پاورپوینت
آموزشتاریخ و بیوگرافی

پاورپوینت جنگ جهانی اول و ایران درس «6» تاریخ پایه دوازدهم انسانی از صفحه 78تا 91

توضیحات: پاورپوینت بخش اول کفته ها ونکته های آموزشی ویژه دبیران خلاق بخش دوم شیوه های نوین یاددهی یادگیری آموزشی ترکیبی فصل دوم جنگ جهانی اول و ایران درس «6» پایه دوازدهم انسانی از صفحه 78تا 91 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:77 سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کلاس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ، مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی والا گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج منظور از آموزش ترکیبی، تلفیق ساده فناوری های آموزش برخط در کلاسهای سنتی حضوری نیست، بلکه بازطراحی علمی و اصولی فرایند یاددهی-یادگیری برای رسیدن به اهدافی است که تنها با آموزش برخط و یا آموزش حضوری نمی توان به آنها دست یافت.بر این اساس، در آموزش ترکیبی، حضور معلم و تمامی دانش آموزان در فضای واقعی کلاس درس ضرورت دارد اما از فناوریهای نوین مبتنی بر رایانه و گوشیهای هوشمند و فعالیتهای تعاملی برخط نیز برای افزایش کیفیت و اثربخشی آموزش استفاده می شود. در آموزش ترکیبی، معلمان آموزش حضوری را با فعالیتهای آموزش برخط ترکیب می کنند و همه یادگیرندگان برخی از فعالیتها را به صورت برخط تکمیل می کنند و برخی دیگر را به طور حضوری انجام می دهند. در قرن 19میلادی تاریخ جهان، متاثر از تحولات و پیامدهای امپراتوری های غرب، بویژه انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب صنعتی انگلستان بود. مهمترین تحولات: 1- ساخت سلاح های پیشرفته و توسعه چشمگیر توان سیاسی- نظامی دولت های اروپایی. 2- رقابت و ستیز قدرتهای استعمارگر بویژه انگلستان و فرانسه در جهت گسترش مستعمراتشان در قاره های دیگر. 3- تقویت قدرت نظامی روسیه (در قرن 19) و در پیش گرفتن سیاست توسعه طلبانه، نسبت به همسایگان جنوبی خود. 4- قدرتمند شدن ایالات متحده آمریکا(در قرن 19) به لحاظ صنعتی، نظامی و اقتصادی و اقدام به مداخله در امور کشورهای آمریکای لاتین. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
جنک جهانی اول و ایران در س »¥« پایه دوازدهم انسانی از صفحه ۷۸تا ‎٩۱‏ =

صفحه 2:
ces ‏وه های آموزشی‎ t ts a ران خلاق شیوه هاى نوين ‎woe‏ یادگیری آموزشى تركيبى فصل دوم جنى جهانى اول و ايران درس «۶» پایه دوازدهم انسانی از صفحه ۷۸ ‎٩۱‏ ‏آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات: ۷۷

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
محمد فايق مجيدي : 1 ‎@fayihg.majidi‏ م ۳ 70 تت انجام ها ونكته هاى 7 قبلا" نم كفت 9 ی آموزشی (ws> cao ۰ ~ wT ١

صفحه 8:
گفته ها ونکته های آموزشی ~ ayil ؛ در سريال معلم دهكده في نامزد معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بوذیك چرا رها کردید و معلم شديد؟

صفحه 9:
ْ محمد فابق مجيدق دهن طرفت 5 شود ‎pa‏ ‏برش است که بايد افروخته شود کفته ها ونکته های آموزشی ( پلوتارک )

صفحه 10:
3. = 8 4 5 5 محمد فايق مجيدي ‎@fayihg.majidi‏

صفحه 11:
محمد فایق مچیدی | @fayihg.majidi ‏چم‎ SOR are. ‏آن که از سوال‎ ‏دن مى‎ J ‏سد‎ ‏بادگیری كفته ها ونكته هاى آمو زشى‎ Ke ‏شر منده خواهد‎

صفحه 12:
فایق مجیدی هنن من هر یا گفته ها ونکته های آموز: ۱ سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز مى رسم وآن اين كه من عامل تصميم كيرى قاطع در كلاس هستم به عنوان یک معلم » دارای ( زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الام ¢ شادی . ‎a‏ ‏من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم » آزاربرسانم یا التیام خن قعیت ها » مسئولیت من است که تصمیم فزایش يا کاهش دهم ؛وکودکان را انسانی 0 را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نيما يوشيج

صفحه 13:
محمد فايق مجيدي ‎@fayihg.majidi‏ ۱ ف کفته ها ونکته های آموزشی ييجيده كردن جبر هاى ساده ”15 ی ندارد» ده دن

صفحه 14:
محمد ‎@fayihg.majidi‏ RAL PEL, easel seh ee feels eG ‏بی خبری‎ ‏خودمان‎

صفحه 15:
محمد ‎@fayihg.majidi‏ IAL PEL, کفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 16:
محمد فايق مجيد: ‎“@fayihg.majidi‏ شروع ۲ . بخش دوم ۶

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
این است که اساسا آموزش به شیوه رده و در فضای واقعي محیط کلا یرد 0 ‎SUNT Suit eye a‏ و با رت ‎eas‏ ال ار اطلاعات م أرنياطات براى افزايشى جذايت موزش. معلم مسسيرى را برا ‏باددا و ‎Salons oe Nee a cudwene ae,‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
‎oe eta‏ آموزقن برخد کلاس حضوری برخط بغیربرخط برخط خارج از كلاس ‎oo‏ ‏ارزشیابی ‏مجازی/حضوری ‏9۶ م 9 لراثدهاى آزمایشگاه‌های . تورها و بازدیدهای رىامجازى ‏ حضورئ/مجازى علمى» تربيتى و آموزشى ‎a‏ حضوری/برخط موقعیت بالاتر ‎as‏ یگاه‌های داده و اهداف واحد یادگیری) ‎Spat ae‏ تحته و كع ترمافزارها ‎١‏ مائند دانشنامه رشد ‎9 ۵ ‎2 ‎ ‏رسانه‌های

صفحه 21:
آموزش‌ترکیبی با فراهم ساختن فعالیتها و فرضهای یادگیری مانند فعالیتهای بادگیری در کلاس‌درس و فعالیتهای برخط برای کیرد ان برنامه دریسی حضوری زا با آموزش‌مجازی ترکیب می‌کند ۰ ظور از آموزش‌ترکیبی تلفیق سلاه‌ضاوری هاي آموزیش‌برخط در کلاسهای سنتی حضوری نیست بلکه بازطراحی ‎sok‏ و اصولی قرایندباددهی- یادگیری برای رببیدن به لهدافی است که تنها با آموزیش‌برخط ویا آموزیش‌حضوری نمی توان به ‎Ugl‏ دست تیان ماس درآ کی حضور معلم وتمامى دانشآموزان در فضای ‎sch‏ کلا س‌درس ضرورت دارد ‎bl‏ أزشاوريهاى نوين صتنی بر راانه و گوشیهای هویئمند و ضالیتهای تعامطى برخط نيز برإى افاي شكيفيت و ثررخثی آموزیش استفاده می شود . د رآموزش‌ترکیبی معلمان آموزیش‌حضوری ربا ضالیتهای آموزیش برخط ترکیب مي كنند و همه یادگیرندگان برخی از فعالیتها را به صورت برخط تکمیل می کنند و برخی دیگر را به طور حضوری انجام می دهند.

