پاورپوینت
تاریخ و بیوگرافی

پاورپوینت تاریخ دهم فصل سوم ایران در عصر باستانسرآغاز هویت ایرانی درس هفتم مطالعه و کاوش در گذشته های دور از صفحه62 تا69

توضیحات فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کلاس های چند پایه الگوی بد درس دادن و آموزش ریاضی در ژاپن بخش دوم ویژه دانش آموزان پاورپوینت تاریخ دهم فصل سوم ایران در عصر باستان؛سرآغاز هویت ایرانی درس 7 مطالعه و کاوش در گذشته های دور از صفحه62 تا69 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:40 الگوی بد درس دادن (نیل دیوید سن - دانشگاه مریلند) از سال 1971تدریس بد درس دادن برای دانشجویان فوق لیسانس، دستیار ها و دانشجویان دبیری مقطع متوسطه در دانشگاه مریلند انجام شده است. ارایه رل «ضد مدل» : ناظر به حضار می گوید که الان شاهد تدریسی خواهند بود که یک مدرس مقتدر ریاضی ارایه می شود. بعد از چند دقیقه حضار متوجه اشتباهات تدریس ایشان می شوند. این روش زمانی مفید است که حداقل سی نمونه از اشکالات در آن تشخیص داده شود. معلم ارایه دهنده این مدل باید انعطاف پذیر، متکی به خود و دارای استعدا بازیگری باشد و در مقابل حضار کم نیاورد. شروع ناهنجار با عجله دیر به کلاس می آيد. عذر مسخره آمیزی برای دير آمدن می آورد. می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟ برای پیدا کردن مطلب مناسب کتاب را ورق می زند. گچ ندارد و در حالی که به فراش ها ناسزا می گوید برای بدست آوردن آن بیرون می رود. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
كدشته هاى دور باستان.سر آغاز هو ایرانی درس ۷ آیرآن در عصر فصل جوم

صفحه 2:
فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی ‎PE‏ ‏و کلاس های چند پایه الگوی بد درس دادن 9 آموزش ریاضی در ژاپن بخش دوم ویژه دانش آموزان پاورپوینت تاریخ دهم فصل سوم ایران در عصر باستان؛سر آغاز هویت ایرانی درس ۷ مطالعه و کاوش در گذشته های دور از صفحه ۶۲ ت٩۶‏ آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:۴۰

صفحه 3:

صفحه 4:
= _ محبوس شده است . من هم فکر مي کنم درون هر دانش آموز » کودکی باهوش محبوس شده است. ۱ بركرفته از كتاب توانمندى ها نهان 5 = اثر آدام گرفت

صفحه 5:
الكوى بد درس دادن ‎oe ert PR)‏ ۱۲ = از سال 1971تدریس بد درس دادن برای دانشجوپان فوق لیسانس. دستی ‎Breen vere] Ree Fer orm Re rerenge rTP See ee RW)‏ ‎ROS peceperrprrean ts Pn Carty mera carta Tee Vater spe‏ ‎SY Ui eet eed‏ Breee renee ee rerrgrenes een reser earn ree ee To a OI RL a ce ‏ا‎ eee SNC PLM داده شود. معلم ارابه دهنده این مدل باید انعطاف پذبر متکی به خود و دارای استعد!" BSS) leet BLS Reel RSA

صفحه 6:
تاهنحا ‎hak 25. carpe‏ سم ‎Sy eee tae asa en ee‏ - می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟ ‎RC ae‏ را ی ۳ ‎NCR Rr wer a Nee ee ee eee eS i i‏ ۱ 0

صفحه 7:
آماده نکردن > ونداشتن ‎os)‏ ror eT eS we Fe ‏ل‎ |= ae - سعی می کند در کلاس مثال-هایی بزند. که خیلی بیچیده: ‎Be ee ey ee err ern a err rere oe‏ می آیند. ۱۳ ee hi nS Swap een pee ad ‏ره ترس‎ - مسايل را بدون توجة ‎a‏ 30 ل ل

صفحه 8:
5 ۳ ل 1 ‏ا ل‎ Yep Fl ۱ - با عجله از مطالب مى كذرد و به سرعت صحبت مى كند. یر سر - به خود زحمت نمی دهد که تعاریف را بنویسد. 0 rae با تکان دادن دست شکل‌ ها را نشان می دهد: < مقدمه, خلاصه با روابط پین عقاید را عرضه نمی کند. ۱ rag oe ‏ا‎ ae Bere ‏ل ا‎ ee ee ae = re se ase Soe el eed - به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است. اه سم کلم ما تریح لد - اشتباهات متعددی در محاسبه. منظق و دستور زبان می کند.

