پاورپوینت
آموزشمهارت‌های شخصیمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

پاورپوینت بریده‌هایی از کتاب هنر جنگ ومعرفی کتاب اثرسون تزو The Art of War

توضیحات: پاورپوینت بریده‌هایی از کتاب هنر جنگ ومعرفی کتاب اثرسون تزو The Art of War نویسنده:Sun Tzu تعداد اسلاید:60 فهرست این پاورپوینت معرفی کتاب هنر جنگ درباره‌‌ی کتاب هنر جنگ جوایز و افتخارات کتاب هنر جنگ نکوداشت‌های کتاب هنر جنگ اقتباس‌های سینمایی از کتاب هنر جنگ کتاب هنر جنگ برای چه کسانی مناسب است؟ در بخشی از کتاب هنر جنگ می‌خوانیم جملات انتخابی از کتاب معرفی کتاب هنر جنگ درس‌هایی از دل سده‌ی چهارم پیش از میلاد مسیح، اما همچنان تازه و امروزی! کتاب هنر جنگ، اثر فرمانده‌ی نظامی و فیلسوف چینی، سون تزو است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین رساله‌های آموزش رزم و تکنیک‌های جنگی شناخته می‌شود که نسل‌به‌نسل خود را به دست انسان امروزی رسانده است نیرو و امتیاز است؛ آن چه باید انجام داده شود، تغییرات ناگهانی در حرکات لشکریان و تدابیر و حیله‌های جنگی فریب‌دهنده است. آن کس که در رهبری ارتش بهتر از همه است، کسی است که می‌تواند به حرکت‌های ناگهانی و غافلگیرانه دست بزند؛ نقشه‌های او به دقت تمام آماده‌اند و هیچ کس نمی‌داند که او از کجا حمله خواهد کرد. وقتی سون و وو ارتش‌ها را رهبری می‌کردند، در سرتاسر منطقه، دشمن نداشتند.» با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
بریده‌هایی از کتاب هنر جنگ ومعرفی کتاب اثرسون تزو The Art of War ‏نویسنده:دا۲2 با‎ ‏تعداد اسلاید:۶۰‎

صفحه 2:

صفحه 3:
درباره‌ی کتاب هنر جنگ جوایز و افتخارات ‎obs‏ هنر جنگ نکوداشت‌های کتاب هنر جنگ نک مناسب است؟ تست

صفحه 4:
معرقی کتاب هنر > درس‌هایی از دل سده‌ی چهارم پیش از میلاد مسیح, اما همچنان تازه و امروزی! کتاب هنر جنگ. اثر فرمانده‌ی نظامی 9 فیلسوف چینی, سون تزو است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین رساله‌های آموزش رزم و تکنیک‌های دی شناخته د كه یب = ‎au:‏

صفحه 5:
کتاب هتر جنگ کتابی که اموزه‌ها 9 اندرزهای آن محدود به موقعیت رزم و جنگ نیست و بلکه در دنیای سياست, استراتژی‌های تجاری و شغلى و حتى اصول و فنون زندگی روزمره نیز حرفى براى گفتن دارد > 1

صفحه 6:
درباره‌ی کتاب هنر جنگ تصور کنید با گشودن یک کتاب» مردی خردمند از صدها سال گذشته و از دیار جنگ و جنگ آوری یعنی چین» مقابل شما بنشیند و حاصل سال‌ها زندگی پربار خود در میدان‌های نبرد را برای شما باز گو کند. این تجربه‌ای‌ست که می‌توانید با خواندن کتاب هنر جنگ ۷۷/۵۲ 0۲ ۸۲۲ ۲۱6 به دست بیاورید. 3۱ [

صفحه 7:
شگفت‌زده خواهید شد اگر بفهمید که صاحب اين كلام شیوا و ارزنده, یعنی سون تزو ‎Sun Tzu)‏ استراتژی‌های جنگی و راه‌های مصاف و رویارویی در میدان مبارزه را با چنان هوش و فراستی تعریف می‌کند, که گویی این کتاب نه در هزاروچهارصد سال قبل. بلکه در همین زمانه نوشته شده است. 4

صفحه 8:
اما چرا کتاب هنر ‎Siz‏ تا به این‌اندازه شناخته شده و پراوازه است؟ شاید يكى از دلايلى كه هر فرد نياز دارد ‎eS‏ به اين کتاب بیندازد آن است که اصطلاح جنگ و نبرد, موضوعی محدود و محصور به مرز سرزمین‌ها و میدان‌های رزم نیست. ‎ ‎

صفحه 9:
ee انسان‌ها با غریزه و روحیات رقابت‌جویانه‌ای که دارند. هزاران سال است که در جایگاه‌ها و موقعیت‌های مختلف, محکوم به رویارویی با یکدیگر و مقابله در

صفحه 10:
به عبرتی, امروزه در جهانی ردو | مى كنيم که جنگ و نبرد در آن معنای تازه‌ای یافته و سلاح‌های آتشین جاى خود را به سلاح‌ها نامرئی داده‌اند. اما در چنین جهانی, قواعد و اصول جنگیدن همچنان است که هميشه بوده و قوانین رهبری و مدیریت جنگ نیز هنوز بر رسم قدیم خود mY

صفحه 11:
همین موضوع گفته‌های سون تزو را به گنجینه‌ای ارزشمند و کم‌یاب تبدیل می‌کند و به همین ‎dio‏ است که با گذشت قرن‌ها, همچنان بسیاری از برترین استراتژیست‌های جنگی, انقلابیون و مصلحان اجتماعی و بازی‌گردانان دنیای سیاست و رقابت. ‎pan ae‏ حرفه‌ای خود ‎Ze‏ از 8

صفحه 12:
اما جرا بايد کتاب هنر جنگ را خواند؟ چه نکته‌ای اين ‎zl‏ را همچنان ‎eq Cw‏ صدها آنار ‎A‏ ابهی که در باب جنگ 3 ‎<i‏ آوری نوشته شده؛ یکه‌تاز و بی‌همتا می‌کند؟ باید جواب جنين سؤالى را در زرفاى انديشه‌ها 3 نگرش نو ‎ve‏ ‏اثرء یعنی سون تزو یافت. 9