صفحه 22:
Za 2 - BHF Siri

صفحه 23:
6 طراحی آموزش درس ریاضی بر اساس چارچوب کاوشگری درس ضرب عدد در بر دار. فصل ۵. کتاب ریاضی هشتم م ادائش آموز بتواند يك برداررا جندبرابر كندو به صورت ترسيمى يا مختصاتى نمایش دهد 6 با کمک ضرب یک عدد در براربتوند بردارهای ترکبی را رم کند بیان مساله ‎-١‏ در فعالیت صفحه ۲۵ کتاب ریاضی هشتم یک مساله مطرح شده است که دان شآموزان بايد بردر 38+ 2228 را رسم کنند این مسانه توسط معلم برای دانش‌موزن مطرح می‌شود ““بيشبينى انفرادى تابتدا از دائشآموزان مى خواهيم قايل جتوجبرا را باز كنند (لينك جتوجيرا) دراين قايل تعدادى بردارهاى مساوى بردارهاى 3 ‎ach pus By‏ است وحانش موز میتوند را درصفحه جارجا كند .صفحه كار شطرنجى ات بطورى كه دان شآموز بردارة رأ روى صفحه تنظیم کند و مختصات آن ر بتوائد يتويسد معلم از دائش آموزان مى خواهد كه با کنار هم قرر دادن بردرهای ۵ وط و همچنین با کمک درس جمع بردارها بردرمرروی صفحه مختصات ‎SiS yt‏ پیش‌بینی گروهی: در گروههای سه نفره از دائشآموزان مى خواهد که روش يبدا كردن بردارج را با هم مقايسه کنند و سعی کنندحداقل از سه روش متفاوت حاصل بودار را ييدا كنند اين سه روش در زير رسم شده ااست. *- انجام آزمايش .مشاهدات و توليد داتش بيس از اينكه هر كروه سه روش را بوی صفحه شطرنجی (جنوجیر)نمایش دادند معلم ار كروهها مى خواهد كه با توجه به شكل از مختصات بردارها رلهى براي بيدا كردن مختصات بردار تركيبى بيدا كند 2- يافته هايش: هر دان آموز به صورت فردى در خصوص يبدا كردن بردار تركيبى © به دو روش مختصاتى و ترسيمى توضيح دهد و روش كاررا با تال بنویسد معلم می‌توند ‎pal ld‏ را تشويق كند تايافته هاى خود را بصورت جبرى نيز نمايش دهند يعنى 85 +3 سقجمة] ب [ض] بر [متها اد[ + 1 ‎«Gel «eb‏ تکمیل عملكردى: با تجريه اى كه دائشآموزان از كار با نرم افزار جنوجبرا بيدا كرده اند از آنها خواسته مىشود تا در منزل يك فايل جنوجيرا درست كنند و اين باربردارهاى 3 ول را به صورت دو بردار هم اندزه اققى و عمودى در نظر بكيرند (8و5) بر اساس (قايل جتوجيرا. آن بردرهای ترکبی مانند ۷ 6 ۳۵یا 336 با82 8 را بسازند و نعایش دهند این کار دروقع یک زمینه چینی بای درس بعدی که بردارهای واحد مختصات می باشد ایجاد می‌کند. هر داتشآموز می‌تواند فایل خود را در سامانه شاد برای معلم ارسال کند.

صفحه 24:
6 طراحی آموزش درس ریاضی بر اساس چارچوب کاوشگری طراحی آموزشی ریاضیات | درس سپمی ( با تاکید بر تقویت شایستگی دیجیتال) 60 معلدله سهمی را بشناسد و تمودار سهمی با ضابطه های مختلف را از طریق نقطه یابی رسم کند. 9) شكل كلى سهمى رابا اسفاده از ضریب ۵ قبل از رسم بدائد. 63 مختصات راس سهمى و معااله محور تقارن را قبل از رسم بنویسد. 7 درک صحیح از ضرایب معادله یک سهمی و چگونگی تغییر نمودار آن با تغییر ضرایب را داشته باشد. 63 روش بدست آوردن محل هاى برخورد سهمى با محورهای مختصات رأ بداقد مثالهايى در زتدكى روزمرة و ييرامون خود بيدا كند که نمودار آن‌ها سهمی است. ‎O‏ تصاویر زیر و فایل تعاملی چه چیزی را در ذهن شما تداعی می کند؟ ‎

صفحه 25:
فعاليت تعاملى و كروهى () وارد فايل تعاملى يرتابه شويد و با تمرين عملى با نحوه كار يرتابه آشنا شويد. آيا مى توانيد طورى تنظيم كنيد كه اين توب در مكان خاصى فرود آيد ؟. با هم گروهی های خود دراین مورد گفتگو کنید وچند مورد از مواردی که در شلیک پرتابه به سمت مکان مورد نظر بايد رعايت شود تا پرتابه دقیقا به هدف بخورد را در فايل اشتراكى بحث و كفتكو وارد كنيد اكنون وارد فايل تعاملى يرتابه شويد و سعى كنيد توب رابه سمت نقطه خاصى كه مذ نظر شماست پرتاب كنيد برداشت خود را از تصوبر زير بيان كنيد هه 0۱ ,4

صفحه 26:
برداشت خود را از تصویر زیر بیان کنید. 7 کاریرگ: محور تقارن و راس سهمی چیست ؟ 8 تصوير زير را برسى كرده و با يكديكر كفتكو كنيد و كاريرك را كامل كنيد ao ۳ ۳ پیب و + وچ ار ۳ با توجه به تصویر: پایین‌ترین و بالاترین نقطه سهمی را مشخص کنید * معلاله خطى كه تمودار سهم نسبت به آن متقارن الست را بررسی کنید تغییر ضرایب ۵5.6 چه نقشی در تغییرات نمودار سهمی دارد و نتیجه را بگویید؟ 2 را محاسبه کنید برروی ثابل تعاملی کلیک کنید و دریره محتوای آن بحث کنید. رتباطی با معادله محور تقارن دارد تسبت بدست آمده چه ارتباطی با طول بالاترین نقطه و با پایین‌ترین نقطه سهمی دارد؟ 5 + عرض بالاترین و با پایین‌ترین نقطه سهمی را چگونه بدست آوریم؟

صفحه 27:
‎sete‏ سهمی, راس و محر تقارن آن وا توضیح دهید.به کمک سه نقطه روی سهمی, نمودار سهمی را بررسی اکنون متن کتاب را مطالعه کنید و فعالیت‌ها و کار در کلاس‌ها را حل کنید. ‎ ‎ ‏7 با کمک فایل تعاملی سهمی‌های مختلفی را بسازید. تمرين ترسيم. ‏67 تمرینات صفحه ۸۱ و ۸۲ را حل کرده و جواب‌ها را در شاد برای معلم ارسال کنید. ‏6 تولید و طرح دو مساله واكرا و بازياسخ در زندكى که به کمک درس سهمی قابل حل باشتد. ‏60 جست وجو در منابع اینترنتی و تهیه گزارشی از کاربردهای سهمی در زندگی روزمره به کمک اعضای ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
Hiri nds ‏کارا و‎ استمرار آموزش در همه شرایط از جمله تعطیلی های غیرمترقب مانند آلودگی هوا و ... غنابخشی به طراحی آموزشی مدیریت موّثرتر زمان آموزش تنوع ارزشیابی و گرفتن بازخورد گسترده تر و سریعتر ایفای نقش موّثرتر دانش آموزان انجام هر جه بیشتر فعالیتهای عملی -آزمایشگاهی افزایش انعطاف اجرای برنامه درسی

صفحه 29:

صفحه 30:
آموزش ترکیبی با محوریت آموزش چهره به چهره این الگو از آموزش ترکیبی بیشترین شباهت را به آموزش‌های رايج مدرسهاى دارد و در آن تها بای برخی از انش‌آموزان (ملً دانشآموزانى كه سطح تحصيلى آنها بالاتر يا بايينتر از سطح عرسم كلاس ات دا مشكل فردى عاتتد غيبت ات از كلاس درس داشتهاند) ويا هنكام بعضى رخدادهاى خاص ‎Mile)‏ ‏تعطيلات ناخواسته مدارس) از آموزش تركيبى استفاده می‌شود و به جز اين موقعيتهاء دیگر فرایندهای کلاس به صورت مرسوم و چهرهبه‌چهره پیش می‌رود. در واقع در اين روش تنها برخی دانش‌آموزان بر حسب نیاز و موقعیت ویژه خود به محتواهای آموزشی دیجیتال مراجعه می‌کنند تا سرعت آموزش خود را با كلاس منطبق کنند یا عقب‌ماندگی‌های تحصیلی‌شان را جبران نمایند.

صفحه 31:
آموزش ترکیبی چرخشی در اين الكو كه بيشتر در مدارس ابتدایی مورد استقبال قرا می‌گیرد. دانش‌آموز در توقفگاه‌های یادگیری مختلف حضوری و یا برخط, حضور می‌یابد. در واقع, دانش‌آموز در برنام‌ای از پیش تعیین شده و مشخص درجرطداى از آموزثريهاى حضورى ويا برخط حضور بيدا مىكند. مثلاً دانشآموز مىتواند در قالب برنامهاى مشخص در کلاس سنتی درس ریاضی حضور پیدا کند یا در یک آزمایشگاه مجازی ریاضی شرکت کرده و موضوع درسی مورد نظر را مطالعه كند

صفحه 32:
الگوی فلکس اين الكو بيشتر بر ارائه آموزش به شيوه مجازى و برخط تكيه دارد و معلم در نقش تسهيلكر و هدايتكننده فرايند خوديادكيرى فراكيران عمل مىكند. در اين شيوه آموزش كه بيشتر براى دوره متوسطه توصيه می‌شود. فراگیران از طریق آموزش برخط مطالب آموزشی را دریافت می‌کنند اما دبیران با تجربه و توان‌مند همواره در محل حضور دارند و آماده ارائه کمک و مشاوره برحسب نیاز دانش‌آموزان هستند. این شیوه از آموزش ترکیبی بیشتر در مدارسی کاربرد دارد که بخش عمه‌ای از فراكيران جزء طبقه در معرض خطر هستند که امکان حضور متعارف و همیشگی در کلاس درس را ندارند.

صفحه 33:
الگوی آزمایشگاه‌های برخط در این شیوه از آموزش ترکیبی, همه محتوای آموزشی از طریق لایراتوارهای مجازی اما در یک مکان ثابت و مشخص (محیط مدرسه یا آموزشگاه) به دانش‌آموزان ارائه می‌گردد و دانش‌آموزان اغلب در کلاس‌های سنتی چهره به چهره هم شرکت می‌کنند.

صفحه 34:
الگوی خود ترکیبی ذر اين روش كه عمدتً مناسب دبیرستان‌هاست دانش‌آموزان در کلاس‌های درس سنتی شرکت می‌کنند اما می‌توانند به انتخاب و اختیار خود برخی دروس یا آموزش‌ها را که به صورت برخط ارائه می‌شوند نیز دریافت کنند. در این شیوه انگیه دنش‌آموز مهم‌ترین عامل موفقیت است و عمدتاً برای دانش‌آموزنی کاربرد درد که قصد دارند در یک آزمون مهم (مانند آزمون ورودی دانشگاه‌ها) یا مواردی زاين دست شرکت كنند.

صفحه 35:
الگوی برخط صحور در اين الگو از آموزش که حر اتتهای طیقف آموزش‌های ترکییی قرار می‌گیرد. داتش‌آموزان در محیطی خارج از قضای مدرسه و يه صورت مجازی آموزشی می‌بیتند اما کلاس‌های حضوری رفع اشکال و با فعالیت‌های حضوری یه صورت اختیاری یه آن‌ها عرضه می‌شود. این الگو بیشترین سطح اتعطاف‌پذیری و استقلال را حر اختيار قراكير قرار صی‌دهد.

صفحه 36:
پسنگی به نوغ مدرسه و کلاس درس دارد, cul Are ‏مدارس ابندابى مدل 1ل‎ 0 Pr By ee pore ae

صفحه 37:
تلاش در جهت تحقق برخی اهداف ترسیم شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اهم اين اهداف عبارت اند از: استفاده از رسانه و فناوری اطلاعات . آموزش غیرحضوری و مجازی عدالت آموزشی. توجه به تفاوتهای فردی. تنوع در ارائه خدمات آموزشی و محیط های یادگیری . کسب علم . مسئولیت پذیری خودباوری در متربی, اجتماعی شدن یادگیرنده. خلاقیت ه نه آه.ء.. تفک . د. ک ه کشف پدیده ها و فعال بودن یادگیرنده. گسترش ارکان اصلی یادگیری sath

صفحه 38:
جهان و نسلهای در حال تغییر (Xa ds ‏رابانه و إينترنت بود اط عموما إين نسل در دوران كودكى خود چندان تحت‌تأثیر این فاوری ها قرار‎ smote Pte نسل وى ‎(Y)‏ ۳ ان شل ار كيك يل زر كار ل ولق ‎١‏ إن ركد کردوست سل که در تجیلی فوریای آنایک به دمای ار كرد ‎ob‏ سل زد (2) نسلی که در مدت‌زمانی کوتاه استفاده از فاوریهای نوين ارتباطی ‎DVD, atl‏ شبكه جهانى وب بيام دهى ثابت, بيام كوتاه لب. تاب أى ياد وتلفن همراه رأ تجربه كرد. سل آلفا دوتدار وعجین ده با فقاوری است وازکار با فاوری لذت ص برد وهوشمصنو وشبكه هاى اجتماعى مجازى بردنياى آنها وم ول

صفحه 39:
* اپن سل از نظریادگیری قبل ازآنکه به سراغ معلم با کنابهای در برود, به سواغ وب‌می رود, سبک های یادگیری خاص خود را دارد واز أموزرشهاى شخصى سلزى نثده استقبال . 5 + + ييشترى مى كند. بنابراين ضوري است‌در برنمه ریزبهای آموزیثی به این تغیبر نسل و اقتطائات آموزیش و یادگیری آنها جهت تحقق آموزيش أثريخشتوجه دابثته باشم. زيرا آموزیش ثربخش‌در حرکت به سوی عصریادگیری مادم العمر و مداوم باید کاملا به موقع و معطوفبه نيازهاى خاص و فورى يادكيرنده باشد

