صفحه 1:
كدشته هاى دور
باستان.سر آغاز هو
ایرانی
درس ۷
آیرآن در عصر
فصل جوم
صفحه 2:
فهرست مطالب:
بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی PE
و کلاس های چند پایه
الگوی بد درس دادن
9
آموزش ریاضی در ژاپن
بخش دوم ویژه دانش آموزان
پاورپوینت تاریخ دهم فصل سوم
ایران در عصر باستان؛سر آغاز هویت ایرانی
درس ۷
مطالعه و کاوش در گذشته های دور
از صفحه ۶۲ ت٩۶
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۴۰
صفحه 3:
صفحه 4:
= _ محبوس شده است .
من هم فکر مي کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
۱ بركرفته از كتاب توانمندى ها نهان
5 = اثر آدام گرفت
صفحه 5:
الكوى بد درس دادن
oe ert PR) ۱۲ =
از سال 1971تدریس بد درس دادن برای دانشجوپان فوق لیسانس. دستی
Breen vere] Ree Fer orm Re rerenge rTP See ee RW)
ROS peceperrprrean ts Pn Carty mera carta Tee Vater spe
SY Ui eet eed
Breee renee ee rerrgrenes een reser earn ree ee
To a OI RL a ce ا eee SNC PLM
داده شود.
معلم ارابه دهنده این مدل باید انعطاف پذبر متکی به خود و دارای استعد!"
BSS) leet BLS Reel RSA
صفحه 6:
تاهنحا
hak 25. carpe سم
Sy eee tae asa en ee
- می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟
RC ae را ی ۳
NCR Rr wer a Nee ee ee eee eS i i ۱
0
صفحه 7:
آماده نکردن > ونداشتن os)
ror eT eS we Fe ل |= ae
- سعی می کند در کلاس مثال-هایی بزند. که خیلی بیچیده:
Be ee ey ee err ern a err rere oe
می آیند.
۱۳ ee hi nS Swap een pee ad
ره ترس
- مسايل را بدون توجة a 30
ل ل
صفحه 8:
5 ۳
ل
1 ا ل Yep Fl
۱
- با عجله از مطالب مى كذرد و به سرعت صحبت مى كند.
یر سر
- به خود زحمت نمی دهد که تعاریف را بنویسد.
0 rae
با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد:
< مقدمه, خلاصه با روابط پین عقاید را عرضه نمی کند.
۱ rag oe ا ae
Bere ل ا ee ee ae
= re se ase Soe el eed
- به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است.
اه سم کلم ما تریح لد
- اشتباهات متعددی در محاسبه. منظق و دستور زبان می کند.
صفحه 9:
= we
نداشتن تمانی با دانشجویان
با كلاس تماس نكاهى برقرار نمى كندء با تخته. ديوارها. كف اتاق يا- -
م ا ا ا 1
7ص الب سح 2
- به دانشجوبان اهانت می کند. به آن ها می گوید که آحمق و درس نخوان
۱ onl ore
دایم می گوید.«ساده» پا «واضح» است.
- هیجانی از خودنشان نمی دهد:
- نام دانشجویان را نمی داند.
eae eae رت ۱
صفحه 10:
برخود بد با سوّالات
9 Se
می سازد.
Beer ا or ee ere
۱۳ رک ار ea Cee carpe wale rl Or Cli
eee ee ee ee
5
ea Shae ae
عمومي نیستند.
تباآهيج سؤالى از دانشجو ان نمی کند.
سوالاتی را که مبهم, گیج کننده, غیر ممکن و با بی اندازه ساده هستند.
Soe as
Bg) S94 AS ET yg de AS ay Cad AF aly ا j=
فكر كردن دهد.
با ل ا ات ا ا
صفحه 11:
استفاده بد از تختة سياه
5 ۱۳ ا a ae
WIS ا ا ل ae; le J —
<- مختصات را برعکس می کشد.
تست شا متس SS
حساس آن ها از نخته aS! طلست
= 2 0 ا a
۱ ا ا ل Ne Arcee ee
SS ded Sena
ea eS reed eee en ON a
BS ree wee cee lh DOLE ce eS cea
a خط را از مبان می اندازه با چند خط را با هم ترکیب می کند:
FRO oes eed SOS led BOS Ben Mee el
Peete emt DOO
-زود تخته زا پاک می کند و بدین وسبله از فهمیدن و سوال کزدن
ee Soa aa
صفحه 12:
oe (A
۱ فصل سوم
ابران در عصن بابیتان سید ١
تاد ee
صفحه 13:
بسم الله ارحمن الرحيم
= درس ۷
= مطالعه و کاوش در گذشته های دور
صفحه 14:
7 آگاهی تاریخی آميخته با افسانه:
نا حدود دو قرن بيش و قبل از اينكه خط ميخى رمزكشابيى
و خوانده شودو کاو شهای باستا نشناسی آغاز گردد. آگاهی و
٩ 5 ایرانیان از ادوار کهن تاریخ و تمدن خود داشتند.
