صفحه 1:
هفت گام موثر مهم برای کار ١|
آفرین شدن و پاردایم های
كار آفرينى
وبرايش جديد
تعداد اسلاید ها :۷۵
صفحه 2:
صفحه 3:
: الناس علی دین ملوکهم.
اگر حاکمی مدیری و کار آفرینی مدبر باشد ودلسوز مردم. 5
در همه افراد اثر می کند هرچند که مجموعه اش به وسعت یک
نشناسد بوی خوش کارهایش به همه خواهد:
كلى خوشبوی در حمام روزی
رسید از دست محبوبی به دستم
بدو گفتم که مشکی يا عبیری؟
که از بوی دلاویز تو مستم
بگفتا من گلی ناچیز بودم
و لیکن مدتی با گل نئستم
کمال همنشین در من اثر کرد
وگرنه من همان خاکم که هستم
صفحه 4:
سرفصل مطالب
ام اول مبانی اولیه کار آفرینی
سیر تکامل واژه کار آفرینی,
نگرش های اقتصادی در مورد کار آفرینی
سایر علوم در باب کار آفرینی
ساير علوم در باب كار قرب
تعریف کار آفرینی
باردایم های کار آفرینی
کام دوم تصمیم گیری
کسب و کار
جكونه (تصميم كيرى)
كام سوم مسير كسب وكار
أز كجا آغاز كنيم؟
out Jue
مذاکره و تامین مالی اولیه
طرح کسب و کان
مذاکره و تامین مالی اولیه
ساخت با اجرای نمونه اولیه
کام چهارم طرح کسب و کار
کام پنجم آموزش کار آفرینیٍ
کام شم تدریس طرح کسب وکار
كام هفتم آموزش دانشگاهی کارآفرینی
?
صفحه 5:
کم رنگ ترین جوهرها بهتر
از قوي ترین حافظه هاست
Gas) 7
۷
لح
صفحه 6:
Doi eF
oft HB a lly
صفحه 7:
سیر تکامل واژه کار آفربنی
* واژه کارآفريني از واژه فرانسوي
مسج( گرفته شده است.
٠ اين واژه در قرن چهاردهم به مودیان
مالياتي اطلاق مي شد (ربسک پذيري)
* در قرن پانزدهم این واژه به رهبران
ارکست موسيقي اطلاق گردید
(هماهنگ کننده)
* در قرن شانزدهم به كساني اطلاق مي
شد كه به ماموريت هاي نظامي اعزام
مي شدند (مبارز و جنگجو)
صفحه 8:
سیر تکامل واژه کا رآفرینی(ادامه)
* در قرن هجدهم از اين اصطلاح در
فعاليتهاي سنگر سازي 3 ساختمان
سازي استفاده شد (مدافع)
٠ در قرن هجدهم این واژه fae
فعاليتهاي اقتصادي مورد ا
قرار گرفت (کارآفرین heel
نکته کلیدی: کارآفرین به معناي امروزي
دب مسا را در واژه خویش
> ات گرفته ی رسک پذيري,
هماهنگي, مدافع و هزاران وازه بعدي
دیگر
صفحه 9:
سیر تکاملی کار آفربنی در اقتصاد
اختصادادنان کلاسیک تانب اسمیت و
ریکاردو, نقش مهمي براي كارافريني در
توسعه قايل نبودند.
ریچارد کانتیلون (1/30) براي آولین انار
افرادي را که با قبول خطر در بازار بورس
فعالیت مي کنند, جزو عوامل تولید شمرد.
۰ جان باتیست ی اولین فردي بود که بر
نقش کارآفرینان در بسیج منابع اشاره
نمود.
ژوزف شومپیتر (1934) کارافرینان را
موتور محرکه ي توسعه اقتصادي شمرد.
صفحه 10:
نکرش های اقتصادی در مورد کار آفرینی
۰ گر نشو جوري : کارآفرین صاعقه اي
pee oer ee ec
فرآيندهاي مولد را بررسي و بهترین گزینه را
ب مي کند.
۶ نگرش ۱ تريش ؛ بر اساس اين نكرش کارآفرینان
فرصت هاي با ات بر ۱
2 0 cl incesmiaee
کنند.
* نگرش ظومييتر: شومپیتر کارآفرین را فردي
جسور و رهبري الهام بخش مي داند که
معرفي چارچوب هاي جدید, عدم تعادل
اقتصادي ایجاد مي کند.
صفحه 11:
سایر علوم در باب کا رآفرینی
٠ راکنا رت : بررسي رابطه بین صفات و
ويزكيهاي افراد مختلف با انكيزش و عملكرد
كارافرينانه انها
Boy Uh ary Ye : تاثير معيارهاي جامعه شناختي
ماننه مذهب نزاد, جنسیت و . برروي فعالینهای
کارآفرینانه افراد
هروء قثا بان ؛ بررسي نقش فرهنگ و روابط
اجتماعي در انجام فعاليتهاي کارآفرینانه
هریت : در اواخر دهه 180 به كارآفريني توجه
نموده و بيشتر بر أداره كسب aes
معيارهاي مديريتي مانند Ube و ... توجه نمود.
صفحه 12:
تعریف کار آفرینی
* كارآفريني نیز مانند سایر تعاریف علوم انساني
تعریف دقیق و كاملي ندارد.
٠ كارافريني بر بهره برداري از فرصت هاي
کشف نشده تاکید دارد (کرزنر 1974).
۰ کارآفرین فردي است که چارچوب هاي جديدي
را در جهت تخریب چارچوبهاي موجود معرفي
مي کند (شومپیتر 1934).
۷" کارافربیی ارت است ار کیرد فرصت ها
بدون توجه به منابعي که در کنترل اند
(استیونسون 1992)
صفحه 13:
باردايم های کار آفرینی
پاردایم شومپيتري: ساخت فرصت هاي جدید بر
اساس معرفي چارچوبهاي جديدي که چارچوب هاي
قبلي را در هم مي شکند (مکانیزم تخریب خلاق)
پاردایم كرزنري: کشف فرصت هاي جدید در محیط
بازار, فرصت هايي که از دید ساير افراد پنهان
باقي مي ماند (مکانیزم هوشياري کارافرینانه)
امروزه پارادایم کرزنر براي كارافريني پارادایم
پذیرفته شده تري است و افرادي را کارآفرین مي
نامند که در واقع موفق به کشف فرصت ها مي
شوند.
صفحه 14:
299 eS
تصديم تيرى
صفحه 15:
جرا كسب و کار؟
* نیاز به پول (کارافرینان اقلیت)
٠ نياز به موفقیت (مک کله لند)
* نیاز به چالش (اداره زدگي)
* نیاز به استقلال (آدم خود بودن)
سوال: آیا صرف انكيزه براي ورود به
صفحه 16:
چگونه (تصمیم گیری)
٠ ويژگيهاي فردي:
- ریسک پذيري
- تحمل ابهام
- بينش رشد
* سبک زندگي (عاروسرا):
* آیا آمادگي ورود به دنياي کسب و کار را دارید؟
صفحه 17:
ا سود
ادير تحب و كار
صفحه 18:
از کجا آغاز کنیم؟
پاسخ: شکاف بين عرضه و تقاضا
سوال: ايده جيست؟
جواب: راههاي بهره برداري از فرصت
صفحه 19:
غربال ايده
* غربال ایده: نگاهي گذرا به ایده هاي شناسايي
شده و كنار گذاشتن ايده هايي که در نگاه اول
امكان اجرا ندارند.
* روشهاي غربال ايده:
- استفاده از جى ليست:
* عدم محدودیت منابع تولید
* میزان سرمایه منطقي (خارج نبودن از گلیم فرد)
* عدم ممنوعیت دولتي
* عدم وجود انحصار
صفحه 20:
غربال oust (ادامه)
* عدم موانع مهم در بازاريابي محصول
* عدم مغایرت با برنامه هاي شرکت (براي کسب و
كارهاي موجود)
- استفاده از شورا
+ انتخاب دقیق اعضا
* غربال ایده ها توسط اعضا, ذکر دلایل و معیارها
* به شور گذاشتن معیارها و انتخاب معيارهاي مشترک
* غربال مجدد ایده ها توسط شورا با توجه به معيارهاي
مشترک
صفحه 21:
اولویت بندى ايده
z اولويت بندي ايده: : مشخص نمودن
اولویت ایده هاي انتخابي
- استفاده از جى ليست رتبه اي:
»* بازار كافي و مناسب
٠ رشد مناسب بازار
* رقابت پذيري عوامل تولید
* ریسک و خطرات محصول
نکته: اگر ایده اي در يكي از حوزه ها
رتبه پاييني داشته باشد با وجود نمره
کل بالاء مردود مي شود.