صفحه 40:
آینده نگری جهان آموزش و نگاهی به مشاغل آینده بايد در نظر داشت که از یک سو. نسل فعلی و آبنده دانش آموزان ماء نسلی هستند که ابزارها و مهارتهای کار با فناوربهای آنالوگ, دیگر جوابگوی نیازهای شغلی آینده آنها نیست و از سوی دیگر با گسترش و به روز شدن سریع فناوری های دیجیتال. تغییر در مشاغل نیز شتابی روزافزون یافته است. یر تست ارت سای مکی دستیار هوش مصنوعی ‎Se‏ ماشین یادگیری ‏سایبری ‏مدیر طراحی و معماری هوشمند

صفحه 41:

صفحه 42:
| رويانه» تبلت وموبا تمرکز بر دوک نو ‎ora 77‏ دانش آموزان

صفحه 43:
مابای با گیریتلیقی ۰ ( ) ۱ ۱ Pore 1 5 1 0 ‏دسم‎ Dae ی ۱ ‎es‏ ‎mil ۲ BS J‏ | فر اد ‎J‏ گیری ۱ دانش آموز ۱ ۹ کمک کننده به تعامل ‎eG Se‏ ree) ee | وارتباط بشتر وبهتر | درهزينه ها وزمان ‎f‏ ‏۱ زر سس ا

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:

صفحه 48:
بسم الله الرحمن الرحیم جنگ جهانى اول و ایران

صفحه 49:
‎Sey Mal eS elias Se‏ رک :اهداف ‏آشنایی با زمینه هاء علل, تاثیرات و پیامدهای جنگ جهانی اول در کشورهای مختلف ‏به خصوص ایران

صفحه 50:
در قرن 19میلادی تاریخ جهان, متاثر از تحولات و پیامدهای امپراتوری های غرب» بویژه .انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب صنعتی انگلستان بود الف) تداوم و گسترش رقابت های ‏ استعماری ب) رشد اندیشه ملی گرایی و ظهور قدرت های جدید

صفحه 51:
.ساخت سلاح های پیشرفته و توسعه چشمگیر توان سیاسی- نظامی دولت های اروبایی -1 رفابت و ستیز قدرتهای استعمارگر بویژه انگلستان و فرانسه در جهت گسترش مستعمراتشان -2 .در قاره های دیگر تقویت قدرت نظامی روسیه (در قرن 19) و در پیش گرفتن سیاست توسعه طلبانه, نسبت به -3 كمساكان جنوبى خوذ قدرتمند شدن ایالات متحده آمریکا(در قرن 19) به لحاظ صنعتی» نظامى و اقتصادى و اقدام به -4 .مداخله در امور کشورهای آمریکای لاتين

صفحه 52:
نقنثته مستعمرات دولت هاى ارويايى در مناظطق مختلف ۳

صفحه 53:
شکلگیری ‎ese wie yee‏ بنید ورود !یشبارخرای در اواخر فرن 19 و اوائل ‎the ee‏ 0 مبارزات مردم الجزايز به رهبرى امير عبدالقادر عليه ۳ ۱ و

صفحه 54:
بو ده ان فکری ی گرا و زد واه زر فرن 19 لادج در وا اروپایی» زمینه ساز شکل گیری دولت های ملی جدید شد و اقوامی که تاریخ» زبان و فرهنگ مشترکی داشتند تحت تاثیر تفکرات ملی گرایی» زیر پرچم حکومتی .یکپارچه و مستقل قرار گرفتند .(همچون کشورهای: ایتالبا , آلمان» لهستان؛ صربستان و مجارستان ) : این کشورکه در اواسط قرن 19م کشوری چندپاره بود, در نیمه دوم این قرن به رهبری کاوور و گاریبالدی و با استفاده از رقابت مبان اتریش و قرانسه, موفق به ایجاد حکومتی ملی و مستقل شد

صفحه 55:
آلمان نیز تا اواسط قرن 19م کشوری یکبارچه نبود و مجموعه ای بود از سرزمین های مجاور هم» موسوم به اتحادیه آلمانی. ملی گرابان آلمانی خواهان تشکیل یک کشور واحدی بودند اما با مخالفت امپراتوری اتریش-مجارستان که آلمان متحد و نیرومند را تهدیدی برای خویش میدید روبرو بودند. سرانجام ویلهلم یکم قرم‌انروای ایالت پروس به کمک بیسمارک توانستند کشورهای دانمارک» اتریش- مجارستان و فرانسه را شکست دهند و امپراتوری آلمان را تاسیس کنند.(در سال 1871م) امبرانورى آلمان ‎١‏ هدليت ويلهلم اول وجانشيش

صفحه 56:
انعقاد پیمان اتحاد سیاسی و نظامی آلمان؛ با هدف مقابله با تهدیدهای خارجی - بویژه فرانسه از یک سو و پیشیرد سیاست های توسعه طلبانه خود در اروپا و .فراسوی دریاها از سویی دیگر پیمان اتحاد سه گانه (مثلث) آلمان, با امپراتوری اتریش- مجارستان و ایتالیا در - .1882 در مقابل انعقاد پیمان فرانسه با روسیه و انگلستان با هدف خروج از انزوای سیاسی و - پایان دادن به برتری جویی آلمان.[که آنانرا دو به دو شریک و متحد سیاسی, نظامی و اقتصادی یکدیگر می کرد] انعقاد معاهده 1907 و پایان یافتن اختلافات انگلستان و روسیه در ایران, افغانستان و تبت و بوجود آوردن .اتفاق سه كانه در برابر اتحاد سه كانه با انعقاد پیمان هاى جديد توازن قدرت در ارويا يديدار كشت اما اين مساله

صفحه 57:
1 اختلافات مرزی و دشمنی شديد ميان المان و فرانسه قابت بر سر مستعمرات اقدام برای توسعه نفوذ و دخالت در منطقه جزیره بالکان

صفحه 58:
تقشه سیاسی اتجاد و اتفاق متلث در آستانه جنگ جهانی اول

صفحه 59:
آعلان جنگ آنریش به صربستان در پی قنل ولیعهد آنريش و همسرش توسط یکی از ملی ‎OLS‏ ‏مرب در سارایوو مرکز بوسنی آغاز جنگ کشورهای اتحاد مثلث با کشورهای اتفاق مثلث در اوت 1914م- پیوستن کشورهای عثمانی و بلغارستان به صف متحدین - پیوستن کشورهای ژاپن؛ یونان» ‎Slain,‏ رومانی و... به صف متفقین - سرعت گرفتن دامنه جنگ از ارویا به آسیا و آفریقا - جداشدن ایتالیا در میانه جنگ از متحدین و پیوستن به متفقین- طولانی شدن جنگ به مدت چهار سال از نوع زمینی و دریایی و هوایی - بسیج شدن روسها در جبهه شرقی و دفاع از سقوط و اشغال کشورشان توسط ارتش آلمان - مقاومت دولت های متفق در جبهه غربی و فرسایشی شدن جنگ - ‎So cial‏ در خاورمیانه و برخی مستعمرات دیگر-

صفحه 60:

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:
تارضایتی و خشم مردم ووسیه ازسکومت خودکامه تزارها در پی اوساع نایسامان کشور در دوران جنگ جهانی اول- شورش محالعان با حمایت واحدهایی از ارتش و تشکیل دولت موقت و برکناری تیکلای دوم آحرین تزار روس- بازگشت بلشویک هایی» در تبعید بسر مپبردند به روسیه» با حمایت آلمانها- پروزي انخلابيون بلشويك به رهبرى لتبن و تصغير مقر دولت موقت در يابنكت روسيه در توامبر ایجاد حکومت کمونیستی بر پایه شوراهای کارگران و کشاورزان توسط لین پس از پیروزی انقلا تعییرنام اتحاد جماهیر شوروی, در پی اعلام غیر قانوتی بودن تمام احزاب روسیه بجز حزب کمو| واگذاری متصرفات غرب و جتوب غربی روسیه به دولث های متحد و بستن قرارداد صلح با آنان به و درتهایت عدم دستیابی به صلح واقعی و شروع زودهنگام جنگ های داخلی در روسیه -

صفحه 65:
بی طرفی آمریکا تا 1917م - اپی زیردریایی های آلمانی به ناوگان آمریکا و غرق کردن کشتی های آن عقب نشینی سربازان آلمانی با ورود نیروهای تازه نفس آمریکایی و سرانجام نسلیم دولت های منحد یکی پس از دیگری و پایان دوره چهارساله جنگ چهانی اول در توامیر 1918م/1297ش

صفحه 66:
مان صلح ورسا: گردآمدن نمایندگان کشورهای مختلف پس از اتمام جنگ در کاخ ورسای پاریس, با - هدف عقد قرارداد صلح نهایی شدن پیمان صلح و امضای آن با کشورهای مغلوب - اهمیت بیشتر آلمان در بستن پیمان صلح و تقسیم مستعمرا میان متفقین و واگذاری - بخش هایی از خاک ‎ol‏ ‏به فرانسه و لهستان ملزم شدن آلمان به پرداخت غرامت به دولت های متفق و محدود کردن توان نظامی - ان ‎uw‏ ‏و در نهایت فروپاشی امپراتوری های اتریش-مجارستان و عثمانی و تغییر نقشه - سیاسی ارویای شرقی و خاورمیانه و شکل گیری کشورهای جدید

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:
تشکیل «-۰۰.۱ ۱۱۰ » با عضویت بیش از 40 کشور در شهر ژنو در سوئیس با هدف تامین صلح و امنیت جهانی و ممانعت از جنگ ROSS ‏کشته شدن بیش از 9 میلیون نظامی و ده ها میلیون مجروح, اسیر و‎ ‏مفقود و‎ ا نگ وبا اتفاقات تاشی از آن مانند فحملی و شیوع بیماری های همه گیر

صفحه 70:
آشفتگی وضعیت ایران و عدم قدرت حکومت مشروطه در برقراری نظم و امنیت :در آغاز جنك جهانى اول به دلايل 2000000 Be | eC pen Kora Pe مشکلات اقتصادی ube b eauls als 5

صفحه 71:
اعلام بی طرفی ابران پس از آغاز جنگ جهانی اول و نعض تصمیم ایران» توسط روسیه و انگلستان به بهانه های - مختلف اقدامات ماموران و جاسوسان آلمانی در مناطق مختلف ایران علیه دولت های اتفاق مثلت[ که به نم بران تمام شد] - لشکرکشی روسیه و انگلستان به ايران به بهانه اقدام علبه متفقین اشغال بخش وسیعی از نیمه شمالی ایران توسط روسبه طبق معاهده 1907م تشکیل نیروی پلیس جنوب در چنوب ایران؛ توسط گروهی از افسران و مزدوران هندی به فرمان انگلیس - تقسیم ایران طبق معاهده ددود به دو نیمه شمالی اسیم ریس و چنوبی (سیم اکلس) و اشغال بخش غربی توسط عنمانی و درگیری - او با متفقین تاسپس دولت ملی موقت در کرمانشاه توسط ملی گرابان[ نمایندگان مجلس شورای ملی, وزرا و شخصیت های مذهبی] - و در نهایت فروباشی دولت موقت به دنبال شکست سپاه عثمانی از نیروهای متفقین -

صفحه 72:
بویز بر در بخش های ایران[فارس, بوشهر و خوزستان] تحت تاثیر فرمان مراجع تقلید نبرد دلاورمردان تنگستانی و دشتستانی به فرماتدهى تمستعتى دقوارىت 5 و مردم کاددعن ‏ به رهبر: ناصر ديوان كازرونى و وارد کردن ضریات ستگین به تیروهای انگلیسی دلاوریهای عشایر عرب خوزسنان در نبرد جهاد با قوای بیگانه -

صفحه 73:
قحطی بزرگ و به دنبال آن سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن و جان دادن - تعداد زیادی از مردم و بدنبال آن کاهش جمعیت شهرها ومناطق مختلف ایران تزلزل و بی ثباتی دولت مرکزی ناشی از ویرانی اقتصادی - و تلفات گسترده انسانی تعطیلی مجلس شورای ملی و تضعیف بیشتر نظام مشروطه -

صفحه 74:
فراخواندن نیروهای روسی از ایران بدتبال پیروزی انقلاب بلشویکی در روسیه (ز نواسر 97تم) - اشغال مناطقی از نیمه شمالی ایران علاوه بر نواحی جنوبی؛ توسط انگلستان در پی تقویت نیروی نظامی - خود ضعف و انحطاط سیاسی- اقتصادی ایران و عدم توانایی دولت مرکزی در اداره بسیاری از مناطق کشور - شکل گیری شورش برخی از روسای ایلات و حاکمان محلی در گوشه و کنار کشور - دریافت پول از انگلستان برای تامین بخش عمده ای از مخارج روزمره» بدلیل اوضاع تابسامان اقتصادی در - ‎oll‏ ‏و در تهایت تحمیل قرارداد1919 م توسط انگلستان با هدف تامین منافع و تحکیم نقوذ خود و تسلط بر ابران -

صفحه 75:
قرار گرفتن اداره امور دارایی و برخی دیگر از ادارات و وزارتخانه های ایران در اختیار انگلستان مسئولیت تجدید سازمان و ایجاد ارتش بکپارچه ایران و تامین سلاح- جنگی و تدارکات آن در اختیار افسران انگلیسی تعهد انگلستان برای قراردادن وام به دولت ایران و البته هزینه - کردن آن تحت نظارت خود انگلستان 0 [ملى

صفحه 76:
ال کسیر ده شحصی های سل 7 الك مذهبی و احزاب گوناگون و برگزاری نش ایراد سخترانی و انتشار اعلامیه و شب نا آنان در سرتاسر کشور یکی از جدی ترین مخالفان این [سید حسن مدرس] -

صفحه 77:
OF محمد فایق مجیدی هستم 7 معلم . دبیر ادبیات فارسی نکارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم 7 همکار افتفاری مجله شوق تغییر . مجلات رشد و هفته نامه ‎Glo‏ محلی کارشناس آموزش ۱۴ سال