به مراتب متفاوت از آگاهی و شناختی بود که امروزه وجسود
دارد تا آن زمان موزخان ایرانی بر باية ترجمة خداى نامه
| های متعلق به دوران ساسانی و نیز داستا نهای شاهنامة
صفحه 15:
3 فردوسی... تاریخ ایران در عهد باستان را می نوشتند
در واقع نوشته های آنان. ترکیبی از افسانه و واقعیت
بود. این مورخان. تاربخ عصر باستان را به چهار دوره
تقسیم می کردندمطالب مربوط به سلسله های
پیشدادیان و کیانیان آميخته با افسانه های کهن بود.
دربارةاشکانیان مطالب. بسیار کم و محدود به بعضی
اسامی بود؛ولی در خصوص ساسانیان اطلاعات و
آگاهی های تاریخی قابل توجهی وجود داشت.
صفحه 16:
امروزه سلسله هاى 22.57 به عنوان دوران
(ego) egies eens) تاریخ ابران شناخته می شوند.
تاریخ بسیاری از اقوام و جوامع کهن از جمله تاریخ ایران
زمین با افسانه و اسطوره آغاز ا 10
افسانه,قصه داستان و اسطوره. . ا . . .
خاص وربشة لغوى مخصوص خود را دارند. اما تقريباً
همگی به معنا و مفهوم داستان يا سرگذشت خیالی و غیر
ای تار فى رويد
صفحه 17:
I SSN FE SRE N TCR ST الاو He
1 Wr eet ane] ema ا ل Reset)
ها بر اساس واقعیت های تاربخی ساخته شده اند امابا
گذشت زمان تغییر کرده و به شکل افسانه و اسطوره
por JE pe درآمده التتتت
مو
4
۱ اه ۱
حکومتی ایران باستان. تنها از تاریخ ساسانیان اطلاع
صفحه 18:
eral Bae, ارس له های ایام , ناد
ole 9
ال ل ل
يارسه يا يرسيوليسء.يايتخت هخامنشيان را به جمشيد.
220025 .ءنسبت مى دادنتد واين مكان
Bon ا لل ل ل
LG 5 ضرت ee Gs
منسوب می نمودند و آرامگاه بنیان گذار سلسلة هخامنشی
قبر مادر حضرت سلیمان . - ....
صفحه 19:
در دو قرن گذشته توجه و علاقه به تاریخ ایران در عهدباستان
به طور جشمكيرى افزايش يافت و شمر زيادى از باستا
نشناسان و مورّخان ايرانى و غير ايرانى. تحقيقات كسترد ه اى
را دربارة تاريخ ايران در دورة باستان آغاز كردند.
آكاهى هاى تاريخى تازه اى كه در نتيجة خوانده شدن خط
هاى باستانى و كاو شهاى باستا نشناسى به دست آمد.نقش به
سزايى در توجه و كرايش اين كروه از محققان به تاريخ آن |
ره داشت. ]2
صفحه 20:
1
بيشينة تحقيقات جديد دربارة تاريخ ايران باستان:
در دورة صفويه. تمايل و علاقة اروياييان براى مسافرت به
كشور ما و شناخت تاريخ و فرهنك آن دو جندان شد.
در آن زمان. نویسندگان و محققان اروپایی بسه
واسطةّنوشته های هرودت و سایر موزخان یونانی و رومی
عهدباستان, اخبار و آگاهی قابل توجهی دربارةٌ سلسله ها
وشاهان ایران در دورة باستان در اختیار داشتند.
صفحه 21:
به همین دلیل برخی از جهانگردان اروپایی که در دوران
فرمانروایی صفوبان به ایران آمدند. با کنجکاوی زباد در
جست و جوی بناها و آثار تاربخی دورهُ هخامنشی به
خصوص در فارس بودند. تعدادی از ابن جهانكردان اقدام
به تهية گزارش وتصوبر از آثار مذکور کردند
صفحه 22:
با گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اروپا در
دورة قاجاربه. اروپاییان بیشتری به عنوان جهانگرد.