صفحه 9:
= we ‏نداشتن تمانی با دانشجویان‎ ‏با كلاس تماس نكاهى برقرار نمى كندء با تخته. ديوارها. كف اتاق يا-‎ - م ا ا ا 1 7ص الب سح 2 - به دانشجوبان اهانت می کند. به آن ها می گوید که آحمق و درس نخوان ۱ onl ore دایم می گوید.«ساده» پا «واضح» است. - هیجانی از خودنشان نمی دهد: - نام دانشجویان را نمی داند. ‎eae eae‏ رت ۱

صفحه 10:
برخود بد با سوّالات 9 Se ‏می سازد.‎ Beer ‏ا‎ or ee ere ۱۳ ‏رک ار‎ ea Cee carpe wale rl Or Cli eee ee ee ee 5 ea Shae ae ‏عمومي نیستند.‎ تباآهيج سؤالى از دانشجو ان نمی کند. سوالاتی را که مبهم, گیج کننده, غیر ممکن و با بی اندازه ساده هستند. Soe as Bg) S94 AS ET yg de AS ay Cad AF aly ‏ا‎ j= ‏فكر كردن دهد.‎ با ل ا ات ا ا

صفحه 11:
استفاده بد از تختة سياه 5 ۱۳ ‏ا‎ a ae WIS ‏ا ا ل‎ ae; le J — <- مختصات را برعکس می کشد. تست شا متس ‎SS‏ ‏حساس آن ها از نخته ‎aS!‏ طلست = 2 0 ‏ا‎ a ۱ ‏ا ا ل‎ Ne Arcee ee SS ded Sena ea eS reed eee en ON a BS ree wee cee lh DOLE ce eS cea ‎a‏ خط را از مبان می اندازه با چند خط را با هم ترکیب می کند: ‎FRO oes eed SOS led BOS Ben Mee el Peete emt DOO ‏-زود تخته زا پاک می کند و بدین وسبله از فهمیدن و سوال کزدن ‎ee Soa aa‏ ‎

صفحه 12:
oe (A ۱ فصل سوم ابران در عصن بابیتان سید ‎١‏ ‏تاد ‎ee‏

صفحه 13:
بسم الله ارحمن الرحيم = درس ۷ = مطالعه و کاوش در گذشته های دور

صفحه 14:
7 آگاهی تاریخی آميخته با افسانه: نا حدود دو قرن بيش و قبل از اينكه خط ميخى رمزكشابيى و خوانده شودو کاو شهای باستا نشناسی آغاز گردد. آگاهی و ‎٩‏ 5 ایرانیان از ادوار کهن تاریخ و تمدن خود داشتند. به مراتب متفاوت از آگاهی و شناختی بود که امروزه وجسود دارد تا آن زمان موزخان ایرانی بر باية ترجمة خداى نامه | های متعلق به دوران ساسانی و نیز داستا نهای شاهنامة

صفحه 15:
3 فردوسی... تاریخ ایران در عهد باستان را می نوشتند در واقع نوشته های آنان. ترکیبی از افسانه و واقعیت بود. این مورخان. تاربخ عصر باستان را به چهار دوره تقسیم می کردندمطالب مربوط به سلسله های پیشدادیان و کیانیان آميخته با افسانه های کهن بود. دربارة‌اشکانیان مطالب. بسیار کم و محدود به بعضی اسامی بود؛ولی در خصوص ساسانیان اطلاعات و آگاهی های تاریخی قابل توجهی وجود داشت.

صفحه 16:
امروزه سلسله هاى 22.57 به عنوان دوران ‎(ego) egies eens)‏ تاریخ ابران شناخته می شوند. تاریخ بسیاری از اقوام و جوامع کهن از جمله تاریخ ایران زمین با افسانه و اسطوره آغاز ا 10 افسانه,قصه داستان و اسطوره. . ا ‎ .‏ . . خاص وربشة لغوى مخصوص خود را دارند. اما تقريباً همگی به معنا و مفهوم داستان يا سرگذشت خیالی و غیر ای تار فى رويد

صفحه 17:
I SSN FE SRE N TCR ST ‏الاو‎ He 1 Wr eet ane] ema ‏ا ل‎ Reset) ‏ها بر اساس واقعیت های تاربخی ساخته شده اند امابا‎ ‏گذشت زمان تغییر کرده و به شکل افسانه و اسطوره‎ por JE pe ‏درآمده التتتت‎ ‏مو‎ 4 ۱ اه ۱ حکومتی ایران باستان. تنها از تاریخ ساسانیان اطلاع

صفحه 18:
‎eral Bae,‏ ارس له های ایام , ناد ‎ole‏ 9 ال ل ل يارسه يا يرسيوليسء.يايتخت هخامنشيان را به جمشيد. 220025 .ءنسبت مى دادنتد واين مكان ‎Bon‏ ا لل ل ل ‎LG‏ 5 ضرت ‎ee Gs‏ منسوب می نمودند و آرامگاه بنیان گذار سلسلة هخامنشی ‏قبر مادر حضرت سلیمان . - ....

صفحه 19:
در دو قرن گذشته توجه و علاقه به تاریخ ایران در عهدباستان به طور جشمكيرى افزايش يافت و شمر زيادى از باستا نشناسان و مورّخان ايرانى و غير ايرانى. تحقيقات كسترد ه اى را دربارة تاريخ ايران در دورة باستان آغاز كردند. آكاهى هاى تاريخى تازه اى كه در نتيجة خوانده شدن خط هاى باستانى و كاو شهاى باستا نشناسى به دست آمد.نقش به سزايى در توجه و كرايش اين كروه از محققان به تاريخ آن | ره داشت. ]2

صفحه 20:
1 بيشينة تحقيقات جديد دربارة تاريخ ايران باستان: در دورة صفويه. تمايل و علاقة اروياييان براى مسافرت به كشور ما و شناخت تاريخ و فرهنك آن دو جندان شد. در آن زمان. نویس‌ندگان و محقق‌ان اروپایی بسه واسطةّنوشته های هرودت و سایر موزخان یونانی و رومی عهدباستان, اخبار و آگاهی قابل توجهی دربارةٌ سلسله ها وشاهان ایران در دورة باستان در اختیار داشتند.

صفحه 21:
به همین دلیل برخی از جهانگردان اروپایی که در دوران فرمانروایی صفوبان به ایران آمدند. با کنجکاوی زباد در جست و جوی بناها و آثار تاربخی دورهُ هخامنشی به خصوص در فارس بودند. تعدادی از ابن جهانكردان اقدام به تهية گزارش وتصوبر از آثار مذکور کردند

صفحه 22:
با گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اروپا در دورة قاجاربه. اروپاییان بیشتری به عنوان جهانگرد. بازرگان» سفیر.باستان شناس و ۰.۰ به کشور ما آمدند و روز به روز بر تعداد بازدیدکنندگان خارجی از آثار و مکان های تاربخی به خصوص تخت جمشید. پاسارگاد و شوش افزوده شد. بدین گونسه. کم کم زمینه بسرای انجام کاوش های باستان شناسی در ایران فراهم آمد.

صفحه 23:
۱ در زمان محمدشاه قاجار یک افسر انگلیسی به نام سر هنری راولینسون موفق به خواندن خط میخی شد وسنگ نوشتة داریوش هخامنشی را در بیستون ترجمه کرد. با خوانده شدن خط میخی. علاقة اروپایبان به فقالیت های باستان شناسی در ایران بیشتر شد و دولت فرانسه اجازة حفاری و سپس امتیاز انحصاری ک‌اوش های باستانی را درسرتاسر ایران به دست آورد. پس از آن بود که. باسستان شناسانی از فرانسه به کشور ما آمدند و در محوطةً سای شوش به حفاری و کاوش مشغول شدند.

صفحه 24:
wale HW gen gl etn gl —— ‏شء‎ ٠78 ‏در سال‎ انحصارفرانسویان خارج شد و باستان شناسان برجسسته ای از کشورهای مختلف مانند ارنست هرتسفلد آلمانی وآرتسور پوپ آمریکایی شروع به فقالیت نمودند و دامنةكاوش هاى باستا نشناسی وسیع تر شد. به دنبال خوانده شدن خطوط کهن و انجام کاوش های باستان شناسی. تعصدادی از پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی اقدام به پژوهش و نگارش آثار مستقلى دربارة تاريخ ايران باستان كرد

صفحه 25:
نقاشی بقایای تخت جمشید در سفرنامة شاردن» جهانگرد 1 4 فرانسوى كه در زمان صفويه به ايران سفر كرد.

صفحه 26:
‎een oy‏ ل ا ا را وس ‏۱ ‏5 ‏اكرجه در جربان كاو شهاى باستا نشناسىء بخشى از آثار ا 00 یافت» اما در 0 ‎whol Cowes 49 Grou} y! ‎aw

صفحه 27:
1 تاساسانيان بهتر و بيشتر شناخته شوند وامكان ۱ 55 همچنین نشان داد که چن‌دین هزار سال پیش از ‎Ea ofp I [ey FNC BPN pes‏ نشینی و کشاورزی روی آورده و تمدن نسبتاً پیشرفت های را بنیان نهاده بودند. یکی دیگر ازنتایج تحقیقات دو قرن كذشته. نقسيم بندى جديدى بود كه مورّخان از 50 eo

صفحه 28:
منابع تحقیق تاریخ ایران در دوران باستان در درس ‎Ja!‏ خواندید که منابع تحقيق تاريخ به دو دستة منابع دست اول با اصلى و منابع دست دوم يا فرعى ضر ‎١‏ منابع دست اول ‏منابع دست اول با اصلى تاريخ ايران باستان به دو دستة ‏منابع غير نوشتاری و منابع نوشتاری. تفکیک مى شوند. ‎

صفحه 29:
الف منابع غیر نوشتاری: شامل تمامی آثار مادی و دست ساخته هابی می شود که از ایرانیان باستان بر جای مانده بارعا روف 1 بقایای بناهای مختلف مانند کاخ ها. آتش‌کده هاء سل لد ل اك ل 0 ‎Poe ere) een re NET pape roe‏ منابع. حاوی اطلاعات دربارهُ و ضعیت اقتصادی.اجتماعی. فرسنکی وسیاسی ابران باستان هس نید ار 1 re Mey) yee riper.)

صفحه 30:

صفحه 31:
منظور از منابع نوشتارىء. تمامى نوشته هايى الست كه دربارة رویدادهای تاربخی ایران درعهد باستان نگ‌ارش ۸ ‎er eS h erCend | PRG Pee‏ زر تاريخى به دست ‎OP Oey le ee eee) ey)‏ دوره عبارت اند از سنک نوشته ها.گل نوشته ها. سالنامه تا 1۱ 7

صفحه 32:
منابع نوشتاری تاربخ ایران در عصر باستان را می توان ار ال دسته بندى كرد. عمدة منابع نوشتارى غيرايرانى را كتاب هاى موزخان يونانى و رومى تشكيل مى دهند كه در صدر آنهاء كتاب تاريخ هرودت قرار دارد. در تورات. ‎eee‏ ۱ الود 4 ۱

صفحه 33:
منابع نوشتاری ایرانی: 4 * 37 ۳ اكرجه ابرانيان در عصر باستان همجون يونانيان و روميان در نوشتن كتا بهاى تاريخى موفق نبودند. اما شواهدو قرائن زيادى وجود دارد كه ثبت و ضبط وقايع و حوادث مهمء مورد توجه بوده است ودبيران مخصوصى به اين كار ا ال داسته آند. بنابراین. درایسران باستان؛ هرچند وضعیت تاریخنگاری مانند پونان و روم مطلوب نبوده و مورخان بزرگی پا به عرصه نگذاشته اند.

صفحه 34:
; امابه گفتة هرودت. ابرانیان از شعور و آگاهی تاریخی بالایی برخوردار بود ه اند. شاید یکی از دلابل ضعف تاریخ نگاری در آن دوره. اين باشد که سنّت شفاهی, بسیار مقبو لترو پسندید ه تر از سنت کتابت بوده است. علاقه و عادت به حفظ سینه به سينة مطالب در قر نها و حتی هزار ه هاء لزوم ثبت و نگ‌ارش آنها را در درجة أ اهمیت کمتری قرار داده ست

صفحه 35:
أ سنگ نوشته ها و لو حهای گلی مهمترین منبع نوشتاری ایرانی در دورة هخامنشیان هستند. پنج ستون از سنگ نوشتةبيستون كه در حقيقت گزارشی تاربخی محسوب مى شود. به شرح وقايع دوران آغازين فرمانروايى داريوش بزرك و سركوب شور شهاى نواحى كوناكون اختصاص دارد. سنگ نوشتههاى ديكرى نيزازاين يادشهه و دبگر شاهان هخامنشی وجوددارد که أ ویدادهای تا یخی را شرح مى دهند.

صفحه 36:
[] سنک نوشتة خشایار شا هخامنشی شهر وان تر کیه

صفحه 37:
علاوه بر سنك نوشته ها. در کاوش های تخت جمشید بیش از سی هزار لوح گلی به زبان ایلامی کشف گردبده. که تاکنون حدود چهار تا پنج هزار لوح خوانده و ترجمه شده اند. این لوح ها اطلاعات سودمندی دربارة اوضاع اقتصادی و اجتماعی و تشکیلات اداری دوره‌هخامنشیان ارائه می دهند.از دورة ساسانی نیز تعداد زبادی نک گنوشته بر جای مانده که رویدادهای تاریخی را گزارش می کنند. از آن جمله است

صفحه 38:
اه ‎١‏ سنك نوشتة شايور بكم در كعبة زرتشت در نقش رستم كه شرح جنكهاى اين يادشاه با روميان را بازكو مى نمايد. همجنين در اين دوره. كتا بهايى در باره تاريخى.دينىء ادبى و جغرافيايى نكارش شده كه برخى از آنها ازبين رفته و برخی به جا ماند ه اند. خدا ی نامه ها از مهمترین نوشته هاى تاریخی دورفساسانی به شسمار می روند و در واقع تاریخ عمومی سرزمین و مردم ایران از آغاز آفربنش تا اواخرحکومت ساسانی بودند.

صفحه 39:
محتوای خدا ی نامه هاء آمیخته باافسانه و قصه های کهن بوده و مطالب راجع به دورةُ ساسانی در آنها با واقعیات تاربخی انطباق دارد. در قرون نخستین هجری موزخان نان اران اننكل طرى ديتورى و.ءء بااستفاده از ترجمه ای که از خدا ی نامه ها به عربی شده بود.اقدام به نگارش تاریخ ابران باستان کردند. نوشته های این موزخان تا دوبست سال پیش منبع اصلی مطالعه و شناخت تاریخ ایران باستان به حساب می آمد. متن اصلی خدا ی نامه ها و ‎mee”‏ عربی آنها از بین رفته و چیزی از آنهاباقی نمان‌ده

صفحه 40:

صفحه 41:
۲ منابع دست دوم منابع دست دوم با تحقیقات عمدتاً شامل انواع مختلفی از کتاب هاء مقاله هاء پایان نامه های تحصیلی و طرح های پژوهشی می شود که در دویست سال اخیر توسط محققان.اعم از موزخان و باستان شناسان و زبان شناسان ایرانی وغیر ابرانی نوشته شده است.

صفحه 42:

صفحه 43:
at gl itt oa ‏سن‎ و ادبیات فارسی نگارنده آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجلات مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال

صفحه 44:

تاریخ دهم فصل سوم ایران در عصر باستان؛سرآغاز هویت ایرانی درس 7 مطالعه و کاوش در گذشته های دور فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کالس های چند پایه الگوی بد درس دادن و آموزش ریاضی در ژاپن بخش دوم ویژه دانش آموزان پاورپوینت تاریخ دهم فصل سوم ایران در عصر باستان؛سرآغاز هویت ایرانی درس 7 مطالعه و کاوش در گذشته های دور از صفحه 62تا69 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات40: درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 1 الگوی بد درس دادن (نیل دیوید سن -دانشگاه مریلند) • • • • • از سال 1971تدریس بد درس دادن برای دانشجویان فوق لیسانس ،دستیار ها و دانشجویان دبیری مقطع متوسطه در دانشگاه مریلند انجام شده است. ارایه رل «ضد مدل» :ناظر به حضار می گوید که االن شاهد تدریسی خواهند بود که یک مدرس مقتدر ریاضی ارایه می شود. بعد از چند دقیقه حضار متوجه اشتباهات تدریس ایشان می شوند. این روش زمانی مفید است که حداقل سی نمونه از اشکاالت در آن تشخیص داده شود. معلم ارایه دهنده این مدل باید انعطاف پذیر ،متکی به خود و دارای استعدا بازیگری باشد و در مقابل حضار کم نیاورد. آيد .ناهنجار شروع – با عجله دیر به کالس می – – – – عذر مسخره آمیزی برای دير آمدن می آورد. می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟ برای پیدا کردن مطلب مناسب کتاب را ورق می زند. گچ ندارد و در حالی که به فراش ها ناسزا می گوید برای بدست آوردن آن بیرون می رود. آماده نکردن درس و نداشتن نوت – تعریف ها و قضیه ها را غلط بیان می کند. – مثال ها را قبًال تنظیم نکرده است. – سعی می کند در کالس مثال هایی بزند ،که خیلی پیچيده، مشکل ،ساده ،یا نامناسب برای مطلب مورد بحث از آب در می آیند. – خط مشی استدالل را از دست می دهد و مرتب به کتاب رجوع می کند. – مسایل را بدون توجه تکلیف می دهد (برای مثال ،مسایل فرد از 1تا 200را حل کنید). – – – – – – – – – – – – – سبک بی اثر عرضه با آرامی دیوانه کننده ای ادامه می دهد. به طرز یکنواخت ،خسته کننده ،کتابی و یا غیر منطقی صحبت می کند. با عجله از مطالب می گذرد و به سرعت صحبت می کند. از آن چه می گوید به اندازه کافی روی تخته نمی نویسد. به خود زحمت نمی دهد که تعاریف را بنویسد. اصطالحات را بدون تعریف کردن آن ها به کار می برد. با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد. مقدمه ،خالصه یا روابط بین عقاید را عرضه نمی کند. سعی نمی کند به دانشجویان انگیزه ای برای مطالعه مطلب بدهد. فرض می کند که دانشجویان قبًال مطالب اساسی را می دانند و وقتی که نمی دانند آن ها را مسخره می کند. به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است. کتاب را به سادگی برای دانشجویان می خواند. اشتباهات متعددی در محاسبه ،منطق و دستور زبان می کند. نداشتن تماس با دانشجویان – – – – – – – – – – با کالس تماس نگاهی برقرار نمی کند ،با تخته ،دیوارها ،کف اتاق یا سقف صحبت می کند. توجه همه را از دست می دهد و با وجود این ادامه می دهد. تفسیرهای ناروایی راجع به سطح پایین مطالب درس ابراز می دارد. به دانشجویان اهانت می کند ،به آن ها می گوید که احمق و درس نخوان هستند. دایم می گوید «ساده» یا «واضح» است. هیجانی از خود نشان نمی دهد. دایم به وقت نگاه می کند. رفتار چندش آوری از خود نشان می دهد. نام دانشجویان را نمی داند. هیچ گونه تشویقی برای هیچ فردی ندارد. – – – – – – – – – برخود بد با سؤاالت اجازه سؤال کردن نمی دهد یا دانشجویی را که سؤالی می کند شرمسار می سازد. به سؤاالت به خوبی جواب نمی دهد. به دانشجویان می گوید که جواب سؤاالت را در کتاب پیدا کنند. سؤال دانشجو را نمی فهمد و به سؤالی که مطرح نشده است جواب می دهد. وقت کالس را زیاد صرف جواب دادن سؤاالتی می کند که مورد عالقه عمومی نیستند. تقریبًا هیچ سؤالی از دانشجویان نمی کند. سؤاالتی را که مبهم ،گیج کننده ،غیر ممکن و یا بی اندازه ساده هستند، می پرسد. از اولین فرد می خواهد که دست بلند کند ،بدون آن که به دیگران وقت فکرکردن دهد. با عصبانیت از جواب های دانشجویان به سؤاالت خود انتقاد می کند. استفاده