صفحه 22:
اولویت بندی ایده (ادامه)
- استفاده از تکنیک متمم (موانع. تشویقات, مزایا و
معایب)
* شناسايي دقیق موانع. تشویقات, مزایا و معایب
رتبه دادن به متمم شناسايي شده (0 نا 5)
* ثمره دادن به متمم شناسايي شده (7- تا 0و 0 نا 7+)
* محاسبه نمره کل هر ایده
- استفاده از تکنیک متمم دلفي
ال شورای تحص رو دبا / نعره)
* اجراي متمم توسط افراد
* چرخش متمم ها و انجام متمم دوباره
* دریافت متمم هاي نهايي و ایجاد متمم مشترک
صفحه 23:
ow! wus!
* در اين مرحله با توجه به غربال ایده ها و
اولویت بندي آنها بهترین ایده را انتخاب مي
- ایجاد پروفایل اولیه ایده
* عنوان ايده
* تشريح ايده
* نتایج غربال ایده
* نتایج اولویت بندي ايده
* تشکیل تیم اجرايي
* ترسیم درخت توسعه ايده
صفحه 24:
امکانسنجی اولیه
* آیاایده مورد نظر ارزس اجرا را دارد یا حبر؟
- منابع ثانویه
* کتابخانه ها
* اینترنت
* مراکز دولتي
- مرکز آمار ایران
- پژوهشکده هاي دولتي
- سازمان هاي مرتبط با طرح
- منابع اولیه: در اين مرحله کمتر نیاز مي شود.
صفحه 25:
2 نظر به رد يا تثبيت ايده براي اجرا بعد از انجام
امكانسنجي ايده انتخابي
- تثبيت يروفايل ايده
* عنوان نهايي ايده
٠ نتايج حاصل از امكانسنجي
* تثبيت تيم نهايي براي اجرا
تثبيت درخت نهابي توسعه
* ترسيم خطوط زماني
* ترسيم حوزه هاي وظيفه اي
صفحه 26:
طرح کسب و کار
۶ در این مرحله براي ایده تثبیت شده, طرحي
جامع و کامل نوشته مي شود.
- دورنماي استراتژیک
- دورنماي سازماني
- دورنماي بازار
- دورنماي عملياتي
- دورنماي مالي
- دورنماي توسعه
صفحه 27:
مذاکره و تامين مالى اوليه
2 در این مرحله مقدمات و مذاکرات اولیه براي
تامین مالي اولیه جهت اجراي کسب و کار انجام
- شناسايي فرد (گروه) مخاطب
< شناسايي علاقه مندي هاي فرد (گروه) مخاطب
- بازنگري طرح کسب و کار جهت انطباق بر علاقه
منديهاي فرد (گروه) مخاطب
کر ۱
مذاکره علمي
نکته: در بازنگري طرح اصالت طرح حفظ مي
شود.
صفحه 28:
ساخت با اجرای نمونه اولیه
* در این مرحله محصول aol ساخته پا عرضه
مي شود.
- کالا (محصول توليدي): براي محصولات توليدي
نمونه اولیه در حجم آزمايشگاهي تولید مي شود.
- خدمت (محصول خدماتي): براي محصولات خدماتي
پروزه به صورت آزمايشي يا پایلوت در اشل کوچک
اجرا مي شود.
معمولا تامین مالي اولیه براي اين منظور و
توسط 1239 دوستان يا فرشتكان سرمایه گذار
(Bute Investors) انجام مي شود.
صفحه 29:
آزمایش بازار
* در این مرحله رفتار بازار در مقابل محصول يا
خدمت ارائه شده مورد سنجش قرار مي گیرد.
* در این مرحله دو نتیجه كلي حاصل مي شود:
- محصول مورد پذیرش بازار قرار مي گيرد.
- محصول با انجام اصلاحات مورد پذیرش بازار قرا
خواهد گرفت.
نکته: محصول در اين مرحله مردود نمي شود,
مگر اینکه مراحل قبل انجام نشده باشد یا
پنجره فرصت بسته شده باشد.
صفحه 30:
آزمایش بازار (ادامه)
* سراحل | Bly pales
- انتخاب مکان هدف مناسب
- استفاده از تکنیک هاي آزمایش بازار
* مشاهده
ری
ِ پرسشنامه
* تركيب
سيت آوري داده ها و تحلي
صفحه 31:
مذاکره و تامین مالی ثانوبه
* در این مرحله مقدمات و مذاکرات براي اجراي
نهايي يا تولید انبوه انجام مي شود.
* ابزارهاي اين مرحله عبارتند از:
- طرح كسب و كار
- كزارش آزمايش بازار
= عون اولله مخضول
۶ در این مرحله. سرمایه گذاران مخاطره پذیر
Sb (Ovcture Cupitcts) هاء موسسات د ولتي
les cus Bs لا حوزه اقدام
به سرمایه گذاري مي
صفحه 32:
اجرای نهایی يا تولید انبوه
: در اين مرحله محصول به صورت آنبوه تولید
شده و یا در جامع هدف اجرا مي گردد.
* ابزارهاي مورد نظر
- طرح پروژه عملیات اجرايي
- طرح سازماني نهايي
- برنامه مدون ورود به بازار
برنامه استراتژیک عملي
- مدل عملي کسب و کار
صفحه 33:
پرسش اساسی
۴ مهمترین dls. در فرایند راه آندازی gems
اري ازمايش بازار _
زيرا بعد از مرحله ازمايش بازار است كه
بيشترين هزينه ها انجام مي شود. نادرست
بودن نتيجه أزمايش بازار يعني یک
صفحه 34:
egy eS
تون كدب و كاز
صفحه 35:
انواع طرح ها
* طرح بروژه (:۸ (Pr
۶ طرح توسعه (۳<) مجممصلمره))
(Proposd) پروپوزال *
* طرح توجيهي
* مطالعه امكانسنجي (بلى:©) رتاطصدجة))
٠ طرح کسب و کار (۳۰) ععصی؟)
صفحه 36:
* بانک ها a
a و موسسا
* شرکا و سرمایه
ران
٠ سازمان هاي دولتي
1 5 بان
* کارکنان
* رقبا
باریردات دام
افزایش ارزش سهام
شناسايي علاقه مندي
culo,
امنیت و رفاه شغفلي
توانمندي و قدرت
حجم و تداوم معاملات
صفحه 37:
ارتشی برای جنکیدن
بر روی وایت برد توجه ۰
کنید.
صفحه 38:
عناصر طرح کسب و کار
1- جلد طرح کسب و کار
2- فهرست مطالب
3- خلاصه اجرايي
4- برنامه استراتژیک
5- برنامه سازماندهي
6- برنامه بازار
7- برنامه عملياتي
8 برنافه عالت
9- برنامه توسعه
0- پیوست
صفحه 39:
اج بنجو
نز کار oi
صفحه 40:
تاربخچه آموزش کار آفربنی
اولین بار دانشگاه هاروارد (1947) دوره اي موقت
برگزار کرد.
٠ آموزش رسمي كارآفريني در مدارس بازرگاني از
سال 1970 شروع گردید.
دانشگاه كاليفرنياي جنوبي براي اولین بار در سال
1972 دوره OBB كارافريني را بر ر نمود.
در سال 1980 (تعداد 0 دانشگاه), 1990
(تعداد 1050 دانشگاه), 2003 (1600 دانشگاه و
0 دوره)
* امروزه اکثر دانشگاهها و کشورها داراي دوره هاي
كارافريني هستند.
۰
صفحه 41:
۰ a ae - ۳9
تاریخچه آمیزش کا رآفرینی (ایران)
اولين دوره در سال 3 در دانشکده مدیریت
دانشكاه تهراه تحت عنوان مديريت بازركاني (كرايش
کارآفرتي)
در سال 1384 در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
میرب كارا فين در سه گرایش راه اندازي شد.
در سال 1385 دانشکده ee AN دانشكاه تهران با
همکاري وزارت علوم, وزارت کار و دانشگاه تهران راه
اندازي شد.
لته فیل از اسها مرایر فارافرب دانشگاهي, حوزه
كارآفريني وزارت کار, شهرداري و ... شکل گرفته
بودند.
صفحه 42:
مسیر آموزش کسب و کار
- از تشخیص فرصت تا راه اندازي کسب و کار
(كارافريني)
-از راه اندازي كسب و كار تا مرحله عرضه عمومي
سهام شرکت (مدیریت کسب و کار کوچک)
- از مرحله عرضه عمومي سهام به بعد
سیم( CeO هسوسو
Opporticiy Groot هه APO
صفحه 43:
۰ pa ae
سطوح آموزش کا رآفرینی
1- سطح مبتدي (عج © ) : هدف از اين سطح ترویج و
فرهنكٌ سازي كارافريني است. (مربيان درجه دو
عمومي)
2- سطح پیشرفته (4۷)): هدف از این سطح
آموزش افراد براي راه اندازي کسب و کار است
(مربیان درجه دو کسب و کار, بازاريابي, مالي, پروژه
و منابع انساني و مربیان درجه یک عمومي)
3- سطح حرفه اي (لمستحعثاه۳)):هدف از اين سطح,
آموزش افراد براي مدیریت و رشد کسب و کار است
(مربیان درجه یک کسب و کار, بازاريابي, مالي و .-.)
صفحه 44:
الگوهای مبنای آموزشی
1- نيازهاي روانشناختي کارآفرینان
2- فرآیند کسب و کار
3- مدل نقاط برجسته
4- مدل مهارتهاي مديريتي
5 مدل تکنیک gla عملي
6- مدل تركيبي
صفحه 45:
سا
این مدل بر مبناي مدل عمومي نيازسنجي
اک ار ار
ا در این مرحله تسقیعات بازار
(نيازسنجي اولیه) انجام مي شود.
اجراي دوره آموزشي
. ارزيابي دوره اموزشي
صفحه 46:
تحقیقات بازار (نیاز سنجی)
٠ تعیین گروههاي هدف
1 تبان اراد دعس و کار (بالفی و
بالفعل)
2 کارآفرینان و صاحبان کسب و کار
3. مشاوران و سازمان هاي درگیر
۶ بررسي دقیق گروههاي هدف
1 پرسهناه بار سس (گرو اول)
2 مصاحبه نیاز سنجي (گروههاي دوم و سوم)
Sp alive pects (only JHE; ٠: امورشي
صفحه 47:
طراحی دوره
ار
٠ معرفي سرفصل ها منطبق بر نيازهاي
شناسايي شده
تدوین محدوده هاي مناسب زماني براي هر
سرفصل
* تشخیص روند (تقدم و تاخر سرفصل ها)
تدوین برنامه نهايي دوره
صفحه 48:
احرای دوره
٠ انتخاب مکان مناسب براي اجرا
٠ ثبت نام فراگیران
۶ انتخاب اساتید و ارائه سرفصل ها
° طراحي فرم ارزيابي اساتید بر مبناي طیف
رتبه اي و نسبي داراي شاخص هاي
- انطباق سرفصل ها با مطالب گفته شده
= ای اداره موثر کلاس
پاسخگويي به سوالات مطرح شده و ...
٠ طراحي فرم ارزيابي كلي دوره
صفحه 49:
ارزیابی دوره آموزشی
در این مرحله دوره اموزشي با استفاده از
ابزارهاي ارزيابي مورد سنجش قرار مي گيرند.
مهمترین ابزارها براي ارزيابي دوره هاي
كارافريني به ترتیب عبارتند از:
- طرح کسب و کار ١
تشخیص فرصت و ترسیم فرایند کسب و کار نمونه
0 انجام مصاحبه و کشف الگو
تدوین موضوع تدريسي
- پایان نامه
- امتحانات كتبي و شفاهي
صفحه 50:
مدل (POM در آموزش كار آفرينى én
٠: ابن مدل بر مبناي تشر تاد رن کارا ررداافت
طراحي گردیده است.
٠ تئوري عملکرد کارآفرینانه مي گوید.
> GP =O (C6 +6)
این مدل يكي از بهترین مدل هاي آموزش
کارافرینی است که در سه گام به ترتیب زیر
انجام مي شود.
= اییاه انگیره!(0)
- ایجاد مهارتهاي (GG) ale sh lS
- ایجاد مهارتهاي کسب و کار (B®)
صفحه 51:
انگیزی
. انگیزش عاملي: در اين روش عوامل ایجاد
انگیزش بررسي و منتقل مي گردند.