صفحه 13:
اثری نامیرا و زنده در زمان‌های مختلف تبدیل کرده است. شاید در ابتدا تصور شود که نویسنده‌ی این کتاب» تنها با هدف پیروزی در نبردها و گسترش خشونت آشکار» جنين كتابى را به رشته‌ی تحریر درآورده؛ اما ‎Law sly‏ جالب توجه خواهد بود اگر بدانید که بزرگ‌ترین تئورسین جهان جنگ, چه دیدگاه معتدل و هوشمندانه‌ای نسبت به امیال پیش‌رونده و پیروزی‌خواهانه‌ی بشر داشته و جهان جنگ‌آوری را به اصول 2 و ‎st‏ خته است: 10 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
حال می‌توان تصور کرد که اگر بزرگ‌ترین جنگ‌آوری‌های تاريخ بشر از ناپلئون بناپارت گرفته تا جنگ‌های جهانی ‎Jol‏ و دوم؛ بر اساس ‏ انديشه و دیدگاهی مشابه کتاب هنر جنگ پیش می‌رفتند. سرنو نوشت و آینده‌ی بشر تا به چه اندازه دگرگون می‌شد و اکنون در چه جهان متفاوتی می‌زیستیم. همین موضوع 1 هم که ت مطالعه در باب جنگ و را 0 0 اهل تفكر روشن‌تر می‌کند.

صفحه 15:
اما ایده‌ی نوشتن کتاب هنر جنگ يا اولین اه لاک و تا کار کشا ذهن سون تزو رسید؟ می‌دانیم که تاريخ جنگ» ‎Spot‏ به درارات حضور بشر بر روى زمين و بلكه ما قبل آن دارد. فاتحان و دلاوران سرزمينهاى وسيع همواره در کشورگشایی و فتح منایع تازه از یکدیگر پیشی می‌گرفتند و جنگ‌آوری و ا ‎ani‏ ]۳۳ پادشاهی خود هم‌تراز و هم‌سو می‌دیدند.

صفحه 16:
اما در میان این هجمه و هیاهو, هميشه پیروزی نهایی از آن دلاورانی بوده که تصمیمات جنگی خود را با ایده‌های راهبردی و خردمندانه درمی‌آمیختند. با شروع اولین جنگ‌هاء استراتژی‌های تازه و نقشه‌های پیچیده یکی پس از دیگری سر برآوردند و گوی پیروزی را از حریف ربودند.

صفحه 17:
اما تا پیش از آنکه کتاب هنر جنگ به نگارش درآید» بسیاری از این استراتژی‌ها همچنان در قالب نقل‌قول‌های شفاهی و قانونهاى 0 باقى مادج بودند و ‎eel‏ جنگ‌آوری» احساس ‎Ree‏

صفحه 18:
این ایده در قرن چهارم پیش از میلاد و در بحبوبحه‌ی حکم‌رانی پادشاهان خون‌ریز چین, بالاخره توسط سون تزو به واقعیت بدل گشت. گفته‌های اين فیلسوف و فرمانده‌ی نظامی» انچنان بدیع و پرمغز بود که نه‌تنها رضایت و توجه پادشاه وقت را جلب کرد بلكه به چراغ روشنی برای جنگ‌آوران بزرگ ‎sas‏ شد. ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
شاید در نگاه اول به‌نظر آید که کتاب هنر جنگ, توضیحی ساده و رسمی درباره‌ی قدرت حملات نظامی و نحوه‌ی چینش سربازها در میدان نبرد باشد. اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که سون تزو نبرد را چیزی فراتر از حملات» نوع سلاحها و تعداد نفرات می‌دانست.

صفحه 20:
کتاب هنر جنگ به خواننده‌ی خود یادآوری ان ی مفهومی ورای عناصر و عوامل مادی‌ست و بیش از آنکه به اسلحه و سپاه وابسته باشد به روحیه و عوامل روانی گره خورده است. شناخت صحیح طرف مقابل» برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب 3 استفاده از فرصت‌ها و سرعت عمل در واکنش, تنها گوشه‌ای از درس‌ها و نکته‌های تعیین‌کننده‌ای‌ست که سون تزو در دل آموزش جنگ به شاگردان خود پادآوری >" کند 19 J

صفحه 21:
تزو همچنین ازجمله ‎glass‏ و نظریه‌پردازان نظامی‌ای‌ست که در کنار آموزش تکنیک‌های جنگی» عوارض و سویه‌های منفی مبارزه را نیز برای مخاطب بازگو می‌کند و به یاد ما می‌اندازد که هميشه جنگ و مبارزه, آن هم از نوع طولانی‌اش, راه به جایی نخواهد برد. از اين نظر نيز كتاب هنر جنک راادر عین قدمت آلا واررش تاریخی‌اش» می‌توان یکی از نمونه‌های ۱ 0

صفحه 22:
از دیگر ویژگی‌های جذاب کتاب هنر جنگ توجه و اشاره‌ی نویسنده‌ی آن به مفهوم ستون بنجم و دان را بیرون از از تأثیر عمیق ‎Bisse‏ و خراب‌کاران در روند نة و پیروزی مبارزات خبر داشت راه‌های بهره‌برداری 3 استفاده‌ی يربازده از اين قابليت و ظرفيت عظيم را به خوانندگان خود می‌آموزد 21 [

صفحه 23:
ee در عصری که جنگ سرد و مبارزه‌ی سایبری حرف اول را در جهان قدرت می‌زد» می‌توان به نقش پررنگ و زنده‌ی آموزه‌های کتاب هنر جنگ و پویایی گفته‌های نویسنده‌ی آن پیی برد.

صفحه 24:
ee ee این نسخه از کتاب هنر جنگ, در قالب سيزده فصل كلى به نگارش درآمده است. اا كل ار ور ی ال كردآوردندكان اين كتاب تصميم كرفتهاند تا بابى براى آشنايى بهتر با شخصيت سون تزو و جایگاه و موقعیت تاریخی‌اش فراهم کنند.