جنگ جهانی اول و ایران درس «»6 پایه دوازدهم انسانی از صفحه 78تا 91 پاورپوینت بخش اول کفته ها ونکته های آموزشی ویژه دبیران خالق بخش دوم شیوه های نوین یاددهی یادگیری آموزشی ترکیبی فصل دوم جنگ جهانی اول و ایران درس «»6 پایه دوازدهم انسانی از صفحه 78تا 91 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات77: محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است گفته ها ونکته های آموزشی محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمیگفته ها ونکته های آموزشی توانستیم انجام .دهیم جورج( هربرت )پالمر محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi گفته ها ونکته های آموزشی ،در سریال معلم دهکده نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می ،شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که .یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته .شود گفته ها ونکته های آموزشی ) پلوتارک ( محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi گفته ها ونکته های آموزشی ،یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می ".شود هنری آدامز آغاز مهر یادگیری ویاددهی مبارک سال 1403 محمد فایق مجیدی محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi آن که از سوال کردن می ترسد ،از یادگیری شرمنده خواهد .شد گفته ها ونکته های آموزشی ضرب المثل ( )دانمارکی محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ،دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi گفته ها ونکته های آموزشی پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد، ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت .می خواهد چارلز ( )مینگوس محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi گفته ها ونکته های آموزشی آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان )ویل دورانت (. محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi گفته ها ونکته های آموزشی آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام .دهیم جورج( هربرت )پالمر محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi شروع بخش دوم کی ب ش آموز ی رت ی منظور از آموزش ترکیبی این است که اساسا آموزش به شیوه حضوری بوده و در فضای واقعی محیط کالس درس و مدرسه پیش می رود و معلم همچنان نقش کلیدی و محوری را ایفا می کند؛ با این تفاوت که معلم در فرایند آموزش و با صالحدید خود از ابزار دیجیتال و ظرفیتهای فراهم آمده توسط فناوریهای اطالعات و ارتباطات برای افزایش جذابیت ،غنی سازی ،تنوع بخشی و بهینه سازی فرایند یاددهی-یادگیری بهره می برد .در این شیوه از آموزش ،معلم مسیری را برای یادگیری طراحی می کند که در طول آن ،ابزار دیجیتال در خدمت کارآمدسازی تک تک فعالیتهای کالس درس است آموزشترکیبی با فراهم ساختن فعالیتها و فرصتهای یادگیری مانند فعالیتهای یادگیری در کالسدرسو فعالیتهای برخطبرای .یادگیرندگان ،برنامه درسی حضوری را با آموزشمجازی ترکیبمی کند • منظور از آموزشترکیبی ،تلفیقساده فناوری های آموزشبرخطدر کالسهای سنتی حضوری نیست ،بلکه بازطراحی علمی و اصولی فرایند یاددهی- س در آموزشترکیبی، س ، یادگیری برای رسیدن به اهدافی استکه تنها با آموزشبرخطو یا آموزشحضوری نمی توان به آنها دستیافت.بر این ا ا حضور معلم و تمامی دانشآموزان در فضای واقعی کالسدرسضرورتدارد اما از فناوریهای نوین مبتنی بر رایانه و گوشیهای هوشمند و فعالیتهای تعاملی برخطنیز برای افزایشکیفیتو اثربخشی آموزشاستفاده می شود. در آموزشترکیبی ،معلمان آموزشحضوری را با فعالیتهای آموزشبرخطترکیبمی کنند و همه یادگیرندگان برخی از فعالیتها را به صورتبرخطتکمیل می کنند و برخی دیگر را به طور حضوری انجاممی دهند. کی ب ن آموزش رت ی رد یک گاه تلفی ق کاررکداه و وژیگیهای آموزش ی • استمرار آموزش در همه شرایط از جمله تعطیلی های غیرمترقب مانند آلودگی هوا و ... • غنابخشی به طراحی آموزشی • مدیریت مؤثرتر زمان آموزش • تنوع ارزشیابی و گرفتن بازخورد گسترده تر و سریعتر • ایفای نقش مؤثرتر دانش آموزان • انجام هر چه بیشتر فعالیتهای عملی-آزمایشگاهی • افزایش انعطاف اجرای برنامه درسی رضورت آموزش رتکیبی تالش در جهت تحقق برخی اهداف ترسیم شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اهم این اهداف عبارت اند از :استفاده از رسانه و فناوری اطالعات ،آموزش غیرحضوری و مجازی عدالت آموزشی ،توجه به تفاوتهای فردی ،تنوع در ارائه خدمات آموزشی و محیط های یادگیری ،کسب علم ، مسئولیت پذیری ،تقویت خودباوری در متربی ،اجتماعی شدن یادگیرنده ،خالقیت و نوآوری ،تفکر ،درک و کشف پدیده ها و فعال بودن یادگیرنده. گسترش ارکان اصلی یادگیری جهان و نسلهای در حال تغییر نسل ایکس()X شاهد ظهور فناوریهایی مانند رایانه و اینترنتبود اما عموما این نسل در دوران کودکی خود چندان تحتتأثیر این فناوری ها قرار نگرفت. نسل وای ()Y این نسل از کودکی ،رسانه را در کنار خود داشته و با آن رشد کرده است .نسلی که در نوجوانی از دنیای آنالوگ به دنیای دیجیتال وارد شد. نسل زد ( )Z نسلی که در مدتزمانی کوتاه استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی مانند DVD،شبکه جهانی وب ،پیامدهی ثابت ،پیامکوتاه ،لپ تاپ ،آی پاد و تلفن همراه را تجربه کرد. نسل آلفا دوستدار و عجین شده با فناوری استو از کار با فناوری لذتمی برد و هوشمصنوعی و شبکه های اجتماعی مجازی بر دنیای آنها سیطره دارد. • این نسل ،از نظر یادگیری قبل از آنکه به سراغ معلم یا کتابهای درسی برود ،به سراغ وبمی رود ،سبک های یادگیری خاصخود را دارد و از آموزشهای شخصی سازی شده استقبال بیشتری می کند .بنابراین ،ضروری استدر برنامه ریزیهای آموزشی به این تغییر نسل و اقتضائاتآموزشو یادگیری آنها جهتتحقق آموزش اثربخشتوجه داشته باشیم .زیرا آموزشاثربخشدر حرکتبه سوی عصر یادگیری ماداًم العمر و مداوم ،باید کامال به موقع و معطوفبه نیازهای خاصو فوری یادگیرنده باشد آینده نگری جهان آموزش و نگاهی به مشاغل آینده باید در نظر داشت که از یک سو ،نسل فعلی و آینده دانش آموزان ما، نسلی هستند که ابزارها و مهارتهای کار با فناوریهای آنالوگ ،دیگر جوابگوی نیازهای شغلی آینده آنها نیست و از سوی دیگر با گسترش و به روز شدن سریع فناوری های دیجیتال ،تغییر در مشاغل نیز شتابی روزافزون یافته است. مدیر توسعه تجارت هوش مصنوعی دستیار هوش مصنوعی تحلیلگر کوانتومی ماشین یادگیری تحلیلگر سایبری مدیر طراحی و معماری هوشمند ی ن س ی وا ن اپیان عم ت آغاز• ی گی س یاد ری ق ا ت بسم الله الرحمن الرحیم جنگ جهانی اول و ایران درس «»6 پایه دوازدهم انسانی جنگ جهانی اول و ایران (1918-1914م1297-1293/ش) جنگ جهانی اول /جنگ بین الملل /جنگ بزرگ :اهداف آشنایی با زمینه ها ،علل ،تاثیرات و پیامدهای جنگ جهانی اول در کشورهای مختلف به خصوص ایران زمینه ها و علل جنگ جهانی اول در قرن 19میالدی تاریخ جهان ،متاثر از تحوالت و پیامدهای امپراتوری های غرب ،بویژه .انقالب کبیر فرانسه و انقالب صنعتی انگلستان بود الف) تداوم و گسترش رقابت های تحوالت :مهمترین استعماری ب) رشد اندیشه ملی گرایی و ظهور قدرت های جدید تداوم و گسترش استعمار پیامدهای انقالب صنعتی .ساخت سالح های پیشرفته و توسعه چشمگیر توان سیاسی -نظامی دولت های اروپایی 1- رقابت و ستیز قدرتهای استعمارگر بویژه انگلستان و فرانسه در جهت گسترش مستعمراتشان 2- .در قاره های دیگر تقویت قدرت نظامی روسیه (در قرن )19و در پیش گرفتن سیاست توسعه طلبانه ،نسبت به 3- .همسایگان جنوبی خود قدرتمند شدن ایاالت متحده آمریکا(در قرن )19به لحاظ صنعتی ،نظامی و اقتصادی و اقدام به 4- .مداخله در امور کشورهای آمریکای التین نقشه مستعمرات دولت های اروپایی در مناطق مختلف جهان در 1914م مقاومت در برابر استعمار رهبری ورودمهدیون به موسوم به هایسودان مردم شکلگیری قیام (در اواخر قرن 19و اوائل استعمارگران مردمی علیه جنبش قرن 20م) در سرزمین های مورد استعمار مهدی سودانی علیه انگلیس مبارزات مردم الجزایز به رهبری امیر عبدالقادر علیه فرانسه شورش ضد استعماری سپاهیان هندوستان به رهبری گاندی جنبش استقالل طلبانه مردم آمریکای التین به رهبری ب) رشد اندیشه ملی گرایی(ناسیونالیسم) و ظهور قدرت های جدید رواج دو جریان فکری ملی گرایی و آزادیخواهی در قرن 19میالدی در جوامع اروپایی ،زمینه ساز شکل گیری دولت های ملی جدید شد و اقوامی که تاریخ ،زبان و فرهنگ مشترکی داشتند تحت تاثیر تفکرات ملی گرایی ،زیر پرچم حکومتی .یکپارچه و مستقل قرار گرفتند ).همچون کشورهای :ایتالیا ،آلمان ،لهستان ،صربستان و مجارستان ( وحدت ایتالیا :این کشورکه در اواسط قرن 19م کشوری چندپاره بود ،در نیمه دوم این قرن به رهبری کاوور و .گاریبالدی و با استفاده از رقابت میان اتریش و فرانسه ،موفق به ایجاد حکومتی ملی و مستقل شد اتحاد آلمان آلمان نیز تا اواسط قرن 19م کشوری یکپارچه نبود و مجموعه ای بود از سرزمین های مجkkاور هم ،موسkkوم به اتحادیه آلمانی .ملی گرایان آلمانی خواهان تشکیل یک کشkkور واحkkدی بودنkkد امkkا بkkا مخkkالفت امkkپراتوری اتریش-مجارسkkkتان کkkkه آلمkkkان متحkkkد و نیرومنkkkد را تهدیدی برای خkkویش میدیkkد ،روبkkرو بودنkkد .سkkرانجام ویلهلم یکم فرمkkkانروای ایkkkالت پkkkروس بkkkه کمkkkک بیسkkمارک توانسkkتند کشkkورهای دانمkkارک ،اتkkریش- مجارسkkتان و فرانسkkه را شکسkkت دهنkkد و امkkپراتوری آلمان را تاسیس کنند(.در سال 1871م) ویلهلم یکم امkkپراتوری آلمkkان بkkا هkkدایت ویلهلم اول وجانشkkینش بیسمارک تشکیل اتحاد و اتفاق سه گانه انعقاد پیمان اتحاد سیاسی و نظامی آلمان ،با هدف مقابله با تهدیدهای خارجی - بویژه فرانسه از یک سو و پیشبرد سیاست های توسعه طلبانه خود در اروپا و .فراسوی دریاها از سویی دیگر پیمان اتحاد سه گانه (مثلث) آلمان ،با امپراتوری اتریش -مجارستان و ایتالیا در - 1882.م در مقابل انعقاد پیمان فرانسه با روسیه و انگلستان با هدف خروج از انزوای سیاسی و - پایان دادن به برتری جویی آلمان[.که آنانرا دو به دو شریک و متحد سیاسی ،نظامی و اقتصادی یکدیگر می کرد] انعقاد معاهده 1907و پایان یافتن اختالفات انگلستان و روسیه در ایران، افغانستان و تبت و بوجود آوردن .اتفاق سه گانه در برابر اتحاد سه گانه با انعقاد پیمان های جدید توازن قدرت در اروپا پدیدار گشت اما این مساله مهمترین علل بروز جنگ جهانی اول اختالفات مرزی و دشمنی شدید میان آلمان و فرانسه مسابقه تسلیحاتی رقابت بر سر مستعمرات اقدام برای توسعه نفوذ و دخالت در منطقه شبه جزیره بالکان نقشه سیاسی اتحاد و اتفاق مثلث در آستانه جنگ جهانی اول جنگ جهانی اول (1918-1914م) شروع جنگ اعالن جنگ اتریش به صربستان در پی قتل ولیعهد اتریش و همسرش توسط یکی از ملی گرایان صرب در سارایوو مرکز بوسنی آغاز جنگ کشورهای اتحاد مثلث با کشورهای اتفاق مثلث در اوت 1914م- پیوستن کشورهای عثمانی و بلغارستان به صف متحدین - پیوستن کشورهای ژاپن ،یونان ،پرتغال ،رومانی و ...به صف متفقین - سرعت گرفتن دامنه جنگ از اروپا به آسیا و آفریقا - جداشدن ایتالیا در میانه جنگ از متحدین و پیوستن به متفقین- طوالنی شدن جنگ به مدت چهار سال از نوع زمینی و دریایی و هوایی - بسیج شدن روسها در جبهه شرقی و دفاع از سقوط و اشغال کشورشان توسط ارتش آلمان - مقاومت دولت های متفق در جبهه غربی و فرسایشی شدن جنگ - تداوم جنگ در خاورمیانه و برخی مستعمرات دیگر- تصاویری از جنگ جهانی اول تصاویری از جنگ جهانی اول تصاویری از جنگ جهانی اول تصاویری از جنگ جهانی اول انقالب روسیه نارضایتی و خشم مردم روسیه ازحکومت خودکامه تزارها در پی اوضاع نابسامان کشور در دوران جنگ جهانی اول- شورش مخالفان با حمایت واحدهایی از ارتش و تشکیل دولت موقت و برکناری نیکالی دوم آخرین تزار روس- بازگشت بلشویک هایی که در تبعید بسر میبردند به روسیه ،با حمایت آلمانها- پیروزی انقالبیون بلشویک به رهبری لنین و تسخیر مقر دولت موقت در پایتخت روسیه در نوامبر 1917م - ایجاد حکومت کمونیستی بر پایه شوراهای کارگران و کشاورزان توسط لنین پس از پیروزی انقالب - تغییرنام اتحاد جماهیر شوروی ،در پی اعالم غیر قانونی بودن تمام احزاب روسیه بجز حزب کمونیستی - واگذاری متصرفات غرب و جنوب غربی روسیه به دولت های متحد و بستن قرارداد صلح با آنان به بهانه دستیابی به صلح - و درنهایت عدم دستیابی به صلح واقعی و شروع زودهنگام جنگ های داخلی در روسیه - پایان جنگ بی طرفی آمریکا تا 1917م - اعالن جنگ ایاالت متحده آمریکا به آلمان در پی حمالت پیاپی زیردریایی های آلمانی به ناوگان آمریکا و غرق کردن کشتی های آن عقب نشینی سربازان آلمانی با ورود نیروهای تازه نفس آمریکایی و سرانجام تسلیم دولت های متحد یکی پس از دیگری و پایان دوره چهارساله جنگ جهانی اول در نوامبر 1918م1297/ش آثار و پیامدهای جنگ پیمان صلح ورسای گردآمدن نمایندگان کشورهای مختلف پس از اتمام جنگ در کاخ ورسای پاریس ،با - هدف عقد قرارداد صلح نهایی شدن پیمان صلح و امضای آن با کشورهای مغلوب - اهمیت بیشتر آلمان در بستن پیمان صلح و تقسیم مستعمرا میان متفقین و واگذاری - بخش هایی از خاک آن به فرانسه و لهستان ملزم شدن آلمان به پرداخت غرامت به دولت های متفق و محدود کردن توان نظامی - اش و در نهایت فروپاشی امپراتوری های اتریش-مجارستان و عثمانی و تغییر نقشه - سیاسی اروپای شرقی و خاورمیانه و شکل گیری کشورهای جدید سران کشورهای پیروز در کنفرانس صلح ورسای ،ازراست به چپ: ویلسون رئیس جمهور آمریکا ،کلمانسو نخست وزیر فرانسه ،اورالندو نخست وزیر ایتالیا و لوید جورج نخست وزیر انگلستان امضای قرارداد صلح ورسای تشکیل جامعه ملل تشکیل «جامعه ملل» با عضویت بیش از 40کشور در شهر ژنو در سوئیس با هدف تامین صلح و امنیت جهانی و ممانعت از جنگ تلفات و خسارت های انسانی و اقتصادی کشته شدن بیش از 9میلیون نظامی و ده ها میلیون مجروح ،اسیر و مفقود و میلیون ها غیر نظامی در اثر جنگ و یا اتفاقات ناشی از آن مانند قحطی و شیوع بیماری های همه گیر ایران در جنگ جهانی اول آشفتگی وضعیت ایران و عدم قدرت حکومت مشروطه در برقراری نظم و امنیت :در آغاز جنگ جهانی اول به دالیل اختالفات سیاسی داخلی ضعف تشکیالت اداری و نظامی مشکالت اقتصادی و دخالت فزاینده خارجیان اشغال نظامی ایران اعالم بی طرفی ایران پس از آغاز جنگ جهانی اول و نقض تصمیم ایران ،توسط روسیه و انگلستان به بهانه های - مختلف اقدامات ماموران و جاسوسان آلمانی در مناطق مختلف ایران علیه دولت های اتفاق مثلث[ که به نام ایران تمام شد] - لشکرکشی روسیه و انگلستان به ایران به بهانه اقدام علیه متفقین - اشغال بخش وسیعی از نیمه شمالی ایران توسط روسیه طبق معاهده 1907م - تشکیل نیروی پلیس جنوب در جنوب ایران ،توسط گروهی از افسران و مزدوران هندی به فرمان انگلیس - تقسیم ایران طبق معاهده او با متفقین 1915 به دو نیمه شمالی (سهم روسیه) و جنوبی (سهم انگلیس) و اشغال بخش غربی توسط عثمانی و درگیری - تاسیس دولت ملی موقت در کرمانشاه توسط ملی گرایان [ نمایندگان مجلس شورای ملی ،وزرا و شخصیت های مذهبی] - و در نهایت فروپاشی دولت موقت به دنبال شکست سپاه عثمانی از نیروهای متفقین - مقاومت ایران در برابر اشغال گران ایستادگی و مقاومت مردم بویژه عشایر در بخش های مختلف - ایران[فارس ،بوشهر و خوزستان] تحت تاثیر فرمان مراجع تقلید نبرد دالورمردان تنگستانی و دشتستانی به فرماندهی رئیسعلی دلواری - و مردم کازرون به رهبری ناصر دیوان کازرونی و وارد کردن ضربات سنگین به نیروهای انگلیسی دالوریهای عشایر عرب خوزستان در نبرد جهاد با قوای بیگانه - آثار و نتایج جنگ قحطی بزرگ و به دنبال آن سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن و جان دادن - تعداد زیادی از مردم و بدنبال آن کاهش جمعیت شهرها ومناطق مختلف ایران تزلزل و بی ثباتی دولت مرکزی ناشی از ویرانی اقتصادی - و تلفات گسترده انسانی تعطیلی مجلس شورای ملی و تضعیف بیشتر نظام مشروطه - قرارداد 1919م فراخواندن نیروهای روسی از ایران بدنبال پیروزی انقالب بلشویکی در روسیه (در نوامبر 1917م) - اشغال مناطقی از نیمه شمالی ایران عالوه بر نواحی جنوبی ،توسط انگلستان در پی تقویت نیروی نظامی - خود ضعف و انحطاط سیاسی -اقتصادی ایران و عدم توانایی دولت مرکزی در اداره بسیاری از مناطق کشور - شکل گیری شورش برخی از روسای ایالت و حاکمان محلی در گوشه و کنار کشور - دریافت پول از انگلستان برای تامین بخش عمده ای از مخارج روزمره ،بدلیل اوضاع نابسامان اقتصادی در - ایران و در نهایت تحمیل قرارداد 1919م توسط انگلستان با هدف تامین منافع و تحکیم نفوذ خود و تسلط بر ایران - به موجب قرارداد1919م قرار گرفتن اداره امور دارایی و برخی دیگر از ادارات و وزارتخانه های ایران در اختیار انگلستان مسئولیت تجدید سازمان و ایجاد ارتش یکپارچه ایران و تامین سالح- جنگی و تدارکات آن در اختیار افسران انگلیسی در مقابل تعهد انگلستان برای قراردادن وام به دولت ایران و البته هزینه - کردن آن تحت نظارت خود انگلستان و اجرا شدن برخی از مواد این قرارداد پیش از تصویب مجلس شورای[ ]ملی مخالفت با قرارداد1919 مخالفت گسترده شخصیت های ملی ،سیاسی و - مذهبی و احزاب گوناگون و برگزاری نشست ها و ایراد سخنرانی و انتشار اعالمیه و شب نامه توسط آنان در سرتاسر کشور یکی از جدی ترین مخالفان این ]سید حسن مدرس[ - محمد فایق مجیدی هستم معلم ،دبیر ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر ،مجالت رشد و هفته نامه های محلی کارشناس آموزش 14سال 📙 📙 📙

49,000 تومان