تک ول
3 چالش
4 استقلال
2. انكيزش : تحليلي: در اين روش فرآیند تحلیل
28 و انگیزش مورد بررسي a8 مي كيرد.
. انتظار موفقیت و انتظار رز
2 ارزش موفقیت و ارزش شکست
صفحه 52:
مهار ت ابجاد انگیزش
. تصور موفقیت: ایجاد تصويري مناسب ay
نیاز: شناسايي و توسعه نيازهاي فرد در برابر کسب
و کار
3 فعالیت در راستاي هدف: اطمینان از همسويي
فعالیت ها و هدف
4 انتظارات افراد: انتظار موفقیت و انتظار شکست
5 موانع: شناسايي موانع فردي و محيطي تاثیر گذار بر
6 کمک: اطمینان از کمک سایرین
7 واکنش نسبت به موفقیت و شکست: احساس
شکست يا احساس موفقیت
صفحه 53:
مهارتهای کار آفرینانه
٠ مهارتهاي مورد نیاز براي راه اندازي کسب
و ور
۰ خلاقیت, نواوري و تجاري سازي
٠ ريسك پذيري
* تشخيص فرصت
* كشف فرصت (000)
* ارزيابي فرصت (0020)
o بهره برداري از فرصت (OEX)
٠ نكته: سه مرحله کشف فرصت. ارزيابي
فرصت و بهره برداري از فرصت را فرایند
کارافرینانه مي یند
صفحه 54:
مهارتهای کسب و کار
مهارتهاي مورد نیاز براي مدیریت و رشد
ب و کار
۶ طرح کسب و کار
. مهارتهای مالی
٠ مهارتهای بازار
۰ مهارتهای عملیاتی
۰ مهارتهای سازماندهی
۰ مهارتهای ارتباطی
۰ مهارتهای قانونی
* مهارتهای کامپیوتر و تجلرت الکترونیک
صفحه 55:
OCAPE Jao
ee (lege tie eee se
ترتیب زیر است.
1 ایجاد تيمي شش نفره از بهترین فارغ
التحصیلان دانشگاهي (166)
2. جذب فراگیران و آموزش آنها توسط تیم
۶ در سه حوزه كسب و کار, اقتصاد
و كامبيوتر با رويكرد كارافريني
5 21 5 لك 6ك 2 3
pe em ae اه آن al
صفحه 56:
ALO Jao
۹
این یل تام یار مره اسان زر امك
8 در لینمرحله دلنشاولیه در مورد كسب
و کار أموزشداده میشود (زمینه سازي
۰ 0 در لینمرحله دلنشمربوط به چگونگي
ol, اندازیککسبو کار [موزشداده میشود
(رله اندازيي
۵ در لینمرحله دانشمربوط به بهبود و
اصلاح کسبو کار أموزشداده ميشود.
CVO. در لینمرحله علوم تتكميليي رلي
توسعه کسسو کار آموزشداده ميشود.
صفحه 57:
مدل :020210
9 اين مدل توسط موسسه 00020002 طراحي
واجرا كرديده است.
۶ این مدل يكي از مشهورترین مدلهاي
طراحي شده بر مبناي فرآیند کارآفرینانه
(آموزش گام به گام) است.
* يکي از نقطه هاي قوت اين مدل, متون
قابل دسترس آن در کشور و استفاده از
مدلهاي عملي است.
۰ این مدل در سه سطح گفته شده به
آموزش کارافريني مي پردازد.
صفحه 58:
REN Q WP
Opa AE ob
صفحه 59:
روش های تدریس طرح کسب و کار
در کل دو روش كلي براي تدريس طرح كسب و كار
وجود دارد:
1- روش فردي: در این روش یک فرد. كل طرح
ae و کار را به فراگیران آموزش مي دهد (سطح
2- روش گروهي: در اين روش گروهي از Ey
عموما شامل چهار نفر به تدریس طرح کسب و کار
مي پردازند (سطح لحصممسد)).