صفحه 25:
برای همین نیز پس از مقدمه و پیشگفتاری از بی. اچ. لیدل هارت (.!۱ 8۰ ۲ ۱106۱۱) مورخ نظامی اهل بریتانیا و س. ب. گریثیف (6۲۱۲۲۷ 5۰ .5) تفنگ‌دار ارتش دریایی ابالات متحده, به سراغ دیباچه‌ای از زندگی سون تزوه جنگ‌های زمان زندگی وی و توضیحاتی در باب متن کتاب خواهیم رفت» و يس از ارائه‌ی توضیح کوتاهی درباره‌ی ترجمه‌ی كتابء به قصل ابتدايى آن برداخته خواهد شد. 24

صفحه 26:
لكا سات و ناور سهان لسكا که جر جنگنده, پیش از ورود به عرصه‌ی نبرد و در حین آن,» باید آن‌ها را به‌خوبی بررسی کند و مورد توجه قرار دهد. سون تزو برای توضیح مباحث خوده بیانی خشک و رسمی ندارد؛ بلکه ‎Sly‏ فهم بهن مطالب توسط مخاطب و ثبت دا در ذهن وی, از اشاره‌های نغز و کوتاه و تمنیل‌های قابل‌درک بهره حس کرد

صفحه 27:
دس دی این کتای اساس رد ااا طبیعت الهام می‌گیرد و اصول حرکت تظامی را به خرکت آب تشبیه می‌کند؛ از شیوه‌های فریب دشمن می‌گوید و اصول مدیریت و هدایت نبرد را برمی‌شمارد. ۱ 26 [

صفحه 28:
اهمیت آن در صحنه‌ی رویارویی با دشمنان می‌گوید و شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف نیروهای دشمن را به خواننده آموزش می‌دهد. آشنایی با مهارت و فنون انعطاف‌پذیری در جنگ» شناخت موقعیت‌های میدانی در نبرد سرزمينى, انواع حملات محیطی 3 بهكاركيرى نيروهاى مخفى و جاسوسى, تنها گوشه‌ای از ده‌ها عنوان ‎a‏ و جذابی هستند که در کتاب ‎pid‏ > جنگ که با عناوینی مانند «هنر رزم» و «آيین رزم» نیز به زبان فاره" 7 ترجمه شده است؛ خوا 2 خواند.

صفحه 29:
از دیگر بخش‌های پرفایده‌ی کتاب كت تهیه‌کنندگان این کتاب, پس از متن اصلی ‎Vow‏ تزوء چهار بخش تکمیلی نیز به کتاب افزوده‌اند. خوانندگان در اين یادداشت‌ها با نظرات دیگر اندیشمندان درباره‌ی سون تزو آشنا خواهند شد و با تأثیر گفته‌های او بر تفکرات نظامی حاکم بر امپراطوری چین آشنا خواهند شد. ©

صفحه 30:
ز ضمیمه‌های دیگر کتاب نیز بررسی نفوذ آراء این اندیمشند چینی, بر سرزمین‌های غربی و ورود ترجمه‌های مختلف هنر جنك يا هنر رزم» در بازارهای کتاب است. همجنين 0 ك6 مر جنگ, به‌طور خلاصه با تفسیرکنندگان نام‌آشنای این کتاب و شرح خلاصه‌ای از زندگی آن‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

صفحه 31:
کتاب هنر جنگ به‌طور کلی در مورد رقابت و درگیری در هر سطحی, از سطح بین فردی گرفته تا بین‌المللی, کاربرد دارد. هدف سون تزو از خلق چنین اثری» تقویت روحیه‌ی ت‌ناپذیری» پیروزی بدون نبرد و قدرت غیرقابل نفوذ از طرو درک فرک سياست و روان‌شناسی درگیری است. اين كناف در سال‌های اخیر نسخه‌ها, خلاصه‌ها و ترجمه‌های زیادی به خود دیده است

صفحه 32:
جوایز و افتخارات کتاب هنر جنگ از شناخته‌شده‌ترین آثار کلاسیک در حوزدى آموزش رزماورى با قدمت 2500 سا یکی از تأثیرگذارترین متون نوشته‌شده در شرق آسیا» در باب استراتژی‌های جنگی

صفحه 33:
خواهد بود؛ زيرا به همان‌اندازه که یک آثر تاکتیکی درباره‌ی نبرد است» یک اثر فلسفی نیز هست. (نیویورک تایمز) از پرفایده‌ترین کتاب‌هایی که درباب راهبردهای خردمندانه به نگارش ای است. این کتاب حتی برای جنگجویانی که در شرکت‌های امروزی به رقابت می‌پردازند يا برای افرادی که در اتاق هیئت مدیره به دنبال مزیت و برتری هستند نیز کاربرد دارد. در کل می‌توان گفت, در ریسا 1 است, از خوا: اين ‎ae,‏ بهرهه رد واهد شد. ‎EL)‏ اند -_(

صفحه 34:
و کتاب هنر جنگ سون تزو در اثر خود. فشرده‌ای از دیدگاهش درباره‌ی مسائل مختلف جون خرد, حرکت» هوشمندی, انگیزه, انعطاف نظرء صداقت, رازداری» مسئولیت‌پذیری و عمل‌گرایی ارائه می‌دهد. (آمازون) حتی یک پیام يا نکته‌ی تاریخی دور از واقعیت و مبهم نيز در اين كتاب بيدا نمي شود. (نيوزويك)ر تلفيقى كيرا ميان شاعرانكى و عم لكرايى. (آيريش تايمز) ©

صفحه 35:
اقتباس‌های ب بر جنگ در سال" ‎n Duguay)‏ کارگردان کانادایی با اقتباس از اين کتاب سون تزوء فیلمی اکشن به نام هنر جنگ (۲06 ‎L, (Art of War‏ بر پرده‌های سینما به نمايش دراورد. سال 2008 تلویزیون چین» سریالی به ‎L (Bing Sheng) Sus Sau ob‏ » همین اسا س پخش کرد. در سال 2009 نیز شبکه‌ی نتفلیکس با اقتباس از کتاب هنر جنگ مستندی تاریخی با همین عنوان را برای خاطبانش پخش کرد. کارگردان این__ مستند تلویزیونی ,, بید پادروش (3۷۱0ظ

صفحه 36:
کتاب هنر جنگ برای چه کسانی مناسب است؟ این کتاب هم یک بو هر ناب براى علاقه‌مندان به اصول جنگ اورى 3 استراتژی‌های رزم است و هم یک مطالعه‌ی ویژه برای آن‌هایی که به مرور نظرات و اندیشه‌های ناب کهن و اندرز بزرگان تاریخ علاقه‌مند هستند. [

صفحه 37:
آرتش چینی با آرایش جنگی خویش نمایش جالب توجهی عرضه می‌داشت و کاس که گروه‌های گوناگون ارتش با صفوف فشرده‌ی خویش انبوهی علم و درفش ابریشم‌دوزی‌شده به اهتزاز درمی‌آوردنده مزین به تصویرهای » پرنده, از ها مار عون وگ سس که علامت ستاد کل ارتش و ستادهای معاونان و دستیاران او که فرماندهی جناح‌ها را بر عهده داشتند, بودند» منظره‌ای بسیار تماشایی به وجود می‌آمد. حرکات و مانورهای این ارتش رنگارنگ موجب انحراف دقت و توجه دشمن می‌شد و اجازه می‌داد تا عملیات چی 9 بر روی مواضع

صفحه 38:
در بخشی از کتاب هنر جنگ می‌خوانیم سازمانی که سون تزو توصیه می‌کند و به تشریح آن می‌پردازد» به ستون‌های در حال و می‌داد؛ و از سوی )14% نقطه‌های پیوند عناصر ناگون» به گونه‌ای بود که گسترش سریع و مناسب برای نبرد را به سهولت ممکن می‌ساخت.

صفحه 39:
ee - هنر اعلا در جنگ» شکست دادن دشمن است؛ بدون جنگ کردن!

صفحه 40:
منظور من از اوضاع و احوال اين است که فرمانده بايد با بهره‌گیری از امتیازهایی که در دست دارد به سرعت دست به عمل بزند و به اين ترتيب مسلط بر د 0 مد

صفحه 41:
مقتدر اردو زدن و بر یاغیانی که تا حد مرگ به رزم ایستاده‌اند حمله بردن» نیست!». 40 J

صفحه 42:
هوينٌ رفتار می‌کنم که خصم, 2 تقطه‌ها5 قوّت مراء نقطه‌های ضعف پندارد. نقطه‌های ضعف مراء نقطه‌های قوّت؛ و در همان حال نقطه‌های قوّت او را به نقطه‌های ضعف مبدل مى كنم و سستى هاى او را کشف مى كنم ... اثرها و رد پاهای خود را نباشند و جنان سكوت مىكنم كه هيج كس نتواند صدايى از من + , ۰ [ ده | كم <

صفحه 43:
برای او جنگ به معنای کشتار و ویرانی نیست؛ بلکه هدف و مقصود حقیقی استراتژی جنگ این است که همه چیز را سالم و به سالم‌ترین وضع ممکن به تصرف دربیاورد. | 42 [

صفحه 44:
Pap) Reo ee cer ru Cc meee Cd ee) POP PCa ce UL PUM Toe) oer tr)

صفحه 45:
و سر توت سار به فصد . ظفرمند شدن» با او ييكار كندء اما از تفويض درجات» افتخارات و اهداى جند سكه طلاء كريزان است واز وضعيت خصم در جهالت می‌ماند» ادمى است به كلى برى از مردمى و انسانيت. در جنين آدمى هيج یک از نيست؛ هيج يار و ياورى براى وجه بر ييروزد 2 لت نخواهد يافت. روی 3

صفحه 46:
سون نزو م يقين دا شته ‎I‏ ست که برنامه‌ریزی دقيق براساس اطلاع و هی درست درباره دشمن, در راه حل ‎ew‏ نظامی, سهم عمده‌ای دارد.

صفحه 47:
شرط مقدم بر پیروزی اين است که «در اردوگاه دشمن زمینه‌سازی‌ها چنان کامل و بی‌نقص صورت كيرد كه نتيجه جنگ از پیش معلوم و مشخص شود» ۱ 46 [

صفحه 48:
-تابراین انداغ‌های هتر جنگ عبارتند از: اول» ارزیابی مکان؛ دوم» براورد كردن مقادیر؛ سوم, محاسبات؛ جهارم: مقاتسدها و ينجم» شانسهاى پیروزی.

صفحه 49:
ee آن که یک دروغ» غالبا به وسیله

صفحه 50:
در حرکات لشکریان ع حیله‌های جنكى فریب‌دهنده است. ان کس که در رهبری ارتش بهتر از همه است؛ کسی است که می‌تواند به حرکت‌های ناگهانی و غافلگیرانه دست بزند؛ نقشه‌های او به دقت تمام آماده‌اند و هیچ کس نمی‌داند که او از کجا حمله خواهد کرد. وقتی سون و وو ارتش‌ها را رهبری

صفحه 51:
ee - هنر اعلا در جنگ» شکست دادن دشمن است, بدون جنگ کردن!

صفحه 52:
"در هر نبرد» محاسباتی : سبه کرده» پیروز خواهد شد." این دقيو و ارزيات قبل اراقدام ‎BSE‏ دارد.

صفحه 53:
‎ee aonb ace‏ 1 4( زد بر قانونمندی کامل است, ترس ساختگی مبتنی بر شهامت» و ضعف ساختگی مبتنی بر قدرت بر این جمله نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از فریب و فریبکاری برای رسیدن به پیروزی استفاده کرد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 54:
فعالیت‌ها يا عدم فعالیت او را کشف کنید. وادارش کنید خود را نشان دهد, به اين ترتیب می‌توانید نقاط آسیب پذیرش را شناسایی ‎olay‏ ‏این جمله به اهمیت شناسایی نقاط ضعف دشمن و استفاده از آنها برای پیروزی اشاره دارد.

صفحه 55:
"وقتی ارتشی را محاصره کرده‌اید. راه فراری برایش باز بگذارید. به دشمنى كه درمانده و نوميد است, بيش از حد فشار نياوريد." اين جمله نشان می‌د هد که گاهی اوقات دادن فرصتى براى نفع شما تمام شود.

صفحه 56:
"کل جنگ مبتنی بر خدعه و فریب a ۱ ۰ ‏لت‎ اين جمله به اهمیت استفاده از فریب و حیله در جنگ اشاره دارد.

صفحه 57:
دشمنت را می شناسی, از نتیجه ی صد جنگ هراسی نداشته باش. اگر خودت را می شناسی اما دشمنت را نمی شناسی, ‎Sly‏ هر پیروزی ای ‎as aS‏ دست می آوری» شکستی نیز خواهی خورد. اگر نه خودت را می شناسى و نه دشمنت راء در تمام جنگ ها نتکست خواهی خهرد.« این جمله اهمیت شناخت خود و دشمن را در رسیدن به پیروزی 56

صفحه 58:

صفحه 59:
در ادامه < ن تزوء اين گونه قرائت کرد: « این اندیشمند چینی ‎bags oxo‏ اگر شما ۱۰۰ بار با دشمن تان جنگ بكنيدء و ۱۰۰ بار هم بر او به لحاظ اش کمتر از این کار بعدی است که بتوانید انجام بدهید. (آن کار بعدی چیست؟) دشمن تان را مطیع 3 رام ‎ae‏ اننا ای کرو ‎ ‎

صفحه 60:

پاورپوینت بریده‌هایی از کتاب هنر جنگ ومعرفی کتاب اثرسون تزو ‏The Art of War نویسندهSun Tzu: تعداد اسالید60: فهرست این پاورپوینت معرفی کتاب هنر جنگ درباره‌‌ی کتاب هنر جنگ جوایز و افتخارات کتاب هنر جنگ نکوداشت‌های کتاب هنر جنگ اقتباس‌های سینمایی از کتاب هنر جنگ کتاب هنر جنگ برای چه کسانی مناسب است؟ در بخشی از کتاب هنر جنگ می‌خوانیم جمالت انتخابی از کتاب معرفی کتاب هنر جنگ درس‌هایی از دل سده‌ی چهارم پیش از میالد مسیح ،اما همچنان تازه و امروزی! کتاب هنر جنگ ،اثر فرمانده‌ی نظامی و فیلسوف چینی ،سون تزو است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین رساله‌های آموزش رزم و تکنیک‌های جنگی شناخته می‌شود که نسل‌به‌نسل خود را به دست انسان امروزی رسانده است 1 معرفی کتاب هنر جنگ کتابی که آموزه‌ها و اندرز‌های آن محدود به موقعیت رزم و جنگ نیست و بلکه در دنیای سیاست ،استراتژی‌های تجاری و شغلی و حتی اصول و فنون زندگی روزمره نیز حرفی برای گفتن دارد 2 درباره‌‌ی کتاب هنر جنگ تصور کنید با گشودن یک کتاب ،مردی خردمند از صد‌ها سال گذشته و از دیار جنگ و جنگ‌آوری یعنی چین ،مقابل شما بنشیند و حاصل سال‌ها ;ای نبرد را برای شما زندگی پربار خود در میدان‌ه بازگو کند .این تجربه‌ای‌ست که می‌توانید با خواندن کتاب هنر جنگ The Art of Warبه دست بیاورید. 3 شگفت‌زده خواهید شد اگر بفهمید که صاحب این کالم شیوا و ارزنده ،یعنی سون تزو ( ،)Sun Tzuاستراتژی‌های جنگی و راه‌های مصاف و رویارویی در میدان مبارزه را با چنان هوش و فراستی تعریف می‌کند ،که گویی این کتاب نه در هزاروچهارصد سال قبل، بلکه در همین زمانه نوشته شده است. 4 اما چرا کتاب هنر جنگ تا به این‌اندازه شناخته‌شده و پرآوازه است؟ شاید یکی از دالیلی که هر فرد نیاز دارد نگاهی به این کتاب بیندازد آن است که اصطالح جنگ و نبرد ،موضوعی محدود و محصور به مرز سرزمین‌ها و میدان‌های رزم نیست. 5 انسان‌ها با غریزه و روحیات رقابت‌جویانه‌ای که دارند ،هزاران سال است که در جایگاه‌ها و موقعیت‌های مختلف ،محکوم به رویارویی با یکدیگر و مقابله در عرصه‌های مختلف هستند. 6 به عبارتی ،امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که جنگ و نبرد در آن معنای تازه‌ای یافته و سالح‌های آتشین جای خود را به سالح‌ها نامرئی داده‌اند .اما در چنین جهانی ،قواعد و اصول جنگیدن همچنان است که همیشه بوده و قوانین رهبری و مدیریت جنگ نیز هنوز بر رسم قدیم خود پابرجاست. 7 همین موضوع گفته‌های سون تزو را به گنجینه‌ای ارزشمند و کم‌یاب تبدیل می‌کند و به همین دلیل است که با گذشت قرن‌ها ،همچنان بسیاری از برترین استراتژیست‌های جنگی، انقالبیون و مصلحان اجتماعی و بازی‌گردانان دنیای سیاست و رقابت، اصول و قواعد حرفه‌ای خود را از کتاب هنر جنگ الهام می‌گیرند. 8 اما چرا باید کتاب هنر جنگ را خواند؟ چه نکته‌ای این اثر را همچنان نسبت به صد‌ها آثار مشابهی که در باب جنگ و جنگ‌آوری نوشته شده ،یکه‌تاز و بی‌همتا می‌کند؟ باید جواب چنین سؤالی را در ژرفای اندیشه‌ها و نگرش نویسنده‌ی اثر ،یعنی سون تزو یافت. 9 جهان فکری بی‌نظیر و خرد ناب این اندیشمند است که کتاب هنر جنگ را به اثری نامیرا و زنده در زمان‌های مختلف تبدیل کرده است .شاید در ابتدا تصور شود که نویسنده‌ی این کتاب ،تنها با هدف پیروزی در نبرد‌ها و گسترش خشونت آشکار ،چنین کتابی را به رشته‌ی تحریر درآورده؛ اما برای شما جالب توجه خواهد بود اگر بدانید که بزرگ‌ترین تئورسین جهان جنگ ،چه دیدگاه معتدل و هوشمندانه‌ای نسبت به امیال پیش‌رونده و پیروزی‌خواهانه‌ی بشر داشته و چگونه جهان جنگ‌آوری را به اصول میانه‌روی و عقل آمیخته است. 10 حال می‌توان تصور کرد که اگر بزرگ‌ترین جنگ‌آوری‌های تاریخ بشر ،از حمالت ناپلئون بناپارت گرفته تا جنگ‌های جهانی اول و دوم ،بر اساس اندیشه و دیدگاهی مشابه کتاب هنر جنگ پیش می‌رفتند، سرنوشت و آینده‌ی بشر تا به چه اندازه دگرگون می‌شد و اکنون در چه جهان متفاوتی می‌زیستیم .همین موضوع هم هست که اهمیت مطالعه در باب جنگ و هدایت آن و خواندن کتابی مثل هنر جنگ را برای خواننده‌ی اهل تفکر روشن‌تر می‌کند. 11 اما ایده‌ی نوشتن کتاب هنر جنگ یا اولین رساله‌ی کالسیک در باب جنگ ،از کجا به ذهن سون تزو رسید؟ می‌دانیم که تاریخ جنگ ،عمری به درازای تاریخ حضور بشر بر روی زمین و بلکه ما قبل آن دارد. فاتحان و دالوران سرزمین‌ها‌ی وسیع همواره در کشورگشایی و فتح منابع تازه از یکدیگر پیشی می‌گرفتند و جنگ‌آوری و دالوری را با بقای حکومت و سعادت پادشاهی خود هم‌تراز و هم‌سو می‌دیدند. 12 اما در میان این هجمه و هیاهو ،همیشه آن دالورانی بوده که پیروزی نهایی از ِ تصمیمات جنگی خود را با ایده‌های راهبردی و خردمندانه درمی‌آمیختند .با شروع اولین جنگ‌ها ،استراتژی‌های تازه و نقشه‌های پیچیده یکی پس از دیگری سر برآوردند و گوی پیروزی را از حریف ربودند. 13 اما تا پیش از آنکه کتاب هنر جنگ به نگارش درآید ،بسیاری از این استراتژی‌ها همچنان در قالب نقل‌قول‌های شفاهی و قانون‌های نانوشته باقی مانده بودند و همیشه جای خالی اثری مدون برای بیان اصول جنگ‌آوری ،احساس می‌شد. 16 این ایده در قرن چهارم پیش از میالد و در بحبوبحه‌ی حکم‌رانی پادشاهان خون‌ریز چین ،باالخره توسط سون تزو به واقعیت بدل گشت .گفته‌های این فیلسوف و فرمانده‌ی نظامی ،آنچنان بدیع و پرمغز بود که نه‌تنها رضایت و توجه پادشاه وقت را جلب کرد ،بلکه به چراغ روشنی برای جنگ‌آوران بزرگ تبدیل شد. 17 شاید در نگاه اول به‌نظر آید که کتاب هنر جنگ ،توضیحی ساده و رسمی درباره‌ی قدرت حمالت نظامی و نحوه‌ی چینش سرباز‌ها در میدان نبرد باشد .اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که سون تزو نبرد را چیزی فراتر از حمالت ،نوع سالح‌ها و تعداد نفرات می‌دانست. 18 درحقیقت از اولین نکاتی که نویسنده‌ی کتاب هنر جنگ به خواننده‌ی خود یادآوری می‌کند آن است که جنگ ،مفهومی ورای عناصر و عوامل مادی‌ست و بیش از آنکه به اسلحه و سپاه وابسته باشد ،به روحیه و عوامل روانی گره خورده است. شناخت صحیح طرف مقابل ،برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب و استفاده از فرصت‌ها و سرعت عمل در واکنش ،تنها گوشه‌ای از درس‌ها و نکته‌های تعیین‌کننده‌ای‌ست که سون تزو در دل آموزش جنگ به شاگردان خود یادآوری می‌کند. 19 از همین روست که باید کتاب هنر جنگ را نه یک کتاب آموزش جنگی ،بلکه درس و حکمتی برای زندگی واقعی بدانیم .سون تزو همچنین ازجمله اندیشمندان و نظریه‌پردازان نظامی‌ای‌ست که در کنار آموزش تکنیک‌های جنگی ،عوارض و سویه‌های منفی مبارزه را نیز برای مخاطب بازگو می‌کند و به یاد ما می‌اندازد که همیشه جنگ و مبارزه ،آن هم از نوع طوالنی‌اش ،راه به جایی نخواهد برد .از این نظر نیز کتاب هنر جنگ را در عین قدمت باال و ارزش تاریخی‌اش ،می‌توان یکی از نمونه‌های پیش‌رو و متفاوت در میان رساله‌های نظامی دانست. 20 از دیگر ویژگی‌های جذاب کتاب هنر جنگ، توجه و اشاره‌ی نویسنده‌ی آن به مفهوم ستون پنجم و دست‌اندرکاران بیرون از میدان جنگ است .سون تزو که به‌خوبی از تأثیر عمیق مخبران و خراب‌کاران در روند شکست و پیروزی مبارزات خبر داشت ،راه‌های بهره‌برداری و استفاده‌ی پربازده از این قابلیت و ظرفیت عظیم را به خوانندگان خود می‌آموزد 21 در عصری که جنگ سرد و مبارزه‌ی سایبری حرف اول را در جهان قدرت می‌زد ،می‌توان به نقش پررنگ و زنده‌ی آموزه‌های کتاب هنر جنگ و پویایی گفته‌های نویسنده‌ی آن پی برد. 22 این نسخه از کتاب هنر جنگ ،در قالب سیزده فصل کلی به نگارش درآمده است .اما قبل از ورود به بحث اصلی، گردآوردندگان این کتاب تصمیم گرفته‌اند تا بابی برای آشنایی بهتر با شخصیت سون تزو و جایگاه و موقعیت تاریخی‌اش فراهم کنند. 23 برای همین نیز پس از مقدمه و پیشگفتاری از بی .اچ .لیدل هارت (B. H. )Liddell Hartمورخ نظامی اهل بریتانیا و س .ب .گریثیف ()S. B. Griffith تفنگ‌دار ارتش دریایی ایاالت متحده ،به سراغ دیباچه‌ای از زندگی سون تزو، جنگ‌های زمان زندگی وی و توضیحاتی در باب متن کتاب خواهیم رفت ،و پس از ارائه‌ی توضیح کوتاهی درباره‌ی ترجمه‌ی کتاب ،به فصل ابتدایی آن پرداخته خواهد شد. 24 کتاب هنر جنگ به‌طور خالصه شامل محاسبات و برآورد‌هایی‌ست که هر جنگنده ،پیش از ورود به عرصه‌ی نبرد و در حین آن ،باید آن‌ها را به‌خوبی بررسی کند و مورد توجه قرار دهد .سون تزو برای توضیح مباحث خود ،بیانی خشک و رسمی ندارد؛ بلکه برای فهم بهتر مطالب توسط مخاطب و ثبت عمیق آن‌ها در ذهن وی ،از اشاره‌های نغز و کوتاه و تمثیل‌های قابل‌درک بهره می‌گیرد. 25 نویسنده‌ی این کتاب ،اساس نبرد را از طبیعت الهام می‌گیرد و اصول حرکت نظامی را به حرکت آب تشبیه می‌کند؛ از شیوه‌های فریب دشمن می‌گوید و اصول مدیریت و هدایت نبرد را برمی‌شمارد. 26 کتاب هنر جنگ همچنین از هنر دفاع و اهمیت آن در صحنه‌ی رویارویی با دشمنان می‌گوید و شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف نیروهای دشمن را به خواننده آموزش می‌دهد .آشنایی با مهارت و فنون انعطاف‌پذیری در جنگ، شناخت موقعیت‌های میدانی در نبرد سرزمینی ،انواع حمالت محیطی و به‌کارگیری نیرو‌های مخفی و جاسوسی، تنها گوشه‌ای از ده‌ها عنوان خواندنی و جذابی هستند که در کتاب هنر جنگ که با عناوینی مانند «هنر رزم» و «آیین رزم» نیز به زبان فارسی ترجمه شده است، 27 خواهیم خواند. از دیگر بخش‌های پرفایده‌ی کتاب هنر جنگ ،بخش ضمیمه‌های آن است. تهیه‌کنندگان این کتاب ،پس از متن اصلی سون تزو ،چهار بخش تکمیلی نیز به کتاب افزوده‌اند .خوانندگان در این یادداشت‌ها با نظرات دیگر اندیشمندان درباره‌ی سون تزو آشنا خواهند شد و با تأثیر گفته‌های او بر تفکرات نظامی حاکم بر امپراطوری چین آشنا خواهند شد. 28 ز ضمیمه‌های دیگر کتاب نیز بررسی نفوذ آراء این اندیمشند چینی ،بر سرزمین‌های غربی و ورود ترجمه‌های مختلف هنر جنگ یا هنر رزم ،در بازار‌های کتاب است. همچنین در ضمیمه‌ی پایانی کتاب هنر جنگ ،به‌طور خالصه با تفسیرکنندگان نام‌آشنای این کتاب و شرح خالصه‌ای از زندگی آن‌ها روبه‌رو خواهیم شد. 29 کتاب هنر جنگ به‌طور کلی در مورد رقابت و درگیری در هر سطحی ،از سطح بین فردی گرفته تا بین‌المللی ،کاربرد دارد .هدف سون تزو از خلق چنین اثری، تقویت روحیه‌ی شکست‌ناپذیری ،پیروزی بدون نبرد و قدرت غیرقابل نفوذ از طریق درک فیزیک ،سیاست و روان‌شناسی درگیری است .این کتاب در سال‌های اخیر نسخه‌ها ،خالصه‌ها و ترجمه‌های زیادی به خود دیده است 30 جوایز و افتخارات کتاب هنر جنگ از شناخته‌شده‌ترین آثار کالسیک در حوزه‌ی آموزش رزم‌آوری با قدمت 2500 سال یکی از تأثیرگذارترین متون نوشته‌شده در شرق آسیا ،در باب استراتژی‌های جنگی 31 نکوداشت‌های کتاب هنر جنگ مطالعه‌ی کتاب هنر جنگ همیشه مفید خواهد بود؛ زیرا به همان‌اندازه که یک اثر تاکتیکی درباره‌ی نبرد است ،یک اثر فلسفی نیز هست( .نیویورک تایمز) از پرفایده‌ترین کتاب‌هایی که درباب راهبردهای خردمندانه به نگارش درآمده است .این کتاب حتی برای جنگجویانی که در شرکت‌های امروزی به رقابت می‌پردازند یا برای افرادی که در اتاق هیئت مدیره به دنبال مزیت و برتری هستند نیز کاربرد دارد .در کل می‌توان گفت ،هر کسی که در راستای به دست آوردن برتری در تالش است ،از خواندن این کتاب بهره‌مند32خواهد شد( .بارنز اند نوبل) نکوداشت‌های کتاب هنر جنگ سون تزو در اثر خود ،فشرده‌ای از دیدگاهش درباره‌ی مسائل مختلف چون خرد ،حرکت ،هوشمندی ،انگیزه‌ ،انعطاف نظر ،صداقت ،راز‌داری ،مسئولیت‌پذیری و عمل‌گرایی ارائه می‌دهد( .آمازون) حتی یک پیام یا نکته‌ی تاریخی دور از واقعیت و مبهم نیز در این کتاب پیدا نمی‌شود( .نیوزویک) تلفیقی گیرا میان شاعرانگی و عمل‌گرایی( .آیریش تایمز) 33 اقتباس‌های سینمایی از کتاب هنر جنگ در سال 2000میالدی ،کریستیان دوگای ( ،)Christian Duguayکارگردان کانادایی با اقتباس از این کتاب سون تزو ،فیلمی اکشن به نام هنر جنگ (The )Art of Warرا بر پرده‌های سینما به نمایش درآورد. سال 2008تلویزیون چین ،سریالی به نام بینگ شنگ ( )Bing Shengرا بر همین اساس پخش کرد. در سال 2009نیز شبکه‌ی نتفلیکس با اقتباس از کتاب هنر جنگ ،مستندی تاریخی با همین عنوان را برای مخاطبانش پخش کرد .کارگردان این دیوید پادروش (David مستند تلویزیونی، 34 )Padruschبود. کتاب هنر جنگ برای چه کسانی مناسب است؟ این کتاب هم یک پژوهش ناب برای عالقه‌مندان به اصول جنگ‌آوری و استراتژی‌های رزم است و هم یک مطالعه‌ی ویژه برای آن‌‌هایی که به مرور نظرات و اندیشه‌های ناب کهن و اندرز بزرگان تاریخ عالقه‌مند هستند. 35 در بخشی از کتاب هنر جنگ می‌خوانیم در عصر «امیران جنگجو» یک ارتش چینی با آرایش جنگی خویش نمایش جالب توجهی عرضه می‌داشت و هنگامی که گروه‌های گوناگون علَم و ارتش با صفوف فشرده‌ی خویش انبوهی َ درفش ابریشم‌دوزی‌شده به اهتزاز درمی‌آوردند، که همگی مزین به تصویرهای پلنگ ،پرنده، اژدها ،مار ،ققنوس و سنگ‌پشت که عالمت ستاد کل ارتش و ستادهای معاونان و دستیاران او که فرماندهی جناح‌ها را بر عهده داشتند، بودند ،منظره‌ای بسیار تماشایی به وجود می‌آمد .حرکات و مانورهای این ارتش رنگارنگ موجب انحراف دقت و توجه دشمن می‌شد و اجازه می‌داد تا عملیات چی Chiبر روی مواضع خلفی دشمن و بر روی جناح‌های او ،تا عمق زیاد ،به اجرا درآید. 36 در بخشی از کتاب هنر جنگ می‌خوانیم سازمانی که سون تزو توصیه می‌کند و به تشریح آن می‌پردازد ،به ستون‌های در حال حرکت ارتش ،نرمش و انعطاف قابل توجهی می‌داد؛ و از سوی دیگر ،نقطه‌های پیوند عناصر گوناگون ،به گونه‌ای بود که گسترش سریع و مناسب برای نبرد را به سهولت ممکن می‌ساخت. 37 هنر اعال در جنگ ،شکستدادن دشمن است ،بدون جنگ کردن! 38 منظور من از اوضاع و احوال این است که فرمانده باید با بهره‌گیری از امتیازهایی که در دست دارد به سرعت دست به عمل بزند و به این ترتیب مسلط بر حفظ تعادل باشد. 39 زیر حصارهای یک شهر مقتدر اردو زدن و بر یاغیانی که تا حد مرگ به رزم ایستاده‌اند حمله بردن، یک نقشه جنگی عاقالنه نیست!». 40 هوین شی ...« :من به گونه‌ای رفتار می‌کنم که خصم ،نقطه‌های قوت مرا ،نقطه‌های ضعف پندارد، ّ نقطه‌های ضعف مرا ،نقطه‌های قوت؛ و در همان حال نقطه‌های ّ قوت او را به نقطه‌های ضعف مبدل ّ می‌کنم و سستی‌های او را کشف می‌کنم ...اثرها و ردّ پاهای خود را پنهان می‌کنم تا قابل تشخیص نباشند و چنان سکوت می‌کنم که هیچ کس نتواند صدایی از من بشنود». 41 برای او جنگ به معنای کشتار و ویرانی نیست؛ بلکه هدف و مقصود حقیقی استراتژی جنگ این است که همه چیز را سالم و به سالم‌ترین وضع ممکن به تصرف دربیاورد. 42 هنر اعال در جنگ ،شکست دادن دشمن است ،بدون جنگ کردن! 43 آن کس که سال‌های دراز رودر روی دشمن می‌ماند تا در یک نبرد قطعی و سرنوشت‌ساز به قصد ظفرمند شدن ،با او پیکار کند ،اما از تفویض درجات ،افتخارات و اهدای چند سکه طال ،گریزان است و از وضعیت خصم در جهالت می‌ماند ،آدمی است به کلی بری از مردمی و انسانیت .در چنین آدمی هیچ یک از صفات و ویژگی‌های فرماندهی نیست؛ هیچ یار و یاوری برای پادشاه و امیر خود نیست؛ و به هیچ وجه بر پیروزی 44 دست نخواهد یافت. سون تزو یقین داشته است که برنامه‌ریزی دقیق براساس اطالع و آگاهی درست درباره دشمن ،در راه حل سریع نظامی ،سهم عمده‌ای دارد. 45 شرط مقدم بر پیروزی این است که «در اردوگاه دشمن زمینه‌سازی‌ها چنان کامل و بی‌نقص صورت گیرد که نتیجه جنگ از پیش معلوم و مشخص شود» 46 ـ بنابراین اندام‌های هنر جنگ عبارتند از :اول ،ارزیابی مکان؛ دوم ،برآورد کردن مقادیر؛ سوم، محاسبات؛ چهارم ،مقایسه‌ها و پنجم ،شانس‌های پیروزی. 47 بیان حقیقت همیشه یک مصلحت اندیشی حقیر بورژوایی است ،حال آن که یک دروغ ،غالبآ به وسیله هدف‌ها توجیه می‌شود 48 نیرو و امتیاز است؛ آن چه باید انجام داده شود ،تغییرات ناگهانی در حرکات لشکریان و تدابیر و حیله‌های جنگی فریب‌دهنده است. آن کس که در رهبری ارتش بهتر از همه است ،کسی است که می‌تواند به حرکت‌های ناگهانی و غافلگیرانه دست بزند؛ نقشه‌های او به دقت تمام آماده‌اند و هیچ کس نمی‌داند که او از کجا حمله خواهد کرد. وقتی سون و وو ارتش‌ها را رهبری می‌کردند ،در سرتاسر منطقه، دشمن49نداشتند». هنر اعال در جنگ ،شکست دادندشمن است ،بدون جنگ کردن! 50 "در هر نبرد ،محاسباتی انجام می‌شود و فرماندهی که بیشتر محاسبه کرده ،پیروز خواهد شد". این جمله بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و ارزیابی قبل از اقدام تأکید دارد. 51 "بی نظمی ساختگی مبتنی بر قانونمندی کامل است ،ترس ساختگی مبتنی بر شهامت ،و ضعف ساختگی مبتنی بر قدرت". این جمله نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از فریب و فریبکاری برای رسیدن به پیروزی استفاده کرد. 52 "دشمن را تحریک کنید ،و اصل فعالیت‌ها یا عدم فعالیت او را کشف کنید .وادارش کنید خود را نشان دهد ،به این ترتیب می‌توانید نقاط آسیب پذیرش را شناسایی نمایید". این جمله به اهمیت شناسایی نقاط ضعف دشمن و استفاده از آنها برای پیروزی اشاره دارد. 53 "وقتی ارتشی را محاصره کرده‌اید، راه فراری برایش باز بگذارید .به دشمنی که درمانده و نومید است، بیش از حد فشار نیاورید". این جمله نشان می‌دهد که گاهی اوقات دادن فرصتی برای عقب‌نشینی به دشمن ،می‌تواند به نفع شما تمام شود. 54 "کل جنگ مبتنی بر خدعه و فریب است". این جمله به اهمیت استفاده از فریب و حیله در جنگ اشاره دارد. 55 "اگر خودت را می شناسی و اگر دشمنت را می شناسی ،از نتیجه ی صد جنگ هراسی نداشته باش .اگر خودت را می شناسی اما دشمنت را نمی شناسی ،برای هر پیروزی ای که به دست می آوری ،شکستی نیز خواهی خورد .اگر نه خودت را می شناسی و نه دشمنت را ،در تمام جنگ ها شکست خواهی خورد". این جمله اهمیت شناخت خود و دشمن را در رسیدن به پیروزی 56می کند. برجسته "هنر اعال در جنگ ،شکست دادن دشمن است ،بدون جنگ کردن!" این جمله بر اهمیت استراتژی و پیشگیری از جنگ تاکید دارد. 57 در ادامه جمله سان تزو ،این گونه قرائت کرد « :این اندیشمند چینی می گوید: اگر شما ۱۰۰بار با دشمن تان جنگ بکنید ،و ۱۰۰بار هم بر او به لحاظ نظامی پیروز بشوید ،این اهمیت اش کمتر از این کار بعدی است که بتوانید انجام بدهید( .آن کار بعدی چیست؟) دشمن تان را مطیع و رام کنید بدون آن که بجنگید .این ای کیو است .این آموزش نظامی نیست». 58 پایان 46

39,000 تومان