بازرگان» سفیر.باستان شناس و ۰.۰ به کشور ما آمدند و
روز به روز بر تعداد بازدیدکنندگان خارجی از آثار و
مکان های تاربخی به خصوص تخت جمشید. پاسارگاد
و شوش افزوده شد. بدین گونسه. کم کم زمینه بسرای
انجام کاوش های باستان شناسی در ایران فراهم آمد.
صفحه 23:
۱ در زمان محمدشاه قاجار یک افسر انگلیسی به نام سر
هنری راولینسون موفق به خواندن خط میخی شد وسنگ
نوشتة داریوش هخامنشی را در بیستون ترجمه کرد. با
خوانده شدن خط میخی. علاقة اروپایبان به فقالیت های
باستان شناسی در ایران بیشتر شد و دولت فرانسه اجازة
حفاری و سپس امتیاز انحصاری کاوش های باستانی را
درسرتاسر ایران به دست آورد. پس از آن بود که. باسستان
شناسانی از فرانسه به کشور ما آمدند و در محوطةً
سای شوش به حفاری و کاوش مشغول شدند.
صفحه 24:
wale
HW gen gl etn gl —— شء ٠78 در سال
انحصارفرانسویان خارج شد و باستان شناسان برجسسته ای
از کشورهای مختلف مانند ارنست هرتسفلد آلمانی وآرتسور
پوپ آمریکایی شروع به فقالیت نمودند و دامنةكاوش هاى
باستا نشناسی وسیع تر شد. به دنبال خوانده شدن خطوط
کهن و انجام کاوش های باستان شناسی. تعصدادی از
پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی اقدام به پژوهش و نگارش
آثار مستقلى دربارة تاريخ ايران باستان كرد
صفحه 25:
نقاشی بقایای تخت جمشید در سفرنامة شاردن» جهانگرد
1 4
فرانسوى كه در زمان صفويه به ايران سفر كرد.
صفحه 26:
een oy ل ا ا را وس
۱
5
اكرجه در جربان كاو شهاى باستا نشناسىء بخشى از آثار
ا 00
یافت» اما در 0
whol Cowes 49 Grou} y!
aw
صفحه 27:
1
تاساسانيان بهتر و بيشتر شناخته شوند وامكان
۱ 55
همچنین نشان داد که چندین هزار سال پیش از
Ea ofp I [ey FNC BPN pes
نشینی و کشاورزی روی آورده و تمدن نسبتاً پیشرفت
های را بنیان نهاده بودند. یکی دیگر ازنتایج تحقیقات
دو قرن كذشته. نقسيم بندى جديدى بود كه مورّخان از
50 eo
صفحه 28:
منابع تحقیق تاریخ ایران در دوران باستان
در درس Ja! خواندید که منابع تحقيق تاريخ به دو دستة
منابع دست اول با اصلى و منابع دست دوم يا فرعى
ضر
١ منابع دست اول
منابع دست اول با اصلى تاريخ ايران باستان به دو دستة
منابع غير نوشتاری و منابع نوشتاری. تفکیک مى شوند.
صفحه 29:
الف منابع غیر نوشتاری:
شامل تمامی آثار مادی و دست ساخته هابی می شود که از
ایرانیان باستان بر جای مانده بارعا روف 1
بقایای بناهای مختلف مانند کاخ ها. آتشکده هاء سل
لد ل اك ل 0
Poe ere) een re NET pape roe
منابع. حاوی اطلاعات دربارهُ و ضعیت اقتصادی.اجتماعی.
فرسنکی وسیاسی ابران باستان هس نید ار
1 re Mey) yee riper.)
صفحه 30:
صفحه 31:
منظور از منابع نوشتارىء. تمامى نوشته هايى الست كه
دربارة رویدادهای تاربخی ایران درعهد باستان نگارش ۸
er eS h erCend | PRG Pee زر
تاريخى به دست OP Oey le ee eee) ey)
دوره عبارت اند از سنک نوشته ها.گل نوشته ها. سالنامه
تا 1۱
7
صفحه 32:
منابع نوشتاری تاربخ ایران در عصر باستان را می توان
ار ال
دسته بندى كرد. عمدة منابع نوشتارى غيرايرانى را
كتاب هاى موزخان يونانى و رومى تشكيل مى دهند كه
در صدر آنهاء كتاب تاريخ هرودت قرار دارد. در تورات.
eee ۱
الود 4 ۱
صفحه 33:
منابع نوشتاری ایرانی: 4 *
37 ۳
اكرجه ابرانيان در عصر باستان همجون يونانيان و روميان
در نوشتن كتا بهاى تاريخى موفق نبودند. اما شواهدو
قرائن زيادى وجود دارد كه ثبت و ضبط وقايع و حوادث
مهمء مورد توجه بوده است ودبيران مخصوصى به اين كار
ا ال داسته آند. بنابراین. درایسران باستان؛ هرچند
وضعیت تاریخنگاری مانند پونان و روم مطلوب نبوده و
مورخان بزرگی پا به عرصه نگذاشته اند.
صفحه 34:
; امابه گفتة هرودت. ابرانیان از شعور و آگاهی تاریخی
بالایی برخوردار بود ه اند.
شاید یکی از دلابل ضعف تاریخ نگاری در آن دوره. اين
باشد که سنّت شفاهی, بسیار مقبو لترو پسندید ه تر از
سنت کتابت بوده است.
علاقه و عادت به حفظ سینه به سينة مطالب در قر نها و
حتی هزار ه هاء لزوم ثبت و نگارش آنها را در درجة
أ اهمیت کمتری قرار داده ست
صفحه 35:
أ سنگ نوشته ها و لو حهای گلی مهمترین منبع نوشتاری
ایرانی در دورة هخامنشیان هستند. پنج ستون از سنگ
نوشتةبيستون كه در حقيقت گزارشی تاربخی محسوب
مى شود. به شرح وقايع دوران آغازين فرمانروايى
داريوش بزرك و سركوب شور شهاى نواحى كوناكون
اختصاص دارد. سنگ نوشتههاى ديكرى نيزازاين
يادشهه و دبگر شاهان هخامنشی وجوددارد که
أ ویدادهای تا یخی را شرح مى دهند.
صفحه 36:
[] سنک نوشتة خشایار شا هخامنشی شهر وان تر کیه
صفحه 37:
علاوه بر سنك نوشته ها. در کاوش های تخت جمشید
بیش از سی هزار لوح گلی به زبان ایلامی کشف گردبده.
که تاکنون حدود چهار تا پنج هزار لوح خوانده و ترجمه
شده اند. این لوح ها اطلاعات سودمندی دربارة اوضاع
اقتصادی و اجتماعی و تشکیلات اداری دورههخامنشیان
ارائه می دهند.از دورة ساسانی نیز تعداد زبادی نک
گنوشته بر جای مانده که رویدادهای تاریخی را گزارش
می کنند. از آن جمله است
صفحه 38:
اه
١ سنك نوشتة شايور بكم در كعبة زرتشت در نقش رستم
كه شرح جنكهاى اين يادشاه با روميان را بازكو مى نمايد.
همجنين در اين دوره. كتا بهايى در باره تاريخى.دينىء
ادبى و جغرافيايى نكارش شده كه برخى از آنها ازبين رفته
و برخی به جا ماند ه اند. خدا ی نامه ها از مهمترین نوشته
هاى تاریخی دورفساسانی به شسمار می روند و در واقع
تاریخ عمومی سرزمین و مردم ایران از آغاز آفربنش تا
اواخرحکومت ساسانی بودند.
صفحه 39:
محتوای خدا ی نامه هاء آمیخته باافسانه و قصه های کهن
بوده و مطالب راجع به دورةُ ساسانی در آنها با واقعیات
تاربخی انطباق دارد. در قرون نخستین هجری موزخان
نان اران اننكل طرى ديتورى و.ءء بااستفاده از
ترجمه ای که از خدا ی نامه ها به عربی شده بود.اقدام به
نگارش تاریخ ابران باستان کردند. نوشته های این موزخان
تا دوبست سال پیش منبع اصلی مطالعه و شناخت تاریخ
ایران باستان به حساب می آمد. متن اصلی خدا ی نامه ها و
mee” عربی آنها از بین رفته و چیزی از آنهاباقی نمانده
صفحه 40:
صفحه 41:
۲ منابع دست دوم
منابع دست دوم با تحقیقات عمدتاً شامل انواع
مختلفی از کتاب هاء مقاله هاء پایان نامه های تحصیلی
و طرح های پژوهشی می شود که در دویست سال
اخیر توسط محققان.اعم از موزخان و باستان شناسان
و زبان شناسان ایرانی وغیر ابرانی نوشته شده است.
صفحه 42:
صفحه 43:
at gl itt oa سن
و ادبیات فارسی
نگارنده آموزش بدبین نیستم
همکارافتخاری مجلات مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال
صفحه 44: