پی‌دی‌اف
آموزشسایرورزشیروانشناسی و روانپزشکی

روان شناسی ورزشی همراه با تصاویر ونمودارهای مرتبط تعدادصفحات :52

توضیحات این فایل: دانلود فایلPDF روان شناسی ورزشی همراه با تصاویر مرتبط تعدادصفحات :52 تعریف روانشناسی ورزشی: روانشناسی ورزشی شاخه‌ای از روانشناسی است که به مطالعه رفتار و روانشناختی افراد در حین و پس از انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پردازد. هدف اصلی این شاخه از روانشناسی، بهبود عملکرد ورزشکاران، تقویت روحیه و اعتماد به نفس آن‌ها، کاهش استرس و اضطراب و افزایش رضایتمندی آن‌ها از فعالیت ورزشی است.

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
los ‏به نام‎ ‏ه ۰ لور‎ of ED Cede 3) Sat

صفحه 2:
ا ا م لا مطالعه جنبه هاى روانى عملكرد ورزشكاران و كاربرد اصول روالشنانسى در ستززه ورزش .يا به شبارت ديئره سطالية ويزكيهاى رفتارى ورزشكاران.

صفحه 3:
طبقه بندی روانشناسی ورزش ۰ لین : روانشناسان دراین حیطه بیشتر با ورزشكاران داراى مشكلات روان شناختى 1 احنان سند و كار كارن روانشناس یآموزشی : روانشناسان این طبقه دارای دو تشر استد رر ‎pe hy yy‏ لال ‎pa‏ 3 تحقیقانی ‎en oe SOR‏ 9 »دستيابى به واقعيت هاى علمى .آموزشى و بالينى است.

صفحه 4:
كاربرد روانشناسى ورزش "ذا براى ورزشكاران ذا براى مربيان #ا حوزه هاى غير ورزشى

صفحه 5:
۱ كت ‎eric‏ ار ‎PU‏ ‏۲- تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد در حضور تماشاگران ا 2 ا کی ‎gos ctl‏ از ‎M5‏ ر اتکی در کت پر رات

صفحه 6:
ل كت ۷- تغییر پذیری در تمرکز توجه (۰۰۰ ‎-٩‏ توسل به شیوه های مختلف برای رسیدن به اوج عملکرد ‏با ی ر ری ارات رل ترس اراد رران شناختى ورزشكاران ‏- مدل 200 ‏- مدل های رشد

صفحه 7:
استرس ل ا ا ل رن بر آن اعمال مى شود.به عبارت ديكر استرس زمانى رخ ميدهد كه يى محر يا محيط جديد نيازمند سازكارى باشد. استرس مفهومى انتزاعى است كه زاييده ذهن فرداست كه ناشى از انتظارات است. - ادراك افراد مختلف از م زا متغير است.

صفحه 8:
Se تعریف اضطراب: ‎SNe‏ ل ا ‎ee a‏ اك شناختی و جسمانی بروز می یابد. ‏- نشانه ها : ‎See ey SNS [Se ates] wena gullet ‏وافزایش ضربان قلب‎

صفحه 9:
اه ارت ۱- اضطراب صفتی : تمایل عمومی فرد برای تجربه اضطراب در بیشتر ‎Rr EM‏ ی Pecans ese Sere icra pee pes Ce) per ‎oes Oe ae Wee) eee ee‏ ل 0200

صفحه 10:
شیوه های غلبه بر اضطراب: ‎ry‏ تكنيك هائى بدنى مانند آرام سازى بدن لا ‎ne ipa CMTE reece)‏ ۳

صفحه 11:
برانگیختگی 212232206 - برخى برانكيختكى را صرفا يك واكنش فيزيولوزيك (ترشح هورمون هاى ايى نفرين و نورايى نفرين) »برخى فقط روان شناختى و برخى جند وجهى ميدانند. - برانگیختگی از لحاظ فیزیولوژیک دارای پیوستاری است که کمترین حد آن در خواب عمیق و بیشترین مقدار آن در هیجان شدید مشهود است و بدن از طریق آن» خود را آماده نگه می دارد.

صفحه 12:
‎re eee‏ تست و اراك مارت های حرکتی ۱- فرضیه سایق ۲- فرضیه لا- وارونه '؟- فرضيه جند بعدى (تاثير متفاوت اضطراب شناختى و بدنى ) ‎ee ye ea‏ ا ‏0- فرضيه محدوده كار كرد بهينه : ‎ZOF‏ ‎

صفحه 13:
تصمیم گیری و اجرا تحت تنش و انكيختكي کر رن رس سین در ات ی ی ادا احساسى بازيكنان مىباشد. اكر اجراى موفقيت آميز به سرعت و دقت رک ار ی را تعیین کننده ای دارد.

صفحه 14:
انكيختكى را مى توان سطح هيجان يا فعاليت به وجود آمده در ‎teens)‏ ا ا 0 ا ‏سطوح يايين انكيختكى به حالتهاى شبيه خواب و سطوح با ‏لای آن ‎ ‏با حالتهای هوشیاری و آشفتگی شدید که در شرایط حسا مرك و زندكىء ديده مىشود. ‏اصل بو وارونه. قانون برکز - دادسون. منحنی گنبدی شکل

صفحه 15:
‘Maximum Performance ZONE OF OPTIMAL FUNCTIONING لا 0 ‎Zz‏ ‏4 ‏= ‏۳۹ ‏6 ‏ط ‎c‏ ‏1 ‎a‏ Poor Poor Performance Poor Performance Low Moderate High (Underaroused) (Optimally aroused) (Overaroused) EMOTIONAL AROUSAL

صفحه 16:
35 Level of arousal

صفحه 17:
ا ا كت ‎er ee eG org pay atl ants 3 wi, le,‏ سرس مهم باث )3 كت ‎al]‏ ّ نى أنك تكى به 5 چپ کشیده مى ش ‎ee ecto‏ ا لك Complex task Simple tas Performace Arousal

صفحه 18:
مهارتهايي وجود دارند كه با عضلات بزرك انجام ميشوند. مانند وزنه بردارى و .... آنها به كنترل ظريف و دقيق نياز ندارند. اجراي جنين مهارتهايي با سطح انكيختكي زياد بهتر است. Complex task Simple tas Performace Arousal

صفحه 19:
ورزشى مثل واليبال منطقه بازى در تعيين سطح انكيختكى نقش دارد. ياسور به دليل تصميمات مهمى كه مى كيرد به انگیختگی پایین تری نیاز دارد. و بازیکنی که آبشار می زند به ذليل جداكتر نيرويى كه از ۱ را انكيختكى نیاز دارد.

صفحه 20:
كنترل حركتي درشت متوسط 55 ساده متوسط ‎ver‏ 0-1 aad بالا 555 5 ۳ شک 26 اصل بواوه دروظایف معتاف

صفحه 21:
اصل يو وارونه را ميتوان به شرح زير خلاصه كرد: افزايش انكيختكي» اجراي مهارتهاي ورزشي را تا حد معيني بهبود مي بخشد. + افزايش بيشتر درانكيختكي؛ سطح اجرا را يايين مي آورد؛ مهارتهايي كه شامل تصميم كيري اندك و حركات عمده اند» انگيختگي بيشتري را مي طلبند» ل ا ‎Se Seen‏ آسانتر برانگیخته می شوند.

صفحه 22:
باريكى اداركى: يكى از تغييرات مهم در يردازش اطلاعات با سطح انكيختكى زياد است زيرا اجرا كننده مى تواند توجه بيشترى را به محركهاى مربوط يا محركهايى كه احتمال مى رود مربوط باشند. اختصاص دهد. باريكى ادراكى همجنين بر ‎Hg che 8 gen Sb 3) asl al‏ درون تکرب جيك سي 1

صفحه 23:
بار یکی ادر اکی: ‎Se Ee ne be‏ 0 حوزه دید کوچک حفره ديد كوجكك تمركز زياد بر انكيختكى بسيار بار يكتى اذراكى CN eC SE SRE eer cee reel ‏ا‎

صفحه 24:
‎eet‏ نشانه ها: ‏بهره بردارى از نشانه ها به تشريح افت كيفيت اجرا كه ناشى از سطح انكيختكى زياد است. كم م ىكند. موقعى كه انكيزه كم و حوزه اذراكى «سیم است. اجراکننده به دامنه گسترده ای از نشانه ها دسترسی دارد ‎ene SRO kere ore Us‏ ۹ ‎SL per tee me are |‏ ا ‎Fr gee‏ ‎Tre er pe Cor tot eee Ce ee eee ae)‏ مىشود؛ لذا به دليل اينكه اجراكننده فقط به محركهاى مربوط ياسخ می‌دهد. کارا أو افزايش مى يابد ‎

صفحه 25:
‎Ny We eee See) Bs eee an ee eee J‏ 10ت ‎seers‏ ا لم ا اي ا ا ا الل ا ا ا ‎i ca ct a‏ ‎(cece a er Wr yore y epee ee eA Cte ey‏ معروف است حالت انگحتگی ربا کترل حرکات را

صفحه 26:
برخی از آثار انگیختگی به شرح زیر خلاصه می شود: ظ افزایش سطح انگیختگی فقط تا حدی اجرا را بهبود می | < سطح بهینه انگیختگی با توجه به تکلیف حرکتی تغییر می‌کند. مهارتهایی که به تصمیم گیری و کنترل ظریف حركتى نياز دارندء از برانكيختكى زياد أسيب مى بينند مهارتهايى كه به نيروى زياد نيازمندند از سطح انكيختكى كم وا ال رل واكنش به نشانه هاى مورد انتظار زياد مى شود.

صفحه 27:
عوامل اثركذار بر ميزان نياز به بر انكيختكى real ‏سطح مهارت اجرا کننده‎ -۲ ‏تفاوت های فردی‎ -۳

صفحه 28:
اجزاء و مولفه های کاربردی مهارت های روانی روانشناسی ورزش: لا < رش 0 Eee aay "-هدف كزينى oe eal هکت ۷- استرس ما 8- يرخاشكرى 9- تسهيل اجتماعى eT 7

صفحه 29:
۱ انگیزش تعريف انكيزش از ديد كاه الدرمن : انكيزش تمايل و آمادكى براى انتخاب و جهت دادن به رفتارى است كه به وسيله نتايج احتمالى كنترل ويايدارى در رفتار تا رسیدن به هدف را منجر می شود. ا كه انكيزش يك نيروى درونى است كه فرد را براى رسيدن به هدفى ل

صفحه 30:
منابع بر انگیزاننده یا عوامل انگیزشی: ‎ae‏ كت ‏- مانند نیاز به احترامنیاز به پیشرفت و نیاز به مقبولیت ‏۲ 7 عوامل بیرونی ‎1 or Wiig Perey nV Coen

صفحه 31:
PIPE, ence RE Ntee Cag Re

صفحه 32:
0 eet ay 0 ‏ا‎ rege) 060 ‏ا‎ CES عوامل موثر بر اعتماد به نفس: الف) عملکرد موفقیت آمیز فرد در گذشته ۳ ج) تشویق مربی و هم تیمی ها د) خود كلامى مثبت ه ) مقايسه با ورزشكاران موفق ديكر .

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:
4 - تمرکز توجه - جهت دادن توجه به محرک يا محرک های مورد نظر موارد ی که ورزشکاران دارای تواناییهای ذهنی يا روانی بالا باید انجام دهند: - تمرکز توجه بر جنبه های موثر و مثبت مربوط به عملکرد 1 ‏ا‎ PS CESS U ean Eo) - متحرف کردن توحه ار محرک ها و نشانه هایی با اثرات مداحله ای منفی بر عملکرد (شیوه داوری)

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:
۸- پرخاشگری هر رفتاری که موجب رنجش يا آسیب رساندن به يك موجود زنده شود. ‎eer)‏ ال ‏۱- یک ویژگی رفتاری است ‏۲- باید عمدی باشد ‏'- بايد منجر به رنج يا آسيب شود ؟- بايد روى موجود زنده انجام شود ‎

صفحه 39:
انواع يرخاشكرى ‎-١‏ يرخاشكرى ابزارى ۲- پرخاشگری خصمانه ‎Track ‎Do you feel angry when playing your sport? Males Females ‎

صفحه 40:
مت ل وين قابل قبول : ورزش See ee eral ۲- پرخاشگری واکنش به نا کامی است: دالرد ۱۹۳۹ ۱ ؟- نظريه تركيبى بر كويتز ‎1١1785‏

صفحه 41:
etfs ‏کلامی‎ Vee) Kew Rowe REL eye | Cen WS EDM VSB, SOL NEEL SNC a | Coe Ree eS Ve roe ۱ Ce STEWS a |

صفحه 42:

صفحه 43:
| ا ‎ee‏ ‏ا ا ‎ey Reine Ns Se NESE Ree TC‏ را به برتری برساند .انواع تقویت ممکن است اولیه و ثانویه یا مثبت یا منفی باشد . | oR nC er ill ‏ات ل ل‎ Cie cene cary 8 اثرگذاری تتویت های نویه به الیل ارتاطشان با تعویت های ولیه است یک ‎Perv‏ ‎her og‏ ا ا ‎acre‏ ل كت هيج كونه ارزش بيولوزيكى ندارد براى مثال نمى توانيد يول را بخوريم اما مىتواند ما | فا می‌توانند در نقش تقویت کننده های انویه ظاهر شود

صفحه 44:
‎eer |‏ رن کت با رسد ند استال بررز مجدد رفتار را افزايش مىدهد. ‎ ‏رفتار مطلوب از بازیکن سر می‌زند و در مقابل به وی پاداش داده می‌شود ‎eee‏ رل یس رت تقويت كننده هاى منفى نيز حاصل مىشود اما درك سازوكار أن كمى مشكل تر است. تقويت كننده هاى منفى احتمال بروز مجدد رفتار ‎Nene os mes ee Rr aed‏ نهايى همان است كه از رأه تقويت كننده هاى منفى ايجاد مىشود به اين معنا كه احتمال بروز مجدد رفتار افزايش مىيابد براى مثال در ورزش و ورزشكاران از ترس خشم مربى از رفتار منفى و نامطلوب اجتناب می‌کنید. ‎

صفحه 45:
برنامه های تقویتی مستمر و متناوب ل ا ا ا ا ا ل لك اعمال مى شونذ بستكى ذارد. ذو برنامه اساسى برائ.اين كار وجود دارد: ا ا ‎al‏ برنامه مستمر در صد در صد زمان اعمال می‌شود به این ترتیب که هر بار که رفتار ‎a oe od‏ ۱ مربيكرى بازيكنان تازه كار مشاهده مى شود در كار با كودكان ع تا ا سال هر بار كه بازيكن بسكتبال دارى به خوبى مى كند يا بازيكن فوتبال ياسخ مىدهد مربى را تقویت می‌کند اما در کار با ورزشکاران جوان برنامه مستمر قدرت انگیختگی خود را ‎orem al ae eI Ons‏ را مىكنند يس از حصول رفتار مطلوب از طريق برنامه تقويتى متناوب بايد آن را حفظ کرد

صفحه 46:
"ا در برنامه‌های متنوع ورزشکار هرگز نمی داند که چه زمانی و کجا قرار است تقویت شود چون این برنامه ممکن است بر اساس زمان باشد يا اينكه بر بازده كارى ترك كند اما براى ادامه رفتارى در درازمدت لازم است كه تشريف به روش ييش بينى نايذير بازيكن داده شود متاسفانه رفتارهاى نامطلوب به طور معمول از طریق برنامه‌های تقویت این تناوب حفظ می‌شود و همین مسئله تغییر از بین بردن آنها را مشکل‌تر می‌کند.

صفحه 47:
برنامه نسبی ثابت دراين برنامه تقويت بر اساس بازده كارى ثابت اعمال مى شود توليد ثابت ‎Per ven | pe penpeee PTS ca PT Pani‏ 93000 برنامه نسبى متغير ا م | ‎perigee dre se}‏ ا ل 0 ‎CMT pecee ey‏ ل

صفحه 48:
ne er en ‎ane Ee RS) eh ade‏ ل گرفتن امتخان اجرامی شوه نموتهای ار ارنگوته تسارت ‏500 ‎al‏ برای توضیح این برنامه فرض کنید که یک مربی دومیدانی از دوندگان خود می‌خواهد سه بار یک مسیر را در ۶۰ ثانیه بدوند برای تغییر این روند ممکن است از دوندگان بخواهد تا مسیر اول را در ۶۰ ثانیه دوم را ۶۵ و سوم را در ۵۵ ثانیه به پایان برساند میانگین این سازمان که مکان ۶۰ ثانیه و سرعت هر یک از مسیر را با هم ۱

صفحه 49:
# اعمال محرک های منفی برای تغییر یا ریشه کن کردن رفتارهای نامطلوب ل ‎a ae TOS ae ie‏ ‎Ae wee‏ سابى الست ته در ‎sagt Sp ajo‏ تربيت درست فرزندان با أن روبرو هستيم. # اين مسئله در مورد ورزش نيز صدق مىكند أما در عرصههاى مختلف ميزان اهميت ان متفاوت است

صفحه 50:
لي ‎oe po‏ لحت بد ‎py ge Ye Se ea‏ صورت ‎Fe eo AO ee ee ae ee So‏ شود كه تنبيه رفتار نادرست را ريشهكن مىكند اما محققان يادكيرى مدتها قبل به اين حقيقت بى بردند كه تنبيه به جاى ريشدكن كردن رفتار را فرو ل نگه می دارد اما در اعمال تمرين بايد از اين حفيقت وا باس كه اختمال برور محدد رقتار تامطاوت همشة وجود دارد بنابراين اين نكته بسيار حائز اهميت است كه هنكامى كه از تنبيه براى ريشه كردن رفتار نامطلوب استفاده مىشود بايد اعتقاد اطلاعات لازم در اختيار فرد قرار كيرد و در عين حال در صورتى ممكن كزينههاى مطلوب را به جاى تنبيه دارد

صفحه 51:
۱ ۲-سبک مشاوره ای ‎Epes‏ ‏۱۳

صفحه 52:

به نام خدا روانشناسی ورزش حسام ایرانمنش روانشناسي ورزش چيست؟ مطالعه جنبه های رواني عملکرد ورزشکاران و کاربرد اصول روانشناسي در حوزه ورزش .یا به عبارت دیگر ،مطالعه ویژگيهای رفتاری ورزشکاران. طبقه بندی روانشناسي ورزش روانشناسي باليني :روانشناسان دراین حيطه بيشتر با ورزشکاران دارای مشکالت روان شناختي مانند اضطراب،ضعف اعتماد بنفس ،برانگيختگي و ...سرو کار دارند. روانشناسي آموزشي :روانشناسان این طبقه دارای دو نقش استاد و مشاور روانشناسي ورزش هستند . روانشناسي تحقيقاتي :هدف تحقيقات این روانشناسان ،دستيابي به واقعيت های علمي ،آموزشي و باليني است. کاربرد روانشناسي ورزش برای ورزشکاران برای مربيان حوزه های غير ورزشي ده دليل برای وجود عوامل روانشناختي موثر بر عملکرد ورزشي -1تفاوت اجرا هنگام تمرین در مقایسه با مسابقه -2تحت تاثير قرار گرفتن عملکرد در حضور تماشاگران -3تغييرپذیری اعتماد به نفس -4اضطراب و ترس هنگام مسابقه -5آگاه نبودن از دليل و انگيزه شرکت در رقابت -6نسبت دادن ارزش خود به توانایيها در اجرای ورزشي -7تغيير پذیری در تمرکز توجه -8عملکرد ضعيف پس از برگشت به حالت اوليه از آسيب دیدگي -9توسل به شيوه های مختلف برای رسيدن به اوج عملکرد -10تاکيد نتایج بسياری از تحقيقات بر اهميت توجه به ابعاد روان شناختي ورزشکاران مدل های استعداد یابي -مدل های رشد استرس پاسخ عمومي یا غير خاص بدن به هر فشار یا نيازی است که بر آن اعمال مي شود.به عبارت دیگر استرس زماني رخ ميدهد که یک محرک یا محيط جدید نيازمند سازگاری باشد. استرس مفهومي انتزاعي است که زایيده ذهن فرداست که ناشي از انتظارات است. -ادراک افراد مختلف از محرک های استرس زا متغير است. اضطراب تعریف اضطراب: نگراني فرد از فقدان کنترل بر شرایط موجود ،که به دو صورت شناختي و جسماني بروز مي یابد. نشانه ها :احساس نگراني ،عدم اطمينان ،دل شوره،تعریق کف دست ها وافزایش ضربان قلب انواع اضطراب -1اضطراب صفتی :تمایل عمومی فرد برای تجربه اضطراب در بیشتر موقعیت های دستیابی به هدف. -2اضطراب حالتی :احساس اضطراب ناگهانی در موقعیتهای خاص. اضطراب رقابتی(صفتی و حالتی) :اضطراب ناشی از رقابت ،که بهدالیل زیر اتقاق می افتد: چالش ترس -ضعف فرد شیوه های غلبه بر اضطراب: ‏ ‏ تکنيک های بدني مانند آرام سازی بدن تکنيک های شناختي مانند تصویرسازی ذهني برانگيختگي تعاریف برانگيختگي : برخي برانگيختگي را صرفا یک واکنش فيزیولوژیک (ترشحهورمون های اپي نفرین و نوراپي نفرین) ،برخي فقط روان شناختي و برخي چند وجهي ميدانند. برانگيختگي از لحاظ فيزیولوژیک دارای پيوستاری است کهکمترین حد آن در خواب عميق و بيشترین مقدار آن در هيجان شدید مشهود است و بدن از طریق آن ،خود را آماده نگه مي دارد. توجيهات مربوط به رابطه بين سطح انگيختگي و اجرای مهارت های حرکتي -1فرضيه سایق -2فرضيه -Uوارونه -3فرضيه چند بعدی (تاثير متفاوت اضطراب شناختي و بدني ) -4فرضيه فاجعه -5فرضيه محدوده کارکرد بهينه ZOF : تصميم گيری و اجرا تحت تنش و انگيختگي اصرار به پيرروز شردن و خطرر براختن در مسرابقه منرابا مهرم انگيختگري احساسي بازیکنان ميباشد .اگر اجرای موفقيت آميز به سررعت و دقرت تصميم گيری وابسته باشد ،سطح انگيختگي ایجاد شرده ،نقرش مهرم و تعيين کننده ای دارد. انگيختگي را مي توان سطح هيجان یرا فعاليرت بره وجرود آمرده در دستگاه عصبي مرکزی تعریف کرد. سطوح پایين انگيختگي به حالتهای شبيه خواب و سرطوح براالی آن با حالتهای هوشياری و آشفتگي شدید که در شرایط حساس بين مرگ و زندگي ،دیده ميشود. اصل یو وارونه ،قانون یرکز -دادسون ،منحنی گنبدی شکل معموالً بهترين اجرا در حد متوسط از انگيختگي ديده مييشيود و بي همين ترتيب اگر انگيختگي افزايش يابد؛ اجرا ضعيفتر ميشود. رابطه بين سطح انگيختگي و اجرای مهارت های حرکتي : فرضيه -Uوارونه این اثر به نوع مهارت نيز تا حدی بستگي دارد .اگر مهارت به کنترل عضرالني بسيار ظریف نياز داشته باشد (تير و کمان) یا دارای عوامل تصميم گيرری مهم باشد (بسکتبال) منحني انگيختگي به سمت چپ کشيده ميشود مهارتهای پيچيده با سطح انگيختگي پایين تر ،بهتر اجرا مي شود مهارتهايي وجود دارند ك با عضالت بزرگ انجام ميشوند .مانند وزني برداری و ....آنها ب كنترل ظريف و دقيق نياز ندارند .اجراي چنين مهارتهايي با سطح انگيختگي زياد بهتر است. ورزشي مثل والیبال منطقه برازی در تعيرين سرطح انگيختگري نقش دارد .پاسور به دليل تصميمات مهمري کره مريگيررد بره انگيختگي پایين تری نياز دارد .و بازیکني که آبشار مي زند بره دليل حداکثر نيرویي که اعمرال مريکنرد بره سرطح براالیي از انگيختگي نياز دارد. درشت كنترل حركتي پيچيدگی ساده شناختی متوسط متوسط ظريف پيچيده عالي میانگین ضعیف باال متوسط سطح انگیختگی پايين شکل 2-6اصل يو وارونه در وظايف مختلف اجرا اصل يو وارون را ميتوان ب شرح زير خالص کرد: افزايش انگيختگي ،اجراي مهارتهاي ورزشي را تا حد معيني بهبود مي بخشد. افزايش بيشتر درانگيختگي ،سطح اجرا را پايين مي آورد؛ مهارتهايي ك شامل تصميم گييري انيدو و حركيات عميده انيد، انگيختگي بيشتري را مي طلبند، بعضيييز از ميييردم و ورزشيييباران ،نسيييبت بييي بعضيييز ديگييير، آسانتر برانگيخت مز شوند. باریکی ادارکی: یکي از تغييرات مهم در پردازش اطالعات با سطح انگيختگري زیراد اسرت زیررا اجرا کننده ميتواند توجه بيشتری را به محرکهای مربوط یا محرکهرایي کره احتمال مي رود مربوط باشند ،اختصاص دهد .باریکي ادراکري همچنرين برر اثر استفاده از مواد مخدر کم خوابي و بعضي از عوامل دیگرر بره وجرود مري آید. باریکی ادراکی: ‏یکی از تغییرات مهم در پردازش اطالعات با سطح انگیختگی زیاد است حوزه دید کوچک حفره دید کوچك تمرکز زیاد بر انگيختگي بسيار بار یکی ادراکی باریکی ادراکی تا زمانیکه محرک غیر منتظره ای رٌخ ندهد قابل قبول است . نظریه بهره برداری از نشانه ها: بهره برداری از نشانه ها به تشرریح افرت کيفيرت اجررا کره ناشري از سرطح انگيختگي زیاد است ،کمک ميکند .موقعي که انگيزه کم و حوزه ادراکي وسيا است ،اجراکننده به دامنه گسترده ای از نشانه هرا دسترسري دارد که فقط تعداد محدودی از آنها بره اجررای مروثر مربوطنرد .اجررا از حرد مطلوب پایين تر است .به موازات افزایش سطح انگيختگي ،توجه و تمرکز فقط به نشانه های مربوط معطوف شده ،از نشانه های نامربوط صرف نظر ميشود؛ لذا به دليل اینکه اجراکننده فقط بره محرکهرای مربروط پاسرخ ميدهد ،کارآیي او افزایش مي یابد با باال رفتن بيش از حرد سرطح انگيختگري و در نتيجره باریرک شدن بيشتر دامنه ادراک ،حتي برخي از نشانه هرای مربروط نادیده گرفته ميشوند .به همين دليل کيفيرت اجررا آسريب مي بيند ،انگيختگي در اوج خود منجر به «گروش بره زنرگ بودن شدید» یا آشفتگي ميشود .عمومرا بره نرام «پانيرک» معروف است .حالرت انگيختگري زیراد ،کنتررل حرکرات را ضعيفتر ميکند. برخي از آثار انگيختگي به شرح زیر خالصه مي شود: افزایش سطح انگيختگي فقرط ترا حردی اجررا را بهبرود مري بخشد .انگيختگي بيش از آن اجرا را ضعيف مي کند. سطح بهينه انگيختگري برا توجره بره تکليرف حرکتري تغييرر ميکند .مهارتهایي کره بره تصرميم گيرری و کنتررل ظریرف حرکتي نيراز دارنرد ،از برانگيختگري زیراد آسريب مري بيننرد مهارتهایي که به نيروی زیاد نيازمندند ،از سطح انگيختگي کم آسيب مي بينند. در باریکي ادراکي واکنش به نشانه های غير منتظره کم شده، واکنش به نشانه های مورد انتظار زیاد ميشود. عوامل اثرگذار بر ميزان نياز به بر انگيختگي -1پيچيدگي مهارت -2سطح مهارت اجرا کننده -3تفاوت های فردی اجزاء و مولفه های کاربردی مهارت های رواني روانشناسي ورزش: – 1انگيزش – 2اعتماد به نفس -3هدف گزیني – 4تمرکز توجه –5برانگيختگي -7استرس -6اضطراب -8پرخاشگری -9تسهيل اجتماعي -10خود کالمي -1انگيزش تعریف انگيزش از دید گاه الدرمن : انگيزش تمایل و آمادگي برای انتخاب و جهت دادن به رفتاری است که به وسيله نتایج احتمالي کنترل وپایداری در رفتار تا رسيدن به هدف را منجر مي شود. تعریف دیگری از انگيزش : انگيزش یک نيروی دروني است که فرد را برای رسيدن به هدفي به حرکت وا مي دارد. منابا بر انگيزاننده یا عوامل انگيزشي: -1عوامل دروني مانند نياز به احترام،نياز به پيشرفت و نياز به مقبوليت – 2عوامل بيروني -رسيدن به مدال ،ميل به شهرت ،دریافت جایزه ،کسب درآمد مدل طبقه بندی نيازمندیهای مازلو نياز به خودشکوفایی نياز به احترام وعزت نفس نياز های اجتماعي نياز به امنيت نيازهای فيزیولوژیک -2اعتماد به نفس تعریف اعتماد به نفس : اعتقاد فرد به توانایيهایش در رسيدن به اهداف خاص . عوامل موثر بر اعتماد به نفس: الف) عملکرد موفقيت آميز فرد در گذشته ب) آمادگي جسماني و ذهني ج) تشویق مربي و هم تيمي ها د) خود کالمي مثبت ه ) مقایسه با ورزشکاران موفق دیگر . -3هدف گزیني انواع اهداف )1عملبرد مدار )2نتيج مدار از نظر زمان: )1کوتاه مدت )2ميان مدت )3بلند مدت - 4تمرکز توج -جهت دادن توجه به محرک یا محرک های مورد نظر مواردی که ورزشکاران دارای توانایيهای ذهني یا رواني باال باید انجام دهند: تمرکز توجه بر جنبه های موثر و مثبت مربوط به عملکرد(استفاده از نشانه های کالمي مانند محکم ،سریا و ).. منحرف کردن توجه از محرک ها و نشانه هایي با اثرات مداخلهای منفي بر عملکرد (شيوه داوری) آرام سازی بدن تصویرسازی ذهني -8پرخاشگری هر رفتاری که موجب رنجش یا آسيب رساندن به یک موجود زنده شود. ویژگيهای پرخاشگری : -1یک ویژگي رفتاری است -2باید عمدی باشد -3باید منجر به رنج یا آسيب شود -4باید روی موجود زنده انجام شود انواع پرخاشگری -1پرخاشگری ابزاری -2پرخاشگری خصمانه نظریات پرخاشگری -1پرخاشگری غریزی است :لورنز 1966 قابل قبول :ورزش غير قابل قبول:جنگ -2پرخاشگری واکنش به نا کامي است :دالرد 1939 -3نظریه یادگيری اجتماعي بندورا 1973 -4نظریه ترکيبي بر کویتز 1969 -9خود کالمز مثبت « من خود را دوست دارم»، « من موجودی فعال و مهربان و کاردان هستم» « من صمیمی ترین دوست برای خود هستم» « من همینم که هستم و خیلی هم راحتم» -10تسهيل اجتماعي تقويت و تنبي ‏ ‏ ‏ ‏ تقویت چیست : هر چيزی که احتمال بروز مجدد رفتاری را افزایش دهد به عنوان تقویت یاد مي شود.کليد فهم مسئله در کلمه هر چيزی نهفته است دادن تکه های کلوچه به حيوان خانگي را به گدایي تشویق مي کند و نوازش کوچک از سوی مربي ممکن است بازیکنان را به برتری برساند .انواع تقویت ممکن است اوليه و ثانویه یا مثبت یا منفي باشد . تقویت های اوليه با نيازهای اساسي بيولوژیکي پيوند ميخورد غذا هنگام گرسنگي و آب هنگام تشنگي نمونههایي از تقویت اوليه هستند. اثرگذاری تقویت های ثانویه به دليل ارتباطشان با تقویت های اوليه است یک نمونه خوب از این گونه تقویت پول است .پول نقش تقویت کننده را بازی ميکند در حالي که هيچ گونه ارزش بيولوژیکي ندارد برای مثال نمي توانيد پول را بخوریم اما ميتواند وسيلهای برای دسترسي به تقویت های اوليه مانند غذا و مسکن باشد ،مدال ها و جوایز شهرت و نوازش استاد تکان دادن سر یا خنده غيرمنتظره از سوی خانم زیبا همگي ميتوانند در نقش تقویت کننده های ثانویه ظاهر شود تقویت کننده های مثبت تشویق کننده هایي هستند که احتمال بروز مجدد رفتار را افزایش ميدهد. رفتار مطلوب از بازیکن سر ميزند و در مقابل به وی پاداش داده ميشود بنابراین احتمال تکرار آن رفتار افزایش ميیابد همين نتيجه از طریق تقویت کننده های منفی نيز حاصل ميشود اما درک سازوکار آن کمي مشکل تر است .تقویت کننده های منفي احتمال بروز مجدد رفتار مطلوب را از راه جلوگيری پرهيز یا عواقب منفي افزایش مي دهد .نتيجه نهایي همان است که از راه تقویت کننده های منفي ایجاد ميشود به این معنا که احتمال بروز مجدد رفتار افزایش ميیابد برای مثال در ورزش و ورزشکاران از ترس خشم مربي از رفتار منفي و نامطلوب اجتناب ميکنيد.  ‏ ‏ ‏ برنامه های تقویتی مستمر و متناوب تاثيرگذاری تقویت های اوليه و ثانویه ،یا مثبت و منفي به برنامهای که طي آن اعمال ميشوند بستگي دارد .دو برنامه اساسي برای این کار وجود دارد: مستمر و متناوب برنامه مستمر در صد در صد زمان اعمال ميشود به این ترتيب که هر بار که رفتار مطلوب است بر سر ميزند تقویت ميشود نمونه از این برنامهها در ورزش در مربيگری بازیکنان تازه کار مشاهده مي شود در کار با کودکان 6تا 7سال هر بار که بازیکن بسکتبال داری به خوبي مي کند یا بازیکن فوتبال پاسخ ميدهد مربي را تقویت ميکند اما در کار با ورزشکاران جوان برنامه مستمر قدرت انگيختگي خود را از دست ميدهد و این به معنای آن است که مربيان کمتر و کمتر از تقویت استفاده ميکنند پس از حصول رفتار مطلوب از طریق برنامه تقویتي متناوب باید آن را حفظ کرد. در برنامههای متنوع ورزشکار هرگز نمي داند که چه زماني و کجا قرار است تقویت شود چون این برنامه ممکن است بر اساس زمان باشد یا اینکه بر بازده کاری ترک کند اما برای ادامه رفتاری در درازمدت الزم است که تشریف به روش پيش بيني ناپذیر بازیکن داده شود متاسفانه رفتارهای نامطلوب به طور معمول از طریق برنامههای تقویت این تناوب حفظ ميشود و همين مسئله تغيير از بين بردن آنها را مشکلتر ميکند. نمونه هایی از برنامه های تقویتی متناوب ‏ برنامه نسبی ثابت در این برنامه تقویت بر اساس بازده کاری ثابت اعمال میشود تولید ثابت کفش های دو یا کاله های ایمنی در فوتبال نمونه از این برنامههاست ‏ برنامه نسبی متغیر در اینجا نیز بازده کاری مدنظر است اما برنامه اعمال تقویت متغیر و در نتیجه پیشبینی ناپذیر است ،هر کسی که در ورزشهایی مانند گلف و ماهیگیری کار کرده باشد با این برنامه آشنایی دارند ‏ ‏  برنامه فاصلهای ثابت در اینجا به جای بازده کاری با زمان سر و کار داریم برنامه ای که در دانشگاه برای گرفتن امتحان اجرا مي شود نمونهای از اینگونه برنامههاست ‏ برنامه فاصلهای متغیر برای توضيح این برنامه فرض کنيد که یک مربي دوميداني از دوندگان خود ميخواهد سه بار یک مسير را در 60ثانيه بدوند برای تغيير این روند ممکن است از دوندگان بخواهد تا مسير اول را در 60ثانيه دوم را 65و سوم را در 55ثانيه به پایان برساند ميانگين این سازمان که مکان 60ثانيه و سرعت هر یک از مسير را با هم متفاوت است به این ترتيب تمرین با تنوع همراه ميشود. ‏ ‏ تنبیه اعمال محرک های منفي برای تغيير یا ریشه کن کردن رفتارهای نامطلوب دانستن اینکه تنبيه را در چه زماني و چگونه به کار ببریم یکي از مهمترین چالش هایي است که در حياتيترین عرصه زندگي یعني تربيت درست فرزندان با آن روبرو هستيم. این مسئله در مورد ورزش نيز صدق ميکند اما در عرصههای مختلف ميزان اهميت آن متفاوت است یک مربي خوب نسبت به چگونگي تقویت مثبت یا منفي و در صورت ناگزیر بودن از اعمال تنبيه و عواقب منفي آن آگاه است .اغلب تصورمي شود که تنبيه رفتار نادرست را ریشهکن ميکند اما محققان یادگيری مدتها قبل به این حقيقت پي بردند که تنبيه به جای ریشهکن کردن رفتار را فرو مينشاند یا مخفي نگه مي دارد اما در اعمال تمرین باید از این حقيقت آگاه باشيم که احتمال بروز مجدد رفتار نامطلوب هميشه وجود دارد بنابراین این نکته بسيار حائز اهميت است که هنگامي که از تنبيه برای ریشه کردن رفتار نامطلوب استفاده ميشود باید اعتقاد اطالعات الزم در اختيار فرد قرار گيرد و در عين حال در صورتي ممکن گزینههای مطلوب را به جای تنبيه دارد سبک های مربيگری -1سبک آمرانه یا دیکتاتوری -2سبک مشاوره ای -3سبک مشارکتي -4سبک تفویضي موفق باشيد

39,000 تومان