صفحه 1:
los به نام
ه ۰ لور of
ED Cede 3)
Sat
صفحه 2:
ا ا م
لا مطالعه جنبه هاى روانى عملكرد ورزشكاران و كاربرد اصول
روالشنانسى در ستززه ورزش .يا به شبارت ديئره سطالية
ويزكيهاى رفتارى ورزشكاران.
صفحه 3:
طبقه بندی روانشناسی ورزش
۰ لین : روانشناسان دراین حیطه بیشتر با
ورزشكاران داراى مشكلات روان شناختى 1
احنان سند و كار كارن
روانشناس یآموزشی : روانشناسان این طبقه دارای دو
تشر استد رر pe hy yy
لال pa 3 تحقیقانی en oe SOR 9
»دستيابى به واقعيت هاى علمى .آموزشى و بالينى است.
صفحه 4:
كاربرد روانشناسى ورزش
"ذا براى ورزشكاران
ذا براى مربيان
#ا حوزه هاى غير ورزشى
صفحه 5:
۱
كت
eric ار PU
۲- تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد در حضور تماشاگران
ا 2
ا کی
gos ctl از M5 ر اتکی در کت پر رات
صفحه 6:
ل كت
۷- تغییر پذیری در تمرکز توجه
(۰۰۰
-٩ توسل به شیوه های مختلف برای رسیدن به اوج عملکرد
با ی ر ری ارات رل ترس اراد رران
شناختى ورزشكاران
- مدل 200
- مدل های رشد
صفحه 7:
استرس
ل ا ا ل رن
بر آن اعمال مى شود.به عبارت ديكر استرس زمانى رخ ميدهد
كه يى محر يا محيط جديد نيازمند سازكارى باشد.
استرس مفهومى انتزاعى است كه زاييده ذهن فرداست كه ناشى از
انتظارات است.
- ادراك افراد مختلف از م زا متغير است.
صفحه 8:
Se
تعریف اضطراب:
SNe ل ا ee a اك
شناختی و جسمانی بروز می یابد.
- نشانه ها :
See ey SNS [Se ates] wena gullet
وافزایش ضربان قلب
صفحه 9:
اه ارت
۱- اضطراب صفتی : تمایل عمومی فرد برای تجربه اضطراب در بیشتر
Rr EM ی
Pecans ese Sere icra pee pes Ce) per
oes Oe ae Wee) eee ee ل
0200
صفحه 10:
شیوه های غلبه بر اضطراب:
ry تكنيك هائى بدنى مانند آرام سازى بدن
لا ne ipa CMTE reece) ۳
صفحه 11:
برانگیختگی
212232206
- برخى برانكيختكى را صرفا يك واكنش فيزيولوزيك (ترشح
هورمون هاى ايى نفرين و نورايى نفرين) »برخى فقط روان
شناختى و برخى جند وجهى ميدانند.
- برانگیختگی از لحاظ فیزیولوژیک دارای پیوستاری است که
کمترین حد آن در خواب عمیق و بیشترین مقدار آن در
هیجان شدید مشهود است و بدن از طریق آن» خود را آماده
نگه می دارد.
صفحه 12:
re eee تست و اراك مارت
های حرکتی
۱- فرضیه سایق
۲- فرضیه لا- وارونه
'؟- فرضيه جند بعدى (تاثير متفاوت اضطراب شناختى و بدنى )
ee ye ea ا
0- فرضيه محدوده كار كرد بهينه : ZOF
صفحه 13:
تصمیم گیری و اجرا تحت تنش و انكيختكي
کر رن رس سین در ات ی ی ادا
احساسى بازيكنان مىباشد. اكر اجراى موفقيت آميز به سرعت و دقت
رک ار ی را
تعیین کننده ای دارد.
صفحه 14:
انكيختكى را مى توان سطح هيجان يا فعاليت به وجود آمده در
teens) ا ا 0 ا
سطوح يايين انكيختكى به حالتهاى شبيه خواب و سطوح با
لای آن
با حالتهای هوشیاری و آشفتگی شدید که در شرایط حسا
مرك و زندكىء ديده مىشود.
اصل بو وارونه. قانون برکز - دادسون. منحنی گنبدی شکل
صفحه 15:
‘Maximum Performance
ZONE OF OPTIMAL
FUNCTIONING
لا
0
Zz
4
=
۳۹
6
ط
c
1
a
Poor Poor Performance Poor Performance
Low Moderate High
(Underaroused) (Optimally aroused) (Overaroused)
EMOTIONAL AROUSAL
صفحه 16:
35
Level of arousal
صفحه 17:
ا ا كت
er ee eG org pay atl ants 3 wi, le, سرس
مهم باث )3 كت al] ّ نى أنك تكى به 5 چپ کشیده مى ش
ee ecto ا لك
Complex task Simple tas
Performace
Arousal
صفحه 18:
مهارتهايي وجود دارند كه با عضلات بزرك انجام ميشوند. مانند وزنه
بردارى و .... آنها به كنترل ظريف و دقيق نياز ندارند. اجراي جنين
مهارتهايي با سطح انكيختكي زياد بهتر است.
Complex task Simple tas
Performace
Arousal
صفحه 19:
ورزشى مثل واليبال منطقه بازى در تعيين سطح انكيختكى
نقش دارد. ياسور به دليل تصميمات مهمى كه مى كيرد به
انگیختگی پایین تری نیاز دارد. و بازیکنی که آبشار می زند به
ذليل جداكتر نيرويى كه از ۱ را
انكيختكى نیاز دارد.
صفحه 20:
كنترل حركتي درشت متوسط
55 ساده متوسط ver
0-1 aad
بالا 555 5
۳ شک 26 اصل بواوه دروظایف معتاف
صفحه 21:
اصل يو وارونه را ميتوان به شرح زير خلاصه كرد:
افزايش انكيختكي» اجراي مهارتهاي ورزشي را تا حد معيني
بهبود مي بخشد.
+ افزايش بيشتر درانكيختكي؛ سطح اجرا را يايين مي آورد؛
مهارتهايي كه شامل تصميم كيري اندك و حركات عمده اند»
انگيختگي بيشتري را مي طلبند»
ل ا Se Seen
آسانتر برانگیخته می شوند.
صفحه 22:
باريكى اداركى:
يكى از تغييرات مهم در يردازش اطلاعات با سطح انكيختكى زياد است زيرا
اجرا كننده مى تواند توجه بيشترى را به محركهاى مربوط يا محركهايى كه
احتمال مى رود مربوط باشند. اختصاص دهد. باريكى ادراكى همجنين بر
Hg che 8 gen Sb 3) asl al درون تکرب جيك سي
1
صفحه 23:
بار یکی ادر اکی:
Se Ee ne be 0
حوزه دید کوچک
حفره ديد كوجكك تمركز زياد بر انكيختكى بسيار بار يكتى اذراكى
CN eC SE SRE eer cee reel ا
صفحه 24:
eet نشانه ها:
بهره بردارى از نشانه ها به تشريح افت كيفيت اجرا كه ناشى از سطح
انكيختكى زياد است. كم م ىكند. موقعى كه انكيزه كم و حوزه اذراكى
«سیم است. اجراکننده به دامنه گسترده ای از نشانه ها دسترسی دارد
ene SRO kere ore Us ۹
SL per tee me are | ا Fr gee
Tre er pe Cor tot eee Ce ee eee ae)
مىشود؛ لذا به دليل اينكه اجراكننده فقط به محركهاى مربوط ياسخ
میدهد. کارا أو افزايش مى يابد
صفحه 25:
Ny We eee See) Bs eee an ee eee J 10ت
seers ا لم
ا اي ا ا ا الل ا ا ا
i ca ct a
(cece a er Wr yore y epee ee eA Cte ey
معروف است حالت انگحتگی ربا کترل حرکات را
صفحه 26:
برخی از آثار انگیختگی به شرح زیر خلاصه می شود:
ظ افزایش سطح انگیختگی فقط تا حدی اجرا را بهبود می
|
< سطح بهینه انگیختگی با توجه به تکلیف حرکتی تغییر
میکند. مهارتهایی که به تصمیم گیری و کنترل ظریف
حركتى نياز دارندء از برانكيختكى زياد أسيب مى بينند
مهارتهايى كه به نيروى زياد نيازمندند از سطح انكيختكى كم
وا ال رل
واكنش به نشانه هاى مورد انتظار زياد مى شود.
صفحه 27:
عوامل اثركذار بر ميزان نياز به بر انكيختكى
real
سطح مهارت اجرا کننده -۲
تفاوت های فردی -۳
صفحه 28:
اجزاء و مولفه های کاربردی مهارت های روانی روانشناسی
ورزش:
لا < رش
0 Eee aay
"-هدف كزينى
oe eal
هکت
۷- استرس
ما
8- يرخاشكرى
9- تسهيل اجتماعى
eT 7
صفحه 29:
۱ انگیزش
تعريف انكيزش از ديد كاه الدرمن :
انكيزش تمايل و آمادكى براى انتخاب و جهت دادن به رفتارى
است كه به وسيله نتايج احتمالى كنترل ويايدارى در رفتار تا
رسیدن به هدف را منجر می شود.
ا كه
انكيزش يك نيروى درونى است كه فرد را براى رسيدن به هدفى
ل
صفحه 30:
منابع بر انگیزاننده یا عوامل انگیزشی:
ae كت
- مانند نیاز به احترامنیاز به پیشرفت و نیاز به مقبولیت
۲ 7 عوامل بیرونی
1 or Wiig Perey nV Coen
صفحه 31:
PIPE, ence RE Ntee Cag Re
صفحه 32:
0 eet ay
0 ا rege)
060 ا CES
عوامل موثر بر اعتماد به نفس:
الف) عملکرد موفقیت آمیز فرد در گذشته
۳
ج) تشویق مربی و هم تیمی ها
د) خود كلامى مثبت
ه ) مقايسه با ورزشكاران موفق ديكر .
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
4 - تمرکز توجه
- جهت دادن توجه به محرک يا محرک های مورد نظر
موارد ی که ورزشکاران دارای تواناییهای ذهنی يا روانی بالا باید
انجام دهند:
- تمرکز توجه بر جنبه های موثر و مثبت مربوط به عملکرد
1 ا PS CESS U ean Eo)
- متحرف کردن توحه ار محرک ها و نشانه هایی با اثرات مداحله
ای منفی بر عملکرد (شیوه داوری)
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
۸- پرخاشگری
هر رفتاری که موجب رنجش يا آسیب رساندن به يك موجود
زنده شود.
eer) ال
۱- یک ویژگی رفتاری است
۲- باید عمدی باشد
'- بايد منجر به رنج يا آسيب شود
؟- بايد روى موجود زنده انجام شود
صفحه 39:
انواع يرخاشكرى
-١ يرخاشكرى ابزارى
۲- پرخاشگری خصمانه
Track
Do you feel angry when playing your sport?
Males Females
صفحه 40:
مت ل وين
قابل قبول : ورزش
See ee eral
۲- پرخاشگری واکنش به نا کامی است: دالرد ۱۹۳۹
۱
؟- نظريه تركيبى بر كويتز 1١1785
صفحه 41:
etfs کلامی Vee)
Kew Rowe REL eye |
Cen WS EDM VSB, SOL NEEL SNC a |
Coe Ree eS Ve roe
۱ Ce STEWS a |
صفحه 42:
صفحه 43:
|
ا ee
ا ا ey Reine Ns Se NESE Ree TC
را به برتری برساند .انواع تقویت ممکن است اولیه و ثانویه یا مثبت یا منفی باشد .
| oR nC er ill
ات ل ل Cie cene cary
8 اثرگذاری تتویت های نویه به الیل ارتاطشان با تعویت های ولیه است یک Perv
her og ا ا acre ل كت
هيج كونه ارزش بيولوزيكى ندارد براى مثال نمى توانيد يول را بخوريم اما مىتواند
ما |
فا
میتوانند در نقش تقویت کننده های انویه ظاهر شود
صفحه 44:
eer | رن کت با رسد ند استال بررز
مجدد رفتار را افزايش مىدهد.
رفتار مطلوب از بازیکن سر میزند و در مقابل به وی پاداش داده میشود
eee رل یس رت
تقويت كننده هاى منفى نيز حاصل مىشود اما درك سازوكار أن كمى
مشكل تر است. تقويت كننده هاى منفى احتمال بروز مجدد رفتار
Nene os mes ee Rr aed
نهايى همان است كه از رأه تقويت كننده هاى منفى ايجاد مىشود به
اين معنا كه احتمال بروز مجدد رفتار افزايش مىيابد براى مثال در
ورزش و ورزشكاران از ترس خشم مربى از رفتار منفى و نامطلوب
اجتناب میکنید.
صفحه 45:
برنامه های تقویتی مستمر و متناوب
ل ا ا ا ا ا ل لك
اعمال مى شونذ بستكى ذارد. ذو برنامه اساسى برائ.اين كار وجود دارد:
ا ا
al برنامه مستمر در صد در صد زمان اعمال میشود به این ترتیب که هر بار که رفتار
a oe od ۱
مربيكرى بازيكنان تازه كار مشاهده مى شود در كار با كودكان ع تا ا سال هر بار كه
بازيكن بسكتبال دارى به خوبى مى كند يا بازيكن فوتبال ياسخ مىدهد مربى را
تقویت میکند اما در کار با ورزشکاران جوان برنامه مستمر قدرت انگیختگی خود را
orem al ae eI Ons را
مىكنند يس از حصول رفتار مطلوب از طريق برنامه تقويتى متناوب بايد آن را حفظ
کرد
صفحه 46:
"ا در برنامههای متنوع ورزشکار هرگز نمی داند که چه زمانی و
کجا قرار است تقویت شود چون این برنامه ممکن است بر
اساس زمان باشد يا اينكه بر بازده كارى ترك كند اما براى
ادامه رفتارى در درازمدت لازم است كه تشريف به روش ييش
بينى نايذير بازيكن داده شود متاسفانه رفتارهاى نامطلوب به
طور معمول از طریق برنامههای تقویت این تناوب حفظ میشود
و همین مسئله تغییر از بین بردن آنها را مشکلتر میکند.
صفحه 47:
برنامه نسبی ثابت
دراين برنامه تقويت بر اساس بازده كارى ثابت اعمال مى شود توليد ثابت
Per ven | pe penpeee PTS ca PT Pani 93000
برنامه نسبى متغير
ا م |
perigee dre se} ا ل 0
CMT pecee ey ل
صفحه 48:
ne er en
ane Ee RS) eh ade ل
گرفتن امتخان اجرامی شوه نموتهای ار ارنگوته تسارت
500
al برای توضیح این برنامه فرض کنید که یک مربی دومیدانی از دوندگان خود
میخواهد سه بار یک مسیر را در ۶۰ ثانیه بدوند برای تغییر این روند ممکن است از
دوندگان بخواهد تا مسیر اول را در ۶۰ ثانیه دوم را ۶۵ و سوم را در ۵۵ ثانیه به پایان
برساند میانگین این سازمان که مکان ۶۰ ثانیه و سرعت هر یک از مسیر را با هم
۱
صفحه 49:
# اعمال محرک های منفی برای تغییر یا ریشه کن کردن رفتارهای
نامطلوب
ل a ae TOS ae ie
Ae wee سابى الست ته در sagt Sp ajo
تربيت درست فرزندان با أن روبرو هستيم.
# اين مسئله در مورد ورزش نيز صدق مىكند أما در عرصههاى
مختلف ميزان اهميت ان متفاوت است
صفحه 50:
لي oe po لحت بد py ge Ye Se ea صورت
Fe eo AO ee ee ae ee So
شود كه تنبيه رفتار نادرست را ريشهكن مىكند اما محققان يادكيرى
مدتها قبل به اين حقيقت بى بردند كه تنبيه به جاى ريشدكن كردن
رفتار را فرو ل نگه می دارد اما در اعمال تمرين بايد از
اين حفيقت وا باس كه اختمال برور محدد رقتار تامطاوت همشة
وجود دارد بنابراين اين نكته بسيار حائز اهميت است كه هنكامى كه از
تنبيه براى ريشه كردن رفتار نامطلوب استفاده مىشود بايد اعتقاد
اطلاعات لازم در اختيار فرد قرار كيرد و در عين حال در صورتى ممكن
كزينههاى مطلوب را به جاى تنبيه دارد
صفحه 51:
۱
۲-سبک مشاوره ای
Epes
۱۳
صفحه 52: