
0
صفحه 15:
* طراحى زير سيستم با در نظر كرفتن نيازهاى كلى مشترى (كه با
ea ESRC eu Pee NET PI Tc\c er ol-To1c) ون(
ye sls HE ge لل شئ = ge pled OES, شودر
* طراحی کلاس وشی با توصیف, اعمال و همکاری هایی مدل
6 تضویر می گردد.
0 Dae ee ce neh a
* طراحى وظايف با استفاده از صفات, اعمال. و همكارى.قاى
ا ا
صفحه 16:
0 کت 10 , 561110167 مولفه را برلیطرلحیبیشنهد
ور لا مر
ee) رس بر
Mis dlc UM, UT
5 مشخصه ی -۲
لد سس سر 1
Pes ener cal
0 ا ones mercy
000
1 res res een
اد اعمل. 2
-٩ مشخصه ی ارتباطات پیغام هار
۰- شناسایی سرویس های اتحصاری:
صفحه 17:
Bertrand Meyer ات لا(
مورد تسوانلییبکووشطواحوبه منظور دستیلبیسه
ROME ۱
میدهد:
۱
ae merce
چا
wots ©
صفحه 18:
از اين معيار ها 1/1©77©17 ينج اصل بنيادى طراحى را
oecere) ا ا رك
تس
ا ا
Sg رابت
۱ i
0 رت
SE! gilli 7
صفحه 19:
(UML.
زبان مدل سازى يكيارجه(
ا
ام
corr pro me re OV 0 00
* طراحی سیستم
eee
صفحه 20:
جريان فرايند براى طراحى شئ كرا
صفحه 21:
cere ا SCS een alsa coerce
را سرا راو IS) Spe
real 2)
مدل تحلیل به زیر سیستم ها تفسیم:شود. *
همزمانی های مشخص شده توسط مسئله شناسایی شود. . *
1
طراحی راط کاررنجام شود. *
يك استراتزى باية يزلى بياده سازى مديريت داده ها انتخاب شود. *
منابع سراسری و مکانیزم های کنترل لازم برای دسترسی به آنها شناسایی شود *
1 مكانيزم كنترل مِنَالبقَ براى سيشنتم شامل
50 روش ادره شرایط مرزی *
صفحه 22:
تقسیم بندی مدل تحلیل
gee Ss ltl, Le gy ی وند پستی, بت زیر
ES ee ene eet sek et Me enced
* هنگامی که دو سیستم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند می توانند
و چا
به زیر سیستم ها تقسیم بندی می شود فعالیت
سس
fe eaten eee
گرا حاوی یک یا جند زیر سیستم است و سطح متفاونی از مجرد سازی.
عملکرد لازم برای دستیابی به توابع سیستم را نشان می دهد.
صفحه 23:
eS coe SAGE eee eee)
طراحی زبر مطابقت داشته باشند:
Ee ee ce ee ا a
آن همه ی ارتباطات با اجزاء دیگر سیستم ارتباط برقرار نماید.
به استثناء تعداد اندک "کلانتهای ارتباطی , کلاسهای داخل زیر *
سیستم باید فقط با کلاسهای دیگر آن زیر سیستم ارتباط برقرار
نمایند.
تعداد زير سيستم ها بايد كم باشد.
زیر سیستم,می تواند ازداخل تقسیم بندی شود تا به کاهش *
صفحه 24:
همروندى و تخصيص زبر سيستم
اكر زير سيستم ها همروند باشند دوامكان وجود دارده
Tt concer SNe aD ا
٠ اختصاص زير سيستم ها به يك يردازئده ear ite pie همروندى از
صفحه 25:
مولفه ى مديريت 135[6'
0 و ۷011۲007 1سترلتزیزیر را <<
8515 لا سا
خصوصیات >81تاها تعیین شوند.
یتح ST SERS SN eS
eee تا ced
صفحه 26:
مولفه ى رابط كاربر
اس بل ا ام 1
neo ed ا 0
مهم و بحرانی برای اکثر کاربرهای مدرن می باشد.
صفحه 27:
مولفه ی مدیر بت داده
مدبریت داده سامل دو زمینه ی قابل توجه است:
مدیریت داده هایی که برای کاربرد بحرانی هستند.
ایجاه زیر بنایی برای ذخیره و بازیابی اشیاء.
صفحه 28:
a) سر همست
er Sales سيستم. يا محصول شئ كرا در دسترس
ِا
أين منابع در يك زمان رقابت مى كنند.
" منابع سراسرى سيستم مى توانند موجوديت خارجى (براى
مثال گرداننده ی دیسک, پردازنده پا خط ارتباطی) یا مجردات
Renae ica nite wr
صفحه 29:
Oe in BOG) (۱
ایب زب سس سرب سرت سرت سب برد سس =
|
صورت یک مجموعه توسعه یابد.
صفحه 30:
ار رت
قراردادی برای یک زبر سیستم باید دنبال شوند:
ا 72
لیست,شود.
5 براى هر قرار داد, به اعمالى توجه داشته باشيد كه بزاى يياده
سازى وظايف آن قرار داد لازم هستند (از هر دو نوع
eee ا ال
صفحه 31:
برش بش یت ثرار ناد را سر گر بتیرید, مولی بد صورت زیر ایبتاد
a
قالب ييقام |اعمال |كلاسها |همكارى كننده ها نوع | قرارداد
صفحه 32:
۴ اگر نوع تعامل بین زیر سیستم ها پیچ
ا 0 ses) كرود
"3
صفحه 33:
gl? ap
طراحی شی, جزئیات طراحی اشیاء و تعامل های آنها را مدنظر دارد.
لب سرلس براسلر سرت تل شریت اده در فسن را
مسبت رل سل برش سس رس زر
های آن کامل می شود. طراحی شی مخصوصا یه مشخصه ی نوع
ا ا ا
توجه درد
صفحه 34:
توصيف اشياء
توصيف طراحى يك شئ (نمونه اى از يك كلاس يا زير كلاس)
یکی از این شکل ارادزرم
. توصیف پروتکل, ایجاد کننده ی رابط یک شی می باشد, با استفاده از تعریف
و مد رت رل سس و سر
pe الم در
توصيف بياده سازى, جزئيات يياده سازى را براى هر عمل مشخص شده توسط
egereen pre 000
صفحه 35:
توصیف پیاده سازی شامل این اطلاعات می باشد:
* مشخصه ی نام ی و ارجاع به کلاس.
* مشخصه ى ساختمان داذةاى خصوصى همراه با نمايش اقدام
داده و انؤاع.
TE SES Be See
جنين توصيفات رويه اى. توصيف رويه آى حاوى اطلاعات كافى
لا
2
صفحه 36:
7
و
* ساختمان داده ها به طورهمروند با الگوریتم ها طراحی می شود. چون
وا CS) CoC ل ed 2
هایی که منعکس کننده این صفات هستند, ارتباط زیادی با طراحی
الگوریتمی اعمال متناظر آنها دارد.
صفحه 37:
پس از ایجاد مدل شی اصلی بهینه سازی باید
اد مس سس سر سر رایرار مس سرت
طراحى شئ بيشنهاد مى كنند:
ا ل ا ل ل ل
استفاده ى بهينه اى از منابع مى نمايد وبياده سازى آن آسان است.
سر(
1۱ ee eens SI eee ecco
شوند تا كارابى بردازش ارتقاء يابد.
صفات جدَیدّی ایجاد شوند تا اطلاعات بدست آمده را ذخیره نمایند
همراه با اجتناب از محاسبه ی مجدد.
صفحه 38:
1
" يك جنبه مهم از كيفيت طراحى نرم افزار , خاصيت ييمانه ای
ا ا ا ۱
برنامه اى كامل با يكديكر تركيب مى شوند.
وچ ASS co es aly) cl ee lee a LI
تست 2 سر 1 لد 1
ال تس لاس مد 7 رم رس بل در
0
صفحه 39:
۳۹ es
در ee eas ترار نس نرمر لثزار پا ب تیال سر
موردی بگردد که الگوهای طراحی موجود را مجدد استفاده
Cele ا ۳
جای این که مورد جدیدی را ایجاد کنند.
صفحه 40:
استفاده از آلكوهاى طراحى
در يك سبستم شئ كراء الكوهاى لراحى با بكاركيرى ذو
امكاني زم مثفاوت"قابل استفاده هستئد:
ورائت و ترکیب
صفحه 41:
پاورپوینت طراحی
شئ گرا
فرایند طراحی شئ
فصل 22
تعداد اسالید41 :
كم رنگ ترين جوهرها
بهتر
از قوي ترين حافظه
هاست
(ضرب المثل چيني)
سرفصل مطالب
چهار مفهوم طراحی نرم افزار است :
مجرد سازی
پنهان سازی
استقالل تابعی
خاصیت پیمانه ای
الیه ی زیر سیستم
الیه ی کالس و شئ
الیه ی پیغام
الیه ی وظایف
زبان مدل سازی یکپارچهUML
فرایند طراحی سیستم
تقسیم بندی مدل تحلیل
همروندی و تخصیص زیر سیستم
مولفه ی مدیریت Task
فرایند طراحی شئ
توصیف اشیاء
الگوهای طراحی
طراحی شئ گرا مدل تحلیل را که با استفاده از تحلیل شئ گرا
بدست آمده ,به مدل طراحی تبدیل می نماید ,که مبنای ساخت
نرم افزار خواهد بود.
ط-راحی شئ گرا الگویی را برای طراحی ایجاد می کند که باعث می شود مهندس -نرم
افزار ,معماری شئ گرا را به
گونه ای تعریف -نماید که استفاده مجدد را به حداکثر بر ساند
و در نتیجه سرعت و کیفیت محصول ارتقاء یابد.
طراحی شئ گرا مشکل است و طراحی نرم افزار شئ گرای قابل
استفاده مجدد ,از آن هم مشکل تر است.
بر خالف روشهای متداول طراحی نرم افزار,طراحی
شئ گرا ,باعث ایجاد نوعی طراحی می شود که سطوح متفاوتی از
پیمانه سازی را فراهم می نماید.
مولفه های عمده سیستم در قالب زیر سیستم سازماندهی می
شود ,که پیمانه ی سطح سیستم نامیده میشود.
ماهیت منحصر به فرد طراحی شئ گرا در توانایی
آن برای ایجاد چهار مفهوم طراحی نرم افزار است :
مجرد سازی
پنهان سازی
استقالل تابعی
خاصیت پیمانه ای
هرم طراحی شئ گرا
الیه ی زیر سیستم
حاوی نمایشی از هر یک از زیر سیستم است که باعث می شود
نرم افزار ,نیازهای تعریف شده توسط مشتری را تامین نماید
و زیربنای تکنیکی حمایت کننده ی نیازهای مشتری را بسازد.
الیه ی کالس و شئ
حاوی سلسله مراتب کالسها است که باعث می شود سیستم با
استفاده از ساختاری از کل به جزء ایجاد گردد .این الیه حاوی
نماشهایی از هر شئ می باشد.
الیه ی پیغام
حاوی جزییات طرای است که باعث می شود هر شئ با
همکاری کننده های خود ارتباط برقرار نماید .این الیه رابطه
های داخلی و خارجی را برای سیستم ایجاد می کند.
الیه ی وظایف
حاوی ساختمان داده ها و طراحی الگوریتمی تمام صفات و
اعمال هر شئ می باشد.
ترجمه مدل تحلیل شئ گرا به مدل طراحی شئ گرا
طراحی زیر سیستم با در نظر گرفتن نیازهای کلی مشتری (که با
use-caseها نشان داده شده اند) و وقایع وحالت هایی که از
خارج قابل مشاهده می باشند (مدل شئ -رفتار) ,انجام می شود.
طراحی کالس وشئ با توصیف ,اعمال و همکاری هایی مدل
CRCتصویر می گردد.
طراحی پیغام با استفاده از مدل شئ-رفتار انجام می گیرد.
طراحی وظایف با استفاده از صفات ,اعمال ,و همکاری های
توصیف شده در مدل CRCبدست می آید.
Ficmanو Kemerer , 10م-ول-فه را ب--را-یط-را-ح-یپ--یشنه-اد
می کنند که به منظور مقایسه ی روشهای متداول گوناگون
طراحی شئ گرا به کار می برد:
-1
-2
-3
-4
-5
-6
-7
-8
-9
-10
نمایش سلسله مراتب پیمانه ها.
مشخصه ی تعاریف داده ها.
مشخصه ی منطق رویه ای.
نمایش دنباله پردازش.
نمایش حالت هاو تغییر حالتهای هر شئ.
تعریف کالس ها سلسله مراتب ها .
انتساب اعمال به کالس ها.
تعریف جزئیات اعمال.
مشخصه ی ارتباطات پیغام ها.
شناسایی سرویس های انحصاری.
Bertrand Meyerپ نج م عیار را ب رایق ضاوتدر
ی ه
راحی ه م نظور د س تیاب ب
ب
م ورد ت واناییی کروشط
خاصیت یمان ه ایو ارتباط آن ها ب ه ط راحیش یگ را ارائ ه
پ
م ید هد :
قابلیت تجزیه .
قابلیت ترکیب .
قابلیت فهم .
تداوم .
حفاظت .
از این معیار ها Meyerپنج اصل بنیادی طراحی را
پیشنهاد می کند که می تواند از معماری های پیمانه ای
بدست آید:
واحد های پیمانه ای زبانی .
رابط های اندک.
رابط های کم(چسبندگی ضعیف).
رابط های صریح.
پنهان سازی اطالعات.
زبان مدل سازی یکپارچه()UML
ت UMLدر ق--ا--لبدو ف--عا--لیتع-مده -ط-را-ح-یس--از-ماندهیش--د ه ا-س :
طراحی سیستم
طراحی شئ
Ta s k
,
جریان فرایند برای طراحی شئ گرا
فرایند طراحی سیستم
طراحی سیستم جزئیات معماری الزم برای ایجاد سیستم یا
محص-ول را توسعه می دهند .فرایند طراحی سیستم شامل فعالیت های
زیر است:
مدل تحلیل به زیر سیستم ها تقسیم شود.
همزمانی های مشخص شده توسط مسئله شناسایی شود.
زیر سیستم ها به پردازنده ها و taskها اختصاص یابند.
طراحی رابط کاربر انجام شود.
یک استراتژی پایه برای پیاده سازی مدیریت داده ها انتخاب شود.
منابع سراسری و مکانیزم های کنترل الزم برای دسترسی به آنها شناسایی شود
مکانیزم کنترل مناسبی برای سیستم شامل مدیریت taskها طراحی شود.
روش اداره شرایط مرزی مشخص شود.
مرور و توجه به فاکتور های تعادل شود.
تقسیم بندی مدل تحلیل
زیر سیستم ها براساس وظایفشان دسته بندی می شوند یعنی یک زیر
سیستم می تواند با سرویسهایی که فراهم می کند شناسایی گردد.
هنگامی که دو سیستم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند می توانند
اتصال تولید کننده – مصرف کننده یا اتصال نقطه به نقطه ایجاد کنند.
هنگامی که سیستم به زیر سیستم ها تقسیم بندی می شود فعالیت
دیگر طراحی به نام الیه بندی انجام می گیرد.هر الیه ی سیستم شئ
گرا حاوی یک یا چند زیر سیستم است و سطح متفاوتی از مجرد سازی,
عملکرد الزم برای دستیابی به توابع سیستم را نشان می دهد.
در ضمن تعریف (و طراحی ) زیر سیستم آنها باید با معیارهای
طراحی زیر مطابقت داشته باشند:
زیر سیستم باید رابطی با تعریف دقیق داشته باشد که از طریق
آن همه ی ارتباطات با اجزاء دیگر سیستم ارتباط برقرار نماید.
به استثناء تعداد اندک ”کالسهای ارتباطی“ ,کالسهای داخل زیر
سیستم باید فقط با کالسهای دیگر آن زیر سیستم ارتباط برقرار
نمایند.
تعداد زیر سیستم ها باید کم باشد.
زیر سیستم می تواند ازداخل تقسیم بندی شود تا به کاهش
پیچیدگی کمک کند.
همروندی و تخصیص زیر سیستم
اگر زیر سیستم ها همروند باشند دوامکان وجود دارد:-
()1
()2
اختصاص هر زیر سیستم به پردازنده مستقل.
اختصاص زیر سیستم ها به یک پردازنده و فراهم نمودن امکانات همروندی از
طریق امکانات سیستم عامل.
مولفه ی مدیریت Task
ی-ش-یاء ک--ه Coadو yourdonا-س-ترا-تژیز-یر را ب--را-یط-را-ح ا
taskهایه-مرو-ند را م-دیری-تم-یک--نند پ--یشنه-اد م-ین--مای-ند :
خصوصیات taskها تعیین شوند.
یک taskهماهنگ کننده و اشیاء مربوط به آن تعریف شود.
هماهنگ کننده و taskهای دیگر مجتمع شوند.
مولفه ی رابط کاربر
اگر چه مولفه رابط کاربر در رابطه با محدوده ی مسئله
پیاده سازی می شود ,رابط ,نمایش دهنده ی زیرسیستمی
مهم و بحرانی برای اکثر کاربرهای مدرن می باشد.
مولفه ی مدیریت داده
مدیریت داده شامل دو زمینه ی قابل توجه است:
()1
()2
مدیریت داده هایی که برای کاربرد بحرانی هستند.
ایجاد زیر بنایی برای ذخیره و بازیابی اشیاء.
مولفه ی مدیریت منبع
منابع گوناگونی برای سیستم یا محصول شئ گرا در دسترس
هستند و در بسیاری از موارد زیر سیستم ها برای دستیابی به
این منابع در یک زمان رقابت می کنند.
منابع سراسری سیستم می توانند موجودیت خارجی (برای
مثال گرداننده ی دیسک ,پردازنده یا خط ارتباطی) یا مجردات
(برای مثال بانک اطالعاتی ,یک شئ )... ,باشند.
ارتباط بین زیر سیستم ها
پس از مشخص شدن هر زیر سیستم ,همکاری های موجود بین
این زیر سیستم ها نیز باید تعریف شوند .مدلی که برای شئ -
با -شئ استفاده می شود می تواند برای تمام زیر سیستم ها به
صورت یک مجموعه توسعه یابد.
مراحل طراحی زیر به منظور مشخص نمودن
قراردادی برای یک زیر سیستم باید دنبال شوند:
)1
هر درخواستی که با همکاری زیر سیستم ها قابل انجام است
لیست شود.
)2
برای هر قرار داد ,به اعمالی توجه داشته باشید که برای پیاده
سازی وظایف آن قرار داد الزم هستند (از هر دو نوع
خصوصی و به ارث رسیده).
)3
در هر دفعه یک قرار داد را در نظر بگیرید ,جدولی به صورت زیر ایجاد
کنید.
قالب پیغام اعمال
کالسها همکاری کننده ها نوع
قرارداد
)4اگر نوع تعامل بین زیر سیستم ها پیچیده باشد ,یک
نمودار زیر سیستم – همکاری مانند زیر ایجاد می گردد.
فرایند طراحی شئ
طراحی شئ ,جزئیات طراحی اشیاء و تعامل های آنها را مدنظر دارد.
این طراحی براساس معماری کل تعریف شده در ضمن طراحی
سیستم و بر طبق راهنمایی های توافق شده ی طراحی و پروتکل
های آن کامل می شود .طراحی شئ مخصوصا به مشخصه ی نوع
صفات ,نحوه ی عملکرد اعمال و روش اتصال اشیاء با اشیاء دیگر
توجه دارد.
توصیف اشیاء
توصیف طراحی یک شئ (نمونه ای از یک کالس یا زیر کالس)
یکی از این شکل ها را دارد:
()1
توصیف پروتکل ,ایجاد کننده ی رابط یک شئ می باشد ,با استفاده از تعریف
هر پیغامی که شئ می تواند دریافت کند همراه با عملی که شئ در ضمن دریافت
پیغام انجام می دهد.
()2
توصیف پیاده سازی ,جزئیات پیاده سازی را برای هر عمل مشخص شده توسط
پیغام ارسال شده به شئ نشان می دهد.
توصیف پیاده سازی شامل این اطالعات می باشد:
مشخصه ی نام شئ و ارجاع به کالس.
مشخصه ی ساختمان داده ی خص-وصی همراه با نمایش اقدام
داده و انواع.
توصیف رویه ای هرعمل یا در حالت دیگر اشاره گرهایی به
چنین توصیفات رویه ای .توصیف رویه ای حاوی اطالعات کافی
برای اداره ی مناسب تمام پیغامهای توصیف شده در توصیف
پروتکل باشد.
طراحی الکریتمها وساختمان داده ها
الکریتمی برای پیاده سازی مشخصه ی هرعمل ایجاد می شود.
ساختمان داده ها به طورهمروند با الگوریتم ها طراحی می شود .چون
اعمال ,صفات یک کالس را دستکاری می کنند ,طراحی ساختمان داده
هایی که منعکس کننده این صفات هستند ,ارتباط زیادی با طراحی
الگوریتمی اعمال متناظر آنها دارد.
پس از ایجاد مدل شئ اصلی بهینه سازی باید
انجام شود .سه مورد عمده را برای بهینه سازی
طراحی شئ پیشنهاد می کنند:
)1
)2
)3
مرور مدل شئ – رابطه برای اطمینان از اینکه طراحی انجام شده
استفاده ی بهینه ای از منابع می نماید وپیاده سازی آن آسان است.
درصورت نیاز افزونگی ,قابل قبول است.
ساختمان داده های صفات و الگوریتم های اعمال متناظر آنها بازبینی
شوند تا کارایی پردازش ارتقاء یابد.
صفات جدیدی ایجاد شوند تا اطالعات بدست آمده را ذخیره نمایند
همراه با اجتناب از محاسبه ی مجدد.
مولفه و رابط های برنامه
یک جنبه مهم از کیفیت طراحی نرم افزار ,خاصیت پیمانه ای
است.یعنی مشخصه ی مولفه های(پیمانه های) برنامه که برای تشکیل
برنامه ای کامل با یکدیگر ترکیب می شوند.
شیوه ی شئ گرا شئ را به عنوان مولفه ای از برنامه تعریف می کند که
به مولفه های دیگر متصل می شود(برای مثال داده های خصوصی و
اعمال) .اما تعریف اشیا و اعمال کافی نیست .در ضمن طراحی رابط های
بین اشیاء و ساختار کلی (از نظر معماری)اشیاء باید شناسایی شوند.
الکوهای طراحی
در فرایند تحلیل شئ گرا ,مهندس نرم افزار باید به دنبال هر
موردی بگردد که الگوهای طراحی موجود را مجدد استفاده
نمایند (زمانی که با نیازهای طراحی مطابقت داشته باشند) ,به
جای این که مورد جدیدی را ایجاد کنند.
استفاده از الگوهای طراحی
در یک سیستم شئ گرا ,الگوهای طراحی با بکارگیری دو
مکانیزم متفاوت قابل استفاده هستند:
وراثت و ترکیب