پاورپوینت
روانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت انسانگرایی و شخصیت راجرزو مازلو رویکردشناختی روانشناسی عمومی

توضیحات: دانلود فایل پاورپوینت انسانگرایی و شخصیت راجرزو مازلو رویکردشناختی روانشناسی عمومی باکیفیت آماده ویرایش و پرینت فهرست مطالب: رویکرد انسان گرایی مفهوم محوری در نظریه شخصیت راجرز شخص سازگار اندازه گیری همخوانی خود واقعی با خود آرمانی با روش Q-SORTتوسط راجرز رفتار های منجر به خود شکوفا یی رویکرد شناختی نظریه سازه شخصی کلی آزمون کلی جهت شناخت سازه های شخصی خویشواره تعدادصفحات :30 رفتار های منجر به خود شکوفا یی مانند کودکان زندگی را شگفت زده وبا همه ی وجود دریابید . به جای چسبیدن به روشهای امن وبی خطر بیشتر در بی روشهای تازه باشید . تجربه ها را بیشتر با احساسات خودتان ارزیابی کنید تا با سن یا نظر دیگران صداقت داشته باشید مسیولیت بذیر باشید با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
دانلود فایل پاورپوینت انسانگرایی و شخصیت راجرزو مازلو رویکردشناختی روانشناسی عمومی باکیفیت آماده ویرايش و پرینت تعدادصفحات :۳۰

صفحه 2:
فهرست مطالب: رویکرد انسان گرایی مفهوم محوری در نظریه شخصیت راجرز شخص سازگار اندازه گیری همخوانی خود واقعی با خود ارمانی با روش 0-50۲)توسط راجرز رفتار های منجر به خود شکوفا بی رویکرد شناختی نظریه سازه شخصی کلی آزمون کلی جهت شناخت سازه

صفحه 3:

صفحه 4:
رویکرد انسان گرایی نیمه ی اول قرن بیستم رویکردهای رفتارگرایی و روانکاوی بر روانشناسی مسلط بود انجمن روانشناسان انسان گرا پایه گذاری شد ۱ رویکرد انسان گرایی روانشناسی انسان گرا را به عنوان نیروی سوم مطرح کردند

صفحه 5:
فردی که در حال تجربه کردن است مهمترین موضوع به شمار می رود . انسانها فقط هدف وموضوع بررسی شدن انسان را وقتی حی توانیم بشناسیم که از دیدگاه شخصی خودش به جهان وادراک آنها از خودشان واحساس ارزشمند بودنشان دست بزن انتخاب گری خلاقیت تحقق خویشتن انسان را فقط سایق های ابتدایی مسل جنسیت ونیازهای فیزیولوژیاییی مانند تشنگی وگرسنگی برنمی انگیزد. انسان نیاز به پروراندن استعدادها اصل ۳ در انتخاب موضوع بزوهش بايد معنا داشتن بر عینیت گرایی ارجح باشد. روانشناسان انسان گرا معتقد هستند که موضوعات مهم انسانی واجتماعی را باید بررسی کرد .حتی اگربه اين بها باشد که روشهای کمتر اصل ۴ ارزش نهایی شان ومنزلت انسان است .انسانها اساسا موجودات نیکی هستند .هدف روانشناسی شتاحت است نه کنترل end

صفحه 6:

صفحه 7:
مانند فروید به نظریه ی خود براساس کار با مراجعین وبیماران خود دست يافت كارل راجرز cues ‏آدمها برای رشد وکمال‎ ‏یافتن وکسب تغييرات‎ ‏مثبت قرار كرفت‎ تحت نیروی اصلی برانگیزاننده ی آدمی»گراینش به خودشکوفایی است

صفحه 8:
نیروی اصلی برانگیزاننده ی آدمی :گرایش به خودشکوفایی یعنی گرایش برای تحقق بخشی شکوفا سازی تمام توانابی های موجود در انسان

صفحه 9:
باور راجرز به اولویت شکوفا شدن اساس روش درمانی (بی رهنمود )با اس ددرمانجومداری )او را تشکیل داد هر انسانی دارای انگیزه و توان تغییر کردن است ۲ _ خود فرد را از هر کس دیگری‌با صلاحیت تر برای تعیین سمت و سوی این تغییر می داند . | نقش درمانگر در حللی که درمانجوبه بررسی و تحلیل مسایل خود مشغول است آنها را به خود او باز تاب می دهد .

صفحه 10:
خویشتن یا خویشتن واقعی شامل تمام اندیشه ها ادراکات و ارزشهایی است که من يا خودم را می سازد در بر گیرنده ی آگاهی از آنچه هستم وآنچه می توانم انجام دهم . ای خوشتی دراک شده ب* نو به ‎ote‏ ادراکات فرد از ‎Ceo eos‏ گذارد

صفحه 11:
طبق نظریه راجرز ء انسان هر تجربه ای را در رابطه با خود پنداره خویش میسنجد مردم دوست دارند طوری رفتار کنند 3 هرچه شخص بخش بزرگتری از تجربه کهبا تصویری که از خود دایند همسان های خود را انکار کندابه دلیل و هماهنگ باشند. 7 ناهماهنگی با خود واقعی ) تجربه ها و عواطفی که لین هماهنگی 3 راشای فتاه هه وس قاسللاصى وى با لايس يتيز | است از حيطه آكاهى ترد شوند 7 | شده امکان ناسازگاری زیادتر می شود

صفحه 12:

صفحه 13:
راجرز معتقد بود آدمی دارای خود آرمانی یا ایده آل است تصوری از آن کسی که می خواهیم بشویم و باشیم . هر چه خود آرمانی نزدبکتر به خود واقعی باشد شخص احساس رضایت بیشتری دارد. فاصله ی زیاد بین خود واقعی و خود آرمانی سبب نارضایتی شخص می شود .

صفحه 14:

صفحه 15:
5-5-5 باشند كه در نظر والدين و ديكران حتى وقتى ات 3 و اگر والدین فققط به صورت مشروط پذیرش مثبت نشان دهند (فقط به شرطی که رفتار کودک . صحیح ه دار میشود باشد )خود پنداره کودک اسای رفات و ‎pes‏ ‏نسبت به برادر یا خواهر کوچکتر امری طبیعی است

صفحه 16:
در یک سمت دیگر کارتهای متوسط به هر کارت عددی می دهند

صفحه 17:
افراد ابتدا خود را آنگونه که هستند توصیف می کنند یعنی خود واقعی سبس خودشان را چنانچه مى خواهند باشند یعنی برحسب خود آرمانی (ایده آل ) میزان همبستگی این دو میزان نا همخوانی را نشان می دهد . همبستگی کم یا منفی فاصله زیاد بین خود واقعی و خود آرملنی را می رساند و نشان دهنده ی عدم وجود اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی در فرد است .

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:
‎(A‏ واقعیت را به درستی در می یابد و شرایط نا مشخص را تحمل می کند ‎(D‏ خودش و دیگران را چنانچه هستند می پذیرد . ‏©) در فکر و عمل آدمی خود جوش و خودکار است . ‏0 بیشتر رویکردی مساله مدار دارد تا خود مدار ‏@( اهل بذله و لطیفه هستند . ‏؟_بسیار آفربننده و خلاق هستند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
مانند کودکان زندگی را شگفت زده وبا همه ی وجود دریابید . به جای چسبیدن به روشهای امن وبی خطر بیشتر در بی روشهای تازه باشید . تجربه ها را بیشتر با احساسات خودتان ارزیابی کنید تا با سن با نظر دیگران صداقت داشته باشید مسیولیت بذیر باشید

صفحه 22:
متغییر های زیستی و محیطی بر رفتار انسان تاثیر می گذارند نقش خود فرد در تعریف و ساختن سرنوشت خودش تاکید دارند آنها انسان موجودی نیک است که میکوشد به رشد یا خود شکوفایی برسد قابل تغییر است فعال است اهمیت خاصی به سلامت روان می دهند .

صفحه 23:
رويكرد شناختى يك روش تجربى كك است همراه با سلسله مطالب مربوط به چگونگی پردازش اطلاعات درباره ی خود وجبهان در آدمی است

صفحه 24:
نظربه پردازان شناختی تفاوت شخصیت را نشات گرفته از 9919919911109118 سای دنس / سازه های شخص ! \

صفحه 25:
یکی از نخستین روانشناسان شناختی است. پیشنهاد کرد فر آبندهای شناختی نقش محوری در عملکرد فرد دارد. او متوجه شد که روانشناسان شخصیت معمولا افراد را برحسب ابعادی که خود روانشناسان ساخته بودند مشخص کرده اند . پیشنهاد جورج کلی: هدف باید شناسایی سازه های شخصی باشد .یعنی شناسایی ابعادی که خود مردم برای توضیح و تشریح خویش و شرایط اجتماعی به کار می بیند .این ابعاد واحدهای اساسی تحلیل در نظریه سازه شخصی کلی رامی سازد .

صفحه 26:
این سازه ها یک این یا آن )است .هر آشنای جدید یا رفتاری دوس‌تانه دارد يا معتقد بود هر کس مجموعه ای اختصاصی و بی همتا از سازه های اجتماعی را جهت تفسیر ‎٠. ee‏ کار می برد . تفاوتهای رفتاری تفاوتهای شخصیتی را می سازند .

صفحه 27:
یک جدول طراحی می شود . در بخش بالای جدول عنوان کسانی درج شده که در نظر شخص آزمودنی اهمیت دارد. شخص ارزیاب در هر سطر ۴عنوان رابا کشیدن دایره در زیر آنها مشخص حی کند .از شخص خواسته شد تا در دایره ی ۲ نفری که بیشترین شباهت رلبا یکدیگر دارند (::)بزند ولی.با نفر سوم متفاوتند .(آزمون رب برای شناخت سازه های مراجع ساخته

صفحه 28:

صفحه 29:
طرحواره های شخص در طرحواره های مردم با هم 1 طی زمان ثابت می متفاوتند (رفتارهای آنها ‎PES Ee‏ مانند . با هم متفاوت است )

صفحه 30:
اشامل اطلاعات اساسی از قبیل نام و ظاهر جسمانی شخص ورابطه با افراد . مهم زندگی | ش می باشد . موضوع مهم تر از نقطه نظر تفاوت های فردی ویژگی های خاص خویشواره |. است . خویشواره چارچوبی است برای سازماندهی و انبار کردن اطلاعات

صفحه 31:

دانلود فایل پاورپوینت انسانگرایی و شخصیت راجرزو مازلو رویکردشناختی روانشناسی عمومی باکیفیت آماده ویرایش و پرینت تعدادصفحات 30: فهرست مطالب: رویکرد انسان گرایی مفهوم محوری در نظریه شخصیت راجرز شخص سازگار اندازه گیری همخوانی خود واقعی با خود آرمانی با روش Q-SORTتوسط راجرز رفتار های منجر به خود شکوفا یی رویکرد شناختی نظریه سازه شخصی کلی آزمون کلی جهت شناخت سازه های شخصی 1 رویکرد انسان گرایی نیمه ی اول قرن بیستم رویکردهای رفتارگرایی و روانکاوی بر روانشناسی مسلط بود . در سال ۶۷ انجمن روانشناسان انسان گرا پایه گذاری شد روانشناسی انسان گرا را به عنوان نیروی سوم مطرح کردند این انجمن ۴اصل را اتخاذ کرد رویکرد انسان گرایی 2 رویکرد انسان گرایی ۴اصل رویکرد انسان گرایی اصل ۲ اصل۱ اصل ۳ اصل ۴ فردی ک:ه در حال تجرب:ه کردن است انتخاب گری در انتخاب موضوع بزوهش ارزش نهایی مهمترین موضوع به شمار می رود . خالقیت بای:د معن:ا داشت:ن بر عینیت شان ومنزل::ت انسان گرایی ارجح باشد. اس::ت .انسانها اساسا انس:انها فق:ط هدف وموضوع بررسی شدن تحقق خویشتن نیستند . انس:ان را فق:ط س:ایق های ابتدایی روانشناس:ان انس:ان گرا معتقد موجودات هس:تند ک:ه موضوعات مهم هس:تند .هدف روانشناسی انس:انی واجتماع:ی را باید شناخ:ت اس:ت نه کنترل آنه:ا از خودشان واحس:اس ارزشمند وگرسنگی برنمی انگیزد. بودنشان دست بزنیم . انس:ان نیاز ب:ه پروراندن استعدادها بررس:ی کرد .حتی اگ:ر ب:ه این وپیش بینی مردم . به:ا باش:د ک:ه روشهای کمتر انس:ان را وقت:ی م:ی توانی:م بشناس:یم که از مث:::ل جنسیت ونیازهای دیدگاه شخص:ی خودش به جهان وادراک فیزیولوژیای::ی مانن::د تشنگی نیکی 4 رویکرد انسان گرایی نهضت انسان گرایی کارل راجرز 6 ابراهام مزلو رویکرد انسان گرایی ۵ کارل راجرز مانند فروید به نظریه ی خود براساس کار با مراجعین وبیماران خود دست یافت 7 تحت تاثیر گرایش ذاتی آدمه ا برای رشد وکمال یافت ن وکسب تغییرات مثبت قرار گرفت نیروی اصلی برانگیزاننده ی آدم ی»گرای ش به خودشکوفایی است رویکرد انسان گرایی کارل راجرز نیروی اصلی برانگیزاننده ی آدمی :گرایش به خودشکوفایی یعنی گرایش برای تحقق بخشی شکوفا سازی تمام توانایی های موجود در انسان 6 باور راجرز به اولویت شکوفا شدن اساس روش درمانی (بی رهنمود )یا (درمانجومداری )او را تشکیل داد روش درمانجو مداری .1 هر انسانی دارای انگیزه و توان تغییر کردن است .2خود فرد را از ه:ر ک:س دیگری ب:ا ص:الحیت ت:ر برای تعیی:ن سمت و سوی این تغییر می داند . نقش درمانگر در حال:ی ک:ه درمانج:وب:ه بررس:ی و تحلی:ل مس:ایل خود مشغول اس:ت آنها را به خود او باز تاب می دهد . 7 مفهوم محوری در نظریه شخصیت راجرز ۸ خویشتن یا خود بنداره خویشتن یا خویشتن واقعی شامل تمام اندیشه ها ادراکات و ارزشهایی است که من یا خودم را می سازد 10 در بر گیرنده ی آگاهی از آنچه هستم وآنچه می توانم انجام دهم . ای ن خویشت ن ادراک شده به ن و به خود بر ادراکات فرد از جهان و رفتارش تاثی ر می گذارد ۹ طبق نظریه راجرز .انسان هر تجربه ای را در رابطه با خود پنداره خویش میسنجد واپسرانی فرید مردم دوس:ت دارن:د طوری رفتار کنند ک:هب:ا تص:ویری ک:ه از خود دارن:د همسان و هماهنگ باشند. تجرب:ه ه:ا و عواطف:ی ک:ه ای:ن هماهنگی را نداردتهدی:د کننده هس:تند و ممکن است از حیطه آگاهی ترد شوند راجرز معتق:د بود ای:ن واپس:رانی نه الزم است نه دایمی 11 هرچ:ه شخ:ص بخ:ش بزرگتری از تجربه های خود را انکار کن:د(ب:ه دلیل ناهماهنگی با خود واقعی ) فاص:له بی:ن خویشت:ن ب:ا واقعی:ت بیشتر شده امکان ناسازگاری زیادتر می شود ای:ن افراد بای:د از خود در مقاب:ل واقعیت دفاع کنن:د زیرا در ای:ن شرای:ط واقعیت اضطراب برانگیز می شود اضطراب شدید و دیگر اختالالت 10 شخص سازگار دارای خود پنداره ای است که باتفکر تجربه و رفتارش هماهنگی دارد خویشتن او سخت و غیر قابل انعطاف نیست بلکه همگام با پذیرش و درن سازی تجربه ها و افکار جدید تغییر می 11 راجرز معتقد بود آدمی دارای خود آرمانی یا ایده آل است تصوری از آن کسی که می خواهیم بشویم و باشیم . هر چه خود آرمانی نزدیکتر به خود واقعی باشد شخص احساس رضایت بیشتری دارد. فاصله ی زیاد بین خود واقعی و خود آرمانی سبب نارضایتی شخص می شود . 12 نوع ناهماهنگی۲ خود خود واقعی تجربه واقعیت خود آرمانی راجرز معتقد بود مردم در صورتی کارایی بیشتری خواهند داشت که در شرایط ۱۳ پذیرش مثبت بدون قید وشرط رشد کرده باشند یعنی احساس کرده باشند که در نظر والدین و دیگران حتی وقتی احساسات و نگرشها و رفتارشان ایده آل نیست ارزشمند هستند . 15 اگ ر والدی ن فق ط به صورت مشروط پذیرش مثبت نشان دهند (فقط ب ه شرط ی که رفتار صحیح کودک باشد )خود پنداره کودک خدشه دار میشود احس اس رقاب ت و خصومت نس بت ب ه برادر ی ا خواهر کوچکتر امری طبیعی است اندازه گیری همخوانی خود واقعی با خود آرمانی با روش Q-SORTتوسط راجرز ‏Q-SORT تعدادی کارت که شامل صفات شخصیتی در یک سمت کارتهایی با کمترین شباهت در یک سمت کارتهایی با بیشترین شباهت در یک سمت دیگر کارتهای متوسط به هر کارت عددی می دهند 15 16 ‏Q-SORT افراد ابتدا خود را آنگونه که هستند توصیف می کنند یعنی خود واقعی سبس خودشان را چنانچه می خواهند باشند یعنی برحسب خود آرمانی (ایده آل ) میزان همبستگی این دو میزان نا همخوانی را نشان می دهد . همبس:تگی ک:م ی:ا منف:ی فاص:له زیاد بی:ن خود واقع:ی و خود آرمان:ی را م:ی رساند و نشان دهنده ی عدم وجود اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی در فرد است . ابراهام مزلو (سلسله مراتب نیازها ) نیازها ی تحقق خویشتن :خود شکوفایی نیازهای ذوقی :تقارن نظم زیبایی نیازهای شناختی :دانستن فهمیدن نیازهای عزت نفس :با کفایت وقابل بودن نیازهای تعلق و محبت :پذیرفته شدن نیازهای ایمنی :داشتن احساس امنیت نیازهای فیزیولو ژیایی :گرسنگی تشنگی 16 17 مزلو زنان و مر دانی که از توانایی خود فوق العاده استفاده کردند آلبرت ا نشتاین زنان و مردان موفق در خود شکوفا سازی جین آدامس تا مس جفرسن ابرا هام لینکلن ویژگی های خود شکوفا سازان )aواقعیت را به درستی در می یابد و شرایط نا مشخص را تحمل می کند )bخودش و دیگران را چنانچه هستند می پذیرد . )cدر فکر و عمل آدمی خود جوش و خودکار است . )dبیشتر رویکردی مساله مدار دارد تا خود مدار )eاهل بذله و لطیفه هستند . )fبسیار آفریننده و خالق هستند. 18 رفتار های منجر به خود شکوفا یی )aمانند کودکان زندگی را شگفت زده وبا همه ی وجود دریابید . )bبه جای چسبیدن به روشهای امن وبی خطر بیشتر در بی روشهای تازه باشید . )cتجربه ها را بیشتر با احساسات خودتان ارزیابی کنید تا با سن یا نظر دیگران )dصداقت داشته باشید )eمسیولیت بذیر باشید 19 ماهیت بشر از دیدگاه انسان گرایی معتقدند متغییر های زیستی و محیطی بر رفتار انسان تاثیر می گذارند ولی برنقش خود فرد در تعریف و ساختن سرنوشت خودش تاکید دارند از نظر آنها انسان موجودی نیک است که میکوشد به رشد یا خود شکوفایی برسد قابل تغییر است فعال است اهمیت خاصی به سالمت روان می دهند . 20 رویکرد شناختی 20 اکثر نظریه بردازان معاصر شخصیت بیشتر به جنبه های شناختی گرایش بیدا کردند غالب کارهای آزمایشی در زمینه ی روانشناسی شخصیت دارای بنیان شناختی رویکرد شناختی یک روش تجربی کلی هستند است همراه با سلسله مطالب مربوط به چگونگی پردازش اطالعات درباره ی خود وجهان در آدمی است 22 رویکرد شناختی نظریه پردازان شناختی تفاوت شخصیت را نشات گرفته از . تفاوتهای مردم درشیوه ی بازنمایی ذهنی اطالعات این بازنمایی هارا ساختهای شناختی می نامند سازه های شخصی طرحواره ها می دانند ساختهای شناختی نظریه سازه شخصی کلی جورج کلی یکی از نخستین روانشناسان شناختی است. پیشنهاد کرد فرآیندهای شناختی نقش محوری در عملکرد فرد دارد. او متوج:ه ش:د ک:ه روانشناس:ان شخص:یت معموال افراد را برحس:ب ابعادی که خود روانشناسان ساخته بودند مشخص کرده اند . پیشنهاد جورج کلی :هدف باید شناسایی سازه های شخصی باشد .یعنی شناس:ایی ابعادی ک:ه خود مردم برای توضی:ح و تشری:ح خوی:ش و شرایط اجتماع:ی ب:ه کار م:ی برن:د .این ابعاد واحدهای اس:اسی تحلی:ل در نظری:ه سازه شخصی کلی رامی سازد . 23 ۲۴ جورج کلی معتقد بود هر کس مجموعه ای اختصاصی و بی همتا از سازه های اجتماعی را جهت تفسیر و بیش بینی رویدادها به کار می برد . 26 ای ن س ازه ه ا ب ه شکل (این یا آن )است .هر آشنای جدی د یا رفتاری دوس تانه دارد یا غیردوستانه یا باهوش یا ک م هوش یاخوشاین د یا کسالت آور تفاوتهای رفتاری تفاوتهای شخصیتی را می سازند . آزمون کلی جهت شناخت سازه های شخصی آزمون گنجینه سازه ی نقش یا آزمون Rep یک جدول طراحی می شود . در بخش باالی جدول عنوان کسانی درج شده که در نظر شخص آزمودنی اهمیت دارد. شخ:ص ارزیاب در ه:ر س:طر۳عنوان راب:ا کشیدن دایره در زی:ر آنه:ا مشخ:ص م:ی کند .از شخ:ص خواس:ته ش:د ت:ا در دایره ی ۲نفری ک:ه بیشتری:ن شباه:ت راب:ا یکدیگ:ر دارند (*)بزن:د ول:یب:ا نف:ر س:وم متفاوتن:د (.آزمون رب برای شناخ:ت س:ازه های مراج:ع ساخته شده نه روانشناس ) 25 خویشواره ساختاری است شناختی برای ادراک * سازماندهی* پردازش وبهره برداری از اطالعات خویشواره طرحواره خود 26 براساس طرحواره می دانیم چه موضوعاتی با اهمیت و به چه موضوعاتی باید بی توجه بود 27 طرحواره طرحواره های شخص در طی زمان ثابت می مانند . خویشواره مهمترین طرحواره است طرحواره های مردم با هم متفاوتند (رفتارهای آنها با هم متفاوت است ) تعمی:م های شناخت:ی برگرفته از تجارب درباره خوی::ش که راهنمای سازماندهی وپردازش اطالعات مربوط به خود است خویشواره هسته اصلی خویشواره شام:ل اطالعات اس:اسی از قبی:ل نام و ظاه:ر جس:مانی شخ:ص ورابط:ه با افراد مهم زندگی ا ش می باشد . موضوع مه:م ت:ر از نقط:ه نظ:ر تفاوت های فردی ویژگی های خاص خویشواره است . خویشواره چارچوبی است برای سازماندهی و انبار کردن اطالعات 28 29 پایان

39,000 تومان