نکته: زر سسطلء و اس رت
ee ee ee al 2
صفحه 60:
مراحل روش تدربس گروهی
1 انتخاب تیم مناسب (حداقل 4 نفر)
رهبر تیم (کلیات طرح و تدوین نهايي)
مدرس طرح بازار (طرح بازاريابي)
مدرس طرح مالي (طرح مالي) _
3. تشکیل جلسات هماهنکي و ارائه آزمايشي
4 اجراي دوره
صفحه 61:
مراحل اجرای دوره
مر ول ام ارف ی و
خود شناسي و تصمیم گيري
- فرآیند کسب و کار و جایگاه طرح کسب و کار
- انواع طرح ها و تعاریف آنها
Coe
sree ele Eee ne
- شناسايي عناصر طرح کسب و کار
- معرفي اساتید مربوطه و ارائه چکیده اي توسط
هر نفر
صفحه 62:
مراحل اجرای دوره (ادامه)
مرحله دوم جلسات معمول (رهبر تیم به همراه
- ارائه سرفصل هاي تدوین شده
* مرحله سوم: جلسه تدوین نهايي (رهبر (es
- چايگزيني مطالب ارائه شده در قالب نهايي طرح
٠ مرحله چهارم: جلسه رفع اشکال (4 نفر)
- پاسخگويي به ابهامات و اشکالات مطرح شده
نکته: بخش هاي استراتژیک, سازماندهي و
توسعة ,) بوط اساتيد بگر که چی نو و
یا توسط افراد تیم چهار نفره.
صفحه 63:
اج مین 9
از ان ار
صفحه 64:
مدل های آموزش دانشگاهی
* مد دثّبرع؛ در اين نوع از آموزش فقط
دانشجویان کسب و کار و دانشجویان مهندسي
مي توانند در دوره هاي کارافريني که در محل
دانشکده یا مدرسه کارافريني تشکیل مي شود,
شرکت کنند.
٠ هدك امتمرجز: در اين نوع از آموزش كارافريني,
تمامي دانشجويان از كليه رشته هأ و حوزه ها مي
توانند در دوره هاي كارافريني شركت كنند.
بال استيت, مريلند. هاروراد. كلمبيا و دوک از نوع
متمرکز و دانشگاههاي بابسون, کرنل. ove
استنفورد از نوع تامتمرکز مي باشند.
صفحه 65:
مدل های متمرکز آموزشی
1-تنها 0060
OOS & 000-2
OG® & 006-3
DOGO & OBO & 006-4
0060 کتنها
OG® & 00-6
7-تنها 00)
صفحه 66:
مدل های نامتمر کز آموزشی
1 مدل مغناطيسي: در این مدل تمامي دانشجویان
از تمامي حوزه هاي دانشگاهي به یک مرکز
خاص دعوت شده و با هم یک دوره مشترک
كارآفريني را مي گذرانند (دانشگاه 217)).
2 مدل تششعي: در این مدل در محل هر دانشکده
يا حوزه تخصصي يك مركز كارآفريني شكل مي
كيرد كه دوره هاي تخصصي کارآفريني برگزار
نود و تفیش بر کر کار آخرینی کل در ایک
نقش نظارتي است (دانشگاه کرنل)
صفحه 67:
اواحد دانشگاهي )>(
اواحد دانشگاهي )>(
واحد دانشگاهي )>(
واحد دانشگاهي )>(
صفحه 68:
ساختار مدل تششعی
مركز كا رآفريني (ب)
صفحه 69:
و از کر
صفحه 70:
ژورنال های دانشگاهی
۱
Catrepreveurship Mkevry ced (Pranice
ourcd bP Ousicess und Curepreceurshiz
Uoured oP Busicess Oruturiay
Crrateyic Oocagewed dourcal
ours oP God! Busicess Girateqy
®radewy oP Oucagewed (Review
رمعلمی) oP Ourngewedt Cxeruive
صفحه 71:
کتابهای کا رآفرینی
- سایت کتابخانه مجازی دانشکده کارآفرینی
(بیش از 4000 جلد کتاب)
- ویو 77؟)
- روش جستجوی شماره 18600
صفحه 72:
مجلات کا رآفرینی
lacks uterprise
(ateepreveur
GO
aw.
(Pacvily Ousivess
صفحه 73:
کنفرانس های کا رآفرینی
dL, Proverdiags oF the 0.6. @ssoviativa
Por Good Busivess ood
Cutreepreueurshiz
S. Proceedings oP the Oradewy oF
QOucraqesweut
2, Provercdiogs oF the أمحصادجسصاه ا
Cour Por Gol Ousicess
@routers’ ta atrepreveurshiy اك
Reseuck
صفحه 74:
صفحه 75:
Lada gis fail