بد از تخته سیاه – شکل های شلوغ و غیر مشخص می کشد. – شکل ها را غیر واضح یا نادرست حروف گذاری می کند. – مختصات را برعکس می کشد. – شکل ها را خیلی باال یا پایین و یا طوری رسم می کند که قسمت های حساس آن ها از تخته سیاه بیرون می افتند. – فقره ها را با یکدیگر مخلوط می کند. – حل مسایل متمایز را روی تخته مخلوط می کند. – برای فقره های مهم جای کافی نمی گذارد. – غیر خوانا می نویسد (خیلی کوچک ،خیلی بزرگ یا اریب). – جلوی دید دانشجویان را با ایستادن جلوی تخته می گیرد. – چند خط را از میان می اندازد یا چند خط را با هم ترکیب می کند. – دایم عباراتی را با پاک کردن یا اضافه کردن عوض می کند ،به عوض این که آن را آن را روی خط دیگری بنوسد. زود تخته را پاک می کند و بدین وسیله از فهمیدن و سؤال کردنجلوگیری می کند. فصل سوم ایران در عصر باستان؛سرآغاز هویت ایرانی بسم اهلل ارحمن الرحیم درس 7 مطالعه و کاوش در گذشته های دور پیشینۀ پژوهش در تاریخ ایراِن باستان الف آگاهی تاریخی آمیخته با افسانه: تا حدود دو قرن پیش و قبل از اینکه خط میخی رمزگشOOایی و خوانده شودو کاو شهای باستا نشناسی آغاز گردد ،آگاهی و درکی که ایرانیان از ادوار کهن تاریخ و تمدن خود داشOOتند، به مراتب متفاوت از آگاهی و شناختی بود که امروزه وجOOOود دارد تا آن زمان موّر خان ایرانی بر پایۀ ترجمOOۀ خOOدای نامOOه های متعلق به دوران ساسانی و نیز داستا نهای شاهنامۀ فردوسی ،. .تاریخ ایران در عهد باستان را می نوشتند در واقع نوشته های آنان ،ترکیبی از افسانه و واقعیت بود .این موّر خان ،تاریخ عصر باستان را به چهار دوره تقسیم می کردنOOدمطالب مربOOوط بOOه سلسOOله های پیشدادیان و کیانیان آمیخته با افسانه های کهن بود، دربارۀاشکانیان مطالب ،بسیار کم و محدود به بعضOOی اسامی بOOOود؛ولی در خصOOOوص ساسانیان اطالعات و آگاهی های تاریخی قابل توجهی وجود داشت. تاریخ و افسانه امروزه سلسله های پیشدادیان و کیانیان به عنوان دوران افسانه ای (اساطیری) تاریخ ایOOران شOOناخته می شOOوند. تاریخ بسیاری از اقوام و جوامع کهن از جمله تاریخ ایران زمین با افسانه و اسطوره آغاز می گردد .واژ ه هایی مانند افسانه،قصه ،داستان و اسطوره ،گرچOOه هرکOOدام معنOOای خاص وریشۀ لغوی مخصوص خOOOود را دارنOOOد ،اما تقریبًا همگی به معنا و مفهوم داستان یا سرگذشت خیالی و غیر واقعی به کار می روند محتوای افسانه ها به کّل ی غیر واقعی است یانOOه ،اتفOOاق نظر ندارند .بیشتر آنان بر این عقیده هستند که افسانه ها بر اساس واقعیت های تاریخی ساخته شده انOOOد ،امابا گذشت زمان تغییر کرده و به شOOکل افسانه و اسOOطوره درآمOOOOOOده انOOOOOOد .بOOOOOOه هرحال ،عمOOOOOOوم مو ر ّ خان تOOOا دویسOOOت سال پیش ،در میان سلسOOOله های حکومتی ایران باستان ،تنها از تاریخ ساسانیان اطالع و شناختند ،اما چندان شناختی از سلسOOOOله های ایالم ،ماد هخامنشیان نداشتند و پادشاهان بOOزرگی چOOون کOOورش و داریوش هخامنشی رابه درسOOتی نمی شOOناختند؛ از این رو، پارسه یا پرسپولیس،پایتخت هخامنشیان را بOOه جمشOOید، پادشاه افسانه ای ایOOران،نسبت می دادنOOد و این مکOOان تOOاریخی را تخت جمشOOیدمی نامیدنOOد .آنOOان همچOOنین پاسارگاد ،پایتخت کورش رابOOOه حضرت سOOOلیمان پیامبر منسوب می نمودند و آرامگاه بنیان گذار سلسلۀ هخامنشی را قبر مادر حضرت سلیمان می شمردند. ب آگاهی تاریخی متکی به پژوهش و کاو شهای جدید: در دو قرن گذشته توجه و عالقه به تاریخ ایران در عهدباستان به طور چشمگیری افزایش یافت و شOOOمار زیادی از باسOOOتا نشناسان و موّر خان ایرانی و غیر ایرانی ،تحقیقات گسترد ه ای را دربارۀ تاریخ ایران در دورۀ باستان آغاز کردند. آگاهی های تاریخی تازه ای که در نتیجۀ خوانده شOOدن خOOط های باستانی و کاو شهای باستا نشناسی به دست آمد،نقش به سزایی در توجه و گرایش این گروه از محققOOان بOOه تOOاریخ آن دوره داشت. پیشینۀ تحقیقات جدید دربارة تاریخ ایراِن باستان: در دورۀ صفویه ،تمایل و عالقۀ اروپاییان برای مسافرت به کشور ما و شناخِت تاریخ و فرهنگ آن دو چندان شد. در آن زمان ،نویسOOOندگان و محققOOOان اروپایی بOOOه واسطۀنوشته های هرودت و سایر موّر خان یونانی و رومی عهدباستان ،اخبار و آگاهی قابل توجهی دربارۀ سلسله ها وشاهان ایران در دورۀ باستان در اختیار داشتند. به همین دلیل برخی از جهانگردان اروپایی کOOه در دوران فرمانروایی صفویان به ایران آمدند ،با کنجکاوی زیاد در جست و جوی بناها و آثار تOOاریخی دورۀ هخامنشOOی بOOه خصوص در فارس بودند .تعدادی از این جهانگردان اقدام به تهیۀ گزارش وتصویر از آثار مذکور کردند با گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایOOOران و اروپا در دورۀ قاجاریه ،اروپاییان بیشتری به عنOOOوان جهانگرد، بازرگان ،سفیر،باستان شناس و … به کشور ما آمدند و روز به روز بر تعداد بازدیدکنندگان خOOارجی از آثOOار و مکان های تاریخی به خصوص تخت جمشید ،پاسارگاد و شوش افزوده شد .بدین گونOOه ،کم کم زمینOOه بOOرای انجام کاوش های باستان شناسی در ایران فراهم آمد. در زمان محمدشاه قاجار یک افسر انگلیسی بOOه نOOام ِس ر هنری راولینسون موفق به خواندن خط میخی شد وسنگ نوشتۀ داریوش هخامنشی را در بیستون ترجمه کرد .با خوانده شدن خط میخی ،عالقۀ اروپاییان به فّع الیت های باستان شناسی در ایران بیشتر شد و دولت فرانسه اجازۀ حفاری و سپس امتیاز انحصاری کOOاوش های باسOOتانی را درسرتاسر ایران به دست آورد .پس از آن بود که ،باسOOتان شناسانی از فرانسOOه بOOه کشOOور ما آمدنOOد و در محوطOOۀ باستانی شوش به حفاری و کاوش مشغول شدند. در سال 1306ش ،کOOOOاوش های باسOOOOتان شناسOOOOی از انحصارفرانسویان خارج شد و باستان شناسان برجسOOOته ای ازکشورهای مختلف مانند ارنست هرتسOOفلد آلمانی وآرتOOور پوپ آمریکایی شروع به فّع الیت نمودنOOد و دامنOOۀکاوش های باستا نشناسی وسیع تر شد .به دنبال خوانده شOOدن خطOOوط کهن و انجام کOOOاوش های باسOOOتان شناسOOOی ،تعOOOدادی از پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی اقدام بOOه پOOژوهش و نگOOارش آثار مستقلی دربارۀ تاریخ ایران باستان کرد نقاشی بقایای تخت جمشید در سفرنامۀ شاردن ،جهانگرد فرانسوی که در زمان صفویه به ایران سفر کرد. نتایج و دستاوردهای کاوش ها و تحقیقات جدید: کاو شهای باستا نشناسی و تحقیقاتی که دربارۀ تOOOاریخ ایران در دورۀ باستان در دویست سال گذشOOته صOOورت گرفت ،نتایج و دسOOتاوردهای گونOOاگونی داشOOته اسOOت. اگرچه در جریان کاو شهای باستا نشناسی ،بخشی از آثار تاریخِی کشف شده به موز ه های اروپا و آمریکOOا انتقOOال یافت ،اما در نتیجۀ این کاو شها ،اطالعات تاریخی بسOOیار ارزشمندی به دست آمد. این آگاهیها کمک کرد تا سلسله های پادشOOOاهی مادی تاساسانیان بهOOتر و بیشOOتر شOOناخته شOOوند و امکOOان تشخیص تاریِخ واقعی از افسانه ،تا حدودی فراهم آمد. همچOOنین نشOOان داد کOOه چنOOدین هزار سال پیش از مهاجرت اقوام آریایی،ساکنان فالت ایOOOران بOOOه یکجا نشینی و کشاورزی روی آورده و تمدن نسبتًا پیشرفت های را بنیان نهاده بودند .یکی دیگر ازنتOOایج تحقیقOOات دو قرن گذشته ،تقسیم بندی جدیدی بود که موّر خان از تاریخ ایران در دورۀ باستان ارائه کردند منابع تحقیق تاریخ ایران در دوران باستان در درس اِقیقحت عبانم هک دیدناوخ لّو تاریخ به دو دستۀ منابع دست اّو ل یا اصلی و منOOOابع دسOOOت دوم یا فرعی تقسیم می شوند. 1منابع دست اّو ل منابع دست اّو ل یا اصلی تاریخ ایران باستان به دو دستۀ منابع غیر نوشتاری و منابع نوشتاری ،تفکیک می شوند. الف منابع غیر نوشتاری: شامل تمامی آثار مادی و دست ساخته هایی می شود که از ایرانیان باستان بر جای مانده است .ابزارها ،ظروف ،اشOOیا و بقایای بناهای مختلف مانند کOOاخ ها ،آتشOOکده ها ،پOOل ها،کاروانسراهاو ...که از روزگار ایران باستان باقی مانOOOده است ،وبرای پژوهش در آن دوره به حساب می آینOOOد.این منابع ،حاوی اطالعات دربارۀ و ضعیت اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران باسOOتان هسOOتند و ابعادمختلف دانش ،فنون ،مهارت ها و آشکار می نمایند. ب منابع نوشتاری: منظور از منابع نوشتاری ،تمامی نوشته هایی اسOOت کOOه دربارۀ رویدادهای تاریخی ایران درعهد باستان نگOOارش یافته اند و یا اینکه می تOOوان از آنهااطالعات و شOOواهد تاریخی به دست آورد .برجسته ترین منابع نوشتاری این دوره عبارت اند از سنگ نوشته ها،گل نوشته ها ،سالنامه ها و کتاب های تاریخی ،ادبی ،دینی و جغرافیایی. منابع نوشتاری تاریخ ایران در عصر باستان را می تOOوان به دوگروه نوشته های ایرانی و نوشOOته های غOOیرایرانی دسته بندی کرد .عمOOدۀ منOOابع نوشOOتاری غOOیرایرانی را کتاب های موّر خان یونانی و رومی تشکیل می دهند کOOه در صدر آنها ،کتاب تاریخ هرودت قرار دارد .در تOOورات، کتاب دینی یهودیان نیز مطالبی دربارۀ هخامنشیان و به خصوص کورش بزرگ وجود دارد. منابع نوشتاری ایرانی: اگرچه ایرانیان در عصر باستان همچون یونانیان و رومیان در نوشتن کتا بهای تاریخی موفق نبودند ،اما شOOOواهد و قرائن زیادی وجود دارد که ثبت و ضبط وقایع و حOOوادث مهم ،مورد توجه بوده است ودبیران مخصوصی به این کار اشتغال داشته اند .بنOOابراین ،درایOOراِن باسOOتان ،هرچنOOد وضعیت تاریخنگاری مانند یونان و روم مطلOOوب نبOOوده و موّر خان بزرگی پا به عرصه نگذاشته اند، امابه گفتۀ هرودت ،ایرانیان از شعور و آگOOاهی تOOاریخی باالیی برخوردار بود ه اند. شاید یکی از دالیل ضعف تاریخ نگOOاری در آن دوره ،این باشد که سّن ت شفاهی ،بسیار مقبو لترو پسندید ه تر از سنت کتابت بوده است. عالقه و عادت به حفظ سینه به سینۀ مطالب در قر نها و حتی هزار ه ها ،لزوم ثبت و نگOOOارش آنها را در درجOOOۀ اهمیت کمتری قرار داده است سنگ نوشته ها و لو حهای گلی مهمترین منابع نوشتاری ایرانی در دورۀ هخامنشیان هستند .پنج ستون از سنگ نوشتۀبیستون که در حقیقت گزارشی تاریخی محسOOوب می شود ،بOOه شرح وقOOایع دوران آغOOازین فرمانروایی داریوش بزرگ و سرکوب شور شOOهای نOOواحی گونOOاگون اختصاص دارد .سنگ نوشOOOته های دیگری نOOOیز از این پادشOOاه و دیگر شOOاهان هخامنشOOی وجOOوددارد کOOه رویدادهای تاریخی را شرح می دهند. سنگ نوشتۀ خشایارشا هخامنشی شهر وان ترکیه عالوه بر سنگ نوشته ها ،در کاوش های تخت جمشOOید بیش از سی هزار لوح گلی به زبان ایالمی کشف گردیده، که تاکنون حدود چهار تا پنج هزار لوح خوانده و ترجمه شده اند .این لوح ها اطالعات سودمندی دربارۀ اوضاع اقتصادی و اجتماعی و تشکیالت اداری دورۀهخامنشیان ارائه می دهند.از دورۀ ساسانی نیز تعداد زیادی سOOOنگ گنوشته بر جای مانده که رویدادهای تاریخی را گزارش می کنند .از آن جمله است سنگ نوشتۀ شاپور یکم در کعبۀ زرتشOOت در نقش رسOOتم که شرح جنگهای این پادشاه با رومیان را بازگو می نماید. همچنین در این دوره ،کتا بهایی در باره تOOاریخی،دیOOنی، ادبی و جغرافیایی نگارش شده که برخی از آنها ازبین رفته و برخی به جا ماند ه اند .خدا ی نامه ها از مهمترین نوشته های تاریخی دورۀساسانی به شOOمار می رونOOد و در واقOOع تاریخ عمومی سرزمین و مردم ایران از آغOOاز آفرینش تOOا اواخرحکومت ساسانی بودند. محتوای خدا ی نامه ها ،آمیخته باافسانه و قصه های کهن بوده و مطالب راجع به دورۀ ساسانی در آنها با واقعیات تاریخی انطباق دارد .در قرون نخسOOتین هجOOری موّر خOOان مسلمان ایران ماننOOد طبری ،دینOOوری و … بااسOOتفاده از ترجمه ای که از خدا ی نامه ها به عربی شده بود،اقOOدام بOOه نگارش تاریخ ایران باستان کردند .نوشته های این موّر خان تا دویست سال پیش منبع اصلی مطالعه و شOOناخت تOOاریخ ایران باستان به حساب می آمد .متن اصلی خدا ی نامه ها و ترجمۀ عربی آنها از بین رفته و چیزی از آنهاباقی نمانOOOده این کتاب که در اواخر دورۀ ساسانی نوشته شده ،شرحی آمیخته با افسانه دربارۀ اردشیر یکم،بنیان گذار سلسلۀ ساسانی است. 2منابع دست دوم منابع دست دوم یا تحقیقOOات عمOOدتًا شOOامل انOOواع مختلفی از کتاب ها ،مقاله ها ،پایان نامه های تحصیلی و طرح های پژوهشی می شود کOOه در دویسOOت سال اخیر توسط محققان،اعم از موّر خان و باستان شناسان و زبان شناسان ایرانی وغیر ایرانی نوشته شده است. پایان محمد فایق مجیدی دهگالن هستم من گاهی می نویسم ،پس گاهی هستم معلم ،دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجالت مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال end

49,000 تومان